Nykyiset pesuaineet tuhoavat koneen.

tarkoituksellista

Avasin yhden käytetyn päältätäytettävän Cylindan pesukoneen, jolla ei ollut enää toiminnan edellytyksiä, kun kaikki paikat olivat täynnä zeoliittiä. Nukkasihtikään ei tullut ehjänä ulos, kun se oli kivettynyt paikoilleen. Vastuksen irroittaminenkin oli tuskan takana eikä vastuselementtiä enää edes näkynyt, kun se oli täysin zeoliitin sisällä. Koko kone haisi lisäksi hirveän pahalta, koska tuota saastunutta zeoliittiä oli altaan pohjan lisäksi myös lähtevät kumihaitariputket täynnä eikä poistopumppu ollut pyörinyt enää aikoihin.

112

11374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hm...

      Miksi käytä Zeoliittia, vai asutko paikassa jossa ei vesijohtoverkkoa? Ilman Zeoliittia on pesuaineita saanut jo vuosia, vuosia.

      • Mä lehden luin

        Kaikki pesuaineet kalkkeuttavat putkistoja. Ammattimiehet kehoittaa pesemään välillä tyhjän koneen niin kuumalla ohjelmalla kuin mahdollista.


      • leijona19693
        Mä lehden luin kirjoitti:

        Kaikki pesuaineet kalkkeuttavat putkistoja. Ammattimiehet kehoittaa pesemään välillä tyhjän koneen niin kuumalla ohjelmalla kuin mahdollista.

        Juu noin on tehtävä!Ja apteekista saa sitruunahappoa kyytipjaksi 2teelusikkaa ja 95 asteen ohjelma päälle 1-2 välein jo auttaa =) juuri kolmelle koneelle huollon suorittanut-Sari


      • JL (kokoomus)
        Mä lehden luin kirjoitti:

        Kaikki pesuaineet kalkkeuttavat putkistoja. Ammattimiehet kehoittaa pesemään välillä tyhjän koneen niin kuumalla ohjelmalla kuin mahdollista.

        OLEN RIKAS


    • kuivaava castor

      Zeolitti ei aina ole koneen rikkoutumisen syy. Saattaa olla kalkki jota on vedessä, vastus kerää kalkkia metallipntaan kuvaamasi tavalla. Olen purkanut koneita jo ennen zeoliittia ja silloinkin löytyi samanlaisia vastuksia töhnän peittämänä ja rikkinäisenä. Kone haisee kun viimeinen pesu on lähtenyt alkuun ja vikaantuu huuhteluissa koska siitä vastuksesta oli irronnut suurempi kikkara moskaa, eikä pumppu pysty poistamaan likavettä.Likavesi jäänyt koneseen ja letkuihin joka haisee kivasti. Haitariletkut, niin kumiset kuin muoviset keräävät limamömmöä sisäpintaan vuosien saatossa jos vielä käyttää matalia lämpötiloja ja vähäisiä määriä pesuainetta. Kalkki kerääntyy myös kumiletkun sisäpintaan. Vastus on joskus tiukassa vaikka olisi aivan puhdas. Osan kiinitystapa ja laitteen elinikä vaikuttaa paljon irroituksen helppouteen.

    • eimerkkierkki

      Kyllä tuo viherpiipertäjien ajama fosfaatiton pesuaine on koneelle pahasta. Zeoliitti pitää puhdistaa koneesta pois, ettei käy noin kuin aloittaja kirjoittaa. Kone pitäisi puhdistaa noin 20 pesun välein. Pesuainepurkeissa ei lue isolla että SISÄLTÄÄ ZEOLIITTIA vaan se on siellä pikku präntillä. Zeoliitittomia pesuaineita toki on markkinoilla, mutta kuinka moni kuluttaja on asiasta tietoinen???

      Uutta pesukonetta valittaessa kannattaa etsiä konetta jossa on erillinen puhdistusohjelma:

      Linkki mainokseen: http://www.youtube.com/watch?v=8Jz9GGnw_fc

      Tuolla ohjelmalla lähtee sekä zeoliitti että bakteerit.

      • pyykkäri

        Hei kerropa hyvä vinkki millä ja miten se kone kannattaisi puhdistaa.Olisin tiedosta kiitollinen ehkä joku toinenki haluaisi tietää. Kiitos


      • parikertaa vuodessa
        pyykkäri kirjoitti:

        Hei kerropa hyvä vinkki millä ja miten se kone kannattaisi puhdistaa.Olisin tiedosta kiitollinen ehkä joku toinenki haluaisi tietää. Kiitos

        Pese pesukone tyhjänä 90 asteen ohjelmalla ja lisää askorbiinihappoa pussillinen.
        Askorbiinihappoa saa kaikista apteekeista. Kysy vaan apteekista niin myyvät pusseja - eikä maksa paljoa!
        Kaiken lisäksi ihan luontoystävällinen tapa hoitaa homma.


      • testattu on
        parikertaa vuodessa kirjoitti:

        Pese pesukone tyhjänä 90 asteen ohjelmalla ja lisää askorbiinihappoa pussillinen.
        Askorbiinihappoa saa kaikista apteekeista. Kysy vaan apteekista niin myyvät pusseja - eikä maksa paljoa!
        Kaiken lisäksi ihan luontoystävällinen tapa hoitaa homma.

        Myös sitruunahappo käy, tiskikoneenkin puhdistukseen.


      • pyykkäri
        parikertaa vuodessa kirjoitti:

        Pese pesukone tyhjänä 90 asteen ohjelmalla ja lisää askorbiinihappoa pussillinen.
        Askorbiinihappoa saa kaikista apteekeista. Kysy vaan apteekista niin myyvät pusseja - eikä maksa paljoa!
        Kaiken lisäksi ihan luontoystävällinen tapa hoitaa homma.

        Kiitos paljon näin tehdään jo tänään.


      • ekolooginen ihminen
        parikertaa vuodessa kirjoitti:

        Pese pesukone tyhjänä 90 asteen ohjelmalla ja lisää askorbiinihappoa pussillinen.
        Askorbiinihappoa saa kaikista apteekeista. Kysy vaan apteekista niin myyvät pusseja - eikä maksa paljoa!
        Kaiken lisäksi ihan luontoystävällinen tapa hoitaa homma.

        Mikä 90C ohjelma?

        Eihän 90C lämpötiloja enää ole uusissa A pesukoneissa. Hyvä jos 60C löytyy, normiohjelma pesee 30C asteessa ja valkopyykkiohjelma 40C asteessa.


      • koppura1
        ekolooginen ihminen kirjoitti:

        Mikä 90C ohjelma?

        Eihän 90C lämpötiloja enää ole uusissa A pesukoneissa. Hyvä jos 60C löytyy, normiohjelma pesee 30C asteessa ja valkopyykkiohjelma 40C asteessa.

        on kyllä kun painelee pesu läpötila nappia eri ohjelmissa en itsekään meinannu löytää


      • Höpö höpö höpö
        ekolooginen ihminen kirjoitti:

        Mikä 90C ohjelma?

        Eihän 90C lämpötiloja enää ole uusissa A pesukoneissa. Hyvä jos 60C löytyy, normiohjelma pesee 30C asteessa ja valkopyykkiohjelma 40C asteessa.

        Mulla on melko uusi AEG-pesukone ja kyllä löytyy jopa 95 astetta!


      • ei löydy
        Höpö höpö höpö kirjoitti:

        Mulla on melko uusi AEG-pesukone ja kyllä löytyy jopa 95 astetta!

        Itselläni on puoli vuotta vanha pesukone, jossa on sisäänrakennettu kuivausrumpu ja steriloiva ilmapesu ja maksimilämpötila on 60C


      • sivukylän pyykkäri
        pyykkäri kirjoitti:

        Kiitos paljon näin tehdään jo tänään.

        Jos sitruunahappo puhdistaa niin miten olisi tavallinen etikka? Kumpi on edullisempi?
        Etikkaa on helpompi saada kaupasta, kun joka kylällä ei apteekkia ole.


      • hajulla aina syynsä
        pyykkäri kirjoitti:

        Hei kerropa hyvä vinkki millä ja miten se kone kannattaisi puhdistaa.Olisin tiedosta kiitollinen ehkä joku toinenki haluaisi tietää. Kiitos

        Vaihdoimme ALLEGRO-nimiseeen pesupulveriin. Se on zeoliititon, hajuton. Paketissa on mukana tyhjäpesuun tarkoitettu puhdistusaine, jota käytetään siis 90-asteisessa pesussa, sen jälkeen vielä huuhdotaan samalla lämpötilalla. Paha haju häpyi. Joitakin kertoja vielä puhdistuksen jälkeenkin, jäi tummiin vaatteisin kalkkitöhnän näköisiä viiruja. Pesuainetta saa ainakin verkkokaupasta. Etsi tuotenimellä. Näytepakkauksiakin taitaa olla.
        Kun paketti on loppu, uusi käsittely aina uuden paketin aloituksen yhteydessä. Joskus useamminkin, jos haju palaa.

        Olen viime aikoina kokeillut myös pesupähkinöitä. Niissä etikkainen tuoksu. Pesee puhtaaksi, en tiedä jättääkö jäämiä, kokeile.


      • kemianope
        sivukylän pyykkäri kirjoitti:

        Jos sitruunahappo puhdistaa niin miten olisi tavallinen etikka? Kumpi on edullisempi?
        Etikkaa on helpompi saada kaupasta, kun joka kylällä ei apteekkia ole.

        Mikä tahansa happo käy. Askorbiinihappo (c-vitamiini) hajoaa kuumennettaessa. Sitruunahappo, viinihappo, jne. ovat hajuttomia. Nämä hapot eivät puhdista hajun aiheuttajia vaan lähinnä kalkkisaostumia.


      • leijona19693
        parikertaa vuodessa kirjoitti:

        Pese pesukone tyhjänä 90 asteen ohjelmalla ja lisää askorbiinihappoa pussillinen.
        Askorbiinihappoa saa kaikista apteekeista. Kysy vaan apteekista niin myyvät pusseja - eikä maksa paljoa!
        Kaiken lisäksi ihan luontoystävällinen tapa hoitaa homma.

        samaa nieltä mutta 100g pussista riittää ihan kolmeen koneeseen!(sitruunahappo-apteekki) ja toisto vuoden välein ei pääse pinttyyn =)


      • hdfgstfygjh
        koppura1 kirjoitti:

        on kyllä kun painelee pesu läpötila nappia eri ohjelmissa en itsekään meinannu löytää

        Meidän vuoden vanhassa LG:ssä on oma "puhdistus ohjelma", kun lukee käyttiksen läpi ja tietää mitkä kaksi nappia pitää olla painettuna. Sisään tungen etikkaa muutaman ruokalusikallisen.


      • pyykkäri kirjoitti:

        Kiitos paljon näin tehdään jo tänään.

        Sitruunahappoa ja jos kone vinkuu pesuvaiheessa niin kasviöljyä luraus johan loppuu vikinä:-)


    • on_se_vaikeeta

      miksette vaan käytä nestemäisiä?

      • puhdas pyykki kaappi

        Olen ihan samaa mieltä käyttäkää nestemäisiä pesuaineita, niin ei jää vaatteisiin jäätteitä eikä hajuakaan paljon.Minä ainakin olen käyttänyt vuosia nestem.Enkä vaihda pulveriin, jos pesee 40 asteista niin rumpu kun kuivaa pyyhin kädellä niin jää valkoiseksi.Ja entäs sinulla kun on omat likakaivot niin pulveri on ihan palloina siellä olen nähnyt omin silmin kun tyhjentäjä käy niin hän kertoo että pulveri ei kaikki kerkiä sulaa alhaisessa lämpötilassa.Mutkisto myös tästä kärsii.Ja on puhdasta pyykkiä.Kyllä minulta löytyy 95 asteinen ja pari kertaa vuodessa käytän sitä.60 on se vakio jota tulee käytettyä.


      • No huh huh
        puhdas pyykki kaappi kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä käyttäkää nestemäisiä pesuaineita, niin ei jää vaatteisiin jäätteitä eikä hajuakaan paljon.Minä ainakin olen käyttänyt vuosia nestem.Enkä vaihda pulveriin, jos pesee 40 asteista niin rumpu kun kuivaa pyyhin kädellä niin jää valkoiseksi.Ja entäs sinulla kun on omat likakaivot niin pulveri on ihan palloina siellä olen nähnyt omin silmin kun tyhjentäjä käy niin hän kertoo että pulveri ei kaikki kerkiä sulaa alhaisessa lämpötilassa.Mutkisto myös tästä kärsii.Ja on puhdasta pyykkiä.Kyllä minulta löytyy 95 asteinen ja pari kertaa vuodessa käytän sitä.60 on se vakio jota tulee käytettyä.

        Nestemäiset tiivisteet juuri niitä pahimpia koneen pilaajia!!!


      • ??????
        No huh huh kirjoitti:

        Nestemäiset tiivisteet juuri niitä pahimpia koneen pilaajia!!!

        Millä perusteella?


    • pena_007

      Käytä allegroa

      se ei sisällä zeoliitia.

      tutustu komenteihin.

      3 lg pesukonetta vuoden 2002 jälkeen.
      zeoliitti tuhos 2 ensimmäistä. ei enään..

      http://www.allegrosuomi.fi/

      • jpe jpe

        Hajuttomat pesuaineet ovat huonoja, pyykit haisee, eikä tunnu "tuoreilta".


      • ei haise mulla
        jpe jpe kirjoitti:

        Hajuttomat pesuaineet ovat huonoja, pyykit haisee, eikä tunnu "tuoreilta".

        Niin se tuore haju on pesuaineen haju?
        Käytän aina hajustamatonta pesuainetta ja pyykki on hajuton pesun jälkeen. Ei haise pahalle eikä hyvälle. Migreenin takia en voi käyttää hajusteita.
        Zeoliittia olen välttänyt aina pesuaineissa. Sehän korvasi fosfaatin silloin aikoinaan. Nykyään saa pesuaineita joissa ei ole kumpaakaan. Vedenpuhdistus systeemit on kehittyneet ja fosfaattikaan ei ole enää samanlainen riski kun aikoinaan.

        Hajuttomuus pesuaineissa ei tee siitä huonompaa. Siitä puuttuu vaan "parfyymi", ei muuta.


      • mji1
        jpe jpe kirjoitti:

        Hajuttomat pesuaineet ovat huonoja, pyykit haisee, eikä tunnu "tuoreilta".

        mieti sitä et jotku on allergisia hajusteille...... muutenki hajusteet on hyvin allergisoivia!


      • ei allergiaa
        jpe jpe kirjoitti:

        Hajuttomat pesuaineet ovat huonoja, pyykit haisee, eikä tunnu "tuoreilta".

        Comfortinhajuiset ihmiset taas etoo mua ... yökkis.


      • camillo

        Allegrolla pesty meillä monta vuotta, ei hajusteita euikä zeoliittiia.

        - mukana koneen puhdistusaine.

        Kannattaa kokeilla.


      • hajuhaitta
        ei allergiaa kirjoitti:

        Comfortinhajuiset ihmiset taas etoo mua ... yökkis.

        hajut pitäis kieltää pesuaineissa ja huuhteluaineissa! Puhtaan haju paras haju.


      • marylee2

        Toi on hyvä pesuaine! Aloin käyttää sitä pari kuukautta sitten enkä muuta aineta enään koneeseeni tunge :)


      • tolvanen
        jpe jpe kirjoitti:

        Hajuttomat pesuaineet ovat huonoja, pyykit haisee, eikä tunnu "tuoreilta".

        Kaikki ei voi käyttää hajusteellisia pesuaineita. ainakin jos on hajusteallergia tai atooppinen ihottuma!!!!!!!!!!!!!!!


      • 7ie356u5

        Meillä myös liputetaan Allegron puolesta :)


      • yvel
        ei allergiaa kirjoitti:

        Comfortinhajuiset ihmiset taas etoo mua ... yökkis.

        Kyllä vaan heti tunnistaa, että on comfortilla pesty.


    • sitroen.

      EUvostoliitto on kieltänyt fosfaattia sisältävien pesuaineitten myynnin lähitulevaisuudessa, päivämäärää en muista. Pesuainevalmistajat ovat lähes poikkeuksetta siirtyneet fosfaatista zeoliittiin ylläkerrotuin seurauksin. Näitten lisäksi zeoliitti hiovana aineena kuluttaa pesukoneen rummun tiivisteet jolloin vesi pääsee rummun laakereihin ja ne tuhoutuvat. Laakerit on yleensä kiinnitetty rumpuun niin, ettei niitä voi vaihtaa vaan koko rumpu pitäisi uusia ja se maksaa melkein saman kuin uusi kone.
      Näin toimii riistokapitalismi.
      Tämän lisäksi zeoliitti tukkii maassa olevan harmaavesien imeytyskentän jos sellainen on. Zeoliittihan on lähinnä savea eikä se siis liukene veteen...
      Kannattaa varata ainakin muutama pakkaus zeoliititonta pesuainetta pahojen päivien varalle.

    • ÄLLITÄLLI

      Zeoliittia vai onko vesi "kovaa"? Yksi syy, miksi koneet "likaantuvat" on se, että käytetään liikaa pesuainetta, koska kuvitellaan että kun laittaa tarpeeksi, tuleeko pyykki puhtaamaksi. Vähemmän pesuainetta, joskus tyhjän koneen käyttö 90 asteessa tyhjänä ja niitä pesuaineitakin on miljoona, joten varmasti löytyy ilman lisäaineitakin olevia.

      • ekolooginen ihminen

        Kaikissa uusissa "ekoloogisissa" koneissa ei ole enää 90 ohjelmaa ollenkaan.

        Meidän A pesukoneessa on vain kylmä, 20, 30, 40 ja 60C ohjelmat. Normaaliohjelma pesee pyykit 30C asteessa ja valkopyykkiohjelma pesee 40C asteessa. Manuaaliohjelmalla on mahdollista käyttää tuota 60C lämpötilaa.


      • ...
        ekolooginen ihminen kirjoitti:

        Kaikissa uusissa "ekoloogisissa" koneissa ei ole enää 90 ohjelmaa ollenkaan.

        Meidän A pesukoneessa on vain kylmä, 20, 30, 40 ja 60C ohjelmat. Normaaliohjelma pesee pyykit 30C asteessa ja valkopyykkiohjelma pesee 40C asteessa. Manuaaliohjelmalla on mahdollista käyttää tuota 60C lämpötilaa.

        Monikaan ei varm. muista tai tiedä, että esim. 40 asteessa ei kaikki pöpöt kuole (ihan sama myös astianpesukoneissa), esim. siivoukseen käytettävät liinat, vuodevaatteet ja alusvaatteet tulisi pestä vähintään 60 asteessa. Samoin (vaate)pölypunkit eivät kuole kuin 60 asteessa. Itse saan hirveän allergian jos en pese tiettyjä vaatteita 60 asteessa, koska sielloin ne pölypunkit jäävät niihin vaatteisiin ja siitä tulee taas allergiaa..

        Astianpesukoneessakaan kaikki pöpöt (likaisimmat astiat) eivät tod. kuole alhaisissa lämpötiloissa, ehkä voi näyttää puhtailta, mutta sitä ne eivät ole. Puhtaan näköinen ei ole sama asia kuin puhdas.


      • pudonnut kankki
        ... kirjoitti:

        Monikaan ei varm. muista tai tiedä, että esim. 40 asteessa ei kaikki pöpöt kuole (ihan sama myös astianpesukoneissa), esim. siivoukseen käytettävät liinat, vuodevaatteet ja alusvaatteet tulisi pestä vähintään 60 asteessa. Samoin (vaate)pölypunkit eivät kuole kuin 60 asteessa. Itse saan hirveän allergian jos en pese tiettyjä vaatteita 60 asteessa, koska sielloin ne pölypunkit jäävät niihin vaatteisiin ja siitä tulee taas allergiaa..

        Astianpesukoneessakaan kaikki pöpöt (likaisimmat astiat) eivät tod. kuole alhaisissa lämpötiloissa, ehkä voi näyttää puhtailta, mutta sitä ne eivät ole. Puhtaan näköinen ei ole sama asia kuin puhdas.

        Pölypunkkeja ei juurikaan enää Suomessa ole. Ne eivät viihdy nykyisissä keskuslämmitetyissä asunnoissa! Joku hyönteisasiantuntija oikein etsimällä etsi niitä, eikä löytänyt.


    • mikko1959

      Niin autoa, tiskaria ja pesukonetta pitää huoltaa. Edestä täytettävässä kumitiiviste
      pitää aina pyyhkiä pesun jälkeen. Löytyy myös aineita tyhjänä käyttöä varten eli puhdistus.
      Suomessa vesi ei ole niin kovaa, että mitään vedenpehmentijiä ei tarvita.
      On tärkeää, että kone on myös vaaterissa. Vatupassilla helppo tarkistaa. Rummun laakerit kuuluu tasaisesti.
      Kannattaa aina lukea käyttö-ohje. Hyvä myyjä kertoo miten konetta pitää käyttää ja huoltaa. Mikäli näin ei ole niin haastaa myyjän asian selvittämään.
      Itse käytän nestemäisiä pesuaineita ja niiden hyvä puoli on pieni pesuaineen annostelu. LG käyttäjälle osta Miele. Laatu parasta !!

      • Löytäjä saa pitää

        >Löytyy myös aineita tyhjänä käyttöä varten eli puhdistus.

        Voisitko suomentaa tuon?


      • 92lk4
        Löytäjä saa pitää kirjoitti:

        >Löytyy myös aineita tyhjänä käyttöä varten eli puhdistus.

        Voisitko suomentaa tuon?

        Tarkoittaa todennäköisesti sitä, että aina välillä kone pitäisi ajaa tyhjänä ilman pyykkiä 90 asteen lämpötilassa, joka irrottaa zeoliitti- ja muut jäämät pesukoneesta.

        Jos pesee pyykkiä vain 40 asteessa, niin tulee just sitä ongelmaa, että tiivisteisiin jne kertyy likaa.

        Itse pesen noin kahdesti vuodessa pesukoneella tyhjän koneellisen ja laitan siis pesukoneeseen jo tuossa aiemmin viestiketjussa mainittua sitruunahappoa, jota voi ostaa apteekista tai sitten jos sitä ei ole käsillä, niin laitan koneen peseytymään tyhjänä ilman mitään pesuainetta.


    • Pyykkiä, pyykkiä,

      En ole käyttänyt zeoliittipitoisia pesuaineita lähes15 vuoteen, jolloin jätevedenpuhdistamot jo osasivat eotella fosfaatin jätevesistä.

      Pesukoneenikin on jo 24 vuotta vanha, joten älkää tekään tappako omia koneitanne savella.

      Koneeni puhdistamiseen riittää, kun pesen silloin tällöin lakanapyykkiä 90 asteessa.

      • purku ja kasaus

        halpaa konetta ei pelasta kuumapesukaan,vaikka se siitä huolimatta kannattaa silti tehdä.vanhemmat pesukoneet oli vielä tehty kunnolla,mutta nykykoneet on suurimmalta osalta tehty lyhyelle elinkaarelle.mitä halvempi,sitä huonommin tehty.kyllä nykyäänkin saa koneita joilla pesee sen yli 10 vuotta,mutta hinta on jotain muuta.
        romukoneiks nuita halpoja sanotaan huoltoliikkeissä.
        ostoaikeissa kannattaa ehkä kysyä kodinkonekorjaajan mielipidettä ennemmin,kuin uskoa kodinkoneliikkeen myyjän tarjouksia.


    • ei kotikemisti

      Miten analysoit töhnän? Kiinnostaisi tietää, miten näppärästi erottaa kalkin zeoliitista.

      Kuinka usein käyttäjät irroittavat vastuksen? Onko suosituksia?

    • tepa3

      Putkimies neuvoi minua käyttämään 2x krt. vuodessa sitruunahappoa (saa apteekista) taikka 1kg merisuolaa,korkein lämpötila pesua. Toimii hyvin ja poistaa zeoliitit koneesta. Kannattaa kokeilla,toimii myöskin tiskikoneessa.Näin koneet saavat lisäaikaa,kunhan muistat tehdä sen.:)

      • .............

        Helpompaa on olla käyttämättä zeoliittia ja siirtyä fosfaattiin.


    • xxx4

      Meillä myös käytetään pyykinpesu, -astianpesukoneessa apteekista saatavaa sitruunahappoa 2*krt vuodessa ja hyvin toimii, näin koneen kesto, toimivuus on pidempi :)
      Suosittelen....

    • kodinkonehuoltaja

      Itse en osta mitään pesuainetta jossa on tuota zeolittiiä, koska se pilaa koneen enne pitkää.

      kone haisee kuin sukuhauta ja vaatteet samoin, ja sitruunahapot ei auta, eikä auta mikään muukaan paitsi luopuminen noista humpuukiaineist.

      pesukoneista on tullut yhä enemmän tyhjänjauhajia, ei vettä ei vaahtoa ei tuntumaa että nyt pestään, vaan epämääräistä haaleaa lutrutusta, joka toimiiikjin jo ennestään jollain puolipuhtailla liruliruvaatteilla.

      laitappa miehen likainen työhaalari tuollaisen pesuun !

      nipin napin huomaa että on ollut pesussa, mitöä virkaa sellaisella pesuksi sanotulla on.

    • uudet ovat paskoja

      "On tultu" siihen että tavallisen ihmisen täytyy ostaa ns. ammattitason kodinkone, jos haluaa että kone hoitaa tehtävänsä. Eli tiskikone ja pyykkikone pitää hommata ns. "professional" -mallina. Silloin käyttävät tarpeeksi paljon vettä ja saa asetettua veden lämmön riittävän kuumaksi. Mikä siinä muuten on että uusien laitteiden täytyy yrittää suoriutua pesusta jukurttipurkillisella vettä? Miksi käyttäjä ei itse voi säätää veden määrää? Kyllä pitäisi olla käyttäjän valittavissa, onko pesurummussa 1 litra vai 10 litraa vettä, ja kuinka monta huuhtelukertaa (ja millaisella vesimäärällä) pesuun kuuluu.

      Minulla oli vielä neljä vuotta sitten Miele-pyykkikone. Ostin semmoisen kun suosittelivat, kallishan se oli. Mutta kun ei huuhdellut pyykkiä kunnolla niin alkoi ärsyttää. Pesuaineen annostelussa piti tasapainoilla kahden välillä: peseytyykö pyykki vai huuhtoutuuko se. Joko ei tullut puhdasta tai sitten jäi pesuaineen haju voimakkaana pyykkiin. Käytännössä kun pyykkikone oli ohjelman jälkeen pysähtynyt, piti se vielä pyöräyttää pari kertaa pikapesulla jotta pyykistä lähti pois pesuaine. Möin pari vuotta sitten pois Mielen ja ostin Ruotsissa valmistetun Upon (= Cylinda). Nyt pyykki puhdistuu ja huuhtoutuu hyvin. Esim. tehopesu-ohjelmassa voi laittaa 7 huuhtelua. Eikä ole kalliin Mielen tapaan "hellävaraista" erittäin pienireikäistä kennorumpua, jonka huonona puolena pyykin nukka ei poistunut pesuveden mukana vaan jäi vaatteisiin kiinni. Kiva oli sitten pesun jälkeen pyykin kuivuttua hinkata paidoista tekstiilin irtokuituja pois jollain karvanpoistoteippirullalla. Pesuajat tosin ovat Mielen tapaan todella pitkät.

      Mitä tästä opimme? Jos nyt hommaisin kodinkoneen, ostaisin "ammattimallin", joka ei hiero pyykkiä tai tiskiä 3 tuntia käyttäen 2 dl vettä, vaan pesee nopeasti ja käyttää tasan niin paljon vettä kuin tarpeen on. Onneksi tiskikoneeni on 90-luvun Upo, joka suoriutuu pisimmästäkin ohjelmasta alle 1½ tunnissa. On meluisa ja veden loiske kuuluu kovana, mutta jopa puhdistaa hyvin eikä muuten jää pesuaineen hajua tiskiin. Muutaman kerran tässä parinkymmenen vuoden aikana on pitänyt korjauttaa koska kulutusosia on mennyt rikki. Parilla viimeisellä kerralla korjaaja on sanonut että tätä laitetta älä hävitä. Sisukset on tehty niin kestäviksi ettei voi verratakaan nykyajan koneisiin. Ja varaosia löytyy, periaatteessa aina pystyy korjaamaan. Olen tyytyväinen "ysäri" -tiskikoneeseen :)

    • Savon mummo

      Googlen kautta löytyy Allegro pesujauhe, joka on kotimainen valmiste ja zeoliititon. Mukana on myös pesukoneen puhdistusjauhe. Kun siirryin tähän pesujauheeseen, niin koneeni haisi vielä puhdistuksen jälkeenkin kymmenkunta pyykkikertaa, mutta nyt olen tyytyväinen joka suhteessa. Pyykki on puhdasta, kone on puhdas ja ympäristökin säästyy.

      • Ei Allegro ainut

        Pesuainehyllyt ovat täynnänsä zeoliitittomia pesuaineita. Ihme, että joku hyllystä vielä saa käteensä zeoliittisavea sisältäviä pesuaineita. :D


      • marija3

        Täällä on sama kokemus. Pyykkikone on pysynyt selkeesti puhtaampana ja jopa pyykki tuntuu olevan raikkaamman tuoksusista. Käytän kyllä normaalisti huuhteluainetta :)


      • qwer6

        lopettakaa nyt tämän ylihinnoitetun tuotteenne mainostamisen täällä! on näitä muitakin fosfaatittomia ja zeoliitittomia tuotteita ihan järkevälläkin hinnalla saatavissa tavallisista marketeista.


      • Zeoliittiä eniten
        Ei Allegro ainut kirjoitti:

        Pesuainehyllyt ovat täynnänsä zeoliitittomia pesuaineita. Ihme, että joku hyllystä vielä saa käteensä zeoliittisavea sisältäviä pesuaineita. :D

        Jos luet pyykinpesuaineiden aineluetteloita, huomaat että suurimmassa osassa jauhemaisia pesuaineita on zeoliittia. Koska asuinkaupungissani on hyvä viemäriveden puhdistuslaitos, käytän vain zeoliititonta pesujauhetta. Tähän mennessä ainoa jonka olen löytänyt on Serto ultra. Se ei sisällä zeoliittia eikä hajusteita. Pesuaine käy vieläpä kaikelle pyykille koska lämpötilaa säätämällä toiminta muuttuu. Alle 60 asteen lämpötiloissa se sopii kirjopyykille ja yli 60 asteen lämmössä kirkasteet aktivoituu valkopyykkissä.

        Tuota Allegroa en ole edes etsinyt koska minulla ei ole allergioita. Zeoliittia sisältävällä pesuaineella pesty pyykki kylläkin kutitti. Sen aiheutti kankaaseen jäänyt zeoliitti.


      • qwer6 kirjoitti:

        lopettakaa nyt tämän ylihinnoitetun tuotteenne mainostamisen täällä! on näitä muitakin fosfaatittomia ja zeoliitittomia tuotteita ihan järkevälläkin hinnalla saatavissa tavallisista marketeista.

        Jep. Esim. LV ja Erisan. Kotimaisia,eikä sisällä zeoliittä,eikä fosfaattia. Pessyt ko.aineilla vuosia vaatteet,myös työvaatteet ja puhdasta tulee.


      • 12 vuotta Allegrolla
        qwer6 kirjoitti:

        lopettakaa nyt tämän ylihinnoitetun tuotteenne mainostamisen täällä! on näitä muitakin fosfaatittomia ja zeoliitittomia tuotteita ihan järkevälläkin hinnalla saatavissa tavallisista marketeista.

        Tyhmyyttäni kysyin kerran veneilijältä jonka veneen perässä oli kolme V8-Mercruiser bensakonetta: "Eikö tuolla ajaminen ole kallista?" Sain ansaitsemani vastauksen, " "Ei se sitten jos on rahaa" Jos perheen pää pesee Allegrolla kerrallaan seitsemän talon herran paitaa, herra saa joka aamu päälleeen kutittamattoman, hajuttoman ja pöllyämättömän paidan 2,4 senttiä per päivä. Jos ei herralla ole varaa uhrata tähän "ylihintaiseen" pesuaneeseen 75 senttiä kuukaudessa, niin onko sillä enää mitää'n paitojakaan. Kysyy Aimo A.Virtanen.


    • pyykkärimuija

      Zeoliitti on savea. Kuka sillä pyykkiä pesisi?!

      Kannattaa lukea pienellä präntätyt tekstit pakkauksista jo pesuainehyllyllä. Kyllä löytyy muitakin vaihtoehtoja.

    • ihategreen

      ituhippien salajuoni, viherpiipertäjät haisevat kun eivät käy edes suihkussa luontoa säästääkseen niin yrittävät tällaisilla pa8kakoneilla saada kaikki muutkin haisemaan...

      • yääk

        Tympäsee jo nuo ituhippi ja viherpiipertäjäjutut.
        Keksikää jotain uutta.


    • Pesumasiinan vaarat2

      Varokaa ettei kissanne mene vahingossa valkopesuohjelmaan ! Saksassa erään rouvan kolli katti
      kävi läpi koko valkopesun linkouksineen kun oli nukkumassa pesumasiinan rummmussa likapyykin seassa ja selvisi hengissä moisesta höykytyksestä.

    • pesupähkinöinä

      Kannattaa käyttää allgero pesuainetta. Tai pesupähkinöitä. Vaihtoehtoja on monia. Tuoksun saa huuhteluaineella.

      • parfyymit hyi

        älkää ihmiset käyttäkö huuhteluaineita. ne limaistavat taloyhtiöiden pesukoneet. irrotessaan ovat viimeisen huuhtelun mukana puhtaissa pyykeissä. niin ja se kamala haju kuivaushuoneissa ja -rummuissa.


    • Pyykki poika

      Joo!
      Zeoliitti on ongelma, mutta täällä on jo monesti mainittu, että löytyy muitakin vaihtoehtoja kun tensiidien määrää on vähennetty pyykin pesuaineissa, niin jollakin täyteaineella homma hoidetaan.
      Itse hoidan pyykkihuoltoni zeoliitittömällä aineella, mutta myöskin pidän pesukoneestani huolta. Muutaman kerran vuodessa haen apteekista sitruunahappoa pikku pussillisen ja kippaan sen pesukoneeni pesuaine lokeroon, valitsen pesuohjelman jonka lämpotila on 95astetta siis valkopesu ohjelma, tällä tavalla pääsen, niin kalkki, rauta kuin muistakin saostumista eroon, niin pyykin pesukoneen kuin astianpesukoneenkin osalta. tietysti astianpesukoneessa valitsen tehopesuohjelman joka on lämpötilaltaan korkein.
      Tässä huomasin, että koneesta ei olla pidetty huolta kun nukkasihti, nykyisissä koneissa nappilukko on kivettynyt kiinni. se pitäisi avata ainakin kerran kuukaudessa, jos pitää pesukoneesta huolta.
      Työskentelin aikoinaan tekstiilihuolto alalla ja siellä opin huoltamaan ja hoitamaan näitä pesijän apulaisia siis pyykin pesukoneita, kuivureita ja muitakin pyykin käsittelyyn käytettäviä välineitä.
      Nykyisessä työssäni käytössä on aika kalliit pyykin pesukoneet ja kuivausrummut, mutta olen huomannut, että koneita ei huolleta juuri lainkaan.
      Käyttäjät ovat suurimmalta osin naisia ihmettelen, näin miespuolisena tätä asiaa.

    • puhdas kone

      Miksi kysyjä ei puhdista konettaan säännöllisin väliajoin?
      Pyykinpesukone kuten kaikki muutkin kodinkoneet tulisi puhdistaa vähintään neljä kertaa vuodessa! kaupoissa on saatavilla tosi tehokkaita puhdistusaineita,ja niitä säännöllisesti käytettynä ei tarvitse kärsiä koneen ikävistä hajuhaitoista,eikä tuosta putkistoa ja konetta pilaavasta zeoliitistä!

      • mji1

        totta kaikki pesukoneet kannattaa puhdistaa säännöllisin väliajoin!!! Mulla pesukone toimii hyvin ja ostettu 2005....


    • hjyyvä

      Lumme-nestemäinen pesuaine!!!! On hyvä!

    • tolvanen

      Kannattaa käydä apteekista SITRUUNAHAPPOA ja sillä pestä 1-2kertaa vuodessa pyykkikone, astiakone se irroittaa kalkin ja muun lian pois koneesta. Ja totta kai pyykkipulveria jää koneeseen käytön jälkeen. Ja siivouspuolella opetetaan että pitäis käyttää zeoliititöntä pesupulveria koneessa.

      • Tota E330 -ainetta saa myös esim. Prismasta...Eikä ole kallista. Muistaakseni puolen kilon pänikkä.


    • kone puhdistettava

      Zeoliitittomia pesuaineita kyllä löytyy. Fosfaattikielto astuu voimaan 2013, minkä vuoksi hinnat ovat nousseet syksyn aikana. Korvaavat aineet eivät ole yhtä miellyttäviä kuin fosfaatti. Vaikka pesuteho olisi sama, aiheuttavat monelle iho-oireita.

      Pesukone täytyy huoltaa kuukausittain! Tiivisteet tulee pyyhkiä, nukkasihti puhdistaa ja pestä ainakin kerran kuussa (miel viikoittain) koneellinen 90 asteessa. Ennen vanhaan lakanapyykki = valkoinen puuvilla keitettiin. Nykysinkin kaikki puhdas puuvilla, värillinenkin, kestää 90 asteen pesun. Itse pesen kaikki lakanat ja pyyhkeet 90 asteessa. Pöpöt kuolevat ja kone pysyy raikkaana. Sitruunahappopesu tyhjällä koneella pari kertaa vuodessa

      Lisää tietoa kiinnostuneille:

      http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/24458/kanth.paula.pdf?sequence=1

    • ei näin

      Fostaatti on selkeästi parempi pesuaineena kuin zeoliitti, niin vaatteille kuin pesukoneelle. Fosfaatti saadaan nykyaikaisella jätevedenpuhdistuksella pois - zeoliittia ei. Zeoliitti tukki viemärit, pesukoneet ja jättää pyykkiin jäämiä - tästä huolimatta EU on kieltämässä fosfaatin käytön pesuaineissa - ei voi kuin ihmetellä tätä virhepiipertäjien saamaa hysteriää fosfaatista.
      Fosfaatti kuormittaa haja-asutusalueiden jätevesiä - ei muualla. Nauraisin jos asia ei olisi näin vakava.

      • viherkepu

        Niinpä. Talvivaara saa saastuttaa koko Kainuun mutta fosfaatti kielletään, kuten moni muukin.. Ja peräkylän mummo ja pappa joutuu rakennuttamaan kalliit puhdistuslaitteet muutaman kakkakikareensa takia, vaikka naapurin pienviljelijän lannoiteet valuu pelloilta järveen.

        Tämä on tätä viher-kepulaista ympäristöpolitiikkaa... Ministereillä, ex- ministereillä, jopa presidentillä on Talvivaaran osakkeita. Mutta kivahan se on että Itämerta suojellaan ja käydään naapurimaaata haukkumassa päästöistä, smalla kun koko Lappi raiskataan.


    • jonna tiskari

      Itse katson aina että pesuaineessa ei ole zeoliittia. Lumme merkillä esim löytyy. Zeoliitti on savea, ja se kertyy pesukoneisiin. Lisäksi zeoliitti näkyy tummissa vaatteissa rantuina ja pölisee kuivaneista vaatteista ikävästi huoneilmaanj

    • Tässä ohje
      • kivipesu1

        Kunnon kivipesu kerran vuodessa, niin ei ole zeoliitista eikä pesuainejäämistä tietoakaan:)


    • sano ei zeoliitille
      • hk,

        tosi on ja puhdasta tulee kun sertoa käyttää,, on vuosien kokemus,,


    • puhdasta tulee

      Joo itse olen vaihtanut jo seitsemisen vuotta sitten Sertoon kun etsin zeoliititonta pesuainetta. Tosi hyvä ollut, ei haise semmoselle karseelle kuten jotkut hajustetut ja puhtaaksi lähtee. Koneessakaan ei "ruskeita jäämiä" mitä välillä näkyi edellisillä aineilla. Lisäksi välillä pesen koneen 90-asteessa ja laitan mukaan 30 ml Sani Calccia, mikä on Diverseyn ammattiaineita... sitruunahappopohjainen.

    • Half Woman

      Serto on zeoliitti vapaa pesuaine.

    • Pyykkäri

      Minun pesukoneessani oli myös hajuhaitta ja pyykit haisi ihan hirveälle. Puhdisitin pesuainelokerot ja tiivisteet, laitoin koneen puhdistusainetta ja pesin pari kertaa tyhjänä 95 asteen ohjelmassa. Edelleen pyykki haisi pesun jälkeen. Sitten älysin alkaa pestä normaalipyykin 60 asteessa ja hajut hävisivät.

      Etenkin mustat/tummat vaatteet haisivat aiemmin pahalle, mutta se johtuu kuulemma niiden väriaineista.

    • tseke vaara

      juu eli itsehän en juuri tuosta syystä enää ole käyttänyt pesuaineita, vaan ihan puhtaalla vedellä mennään. Ja hyvää jälkeä tulee.

    • rooveer

      Heikunkeikun pyykkärit! Monet pesee pyykkinsä liian alhaisessa lämpötilassa ja käyttää liikaa pesuainetta.Olen alalla työssä joten tiedän,että kone tarvii pestä pari kolme kertaa vuodessa kuumimalla ohjelmalla. Sitruunahappo on paras koneenpesuaine ,koneen pesuun. Nykypäivän koneet ei kestä enää 20-v käyttöö,joten ikää saa koneelle kun viitsii huoltaa,sen pesulla ja tyhjentämällä nukkasihdin säännöllisesti. Mustissa,tummansinisissä ja punaisessa käytetään eniten väriä..jotka myös voi allergisoida herkempiä ? Itse pesen kaikki 60 c paitsi villan 40c.

    • skfaåj iråajfajgåajg

      Eipä tarvitse ihmetelllä miksi täit, kihomadot, syyhyt yms. jyllää suloisessa suomessamme, kun ei tule puhdasta senkummemmin pyykistä kuin astioistakaan. Tekisipä mieli kysäistä näiltä säästökoneiden kehittelijöiltä ja energian säästö innokkailta mitenkäs teillä, kutiaako iho / takapuoli ja mitäs siellä päänahassa vilistää kun vähävetisiä ja kylmällä peseviä koneita käytätte. Pesuaineena käyttäkää ihmeessä mahdollisimman vähän allergisoivia ja Zeoliitittomia, samalla kuitenkin hyvin peseviä. Syyhypunkit ja kihomadot kiittävät ja kumartavat nykyisillä pesukoneilla pesun jälkeen.

      • siisti tyttö

        Ei ole täitä eikä kihomatoja vaikka on nykyaikaiset koneet.
        Eiköhän noiden olijoiden olemassaolo johdu jostain muusta kun veden lämpötilasta.


    • puhdasta tulee

      Itse käytän näitä Rainbown halpis pyykinpesunesteitä, köyhä kun olen. Valkoiselle ja värilliselle pyykille omansa. Mitään jauhetta en koneeseeni laita, koska sotkee lokerot eikä edes aina liukene kunnolla, vaan jää pyykkiin. Miksiköhän näissä Raibown pulloissa ei lue, että ei sisällä zeoliittia eikä fosfaattia (en ainakaan löydä), kun nettisivulla kuitenkin niin lukee?

      http://www.rainbow.fi/tuotteet/muut/pyykinhoito/rainbow-color-pyykinpesuneste-1-l/

      • ei missään...

        Nestemäisissä pesuaineissa ei ole zeoliittia.


    • insinööri vastaa

      Nykyiset pesuaineet eivät tuhoa konetta, vaan niiden annostelu!

      Pesuaine sisältää zeoliittia, hienojakoista savea. Kun pesuainetta laitetaan liikaa, niin tämä zeoliitti savi jää koneeseen eikä huuhtoudu pois. Tunkkainen haju syntyy kun pesuainejämät jää märkänä koneeseen "mätenemään".

      Pesutokset paranee ja pyykki tuoksuu puhtaammalle, kun pesuainetta käytetään huomattavasti annosteluohjeita vähemmän! Pesuaine kannattaa laittaa koneen pesuainelokeroon, koska pesuvesi otetaan lokeron kautta ja pesuaine jakaantuu tasaisemmin koneeseen, jolloin pesuaine möykkyjen jämiminen koneeseen vähenee verrattuna pesupalloihin annostelussa.

      Koneen saaminen hajuttomaksi kannattaa aloittaa kuumalla lakanapyykillä ilman pesuainetta. Sitä pesuainetta on jo siellä koneessa ihan riittävästi jos se kone jo haisee ;)

      ..omakin kone haisi aikaisemmin ennenkuin keksin mistä haju tulee..

      • hajuton pesu

        Zeoliitti on savea jolla pehmitetään vettä. Itse käytän SA8 premium pesuainetta,siinä vesi on pehmitetty luonnosta saatavalla aineella. Ei tuki konetta eikä haise pahalle.Pyykki tuoksuu puhtaalle


      • hieman tiedän näistä
        hajuton pesu kirjoitti:

        Zeoliitti on savea jolla pehmitetään vettä. Itse käytän SA8 premium pesuainetta,siinä vesi on pehmitetty luonnosta saatavalla aineella. Ei tuki konetta eikä haise pahalle.Pyykki tuoksuu puhtaalle

        Nykyiset pesukoneet käyttävät vähän vettä. Se asettaa pesuaineelle vaatimuksia, miten saada pesuaine huuhtoutumaan pienillä vesimäärillä.

        Nestemäiset sitraattipohjaiset pesuaineet huuhtoutuvat hyvin. Fosfaattipohjaiset jauhemaiset pesuaineet eivät myöskään sisällä zeoliittia. (fosfaatti tulee kiellettyjen listalle lähivuosina.......) tilalle tullee jotain muuta.

        Fosfaattipohjaisia pesuaineita ei suositella käytettäväksi haja-asutusalueilla, joissa ei ole järjestettyä jätevesien puhdistusta, mutta taajama-alueilla niitä voi huoletta käyttää.

        Fosfaatti rehevöittää luontoa.

        Tietoa pesuaineista saatte hakukoneiden avulla.Voisin laittaa tähähn merkkejäkin, mutta tietääkseni täällä on mainostaminen kielletty.


    • 12+3

      Nykyisillä pesuaineilla ja vesipiheillä virherhomppeli koneilla jää vaatteet likaiseksi... pyykkiä ei saa huuhdeltua puhtaaksi yhdellä kahvikupillisella vettä, joten en ihmettele vaikka pesukoneet tukkeentuu ja haisevat homeelle, kun a normi edellyttää ettei pyykinpesussa saa käyttää vettä.

      • purppurakristalli

        Minulla on LG:n pesukone toiminut hyvin jo yli 10v. Edestä täytettäviin ei suositella nestemäisiä pesuaineita ainakaan koko ajan. Tiiviste "limoittuu" ja kone rupeaa haisemaan. Kyllä kaupat on täynnä zeoliitti pesuaineita. Itse ostan maatalous kaupoista 8 kg:n Serto tai BioLuvilia, joissa ei ole zeoliittia. Ja hienopesuun Serton nestemäistä hienopesuainetta. Jos fosfaatittomat kielletään, niin en takuulla rupea zeoliittiainetta käyttämään. Tulee iho-oireita ja kutinaa siitä. Että saapa nähdä sitten, millä sitä pyykkinsä sitten pesee...


      • herkällekkin iholle.
        purppurakristalli kirjoitti:

        Minulla on LG:n pesukone toiminut hyvin jo yli 10v. Edestä täytettäviin ei suositella nestemäisiä pesuaineita ainakaan koko ajan. Tiiviste "limoittuu" ja kone rupeaa haisemaan. Kyllä kaupat on täynnä zeoliitti pesuaineita. Itse ostan maatalous kaupoista 8 kg:n Serto tai BioLuvilia, joissa ei ole zeoliittia. Ja hienopesuun Serton nestemäistä hienopesuainetta. Jos fosfaatittomat kielletään, niin en takuulla rupea zeoliittiainetta käyttämään. Tulee iho-oireita ja kutinaa siitä. Että saapa nähdä sitten, millä sitä pyykkinsä sitten pesee...

        Allegro ei sisällä zeoliittiä eikä Fosfaattia, lisäksi pakettikoko on 8kg (itsellä paketti kesti melkein vuoden, vaikka lapsiperhe ollemme) joten kannattaa tarvittaessa purppurakristalli kokeilla. (googlettamalla lisätietoa)


    • kemikaalitonko

      Zeoliitti on alumiinisilikaattia, siis samoja ainesosia, joita on esim. kivessä. Alumiinisilikaatti voi saostua/kivettyä kerroksina pesukoneenmetallipintoihin ja vähitellen tukkia systeemit. Happopesut orgaanisilla hapoilla (etikka, sitruunahappo jne.) irroittavat (kalsium-, alumiinisilikaatti) silikaattisaostumia metallipinnoista, mutta parempi tehdä happopesu usein, jottei silikaattikerrostumat kasva turhan suuriksi.
      Silikaattia tarvitaan plokkaamaan veden kovuutta (lähinnä kalsium), mutta myös stabiloimaan perkarbonaatteja, joita käytetään esim. valkopyykkipesuaineissa. Kuten keskustelussa jo todettu, fosfori on kirosana...mutta jätevesipuhdistamot jopa lisäävät fosforia, jotta mikrobitoiminta toimisi tehokkaasti.

    • iho verillä...

      Kyllä, Zeoliitti tuhoaa koneen ja tukkii viemärit! Lisäksi monet ihmiset saavat iho-oireita ja syyhykohtauksia vaatteista, jotka on pesty zeoliittia sisältävällä pesuaineella.

      Kannattaa käyttää vain pesuaineita, joissa on fosfaattia. Tämä zeoliitti on taas joku hiherhippien älytön keksintö puhtaamman ympäristön puolesta. Käytännössä kuitenkin tässäkin (kuten aina viherhippien touhuissa) vahinko on suurempi kuin hyöty.

      Ei enää ikinä verille raavittua ihoa,...

    • Haisevat pyykit

      Meillä ei ole edes se apteekista saatava myrkky irrottanut sitä mustaa töhnää koneesta eikä poistanut sitä kammottavaa hajua ! Olen viimeksi pessyt kaksi kertaa sillä myrkyllä mutta haju on aina vaan kammottava. Olen itse kaivanut kaiken mustan töhnän pois sieltä mistä olen saanut mutta kun ei sitä pysty kaivamaan pesuainelokeron jälkeen paikasta joka on jo koneen sisällä !! Aina ollaan käytetty nestemäisiä pyykinpesuaineita juuri välttääksemme tuon zeoliitin mutta ei näköjään ole mitään apua siitäkään.

      • Pesu-Vesa

        Sitruunahappoa ei tule käyttää kovin homeopaattisina annoksina. Omassa koneessa lämmitysvastus oli karstoittunut. Sitruunahappopesu ei auttanut. Kesken ohjelman lisäsin n. puoli kiloa happoa 90-asteiseen veteen. Nyt tepsi. Päältäladattava kone.

        Sitruunahappoa ei kannata apteekista hakea. Maatalouskaupasta saa hieman halvemmalla 5kg tai 10kg ämpärissä. Karjan ripulilääke.


      • Pesumestari
        Pesu-Vesa kirjoitti:

        Sitruunahappoa ei tule käyttää kovin homeopaattisina annoksina. Omassa koneessa lämmitysvastus oli karstoittunut. Sitruunahappopesu ei auttanut. Kesken ohjelman lisäsin n. puoli kiloa happoa 90-asteiseen veteen. Nyt tepsi. Päältäladattava kone.

        Sitruunahappoa ei kannata apteekista hakea. Maatalouskaupasta saa hieman halvemmalla 5kg tai 10kg ämpärissä. Karjan ripulilääke.

        Meillä on pesty nykyään maatalouskaupan sitruunahapolla kaikki pyykit. Mitään muita pesuaineita ei kannata käyttää. Lisäksi kone pysyy puhtaana ja on kuin uusi.


      • kone tykkää
        Pesumestari kirjoitti:

        Meillä on pesty nykyään maatalouskaupan sitruunahapolla kaikki pyykit. Mitään muita pesuaineita ei kannata käyttää. Lisäksi kone pysyy puhtaana ja on kuin uusi.

        Meillä pestään lipeällä kaikki. Alushousuista villapipoihin. Puhdasta tulee.


    • hajutonsavutonmauton

      Allegroa kehiin. Usko pois.

    • Hajuton kone pyykki

      Itse olen käyttänyt Allegro Ekoa jo yli kaksi vuotta koska asun haja-asutusalueella. On luontoystävällinen, Ei zeoliittia, fosfaattia, hajusteita, eikä haalistavia valkaisuaineita. En näytä likaiselta enkä haise pahalle.. Koneenpuhdistaja ja pesuntehostaj tulee mukana. Kokeilu ei maksa mitään. Cooglaa; Allegrosuomi.fi.

    • Mikä on lopputulos?

      Mikä zeoliititon pesuaine on hinta/laatu-suhteeltaan paras?
      Ja nyt saa mainostaa, jos joku on itselleen sellaisen tiedon kokemuksen kautta hankkinut :)

      Hinnalla tarkoitan riitoisuutta, eli kun pulverilla on tietty kilohinta, niin monta koneellista sillä kilolla pesee?

      Pesuaineen laatu tarkoittaa ainakin pesun tehokkuutta ja hajusteettomuutta.

    • zeodoliitti pehmentää vain veden ja sitä sisältäävää ei kannata annostella liikkaa, sitä sanotaan myös teollisuusaveksi. Se on alumiinisilikaattia, ja hyvin hienojakoista, sitä myös montaa eri plaatua, taitaa vain pesujauhepurkissa lukea yleisesti zeodoliitti. Tämä aine ei vahingoita luontoa, mutta tukkii helposti ahtaat paikat, ja kun vesi on pehmeetä, sekin on hienojakoisempaa, ja menee esim, stefojen kautta ulos, helpommin kuin tavallinen vesi. Jos pyykin voi kuivata ulkona, ei hajusteita tarvita, mutta entäs sisällä, tulee äkkiä ummehtunut haju, ja tätä pidetään haitallisena.

    • Justiin(s)a

      Erisan pesujauheet eivät sisällä zeoliittia tai fosfaattia. On myös hajusteeton.

    • uiop1

      Nestemäinen pesuaine on ainoa järkevä keino pitää pesukone kunnossa ja vuosia.

    • Tehotiskari

      Valitettavasti fosfaattipitoista pesuainetta ei saa enää myydä. Pesu muutaman kerran vuodessa sulfamiinihapolla saa pyykinpesu- ja astianpesukoneen sisuskalut uuden veroiseksi. Tehoaa zeoliittiin ja kalkkisaostumiin.

      • sooda1

        Luin tämän viestiketjun ja ihmettelin kuin ei soodaa kukaan maininnut. Hyvä hajunpoistaja! ja mitä ilmeisimmin myös kalkki- ja zeoliittisaostumien poistaja. Itsellä vaatteet joskus mökillä muhineina haiskahtavat vähän ummehtuneilta. En kauheesti kato pesuaineiden zeoliitti- tai muita pitoisuuksia; haen vain yleensä sitä vähiten hajustettua (ja halpaa :)). Nykyään lisään joka pyykkikoneelliseen pesuaineen joukkoon noin 1 rkl ruokasoodaa (saa noin kilon purkeissa "tokmanni" -tyyppisistä halpahalleista parilla eurolla). Kaikki ummehtuneisuus pyykeistä; kuin myös pesukoneesta on hävinnyt. Toki myös vähintään kerran vuodessa kuumapesu (= vähintään 90astetta celsiusta) täytyy tehdä.
        Etikka on toinen hyvä aine tämmöseen puhdistamiseen; se vaan on kovin hajuista. Etikkapuhdistuksen jälkeen täytyy tehdä 2-3 huuhtelua hajun hävittämiseksi. Etikka-vesi-seosta käytän kahvinkeittimen puhdistamiseen.


    • minttu205569

      mitä ostat halpoja Cylindan koneita.. Mitä kaliimpi kone sen parempi Minulla ollut Siemensin kone nye kolme vuotta eikä mitään tuollais aongelmia oo ollut en ymmärrä miten ihmiset saavat jatkuvasti asitianpesukoneen ja pyykinpesukoneensa rikki .. vika taitaa olla käyttäjässä ja korvien välissä .

      • Cylinda ei ole mikään halpiskone. Meillä on vuonna 1988 ostettu Cylinda joka on pelannut tähän asti moitteettomasti. Sisusta on edelleen siisti. Myyjä kehoitti aikoinaan jättämään aina pesun jälkeen luukun auki, jotta kone kuivaa eikä haise. Pesuainneena nykyisin käytän Erisania on muitakin hyviä pesuaineita.


    • Empä tiedä.-

      Itse avasin 16 vuotta vanhan pesukoneen ja vaihdoin rummun laakerit,vastukset ja kaikki muut paikat oli ihan kunnossa,ainoastaan joku sihti oli rasvapaskan peitossa mutta ei sekään ole toimintaa häirinny..Koko ajan on taittu käyttää jotain tavallista bio-luvilia.
      Nyt kone taas hyrisee melkein äänettömästi kun laakerit on kunnossa.
      Mitään toimintahäiriötä ei ole ollut koko aikana.

    • skykauppa

      Se on tarkoin harkittua

    • sinkkuäijä

      Ajoin tänään tyhjällä koneella ohjelman lävitse niin kuumalla kuin suinkin (90 astetta),
      sillä seurausella että vastuselementti kärähti. Kone on tai oli 10 vuotta vanha UPOn pesukarhu 850.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe