Kamera tippui järveen

AaTee

Vaimoni oli ottamassa kuvia järven rannalla kun yhtäkkiä häneltä pääsi kamera (canon digital ixus V2)putoamaan järveen. En ole sen jälkeen saanut henkeä masiinaan. onko kellään kokemusta vastaavasta. Eli kuinkakohan kalliiksi korjaus pahimmillan tulee?.

14

2854

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konstein

      Kamera auki - pesu ja HUOLELLINEN kuivatus?

      Kotivakuutus?

      • Dyykkari

        Kyllä järviveden suhteen rittää pelkkää kuivaus. Ensimmäinen toimenpide on akun poistaminen laitteesta. Sitten wärkki vaikka sukkahousuun ja ankaraa pyöritystä. Keskipakovoima poistaa irtoveden tehokkaasti. Lopullinen kuivaus sitten puhaltamalla tunti pari hiustenkuivaajalla.
        Jos nämä toimet tehdään heti, ei laitetta tarvitse välttämättä edes avata.


    • xxx

      Järvivedessähän on humusta ja suoloja vaikka muille jakaa,todellakaan ei riitä pelkkä kuivatus.Ja korjaus maksaa samanverran tai enemmän kuin uusi kamera.Itseasiassa veikkaan että sitä ei mikään korjaamo edes halua vilkaistakaan,senverran toivoton tapaus.

      • Dyykkari

        Kumma kun oma kamera toimii vieläkin tuollaisen kuivauksen jälkeen. Kyllä taskussa oleva hikikin aiheuttaa pahemmat suolaukset kuin järvivesi. Ja voihan sen liottaa ensin vaikka ionivaihdetussa akkuvedessä jos haluaa. CCD on täysin hermeettinen komponentti, ikkuna on siinä ainoa epäpuhtauksista kärsivä osa.


      • J_K
        Dyykkari kirjoitti:

        Kumma kun oma kamera toimii vieläkin tuollaisen kuivauksen jälkeen. Kyllä taskussa oleva hikikin aiheuttaa pahemmat suolaukset kuin järvivesi. Ja voihan sen liottaa ensin vaikka ionivaihdetussa akkuvedessä jos haluaa. CCD on täysin hermeettinen komponentti, ikkuna on siinä ainoa epäpuhtauksista kärsivä osa.

        Avannut erään järveen pudonneen ja siinä oli optiikan linssien välissä vettä. CCD on hermeettinen, mutta optiikka ei. Vesi vei rasvoja mukanaan, joka lillui linsseillä. En usko, että monessakaan kamerassa optiikka on vesitiivis.

        Veteen pudonnut elektroniikkaesine kannattaa pitää kosteana, laittaa pussiin tai upottaa vaikka isopropanoliin. Sitten kosteana avaus ja pesu piirikorttien putsausaineella. Muutaman kännykkän huoltanut ja yhä toimivat.


      • J.S

        Olen samaa mieltä kuin xxx. Jos kamera tippuu järveen niin voisin 99,9% varmuusella sanoa että se on entinen. Optiikka on entinen yms. Korjaamo ei viitsi edes välttämättä avata koko laitetta jos näkee että se on ollut vedessa. Kokemusta on.


    • J_K

      Jos vakuutus, joka korvaa, niin hyvä. Kuivatus ei onnistu, eikä kannata, optiikan ja CCD-kennon vaihto olisi tehtävä.

      Kannattaa kouluttaa vaimo!

      • KPy

        No kameroita saa kaupasta. Itse ostin Olympuksen Mju:n IXUS:sen sijasta juuri tuon kosteuden kestävyyden takia, vaikka sillekkään ei taata sukelluskestävyyttä. Sen vuoksi vesillä kuvaan Nikon AW:llä, joka kestää vettä 3:n metrin syvyyteen.

        Jos on itse harrastanut elektroniikkaa, niin tuossa ylempänä oli ohjeita. Pääsääntöisesti kuitenkin voisi sanoa, ettei elektronisia halpiskameroita kannata korjata.


    • kari

      Olen putsannut mm. muutaman kameran joka on ollut matkalaukussa, jossa on likööripullo särkynyt ja kamera saanut liköörikylvyn niin sisältä kuin päältä. Hieman puuhaahan se vaatii, mutta onnistuu kyllä, sanokoon muut mitä sanoo. Paraillaan tuossa oottaa yksi viskikylvyn saanut kamera pääsyään työnalle. Sitten jos jollain on uitettu kamera, eikä keksi sille mitään käyttöä, niin otan ne mielelläni vastaan, niin saan sitten itselleni lisää kameroita. Sehän on oma juttunsa, miks korjaamot ei "viitsi" kunnostaa kameroita ja hinnoittelevat työnsä niin, että uuden ostamisen tulee halvemmaksi.

      • J.S

        On vähän eri asia jos kameraan on roiskunut likööriä tai viskiä. Tuskin se on liköörissä kuitenkaan uinut. Ei viitsi uhrata kameran putsaus yritykseen montaa tuntia kun lopputulos on jo melkein tiedossa. Kirjoitat ihan eri asiasta. Alunperin puhe oli vedessa uineesta kamerasta.


      • kari
        J.S kirjoitti:

        On vähän eri asia jos kameraan on roiskunut likööriä tai viskiä. Tuskin se on liköörissä kuitenkaan uinut. Ei viitsi uhrata kameran putsaus yritykseen montaa tuntia kun lopputulos on jo melkein tiedossa. Kirjoitat ihan eri asiasta. Alunperin puhe oli vedessa uineesta kamerasta.

        Otahan selvää, mitä aineksia vesi pitää sisällään.
        Ota sitten selville, mitä aineita esim likööri ja muut alkoholit sisältää. Kummassa on enemmän vahingollisia aineita elektroniikan kannalta? Upota elektroniikkalaite veteen ja toinen vastaava likööriin, anna olla siellä hetki, että aine pääsee laitteen sisälle. Kumpaanko jää enemmän haitallisia, syövyttäviä, kiteytyviä aineita sisään. Kuivata laitteet. Kummasta aineet poistuu nopeimmin ja kumpaanko jää "töhnää".
        Veikkaan ja tiedän kokemuksesta, että alkoholista jää enemmän haitallisia aineita laitteseen. Voit kokeilla em. ilmiön vaikkapa kaatamalla ko. nesteitä astiaan ja haihduttaa neste pois, kumpiko astia jää "puhtaammaksi"? Vastaavaa kuin alkoholi, ovat myös mehut ja muut virvoitusjuomat. Se, miten haitalliset aineet saadaan pois, onkin eri juttu ja vaatii tietoa / kokemusta, sillä kaikkiin ei sovi samat kikat.
        Välttämättä konsteja, aineita, tietoa, taitoa ei välttämättä joka kodista löydy.
        Eri asiahan on sitten se, kuinka paljon viitsii aikaa ko. puhdistukseen käyttää, sehän riippuu omasta viitseliäisyydestä ja kohteen hinnasta. Kyllä minä olen ainakin sitä mieltä, että jos kameran hinta on vaikkapa 300€, niin kyllä minä ainakin olen valmis uhraamaan puhdistukseen muutamankin tunnin, kun en siitä kuitenkaan itselleni tuntipalkkaa laske, että leipäni sillä saisin. Laske vaikka kuinka monta tuntia tarvitsee keskimäärin tehdä leipätyötä, että tuo 300€ on puhtaana kädessä siten, ettei mistään muusta joudu tinkimään. Onhan sitten tietenkin niin, että joillain on varaa mennä suoraan kauppan ostamaan uusi kamera, mutta kaikilla ei ole niin. Liikkeet taasen eivät ole kiinnostuneita ko. putsaamisesta, koska jos tunnilta pitäis saada 50 - 60€, niin silloin ei kannata montaa tuntia hommaan uhrata, kun työn hinta ylittää jo uuden hankintakustannikset. Ainahan asioita voi laskea minella tapaa.
        Osallistuin tähän keskusteluun siltä pohjalta, että onnistuuko kuivatus ja puhdistus, eli jos sitten puhun väärästä / eri asiasta, niin pahoittelen sitä. Kuitenkin näin lopuksi, että olen tehnyt ko. puhdistuksia "harrastuksena" niin kännyköihin, kameroihin ja moneen muuhun elektroniikkalaitteeseen, että uskon tietäväni, mistä kirjoitan, mutta kukin epäilköön, jos haluaa. Olen saanut toimintakuntoon jopa laitteita joiden sisään on kaatunut suolahappoa. Totuus on joskus tarua ihmeellisempää, eikö vain.


      • J.S
        kari kirjoitti:

        Otahan selvää, mitä aineksia vesi pitää sisällään.
        Ota sitten selville, mitä aineita esim likööri ja muut alkoholit sisältää. Kummassa on enemmän vahingollisia aineita elektroniikan kannalta? Upota elektroniikkalaite veteen ja toinen vastaava likööriin, anna olla siellä hetki, että aine pääsee laitteen sisälle. Kumpaanko jää enemmän haitallisia, syövyttäviä, kiteytyviä aineita sisään. Kuivata laitteet. Kummasta aineet poistuu nopeimmin ja kumpaanko jää "töhnää".
        Veikkaan ja tiedän kokemuksesta, että alkoholista jää enemmän haitallisia aineita laitteseen. Voit kokeilla em. ilmiön vaikkapa kaatamalla ko. nesteitä astiaan ja haihduttaa neste pois, kumpiko astia jää "puhtaammaksi"? Vastaavaa kuin alkoholi, ovat myös mehut ja muut virvoitusjuomat. Se, miten haitalliset aineet saadaan pois, onkin eri juttu ja vaatii tietoa / kokemusta, sillä kaikkiin ei sovi samat kikat.
        Välttämättä konsteja, aineita, tietoa, taitoa ei välttämättä joka kodista löydy.
        Eri asiahan on sitten se, kuinka paljon viitsii aikaa ko. puhdistukseen käyttää, sehän riippuu omasta viitseliäisyydestä ja kohteen hinnasta. Kyllä minä olen ainakin sitä mieltä, että jos kameran hinta on vaikkapa 300€, niin kyllä minä ainakin olen valmis uhraamaan puhdistukseen muutamankin tunnin, kun en siitä kuitenkaan itselleni tuntipalkkaa laske, että leipäni sillä saisin. Laske vaikka kuinka monta tuntia tarvitsee keskimäärin tehdä leipätyötä, että tuo 300€ on puhtaana kädessä siten, ettei mistään muusta joudu tinkimään. Onhan sitten tietenkin niin, että joillain on varaa mennä suoraan kauppan ostamaan uusi kamera, mutta kaikilla ei ole niin. Liikkeet taasen eivät ole kiinnostuneita ko. putsaamisesta, koska jos tunnilta pitäis saada 50 - 60€, niin silloin ei kannata montaa tuntia hommaan uhrata, kun työn hinta ylittää jo uuden hankintakustannikset. Ainahan asioita voi laskea minella tapaa.
        Osallistuin tähän keskusteluun siltä pohjalta, että onnistuuko kuivatus ja puhdistus, eli jos sitten puhun väärästä / eri asiasta, niin pahoittelen sitä. Kuitenkin näin lopuksi, että olen tehnyt ko. puhdistuksia "harrastuksena" niin kännyköihin, kameroihin ja moneen muuhun elektroniikkalaitteeseen, että uskon tietäväni, mistä kirjoitan, mutta kukin epäilköön, jos haluaa. Olen saanut toimintakuntoon jopa laitteita joiden sisään on kaatunut suolahappoa. Totuus on joskus tarua ihmeellisempää, eikö vain.

        Oletpahan melkoinen guru. On kuitenkin eri asia upottaa kamera mihintahansa nesteeseen tai jos siinä on roiskeita nesteestä. Se riippuu minne neste on päässyt. Keskustelimme edelleen alunperin järveen pudonneesta kamerasta. Hyvää elämää sinulle.


      • kari
        J.S kirjoitti:

        Oletpahan melkoinen guru. On kuitenkin eri asia upottaa kamera mihintahansa nesteeseen tai jos siinä on roiskeita nesteestä. Se riippuu minne neste on päässyt. Keskustelimme edelleen alunperin järveen pudonneesta kamerasta. Hyvää elämää sinulle.

        Ellet ymmärtänyt kirjoittamaani tekstiä, niin tässäpä vielä yritän yksinkertaistaa sen jos vain mahdollista. Kirjoitin siis kamerasta, joka on upotettu nesteeseen, ei vain roiskeita ulkopinnalla. Yksinkertaisinkin ihminen ymmärtänee, että mikäli roiskeita on vain ulkopinnalla, selviää niistä kuivaamalla roiskeet pois, vaikkapa pyyhkeellä, tuskin siihen monenkaan tarvii apua kysyä. Niin kyllä tiedän, että keskustelu alkoi alunperin järveen pudonneesta kamerasta, onneksi ei mereen, sillä silloin suola tekisi homman hankalammaksi. No, eipä mitään muuta, kuin anteeksi vain, jos olen loukannut asiantuntemustasi näissä asioissa, koska melko Guru tunnut myös sinä olevan. Anteeksi myös siitä, mikäli olen "kyseenalaistanut" tietotaitosi määrän. Lopetan nyt kirjoittelun tästä aiheesta tähän, sillä olen aiheesta mielipiteeni ilmaissut. Ja jos joku uskoo, ettei homma onnistu niin ei sitten ja jos joku uskoo, että onnistuu, niin hyvä niinkin.


      • Mun Nikon Coolpix S9900 kävi kirkkaassa lähteessä, kun vyöskiinnitys kamerakotelosta petti. Ei tunnu enää olevan mitään virkaa. Alkuun paistoi jokin valo epämääräisesti, mutta nyt on ihan mykkä. En usko, että se enää virkoaa ainakaan minun hermoillani. Voin laittaa sinulle harrastuspohjaa, jos kiinnostaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3576
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2088
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1584
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1381
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1208
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 23
      1059
    Aihe