Onko olemassa masentuneita?

vm-58-

Tuntuu että kaikilla on vaan punaista tupa ja perunamaa tunnelmaa.
Kiikkutuolia, villasukkaa ja pullantuoksua.
Joskus ihan täyttä siirappia!

Eikö kukaan isovanhempi pode masennusta?
Toivottomuutta, väsymystä, yksinäisyyttä, ahdistusta?
Miksen minä jaksa....

12

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tv: valkeaa joulua

      Oi, kyllä voin sanoa, että tänä syksynä olen ollut epätavallisen masentunut.
      Olen pohtinut syitä, kun olen aina ollut aika positiivinen, empaattinen, sympaattinen, iloinen ja elämänmyönteinen.

      Mutta mikään ei ole auttanut - olen saamaton, alakuloinen ja väynyt. Tekee mieli nukkua pitkään ja ottaa päiväunet. Ei ole nälkäkään, ei tee mieli ulos lenkillekään - aina sataa ja on niin pimeätäkin.

      Näin tämä loka- ja marraskuu on minulla mennyt.

      Ja tähän tulokseen olen tullut, että auringollakin on aikamoinen vaikutus.
      Ei ole kovin paljon ollut kauniita, kuulaita päiviä ollut jolloin aurinko olisi loistanut sinitaivaalta vähän kirpeään syyssäähän.

      Tietenkin minulta voi puuttua D-vitamiinia tai B:täkinkö kaivattaisiin, lääkärinikin sanoi, että otetaan muutama lisäkoe. Toivottavasti ei mitään vakavaa.

      Nyt kuitenkin tulin hieman iloisemmaksi, kun meillä oli yhteiset pikkujoulujuhlat lasten ja lastenlasten kanssa. Oli mukava nähdä lapsien iloista hyörinää ja iloisia kasvoja, kynttillänvaloa ja punaisia joulutähtiä, lyhtyjen palavan pihalla,
      glögiä ja torttuja sekä pipareita.

      Onneksi tykkään tästä joulunajasta - sen väreistä ja musiikista, rauhastakin,
      jospa vielä tulisi vähän luntakin....

    • tv: valkeaa joulua

      Vielä jatkan, että en mielelläni syö mitään masennuspillereitä. Mutta jos tämä masennus ei hälvene ajanoloon, niin kyllä täytyy harkita sitäkin mahdollisuutta.

    • masentunut tai ei

      Tottakai noita podetaan koko ajan.
      Niiden taustalle painamiseksi yritetään välillä leipoa pullaa, kutoa sukkaa, ihailla punaisia tupia tai järjestää suurella vaivalla juhlat tai kutsut. Sitten sekin touhuilu alkaa väsyttää ja kyllästyttää, onkin taas mukava löhötä sohvalla tv:ta katsellen ja torkkuen jonkun aikaa, kunnes taas sekin alkaa kyllästyttää. Tätähän on koko elämä.
      Yleisohje vaivaan on kaiken ikäisille, että hakeudu muiden seuraan jos vain pystyt.
      Kaltaisiasi on enemmistö. Niitä löytyy yksin kotoaan ja sitten sieltä muiden seurasta, siksihän ne sinne muiden seuraan on menneet.
      Ei kannata stressata ja haikailla vastuita ja jaksamispakkoja takaisin, joista on päässyt irti.
      Onni on, ettei enää tarvitse herätä töihin joka aamu klo 6, ei vastata 24/7 lapsista, ei ulkoiluttaa koiraa koiran ehdoilla ja aikataululla kolme kertaa päivässä, ei tehdä lumitöitä heti kun lunta sataa, ei leikata ruohoa jne. Saa ajatella itseään, elää omaa aikatauluaan, ahdistua ja väsyä niin, ettei siitä tule seurauksia muille.
      Kannattaa kaivaa nyt jo luvallisesti takaisin esiin unohtunut teini-iän huolettomuus, josta aikanaan oli niin kurjaa luopua aikuisenelämänvaatimusten tullessa elämään mukaan.
      Nykyiset nuoret ei siitä huolettomuudesta varmaan enää luovukaan, vaan pysyttelevät ikiteineinä koko elämänsä. Se on siis jopa muodikastakin, 2000-lukua.
      Siitä tuli just ohjelmakin Teemalta: Syrjäytyneet nuoret (= elämänviisaat nuoret?). ;)

    • Masennustako?

      Joka aamu herätesäni totean että taas yksi päivä vähemmän...
      Ikää on 80 v. terveyttä on riittänyt, mutta minä hetkenä tahansa tämän ikäinen voi saada jonkun slaagin, ja sitten ollaan missä ollaan!

      Järjestelen tavaroitani, merkkaan nimiä valokuviin, hävitän kirjeitäni ja muistiinpanojani, jaan kauniit vanhat esineeni jälkipolville ja kerron niiden historiat, sillä minua kylmää ajatella, että ne joutuisivat kirpputorille ja kaupattaisiin ihmisille, joille ei niiden historia kiinnosta.

      Pitää opetella luopumaan, mutta kovalle ottaa.

      • vain elämää

        Tallella ikä eletty.
        Harva pystyy elämään enempää kuin päivän kerrallaan. Siinä suhteessa kaikenikäiset ovat tasa-arvoisia.
        Ei kannata mennä arkkuun itse, laittakoot muut sitten aikanaan. Siihen asti katsotaan loputkin kortit.


    • Uneton ja masentunut

      Aika paha ra-ma-vit nyt on päällä. Johtuu sateesta ja siitä, että vuoteen ei ole tarvinnut aurinkolaseja ottaa esiin. :(

    • mietteitä

      Minä en viitsi haikailla tavaroitteni perään. Kyllä ne lapseni sitten osaavat valkata ne 'arvotavarat ja muut sellaiset joita mielivät'. Kaikilla lapsillani on jo omat itse sisustamansa kodit ja omanmakuisensa esineet.

      Yritän elää tätä päivää ja mielessäni ajattelen edes jonkin työn, mitä hommailen.
      Onneksi minulla on ikäisiäni ystäviä muutama, yhteisiä rientoja sekä tuttuja - ettei tarvitse mykkänä päiväänsä viettää. Toki minulla on lastenlapsia ja niistä iloitsen todella ja mielelläni hoidankin välillä heitä. Ja pari mukavaa harrastustakin minulla on kun vaan viitsii ja huvittaa mennä mukaan. Yksinkin viihdyn kotona ja välillä tehdä ristikoita, lukea, katsella tv:tä tai kuunnella radiota ym.

      Mutta kieltämättä se alakulo ja saamattomuus välillä vaivaa - tähän asti olen ollut sinut sen kanssa, kun koen kuitenkin iloa ja tyytyväisyyttä elämisestä ja olemisesta. Noo-o, ehkä se on vaan tätä kaamosväsymystä. Joulun jälkeen jo valoisuus taas lisääntyy....

      En aio ottaa mitään hirveätä stressiä joulusta, mutta pidän joulunajasta jo senkin takia, kun tapaan rakkaimpiani ja saamme viettää yhteistä aikaa.

    • ihan normaalia

      mieliala usein vaihtelee, ja ei kyse ole masennuksesta, minusta tuntuu, että nykyisin puhutaan ihan liikaa masennuksesta, siksikö nuoretkin uskoo olevansa masentuneita, jos ei aina ole mukavaa...

    • vm-58--

      Niin, onneksi nykyään uskalletaan puhua masennuksesta.
      Minulla se on jo kestänyt yli 10v,
      ja rampauttanut elämää.
      Todellakaan ei pienestä "alakulosta" kaikilla ole kysymys.

      Silti kovin toivoisin jaksavani olla mummona pienelle
      lapsenlapselleni...
      Onneksi hän ei vielä tiedä masennuksesta mitään :)
      Itse koen syyllisyyttä kun en saa lähdettyä katsomaan,
      niimpäin menee, että he tulevat minun luokseni.

      Ystäviä 0 kpl.
      Enkä usko olevani ainoa...

      • saman ikäinen

        Hei vm-58,
        Miten sinuun saisi yhteyttä?
        Oikein hyvää joulun odottelua ja myös ihania joulun tuoksuja sinulle!


    • mummo vm-56

      Hei vm-58
      Et ole todellakaan ainoa, olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä depression ja yl.ahdistuneisuushäiriön takia, ollut jo liki 8 vuotta. Ja todella sanojesi mukaisesti rampauttaa elämää...

      Lapsenlapsia jaksan hoidella ( 3kpl), kiitos ihanan puolisoni, eli yhdessä hoidellaan. Itse en tuon yl.ahd.häiriön takia juurikaan voi poistua kotoa, en oikein minnekään, mutta onneksi lapsenlapset asuvat mummolaa lähellä ja tulevat tänne. Yökyläänkin. Mikäs sen ihanampaa mummille ja vaarille.

      Voin tällä hetkellä suht hyvin, kiitos elämäntilanteen, lääkityksen ja terapian.

      Voimia ja jaksamisia sinulle, sekä hyvää joulun odottelua. Älä suotta tunne syylisyyttä, emme me ole itsellemme tätä depressiota halunneet.

    • Anonyymi

      Kyllä minä tunnen sama. Ja isovanhemmuus ei auta mitenkään tähän masennuksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe