entinen bi, kiitos Jumalan parantamisen ja eheyttämisen

happy7

Olin biseksuaali.

Kunnes Jumala otti minusta seksuaalisen halukkuuden toisia naisia kohtaan pois.
Jumala kysyi minulta kun rukoilin etten tahdo enään tuntea niin, että tahdonko asian pois. Ja vastasin kyllä, ja tunsin kun minusta lähti jtn pois. Koko sydämestään kun haluaa niin Hän voi kyllä parantaa sekä eheyttää.

Sen jälkeen suhde Jumalaan oli tosi läheistä. Jumala alkoi näyttää minulle mieltymykseni syitä, tapahtumia ja kokemuksia. Ja me rukoiltiin koko ajan tämän prosessin aikana. Jumala alkoi muovaamaan minua uudestaan sekä naiseuttani sekä että koko kuvaa naiseudesta. Pyhä henki osoitti myös oman äitini rakkaudettomuuden seuraukset ja vaikka mitä. Jumala siis toden teolla aloitti prosessin kanssani. Jumalan eheytys jatkuu tänäkin päivänä, mutta voin onnellisena sanoa että tänä päivänä seksuaalinen veto on valittavassani oleva asia, niinkuin täysin heteroillakin. Meillä on suuri Jumala, johon me voidaan turvautua ! Jos täällä olisi ihmisiä jotka tahtoo keskustella näistä asioista niin täällä ainakin olisi yksi korva sekä rukoilija että tukija ! Siunausta kaikille jotka ovat eheytymisen tiellä, ja miettivät kysymyksiä omasta itsestään.

41

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnittelen. Bissen on paljon helpompi uskotella itselleen tuota. Minäkin homona luullin joskus alle 15-vuotiaana tuon olevan mahdollista.

      Onneksi olen eheytynyt homnoksi, joka tietää saavansa olla mitä on, ilman mitään tuomion pelkoa. Nyt en enää haluaisi muuttua, vaikka se olisi mahdollistakin.

      Etsi täältä http://keskustelu.suomi24.fi/node/11016674 minun nikkini ja lue kertomukseni.

      • yxkysymys

        Miksi olet korottanut seksuaalisuuden noin korkeaan asemaan elämässäsi?

        Jos ei edes Kristus tullut tänne palveltavaksi vaan palvelemaan, niin ei seksuaalisuuttakaan pidä asettaa palvottavaksi. Seurakunta menee ns. perse edellä puuhun, jos arvojärjestys on väärinpäin (anteeksi karkea kielenkäyttöni).

        Ei ole synti syntyä homoksi, biiksi, heteroksi, mutta saattaapi olla syntiä ylipäätään tehdä kulttia niistä mistään itselle.


      • yxkysymys kirjoitti:

        Miksi olet korottanut seksuaalisuuden noin korkeaan asemaan elämässäsi?

        Jos ei edes Kristus tullut tänne palveltavaksi vaan palvelemaan, niin ei seksuaalisuuttakaan pidä asettaa palvottavaksi. Seurakunta menee ns. perse edellä puuhun, jos arvojärjestys on väärinpäin (anteeksi karkea kielenkäyttöni).

        Ei ole synti syntyä homoksi, biiksi, heteroksi, mutta saattaapi olla syntiä ylipäätään tehdä kulttia niistä mistään itselle.

        "yxkysymys", kiitos kun kerroit seittäneesi kysymyksen minulle.

        Kysymyksesi on mielenkiintoinen ja osoittaa, ettet osaa asettua homoseksuaalin asemaan - miten voisitkaan, kun varmaan olet hetero itse. Niinpä sallinet, että taustoistan asiaa hiukan.

        Tiedän teistä näyttävän hassulle, kun nuo kummallisesti pukeutuneet, eri-ikäiset ihmiset kokoontuvat toukokuussa pride-marssilleen. Kummastelette, miksi varsinkin nuorten homojen tunteista ja ajatuksista puhutaan, miksi kaapista tuleminen on niin iso juttu ja miksi homoseksuaalien oikeuksista puhuminen joskus pöysityttää tai ainakin kuvottaa teitä.

        Et ehkä ymmärrä, millaista on elää heteronormatiivisessa maailmassa. Ja jos ympäristösi on vielä uskonnollinen, olet kaksinkertaisissa ketjuissa: ympäröivä 'normaali'maailma pitää sinua kummajaisena, koulukaverit osoittelevat ja haukkuvat, omaiset sietävät mutta oudoksuvat, sukulaiset vievät pikkulapset toiseen huoneeseen jne. Ja sitten lisäksi kuviteltu Jumala tuomitsee helvettiin sinut sellaisessa maailmassa ja ympäristössä, jossa sinulla hyvin pienet mahdollisuudet toimia 'oikein'.

        Homoseksuaali kohtaa oletusarvoisen heteronormatiivisuuden joka puolella, ja hän joutuu usein taistelemaan elintilastaan ja tasa-arvoisesta kohtelusta koko elämänsä. Kun erään keskisuomalaisen kaupungin kauppakeskuksen käytävällä vajaat kymmenen vuotta sitten kävelin poikaystäväni kanssa käsikkäin, jouduimme hyökkäyksen kohteeksi. Selvisimme siitä kuitenkin vähin vaurioin, koska molemmat olemme harrastaneet itsepuolustuslajeja.

        Useimmat homot toivoisivat, että heidän ei tarvitsisi mainita koko asiaa; tasa-arvon tässä asiassa tulisi olla niin itsestään selvä, että mitään pride-marsseja ja kaapistatuloja ja puolustautumisia ei enää tarvittaisi. Uskon, että kun tämä toteutuu, homoseksuaalien taistelu ja itsensä nostaminen mm. pride-kulkueilla loppuu itsestään.

        Kun ihmiset tajuavat, että olemme ihan samoja ihmisiä ennen kaapistatuloamme ja sen jälkeen, kun he ymmärtävät, että homoseksuaalisuutta ei voi tartuttaa, kun he huomaavat, että homoseksuaalit ovat ihan samanlaisia työ- ja koulutovereita kuin kuka tahanasa, kun he tajuavat, että kahden aikuisen ihmisen tasa-arvoinen rakkaussuhde on yhtä kaunis, oli sen osapuolina eri tai samaa sukupuolta olevat -

        silloin voit lakata paheksumasta tätä sukupuolisen suuntautumisen esille nostamista. Mutta niin kauan kuin ympäröivä maailma tuomitsee meidät asiasta johon emme ole voineet vaikutta, niin kauan kuin maailmassa ihmisiä vainotaan ja teloitetaan homoseksuaaleja, niin kauan kuin heidän tasa-arvonsa koulussa, työelämässä ja valtiollisissa instituutioissa ei toteudu - niin kauan joudutte sietämään tästä asiasta puhumista ja sen näkymistä.

        Muuten - luepa Saku Henrikssonin kirjoittama tarina "Risti ja sateenkaari" (löytyy pdf-kirjana). Se kertoo todella vahvasti siitä, mitä uskovan homoseksuaalin nuori ajattelee ja kokee.

        Kiitos kysymyksestäsi! Se oli todella tärkeä.


    • happy7

      Exhellari86, Ei ole tarvinnut uskotella. Olen vain ottanut uskossa kaiken vastaan mitä Herramme Jeesus Kristus on elämääni liittyen antanut, ja Pyhä henki johdattanut ja opettanut. Tämä on ollut yksin minun ja Jumalan välistä. Ei ihmisten muutos yrityksiä, ei mitään ihmisen tai minun itseni aikaansaamaa.

      Luin tarinasi, ja olen pahoillani että kokemuksesi toisista kristityistä ovat huonoja (olivat ne sitten helluntalaisia tai ei) Tuntuu pahalta, että se on vaikuttanut suuressa osin omaan uskonmaailmaasi. Tiedän että maailmassa bi/homoseksuaalisuus aiheuttaa suurta hämminkiä, sillä ihmiset rakastavat tuomita. Ja yrittävätkin tuomita. Ja tämän tuomion takia, monet meistä eksyvät väärään suuntaan. Meillä on kuitenkin raamattu, ja se mitä se sanoo. Meillä on myös henkilökohtainen suhde Jumalan kanssa. Rohkaisen jokaista yksityiseen ja henkilökohtaiseen suhteeseen Jeesuksen kanssa. Hänen joka uskon meille antaa.

      Yxkysymys,En korosta seksuaalisuutta, kerroin vain mitä muutoksia elämässäni Jumala on saanut aikaan, aiheeseen liittyen. "mutta saattaapi olla syntiä ylipäätään tehdä kulttia niistä mistään itselle." Toivottavasti muistat että yksin ja ainoastaan Jeesus Kristus ja hänen totuutensa valo paljastaa mikä on syntiä., ei sinun mielipiteesi asiasta.

      Rakas Taivaallinen Isä, siunaa Herra tämä keskustelu turvalliseksi ja hyväksi keskusteluksi. Kiitos Jeesus siitä että sinä avaat meidän sydämemme kuulemaan etsimään yksin sinua. Herra älä anna pahan kohdata meitä, vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta,voima ja kunnia, iankaikkisesti Amen.

      • "Exhellari86, Ei ole tarvinnut uskotella. --- Tämä on ollut yksin minun ja Jumalan välistä. Ei ihmisten muutos yrityksiä, ei mitään ihmisen tai minun itseni aikaansaamaa. "

        Onnittelen, olet itsesuggestiolla pyrkinyt siihen mihin minä ja jumala ei pystytty vuosien yritysten jälkeen. Jumala kaiketi halusi minun luopuvan uskostani ja alkavan todella selvittämään asioiden taustoja.

        "Meillä on kuitenkin raamattu, ja se mitä se sanoo." Kyllä kertomuksia jumalasta joka on katsonut oikeaksi mm. murhauttaa kokonaisia kansoja, mainiten ihan erikseen, että kaikki on tapettava imeväisiä myöten. En halua minkäänlaiseen suhteeseen sellaisen mielipuolen murhjaajan kanssa (onneksi jumala on vain fiktiivinen).

        "Meillä on myös henkilökohtainen suhde Jumalan kanssa. Rohkaisen jokaista yksityiseen ja henkilökohtaiseen suhteeseen Jeesuksen kanssa. Hänen joka uskon meille antaa."

        Minä taas rohkaisen kaikkia katkaisemaan suhteet tuollaisten mielikuvitusystävien kanssa, jotka vievät ihmiseltä itsetunnon ja oikeuden olla sellaisia miksi ovat syntyneet.

        "Toivottavasti muistat että yksin ja ainoastaan Jeesus Kristus ja hänen totuutensa valo paljastaa mikä on syntiä., ei sinun mielipiteesi asiasta."

        Toivottavsti muistat, että pronssikautiset nuotiotarinat ja erilaiset mielikuvitusystävät eivät saa määritellä suhdettasi itseesi ja ympäristöösi.


    • happy7

      exhellari86, en ole tullut tänne väittelemään, tiedän mihin uskon eikä mikään saa minua luopumaan Jumalastani. Kiitos Herralle siitä.

      Se jolla on korvat kuulkoon. (:

      "jotka vievät ihmiseltä itsetunnon ja oikeuden olla sellaisia miksi ovat syntyneet."

      Vihaa, puheestasi huokuu tunteita epäoikeuden mukaisuudesta elämässäsi.
      Ei ihme, ettei Jumala ei ole pystynyt kanssasi toimimaan, koska syytät häntä etkä anna Hänen tulla lähellesi. Ajattelet asiat järjelläsi etkä sydämmelläsi.
      Korkeat muurit sisälläsi estävät Jumalaa.

      Jumala ei toimi näin. Eikä Jumala ole tuollainen. Hän on rakkaus. Ei Hän ole tahtonut viedä itsetuntoasi. Jumala rakastaa sinua, niinkuin joka ikistä ihmistä.

      Sinuna perehtyisin Jumalan rakkauteen, ja Häneen; siihen kuka hän on? Et voi ajatella tuollaisia jos et tunne Isääsi joka on luonut sinut ja joka täydellisesti sinut tuntee ;)

      ps. suosittelen tosi hyvää kirjaa sinulle, sen nimi on Täyteen mieheyteen ja Koko naiseksi ja kirjoittana on Andrew Comiskey. Lue vaikka edes uteliaisuudessasi.

      • "Ei ihme, ettei Jumala ei ole pystynyt kanssasi toimimaan, koska syytät häntä etkä anna Hänen tulla lähellesi."

        Kuule, minä olen rakastanut Jumalaa ja Jeesusta niin kokosydämisesti kuin tuollainen nuori teinipoika vaan ikinä pystyy, ja uskoin ihan varmasti että lupauksetkin täyttyvät. Sitäpaitsi sydän on pelkkä veripumppaano. Ei siellä ole mitään ajatustoimintaa.

        "Hän on rakkaus. Ei Hän ole tahtonut viedä itsetuntoasi. Jumala rakastaa sinua, niinkuin joka ikistä ihmistä."

        "Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit." (1 Sam. 15:3) Siis jumala joka tapattaa kaikki lapset ja imeväiset, on rakkauden jumala? Olipa kaikkivaltiaalta loppunut konstit kesken.

        "Täyteen mieheyteen"

        Olen tuon roskaromaanin kyllä jo lukenut. Se perustuu täysin virheellisille käsityksille. Olen näitä eheyttäjiä' tavannut ja niiden konsteilla yrittänyt. Onneksi ei enää tarvitse.

        "Korkeat muurit sisälläsi estävät Jumalaa. "

        Kaikkivaltiasta? Nytkö se ihmisen valinnanvapaus tulee sitten esiin kun amalekilaiset eivät saaneet valita?

        Jolla on järki se ajatelkoon.

        Maailmassa on kaksi kaikkialla läsnä olevaa asiaa:
        1) vety,
        2) typeryys


    • happy7
      • Kiitos linkistä. Avasin sen uteliaana näkemään, onko siinä vanhoihin väitteisiin verrattuna mitään uutta. Ei ollut. Tässä mutama kommentti:

        "Tämänkaltainen ajattelumalli johtuu siitä, että ihmiset ovat saaneet niin vääränlaisen kuvan Jumalasta."

        Kuva muodostuu kahdestaeri lähteestä: 1)suoraan raamastusta, sekä 2) niistä ihmisistä, jotka sanovat selittävänsä raamattua. Raamattu osoittaa jumalan olevan ratvittaessa massamurhaaja joka ei armahda edes pikkulapsia, sekä vainoharhainen, pikkumainen tuomari. Lisäksi hän on epäoikeudenmukainen: luo ihmisen, josta ehän ETUKÄTEEN (kaikkivaltias kun on) tietää epäonnistuneensa. Silti hän vierittää syyn luomansa heikon ihmisen jiskoille.

        Toinen asia on sitten nämä raamatunselittäjät. Miksi minun pitäisi uskoa juuri sinua ja sinun selityksiäsi, kun niitä on tuhansia ja taas tuhansia tarjolla? Täällä Jerusalemissa, jossa nytkin asun, niitä on pilvin pimein. Ja sin'ä sitten olet oikeassa?

        "Uskonnossa luomme jatkuvasti itsellemme omia sääntöjä ja yritämme itse määritellä sen, kuinka ja miten meidän tulisi elää. "

        Ja raamattu mielestäsi ei sitten sisällä ohjeita eikä määräyksi? Juu, ei todella.

        "Haluan sinun tietävän, että Jumala hyväksyy sinut täysin."

        "Sinä et ole vääränlainen."

        No mitä tässäsitten yritellään? Olen uskollinen puolisolleni, emme tee pahaa ihmisille emmekä eläimille (no, syömme niitä kyllä), teemme työmme ja opiskelumme huolella, emme varasta emmekä edes oikeastaan aja ylinopeutta. No, olemme molemmat miehiä, tai oikeastaan poikia vielä, mutta onko se nyt maailmankaikkeuden herralle niin iso asia?

        "Ainoa mitä Hän sinulta kaipaa, on saada sinun huomiosi ja hyväksyntäsi, sinun luottamuksesi ja uskalluksesi turvata Häneen, ei sitä, että yrittäisit olla suorittamalla parempi ihminen."

        Ahaa, minä kun luulin ihan päinvastoin. Rukoilin vuosikaudet että olisin saanut edes pikkuisen huomiota häneltä. No, kuten olen kertonut, rippileirillä löysin tulevan puolisoni. Ehkä jumala kuitenkin siunasi.

        "Jumala lähetti poikansa Jeesuksen, joka kärsi niin suunnattomasti vuoksemme, ja ainoastaan siksi, että me saisimme tulla osalliseksi siitä rakkaudesta, joka Hänellä oli Isässä. "

        Ja kaikkivaltias jumala, joka voi milloin tahansa määrätä uudet säännöt kja peruuttaa kaikki, joka pitelee kaikkia naruja käsissään - hänen piti järjestää kummalliset verilettukestit, jotta ihminen vapautuisi viasta jonka hän itse on aiheuttanut? Ja näiden kekkereiden jälkeenkin pelastuu vain pieni osa? Kuules jumala, olen aika pettynyt sinuun.

        "Hän luopui kaikesta joka Hänelle olisi kuulunut, jotta me voisimme saada sen, mikä Hänelle olisi kuulunut."

        Valekuoli, nousi yöäs, ja on taas seremoniamestarina. Kyllä on suurempaa rakkautta, ja kuule, vaikka minun puolisoni voi kertoa sinulle siitä.

        "Hän tietää en, mitä tunnet sisimmässäsi, Hän on nähnyt joka ikisen tilanteen ja kamppailun elämässäsi, jota olet käynyt läpi. Hänellä on vain suunnatonta myötätuntoa sinua kohtaan ja halua päästä lohduttamaan, sillä Hän on tuntenut tuskan sisälläsi"

        Joku ihan pieni tosituksen poikanen voisi olla paikallaan.

        "Hän kuitenkin antoi sinulle vapauden valita. Hän loi sinulle vapaan tahdon ja kunnioittaa sitä. Hän ei halua tehdä asioita väkisin, koska rakastaa sinua."

        Vapauden, josta hän tiesi ettei ihminen pysty täyttämään sitä. Ja syynä tähän on hänen ITSENSÄ aiheuttama valuvika. Mitä perverssiä leikkiä tämä on? Ja sitä paitsi, jos taustalla on helvetin uhka, mikä vapaa tahto se oikein on? Jos seuraus olisi sama, silloin kyseessä olisi vapaa tahto. Olet siis sitä mieltä, että helvetin peko ja palkinnon toivo eivät millään tavalla ohjaa valintoja?

        "Ja Isä haluaa olla yhteydesä sinuun!"

        En ole missään vaiheessa kieltänyt häntä ottamasta yhteyttä minuun. Minä yritin vuosia, mutta aina vaan tuuttasi varattua. Aina.

        "Hinta anteeksiannostasi on siis maksettu! Se tuo sinulle täydellisen vapauden. Se poistaa sinulta sen pelon, arkuuden, häpeän ja syyllisyyden jota tunnet, kun ajattelet, että et ole vielä saanut anteeksi."

        Mikä ihmeen hinta? Hänen omatekemänsä pelin voitto tai tappio. Syyllisyytenbi poistui kyllä ihan muilla konsteilla.


      • exhellari86 kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Avasin sen uteliaana näkemään, onko siinä vanhoihin väitteisiin verrattuna mitään uutta. Ei ollut. Tässä mutama kommentti:

        "Tämänkaltainen ajattelumalli johtuu siitä, että ihmiset ovat saaneet niin vääränlaisen kuvan Jumalasta."

        Kuva muodostuu kahdestaeri lähteestä: 1)suoraan raamastusta, sekä 2) niistä ihmisistä, jotka sanovat selittävänsä raamattua. Raamattu osoittaa jumalan olevan ratvittaessa massamurhaaja joka ei armahda edes pikkulapsia, sekä vainoharhainen, pikkumainen tuomari. Lisäksi hän on epäoikeudenmukainen: luo ihmisen, josta ehän ETUKÄTEEN (kaikkivaltias kun on) tietää epäonnistuneensa. Silti hän vierittää syyn luomansa heikon ihmisen jiskoille.

        Toinen asia on sitten nämä raamatunselittäjät. Miksi minun pitäisi uskoa juuri sinua ja sinun selityksiäsi, kun niitä on tuhansia ja taas tuhansia tarjolla? Täällä Jerusalemissa, jossa nytkin asun, niitä on pilvin pimein. Ja sin'ä sitten olet oikeassa?

        "Uskonnossa luomme jatkuvasti itsellemme omia sääntöjä ja yritämme itse määritellä sen, kuinka ja miten meidän tulisi elää. "

        Ja raamattu mielestäsi ei sitten sisällä ohjeita eikä määräyksi? Juu, ei todella.

        "Haluan sinun tietävän, että Jumala hyväksyy sinut täysin."

        "Sinä et ole vääränlainen."

        No mitä tässäsitten yritellään? Olen uskollinen puolisolleni, emme tee pahaa ihmisille emmekä eläimille (no, syömme niitä kyllä), teemme työmme ja opiskelumme huolella, emme varasta emmekä edes oikeastaan aja ylinopeutta. No, olemme molemmat miehiä, tai oikeastaan poikia vielä, mutta onko se nyt maailmankaikkeuden herralle niin iso asia?

        "Ainoa mitä Hän sinulta kaipaa, on saada sinun huomiosi ja hyväksyntäsi, sinun luottamuksesi ja uskalluksesi turvata Häneen, ei sitä, että yrittäisit olla suorittamalla parempi ihminen."

        Ahaa, minä kun luulin ihan päinvastoin. Rukoilin vuosikaudet että olisin saanut edes pikkuisen huomiota häneltä. No, kuten olen kertonut, rippileirillä löysin tulevan puolisoni. Ehkä jumala kuitenkin siunasi.

        "Jumala lähetti poikansa Jeesuksen, joka kärsi niin suunnattomasti vuoksemme, ja ainoastaan siksi, että me saisimme tulla osalliseksi siitä rakkaudesta, joka Hänellä oli Isässä. "

        Ja kaikkivaltias jumala, joka voi milloin tahansa määrätä uudet säännöt kja peruuttaa kaikki, joka pitelee kaikkia naruja käsissään - hänen piti järjestää kummalliset verilettukestit, jotta ihminen vapautuisi viasta jonka hän itse on aiheuttanut? Ja näiden kekkereiden jälkeenkin pelastuu vain pieni osa? Kuules jumala, olen aika pettynyt sinuun.

        "Hän luopui kaikesta joka Hänelle olisi kuulunut, jotta me voisimme saada sen, mikä Hänelle olisi kuulunut."

        Valekuoli, nousi yöäs, ja on taas seremoniamestarina. Kyllä on suurempaa rakkautta, ja kuule, vaikka minun puolisoni voi kertoa sinulle siitä.

        "Hän tietää en, mitä tunnet sisimmässäsi, Hän on nähnyt joka ikisen tilanteen ja kamppailun elämässäsi, jota olet käynyt läpi. Hänellä on vain suunnatonta myötätuntoa sinua kohtaan ja halua päästä lohduttamaan, sillä Hän on tuntenut tuskan sisälläsi"

        Joku ihan pieni tosituksen poikanen voisi olla paikallaan.

        "Hän kuitenkin antoi sinulle vapauden valita. Hän loi sinulle vapaan tahdon ja kunnioittaa sitä. Hän ei halua tehdä asioita väkisin, koska rakastaa sinua."

        Vapauden, josta hän tiesi ettei ihminen pysty täyttämään sitä. Ja syynä tähän on hänen ITSENSÄ aiheuttama valuvika. Mitä perverssiä leikkiä tämä on? Ja sitä paitsi, jos taustalla on helvetin uhka, mikä vapaa tahto se oikein on? Jos seuraus olisi sama, silloin kyseessä olisi vapaa tahto. Olet siis sitä mieltä, että helvetin peko ja palkinnon toivo eivät millään tavalla ohjaa valintoja?

        "Ja Isä haluaa olla yhteydesä sinuun!"

        En ole missään vaiheessa kieltänyt häntä ottamasta yhteyttä minuun. Minä yritin vuosia, mutta aina vaan tuuttasi varattua. Aina.

        "Hinta anteeksiannostasi on siis maksettu! Se tuo sinulle täydellisen vapauden. Se poistaa sinulta sen pelon, arkuuden, häpeän ja syyllisyyden jota tunnet, kun ajattelet, että et ole vielä saanut anteeksi."

        Mikä ihmeen hinta? Hänen omatekemänsä pelin voitto tai tappio. Syyllisyytenbi poistui kyllä ihan muilla konsteilla.

        Jatkuu...

        "Vihollinen ei halua sitä, että pääsisit lähelle Jumalaa."

        Mikä ihmeen vihollinen? Odotin särjettynä, haavoitettuna, rukouksessa, peläten, pelkästään sitä että hän antaisi jonkun pienen armonmurusen. Itkin tyynyni märäksi satoina iltoina ja öinä mutta herrasi ei suvainnut antaa minkäänlaista vastausta. Miksi minun pitäisi nyt uskoa sinun sanojasi?

        Tällä kertaa todistustaakka on jumalalla. Tuo linkittämäsi artikkeli oli täynnä, ihan täynnä uskonnollisia mitäänsanomattomuuksia, uudelleen lämmitettyä keittoa joka on jo menettänyt makunsa. Siinä vaan laitetaan uuteen järjestykseen kaikki ne väitteet, kuvitelmat ja unelmat joita uskovilla on jumalasta ja hänen roolistaan ihmisen kuvitellussa pelastuksessa.

        Eikö sinulla ole OIEASTI mitään?


      • Pisti silmään, että "seksuaalinen veto on valittavissa niinkuin heteroillakin".

        Panee epäilemään että minkälainen ajatusmaailma happylla on, ja onko koko kirjoitus vähän outo. Valitsevatko heterot kumman kanssa he kulloinkin voisivat olla? Kuvastaa täysin bi-seksuaalista ajatusmaailmaa.

        No, jos olet eheytynyt niin ei siinä mitään, mutta ajattelet kuin bi-seksuaali. Eli olet edelleen valinnan edessä; et ole selvillä, että aina on vain se mies eikä muuta. Ei kuulosta kovin heteromaiselta.

        Mutta Jumala tekee työtään hitaasti?


    • yxkysymys

      Hei happy7, huomasin että olit vastannut kommentiini (varmaan ihmetellen sen sisältöä).

      Kommenttini olikin tarkoitettu exhellari86 nimimerkille, jonka linkittämän omaelämänkerran kävin lukemassa. Ei minulla ole mitään kantaa tai mielipidettä eheytyshoitoon, en siitä mitään tiedä.

      Pitänee tarkentaa kelle komentit osoittaa? Huomasin näet, jos lukee mobiililaitteella lukee niin kaikki kommentit on yhtä "pötköä" eikä näy ollenkaan noita väliohjausnuolia.

    • Arto T

      EXhellari86, eikös me jo kertaalleen tuo keskustelu käyty läpi, edelleenkö haluat julistaa tuomiota Jumalalle.

      • Juu, kyllä me keskusteltiin. Eihän se estä keskustelemasta asiasta uudelleen jonkun toisen kanssa?


    • Arto T

      #En ole missään vaiheessa kieltänyt häntä ottamasta yhteyttä minuun. Minä yritin vuosia, mutta aina vaan tuuttasi varattua. Aina.#

      Ennen kun itse uskoon tulin, niin minäkin lähestyin Jumalaa ja halusin jättää hänelle elämäni ongelmat, halusin vain että Jumala ratkaisee minun elämäni ongelmat ja tuo ratkaisut vaikeisiin tilanteisiini, mutta Jumalaa ei kyllä kuulunut. Tavallaan halusin siis käyttää Jumalaa ongelmien ratkaisijana, mutta Jumala ei vastannut tällaiseen rukoukseen. Myöhemmin ymmärsin asiasta enemmän Jumala haluaa kaiken, koko ihmisen kokonaan, Jumala haluaa että ihminen jättää itsensä kokonaan Jumalalle, ihminen ei enää kulje omaa tietään, vaan antaa itsensä kokonaan Jumalalle ja lähtee Jumalaa seuraamaan. Tämä oli siis vain minun ongelmani siihen miksi en saanut vastausta, mikä se sinun kohdallasi oli, niin sitä en tiedä.

      Noin puoli vuotta myöhemmin minäkin halusin antaa itseni Jumalalle ja silloin sain myös Jumalan kohdata. Olin mennyt erääseen hengelliseen kokoukseen ja olin jo lähdössä pois kun koin että minulle sanottiin "mihin sinulla on kiire" johon vastasin ettei mihinkään ja niin minä menin takaisin kokoukseen ja menin esille ja halusin tulla uskoon. Siinä hetkessä minulla ei ollut suuria tunteita, mutta tavallaan kuitenkin olin jättänyt itseni Jumalalle. Kun sitten olin kotimatkalla, niin tunne oli kuin valtavan suuri kivi olisi otettu selästäni pois ja olo oli valtavan keveä.

      Tokikaan uskoon tulo ei ratkaissut kaikkia ongelmiani tai ei edes synnin tottumuksiakaan, mutta sain voiman taistella niitä vastaan ja myös lankenneena tulla Jumalan eteen pyytämään anteeksi ja vähitellen hyvin monet asiat ovat ratkenneet, vaikka se Jumalan tahdon mukainen elämä tuskin tässä ajassa onnistuu. Kauan rukoilin myös Pyhällä Hengellä täyttymistä, mutta en saanut sitä, jossakin vaiheessa ymmärsin että minulla oli tiettyjä salattuja syntejä ja rikoksia joita en ollut tunnustanut, vasta kun ripittäydyin ja tunnustin nämä salatut synnit ja teot, niin sain täyttyä Pyhällä Hengellä. Sen jälkeen asioita rupesi tapahtumaan eli minusta tuli passiivisesta kristitystä aktiivinen kristitty ja aloin myös Jeesuksesta kertomaan muille.

      • Jotenkin kiva kun tulit taas vaihtamaan ajatuksia. Kerroit tuossa noita hyvin tavanomaisia asioita, joiden varsin yleisesti arvioidaan vaikuttavan ihmisen ja Jumalan väliseen suhteeseen.

        Näitä tuttuja asioitahan tuossa vilisee:
        - käytät Jumalaa vain välineena
        - et antautunut hänelle kokosydämisesti
        - salaiset synnit
        - et odota Jumalan aikaa
        Listasta tulee helposti yli kymmenenkohtainen.

        Asiassa on erityisen hämmentävää se, että vahvaksi, kaikkivaltiaaksi mielletty entiteetti, jonka ajatellaan hallitsevan ja pitävän yllä biljoonista tähdistä ja kaikesta muusta roinasta koostuvaa pakettia, ei halua tai voi tehdä ihmiselle kerralla selväksi mitä hän haluaa. Ihmisen pitää arvailla, eksyä ja tehdä vahingollisia kokeiluja, jotta totuus löytyisi. Jumala koettelee ihmistä - mistä ihmeen syystä? Eikö kaikkivaltias muuten tiedä, millainen ihminen on?

        Nyt kun ihmis- tai ainakin kristikunta laitetaan täysin turhaan etsintään, hukkaan joutuu tietämättömydessään iso osa ihmisiä, vaikka Jumala ei mitään muuta haluaisi niin hartaasti kuin ihmksen pelastusta. Jumala jolla on käytössään kaikki keinot?

        Mikä tässä jutussa oikein mättää?


      • Arto T. Uskon asiossa on näköjään samalaisia tuntemuksia erilaisilla tavoilla. Kun minä olin aikani uskonut, niin kun lopulta tajusin hylätä koko uskon, niin "oli kuin valtavan suuri kivi olisi otettu selästäni pois ja oloni oli valtavan keveä".

        Puit sanoiksi omat tunteeni luopumuksen hetkellä. Kaikenlaisista elämäntilaineista kuitenkin tullaan uskoon, ja Jumala "parantaa", vaikka se ei aina näykään kovin selvästi. Ei varmaan kovin helposti homon muutoksessakaan.


    • Normaaliksi haluava

      Kiitos kun tuot tänne tämän keskustelun. Aion itse osallistua leirille jossa tuo ehytyminen voi alkaa mahdollistua. Olen nainen ja inhoan sitä osaa itsessäni, jossa mietin joskus naista seksuaalisesti. Se etoo myöhemmin ja olen sitä mieltä, että se on vastoi Jumalan tahtoa. Minusta homous on luonnotonta, synti, ( ja tähän mielipiteeseeni minulla on oikeus).

      Olen iloinen puolestasi. Toivoisin samaa itselleni. On nainen jonka mies on miespuolinen ja on mies, jonka nainen on naispuolinen. Muu on väärin.

      En ole helluntalainen tai muu lahkouskovainen. Asia vaivaa minua. etoo.

      • " Aion itse osallistua leirille jossa tuo ehytyminen voi alkaa mahdollistua. "

        Onnea matkaan. Toivottavasti palaat lopputuloksesta riippumatta kertomaan meille miten kävi.


      • Normaali :)

        Onnea matkaan sitten vain, eivätköhän kaikki fiksut ihmiset osaa kunnioittaa valintaasi.

        Terveisin kymmenettä vuotta bi-naisen kanssa parisuhteessa oleva pienen lapsen äiti.


      • happy7

        Normaaliksi haluava, Hienoa että tuot rohkeasti mielipiteesi esille. Kiitos Jumalalle että hänen äänensä meidän omassatunnossamme ei ole vaiennettu. Toivon suurta siunausta ja johdatusta sinulle näissä asioissa.

        Ei meidän tarvitse enää rangaista itseämme-. tai ajatella pahasti itsestämme sillä Jeesus tulee siinä vaiheessa meidän tiellämme vastaan. Ja todellakin, sulle tulee selkenemään että monesti nämä asiat on syvällä meissä- ja tarvitsee paljon itsetutkiskelua ja asioiden juurille menemistä. Mutta mikäs sen mahtavampaa kun tehdä se kaikki Jumalan rakkaudessa, ilman mitään kiirettä tai vaatimuksia. Tsemppiä leirille, ja muista olla ihmisten kanssa jotka sinut hyväksyy, kipuinesi, ajatuksesi ja tuntemuksinesi :)


    • vapaa4

      Ex-hellari86:lle: Minusta on tosi harmi, että olet joutunut kokemaan ikäviä asioita uskovaisten puolesta. Itsekin olen saanut niistä jutuista osani. Kaiken keskellä en kuitenkaan ole muuttunut uskoni suhteen. Edelleen homona uskon Jumalaan täydestä sydämestä. Hän on minut luonut juuri tällaiseksi ja kiitän siitä.

      Uskovaisten kanssa tosin en tekemisissä halua olla. Olen kokenut sen todella rikkovaksi ja turhauttavaksi, koska heillä on niin laput silmillä. Toki poikkeuksiakin löytyy. :) Tähän haluaisin sanoa jotain, kun ihmiset kirjoittavat että on vain yksi raamattu ja tulkinta jne.. Osittain se onkin totta, nimittäin on vain yksi Jumala ja Hänen sanansa. ON kuitenkin aivan eri asia, mitä ihmiset ajattelevat Jumalan tarkoittaneen ja mitä Hän todella on tarkoittanut.

      Yksi Jumalan käskyistä on "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä". Tämä kohta avautui minulle kun luin Luterilaisen kirkon katekismusta, jossa avattiin tätä kohtaa. Lainaan suoraa sitä "Kun Jumalan nimissä tai häneen vedoten ajamme omia etujamme tai ALISTAMME toisia, käytämme hänen nimeään väärin". Tämä on käsky, jota aika moni uskovainen rikkoo. Jumala on tuskin tarkoittanut, että hänen nimessään hakataan hengellisesti toisia ihmisiä, mitä yleensä nämä homokeskustelut uskovaisten kanssa pitävät sisällään.

      Ei siis kannata lannistua. :) Minulla on rauha Jumalan kanssa, ja se riittää minulle. Muut saavat sanoa ja väittää, ettei se voi olla totta. Jumalan mielipide on se mikä merkkaa . Toivon että sinäkin exhellari voisit löytää sen oikean Jumalan uudestaan. :)

    • exhellari86

      Hei vapaa4

      Kiitos poikkeusellisen lämpimästä ja ymnmärtävästä puheenvuorostasi. Mielenkiintoista havaita, miten ehkä samantyyppiset kokemukset ovat johtaneet tyystin erilaiseen lopputuloksiin. Ympäristö tekijät ja henkilökohtainenb suhtautumisemme asioihin varmaan vaikuttavat siihen.

      "ON kuitenkin aivan eri asia, mitä ihmiset ajattelevat Jumalan tarkoittaneen ja mitä Hän todella on tarkoittanut. "

      Jos vastoin odotuksia ilmenisi, että joku jumala olisi olemassa, olen varma että hän on silloin jotain ihan kokonaan muuta kuin mitä ihmiset ovat pienessä mielessään kuvitelleet. En pyri vakuuttamaan sinua siitä totuudesta, jossa itse katson eläväni. Mutta oma totuuden etsintäni on vain johtanut tähän. Olet varmaan lukenut siitä yllä.

      "Minulla on rauha Jumalan kanssa, ja se riittää minulle. "

      Minulla on rauha ilman jumalia, ja se riittää minulle, Mutta jos jollakin on tätä nykyistä kirkkaampi valo, olen ilman muuta valmis seuraamaan sitä. Mutta joka väittää itsellään olevan sellaisen, minunm vakuuttamiseni ei ole ihan helppo tehtävä, ei takuulla mahdoton.

      "Muut saavat sanoa ja väittää, ettei se voi olla totta."

      Niin, samaa voinen sanoa omasta näkökulmastani. Tervetuloa kerhoon ;)

      "Toivon että sinäkin exhellari voisit löytää sen oikean Jumalan uudestaan. "

      Ei nyt ole näköpiirissä, mutta näillä mennään mitä on käsillä. Ja jos jotain muuta ilmenee, katsotaan ja tutkitaan.

    • Arto T

      exhellarille:

      # Jumala koettelee ihmistä - mistä ihmeen syystä? Eikö kaikkivaltias muuten tiedä, millainen ihminen on?#

      Eiköhän Jumala sen hyvin tiedä, mutta tiedämmekö me itse

      Room:3
      10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
      11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
      12. kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.


      #Nyt kun ihmis- tai ainakin kristikunta laitetaan täysin turhaan etsintään, hukkaan joutuu tietämättömydessään iso osa ihmisiä, vaikka Jumala ei mitään muuta haluaisi niin hartaasti kuin ihmksen pelastusta. Jumala jolla on käytössään kaikki keinot?#

      Niin ei Jumala pakota meitä valitsemaan itseään, jos Jumala pakottaisi meidät valitsemaan itsensä, niin mehän valitsisimme Jumalan vain sen takia koska meidän on pakko. Muistanet rikkaan nuorukaisen joka kävi Jeesuksen luona, mutta joka lähti murheellisena pois, koska rikkaus oli hänen todellinen rakkautensa, ei hän enää voinut rakastaa Jumalaa koska hänen sydämessään oli jo muuta. Samoin oli myös kohta Raamatussa jossa kutsuttiin väkeä kuningaan pitoihin, väki ei tahtonut tulla koska heillä oli muuta sydämessä, jollakin oli uusi vaimo, uusi pelto tai härkäpari. Ei ihminen voi seurata Jumalaa jos ihminen on jo valinnut jotain muuta.

      • "Muistanet rikkaan nuorukaisen joka kävi Jeesuksen luona, mutta joka lähti murheellisena pois, koska rikkaus oli hänen todellinen rakkautensa, ei hän enää voinut rakastaa Jumalaa koska hänen sydämessään oli jo muuta."

        Muistan kyllä. Ja kaikkivaltiaalla, jolla on keinoja käytettävissään enemmän kuin me edes tiedämme, loppuvat keinot kesken vaikka rakastaa ihmistä niin valtavasti. Sitten hän tyytyy leikkimään kuurupiiloa kun voisi yhdellä kunnon näyttäytymisellä tehdä olemassaolonsa kerralla uskottavaksi.

        Eikö tuon sadun ristiriidat haise nokkaasi yhtään?


    • Parantunut sairaudes

      Lopetin kanssa homostelun ja homoseksualistinä olemisen vuosi sitten kun tajusin että se on luonnotonta ja väärin. Niihän raamattukin sanoo. Nyt olen hyvässä parisuhteessa ja parantunut täysin homoudesta. Kiitos taivaan isä!

      • "Lopetin kanssa homostelun ja homoseksualistinä olemisen vuosi sitten kun tajusin että se on luonnotonta ja väärin."

        Kerropas vähän tarkemmin, miten sinä pääsit eroon homoseksualismista.


      • Mistä oli tullut ajatus, että olet sairas?


    • Arto T

      #Muistan kyllä. Ja kaikkivaltiaalla, jolla on keinoja käytettävissään enemmän kuin me edes tiedämme, loppuvat keinot kesken vaikka rakastaa ihmistä niin valtavasti. Sitten hän tyytyy leikkimään kuurupiiloa kun voisi yhdellä kunnon näyttäytymisellä tehdä olemassaolonsa kerralla uskottavaksi.
      Eikö tuon sadun ristiriidat haise nokkaasi yhtään?#

      No jos Raamatun kirjoituksia muistellaan, niin Jeesus käski useita päiviä haudassa olleen ruumiin nousta ylös, uskoivatko kaikki jotka tuon näkivät, ei suinkaan he rupesivat miettimään miten saisivat Jeesuksen tapettua.

      luuk: 16:
      27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. 28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.' 29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"

      • Juu, muistan kyllä nuo kertomukset. Edelleen - kaikkivaltiaalla olisi kyllä kenot tehdä itsensä uskottavaksi ihmiselle, jota hän niin mahdottomasti rakastaa. Eipä ole kummoiset kaikkivaltiaan yritysten tulokset, suunnattomasta rakkauden määrästä huolimatta.

        Amalekilaistenkin vapaata tahtoa tunnuttiin kunnioittavan ihan mahdottomasti kun koko kansa tapettiin.


    • Arto T

      #Juu, muistan kyllä nuo kertomukset. Edelleen - kaikkivaltiaalla olisi kyllä kenot tehdä itsensä uskottavaksi ihmiselle, jota hän niin mahdottomasti rakastaa. Eipä ole kummoiset kaikkivaltiaan yritysten tulokset, suunnattomasta rakkauden määrästä huolimatta.#

      Nyt kun kerran Vanhaan testamenttiin mennään, niin kun Israelin kansa palasi egyptistä, niin Jumala mm. halkaisi meren jotta sen läpi voitiin kulkea, antoi vuotaa vettä kalliosta, antoi sataa ruokaa taivaasta, kulki päivällä pilvipatsaana kansan edelle ja yöllä tulipatsaana kansan edellä, olisiko tämä riittänyt sinulle??. Voisi kuvitella että nyt Israelin kansan usko olisi ollut huipussaan, mutta mitä vielä kun Mooses oli muutaman päivän poissa niin Israelin kansa alkoi kumartamaan kultaista vasikkaa, tällainen on ihminen, siksi on turha väittää että asiat muuttuisivat jos Jumala ilmaisisi itsensä näkyvämmin, jos ihminen ei halua seurata Jumalaa, niin ei hän seuraa vaikka ihmeitä näkisikin.

      • "antoi sataa ruokaa taivaasta, kulki päivällä pilvipatsaana kansan edelle ja yöllä tulipatsaana kansan edellä, olisiko tämä riittänyt sinulle??"

        Olisi riitt'nyt huomattavasti vähempikin, kunhan se todistetaan asianmukaisesti. Vaikka pari raajansa menettänyttä saa sen takaisin, lääkärintodistukset ennen ja jälkeen jne. Mutta kun herrasi ei salli tällaista.

        " siksi on turha väittää että asiat muuttuisivat jos Jumala ilmaisisi itsensä näkyvämmin, jos ihminen ei halua seurata Jumalaa, niin ei hän seuraa vaikka ihmeitä näkisikin."

        Puhut noista raamatun kuvailemista tapahtumista kuten ne olisivat oletusarvoisesti tosia. Ei niistä voi mitenkään päätellä miten ihmiset yleensä suhtautuvat, Vaikkapa Punaisen meren poikki kulkeminen tuollaista käytävää pitkin olisi melkoinen näyttö.

        Tarkoitat siis että kaikkivaltias ei pysty tekemään itseään millään järkevällä tavalla uskottavaksi ihmiselle? Ja ei välitä riittävästi ihmisestä tehdäkseen sen?

        Kun esitetään jotain todella uskomatonta, todisteiden vaatiminen on pelkästään johdonmukaista. Jos raamattuun ja jumalaan uskotaan ihan tuosta vain, kuka tahansa kadulla kävelijä voi vaatia mukaansa uskomaan mitä vaan ja väittää että vaikkapa punahilkkahan tämän kaiken toissa torstaina loi.


      • ystävänneuvo
        exhellari86 kirjoitti:

        "antoi sataa ruokaa taivaasta, kulki päivällä pilvipatsaana kansan edelle ja yöllä tulipatsaana kansan edellä, olisiko tämä riittänyt sinulle??"

        Olisi riitt'nyt huomattavasti vähempikin, kunhan se todistetaan asianmukaisesti. Vaikka pari raajansa menettänyttä saa sen takaisin, lääkärintodistukset ennen ja jälkeen jne. Mutta kun herrasi ei salli tällaista.

        " siksi on turha väittää että asiat muuttuisivat jos Jumala ilmaisisi itsensä näkyvämmin, jos ihminen ei halua seurata Jumalaa, niin ei hän seuraa vaikka ihmeitä näkisikin."

        Puhut noista raamatun kuvailemista tapahtumista kuten ne olisivat oletusarvoisesti tosia. Ei niistä voi mitenkään päätellä miten ihmiset yleensä suhtautuvat, Vaikkapa Punaisen meren poikki kulkeminen tuollaista käytävää pitkin olisi melkoinen näyttö.

        Tarkoitat siis että kaikkivaltias ei pysty tekemään itseään millään järkevällä tavalla uskottavaksi ihmiselle? Ja ei välitä riittävästi ihmisestä tehdäkseen sen?

        Kun esitetään jotain todella uskomatonta, todisteiden vaatiminen on pelkästään johdonmukaista. Jos raamattuun ja jumalaan uskotaan ihan tuosta vain, kuka tahansa kadulla kävelijä voi vaatia mukaansa uskomaan mitä vaan ja väittää että vaikkapa punahilkkahan tämän kaiken toissa torstaina loi.

        exhellari86 Ehkä sun kannattaisi ihan jättää nyt nuo teini-ateistiset argumentointisi Raamatusta. Sillä ainoa joka ne varmasti kuulee olet sinä, itsellesi sinä niitä lausut. Ja joka sana painuu ja painaa aina vain syvemmälle ja syvemmälle.

        On näet kuin lukutaidoton kommentoisi kirjoitettua sanaa, ja kun sitten joskus oppii lukemaan niin kyllä hävettää ne entiset kommentit, usko pois. Ja monilla se hirveä ego tulee ja iskee siihen väliin ja silloin häpeä muuttuukin agressioksi....


      • ystävänneuvo kirjoitti:

        exhellari86 Ehkä sun kannattaisi ihan jättää nyt nuo teini-ateistiset argumentointisi Raamatusta. Sillä ainoa joka ne varmasti kuulee olet sinä, itsellesi sinä niitä lausut. Ja joka sana painuu ja painaa aina vain syvemmälle ja syvemmälle.

        On näet kuin lukutaidoton kommentoisi kirjoitettua sanaa, ja kun sitten joskus oppii lukemaan niin kyllä hävettää ne entiset kommentit, usko pois. Ja monilla se hirveä ego tulee ja iskee siihen väliin ja silloin häpeä muuttuukin agressioksi....

        "exhellari86 Ehkä sun kannattaisi ihan jättää nyt nuo teini-ateistiset argumentointisi Raamatusta."

        On hiukkasen eri asia kommentoida itse asiaa tai henkilöä. Itse olen pyrkinyt edelliseen, sinä näytät toteuttavan jälkimmäistä.

        "On näet kuin lukutaidoton kommentoisi kirjoitettua sanaa, ja kun sitten joskus oppii lukemaan niin kyllä hävettää ne entiset kommentit, usko pois."

        Edelleen, yritäpä hiukan kommentoida edellä esittämiäni väitteitä. Useimmiten käy niin, että kun asia-argumentit loppuvat, käydään henkilön kimppuun. Eihän sinulle ole käynyt niin?


      • Arto T
        exhellari86 kirjoitti:

        "exhellari86 Ehkä sun kannattaisi ihan jättää nyt nuo teini-ateistiset argumentointisi Raamatusta."

        On hiukkasen eri asia kommentoida itse asiaa tai henkilöä. Itse olen pyrkinyt edelliseen, sinä näytät toteuttavan jälkimmäistä.

        "On näet kuin lukutaidoton kommentoisi kirjoitettua sanaa, ja kun sitten joskus oppii lukemaan niin kyllä hävettää ne entiset kommentit, usko pois."

        Edelleen, yritäpä hiukan kommentoida edellä esittämiäni väitteitä. Useimmiten käy niin, että kun asia-argumentit loppuvat, käydään henkilön kimppuun. Eihän sinulle ole käynyt niin?

        #Vaikka pari raajansa menettänyttä saa sen takaisin, lääkärintodistukset ennen ja jälkeen jne. Mutta kun herrasi ei salli tällaista.#

        Vaikka minä esittäisin sinulle sellaiset lääkärintodistukset, niin sanoisit että ne on väärennöksiä, eihän sellainen voisi olla totta koska ei se sovi sinun maailmankuvaasi.

        #Puhut noista raamatun kuvailemista tapahtumista kuten ne olisivat oletusarvoisesti tosia. Ei niistä voi mitenkään päätellä miten ihmiset yleensä suhtautuvat, Vaikkapa Punaisen meren poikki kulkeminen tuollaista käytävää pitkin olisi melkoinen näyttö.#

        Niin eihän ateisti raamatun kirjoituksiin usko, kuitenkin jos nämä raamatun ihmiset kokivat tuon, niin miksi he eivät uskoneet, kokonainen kansa lähti egyptistä, mutta lähes kaikki aikuisista kuolivat autiomaahan, he eivät koskaan päässeet luvattuun maahan. He kapinoivat Jumalaa vastaan, he eivät ottaneet Jumalan opetusta todesta, he antautuivat siveettömyyden valtaan, he palvelivat epäjumalia jne.

        #Tarkoitat siis että kaikkivaltias ei pysty tekemään itseään millään järkevällä tavalla uskottavaksi ihmiselle? Ja ei välitä riittävästi ihmisestä tehdäkseen sen?#

        Raamattu puhuu siitä että etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan, miksi on niin että minä löysin ja sinä et, vai en nyt muista ulkoa kertomustasi oliko niin että löysit mutta luovuit siitä


      • Arto T kirjoitti:

        #Vaikka pari raajansa menettänyttä saa sen takaisin, lääkärintodistukset ennen ja jälkeen jne. Mutta kun herrasi ei salli tällaista.#

        Vaikka minä esittäisin sinulle sellaiset lääkärintodistukset, niin sanoisit että ne on väärennöksiä, eihän sellainen voisi olla totta koska ei se sovi sinun maailmankuvaasi.

        #Puhut noista raamatun kuvailemista tapahtumista kuten ne olisivat oletusarvoisesti tosia. Ei niistä voi mitenkään päätellä miten ihmiset yleensä suhtautuvat, Vaikkapa Punaisen meren poikki kulkeminen tuollaista käytävää pitkin olisi melkoinen näyttö.#

        Niin eihän ateisti raamatun kirjoituksiin usko, kuitenkin jos nämä raamatun ihmiset kokivat tuon, niin miksi he eivät uskoneet, kokonainen kansa lähti egyptistä, mutta lähes kaikki aikuisista kuolivat autiomaahan, he eivät koskaan päässeet luvattuun maahan. He kapinoivat Jumalaa vastaan, he eivät ottaneet Jumalan opetusta todesta, he antautuivat siveettömyyden valtaan, he palvelivat epäjumalia jne.

        #Tarkoitat siis että kaikkivaltias ei pysty tekemään itseään millään järkevällä tavalla uskottavaksi ihmiselle? Ja ei välitä riittävästi ihmisestä tehdäkseen sen?#

        Raamattu puhuu siitä että etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan, miksi on niin että minä löysin ja sinä et, vai en nyt muista ulkoa kertomustasi oliko niin että löysit mutta luovuit siitä

        " Niin eihän ateisti raamatun kirjoituksiin usko, kuitenkin jos nämä raamatun ihmiset kokivat tuon, niin miksi he eivät uskoneet, kokonainen kansa lähti egyptistä, mutta lähes kaikki aikuisista kuolivat autiomaahan, he eivät koskaan päässeet luvattuun maahan."

        Kyse ei osaltani ollut alunperin ateismista, koska halusin uskoa. Kun todisteet vaan vääjäämättä osoittivat ettei raamatun sana vastannut todellisia historiallisia ja luonnonhistoriallisia tapahtumia, en voinut enkä voi luottaa sellaiseen sanaan. Kävi vähän samalla tavoin kuin "Herra tekee ihmeitä ilman määrää" -tutkimuksen tekijöille. Toivoin toisenlaista tulosta.

        Tuossa sinunkin puheenvuorossasi mainitusta Egyptistä lähdöstä orjuuskauden jälkeen ei ole mitään historiallisia todisteita, ei muuta kuin myyttiset raamatun kertomukset. Egyptissä oli ajan oloon verrattuna korkeatasoinen kulttuuri ja tapahtumien muistiin merkitsemistä, mutta israelilaisista, vitsauksista ja sotajoukon uppoamisesta Punaiseen mereen ei ole mitään mainintoja. Tapahtumat olivat siinä määrin merkittäviä, että jumalia kunnioittavat egyptiläiset olisivat jättäneet asiasta jälkeensä jotakin.

        Kun tällaisia aukkoja tulee toinen toisensa perästä, miksi ihmeessä heittäisin normaalisti elämässäni käyttämäni kriittisyyden ja arviointikyvyn romukoppaan? Pitäisikö raamatun ja uskon asioille antaa jotain tasoituspisteitä?

        Mikä koskee uuden raajan kasvamista tuhoutunedn tai poikki menneen tilalle, tapahtuma olisi niin käsittämättömän erikoinen, että perusteellisten todisteiden vaatiminen on mielestäni ihan paikallaan. Niin tekisin monessa muussakin asiassa. Mutta jos ihmiselle kasvaa uusi raaja, ei todisteiden saaminenole mikään kummoinen juttu. Kyllä sen ihmisen aiemman vamman ovat todenneet kymmenet ellei sadat ihmiset.

        Jos minä kertoisin tavanneeni Jeesuksen K-marketin kassalla ja siitä olisi kassatytön tai -pojan allekirjoittama todistus, uskoizitko ihansaman tien?

        Olin kyllä "löytänyt" sen mutta siitä ei ole enää mitään jäljellä, ei niin kiveä kiven päällä. Sitä paitsi tuo asetelma on vähän erinoinen: ihmisen, joka ei tunne mitään jumalkaipuuta eikä haikaile iankaikkisuuden perään, pitäisi rukoilla ja etsiä sellaista mitä hän ei kaipaa. Miksi ihmeessä?


      • Arto T
        exhellari86 kirjoitti:

        " Niin eihän ateisti raamatun kirjoituksiin usko, kuitenkin jos nämä raamatun ihmiset kokivat tuon, niin miksi he eivät uskoneet, kokonainen kansa lähti egyptistä, mutta lähes kaikki aikuisista kuolivat autiomaahan, he eivät koskaan päässeet luvattuun maahan."

        Kyse ei osaltani ollut alunperin ateismista, koska halusin uskoa. Kun todisteet vaan vääjäämättä osoittivat ettei raamatun sana vastannut todellisia historiallisia ja luonnonhistoriallisia tapahtumia, en voinut enkä voi luottaa sellaiseen sanaan. Kävi vähän samalla tavoin kuin "Herra tekee ihmeitä ilman määrää" -tutkimuksen tekijöille. Toivoin toisenlaista tulosta.

        Tuossa sinunkin puheenvuorossasi mainitusta Egyptistä lähdöstä orjuuskauden jälkeen ei ole mitään historiallisia todisteita, ei muuta kuin myyttiset raamatun kertomukset. Egyptissä oli ajan oloon verrattuna korkeatasoinen kulttuuri ja tapahtumien muistiin merkitsemistä, mutta israelilaisista, vitsauksista ja sotajoukon uppoamisesta Punaiseen mereen ei ole mitään mainintoja. Tapahtumat olivat siinä määrin merkittäviä, että jumalia kunnioittavat egyptiläiset olisivat jättäneet asiasta jälkeensä jotakin.

        Kun tällaisia aukkoja tulee toinen toisensa perästä, miksi ihmeessä heittäisin normaalisti elämässäni käyttämäni kriittisyyden ja arviointikyvyn romukoppaan? Pitäisikö raamatun ja uskon asioille antaa jotain tasoituspisteitä?

        Mikä koskee uuden raajan kasvamista tuhoutunedn tai poikki menneen tilalle, tapahtuma olisi niin käsittämättömän erikoinen, että perusteellisten todisteiden vaatiminen on mielestäni ihan paikallaan. Niin tekisin monessa muussakin asiassa. Mutta jos ihmiselle kasvaa uusi raaja, ei todisteiden saaminenole mikään kummoinen juttu. Kyllä sen ihmisen aiemman vamman ovat todenneet kymmenet ellei sadat ihmiset.

        Jos minä kertoisin tavanneeni Jeesuksen K-marketin kassalla ja siitä olisi kassatytön tai -pojan allekirjoittama todistus, uskoizitko ihansaman tien?

        Olin kyllä "löytänyt" sen mutta siitä ei ole enää mitään jäljellä, ei niin kiveä kiven päällä. Sitä paitsi tuo asetelma on vähän erinoinen: ihmisen, joka ei tunne mitään jumalkaipuuta eikä haikaile iankaikkisuuden perään, pitäisi rukoilla ja etsiä sellaista mitä hän ei kaipaa. Miksi ihmeessä?

        #Tuossa sinunkin puheenvuorossasi mainitusta Egyptistä lähdöstä orjuuskauden jälkeen ei ole mitään historiallisia todisteita, ei muuta kuin myyttiset raamatun kertomukset. Egyptissä oli ajan oloon verrattuna korkeatasoinen kulttuuri ja tapahtumien muistiin merkitsemistä, mutta israelilaisista, vitsauksista ja sotajoukon uppoamisesta Punaiseen mereen ei ole mitään mainintoja.#

        No jos sotajoukko kokonaisuudessaan upposi mereen, niin tuskin siitä jäi paljonkaan kertojia egyptin historiaan. Vaikka egyptin historia ei vahvistaisikaan Raamatun kertomuksia, niin se ei myöskään kielläkään niitä. Onhan egyptin historiassa useita mainintoja eri paimentolaisryhmistä ja myös kansoistakin jotka ovat kulkeneet ja asuneet sen alueella.

        Wikipedia
        Egyptiin tunkeutui vieraita seemiläisiä kansoja jo ennen ensimmäistä välikautta, ennen vuotta 2100 eaa. Egyptin vaikutusvalta kasvoi varsinkin eteläisen Kanaanin maan alueella keskivaltakunnan aikana.

        Egyptiin toisen välikauden aikana tunkeutuneet hyksot saattoivat olla länsiseemiläisä, ainakin osin Kanaanista, jopa israelilaisia. Hyksot viipyivät Egyptissä noin 1650–1440 eaa.

        1440 eaa. Egyptin faarao Amenhotep II mainitsi kansan Habiru, jotka saattoivat tarkoittaa yleisesti vaeltavia paimentolaisia. Habirut saattoivat olla vaikkapa hurrilaisia, ei heprealaisia.

        Noin 1400 eaa. egyptiläiset lähteet mainitsevat kansan Shasu, vaeltajat, Kuolleesta merestä etelään, ja paikan nimen Jhw, joka tuo Raamatun Jumalan nimen Jhwh mieleen.

        #Jos minä kertoisin tavanneeni Jeesuksen K-marketin kassalla ja siitä olisi kassatytön tai -pojan allekirjoittama todistus, uskoizitko ihansaman tien?#

        Jos ihminen haluaa löytää totuuden ja haluaa rakastaa Jumalaa koko sydämestään, niin minä kyllä uskon siihen että Jumala voi antaa ihmiselle suoraan riittävät todisteet. Mutta Jeesus sanoi niin ettei kukaan voi palvella kahta herraa, jos ihminen rakastaa jo jotain muuta niin miten hän voi enää rakastaa Jumalaa.

        John. 3:19
        "valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden."



        #Olin kyllä "löytänyt" sen mutta siitä ei ole enää mitään jäljellä, ei niin kiveä kiven päällä. Sitä paitsi tuo asetelma on vähän erinoinen: ihmisen, joka ei tunne mitään jumalkaipuuta eikä haikaile iankaikkisuuden perään, pitäisi rukoilla ja etsiä sellaista mitä hän ei kaipaa. Miksi ihmeessä? #

        Niin sinä olet polttanut kaikki sillat takanasi. Eli siis tulitko sinä joskus ihan oikeasti uskoon siis uudestisynnyit ylhäältä kuten Raamattu sanoo vai olitko ainoastaan etsijä.


      • Arto T kirjoitti:

        #Tuossa sinunkin puheenvuorossasi mainitusta Egyptistä lähdöstä orjuuskauden jälkeen ei ole mitään historiallisia todisteita, ei muuta kuin myyttiset raamatun kertomukset. Egyptissä oli ajan oloon verrattuna korkeatasoinen kulttuuri ja tapahtumien muistiin merkitsemistä, mutta israelilaisista, vitsauksista ja sotajoukon uppoamisesta Punaiseen mereen ei ole mitään mainintoja.#

        No jos sotajoukko kokonaisuudessaan upposi mereen, niin tuskin siitä jäi paljonkaan kertojia egyptin historiaan. Vaikka egyptin historia ei vahvistaisikaan Raamatun kertomuksia, niin se ei myöskään kielläkään niitä. Onhan egyptin historiassa useita mainintoja eri paimentolaisryhmistä ja myös kansoistakin jotka ovat kulkeneet ja asuneet sen alueella.

        Wikipedia
        Egyptiin tunkeutui vieraita seemiläisiä kansoja jo ennen ensimmäistä välikautta, ennen vuotta 2100 eaa. Egyptin vaikutusvalta kasvoi varsinkin eteläisen Kanaanin maan alueella keskivaltakunnan aikana.

        Egyptiin toisen välikauden aikana tunkeutuneet hyksot saattoivat olla länsiseemiläisä, ainakin osin Kanaanista, jopa israelilaisia. Hyksot viipyivät Egyptissä noin 1650–1440 eaa.

        1440 eaa. Egyptin faarao Amenhotep II mainitsi kansan Habiru, jotka saattoivat tarkoittaa yleisesti vaeltavia paimentolaisia. Habirut saattoivat olla vaikkapa hurrilaisia, ei heprealaisia.

        Noin 1400 eaa. egyptiläiset lähteet mainitsevat kansan Shasu, vaeltajat, Kuolleesta merestä etelään, ja paikan nimen Jhw, joka tuo Raamatun Jumalan nimen Jhwh mieleen.

        #Jos minä kertoisin tavanneeni Jeesuksen K-marketin kassalla ja siitä olisi kassatytön tai -pojan allekirjoittama todistus, uskoizitko ihansaman tien?#

        Jos ihminen haluaa löytää totuuden ja haluaa rakastaa Jumalaa koko sydämestään, niin minä kyllä uskon siihen että Jumala voi antaa ihmiselle suoraan riittävät todisteet. Mutta Jeesus sanoi niin ettei kukaan voi palvella kahta herraa, jos ihminen rakastaa jo jotain muuta niin miten hän voi enää rakastaa Jumalaa.

        John. 3:19
        "valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden."



        #Olin kyllä "löytänyt" sen mutta siitä ei ole enää mitään jäljellä, ei niin kiveä kiven päällä. Sitä paitsi tuo asetelma on vähän erinoinen: ihmisen, joka ei tunne mitään jumalkaipuuta eikä haikaile iankaikkisuuden perään, pitäisi rukoilla ja etsiä sellaista mitä hän ei kaipaa. Miksi ihmeessä? #

        Niin sinä olet polttanut kaikki sillat takanasi. Eli siis tulitko sinä joskus ihan oikeasti uskoon siis uudestisynnyit ylhäältä kuten Raamattu sanoo vai olitko ainoastaan etsijä.

        " Niin sinä olet polttanut kaikki sillat takanasi. Eli siis tulitko sinä joskus ihan oikeasti uskoon siis uudestisynnyit ylhäältä kuten Raamattu sanoo vai olitko ainoastaan etsijä."

        Hit.ostako minä sen tiedän olinko "vain" etsijä. Yksi on kuitenkin varma: ihminen ei voi rakastaa Jumalaa palavammin ja koko'sydämisemmin' kuin minä rakastin. Tuskin kukaan luottaa varmemmin Jumalan lupauksiin kuin minä tuolloin.

        Ehkä olin sitten kuitenkin etsijä, sinun määritelmääsi käyttääkseni. Kun epäilykset alkoivat vallata mieltäni, yritin aluksi karkottaa niitä, mutta kun todisteet, joita yritin löytää Jumalan hyväki, näyttivät päinvastaista, olin peloissani.

        Jumala ei tuolloinkaan vastannut mitään rukouksiini kuten ei ole tehnyt muutenkaan. Todellinen ystävä on näkyvänä ja koettavana silloin kun häntä tarvitaan. Jumala senkun leikkii kuurupiiloa. Hän saattaa 'auttaa' siten että kadonnut lompakko löytyy tai mummun pelakuu vielä kerran virkistyy, mutta TODELLISIA näyttöjä rukouksen merkityksestä ja vaikutuksesta ei ole. Rukous on pelkkää henkistä masturbaatiota.


    • Arto T

      #Yksi on kuitenkin varma: ihminen ei voi rakastaa Jumalaa palavammin ja koko'sydämisemmin' kuin minä rakastin.#,

      Jos ihminen rakastaa toista ihmistä koko sydämestään ihan sillä oikealla rakkaudella, niin sitten jos kumminkin sukset menee ristiin, niin meneekö hän kadun kulmaan ja haukkuu tätä rakkautensa kohdetta jokaikiselle vastaantulijalle vuosikaudet. Jos ihminen näin menettelisi, niin kertooko tämä siitä että tämä rakkaus oli sitä aitoa ja oikeaa rakkautta. Nyt olet täynnä vihaa kiukkua ja katkeruutta vaikka juuri väitit että rakastit kokosydämmestäsi???

      #Ehkä olin sitten kuitenkin etsijä, sinun määritelmääsi käyttääkseni. Kun epäilykset alkoivat vallata mieltäni, yritin aluksi karkottaa niitä, mutta kun todisteet, joita yritin löytää Jumalan hyväki, näyttivät päinvastaista, olin peloissani.#

      Etsijä etsii Jumalaa, uskovainen on se joka on löytänyt Jumalan, hän ei enää etsi vaan on jo löytänyt. Uskoon tulo on sinänsä hyvin yksintertainenkin asia, jos ihminen kuulee Jumalan kutsun, niin se on vähän kuin kosinta, ihminen voi vastata Jumalalle kyllä, minä haluan lähteä seuraamaan sinua ja etsimään Sinun tahtoasi tai sitten ihminen voi rueta pelkäämään mistä kaikesta voi joutua luopumaan jos lähtisi seuraamaan Jumalaa ja esittämään tekosyitä ym., se tarkoittaa silloin ei vastausta.

      Toki minustakin tuntuu pahalta jos on asioita joita en voi ymmärtää, silti ne asiat voi suoraan laskea rukouksessa Jumalan käsiin ja sanoa että minä en ymmärrä tätä asiaa.

      • " Jos ihminen näin menettelisi, niin kertooko tämä siitä että tämä rakkaus oli sitä aitoa ja oikeaa rakkautta. Nyt olet täynnä vihaa kiukkua ja katkeruutta vaikka juuri väitit että rakastit kokosydämmestäsi???"

        Varmaan on pakko myöntää, että olin puutteellinen, epätäydellinen monessakin suhteessa. Tiedän kuitenkin vilpittömin mielin rakentaneeni tuota suhdetta. Varmaan en sitten uskonut tarpeeksi lujasti, koputin väärällä kädellä koska kolkuttavalle ei kuitenkaan sitten avattu.

        Jos rakkauden kohde on jatkuvasti yhtä lämmin kuin kiviseinä talvella, onko ihme että itsekin muuttuu tuon kohteen kanssa samanlaiseksi?

        Jos koko juttu on tarkoituksella tehty niin vaikeaksi, että vain muutama harva 'pelastuu', mihin se jumalan rakkaus on sitten jäänyt? Kaikki puhe vapaasta tahdosta on pelkkää sanahelinää, kosks raamattu ja uskovaisten kertomukset ovat täynnä esimerkkejä siitä miten jumalan kerrotaan tarttuneen asioiden kulkuun ja näin ihmisen vapaaseen tahtoon.

        " Toki minustakin tuntuu pahalta jos on asioita joita en voi ymmärtää, silti ne asiat voi suoraan laskea rukouksessa Jumalan käsiin ja sanoa että minä en ymmärrä tätä asiaa."

        Juuri tällä tavoin kätketään kaikki raamatun sovittamattomar ristiriidat. Tiedän ihmisiä, jotka suorastaan ylpeilevät sillä miten he ovat taittaneet niskan ja puhkoneet silmät järjeltä. Sille heidän touhunsa vaikuttaakin. Kun kaikki logiikka ja järki loppuu, kun jumala vaikuttaa vain sadistiselta pikkupojalta muurahaiskeon vieressä, silloin pitäisi kaikki heittää uskon varaan?


    • Arto T

      #Varmaan on pakko myöntää, että olin puutteellinen, epätäydellinen monessakin suhteessa. Tiedän kuitenkin vilpittömin mielin rakentaneeni tuota suhdetta. #

      Yleensä vika on kyllä ennemmin siellä meidän päässä kuin Jumalan. Jos katsotaan näitä tekoja ja asioita joita teit kun Jumalan hakemisen tie katkesi, eli viettelit syntiin muita, olet täynnä vihaa kiukkua ja katkeruutta Jumalaa kohtaan jne. Niin kyllä se kaikki kertoo siitä että joku asia ehkä kuitenkin oli pielessä myös tässä etsimisessäkin, ei se voi olla niin että ensin rakastetaan ja sitten aletaan pilkkaamaan. Sinun pitäisi kuitenkin itse miettiä tuota asiaa, minä voin vain lähinnä arvailla.



      #Varmaan en sitten uskonut tarpeeksi lujasti, koputin väärällä kädellä koska kolkuttavalle ei kuitenkaan sitten avattu.#

      Miksi ajattelet että sitä uskoa pitäisi jotenkin väkisin repiä itsestä, uskokin on tavallaan Jumalan lahja ja Jumalan käsissä, ei usko ja uskottelu ole sama asia. Oikeastaan Jumala haluaa meiltä vain sen KYLLÄ vastauksen kysymykseensä, sen jälkeen Jumala huolehtii meistä. Mutta tällä kyllä vastauksella on tietty hintansa, se tarkoittaa päätösvallan antamista pois, se tarkoittaa sitä että kontrolli ei ole enää sinulla, joku toinen päättää asioistasi, sinä et enää toteuta itseäsi ja omia mielihalujasi vaan sinä lähdet seuraamaan Jumalaa ja etsimään Hänen tahtoaan, sinä et enää elä itsellesi, vaan Jumalalle, mikä tarkoittaa sitä että sinä et enää elä vain omaa parastasi etsien, vaan lähdet auttamaan muita ja teet sitä tehtävää jonka Jumala ihmiselle osoittaa.

      Kummallista kyllä Jumala tietää paljon paremmin kuin ihminen itse mitä ihminen tarvitsee, joskus voi vain todeta sen että Jumala tiesi paljon paremmin kuin minä itse mitä minä halusin, jos olisin kulkenut sinne mihin halusin niin en oikeasti olisi saanut sitä mitä halusin. Ja taas niin päin että joskus olen tehnyt juttuja omin päin vaikka olen kokenut että tällä ei ole Jumalan siunausta mukana, tästä on yleensä seurannut kyllä täysi epäonnistuminen ja pelkkää vahinkoa, esim. kerran sain idean eräästä ansiotoiminnasta josta olin niin kovasti innostumut että lähdin toteuttamaan sitä, vaikka koin että Jumala ei ollut tässä mukana, loppujen lopuksi siinä kävi niin että menetin aika paljon rahaa kankkulan kaivoon ja toisaalta opein sen läksyn että kannattaisi kuunnella sitä Jumalan johdatusta.

      Matt: 11
      29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe