miten oman lapsen kuolemasta voi selviytyä?

onnellinen123

Tässä pohdin, että miten, siis MITEN voi selvitä oman lapsen äkillisestä menettämisestä? Vieressäni nukkuu kohta 4vuotias poikani. Hänen käsi on lämmin ja pehmeä. En voi käsittää miten muka selviäisin jos menettäisin hänet. On tunne että eihän siitä voi päästä enää ylös! Voiko suruun ja ikävään ja kuolemaan tottua? Halaus läheisensä menettäneille.

17

949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menet1

      Tää kirjoitus ei tunnu oikein hyvältä tällä palstalla.

    • J K

      NIINKÖ

    • Ikävä jatkuu

      Ei siitä selviäkään koskaan kokonaan. Elämä jatkuu, mutta se muuttuu totaalisesti koko loppuiäksi. Suru on aina läsnä vaikka se ei estäkään elämästä. Aika auttaa. Suruun, kuolemaan ja ikävään tottuu - se on nyt osa minua, elämääni, menneisyyttäni ja tulevaisuuttani. Se on ollut minun ja perheeni osa, joka annettiin meille matkassa kannettavaksi. Vaikka suru on läsnä, on myöskin kiitollisuus siitä, että meillä oli Hän, pois meiltä otettu. Vaikka lapsemme ei enää olekaan keskuudessamme, hänellä on aina paikka sydämissämme, muistoissamme ja mukanamme.

    • Ikuinen ikävä

      Elämä jatkuu, halusi tai ei. Jos vielä on muitakin lapsia on vaan pakko nousta sieltä sängystä vaikka itseä elämä ei enää kiinnosta. Jotenkin tähän kyllä tottuu, ikävään ja suruun joka on joka hetkessä mukana, sen kanssa on vaan pakko elää, muuta vaihtoehtoa ei ole. Minulla myös tuo kiitollisuus siitä että sain hänet pitää edes sen 10 vuotta mitä sain, siitä en luopuisi mistään hinnasta! Hän löytyy aina minun ja muun perheen sydämestä ja rakkauttahan ei kukaan voi ottaa pois, ei edes kuolema.

    • Emoeläin

      Ainoa lapseni kuoli vuosi sitten ja haluaisin tietää mitä tarkoittaa että ei selviä lapsen kuolemasta.Tarkoittaako se sitä että vietät loppuelämäsi psykiatrisessa hoidossa,
      tapat itsesi vai kenties jotain muuta ? Itse olen selvinnyt, jos se tarkoittaa sitä että pystyy käymään töissä ja elämään ns.normaalia elämää,mutta mikään ei kuitenkaan ole enää normaalia.Lapsi on mielessä joka päivä,vaikka välillä tuntuu että muut
      ihmiset luulevat että olen unohtanut hänet,koska "johan siitä on vuosi kulunut "
      Ihmiset ovat kautta aikain menettäneet lapsiaan ja selvinneet siitä koska on ollut pakko.On ollut pellot kylvettävänä ja kantturat lypsettävänä ja ei se ihmisen selviytymismekanismi mihinkään ole hävinnyt tänäkään päivänä.

      • aina äiti

        minun lapseni kuoli 8 kk sitten, en ole enää oma itseni vaan katselen maailman menoa mustien silmälasien läpi. käyn töissä, siivoan ja pesen pyykkiä jne konemaisesti joka päivä. kaksi kertaa viikossa vien kynttilän haudalle, itken ja itken hänellä oli aikuisuus alkamassa. seurustelu menossa, valmistumassa ammattiin kaikki jäi kesken minun tärkein elämäni aikaan saannos on iäksi poissa......
        ihmettelen usein miten pienistä asioista riidellään ja ollaan huonolla tuulella

        kun kuolema tulee perheeseen, elämä ei enää ole samanlaista kuin ennen
        silmät avautuvat ja samalla tulee katkeruus ja viha


      • kevät tuuli
        aina äiti kirjoitti:

        minun lapseni kuoli 8 kk sitten, en ole enää oma itseni vaan katselen maailman menoa mustien silmälasien läpi. käyn töissä, siivoan ja pesen pyykkiä jne konemaisesti joka päivä. kaksi kertaa viikossa vien kynttilän haudalle, itken ja itken hänellä oli aikuisuus alkamassa. seurustelu menossa, valmistumassa ammattiin kaikki jäi kesken minun tärkein elämäni aikaan saannos on iäksi poissa......
        ihmettelen usein miten pienistä asioista riidellään ja ollaan huonolla tuulella

        kun kuolema tulee perheeseen, elämä ei enää ole samanlaista kuin ennen
        silmät avautuvat ja samalla tulee katkeruus ja viha

        Hei!

        Luvin kirjoituksesi...
        itsen olen myös menettänyt viime vuonna lapseni, nuoren aikuisen...hänellä oli elämä edessä päin..ja yksi silmänräpäys, ja kaikki oli mennyttä.
        Olisitko kiinnostunut vaihtamaan ajatuksia kanssani tässä surun kaskellä?


      • rantakummeli
        kevät tuuli kirjoitti:

        Hei!

        Luvin kirjoituksesi...
        itsen olen myös menettänyt viime vuonna lapseni, nuoren aikuisen...hänellä oli elämä edessä päin..ja yksi silmänräpäys, ja kaikki oli mennyttä.
        Olisitko kiinnostunut vaihtamaan ajatuksia kanssani tässä surun kaskellä?

        Menetin rakkaan lapseni 5 vuotta sitten.Hänet temmattiin täältä silmänräpäyksessä. Olen halukas keskustelemaan kansasi.


      • Surullinen äiti
        rantakummeli kirjoitti:

        Menetin rakkaan lapseni 5 vuotta sitten.Hänet temmattiin täältä silmänräpäyksessä. Olen halukas keskustelemaan kansasi.

        Minä menetin poikani jo lähes 8 vuotta sittten, mutta suru ja kaipuu ei poistu. Minulla on fyysinen kipu siitä, että en voi nähdä ja puhua poikani kanssa. Mitkään kirkot tms. eivät minua voi auttaaa. Tähän on vain totuttava, elämään ilman rakkaintani.


    • Keissa

      En ole menettänyt lasta, mutta muita raskaita asioita olen joutunut kokemaan ja läheisiäkin on poisnukkunut. Niin sitä voi luulla, että ei kestä, mutta on vain pakko kestää ja jatkaa elämää tapahtui mitä tahansa. Minua on Jumala auttanut kun oma ymmärrys ja voiamt eivät riitä.

    • aina äiti

      nauti siitä kun saat silittää hänen lämmintä ja pehmeää kättä ,

      kun arkun äärellä silitin lapseni kylmää poskea hyvästeiksi, tuntui kun itsestäni olisi jäänyt osa sinne arkkuun iäksi.

      hautaustoimisto otti jäähyväismaksua 50 euroa, olin niin väsynyt ja sokissa etten edes jaksanut asiasta valittaa!!!!

    • äiti-e

      Ei siitä selviäkään, heti kolme vuotta pojan kuolemasta, raskas paino rinnassa koko ajan. Uni ei tule kunnolla, näen painajaisia kun nukahdan.
      Kaikki pelot hävisivät, mitä pelkäämistä enää on, pahin on jo tapahtunut.
      Oma kuolema tuntuisi hyvin luonnolliselta, en haudo itsemurhaa, kyllä kuolema tulee kun sen aika on. Lapsen kuolema on niin nurinkurista, asiat menee päälaelleen.

      • Pahinta olis!

        Voi hyvät ihmiset! Luin ja itkin! Usein mietin jos sattuisi omalle kohtaa! En jaksaisi! En selviäisi!


    • luojavarjele

      En selviäisi minäkään. Olen muuten mielenterv ongelmainen. Varmaan alkaisin juomaan itseäni hengiltä,jos menettäisin yhdenkään lapsista tai lapsenlapsista.

    • Darjeeling

      Vuosi ja kahdeksan kuukautta sitten lähti oma poikani 31 vuotiaana, joka ikinen päivä hän on ajatuksissa. Tuskallistahan tämä on mutta elämän on kuitenkin jatkuttava vaikka joskus tuntuu aamulla että sängystä ei jaksa nousta uuteen päivään.

    • Anonyymi

      Nämä kirjoitettu n, 10 vuotta myöhemmin edellisestä kommentista. Vaimoni kuoli v.16 rintasyöpään. Sitä oli edeltänyt n. 6 vuotta aikaisemmin todettu rintasyöpä, joka hoidettiin kahdella leikkauksella ja sytöstaattihoidolla oireettomaksi. Lopputulos oli kuitenkin löhduton ajatellen meitä, minua puolisoana ja lapsia, joita oli kaikkiaan neljä. Nuorin tyttäreni päätti elämänsä oman käden kautta keväällä 22 sairastettuaan vakavaa ahdistueisuushäiviötä n.10 vuotta, siihen emme me läheiset eikä yhteiskunnan terveyspalvelut voineet auttaa. Jäljellä olemme enää minä ja kolme lastani ja heidän neljä lastenlastaan. Miten minä tämän kestän. Elän elämääni korkeintaan tunnin kerrallaan. Pitempään en kykene suunnittelemaan. Yritän olla tukena lapsilleni ja heidän lapsilleen. Olen jo eläkkeellä ja minulla olisi mahdollisuus taas ajatella omaakin elämääni eteenpäin, jos vain löytäisin toisen samanikäisen ja samanmielisen ihmisen rinnalleni, mutta olezn liikaa menneisyyteni vanki, enkä kykene ottamaan alkelta eteenpäin elämässäni. Toiset osapuolet säikähtävät kokemuksiani ja katkaisevat yhteydenpidon. Näin se elämä kantaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe