Lapsen kohtuuton makean himo

sokerihiirulainen

Tyttäreni on pian 8 -vuotias. Hänellä on karkkipäivä kerran viikossa ja tietysti herkkuja tulee silloin tällöin syötyä muutenkin esim. kyläillessä. Jos joku tarjoaa lapselleni karkkia vieraillessamme, en toki kiellä, vaikka tuolloin ei karkkipäivä olisikaan. Kuitenkin tyttäreni himo makeaan on niin valtava, että hän on sitä vailla ihan jatkuvasti. Jos hän ei sitä saa, hän ottaa luvatta kaapista. Tietysti kaapeissa ei tarvitsisi olla jatkuvasti makeaa, mutta niitä vain silloin tällöin sinne "ilmaantuu", mm. vähän aikaa sitten olimme jo ostaneet lapselle karkkipäivän karkit, kun sitten ukki tuli kylään ja toi hänelle karkkia toisen pussillisen. Kaikkea emme tietenkään antaneet neidin syödä ja sovimme, että ukin tuomat irtokarkit säästetään seuraavaan karkkipäivään. Jouduin teippaamaan paperisen karkkipussin visusti kiinni, jotta tyttäreni ei pääsisi syömään pussista huomaamatta. Karkkipussi saikin olla rauhassa...
Minulla oli ollut jemmassa pussillinen laadukkaita toffeekaramelleja, jotka päätin sitten laittaa kahvipöytään tarjolle muutama päivä sitten kun saimme vieraita. Tyttäreni sai syödä toffeita seurustellessamme vieraiden kanssa. Loput karamellit laitoin kaappiin talteen. Eilen huomasin, että karkit oli syöty lähes kokonaan. Tyttäreni tunnusti tekonsa. Puhuttelun päätteeksi hän pyysi anteeksi ja vannoi, ettei enää. Samana iltana olimme lähdössä käymään mummolassa autolla. Autossa minulla oli pastillirasia, joita tyttäreni heti halusi saada. Sanoin, että nyt emme ota ja muistutin kuinka hän oli jäänyt päivällä kiinni toffeen varastamisesta. Samaan aikaan huomasin, että olin unohtanut rahapussin sisälle. Lähdin hakemaan sitä ja vannotin tytärtäni olemaan koskematta pastilleihin. Hän lupasi, ettei koske. Olin pois autolta parikymmentä sekuntia ja palatessani pyysin tytärtäni hönkäisemään minua päin. Pastillia oli keretty syödä!

Mitä minä teen hänen kanssaan? Onko tuollainen järjetön makeanhimo normaalia? Hän varastelee kokoajan ja keksii kaikenlaisia valheita... Alan olla todella neuvoton. Tosi inhottavaa, että joudun piilottamaan keksit ja karkit tai teippaamaan paketteja ja pussukoita kiinni! Olen lukenut jostain, että sokeriin voi jäädä koukkuun aivan kuin huumeisiin. Olen itsekin todella perso makealle ja saan todella pitää itseäni niskasta kiinni, että annan keksien ja karkkien olla rauhassa. Lapsena minulla oli karkkipäivä, mutta sain kyllä syödä silti karkkia lähestulkoon aina kun halusin. Voiko tämmöinen makeanhimo olla geeneissä? Auttakaa, mitä voin tehdä? Kaivoin jo kaapin perukoilta kromi -purkkia siinä toivossa, että se saisi hillittyä pikkuneidin makeannälkää...

132

12100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdkdflksflk

      Tiedän kyllä mitä makeanhimo on,sillä olen itsekin ollut aina perso makealle,ja nimenomaan karkeille..Minäkin olen ollut se meidän perheen "sokerihiiri",joka on aina ensimmäisenä tyhjentänyt kaapeista niin vieraille varatut kuin äidinkin itselleen jemmaamat kahvikeksit ja muut herkut :D Siskoni taas on puolestaan aina ollut enemmän suolaisen perään,ja häneen uppoavat äkkiö sipsit ja pizzat,joista minä taas en niin välitä..Kaipa tuo makeanhimo voi geeneissäkin olla,mutta väittäisin kuitenkin,että ainakin tuollainen jatkuva karkinsyönti on enemmänkin opittu tapa kuin periytyvä ominaisuus..

      Onko teidän perheessänne syöty viime aikoina syystä tai toisesta tavallista enemmän karkkia tai muita makeita herkkuja?Olen ainakin omalla kohdallani huomannut,että sellaisina kausina,kun tulee syötyä enemmän makeaa,niin silloin sitä makeaa myös himoitsee paljon enemmän.Eräs kaverini kertoi myös,että hän oli huomannut oman makeanhimonsa kaikkoavan sillä,että hän karsi ruokavaliostaan kaiken turhan sokerin,eli lopetti myös sokeripitoisten jugurttien yms. syönnin.

      Lapsena meilläkin oli karkkipäivät,ja sitä karkkia tuli silloin syötyä tosiaan vain kerran viikossa,eikä muuten pahemmin.Mutta tästä alettiin kuitenkin lipsua vanhempieni erottua (kun olin 8v.),ja silloin aloin itsekin ostamaan karkkia välillä äidiltäni salaa,vaikka sitä karkkia ja muutakin makeaa sai "luvallisestikin" syödä ihan tarpeeksi.Ei tästä kuitenkaan meidän perheessämme muodostunut mitään ongelmaa,vaikka kyllähän minä ja siskoni hieman pyöristyimme siinä parin vuoden aikana,jonka pituuskasvu sitten kuitenkin korjasi :) Ja nykyään kun sitä jo omillaan asuu,eikä kukaan syömisiä valvo,niin itsekuria täytyy sen verran olla,ettei kaupasta aina kanna herkkuja kotiin.Se omasta ulkonäöstä ja painosta huolehtiminenhan se pitää varmasti monen aikuisen makenhimon parhaiten kurissa,mutta lapset taas eivät vielä ulkonäköään pahemmin ajattele.Hampaiden reikiintymisestä kannattaa toki keskustella,mutta eivät ne puheet ainakaan minuun lapsena tehonneet,vaikka kyllähän niitä reikiä sitten muutamia tulikin..

      Mutta ehdotankin nyt siis,että vähennätte koko perhe sitä herkkujen syöntiä aivan minimiin,ja yritette korvata ne makeiset jollakulla muulla makealla.Itse kun pidän välillä karkki/herkkulakkoa,niin syön silloin aika paljon hedelmiä,muroja,puuroa (hillon kanssa),rusinoita,jugurttia,mehukeittoa yms.Vaikka kyllähän nämäkin toki lihottavat,jos niitä liikaa syö,mutta ovat ne nyt ainakin parempia vaihtoehtoja kain karkit,keksit ja pullat.Ja näitä herkkuja ei tosiaan kannata niihin kaappeihin jemmata,jos riski sortua on itselläkin niin suuri,niin miksei myöskin lapsella,jolta ei samanlaista itsekuria voida vielä muutenkaan edes odottaa :/

      • älä yksinkertaisesti osta niin paljon herkkuja esille.


      • Vanhempi65
        katjana94 kirjoitti:

        älä yksinkertaisesti osta niin paljon herkkuja esille.

        Lapsihan testaa sinua ja on hoksannut että anteeksi pyyntö toimii. Ja kun uudelleen näpistyksestä ei seuraa muuta kuin toruminen ja anteeksipyyntö voi siten jatkaa näpistelyä. Annappa aresti tai ota netti pois, yms. Niin testaaminen loppuu.
        Lapset tekee sitä mikä toimii.
        Vaikka lapsi onkin ihanan ja et kehtaisi hänen mieltään arestilla pahoittaa, tosi asiassa suojelet vain omaa mieltäsi, kun et kestä katsoa sitä kun lapsi murjottaa, joka aiheuttaa sinulle ikäviä säälin tunteita.


      • proteesit on jo suus
        Vanhempi65 kirjoitti:

        Lapsihan testaa sinua ja on hoksannut että anteeksi pyyntö toimii. Ja kun uudelleen näpistyksestä ei seuraa muuta kuin toruminen ja anteeksipyyntö voi siten jatkaa näpistelyä. Annappa aresti tai ota netti pois, yms. Niin testaaminen loppuu.
        Lapset tekee sitä mikä toimii.
        Vaikka lapsi onkin ihanan ja et kehtaisi hänen mieltään arestilla pahoittaa, tosi asiassa suojelet vain omaa mieltäsi, kun et kestä katsoa sitä kun lapsi murjottaa, joka aiheuttaa sinulle ikäviä säälin tunteita.

        osta maitoa lapselle kaappiin ja jätä karkit pois,voi on toinen hyvä konsti oikeaa voita.siihen tyssää karkin syönti ruis leipä on myös hyvä oikeaa ruis leipää siitä lapsi saa tarvitsemansa sokeri ja hampaat säästyy.kun on jo syönyt karkkia on syytä käydä hammas lääkärissä ja hammas lääkärin on syytä ilmoittaa lapselle että rikiä kun tulee karkista ne porataan suuremmiksi että voi paikata hampaat.


      • Pikkutarkkaolen
        proteesit on jo suus kirjoitti:

        osta maitoa lapselle kaappiin ja jätä karkit pois,voi on toinen hyvä konsti oikeaa voita.siihen tyssää karkin syönti ruis leipä on myös hyvä oikeaa ruis leipää siitä lapsi saa tarvitsemansa sokeri ja hampaat säästyy.kun on jo syönyt karkkia on syytä käydä hammas lääkärissä ja hammas lääkärin on syytä ilmoittaa lapselle että rikiä kun tulee karkista ne porataan suuremmiksi että voi paikata hampaat.

        Ehdottaisin taas sinulle, että voisit opetella muistamaan, mitkä ovat yhdyssanoja.


    • Kielletty hedelmä

      Lapsesi makeanhimo johtuu siitä, että vahdit hänen karkin syömistään liikaa.

      • ummumumu

        Tai siitä, että raskausaikana on tullut herkuteltua liikaa.


      • sokurihiiret
        ummumumu kirjoitti:

        Tai siitä, että raskausaikana on tullut herkuteltua liikaa.

        Voisitko perustella väitteesi.

        Itse pidin tiukkaa sokeritonta linjaa molemmista lapsistani koko raskauden ajan. Toisesta tuli sokeria ja karkkeja himoava mussuttaja , mutta toisesta ei.


      • itsekuria äidille

        Aloittajalle:
        Lopeta ensin itse kaikki makean syönti, ennen kuin syyllistät pientä lastasi. Miksi teillä kotona on sokeri/rasvapitoisia herkkuja? Mikä on oma painoindeksisi? Vieraille voi tarjota muutakin, kun karkkia tai keksiä, ei niitä vieraita varten tarvitse kaappeihin varastoida.


      • vaikeaako ?
        itsekuria äidille kirjoitti:

        Aloittajalle:
        Lopeta ensin itse kaikki makean syönti, ennen kuin syyllistät pientä lastasi. Miksi teillä kotona on sokeri/rasvapitoisia herkkuja? Mikä on oma painoindeksisi? Vieraille voi tarjota muutakin, kun karkkia tai keksiä, ei niitä vieraita varten tarvitse kaappeihin varastoida.

        Samaa mieltä, omilla lapsilla ei ollut makean himoa kun ei sitä ollut koko ajan saatavilla. Ostakoot hedelmiä lapselleen, niillä saa aikuinenkin makean himonsa tyydytettyä, samoin lapset.


      • 20 3

        samaa mieltä. Mieheni on perso karkille, ja karkkia on kotona aina esillä. Itse koen ne lähinnä pöytäkoristeiksi, kuten kaiketi lapsemmekin. Isi syö, muut ei. Isillä on ollut karkkipäivä, muilla ei. Jos mummi tuo karkkituliaisia, ne usein jää lapsilta avattuina omille pöydilleen, loppupeleissä isi syö nekin...
        Karkkipäivästä käytiin pitkää keskustelua mieheni kanssa aikoinaan. Omassa kodissani karkkia oli aina esillä (meilläkin muuten isi oli se karkinsyöjä, ei äitini tai me lapset)
        Hampaat pestään aamuin illoin, ja isommille on jo opetettu myös hammaslangan käyttö. Karkkia saavat, mutteivät juurikaan syö.


      • Anonyymi
        itsekuria äidille kirjoitti:

        Aloittajalle:
        Lopeta ensin itse kaikki makean syönti, ennen kuin syyllistät pientä lastasi. Miksi teillä kotona on sokeri/rasvapitoisia herkkuja? Mikä on oma painoindeksisi? Vieraille voi tarjota muutakin, kun karkkia tai keksiä, ei niitä vieraita varten tarvitse kaappeihin varastoida.

        Taidat olla tosiaan lihava


    • Karkki pussissa

      Mitä makea lapsellesi aiheuttaa? Terve lapsi?
      Vertaatko tätä nyt ihmisiin, joilla on synnynäinen alkoholismi?

      Teet kärpäsestä härkästä ihan väkisin.

      Makeisista puhutaan taukoamatta, lasta ahdistellaan ja valvotaan, pakotetaan tunnustamaan ja pyytämään anteeksi normaalia makeannälkää.

      Kaipaat ilmeisesti vaikeuksia elämäänne.

      • äityli..

        Alkoholismi ei ole synnynnäinen, kylläkin voi olla geeneissä riippuvuusalttius eli jää helposti riippuvaiseksi esim. alkolista tai makeisista. Tästä sokeririippuvuudesta vs. alkoholiriippuvuus on tehty uusia tutkimuksiakin, löytyy ehkä googlettamalla. Alkoa kun ei ota ei jää riippuvaiseksikaan! JOs alkaa ottamaan, voi käydä niin että jonakin päivänä huomaakin olevansa alkoholisti.

        Itse olen sokeririippuvainen, alkon ja tupakan jätin jo aikoja sitten!
        Huonot riippuvuudet on korvatta hyvillä riippuvuuksilla.

        Ei kaikkea makeaa tartte kieltää, mutta pienellekin lapselle voi selittää miksi ei ole hyvä syödä koko ajan makeaa. (hampaat, terveys), laihduttamisesta ei tartte lapsille puhua, vain terveydestä eikä siitäkään mitenkään hysteerisesti.
        Ja tosi on, koettu itsekin, et jos sokerin karsii vähäiseksi normi ruoasta, ei yksi herkuttelupäivä sitä kaada. Ja pirteys lisääntyy..
        Lapsen kohdalla aikuinen säätelee sitä, miten usein herkkupäivä pidetään, ei tartte kaappien pursuta sitä herkkua. Ja aikuinen voi opettaa ruokailutapoja, kuten muissakin asioissa aikuinen on esimerkki.

        Itsekin varastelin pienenä herkkuja kotikaapista, mutta ihan rehellinen päihteetön ihminen minusta on tullut:) Tosin sokeririippuvainen, josta on vaikea päästä pois, eli se on todellakin riippuvuus, mielihyvän tuoja. Ehkä voi tarkistaa, korvaako lapsi mielihyvää syömällä? Sekin voi olla..


    • niinpäniin...

      Siellä taitaa ylipainoiset pullanmussuttajat nyt puhua :D Kyllähän se näin on, jotta aikuisen ylipaino johtuu hyvin usein siitä ettei lapsena ole opetettu terveellisiä ruokailutapoja vaan nimenomaan on annettu mättää mitä vain moskaa ja niin pajon kuin haluaa.
      Senhän me tiedämme, että sokeri ei ole hyväksi kenellekään. Sitä ei tarvitse, eikä pidä syödä jatkuvasti! Minusta on hienoa, että lapsille opetetaan karkkipäivät kerran viikossa. Miksi ihmeessä sitä karkkia pitäisi syödä kokoajan? Sitä ei kestä hampaat, eikä terveys. Valitettavasti nykyisin liian monet vanhemmat eivät myöskään opeta lapsilleen juuri tuota virheensä tunnustamista saati anteeksi pyytämistä! Lapset valehtelevat, varastavat, käyttäytyvät huonosti eikä ole mitään tajua oikeasta ja väärästä. Tottahan se on, minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa!

      • Kielletty hedelmä

        Meillä lapset ovat saaneet syödä makeaa täysin ilman rajoituksia. Kukaan heistä ei ole ylipainoinen ja kaikilla on ehjät, hampaat, eli ei ainuttakaan reikää, vaikka ovat nyt jo nuoria aikuisia. Ja arvasit väärin: minäkin olen normaalipainoinen. :)
        Kenelläkään lapsistamme ei ole ollut makeaan himoa ja he syövät terveellisesti eli ei hampurilaisia, pizzoja ja ranskalaisia ylenmäärin, vaan kunnon kotiruokaa, salaatteja ja hedelmiä.

        Tuttavaperheen lapselle äiti piti tiukkaa kontrollia makean syomisestä ja vahti muutakin syömistä. Kun lapsi joskus sai pizzaa, hän söi sitä niin ahneesti, että oksensi. Teininä, ei äidin ruokakontrolli enää tyttöön tehonnut ja hän söi mielin määrin kaikkea sitä, mikä hänelle oli lapsena kiellettyä. Nyt hän on lihava nuori aikuinen.


      • karkkihumala
        Kielletty hedelmä kirjoitti:

        Meillä lapset ovat saaneet syödä makeaa täysin ilman rajoituksia. Kukaan heistä ei ole ylipainoinen ja kaikilla on ehjät, hampaat, eli ei ainuttakaan reikää, vaikka ovat nyt jo nuoria aikuisia. Ja arvasit väärin: minäkin olen normaalipainoinen. :)
        Kenelläkään lapsistamme ei ole ollut makeaan himoa ja he syövät terveellisesti eli ei hampurilaisia, pizzoja ja ranskalaisia ylenmäärin, vaan kunnon kotiruokaa, salaatteja ja hedelmiä.

        Tuttavaperheen lapselle äiti piti tiukkaa kontrollia makean syomisestä ja vahti muutakin syömistä. Kun lapsi joskus sai pizzaa, hän söi sitä niin ahneesti, että oksensi. Teininä, ei äidin ruokakontrolli enää tyttöön tehonnut ja hän söi mielin määrin kaikkea sitä, mikä hänelle oli lapsena kiellettyä. Nyt hän on lihava nuori aikuinen.

        Sinun lapsillasi ei kertomasi mukaan ole ollut makeaan himoa, mutta aloittajan lapsi on kyltymätön makean suhteen.

        Sinulla ei ole ollut mitään syytäkään rajoittaa lastesi makean syömistä, mutta ketjun aloittajalla on, koska ei se ole lapselle tai aikuisellekaan hyväksi jos jatkuvasti pitää syödä makeaa.


      • Kielletty hedelmä
        karkkihumala kirjoitti:

        Sinun lapsillasi ei kertomasi mukaan ole ollut makeaan himoa, mutta aloittajan lapsi on kyltymätön makean suhteen.

        Sinulla ei ole ollut mitään syytäkään rajoittaa lastesi makean syömistä, mutta ketjun aloittajalla on, koska ei se ole lapselle tai aikuisellekaan hyväksi jos jatkuvasti pitää syödä makeaa.

        Niin, sairasta makeanhimoa ei ole syntynyt, kun makeiset eivät ole olleet kiellettyjä, vahdittuja ja rajoitettuja. Aika usein meillä karkkikippo seisoo pöydällä ja kyllä se siitä pikkuhiljaa tyhjenee, muttei kukaan kahmi niitä kourakaupalla ja syö salaa.

        Himoa roskaruokaan ei syntynyt, kun pizzat ja hampurilaiset eivät olleet keillettyjä. Annettiin vaan vaihtoehdoksi myös kaikkea parempaa ja terveellisempää.

        Minä en lapsena saanut koskaan kylliksi jäätelöstä, kunnes kerran sain sitä yksin syötäväksi litran. Söin siitä varttilitran (1/4) ja eipä enää tehnyt mieli jäätelöä. ;)


      • Lapsia meilläkin
        karkkihumala kirjoitti:

        Sinun lapsillasi ei kertomasi mukaan ole ollut makeaan himoa, mutta aloittajan lapsi on kyltymätön makean suhteen.

        Sinulla ei ole ollut mitään syytäkään rajoittaa lastesi makean syömistä, mutta ketjun aloittajalla on, koska ei se ole lapselle tai aikuisellekaan hyväksi jos jatkuvasti pitää syödä makeaa.

        Jos jollakin on "kyltymätön makeanhimo", niin miksi ihmeessä kotiin ostetaan karkkia?
        Ostetaanko alkoholistin baarikaappiin viskipullo ja sanotaan: "Vasta lauantaina"?

        Miten lapsesta on tällainen tullut?
        Miksi tämän päivän lapsille annetaan koko karkkipussi käteen? Karkit ovat harvinaista hekkua ja niitä syödään yksi tai kaksi, kun päivän hommat on hoidettu ikään kuin palkinnoksi hyvästä työstä.

        Vanhempien asia on huolehtia, että lapselle annetaan purkkaa, pähkinöitä, hedelmiä tms. maukkaita purtavia, jotka säästävät hampaita. Kyllä hyvän syöminen on kaikista ihmisistä mukavaa.


    • sokerihiirulainen

      Kyllä meillä syödään pitsaa ja hampurilaisia ja muutenkin herkutellaan. Varsinkin viikonloppuisin usein kysyn lapseni toiveita, mitä haluaisi ruuaksi? Juurikin viime sunnuntaina teimme pitsaa eikä sitä syömistä rajoitettu niin lapselta kuin aikuisiltakaan. Koko pellillinen meni illan aikana, tv:tä katsellessa. Silti aamuisin syödään terveelliset puurot ja monipuolista ruokaa joka päivä, saahan lapseni tietysti ruuan myös koulussa.
      Ilmeisesti nyt joku on saanut tästä sellaisen kuvan, että haluaisin tarpeettomasti rajoittaa lapseni syömisiä. Kysymys ei ollenkaan ole siitä. Kyllähän herkuttelu ja itsensä hemmottelu kuuluu elämään! Mutta pitäähän se osata myös lopettaa?

      Kuten jo sanoin, vieraillessamme, tai kun meille tulee vieraita tottakai tyttäreni saa syödä tarjolla olevia herkkuja. Kun ruoka on syöty reippaasti, voimme ottaa jälkkäriksi keksit tai vaikkapa suklaavanukasta jne. Mutta kun nälkä kasvaa syödessä... Vaikka päivällä olisi jo saatu keksiä ja makeisia yms. niin illalla mennään varkain kaapille jos tietää että siellä jotain vielä on. En näe kyllä mitään järkeä siinäkään, että antaisin tyttäreni vapaasti ahtaa itsensä niin täyteen karkkia ja keksejä, että hän saa huonon olon ja kenties oksentaa?

      • Kielletty hedelmä

        Tässä on lainaus, joka sai minut epäilemään, että kontrollia on nyt teidän perheessä liikaa:

        "Autossa minulla oli pastillirasia, joita tyttäreni heti halusi saada. Sanoin, että nyt emme ota ja muistutin kuinka hän oli jäänyt päivällä kiinni toffeen varastamisesta. Samaan aikaan huomasin, että olin unohtanut rahapussin sisälle. Lähdin hakemaan sitä ja vannotin tytärtäni olemaan koskematta pastilleihin. Hän lupasi, ettei koske. Olin pois autolta parikymmentä sekuntia ja palatessani pyysin tytärtäni hönkäisemään minua päin. Pastillia oli keretty syödä! "

        Lue tuo oma avauksesi ajatuksella, niin huomaat, että asiaa tuntematon saa sinusta kasvattaja ehkä erilaisen kuvan, kuin mikä käsitys sinulla on itsestäsi. Miksi kohdistaa moista vallankäyttöä lapseen? Jos makean syönti huolestuttaisi, en ostaisi kotiin piparia ja karkkeja.

        Karkinsyönti ei aina johda ylipainoon, vaan makea voit myös viedä ruokahaluja. Lapsen alipainoisuuden vuoksi joissakin perheissä makean syöntiä rajoitetaan. Hampaat puolestaan reikiintyy siksi, että äiti on antanut "lahjaksi" lapselle kariesbakteerin maistelemalla vauvan ruokaa samasta lusikasta, suukottelemalla vauvaa suulle tai "puhdistamalla" vauvan tutin omassa suussaan. Mitä vanhemmaksi kariesbakteerin "istuksen" saa lykättyä, sen parempi.


    • Filippin

      Olin samanlainen sokerihiiri kuin lapsesi pienenä, ja minulle jäi enemmänkin traumat kuin "terveet elämäntavat" käteen siitä, että äitini kontrolloi syömisiäni ja kommentoi painoani (joka ei ole koskaan kylläkään ollut yli normaalipainon). Tottakai lapselle pitää opettaa ettei makeaa voi syödä kaiken aikaa, mutta eikö olisi myöskin hyvä kysyä lapselta miksi hän haluaa makeaa ylettömästi syödä? Itse ainakin söin tunteeni lapsena, eli korvasin pahan olon makean aiheuttamalla hyvällä ololla. Ja miksi sinulle ylipäätään tuntuu olevan niin iso ongelma se, että lapsesi syö makeaa? Onko syynä oikeasti valehtelu asiasta vai pelottaako että lapsi lihoo? Onko lihavuudessa sitten jotain pahaa?

      • Lapsi ei ole koira

        Tämä lapsen karkin rajoittaminen on ihan samaa vallankäyttöä kuin tv:n katselu.

        Ostetaan krkkeja ja pastilleja, kaapissa on toffeeta ja se kerrotaan lapselle ja samalla vannotetaan, ettei saa ottaa ja syödä. Ketä varten namit oikein ostetaan?

        Monissa perheissä vanhemmat katsovat televisiota ja kieltävät lapsia katsomasta.
        Muka vain aikuisille sopivaa katsottavaa, silmät menee pahaksi, läksyt jää tekemättä, ulkona leikkiminen estyy, lapsille sopimatomia filmejä....
        Itse kuitenkin istutaan jo alkuillasta katsomassa ohjelmia, joita ei sallita lasten silmille.

        Lapsilla pitää olla omassa kodissaan tunne siitä, että heilläkin on vapautta ja määräämisoikeutta omiin asioihinsa.


      • Lapselle hyväksyntää
        Lapsi ei ole koira kirjoitti:

        Tämä lapsen karkin rajoittaminen on ihan samaa vallankäyttöä kuin tv:n katselu.

        Ostetaan krkkeja ja pastilleja, kaapissa on toffeeta ja se kerrotaan lapselle ja samalla vannotetaan, ettei saa ottaa ja syödä. Ketä varten namit oikein ostetaan?

        Monissa perheissä vanhemmat katsovat televisiota ja kieltävät lapsia katsomasta.
        Muka vain aikuisille sopivaa katsottavaa, silmät menee pahaksi, läksyt jää tekemättä, ulkona leikkiminen estyy, lapsille sopimatomia filmejä....
        Itse kuitenkin istutaan jo alkuillasta katsomassa ohjelmia, joita ei sallita lasten silmille.

        Lapsilla pitää olla omassa kodissaan tunne siitä, että heilläkin on vapautta ja määräämisoikeutta omiin asioihinsa.

        Minäkin suosittelen, että avaaja hankkii koiran, jota voi käskyttää ja komentaa. Tietysti lapsella kuuluu olla rajat, mutta kun aletaan liiaksi pitämään lukua karkeista ja kekseistä, liikutaan vaarallisilla vesillä.
        Mitäköhän haittaa lapselle oli parin pastillin syömisestä? Äiti voi autoa ajaessaan syödä pastilleja, mutta lapselta se on ankarasti kielletty. Hölmöä, niin hölmöä.


      • lapsi on lapsi
        Lapsi ei ole koira kirjoitti:

        Tämä lapsen karkin rajoittaminen on ihan samaa vallankäyttöä kuin tv:n katselu.

        Ostetaan krkkeja ja pastilleja, kaapissa on toffeeta ja se kerrotaan lapselle ja samalla vannotetaan, ettei saa ottaa ja syödä. Ketä varten namit oikein ostetaan?

        Monissa perheissä vanhemmat katsovat televisiota ja kieltävät lapsia katsomasta.
        Muka vain aikuisille sopivaa katsottavaa, silmät menee pahaksi, läksyt jää tekemättä, ulkona leikkiminen estyy, lapsille sopimatomia filmejä....
        Itse kuitenkin istutaan jo alkuillasta katsomassa ohjelmia, joita ei sallita lasten silmille.

        Lapsilla pitää olla omassa kodissaan tunne siitä, että heilläkin on vapautta ja määräämisoikeutta omiin asioihinsa.

        Höpö höpö. Noin puhuu hän, joka ei uskalla olla vanhempi ja auktoriteetti lapselleen. Tuolla periaatteella tämän päivän luusereita kasvatetaan. Kaikki pitäisi vaan olla sallittua ja jos ei jossain tilanteessa ole, niin otetaan väkisin. Kuvottavan vastuutonta.


      • Ei enempää vapauksia
        Lapsi ei ole koira kirjoitti:

        Tämä lapsen karkin rajoittaminen on ihan samaa vallankäyttöä kuin tv:n katselu.

        Ostetaan krkkeja ja pastilleja, kaapissa on toffeeta ja se kerrotaan lapselle ja samalla vannotetaan, ettei saa ottaa ja syödä. Ketä varten namit oikein ostetaan?

        Monissa perheissä vanhemmat katsovat televisiota ja kieltävät lapsia katsomasta.
        Muka vain aikuisille sopivaa katsottavaa, silmät menee pahaksi, läksyt jää tekemättä, ulkona leikkiminen estyy, lapsille sopimatomia filmejä....
        Itse kuitenkin istutaan jo alkuillasta katsomassa ohjelmia, joita ei sallita lasten silmille.

        Lapsilla pitää olla omassa kodissaan tunne siitä, että heilläkin on vapautta ja määräämisoikeutta omiin asioihinsa.

        Kirjoituksestasi saa käsityksen, että 8-vuotias tietää paremmin mikä on hyväksi hänelle mitä aikuinen ihminen.

        Tiesitkös, että tuon ikäinen harvoin tietää mikä on itselle parasta. Määräämisoikeutta ja vapautta tulee antaa rajoitetusti. Kaupanpäälle määräämisoikeuden lisäämiseen liittyy myös vastuun lisäys.

        1) Eikö mielestäsi ole hyvä, että ap:lla on käytössä lapselleen karkkipäivä? On mielestäni parempi, että lapsi oppii jo kotona terveellisen elämän tavan. Sokeri lisää reikiintymistä, verensokerin heittelyä ja väsyttää. Karkkia saa tiettynä päivänä ja that's it.

        2) Kysymys on myös luottamuksesta: Jos lapsi lupaa jotain tehdä/olla tekemättä jotain ja sitten pettää luottamuksesi toistuvasti, mitä itse tekisit? Itse en luottaisi tuollaisen jälkeen mihinkään mitä lapsi suustaan päästää... Luottamus tulisi ansaita takaisin.

        3) Ei liene myöskään perusteltua puolustaa valehtelua? AP:n lapsi kuulemma valehtelee minkä kerkeää....

        Miksi siis antaa lapselle lisää määräämisoikeutta ja vapautta, kun lapsi ei tajua, että vastapainona on vastuun lisäys ja vaikka sen tajuaakin ei suurella todennäköisyydellä piittaa siitä?


      • "Kasvattajat"
        Ei enempää vapauksia kirjoitti:

        Kirjoituksestasi saa käsityksen, että 8-vuotias tietää paremmin mikä on hyväksi hänelle mitä aikuinen ihminen.

        Tiesitkös, että tuon ikäinen harvoin tietää mikä on itselle parasta. Määräämisoikeutta ja vapautta tulee antaa rajoitetusti. Kaupanpäälle määräämisoikeuden lisäämiseen liittyy myös vastuun lisäys.

        1) Eikö mielestäsi ole hyvä, että ap:lla on käytössä lapselleen karkkipäivä? On mielestäni parempi, että lapsi oppii jo kotona terveellisen elämän tavan. Sokeri lisää reikiintymistä, verensokerin heittelyä ja väsyttää. Karkkia saa tiettynä päivänä ja that's it.

        2) Kysymys on myös luottamuksesta: Jos lapsi lupaa jotain tehdä/olla tekemättä jotain ja sitten pettää luottamuksesi toistuvasti, mitä itse tekisit? Itse en luottaisi tuollaisen jälkeen mihinkään mitä lapsi suustaan päästää... Luottamus tulisi ansaita takaisin.

        3) Ei liene myöskään perusteltua puolustaa valehtelua? AP:n lapsi kuulemma valehtelee minkä kerkeää....

        Miksi siis antaa lapselle lisää määräämisoikeutta ja vapautta, kun lapsi ei tajua, että vastapainona on vastuun lisäys ja vaikka sen tajuaakin ei suurella todennäköisyydellä piittaa siitä?

        Jos lapsella on karkkipäivä, niin on oltava aikuisellakin. Aikuinen ei saa ikinä syödä lapsilta kiellettyjä karkkeja itsekään.
        Törkeää on ostaa itselleen pastilleja auton lokeroon ja kielltää niiden syönti lapselta.
        Sanoa vielä, että tuossa on pastillit, et saa ottaa, ja tarkistaa sitten palatessa miten meni. Kiva, kiinni jäi!
        Miten itsekkäitä nykypäivän ihmiset oikein ovat. Ei pystytä lainkaan ajattelemaan toisen kautta asioita.

        Muistan erään äidin, joka osti itselleen suklaarasian ja popsi illalla tv:n ääressä, mutta lapsille ei muruakaan, koska ei ollut karkkipäivä. Kertoi sitä naureskellen kuin hyvääkin vitsiä ja hämmästyi, kun me kuulijat emme lainkaan huvittuneet.

        Lapsia pidetään nykyisin lemmikieläimen tasoisina. Eivät ymmärrä puhetta, pikkulasta ei voi neuvoa, kun ei se mitään muista, se ei nuku, se ei syö, se tahtoo karkkia, se on hankala. Aina pitää kieltää, käskeä ja vaatia anteeksipyyntöjä.

        Sitten ihmetellään, miten niin taipuisasta ja hyväluonteisesta lapsesta on kasvanut ahne karkin perään ruikuttaja, ja myöhemmin täysin mahdoton teini-ikäinen, jolle mikään ei mene perille.


      • Ei enempää vapauksia
        "Kasvattajat" kirjoitti:

        Jos lapsella on karkkipäivä, niin on oltava aikuisellakin. Aikuinen ei saa ikinä syödä lapsilta kiellettyjä karkkeja itsekään.
        Törkeää on ostaa itselleen pastilleja auton lokeroon ja kielltää niiden syönti lapselta.
        Sanoa vielä, että tuossa on pastillit, et saa ottaa, ja tarkistaa sitten palatessa miten meni. Kiva, kiinni jäi!
        Miten itsekkäitä nykypäivän ihmiset oikein ovat. Ei pystytä lainkaan ajattelemaan toisen kautta asioita.

        Muistan erään äidin, joka osti itselleen suklaarasian ja popsi illalla tv:n ääressä, mutta lapsille ei muruakaan, koska ei ollut karkkipäivä. Kertoi sitä naureskellen kuin hyvääkin vitsiä ja hämmästyi, kun me kuulijat emme lainkaan huvittuneet.

        Lapsia pidetään nykyisin lemmikieläimen tasoisina. Eivät ymmärrä puhetta, pikkulasta ei voi neuvoa, kun ei se mitään muista, se ei nuku, se ei syö, se tahtoo karkkia, se on hankala. Aina pitää kieltää, käskeä ja vaatia anteeksipyyntöjä.

        Sitten ihmetellään, miten niin taipuisasta ja hyväluonteisesta lapsesta on kasvanut ahne karkin perään ruikuttaja, ja myöhemmin täysin mahdoton teini-ikäinen, jolle mikään ei mene perille.

        Totta on, että aikuisen tulee näyttää esimerkkiä lapselleen tuon karkkipäivä jutun suhteen. Siinä olen samaa mieltä kanssasi. Itsellä tosin ei ole ikinä ollut vaikeutta noudattaa karkkipäivää, vaikka niitä herkkuja siellä ylähyllyllä olikin. Karkkipäivää noudatan yhä edelleen ja se jos mikä ihmisiä hämmästyttää kun en napostele herkkuja pitkin viikkoa.

        Tuota pastilli tapaustakin voi tulkita myös toisesta näkökulmasta: Onko lapsi luottamuksen arvoinen. Jos lapsi on luvannut ettei oteta ja toistuvasti rikkoo lupauksen, ei lapseen voi luottaa tuskin muissakaan asioissa.

        "Lapsia pidetään nykyisin lemmikieläimen tasoisina. Eivät ymmärrä puhetta, pikkulasta ei voi neuvoa, kun ei se mitään muista, se ei nuku, se ei syö, se tahtoo karkkia, se on hankala. Aina pitää kieltää, käskeä ja vaatia anteeksipyyntöjä."

        Voitko rehellisesti sanoa, että pikku lapsi kauheasti mitään ymmärtää? jos ymmärtää, niin ei ainakaan tottele ja tajua, että teolla on seuraamus. Siksi se pitää iskostaa sinne pikku kalloon, että mikä on oikein ja mikä väärin ja vanhempia kuuluu totella. Aina ei voi saada mitä haluaa.

        Ja tuo kieltäminen ja käskeminen: Noh oleta, että kiellät paksukalloista lasta olemaan koskematta kuumaan lieteen, ettei satu... Laitat ruokaa ja käännähdät ottaaksesi jauhelihaa yms. muuta pistääksesi sen pannulle paistumaan... ja kuulet kauhean parahduksen kun paksupää on sitten työntänyt sormet siihen vaikka kielsit ja varoitit, että tuolla tempulla on seuraus: kipu. Toisaalta eipähän lapsi tuskin toiste enää koske lieteen....

        Ja mitä pahaa anteeksipyytämisessä on? Ihan tarvittava taito, osata pyytää anteeksi kun tekee väärin, valehtelee, rikkoo lupauksen yms.

        Ja kyllä lasta voi melkeinpä verrata lemmikkieläimeen: Kummatkin ovat elättejä, kummatkin ovat opportunistisia ja kumpikaan ei liiemmin välitä miltä toisesta tuntuu. Kumpikin on riippuvainen huoltajastaan ja kyllä molemmat ovat työläitä. Molemmat vaativat "hankkijoiltaan" sitoutumisen pitkäksi aikaa. Molempien elätykseen kuluu rahaa. Erotuksena lemmikin ja lapsen välillä taitaa olla se, että lemmikkiä ei tarvitse käskeä syömään ruokaansa, menemään nukkumaan yms.. Se tekee tuon kaiken käskemättäkin.

        Tuo ei tietenkään tarkoita etteikö sitä lasta tai lemmikkiä silti rakastaisi. Kyllä minäkin rakastan kissaani, vaikka se välillä tekeekin pahuuksiaan.


    • seis nyt heti

      Melkein silmät kyyneltyi lukiessa... Itse olin pullukka lapsi, varsin herkkuhiirikin. Meillä minua, ala-asteikäistä yritettiin laihduttaa siten,että minulla oli tiukka ruokavalio ja muu perhe mässytti ihan tavalliseen tapaan, äitini, sokerihiiri itsekin osti kaapit täyteen herkkuja ja "kiellettyjä" ruoka-aineita.Kukaan ei liikkunut - paitsi minä, joka pakotettiin yksin lenkille ja hyppimään narua jne.

      Ylipainostani tehtiin suuri numero ruokapöydässä. Perheillallisista tuli nöyryyttävä tilanne.

      Näin jälkikäteen, aikuisena tätä lukien on ihan selvää, että vanhempani olivat pönttöpäitä - vaikka he tarkoittivat varmasti hyvää. En epäile, etteivätkö he rakastaneet minua. Mutta tässä olisi voinut tehdä niin paljon paremminkin.

      Eihän siitä mitään tullut. Jatkuvia epäonnistumisia, sortumisia, noloutta, nöyryytystä, kiinnijäämistä, syyllisyyttä, pettymystä.. :( Opin todella kieroutuneen suhteen ruokaan. Opin vihaamaan vartaloani. Opin, että terveellinen ruoka(valio) on rangaistus, kuten myös liikunta. Opin, että herkut ovat palkinto, joista saa hyvää mieltä ja lohtua. Opin syömään salaa ja vihaamaan itseäni aina kun pistin mitään hyvää suuhuni. Luulen, että tuolloin alkoi ahmiminen. Oksentelu tuli sitten kuvaan myöhemmin.

      Olen nyt melkein neljäkymmentä ja suhteeni ruokaan on edelleen ihan vinksallaan. Olen jojoillut, ahminut ja oksentanut itseni sairaanloisen ylipainoiseksi. En tiedä, olisinko toisenlaisessa tilassa, jos vanhempani olisivat olleet hieman fiksumpia laihdutukseni suhteen? Voi olla että olen vain itsekuriton luuseri ja näin olisi käynyt joka tapauksessa?

      Hyvä alkuperäinen. Sinulla on ongelma. Olet siirtämässä sitä lapseesi. Hae apua.

    • toimiii2

      Valehtelusta karkkilakko, ja jos tekee jonkun hyvän teon nii karkkisäkki tytölle.
      Oppii että kaikki ei tule nokan alle itestään vaan se pitää ansaita.

    • Näin varkaat kasvaa

      Kuulostaa enemmänkin siltä, että tytölle ei ole mitään seuraamuksia eikä sanktioita karkkien syömisestä.

    • aak iik

      Ite tässä joulun alla himoittin konvehteja, niinpä niitä ostin pari laatikkoa. Niitä kun aikansa söi, enää ei tee mieli varmaan vuoteen minkäänmoista suklaata

      Eli senkus annat karkkia, kyä ne jossain vaiheessa alkaa puuduttaa...

      • asklfdsaklfsakljfkls

        ...tai sitten lapsestasi tulee karkkia 20 kg päivässä vetävä ryhävalas.


    • karkkihimo

      Minä olen saanut lapsuudessani karkkia/makeaa hyvin rajoitetusti. Kotona ei ollut yleensä mitään herkkuja, myöskin viikkoraha oli hyvin pieni. Jos kävi niin harvinaisesti, että kaapista löytyi vaikkapa munkkipussi, kykenin kyllä syömään kaikki munkit kerralla. Myös karkkia himoitti aina ja jos tähän oli joku mahdollisuus esim. kylässä ollessani, niin sitä tuli kyllä sitten syötyä. Jouluisin söin niin paljon karkkia, että tuli pahaolo, hiukan kun pahaolo hellitti, niin lisää suklaata vain suuhun.
      Aikuisena on samanlaiset karkkihimot ja nyt olen joutunut taistelemaan painon kanssa lähes koko aikuisiän. Joudun pitämään todella tarkkoja rajoja makean syömisessä, mutta noin kerran viikkoa kontrolli pettää ja silloin uppoaa sitten karkkia iso säkillinen ja suklaalevy perään. Karkkia ei voi olla missään jemmassa, sellaiseen en kykene, vaan syön aina kaiken heti. Kaupassa käyntejä kartan, sillä jos kauppaan pääsen en yleensä voi vastustaa karkkihyllyä.
      Vanhempani eivät ole makean perään, suvussani on alkoholiongelmaa. Veljeni on myös tosi perso makealle, eikä ole pystynyt pitämään painoaan kurissa. Veljeni käyttää myös paljon alkoholia ja polttaa paljon tupakkaa. Itselläni on tupakkaan on/off suhde, joten se ei himoita niinkuin karkki.

    • mbnkb

      Tässä onkin tullut jo paljon hyviä kommentteja. Minulle tuli mieleen lohtusyöminen. Olin itsekin juuri tuossa iässä varsin makeanperso (ja hyvä syömään muutenkin). Osaksi makeanhimoni oli lohduttautumista, äitini oli varsin kylmä ja itsekeskeinen, enkä saanut hänelta rakkautta ja hyväksyntää. Eron vuoksi asuimme monen sadan kilometrin päässä isästäni, joka oli paljon rakastavampi. Söin sitten lohduttaakseni itseäni.
      En väitä sinua ap. samanlaiseksi kuin äitini mutta tulee mieleen, paikkaako tyttösi syömisellä jotain koloa sisällään. Et kerro perhetilanteestasi sen tarkemmin, joten me muut voimme vain arvailla. Isän ikävää, tekemisen puutetta, huomion puutetta jos on pienempiä sisaruksia?
      Toki makean himo voi olla vaikkei mitään sen isompaa ongelmaa olisikaan. Ehkä nyt olisi aika alkaa opettaa karkin korvaamista terveellisemmillä makeilla, kuten hedelmillä?

      • itsekuria äidille

        Rakkauden puutetta voi tyydyttää myös syömällä,
        tätä harrastavat monet aikuisetkin.
        Ehkä tosiaan kannattaisi miettiä omia ihmissuhteita. Miten osoitat rakkautta läheisillesi? Mistä sinä saat hyvän olon, syömisestäkö?
        Uskon, että tunne-elämän ongelmat ovat monen syömishäiriön taustalla.


    • ... ...

      Karkit ja keksit lukkojen taakse, eipä onnistu enää varastaminen.

      Lapselle karkkipäivä kerran viikossa, muulloin ei karkkia anneta. Tästä säännöstä ei lipsuta.
      Pitäkää lapsen kanssa yhteinen karkkipäivä ja muulloin ei karkkeja, koska jos sinä syöt usein karkkia ja lapsesi saa vain kerran viikossa niitä syödä niin se on epäreilua lastasi kohtaan. Sinun pitää siis hillitä myös omaa makean syömistäsi eikä vaan lapsesi makeansyömistä.

    • hhghf

      Onko pakko varata karkkipäivää? Ei tee karkista niin isoa numeroa elämässä, niin kai se sillä menee. Voi vaikka karkin asemasta alkaa syömään pullaa. Pari pullasiivua päivässä on varmaan terveellisempää kuin karkkipussi viikossa. Tosin ei karkkia sais kieltääkään. Yhteistuumin vois vähentää. Tilalle muuta, hedelmiä, pullaa, suolaista.

    • geeniperimä minulla

      Minulla oli kyltymätön makeanhimo.Söin sokeripaloja jos ei muuta ollut. Sitä jatkui ihan aikuisijälle asti. Valitin eräälle ystävälleni sitä ja hän sanoi sen johtuvan jonkun hivenaineen puutteesta. Nyt en vain muista minkä, mutta varmaan google tietää.
      Mielestäni siinä vinkissä oli totta. Nyt syön mangnesiumia, kromia ja kalkkia. Lisäksi vielä D-vitamiinia. En enää kärsi makeanhimosta vaikka se maistuu yhä edelleen kohtuudella.
      En tiedä voiko noita lapselle antaa mutta minä aloin niitä syömään 20vuotiaana

    • imeytymishäiriöihin

      Makeanhimon voi aiheuttaa myös puutos, esim. jonkin vitamiinen tai hivenaineen, joka saa elimistön haluaamaan makeaa lähes sairaalloisesti. Myös imeytymishäiriöt tms. voi selittää asian. Tämä on melko yleistä kasvavilla lapsilla. Kokeile monivitamiinitabletteja, vaikka ruoka olisikin monipuolista ei silti (etenkin) talviaikaan saa kaikkia tarvitsemia vitamiineja ja hivenaineita, vaikka niin luulisi.

      Jos ei toimi ja tilanne jatkuu pitkään, niin voit selvittää asian esim. verenkuvalla ja ravitsemusterapeutin vastaanottokäynnillä. Myös itse voi tutkia ko. aiheita olevia sivuja netissä, ja kysyä lisäneuvoa vaikkapa luontaistuotekaupasta tai apteekista.

      Esim kromin puutos aihettaa makeanhimoa.

      Kannattaa kokeilla - lapsellekin helpotus kun ajatukset ei pyöri enää sokerin ympärillä vaan aivojen toiminta normalisoituu.

    • sua mua siunaa Herra

      suoralta kädeltä kiinni asiaa ja tarkastaa/tarkistaa kivaa elämään, usko esim. Ihmeisiin

    • Mä komppaan edellistä kirjoittajaa. Kromin puutos kasvavalla lapsella saattaa aiheuttaa makeanhimoa.
      Käy esim. luontaistuotekaupassa tai apteekissa - purkki kromia maksaa 6-8 euroa. Myös suurempien markettien luontaistuotehyllystä pitäisi löytyä. Annostus menee painon mukaan. Jos krominpuutos on kestänyt kauan aikaa, kestää hetken kun se ns., tasapainottuu, joten alkuksi ei haittaa vaikka ottaisikin isomman annoksen - ei mene hukkaa, vaan elimistö joutuu opetelemaan uudestaan kromin imeytymisen.

      Mun kummityttö kärsi samasta ongelmasta hippasen vanhempana. Tuo kromikuuri auttoi eikä himoa makeaan enää tullut. Hän varasti pahimmillaan kahvioista palasokeria joita imeskeli esim. koulupäivän aikana vessassa. Ravintoterapeutilla meni hetki ennen kuin keksi mistä puutostila johtui.

      Kokeilemaan vaan - tsemppiä

      • Easy way to live

        Helposti.

        Turhalla empatialla ei saa kuin ongelmia myöhemmälle iälle aikaan.

        Ihminen ei ole kone?? Kuka sellaista on väittänyt?


      • Easy way to live

        Empatialla ei vaan tässä maailmassa pärjää.

        Mitä nuorempana sen oppii, sitä paremmat mahdollisuudet selviytyä.

        Syö tai tule syödyksi, niin se menee ja on.


      • Easy way to live

        Johonkin kaikkien on alistuttava, haluaa sitä tai ei, ellet sitten tosissasi halua
        täydellistä anarkiaa missä kukaan tai mikään ihminen tai instituutio eivät voi
        millään tavoin määrätä tai velvoittaa ketään käyttäytymään minkään sääntöjen
        mukaisesti.

        Onnea matkaan vaan..


    • Onhan noit keinoi

      Kyllä makeannälän saa hoidettua pois yksinkertaisella pelotteella:

      Etsit jostain (esim. netistä) hammaslääkärin - suulääkärin ohjaaman videopätkän,
      jossa hoidetaan suusyövästä tai huonosta suuhygieniasta pahoin kärsivää potilasta
      ja kerrot lapsellesi, eli videon avulla lääkärin videolla kertomana esität että näin
      käy, kun syö liikaa makeisia.

      Kyllä tehoaa! Loppuu karkkien ahmimiset siihen ja vielä kun iskostat päähän
      että valehtelusta joutuu tuomiolle ja ohjenuoraksi jokin uskonnollinen pätkä
      vakuudeksi, kyllä neiti oppii puhumaan totta.

    • ihankototta4

      Siinäpä se siinäpä se.Ei ole niin tyhmää ihmistä ettei osaa selittää toisten tapoja.Siinäpä se .Äly hoi minne meet?Perustettava "peltiakatemia"!

    • Eläköön vapaa kasvatus. Mistään ei seuraa mitään sanktiota. Lapsi oppii hyvinkin pienenä, että saa tehdä mitä haluaa. Eikö aikuiset muka ajaisi ylinopeutta enemmän, jos ei olisi jotain rangaistusta olemassa?
      Se on sitten myöhäistä ottaa kovempia keinoja käyttöön,kun ipana on tehnyt jotain peruuttamatonta.
      Ei niitä nyt karkkivarkaudesta tarvi pieksemään käydä, mutta jos vanhemmilla olisi kanttia edes kieltää seuraava karkkipäivä tai sulkea tietokone pariksi päiväksi...
      Tosin sekin saattaa olla jonkun kukkahattutädin mielestä lapsen ihmisarvolle sopimatonta.................

    • nomsnoms

      Syökö tyttö muuten tarpeeksi ja terveellisesti? Jos ruokavaliossa on muutenkin sokeria ja nopeita höttöhiilareita, niin ei mikään ihme että makeanhimo on päällä yhtenään. Sokeriset jugurtit ym. piilosokeripommit, kuoritut viljat ja raffinoidut sokerit pois koko perheeltä, jos ei ole jo. Vähäsokeriseen ruokavalioon ja makuihin tottuminen vie jonkinverran aikaa, mutta sen jälkeen synteettisillä aromeilla maustetut sokeripalloset joita myös karkeiksi kutsutaan alkavat maistua ihan hirveiltä.

      Ehkä kannattaisi tytöltä tutkia veriarvot, ihan varmuuden vuoksi.

      Itsekin jopa kävin karkkipiilosta näpistelemässä, kunnes sitten yhtenä jouluna sain syödä suklaata niin paljon kuin halusin. Siitä tuli todella huono olo ja oksensin, ja sen jälkeen vasta uskoin vanhempiani ettei karkkia ole hyvä syödä liikaa. Monesti himoitsin karkkia etenkin koulun jälkeen, koska olin väsynyt. Hyvät yöunet ja riittävä D- ja B12-vitamiinien saanti on ihan peruskauraa varmasti sinulle, mutta joskus ne tuppaa arjessa unohtumaan.

      Eräässä tuoreessa tutkimuksessa löydettiin, että ne lapset, joiden karkinsyöntiä oli rajoitettu karkkipäivillä ym. keinoilla ahmivat aivan tolkuttomia määriä kun pöydälle jätettiin karkkikulho. Ne lapset joiden vanhemmat eivät olleet tehneet numeroa karkinsyönnistä, eivät olleet parin karkin jälkeen kiinnostuneita. Mikään ei lapsia ja nuoria kiinnosta niin paljon kuin kielletty, joten ehkä ohjaaminen terveellisen ruoan pariin toimisi paremmin kuin kiellot. Ihan varmasti alkuun karkinsyönti on huimaa jos sitä ei rajoita, ja laittaa esim. olohuoneen pöydälle namikulhon. Mutta kiinnostus lopahtaa hyvin pian, kun se on sallittua. Karkithan eivät ole oikeasti edes hyviä kuin harvoin syötynä, laadukkaat (rikittömät) kuivahedelmät ja pähkinät ovat paljon maukkaampia. Ekokaupoista saa nykyään myös terveellisempiä karkkeja, joissa on esim. pähkinöitä, kuivahedelmiä ja palmusokeria.

    • -winter-

      Minusta on ihan hyvä jos perheessä ei olla karkin yms. syöntiin liian tiukkoja.Lapset saavat olla lapsia ja tuleehan aikuisellekin välillä makean himo. Toisaalta olisi hyvä silti vaihtaa ne kaupan isot karkkipussit pienempiin esim juuri niihen pastilliaskeihin, eikä muutenkaan aina ostaa sitä isointa pakkausta. Ja tietysti karkille voi miettiä vaihtoehtoja: hedelmät, marjat (niitäkin saa joko tuoreena tai kuivatettuna), jäätelö, kiisseli, keksit (niitäkin on monenlaisia, jopa niitä terveellisempiä). Itselläni toimi lapsuudessa juuri nuo hedelmät karkin korvikkeina.

      Enemmän olisin huolissani tuon ns. roskaruuan syömisestä. Mutta kyllähän sitäkin saa syödä kohtuudella. Liikuntaa ei myöskään saa unohtaa. Hampaille karkit eivät tietenkään ole hyväksi, mutta sitten vaan purkat kehiin ja nykyisin saa myös niitä fluoripastelleja, vai mitä ne nyt olivatkaan?

      No, minusta teidän tilanteenne ei vaikuta mitenkään huolestuttavalta.Tietenkin on kurja jos lapsi varastaa ja valehtelee, mutta sitten vaan karkit parempaan piiloon. Karkkipäivä kannattaa pitää ja muutenkaan en suosittelisi mitään rajoittamista vaan jatkaisin samalla linjalla kuin aikaisemmin. Ainoa mitä voisi yrittää rajoittaa on se kaapeista varastelu. On molemmille kivempi jos karkit syödään sallitusti. Eli karkit parempaan piiloon, mutta muuten ei kannata missään nimessä huolestua.
      No, en tiedä oliko tästä hyötyä. Hyvää Joulua teillekin :) Ja kyllä Jouluna saa ainakin herkutella.

    • meetoo1

      Itse mussutin myös pienenä aika paljon makeaa :o ja toki karkkipäivinä sitten sitä söi paljon.. sitten kun pahaolo tuli niin loppu se makean himo hetkeksi... Olen huomannut että todella monet lapset syövät paljon makeaa, jopa ihan sokeripaloja... ja sitä jos vahtii liikaa niin rupeaa ehkä syömäänkin enemmän..
      Voi olla että tyttäreis syö esim. pahaan oloonsakin karkkia? Onko sokerinhimo ainoa vai syökö hän myös ehkä mielellään paljon muutakin ruokaa? (itse harrastin sitä pienenä "masennukseen" kun perheessä asiat stressasi)

      Kokeile ottaa karkkipäivä kokonaan pois.. että kukaan syö mitään karkkia, laita tarjolle kuivattuja hedelmiä, terveellisempikin vaihtoehto..

    • Suklaan kohtuukäyttä

      Osta suklaata. Tavallista perussuklaata, eikä mitään muuta. Jos pienelle tulee makeannälkä niin anna suklaata sen verran kuin maistuu, mutta ei mitään muuta makeaa. Suklaassa on sokerin lisäksi rasvaa, minkä takia sitä ei jaksa mussuttaa niin paljon kuin erilaisia sokerihiilaripommeja ja saman suklaan syöminen päivästä toiseen alkaa myös maistua puulta. Jälkiruuaksi se kuitenkin riittää, muutama pala ruuan jälkeen.

    • Mama03ja04

      Meillä on yksinkertaisesti niin etten osta kaappiin sellaista mikä voisi houkuttaa lapsia, eli jos jotain herkkuja on niin silloinhan ne on syötäväksi tarkoitettu, piiloon ja hyvään sellaiseen ettei houkutuksia tule. Makeanhino on siitä huono, että mitä enemmän on houkutuksia ja mitä enemmän syö niin sitä enemmän haluttaa makeaa, karppimeininki siitä hyvä että siinä minimoidaan hiilarit ja silloin ei tee mieli makeaa edes, ja jotainhan se kertoo että elämästä puuttuu jos koko ajan mielessä syöminen, joko joku liikunnallinen tai sosiaalinen harrastus muuten.

    • miau88

      oikeesti :D et oo tosissas :D meijän tyttö pisteli sokeritkin kulhosta :D ja kun koitin mummolassa kieltää että ei saa ottaa niin mummo läväytti mua sormille ja sanoi ANNA LAPSEN SYÖDÄ SOKERIA :) karkkipäivä on siis kerran viikossa ja muuten en makeaa kotiin osta edes sokeria... eipä silti ei mun lapsessa ole mitään vikaa lapset on kaikki karkin perään :D mutta ei se mitään huumetta ole!

    • Hiiri

      Olen ollut pienestä pitäen sokerihiiri. Nyt aikuisiällä olen alkanut vähentää sokeria ja vehnää. Ihan tietoisesti hankin karkin sijaan kuivahedelmiä ja pähkinöitä. Kahvipöytään yritän keksiä hyviä, mutta hieman terveellisempiä vaihtoehtoja, joista minulle ei tule huono olo. Tällaisia ovat esim. omenanpalat tai myslikeksit. Vihannestikut dipin kanssa tai suolainen piirakka suklaakeksien sijaan on mielestäni aika hyvä vaihtoehto. Toki , meillä syödään myös suklaata, useimmiten kylläkin tummaa, sillä sokerimömmöjä ei enää tee mieli. Ja kotitekoisia makeita syömme toisinaan, esim. marenkeja ja näin joulunaikaan teen itse joulumakeisia joissa ei ole niin paljoa lisäaineita, kuin kaupan makeissa.

      Olen huomannut, että parivuotias poikani ei ole niin perso makealle (ainakaan vielä). Hänelle tulee raja vastaan ja silloin suklaapalakin saattaa jäädä kesken. Toivon, että tämä ominaisuus säilyy. Meillähän ei siis millään lailla rajoiteta syömistä, ei makean eikä muunkaan. Silloin kun jotain pöydässä tai kaapissakin on, saa syödä ihan niin paljon kuin napa vetää. No, näin jouluna piparitaikinan ahmimista olen joutunut rajoittamaan, vatsakipujen vuoksi. Siitä nimittäin saa vatsan tosi kipeäksi, muistissa on :).

      Itselleni olen tämän elämäntavan kokenut hyväksi. Liika sokerin ahmiminen on vähentynyt selkeästi. En rankaise itseäni enkä lastani syömisestä. syöminenhän on useimmiten ihanaa! Oma äitini on aina marmattanut siitä, kuinka nyt taas tuli herkuteltua ihan liikaa ja kuinka taas kiloja kertyy. Ja käynyt sitten salaa itseltäänkin kaapilla mähmimässä.

    • TOHTORITIETÄÄ

      TÄMÄ ON SELVÄ MERKKI PUHKEEMASSA OLEVASTA SOKERI TAUDISTA JOS EI OLE SATTUMALTA JO PUHJENNUT ELI SUOSITTELEN VIEMÄÄN TYTÖN SOKERI RASITUS KOKESEEN SIELLÄ SIT SELVIÄÄ MIKÄ TAUTI HÄNTä VAIVAA

    • Hyvä vanhempi

      Joo ei, nyt kuuule kuulostaa vähän kummalliselta. Miksi ostaa kotiin karkkeja lojumaan jos niitä ei saa syödä. Lapset on lapsia ja tuntuu, ettei aloittaja tajua, mitä tuon ikäiset vielä ymmärtää. Ei lapselta mitään voi vaatia, se on aikuisen hommaa hoidella niin, ettei karkkeja loju syötävänä.

      Naurettavaa tuollainen "katso tässä on karkkiaski muttet saa syödä siitä mitään" ja lähteä pois. Vähän sama kuin koiran uskollisuuskoulutuksessa jossa pannaan sapuskaa kuonon eteen, sanotaan ettei oteta ja lähdetään pois. Typerä vanhempi on aina huono vanhempi. Ottakoon selvää mitä voi kohta kasiveeltä odottaa.

    • hyvin toiminut

      pakkoko niitä karkkeja ostaa jemmaan. karkit ostetaan karkkipäivänä. helppoa ku heinänteko. sukulaisille voi sanoa ettei karkkeja saa tuoda. jätä omat pastillitkin pois näkyvistä käsilaukun pohjalle niin ei tule kiusausta. vieraita vartenkaan ei tarvi varastoja olla. mikä siinä on niin vaikeaa.

      • hyvin toiminut

        Siis.. onko vaikeaa tajuta: syötän laksatiivejä (saa apteekista) lapisille karkin sijaan.

        Kun maha menee pipiksi, eivät halua enää karkkia -ikimä.

        Muutekin karkeista menee veroa huora-hallituksellemme! Läskiveroa.. vaikka ovat nuo hallituksen pellet ilmankin jo läskeä laiskimuksia!


    • .....

      Sokeri on valkoinen myrkky. On tieteellisesti todistettu, että sokeri koukuttaa ihmisen jopa huumetta pahemmin.

      • .....

        Käytä Syanidiä..


    • makeat pois!

      Miltäs susta tuntuis vaikka laihduttaa, ja koko talo on täynnä kaikenlaista houkutusta jota et saa syödä?
      Tollasessa tapauksessa varmaan taloon ei turhia houkutuksia tuoda? Eikö vain?

      Mitäs jos jätät ihan suosiolla ostamatta KAIKKI makeat herkut joihin muksus voi langeta. Vieraille voi etukäteen sanoa että karkkia EI saa tuoda. Ja niille vieraille toi kädä kaupasta ostamassa ne herkut vähän ennen heidän saapumistaan, taikka sitten vaan tarjota suolaista palasta.

      Eli, kaikki makeat pois talosta, ja tilalle hedelmiä. Miksi ihmeessä annat muksulle houkutuksen tilanteen, kun tiedät jo etukäteen että siinä hän epäonnistuu... Noi karkit lapsille ihan sama, kun kysyisit sudelta haluaako se syödä lampaan.

    • hohoo1

      KARKKIPÄIVÄ 1VIIK. TEKEE AIKUSENA VIIKONLOPPU JUOPON. . TYPERIÄ NOI KARKKIPÄIVÄT. mulla 3 lasta ei karkkipv. vaan sillonkun on ja itse saivat valita kaupasta useimmin jonkun jäätelön joskus karkkia, mut ei säännöllisyyttä vaan kun joskus vaan tekee mieli hyvää. eiväkä he muuten ole nyt aikuisena viinanperäänkään. yks ei juo koskaan, kaks joskus sillon satunaisesti ,ei pullotolkulla sillonkaan.

    • eipäs juupas

      Syötä sitä kunnolla, ylläri kasvuikäinen tarvitsee energiaa.

    • PÄPSY

      MOIKKA MULLA ONSAMAN LAISII OIREITA KUNSUNTYTTÄRELLÄSI MUTTA SAINAVUO NOISTA KROMI TAPLETEISTA OLI KYLLÄ APUA JONKINAIKAA MUTTA SIT TAAS ISKI SE HILLITTY KARKINTAI SUKLAAN HIMO ::NYT OLEMN SAANUT SEN POIS KOSKA LÄÄKÄRINI EI SUOSITTEELE MULE KOSKA VEREN SOKERINI HEILAHTELLEE SIIS ODOTAN KILTISTI JOULUA ,, NYT OLEN LIIKUNNAN LÖYTÄNYT NIIN KARKINJIMO ON POISSA T PÄPSY IMATRALTA

    • ei lasten vika

      Kannattaa tarkistaa omat kasvatusmetodit, jos ei pyty estämään lapsen luvatonta karkkien ottamista. Kyllä muksun pitää oppia, että karkkeja voi olla kotona, mutta ei niitä ilman lupaa napostella. Olkaa vanhempia ja ottakaa tilanteet haltuun.

    • mummi

      Ehkä teet asiasta liian suuren numeron. Lapsi ei ehkä muistasi karkkeja ollenkaan, jos ne vaan pantaisiin pois, eikä olisi kovin iso juttu, jos ne olisi joskus syöty. Itselleni ainakin tulisi vastustamaton halu ottaa pastilli, jos tuolla tavalla vannotettaisiin ja syytettäisiin varkaaksi, jos söisin kaapista toffeita.

      Älä osta kotiin sellaista tavaraa, jota eivät kaikki saa syödä tai käyttää. Jos lapsella on kova makeanhimo, on mielestäni aika kohtuutonta vaatia häntä tuossa iässä vastustamaan kiusauksia.

    • sharon1

      Ehdotus:

      Voisitte tehdä välipalalle tai iltapalalle jotain makeaa, mutta terveellistä esim. marjakiisselit, hedelmälautanen (sharon-hedelmä, ananas...nämä todella makeita), jossa esim. vaniljakastiketta mukana. Yhdessä näiden suunnittelu/valmistaminen ja herkuttelu vie halua herkutella yksin salaa. Samalla voisitte käydä rakentavaa keskustelua siitä, miltä sinusta ja hänestä tuntuu tämä "varastelu". Jos homma ei toimi, voi aina kokeilla porkkanaa (= esim. purkkiin kaikki karkit laskettuna. Jos purkista ei ole kadonnut päivän aikana karkkeja illalla tarkistettaessa, saa lapsesi yhden hymiön. Viisi hymiötä tarkoittaa 5 päivää ja onnenhetkeä eli karkkipäivää. (alkuun voisi esim. kolme hymiötä riittää, jos karkkihammasta kovasti kolottaa. Liian raju aloitus vaatimuksineen ei yleensä toimi. Ajan kuluessa voi sitten nostaa vaatimuksen 5 hymiöön). Jos hymiöitä ei tule, ei myöskään karkkipäivää sinä viikonloppuna. Tiedän, vaatii tarkkailua ja ylimääräistä energiaa, mutta yleensä tälläinen väliintulo kasvattaa ja auttaa.

    • Sano tytöllesi,että jos hän syö liika karkkia,mahaa tulee näkyville ja myös että kuolee nuorena jos on oiken pullero.

    • lylleröpyllerö

      Älä ihmeessä ole neuvoton.
      Lopetat vain ostamasta karkkeja, keksejä, muuta makeaa.
      Olet itse kärsimässä todellisesta ongelmasta ja siirrät sitä koko ajan lapseesi.
      Makeita ei tarvita edes vierasvarana. Vierasvarana voi olla suolakeksejä, karjalanpiirakoita pakasteessa, piirakka pakkasessa.
      Kotiin ei todellakaan voi "ilmaantua" makeaa, ellei sitä sinne osteta.
      Edes karkkipäivän ostoksia ei etukäteen, jos ne häviää.
      Jokaista hävinnyttä karkkipäivän pussia korvaamaan tulee karkiton seuraava karkkipäivä, myös tietenkin sen jonka karkit on syöty ja seuraava rangasituksena.
      Käytte todella yhdessä taistoon.

      • lylleröpyllerö

        tuo kuolemalla peloittelu on hyvä ideä yllä..


    • ....................

      rangaistukset kovenee niin kauan, kuin varastelu loppuu.

    • huoh...

      ite ainakin söin pienenä mielin määrin karkkia. ei ollut mitään karkkipäivä,kaupastakin ostin joskus. toki pesin hampaani hyvin ja ensimmäinen reiän alku olikin sitten vasta 17-vuotiaana. tosin jos lapsesi ovat lihavia niin ehkä sitten kannattaa tarkkailla enemmän.

      ne karkit on lapselta piilotta. vaatekomeroon yms. miksi täytyy pitää siellä mysteerisessä yläkaapissa johon tarvitaan se tuoli johon kavuta. voisiko ilmiselvempää paikkaa enää olla?

      ja miksi ne pastillit piti jättää autoon? eikö pientä pastilli rasia voi kantaa?

    • Nuorityttö

      Ei syy ole karkissa, ei lapsessa, ei vanhemmassa.
      Oli kohde mikä vain; opeta lapsellesi että EI SAA varastaa ja EI SAA valehdella.

      1. Älä koskaan tee tätä virhettä: tee herkuista rakkauden osoitusta.
      Minulle on käynyt niin. Vanhempani ovat aina olleet etäisiä, ja ainut rakkauden osoitus oli, kun sain suklaata ja silloin he olivat herttaisia. Aloi vaatimaan suklaata enemmän ja enemmän; haluisin rakkautta. > YLIPAINO

      2. Miten olisi herkkujen ansaitseminen? EI IKINÄ palkinto VAAN ansaittu.
      kotitöitä, koulussa(?) pärjääminen..
      Nyt joku viisas sanoo; Onhan se palkinto jos sen on työllä ansainnut.
      Ei, ei ole, jos sitä ei kutsu palkinnoksi. Älä koskaan sano; " Saat nyt tiskikoneen tyhjentämisestä palkkioksi yhden namun"
      vaan sano; "Olet nyt ansainnut tekemälläsi työllä yhden karkin."

      3. Kohtuun opetteleminen. Opeta lapselle kohtuutta. Näytä esimerkkiä.


      Itse en ymmärrä karkkipäiviä. Jos jokin on kiellettyä se kiehtoo.

      Kasvata lastasi. Ehkä voisit korvata karkinhimon antamalla huomiota, rakkautta, jotain hedelmää tai yhdessäoloa, ehkä lasin vettä kivasta mukista.
      Lapsellasi voi olla psyykkisiä ongelmia,ehkä hän lohduttaa itseään sokerilla.
      Tai ehkä hän ärsyttää sinua saadakseen huomiotasi, anna sitä muulloinkin.

      • crazy..

        aika alas olet vajonnut ja ehkä hieman "hullu" jos suklaasta rakkautta haet...


    • Lasse-setä67

      Syy lienee sinun. Miksi raahaat herkkuja kotiisi? Tottakai lapsi haluaa syödä herkut mitkä silmiin osuu, ehkä itsekin teet niin. Ihminen on perso makealle joten kannataisiko olla ostamatta herkkuja tai piilottaa ne paremmin.....

    • Varma todiste

      Porttiteoria todistettu.

      Aluksi kaikki lähtee sokerin narkkaamisesta, sitten siirrytään kovempiin
      "pärinän" aiheuttajiin kuten kofeiiniin ja tupakkaan,
      ja lopulta siihen kaikkein kovimpaan kamaan eli alkoholiin.

      • HÄVETKÄÄ !

        Minä söin lapsena kaiken sokerin mitä sain .

        Sokerihumala on totta.
        Makaroni ja vaalea leipä toimii samalla tavoin, pitää saada lisää ja lisää....
        Alkoholikoukkuu jäinkin kun sain maistaa -kotona-! makeaa viiniä Muscatello oli nimeltään.
        salaa sitä lipittelin ja kukaan ei huomannut mitään.

        Naapurin kakaroitten kanssa sitten hommattiin vahvempaakin.

        Mielialaa se makea nostaa, hetkeksi.

        Nyt ei tee enää mieli viinaa kun lopetin kaiken luonnottaman makean syömisen ja valkeat jauhot pois ja muutkin, kun todettiin keliakia.

        Luonnolliset marjat ja hedelmät maistuu nykyisin aika makeilta, jopa porkkanat, kun ei keinomakeilla sotke ja turruta makuaistejaan.
        Eikä niissä ole niitä syöpää aiheuttavaia lisäaineitakaan vaan oöinvastoin ovat terveellisiä.

        Karkkeja lapselleen antavat vanhemmat tuhoavat lapsensa terveyden ja altistavat sairauksille.
        DiabetesII on jo kansantauti ja lisääntyy vaan.
        Ja äitit ostaa karkkeja ja keksejä kotiin,hyi hitto miten vastuutonta ja valistumatonta porukkaa voi vielä v2012 ollakaan?

        Pian on pennullas diabetes, siinähän kyttäät sitten tuleeko lääkitys hoidettua ajallaan.
        Näkö menee ja jalat amputoidaan sokeritaudin vuoksi monelta, sellaista tulevaisuutta vanhemmat lapsilleen petaa ostamalla niille karkkeja kaappiin.


    • ...

      Kasvata pentus

    • lapsirakas

      Ikävää,että kasvatat lapsesi varkaaksi,leikkimällä tällaista piilotus-ja teippausleik-
      kiä tämän kanssa.Tottakait`lapsella on hauskaa leikkiä vanhempiensa kanssa. Leikki toki lasten ja vanhempien kesken on sallittua ja terapeuttista.Mutta varas-
      tamisen opetus ,on lasta tuhovaa leikkiä.Laita lapselle säännöt jota perheessä
      tulee noudattaa.En nyt viitsi sinua aikuista ihmistä alkaa neuvomaan,mutta sen
      tiedän,ettei lapsi varasta ,jos sillä on säännöt,vaikka levität kaikki karkin ja muut
      herkut pöydälle.Aikuistu ja ala kasvattamaan lasta,ennekuin teet siitä varkaan
      Valvonta on myöskin eräs kasvatuksen keino muun lisäksi.

      .

    • Kyllä lääkäri tietää

      Asiantuntijoiden mukaan makeanhimo johtuu nälän tunteesta. Säännölliset ateriat ja terveelliset välipalat aterioiden välillä ehkäisevät liiallista karkin himoa. Toisten seura ja kiva tekeminen saa myös ajatukset muualle.

    • Äippä myös

      Voi jessus tuota moralisointia täällä. Ihan kuin kaikki tietäis paremmin kuin kukaan muu lasten kasvatuksesta. Totuus on kuitenkin niin ettei kukaan tiedä absoluuttisen oikeaa tapaa. Jokaisella metodilla hyvät ja huonot puolet ja välillä tuntuu että joillain jopa tapa kasvattaa suoraan ohjekirjasta. Huoh.

      Nooh.. Alkuperäiseen aiheeseen... Ymmärrän hyvin keskustelun aloittajan huolen ja murheen asiasta. Sokeririippuvuus on oikea riippuvuus eikä mikään keksitty ongelma tai tapa. Ja todellakin siitä kärsivä tekee kaikkensa (jopa varastaa) saadakseen sokeripitoista. Meidän perheessä on yksi samaisesta kärsivä ja meillä ainakin kromin puutos sen aiheutti. Eli kannattaa kokeilla todellakin sitä lisäravinteena. Kumpa vain terveydenhuollon henkilökuntakin opiskelisi aihetta, koska heillä on myös aivan liian monella tuo täällä nähtävä asenne ja kuitenkin heidän tulisi osata auttaa moralisoinnin sijaan.

      Hyvää jatkoa sinne ja tsemiä jatkoon! =) Se riippuvuuden kanssa tasapainoittelu on ehkä jopa elinikäistä eli onnea ja menestystä kaikille sokeririippuvuudelle altteille! Ei käy kateeksi.

    • EI HYVÄ

      Tere. Kuka on opettanut lapsesi syömään karkkeja pyydä häntä opettamaan normaaleille tavoille. Itse en ole koskaan antanut lapsilleni mitään karkkeja pienenä ja nyt isompana (11 ja 12v) tytöt ovat tosi ylpeitä karkittomuudestaan. Isovanhemmilla ja muutamilla ystävillä meinasi alussa olla kovapala kun kielsimme heitä tuomasta meille karkkeja mutta nyt ovat myöskin hyvin ylpeitä kertoessaan tästä omille tutuillensa. Ootteko muuten huomannut mitä järkevää kioskeissa myydään? Karkkeja=ylipainoa olutta=alkoholismia veikkauksia=peliriippuvuutta tupakkaa=tiedätte kyllä mitä

    • Tsemppiasiihen

      Kuria?

    • Äippä myös

      Hehe, kaikki varmaan tekee niinkuin parhaaksi näkee. Mutta ajatellen meidänkin elämää, ois ollu melkoisen omituista olla täysin karkitta. Kah kun päiväkodeissa ja kouluissa on joskus tarjolla moisia esim. toisten lasten synttäripäivinä... Ei meilläkään pieninä ollut karkkia lainkaan. Mutta kaikkea ei voi kieltää tai kaikelta suojella.

      Kiellä nyt sit ihmeessä lapsiasi menemästä vielä kauppaankin kioskeiden lisäksi... =D Ties vaikka kaikkien edellämainittujen lisäksi vielä iskee shoppailuholismi. Ja aatella, millaisii muita himoja siellä voi syntyä... =D Ei siis mitenkää pahalla, tää naurattaa vaan jo ihan ajatusleikkinä...

    • Ackte Koluukki

      Hai,mikä tahansa lapsestakin voinee tulla.Hik.

    • Btoooooom

      En tajua miksi nyt monet haukkuu aloittajaa.

      Meilläkin oli pentuna karkkipäivä (lauantai) ja meidän iskällä oli autossa omat pastillit. Ja voin sanoa, että ei niihin iskän pastilleihin koskettukaan. Oli sen verta kunnioitusta toisten omaisuutta kohtaan.

      Joskus iskä sitten antoi yhdet pastillit rasiasta. joskus ilman syytä ja joskus kauniisti pyytämällä.
      Lauantaina sitten kaikki me lapset saimme lauantai karkkipussit ja illalla elokuvaa katsoessamme vanhemmat ja lapset saivatjakaa sipsipussin ja juoda lasilliset limpparia.

      Ja kellään meijä perheessä ei ole minkäänlaisia herkkuriippuvuuksia.
      Mutta jos varasti. Ei kunnian kukko laulanut. Herkut meni pois ja kaikkee muutakin sanktiota tuli. Ei tehnyt mieli varastaa kun kaikki kiva lähtee pois.

      Mutta eiköss joka nuorella lapsella jossahin vaiheessa ole tuo varastelu/näpistelu vimma?

      AP laita herkut sellaseen paikkaan ettei lapsi tiiä niitä olevankaan. Jos ne on aina jossain leipähyllyssä nii tottakai lapselle tulee himo kun ne näkee. :)

      Jaksamisia!

    • asiantuntija auttaa

      Sinun pitäisi puhua psykologin kanssa tästä ongelmasta.

    • Itse olen todella tyytyväinen, kun onnistuin pitämään lapseni etäällä namuista taaperoikäisenä, olkoonkin että tämän äiti ja mummi sabotoivat alinomaa tarjoamalla hänelle sokeritörkyä. Lapsi sai kuitenkin suhteellisen vähän karkkeja siihen aikaan, eikä nyt kuusivuotiaana ole niistä erityisen kiinnostunut. Syö mieluummin hedelmiä.
      Tekee pahaa katsella, kun jotkut työntävät sokeria niinkin pienille, jotka eivät sitä osaa itse edes pyytää! Mitähän tällaisilla aikuisilla liikkuu päässä? Kaikkein irvokkainta on katsella, kun ylipainoiset äidit myrkyttävät alle kaksivuotiaitaan sipseillä ja karkeilla. Paha perinne jatkuu...

    • supernanny1

      Ohjelmassa Super nanny oli samankaltainen juttu, missä poika varasteli kaapista herkkuja. Poika täyttöi herkuilla mahansa eikä syönyt ruoka aikaan oikeaa ruokaa. Ensimmäisenä kaapeista tyhjennettiin kaikki herkut pois ja otettiin lapsi siihen mukaan. Ruoka aikoja pistettiin uusiksi, ne oli aina samaan aikaan joka päivä ja lapsi otettiin mukaan "mitä ruokaa tänään?" ja ruoka ajoista ei poikettu! Esille pistettiin muita välipaloja kuten hedelmiä mitä sai syödä. Hyvä ohjelma kannattaa seurata! You tubesta löytyy vanhojakin ohjelmia ja myös tämän kyseisen pojankin tarina löytyy varmasti sieltä.

    • Mikävaivaa

      On tää ny maailmanloppu. Älkää hyvät ihmiset... :(

    • Kiellot pois

      Olin työpaikassa, jossa karkkia sai erittäin edullisesti "huoltotuvasta" ja myös lihatuotteita.

      Työskentelin tuolla noin 20 v. ja ostin noita karkkeja kotiin. Niitä oli joka päivä tarjolla olohuoneen pöydällä pienessä kulhossa.

      Tyttäremme ei ollut kiinnostunut kovin paljoa noista karkeista, kun niitä oli saatavilla jatkuvasti.

      Vedänkin tästä laihan jotopäätöksen, että jos isännällä on kaljapäivä kerran viikossa, niin silloin vedetään kunnolla. Eli rajoituksilla ei päästä toivottavaan lopputulokseen.

      Karkkia ja kaljaa on saatava silloin , kun tekee mieli.

    • 7+8

      Minä suosittelen sitä että vedät kaikki karkit ja herkut pois. Olen lukenut muutamista perheistä joissa lapsen tultua perheeseen ei edes anneta karkkia nuorena. (Vanhemmatkin on syömättä herkkuja.) Lapsi siis elää tyytyväisenä ja vähän ''tietämättömänä'' näistä karkeista. Mutta suosittelen kokeilemaan, vähentämään näitä herkkuja esim. viikko kerrallaan ja jotain muuta aktiviteettia lapsellesi kuin ruokailu.

    • vänä

      Karkkivarkaista minäkin jäin kauppaan kiinni aikanaan.
      Olin vielä kauppiaalle tuttu kun pienessä kotikylässä asuttiin/asioitiin.

      En voi sanoa että mitään opin, varsinkaan kun jäin uudelleen kiinni muutama vuosi myöhemmin. Ei ole vielä paiskattu omilla lapsilla niin ei ole tuota kasvatusta tarvinnut sen enempää miettiä.

    • tässä alkuohjeet

      Mikäs konsti tuo nyt on... hävitä kaikki sokerit, kaapeista pois, ja makeiset-- laitat tilalle, luumuja, banaaneja, rikittömiä kuivahedelmiä, hunajaa, .. lantturaastetta, porkkanoita

      Teet 4-5 viljan jyvärouhepuuroa, syötät sitä omenaraasteen ja marjojen kanssa, ja kermaa päälle.. ja vihannes salatteja

      ja erilaisia pähkinälaatuja.. alkaa helpottaa... oma syyhän se on.. vähän aikaa kurinalaista elämää, ja sitten voi silloin tällöin jotain makeaa syödäkin..ja kuten sanottu, makeitahan ne ovat esim. viikunat, taateli kielen alla tepsii sekin... niinhän ne beduiinit kulkee erämaan halki.. no, vettä on tosin lisäksi...Kiinassa kun olin, niin siellä syötiin sokeriruokoa..kuin lanttua... ei pidä olla tyhmä, joka vihaa lastaan terv. benedi

    • hipsu57

      Mitä enemmän rankaiset, kyttäät ja kiellät, sitä enemmän makea houkuttaa. Kyllä makeanhimo on lapsella normaalia. Toivottavasti pidät hänellä normaalit ruoka-ajat ettei verensokeri kenties aktiivisella lapsella ole aina alakantissa. Muuten voit lakata ostamasta herkkuja kotiin jos et pysty pitämään tarpeeksi lastasi silmällä sekä keskustella muiden ihmisten kanssa siitä, että et halua lapselle tarjottavan karkkeja. Mikä siinä nyt niin pahaa oikeastaan on, keksi terveellisiä herkkuja hedelmäsmoothieita ja muuta luonnollista makeaa joita voi nauttia hiukan useammin kuin karkkia, niin tyttö tottuu käyttämään niitä. Käytä kekseliäisyyttä, leipokaa jotain terveellisempiä kuin kaupan valmiit tms. Älä myrkytä lasta kromilla tms. epäilyttävällä.

    • Lue tämä!

      Söin ja sain lapsena aika paljon karkkia. Makeanhimoni oli kova kuten yleensä muillakin lapsilla. Tutkimusten mukaan se johtuu lasten kasvusta ja kalorien tarpeesta, jolla elimistö pyrkii luonnollisesti täyttämään kasvuun tarvittavan kalorimäärän. Nykyään ei makea maistukaan oikeastaan ollenkaan.

      Anna lapsellesi makeaa pieninä annoksina tekemättä siitä numeroa. Älä laita esille jos sitä ei saa syödä. Jos tulee vieraita, sopikaa kuinka paljon lapsi saa ottaa.

      Makeannälkää voi tyydyttää myös esim. makeilla hedelmillä kuten banaanilla, terveellisillä rahkoilla, mansikalla ja muilla marjoilla. Korvaa valkoinen sokeri vaikka hedelmäsokerilla tai Stevialla jolla voi maustaa mehuja yms.

      Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi :)

      • Lue tämä!

        Hyvä vinkki vielä mitä meidän lapset rakastaa: Osta 1l maustamatonta jogurttia, lisää siihen 1l jäisiä mansikoita tai mustikoita, 1-2 banaania, 2-3 rkl hunajaa, 1-2 dl kaurahiutaleita ja hedelmäsokeria tarvittaessa. Sekoita sauvasekoittimella tasaiseksi.
        Vie hyvin makeannälän ja on terveellistä.


    • Älkää ostako makeita. Pitäkää karkkipäivä kerran kuussa. Loppuu himo ennen pitkää, kun sitä makeaa ei saa säännöllisesti.

    • mattigrönne

      En lukenut kokonaan viestiäsi, mutta on selvää että Saatana koettelee tytärtäsi. Saatana joka on ottanut muodon sokerina. Käärme ujutti Eevan nauttimaan kiellettyä hedelmää, hedelmät sisältävät sokeria. Tässä on yhteys.
      Tyttäresi on nykyaikainen Eeva, jatkossa tämä ehkä johtaa huumeidenkäyttöön ja karkotus tarkoittaa että heität hänet kotoaan ulos.
      Vie lapsesi Kirkkoon kuulemaan Jumalan sanaa. Ehkä lapsesi ymmärtää, että on olemassa toinenkin tie josta hän saa otteen.
      Kaikenlaiset sokerituotteet on välittömästi piilotettava kotoa, Saatana viestittelee tyttärellesi niiden kautta ja sokerihumalassa hän on demonien riivaama.
      Jos tuntuu vielä hankalalta, niin ota yhteydessä paikalliseen seurakuntaasi asian tiimoilta, he osaavat auttaa.
      Yst.Terv.Mattigrönne

      • mattigrönne

        S. aata.na siis.


    • 2311111111

      Syökö lapsesi lainkaan hedelmiä?

      Makean himohan tulee siitä, kun keho tahtoo sokeria. Paras lääke siihen on hedelmien syönti, mutta usein se himo kohdistuu myös karkkeihin, kun niistä saa sen nopean verensokerikohotuksen.

      Eli lisää lapsen ruokavalioon enemmän hedelmiä, banaania, appelsiineja, omenia ja ananasta. Saattaa himo laantua, kun keho on saanut tarpeeksi hedelmistä tulevaa sokeria.

      Ei se karkkihimo muuten muusta johdu. Mieti itse, söitkö pienenä tarpeeksi hedelmiä?

      Myös jano saattaa olla syy makean himoon.

    • nazioleoleoleee

      Mottaat sitä naperoo vaan turpaa kun se varastaa mässyä ja hakkaa se oikein kunnolla niin ei kyllä enää varasta. Ja juota sille ämpäri viinaa kolmen tunnin välein niin ei ees kykene varastaaan mutää.

    • santtuli1

      Juu taitaa olla niin että sinulla on ylipainoa, kun makeakin vain "ilmestyy" kaappeihin...lapsesi vain matkii vanhemman mallia ei sen kummempaa!

    • Herkkua muka

      Makeisia ei tarvitse säilöä asunnossa ollenkaan eikä karkista kannata puhua herkkuna muutenkaan.
      Itselläni ei ole asunnossani makeisia miltein koskaan enkä itse ole edes lapsena makeisia kaivannu.
      Oma lapseni tosin on oppinut äitinsä kautta mässäilemään makeisia ja siihen ollu mielestäni syynä hänen äitinsä itselleen asuntoon kätketyt makeiset joita lapsemme selvästi pitää suorastaan äidin aarteina joita äiti piilottelee.

      Mulla ei ole ollut karkkipäiviä lapsena koska en ole makeaa himonnut, johtuen varmaan siitä että vanhempani eivät ole syöneet tai piilotelleet makeisia. Taasen lapseni äidillä on ollut karkkipäivät ja hänen vanhempansa syöpöttelevät makeisia.
      Tuleksana näyttäs olevan että me entiset lapsukaiset olemme nyt aikuisinakin makean suhteen vastakohtia.... ;)

      Jos vieraat tuovat makeisia niin kannattaa kertoa vieraille etteivät näytä niitä lapsille.
      Vieraat voivat muutenki tuoda makeisien hinnalla vaikka askartelutarvikkeita tjv...
      Kannattaa myös vieraille mainita asiasta ennen kuin tulevat karkkien kera ovelle.

    • terotas

      Tätä samaa ikivanhaa paskaako ne taas täällä jauhaa??
      Useita kertoja Suomessa tästä makeanhimosta justkattu.
      Eikö Suomi24 TODELLA osaa uudistua???

    • pullamössösukupolvi

      1) Lapsen ruokavalio kuntoon, mikäli ei ole kunnossa.
      (Ihan oikeasti se pullamössöleipä pois vaikka se onkin "niin hyvää". Makeanhimo laskee. Todettu.)

      2) Kannattaa käyttää lapsi verenkuvassa ja tarkistuttaa mm. diabetes, ihan varmuuden vuoksi.

      3) Myös vanhemmat myötäilee tekemiään sääntöjä (ainakin lapsen läsnäollessa)! Mikäli lapsi ei saa syödä keskellä viikkoa herkkuja, lapsen on tiedettävä, että vanhemmatkaan ei niin tee.

      4) Kovemmat rangaistukset käyttöön jos valehtelee/_varastelee_! (=ehdollistuminen! :)
      Yksinkertaisesti karkikia ei saa karkkipäivänä jos käyttäytyy huonosti, mahdolliset pelikoneet/telkkari irti seinästä, läppäri takavarikkoon, mahdollinen kosketusnäyttöpuhelin vaihetaan vanhaan kapulaan takavarikkoajaksi, ei kavereita.. Sanktiosta kun pidetään kiinni niin kyllä alkaa oppimaan. Lapsia paapotaan mielestäni liikaa ja.. no, katsokaa vaan nykyisiä 13-kesäsiä.. *huokaisu*
      Ei KUKAAN jaksa kauan olla erossa asiosita, mitä pitää tärkeänä -> alkaa muuttaa käytöstään soveliaampaan muotoon. :)

      5) Kurinpalautus. Esimerkiksi tukkapölly tai luunappi.
      KURINPALAUTUS EI OLE SAMA ASIA KUIN PAHOINPITELY.
      Oikeasti, kuinkakohan moni 60-80 -luvulla syntyneistä ovat saaneet kurinpalautusta? Entäpä te, oi palstan lukijat?
      Voitteko sanoa olevanne tervejärkisiä? Onko kurinpalautus jättänyt ikuiset traumat, joita puratte kaikkeen mikä liikkuu?
      Sitä minäkin.
      Traumoja ei jää lapselle mikäli hän tietää MIKSI kurinpalautus toimitetaan.

      Ja toistan: kurinpalautus EI ole sama asia kuin pahoinpitely.
      Pieni tököttävä kipu hiusrajassa/ihon kihelmöinti alle minuutin ajan VS. hiusmurtumilla ja mustelmilla varustettu käsivarsi.

      5) Kuten joku jo sanoi, ne herkut piiloon niin ettei lapsi pääse käsiksi = lukkojen taakse. Saattaa raivota asiasta, mutta oppiipahan rajat.

      6) Rajoja löystetään kun muutosta näkyy ja lapseen voi luottaa.


      Terveisin ihan tosissaan oleva 19-vuotias aikuinen kakara.

      • 88+12

        Tukistaminen ja luunappi ovat pahoinpitelyä ja lainkin mukaan kiellettyjä. Vai annatko sinä tukkapöllyä työkaverille joka ei kuuntele puhetasi tai luunapin bussikuskille joka pudottaa kolikkosi eikä pyydä anteeksi? Tuskin teet niin, koska tiedostat, että toiseen käsiksi käyminen on kiellettyä ja silti kävisit käsiksi itseäsi pienempään ja puolustuskyvyttömään lapseen, käsittämätöntä. Jos aikuinen näkee ainoaksi keinoksi kajota lapseen fyysisesti niin syy lapsen tottelematomuuteen löytyy aikuisesta. En minäkään kunnioittaisi ihmistä joka satuttaa tietoisesti eikä hallitse itseään riitatilanteessa. Olen äiti ja tehnyt töitä lapsien parissa eikä ikinä ole tullut tilannetta jota puhumalla ei ole saanut hoidettua. Toki pitää ymmärtää koska on oikea aika puhua ja selittää lapselle mitä hän teki väärin tms. Oikea aika ei ole jos lapsi riehuu eikä kuuntele. Riehuminen rahoittamiseen toimii joillain syli ja toisilla vaikka "jäähypenkki".


    • ääliöäiti

      Typerä aloitus. Psyykkisiä ongelmia äidillä, näkyvät sitten ns. kasvatuksessa. Aikaa on vahdata karkkeja mutta ei vie lasta lääkäriin.
      Helppo sääntö, mitä on kotiin ostettu ja tuotu syötävää saa syödä koska haluaa ja miten paljon haluaa. Ei tule syömishäiriöitä, eikä tule ostettua roskaruokaa. Jos sitä ostetaan, sen saa syödä pois.

      • 23bnhjhyg

        Jospa äiti ostaakin makeaa kotiin jotta voi itse syödä ja samalla kontrolloida tytärtään.
        Jospa lapsuusiän diabetes vaanii, pitäisikö mitata aamuinen sokuritaso, äiteeltäkin.


    • Terveet rajat

      Todella monella ihmisellä on nykyisin suolistossaan aivan väärä bakteerikanta ja mitä enemmän sokeria ja makeaa syö, sitä enemmän bakteerikanta vääristyy. Suolistossa on liikaa hiivaa ja se vaatii ravinnokseen sokeria, joka lisää hiivaa jne. Pienellekin lapselle voi antaa iltaisin muutama tunti syömisen jälkeen maitohappobkateerikapselin, jonka bakteerit asettuvat yön aikana oikeille paikoilleen. Runsaat ilmavaivat ovat sen merkki, että bakteerikanta on väärä ja huono. Kromin puute aiheuttaa myös makean himoa.

      Sanon kuten moni muukin, että älä osta kaappiin herkkuja kuin esim. kerran viikossa ja vain sen verran, ettei niitä jää. Kerro lapsellesi, että ylettömästä sokerin syömisestä tulee sokerihumala ja veren sokeri nousee nopeasti - se virkistää - ja laskee yhtä nopeasti, jolloin tulee väsymys.

      Vanhemman tehtävä on huolehtia lapsen ruokavaliosta ja vetää rajat herkkujen syömiselle. Omilla lapsillani ei tosin ole ollut rajoitusta, eivätkä he ole koskaan halunneet syödä karkkia ja muuta makeaa ylettömästi. Lapset ovat erilaisia ja jos muu perhe syö paljon makeaa, tottakai lapsi oppii mallin eikä pysty rajoittamaan syömisiään. Ole esimerkkinä ja syö itsekin vain harvoin ja syökää yhdessä silloin luvan kanssa, mutta ei kerralla silloinkaan älytöntä määrää, koska sokerihumala tulee aina runsaasta sokeriannoksesta. Kerro tyttärelle, että hänelle saattaa tulla paino-ongelmia, jos jatkaa tuollaista makean syömistä ja ettei se ole terveellistä kenellekään. Lohtusyömisen voi oppia jo lapsena ja tunnen äidin, joka käyttää sitä, jos lapsella on paha mieli. Se on turmion tie, koska lapsi oppii lohduttautumaan syömällä eikä opi kestämään pettymyksiä.

      Tuntuu kummalliselta, että monet nykyajan vanhemmat eivät laita lapsilleen mitään rajoja eivätkä sitten hallitse tilanteita lastensa kanssa. Lapsi tarvitsee riittävät rajat tunteakseen olonsa turvalliseksi. Jos ei niitä ole, lapsella on paha olla ja hänestä tulee riiviö ja tyranni. Yhden vapaan kasvatuksen sukupolven jäljiltä on terve järki kasvatuksesta monelta täysin hukassa. Rakkaus on myös lujuutta eikä lapsen mielistelyä ja kaiken sallimista.

      • tässä on viisaus

        lapselle pitääkin kertoa, ja lasta opettaa...mutta jos vanhemmat opettavat ja
        mitätöivät opetuksensa rikkomalla sen itse, oli kyse sitten tupakasta, alkoholista, tai valkoisesta sokerista, joka on luonnoton makea, koska siinä ei ole mukana vitamiineja
        ja hivenaineita.

        Sokeri on tosin nopeaa polttoainetta, mutta palamisreaktiossa tulee olla läsnä erilaisia puskuriaineita, makro-ja mikrohivenaineita.. ja vitamiineja.

        Koska valkoisessa sokerissa ja jauhoissa, kaakuissa ,pikkuleivissä jne..niitä ei ole, elimistö oppii varastamaan itseltään, samoin kuin lapsi oppii varastamaan vanhemmiltaan.

        On olemassa tutkimus, joossa oli kaksi rottaryhmää, ja molemmilla oli juotavana puhdasta vettä ja 10 % alkoholi liuosta.

        Toinen rotta ryhmä sai kokojyväviljaa, hedelmiä, vihanneksia, pähkinöitä jne...Toinen rottaryhmä sai samaa kuin lapsesi?.. valkoisista jauhoista tehtyjä ruokia, valkoista sokeria, valkoista riisiä, ..tyhjiä vitamiinittomia, ilman hivenaineita olevia tuotteita.

        olosuhteet muutoin olivat samat. Tämä ns, roskaruokaa syövä rottaryhmä ryhtyikin veden sijasta juomaan alkoholiliuosta.

        Tutkimus on tosi ja sen selitys luotettava.

        Väärät ruoka- ja ravintotottumukset, johon vanhemmat ovat syyllisiä, tuottaa ylivilkkaita, hermostuneita, nautintoaineisiin haksahtavia lapsia, he rakastavat hot.dogeja 2 € hampurilaisia jne..mutta vihannessalaatteja.. ja jyvärouheista tehtyjä puuroja, manteleita, saksanpähkinöitä, para-ajouc..jne.. he eivät syö.. ei marjoja, ei hedelmiä eri lajeja, ei tuorejuustoja, ei hernettä, ei papuja, ei linssejä...ei siemeniä, kuten auringonkukka, sesam, pellavansiemen jne..vehnänjyviä voisi paahtaa pannulla, tilkkasessa oliiviöljyä,..ne poksahtelevat kuin popgornit..se edesauttaa pureskelua ja vahvistaa hermoja.

        Solujahan on tarkoitus ruokkia, eikä lapsen makuhermoja.. soluistahan lapsi on kokoonkyhätty.. hermosolu, luusolu, lihassolu, rasvasolu ...ruokkikaa niitä, Ne ovat se lapsi. Solut tarvitsevat hyvin monipuolisen ravintokoostumuksen, ja sokerituotteet, ja tyhjät kalorit, pitävät solut nälässä.

        Lapsi ei ole ravintoalan asiantuntija, joten se, mitä hän vaatii, sillä ei ole merkitystä, vaan sillä mitä hän, ..hänen solunsa tarvitsevat.

        Mutta jos vanhemmilta puuttuu tietoa, niin lukekoot ystänäni ,Nobelisti Hennin Karströmin kirjaa " Oikea Ravinto Terveytemme perusta"..terv. benkku


    • htrhntr

      Kysehän on todennäköisesti siitä, ettei hän syö vatsaansa täyteen kunnon ruuasta. Kyllä minunkin karkkia tekee mieli heti jos en ole syönyt.

      Anna karkkia vasta kun on päivän ruuat syöty.

    • Vinkki.

      Ei osteta karkkeja eikä muutakaan makeaa,limsoja yms. silloin lapsi ei syö makeaa. Erittäin harva suomalainen lapsi käy töissä, joten sitä omaa rahaa ei ole ja kun vanhemmilta ei heru rahaa, ei lapsi myöskään itse osta makeisia. Mutta jos vanhemmat ovat lapasia, niin tottakai kersat syö mitä päähän pälkähtää.

    • vm.91

      Osta kauhea kasa karkkia sun muuta makeaa ja anna ne kaikki lapsellesi! Tee tätä viikko ja anna syödä vain. Varmasti tulee stoppi jossain vaiheessa eikä enää tee karamelliä mieli ;)

    • Toimiipi

      Laita makea lapsela piiloon jonnekkin, mistä ei osaa etsiä, vaikka yläkaappiin tai jos ei auta nii sitte autotalliin

      • DIABETES II uhkaa

        Toi vinkki on semmonen et löytyy sit iskän/äidin viinajemmat kun kersa tonkkii
        koko huushollin ylösalasin sokerinhimossaan,
        ja juopi sitten nekin saadakseen "nälän" tyydytettyä :D

        Juopt piilottelee viinojaan,mut karkkeja piiloon, opetat ihan oudoille tavoille.
        Kotiin ei osteta karkkia vaan hedelmiä ja marjoja,
        ja niitä
        saa syödä silloin kun haluaa.TREVEELLISTÄ MAKEAA, ilman haitallisia lisäaineita
        Eipä tarttee varastella enää.
        Johan ne kaikii lisäaineetkin panee elimistön sekasin jakoukuttaa.
        Aivotoiminta menee sekas ja sit varastaakin.

        Anna lapselles puhdasta ravintoa sen makeanällötyksen sijaan, ja D-vitamiinia kans tarpeeks.
        eitule sitten DIABETESTA, jota nyt houkuttelet kotiisi makeeta mättöä kaupasta kotiin kantamalla.


    • ette pysty siihen

      Miksi pitää olla karkkipäivä ylipäätään?

      Järki käteen ja karkin syönnille loppu kokonaan.

      • läskipunkero

        hei jos teit joitakii vituttaa noin kauheesti meijän läskien olemasolo niin tappakaa meijät. sen sijaan että inisette netis niin tehkää asialle jotain!


    • EI VOI OLLA TOTTA

      Olet täysi tollo, jos on tuollaiseksi kasvatettu kakara ettei puhetta usko, niin ei ole äitissäkään kehumista. Kuka teillä ostaa ne karkit ja muut herkut sinne kaappiin? SINÄ. Mene hyvä nainen peilin eteen ja mieti mitä teet kakarallesi. Ei todennäköisesti tee sinullekkaan pahaa olla ostamatta niitä herkkuja. Kuinka edes kehtaat kirjoittaa tuollaisista epäonnistumisistasi vanhempana. Häpeä nainen.

    • muumimamma2

      Sokeritasapainon heitteleminen tekee hirveän makean himon. Kun ruoalla on liikaa hiilihydraatteja ja liian vähän valkuaista niin verensokerin heittely tuo heti nälän ja makeanhimon. Ainoa keino tasaannuttaa sitä on jättää jauhot ja makeat pois kokonaan. Ei yhtään sokeria, ei valkoista jauhoa vaan vihanneksia , lihaa , maitoa, kalaa hedelmiä. Ja riittävästi rasvaa, ettei ole nälkä. Kunnollista vanhan ajan maitoa, jos voi maitoa käyttää, voita ruisleivän päälle ja juustoa päälle.
      Karkkina voi olla esimerkiksi jäiset herneet . Porkkanaa voi syödä siltään, mutta myös kuivattaa, ja syödä naksuna. Myös kuivatut omenat ovat kivoja naksuja.
      Aikuisten ei pidä puputtaa pastilleja ja suklaata ja keksejä ollenkaan , vaan koko perhe kääntää kurssia, niin ettei kaapista löydy mitään muuta kuin sallittuja ruoka-aineita.
      Noidankehä on hyvä katkaista kerralla.
      Lapselle pitää luoda olosuhteet, joissa hän onnistuu, sillä lapsi on sitä mitä hänen odotetaan olevan. Kun liiat houkutukset ovat kotoa poissa, eikä äiti syö erityisnamuja ja näin osoita olevansa jotenkin saavuttamaton, niin lapsikin asettuu perheen yhteyteen, eikä enää korvaa pahaa oloaan näpistelemällä namuja, jotka ovat häneltä kiellettyjä, mutta joita kuitenkin äiti syö.
      Jos tämä ei vielä auta, niin sitten on haettava apua lääkäristä. Joka sitten osaa paremmin asiaa tutkia, ja tarkistaa lapsen sokeriaineenvaihdunnan ja hivenainetasapainon.

      • 2-tyypin deiabeetikk

        Muuten samaa mieltä,mutta maidosta olen eri mieltä. Maitoa ylistetään,että se on niin terveellistä.Siinä sitä sokeria sitten vasta onkin. Tavallisesta maidosta sitä ei maista,mutta esim.hyla-maitohan maistuu hirveän makealle. Näin 2-tyypin diabeetikkona olen huomannut maidonjuonnin vaan oikein nostavan sitä sokeria ja kohta on taas kahta kauheempi nälkä.
        Valkuainen on kyllä hyvä sokerin hillitsijä,muttei maitona.Eihän se varmaan pieninä määrinä ole paha. Olen aina ihmetellyt joidenkin ihmisten älytöntä maidonjuontia. Kyllä siitäkin tulee jokin sokeririippuvuus.
        Älytön sokerin himo on sokeriaineenvaihdunnan häiriö aina jollain tasolla,sanokoot kuka mitä haluaa. Vaikkei niitä aina laboratoriokokeissa huomattaisikaan. En tältä istumalta usko muunlaiseen makean mielitekoon,jos kropassa on kaikki kunnossa.
        En itse syö sokeria sellaisena,enkä lisättynä ruokiinkaan,eikä minulla ole ollut sen sokerinsyönnin lopettamisen jälkeen minkäänlaista mielitekoa makeaan.


    • piparitassu

      Hah.. mä olin aivan samanlainen lapsena. Makeanhimo on edelleen tallella, mutta kykenen hillitsemään sen. Pikkutyttönä varastin vanhempieni taskuista rahaa karkkiin. Eihän se nyt saakeli sentään normaalia ole. Makeisiin jää koukkuun jos on jäädäkseen jopa pahemmin, kuin esim tupakkaan tai alkoholiin. Itselläni huomasen sellaisen ilmiön, että jos olin päivän tupakoimatta ja illalla alkaa tuntua pahalta, join lasillisen kylmää pepsimaxia ja jostain syystä paha olo katosi. Sain sitten lopetettua tupakoinnin. Sokerittomaan pepsiin tosin olen ollut koukussa lukiosta asti eli.. öö.. kymmenisen vuotta. Tupakoinnin lopetin kaksi vuotta sitten. Edelleen oikein hyvänmakuisista karkeista tulee jopa euforinen olo.

    • todellinen hiiri

      Täällä ilmoittautuu sokeriholisti. Lapsena löysin kaikki keksipiilot ja söin jopa sokeripalat paketista. Joskus söin kaakaojauhetta ja rusinoita olisin voinut syödä kuinka paljon vaan. Minulle ei siis pienenä syötetty mitenkään erityisesti sokeria, olin jo aika iso ennen kuin edes sain karkkia ensimmäisen kerran. Karkkia sai karkkipäivänä eikä sitä muuten edes ostettu kotiin. Ja sama meno jatkuu siis edelleen. Tänään oli työpaikan pöydällä suklaarasia ja valehtelematta olen syönyt siitä noin neljäsosan, vaikka meillä on sentään toistakymmentä työntekijää. Karkki on se ykkösjuttu mutta tarvittaessa kaikki makea menee. Mitään leivonnaisia tai jäätelöä ei voi hankkia hätävaraksi eikä leivontaa varten niitä rusinoita. Kaikki menee. En tiedä mitä vanhempani olisivat voineet tehdä toisin, koska nykymaailmassa sokerilta on mahdotonta välttyä. Olen epäillyt että sokeririippuvuus voisi olla perinnöllistä, koska isäni on myös todella pahasti sokerin perään.

      Eräissä eläinkokeissa myös todettiin että sokeri saattaa aiheuttaa voimakkaampaa riippuvuutta kuin heroiini, vaikka tätä en ehkä ole ihan valmis allekirjoittamaan. Voimakkaan riippuvuuden se kuitenkin aiheuttaa, joten ei ole ihme ettei pieni tyttö voi sitä vastustaa. Aikuisena se on hieman helpompaa koska itsekuria on enemmän ja lisäksi ymmärtää sokerinsyönnistä aiheutuvat haitat. Ainoa neuvo jonka voin sinulle antaa, on joko jättää herkut ostamatta tai sitten kätkeä ne niin hyvin ettei tyttö niitä varmasti löydä. Ymmärrän kyllä ettei tämä välttämättä onnistu, sillä minun kohdallani se ei onnistunut. Älä myöskään tee sokerista ja sen välttelystä isoa numeroa äläkä ainakaan muistuttele häntä taannoisesta karkkivarkaudesta.

    • JepJep

      Musta tuo on ihan pienen lapsen kiusaamista, jätetään pastillit naaman eteen,lähdetään pois ja kielletään ottamasta. Lapsella kuitenkaan ei ole vielä niin hyvää itsekuria kuin aikuisella. Miksi tyttösi ei olisi voinut siitä pastillin pari ottaa, siis että olisit ihan antanut hänelle?
      Itselläni on jo lapsenlapsikin,omat lapseni 21v ja 11v ja silloin kun meillä on herkkua, niin niitä saa ottaa eikä siitä tehdä mitään show:ta. (toki aina pitää olla syönyt kunnonruokaa ennen herkkuja) Tosin herkkuja ei yleensä arkisin ostella. Eräs lääkäri oli sitä mieltä, että herkkujen kieltämisestä tulee vain ongelmia ja kyseenalaisti jopa karkkipäivänkin, koska se voi saada lasten mielessä liian ison painoarvon. Mielestäni karkkia tai herkkua voi syödä silloin tällöin kun sitä on, kunhan sitä ei syö joka päivä. Turha tehdä siitä lapselle mitään numeroa ja tosiaan niinhän se lapsilla tuppaa menemään, että se mikä kielletään, niin se tietenkin kiinnostaa kahta enempi.

    • Mallinmitta

      No otetaanpa nyt kukkahattutäti vähän iisimmin. Lapsen karkinhimo on ihan normaalia. Sitä voi vähentää keksimällä lapselle jotain tekemistä ja ostamalla vähemmän karkkia kotiin. Liika karkinsyönti lihottaa ja rikkoo hampaat, mutta tommonen natsikasvatus ei saa myöskään aikaan mitään hyvää.

      Kirjotuksestasi tuli mielikuva, että olet itse melkoisen tanakka täti, joka ei anna lasten syödä karkkia samalla tavalla.

    • entinenpyöreä

      minäkin olin sellainen lapsi joka varasti makeaa kaapeista. meillä oli karkkipäivä ja makeiset olivat selvästi kielletty juttu muulloin. karkkipäivä todellakin sai liikaa painoarvoa - se oli viikon kohokohta. kokonainen karkkipussi lapselle kerralla on liian paljon. mieluummin suosisin sitä että karkki ei ole kielletty tai tiettyyn päivään rajoitettu juttu. kun makeasta tulee odotettu herkku, sitä pitää saada kerralla paljon. siitä seuraa huonoa oloa ja lihoamista. en tiedä, varmasti se on myös sukupuoli ja persoonakysymys. minä olin meidän perheen ainoa tyttö ja hirveä sokerihiiri. veljeni eivät antaneet herkuille niin suurta tunnearvoa kuin minä. olin pyöreä lapsi ja inhosin sitä. lapsi ei ymmärrä että karkki lihottaa. kielletty on kiehtovaa, ja sitä pitää saada vaikka vanhempien auktoriteettia koetellen. minun vanhempani eivät varsinaisesti puuttuneet karkin himooni. voivottelivat vain ja ohimennen tokaissut torut tekivät vain rauhattoman olon. myöhemmin sairastuin syömishäiriöön ja olin monta vuotta sairaanloisen laiha. itse kehottaisin painottamaan terveellistä kotiruokaa, makeana marjarahkaa, kiiseleitä, pähkinöitä, hedelmiä. maustamaton jogurtti omenasoseella ja auringonkukansiemenillä jne. herkkuja silloin tällöin mutta ilman hirveää vouhotusta asiasta.

    • hulivili91

      Arvelehan kun sillä olis hirveät tupakantuskat niinkuin jossain indonesiassa jopa 2v lapsilla. Halvemmaksi tulee ostaa karkkipussi kun kessuu!

    • Namusetä

      Määääää syön karkkii joka päivä.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      285
      19511
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      99
      3869
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2306
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      197
      2003
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1900
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      304
      1722
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1412
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      92
      1395
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1207
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      246
      1111
    Aihe