eikö muunuskovaiset pelastu?

jonne k

kuoleeko lopullisesti kaikkai vaikka intiassa olevat kauniit pienet lapset kun siellä ei uskota niinkuin kristinuskoa?

28

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen ihminen

Jos ei ole kuullut, niin ei tietenkään ole ilman muuta pelastumatta. Eiköhän se jossain vaiheessa julisteta evankeliumi heillekin, vaikka sitten kuoleman jälkeen.

Mutta nämä pelastus-kysymykset saisivat muuten kyllä jo riittää, koska emme ole Jumala, ja Jumala päättää kuka pelastuu ja tietääkin kaikki asiat, mutta me emme. Pelastuksesta ei voi sanoa mitään ehdotonta totuutta jokaikisestä yksilöstä kuin Jumala. Valitettavasti emme ole Jumala, joten älkää kysykö liika vaikeita. Toivon itse pelastuvani, mutta en tiedä siitäkään sanoa mitään varmaa. (Itse asiassa saisi puolestani koko maapallo pelastua, mutta ei ole tietoa siitäkään.)

• ;:;

"Pelastuksesta ei voi sanoa mitään ehdotonta totuutta jokaikisestä yksilöstä kuin Jumala."

Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." (Joh.14:6)

Siinä Jumalan suusta.

• olen ihminen
        ;:; kirjoitti:

"Pelastuksesta ei voi sanoa mitään ehdotonta totuutta jokaikisestä yksilöstä kuin Jumala."

Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." (Joh.14:6)

Siinä Jumalan suusta.

Pidin tuota niin itsestään, etten maininnut. Siis näin todellakin menee kristinuskossa. Tarkoitin lähinnä sitä, että en siltikään osaa sanoa yksilöistä ja kaikenlaisista asioista näin pintapuolisilla tiedoilla, rajoittuneessa ihmistilassa kun olen, kuka sitten lopulta pelastuu.

Lisäisin, että vaikka toivon pelastuvani, en askartele pelastuskysymyksen kanssa päivittäin. Kristinusko on niin paljon muutakin ja luotan kuitenkin Jumalaan sen verran, että päätös on sitten aikanaan oikea, vaikka sitten joutuisin kadotukseenkin.

• olen ihminen
        ;:; kirjoitti:

Siinä Jumalan suusta.

Ja nyt tässä esim. intialaisen bambinon tapauksessa. Minkä ihmeen takia intialainen bambino kuoltuaan alkaisi vastustamaan äärettömän rakkauden Kristusta, tuskinpa, että tietysti siltä pohjalta voisi sanoa, varmaan hyvätkin chanssit pelastua. Itse asiassa paljon paremmatkin jopa kuin jollain pöyhkeällä aikuisella länsimaalaisella. Mutta yleensäkin se pelastusprosessi, millainen se sitten mahtaa olla ja minkä tähden jostakusta on tullut pöyhkeä? Ja onko Jumala suunnitellut jotain tuollaisen varalle ja mitä koukkuja hänellä on että saa vastaan hangoittelevan luokseen. Jumala näkee siis koko ihmisen, syyn siihenkin että jonkun usko on heikko tai ei ole mitään uskoa. Toisaalta on ihmisiä, jotka luulevat uskovansa, mutta eivät sitten uskokaan. Kuka sitä pystyy tässä mittaamaan. On sitä paitsi ihmisiä, jotka eivät sano kaiken aikaa Herra, Herra, mutta sitten käykin ilmi, että uskovat. Asia on siis sangen monipiippuinen.

Mutta kun kaikki menee aina spekulaation puolelle, puhuttaessa yksittäisten henkilöiden pelastumisesta, niin silloin ei kannata ruveta spekuloimaan.

• Yu.
        olen ihminen kirjoitti:

Ja nyt tässä esim. intialaisen bambinon tapauksessa. Minkä ihmeen takia intialainen bambino kuoltuaan alkaisi vastustamaan äärettömän rakkauden Kristusta, tuskinpa, että tietysti siltä pohjalta voisi sanoa, varmaan hyvätkin chanssit pelastua. Itse asiassa paljon paremmatkin jopa kuin jollain pöyhkeällä aikuisella länsimaalaisella. Mutta yleensäkin se pelastusprosessi, millainen se sitten mahtaa olla ja minkä tähden jostakusta on tullut pöyhkeä? Ja onko Jumala suunnitellut jotain tuollaisen varalle ja mitä koukkuja hänellä on että saa vastaan hangoittelevan luokseen. Jumala näkee siis koko ihmisen, syyn siihenkin että jonkun usko on heikko tai ei ole mitään uskoa. Toisaalta on ihmisiä, jotka luulevat uskovansa, mutta eivät sitten uskokaan. Kuka sitä pystyy tässä mittaamaan. On sitä paitsi ihmisiä, jotka eivät sano kaiken aikaa Herra, Herra, mutta sitten käykin ilmi, että uskovat. Asia on siis sangen monipiippuinen.

Mutta kun kaikki menee aina spekulaation puolelle, puhuttaessa yksittäisten henkilöiden pelastumisesta, niin silloin ei kannata ruveta spekuloimaan.

olen ihminen sanoi:"Lisäisin, että vaikka toivon pelastuvani, en askartele pelastuskysymyksen kanssa päivittäin. Kristinusko on niin paljon muutakin ja luotan kuitenkin Jumalaan sen verran, että päätös on sitten aikanaan oikea, vaikka sitten joutuisin kadotukseenkin"-------ajatteles vähän mitä puhut....ikuisuus taivaassa...tai ikuisuus tulikivijärvessä piinattavana,et tiedä mitä puhut.

• olen ihminen
        Yu. kirjoitti:

olen ihminen sanoi:"Lisäisin, että vaikka toivon pelastuvani, en askartele pelastuskysymyksen kanssa päivittäin. Kristinusko on niin paljon muutakin ja luotan kuitenkin Jumalaan sen verran, että päätös on sitten aikanaan oikea, vaikka sitten joutuisin kadotukseenkin"-------ajatteles vähän mitä puhut....ikuisuus taivaassa...tai ikuisuus tulikivijärvessä piinattavana,et tiedä mitä puhut.

En usko että olen konkreettisessa tulikivijärvessä. Karmea kadotus on siltikin, ikuinen ero Jumalasta ja ties mitä syyllisyyden tuskia. Mutta kun tästä ei ole tarkempaa tietoa, en rupea sitä esittelemään. Enemmän en pohdiskele joka päivä sen takia, että miksi spekuloida sellaisella, jota en tiedä? Tottakai toivon pelastuvani ja luotan Raamatun lupauksiin ja oikeastaan olen jättänytkin pelastukseni Jumalalle, enkä itse ohjailla liikaa lentokonetta. Mutta spekulointi sillä, pelastunko, tiedänkö lopullisen totuuden, mistä ihmeestä sen selville saisin? Ja kun ei tätä kuitenkaan ansaitakaan voi, on ikään kuin pakkokin jättäytyä Jumalan käsiin.

• ....................

En tiedä, mutta tästä saattaa lähteä se asia:

Joh. 5:25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.

- "nyt" oli Jeesuksen ajan ihmiset. Kuolleella ihmisellä ei ole yhteyttä Jumalaan ("anna kuolleiden haudata kuolleensa, ..").
      - "tuleva" aika on nyt, eli ne jotka kuolevat ilman että kuulevat evankeliumia.

Kuuleminen tarkoittaa samalla kuuloon ottamista, eli uskomista, eli uskomista ja uskomista.

Jaakobin kirje:
      23 Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
      24 hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.

• olen ihminen

Yhteen aikaan luin kovasti Raamattua (toki siis luen nytkin mutten niin kovasti). Aina kun lähdin ovesta ulos, aloin käyttäytymään sillä tavalla kuka tahansa vähääkään uskomaton (tai paremminkin kuin kuka tahansa ihminen, eihän uskomaton tietenkään ole sen kummempi kuin uskova, olemme yhtä syntisiä). Alkoi huvittamaan, kun huomasin, kuinka nopeasti peilikuva oli unohtunut, eikä Sana ollutkaan tullut lihaksi minussa.

Kristityn ristiriitaa.

Kerran aamullakin vielä rukoilin aamurukoustani bussissa, ja melkein samaan aikaan ärsytti eräs ihminen siellä. Kyllä me olemme toivottoman inhimillisiä.

Kerran luin suosikkikohtaani Raamatusta, ja sitten naapuri iski poran seinään (sunnuntaina) ja kyllä pääsi jouhevasti kirosanat suusta, vaikka en edes yleensä kiroile. Kristityn ristiriitaa.

• ....................
        olen ihminen kirjoitti:

Yhteen aikaan luin kovasti Raamattua (toki siis luen nytkin mutten niin kovasti). Aina kun lähdin ovesta ulos, aloin käyttäytymään sillä tavalla kuka tahansa vähääkään uskomaton (tai paremminkin kuin kuka tahansa ihminen, eihän uskomaton tietenkään ole sen kummempi kuin uskova, olemme yhtä syntisiä). Alkoi huvittamaan, kun huomasin, kuinka nopeasti peilikuva oli unohtunut, eikä Sana ollutkaan tullut lihaksi minussa.

Kristityn ristiriitaa.

Kerran aamullakin vielä rukoilin aamurukoustani bussissa, ja melkein samaan aikaan ärsytti eräs ihminen siellä. Kyllä me olemme toivottoman inhimillisiä.

Kerran luin suosikkikohtaani Raamatusta, ja sitten naapuri iski poran seinään (sunnuntaina) ja kyllä pääsi jouhevasti kirosanat suusta, vaikka en edes yleensä kiroile. Kristityn ristiriitaa.

Sano vaan suoraan. Suoraan sanomista pidetään tuomitsemisena helposti. Eikö Raamattu sano, että te ette "Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä." Ja "Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte."

Sovittaisin tuon peilivertauksen eri merkitykseen.

18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon. 19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. 20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton? 21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi; 23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.

ja

23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

..

Miten tän nyt sanois. Pelastus ei riipu siitä miten loistokkaasti ihminen onnistuu vaeltamaan täällä maan päällä, mutta meillä ei ole oikeutta tehdä ihan mitä vaan. Miksi muuten Raamattu puhuisi sellaisista jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa. Ei kai kukaan voi pitää totuutta vääryyden vallassa, jos ei tällä totuutta ensinkään ole.

• Heidän sadussansa eivät, mutta oikeassa elämässä kukaan ei "pelastu", kaikki kuolevat.

• Hei jonne k,

Kannat huolta muunuskovaisten pelastumisesta, mikä ei sinänsä ollenkaan huonompi huolenaihe.
      Ajattelen, että kaikkivaltias Jumalamme kohtelee viimeisellä tuomiolla vähän keveämmin niitä, joille ei ole kerrottu kristinuskosta Jeesuksesta syntiensovittajana ja lunastajamme. Etenkin kun kysyt kauniista pienistä lapsista, jos heille ei ole kukaan kertonut kristinuskon Jumalasta ja Jeesuksesta, miten heitä voitaisiin siitä tuomita?

Lähetystyötä tehdään eri puolilla maailmaa ja jokainen meistä voi siinä olla mukana rukouksin ja lahjoituksin.

t. Maarit-pappi

• müsli-mies

Miksi en yllättynyt siitä, että Maarit kirjoitti vastauksensa jälleen hiuksenhienosti kysymyksen vierestä?

• Uutta tietoa

"Etenkin kun kysyt kauniista pienistä lapsista, jos heille ei ole kukaan kertonut kristinuskon Jumalasta ja Jeesuksesta, miten heitä voitaisiin siitä tuomita?"

Enpä ole tiennyt että pelastuminen on kaiken muun lisäksi vielä kauneuskilpailukin!

• helpommalla pääsee

"Ajattelen, että kaikkivaltias Jumalamme kohtelee viimeisellä tuomiolla vähän keveämmin niitä, joille ei ole kerrottu kristinuskosta Jeesuksesta syntiensovittajana ja lunastajamme."

Lopullisella tuomiolla on siis parempi, jos ei ole kristitty?

• pähkinä pussissa

On aivan sama mihin uskot, kuolet lopulta. Se mihin kuoleman JÄLKEEN "pääsee" on mutkikkaampi juttu, sillä koskaan ei ole kukaan tullut takasin kertomaan "totuutta".

Toiset uskoo taivaaseen/helvettiin toiset himokkaisiin neitoihin toisilla taas on LUKUMÄÄRÄ, joka pelastuu. Mutta, mitä se NAINEN saa??? Ei missään puhuta himokkaista mihistä, jotka tulisivat naista passaamaan. Epätasaarvo vaivaa siis kuoleman jälkeen.

Jos uskot johonkin se on omalta kannalta se "oikea" vaihtoehto.

Kuolemaa ei kannata pelätä, mutta ei siihen pidä pyrkiäkkään. Se mikä on selviä, niin se YLILUONNOLLINEN joka ottaa vastaa ei katso hyvällä tappajaa, kellää ei ole oikeutta tappaa toista ihmistä sivistyneessä mailmassa, uskoi hän maan tomuun tai budhaa, saati koraanin tulkintaan. Tulkinta = sepite, jonko joku toinen laatii omallekannalleen edullisesti.

Kuolemaa pitäisi ajatella SYNTYMÄN kaltaisena normaalina tapahtuna ihmisen elämässä, kuska syntymä ja kuolema on ihmisella ne välttämättömät asiat. Moni pääsee tuskistaan, kun kuolee vaikka "nyky" yhteiskunta haluaa venyttää kivuliasta elämää väkisin. Ei edes tarpeerki vahvaa lääkettä särkyyn... kuolemaan päättyy kivut, kun senjälkeinen aika tai tila on edelleen mysteeri ja tieteelle sitä ei ole ollenkaan.

Ihmis keho ei kuole kerralla vaan kudosten toiminta jatkuu, toisilla pidempään toisilla lyhempää. Elämäähän se ei ole.

• päässyt takaisin... mistä O_o?

• ambulo kirjoitti:

päässyt takaisin... mistä O_o?

Maanalasta tietenkin

• jonne k

Ei elämästä selviä hengissä :) Kaikki me rakas kuollaan. Ehkä kuollessani saan saattaa joitain näistä Intialaisista kotiin. Tai saan olla heidän saattamana kotimatkalla. Ei heitä ole hylätty. Lupaan tämän asian.

• atteisti

Entäpä jos paljastuukin että buddhalaiset ovat oikeassa ja ole kristittynä kerännyt huonoa karmaa. Elät sitten seuraavan elämäsi vaikka kuivan kesän oravana.

• pohdintojani asiasta

Jälleensyntymä näyttää olevankin jonkinlainen helvetin muoto. Nyt kun tiedämme, että ihminen ei koskaan voi olla niin täydellinen, että pääsisi jälleensyntymän kierrosta, (jos sellainen olisi) ihmettelen länsimaiden ihmisten ihastusta tämän kaltaisia uskontoja kohtaan.

Jäävät sinne sitten ikuisesti kiertämään, nyt vain ilman mitään mahdollisuutta enää päästä pois sieltä.

NYT ei sitten enää Kristusta kuuluteta. Aika on loppunut. (Kuvitteellisessa tulevaisuudessa.) Ongelma on se, että ihminen ei voi kuolla. Luotu ei voi kuolla. Voi kyllä kuolla fyysisesti,mutta kun ei voi kuolla kokonaan. Miettikää sitä. En silti uhkaile tässä nyt ketään helvetillä, kristittyjen kadotuksella = ikuinen ero Jumalasta, ikuinen häpeä (synnit painavat, ei ole huolinut sovittajaa) tai sitten tällä jo nyt tapahtuvalla jälleensyntymäuskontojen helvetillä.

En itse ole lähtenyt tähän (kristinuskoon) kadotuksen pelosta, eikä motiivinikaan lähde kadotuksen pelosta, vaikka en kielläkään kadotusta. Sitä en tiedä, olenko kummoinenkaan kristitty.

• pohdintojani asiasta
        pohdintojani asiasta kirjoitti:

Jälleensyntymä näyttää olevankin jonkinlainen helvetin muoto. Nyt kun tiedämme, että ihminen ei koskaan voi olla niin täydellinen, että pääsisi jälleensyntymän kierrosta, (jos sellainen olisi) ihmettelen länsimaiden ihmisten ihastusta tämän kaltaisia uskontoja kohtaan.

Jäävät sinne sitten ikuisesti kiertämään, nyt vain ilman mitään mahdollisuutta enää päästä pois sieltä.

NYT ei sitten enää Kristusta kuuluteta. Aika on loppunut. (Kuvitteellisessa tulevaisuudessa.) Ongelma on se, että ihminen ei voi kuolla. Luotu ei voi kuolla. Voi kyllä kuolla fyysisesti,mutta kun ei voi kuolla kokonaan. Miettikää sitä. En silti uhkaile tässä nyt ketään helvetillä, kristittyjen kadotuksella = ikuinen ero Jumalasta, ikuinen häpeä (synnit painavat, ei ole huolinut sovittajaa) tai sitten tällä jo nyt tapahtuvalla jälleensyntymäuskontojen helvetillä.

En itse ole lähtenyt tähän (kristinuskoon) kadotuksen pelosta, eikä motiivinikaan lähde kadotuksen pelosta, vaikka en kielläkään kadotusta. Sitä en tiedä, olenko kummoinenkaan kristitty.

Täytyy sanoa, että toiveajattelussani on, että jos joku kadotukseen joutuu, lakkaisi lopulta armollisesti olemassa olemasta, raukeaisi tyhjiin. Mutta tämä on TOIVEajattelua.

• Ei tietoa

Pelastumisesta ei voi tietää mitään.

Kannattaa ajatella siitä niin että ainakin oma pelastuminen näyttää turvatulta. EIhän se mitään auta mutta ompahan mukavampi olo.

• Pelasta mut

No, sehän se tuntuu olevan monien motiivi, kun rupeavat hihhuleiksi.

• Yu.

Ei tietoa sanoi:"Pelastumisesta ei voi tietää mitään. "----ei jumalaton voikaan,siinä olet oikeassa.Sille taas,joka uskoo,on Jumala antanut,aivan niin kuin Paavalikin sanoo,Pyhän Hengen sinetin-eli uskonvarmuuden."Henki itse meidän henkemme kanssa todistaa,että me olemme Jumalan lapsia"Olisipa mukava kuulla papin suusta,onko hän samaa mieltä uskonvarmuudesta,meinaan vaan että tuntuu ettei heillä ole kuin toiveita ja unelmia pelastuksen asiassa....

• agnus Dei

toota kai voivat pelastua.

• Yu.

agnus Dei sanoi:"

toota kai voivat pelastua. "-----voivat toki,jos hylkäävät ateismin ja kääntyvät uskomaan Jumalan Poikaa,muutoin:"joka ei usko on jo tuomittu".Huomaa sano JO.

• ei vielä tuomittu

Kristittyjen, juutalaisten ja muslimien jumalat taitavat tosiaan langettaa aika ankarat tuomiot muille kuin juuri heihin uskoville. Kaikille on siis luvassa ikuinen kidutus jonkun puolesta. On lisäksi paljon jumalia, jotka eivät koe tarpeelliseksi heittää ketään tuliseen pätsiin. Kaikki on mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      116
      1958
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      154
      1422
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1327
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1088
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      134
      1031
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      956
    7. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      857
    8. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      854
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      842
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      801
    Aihe