J.M. Coetzee / Huonon vuoden päiväkirja

scarabaeus

J.M. Coetzee / Huonon vuoden päiväkirja

Eteläafrikkalainen ja nykyisin Australiassa asuva kirjailija.
takakansi:
”Päiväkirjamaisessa romaanissaan nobelisti läpivalaisee nykymaailman tilan armottomasti.”

Lainasin tämän kirjan joskus vuosi sitten kirjastosta pikalainana ja luin nopeasti. Liiankin. Joten ostin sitten päivänä muutamana kirjan itselleni ja lukaisin uudelleen enemmän ajatuksella kiireettömästi.
Sillä tekstiä tässä riittää kolmessa kerroksessa. Ei luettavaksi ole mitenkään liian helppo eikä yksinkertainen. Nautittavaa tekstiä. Sitä se taas on. Olen siis lukenut Coetzeelta muutaman kirjan aiemmin, niistäkin koin hyvin antoisia lukuhetkiä.
Ajattelunsa laatu saa kiepautettua yhden jos toisenkin aivonystyrän eri järjestykseen. Ajoittain iskevää ja suorasukaista kerrontaa. Vai mitä sanotte tästä seuraavasta lainauksesta sivulta 115:
”Kyseinen kallis amerikkalaismies ei neuvo asiakkaitaan, kuinka esitetään aito (vilpitön) anteeksipyyntö tai kuinka esitetään väärä (vilpillinen) anteeksipyyntö, joka vaikuttaa aidolta (vilpittömältä) anteeksipyynnöltä, vaan yksinkertaisesti kuinka esitetään anteeksipyyntö, jonka perusteella ei voi haastaa oikeuteen. Hänen silmissään ja hänen asiakkaittensa silmissä ennalta valmistelematon, harjoittelematon anteeksipyyntö olisi todennäköisesti liiallinen, epäasiallinen, harkitsematon ja niin ollen väärä anteeksipyyntö, toisin sanoen sellainen joka maksaa rahaa, ja rahahan on kaiken mitta.”

Lukekaa Tekin ja pähkäilkää, mikäli tarvetta on.

4

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scarabaeus

      tätä Coetzeetakaan ei taida lukea kukaan koskaan missään, paitsi hesarissa oli se Austerin ja Coetzeen uus yhteisopus arvioitu.
      Jotenkin ei tee mieli lukea sitäkään, ainakaan sen arvion perusteella. Siinä just kaks huru-ukkoa muistelee vissiin siinä kirjassa jotenkin, myhäilevät keskinäistä kehua ollakseen kuin
      kaksi vanhaa varista.

      Booooooooooring !!!

    • austerism1

      Mä olen Coetzeelta lukenut aiemmin vain Elizabeth Costellon ja silloin suomeksi - ostin heräteostoksena sen pokkarina. Nyt kun Coetzeen nimi pelmahti mieleen tuon Coetzee/Auster-kirjan tiimoilta, niin lainasin Costellon alkuperäiskielellä, siis englanniksi, kun olen taustaltani enkun ope ja kääntäjä. Juuri tänään junassa aloittelin Costelloa lukemaan. Minä kyllä tykkään, ja ajattelin, että voisin ehkä Coetzeelta lukea muutakin.

      Meillä on nähtävästi samanlainen maku ainakin jossain määrin. Muistelen, että kirjoitit joskus täällä Houllebecqistä. Itse luin hänen kirjojaan viime kesänä. Paras oli Alkeishiukkasia mutta tykkäsin kyllä myös Maasto ja kartasta.

    • esther

      Pohdinnat länsimaisesta yhteiskunnasta olivat hyviä, fiktiopuoli yllättävän keskinkertaista ja sovinistista.

      Naisnäkökulmaa.

      • austerism1

        Millä tavalla sovinistista tekstiä? Uskon toki kyllä.

        Minulla on yhä tuo Diary of a Bad Year lukulistalla. Sen sijaan olen lueskellut Coetzeen teosta Youth, joka kertoo eteläafrikkalaisen opiskelijanuorukaisen muutosta Lontooseen. Nähtävästi Coetzee peilaa tässä (ja parissa muussakin teoksessa) itseään.

        Henkilöhahmo on opiskellut matematiikkaa, mutta haaveilee kuitenkin taiteilijan, kirjailijan, urasta. Nuorukainen pohdiskelee kovasti mm. seksin ja naisten merkitystä taiteilijuudelle, joten tämän voi hyvinkin tulkita/lukea olevan sovinistista. Tietysti voi myös ajatella, että Coetzee kirjoittaa melko näppärästi siitä, mitä nuoren ja melko kokemattoman miehen päässä liikkuu. Kirja on vielä kesken - ei siis rehellisesti sanoen ole ilmaissut mukaansa -, ja parhaillaan hahmo tuskailee sen kanssa, että on saanut IBM:ltä ohjelmoijan työn (kuten ilmeisesti Coetzee itse oikeasti aikoinaan), mutta ei oikein ehdi paneutua Lontoon kulttuuritarjontaan eikä heittäytyä mukaan taiteilijaelämän rientoihin.

        Lueskelen myös Austerin uutta Winter Journalia. Toistaiseksi ihan ok. Omaelämäkerrallinen teos sekin, eikä oikeastaan millään tavalla fiktiota. Näitä ennen luin Austerin ja Coetzeen kirjeenvaihdon, josta pidin. Tosin hieman ehkä liikaa keskustelevat baseballista ja urheilusta, jotka eivät itseäni niin kiinnosta, mutta on kirjeissä myös muunlaista ajatustenvaihtoa. Tänään ostin antikvariaatista Ciceron teoksen Vanhuudesta, ystävyydestä, velvollisuuksista. En tiedä, ehdinkö lukea missään vaiheesa, mutta tulipa mieleeni tuo Austerin ja Coetzeen kirjeenvaihto, ja Austerin pohdinnat omasta kehostaan (vanhenemisesta) tuossa Winter Journalissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe