Hylsy vai sopimus

penelope3

Kuinka kauan kustannustoimittajat venyttävät vastauksiaan ja päätöksiään?
Siis, jos kässäri vaikuttaa lupaavalta, tartutaanko siihen heti - ja kerrotaankin kirjoittajalle. Vai pähkäilläänkö jossakin myönteistäkin ratkaisua kauan talon sisällä?
Jos vastaus viipyy, tarkoittaako se sitä, että vastaus on tulleessan "ei kiitos"?

Kauanko on kulunut aikaa hylkyihin, kauanko sopimuksiin?

85

4062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+20

      Kustantamon on löydettävä kiinnostavat tekstin ennen muita kustantamoja, siksi pinot pyritään silmäilemään läpi niin pian kuin mahdollista. Mutta ainahan kustannuspäätös ei synny ihan heti. Henkilökuntamäärälläkin on merkitystä.

      • P yhä

        Mikä vaikuttaa siihen ettei kustannuspäätös synny heti. Tai hylsypäätös.
        Mikä silloin mietityttää?


      • tapaus X

        Voisiko tästä päätellä, että

        kustantannustoimittajalla, jonka pöydällä pinoni keikkuu, ei ole mitään kiirettä vastauksen antamiseen,

        koska hän on saanut parista kustannusyhtiöstä tiedot hylsyistäni, ja tietää myös halutessaan, että niihin lukemattomiin muihin en ole vielä lähettänyt.

        Näinkö on?

        Kannattaisiko sittenkin laittaa sama versio kaikkialle, sen sijaan, että myöh. tarpeen vaatiessa muokkailee parannettua paremmalla menestyksellä. Olisi kilpailukelpoisempi. Nyt vain hylsyjä kerännyt - ja siksi mahdollisesti kiinnostamaton.

        näinkö se menee?














        (viittaus toiseen ketjuun (vinkkejä odottamiseen) jossa käsitellään kustantajien yhteistyötä. )


    • penelope3

      Jos päätös ei synny "ihan heti", ollaan valmiit ottamaan riski, että joku myy löytää ja/tai kirjoittaja postittaakin yks kaks postinsa nopeammin reagoivalle, niinkö?
      Jos siis oikeasti kiinnostus herää, kustannuspäätöskin tehdään pian, eikös joo?

      Jos ootellaan niin epäillään... vai?

      Muutenhan sitä pistettäis jo tekijää muokkailupuuhiin...kai?

      • 12+10

        Jos kaikki on selvää ja varmaa, soitto tulee yleensä hyvin pian.


      • penelope3
        12+10 kirjoitti:

        Jos kaikki on selvää ja varmaa, soitto tulee yleensä hyvin pian.

        Mitäs kun soittoa ei tule, mutta ei hylsyäkään. Arvotaanko sitä hylsytietoa kauemmin vai unohtuuko tuon tiedon välittäminen helpommin?


      • penelope3
        penelope3 kirjoitti:

        Mitäs kun soittoa ei tule, mutta ei hylsyäkään. Arvotaanko sitä hylsytietoa kauemmin vai unohtuuko tuon tiedon välittäminen helpommin?

        ....ja mikä on hyvin pian. Kuinka nopsaan yleensä on mahdollista saada romaanikässäristä päätös sen jälkeen kun kustantaja on sen hoteisiinsa ottanut?
        Tehdäänkö jotakin järjestelyjä ja kokoustetaanko ennen kuin kerrotaan kirjoittajalle? Vai pistetäänkö langat kuumiksi summittaisen selailun päätyttyä, jos ei päädytäå hylsyyn?


      • penelope3
        12+10 kirjoitti:

        Jos kaikki on selvää ja varmaa, soitto tulee yleensä hyvin pian.

        Olet selvästi kustantaja, kiitos kommentista. Mutta kerropa vielä se kuinka kauan pohditaan epävarmaa, kuinka pian ja minkälaisten prosessien jälkeen "kaikki on selvää ja varmaa"? Siis selvää ja varmaa johonkin suuntaan.


      • Pian heti ja sillee
        12+10 kirjoitti:

        Jos kaikki on selvää ja varmaa, soitto tulee yleensä hyvin pian.

        Tätä käsitettä "hyvin pian" olen pohtinut viimeaikoina pitkään ja hartaasti. Mikä on "hyvin pian" kustannustoimittajan vinkkelistä? Mitä tässä lauseessa tarkoittaa yleensä?


      • vääntäjä viis
        12+10 kirjoitti:

        Jos kaikki on selvää ja varmaa, soitto tulee yleensä hyvin pian.

        Pitääkö kaiken olla selvää ja varmaa ennen kuin soitto tulee?


    • thewriter

      Tuo on mielenkiintoinen juttu. Itse sain julkaistua, kun menestyin eräässä kilpailussa. Olen vähän sitä mieltä, että kustantajilla on joku "pihtaamisen periaate", vastaus 6 -12 kuukauden kuluessa, ällistyttävää. Uskon, että pätevä kustannustoimittaja pystyy tunnissa sanomaan, onko kässäristä mihinkään. En tunne kustantamojen toimintatapoja, ehkä siellä tehdään ryhmäpäätöksiä, jotka vievät aikaa? Mutta kirjoittajan pitäisi mielestäni kuukauden kuluessa saada joku tieto, esimerkiksi: käsikirjoituksesi vaikuttaa kiinnostavalta ja se on mennyt jatkokäsittelyyn ja saat vastauksen siihen ja siihen mennessä.

      Kustantamon tallissa olevia kirjailijoita ja heidän teoksiaan markkinoidaan näyttävästi, mutta aloittelevia kirjoittajia väheksytään. Sen tietää varmasti jokainen, joka on ollut kustantamojen kanssa tekemisissä.T
      Kuka maksaa kustantamohenkilökunnan palkat? Ensi sijassa kirjoittaja ja toiseksi tietysti kirjan ostaja.

      • Vaikka tärppäisi ja saisi kustannussopimuksen, se ei vielä myy kirjaa. Näin ainakin minulle kävi. Tällaisen tuntemattoman esikoiskirjailijan (huh huh, olipa suurellinen sana), julkaisusta ei juuri rumpua lyödä. Luulenpa arvostelijakappaleidenkin lojuvan avaamattomina toimittajien pöydillä. Mutta minkäs teet?


      • fififfi
        kkkkkk3 kirjoitti:

        Vaikka tärppäisi ja saisi kustannussopimuksen, se ei vielä myy kirjaa. Näin ainakin minulle kävi. Tällaisen tuntemattoman esikoiskirjailijan (huh huh, olipa suurellinen sana), julkaisusta ei juuri rumpua lyödä. Luulenpa arvostelijakappaleidenkin lojuvan avaamattomina toimittajien pöydillä. Mutta minkäs teet?

        Saanko kysyä oliko kyseessä pieni vai suuri kustantamo? Minkä tyyppisestä kirjallisuudesta on kysymys?

        Onnea joka tapauksessa julkaistusta kirjasta, hieno saavutus! Nythän voit hakea apurahoja ja jatkaa kirjoittamista, ehkä seuraava kirja on jo myyntimenestys!


      • fififfi kirjoitti:

        Saanko kysyä oliko kyseessä pieni vai suuri kustantamo? Minkä tyyppisestä kirjallisuudesta on kysymys?

        Onnea joka tapauksessa julkaistusta kirjasta, hieno saavutus! Nythän voit hakea apurahoja ja jatkaa kirjoittamista, ehkä seuraava kirja on jo myyntimenestys!

        Kustantamo on Mediapinta Tampereelta. Kyseessä on romaani. Kiitos onnitteluista. Sopimus oli itselleni yllätys, vaikka suku ja ystävät, jotka olivat lukeneet käsikirjoituksen kannustivatkin tarjoamaan sitä kustantajalle. Olinhan saanut edellisestä yritelmästäni 12 vuotta sitten hylyn suurelta kustantamolta. Hylky tuli eri käsikirjoituksesta, mutta jotenkin se esti yrittämästä uudelleen. Myyntimenestystä parempi vaihtoehto olisi se, että kirjani olisi ihmisille lukuelämys. : )


      • Jotain oppinut
        kkkkkk3 kirjoitti:

        Kustantamo on Mediapinta Tampereelta. Kyseessä on romaani. Kiitos onnitteluista. Sopimus oli itselleni yllätys, vaikka suku ja ystävät, jotka olivat lukeneet käsikirjoituksen kannustivatkin tarjoamaan sitä kustantajalle. Olinhan saanut edellisestä yritelmästäni 12 vuotta sitten hylyn suurelta kustantamolta. Hylky tuli eri käsikirjoituksesta, mutta jotenkin se esti yrittämästä uudelleen. Myyntimenestystä parempi vaihtoehto olisi se, että kirjani olisi ihmisille lukuelämys. : )

        Nin siis mediapinta julkaisee kaiken, eli ei tarvi pelätä hylkyä ainakaan sieltä. Mutta varmaan kannattaisi itse markkinoida esim. netin kautta kirjaasi.
        Hyväpuoli mediapinnassa on juuri se, että lähettävät lehdille muutaman kappaleen, ja varmasti ne luetaan jossain vaiheessa.

        Sehän se on aina toiveissa, että kirja myy, mutta jos ei ole nimeä niin korostaisin sitä markkinointia, jolloin nimesi jonain päivänä olisi tunnettu. Eli lisää vaan tekstiä, vaikkei se eka niin paljon myisikään.


      • Jotain oppinut kirjoitti:

        Nin siis mediapinta julkaisee kaiken, eli ei tarvi pelätä hylkyä ainakaan sieltä. Mutta varmaan kannattaisi itse markkinoida esim. netin kautta kirjaasi.
        Hyväpuoli mediapinnassa on juuri se, että lähettävät lehdille muutaman kappaleen, ja varmasti ne luetaan jossain vaiheessa.

        Sehän se on aina toiveissa, että kirja myy, mutta jos ei ole nimeä niin korostaisin sitä markkinointia, jolloin nimesi jonain päivänä olisi tunnettu. Eli lisää vaan tekstiä, vaikkei se eka niin paljon myisikään.

        Jaaha, Taisivat sitten huijata, kun väitivät n 1,5% käsikirjoituksista kelpaavan julkaistavaksi sellaisenaan. No eipä lannistuta. Itselläni ei ole varaa mainostaa kirjaani ja se saattaisi tuntua muutenkin kornilta, kun en ole oikein myyntihenkinen. Jos olisin, omakustannekin olisi ollut varteenotettava vaihtoehto. Kiitos kannustuksesta, vaikka sen alku "masensi"


      • kkkkkk3 kirjoitti:

        Jaaha, Taisivat sitten huijata, kun väitivät n 1,5% käsikirjoituksista kelpaavan julkaistavaksi sellaisenaan. No eipä lannistuta. Itselläni ei ole varaa mainostaa kirjaani ja se saattaisi tuntua muutenkin kornilta, kun en ole oikein myyntihenkinen. Jos olisin, omakustannekin olisi ollut varteenotettava vaihtoehto. Kiitos kannustuksesta, vaikka sen alku "masensi"

        Vähän funtsittuani aloin epäilemään sitäkin, että toimituksissa luettaisiin Mediapinnasta tulleita kirjoja, jos kerran on totta heidän julkaisevan kaiken potaskan, mitä heille lähetetään. Nyyh.


      • jotain oppinut
        kkkkkk3 kirjoitti:

        Jaaha, Taisivat sitten huijata, kun väitivät n 1,5% käsikirjoituksista kelpaavan julkaistavaksi sellaisenaan. No eipä lannistuta. Itselläni ei ole varaa mainostaa kirjaani ja se saattaisi tuntua muutenkin kornilta, kun en ole oikein myyntihenkinen. Jos olisin, omakustannekin olisi ollut varteenotettava vaihtoehto. Kiitos kannustuksesta, vaikka sen alku "masensi"

        Niin tarkoitukseni ei ollut siis masentaa. Laitapa itse kirjastasi näyte kansikuvan kanssa nettiin, soittele kirjakauppoihin ja kerro että tällainen kirja olisi markkinoilla. Vaikket olisi mainosihminen niin puhelimessa sinä olet kuitenkin kasvoton.
        Ja jos kirjasi julkaisusta on vasta vähän aikaa, niin jouluhan on tulossa, joten hyvinkin myynti voi nousta:)


      • jotain oppinut kirjoitti:

        Niin tarkoitukseni ei ollut siis masentaa. Laitapa itse kirjastasi näyte kansikuvan kanssa nettiin, soittele kirjakauppoihin ja kerro että tällainen kirja olisi markkinoilla. Vaikket olisi mainosihminen niin puhelimessa sinä olet kuitenkin kasvoton.
        Ja jos kirjasi julkaisusta on vasta vähän aikaa, niin jouluhan on tulossa, joten hyvinkin myynti voi nousta:)

        Kannustuksena otinkin viestisi ; >)


      • H.E.H.
        kkkkkk3 kirjoitti:

        Kannustuksena otinkin viestisi ; >)

        Itseasiassahan mediapinnalla on kolme erilaista mahdollisuutta kirjan kustantamiseen: omakustanne, palvelukustanne ja täyskustanne. vain omakustanteiksi hyväksytään kaikki, palvelukustanteiksi n. 75% korjailun jälkeen ja täyskuntanteiksi n. 5%.


      • jotain oppinut
        H.E.H. kirjoitti:

        Itseasiassahan mediapinnalla on kolme erilaista mahdollisuutta kirjan kustantamiseen: omakustanne, palvelukustanne ja täyskustanne. vain omakustanteiksi hyväksytään kaikki, palvelukustanteiksi n. 75% korjailun jälkeen ja täyskuntanteiksi n. 5%.

        Edelleen en allekirjoita tuota! Mutta unohdin kirjoittaa aiempiin, että jos kkkkkk3:n (meniköhän oikein), kässäri on julkaistu ilman korjauksia, niin pitäisin sitä kyllä hyvänä.
        Harkitsin itsekin joskus tuota firmaa, mutta päädyin toiseen...
        Siinä täytyy olla ainesta:)


      • jotain oppinut kirjoitti:

        Edelleen en allekirjoita tuota! Mutta unohdin kirjoittaa aiempiin, että jos kkkkkk3:n (meniköhän oikein), kässäri on julkaistu ilman korjauksia, niin pitäisin sitä kyllä hyvänä.
        Harkitsin itsekin joskus tuota firmaa, mutta päädyin toiseen...
        Siinä täytyy olla ainesta:)

        Jos kkkkkk3:n kirja on se, joksi luulen, niin ON ainesta. Saman kustantajan se ainakin on. Saanko kysyä kkkkkk3, onko kirjasi ilmestynyt tämän vuoden kesällä? Jos se on se, joksi luulen, Vaski-kirjastoissa sitä on useampi kappale. Itse olen suositellut sitä kaikille tutuilleni.


      • jakitavi kirjoitti:

        Jos kkkkkk3:n kirja on se, joksi luulen, niin ON ainesta. Saman kustantajan se ainakin on. Saanko kysyä kkkkkk3, onko kirjasi ilmestynyt tämän vuoden kesällä? Jos se on se, joksi luulen, Vaski-kirjastoissa sitä on useampi kappale. Itse olen suositellut sitä kaikille tutuilleni.

        Hyvä Jakita,
        Vastakysymys sinulle: Oletko muuttanut Savosta Varsinais-Suomeen?
        Jos olet, voit ottaa suoraan yhteyttä.


    • penelope4

      Hei Penelope ja muut odottajat,

      ehdotus:

      Jos jossakin viivytellään ja munitaan, ota se tieto sellaisena, että tekstistäsi ollaan kiinnostuneita. Kerro sitten tämä kiinnostus seuraavaan kustantamoon, lähetä teksti sinne ja pyydä heitä olemaan nopeampia. Valitse heidät sillä välin kun sinua piinataan.

      Näin pääset hommin!

      • thewriter

        Sinänsä hyvä ehdotus, mutta ei toimi käytännössä. Kustantamoja ei pysty vedättämään järjestämällä jotain tarjouskilpailua.
        Ainoa keino on lähettää kässäri vaikkapa kymmenelle kustantamolle, jotka kustantavat kirjoittamaasi genreä. Ja odottaa.


      • thomaskuutti

        Itse sain Otavalta viestin, joka alkoi "parhailla kiitoksilla", ja mainittiin vielä että ovat tutustuneet "mielenkiinnolla" käsikirjoitukseeni, ja luulen, ettei kaikkiin hylsyihin laiteta noita sanoja, sillä nuorempana lähetin yhden Wsoylle, ja siinä kaikki oli jotenkin muodollisempaa ja sellaista, mitä nyt huonolle käsikirjoitukselle voi sanoakaan ;)
        Odotusaika Otavalla oli n. 3 kuukautta, ja olin maininnut että kyseessä oli vasta puolikas kirja. Pitäisiköhän se paikkansa, että pitkä odotusaika=kiinnostuneisuus, sillä kun Wsoylta odotin vastausta, siinä meni sellaiset 6kk ja tuli hylsy?
        Olen nyt lähettänyt valmiin, uuden ja oikoluetun käsiksen kustantamoihin, ja Mediapinta hyväksyisi sen palvelukutanteeksi. En ala siihen. Odottelen rauhassa muiden vastauksia, ja koska olen vasta 18 en suhtaudu mihinkään hätäisesti.


    • penelope3

      Kiitos vastauksista
      . Lähetän kyllä vasta myöhemmin (tarpeen vaatiessa ja vasta muokattuani uusin kustantamoihin.

      Tämä joka odotuttaa olisi aiheeni kannalta ykkönen! Taitavat tietää sen itsekin :(

      Eivät he kuitenjaan ainoa ole.

    • penelope3

      ...ja ihan noin paljon ei kirj.virheitä ole kässärissä. Kohellan.

      • Grafio

        Hei Penelope, samassa veneessä ollaan... Itseäkin kiinnostaisi tietää, että kuinka kauan keskimäärin kustantajan yhteydenotto kestää (jos kustantaja on kiinnostunut). Kuukausi? Kaksi kuukautta?

        Tiedän, että ääritapauksia on: takavuosina yksi henkilö on saanut kustannussopimuksen päivässä ja toinen nykyään tunnettukin kirjailija odotti vuoden.

        Odottavan aika on pitkä...


    • penelope3

      Jos aikaa kuluu, teen omat johtopäätökseni ja "nopeutan" touhua muualle/muualla.

      enää en viitsi kysellä perään.
      Yhteistyötä jo oottelisin. Tai sitten vaikka sitä hylsyä. Nyt on vähän jumissa ja veikkaan että tuo jumitus on myös vähän ylivallan osoitusta :(

      Grafilo, kerro hiukan tilanteestasi ja odottamistasi ajoista. Ymmärrän kyllä jos et kerro.

      • thewriter

        En usko, että mitää keskimääräistä vastausaikaa voidaan sanoa. Riippuu kustantamosta ja toki kässäristä. Yksi mahdollisuus on omakustanne, hyvä vaihtoehto, firmoja on.


      • Grafio

        Sanotaan näin, että en ole vielä odottanut kauan. Enempää en nyt uskalla sanoa... Kirja on lajityypiltään mielestäni ihan valtavirtaa, ei edusta pientä genreä. Eikä ole mikään nuoren naisen kasvukertomus, vaan jotain ihan muuta.

        Olen joskus vuosia sitten kirjoittanut toisen käsikirjoituksen. Silloin sain hylsyn 2-6 kuukaudessa. Se kustantaja, jolla kesti se 6 kuukautta, laittoi mukaan myös monisivuisen palautteen eli se oli mennyt ulkopuoliselle arvioijalle. Harmi ettei homma edennyt silloin pidemmälle.


    • Pene1

      Huono heitto tuo omakustanne, etenkin kun kysyjä näyttää edenneen johonkin kohtaan, eikä ilmeisesti ole kovin monelle kustantajalle edes tekstään VIELÄ lähettänyt.
      Thewriter, noinko paha ennuste on jos kustantamo odotuttaa vastausta?
      Osaatko kertoa prosesseista joita kustantamossa ennen päätöstä on?

      • thewriter

        Mielestäni kaikkia kanavia kannattaa pohtia. Ennuste on paha, jos pitää vuoden jotain vastausta odottaa. En tunne kustantamojen prosesseja, kuten jo aikaisemmin totesin, mutta prosessit eivät ole kunnossa, mikäli tuo on tilanne.


    • Pene1

      eihän kumpikaan näistä vastaajista ole puhunut mitään odottamastaan ajasta. Grafilo totesi, että joku odotti päivän, JOKU vuoden myönteistä vastausta.
      Päivä on näillä varmaan jo mennyt...

    • Öhmy

      Lähetin omani kolmisen viikkoa sitten. Uskallan vielä elätellä toivoa, mutta tuskin kovin kauan. Jos muutamassa kuukaudessa ei kuulu mitään, myönnän epäonnistumiseni ja alan odotella hylsyjä. Jos tulee niitäkään, yhtä olen odottanut jo neljä vuotta, toista pian kolme. En kehtaa enää kysellä perään.

    • pene1

      Parahin Öhmy,

      nyt puhuttiin niistä teksteistä, jotka olivat jo herättäneet jonkin mielenkiinnon ja edennneet tarkempaan syyniin.

      Näistä tapahtumista olisi kiinnostavaa kuulla.

      • Öhmy

        Parahin pene1,

        Minähän en voi tietää, onko käsikirjoitukseni juuri nyt tarkemmassa syynissä, vaiko vielä täysin käsittelemättä, vaiko jo "nakataan hylsy kun muistetaan" -pinossa.

        Aihe kiinnostaa kyllä kovasti ja olen joskus miettinyt, yrittäisinkö itse herätellä keskustelua tästä. Pyydän anteeksi jokaiselta mielensä pahoittaneelta, etten osallistunut keskusteluun OikeallaTavalla™ ja menen nurkkaan häpeämään.


      • nimimerkki™
        Öhmy kirjoitti:

        Parahin pene1,

        Minähän en voi tietää, onko käsikirjoitukseni juuri nyt tarkemmassa syynissä, vaiko vielä täysin käsittelemättä, vaiko jo "nakataan hylsy kun muistetaan" -pinossa.

        Aihe kiinnostaa kyllä kovasti ja olen joskus miettinyt, yrittäisinkö itse herätellä keskustelua tästä. Pyydän anteeksi jokaiselta mielensä pahoittaneelta, etten osallistunut keskusteluun OikeallaTavalla™ ja menen nurkkaan häpeämään.

        "OikeallaTavalla™" :D :D :D

        Olet hauska ja minua laiskottaa. Pistä pätkä tekstiäsi näytille, se on varmaan yhtä hauskaa kuin sinä ja saisin sitä lukiessani syyn siirtää töiden jatkamista hetkellä. Olen ammattikirjoittaja (en tosin kirjailija, vielä) ja voin samalla antaa kylmän tuomion liirustasi™ :D

        Laita vaikka os. [email protected]

        Saa muutkin laittaa, jos haluavat arviota, minä todella en jaksaisi nyt kirjoittaa noita *****:n lehtijuttuja.


    • Normaali ihminen

      Vataisiko joku kustannustoimittaja ylempänä olevaan huutoon:

      Mikä on kustannustoimittajan "hyvin pian"?

    • 9+3

      Robustos antoi hylsyn kahdessa päivässä.

    • Kaksi kertaa olen tarjonnut kässäriä. Eka kerran meni n. puoli vuotta ja tuli hylky. Toisella kerralla n. kaksi kuukautta ja kirja julkaistiin. Kysymyksessä oli eri kustantajat. Väliä kässärien tarjoamisella 12 vuotta.

    • 8+12

      Kustantamoilla ei ole yhtenäisiä toimintatapoja, joten yleispäteviä vastauksia edeltäviin kysymyksiin ei voi antaa. Kustantamot eivät voi myöskään tietää, miten nopeasti muut kustantajat käytännössä vastaavat. Jos vastaus viipyy yli nettisivuilla ilmoitetun ajan, tulossa ei todennäköisesti ole lausuntoa tai sopimusta. Ajankäyttöön kustantamoissa vaikuttaa seuraavan kustannusohjelman vaihe eli muut kiireet.

    • Penelope3

      Kiitos paljon vastauksesta, näkee heti että se on ammattilaisen lapasesta paiskattu.
      Olisi tietysti mukavaa, että vastaus murtaisi sen epävarmuuden, jota nyt minä(kin) elän.
      Mutta kun ei niin ei.
      Täytyy toivoa, että seuraavan kustannusohjelman vaihe on minun kässärini lukemisen kannalta piakkoin suotuisa. Messutkin ovat takana ja syysflunssat vasta edessä.

      Ja minä olen kustantajani valinnut. Kunpa tuokin valitsisi kohta minut!

      Hei hei palsta.

    • Raynor

      Symppaan kaikkia odottajia. Olen odottanut nyt kolmisen kuukautta. Kymmenestä kustantamosta vasta yksi hylsy tullut, tosin lähetin kässärin kolmessa erässä. Mutta helkkari ekat pari kuukautta olivat sellaista piinaa ettei sitä tajua kukaan, joka ei ole yrittänyt itse kirjoittaa yksin romaania. Olen julkaissut yhden romaanin aiemmin, se sai ihan hyvä vastaanoton, mutta en halua tarjota kässäriäni enää samalle kustantamolle, koska se paikka ei juuri enää proosaa kustanna. Vielä olisi kolme neljä pienkustantamoa, lähetän heille sivut joulukuun alussa. Sen jälkeen vaikea sanoa kiinnostaako itseänikään enää tekstini, koska jälki on jo kylmennyt.

    • näin meillä päin

      Olen seurannut erään esikoiskirjailijan taivalta hyvin läheltä parina viimeisenä vuonna. Hän sai kustannussopimuksen viikon sisällä siitä, kun oli lähettänyt kässärinsä useampaan kustantamoon. Itse asiassa, myöntävä vastaus tuli peräti kolmesta eri talosta, kaikki vieläpä Suomen suurimpia kustantamoja. Käsiksestä käytiin siis ihka oikea tarjouskisa, joka on varmasti hyvin harvinaista täällä meidän kotitantereellamme. Toinen tuttu tapaus, josta tiedän, on saanut kahdesta eri kustantamosta pyynnön tulla juttelemaan käsiksensä tienoilta. Molemmissa taloissa kerrottiin, että käsiksesä on potentiaalia, mutta työtä vielä tarvitaan, Kustannussopimus siis odottaa niin kauan kunnes kirjoittaja muokkaa sitä kustantamon vinkkien mukaan - jos muokkaa. Sehän on tietysti ihan valinta kysymys, että haluaako sitä lähteä tekemään isojakin muutoksia omaan kirjaansa. Mutta ponttina siis se, ettei mitään kiveen viilattua toimintatapaa näyttäisi olevan. Kirjoituksen laatu mutta ennen kaikkea olemassa oleva markkinarako näyttäisi ratkaisevan sen, miten vinhaan kustantamot lähtevät liikkeelle. Jos kässäri vaatii vielä työstämistä ja sen lajin edustajia on markkinoilla paljonkin, mitään kiirettä ei pidetä eikä shopparia solmita ennen kuin käsis on painovalmiissa formissa. Mutta jos käsis on sellainen, että sillä on selvää tilausta markkinoilla, se halutaan ottaa haltuun heti ja siksi siitä allekirjoitetaan shoppari vaikka sitä vielä muutettaisiinkin. Näin olen nyt pikkuhiljaa ollut hoksaaviani, kun olen ihan aitiopaikalta päässyt seuraamaan usemmankin tulevan kirjailijan urapolkua.

      • fifififfi

        Kiitos mielenkiintoisesta viestistä. Eli kustantamot saattavat lukea tekstin jopa viikossa, jos ovat tarpeeksi kiinnostuneita. Pystytkö sanomaan, mikä tuon esikoiskirjailijatuttavasi tekstissä oli sellaista, joka herätti kiinnostuksen? Onko kirja myynyt hyvin?

        En tiedä pitääkö tässä jo masentua, jos käsikirjoitus on lähetetty jo pari kuukautta sitten eikä kukaan ole soittanut perään. Kuinka nopeasti tuohon toiseen tuttuusi otettiin yhteyttä?


      • penelope3 palasi

        Jos on kyseessä parin vuoden takainen esikoiskirjailija, henkilöllisyys tuskin on salaisuus. Kertovathan kirjailijat itsekin kustannustarinoitaan. Olisi kiva hahmottaa minkätyyppisellä materiaalilla on noin hyvä suksee, mitä tuo teksti silloin oli.
        Jos et paljasta persoonaa, paljasta ainakin se, oliko henkilö jotenkin tunnettu etukäteen. Koska tuohan jos mikä vaikuttaa asiaan.(Tyyliin:"Ajatella Tarja Halonen kirjoittanut romaanin, eiköhän se nyt heti lueta ja siihen tartuta."Näin tehtäisiin aadusta riippumatta. Vaikka varmasti Tarja voi kirjoittaa laadukkaasti).

        Jos ei ko. henkilö ole kansallisesti tai alueellisesti tuttu, onko esimerkiksi kriittisen kirjoittajakoulun oppilas? Sieltähän kustantamojen edustavat näyttävät nykyään plokkaavansa kirjailijansa - siellä he voivat kehitellä tekstejä tiettyihin pisteisiin ja suuntiin. Siellä kirjoittajista tulee "tutut". Tai onko tarina joku toinen? Koskaan en ole kuullut, että aivan tuntemattomalle kävisi näin, kävikö sinun tutullesi?
        Kuulemissani tarinoissa ihmiset ovat edenneet monien kommervenkkien kautta sopimuksiin.

        Mitä omaan tekstiini tulee, odotan nyt juuri tämän yhden THE KUSTANTAMON jotakin jkommenttia. Jos ei onnaa, haluaisin kuulla vähän muokkausideoita. Omin päin pelkään poistavani jotenkin kehityskelpoisen tms. Toisaalta konkonaisuus ei nyt ole onnistunut.
        Haluaisin lähettää uusiin kustantamoihin paremmin jalostuneen version - siis jos hylky tulee.

        Aiheeni on sillä tavalla spesiaali, että ajattelen sen sopivan JUURI TÄMÄN kustantamon ohjelmaan. Samasta ns. aiheesta siellä on jotakin tieteellisvivahteista tarinaa ja sitten ihan aiheen kantaisän käännöksiä. Minä nyt lähestyisin puhtaasti kaunokirjallisesti.
        Aihe voi jo innostaa tai aiheeseen kaikki voi tyssätä. Aiheen ymmärtäminen saa ymmärtämään myös valittuja sisältöjä... Vähän tähän tapaan: Oi, hienoa, joku kirjoittaa krokotiileistä - ja tästä näkökulmasta. Joku toinen ajattelee heti: ei helvetti, en jaksa näitä krokotiilijuttuja! Siihen se sitten jäisi.
        Ja korostan vielä selvyyden vuoksi, että teemassani ei olejälkeäkään krokotiileista!

        ----------

        Ja sitten se kysymys: KUSTANTAJAT HUHUU? kuinka kauan kustannustoimittaja voi antaa työn muhia sillä kuuluisalla pöydällä ja vielä hyväksyä muokkauksen tai antaa sopparin? Siis silloin kun teksti ei enää seiso varastossa vaan liikkuu jo tai pysähtyy KUSTANTAJAN PÖYTÄÄN.


        Pitäisikö jossakin vaiheessa pukata vaan omaa versiotaan toisaalle, milloin?
        Onko kysymys viikoista, onko kuukausi raja? Milloin yhteydenotto on osoitus kiinnostuksen puutteesta?


      • penelope3 korjaa
        penelope3 palasi kirjoitti:

        Jos on kyseessä parin vuoden takainen esikoiskirjailija, henkilöllisyys tuskin on salaisuus. Kertovathan kirjailijat itsekin kustannustarinoitaan. Olisi kiva hahmottaa minkätyyppisellä materiaalilla on noin hyvä suksee, mitä tuo teksti silloin oli.
        Jos et paljasta persoonaa, paljasta ainakin se, oliko henkilö jotenkin tunnettu etukäteen. Koska tuohan jos mikä vaikuttaa asiaan.(Tyyliin:"Ajatella Tarja Halonen kirjoittanut romaanin, eiköhän se nyt heti lueta ja siihen tartuta."Näin tehtäisiin aadusta riippumatta. Vaikka varmasti Tarja voi kirjoittaa laadukkaasti).

        Jos ei ko. henkilö ole kansallisesti tai alueellisesti tuttu, onko esimerkiksi kriittisen kirjoittajakoulun oppilas? Sieltähän kustantamojen edustavat näyttävät nykyään plokkaavansa kirjailijansa - siellä he voivat kehitellä tekstejä tiettyihin pisteisiin ja suuntiin. Siellä kirjoittajista tulee "tutut". Tai onko tarina joku toinen? Koskaan en ole kuullut, että aivan tuntemattomalle kävisi näin, kävikö sinun tutullesi?
        Kuulemissani tarinoissa ihmiset ovat edenneet monien kommervenkkien kautta sopimuksiin.

        Mitä omaan tekstiini tulee, odotan nyt juuri tämän yhden THE KUSTANTAMON jotakin jkommenttia. Jos ei onnaa, haluaisin kuulla vähän muokkausideoita. Omin päin pelkään poistavani jotenkin kehityskelpoisen tms. Toisaalta konkonaisuus ei nyt ole onnistunut.
        Haluaisin lähettää uusiin kustantamoihin paremmin jalostuneen version - siis jos hylky tulee.

        Aiheeni on sillä tavalla spesiaali, että ajattelen sen sopivan JUURI TÄMÄN kustantamon ohjelmaan. Samasta ns. aiheesta siellä on jotakin tieteellisvivahteista tarinaa ja sitten ihan aiheen kantaisän käännöksiä. Minä nyt lähestyisin puhtaasti kaunokirjallisesti.
        Aihe voi jo innostaa tai aiheeseen kaikki voi tyssätä. Aiheen ymmärtäminen saa ymmärtämään myös valittuja sisältöjä... Vähän tähän tapaan: Oi, hienoa, joku kirjoittaa krokotiileistä - ja tästä näkökulmasta. Joku toinen ajattelee heti: ei helvetti, en jaksa näitä krokotiilijuttuja! Siihen se sitten jäisi.
        Ja korostan vielä selvyyden vuoksi, että teemassani ei olejälkeäkään krokotiileista!

        ----------

        Ja sitten se kysymys: KUSTANTAJAT HUHUU? kuinka kauan kustannustoimittaja voi antaa työn muhia sillä kuuluisalla pöydällä ja vielä hyväksyä muokkauksen tai antaa sopparin? Siis silloin kun teksti ei enää seiso varastossa vaan liikkuu jo tai pysähtyy KUSTANTAJAN PÖYTÄÄN.


        Pitäisikö jossakin vaiheessa pukata vaan omaa versiotaan toisaalle, milloin?
        Onko kysymys viikoista, onko kuukausi raja? Milloin yhteydenotto on osoitus kiinnostuksen puutteesta?

        selvennys viimeiseen lauseeseen. Milloin yhteydenoton PUUTE on osoitus kiinnostuksen puutteesta?
        Voisiko joku kustantaja ystävällisesti vastata, näin emme sankoin joukoin ja yksilöinä pommita yhtiötä viesteillä. Kiitos!


    • 11+18

      Hyvä saatekirje ja/tai edelliset ansiot listattuna nopeuttavat käsiksen käsittelyä taloissa!

      Hyvä saatekirje sisältää sen, kuka on kyseessä, mitä hän on ennen tätä nimenomaista käsistä tehnyt ja saavuttanut ja tiivistetyn selostuksen (synopsiksen) siitä, millainen teos tällä kertaa on kyseessä. Näin kustannustoimittaja pystyy vähän ynnäilemään sitä, mistä on kyse. Nopeuttaa prosessia huomattavasti.

      Itse sain ensimmäiset hylsyt aikoinaan viikon kuluttua lähettämisestä, viimeiset vuoden jälkeen, mutta silloin käsikseni oli jo julkaistu. Tsemppiä penelope3! Ja muutkin, toki.

      • uraa suunnitteleva

        Kiitos varteenotettavista vinkeistä


    • punakynääkö

      voiko vivyttely joskus johtua siitä, että kirjoituksen "faktoja" tarkistellaan; voiko tuo olla noin, onko se nykytekniikalla mahdollista, meneekö liian utopistiseksi
      tai tarkistetaan, onko jo sellaista kirjoitettu ... siihenkin voi mennä aikaa, koska tuskin kukaan lonkalta muistaa kaikki kirjoja

    • 1+4

      Opiskelin kirjallisuutta, ja useampi kustannusalan ammattilainen kävi kertomassa työstään. Se ainakin tuli selväksi, että kustantamoiden ei tarvitse käydä kilpailua kässäreistä, niin paljon niitä tulee. Ja tämä myös selventää sen, että kässärin läpimeno vaatii sen erinomaisuuden lisäksi myös onnea. Toimittaja on ihminen, ja hänen pikkuasiansa vaikuttavat päätöksiin.
      Kustantaja voi myös olla ääliö, tämän todisti Erään Henkilön saamat potkut WSOY:lta. Mikään järkevä, kaupallinen firma ei olisi tappanut kultamunia munivaa hanhea. Mutta WSOY:lla oli siihen varaa. Onneksi sitten johtaja pistettiin pihalle seuraavaksi.

      • Bravoo!

        Komppaan sinua


      • yhtääenoolukenu

        Jos tarkoitat Oksasta, niin WSOY teki oikein.
        O puuttuu asioihin joista ei mitään ymmärrä - kuten suomalaisuus ja miehet.


      • WSOY lähtee vielä nousukiitoon, kunhan saa uutta ilmaa siipiensä alle


      • Tarkkuutta

        Kirjailija ei voi saada kustantamosta potkuja, sillä hän ei ole sinne työsuhteessa.


    • konserv36

      Vaikuttaako vastausten miettimiseen kustantajien "konservatiivisuus"?

      Mitkä kustantajat on rohkeimpia tai arimpia näiden aiheiden suhteen?
      - seksi (aikuisten välinen heteroseksi)
      - seksi (kaikki muu kuin edellisessä)
      - väkivalta
      - yhteiskuntajärjestelmien tai poliittisten tai taloudellisten järjestelmien kritisointi
      - elävien tai kuolleiden julkisuuden henkilöiden tai sankareiden tuominen uuteen valoon

      • 3+3+3

        Riippuu täysin kustantajasta.


      • ao kt
        3+3+3 kirjoitti:

        Riippuu täysin kustantajasta.

        "Mitkä kustantajat on rohkeimpia tai arimpia näiden aiheiden suhteen?"


    • JärkiHoi_

      Lasten Keskukselle kannattaa tarjota eri käsiksiä kuin Likelle.

    • satakertaa

      "O puuttu asioihin, joista ei mitään ymmärrä."
      Ei kyse ole kirjailijan persoonasta tai ymmärryksen asteesta, vaan siitä, että kaupallinen kustantamo (ne ovat kaikki sellaisia) potkii ulos Suomen myyvimmän kirjailijan. Joka myy sata kertaa enemmän ja tuottaa saman verran enemmän kuin tavalinen rivikirjailija.
      WSOY onkin ainoa isoista kustantamoista, joka tuotti tappiota.

      • WWWWWWWWWWSSSS

        WSOY tappiolla?

        Kumpi on parempi:
        tuottaa rahaa vai
        tuottaa hyvää kirjallisuutta niin että kaikilla, tai ainakin useimmilla, on hyvä mieli?


    • Kiinnostava aihe!

      Itse sain vuosi tekstin lähettämisen jälkeen palautteen, ja toiveen lähettää palutteen mukaisesti muokattu versio. Noh, nyt tuo muokattu versio on ollut vuoden ko talossa, eikä ole kuulunut mitään. Kustantamot eivät taida todellakaan haluta panostaa viestintään... Norsunluutornit on tietty tyylikkäitä ;)

      • MäntyPankki

        Alkaa tuntua siltä, että kirjan julkaiseminen on tuurista kiinni.
        Jos nyt kustantajalla on esilukijoina jotain ... vaikka ei nyt olisikaan opiskelijoita enää, niin kuitenkin sellaisia nuoria, joilla ei vielä ole tarpeeksi laajaa tietoa maailmasta, mutta asettavat kuitenkin itsensä sellaisten edelle, jotka eivät ole julkaisseet mitään.

        Tyssääkö käsikirjoituksen matka heti siihen ensimmäiseen vai saako se toisenkin mahdollisuuden talon sisällä?
        Tuo anni-sofia-minnan kohtalo viittaa siihen, että ehkä se käsikirjoitus ei menneyt edes samalla esilukijalle ..... vai menikö?

        Onko kustantajien etu pitää käsikirjoituksen käsittely salatieteenä. -)

        Näitä juttuja lukiessa alkaa tulla samanlainen kuva kuin mitä on pankkien ja tavallisten yksityisasiakkaiden suhde.


      • Tarkkuutta
        MäntyPankki kirjoitti:

        Alkaa tuntua siltä, että kirjan julkaiseminen on tuurista kiinni.
        Jos nyt kustantajalla on esilukijoina jotain ... vaikka ei nyt olisikaan opiskelijoita enää, niin kuitenkin sellaisia nuoria, joilla ei vielä ole tarpeeksi laajaa tietoa maailmasta, mutta asettavat kuitenkin itsensä sellaisten edelle, jotka eivät ole julkaisseet mitään.

        Tyssääkö käsikirjoituksen matka heti siihen ensimmäiseen vai saako se toisenkin mahdollisuuden talon sisällä?
        Tuo anni-sofia-minnan kohtalo viittaa siihen, että ehkä se käsikirjoitus ei menneyt edes samalla esilukijalle ..... vai menikö?

        Onko kustantajien etu pitää käsikirjoituksen käsittely salatieteenä. -)

        Näitä juttuja lukiessa alkaa tulla samanlainen kuva kuin mitä on pankkien ja tavallisten yksityisasiakkaiden suhde.

        Minkäikäinen on tämä sellainen nuori?


      • Toimittaja
        Tarkkuutta kirjoitti:

        Minkäikäinen on tämä sellainen nuori?

        En tiedä, mutta mielenkiintoinen tulkinta kustannustoimittajan työstä.


      • Toimittaja

        anni-sofia-minna, soititko perään monesti? Vaikka tuo on raivostuttavaa, se ei ole henkilökohtaista. Kertoo ehkä sen, etteivät odota seuraavan kauden bestselleriä sun kirjasta, mutta taustalla voi olla myös esim yt-neuvottelut.


    • Hiontavaiheessa

      Niinpä, tuodaan vaan hiekkaa kustantajien saleihin.

    • hiekkaahiekkaa
    • Toimittaja

      Jos kustantamo on kiinnostunut, mutta homma ei etene, se on kirjoittajalle helkkarin turhauttavaa. Väen saneeraaminen ulos vaikuttaa etenkin isoihin kustantamoihin, koska siellä on niin paljon kirjailijoita. MItä vähemmän porukkaa lukemassa, sitä hitaammaksi homma muuttuu.

    • alphavilllee

      Vieläkään ei tässä ketjussa ole saatu vastausta siihen tärkeimpään ja mielenkiintoisimpaan kysymykseen: Kun lähetän kässärini kustantamoon ja jos päätös on myönteinen, kuinka kauan kestää että ottavat yhteyttä? Tai oikeastaan, mikä on se maksimi aika, joka heillä voi kestää, ennen myönteistä yhteydenottoa? Voiko kuukauden päästä jo heittää toivonsa? Näin olen ymmärtänyt...miksi yhteydenotto viipyisi yli kuukauden jos käsikirjoitus kiinnostaa? Silloinhan olisi vaarana, että joku muu kustantamo vie käsikirjoituksen...

      Eikö täällä tosiaan ole ketään, joka osaisi vastata?

      (Ja siis tosiaan jos kyse on tavallisesti kustantamoon lähetetystä käsikirjoituksesta, joka ei ole suhteiden kautta mennyt nopeutettuna kustannustoimittajan luettavaksi tai jota ei ole löydetty kriittisestä tms.)

      • juupasentyyretu

        Palstalla on aikaisemmin kerrottu, että myönteinen yhteydenotto on tullut esim. kolmen kuukauden kuluttua kässärin lähettämisestä. Ei kukaan voi tietää kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Sinun on paree nyt vaan rauhoittua odottamaan kustantajan nettisivuillaan ilmoittama ohjeellinen vastausaika. Helpotat odotuksen tuskaa, kun kirjoitat jotain uutta. Jos vastausta ei odotusajan puitteissa tule, voit kai kysellä kässärisi perään, mutta itse en ole kysellyt. Pari kustantamoa ei ole vastannut koskaan.


    • Polluxx

      Minä lähetin käsikirjoituksen erääseen kustantamoon, vaikka sivuilla sanottiin selvästi, että kyseistä genreä ei kustantamo julkaise. Huomasin sen vasta myöhemmin. Lisäksi mainitsin saatteessa, että käsikirjoitus kuuluu kyseiseen genreen.
      Sain hylkäävän vastauksen kuukauden kuluessa.

      Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että ensi selailun jälkeen hylätään osa, kustannuslinjaan sopimattomat ja huomattavan huonosti kirjoitetut. Loput menevät jatkonippuun, joka tutkitaan tarkemmin.
      Luultavasti osa niistä menee vielä kolmanteen nippuun, joka luetaan kokonaan.

      Niputusten ohi tietenkin pääsee, jos on kuuluisuus tai tuttuja, mutta tavallisella ihmisellä myönteinen vastaus kestää kuukausia.

      • Anonyymi

        Eiköhän yleisimmin myönteinen vastaus tule aika nopeasti ja todennäköisyys myönteiseen vastaukseen heikkenee oleellisesti kuukauden jälkeen.


    • Anonyymi

      Käsikirjoitus saapuu kustantamoon. Kirjoittaja saa vastauksen, että se on tullut perille.
      Kun muilta kiireiltä ehditään, tutustutaan käsikirjoitukseen. Monista näkee heti, että ne ovat täyttä paskaa, joistakin huomataan, että ne ovat myyvää paskaa. Jälkimmäisille vaihtoehdoille vastataan nopeasti.
      Joskus harvoin tulee käsikirjoitus, joka saa kustannustoimittajan hämmennyksiin. Se on hyvin ja erilailla kirjoitettu, outo ja taiteellinen. Sen julkaisua mietitään pitkään, ja päädytään jompaan kumpaan vaihtoehtoon.
      Keskiverto kustannustoimittaja ei yleensä huomaa edellä mainittujen käsikirjoitusten ansioita, vaan pitää niitäpaskana.

      • Anonyymi

        En ole ikinä ymmärtänyt, miksi kaikkien kirjojen pitäisi olla taiteellisia. Enimmäkseen ihmiset kuitenkin lukevat viihteen vuoksi. Miksi viihdyttäviä kirjoja ei siis julkaista juurikaan vaan väkisin pidetään taiteellisia kirjoja kustannuslistoilla. Väitän, että näiden kirjojen vuoksi lukeminen ei monia juuri edes kiinnosta. Jos julkaistaisiin enemmän puhtaasti viihteellisiä kirjoja, ihmiset lukisivat enemmän.


    • Anonyymi

      Kustannussopimuksen saaminen on suomessa suunnilleen yhtä todennäköistä kuin lottovoiton saaminen. Kannattaa mieluummin lotota ja kustannutta kirjojaan voittorahoilla. Jää rahaa vielä muuhunkin :)

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa. Suomessa on hirvittävä määrä väljähtäneitä kustantamoita, jotka julkaisee kaikenlaista paskaa ihan laidasta laitaan. Peiliin katsomisen paikka, jos et saa käsikirjoitusta läpi parin todellisen yrittämisen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Suomessa on hirvittävä määrä väljähtäneitä kustantamoita, jotka julkaisee kaikenlaista paskaa ihan laidasta laitaan. Peiliin katsomisen paikka, jos et saa käsikirjoitusta läpi parin todellisen yrittämisen jälkeen.

        Tuo on kyllä aika röyhkeästi sanottu!
        Katson peiliin ja näen siellä tulevan kirjailijan, joka on antanut kaikkensa. Korjauttanut ja hionut, lisännyt ja poistanut.
        Kunnes on valmista ja kirjaa on kehuttu.
        Siihen on upotettu tuhansia euroja.
        Ja nyt odotellaan.
        Joissain hylsyissä sanotaan, ettei aihe sovi heille.
        Vain yksi sanoo tähän mennessä, että näin erikoinen tarina ansaitsee päästä esille.
        Ja heilläkin on kiire, mutta minä odottelen.
        En tarvitse peiliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Suomessa on hirvittävä määrä väljähtäneitä kustantamoita, jotka julkaisee kaikenlaista paskaa ihan laidasta laitaan. Peiliin katsomisen paikka, jos et saa käsikirjoitusta läpi parin todellisen yrittämisen jälkeen.

        Niin, siis kustantavat kaikenlaista paskaa jos olet julkkis. Tai sitten sotaromaaneita tai eräkirjoja.


    • Anonyymi

      Eikä se peiliin katsominen tarkoita sitä, että haaveesta tarvitsisi luopua. Ehkä se tarkoittaa sitä, että uskaltaa tehdä asioita uudella tavalla, jos vanha seinään hakkaaminen ei tuo haluttua tulosta. Mutta aika kriittinen olisin myös haavekuvaan kirjailijuudesta ja toisaalta myös kustannusmaailmaa kohtaan, joka tätä haavetta myy.

    • Anonyymi

      Minulle WSOY:n kustannustoimittaja sanoi kerran vastatessaan, että lupaavimmat tekstit jäävät usein käänteisesti pidemmäksi aikaa lukupinoon odottelemaan. En sitten tiedä, onko niin kaikkialla.

    • Anonyymi

      Tämä on ikivanha ketju, mutta sanonpahan mielipiteenäni vain se, ettei mikään, siis yksikään tuntemattoman esikoiskirjailijan käsikirjoitus ole niin maagisen loistava, että siitä alettaisiin kustantamoissa tapella verissä päin.
      Tilanne on eri, jos asemansa vakiinnuttanut kirjailija voittaa Nobelin tai myy yllättäen helvetisti, niin niistä käännösoikeuksista saatetaan skabata kulissien takana tosissaan.
      Mutta sellaisissa harhoissa ei kannata elää, että kustantamoiden täytyy vastata hyville kässäreille saman tien, muuten joku kilpailija julkaisee sen ja jää vielä miljoonat saamatta.
      Kirjan myynti on kiinni markkinoinnista (miettikää vaikka Camilla Läckberg) ja vaikka olisi millainen sanataituruus kyseessä, niin ei se välttämättä myy.
      Siksi en usko, että myöntävä vastaus tulisi erityisen nopeasti, koska hyvät pitää napata heti. Tietysti jos samoissa kustantamoissa pyörii tuhat painokelvotonta autofiktio-oksennusta ja sitten yksi pitkään hiottu ihme, niin kustantamot haluavat napata sen, koska muuten heillä ei ole esikoisia julkaistavana. Mutta silloinkin ne tuskin jäävät kiukusta nyyhkyttämään, jos eivät pääsekään julkaisemaan juuri tuota kyseistä pystymetsän naputtelijaa. Panostavat vastaavasti enemmän vanhan kaartin tekijöihin. Kyllä Suomessa kirjailijoita riittää.

      • Anonyymi

        Eli olet sitä mieltä, että esikoisteos ei voi olla loistava, vaan vasta kirjailijan toinen teos, ymmärsinkö oikein?

        Minä tiedän lukemattomia kirjoja, jotka ovat olleet juurikin esikoisteoksia, ja niitä on myyty maailmalla bestsellereinä valtavat määrät. Joskus käy jopa niin, että tällainen kirjailija ei koskaan enää julkaise mitään menestyvää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe