Mikään ei kiinnosta, eikä mikään johda mihinkään.

tympääntynyt

Moi kanssaihmiset. Pahoittelen heti alkuun tällaista angstivyöryä. Tiedän että netti on täynä kaikkea valitusta ja ruikutusta, mutta tahdon päästää ajatuksia ulos, ehkä siellä jossain on joku toinen ihminen joka tuntee samoin.

Kun mikään ei tunnu miltään. Olen kokeillut vaikka mitä elämäni aikan (27v) ja innostunut millon mistäkin, mutta hetken päästä tuo innostus katoaa ja sama tervan juonti ja puun syönti tulee kuvioihin.

Mitä tehdä jos mikään ei kiinnosta? Samalla ahdistaa kun ei tee mitään. Koen olevan saamaton laiska koska en kykene tekemään mitään ja sitten kun teen minulla on paha olla. Mitään valoa ei näy tunnelin päässä. En koe että mikään asia on tavoittelemisen arvoista.

Mitä millään voi saavuttaa? Ei yhtään mitään! Vaihdoin juuri paikkakuntaa ja aloin opiskelemaan alaa jonka kuvittelin olevani se unelma ja nyt huomasin että tämäkin on kuin puuta söisi. Kauan tätä jaksaa? Kuinka monta kertaa leuka pitää painaa rintaan ja marssia kohti uusia pettymyksiä. Alkuinnostuksen jälkeisen riemun jälkeen saa aina rypeä pohjamudissa ja tajuta todellisuuden, ettei mikään tarjoa mitään minulle.

Minulla ei ole edes mitään syytä valittaa. Asun suomessa joka on mielestäni loistava hyvinvointivaltio eikä elämässäni ole muutenkaan mitään mistä pitäisi valittaa. Ongelma on se ettei elämässä näytä olevan mitään järkeä. Vaikka mitä tekisi olen tuomittu olemaan onneton. Oikeasti väitän, että vaikka voittaisin lotossa täyspotin yksin olisin kuukauden parin päästä vain huomannut että nyt olen sekä rikas että onneton.

Olen melko hyvän yleissivistyksen omaava ja omaan myös terveet elämäntavat olen yleisesti melko arvostettu ja pidetty ihminen. En osaa jäsennellä tuntojani nyt kovin hyvin, koska en ole hyvä kirjottamaan. Pähkinänkuoressa, mikään ei kiinnosta ja kun johonkin innostuu niin siitä seuraa vain pettymys. Menen eri asiasta toiseen aina pettyen uudestaan ja uudestaan joka kerta hivenen kyynisempänä.

Mitä ihmettä tässä voi enää tehdä? Vaikka saisin jonkun maagisen pillerin joka auttaisi minua jaksamaan en siltikään keksi miten mikään teko voisi olla järkevä. Kun minut täältä aika jättää niin pari sukupolvea eteenpäin kukaan ei edes muista nimeäni. On aivan sama mitä elämässäni teen, elämä on turhaa.

Ihmisten puheet ovat tyhjää lätinää keskustelu on vain pinnallista jorinaa ja seuranhaku vain ihmisten välistä peliä. Ruoka on ravintoa ja liikunta pakkoa. Koti on turva ja se on vankila. Seksuaalisuuskin on vain lähinnä rasite. Kaikki on ylivoimaisen raskasta jopa hymyily tuntuu toisinaan siltä, kun toinen näkisi etten jaksa hymyillä.

Mitä järkeä tässä elämässä on? Mitä järkä yhtään missään on? Mitä merkitystä elämälläni on? Olen ehkä Schopenhauerin kanssa samaa mieltä siitä, että onni ei ole todellinen vaan se jotain mitä me olemme tuomittuja jahtaamaan ja kun sen kuvittelemme löytävämme se jatkaakin matkaansa eteenpäin kuin porkkana kepin päässä. Olemme tuomittuja olemaan onnettomia ja tuomittuja jahtaamaan onnea jota ei ole edes olemassa.

72

3183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämää

      Tunnistin itsessäni samoja asioita joita kerroit.. Hieman lievempänä kuitenkin. Ehkä? Itse olen miettinyt tuota samaista kysymystä, onko tässä elämässä mitään järkeä. Itseäni vaivaa välillä tuo kiinnostuksen puute eri asioihin, ja ihmisiinkin. Väsyttää ja ei jaksa. Tympääntynyt siihen että kun tuntuu että muutos elämässä parempaan on tapahtunut, mutta se on vain hetki kun kaikki rikkoutuu. Siihen on totuttu, miten tässä voi enää positiivisena pysyä.
      Mutta voimia ja jaksamista sinulle, kokeile puhumista jonkun kanssa.

    • elämän merkitys

      Itse olen joskus miettinyt kanssa elämän merkitystä, kun kaikki on tuntunut ihan turhalta. Ja niinhän sitä voi tosiaan ajatella, että ei tässä elämässä mitään mitään tarkoitusta. Ihan turhaa kaikki. Elämän merkityksen voikin määrittää itse tai, jos itse ei löydä elämälleen merkitystä, niin joku toinen voi sen sinulle määrittää. Itselleni elämään merkityksen ovat tuoneet seuraavat asiat:

      -Olen vastuussa toisista ihmisistä heidän turvallisuudesta, hyvinvoinnista ja oppimisesta, tms. esimerkiksi johtajana. Tämä on tuonut minulle kummasti elämään merkitystä.
      -Pääsen elämässäni eteenpäin. Minulle on tärkeää että saan elämässäni aikaiseksi jotain missä tunnen onnistumista tai voin olla ylpeää tai saan muilta ihmisiltä arvostusta. Tai saan rahaa jolla ostaa jotain luksusta itselleni.
      -Voin auttaa muita ihmisiä, joille pienikin apu voi olla suureksi tarpeeksi. Tämä tuo hyvän olon myös minulle.
      -Hankin elämääni jännitystä. Esimerkiksi purjehduskilpailut ovat minusta todella jännittäviä, koska siinä oikeasti voi mennä kaikki pahasti pieleen ja siinä pitää todella tietää mitä tekee.
      -Lisäksi minua kiinnostaa yleisesti vain nähdä mitenkä teknologia ja ihmiskunta kehittyvät ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

    • warhammer

      "Olen melko hyvän yleissivistyksen omaava" ET SELVÄSTIKKÄÄN!
      Narsismi ainakin toimii noilla arvoilla pitäis olla huono
      itsetunto, mut silti välität, et oot superfly.
      Kerro kun olet lueknut Kunderan olemattoman sietämättömän keveyden!

      Noin muuten ollaan samassa ruudussa paitsi,
      että asun ihan toisenlaisessa suomessa joka on
      pahoinvointivaltio ja olen jo kyynnistynyt sen 6 vuotta sinua
      kauemmin...

      Mutta jos, et nyt Kunderaa avaa niin lue tutkimuksia ja
      blogeja seuraavsta aiheesta:

      "extentiaalinen ahdistus" KVG..eli googlesta löydät.

      Huvittavaa kuinka samanlainen olen kanssasi
      ja kuinka otit juuri tuon loton puheeksi.
      Tuskin olisi viitsinyt vaivautua edes hakemaan päävoittoa =D

      Anyway jos ei lukemalla löydy sitä elämäntarkoitusta
      voi hyväksyä, ettei sitä ole
      tai kokeilla jotain muuta...Itse korvasin aikanaan tuon
      perheellä mutta kun ne muksut lähti niin se hienous
      päättyi siihen liitto myös.

      Olen myös kehitellyt tähän ahdistus muotoon
      kaksi eri hoitomuotoa eli nk.J-theoreema ja Ak-47 testi.

      • oo, Kundera :O

        Joo, Kundera väärin kirjoiteltuna ja vähän tyhmiä, englanninkielisiä ilmauksia sekaan on sivistystä, muu on vaan narsismia. Oletko sä muuten itse lukenut muuta kuin sen yhden kirjan tiivistelmän, narsistinen Ak-jamppa?


    • Alkuperäinen kirj

      Kiitos kaikille tähän mennessä tulleista vastauksista.

      Itsellä on toki harrastuksia joihin eräänlainen 'kilpailu' myös kuuluu, mutta tämäkään ei tuo mitään suurta tyydytystä. Tai se ei tuo mitään yhtä suurta tyydytystä kuin niille ihmisille joita näen siellä ympärilläni. Teen sitä oikeastaan vain koska tiedän sen olevan hyvästä. Toisaalta se on myös turhaa niinkuin kaikki.

      "extentiaalinen ahdistus" KVG..eli googlesta löydät.

      • warhammer

        Ei kestä.

        Tiedän tunteen..
        Olen pahoillani olin niin kofeiini övereissä, että
        saatoin saada aikaan kirjoitusvirheen.
        Kokeilaan siis uudestaan väittäsiin,
        että itse kärsin tästä osin:

        Eksistentiaalinen ahdistus.. Kokeiles ny uudestaan googlea =)

        Ei sun tarvi sitä lukea..se käsittelee vaan kohtalaisen hyvin
        tätä aihe aluetta.Olen puhtaasti sitä mieltä, että jos ihminen
        ei lue ja näin käytä suurinta lahjaa minkä hän on
        saanut hän iskee itseään kirveellä nilkkaa.
        Satojen ukupolvien tietämys vuorokaudessa (eli noin 300 sivua)

        Perhe ja sen tuottamisen haluttomuus kuuluu tähän samaan vaivaan,
        tosin jos selviät tästä sinusta tulee super isä/äiti..Siis ahdistuksesta.
        Huomaa, että 30 ikä ja lapset lähtevät kotoota niin silloin lapset
        ovat olleet noin 10 ja alle kun suhde alkoi =)
        Omista tiedä mitään..Muiden lapsista vaan ja paljon.
        Tuosta mainitsemastasi syystä ne ovat jääneet tekemättä..Toistaseksi.

        Parisuhteeseen en nyt ala samasta syytä kuin,
        et sinä synnyttämiseen. Se olisi uskomatonta julmuutta,
        en tiedä seksistä..Se on varmaan ainut asia mitä jaksan vielä
        tehdä..Tosin yksin, mutta lasketaanahn sekin?
        Kohta saat tuoretta näkökantaa kun sain ton ahditus
        homman kirjoitettua paremmin/oikein =)

        Sattuma? Menee melkein fatalismin puolelle tosin
        vähän niikuin toinen ääripää.Valinnan vapaus..Ai hitsi sun pitää joskus
        lukea:Raamattu,Koraani ja Kalevalakin.

        Valinna vapaus ja onko sitä?

        Uskon sattumaan vain sikäli kun matematiikka antaa siihen makhdollisuuden.
        Valitettavasti se mahdollistaa paljon.
        Esim:Niin no joo ,sen sielunkumppanin (joo joo) löytämisessä.
        Kuin muussakin, mutta valinnoillasi on väliä.Jos ei muuta,
        niin jokaisella teollasi muutat kaavaa jolla elämäsi
        kulkee eteenpäin, kutsun sitä x tekijäksi.

        Minä taas näkisin, että ihminen on tullut alas puusta noin
        muutaman tuhat vuotta sitten ja laji on pahasti kesken.
        En laita koiralle/sudelle ja ihmiselle kovin suurta
        eroa arvoissa. Tuppaan joskus sanomaan, että susi on ihmisen
        sisällä..joskin se on parempi kuin jos ihminen olisi suden sisällä.

        Ok..Kuolema on lopullista, tosin juuri näin kuinka sekin kohdataan
        yksin peloissaan, mutta nauraen..Morfiini


      • alkuperäinen kirj
        warhammer kirjoitti:

        Ei kestä.

        Tiedän tunteen..
        Olen pahoillani olin niin kofeiini övereissä, että
        saatoin saada aikaan kirjoitusvirheen.
        Kokeilaan siis uudestaan väittäsiin,
        että itse kärsin tästä osin:

        Eksistentiaalinen ahdistus.. Kokeiles ny uudestaan googlea =)

        Ei sun tarvi sitä lukea..se käsittelee vaan kohtalaisen hyvin
        tätä aihe aluetta.Olen puhtaasti sitä mieltä, että jos ihminen
        ei lue ja näin käytä suurinta lahjaa minkä hän on
        saanut hän iskee itseään kirveellä nilkkaa.
        Satojen ukupolvien tietämys vuorokaudessa (eli noin 300 sivua)

        Perhe ja sen tuottamisen haluttomuus kuuluu tähän samaan vaivaan,
        tosin jos selviät tästä sinusta tulee super isä/äiti..Siis ahdistuksesta.
        Huomaa, että 30 ikä ja lapset lähtevät kotoota niin silloin lapset
        ovat olleet noin 10 ja alle kun suhde alkoi =)
        Omista tiedä mitään..Muiden lapsista vaan ja paljon.
        Tuosta mainitsemastasi syystä ne ovat jääneet tekemättä..Toistaseksi.

        Parisuhteeseen en nyt ala samasta syytä kuin,
        et sinä synnyttämiseen. Se olisi uskomatonta julmuutta,
        en tiedä seksistä..Se on varmaan ainut asia mitä jaksan vielä
        tehdä..Tosin yksin, mutta lasketaanahn sekin?
        Kohta saat tuoretta näkökantaa kun sain ton ahditus
        homman kirjoitettua paremmin/oikein =)

        Sattuma? Menee melkein fatalismin puolelle tosin
        vähän niikuin toinen ääripää.Valinnan vapaus..Ai hitsi sun pitää joskus
        lukea:Raamattu,Koraani ja Kalevalakin.

        Valinna vapaus ja onko sitä?

        Uskon sattumaan vain sikäli kun matematiikka antaa siihen makhdollisuuden.
        Valitettavasti se mahdollistaa paljon.
        Esim:Niin no joo ,sen sielunkumppanin (joo joo) löytämisessä.
        Kuin muussakin, mutta valinnoillasi on väliä.Jos ei muuta,
        niin jokaisella teollasi muutat kaavaa jolla elämäsi
        kulkee eteenpäin, kutsun sitä x tekijäksi.

        Minä taas näkisin, että ihminen on tullut alas puusta noin
        muutaman tuhat vuotta sitten ja laji on pahasti kesken.
        En laita koiralle/sudelle ja ihmiselle kovin suurta
        eroa arvoissa. Tuppaan joskus sanomaan, että susi on ihmisen
        sisällä..joskin se on parempi kuin jos ihminen olisi suden sisällä.

        Ok..Kuolema on lopullista, tosin juuri näin kuinka sekin kohdataan
        yksin peloissaan, mutta nauraen..Morfiini

        Kiitos jälleen vastauskestasi!

        En ehkä ole tyypillisin suomi24 käyttäjä, mutta kirjoitin tänne lähinnä koska en jaksanut pitää näitä asioita sisälläni enää ja tänne sai 'avautua' anonyymisti.

        Tuosta ak47 testitstä tuli mieleen, että olen vastaanlaisen kokemuksen kokenut. Olen käynyt lähellä kuolemaani. Eksyin hyytävässä pakkasessa ja askeleeni ei meinannut enää jaksaa kantaa. Siinä tajuaa oman voimattomuutensa suuressa maailmassa, toisaalta myös miten mitätön on tälle mahtavalle maailmalle. Pelkäsin mitä tapahtuu kun katsoin hangesta itselleni paikkaa mihin laskeutua viimeiseen lepooni. Koin myös elämäni olleen täysin mitätön, en ollut saanut mitään aikaan eikä kukaan muistaisi minua. Koin myös tunteen että on paljon asioita joita 'jäi tekemättä'. No mutta pelastuin pienen ihmeen avulla ja näin tarina saa onnellisen lopun :)

        Heitit hyviä kirjasuosituksia. Oma must read lista on venynyt kilometrien mittaiseksi toinen toistaan tärkeämmistä teoksista, mutta koetan lukea myös suosituksesi. Voisin heittää vastapainoksi omia suosituksia. Ikään kuin kirjoja joita toivoisin kaikkien meidän ihmisten olleen lukenut
        Anthony DeMello - Havahtuminen
        Yrjö Kallinen - Elämmekö unessa ja ko herran muitakin tuotoksia.
        Myös kaikkea tiede kirjallisuutta voin suositella kuten Esko Valtaojan ja Stephen Hawkinginin teoksia. Jos et ole nähnyt kymatica dokumenttia nyt kipin kapin katselemaan, olen täysin varma, että nautit siitä. :)

        Koen että elämäni on tarkoituksetonta, näinollen mikään materia perusasioiden jälkeen ei tuo mitään todellista onnea. Koen tuskaa kun kinaamme toisiamme vastaan emmekä kehity yhdessä eteenpäin. Harmittelen myös maailan nurinkurisuutta, kuten sitä kuinka kunnioitamme juuri niitä ihmisiä joita pitäisi halveksua ja toisinpäin. Esim tositv tähti saa enemmän arvostusta kuin tieteen parissa toimivat ihmiset. Ihailemme ulkokuorta ja pinnallisia arvoja vähät välittämättä mistään syvällisemmästä.

        Mielestäni maailma on paska paikka olla vaikka miten sen selittäisi. Elämä on eräänlaista jatkuvaa kipua, mutta emme vain tajua sitä koska olemme sen alaisena jatkuvasti. Uskon että hetkeä ennen kuolemaa tunnet olosi todella hyväksi kuin tämä tuska poistuu, mutta olet vielä hetken elossa. Meni ehkä vähän liian diipiksi...

        Pelkään että olen todella siinä vaiheessa että ainoa keino on miten elämä voi tuntua yhtään miltään on tehdä kaikkea outoa. Voisi hypätä jostain korkealta huvikseen alas kännissä ihan siksi että tuntisi olevansa elossa ja muut huomaisi etten ole mikään harmaa hahmo vaan oikea ihminen. Ehkä kerrankin saisi nähdä ihmiseltä jonkin muun reagtion kuin se autopilotin omainen vailla läsnäoloa oleva pinnallinen keskustelu. Vaikka murtaisin jalkani se ei haittaisi, saisi vain vapauden olla tekemättä asioita joita nyt tekee hammasta purren.

        Mutta toki olen etuoikeutetussa asemassa monilta osin eikä minulla tulisi olla oikeutta valittaa. Suomessa syntyminen on mielestäni lottovoitto. Katso vaikka meinikiä kiinnassa, pohjois koreassa tai afrikassa. Minulla on kaikki, minulla on lähes täydellinen elämä silti elämä maistuu täysin mauttomalle. Ja loppuviimein palkinnoksi saa sen ettei kukaan muista ja tämä minulle tärkeä tarina vain yksinkertaisesti katoaa maailmankaikkeudesta. Mielestäni on surullista se, että kaikilla ihmisillä on oma tarinansa mutta nämä tarinat vain katoavat.

        Toivon oikeasti jotain suurta muutosta jotain mikä muuttaisi aivan kaiken. Jotain tyyliin ufojen laskeutumista tms. mutta odottaminen on varmasti turhaa. Pientä toivoa on antanut teknologinen singaluriteetti, mutta pahoin pelkään, että senkin odottaminen taitaa olla ajan hukkaa. Ehkä tämä toive johtuu halusta kuulla, että tässä olisi jotain järkeä tai saada jotain uutta ennenkuulumatonta tietoa.


      • alkuperäinen kirj
        alkuperäinen kirj kirjoitti:

        Kiitos jälleen vastauskestasi!

        En ehkä ole tyypillisin suomi24 käyttäjä, mutta kirjoitin tänne lähinnä koska en jaksanut pitää näitä asioita sisälläni enää ja tänne sai 'avautua' anonyymisti.

        Tuosta ak47 testitstä tuli mieleen, että olen vastaanlaisen kokemuksen kokenut. Olen käynyt lähellä kuolemaani. Eksyin hyytävässä pakkasessa ja askeleeni ei meinannut enää jaksaa kantaa. Siinä tajuaa oman voimattomuutensa suuressa maailmassa, toisaalta myös miten mitätön on tälle mahtavalle maailmalle. Pelkäsin mitä tapahtuu kun katsoin hangesta itselleni paikkaa mihin laskeutua viimeiseen lepooni. Koin myös elämäni olleen täysin mitätön, en ollut saanut mitään aikaan eikä kukaan muistaisi minua. Koin myös tunteen että on paljon asioita joita 'jäi tekemättä'. No mutta pelastuin pienen ihmeen avulla ja näin tarina saa onnellisen lopun :)

        Heitit hyviä kirjasuosituksia. Oma must read lista on venynyt kilometrien mittaiseksi toinen toistaan tärkeämmistä teoksista, mutta koetan lukea myös suosituksesi. Voisin heittää vastapainoksi omia suosituksia. Ikään kuin kirjoja joita toivoisin kaikkien meidän ihmisten olleen lukenut
        Anthony DeMello - Havahtuminen
        Yrjö Kallinen - Elämmekö unessa ja ko herran muitakin tuotoksia.
        Myös kaikkea tiede kirjallisuutta voin suositella kuten Esko Valtaojan ja Stephen Hawkinginin teoksia. Jos et ole nähnyt kymatica dokumenttia nyt kipin kapin katselemaan, olen täysin varma, että nautit siitä. :)

        Koen että elämäni on tarkoituksetonta, näinollen mikään materia perusasioiden jälkeen ei tuo mitään todellista onnea. Koen tuskaa kun kinaamme toisiamme vastaan emmekä kehity yhdessä eteenpäin. Harmittelen myös maailan nurinkurisuutta, kuten sitä kuinka kunnioitamme juuri niitä ihmisiä joita pitäisi halveksua ja toisinpäin. Esim tositv tähti saa enemmän arvostusta kuin tieteen parissa toimivat ihmiset. Ihailemme ulkokuorta ja pinnallisia arvoja vähät välittämättä mistään syvällisemmästä.

        Mielestäni maailma on paska paikka olla vaikka miten sen selittäisi. Elämä on eräänlaista jatkuvaa kipua, mutta emme vain tajua sitä koska olemme sen alaisena jatkuvasti. Uskon että hetkeä ennen kuolemaa tunnet olosi todella hyväksi kuin tämä tuska poistuu, mutta olet vielä hetken elossa. Meni ehkä vähän liian diipiksi...

        Pelkään että olen todella siinä vaiheessa että ainoa keino on miten elämä voi tuntua yhtään miltään on tehdä kaikkea outoa. Voisi hypätä jostain korkealta huvikseen alas kännissä ihan siksi että tuntisi olevansa elossa ja muut huomaisi etten ole mikään harmaa hahmo vaan oikea ihminen. Ehkä kerrankin saisi nähdä ihmiseltä jonkin muun reagtion kuin se autopilotin omainen vailla läsnäoloa oleva pinnallinen keskustelu. Vaikka murtaisin jalkani se ei haittaisi, saisi vain vapauden olla tekemättä asioita joita nyt tekee hammasta purren.

        Mutta toki olen etuoikeutetussa asemassa monilta osin eikä minulla tulisi olla oikeutta valittaa. Suomessa syntyminen on mielestäni lottovoitto. Katso vaikka meinikiä kiinnassa, pohjois koreassa tai afrikassa. Minulla on kaikki, minulla on lähes täydellinen elämä silti elämä maistuu täysin mauttomalle. Ja loppuviimein palkinnoksi saa sen ettei kukaan muista ja tämä minulle tärkeä tarina vain yksinkertaisesti katoaa maailmankaikkeudesta. Mielestäni on surullista se, että kaikilla ihmisillä on oma tarinansa mutta nämä tarinat vain katoavat.

        Toivon oikeasti jotain suurta muutosta jotain mikä muuttaisi aivan kaiken. Jotain tyyliin ufojen laskeutumista tms. mutta odottaminen on varmasti turhaa. Pientä toivoa on antanut teknologinen singaluriteetti, mutta pahoin pelkään, että senkin odottaminen taitaa olla ajan hukkaa. Ehkä tämä toive johtuu halusta kuulla, että tässä olisi jotain järkeä tai saada jotain uutta ennenkuulumatonta tietoa.

        Pakko vielä lisätä, että evoluutiokin on loppupeleissä turha vaikka se onkin ainoa tarkoitus yhtään millekkään olemassaololle. Syy miksi se on turhaa selittyy thermodynamiikan toisesta pääsäännöstä. Järjestys luo enemmän epäjärjestystä kuin järjesystä. Emme voi kehittyä loputtomiin tämän takia. Seinä tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin, eli tuhoudumme halusimme tai emme. Tämä tuhoutuminen voi jo tapahtua nyt vaikka olemme lähes apinan tasolla tai se voi tapahtua vasta kun ihmiskunta on yksi möykky joka tietää kaiken, mutta ennemmin tai myöhemmin se tapahtuu. Ja kun se tapahtuu mitä merkitystä yhtään millään on ollut?

        Minusta olemme alkuräjähdys ja tämä kaikki on jo tapahtunut sillä hetkellä kuin tuo räjähdys on tapahtunut. Näen kaikkeuden tietynlaisena hengityksenä jossa universumi laajenee ja luhistuu. Me vain satuimme lähteä kehittymään monimuotoisimmiksi.

        Mutta nyt viimeistään menee jo niin syvälliseksi että voisin palata 'maan pinnalle'. Anteeksi tämä diippeily :D


      • warhammer
        alkuperäinen kirj kirjoitti:

        Kiitos jälleen vastauskestasi!

        En ehkä ole tyypillisin suomi24 käyttäjä, mutta kirjoitin tänne lähinnä koska en jaksanut pitää näitä asioita sisälläni enää ja tänne sai 'avautua' anonyymisti.

        Tuosta ak47 testitstä tuli mieleen, että olen vastaanlaisen kokemuksen kokenut. Olen käynyt lähellä kuolemaani. Eksyin hyytävässä pakkasessa ja askeleeni ei meinannut enää jaksaa kantaa. Siinä tajuaa oman voimattomuutensa suuressa maailmassa, toisaalta myös miten mitätön on tälle mahtavalle maailmalle. Pelkäsin mitä tapahtuu kun katsoin hangesta itselleni paikkaa mihin laskeutua viimeiseen lepooni. Koin myös elämäni olleen täysin mitätön, en ollut saanut mitään aikaan eikä kukaan muistaisi minua. Koin myös tunteen että on paljon asioita joita 'jäi tekemättä'. No mutta pelastuin pienen ihmeen avulla ja näin tarina saa onnellisen lopun :)

        Heitit hyviä kirjasuosituksia. Oma must read lista on venynyt kilometrien mittaiseksi toinen toistaan tärkeämmistä teoksista, mutta koetan lukea myös suosituksesi. Voisin heittää vastapainoksi omia suosituksia. Ikään kuin kirjoja joita toivoisin kaikkien meidän ihmisten olleen lukenut
        Anthony DeMello - Havahtuminen
        Yrjö Kallinen - Elämmekö unessa ja ko herran muitakin tuotoksia.
        Myös kaikkea tiede kirjallisuutta voin suositella kuten Esko Valtaojan ja Stephen Hawkinginin teoksia. Jos et ole nähnyt kymatica dokumenttia nyt kipin kapin katselemaan, olen täysin varma, että nautit siitä. :)

        Koen että elämäni on tarkoituksetonta, näinollen mikään materia perusasioiden jälkeen ei tuo mitään todellista onnea. Koen tuskaa kun kinaamme toisiamme vastaan emmekä kehity yhdessä eteenpäin. Harmittelen myös maailan nurinkurisuutta, kuten sitä kuinka kunnioitamme juuri niitä ihmisiä joita pitäisi halveksua ja toisinpäin. Esim tositv tähti saa enemmän arvostusta kuin tieteen parissa toimivat ihmiset. Ihailemme ulkokuorta ja pinnallisia arvoja vähät välittämättä mistään syvällisemmästä.

        Mielestäni maailma on paska paikka olla vaikka miten sen selittäisi. Elämä on eräänlaista jatkuvaa kipua, mutta emme vain tajua sitä koska olemme sen alaisena jatkuvasti. Uskon että hetkeä ennen kuolemaa tunnet olosi todella hyväksi kuin tämä tuska poistuu, mutta olet vielä hetken elossa. Meni ehkä vähän liian diipiksi...

        Pelkään että olen todella siinä vaiheessa että ainoa keino on miten elämä voi tuntua yhtään miltään on tehdä kaikkea outoa. Voisi hypätä jostain korkealta huvikseen alas kännissä ihan siksi että tuntisi olevansa elossa ja muut huomaisi etten ole mikään harmaa hahmo vaan oikea ihminen. Ehkä kerrankin saisi nähdä ihmiseltä jonkin muun reagtion kuin se autopilotin omainen vailla läsnäoloa oleva pinnallinen keskustelu. Vaikka murtaisin jalkani se ei haittaisi, saisi vain vapauden olla tekemättä asioita joita nyt tekee hammasta purren.

        Mutta toki olen etuoikeutetussa asemassa monilta osin eikä minulla tulisi olla oikeutta valittaa. Suomessa syntyminen on mielestäni lottovoitto. Katso vaikka meinikiä kiinnassa, pohjois koreassa tai afrikassa. Minulla on kaikki, minulla on lähes täydellinen elämä silti elämä maistuu täysin mauttomalle. Ja loppuviimein palkinnoksi saa sen ettei kukaan muista ja tämä minulle tärkeä tarina vain yksinkertaisesti katoaa maailmankaikkeudesta. Mielestäni on surullista se, että kaikilla ihmisillä on oma tarinansa mutta nämä tarinat vain katoavat.

        Toivon oikeasti jotain suurta muutosta jotain mikä muuttaisi aivan kaiken. Jotain tyyliin ufojen laskeutumista tms. mutta odottaminen on varmasti turhaa. Pientä toivoa on antanut teknologinen singaluriteetti, mutta pahoin pelkään, että senkin odottaminen taitaa olla ajan hukkaa. Ehkä tämä toive johtuu halusta kuulla, että tässä olisi jotain järkeä tai saada jotain uutta ennenkuulumatonta tietoa.

        Ei vaan kiitos sinulle (meiansin jo teititellä) =D
        On ihana tavata toinen ihminen, joka on älykäs.
        Se saa olon vähän vähemmän yksinäiseksi siksi
        aikaa ainakin kun kirjoittaa =)

        No et taatusti ole. Näkökantahan se on tuokin,
        joskin täällä on muitakin palstoja, jonne
        tuo olis sopinut vielä
        paremmin. Tai sanotaanko, että kirjoituksesi
        saattaiusivat sopia niihin vielä paremmin.

        Eiköhän noita kokemuksia ole jokaiselle kun jos vaan on ovesta
        lähtenyt ulos ja elänyt vähänkin. Se on hauskanen mikä näissä
        tapauksissa on, on tahdonvoima.
        Tosin kieltää en voi, ettei ole tuntenut itseään myös pieneksi
        näinä hetkinä. Nyt ne ovat toivotatavasti jo lämpimiä muistoja =)
        Jos ei sota niin tuskin maailmakaan yhtä ihmistä kaipaa..
        Vaan sitä emme tiedä, joku sinuakin saattaa kaivata.
        Joku sanoo ihme, joku toinen sanoo matemaattinen todennäköisyys =D
        Asiani ovat sinällään paremmin, että sairastuin kauan sitten,
        ja olin pitkään sairas..Kovin sairas ja nyt olen paranemaan päin,
        joka tosin aiheuttaa käsittämätöntä ahdistusta koska
        nyt minulta ryöstettiin kerralla koko identiteetti.
        Mutta minulla on paljon uutta opeteltavaa..tai vanhaa. =)

        Kyllähän noita kirjoja löytyy tosin osa pitää lukea vasta
        noin 30-40 ppisenä, että niistä saa jotain irti. mm.Olen vieläkin
        järkyttynyt tuon pohjantähden alla trilogian lukemisesta.
        Se aiheutti loputonta Googlaamista vaikka fiktiivinen osin onkin,
        niin vieläkin menee sen verta kylmiä väreitä, ettei hetkeen oo pystynyt
        lukemaan. No tällä hetkellä noita kirjoja on pisin poikin
        kesken noin neljä, mutta koskevat kovasti samaa aihetta eikä niistä sen enempää.
        Kiitos suosituksista..Eikä tämä jää kiitokseen.
        Perjantaina tohon keskustaan lainastoon kattomaan noi kirjat ja katotaan jos iskee.
        Olen aina valmis kehittämään itseni ja haastamaan
        luomani käsityksen maailmasta.

        Katon sen huomenna, kyl hyvä dokkari aina linnanjuhlat voittaa.
        Tietenkin koet...Ei nykypäivänä voi kaupungissa elävä
        olla ahdistumatta,jos onenlisuuskin on jo kaivettava
        jostain muusta, onko elämällä tarkoitus? =)
        Se selviää vain elämällä..Elämää on, kuin tuollainen kodin kuntokeskus..
        Siinä istuminen joka päivä tuntuu älyttömältä, mutta puolen vuoden päästä
        huomaat, että teoillasi oli sittenki merkitys.
        Samaa kaavaa toistaa elämä, mitään ei tapahdu heti.Tietty kausaliteetti tässä on
        kuitenkin nähtävissä.Se, että oletko kuuden kuukauden päästä
        (tässä metaforassa) teräskunnos vai oletko saanut
        välilevynpullistuman, niin se selviää vain kokeilemalla =D

        Sen takia..Mitä enemmän maailma puristaa minua, sen pienemmäksi
        minä menen.Se on syy vetäytyä ihmisistä, järki käskee pakenemaan
        kivusta vaikka se voisi olla puhdistava kokemus.
        Maailma nurinkurisuuden voi todeta niinkin, että monet jotka ovat
        kuolleet olisivat ansainneet elää ja monet jotka elävät olisiavat
        ansainneet kuolla..Kuolemassa on jotain söpöä =)

        Höpö höpö..Et saa yleistää. Ihailen aika harvoja ihmisiä
        yleensä niitä jotka saavuttavat jotain kuinka pientä tahansa
        minun maailmassani, niin suurta heidän maailmassaan.
        Ihailen niitä ihmisiä jotka ovat pudonneet pahiten
        ja nousseet. Ihmisten ulkonäkö on kovin toissijaista,
        vaikka jo senkin vuoksi ,että sen menetämme ekana..No jonkun
        pitää myös olla hyvännäköinen mutta kanann ristini.

        Voisin kertoa jatkuvasta kivusta =D Mutta niin vain nekin
        alkavat olla takana päin. Maailma on todella paskainen
        paikka siitä olemme yhtämieltä taas kerran,
        mutta elämällä on...Elämä on kovin kaunis välillä =)
        Mutta sitä on vaikea havaita kun antaa sydämensä kovettua.
        Ei mennyt, siitä juuri puhuin..Pidin kuolevaa kädestä viimeksi
        Huhtikuussa ja niin lähti hymy huulilla, viimeset sanat oli myös kauniit


      • warhammer
        warhammer kirjoitti:

        Ei vaan kiitos sinulle (meiansin jo teititellä) =D
        On ihana tavata toinen ihminen, joka on älykäs.
        Se saa olon vähän vähemmän yksinäiseksi siksi
        aikaa ainakin kun kirjoittaa =)

        No et taatusti ole. Näkökantahan se on tuokin,
        joskin täällä on muitakin palstoja, jonne
        tuo olis sopinut vielä
        paremmin. Tai sanotaanko, että kirjoituksesi
        saattaiusivat sopia niihin vielä paremmin.

        Eiköhän noita kokemuksia ole jokaiselle kun jos vaan on ovesta
        lähtenyt ulos ja elänyt vähänkin. Se on hauskanen mikä näissä
        tapauksissa on, on tahdonvoima.
        Tosin kieltää en voi, ettei ole tuntenut itseään myös pieneksi
        näinä hetkinä. Nyt ne ovat toivotatavasti jo lämpimiä muistoja =)
        Jos ei sota niin tuskin maailmakaan yhtä ihmistä kaipaa..
        Vaan sitä emme tiedä, joku sinuakin saattaa kaivata.
        Joku sanoo ihme, joku toinen sanoo matemaattinen todennäköisyys =D
        Asiani ovat sinällään paremmin, että sairastuin kauan sitten,
        ja olin pitkään sairas..Kovin sairas ja nyt olen paranemaan päin,
        joka tosin aiheuttaa käsittämätöntä ahdistusta koska
        nyt minulta ryöstettiin kerralla koko identiteetti.
        Mutta minulla on paljon uutta opeteltavaa..tai vanhaa. =)

        Kyllähän noita kirjoja löytyy tosin osa pitää lukea vasta
        noin 30-40 ppisenä, että niistä saa jotain irti. mm.Olen vieläkin
        järkyttynyt tuon pohjantähden alla trilogian lukemisesta.
        Se aiheutti loputonta Googlaamista vaikka fiktiivinen osin onkin,
        niin vieläkin menee sen verta kylmiä väreitä, ettei hetkeen oo pystynyt
        lukemaan. No tällä hetkellä noita kirjoja on pisin poikin
        kesken noin neljä, mutta koskevat kovasti samaa aihetta eikä niistä sen enempää.
        Kiitos suosituksista..Eikä tämä jää kiitokseen.
        Perjantaina tohon keskustaan lainastoon kattomaan noi kirjat ja katotaan jos iskee.
        Olen aina valmis kehittämään itseni ja haastamaan
        luomani käsityksen maailmasta.

        Katon sen huomenna, kyl hyvä dokkari aina linnanjuhlat voittaa.
        Tietenkin koet...Ei nykypäivänä voi kaupungissa elävä
        olla ahdistumatta,jos onenlisuuskin on jo kaivettava
        jostain muusta, onko elämällä tarkoitus? =)
        Se selviää vain elämällä..Elämää on, kuin tuollainen kodin kuntokeskus..
        Siinä istuminen joka päivä tuntuu älyttömältä, mutta puolen vuoden päästä
        huomaat, että teoillasi oli sittenki merkitys.
        Samaa kaavaa toistaa elämä, mitään ei tapahdu heti.Tietty kausaliteetti tässä on
        kuitenkin nähtävissä.Se, että oletko kuuden kuukauden päästä
        (tässä metaforassa) teräskunnos vai oletko saanut
        välilevynpullistuman, niin se selviää vain kokeilemalla =D

        Sen takia..Mitä enemmän maailma puristaa minua, sen pienemmäksi
        minä menen.Se on syy vetäytyä ihmisistä, järki käskee pakenemaan
        kivusta vaikka se voisi olla puhdistava kokemus.
        Maailma nurinkurisuuden voi todeta niinkin, että monet jotka ovat
        kuolleet olisivat ansainneet elää ja monet jotka elävät olisiavat
        ansainneet kuolla..Kuolemassa on jotain söpöä =)

        Höpö höpö..Et saa yleistää. Ihailen aika harvoja ihmisiä
        yleensä niitä jotka saavuttavat jotain kuinka pientä tahansa
        minun maailmassani, niin suurta heidän maailmassaan.
        Ihailen niitä ihmisiä jotka ovat pudonneet pahiten
        ja nousseet. Ihmisten ulkonäkö on kovin toissijaista,
        vaikka jo senkin vuoksi ,että sen menetämme ekana..No jonkun
        pitää myös olla hyvännäköinen mutta kanann ristini.

        Voisin kertoa jatkuvasta kivusta =D Mutta niin vain nekin
        alkavat olla takana päin. Maailma on todella paskainen
        paikka siitä olemme yhtämieltä taas kerran,
        mutta elämällä on...Elämä on kovin kaunis välillä =)
        Mutta sitä on vaikea havaita kun antaa sydämensä kovettua.
        Ei mennyt, siitä juuri puhuin..Pidin kuolevaa kädestä viimeksi
        Huhtikuussa ja niin lähti hymy huulilla, viimeset sanat oli myös kauniit

        Jatkoa edelliseen:

        Fail..Sinulla juuri on oikeus valittaa!Suorastaan vaadin sitä sinulta.
        Jaa a kuule tää ei aina tunnu ihan tolta lottovoitolta,
        tässä maassa oleminen. Tai sit moni on jättänyt lunastamatta ton voiton..
        Olen muutamassa "paska maassa" käynyt, mutta oli siellä ainakin
        lämmin =D Kyllä sitä venee alla nukkuu 32 asteessa jos ei sitten
        arvosta materiaa enemmän..Ei sekään vika ihmisessä ole jos rahasta tykkää.
        Kun vaan tietää rajansa.En oo noissa maissa käynyt, mutta kaikki on
        kovin suhteellista. Se, että jossain maassa on asiat toisella
        tavalla ei tarkoita, että omassa maassasi olisi
        asiat paremmin..Tai siellä huonommin. Sitä ei oikein pysty
        veranollistamaan.Toki Somaliassa olis ollut kurjaa viime vuodet..
        Vuoskymmenet,mut ainakin siel ois ollut oma rynnäkkökivääri ja lämmintä..
        Tässä lottovoiton maassa ei oo kumpaakaan..Sen takia sen maaseudun
        otin puheeksi, siellä oppii äkkiä arvostamaan todellisia asioita
        jotka täällä ovat niin itsestään selviä.

        Tietenkin maistuu =) noin minäkin joskus totesin kunnes törmäsin tuohon edellä
        mainiottuun theoreemaan, mutta jos sinulla on unelmiesi
        :auto,mies/nainen,asunto.
        Niin ymmärrän, että on vaikeaa,ja on
        lähes mahdotonta löytää haastetta jos ei niitä
        A)etsi B)kehittele jostain.
        Eli jos taas tungetaan tähän väliin metaforaa niin elämäsi
        tarvitsee vähän voimakaampaa Chiliä =)

        Hmm..Eivät kaikki tarinat katoa..Siksi meillä on kirjat,
        ja tuohon katoavaisuuteen on toinenkin ratkaisu..
        Eli hillitön/holtiton lisääntyminen, sitä voi joko selittää
        kuten darwin tai sitten vain "avata sakset"(pahoittelen karkeutta)
        ja katsoa mitä syntyy..Julmaako?..Elämä on, mutta ei sentään niin rajua
        kuten esim.minkeillä jotka syövät poikasensa kun niitä harmittaa tarpeeksi.


        Jos sinulla on huumorin tajua niin tuo euron rysähdys on
        vähän kuten ufojen laskeutuminen,mutta ymmärsin pointin.
        Tosin niin moni muukin jopa mahdollinen asia on
        suurta, mutta jos ei avaa ovea ja mene katsomaan ei
        saa koskaan tietää.
        Pientä toivoa on antanut teknologinen
        singaluriteetti..Albert kääntyis haudassaan =)
        Haluat uutta tietoa, maailma on täynnä uutta tietoa
        Enemmän täällä on tietoa jaossa kun mitä ihmisellä on aikaa
        sääli vaan, että liian paljon halunneet ovat tossa
        pitkässäniemessä, nääs huluuden ja nerouden raja on
        äärimmäisen häilyvä.
        Enemmän uskoisin sun kaipaavan onnistumista..sitä tunettaa kun
        saa konkreettisesta onnistumisesta.

        Sori ei sais hymyillä/nauraa =D Mutta et voi yksin kantaa
        koko maailmanpainoa harteillasi. Maailmanjärjestys jos
        uskoo historiaan kulkee sykleissä ylä ja ala-mäessä,
        okei jäätiköt voi sulaa, aurinko sammua
        ja maailma yksinkertaisesti räjähtää. Mutta et voi
        kantaa sellaista mukanasi..Jos niin käy, niin se käy
        etkä voi sille mitään.Elämässä ei aina kaikki ole sinun halussasi/kädessäsi.
        Sun täytyy kokeilla jotain tyhjentävää tarkoituksetonta harjoitetta
        rentoutua! En itse murehdi koskaan sellaisista asioista kuin
        esim. syöpä tai sota..Ne ovat asioita mitkä eivät ole
        minun päätettävissäni tässä ja nyt,
        vasta kun ne tapahtuvat otan niihin teoillani kantaa.
        Sitä enne en uhraa niille mielelläni ajatusta,
        muuten olisin lataamossa.


        Sanoisin tuohon enemmin loistavan sananlaskun jonka joltain
        joskus luin:"tie helvettiin on silattu hyvillä aikomuksilla",
        taisi itte asiassa olla Neil Gaimannin ja Terry Pratchett
        kirjassa (good omens).Mutta se tuhoutuminen ei tapahdu vielä
        tänään..ei edes huomenna.ylihuomisesta en voi vannoa ;)
        Pöpilä kutsuu jos liikaa järkeistää =)
        Ei sillä mitä teit tai jätit tekemättä ole merkitystä enää silloin,
        onko sukuasi silloin jäljellä tai minun? Kukaan ei tiedä,
        vai toteutuuko kauhu scenaario elokuvasta Children of Men(2006)
        Koko elämän hienous on siinä, että emme tiedä.

        Sattuma ja onko sitä?
        Darwin oli sitä mieltä, että oli.
        Itse uskon siihen myös osin, toisaalta junan alle ei voi jäädä
        jos makaa sohvalla himassa.U sein toisaalta mieluiten totean,
        että olen liian vanha uskoakseni sattumiin.
        Omilla päätöksilläsi on merkitys siihen minkä sattuman
        uhriksi joudut..vai onko?

        Älä pyydä anteeksi..Olet paitsi tarjonnut minulle loistavan
        luku ja kirjoitus nautinnon mikä
        taatusti voittaa huonojn seksin (anteeksi karkeus),
        Niin antanut myös ajattelemisen aihetta.
        On etuoikeus löytää kaltaisesi ihminen edes hetkeksi.


      • Alkuperäinen kirj
        warhammer kirjoitti:

        Jatkoa edelliseen:

        Fail..Sinulla juuri on oikeus valittaa!Suorastaan vaadin sitä sinulta.
        Jaa a kuule tää ei aina tunnu ihan tolta lottovoitolta,
        tässä maassa oleminen. Tai sit moni on jättänyt lunastamatta ton voiton..
        Olen muutamassa "paska maassa" käynyt, mutta oli siellä ainakin
        lämmin =D Kyllä sitä venee alla nukkuu 32 asteessa jos ei sitten
        arvosta materiaa enemmän..Ei sekään vika ihmisessä ole jos rahasta tykkää.
        Kun vaan tietää rajansa.En oo noissa maissa käynyt, mutta kaikki on
        kovin suhteellista. Se, että jossain maassa on asiat toisella
        tavalla ei tarkoita, että omassa maassasi olisi
        asiat paremmin..Tai siellä huonommin. Sitä ei oikein pysty
        veranollistamaan.Toki Somaliassa olis ollut kurjaa viime vuodet..
        Vuoskymmenet,mut ainakin siel ois ollut oma rynnäkkökivääri ja lämmintä..
        Tässä lottovoiton maassa ei oo kumpaakaan..Sen takia sen maaseudun
        otin puheeksi, siellä oppii äkkiä arvostamaan todellisia asioita
        jotka täällä ovat niin itsestään selviä.

        Tietenkin maistuu =) noin minäkin joskus totesin kunnes törmäsin tuohon edellä
        mainiottuun theoreemaan, mutta jos sinulla on unelmiesi
        :auto,mies/nainen,asunto.
        Niin ymmärrän, että on vaikeaa,ja on
        lähes mahdotonta löytää haastetta jos ei niitä
        A)etsi B)kehittele jostain.
        Eli jos taas tungetaan tähän väliin metaforaa niin elämäsi
        tarvitsee vähän voimakaampaa Chiliä =)

        Hmm..Eivät kaikki tarinat katoa..Siksi meillä on kirjat,
        ja tuohon katoavaisuuteen on toinenkin ratkaisu..
        Eli hillitön/holtiton lisääntyminen, sitä voi joko selittää
        kuten darwin tai sitten vain "avata sakset"(pahoittelen karkeutta)
        ja katsoa mitä syntyy..Julmaako?..Elämä on, mutta ei sentään niin rajua
        kuten esim.minkeillä jotka syövät poikasensa kun niitä harmittaa tarpeeksi.


        Jos sinulla on huumorin tajua niin tuo euron rysähdys on
        vähän kuten ufojen laskeutuminen,mutta ymmärsin pointin.
        Tosin niin moni muukin jopa mahdollinen asia on
        suurta, mutta jos ei avaa ovea ja mene katsomaan ei
        saa koskaan tietää.
        Pientä toivoa on antanut teknologinen
        singaluriteetti..Albert kääntyis haudassaan =)
        Haluat uutta tietoa, maailma on täynnä uutta tietoa
        Enemmän täällä on tietoa jaossa kun mitä ihmisellä on aikaa
        sääli vaan, että liian paljon halunneet ovat tossa
        pitkässäniemessä, nääs huluuden ja nerouden raja on
        äärimmäisen häilyvä.
        Enemmän uskoisin sun kaipaavan onnistumista..sitä tunettaa kun
        saa konkreettisesta onnistumisesta.

        Sori ei sais hymyillä/nauraa =D Mutta et voi yksin kantaa
        koko maailmanpainoa harteillasi. Maailmanjärjestys jos
        uskoo historiaan kulkee sykleissä ylä ja ala-mäessä,
        okei jäätiköt voi sulaa, aurinko sammua
        ja maailma yksinkertaisesti räjähtää. Mutta et voi
        kantaa sellaista mukanasi..Jos niin käy, niin se käy
        etkä voi sille mitään.Elämässä ei aina kaikki ole sinun halussasi/kädessäsi.
        Sun täytyy kokeilla jotain tyhjentävää tarkoituksetonta harjoitetta
        rentoutua! En itse murehdi koskaan sellaisista asioista kuin
        esim. syöpä tai sota..Ne ovat asioita mitkä eivät ole
        minun päätettävissäni tässä ja nyt,
        vasta kun ne tapahtuvat otan niihin teoillani kantaa.
        Sitä enne en uhraa niille mielelläni ajatusta,
        muuten olisin lataamossa.


        Sanoisin tuohon enemmin loistavan sananlaskun jonka joltain
        joskus luin:"tie helvettiin on silattu hyvillä aikomuksilla",
        taisi itte asiassa olla Neil Gaimannin ja Terry Pratchett
        kirjassa (good omens).Mutta se tuhoutuminen ei tapahdu vielä
        tänään..ei edes huomenna.ylihuomisesta en voi vannoa ;)
        Pöpilä kutsuu jos liikaa järkeistää =)
        Ei sillä mitä teit tai jätit tekemättä ole merkitystä enää silloin,
        onko sukuasi silloin jäljellä tai minun? Kukaan ei tiedä,
        vai toteutuuko kauhu scenaario elokuvasta Children of Men(2006)
        Koko elämän hienous on siinä, että emme tiedä.

        Sattuma ja onko sitä?
        Darwin oli sitä mieltä, että oli.
        Itse uskon siihen myös osin, toisaalta junan alle ei voi jäädä
        jos makaa sohvalla himassa.U sein toisaalta mieluiten totean,
        että olen liian vanha uskoakseni sattumiin.
        Omilla päätöksilläsi on merkitys siihen minkä sattuman
        uhriksi joudut..vai onko?

        Älä pyydä anteeksi..Olet paitsi tarjonnut minulle loistavan
        luku ja kirjoitus nautinnon mikä
        taatusti voittaa huonojn seksin (anteeksi karkeus),
        Niin antanut myös ajattelemisen aihetta.
        On etuoikeus löytää kaltaisesi ihminen edes hetkeksi.

        Hmmm. Paljon ajateltavaa ja paljon asioita järjesteltävänä. Hyvä niin!

        Mainitsit että tarvitsisin jonkin sortin onnistumista, tässä olet oikeassa. Tahtoisin oikeasti hyväksyntää tai pitäisikö sanoa kunnioitusta. Olisi hienoa jos saisi puhua niin, että lauseeni kuunneltaisiin loppuun ja että kuulia aidosti haluaisi kuulla eikä vain voittaa väittelyä. Ehkä tässä on myös taustalla kyynisen introvertin kaipuu tulla huomatuksi.

        Hyvä konsti on taaksepäin katsominen. Poistin vanhoja facebook julkaisuja tässä taannoin ja sain silminnähden huomata kuinka olin muuttunut ihmisenä. Väitän, että jos ihminen ei muutu hän ei ole kehittynyt. Ehkä huumori ja tämä 'fu*k it filosofia' voisi auttaa pitämään pään kasassa.

        Mutta sitäkö tämä elämä on? Ainaista tyytymistä. Elämässä pitää alati taistella ja työskennellä jotta täällä olisi edes siedettävää olla. Onneksi elämässäni on löytynyt tuo pieni valo tunnelin päähän. Tosin jos vanhat merkit paikkansa pitää tuo valo on juna. Olen yhdessä asiassa mielestäni lahjakas ja näin ollen etuoikeutettu ja mikä parasta pidän siitä. En tarkoita että olisin siinä nyt mitenkään loistava, mutta minulla olisi mahdollisuus siihen. Niin moneen asiaan olen jo liian vanha alottaakseni.

        Mutta vaikka olisin siinä paras ja saavuttaisin kaiken, mitä sitten? Nämä ajatukset eivät ole riippuvaisia ulkomaailmasta, vaan ne ovat oman pääni sisällä. Jos keksisin kuinka voisin ratkaista tuon turhuuen dilemman voisin ehkä vapautua tästä. Yritämme ikään kuin selviytyä ja etsiä onnea tuhlaten elämämme siihen. Tahdon tietää mistä se onni voisi tulla jos se edes on olemassa.

        Totta ettei maailman ongelmia voi kantaa harteilla. Olen ajatellut aina siten, että tyydyn kunhan olen sellainen ihminen mikäli kaikki olisivat kuten itse maailma olisi kestävällä pohjalla. En ehkä täysin täytä tuota määritelmää vielä kaikessa, mutta monilta osin olen osani tehnyt.

        Olen oppinut sinulta paljon ja saanut tonnittain kirjoja joista olen kiinnostunut. Löysin kokonaisia teemoja ja useita suuria mieliä joista kiinnostuin. Mitä enemmän oppii sitä enemmän janoaa lisää :)

        En tiedä tälle termille suomenkielistä nimeä enkä oikein keksi mitään järkevää lyhyttä termiä joten pahoittelen englannin kielen termi. Minulta puuttuu 'sence of purpose'. Sellainen järki kaikkeen, syy elää ja syy miksi tehdä näin. En koe mitään syytä tehdä mitään. Jos olisin ihminen joka vain voisi tehdä koska nauttii jostain tässä ei olisi mitään ongelmaa, mutta kyllästyn kaikkeen nopeasti. Ja kun kyllästyy miettii miksi kammeta väkisin tekemään jotain, mitä sillä saavuttaa jos et nauti siitä? Heitin esimerkiksi kitara naulaan koska en kertakaikkiaan pitänyt harjoittelusta enkä keksinyt mitä edes teen soittotaidolla.

        Tämä nykyinen kiinnostukseni on ehkä hivenen toinen. Se alkaa kyllästymisen jälkeen uudestaan kiinnostamaan ja se on jotenkin osa minua. Olen ollut lapsesta lähtien tässä yhdessa asiassa muita 'parempi', muissa olenkin ollut sitten huonompi :)

        Puhuin nyt paljon vain itsestäni vaikka tarkoitus oli kirjoittaa yleisemmällä tasolla. Jotenkin mieleni on nyt aivan tyhjä enkä saa mitään ajatuksia ulos.


      • alkuperäinen kirj
        Alkuperäinen kirj kirjoitti:

        Hmmm. Paljon ajateltavaa ja paljon asioita järjesteltävänä. Hyvä niin!

        Mainitsit että tarvitsisin jonkin sortin onnistumista, tässä olet oikeassa. Tahtoisin oikeasti hyväksyntää tai pitäisikö sanoa kunnioitusta. Olisi hienoa jos saisi puhua niin, että lauseeni kuunneltaisiin loppuun ja että kuulia aidosti haluaisi kuulla eikä vain voittaa väittelyä. Ehkä tässä on myös taustalla kyynisen introvertin kaipuu tulla huomatuksi.

        Hyvä konsti on taaksepäin katsominen. Poistin vanhoja facebook julkaisuja tässä taannoin ja sain silminnähden huomata kuinka olin muuttunut ihmisenä. Väitän, että jos ihminen ei muutu hän ei ole kehittynyt. Ehkä huumori ja tämä 'fu*k it filosofia' voisi auttaa pitämään pään kasassa.

        Mutta sitäkö tämä elämä on? Ainaista tyytymistä. Elämässä pitää alati taistella ja työskennellä jotta täällä olisi edes siedettävää olla. Onneksi elämässäni on löytynyt tuo pieni valo tunnelin päähän. Tosin jos vanhat merkit paikkansa pitää tuo valo on juna. Olen yhdessä asiassa mielestäni lahjakas ja näin ollen etuoikeutettu ja mikä parasta pidän siitä. En tarkoita että olisin siinä nyt mitenkään loistava, mutta minulla olisi mahdollisuus siihen. Niin moneen asiaan olen jo liian vanha alottaakseni.

        Mutta vaikka olisin siinä paras ja saavuttaisin kaiken, mitä sitten? Nämä ajatukset eivät ole riippuvaisia ulkomaailmasta, vaan ne ovat oman pääni sisällä. Jos keksisin kuinka voisin ratkaista tuon turhuuen dilemman voisin ehkä vapautua tästä. Yritämme ikään kuin selviytyä ja etsiä onnea tuhlaten elämämme siihen. Tahdon tietää mistä se onni voisi tulla jos se edes on olemassa.

        Totta ettei maailman ongelmia voi kantaa harteilla. Olen ajatellut aina siten, että tyydyn kunhan olen sellainen ihminen mikäli kaikki olisivat kuten itse maailma olisi kestävällä pohjalla. En ehkä täysin täytä tuota määritelmää vielä kaikessa, mutta monilta osin olen osani tehnyt.

        Olen oppinut sinulta paljon ja saanut tonnittain kirjoja joista olen kiinnostunut. Löysin kokonaisia teemoja ja useita suuria mieliä joista kiinnostuin. Mitä enemmän oppii sitä enemmän janoaa lisää :)

        En tiedä tälle termille suomenkielistä nimeä enkä oikein keksi mitään järkevää lyhyttä termiä joten pahoittelen englannin kielen termi. Minulta puuttuu 'sence of purpose'. Sellainen järki kaikkeen, syy elää ja syy miksi tehdä näin. En koe mitään syytä tehdä mitään. Jos olisin ihminen joka vain voisi tehdä koska nauttii jostain tässä ei olisi mitään ongelmaa, mutta kyllästyn kaikkeen nopeasti. Ja kun kyllästyy miettii miksi kammeta väkisin tekemään jotain, mitä sillä saavuttaa jos et nauti siitä? Heitin esimerkiksi kitara naulaan koska en kertakaikkiaan pitänyt harjoittelusta enkä keksinyt mitä edes teen soittotaidolla.

        Tämä nykyinen kiinnostukseni on ehkä hivenen toinen. Se alkaa kyllästymisen jälkeen uudestaan kiinnostamaan ja se on jotenkin osa minua. Olen ollut lapsesta lähtien tässä yhdessa asiassa muita 'parempi', muissa olenkin ollut sitten huonompi :)

        Puhuin nyt paljon vain itsestäni vaikka tarkoitus oli kirjoittaa yleisemmällä tasolla. Jotenkin mieleni on nyt aivan tyhjä enkä saa mitään ajatuksia ulos.

        Kamala määrä typoja. Pahoittelen, olen liian väsynyt :)


      • warhammer
        Alkuperäinen kirj kirjoitti:

        Hmmm. Paljon ajateltavaa ja paljon asioita järjesteltävänä. Hyvä niin!

        Mainitsit että tarvitsisin jonkin sortin onnistumista, tässä olet oikeassa. Tahtoisin oikeasti hyväksyntää tai pitäisikö sanoa kunnioitusta. Olisi hienoa jos saisi puhua niin, että lauseeni kuunneltaisiin loppuun ja että kuulia aidosti haluaisi kuulla eikä vain voittaa väittelyä. Ehkä tässä on myös taustalla kyynisen introvertin kaipuu tulla huomatuksi.

        Hyvä konsti on taaksepäin katsominen. Poistin vanhoja facebook julkaisuja tässä taannoin ja sain silminnähden huomata kuinka olin muuttunut ihmisenä. Väitän, että jos ihminen ei muutu hän ei ole kehittynyt. Ehkä huumori ja tämä 'fu*k it filosofia' voisi auttaa pitämään pään kasassa.

        Mutta sitäkö tämä elämä on? Ainaista tyytymistä. Elämässä pitää alati taistella ja työskennellä jotta täällä olisi edes siedettävää olla. Onneksi elämässäni on löytynyt tuo pieni valo tunnelin päähän. Tosin jos vanhat merkit paikkansa pitää tuo valo on juna. Olen yhdessä asiassa mielestäni lahjakas ja näin ollen etuoikeutettu ja mikä parasta pidän siitä. En tarkoita että olisin siinä nyt mitenkään loistava, mutta minulla olisi mahdollisuus siihen. Niin moneen asiaan olen jo liian vanha alottaakseni.

        Mutta vaikka olisin siinä paras ja saavuttaisin kaiken, mitä sitten? Nämä ajatukset eivät ole riippuvaisia ulkomaailmasta, vaan ne ovat oman pääni sisällä. Jos keksisin kuinka voisin ratkaista tuon turhuuen dilemman voisin ehkä vapautua tästä. Yritämme ikään kuin selviytyä ja etsiä onnea tuhlaten elämämme siihen. Tahdon tietää mistä se onni voisi tulla jos se edes on olemassa.

        Totta ettei maailman ongelmia voi kantaa harteilla. Olen ajatellut aina siten, että tyydyn kunhan olen sellainen ihminen mikäli kaikki olisivat kuten itse maailma olisi kestävällä pohjalla. En ehkä täysin täytä tuota määritelmää vielä kaikessa, mutta monilta osin olen osani tehnyt.

        Olen oppinut sinulta paljon ja saanut tonnittain kirjoja joista olen kiinnostunut. Löysin kokonaisia teemoja ja useita suuria mieliä joista kiinnostuin. Mitä enemmän oppii sitä enemmän janoaa lisää :)

        En tiedä tälle termille suomenkielistä nimeä enkä oikein keksi mitään järkevää lyhyttä termiä joten pahoittelen englannin kielen termi. Minulta puuttuu 'sence of purpose'. Sellainen järki kaikkeen, syy elää ja syy miksi tehdä näin. En koe mitään syytä tehdä mitään. Jos olisin ihminen joka vain voisi tehdä koska nauttii jostain tässä ei olisi mitään ongelmaa, mutta kyllästyn kaikkeen nopeasti. Ja kun kyllästyy miettii miksi kammeta väkisin tekemään jotain, mitä sillä saavuttaa jos et nauti siitä? Heitin esimerkiksi kitara naulaan koska en kertakaikkiaan pitänyt harjoittelusta enkä keksinyt mitä edes teen soittotaidolla.

        Tämä nykyinen kiinnostukseni on ehkä hivenen toinen. Se alkaa kyllästymisen jälkeen uudestaan kiinnostamaan ja se on jotenkin osa minua. Olen ollut lapsesta lähtien tässä yhdessa asiassa muita 'parempi', muissa olenkin ollut sitten huonompi :)

        Puhuin nyt paljon vain itsestäni vaikka tarkoitus oli kirjoittaa yleisemmällä tasolla. Jotenkin mieleni on nyt aivan tyhjä enkä saa mitään ajatuksia ulos.

        Mukava kuulla, että lasisi on tyhjä =)

        Eikö meistä jokainen tarvitse,ei se yksin sinua koske =)
        Samalla tavalla olen sen määrännyt lääkkeeksi itselleni,
        jokainen meistä tarvitsee hyväksyntää. Oli se laumamme tai
        maailmamme kuinka pieni tahansa..Tunnustusta tehdystä työstä
        ja lausutusta ajatuksesta. Halusimme sitä tai emme, olmme
        tavalla tai toisella vuorovaikutussuhteessa muiden ihmisten kanssa.
        En tiedä toistaiseksi mitään muuta keinoa tuon mainitsemasi
        hyväksynnän tavoittamiseen kuin teot.
        Monesti ihmisellä on toimintamallit valmiina itse asiassa kaikilla
        meillä reppanoilla, mutta puuttuu vain halua toimia.
        Joskus sellaisen tahdon voi löytää keskellä yötä kuten itselläni kävi
        pari vuotta sitten. Heräsin 23 aikaa ehtoolla ja minut
        valtasi halua matkata, tasan 7 tunnin päästä istuin koneessa ja
        myöhemmin alkaneen vuorokauden puolella olin jo yli 3500 km päässä himasta =)
        Sääli vain, että tämä kirkas ja selväjärkinen tahto
        valtaa meidät tai minut vain hetkeksi kerrallaan
        kun se saisi olla olemassa kokoajan. Joskin tuossakin vain teolla oli merkitys.

        Saat varmasti vielä puhua niin, että sinua kuunellaan
        uskon, että saattaisit päästä mm:Mensaan ja jos
        et pääsisikään (mikä olisi huutava vääryys), voit aina löytää
        toisen ammatin tai paikan missä sinua kuunellaan,
        mutta tajusin pointin.
        Tuohon minulla ei ole muuta lääkettä =)
        Pään kasassa pitämiseen kuin aikaisemmin mainitsemasi
        musiikki ja hyvin kieroutunut ja sairas huumori.
        Mikä ikävästi ehkä ala-tyylinen, mutta koko sukuani
        (uskomattoman kokoinen) on siunattu samalla sairaalla huumorilla.
        Hirtehistä sitten jos ei muu auta, tämä edesmennytkin jatkoi huumorilla
        viimeiseen asti.

        Filosofiassa ei ole ongelmani.. teot puuttuvat.
        Mietin liikaa, enkä osaa pysäyttää ajatuksen virtaa.
        Toki harrastan lajia mikä nyt on ahdistettu niin seinää vasten,
        että tuskin uskaltaa mainita mutta se on ainut mikä toistaiseksi onnistuu
        tyhjentämään pään kokonaan. Tulen yrittämään ja olen yrittänyt torpata
        ylimääräisen ajattelun työllä, mutta siitäkään mitään tule kun kädet
        tekevät mutta pää miettii jotain ihan muuta.
        Ihminen voi siis filosofoida liikaa =P

        Riippuu niin paljon ihmisestä mitä hän haluaa?
        Haluaako hän olla: keskiverto,rikas,köyhä,saita,ahne,kiltti,hempeä etc.
        Jokainen voi olla mitä haluaa.Unelmien vaaliminen ei enää riitä,
        pitää myös tehdä kauhea määrä fyysistä ja psyykkistä työtä niiden unelmien
        savuttamiseen.Unelmaa pitää tavoitella mutta ei koskaan elämän kustannuksella.
        Mun tunnelissani on vieläkin mustaa ja pimeää, mutta jotain toivonpilkahduksia
        siellä on koska jokainen päivä olen vähemmän sairaampi ja enemmän terveempi..Ja ehkä,
        kun keho on kunnossa niin ehkä se mielikin siitä paranee..(Ja v*tut).
        Olet varmasti monessakin asiassa lahjakas älä lyö itseäsi..Anna
        muiden ihmisten tehdä se =) Tosin olisin otettu kuulemaan mikä
        se juttusi on??


      • warhammer
        warhammer kirjoitti:

        Mukava kuulla, että lasisi on tyhjä =)

        Eikö meistä jokainen tarvitse,ei se yksin sinua koske =)
        Samalla tavalla olen sen määrännyt lääkkeeksi itselleni,
        jokainen meistä tarvitsee hyväksyntää. Oli se laumamme tai
        maailmamme kuinka pieni tahansa..Tunnustusta tehdystä työstä
        ja lausutusta ajatuksesta. Halusimme sitä tai emme, olmme
        tavalla tai toisella vuorovaikutussuhteessa muiden ihmisten kanssa.
        En tiedä toistaiseksi mitään muuta keinoa tuon mainitsemasi
        hyväksynnän tavoittamiseen kuin teot.
        Monesti ihmisellä on toimintamallit valmiina itse asiassa kaikilla
        meillä reppanoilla, mutta puuttuu vain halua toimia.
        Joskus sellaisen tahdon voi löytää keskellä yötä kuten itselläni kävi
        pari vuotta sitten. Heräsin 23 aikaa ehtoolla ja minut
        valtasi halua matkata, tasan 7 tunnin päästä istuin koneessa ja
        myöhemmin alkaneen vuorokauden puolella olin jo yli 3500 km päässä himasta =)
        Sääli vain, että tämä kirkas ja selväjärkinen tahto
        valtaa meidät tai minut vain hetkeksi kerrallaan
        kun se saisi olla olemassa kokoajan. Joskin tuossakin vain teolla oli merkitys.

        Saat varmasti vielä puhua niin, että sinua kuunellaan
        uskon, että saattaisit päästä mm:Mensaan ja jos
        et pääsisikään (mikä olisi huutava vääryys), voit aina löytää
        toisen ammatin tai paikan missä sinua kuunellaan,
        mutta tajusin pointin.
        Tuohon minulla ei ole muuta lääkettä =)
        Pään kasassa pitämiseen kuin aikaisemmin mainitsemasi
        musiikki ja hyvin kieroutunut ja sairas huumori.
        Mikä ikävästi ehkä ala-tyylinen, mutta koko sukuani
        (uskomattoman kokoinen) on siunattu samalla sairaalla huumorilla.
        Hirtehistä sitten jos ei muu auta, tämä edesmennytkin jatkoi huumorilla
        viimeiseen asti.

        Filosofiassa ei ole ongelmani.. teot puuttuvat.
        Mietin liikaa, enkä osaa pysäyttää ajatuksen virtaa.
        Toki harrastan lajia mikä nyt on ahdistettu niin seinää vasten,
        että tuskin uskaltaa mainita mutta se on ainut mikä toistaiseksi onnistuu
        tyhjentämään pään kokonaan. Tulen yrittämään ja olen yrittänyt torpata
        ylimääräisen ajattelun työllä, mutta siitäkään mitään tule kun kädet
        tekevät mutta pää miettii jotain ihan muuta.
        Ihminen voi siis filosofoida liikaa =P

        Riippuu niin paljon ihmisestä mitä hän haluaa?
        Haluaako hän olla: keskiverto,rikas,köyhä,saita,ahne,kiltti,hempeä etc.
        Jokainen voi olla mitä haluaa.Unelmien vaaliminen ei enää riitä,
        pitää myös tehdä kauhea määrä fyysistä ja psyykkistä työtä niiden unelmien
        savuttamiseen.Unelmaa pitää tavoitella mutta ei koskaan elämän kustannuksella.
        Mun tunnelissani on vieläkin mustaa ja pimeää, mutta jotain toivonpilkahduksia
        siellä on koska jokainen päivä olen vähemmän sairaampi ja enemmän terveempi..Ja ehkä,
        kun keho on kunnossa niin ehkä se mielikin siitä paranee..(Ja v*tut).
        Olet varmasti monessakin asiassa lahjakas älä lyö itseäsi..Anna
        muiden ihmisten tehdä se =) Tosin olisin otettu kuulemaan mikä
        se juttusi on??

        Kohta tulee mittariin 32 ja olen vasta nuori,joskin tunnen itseni wanhaksi,
        Uskon äärimmäisen naiivilla tavalla siihen, että koskaan ei oel liian vanha voinhan kävellä vaikka tuohon viereiseen poliisikouluun
        jos ideat loppuu.

        Ensin sun täytyy olla siinä absoluuttisesti paras..
        Sen jälkeen täytyy miettiä mitä sitten? Menestyminen pelottaa lähes
        kaikkia ja monet äärimmäisen lahjakkaat ihmiset jättävät elämättä,
        mutta suosittelen sinua hyökkäämään koska sääliä ei elämässä jaeta =)

        Tiedän mitä tarkoitat, siksi käskin sinun mitä suuremmissa määrin
        järkkäämään unelmia, tuhansia ja taas tuhansia unelmia.
        En oikein usko, että mitään mitä teet koko sydämelläsi olisi turhaa.
        Jokainen tekosi, olkoon se niinkin vähäinen kuin..Lumipallon heittäminen,
        on suorassa syy-yhteydessä aina seuraavaan tapahtumaan, mutta ei se
        turhaa ole...Se, että et saa siitä tyydytyksen tunnetta on eri asia.
        Eli summa summarum, olemme taas saman kysymyksen äärellä, mistä
        se onni löytyy?? Sen verran voin paljastaa, ettei se ole raha..
        Älä ymmärrä väärin raha on ihan söpöä kun sitä on, mutta se ei ole sen
        perässä juokseminen..Mistä se onni löytyy.
        Suurimmat ja viimeiset onnen hetkeni olen löytänyt parisuhteista.
        Mutta tämää nyt ei ollut sinun juttusi, se on paikannut myös tuon ihmisen tarpeen olla
        tarpeellinen ja olla haluttu ja hyväksytty. Parisuhde vastaa kovin
        moniin esittiisi pulmiin.Mutta ei se tietenkään nyt tapauksessasi käy,
        enkä usko, että kissaakaan olet valmis ottamaan.
        Mutta jossain joku tarvitsee myös sinua kohtalo? (no ei tod)..teko ja seuraus mielumin. =)

        Hmm..Tiedäkkö mietin tuota samaa joka ikinen päivä,
        eikä se..Tiedän miten tulen osin onneliseksi ja tiedän
        miten tulen varmasti onneliseksi, mutta en ovat omia juttujani
        eikä ne toimi välttämättä toisilla.
        Mutta päästäkseni tähän unelmaa ja onneen kiinni on taas tehtävä
        töitä kelaamisen sijaan =(
        Teen omaa osaani joka päivä "kasaan syntikumpua" niin kauan, että
        jotain nerokaampaa ilmaantuu jostain. Huonoinkin meistä saa kerran
        elämässään sen ilmestykensä/master-ideansa.
        Ja uskoa minua..Silloin kaikki turha lähtee mielestä.
        Mielen ongelma on aina se, että siellä on tuhat ajatusta.
        Käytin käytänössä koko omaisuuteni lääkäreissä ravaamiseen,
        mutta lopulta se oli sen arvoista. Sama koskee sinua,
        jos sinulla on kaksi kättä, kaksi jalkaa ja pää, niin
        kaikki menee lopulta parhain päin jos sen verran viitsii,
        että tarttuu ojennettuun käteen, eikä
        sylkäise siihen.

        Hyvä, ettei lukeminen lopu. Minä puolestani katsoin
        dokumettisi. Se oli tietenkin kovin amerikkalaiseen tyyliin tehty ja
        olisi toiminut paremmin hapoissa.No uutta asiaa ei siinä kauheesti ollut,
        mutta kyllä sen 1,25 istuin perseelläni se eteni aika nopeasti,
        ja kieltämättä se herätti paljon tuntemuksia. Jostain olin eri mieltä
        jostain samaa, mutta mukavasti hermoja tökkien se avasi myös mieleni
        kuten varmaan kävi snullakin, lähinnä näkemys soluihin ja biologiaan
        sekä lääketieteeseen oli minulle tuore,
        tai no paljolti tuore, mutta selitti sellaisia asioita tai avasi
        mitä olen vasta alkanut miettimään.

        Tiedän sen olen lukenut näitä juttuja ja siitä tuo ahdistuneisuus
        ajattelen ..olen siis olemassa.. ;)
        Tuota kysyn usein miksi näin? Miksi noin?
        Sen vuoksi tai jälki-istunto olla aina se mun paikka, ikuinen miksi ikä =)
        Olen vielä liian ..heikko mieletäni tekemään..Toivottavasti en elä
        loppuelämääni täällä ehkä maailmassa, vaan voitan pelkoni.
        En aivan tarkalleen tiedä tarkoitatko nyt samaa vikaa kuin minulla,
        että olen kova aloittamaan, mutta projekti tyssää ei osaamattomuuteen vaan siihen,
        että tulee jossain kohdassa sellainen olo, että miksi?
        Tätä juuri tarkkoitin ja sama ongelma näyttää olevan sinullakin,
        sen verran adhd / add olen, että teen vähintää 5 asiaa
        nytkin samaan aikaaan kun kirjoitan.
        Sais ton ajatuksen jotenkin katkeemaan, täytyy varmaan joskus
        viinalla koittaa jos se toimis, kun en kerran käytä sitä laisinkaan.

        Ihmisenä jolla on vain kaksi lahjaa missä se on uskomattoman
        hyvä kuten minulla (joista molemmista saisi ammatin [ja joista vain toista laki rajoittaa]),
        olen jokseenkin utelias kuulemaan mikä tämä sinun lahjasi on? =)

        Hyvä, että puhuit. Oli tarkoitus saada sinut auki,
        sitä vastavuoroisuus merkitsee, kehitellään tässä näitä
        sosiaalisia taitoja samalla. Kunpa munkin mieli ois ihan
        tyhjä =D Mutta siellä käy sellainen vilinä ja vilke kuin
        olla ja voi =D

        Jos ihmisellä on yhtään älyä niin ei se
        välitä toisen typoista, niitä on jokaisella. Vitosen äikällä tässä
        mennään joten typojen lisäksi osaan luoda myös ihan aitoja
        kirjoitusvirheitä. Kun mielesi on oikein hajalla
        katso sellainen vähän kevyempi (ei niin erikoinen varmaan mieletäsi)
        elokuva, kuin Limitless(2011). Olet vähän kuin se tyyppi siinä älysi
        puolesta..Ja tee hei se Mensan netti testi edes
        luulen, että tässä valuu muuten helmiä sioille =)
        Ja jos sen verran joskus maltat avata, niin kerro ihmeessä
        mikä se sun juttus on..Missä oot paras/hyvä..Kuulisin sen mielelläni.


        Hups tuli vähän rönsyiltyä =)


      • alkuperäinen kirj
        warhammer kirjoitti:

        Kohta tulee mittariin 32 ja olen vasta nuori,joskin tunnen itseni wanhaksi,
        Uskon äärimmäisen naiivilla tavalla siihen, että koskaan ei oel liian vanha voinhan kävellä vaikka tuohon viereiseen poliisikouluun
        jos ideat loppuu.

        Ensin sun täytyy olla siinä absoluuttisesti paras..
        Sen jälkeen täytyy miettiä mitä sitten? Menestyminen pelottaa lähes
        kaikkia ja monet äärimmäisen lahjakkaat ihmiset jättävät elämättä,
        mutta suosittelen sinua hyökkäämään koska sääliä ei elämässä jaeta =)

        Tiedän mitä tarkoitat, siksi käskin sinun mitä suuremmissa määrin
        järkkäämään unelmia, tuhansia ja taas tuhansia unelmia.
        En oikein usko, että mitään mitä teet koko sydämelläsi olisi turhaa.
        Jokainen tekosi, olkoon se niinkin vähäinen kuin..Lumipallon heittäminen,
        on suorassa syy-yhteydessä aina seuraavaan tapahtumaan, mutta ei se
        turhaa ole...Se, että et saa siitä tyydytyksen tunnetta on eri asia.
        Eli summa summarum, olemme taas saman kysymyksen äärellä, mistä
        se onni löytyy?? Sen verran voin paljastaa, ettei se ole raha..
        Älä ymmärrä väärin raha on ihan söpöä kun sitä on, mutta se ei ole sen
        perässä juokseminen..Mistä se onni löytyy.
        Suurimmat ja viimeiset onnen hetkeni olen löytänyt parisuhteista.
        Mutta tämää nyt ei ollut sinun juttusi, se on paikannut myös tuon ihmisen tarpeen olla
        tarpeellinen ja olla haluttu ja hyväksytty. Parisuhde vastaa kovin
        moniin esittiisi pulmiin.Mutta ei se tietenkään nyt tapauksessasi käy,
        enkä usko, että kissaakaan olet valmis ottamaan.
        Mutta jossain joku tarvitsee myös sinua kohtalo? (no ei tod)..teko ja seuraus mielumin. =)

        Hmm..Tiedäkkö mietin tuota samaa joka ikinen päivä,
        eikä se..Tiedän miten tulen osin onneliseksi ja tiedän
        miten tulen varmasti onneliseksi, mutta en ovat omia juttujani
        eikä ne toimi välttämättä toisilla.
        Mutta päästäkseni tähän unelmaa ja onneen kiinni on taas tehtävä
        töitä kelaamisen sijaan =(
        Teen omaa osaani joka päivä "kasaan syntikumpua" niin kauan, että
        jotain nerokaampaa ilmaantuu jostain. Huonoinkin meistä saa kerran
        elämässään sen ilmestykensä/master-ideansa.
        Ja uskoa minua..Silloin kaikki turha lähtee mielestä.
        Mielen ongelma on aina se, että siellä on tuhat ajatusta.
        Käytin käytänössä koko omaisuuteni lääkäreissä ravaamiseen,
        mutta lopulta se oli sen arvoista. Sama koskee sinua,
        jos sinulla on kaksi kättä, kaksi jalkaa ja pää, niin
        kaikki menee lopulta parhain päin jos sen verran viitsii,
        että tarttuu ojennettuun käteen, eikä
        sylkäise siihen.

        Hyvä, ettei lukeminen lopu. Minä puolestani katsoin
        dokumettisi. Se oli tietenkin kovin amerikkalaiseen tyyliin tehty ja
        olisi toiminut paremmin hapoissa.No uutta asiaa ei siinä kauheesti ollut,
        mutta kyllä sen 1,25 istuin perseelläni se eteni aika nopeasti,
        ja kieltämättä se herätti paljon tuntemuksia. Jostain olin eri mieltä
        jostain samaa, mutta mukavasti hermoja tökkien se avasi myös mieleni
        kuten varmaan kävi snullakin, lähinnä näkemys soluihin ja biologiaan
        sekä lääketieteeseen oli minulle tuore,
        tai no paljolti tuore, mutta selitti sellaisia asioita tai avasi
        mitä olen vasta alkanut miettimään.

        Tiedän sen olen lukenut näitä juttuja ja siitä tuo ahdistuneisuus
        ajattelen ..olen siis olemassa.. ;)
        Tuota kysyn usein miksi näin? Miksi noin?
        Sen vuoksi tai jälki-istunto olla aina se mun paikka, ikuinen miksi ikä =)
        Olen vielä liian ..heikko mieletäni tekemään..Toivottavasti en elä
        loppuelämääni täällä ehkä maailmassa, vaan voitan pelkoni.
        En aivan tarkalleen tiedä tarkoitatko nyt samaa vikaa kuin minulla,
        että olen kova aloittamaan, mutta projekti tyssää ei osaamattomuuteen vaan siihen,
        että tulee jossain kohdassa sellainen olo, että miksi?
        Tätä juuri tarkkoitin ja sama ongelma näyttää olevan sinullakin,
        sen verran adhd / add olen, että teen vähintää 5 asiaa
        nytkin samaan aikaaan kun kirjoitan.
        Sais ton ajatuksen jotenkin katkeemaan, täytyy varmaan joskus
        viinalla koittaa jos se toimis, kun en kerran käytä sitä laisinkaan.

        Ihmisenä jolla on vain kaksi lahjaa missä se on uskomattoman
        hyvä kuten minulla (joista molemmista saisi ammatin [ja joista vain toista laki rajoittaa]),
        olen jokseenkin utelias kuulemaan mikä tämä sinun lahjasi on? =)

        Hyvä, että puhuit. Oli tarkoitus saada sinut auki,
        sitä vastavuoroisuus merkitsee, kehitellään tässä näitä
        sosiaalisia taitoja samalla. Kunpa munkin mieli ois ihan
        tyhjä =D Mutta siellä käy sellainen vilinä ja vilke kuin
        olla ja voi =D

        Jos ihmisellä on yhtään älyä niin ei se
        välitä toisen typoista, niitä on jokaisella. Vitosen äikällä tässä
        mennään joten typojen lisäksi osaan luoda myös ihan aitoja
        kirjoitusvirheitä. Kun mielesi on oikein hajalla
        katso sellainen vähän kevyempi (ei niin erikoinen varmaan mieletäsi)
        elokuva, kuin Limitless(2011). Olet vähän kuin se tyyppi siinä älysi
        puolesta..Ja tee hei se Mensan netti testi edes
        luulen, että tässä valuu muuten helmiä sioille =)
        Ja jos sen verran joskus maltat avata, niin kerro ihmeessä
        mikä se sun juttus on..Missä oot paras/hyvä..Kuulisin sen mielelläni.


        Hups tuli vähän rönsyiltyä =)

        Joo pitää tsekata tuo leffa :) Mainitsit että raha ei tuo onnea, mikä on täysin totta. Tietyn perus elintason jälkeen raha ei tuo onnea, ehkä tarkemmin sanottuna. Moni menestynyt ja rikas sortuu mielestäni juuri tästä syystä huumeisiin ja itsetuhoon. He ovat luulleet, että ovat maalissa ja onnellisia kun saavuttavat sen mitä ovat saavuttaneet, mutta havahtuvat ettei mikään ole muuttunut.

        Minusta viisautta on ajatuslaatikoista riisuuntuminen. Sitä että voit nähdä itsesi itsesi ulkopuolelta. Et tee ajatteluasi tiettyjen kaavojen kautta vaan ikään kuin katselisit tilannetta ulkopuolisena tarkkailijana jolla ei ole mitään kytköstä asiaan. Kun taas se on tyhmyyttä että käyttää ajatuslaatikoita valintoja tehdessään. Mielestäni tällainen ihminen ei edes ohjaa itseään vaan hän on asettanut ohjelman joka käynnistyy tietyssä tilanteessa ja autopilotti tekee päätöksen kun todellinen pilotti on unessa. Olen kyllästynyt kun tällaiset unissakävelijät kinastelevat keskenään ja kilpailevat kenellä on mahtavampi ego.

        Maailma jossa elämme on niin monella tapaa kuin idioluutio elokuvasta. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Välinpitämättömyys on hyve josta yhteisö palkitsee hyväksynnällä.

        En allekirjoita monia kymatican teesejä, mutta siinä kiteytyy hyvin se kuinka häilyvä on ihmisen raja. Mikä on ihminen? Missä menee raja mikä on ihminen mikä ei? Atomit ovat 99,9999999999999% tyhjää tilaa, tarkoittaen sitä, että koko ihmiskunta mahtuisi yhteen sokeripalaan. Silti hämmästyttää kun lyön käteni pöytään se pysätyy siihen vaikka kaikki on lähes täyttä tyhjyyttä. Lisäksi kehossamme elää kilokaupalla bakteereita jotka eivät edes kuulu kehoomme, mutta ilman niitä emme säilyisi elossa. Olemme käytännössä bakteerien kasvualusta. Missä menee ihmisen ja muunmaailman raja jos atomit ovat noin ilmavia?

        Mitä enemmän näitä ajattelen sitä enemmän järkevältä tuntuu jotkut aivot purkissa teesit tai matrixista tutut filosofiset dilemmat loogisilta. Tähän soppaan kun sekoitammme vielä kvanttimekaniikkaa niin mielenterveys sanoo buckle up your seatbelt, Dorothy, cause Kansas is going bye bye :D

        Joten ei sukelleta altaan diippiin päähän tämän enempää. Ymmärsit nyt pointin miksi suosittelin kymaticaa.

        Tahtoisin vähän avautua. Sen teen. Tunnen suurta ahdistusta ihmisen seassa. Kaunis ihminen sekä etoaa että vetää minua puoleensa. Inhoan sitä tunnetta kuinka minua kohdellaan kuin olisin ilmaa. Mitä korkeammalla sosiaalisessa hierarkiassa ihminen on sitä ylimielisempi kohtelu tulee. En osaa olla itse sellainen pöyhkeä ja määrätietoinen 'tahdon sen saan sen' ihminen. Joku ihminen joka on siunattu hyvällä fyysisellä ulkomuodolla leijailee minunkin yläpuolellani ja on oikeutettu kohtelemaan minua kuin ilmaa vain koska hän on perinyt jotain lähes mitätöntä. Ja ihmiset kuuntelevat häntä ja tekevät mitä hän ikinä tahtoo. Hän elää korkemman luokan elämää.

        Vaikka olisin itse sellaisessa tilassa jossa voisin toimia näin en silti saisi siitä mitään irti. Minua ei edes kiinnosta tuoda esille mitään ominaisuuksiani vaikka niillä saisinkin etuuksia. Ainoa mikä minua häiritsee on se että minua aina vähätellään ja olen aina vain ilmaa. En ole vihattu enkä rakastettu vaan vielä pahempaa, minua ei huomata laisinkaan.

        Olen myös tuomittu olemaan seksuaalisesti syrjäytynyt. En siksi etten saisi seksiä sitä haltessani, vaan siksi että en jaksa sitä peliä ja teatteria mitä siihen kuuluu. Olen jotenkin kurkkuani myöten täynnä kaikkia sosiaalisia pelejä jotka ovat osa yhteiskuntaa. Ehkä nämä ovat juuri niitä ajatuslaatikoita jossa ihmiset elävät nukkuvina.

        Olin hetkittäin luennolla joka käsitteli vuorovaikutusta ja esiintymitä ja sitä veti näyttelijä joka on näytellyt neljä vuotiaasta lähtien. Mikäli en olisi ollut näin ujo kuin olen olisin noussut ylös ja kysynyt mitä sinä tiedät esiintymisen vaikeudesta kun olet itse ulospäin suuntautunut, esiintynyt aina ja nautit siitä. Tuli jotenkin sama mantra mieleen mitä kokoomuslaiset huutavat, että menestyt kun vain teet työtä. Kaikki vaatii tietyt ominaisuudet ja jos et sovi ominaisuuksiltasi tähän maailmaan syrjäydyt.

        Et voi olla onnellinen jos et ole sitä mitä olet etkä voi olla onnellinen jos olet kaiken ulkopuolella. Tästä syystä en tahdo mennä lääkäriin puhumaan enkä syödä masennuslääkkeitä. En tahdo turruttaa itseäni sopimaan tähän maailmaan. Suoraan sanottuna usein inhoan tätä maailmaa, tätä nurinkurista maailmaa.

        lukea :D


      • alkuperäinen kirj
        alkuperäinen kirj kirjoitti:

        Joo pitää tsekata tuo leffa :) Mainitsit että raha ei tuo onnea, mikä on täysin totta. Tietyn perus elintason jälkeen raha ei tuo onnea, ehkä tarkemmin sanottuna. Moni menestynyt ja rikas sortuu mielestäni juuri tästä syystä huumeisiin ja itsetuhoon. He ovat luulleet, että ovat maalissa ja onnellisia kun saavuttavat sen mitä ovat saavuttaneet, mutta havahtuvat ettei mikään ole muuttunut.

        Minusta viisautta on ajatuslaatikoista riisuuntuminen. Sitä että voit nähdä itsesi itsesi ulkopuolelta. Et tee ajatteluasi tiettyjen kaavojen kautta vaan ikään kuin katselisit tilannetta ulkopuolisena tarkkailijana jolla ei ole mitään kytköstä asiaan. Kun taas se on tyhmyyttä että käyttää ajatuslaatikoita valintoja tehdessään. Mielestäni tällainen ihminen ei edes ohjaa itseään vaan hän on asettanut ohjelman joka käynnistyy tietyssä tilanteessa ja autopilotti tekee päätöksen kun todellinen pilotti on unessa. Olen kyllästynyt kun tällaiset unissakävelijät kinastelevat keskenään ja kilpailevat kenellä on mahtavampi ego.

        Maailma jossa elämme on niin monella tapaa kuin idioluutio elokuvasta. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Välinpitämättömyys on hyve josta yhteisö palkitsee hyväksynnällä.

        En allekirjoita monia kymatican teesejä, mutta siinä kiteytyy hyvin se kuinka häilyvä on ihmisen raja. Mikä on ihminen? Missä menee raja mikä on ihminen mikä ei? Atomit ovat 99,9999999999999% tyhjää tilaa, tarkoittaen sitä, että koko ihmiskunta mahtuisi yhteen sokeripalaan. Silti hämmästyttää kun lyön käteni pöytään se pysätyy siihen vaikka kaikki on lähes täyttä tyhjyyttä. Lisäksi kehossamme elää kilokaupalla bakteereita jotka eivät edes kuulu kehoomme, mutta ilman niitä emme säilyisi elossa. Olemme käytännössä bakteerien kasvualusta. Missä menee ihmisen ja muunmaailman raja jos atomit ovat noin ilmavia?

        Mitä enemmän näitä ajattelen sitä enemmän järkevältä tuntuu jotkut aivot purkissa teesit tai matrixista tutut filosofiset dilemmat loogisilta. Tähän soppaan kun sekoitammme vielä kvanttimekaniikkaa niin mielenterveys sanoo buckle up your seatbelt, Dorothy, cause Kansas is going bye bye :D

        Joten ei sukelleta altaan diippiin päähän tämän enempää. Ymmärsit nyt pointin miksi suosittelin kymaticaa.

        Tahtoisin vähän avautua. Sen teen. Tunnen suurta ahdistusta ihmisen seassa. Kaunis ihminen sekä etoaa että vetää minua puoleensa. Inhoan sitä tunnetta kuinka minua kohdellaan kuin olisin ilmaa. Mitä korkeammalla sosiaalisessa hierarkiassa ihminen on sitä ylimielisempi kohtelu tulee. En osaa olla itse sellainen pöyhkeä ja määrätietoinen 'tahdon sen saan sen' ihminen. Joku ihminen joka on siunattu hyvällä fyysisellä ulkomuodolla leijailee minunkin yläpuolellani ja on oikeutettu kohtelemaan minua kuin ilmaa vain koska hän on perinyt jotain lähes mitätöntä. Ja ihmiset kuuntelevat häntä ja tekevät mitä hän ikinä tahtoo. Hän elää korkemman luokan elämää.

        Vaikka olisin itse sellaisessa tilassa jossa voisin toimia näin en silti saisi siitä mitään irti. Minua ei edes kiinnosta tuoda esille mitään ominaisuuksiani vaikka niillä saisinkin etuuksia. Ainoa mikä minua häiritsee on se että minua aina vähätellään ja olen aina vain ilmaa. En ole vihattu enkä rakastettu vaan vielä pahempaa, minua ei huomata laisinkaan.

        Olen myös tuomittu olemaan seksuaalisesti syrjäytynyt. En siksi etten saisi seksiä sitä haltessani, vaan siksi että en jaksa sitä peliä ja teatteria mitä siihen kuuluu. Olen jotenkin kurkkuani myöten täynnä kaikkia sosiaalisia pelejä jotka ovat osa yhteiskuntaa. Ehkä nämä ovat juuri niitä ajatuslaatikoita jossa ihmiset elävät nukkuvina.

        Olin hetkittäin luennolla joka käsitteli vuorovaikutusta ja esiintymitä ja sitä veti näyttelijä joka on näytellyt neljä vuotiaasta lähtien. Mikäli en olisi ollut näin ujo kuin olen olisin noussut ylös ja kysynyt mitä sinä tiedät esiintymisen vaikeudesta kun olet itse ulospäin suuntautunut, esiintynyt aina ja nautit siitä. Tuli jotenkin sama mantra mieleen mitä kokoomuslaiset huutavat, että menestyt kun vain teet työtä. Kaikki vaatii tietyt ominaisuudet ja jos et sovi ominaisuuksiltasi tähän maailmaan syrjäydyt.

        Et voi olla onnellinen jos et ole sitä mitä olet etkä voi olla onnellinen jos olet kaiken ulkopuolella. Tästä syystä en tahdo mennä lääkäriin puhumaan enkä syödä masennuslääkkeitä. En tahdo turruttaa itseäni sopimaan tähän maailmaan. Suoraan sanottuna usein inhoan tätä maailmaa, tätä nurinkurista maailmaa.

        lukea :D

        ^^ tuo 'lukea :D' tuli vahingossa

        En ole viisas tai ainakaan kuten tämä maailma sen määrittelee. Minulla oli vaikeuksia päästä edes kouluja läpi. En osaa vieläkään laskea edes helppoja yhteenlaskuja ilman sormia enkä ikinä oppinut kertotauluja. En ikinä oppinut mitään ulkoa. Numerot ja nimet eivät pysy päässäni. Mutta yksi aine oli jossa olin kympin oppilas se oli kuvaamataide (nyt sen kuulit). Olen visuaalinen ihminen näen kaiken kuvina. Koko ikäni minua on yritetty muovata joksikin mitä en ole ja koko ikäni olen siitä kärsinyt. Kouluissa tunnit olivat piinaa ja jälki-istunnot normaalia. Aloin syrjäytymään jo lapsena. En sovi tähän maailmaan. Olen kaiken kukkuraksi vielä vasenkätinen, mikä on tässä yhteydessä jopa hieman huvittavaa :) *angst vyöry*

        Pystyn ymmärtämään suuria kokonaisuuksia hyvin. Ja olen utelias keräämään palasia jotta voin muodostaa käsityksen asioista. En koe olevani mitenkään älykäs tai viisas piirrän vain kuvan opitusta asiasta mieleeni enkä kirjoita numerona. En edes tiedä onko tässä mitään ihmeellistä ehkä koulu järjestelmänä vain palvelee todella pientä vähemmistöä jotka tallenta tiedon nippelinä päähänsä.

        Nyt tuli pitkä paatos joka hairahti sivupoluille. Tuntuu vain että olen kärsin tuomiota nimeltä elämä ja mitään riemua tämä ei tule tarjoamaan. Vain joku suuri mullistus kuten toivo siitä, että joskus pääsisi pois tai ympäristö muuttuisi paikaksi missä olisi hyvä olla voisi toimia, mutta pitää olla realisti.

        Pakko vielä loppuun todeta, että ihmiset eivät ole kyenneet rakentamaan supertietokonetta joka olisi lähelläkään ihmisen aivojen veroinen. Vaikka aivot ovat melko pienet ne ovat uskomaton laitos! Edes kerrostalon kokoinen supertietokone ei voita aivojamme. Olemme kaikki viisaita! Kyse on vain miten ajattelemme ja käytämme niitä aivoja. Minusta matematiikka on jotenkin hölmöä. Se ei ole aivojen luontainen tapa toimia. Taskulaskinkin on tehokkaampi kuin aivomme jotka ovat oma lukunsa. Ihminen kamppailemassa yksinkertaisten yhtälöiden kanssa on minusta jotenkin outoa. Ehkä menetelmämme on vääriä. Noh en tiedä.

        Nyt on pakko lopettaa... tekstiä tulisi ja tulisi, mutta kukaan tuskin jaksaa enää lukea :D


      • warhammer
        alkuperäinen kirj kirjoitti:

        ^^ tuo 'lukea :D' tuli vahingossa

        En ole viisas tai ainakaan kuten tämä maailma sen määrittelee. Minulla oli vaikeuksia päästä edes kouluja läpi. En osaa vieläkään laskea edes helppoja yhteenlaskuja ilman sormia enkä ikinä oppinut kertotauluja. En ikinä oppinut mitään ulkoa. Numerot ja nimet eivät pysy päässäni. Mutta yksi aine oli jossa olin kympin oppilas se oli kuvaamataide (nyt sen kuulit). Olen visuaalinen ihminen näen kaiken kuvina. Koko ikäni minua on yritetty muovata joksikin mitä en ole ja koko ikäni olen siitä kärsinyt. Kouluissa tunnit olivat piinaa ja jälki-istunnot normaalia. Aloin syrjäytymään jo lapsena. En sovi tähän maailmaan. Olen kaiken kukkuraksi vielä vasenkätinen, mikä on tässä yhteydessä jopa hieman huvittavaa :) *angst vyöry*

        Pystyn ymmärtämään suuria kokonaisuuksia hyvin. Ja olen utelias keräämään palasia jotta voin muodostaa käsityksen asioista. En koe olevani mitenkään älykäs tai viisas piirrän vain kuvan opitusta asiasta mieleeni enkä kirjoita numerona. En edes tiedä onko tässä mitään ihmeellistä ehkä koulu järjestelmänä vain palvelee todella pientä vähemmistöä jotka tallenta tiedon nippelinä päähänsä.

        Nyt tuli pitkä paatos joka hairahti sivupoluille. Tuntuu vain että olen kärsin tuomiota nimeltä elämä ja mitään riemua tämä ei tule tarjoamaan. Vain joku suuri mullistus kuten toivo siitä, että joskus pääsisi pois tai ympäristö muuttuisi paikaksi missä olisi hyvä olla voisi toimia, mutta pitää olla realisti.

        Pakko vielä loppuun todeta, että ihmiset eivät ole kyenneet rakentamaan supertietokonetta joka olisi lähelläkään ihmisen aivojen veroinen. Vaikka aivot ovat melko pienet ne ovat uskomaton laitos! Edes kerrostalon kokoinen supertietokone ei voita aivojamme. Olemme kaikki viisaita! Kyse on vain miten ajattelemme ja käytämme niitä aivoja. Minusta matematiikka on jotenkin hölmöä. Se ei ole aivojen luontainen tapa toimia. Taskulaskinkin on tehokkaampi kuin aivomme jotka ovat oma lukunsa. Ihminen kamppailemassa yksinkertaisten yhtälöiden kanssa on minusta jotenkin outoa. Ehkä menetelmämme on vääriä. Noh en tiedä.

        Nyt on pakko lopettaa... tekstiä tulisi ja tulisi, mutta kukaan tuskin jaksaa enää lukea :D

        Ihmiset juoksevat Rahan perässä ja tekevät mitä tahansa sen eteen. Voisin yhtyä mielipiteeseesi, että rahaa on hyvä olla sen verran, että ei tarvitse
        mennä kunnalliseen lääkäriin angiinan takia hakemaan mygoblasmaa.
        Sellaiseen maailmaan hukkaa itsensä niin kovin helposti.
        Siitä huolimatta nämä rikkaisiin: sukuihin, perheisiin tai itse rikkautensa luonneet, eivät olesen vapaampia ongelmista kuin sinä tai minäkään. Milloin on mitäkin mihin tarvitsee toista ihmistä, jos ei mitään muuta niin luodaan
        parisuhdeongelma. Ihminen tuntuu jotenkin kaipaavan ongelmia.
        Tunnen loputtoman , laatikoissa olevia jotka toistavat joko elämässään sitä peruskaavaa. Kuten nyt esimerkiksi yhteiskunnan asettamat odotukset.Josta seuraa se, että ihminen ei ole koskaan onnelinen.

        Moni lahjakas ihminen ei koskaan halua ottaa aivoja narikasta ja tehdä jotain muuta, kuin mitä häneltä odotetaan.
        Välinpitämättömyys on paitsi hyve, myös yleisin reagointimalli nykyään.
        Sain seurata Turussa asuessani välinpitämättömyyttä koko rahalla,
        maassa makaavan ja vertavuotavan ihmisen huomaa vasta kun siihen
        kompastuu...jos silloinkaan.Joo en kans ihmisen ongelmat nykypäivänä tulee siitä kun yritetään niin olla ..Olla sitä mitä ympäristö vaatii/käskee. Eikä voida hyväksyä sitä, että asuimme luolassa vielä hetki sitten ja sitä enne puussa.
        Olemme apinoita vaatteissa ja kun tähän sotkee vielä kirkon, sekä etiikan
        ja moraalin alkaa ihminen kuin ihminen sekoamaan. Välistä miettii kuinka tämä laji ei ole kuollut sukupuuttoon,vaikka alkaahan se määrä vähentyä
        kun yhteikunta lyö menestymisen paineita ja niihin koitetaan vastata.
        Oman biologiansa kieltäminen (sanon taas kerran) on hävitty sota.

        Joko kätesi pysähtyy pöytää, tai jos ei niin karate voisi olla
        sinulle mieluinen harrastus =P
        Evoluutio..En sanoisi että bakteerien ei kuulu olla kehossamme
        olen huomannut lukuisissa muissakin eläilajeissa vastaavia symbiooseja.
        Ylipäätään ihmisen keho on uskomatonta sattuman kauppaa,
        kyllä siihen soppaa nyt muutama bakteeri mahtuu =D
        Lopetan kehon miettimisen, olen joskus sen miettinyt
        kuinka täydellinen tuuri saattaa käydä jolekkin lajille evoluutiossa,
        vaikka kyllä tämä kiroukselta välistä tuntuu,
        ehkä evoluutio käyttää ihmistä omana petrimaljanaan =)

        Enne kuin vedän Matrixin tähän, niin kaikki se mitä voimme koskea on todellista
        tai jos ei nyt todellista (emme voi koskea järkeäkään).
        Mutta sanotaan nyt näin,että se mitä voimme koskettaa se on merkityksellisempää
        kuin se mitä emme..Yleensä.
        Ai..No nyt se Matrix tuli tähän =D
        Liiallisen miettimisen ja suljetunosaston ero on edelleen veteen piiretty viiva,
        ymmärrän kyllä mutta suostun mielihyvin ehdotukseesi pysytään matalassa päässä =D


      • warhammer
        warhammer kirjoitti:

        Ihmiset juoksevat Rahan perässä ja tekevät mitä tahansa sen eteen. Voisin yhtyä mielipiteeseesi, että rahaa on hyvä olla sen verran, että ei tarvitse
        mennä kunnalliseen lääkäriin angiinan takia hakemaan mygoblasmaa.
        Sellaiseen maailmaan hukkaa itsensä niin kovin helposti.
        Siitä huolimatta nämä rikkaisiin: sukuihin, perheisiin tai itse rikkautensa luonneet, eivät olesen vapaampia ongelmista kuin sinä tai minäkään. Milloin on mitäkin mihin tarvitsee toista ihmistä, jos ei mitään muuta niin luodaan
        parisuhdeongelma. Ihminen tuntuu jotenkin kaipaavan ongelmia.
        Tunnen loputtoman , laatikoissa olevia jotka toistavat joko elämässään sitä peruskaavaa. Kuten nyt esimerkiksi yhteiskunnan asettamat odotukset.Josta seuraa se, että ihminen ei ole koskaan onnelinen.

        Moni lahjakas ihminen ei koskaan halua ottaa aivoja narikasta ja tehdä jotain muuta, kuin mitä häneltä odotetaan.
        Välinpitämättömyys on paitsi hyve, myös yleisin reagointimalli nykyään.
        Sain seurata Turussa asuessani välinpitämättömyyttä koko rahalla,
        maassa makaavan ja vertavuotavan ihmisen huomaa vasta kun siihen
        kompastuu...jos silloinkaan.Joo en kans ihmisen ongelmat nykypäivänä tulee siitä kun yritetään niin olla ..Olla sitä mitä ympäristö vaatii/käskee. Eikä voida hyväksyä sitä, että asuimme luolassa vielä hetki sitten ja sitä enne puussa.
        Olemme apinoita vaatteissa ja kun tähän sotkee vielä kirkon, sekä etiikan
        ja moraalin alkaa ihminen kuin ihminen sekoamaan. Välistä miettii kuinka tämä laji ei ole kuollut sukupuuttoon,vaikka alkaahan se määrä vähentyä
        kun yhteikunta lyö menestymisen paineita ja niihin koitetaan vastata.
        Oman biologiansa kieltäminen (sanon taas kerran) on hävitty sota.

        Joko kätesi pysähtyy pöytää, tai jos ei niin karate voisi olla
        sinulle mieluinen harrastus =P
        Evoluutio..En sanoisi että bakteerien ei kuulu olla kehossamme
        olen huomannut lukuisissa muissakin eläilajeissa vastaavia symbiooseja.
        Ylipäätään ihmisen keho on uskomatonta sattuman kauppaa,
        kyllä siihen soppaa nyt muutama bakteeri mahtuu =D
        Lopetan kehon miettimisen, olen joskus sen miettinyt
        kuinka täydellinen tuuri saattaa käydä jolekkin lajille evoluutiossa,
        vaikka kyllä tämä kiroukselta välistä tuntuu,
        ehkä evoluutio käyttää ihmistä omana petrimaljanaan =)

        Enne kuin vedän Matrixin tähän, niin kaikki se mitä voimme koskea on todellista
        tai jos ei nyt todellista (emme voi koskea järkeäkään).
        Mutta sanotaan nyt näin,että se mitä voimme koskettaa se on merkityksellisempää
        kuin se mitä emme..Yleensä.
        Ai..No nyt se Matrix tuli tähän =D
        Liiallisen miettimisen ja suljetunosaston ero on edelleen veteen piiretty viiva,
        ymmärrän kyllä mutta suostun mielihyvin ehdotukseesi pysytään matalassa päässä =D

        Kauniit ihmiset monesti säälittävät minua,en tunne heihin noin puhumatta mitään vetoa.Jos tulisin sokeaksi,niin mitä toisen ulkonäöstä jäisi jäljelle?
        Vielä hullummaksi ylenkatseen tekee (ja siksi sitä koitan välttää)..On se, että kuten jo totesimme on keho vähän kuin nerokkaan
        hullun tekemä taideteos. Ja jos se pettää, niin tarvitset vielä pian sen heikomman aineksen apua mitä katsoit juuri nenänvarttasi pitkin.

        Tuota fyysistä ulkomuotoani muutan par aikaa,
        en muiden vuoksi vaan sen vuoksi, että pystyn. Oli hiljattain
        aika etten pystynyt, haluan ottaa tästä uudesta ajasta kaiken irti.
        Siedän tyhmää ihmistä, siedän ilkeää ihmistä..Mutta näitten kombo on kestämätön.Kirjoitin tuosta vuosi sitten blogi merkinnnänä "Olen näkymätön" koskien juuri sitä,että välistä tuntuu, että ihmiset eivät tiedosta sinun olevan olemassa, vaikka seisos niiden edessä.

        No siis kun olemme syrjäytyneitä olemme sitä myös seksuaalisesti,
        tai no minä en niin pahasti kuin monet muut, nyt paranemisen myötä
        otan menetetyn ajan takaisin.Ai..Raivostuttaako? toi on mun bravuuri niinä kertoina (noin yhtenä kertana vuodessa) kun juon, menen baariin istumaan sinne pimeimpään nurkkaan ja katson teatteria,
        joka on samalla maailman vanhin seuraleikki.
        Siihen uhrata niin kohtuuton aika? Molemmat tietävät lopputuloksen.

        Et vaikuta järin ujolta. On niin paljon helpompaa opettaa kun ei tiedä mistään
        mitää. Kertoa kuinka tulisi elää kuin elää kertomansa mukaan.
        Syrjäydyt muutenkin jos et mene polvillesi ja kumarra
        kun ihmiset kävelevät ylitsesi.
        Masennuslääkkeet on loistava busines,
        varmaan nerokkain euron jälkeen. Niin siis sairaassa maailmassa
        terveet oirehtivat ensin..näin minulla on tapana sanoa,
        Meidän pitäisi olla tuolla lähihoitajina ja hitsareina
        (yhtään näitä ammatteja väheksymättä).

        Etkö?..Ehkä olet sen takia muottiin ahtaminen ja aivopesu saavatkin sinut
        voimaan pahoin henkisesti,viisaus.Puhutaanpa älystä ja järjestä..
        Olen ennen kaikkea vankkuamton järjen kannattaja.
        Äly kertoo sinulle, että hei täällä sataamutta järki saa sinut
        menemään luolaan, että et vilustu. Äly ilman järkeä ja äly ilman
        kykyä tai halua toimia on aika tyhjä arpa.

        Kertomataulut ja muut menivät vielä ihan hyvin,mutta ylipäätään matematiikka turhauttisanoin pentuna, etten tarvitse tätä elämässä mihinkään, enkä vielä toistaiseksi ole tarvinnut. Olen selvinnyt niillä perus laskutoimituksilla.
        Matematiikka on vain tylsää oppiaineena se on uskomattoman turha siinä toistetaan jonkun jo ratkaisemaa laskua ilman, että se lopputulos toisi sinulle mitään käteen, siksi piirsin kaikki matematiikan tunnit.

        Kiitos.Suhteeni kuvaamataitoon on ristiriitainen,mutta osin se sivuaa toista
        lahjaani.Ei en mielestäni osaa maalata tai piirtää mitään niin, että sitä voisi muille esitellä mutta sitä kulkee perheessä
        tuota taitoa. Ehkä et sopinut tähän maailmaan koska, et suostunut kumartamaan myöskään opettajaa (joka taas edusti Sdp:tä). Erään opettajani argumentti oli heikoin ikinä "olen oikeassa, koska olen opettaja". Kunnon keskustelu puuttui ja opetetut asiat olivat hyvin suppeita monesti jonku muun kuin opettajan itsensä tarjoamian näkökantoja asiaan. Koko peruskoulu järjästelmänä on äärimmäisen ristiriitainen.
        Syy ja seuraus suhteilla ei ole merkitystä vain sillä mitä on ennalta sovittu,
        että lapsen on hyvä tietää kaikki mitä kerrotaan ja kyseenalaistaminen vie suoraan jälkiistuntoon.

        Koulu on yhteiskunta kaikkine loistavine lieveilmiöineen
        mikä selittää halauni päästä tarkkikselle tai tenttiä sen kotona.
        Tottele, alistu ja jos et niin sinua rangaistaa.
        Noin lyhykäisyydessään, sen päälle lapsien oma nokkimisjärjestys.
        Mennään vaan sivupoluille kyllä me tielle takasin löydetään..Ehkä.
        Vaikka onni tuntuu nyt olevan todella vaikea kaivaa esiin,
        lähes mahdottomalta niin olen fatalistisessa uskossa,
        että se löytyy jostain sellaisesta mistä sitä en huomannut
        vain etsiä.Onni on liian lähellä ja siksi en kait sitä näe.
        Ympäristö olet sinä ja sinä olet ympäristö. Auto on miehen ja miksi ei
        myös naisen sielunpeili,
        samoin ympäristö. Ympäristö aidosti määrittää minuutesi osan,
        siksi rakennan mielellään bunkkerin maalle jonnekkin navetan
        taaksen ja asun siellä.Ei missään nimessä pidä olla realisti,
        realismi on suurimpia virheitä mitä
        ihminen on koskaan kehitellyt. Juuri realismi seisoo menestymisesi tiellä,
        syö haaveitasi. "Ihminen joka sanoo pystyvänsä on aivan yhtä oikeassa,
        kuin se joka sanoo ettei pysty" (Will Smithin viisaus, ei oma)

        No höh puolet tekstistä pitää poistaa eli noin 10-15 000 merkkiä
        Meillä ei oo tilaa täällä =(


      • alkuperäinen kirj
        warhammer kirjoitti:

        Kauniit ihmiset monesti säälittävät minua,en tunne heihin noin puhumatta mitään vetoa.Jos tulisin sokeaksi,niin mitä toisen ulkonäöstä jäisi jäljelle?
        Vielä hullummaksi ylenkatseen tekee (ja siksi sitä koitan välttää)..On se, että kuten jo totesimme on keho vähän kuin nerokkaan
        hullun tekemä taideteos. Ja jos se pettää, niin tarvitset vielä pian sen heikomman aineksen apua mitä katsoit juuri nenänvarttasi pitkin.

        Tuota fyysistä ulkomuotoani muutan par aikaa,
        en muiden vuoksi vaan sen vuoksi, että pystyn. Oli hiljattain
        aika etten pystynyt, haluan ottaa tästä uudesta ajasta kaiken irti.
        Siedän tyhmää ihmistä, siedän ilkeää ihmistä..Mutta näitten kombo on kestämätön.Kirjoitin tuosta vuosi sitten blogi merkinnnänä "Olen näkymätön" koskien juuri sitä,että välistä tuntuu, että ihmiset eivät tiedosta sinun olevan olemassa, vaikka seisos niiden edessä.

        No siis kun olemme syrjäytyneitä olemme sitä myös seksuaalisesti,
        tai no minä en niin pahasti kuin monet muut, nyt paranemisen myötä
        otan menetetyn ajan takaisin.Ai..Raivostuttaako? toi on mun bravuuri niinä kertoina (noin yhtenä kertana vuodessa) kun juon, menen baariin istumaan sinne pimeimpään nurkkaan ja katson teatteria,
        joka on samalla maailman vanhin seuraleikki.
        Siihen uhrata niin kohtuuton aika? Molemmat tietävät lopputuloksen.

        Et vaikuta järin ujolta. On niin paljon helpompaa opettaa kun ei tiedä mistään
        mitää. Kertoa kuinka tulisi elää kuin elää kertomansa mukaan.
        Syrjäydyt muutenkin jos et mene polvillesi ja kumarra
        kun ihmiset kävelevät ylitsesi.
        Masennuslääkkeet on loistava busines,
        varmaan nerokkain euron jälkeen. Niin siis sairaassa maailmassa
        terveet oirehtivat ensin..näin minulla on tapana sanoa,
        Meidän pitäisi olla tuolla lähihoitajina ja hitsareina
        (yhtään näitä ammatteja väheksymättä).

        Etkö?..Ehkä olet sen takia muottiin ahtaminen ja aivopesu saavatkin sinut
        voimaan pahoin henkisesti,viisaus.Puhutaanpa älystä ja järjestä..
        Olen ennen kaikkea vankkuamton järjen kannattaja.
        Äly kertoo sinulle, että hei täällä sataamutta järki saa sinut
        menemään luolaan, että et vilustu. Äly ilman järkeä ja äly ilman
        kykyä tai halua toimia on aika tyhjä arpa.

        Kertomataulut ja muut menivät vielä ihan hyvin,mutta ylipäätään matematiikka turhauttisanoin pentuna, etten tarvitse tätä elämässä mihinkään, enkä vielä toistaiseksi ole tarvinnut. Olen selvinnyt niillä perus laskutoimituksilla.
        Matematiikka on vain tylsää oppiaineena se on uskomattoman turha siinä toistetaan jonkun jo ratkaisemaa laskua ilman, että se lopputulos toisi sinulle mitään käteen, siksi piirsin kaikki matematiikan tunnit.

        Kiitos.Suhteeni kuvaamataitoon on ristiriitainen,mutta osin se sivuaa toista
        lahjaani.Ei en mielestäni osaa maalata tai piirtää mitään niin, että sitä voisi muille esitellä mutta sitä kulkee perheessä
        tuota taitoa. Ehkä et sopinut tähän maailmaan koska, et suostunut kumartamaan myöskään opettajaa (joka taas edusti Sdp:tä). Erään opettajani argumentti oli heikoin ikinä "olen oikeassa, koska olen opettaja". Kunnon keskustelu puuttui ja opetetut asiat olivat hyvin suppeita monesti jonku muun kuin opettajan itsensä tarjoamian näkökantoja asiaan. Koko peruskoulu järjästelmänä on äärimmäisen ristiriitainen.
        Syy ja seuraus suhteilla ei ole merkitystä vain sillä mitä on ennalta sovittu,
        että lapsen on hyvä tietää kaikki mitä kerrotaan ja kyseenalaistaminen vie suoraan jälkiistuntoon.

        Koulu on yhteiskunta kaikkine loistavine lieveilmiöineen
        mikä selittää halauni päästä tarkkikselle tai tenttiä sen kotona.
        Tottele, alistu ja jos et niin sinua rangaistaa.
        Noin lyhykäisyydessään, sen päälle lapsien oma nokkimisjärjestys.
        Mennään vaan sivupoluille kyllä me tielle takasin löydetään..Ehkä.
        Vaikka onni tuntuu nyt olevan todella vaikea kaivaa esiin,
        lähes mahdottomalta niin olen fatalistisessa uskossa,
        että se löytyy jostain sellaisesta mistä sitä en huomannut
        vain etsiä.Onni on liian lähellä ja siksi en kait sitä näe.
        Ympäristö olet sinä ja sinä olet ympäristö. Auto on miehen ja miksi ei
        myös naisen sielunpeili,
        samoin ympäristö. Ympäristö aidosti määrittää minuutesi osan,
        siksi rakennan mielellään bunkkerin maalle jonnekkin navetan
        taaksen ja asun siellä.Ei missään nimessä pidä olla realisti,
        realismi on suurimpia virheitä mitä
        ihminen on koskaan kehitellyt. Juuri realismi seisoo menestymisesi tiellä,
        syö haaveitasi. "Ihminen joka sanoo pystyvänsä on aivan yhtä oikeassa,
        kuin se joka sanoo ettei pysty" (Will Smithin viisaus, ei oma)

        No höh puolet tekstistä pitää poistaa eli noin 10-15 000 merkkiä
        Meillä ei oo tilaa täällä =(

        “He Who Says He Can And He Who Says He Can’t Are Both Usually Right” Joo toi on hyvä :) Kyseisellä kaverilla on paljon muitakin viisauksia kuten. The things that have been most valuable to me I did not learn in school.

        Ajattele miten paljon ihmisten resursseja käytetään kouluissa turhan opiskeluun. Kuinka paljon kokeilla sressataan turhaan oppilasta. Koko ihmisen arviointi on mielestäni ihan turhaa. Itse poistasin koulusta turhat asiat ja arvostelun ja pyrkisin herättämään ihmisten ominaisen halun oppia asioita. Koulu pikemminkin tappaa tämän halun. Ehkä siksi itse olen niin utelias koska koulu ei toiminut minulle. En oppinut siellä mitään. Se tapa miten koulu opettaa ei yksinkertaisesti toimi kohdallani.

        En voi sietää ryhmiä enkä ryhmätöitä. Olen yksin opiskelia. Luen monta tuntia päivässä ja melko haastavia asioita. Tunnen mm talouden mekanismit todella paljon keskivertoa paremmin. Silti olen 6 keskiarvon oppilas. Olen siis paperilla tyhmä, mutta en ole oikeasti tyhmä. Kutonen vain kertoo sen miten hyvin opetustekniikka toimi kohdallani.

        Kouluissa tulisi opettaa ainakin seuraavat ja huolella: kriittinen ajattelu, argumentointi ja keskustelu säännöt sekä tieteellinen menetelmä. Myös joku poliittiset järjestelmät ja talousjärjestelmien peruskäsitys olisi hyvä olla kaikilla jotenkin hanskassa, elämmehän kuitenkin demokratiassa.

        Ihmisten sivistymättömyys on mielestäni kaikkien ongelmien lähtökohta ja jumiutunut koulutustapa sen aiheuttaja. Toki suomessa on maailman paras koulutus, mutta se ei tarkoita, että meidän pitäisi pysähtyä ja lakata kehittämästä sitä.

        Harmittaa kun itselle tuo piirtäminen ja maalaaminen ym on kuin työtä. Kadehdin niitä ketkä voivat tehdä jotain nauttien siitä. En alkuinnostuksen jälkeen nauti mistään. Kyllästyn aivan kaikkeen. Tahdon vain olla yksin ja katsoa telkkaria ja syödä. Ja tämä kierre aiheuttaa suunnattoman itseinhon. En työstä unelmiani eikä niiden työstäminen tee minua onnelliseksi. En ikinä pääse onneen. Kaikki on turhaa.

        Voisitko linkata sen blogitekstin? Tuohon ujouteen sen verran, että olen oppinut hallitsemaan sen monilta osin. On toki tilanteita joita en vielä hallitse kuten julkinen puhuminen. Viihdyn pienissä porukoissa. En myöskään osaa (selvinpäin) puhua porukassa. En jotenkin saa suunvuoroa enkä kerkeä puheiden väliin. Sitten kun saisin tilaa avata suuni aihe on jo vaihtunut ja en saanut asiaa sanottua. Usein sitä vain keskittyy ihmisiin eikä edes yritä osallistua vuorovaikutkseen.

        It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society. Jiddu Krishnamurti.

        Ja pari Yrjö Kallisen sitaattia:

        "Vapautuminen aikakausien ajatusvirroista ja ympäristön ajatustottumuksista on vaikein ponnistus, mikä ihmisen osalle voi tulla. Sekä pelottavassa että meitä nöyryyttävässä määrin pitää paikkansa sana: Ihminen ei ajattele, vaan hänen ympäristönsä ajattelee hänessä."

        "Ihmiset voisivat elää rauhaa - mutta eivät voi, koska heidät lapsesta saakka kasvatetaan kilpailemaan ja taistelemaan, voittamaan, kukistamaan, alistamaan ja tappamaan toisiaan. Tämä kasvatus ja siihen pohjaava elämänkäsitys todellistaa itsensä: Syntyy ja säilyy asiaintila, jossa on kilpailtava, taisteltava ja tapettava."

        "On aloitettava tästä tietoisuudesta: minä nukun. Minun täytyy tiedostaa tämä tila, olla koko ajan tietoinen ja katsoa kriittisesti itseäni, omia varmuuksiani."


      • warhammer
        alkuperäinen kirj kirjoitti:

        “He Who Says He Can And He Who Says He Can’t Are Both Usually Right” Joo toi on hyvä :) Kyseisellä kaverilla on paljon muitakin viisauksia kuten. The things that have been most valuable to me I did not learn in school.

        Ajattele miten paljon ihmisten resursseja käytetään kouluissa turhan opiskeluun. Kuinka paljon kokeilla sressataan turhaan oppilasta. Koko ihmisen arviointi on mielestäni ihan turhaa. Itse poistasin koulusta turhat asiat ja arvostelun ja pyrkisin herättämään ihmisten ominaisen halun oppia asioita. Koulu pikemminkin tappaa tämän halun. Ehkä siksi itse olen niin utelias koska koulu ei toiminut minulle. En oppinut siellä mitään. Se tapa miten koulu opettaa ei yksinkertaisesti toimi kohdallani.

        En voi sietää ryhmiä enkä ryhmätöitä. Olen yksin opiskelia. Luen monta tuntia päivässä ja melko haastavia asioita. Tunnen mm talouden mekanismit todella paljon keskivertoa paremmin. Silti olen 6 keskiarvon oppilas. Olen siis paperilla tyhmä, mutta en ole oikeasti tyhmä. Kutonen vain kertoo sen miten hyvin opetustekniikka toimi kohdallani.

        Kouluissa tulisi opettaa ainakin seuraavat ja huolella: kriittinen ajattelu, argumentointi ja keskustelu säännöt sekä tieteellinen menetelmä. Myös joku poliittiset järjestelmät ja talousjärjestelmien peruskäsitys olisi hyvä olla kaikilla jotenkin hanskassa, elämmehän kuitenkin demokratiassa.

        Ihmisten sivistymättömyys on mielestäni kaikkien ongelmien lähtökohta ja jumiutunut koulutustapa sen aiheuttaja. Toki suomessa on maailman paras koulutus, mutta se ei tarkoita, että meidän pitäisi pysähtyä ja lakata kehittämästä sitä.

        Harmittaa kun itselle tuo piirtäminen ja maalaaminen ym on kuin työtä. Kadehdin niitä ketkä voivat tehdä jotain nauttien siitä. En alkuinnostuksen jälkeen nauti mistään. Kyllästyn aivan kaikkeen. Tahdon vain olla yksin ja katsoa telkkaria ja syödä. Ja tämä kierre aiheuttaa suunnattoman itseinhon. En työstä unelmiani eikä niiden työstäminen tee minua onnelliseksi. En ikinä pääse onneen. Kaikki on turhaa.

        Voisitko linkata sen blogitekstin? Tuohon ujouteen sen verran, että olen oppinut hallitsemaan sen monilta osin. On toki tilanteita joita en vielä hallitse kuten julkinen puhuminen. Viihdyn pienissä porukoissa. En myöskään osaa (selvinpäin) puhua porukassa. En jotenkin saa suunvuoroa enkä kerkeä puheiden väliin. Sitten kun saisin tilaa avata suuni aihe on jo vaihtunut ja en saanut asiaa sanottua. Usein sitä vain keskittyy ihmisiin eikä edes yritä osallistua vuorovaikutkseen.

        It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society. Jiddu Krishnamurti.

        Ja pari Yrjö Kallisen sitaattia:

        "Vapautuminen aikakausien ajatusvirroista ja ympäristön ajatustottumuksista on vaikein ponnistus, mikä ihmisen osalle voi tulla. Sekä pelottavassa että meitä nöyryyttävässä määrin pitää paikkansa sana: Ihminen ei ajattele, vaan hänen ympäristönsä ajattelee hänessä."

        "Ihmiset voisivat elää rauhaa - mutta eivät voi, koska heidät lapsesta saakka kasvatetaan kilpailemaan ja taistelemaan, voittamaan, kukistamaan, alistamaan ja tappamaan toisiaan. Tämä kasvatus ja siihen pohjaava elämänkäsitys todellistaa itsensä: Syntyy ja säilyy asiaintila, jossa on kilpailtava, taisteltava ja tapettava."

        "On aloitettava tästä tietoisuudesta: minä nukun. Minun täytyy tiedostaa tämä tila, olla koko ajan tietoinen ja katsoa kriittisesti itseäni, omia varmuuksiani."

        Niinpä, ehkä noista eeppisin on:Pursuit of happiness, elokuvaankin
        osunut heitto unelmasta ja sen vaalimisesta.

        Suurin piirtein koko aika koulusta käytetään yhteiskunnan toimintamallien
        opettamiseen ja hiomiseen kuinka aletaan kiltiksi pieneksi proletaariksi.
        Puhkotaan jo lapsena silmät niin osaa sitten olla vanhempana sokea.
        On se kun sen oikein miettii aika julmaa lekkkiä, jos koulusta poistaisi turhat asiat koulu jäisi laskelmieni mukaan noin 4 vuotiseksi nykyisen 9 sijaan. Liikunta on myös loistava aine, se ei auta yhtään mihinkään kahdella tuntia viikossa,mutta nöyryyttä mukavasti sitä paksua mukulaa ja siitä tietenkin numero jolla kerrotaaan kuinka huono olet tässäkin lajissa.
        Ensin epäilin ja sitten otin selvää..Mitä tulee nyt vaikka historiaan ja sotiin, niin kovin on suppea ja yksipuolinen näkökanta kerrottu koulussa..Siinä sitä oppi kyseenalaistamaan opettajia.Opin laskemaan ja sain englantiin ihan ok pohjan mitä sitten myöhemmin kehitin eteenpäin. Siinä kaikki.. )=/

        Taloudesta tiedän juuri sen verran, että ollaan kohta ongelmissa maana,
        mutta vaikken tietäisi niin sen pystyy melkein maistamaan.
        Olen suht.koht luova mitä tulee henkilökohtiaseen talouteen,
        taloustiede on lajina hieman vieras, mutta silti tiedän koska valtio
        saa takkiin summalla ei ole väliä, koska se on aina enemmän kuin olis varaa menettää.
        Keskiarvoni taisi olla vitosen ja rapiat. Meillä kotona luettiin
        aina, niin kauan kuin muistan.Joten oli hyvin ymmärettävää, että me lapset aloimme myös
        lukemaan, koska halusimme ymmärtää.. Ja päästä myös samaa salaisuuteen kiinni
        mihin aikuiset oli päässeet.Myöhemmin ymmärsin, että kirjoihin on koottu sellainen
        määrä viisauksia, että oksat pois ja jokaisen viisauden takana
        on kantoon lyöty varvas, näitä sudenkuoppia halusin myös välttää.

        Keskiarvosi on arvosi kansalaisena, se kertoo kuinka hyvin sopeudut
        yhteiskuntaan ilman, että esität turhia kysymyksiä =)
        En olisi todellkaan pahoillani jos koulussa lähdettäisiin
        käytöstavoista noin, 32% nyrkkitappeluista kouluissa vältettäisiin
        jos ihmisiä olisi viitsitty opettaa argumentoimaan..Paremmin.
        Muutenkin mainitsemasi opetusaineet olisivat hyviä,
        tosin sillä luotaisiin yhteiskunnalle vaarallisia yksilöitä.
        En voi taas kuin olla samaa mieltä välillä tuntuu, että osa ei oppinut koskaan
        edes lukemaan,saatikka olisi siirtynyt Aku Ankasta pidemmälle =(
        Ei kaikkien tarvitse mitään himo lukijoita olla, mutta itseään voisi edes sen verran sivistää,
        että tietäisi suurinpiirtein ettei pitäisi Afrikkaa valtiona etc.
        Suomen koulujärjestelmä on jotakuinkin vanhentunut ja pahasti, siitä ei päästä mihinkään.

        ymmärrän tuon olon. Ymmärrän myös, että tv ja syöminen houkuttaa
        välillä tuntuu siltä kun kaikki toivo olisi varastettu ja onnelisuus
        ei tulisikaan niistä asioista mistä oletimme/toivoimme sen tulevan,
        jolloin nämäkin tuntuvat arvottomilta. Edes yrittää saavuttaa kaikki se mitä olemme
        saavuttaneet, mitkä enne toivat onnen tunteen, mutta siitä huolimatta mikään
        ei tunnu enään miltään.Alan pikkuhiljaa epäilemään, että aivoissa on jotain vialla
        kun kaikki muutkin tunteet on enempi tai vähempi solmussa =)

        En voi ja syitä on kaksi, kirjoitin foorumille blogitekstin
        näkymättömyydestä, ja en ole enää tietääkseni sillä foorumilla.
        Teksti saattaa olla silti jollain kovalevyllä tallessa,
        halusin tallentaa silloin kaikkia blogitesktini,
        että näkisin kuinka syvissä vesissä seilasin silloin joskus.

        Ujoudestakin saisi puhua puoli-vuosisataa olen aina ollut nurkkaan vetäytyvä.
        Edes käänniin juominen ei tuonut minulle sitä iloa,
        että olisin roheka ja äänekäs. tulin sitä raukeammaksi mitä enemmän
        join..ja se kait on se alkoholin päämäärä monilla =)
        En halua, enkä koskaan halunnut missään juhlissa olla se keskipiste ja olen halunnut
        säilyttää sen luonteenpiirteen itsessäni. Vaikka olen oma itseni niin silläkin
        saa jo riittävästi omanlaisiaan ihmisiä ympärilleen..Eli olen yksin =D
        On vaikea samaistua ihmisen maailmaan joka haluaa olla jokaisen kaveri
        vuorovaikutus suhteet kahden ihmisen kanssa ovat helpompia.
        Jos ei puhu, niin aina voi olla hyvä kuuntelija =)

        Kallisen on miettinyt näitä jo valmiiksi.Itse mietin, että onko elämässäsi
        mitään mitä haluat? Muuta kuin kyky tuntea onnelisuutta?
        Havaitsin tosiaan kauhukseni, ettei se irtoa mistään mistä
        se enne irtosi,onko huiput joille kiipeän liian pieniä?
        Vai olenko jo käynyt jokaisella? Ja on aika vaihtaa lajia?
        Eräällä tutun tutulla oli tapana liimata aina tavoite
        (täysin naurettava/mahdoton)jääkaapin oveen ja joka ainoa päivä hän
        näki tavoitteensa,näin hän teki aina kun halusi saavuttaa uuden huipun.
        Aluksi sille naurettiin, kunnes hän alkoi tekemään sitä mitä väitti,
        ja lopulta aina saavutti haluamansa...Tietäs vaan mitä itse haluaa se
        auttais kummasti olis joku tavote mihin suunnata..Kun tuntuu välistä,
        että omistaa jo kaiken mitä haluaa vaikka kait se on sitä itsepetosta.

        Sun täytyy kattoo toi Pursuit of happiness, katon sen
        itekkin ny uudestaan..Sopii teemaan =D


      • korkeinäly6
        alkuperäinen kirj kirjoitti:

        Pakko vielä lisätä, että evoluutiokin on loppupeleissä turha vaikka se onkin ainoa tarkoitus yhtään millekkään olemassaololle. Syy miksi se on turhaa selittyy thermodynamiikan toisesta pääsäännöstä. Järjestys luo enemmän epäjärjestystä kuin järjesystä. Emme voi kehittyä loputtomiin tämän takia. Seinä tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin, eli tuhoudumme halusimme tai emme. Tämä tuhoutuminen voi jo tapahtua nyt vaikka olemme lähes apinan tasolla tai se voi tapahtua vasta kun ihmiskunta on yksi möykky joka tietää kaiken, mutta ennemmin tai myöhemmin se tapahtuu. Ja kun se tapahtuu mitä merkitystä yhtään millään on ollut?

        Minusta olemme alkuräjähdys ja tämä kaikki on jo tapahtunut sillä hetkellä kuin tuo räjähdys on tapahtunut. Näen kaikkeuden tietynlaisena hengityksenä jossa universumi laajenee ja luhistuu. Me vain satuimme lähteä kehittymään monimuotoisimmiksi.

        Mutta nyt viimeistään menee jo niin syvälliseksi että voisin palata 'maan pinnalle'. Anteeksi tämä diippeily :D

        Onko edes Lukion fysiikka käytynä?

        Väität, että tuhoudumme joka tapauksessa halusimme tai emme.
        Perustelet sitä termodynamiikan toisella pääsäännöllä.
        Järjestys luo enemmän epäjärjestystä.

        Kukaan eikä mikään saa maailmankaikkeudessa lämpötilaa absoluuttiseen nollapisteeseen. Vaikka saisi niin silti energia ei häviä eli jotain liikettä olisi siitä huolimatta.

        Mikä olikaan energiaperiaate?
        Energiaa ei häviä eikä synny tyhjästä. Siinäpä sulle ajateltavaa.
        Väitän, ettemme tuhoudu koskaan. Elämää on aina jossain muodossa jossain paikassa jossain ajassa...ad infinitum.

        Toi sun yleisasenne kaikkeen on, että elämä on paskaa.
        Se ei kerro kovin korkeasta älystä, sillä tietynlaisesta päästä kärsii koko ruumis.
        Mieti miksi esim.Selänne menestyy?
        Se on henkisesti niin positiivinen ja kova jätkä.

        Tee jotain asiaa oikeesti ja paneudu siihen.
        Sulla on ehkä adhd kun et pysty keskittymään.


      • Anonyymi
        warhammer kirjoitti:

        Mukava kuulla, että lasisi on tyhjä =)

        Eikö meistä jokainen tarvitse,ei se yksin sinua koske =)
        Samalla tavalla olen sen määrännyt lääkkeeksi itselleni,
        jokainen meistä tarvitsee hyväksyntää. Oli se laumamme tai
        maailmamme kuinka pieni tahansa..Tunnustusta tehdystä työstä
        ja lausutusta ajatuksesta. Halusimme sitä tai emme, olmme
        tavalla tai toisella vuorovaikutussuhteessa muiden ihmisten kanssa.
        En tiedä toistaiseksi mitään muuta keinoa tuon mainitsemasi
        hyväksynnän tavoittamiseen kuin teot.
        Monesti ihmisellä on toimintamallit valmiina itse asiassa kaikilla
        meillä reppanoilla, mutta puuttuu vain halua toimia.
        Joskus sellaisen tahdon voi löytää keskellä yötä kuten itselläni kävi
        pari vuotta sitten. Heräsin 23 aikaa ehtoolla ja minut
        valtasi halua matkata, tasan 7 tunnin päästä istuin koneessa ja
        myöhemmin alkaneen vuorokauden puolella olin jo yli 3500 km päässä himasta =)
        Sääli vain, että tämä kirkas ja selväjärkinen tahto
        valtaa meidät tai minut vain hetkeksi kerrallaan
        kun se saisi olla olemassa kokoajan. Joskin tuossakin vain teolla oli merkitys.

        Saat varmasti vielä puhua niin, että sinua kuunellaan
        uskon, että saattaisit päästä mm:Mensaan ja jos
        et pääsisikään (mikä olisi huutava vääryys), voit aina löytää
        toisen ammatin tai paikan missä sinua kuunellaan,
        mutta tajusin pointin.
        Tuohon minulla ei ole muuta lääkettä =)
        Pään kasassa pitämiseen kuin aikaisemmin mainitsemasi
        musiikki ja hyvin kieroutunut ja sairas huumori.
        Mikä ikävästi ehkä ala-tyylinen, mutta koko sukuani
        (uskomattoman kokoinen) on siunattu samalla sairaalla huumorilla.
        Hirtehistä sitten jos ei muu auta, tämä edesmennytkin jatkoi huumorilla
        viimeiseen asti.

        Filosofiassa ei ole ongelmani.. teot puuttuvat.
        Mietin liikaa, enkä osaa pysäyttää ajatuksen virtaa.
        Toki harrastan lajia mikä nyt on ahdistettu niin seinää vasten,
        että tuskin uskaltaa mainita mutta se on ainut mikä toistaiseksi onnistuu
        tyhjentämään pään kokonaan. Tulen yrittämään ja olen yrittänyt torpata
        ylimääräisen ajattelun työllä, mutta siitäkään mitään tule kun kädet
        tekevät mutta pää miettii jotain ihan muuta.
        Ihminen voi siis filosofoida liikaa =P

        Riippuu niin paljon ihmisestä mitä hän haluaa?
        Haluaako hän olla: keskiverto,rikas,köyhä,saita,ahne,kiltti,hempeä etc.
        Jokainen voi olla mitä haluaa.Unelmien vaaliminen ei enää riitä,
        pitää myös tehdä kauhea määrä fyysistä ja psyykkistä työtä niiden unelmien
        savuttamiseen.Unelmaa pitää tavoitella mutta ei koskaan elämän kustannuksella.
        Mun tunnelissani on vieläkin mustaa ja pimeää, mutta jotain toivonpilkahduksia
        siellä on koska jokainen päivä olen vähemmän sairaampi ja enemmän terveempi..Ja ehkä,
        kun keho on kunnossa niin ehkä se mielikin siitä paranee..(Ja v*tut).
        Olet varmasti monessakin asiassa lahjakas älä lyö itseäsi..Anna
        muiden ihmisten tehdä se =) Tosin olisin otettu kuulemaan mikä
        se juttusi on??

        Olen uskossa ja olen onnellinen.


    • annavainitsellesiaik

      Onnen määrä on vakio ? Jospa se vaan on niin. Kun onnea on tarpeeksi ollut, on epäonnea , eli pahoinvointia tämän onniksekustelun mittayksiköissä.

      Katso vanhaa viisasta. Sillä ei ole kiire mihinkään ja se elää onnellista elämää.
      Syy on tasapaino.

      Kun ihminen tavoittelee jotakin tai on saanut liikaa, tai muuten tasapaino ei ole kohdallaan, on ihminen onneton. Se on tyhmyyttä.

      Vanha ja viisas antaa itselleen aikaa. Antaa ajan kertoa, että mitä tarvitsee ja mikä on realistista.
      Aika opettaa. Fiksumpia jo nuorempana, vähemmän viksuja vanhempana.

      • alkuperäinen kirj

        Olen antanut itselleni koko elämäni aikaa. En usko että tämä korjaantuu vain odottelulla. Väitän että en voi olla onnellinen koska mitään onnea ei edes ole. Minusta ihmiset ovat kuin jäniksiä jotka pitävät päätään pensaikossa ja ovat onnellisia vaikka takana lähestyy pyörremyrsky. Todellisuus ei ole onnea eikä onnellinen ihminen elä todellisuudessa. Onni on utopiaa ja onnellinen ihminen elää harhaluulossa.

        En mitenkään suostu laittaman päätäni pensaikkoon. Aivan kuin kissa joka on tyytyväinen pienessä asunnossa elämiseen mikäli on tietämätön ulkopuolisesta maailmasta. Päästä kissa kerran ulos niin se ei ole ikinä tyytyväinen enää pieneen asuntoon.

        Ihmiset jotka hokeava jotain kyllä se siitä tai aika parantaa tai löydät rakkauden tai jotain muuta, eivät todellisuudessa ymmärrä mitä yritän kertoa. En usko että tähän on mitään apua mitä minä voisin tehdä. Uskon, että mikäli riittävä määrä ihmisiä kokisi tämän saman voisi maailma muuttua niin paljon, että se muuttaisi asioita.

        Mutta ei pelkoa tämä idioluutio pitää kyllä huolta siitä ettei näin tapahdu.


    • xis

      Vaikutat melko älykkäältä ja fiksulta ihmiseltä... Kun ajattelee paljon ja kykenee pohtimaan laajasti, voi tulla ahdistusta, kun "näkee" sen mitä elämä oikeastaan on.

      Vaikka elämä on mitä on, biologiaa ja paskanjauhantaa, elämän tarkoitus kai on se kalssinen "elämä itse"...

      Ehkä jos pystyisit jotenkin löytämään jotakin mikä sinua kiinnostaa tai mitä olisi mukava tehdä/harrastaa, niin kaikki sellainen olisi Sinun elämääsi ja elämäntarinaasi ja osa sitä. Ei tarvi tehdä historiaa, vaan voi elää itselleen.

      Onnesta on sanottu, että se on lyhyitä hetkiä silloin, kun tekee jotain mikä on mukavaa tai mistä pitää. Esim. vaikka vain luonnon ja auringonlaskun tai tähtitaivaan ihailu, tai jos on joku kenestä tykkää tai vaikka lemmikki, niin joku hetki lemmikin tai ystävän kanssa... Onni tulee ja menee, se voi olla siellä ja täällä, kun löytää jotain pientäkin mistä voisi pitää. Onni on kai pieni hetki aina välillä jotain asioita tehdessä tai katsoessa.

      Arki on aina arkea, ja voi olla elämään kyllästymistä yms. Mutta tärkeää olisi kulkea polkuaan, vaikka se olisi vaikeaakin eikä tiedä oikein mihin on menossa, sillä polkua sitkeästi kulkemalla pikkuhiljaa "löytää itsensä" ja voi tulla käänne että löytää asian mistä voisi pitää yms...

      Kun polkua kulkee tarpeeksi, voi alkaa löytää niitä onnen hetkiä, ne on piilotettu arkeen ja pieniin asioihin joita teemme. Jos löytää jonkin polun itsestänsä, sitä seuraamalla saa onnen kokemuksia kun toistaa mukavia asioita ja tekemisiä tai ihailee luontoa, katselee lemmikkiä tai vaikka lapsen leikkejä, kuuntelee hyvää musiikkia tms...

      Koen itse samoin tuon ihmisten turhan puhumisen ja suhdepelit yms...
      Oma polkuni on myös hukassa.

      En tunne sinua tarkemmin, mutta jos haluat, tutustu hiukan adhd / add -asioihin, siihenkin voi liittyä se ettei oikein löydä paikkaansa ja että kyllästyy nopeasti? Kaikilla ei ilmene ylivikkautta eikä impulsiivisuutta ollenkaan, voi olla vaan levoton mieli. (etsi esim. aikuisen add)

      Tai voisitko lähteä matkustelemaan johonkin, ja voisit nähdä ja kuulla erilaisia elämänpolkuja ja nähdä toisenlaista elämänmenoa ja yleistä ilmapiiriä kuin mitä meillä täällä on?

      • xis

        "...Hänen avoin teesinsä oli että "tekemällä helppoja asioita ihminen ei tule onnelliseksi."

        Kirjassa Hannele Niemi kirjoittaa: Viktor E. Frankl korostaa sitä, että ihmisen tärkein perustarve on löytää tarkoitus elämälleen.

        Elämäntarkoitus voi olla jotain sellaista, jossa me voimme olla antamassa itsestämme jotain toisillemme kuten palvelu, työ rakkaus, elämäntehtävä. Se on jotain sellaista, jota emme etsi vain itseämme varten ja tavoitellaksemme onneamme.

        Tavoittelemme jotain itseämme suurempaa. Onni tulee sivutuotteena. Elämään kuuluu jännite, ei niinkään harmonia ja tasapaino. Joudumme jatkuvasti tilanteisiin, jotka haastavat meitä ponnisteluun, kasvuun ja muutokseen.

        Yksi osa elämän tarkoituksen löytämistä on sen ymmärtäminen, että elämään kuuluu aina kärsimystä. Me joudumme kohtaamaan sen monissa muodoissa, ja myös luomaan sen edessä omat selviytymiskeinomme. Se ei ole alistumista, vaan asenteen luomista, joka antaa voimaa tehdä se, mikä kulloisessakin tilanteessa on mahdollista. ...Mitä annan elämälle?... "En odota enää elämältä, vaan elämä odottaa minulta." (Niemi 2011)

        Edellä mainittu jonkinlaisen sisäisen kamppailun hyväksyminen pitää sisällään myös sen, että tavoittelun kautta saavutetut asiat maistuvat paremmilta. Itse koen, että toiminta voi olla tällöin lähes mitä vain. Kunhan toiminnan kautta antaa jotain itsestään. Itsensä haastaminen ja ponnistelu (henkinen tai fyysinen) saavat aikaan iloa. Em. kirjassa Ulla Solasaari kirjoittaa: Ilo on hyvinvoinnista ja elinvoimaisuudesta seuraava tunnetila. (Solasaari 2011) Ilo siis ilmentää elinvoimaisuutta.

        Jos ilo on kadoksissa niin sen tulkitsisi silloin olevan oire konkreettisen elinvoimaisuuden kokemusta tukevan toiminnan puutteesta.

        Itse tiedän, että minulla on hyvin selkeä tarve tuntea elinvoimaisuuden kautta toimintakykyä ja pystyvyyttä. Ehkä se on jokin maskuliinisuuteen tai yleisesti miehenä olemiseen sisältyvä asia (tai sitten sillä ei ole mitään tekemistä sukupuolen tai maskuliinisuuden kanssa), mutta haluan kokea elinvoimaisuutta konkreettisen tekemisen ja kädentaidon kautta. Tuossa pari viikkoa sitten olin venehommissa tekemässä veneeseeni uutta pressukatosta talven varrelle ja voin sanoa, että sen sahaamisen ja naulaamisen kautta sain juuri elinvoimaa ja puhdasta ILOA.

        Samalla tulee mieleen, miksi tuo elinvoimaisuuden ja konkreettisen kehon hallinnan tuoma onnistumisen kokemus ovat tässä teoreettisessa kynänpyörittelyssä ja virkamiestyössä niin kaukaisia ja harvinaisia asioita.

        En tiedä kuuluuko työn kautta toteuttaa omia vitaalisia arvoja, pystyvyyttä, toimintakykyä ja elinvoimaisuutta ilmentäviä tekoja, mutta itse koen, että mikseivät työntekemisen keskiössä olisi juuri nuo iloa tuottavat konkreettiset teot, joiden kautta saada onnistumisen kokemuksia. Tällä hetkellä työpäiväni konkreettisin toiminta on oppilaan siirtäminen sähköisessä ryhmähallintajärjestelmässä ryhmästä toiseen. Hiirenklikkaus. Naurettavaa. :D

        ...Mukavuusalueesta luopuminen on meidän velvollisuutemme. Oman onnemme tähden.

        Posted by Rajankävijä at 10:09 AM 3 comments:
        Labels: elämänkatsomus, elämänlaatu, epävarmuus, sitoutuminen, tavoitteellisuus (suolaisia pisaroita -blogi)


    • totta puhu3n

      Olisin onnellinen "ihan vaan kotirouvana" ettei kukaan hätistelisi työelämään/kouluun/kursseille joissa en viihdy enkä koe olevani mitenkään korvaamaton hypertyöntekijä!!!! Minua ärsyttää suunnattomasti kaikki päällepäsmärit työelämässä jotka yrittää väärällä tavalla päteä ja aiheuttavat oikukkaalla käytöksellä kaikille turhia ongelmia!!!!

      Olisi onni löytää mies joka ymmärtää tämän, ja tahtoo kodinhengettären kokematta että akka elää siivellä. Ei miehenkään tartte aktiivisesti olla työelämässä.
      Onnellisin olisin saadessani ison perheen, monta lasta. Täytyy kuitenkin olla realisti ja tajuta oma taloudellinen tilanne ja ottaa huomioon muut ympäristötekjät tulevaisuudessa. Pahalta näyttää. En halua lapsistani masentuneita, jotka joutuu todistamaan kenties 3:tta maailmansotaa, ympäristön kuivumista, saastumista. Näin tilastot tulkitsevat ja niin myös käy.

      • warhammer

        Ei kait kukaan sen suurempaa halua.


    • xis

      "Onnea voi kokea hyvinkin myös ilman toista ihmistä, siten että se kumpuaa itsestään. Ainakin minulle on monesti käynyt niin, lähden lenkille, ykskaks, olo on kevyt, tekis mieli hypellä, syleillä koko maailmaa.

      Sama ilmiö tulee joskus musiikkia kuunnellessa, nukkumaan mennessä kun tulee tunne kaikki on hyvin. Joitain esimerkkejä mainitakseni. "

      http://ajattelunammattilainen.fi/2010/06/23/5-yksinkertaista-askelta-hyvaan-elamaan/

      http://www.filosofianakatemia.fi/download/onnellisuus.pdf Onnellisuus-opas

      http://olotila.yle.fi/mina/hyvinvointi/treenaa-itsesi-onnelliseksi

      http://www.markkuojanen.com/sivut/psykologia/flow-ilmiF6.php Flow

      "Mitä onni mielestäsi on? (markku ojanen)

      Onni on toisaalta tunnetila, hyvän olon kokemus, toisaalta taannehtiva arvio elämästä – joka siis on ainakin sillä hetkellä myönteinen. Onni on hyvin kokonaisvaltainen tila, jossa on mukana myös muita tunteita, kuten iloa, tyytyväisyyttä, rakkautta, kiitollisuutta ja toiveikkuutta. Onnellinen ihminen ei tarvitse mitään lisää, vaan hänellä on kaikki mitä hän tarvitsee. Hän toivoisi tuon tilan jatkuvan loputtomiin.

      3. Psykologiassa puhutaan melko vähän toivosta, ilosta ja onnellisuudesta? Miksiköhän ?

      Onnelliset ihmiset eivät tarvitse mitään, eivätkä he ole mitään pyytämässä. He jäävät huomaamattomiksi. Sen sijaan jokainen vastuullinen ihminen haluaa auttaa niitä, joilla on vaikeata. Suuri osa psykologeista kiinnostuu alasta juuri sen tähden, että haluavat olla avuksi muille. Ei siis ole ihme, jos tutkimuskin on painottunut tähän suuntaan. Jossakin vaiheessa pessimismi korostui liikaakin. Kun tapaa paljon ihmisiä, joilla on vaikeuksia, alkaa ajatella, että elämä on yhtä tuskaa ja piinaa.

      Esimerkiksi Sigmund Freudin tulkinta ihmisestä oli synkkä. Hän näki ihmisen perin juurin itsekkäänä, omaa etua etsivänä olentona. Tähän mielipiteeseen ovat monet psykologit yhtyneet.

      Tämä kuva ei ole kuitenkaan totuus ihmisestä, vaan ihmisessä on myös myönteinen puoli, joka usein jää piiloon. Emme sitä paitsi koskaan voi tietää, millainen ihminen todella on, vaan tässä näkyvät tutkijan omat arvostukset."

      "Tutkija Venkula: Osaaminen korostunut liikaa

      "Osaaminen painaa tänä päivänä liikaa: luulemme, että erikoistumalla mahdollisimman varhain saamme aikaan huippuja", vapaa tutkija Jaana Venkula sanoi puhuessaan Kuluttajatutkimuskeskuksen seminaarissa Helsingissä. Venkulan mukaan toiminnan huiput eivät synny hetkessä, vaan hitaan tekemisen tuloksena.

      "Huippuja ei ole ilman laaksoja tai tasanteita. Luullaan, että voidaan suoraan rakentaa huippuja, mikä näkyy esimerkiksi innovaatioyliopiston suhteen", Venkula sanoi.

      Huippuja jahtaavassa yhteiskunnassa eettisyys ja kohtuullisuus tulee Venkulan mukaan mahdottomaksi. Silloin myös onnellisuus on vaarassa, koska ihminen on onnellinen silloin, kun hän tuntee tekevänsä asioita hyvin ja eettisesti oikein.

      ---> "Nyky-yhteiskunnassa ihmisiltä on kadonnut yhteys toimintaan.
      Siksi olemme kadottaneet yhteyden onnellisuuden kokemiseen", Venkula sanoi.

      "Liian voimakas huipun tavoittelu vie muuhun kuin elämää edistävien asioiden tavoitteluun."

    • sadfrtyguijk

      Sisällämme on universumi , olemme yhteydessä kaikkeen ja olemme yksi. Yhden laki. Olemme jokainen ilmentämässä Luojan aspektia kokea asioita eri näkökulmista. Kaikki ovat oikeassa, kaikki on täydellistä.
      Hengittämällä' tietoisesti olo selkenee.
      Kehon voi komentaa parantamaan itsensä.
      Erllisyys on harhaa ja tämä fyysinen maailma on harhaa.
      Kaikki on Valoa.

    • ree3

      uskon että sinä olet elämässäsi siinä pisteessä että olisi hyvä ryhtyä
      tutkimaan asioita hieman syvemmin...Käy hengellisissä tilaisuuksissa...
      vapaa seurakunnan...helluntaiseurakunnan ja ev.lut.seurakunnan...
      lue raamattua....seurakunnisssa on esim.alfakurssit...joissa päääset
      tutustumaan raamattuun sitä tuntevien johdolla...on olemassa myös
      esim.evankelisia opistoja joista esim.perheniemen opisto...Iitissä vois
      olla enemmän kuin sopiva sinulle...opistolla on nettisivut...katso
      myös tv7:aa jossa hengellistä ohjelmaa...kanavalla on nettisivut ja
      kuuntele radio-day:tä...siunausta ja kaikkea hyvää...

    • Kyyninen Pohjanmaalta

      Kiitos aloittajalle.

      Olen löytänyt elämän tarkoituksen. Se on elämän jatkaminen.

      Joskus on huvitanut tämä ikuisen elämän tavoittelijat jotka koittaa kasvattaa kaikki ihmisen osat jotta niitä voisi laittaa loppuun käytetyn tilalle.

      Ei se mene niin, luonto on asian tehnyt helpoksi. Vaikka ihminen on olut maapallolla ties kuinka kauan ja täällä se viruu nytkin vain 36 vuotiaassa kropassa ja uusi sukupolvi jo odottaa samaa kohtaloa.

      Eihän kukkiinkaan kannata runkoa vaihtaa.

      Miitä sotiin tulee, on nekin vain yksi konsti jättää vahvin henkiin. Saakeli, tuo seisoo mun maalla ja sota on valmis. Siinä sitte mitellään älyllä ja voimalla. Yleensä parempi voittaa.

      Ehkä sitä aikansa käyttäisi paremmin jos tietäis ettei elä ku vaikka 40 vuotiaaksi.

      Tuoko lääketieteen ansiosta saadut lisävuodet yksilölle yhtään lisää onnellisuutta?

      Joskus tuntuu että ei, toisinaan taas tuntuu tuovan. Mutta kuten sanoit, vain hetkeksi...

      • Nakitettu

        Yhtä hyvin voisi kysyä lisääkö tuolilla istuminen lainkaan onnellisuutta kusiaispesässä istumiseen verrattuna.


    • Nakitettu

      Elämä on turhaa ja merkityksetöntä, jotkut vain saavat luotua itselleen illuusion tarkoituksellisuudesta.

      • Samaistun sinun, aloittajan tekstiin täysin. Tosin en ole mielestäni mitenkään arvostettu ja pidetty ihminen. Ei kukaan minua inhoa, mutta olen ihan kamalan yksinäinen, koska olen huono luomaan ihmissuhteita. Se on vaikeaa, koska suurin osa ihmisiä on niitä pinnallisia mulkkuja, joiden kanssa ei ole mitään keskusteltavaa.

        Luulin, että elämäni muuttuisi hyväksi, kun pääsin muuttamaan ylioppilastutkinnon jälkeen vanhempieni helmoista pääkaupunkiin. Ei, masennus seurasi perässä. Löysin miehen ja muutin hänen kanssaan yhteen, elämä ei tuntunut edelleenkään miltään ja rakkaus loppui. Nyt puolen vuoden soluasumiskärvistelyn jälkeen sain oman yksiön ja luulin tulevani onnelliseksi. Mitä vielä! Elämä tuntuu entistäkin paskemmalta. Opiskelu ja elämä puuduttaa ja kaikki tuntuu vastenmieliseltä.

        Tavallaan olen valinnut yksinäisyyden, koska en löydä ihmisiä, jotka samaistuisivat minuun. Sen lisäksi ihmisiin tutustuminen on rankkaa. En vaan jaksa koko ajan olla iloinen ja pirteä. Minuun kyllästyy nopeasti. Ujo, hiljaista ja masentunutta tyttöä ei kukaan jaksa. Ihme, etten ole jo hukuttanut itseäni alkoholiin, mutta kai minulla sen verran järkeä vielä päässä on.

        Kyllä elämässä on edelleen asioita, jotka ilahduttavat minua, mutta joka hetki takaraivossa kolkuttaa joku, joka sanoo, että ET SAA NAUTTIA ELÄMÄSTÄ, KAIKKI ON PÄIN PERSETTÄ, USKO NYT. Kun yhdestä ongelmasta pääsee eroon, syntyy heti seuraava vitutuksen aihe. Oon miettinyt, mikä tekisi minut onnelliseksi. Varmaan riittävät ystävyysuhteet, ihana mies, vakituinen asunto, opiskelumotivaatio/työpaikka... Mutta jaksan silti epäillä. Luultavasti masennus seuraisi mua, vaikka elämä muuttuisi miten. Vähän pelottaa, etten enää koskaan pysty nauttimaan elämästä täysin.

        Olin onnellinen viimeksi lapsena. Onko aikuisuus oikeasti vain tätä? Pitääkö meidän hyväksyä se, että loppuelämä tulee olemaan tällaista, vai voiko tästä sairaudesta parantua? Onko se sitten sairaus vaiko vain kylmää realismia.


      • jaana.m2
        lila_doll kirjoitti:

        Samaistun sinun, aloittajan tekstiin täysin. Tosin en ole mielestäni mitenkään arvostettu ja pidetty ihminen. Ei kukaan minua inhoa, mutta olen ihan kamalan yksinäinen, koska olen huono luomaan ihmissuhteita. Se on vaikeaa, koska suurin osa ihmisiä on niitä pinnallisia mulkkuja, joiden kanssa ei ole mitään keskusteltavaa.

        Luulin, että elämäni muuttuisi hyväksi, kun pääsin muuttamaan ylioppilastutkinnon jälkeen vanhempieni helmoista pääkaupunkiin. Ei, masennus seurasi perässä. Löysin miehen ja muutin hänen kanssaan yhteen, elämä ei tuntunut edelleenkään miltään ja rakkaus loppui. Nyt puolen vuoden soluasumiskärvistelyn jälkeen sain oman yksiön ja luulin tulevani onnelliseksi. Mitä vielä! Elämä tuntuu entistäkin paskemmalta. Opiskelu ja elämä puuduttaa ja kaikki tuntuu vastenmieliseltä.

        Tavallaan olen valinnut yksinäisyyden, koska en löydä ihmisiä, jotka samaistuisivat minuun. Sen lisäksi ihmisiin tutustuminen on rankkaa. En vaan jaksa koko ajan olla iloinen ja pirteä. Minuun kyllästyy nopeasti. Ujo, hiljaista ja masentunutta tyttöä ei kukaan jaksa. Ihme, etten ole jo hukuttanut itseäni alkoholiin, mutta kai minulla sen verran järkeä vielä päässä on.

        Kyllä elämässä on edelleen asioita, jotka ilahduttavat minua, mutta joka hetki takaraivossa kolkuttaa joku, joka sanoo, että ET SAA NAUTTIA ELÄMÄSTÄ, KAIKKI ON PÄIN PERSETTÄ, USKO NYT. Kun yhdestä ongelmasta pääsee eroon, syntyy heti seuraava vitutuksen aihe. Oon miettinyt, mikä tekisi minut onnelliseksi. Varmaan riittävät ystävyysuhteet, ihana mies, vakituinen asunto, opiskelumotivaatio/työpaikka... Mutta jaksan silti epäillä. Luultavasti masennus seuraisi mua, vaikka elämä muuttuisi miten. Vähän pelottaa, etten enää koskaan pysty nauttimaan elämästä täysin.

        Olin onnellinen viimeksi lapsena. Onko aikuisuus oikeasti vain tätä? Pitääkö meidän hyväksyä se, että loppuelämä tulee olemaan tällaista, vai voiko tästä sairaudesta parantua? Onko se sitten sairaus vaiko vain kylmää realismia.

        Oot lapsi vielä,ja tuota angstia riittää.
        Kyllä se siitä kun vähän tulee ikää lisää.
        Ja oppii kirjoittamaan vähän nätimmin.


      • jaana.m2 kirjoitti:

        Oot lapsi vielä,ja tuota angstia riittää.
        Kyllä se siitä kun vähän tulee ikää lisää.
        Ja oppii kirjoittamaan vähän nätimmin.

        Elämä on ollut henkistä helvettiä viimeiset 8 vuotta ja sä tulet sanomaat, että "kyllä se siitä.." !!! En tajua miksi ihmiset tulee tänne vähättelemään mun ongelmia, kun eivät mua tunne. Sairastuin 14-vuotiaana ja kohta olen 22-vuotias...mutta sun mielestä olen vain angstinen lapsi, jolle tämä on täysin normaali vaihe.Varmaan se, että käytin kirosanoja keskustelupalstalla, todisti kai sulle sen. Tää paikka on kyl niin täynnä kylmiä ihmisiä...tukea kun luulee saavansa ja tuon tyylisiä alentavia kommentteja satelee. Sen takia monet nuoret satuttaa itseään ja tekee itsemurhan, koska sun kaltaiset aikuiset ei ota niitä vakavissaan.


      • Yksinäinen mies
        lila_doll kirjoitti:

        Elämä on ollut henkistä helvettiä viimeiset 8 vuotta ja sä tulet sanomaat, että "kyllä se siitä.." !!! En tajua miksi ihmiset tulee tänne vähättelemään mun ongelmia, kun eivät mua tunne. Sairastuin 14-vuotiaana ja kohta olen 22-vuotias...mutta sun mielestä olen vain angstinen lapsi, jolle tämä on täysin normaali vaihe.Varmaan se, että käytin kirosanoja keskustelupalstalla, todisti kai sulle sen. Tää paikka on kyl niin täynnä kylmiä ihmisiä...tukea kun luulee saavansa ja tuon tyylisiä alentavia kommentteja satelee. Sen takia monet nuoret satuttaa itseään ja tekee itsemurhan, koska sun kaltaiset aikuiset ei ota niitä vakavissaan.

        Olet oikeassa, elämme välin pitämättömien ihmisten kansoittamassa maailmassa jossa toisen pahoinvoinnista ei välitetä. Toisen ihmisen kärsimystä ollaan valmiita katsomaan läpi sormien, kuten sinulle tuossa tehtiin. Tuntuuko sinusta Lila koskaan että elät ajassa johon et kuulu. Itselläni tuollainen olo on ollut jo vuosia.

        Kaikesta huolimatta älä anna periksi. Minä ymmärrän tuskasi ja tahdon lievittää tuskaasi jakamalla sen.


      • lila_doll kirjoitti:

        Elämä on ollut henkistä helvettiä viimeiset 8 vuotta ja sä tulet sanomaat, että "kyllä se siitä.." !!! En tajua miksi ihmiset tulee tänne vähättelemään mun ongelmia, kun eivät mua tunne. Sairastuin 14-vuotiaana ja kohta olen 22-vuotias...mutta sun mielestä olen vain angstinen lapsi, jolle tämä on täysin normaali vaihe.Varmaan se, että käytin kirosanoja keskustelupalstalla, todisti kai sulle sen. Tää paikka on kyl niin täynnä kylmiä ihmisiä...tukea kun luulee saavansa ja tuon tyylisiä alentavia kommentteja satelee. Sen takia monet nuoret satuttaa itseään ja tekee itsemurhan, koska sun kaltaiset aikuiset ei ota niitä vakavissaan.

        Hei

        Sanoin sinulle Lila jo aikaisemmin ettei kannata välittää noista kusipäistä.
        Kaikki ihmiset täällä suomi24 eivät ole kylmiä ihmisiä vaan todella haluavat auttaa sinua pääsemään eroon pahasta olostasi esim minä olen yrittänyt koska tiedän tilanteesi(olen ollut yksinäinen yläasteen lopusta ja ujo lapsuudessa) niin tiedän mitä olet käynyt läpi.

        Älä luovuta nyt kun olet jo päässyt tänne suomi24 missä voi oikeasti saada apua esim Yksinäiseltä mieheltä tulee hyviä viestejä mihin itse en kykene niin hyvin.

        Tsemppii viellä


      • jaana.m2
        lila_doll kirjoitti:

        Elämä on ollut henkistä helvettiä viimeiset 8 vuotta ja sä tulet sanomaat, että "kyllä se siitä.." !!! En tajua miksi ihmiset tulee tänne vähättelemään mun ongelmia, kun eivät mua tunne. Sairastuin 14-vuotiaana ja kohta olen 22-vuotias...mutta sun mielestä olen vain angstinen lapsi, jolle tämä on täysin normaali vaihe.Varmaan se, että käytin kirosanoja keskustelupalstalla, todisti kai sulle sen. Tää paikka on kyl niin täynnä kylmiä ihmisiä...tukea kun luulee saavansa ja tuon tyylisiä alentavia kommentteja satelee. Sen takia monet nuoret satuttaa itseään ja tekee itsemurhan, koska sun kaltaiset aikuiset ei ota niitä vakavissaan.

        Varmasti on ollut ja siitä huolimatta olet vieläkin siinä.

        Näytät kuitenkin tuntevan kaikki muut ..Rauhallisesti se on otettava.
        Ei elämää saa ottaa liian vakavasti, tästä ei kuitenkaan selvitä hengissä.
        Mitä muuta tuo on kuin angstia? Käytöstavat..Ei luulisi olevan yli-voimaista
        jos ne voivatkin olla suorassa syy yhteydessä sairasteluusi.

        Ei heikkolaatuisella käyöksellä saada tahtoaan läpi, edes täällä.
        Maailma on nykyään kylmä,kylmä ja paha. Ja se on saanut sinut kokonaan,
        et ole yrittänyt muuttaa maailmaa vaan annoit maailman muuttaa itsesi.

        Ehkä vanhempana sitten ymmärrät.Ehkä et. Jotkut jäävät lopuiäkseen kulmikkaiksi.Eikä kaikkien ole tarkoitus hioutuakkaan. Joka suuntaaan ei voi
        hyökätä, viha syö sut tyttö hengiltä. Se on sairauksista pahin.

        Paljon en voi synnikseni laskea, mutta tulihan siihen nyt kaikkien nuorten itsemurhat ei huonosti sekään. Oman itsesi takia rauhoitu, ja kokoa niistä palasista elämäsi uudelleen mitä sinulla vielä on. Viha lisää vihaa.

        Näin kahden ihmisen kesken voin myös lisätä, että ehkä tämä ei ole
        se tuen haku paikka, täällä on paljon rosoisia yksilöitä lisäksesi.
        Meillä jokaisella on sairautemme.Emme muuten täällä olisi.
        Mutta elämä on kaunis..Vaikka olisi sokea.


      • jaana.m2 kirjoitti:

        Varmasti on ollut ja siitä huolimatta olet vieläkin siinä.

        Näytät kuitenkin tuntevan kaikki muut ..Rauhallisesti se on otettava.
        Ei elämää saa ottaa liian vakavasti, tästä ei kuitenkaan selvitä hengissä.
        Mitä muuta tuo on kuin angstia? Käytöstavat..Ei luulisi olevan yli-voimaista
        jos ne voivatkin olla suorassa syy yhteydessä sairasteluusi.

        Ei heikkolaatuisella käyöksellä saada tahtoaan läpi, edes täällä.
        Maailma on nykyään kylmä,kylmä ja paha. Ja se on saanut sinut kokonaan,
        et ole yrittänyt muuttaa maailmaa vaan annoit maailman muuttaa itsesi.

        Ehkä vanhempana sitten ymmärrät.Ehkä et. Jotkut jäävät lopuiäkseen kulmikkaiksi.Eikä kaikkien ole tarkoitus hioutuakkaan. Joka suuntaaan ei voi
        hyökätä, viha syö sut tyttö hengiltä. Se on sairauksista pahin.

        Paljon en voi synnikseni laskea, mutta tulihan siihen nyt kaikkien nuorten itsemurhat ei huonosti sekään. Oman itsesi takia rauhoitu, ja kokoa niistä palasista elämäsi uudelleen mitä sinulla vielä on. Viha lisää vihaa.

        Näin kahden ihmisen kesken voin myös lisätä, että ehkä tämä ei ole
        se tuen haku paikka, täällä on paljon rosoisia yksilöitä lisäksesi.
        Meillä jokaisella on sairautemme.Emme muuten täällä olisi.
        Mutta elämä on kaunis..Vaikka olisi sokea.

        En ymmärrä, miksi tulet jauhamaan mulle käytöstavoista. Netti on ainoa paikka, jossa voin purkaa tunteitani voimakkaammin, kuin missään muualla. Enkä minä silloinkaan ketään loukkaa. Varmasti kiukkuunnun, kun joku vähättelee ongelmiani. Ja se on väärin vai? Ja kilttiä tyttöäkö siinäkin tapauksessa pitäisi olla ja hiljaa kuunnella vähättelyä ja hyväksyä se? Oon ihan tarpeeksi hiljaa muutenkin. En oo tosielämässä ilkeä kellekään ja minulla on mielestäni hyvät käytöstavat. Kiitän ja tervehdin kassalla, tervehdin aina bussikuskia, vaikka suurin osa ei niin tee, leimaa vain korttinsa. En halua olla ilkeä kellekään, koska kohteliaisuus tekee itselle ja toisille vaan paremman mielen.

        Jos minulle tulisi tuntematon tosielämässä vittuilemaan, en osaisi varmaan puolustautua. Parille kiusaajalle yläasteella en pystynyt puolustautumaan, kuuntelin vain pilkkaa. Myöhemmin kotona tietenkin keksin jotain vastalauseita, mutta se oli jo myöhäistä sitten. Ja nämä tyypit haukkuivat minua MYKÄKSI, koska olin ujo ja yksinäinen. Mykkä sitä ja mykkä tätä. Netissä pystyn sanomaan sentään jotain.


      • Yksinäinen mies kirjoitti:

        Olet oikeassa, elämme välin pitämättömien ihmisten kansoittamassa maailmassa jossa toisen pahoinvoinnista ei välitetä. Toisen ihmisen kärsimystä ollaan valmiita katsomaan läpi sormien, kuten sinulle tuossa tehtiin. Tuntuuko sinusta Lila koskaan että elät ajassa johon et kuulu. Itselläni tuollainen olo on ollut jo vuosia.

        Kaikesta huolimatta älä anna periksi. Minä ymmärrän tuskasi ja tahdon lievittää tuskaasi jakamalla sen.

        Kiitos, kun ymmärrät mua.
        Oon samaa mieltä kanssasi, että tässä ajassa on paljon sellaista, mihin en pysty samaistumaan. Eläisin mielummin menneisyydessä. Tuskin ihmiset olivat silloin niin sairaita kuin nyt. Silloin oli moni juttu paremmin, paitsi lääketiede ja teknologia. Oon kyllä kiitollinen internetistä, sen loistavasta mahdollisuudesta keskustella toisten kanssa. Mutta netistä on ollut minulle myös ihan valtavasti haittaa.


      • juha260 kirjoitti:

        Hei

        Sanoin sinulle Lila jo aikaisemmin ettei kannata välittää noista kusipäistä.
        Kaikki ihmiset täällä suomi24 eivät ole kylmiä ihmisiä vaan todella haluavat auttaa sinua pääsemään eroon pahasta olostasi esim minä olen yrittänyt koska tiedän tilanteesi(olen ollut yksinäinen yläasteen lopusta ja ujo lapsuudessa) niin tiedän mitä olet käynyt läpi.

        Älä luovuta nyt kun olet jo päässyt tänne suomi24 missä voi oikeasti saada apua esim Yksinäiseltä mieheltä tulee hyviä viestejä mihin itse en kykene niin hyvin.

        Tsemppii viellä

        Kiitti :) Yritän olla välittämättä, mutta pakko sanoa välillä vastaan. Miksi ihmiset viitsivät edes tuhlata täällä netissä aikaa muiden kiusaamiseen? Onneksi vähättelijöiden vatsapainona on myös teitä välittäviä ihmisiä.


      • Yksinäinen mies
        lila_doll kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi tulet jauhamaan mulle käytöstavoista. Netti on ainoa paikka, jossa voin purkaa tunteitani voimakkaammin, kuin missään muualla. Enkä minä silloinkaan ketään loukkaa. Varmasti kiukkuunnun, kun joku vähättelee ongelmiani. Ja se on väärin vai? Ja kilttiä tyttöäkö siinäkin tapauksessa pitäisi olla ja hiljaa kuunnella vähättelyä ja hyväksyä se? Oon ihan tarpeeksi hiljaa muutenkin. En oo tosielämässä ilkeä kellekään ja minulla on mielestäni hyvät käytöstavat. Kiitän ja tervehdin kassalla, tervehdin aina bussikuskia, vaikka suurin osa ei niin tee, leimaa vain korttinsa. En halua olla ilkeä kellekään, koska kohteliaisuus tekee itselle ja toisille vaan paremman mielen.

        Jos minulle tulisi tuntematon tosielämässä vittuilemaan, en osaisi varmaan puolustautua. Parille kiusaajalle yläasteella en pystynyt puolustautumaan, kuuntelin vain pilkkaa. Myöhemmin kotona tietenkin keksin jotain vastalauseita, mutta se oli jo myöhäistä sitten. Ja nämä tyypit haukkuivat minua MYKÄKSI, koska olin ujo ja yksinäinen. Mykkä sitä ja mykkä tätä. Netissä pystyn sanomaan sentään jotain.

        Lila, sinun ei tarvitse pyydellä anteeksi keneltäkään saati nöyristellä. Sinulla on yhtäläinen oikeus ilmaista tunteesi täällä kuin kaikilla muillakin. Itsekin koulukiusattuna tiedän mitä tuo tekee itsetunnolle.

        Juha jokainen tekee itse tiensä älä saarnaa Lilalle vaan anna hänen purkaa tuntojaan. Tämä paikka on hänen henkireikänsä.


      • lila_doll kirjoitti:

        Kiitos, kun ymmärrät mua.
        Oon samaa mieltä kanssasi, että tässä ajassa on paljon sellaista, mihin en pysty samaistumaan. Eläisin mielummin menneisyydessä. Tuskin ihmiset olivat silloin niin sairaita kuin nyt. Silloin oli moni juttu paremmin, paitsi lääketiede ja teknologia. Oon kyllä kiitollinen internetistä, sen loistavasta mahdollisuudesta keskustella toisten kanssa. Mutta netistä on ollut minulle myös ihan valtavasti haittaa.

        Menneisyydessä ihmiset elivät valitettavasti lyhyemmän elämän mutta toisaalta kumpi on parempi vaihto ehto?

        Elä lyhyt mutta onnellinen elämä vai elä pitkä mutta tylsä elämä?


      • Yksinäinen mies
        juha260 kirjoitti:

        Menneisyydessä ihmiset elivät valitettavasti lyhyemmän elämän mutta toisaalta kumpi on parempi vaihto ehto?

        Elä lyhyt mutta onnellinen elämä vai elä pitkä mutta tylsä elämä?

        Ei se nyt ihan noinkaan ole. Kyllä ihmiset ennenkin elivät pitkään. Ja nykyisin se on kiinni enemmän omista valinnoista. Itse ainakin näen asian niin. Silti haluan noudattaa niitä arvoja joihin uskon ja pysymään kaukana kaiken maailman facebookeista yms höpöhöpö asioista.


      • jaana.m2
        lila_doll kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi tulet jauhamaan mulle käytöstavoista. Netti on ainoa paikka, jossa voin purkaa tunteitani voimakkaammin, kuin missään muualla. Enkä minä silloinkaan ketään loukkaa. Varmasti kiukkuunnun, kun joku vähättelee ongelmiani. Ja se on väärin vai? Ja kilttiä tyttöäkö siinäkin tapauksessa pitäisi olla ja hiljaa kuunnella vähättelyä ja hyväksyä se? Oon ihan tarpeeksi hiljaa muutenkin. En oo tosielämässä ilkeä kellekään ja minulla on mielestäni hyvät käytöstavat. Kiitän ja tervehdin kassalla, tervehdin aina bussikuskia, vaikka suurin osa ei niin tee, leimaa vain korttinsa. En halua olla ilkeä kellekään, koska kohteliaisuus tekee itselle ja toisille vaan paremman mielen.

        Jos minulle tulisi tuntematon tosielämässä vittuilemaan, en osaisi varmaan puolustautua. Parille kiusaajalle yläasteella en pystynyt puolustautumaan, kuuntelin vain pilkkaa. Myöhemmin kotona tietenkin keksin jotain vastalauseita, mutta se oli jo myöhäistä sitten. Ja nämä tyypit haukkuivat minua MYKÄKSI, koska olin ujo ja yksinäinen. Mykkä sitä ja mykkä tätä. Netissä pystyn sanomaan sentään jotain.

        En suoraan sanoen usko, että tämä johtaa mihinkään. =)

        Netti ei ole ainut paikka, netti on ainut paikka missä voit päästää
        irti todellisen minäsi.. Valitettavasti.
        Olen nähnyt kaltaisiasi tarpeeksi,kiukuttele rauhassa,
        huuda, reuhoa kirjoile ja päästä pahaa ulos,solvaa kaikkia.
        Mutta, et sinä siitä sen terveemmäksi lapsi tule.
        Sinun käytöstavoista voi nyt olla montaa mieltä, mutta hyvä jos itseäsi
        tyydyttävät.Mainitsemasi asiat vesittyvät jos ne eivät riitä kauppaa tai bussia kauemmaksi.Jos olet kohtelias vain siitä syystä ,että kuvittelet luovasi hyvää olisi varmaan aika tarkentaa nälkökantoja.

        Se on kuin kävisi sotaa syistä, jotka ovat omia syitään, "minun syyni ovat ne ainoat oikeat"...Sinä ,sinä, sinä..Maailmasi vaikuttaa melko ahtaalta
        paikalta kun sinne ei mahdu kun sinä ja tekemisesi,
        kuinka loistava ja paras olet =)

        Et taatusti siksi koetat kaataa surkeaa itsetuntoasi niskaani täällä =)
        Sekin vielä.. Ja nyt maksatat ylä-ala ja kaikki muutkin traumat
        vieraalla... Tai yrität kovin. =)

        Näyttää siltä,että joidenkin ihmisten olisi hyvä täällä netissäkin
        pysyä mykkinä? Mutta oli niin tai näin niin olemme hieman eri tasaoilla,
        sinun maailmasi on oman napasi ympärillä ja näet universaalin totuuden
        noin neulasilmän kokoisen reiän läpi. Tiedät kaiken,
        olet kaikkea ja niin pois päin.. Elämäsi oli rankkaa joten voit tehdä
        mitä haluat =) Kuten sanoin olen tämän nähnyt ennekin.

        Toivotaan, että siperia opettaa koska ihan kokemuksesta voin kertoa,
        että se ei tule tästä helpommaksi. Jos nyt kuvittelet saavuttaneesi jotain
        niin kovemmaksi vaan menee ja saavutuksesi eivät tunnu
        enää miltään kun todelliset ongelmat alkavat..Ja niitä sinulla tulee riittämään.
        Toivottavasti aikuistut edes sen verran, että teet oikeat valinnat ja
        oikeita asioita oikeista tarkoitusperistä.

        Ehkä jonkin päivänä vihasi polttaa sinut loppuun,
        tai ehkä jonakin päivänä vapaudut siiä, aika näyttää.
        Onnea ja menestystä tähän ja seuraavaan elämään,
        tarvitsemme sitä jokainen.. Jotkut enemmän kuin toiset.


      • Yksinäinen mies
        jaana.m2 kirjoitti:

        En suoraan sanoen usko, että tämä johtaa mihinkään. =)

        Netti ei ole ainut paikka, netti on ainut paikka missä voit päästää
        irti todellisen minäsi.. Valitettavasti.
        Olen nähnyt kaltaisiasi tarpeeksi,kiukuttele rauhassa,
        huuda, reuhoa kirjoile ja päästä pahaa ulos,solvaa kaikkia.
        Mutta, et sinä siitä sen terveemmäksi lapsi tule.
        Sinun käytöstavoista voi nyt olla montaa mieltä, mutta hyvä jos itseäsi
        tyydyttävät.Mainitsemasi asiat vesittyvät jos ne eivät riitä kauppaa tai bussia kauemmaksi.Jos olet kohtelias vain siitä syystä ,että kuvittelet luovasi hyvää olisi varmaan aika tarkentaa nälkökantoja.

        Se on kuin kävisi sotaa syistä, jotka ovat omia syitään, "minun syyni ovat ne ainoat oikeat"...Sinä ,sinä, sinä..Maailmasi vaikuttaa melko ahtaalta
        paikalta kun sinne ei mahdu kun sinä ja tekemisesi,
        kuinka loistava ja paras olet =)

        Et taatusti siksi koetat kaataa surkeaa itsetuntoasi niskaani täällä =)
        Sekin vielä.. Ja nyt maksatat ylä-ala ja kaikki muutkin traumat
        vieraalla... Tai yrität kovin. =)

        Näyttää siltä,että joidenkin ihmisten olisi hyvä täällä netissäkin
        pysyä mykkinä? Mutta oli niin tai näin niin olemme hieman eri tasaoilla,
        sinun maailmasi on oman napasi ympärillä ja näet universaalin totuuden
        noin neulasilmän kokoisen reiän läpi. Tiedät kaiken,
        olet kaikkea ja niin pois päin.. Elämäsi oli rankkaa joten voit tehdä
        mitä haluat =) Kuten sanoin olen tämän nähnyt ennekin.

        Toivotaan, että siperia opettaa koska ihan kokemuksesta voin kertoa,
        että se ei tule tästä helpommaksi. Jos nyt kuvittelet saavuttaneesi jotain
        niin kovemmaksi vaan menee ja saavutuksesi eivät tunnu
        enää miltään kun todelliset ongelmat alkavat..Ja niitä sinulla tulee riittämään.
        Toivottavasti aikuistut edes sen verran, että teet oikeat valinnat ja
        oikeita asioita oikeista tarkoitusperistä.

        Ehkä jonkin päivänä vihasi polttaa sinut loppuun,
        tai ehkä jonakin päivänä vapaudut siiä, aika näyttää.
        Onnea ja menestystä tähän ja seuraavaan elämään,
        tarvitsemme sitä jokainen.. Jotkut enemmän kuin toiset.

        "Näyttää siltä,että joidenkin ihmisten olisi hyvä täällä netissäkin
        pysyä mykkinä?"

        Jep, katso peiliin ja mieti miksi kylvät kirjoitusvirheitä täynnä olevia kommenttejasi nurkkaan ajetulle yksinäiselle nuorelle naiselle.


      • ZaratHustler
        lila_doll kirjoitti:

        Kiitos, kun ymmärrät mua.
        Oon samaa mieltä kanssasi, että tässä ajassa on paljon sellaista, mihin en pysty samaistumaan. Eläisin mielummin menneisyydessä. Tuskin ihmiset olivat silloin niin sairaita kuin nyt. Silloin oli moni juttu paremmin, paitsi lääketiede ja teknologia. Oon kyllä kiitollinen internetistä, sen loistavasta mahdollisuudesta keskustella toisten kanssa. Mutta netistä on ollut minulle myös ihan valtavasti haittaa.

        Yllätys et 14 veenä alkaa elämä tuntua peeltä kun just siinä vaiheessa jätetään se tarunhohtoinen viaton elämä ja mennään aikuiseen maailmaan jossa taistellaan "elintilasta" ja panokumppaneista.

        Ajattele elämää pelinä niin voit yrittää aina uudestaan joutumatta häpeään.
        Pelimiesten nerokas kikka jolla he saavat pesää harjoituksen avulla.
        Elämän tarkoitushan se vaan on. Selviytyä lisääntymiskykyiseksi ja harrastaa seksiä ja hoitaa mukulat ja sitten voi jo periaatteessa kuolla. Ymmärrät varmaan että kun sama toive on kaikilla jotkut joutuvat tallatuiksi.

        No aina voi vetää pameja tai alkoholia mutta ei auta.
        Pitää kohdata se muu maailma ja mennä rohkeasti lisääntymään. Kyllä lapset sutkin rauhoittais. Ei uranaisen osa ole kivaa.


    • Yksinäinen mies

      Lila ei se aikuisuus nyt ihan tuollaista aina ole. Elämällä on tapana heitella ja kohdella joskus todella vmäisesti. Mutta asiolla on tapana selvitä. Ja se ettei pääkaupunkiseudulla juuri toisiin tutustu johtuu siitä välinpitämättömyydestä ja näennäisesti kiireestä joka ihmisillä muka jonnekin on. Tämä alue on tappanut yhteisöllisyyden ja aidon toisista välittämisen todella tehokkaasti.

      Mutta masennus tuon tunteen sinulla uskoakseni aiheuttaa. Se ajaa ihmisen tilaan jossa ei yleensä näe muuta kuin negatiivisia asioita ja pohjatonta epätoivoa. Näin ainakin vaikeassa masennuksessa jonka kanssa on tullut taitettua matkaa jo vuosia.

      Mutta periksi ei anneta eihän ;). Ja mikäli kaipaan ystävää niin aloitetaan vaikka siitä että voit kirjoittelemalla purkaa tuntojasi.

    • Niin, kyllähän aikuisetkin voivat nauttia elämästä. Masennuin jo 14-vuotiaana ja maailma alkoi silloin jo näyttämään synkältä paikalta. Tavallaan olen jo hyväksynyt sen, että masennus seuraa minua aina sinne minne menenkin. Helpotusta toivoisin kuitenkin. Toki hyvät ja huonot kaudet vähän vaihtelevat. Harmittaa, ette vaan pääse tasapainoon itseni kanssa. Teen esimerkiksi koulutöitä ihan elämää suurempia ongelmia. Se johtuu varmaan siitä, ettei minulla ole tarpeeksi sisältöä elämässäni, että ne koulujutut voisi jättää väillä sivuun. Nyt mulla on esimerkiksi kandin teko ja se ahdistaa mun mieltä ihan koko ajan takaraivossa. Aikaiseksi en ole mitään saanut, ajattelin jo 4.kerran vaihtaa aihetta. Huonommuuden tunne vaivaa. En osaa kirjoittaa tieteellistä tekstiä tai ainakin huonosti kirjoitan sitä.

      Elämän tyhjyys on melko piinaavaa toisinaan. Vihaan yksinäisyyttä ja sisällöttömyyttä, mutta en kuitenkaan löydä voimia tilanteen muuttamiseen. Olen joskus yrittänyt. Menin sellaiseen Nyyti Ry:n järjestämään iltaan, jonne ihmiset tulevat hengailemaan. Tunnelma oli kauhean väkinäinen ja porukka keskittyi intentiivisesti ja turvallisesti lautapelien pelaamiseen, vaikka olisin itse mielummin puhunut syvällisiä.

      Taidan pelätä elämää ihan liikaa, enkä uskalla/osaa hyödyntää kaikkea sitä, mitä siitä voisi saada irti. Harmittaa, etten saanut elää normaalia nuoruutta (yläasteella ja lukiossa) enkä taida koskaan saada elää, vaikka nuoruutta olisikin vielä jäljellä muutama vuosi. Kyl mä aina jaksan toivoa, että "sitten se elämä alkaa, kun.." mut ei. Elämä menee hukkaan. Ei ole muuta tekemistä, kuin stressata koulusta ja tulevaisuudesta, pyöriä ihmisä täynnä olevissa kauppakeskuksissa, istumalla yksin koneen ääressä. Toivon aina, että joku tuntematon tulisi juttelemaan. Se on oikeasti mukavaa. Pari päivää sitten tulin kauhean hyvälle mielelle, kun juttelin sellaisen sähköyhtiön myyjän kanssa, joka arpajaisten varjossa yritti houkutella Fortumiin asiakkaita. Kyllähän mä sitten lopulta vaihdoin Fortumiin, mikä yllätti itsenikin, koska en ikinä osta hetken mielijohteesta edes suklaapatukkaa :)

      Olipa helpottavaa kirjoittaa tuntemuksistaan. Harrastan sitä toisinaan blogissani, mutta siellä siivoilen sanojani, koska en halua vaikuttaa huomionkerjääjältä. Tosin lukijat kamppailevat kanssani samanlaisita ongelmista ja ymmärtävät. Olisipa puhuminen yhtä helppoa kuin kirjoittaminen. Niin mielelläni tutustuisin ihmisiin, mutta se on minunlaiselleni ujolle ihmiselle ahdistavaa. En kyllä haluaisi mummona katua, että miksi en elänyt elämääni kun olin nuori. Mua kaduttaa nyt jo, miksen elänyt elämääni silloin vetreänä 17-vuotiaana. En usko, että vielä on myöhästä, mutta eläminen...se vaan on uskomattoman vaikeaa.

    • yksinäinen mies

      Tuossa kuvaamassasi on paljon tuttuja piirteitä siihen mitä näen omassa menneisyydessäni. Erityisesti tuo tyhjyyden tunne jonka mainitsit

      Mitä jos yritettäisiin murtaa tuota yksinäisyyden noidankehää. Tiedän kyllä hyvin miten vaikeaa on päästää toisia lähelleen. Nuo järjestetyt tilaisuudet ovat niin kovin erilaisia eikä ystävyys synny jos ei ole joitakin yhteisiä asioita tai mielenkiinnon kohteita.

      Olisiko sinulla joskus mielenkiitoa käydä esim mailailla tai kahvilla ja parantaa maailmaa puhumalla? Eipä se ota jos ei annakaan. Ihan kaveri pohjalla.
      Voisin olla se tuntematon jonka kanssa joskus jutella.

      Mistä tuo blogisi löytyy?

    • Tuol Nyytin illas tuli sellanne fiilis, että alkoholia olis kaivattu :D Muutama paukku, niin kyl ois tullu rennompi tunnelma.

      En viitsisi...en siis uskalla...sopia mitään tapaamista äkkiseltään. Mutta rupesin tosiaan keskusteluaktiiviseksi jostain syystä ja loin tänne profiilinkin. Voit lähettää jotain yksityisviestiä jos haluat ja suomi24 e-mail on sama kuin nimimerkkini.

      • surullista

        Näin narsistit käyttävät kliinisestä depressiosta kärsiviä hyväkseen.


    • En mä ketään oo oikeesti tapaamaan lähös, mut en halunnu vaikuttaa tympeeltäkään :D Että ei tarvi olla huolissaan hyväksikäytöstä.

      • Just light

        Et toi nyt vielä masennuksesta mene =D
        Sit vasta kun teet bunkkerin tänne kotiisi
        ja ainoa matka ulkomaailmaan on kauppamatka
        niin teitää olevansa masentunut.

        Vielä kun jaksaa kouluja käydä ja suorittaa ja pystyy menemään
        ostoskeskuksiin niin hätääkö tuossa. Olin jo sun iässä siinä
        kunnossa et olin jäänyt neljän seinän sisälle =D


    • Toi loukkas mua aika pahasti. Miten joku voi noin vain aliarvioida mun tuskan. Ihan kuin en muka kärsisi jo tarpeeksi. Et voi tietää, miltä mun pään sisällä tuntuu. Tiedän erittäin hyvin, mitä masennus on, eikä se todellakaan vaadi sitä, ettekö pystyisi poistumaan neljän seinän sisältä. Sitä paitsi ihmiset kokevat ja reagoivat masennukseen eri tavalla. Mulla se johti ihmissuhteiden katoamiseen sekä fyysiseen riutumiseen, melkein kuolemaan. Lääkäri on mut diagnosoinut ja olen ollut nuortenosastolla kaksi kertaa ja yrittänyt kerran tappaa itseni. Mutta se, että pystyn juuri ja juuri selviytymään koulusta sekä käymään ostoskeskuksessa, todistaa kaiken valheeksi?

      Toivon, että viestisi oli läppä, jos ei, niin saisit hävetä.

    • yksinäinen mies

      Millähän perusteella sinä täällä muita narsistiksi nimittelet. Jos toisten ihmisten kokema masennus ja näkemykset eivät mahdu sinun ahtaaseen ajatusmaailmaasi se ei tee sinusta tuomaria.

      Loukkasit lilaa karkeasti kommentillasi. Käytöksesi on makaaberia.

      • just light

        No sää et silti saa sitä,vaikka kuinka koitat =)

        Ei toisen puikottaminen anonyymisti tee susta yhtään
        mitään muuta kuin samanlaisen arvottoman pelkurin
        mitä toikin toinenkin puukko.
        Tue sitä, vonkaa siltä.. mutta älä muiden kustannuksella..
        Siinä alatte sitten yhdessä anorekstikoiksi.
        Osaa enää ees sanoa kumpi teistä on säälittävämpi =D


      • Yksinäinen mies
        just light kirjoitti:

        No sää et silti saa sitä,vaikka kuinka koitat =)

        Ei toisen puikottaminen anonyymisti tee susta yhtään
        mitään muuta kuin samanlaisen arvottoman pelkurin
        mitä toikin toinenkin puukko.
        Tue sitä, vonkaa siltä.. mutta älä muiden kustannuksella..
        Siinä alatte sitten yhdessä anorekstikoiksi.
        Osaa enää ees sanoa kumpi teistä on säälittävämpi =D

        Missä vaiheessa tässä ei ole seuranhausta ollut kyse.

        Jos sitä kaipaisin olisin varmaankin treffi-sivustolla. Pyysin ylläpitoa poistamaan alatyyliset kirjoituksesi. Sinä loukkasit lilaa todella henkilökohtaisessa asiassa ja tavalla joka on todella tuomittavaa ja väärin. Kanna vastuusi ja pyydä anteeksi käytöstäsi.


    • agagafds

      Elämä on kärsimystä.. siihen on kuitenkin lääke. Kannattaa syventyä Buddhalaisiin oppeihin. Ja KOTIMAISTA JA KYPSENTÄMÄTÖNTÄ RUOKAA NIIN PALJON KUIN SIELU SIETÄÄ!!! JOHAN HELPOTTAA!!!!

      • göekgögk

        Plaplaplaplapla ja voisi jatkaa loputtomiin puhetta joka loppujenlopuks on vaan ihmisten välistä kitkan tuulettamista. Olisko aika kattoa totuutta suoraan omaan sisimpään. Kuka olet, mikä olet? Mielipidekimppu? Mielipiteidenjakaja/puolustaja? Suorittaja? "Jotain erilaista ja suurempaa"? Vai samanlainen kuin kaikki muutkin sisimmästäsi? Läsnäolon henkäys, tämä hetki, kaikkeus, jumaluus, ykseys. Jokasella on valtava näkymätön tai näkyvä voima vaikuttaa kaikkeen ja kaikkiin mitä kohtaa ja jopa mitä ei edes kohtaa. Sanat ei riitä siihen mitä kaikki todellisuudessa on. Siihen mihin pelkkä mieli yltää, on pelkkä pinta todellisuudesta. Etsikää sisintänne ja kuunnelkaa sitä. Olkaa läsnä joka hetki, tedostakaa oleminen ja siitä seuraa ihmeitä.


    • hym?

      Schopenhauer taisi olla natsien suosikkifilosofi, jollen väärin muistele?:(

      Sinänsä aloittaneen teksti on ylllättävän hyvä ollakseen Suomi24- keskustelupalstalla ja "hyvän tekstin kriteeriksihän" _Suomi24:a_ riittää se, että se ei sisällä suoraa rasismia, ei väkivaltaa, eikä häiriityneitä stereotypioita. Eli harvinaista, että noinkin verbaalisesti siistisisältöinen viesti on tällä foorumilla.:/

      Älä sä vaan kuitenkaan filosofioita aloittaja lueskele netistä, jos filosofia sinua aidosti kiinnostaa, vaan lue oikeita filosofien kirjoittamia kirjoja.

      Tunnistan itsessäni osin joitakin tuntemuksia, joista aloittaja puhuu, että jos kyllästyy tai pettyy helposti. "Masennus" on kuitenkin mielestäni eri asia, kuin "turhautuminen". "Turhautuminen" elämässä taas voi johtua siitä, että ihminen ei elä sitä ja sellaista elämää, johon tietäisi omaavansa kompetenssia ja joka tekisi ihmisen onnelliseksi. Jos jatkuvasti turhautuu, kyse voi joskus ja joissakin tilanteissa kai olla siitä,että ihminen tietyllä tavalla toimii ns. "itseään vastaan", eli että toteuttaa vaikkapa koulutus- jne. valinnoissa ulkoisia odotuksia, eikä tee niitä valintoja, jotka tietäisivät lisäävän onnellisuutta ja harmoniaa elämässä. Silloin pitää miettä, että mitä ihmisen itsensä tulisi tehdä, parantaakseen sitä olotilaa sellaiseksi, että voisi edes joskus kokea onnea ja aitoa iloa.

      Minä esimerkiksi uskon, että jatkuva turhautuminen omalla kohdallani elämässäni johtuu siitä, että en hakeutunut aikoinaan taiteelliselle alalle, vaikka mun koko veri olisi vetänyt sinne. En hakenut teatterikouluun, vaikka varmasti olisin tänä päivänä onnellisempi, jos olisin valinnut näyttelijän tai ammattikirjoittajan uran, ehkä jopa varakkaampikin, vaikka rahalla ei onnen kannalta ole merkitystä kuin siihen saakka, että perustarpeet saa tyydytetyksi ja minulla se on vähän... Sen sijaan koska minä toteutin muiden ihanteita nuorena, tai muiden taholta kuvittelemiani sellaisia, minä menin, koska olen älykäs, korkeakouluun, ja onnettomampi minä (ehkä) sikäli olen ollut, kun niin valitsin, koska kunnianhimo ei kuitenkaan ole niin suuri, että kaipaisin glooriaa siltä sektorilta.

      Jospa aloittaja kokisi elämänsä edes hieman iloisemmaksi kysymällä itseltään, että miten voisi elää toisin siten, että itse ja muut ihmiset ympärillä olisivat onnellisempia, en tiedä. Mulle onnea on kaikkein eniten tuottanut se, jos olen pystynyt olemaan läheisilleni avuksi tai hyvä ystävä ystävilleni ja enemmän ehdottomasti se, kuin mikään muu. Terve itsetunto edellyttää kuitenkin myös itsensä ajattelemista, jossakin määrin.

      • Alkuper. Kirj.

        Minun vereni on vetänyt taiteelliselle alalle myös koko ikäni ja nyt viimein päätin hakeutua alalle ja opiskelun lomassa olen menettänyt riemun luovuuteenkin. Luovuusikin on täysin tarkoituksetonta. Senkin tekeminen muuttuu rasittavaksi velvollisuudeksi ja raatamiseksi. Mikään silläkään saralla ei ole saavuttamisen arvoista.


    • warahmmer

      Katoin sun Idioluutios..Se vaan lisäs ahdistust =D
      jos oot lukumiehiä niin lueppa Elina Loisan - Julkeat.

    • OnniNukkuuVaan

      Viime yönä ymmärsin tavoittaneeni onnen kun pysähdyin katsomaan öistä merimaisemaa sillalta. Jäljessäni ei kulkenut ketään, eikä edelläni näkynyt ihmisiä. Olin hetken huoleton vailla murheita, ja samalla tajusin etten oikestaan edes ajattellut mitään. Minä vain hengitin ja taivas yläpuolellani oli loputon.

      ..sitten viereeni pysähtyi taksi jonka takapenkillä oleva miesmatkustaja avasi ikkunan ja huusi: "hei, mihin oot menossa? Tuu kyytiin, ei täs oo pelättävää, tää on tavallinen taksi.."

      Siihen särkyi ihana onnen hetki ja yön rauha. Tuli tunne että on parempi lähteä kävelemään ennen kuin rinnalle ajaa pakettiauto tummenetuilla laseilla ja minut paiskataan autonperälle miesvoimin kyselemättä mitään.

      Hyvää Yötä.

    • 20+11

      Olet liian vaativa sen suhteen, mitä minkäkin pitäisi olla elämässä.
      Ole kiitollinen, että sinulle on annettu elämä ja sinä vain olet. Voit vaikka ajelehtia ja ihmetellä kaikkea sen tuomia ilon aiheitakin. Miksi masentua sitten, kun tuska kestäisi niin helvetin kauan ennen kuolemaa? Toki se ei ole valintakysymys, mutta esitin vastaväitteen.
      Niin, maailmassa on kivojakin asioita ja elämä vain on. Joko voit ottaa sen pettymyksenä tai kivana kokemuksena, joka sinulle on annettu. Ei se käy hetkessä sen hyväksyminen/myöntäminen, mutta voit vaikkapa ottaa sen elämäsi tarkoitukseksi.

      Ja jos et jaksa tehdä mitään, niin tarvitseeko sinun? Jos olet niin pahasti masentunut, niin sinähän tarvitset mahdollisimman helpon tavan elää, joka ei kuormita sinua ja syö viimeisiäkin voimavarojasi. Miksi vaadit itseltäsi liikaa? Älä vertaa itseäsi muihin.

      Miksi pitää saavuttaa? Miksei sinulle riitä, että heräisit joku aamu normaaliin aamuun ja voisit syödä aamupalasi keskittymättä lainkaan masennukseen. Mieli on pieniä sirpaleita, joita pitää koota eheämmäksi itsekin. Aivot ovat erittäin plastiset ja muovautuvat kokemuksien ja ajattelun myötä.

      Jokaisella on oikeus valittaa, jos siltä tuntuu, mutta aina sille ei saa myötätuntoa tai tukea. Sinun on löydettävä saman henkisiä ihmisiä, jotka omaavat samanlaisia mielipiteitä, jolloin sinä ehkä tulisit paremmin ymmärretyksi.

      Mielestäni sinun tulisi varata aika ammattiauttajalle, kerta elämä sinusta tuntuu vain sarjalta pettymyksiä ja epäonnistumisia. Tuo viittaisi jo keskivaikeaan masennukseen. Mitä pidemmälle asiaa pitkität, sen varmemmin romahdat.

      Et voi tietää auttaisiko nuo maagiset pillerit sinua, jos et ole kokeillutkaan. Opettele olemaan avomielisempi omalle parhaallesi, niin saat myös paremmin irti elämästäsikin. Älä torju psyyken hoitamistasi.

      Eivät ihmiset yleensä tyhjänpäiväisiä puhu, vaan sitä mikä heille ensimmäisenä tulee mieleen. Siitä keskustelut ihmisten kanssa ovatkin jännittäviä. Perus ajatukselta olemme niin samanlaisia, mutta silti niin hiottuja ja erilaisia että keskustelutkin alkavat ja päättyvät eri tavoin. Ota sekin seikka huomioon, että et sinäkään varmasti alottaisi ihan ensimmäisenä tuntemattomalle puhumaan kovin syvällisiä (?) Eivät muutkaan. Me kun kaikki ihmiset olemme pohjimmiltamme joissain asioissa ujoja ja herkkiä.

      Mitä järkeä sinun on viedä itsesi syvemmälle mollaamalla itseäsi? Sinä olet sinä. Se riittää.

    • warhammer

      Ja nyt on jäljellä enää ne mainitsemasi laittomuudet..Pienet vaikka nyt sitten. =)

      • 19+18

        Mitkä laittomuudet? En ole seurannut ketjua.


    • Alkup. Kirj.

      "Miksi pitää saavuttaa? Miksei sinulle riitä, että heräisit joku aamu normaaliin aamuun ja voisit syödä aamupalasi keskittymättä lainkaan masennukseen. "

      Siksi koska turhaudun elämän tarkoituksettomuudesta. En saa nautintoa mistään kaikki tuntuu turhalta ja kaiken tavoittelu on kuin oravanpyörässä juoksua edelleen. On käytännössä aivan sama mitä teen tai olen tekemättä tunnen kaiken olevan täysin turhaa. Yritän kuitenkin saavuttaa jotain jos sieltä saisi jonkin palkinnon joka joskus toisi jonkun lohdun. Toistaiseksi kaikki ponnistelu on osoittautunut turhaksi.

      Yritin alalle jota luulin omaksi jutuksi ja nyt menetin riemun senkin asian tekemiseen. Jos jonkun tekemisestä ei nauti miksi sitä tehdä? Toisaalta jos mistään ei nauti niin miksi edes elää? En voi langeta edes hedonismiin koska en saa siitäkään mitään irti.

      Nyt olen suorastaan raivostunut, koska jälleen kerran saan painaa leuan vasten rintaa ja kokea pettymyksen. Ihan sama miten kukaan koittaa motivoida elämään ja nauttia hetkestä se ei ole mahdollista vaikka kuinka yrittää. Eikä tähän ole apua. Väitän että kaikki tuntevat näin mikäli sallivat vain itsensä tarkastella itseään ulkopuolelta.

      Nyt olen kokeillut kaikkea. En enää keksi mitä muuta voisin enää tehdä. Minulle ei ole mitään polkua mitä seuraavaksi lähden kokeilemaan, enkä suoraan sanottuna tiedä jaksanko edes enää innostua mistään uudesta ja pettyä jälleen.

      Kiitän kaikkia vastaajia tuesta ja siitä, että olette jakaneet kalliita ajatuksianne. Maailma ei ole minun kaltaisille ihmisille. En usko että ongelmani voi mitenkään ratketa, koska ongelman lähde ei ole minussa enkä voi siihen vaikuttaa. Ainoa lääke on vain unohtaa ja elää elämänsä jotenkin loppuun asti.

      4kk kulunut siitä, kun aloitin ketjun ja ainoat todelliset muutokset ovat olleet vain se, että ala jota opiskelin on alkanut tuntumaan turhalta myös enkä nauti enää siihen liittyvistä asioista. Kaikki on työtä ja kaikki tekeminen on raatamista josta ei edes saa palkinnoksi mitään mitä haluaisit. Tai saisi varmasti jos olisi ihminen joka osaa kerätä palkintoja (puhua itsestään ja tuoda itseään esille).

      Hermot on täysin riekaleina enkä jaksa enää kirjoittaa asiasta, koska järki menee.

    • warhammer

      Eikö ne ongelmat aina ole lopuksi meissä itsessämme?
      Mut jees perässä tullaan ja hyvää vauhtia.

    • Anonyymi

      Mikään ei ole mittään.hectorin laulussa sanotaan.nyt se sopisi Suomen kansallislauluksi oikein hyvin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe