Lumipaakut tassuissa

ååle

Hermot menee! Mulla ja koiralla. Lumi pakkuuntuu niin pahasti että tassut on verillä jo muutaman sadan metrin jälkeen. Itse nautin kovasti lumisessa metsässä tarpomisesta ja niin nauttisi koirakin muuten, mutta tassut on tietysti kipeät kun iho menee rikki, ja paakkuja täytyy olla jatkuvasti rapsuttelemassa. Olen kokeillut paria vahaa (ei auta) ja tossuja (ei pysy jaloissa).

Onko kellään neuvoja? Mietin myös, paakkuuntuuko lumi kaikilla roduilla, esim huskyilla tai muilla arktisille alueille tarkoitetuilla roduilla? Oma koirani on keskikokoinen pitkäkarvainen paimenkoira. Tassukarvat kasvaa tietysti rehottaviksi, mutta niiden lyhyeksi leikkaamisesta ei ole ollut tähän apua, päinvastoin entistä herkemmin menee iho rikki kun ei karvakaan suojaa.

23

4559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokopuku

Entäs jos laittais sille sellasen kokopuvun päälle? Eli puvussa ois umpinaiset lahkeet, sit ei tossut lentelis?:)
      Meidän koirille tulee joskus paakkuja, ja silloi pysähtyvät ne irrottamaan. Haavoja on tullut vain todella harvoin, muistan yhden kerran, ja silloin haava tuli kovan lumen takia. Koira siis upposi kovan pinnan läpi lumeen joka askeleella.

• taas joku tää...

Tyypillinen tilanne sellaiselle, joka on tehnyt harkitsemattoman rotuvalinnan.

• normi hommaa

leikkaa liiat karvat varpaiden välistä ja anturan ympäriltä

• lue loppuun

Hänhän on leikannut, mutta tuloksetta.

• kokemusta on
        lue loppuun kirjoitti:

Hänhän on leikannut, mutta tuloksetta.

no ei ole leikannut, jos paakkuja tulee häiritsevästi

• ååle
        kokemusta on kirjoitti:

no ei ole leikannut, jos paakkuja tulee häiritsevästi

Ihan lyhyeksi leikatuilla tassukarvoilla on tullut herkemmin haavaumia (pahojakin), mutta saattaa olla että ne kokemukset oli vähän erilaiselta pohjalta... Että lumikerros on ollut ohuempi ja siellä alla kovaksi jäätynyttä varvikkoa tms. Sen takia olen jättänyt karvaa anturoiden väliin ihoa suojaamaan, mutta voisihan tuota vielä kokeilla näillä syvillä pehmeillä hangilla.

• ååle

Rotuvalinta oli harkittu, säänkestävä ja talvestakin pitävä. Muilla omistamillani rodun edustajilla ei ole ollut samaa ongelmaa ainakaan tässä mittakaavassa, mutta tuo on muutenkin tuollainen vähän surkea... Ehkä pitää vaan myöntää ettei se kestä pitkiä lenkkejä pakkaslumessa. Olen kyllä tavannut myös suomenlapinkoiran jolla paakkuuntui lumi aika pahasti, sillä kysyin että olisko jollain kokemusta vaikkapa rekikoirista tässä asiassa.

Kokohaalari on käynyt mielessä, olisi ainakin vinkeän näköinen :)

• suomilappis figfi

Suomenlapinkoira ollaan ylijalostettu, sillä sen tassut keräävät karvoihinsa lumipaakkuja, toisin kuin alkukantaisemman lapinporokoiran. Suomenlapinkoira onkin lapinporokoirasta näyttelyversio. Rekikoirista en tiedä, mutta ei niiden kanssa voi rekiä tietystikään vetää, jos ongelma on tuollainen. Poro- ja rekikoirilla on kumminkin "pakko" olla lumipaakkuja keräämätön karvoitus.

• ask218
        suomilappis figfi kirjoitti:

Suomenlapinkoira ollaan ylijalostettu, sillä sen tassut keräävät karvoihinsa lumipaakkuja, toisin kuin alkukantaisemman lapinporokoiran. Suomenlapinkoira onkin lapinporokoirasta näyttelyversio. Rekikoirista en tiedä, mutta ei niiden kanssa voi rekiä tietystikään vetää, jos ongelma on tuollainen. Poro- ja rekikoirilla on kumminkin "pakko" olla lumipaakkuja keräämätön karvoitus.

Paakkuuntuuko lumi ylipäätään lyhytkarvaisilla koirilla ollenkaan?

• suomenlappis figfi
        ask218 kirjoitti:

Paakkuuntuuko lumi ylipäätään lyhytkarvaisilla koirilla ollenkaan?

Karvan laadusta/muodosta kiinni.

• Jhjefkjhskjgks

Täällä on toinen koiranomistaja, jonka koira kerää kaiken mahdollisen lumen anturoidensa väliin. Itse ratkaisin ongelman tossuviritelmällä, jossa tossun varsi ulottuu koiran kyynerpään/kintereen yli ja pysyy siellä sopivan tiukan kuminauhan avulla. Viritelmään kuuluvat itse hätäpäissä kudotut "alussukat", jotka yltävät ylös asti ja kaupasta ostetut töppöset, jotka on ommeltu näihin alussukkiin kiinni. Pelkillä pitkillä sukilla yritin ensin, mutta lumi takertui villalankaan kiinni, joskaan ei yhtä terhakkaasti kuin tassukarvoihin. Töppöset taas pysyivät jaloissa vain kymmenen metriä ja putosivat sen jälkeen pois.

• Näinkin

Joku on joskus vanhaan aikaaan neuvonut konstiksi tassujen rasvaamista vaseliinilla... en tiedä. Mutta liekö tuosta harmiakaan jos kokeilee.

• hyvä neuvo

aika hyvä, voi toimiakkin.

• Ainakin kultaisella noutajalla paakkuuntuu. Pitää vain leikata tassukarvoja ja lenkillä pysähtyä tietyn väliajoi ottamaan pois :( Vaha ja tossut eivät toimi oman koirani kohdalla.

• Yue

Meillä on suomenpystykorva ja kyllä silläkin tarttuu lumipaakut varpaiden väliin. Ei ole koskaan mitään haavoja tullut, mutta lenkillä koiran pitää aina välillä pysähtyä nuolemaan tassuista lumi pois. Kotona vielä itse irrotan kaikki tiukempaan tarttuneen paakut. Muutenkin rupeaa näin talvella tassuja paleltamaan kesken lenkin. Olen kans miettinyt noita töppösiä, mutta voipi olla, ettei koira antaisi niiden olla.

• Meille suositeltiin vähän aikaa sitten Tummelin käyttöä tassujen rasvaamiseen: pehmittää anturat ja tekee karvasta liukkaamman, sitä seuraavaksi...
      Pitkän, kuraisen syksyn jälkeen tassukarvat on iha hiekan ja muun ravan karhentamaa ja siihen tarttuu lunta haitaksi asti, kestää aikansa ennen kuin karvat uusiutuvat : meillä leikataan karvat leudolla kelillä aivan lyhyeksi, rasvataan ajoittain, välillä käytetään tossuja.

Tossu-vinkki jos tossut eivät pysy jalassa:
      Tossut on oltava juuri sopivat että pysyvät jalassa, turha ostaa sovittamatta. Jotkut koirat viipottavat niin/kävelytyyli on sellainen, ettei löysät tai painavat tossut pysy jalassa, siksi fleeceä. Näppärimmät tekevät fleecestä itse juuri oikean kokoiset, tarranauhakiinnitys, kuminauha ympäri jalan koko matkalta, ei vain osan matkaa ja tiukasti/vapakasti. Kuminauhakiinnitys kahdesta kohtaa niin tossut pysyvät jalassa vaikka lumihangessa.

• Tissivoide kunniaan

Tummeli on tuhtia tavaraa, sanoisi "Tanssii tähtien kanssa" Uotila. Tummelia, kun vetää oikein roppakaupalla koiran tassuihin, niin ei jää lumipallerot kiinni koiran tassuja ja kulkua häiritsemään. Sitä oikeesti pitää laittaa kunnolla, eikä millään sipaisulla. Silleen oikein lottaamalla.

• kultsi

Meillä on kultainennoutaja ja samanlainen ongelma. Tassut punoittavat ja lumi paakkuuntuu tassuihin!

• jaska8812

vuokaspray

• paakuton

Meillä paakkuuntu myös tosi pahasti niin että ontui. Olin leikannut tassukarvat, mutta neuvottiin leikkaamaan kaikki ja vahaamaan. Kaivelin niin paljon karvoja kuin vain sain mutta en vahannut ja paakkuja ei ole sen jälkeen tullut.

• karvat pois

Meillä on lapinkoiria ja alaskanmalamuutteja, ja noiden lappalaisten tassuihin tarttuu paakut. Voi johtua myös pitkistä tassukarvoista, mutta ei viitsi leikatakkaan, kun ulkokoiria ovat.
      Mutta muuttejen tassuihin ei tartu. Arktisten rotujen karva yleensä on niin hylkivää ja tiheää, ettei lumi siihen ota.

Kannattaa tosiaan leikata ne tassukarvat ihan lyhyeksi myös tassujen ympäriltä, ja koettaa lenkkeillä vain niin kauan kuin koiran ei palele.

• kyllä koiralla tossut/kengät pitäisi tassuissa pysyä, satsaa laatuun ja maksa hieman enempi, älä tyydy halvimpiin, kysy vaikka asiantuntijalta apua ja selitä tilanne..

• Hinta ei takaa laatua aina...:
      Pakkasella lumipaakkuja vastaan riittää vaikka lasten/vauvojen puuvillasukat tassuihin; toisilla pysyy sellasenaan, toisille tarvitsee kumilenksut lisäksi pitämään sukat jalassa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      49
      1314
    2. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      160
      1125
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      1007
    4. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      812
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      184
      797
    6. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      27
      776
    7. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      11
      759
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      51
      751
    9. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      346
      738
    10. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      698
    Aihe