Lumisade heikentää verkkoyhteyttä

pyry

Onko oikeasti näin että rankka vesi-/lumisade heikentää mokkulan signaalia? Lueskelin monilta sivuilta ja kovin olisi mokkula altis luonnonvoimille. Eilen ja tänään se kyllä näkyi kun netti on todella hidas ja välillä katkeaa yhteys.

Tiedän kyllä että joku tukimasto yms. on voinut kaatua tai paljon käyttäjiä sun muut mokkulan hitauden riesat. Mutta nyt alkoi heti lumisateen tullen temppuilemaan.

75

6102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi hyvinkin heikentää etenkin jos et asu tai ole tukiaseman lähettyvillä.

      • tökkiitökkii

        Minä asun tukiaseman lähellä, ja kyllä tökkii kelillä kuin kelillä, aamulla, päivällä, illalla, yöllä.


      • =====
        tökkiitökkii kirjoitti:

        Minä asun tukiaseman lähellä, ja kyllä tökkii kelillä kuin kelillä, aamulla, päivällä, illalla, yöllä.

        Jos tukiasema on kuppasen heikko tai ylikuormitettu suuren käyttäjämäärän vuoksi, silloin sijainnillakaan ei ole mitään merkitystä.
        Itse nostin vastaavassa tilanteessa helvetinmoisen kalabaliikin operaattorille, niin itse ehdottivat sopimuksen purkua kesken sopimuskauden.
        Operaattori vaihtui, ja nopeus suunnilleen kymmenkertaistui.
        Älä käperry kurjuuteesi, vaan laita linjat punaisiksi, ja siinä ei vieno valittaminen auta vaan silmitön raivo.


      • fssfs
        ===== kirjoitti:

        Jos tukiasema on kuppasen heikko tai ylikuormitettu suuren käyttäjämäärän vuoksi, silloin sijainnillakaan ei ole mitään merkitystä.
        Itse nostin vastaavassa tilanteessa helvetinmoisen kalabaliikin operaattorille, niin itse ehdottivat sopimuksen purkua kesken sopimuskauden.
        Operaattori vaihtui, ja nopeus suunnilleen kymmenkertaistui.
        Älä käperry kurjuuteesi, vaan laita linjat punaisiksi, ja siinä ei vieno valittaminen auta vaan silmitön raivo.

        Kannattaa ottaa operaattoriin yhteyttä ja purkaa toimimattomuude takia koko sopimus. Mutta jätä se raivoaminen pois. Siinä vaan nolaa itsensä eikä auta asiaansa yhtään.


      • Että se mokkulista.
        fssfs kirjoitti:

        Kannattaa ottaa operaattoriin yhteyttä ja purkaa toimimattomuude takia koko sopimus. Mutta jätä se raivoaminen pois. Siinä vaan nolaa itsensä eikä auta asiaansa yhtään.

        No hei vaan. Soittakaa tukipalveluun.

        Täällä SoneraSaunalahtiElisaDna tukipalvelu hyvää huomenta.
        Autamme myös tuki ja liikuntaelin sairauksissa.
        Tuemme vähäosaisia ja annamme kainalosauvoja. Ei kun kyynärkeppejä.

        Vitsit vitsinä. Vaikuttaa toki säätkin, lumi- vesi. Jonkin verran ja niihinhän operattorit vetoavat. Minulla on tuttava pääkaupunkiseudulla, jonka parveketta vastapäätä näköetäisyydellä on tukiasema.

        Hänellä oli Elisan sim yhteys, joka tukiasemesta huolimatta ei toiminut koskaan 0.2 - 03 vauhtia enempää. Sopimus 1 Mbits. Lukemattomia kertoja hän välitti, mutta parannusta ei tullut ja Elisa laskutti täpöllä. Paskaselityksiä heiltä tuli.

        Annoin hänelle kokeiluun Dna vastaavan ja johan hurahti nopeudet 1 - 4 Mbits vauhtiin. Käskin ottaa sen ja sanoa Elisan irti. No Ulisihan irtisanoi sopimuksen jopa samana päivänä kun määräaikakin oli umpeutunut. Ottivat kaksi vuotta katteetonta rahaa.

        Oma yhteys on ollut aina kiinteä. Harvinaisia matkakäyttöjä varten mokkula josta olen luopumassa.


      • yksi pettynyt lisää,
        fssfs kirjoitti:

        Kannattaa ottaa operaattoriin yhteyttä ja purkaa toimimattomuude takia koko sopimus. Mutta jätä se raivoaminen pois. Siinä vaan nolaa itsensä eikä auta asiaansa yhtään.

        ei kannnata ainakaan pas**lahteen ottaa yhteyttä, siellä minulle vaan leviteltiin käsiä...tyyliin... sory vaan kun olet muuttanut katvealueelle entisestä osoitteestasi, ja yhteys ei toiminut kuin yönaikana, ja hitaasti silloinkin....eikä suostuneet purkamaan sopimusta, onneksi oli puolivuotta enään jälellä ja otin DNA littymän rinnalle, ja nyt ei ole häiriöitä tällä samalla "katve-alueella" ollut kuin 2 kertaa, 2v aikana. Kanattaa ensin kokeilla eri operaatoreiden yhteyksiä, onhan siinä 14 vrk. palautuoikeus, ja ilman mitään perusteluja tällöin voi jättää sop. tekemättä.


      • Huono ilma -> ihmiset mokkulakoneidensa äärellä -> liikaa leikkaavia signaaleja. -> Kaikilla hidas yhteys. Kyllä se on kaapeli ihmisen paras ystävä, poislukien matkapuhelimissa, joissa puheen äänentoisto paskaa, mutta ihan riittävä.


      • hiviraija
        vaeaerinymmaerrettu kirjoitti:

        Huono ilma -> ihmiset mokkulakoneidensa äärellä -> liikaa leikkaavia signaaleja. -> Kaikilla hidas yhteys. Kyllä se on kaapeli ihmisen paras ystävä, poislukien matkapuhelimissa, joissa puheen äänentoisto paskaa, mutta ihan riittävä.

        lol ihmisen puheääni alkaa muutenkin n. 80 Hz ylöspäin niin mihin vittuun parempaa äänentoistoa tarvitsee pelkkään puheentoistoon.


      • Kaikkea kokeillut
        yksi pettynyt lisää, kirjoitti:

        ei kannnata ainakaan pas**lahteen ottaa yhteyttä, siellä minulle vaan leviteltiin käsiä...tyyliin... sory vaan kun olet muuttanut katvealueelle entisestä osoitteestasi, ja yhteys ei toiminut kuin yönaikana, ja hitaasti silloinkin....eikä suostuneet purkamaan sopimusta, onneksi oli puolivuotta enään jälellä ja otin DNA littymän rinnalle, ja nyt ei ole häiriöitä tällä samalla "katve-alueella" ollut kuin 2 kertaa, 2v aikana. Kanattaa ensin kokeilla eri operaatoreiden yhteyksiä, onhan siinä 14 vrk. palautuoikeus, ja ilman mitään perusteluja tällöin voi jättää sop. tekemättä.

        Joo on se kummallista. Olen kuullut samoja kertomuksia muutaman ja sinun vaan vahvistaa, että Sontalahden liittymät ei skulaa, jostain syystä. Itselläni on ollut pari kertaa Sontalahden sim liittymä, toistaiseksi voimassa olevana ja vaikka ympärillä on linkkejä joka lähtöön, niin välillä vaan ei tekstiviestit lähteneet, ei tulleet, eikä puhelut.
        Eipä muuta kuin vaihto toiseen operaattoriin. Dna on skulannut hyvin niin mokkuloissa kuin puheluissa. Tosin ei Dna:n paljon hekumoitu 4 G liittymä pelannut Espoon keskeisillä alueilla, missä sen piti toimia 4 G verkossa. Antoi vain 3 G yhteyttä ja sekin piti pakottaa "vain 3 G" nimiseksi linkiksi.


      • Kaikkea kokeillut kirjoitti:

        Joo on se kummallista. Olen kuullut samoja kertomuksia muutaman ja sinun vaan vahvistaa, että Sontalahden liittymät ei skulaa, jostain syystä. Itselläni on ollut pari kertaa Sontalahden sim liittymä, toistaiseksi voimassa olevana ja vaikka ympärillä on linkkejä joka lähtöön, niin välillä vaan ei tekstiviestit lähteneet, ei tulleet, eikä puhelut.
        Eipä muuta kuin vaihto toiseen operaattoriin. Dna on skulannut hyvin niin mokkuloissa kuin puheluissa. Tosin ei Dna:n paljon hekumoitu 4 G liittymä pelannut Espoon keskeisillä alueilla, missä sen piti toimia 4 G verkossa. Antoi vain 3 G yhteyttä ja sekin piti pakottaa "vain 3 G" nimiseksi linkiksi.

        Minulla taas Saunalahti on toiminut jo ainakin 6-vuotta eikä muuhun ole tarvetta ollut vaihtaa.


      • viistäkää hattua
        vapunen kirjoitti:

        Minulla taas Saunalahti on toiminut jo ainakin 6-vuotta eikä muuhun ole tarvetta ollut vaihtaa.

        Sama juttu. Noi DNA:n myyjät vois jättää astroturfingin, se on niin läpinäkyvää touhua, että. Tunnetusti DNA:lla on huonoimmat yhteydet, huonoin asiakaspalvelu sitten Soneran. Jaksan aina muistuttaa siitä, kuinka DNA:n asiakaspalvelu lähetti tekstiviestin, että soita, heillä on asiaa :D

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Astroturfing


      • kiiti71

        soneralta kanssa neljä viis liittymää ei mitää resee ja vehkeet ei toimi


      • Korkvakorutukka
        hiviraija kirjoitti:

        lol ihmisen puheääni alkaa muutenkin n. 80 Hz ylöspäin niin mihin vittuun parempaa äänentoistoa tarvitsee pelkkään puheentoistoon.

        Ei se vika ole siinä taajuuskaistan alapäässä. Se on yläpäässä. Kannattaa ehkä tutustua esim. Nyquistin teoreemaan ja muuhun asiaan liittyvään ennen lollottelua.


    • Kyllä. Pilvien ja sateen vesihöyry ja jääkiteet absorboivat ja sirottavat korkeataajuisia radiosignaaleja. Satelliittivastaanottokin on paksulla ilmalla usein täysin mahdotonta.

    • ruutu harmaaata

      Jos siellä eduskuntatalon liepeillä sataa lunta, niin täällä on tähtikirkasta. On kuitenkin kai niin että sieltä eteläästä kai singnaalit tulee ja sentakia täälläkin näkyy huonosti? Noh, odotellaan rauhassa parreeita kelilöitä teitille, niin täälläkin alkaa plittään.

    • mokkulisti1

      Itselläni varmaan enemmän vaikuttaa ruuhka linjoilla

    • ghfh

      Kyllä vaikuttaa. Kuten keskustelussa on jo ilmennytkin.

    • säätilavaihtelee

      Kylläpähä tuo on väitteen mukainen tieto,täällä tuo kirottu kylmä vesisade pätkii telkkariakin.Helei!

    • lumisateet ja vesisateet ja joskus jopa pilvisyys vaikuttaa kyllä yhteyteen, muistakaa että myös seinät vaikuttaa yhteyteen, joten jos sattuu oleen ikkuna samalla suunalla kuin masto ni siinä mokkulat summuut nettitikut kannattaapi pittää, ja kyllä langattomalla yhteydellä ei oo ku kaks haitta puolta, toinen on ruuhkat yhteyksissä joita operaattori ei jaksa selvitellä ja toinen on tosiaa se puuttuva johto

      ja kun yritän lähettää viestiä tulee teksi:
      ''Keskusteluihin osallistuminen on estetty sääntöjen vastaisen toiminnan vuoksi. Huom! Osa operaattoreista käyttää jaettuja ip-osoitteita (esimerkiksi Saunalahden mobiililaajakaistat) ja ip-osoitteesi on voinut joutua estolistalle sen takia.''

      jaettu IP on tosiaa se minkä olemassa oloo en ***tu vaan ymmärrä...

      • teekorva

        Tsust ni! Tämän tästä tuuppaa tuollaista ilmoitusta esiin vaikka en ainakaan itse tiedä sääntöjä rikkoneeni.. mitkä ne sitten lienevätkään.

        Entä kuinka toimitaan tapauksessa jossa joku "jaettua ip.tä" käyttävä möhlii itsensä rikostutkintaan? Kuinka monta konetta tutkitaan ennen kuin syyllinen löydetään eli kuinka monelle yksi ip on jaettu? Eikö niitä osoitteita löydy jokaiselle laitteelle omaa vai säästetäänkö tässäkin kohtaa.

        Aina ei viitsi laitetta startata uudelleenkaan saadakseen rikkeettömän osoitteen taas vähäksi aikaa.


      • jgjkgkjv
        teekorva kirjoitti:

        Tsust ni! Tämän tästä tuuppaa tuollaista ilmoitusta esiin vaikka en ainakaan itse tiedä sääntöjä rikkoneeni.. mitkä ne sitten lienevätkään.

        Entä kuinka toimitaan tapauksessa jossa joku "jaettua ip.tä" käyttävä möhlii itsensä rikostutkintaan? Kuinka monta konetta tutkitaan ennen kuin syyllinen löydetään eli kuinka monelle yksi ip on jaettu? Eikö niitä osoitteita löydy jokaiselle laitteelle omaa vai säästetäänkö tässäkin kohtaa.

        Aina ei viitsi laitetta startata uudelleenkaan saadakseen rikkeettömän osoitteen taas vähäksi aikaa.

        Kyllä se operaattori lokittaa sen NATtinsa sisäisen liikenteenkin ja pystyy kertomaan kenellä joku sisäinen ip on milloinkin ollut.


      • teekorva
        jgjkgkjv kirjoitti:

        Kyllä se operaattori lokittaa sen NATtinsa sisäisen liikenteenkin ja pystyy kertomaan kenellä joku sisäinen ip on milloinkin ollut.

        Kuinka vaan mutta silti tuo myötääsä esiintyvä kirjoituskielto ottaa patikkaan.

        Toisaalta se kai kertoo myös siitä, että noita kieltoja jaellaan aika taajaan. Olisko nyt menossa toinen viikko tällä yheydellä ja ainakin neljästi on jo tullut ilmoitus tuosta kiellosta. Siitä pääsee buutilla mutta silti.


      • heh heh hehhee

        DNA:pa ei taida jaettuja IP-soittteita käyttää.


    • parappa

      Kyllä vaan säätila ja kaikki ilmassa liikkuva vaikuttaa noihin langattomiin teknologioihin, siis kun signaalit välittyvät ilmaa pitkin.

      Itse en muotioikuista suosi langatonta teknologiaa vain sen takia että se on uutta & muodikasta.

    • juuupelijuu

      Ei vaikuta keli, se on operaattoreiden salajuoni nostaa netin hintoja toimintavarmuuden nimissä. Tämä on varmatieto paikallisen baari tietotoimistosta.

    • s.lahti1

      jos on soneran mokkula niin ei toimi vaikka asuisit siellä tukiasemalla.

    • Yksinkertaista

      Yksi salamanisku voi tuhota koko netin.
      Olemme oikeasti luonnon ja Luojan sekä säitten armoilla.
      Ehkä vähän sähkön sekä varavoimankin.
      Varokaa vaan ettei aiheuteta ylikuormaa sillä sitten kyllä
      kaikki tukiasemat menee tukkeeseen ja mikään ei toimi.
      Silloin on jatkettava keikkaa kynttilän valaistuksessa
      akustisesti kun sähköt katkii.
      Muistakaa aina että, luonto ei ole mikään börs
      taikka velkarosvolainapankki.

      • lololo-

        Tiedätkö mitä sana Internet tarkoittaa? Sitä että verkko on hajautettu niin, että yksi salamanisku EI tuhoa koko verkkoa. Esimerkiksi yksittäisen operaattorin yhteyksiä se saattaa kuitenkin katkoa joltain alueelta. Ylikuormitustilanne taas ei aiheuta kaikkien yhteyksien katkeamista, vaan sitä, että joidenkuiden yhteys toimii, toisten ei. Ne jotka maksavat enemmän, saattavat olla etusijalla... :)


      • jhdy

        radiotekniikan, tukiasema tekniikan ja kännykän testaajana (työni). Voin sanoa että ei ylikuormitus ole kännykkäverkolle ongelma, vaan normaali tilanne. Ne kun suunnitellaan toimimaan ylikuormitustilanteessa. Testaan esim. yli 200 puhelun yhtäaikaista tilannetta joka päivä, jossa 50 puhelua on yli max kapasiteetin. Ja hyvin tukiasema ne hoitaa. Kuten, jakamalla kuormaa muille verkon laitteille tai tukiasemille, jne... Se kun mitä paremmin tukiasema pärjää ruuhkan keskellä on erinomainen myynti argumentti. Tukiasema testataan myös esim. että toimii tulipalossa, maanjäristyksen sattuessa, jne..


    • tuho?

      en nyt laittaisi netin tökkimistä luonnon tuhoiksi vaikka se kova myrsky/sade sitä mokkulaa hidastaakin...

    • sepe413

      hei tele-finlandia löytyy ihan hyvä yhteis 54,0 Mbbs singaali hyvä missä vain 14 euroa kk minä käyttän pienellä paikka kunnalla ennen oli huonot yhteydet

      • sepe413

        vielä lisää laite tuleen 24kk sopimuksella on ilmainen muuten 200 euroa se on kuin puhelin mutta on vain kaksi painiketta ,viidelle yhteys saman laitteen kautta


      • entiedä?
        sepe413 kirjoitti:

        vielä lisää laite tuleen 24kk sopimuksella on ilmainen muuten 200 euroa se on kuin puhelin mutta on vain kaksi painiketta ,viidelle yhteys saman laitteen kautta

        Ei töki kun on tollanen valokuitujuttu, se taitaa olla maan alla?


    • lololo-

      Jos yhteys on langallinen, kuten minulla, niin ei töki ei. Jos sinulla on joku sossun maksaman mokkulaviritys, niin silloin pätkii. Ihan kun ei pätkisi ilman lumisadetta...

      Mokkulasi on radiolähetin- ja vastaanotin, ja se käyttää radioaaltoja tiedon siirtämiseen. Sääolosuhteet, kuten lumisade, saattavat heikentää radiosignaalia tai estää sen kulkemisen. Tämän takia tulisi rakentaa langalliset yhteydet koko maahan, jotta luonnonilmiöt eivät voisi kaataa Internetin ja sen palvelujen toimintaa.

      • Vallilan Henkka

        Ei sossu mitään puhelinlaskua tai -tekniikkaa ikinä maksa tai oo maksanutkaan enkä tiedä kellekään. Eikä esim. lehtiä. Näin ainakin Hell-singissä.


    • 14+16

      Minkä takia te käytätte tuollaisia aivan älyttömiä mokkuloita?!? Ne ovat tarkoitettu liikkuvaan käyttöön exim.mökille, autoon, junaan jne jne. Ei kotona kannata tuollaisia käyttää koska niiden kuuluvuus on aivan naurettavaa luokkaa, ketään ei ole varmasti koskaan päässyt siihen luvattuun nopeuteen vaan yleinen nopeus on maksmissaa 50% luvatusta. Kotona käytetään kiinteää nettiä, jonka voi sitten langattomalla boksilla jakaa kannettaviin.

      • HOH...HOIJAA..,

        no nauretaan sitten sinun mielipiteillesi, kun tää mokkulakin näyttää toimivan ihan kiitettävästi koti-oloissakin, ja ei siihen mitään "älyttömiä mokkuloita" tarvita jos löytyy oikea operaatori, jonka liittymä toimii...äly tulee sen käyttäjän päästä...eiks vain.


      • ainoa vaihtoehto

        Esim. minä asun paikassa missä kiinteä yhteys maksaisi mahdottomuuksia.

        Mokkula on minulle ainoa järkevä vaihtoehto, ja on riittänyt aivan hyvin.


      • 14+16:lle

        Sen takia mokkula, koska se on niin halpa verrattuna lankaliittymään.


    • pätkiijamykistyilee

      Mutta eikö tuo lankaliittymä ole paljon kalliimpi??

      Meillä mokkula juonittelee heti kun on vähänkään sateisempi ilma,mutta eipä mulla ole mitään tärkeää tehtävää netinkautta...onneksi.Kunhan vaan omaksi iloksi pitelen yhteyttä ystäviin....

    • Kyllä heikentää

      Mitä rankempi vesi- tai lumisade, niin sitä huonompi on mokkulan toimivuus.
      Sama pätee myös kännyköihin, varsinkin jos puhelin on asetuksista pakotettu toimimaan vain 3G- tai 4G-verkossa. Eli puhelin ei automaattisesti siirry signaalin heiketessä paremmin toimivaan GSM-verkkoon.

      Lähes kaikki langattomat viihde-elektroniikat toimii näillä korkeataajuisilla signaaleilla: kännykät, mokkulat, televisiot, tietokoneiden WLAN-yhteydet...
      Nämä toimivat suurinpiirtein yhtä korkealla taajuudella kuin mikroaaltouunit.

      Mitä korkeampi taajuus, sitä huonompi on signaalin kantavuus, ja kaikki esteet heikentävät näiden korkeataajuisten signaalin voimakkuutta. Tähän vaikuttaa talvella myös puiden oksiin kertyneet lumet, sekä jään kertyminen tukiaseman antenneihin. Kesäisin signaalia heikentää puiden oksiin tulevat lehdet.

      Nämä korkeataajuiset lähettimet imevät valtavasti sähköä, ja antavat kuitenkin vain huonon kantavuuden signaalille.
      Pakostakin herää kysymys että miksi ei käytetä matalataajuisia lähettimiä???

      Muistan kun takavuosina ainoa kännykkää eniten muistuttava kapistus oli LA-puhelin. Se oli jopa yhdenlainen buumi siihen aikaan, oli autopuhelimia, käsipuhelimia, ja tietysti kotona se valtava tukiasema.
      Sellaisen 2W tehoisen käsipuhelimen signaali saattoi kantaa jopa yli 40 km päähän. Tämä johtuu nimenomaan matalasta taajuudesta, joka läpäisee esteet erittäin hyvin.
      Nykyaiset korkeataajuiset kännyköiden ja televisioiden tukiasemat imevät hurjasti sähköä, mutta signaalin kantama ei yllä edes puoleen siitä mitä tuollaisen parin watin tehoisen LA-puhelimen signaali kantaa.

    • DNA toimii.

      Ihan vinkiksi, operattoriin yhteys jos netti ei toimi,hyvitystä saa jos pyytää ei sitä tulla tuputtamaan.
      Itse sain laskuhyvitystä ja loppujen lopuksi koko nettiyhteyden hintaa laskettiin.
      DNA:lla ainakin toimii hyvitys MUTTA vain jos itse sitä pyytää.

    • Saunalahen 4G

      Se mokkulan toimivuus riippuu siitä, missä asut.
      Ja jos yhteys tökkii, niin monissa mokkulamalleissa on lisäantennin liittämismahdollisuus. Että huonoille keleille ja huonompiin yhteyksiin kannattaa hommata lisäantenni, niin se autta huomattavasti, vaikka taivaalta sataisi vihaisia ämmiä helmat korvissa ja puukot ja puntarit kourissa.
      Se antenni ei montaa kymppiä maksa.
      Tiedät vaan oman mokkulaliittymäsi tyypin, onko se 3G vai 4G. Sen mukainen lisäantenni. Ja kun suuntaa antennin, niin se suuntaus täytyy laittaa vähän linkkimaston ohi, ettei suoraan mastoon päin.

    • Lisä-antennia kehiin

      Jos muutenkin asut kuuluvuus-alueen reunamilla, niin ei ole mikään ihme jos yhteydet pätkii huonoissa olosuhteissa.
      Sinuna harkitsisin lisäantennin hankkimista, varsinkin jos kiinteä netti on kalliimpi kuin mokkulan käyttäminen.
      Kannattaa ostaa kerralla hyvä ja tehokas antenni, nimittäin kaikki johtoliitoksetkin heikentävät signaalin voimakkuutta.
      http://www.3g-antennit.fi/product/213/huipputehokas-28-dbin-yagi-antenni-900mhz-3g-verkkoon

      Miksihän operaattorit eivät itse tarjoa tällaisia antenneja? Hintakaan ei ole kovin paha, noin mokkulan hintainen...

    • Mokkula on p..seestä

      Mulla oli keväällä kolme viikkoa Saunalahden mokkula käytössä yhden "komennuksen" vuoksi ja yritin pitää yhteyksiä ulkomaailmaan, välillä onnistui välillä ei, yleensä kun satoi räntää taikka oli huono ilma, ei onnistunut. Onneksi kännykässä oli netti ja sain luetuksi sähköpostit sillä ja lähetettyä.

      Vaimolla työn puolesta Elisan mokkula, kun tekee etätyötä kotona, ei pelitä sekään, kesälläkin pätki ja nyt kuuluu olevan yhtä h..vettiä koko työntekeminen läppärillä, kun mokkula ei pelitä.

      Mulle Dna porukka yritti myydä mokkulaa, mutta kyllä into loppu kauppaamiseen, kun pistin ehdot toimivuudelle, eivät uskaltaneet luvat varmaa toimivuutta. Joten vielä tulee lankaa myöten meille laajakaista.

      Kyllähän sitä ennen pärjättiin ilman nettiä ja muita hienouksia, mutta tää homma riepoo, kun näitä palveluja tarjotaan ja alat niitä käyttämään yritystoiminnassasi, niin kyllä niiden pitäisi sitten myös toimia!

    • bernd

      mokkula yms. langaton tietoliikenne perustuu radio aaltohin. radioaaltojen kantavuus on taas (muistaaksen) riippuvaista ilman koostmuksesta. Täten ilmankosteus vakuttaa esim. räntäsateen muodossa

    • Etanannopeudella

      Säästä en tiedä, mutta kyllä ottaa hermoon mokkulan hitaus. Meillä miesväen oli ihan pakko mennä hankkimaan mokkula, kun se oli 4 kertaa entistä yhteyttä halvempi. Nyt alkaa veri kiehua, kun se toimii välillä niin hitaasti, varsinkin suositut sivut. Videot pätkivät ja sivut latautuvat niin h i t a a a a a a s t i. Ilmeisesti vielä asumme jossain kuuluvuusalueen reunamilla, mutta oli silti pakko mennä ostamaan, kun puhelinmyyjä soitti. Yöllä ja aamulla toimii paremmin. Meillä on upouusi tietokone kaiken lisäksi, niin sitten piti mennä ostamaan maailman hitain netti. Jossain mökillä tms. tällainen voisi olla hyvä. Mutta pitänee sitten ruveta surffaillessa tekemään vaikka kotitöitä, kun tähän on sitouduttu kahdeksi vuodeksi.

    • jkjh

      eipä tuo ole vaikuttanut lähintukiasemakin noin 15km en ole huomannu mitään hitautta yms. vaikka lunta/vettä satanut yms. Saunalahden mokkulalla

    • hghygcvd

      No nämä mokkulat tökkii enempi tai vähempi. Mistä muuten johtuu sellainen, että kun itselläni rupeaa mokkulan kautta yhteys pätkimään tai loppuu kokonaan, niin katkaisen yhteyden ja yhditän uudelleen, niin jopas taas hurisee nopsaan jonkin aikaa?

    • Toimii kyllä

      Asun kaupungissa ja minun mokkulaani ei ole myrsky vaikuttanut mitenkään, mutta ihan tavallisella kauniilla säällä on sattunut pari kertaa vuoden sisällä, että yhteyden saaminen internettiin ei ole onnistunut. Silloin olen soittanut vikakeskukseen ja sieltä sanottiin, jotta irrota mokkula ja laita se sitten takaisin tai koeta vaihtaa se eri porttiin. Niin tein ja vika korjaantui sillä.

    • kyllästynyt jumiin

      täällä pohjois pohjanmaalla oulun ylä puolella on kyl nettitikku kovan noidunnan kohde.Sanovat milloin mitäkin kun käy kysymässä että miksi nää jumiii,ei pääse nettiin,hidastelee,kaikkea mahdollista ,joka ikinen kerta kun menee nettiin se on säästä kiinni.
      Ittellä on nyt 2 kertaa ollut mokkula toinen stick mallia dna ja tämä nykyinen mallia nokia,eipä ainakaan parannu vaikka oli nopeus muka jopa 20mp
      kone sanelee että nopeus olis nytkin 7 risat.Mut olkoon vaikka 1 niin se ja sama mut kun ei vaan pääse aina nettiin tai sit jumittaa ja pätkii,ei täällä kyllä monesti katella elokuvia tai makseta pankkiasioita netillä,se on päivistä kiinni,jos on suht hyvä sää eikä myrsky toimii melko hyvin ,mut jos pyryja tuiskuttaa sekä tuulee ,eipä taho päästä ollenkaan nettiin vaikka tukiasemakin tossa kilsan korvilla.Taitaa nää vehkeet olla niin p stä ettei kyl paremmasta väliä.Kotopuolessa uusi kannettava ,siitä ei johdu,oma kannettava sökönä ja kotikone nyt toistakymmentä vuotta vanha ja monesti toimii paremmin kuin yksikään kannettava kone noilla samoilla nettitikuilla,miksihän näin ?Onkos muuten tää vanha windows xp todella noin hyvä että päihittää mennen tullen nää uudemmat vistat ja 7..Ainaskin mun vanhalla xp ei kyl ole monestikkaan mitään ongelmaa tääl kylällä,vaikka sota aikainen kone pian .Tuolla syrjemmässä vajaa 20km täältä ei kyl nappaa mikään kone kunnolla saati sitten mokkulat.Jos ostan uuden koneen en ainakaan windows vistaa sillä tee mitään.

    • Hermannii1250

      Se on pienestä kii lauloi Samuli Edelman aikoinaan. Tässä on sama juttu. Hienolta tuntuisi yhtyä kohteliaasti operaattoreille ilmoittamiseen.....mutta tässä asiassa olen kokenut että se apinan raivolla hyökkäys on ainoa keino jolla saa jotain tapahtumaan.Jollakin henkilöllä operaattorin organisaatiossa on keinot vahvistaa paikallista signaalia. Kerran mökillä ollessani sienimatkalta soitin operaattorille ja palattuani läppärin luokse yhteydet vörkki niin hyvin kuin odottaa kehtaa. Ymmärrän tämän tavallaan siksi että työskentelin Fortum-Lämmön asiakaslaskutuksen yhteydessä viimeiset 12v työhistoriastani ja sielläkin esimiehet suhtautuivat asioiden korjaamiseen siinä järjestyksessä kuka rajuimmin tunki linjojapitkin kurkulle. Itse en sitä olisi hyväksynyt ja siksi vaadinkin esimiestäni hyväksymään(haasteelliset=virheelliset) laskutukset.

    • kkksoisnnrrmms5

      Hei kuulkaas. On totta, että mokkula toimiin joskus hyvin joskus huonosti. Se on vain sillee jos sinulla on "kalliimpi" mokkula, eli maksat enemmän, niin se toimii paremmin. Me köyhät joilla on halvempi mokkula, ja jos sattuu vielä, jolloin sataa lunta tai vettä, ja jos samalla alueella on paljon käyttäjiä jonossa, nii saat kyllä odotella.

    • eri merkki

      Joskus 80:luvulla kun olin armeijassa linkkimiehenä.

      Ja välitimme salattuja puheluta kahedn tukiaseman
      välillä niin sää todella vaikuttaa radioaaltojen etemiseen.

      Myös suomen mäkinen maasto vaikuttaa radioaaltojen etemiseen.
      Vaimennuksen voi laskea ihan korkeus erojen ja kaavojen avulla miten
      radio singaali etenee mitä korkeampi taajuus sitä heikommin se sitää esteitä.

    • Sönerä tökkii ihAn helkutisti jojensuussa mutta maallle päin meni niin siellä taas erittäin loistavasti kAupungissa taas tökki ja katkoi ihan omia aikoijaan linjaa poikki maalla ei ollut ongelmia olisiko vähemmän käyttäjiä'yms DNA otin niin toimii kummassakin ihn OK ei valittamista.

    • mokkula=perseestä

      Mokkula on altis kaikelle. Aina pätkii ja tilttailee.

    • Aloituspostaaja

      Nyt kun nuo lumisateet loppuivat niin alkoi taas mokkula pelittämään täydellisesti. Näin kaikille tiedoksi että asun Turussa tietokone ikkunan vieressä kerrostalon ylimässä kerroksessa. Dna:n mokkula on täällä Turussa todella nopea, lataukset n. 1,5 MT sekunissa ja sivut aukee aivan hetkessä. Ikinä ennen ei ole nettiyhteys tahmannut kunnes tämän lumimyrskyn tultua.

      Mokkula on kyllä aikas uusi, 3kk. vanha. Dna:lle littipeukku!

      • hjfiyr

        BUAHAHAAA BUAHAHAA

        Onko sinun mielestäsi yhteytesi nopea? :) Puolitoista megaa sekunnisa... Mikä etananopeus! Toisaalta dnapellet ovat aina olleet vähän tuollaisia.

        Minulla on täällä 20 megan yhteys, ja enpä sanoisi nopeaksi. Sitten kun päästään 1000 Mb nopeuksiin, voisi ehkä puhua nopeasta yhteydestä.


    • Mokulisti

      Katso millä taajuudella singaalia lähetetään 900 MHz kantaa pidemmälle kuin vanhempi 2100 HMz:n taajuus. DNA on sijoitellut mastoja sinne tänne ja peitto ei ole niin hyvä kuin Elisalla/Saunalahti ja aika moni masto vielä toimii 2100 taajuudella ainakin maaseudulla DNA.lla. Sumu heikentää signaalia täällä maalla ja yhteys on silloin tosi huono.

    • kyl pelittää

      Minulla on tikku mutta en käytä sitä vaan pidän android puhelimeni modeemina, sen kautta likenne sujuu huikean hyvin ja voin yhdistää jopa 8 konetta sen avulla verkkoon. Tuossa nokia menneen talven linia? ssa ei ole sitä mahdollisuutta laisinkaan siinä mielessä täysin roska tuote. Välimatkat ei vaikuta eikä säätilat millään tavalla nettailuun.

    • hyvä ylläpito

      Hauskasti oli ylläpito laittanut pääsivun tekstiin maininnan tuulesta. Viestiketjun aloittaja ei kuitenkaan ole maininnut tuulesta mitään.

      • gyylä

        "..., että tuo rankka lumisade vaikuttavaa netin toimintaan." Hyvä ylläpito

        Ma puhu hyva suomi


    • tutk

      Voimakas sade, oli se missä olomuodossa vain, heikentää 3G-yhteyksiä aivan varmasti. 3G käyttää samaa taajuusaluetta kuin esim. S-tutka, ja yleisesti tunnettua on, että sade haittaa kyseisen tutkan toimintaa. 2,4-2,5 GHz taajuudella vesi absorboi sähkömagneettista säteilyä, eikä ole sattumaa, että tuota taajuutta käytetään myös veden kuumentamiseen.

    • > Mokkula on altis kaikelle. Aina pätkii ja tilttailee.

      Näin on. Ja muuttuu kuukaudesta toiseen. Saunalahden Nopsa-sopimuksen alkaessa toissa heinäkuussa latasi jopa 500 kilotavua sekunnissa. Nyt iltaisin kahdeskymmenesosa tuosta. Kentänvoimakkuuskin on pudonnut kovasti. Tietysti: asiakasmäärän kasvaessa tukiasemia lisätään ja yhden aseman tehoa joudutaan pudottamaan.

      Aamuyöstä toimii paremmin. Toisin kuin Sonera edellisessä asuinpaikassa. Silloin tuli kolmas tukiasema lähistölle ja yhteys oli melkein toimimaton kaikkina vuorokaudenaikoina. Sonerasta luovuin ilomielin sen typerän latausrajakäytännön vuoksi: kun kuukauden gigatavut tulevat täyteen, putoaa nopeus olemattomaksi. Jollei maksa lisägigatavuista

      Viisainta on olla sitoutumatta 24 kuukauteen ja äänestää jaloillaan kun yhteys huononee

      • kjlhvghkjfcdr

        Mitäs radiolennätindataa siellä käytetään? 25 kB/s yhteys! Miten olet edes saanut nämä Suomi24 sivut auki? Vai käytätkö kenties kaikista sivuista MOBIILIVERSIOTA heh heh... Sateliittipuhelinverkkodatapuheluyhteyskin on nopeampi.


    • loudspeaker

      Asun Helsingin Pitäjänmäessä ja 4G toimii hyvin.

    • Juups!

      Ostakaa Saunalahden mokkula. Toimii. Ei mitään moitteen sijaa, paitsi se, että kun avaa yrittää aina avata Explorerin avatessaan yhteyden.

      Ja minäkun käytän jotain muuta. Se sinällään ottaa päähän, luullaan jotain ihmisistä. Tai yritetään taivuttaa, pysymään Explorerin asiakkaina.

      Muuten kyllä tykkään!

    • No tottakai se heikentää yhteyttä. Mistä näitä idiootteja oikein tulee.

      Kyseessä on kumminkin langaton internet, sama asia käy jos asut keskellä pöpelikköä missä on esteitä joka puolella, eli puita, niin ei se yhteys kyllä mikään paras ole. Miksiköhän pommisuojissa ei ole kenttää? Aivan.

    • Paskaa en osta

      En jaksanut lukea, kuin alkutekstit. Vituttaa ihan satasella. Otin soneran 4G-lnagattoman liitymän. Luvattiin nopeuden huippua ja paskanlatvat, pankkisivuilla ja muuallakin pätkii ihan satasella ja täällä pohjois-karjalassa ei nytkään ole myrskyä. Olin kauhuissani, kun olin juuri pankkisivuilla maksamassa ja hyväksymässä ja ylläripylläri (netti ei toimi). Tämä ns. langaton laajakaista on ollut käytössä apri päivää, olevinaan huippunopea....kaukana siitä!!! Ikinä ei ole netti tökkinyt yhtä paljon. Tämän paskan toki saa purettua koska tahansa ja se tapahtuu ennemmin, kuin SONERA luuleekaan.

    • Pelittääää

      Kesällä toimii huonommin johtuisko puiden lehdistä ja kesämökkiläisten surffailusta, mutta talvella pelittää hienosti 5 megaa tulee ihan läpeensä ja enempikin satunnaisesti.

    • jhdy

      laita mokkulaan ulkoinen antenni, sellainen sään kestävä, sitten sen laitat ulos. magneetilla alustaan kiinnittyvä säänkestävä maksaa noin 29E. Sitten laita mokkula kiinni usb wlan tukiasemaan. Niitä, on useita malleja. Verkkokaupasta ainakin löytyy. sitten otat yhteyden pc:n wlan:lla wlan tukiasemaaan, voila:) Yhteyden luotettavuus paranee, herkkyys paranee.

    • p-a-s-k-a mokkula

      Mokkula on surkea. Jouduin vaihtamaan työpöytäkoneeni sijaintia toiseen huoneeseen ja siitä lähtien eteenkin iltaisin, viikonloppuisin ja huonolla säällä yhteys on tullut entistä surkeammaksi. Mokkulani sitäpaitsi uusi ja toimi selvästi paremmin entisessä paikassaan jossa tosin sielläkin yhteys heikkeni aina huonolla säällä.

      • L900

        Mokkula on turha laite koska lähes kaikkia matkapuhelimia voi käyttää mokkulana ja lähes kaikilla on puhelin. Itse olen liittänyt Saunalahden puhelinliittymään nettiyhteyden ja hyvin toimii kotona ja mökillä. Voi selailla läppärillä pöytäkoneella tai sit kännykällä. Jaettavissa viiteen koneeseen yhteys. Ainakin tässä Lumiassa toimii mainiosti ja langattomasti. Myös vanhemmissa Noksuissa toimi hyvin mutta vaati välipiuhan koneen ja luurin välille.


    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      349
      4111
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      278
      2317
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      132
      1662
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      101
      1452
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1413
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1267
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1238
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      55
      1115
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1074
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      343
      1016
    Aihe