Astmaa vai mitä?

3kk yskinyt

Olen 25 vuotias nainen ja minulle on ilmaantunut astman tyyppisiä oireita. Oireet ovat pikkuhiljaa pahentuneet ja olen saanut kohtauksenomaisia yskänkohtauksia joissa keuhkoja kutittaa ja lima ei irtoa ja yskin ja yskin.

Voiko minulla olla astma sillä yöllä en heräile hengenahdistukseen enkä yskään?
Päivällä keuhkoja kutittaa kokoajan ja kurkkuun erittyy vaahtoavaa kirkasta limaa. Oireeni pahenevat kun olen koulussa tai töissä kukka-alalla. Myös eräässä asunnossa jossa ilmastointi ei toimi, saan myös kohtauksia. Aikaisemmassa työpaikkassa olen altistunut homeiselle työympäristölle parin vuoden ajan...

Millä voin helpottaa kutinaa keuhkoissa?
Käytössäni on myös avaava lääke...joka hillitsee kohtauksia niiden ilmaannuttua mutta kutinaa se ei poista.

4

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

      Astman oireita ovat rasituksen siedon aleneminen ja hengenahdistusoireet rasituksessa sekä yöllä. Yskää ei ole kaikilla astmaan sairastavilla tavallista enempää mutta osalla astmaatikoista yskä on keuhkoputkien ahtatumisen oire. Pitkittyneen yskän tavallisisn syy on nenäperäinen (tulehduseritteen tippasu alempiin hengitysteihin nenän takaosan kautta). Englannin kielessä tähän on hyvin kuvaava termi post nasal drip. Ehdottaisin, että sinulta tutkittaisiin sekä nenä- että keuhkoperäiset syyt oireille jotta hoito saataisiin parhaiten toimivaksi.

    • 3kk yskinyt

      Voiko mahdollisesti leukaleikkauksen yhteydessä asennetut metallit yläleuvoissa aiheuttaa poskiontelon turvotusta ja sitä kautta hengitystie oireita? Leikkaus tehtiin minulle 5 vuotta sitten jolloin yläleukaa nostettiin yli puoli senttiä..

    • Hajusteintolerantti

      Jos olet altistunut homeiselle työympäristölle peräti kahden vuoden ajan aiemmin, tämä voi selittää oireilusi. Moni kosteusvauriohomeelle herkistynyt haistaa sen hajun, ja tätä kannattaa hyödyntää, sellaisissa tiloissa oleskelu vain pahentaa oireitasi.
      Kukka-alalla voit joutua myös homeiden kanssa tekemisiin, tai torjunta-aineiden.
      Voimakkaat hajut ja tuoksut alkavat ärsyttää monia homeelle herkistyneitä tai homeesta sairastuneita.
      Vältä paikkoja, missä oireilet! Avaava lääke ei auta, mutta jos se helpottaa tilapäisesti, ok. Vain välttäminen auttaa. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta jatkuva altistus voi pahentaa sairautta/oireita.
      Koulussa hajusteet (muiden, jos et itse käytä), ilmanraikasteet, yms. pilaavat sisäilmaa, parempi olisi ilman niitä. Hyvä ilmastointi ei riitä poistamaan kemikaalikuormaa, mikä noista tuotteista tulee. Tupakointi on kielletty kouluissa, miksi hajustekemikaalit on sallittu?
      Ärsyttävät aineet (mm. monet hajustekemikaalit) voivat aikaansaada tulehduksen. Mikäli sitä epäilet, kortisoni auttaa, mutta vain jos altistus loppuu.
      Eva Millqvist Ruotsista on tutkinut astmankaltaisia oireita ja nykyisin hänen käyttämänsä diagnoosi on SHR, sensorisk hyperreaktivitet. Googlettamalla hänen nimellään löydät tietoa ruotsinksi ja englanniksi. Suomessa SHR-diagnoosia ei tehdä. Hän on todennut, että vain välttäminen auttaa, astmalääkkeet eivät yleensä auta. Jos henkilö tuntee saavansa apua jostain lääkkeestä, OK, voi jatkaa käyttöä.

    • teija.dunder

      Poskiontelo-oireita ovat paineentunne ja kipu poskipäissä joskus otsassakin. Kipu lisääntyy kun päätä taivuttaa alaspäin. Leikkausten jälkeiset ongelmat tulevat yleensä pian toimenpiteen jälkeen. Joten vaikuttaa epätodennäköiseltä, että oireet johtuvat leikkauksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      88
      1682
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1312
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1196
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1084
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      893
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      390
      821
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      812
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      805
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      133
      776
    Aihe