Onnistuuko kypsän iän parisuhde?

Kypsäniänrakkaus

Tämä kysymys on mietityttänyt jo pitkään.
Olemme seurustelleet jo muutaman vuoden, mutten silti osaa olla luonteva kumppanini seurassa. Se sama luontainen ymmärtämys ja henkinen intiimiys, joka nuorena syntyi jo muutaman yhdessäolokuukauden aikana, ei vain tunnu luonnistuvan (fyysisesti meillä menee hyvin).
En osaa puhua minulle todella tärkeistä asioista hänen kanssaan, vaikka hän on hyvä ja kunnollinen mies ja kohtelee minua todella hyvin.

Kertokaapa te, joilla on omakohtaista kokemusta, mielipiteenne: johtuvatko nämä vaikeudet vain siitä, että 50 -ikäisenä on jo vaikea sopeutua toiseen - vai olenko vain väärän, siis minulle sopimattoman kumppanin kanssa?

91

3139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko rakkautta?

Kyllä se onnistuu jos ei aseta toiveita samalle tasolle kuin nuorempana. Kuten joku sanoi: kypsemmällä iällä ei voi enää vaatia tai odottaa sitä mitä nuorempana ;). Ehkä vanhemmuuten solmittu parisuhde on enemmänkin rinnakkaineloa kuin "yhteensulautumista". Mene ja tiedä................................

• M55

Rakkaus ja intohimo kuuluu nuorille eli lapsentekoiässä oleville. Vanhenpana on vaan kiva olla ihmisen kanssa jolla on suht koht samanlainen mailmankuva.

• Enkelin kosketus
        M55 kirjoitti:

Rakkaus ja intohimo kuuluu nuorille eli lapsentekoiässä oleville. Vanhenpana on vaan kiva olla ihmisen kanssa jolla on suht koht samanlainen mailmankuva.

Kyllä rakkaus kuuluu vauvasta vaariin. Sama maailmankuva on tietenkin tärkeä juttu, mutta kyllä sitä intohimoakin hieman tarvii olla, se erottaa kumppanin ystävästä tai kämppiksestä:). Vanhemmallla iällä on vaan ehkä vaikeampaa löytää sellaista kumppania "joka vie jalat alta" tai sitten tunne on yksipuolinen.

• Kypsäniänrakkaus
        M55 kirjoitti:

SItä rakkautta ja intohimoa meidän suhteessamme kyllä on riittämiin vaikka ikää onkin kertynyt, vaan kun tuo henkinen yhteys johon pitkän avioliittoni aikana totuin, tuntuu nyt tästä suhteesta puuttuvan. Sitä tässä nyt aprikoin että mitä jos ei sitä koskaan tulekaan...toisaalta yksin jääminenkään ei enää houkuta, ja sehän on - varsinkin naiselle - erittäin todennäköistä, jos vielä tässä vaiheessa pistää suhteen poikki.

• Enkelin kosketus
        Kypsäniänrakkaus kirjoitti:

SItä rakkautta ja intohimoa meidän suhteessamme kyllä on riittämiin vaikka ikää onkin kertynyt, vaan kun tuo henkinen yhteys johon pitkän avioliittoni aikana totuin, tuntuu nyt tästä suhteesta puuttuvan. Sitä tässä nyt aprikoin että mitä jos ei sitä koskaan tulekaan...toisaalta yksin jääminenkään ei enää houkuta, ja sehän on - varsinkin naiselle - erittäin todennäköistä, jos vielä tässä vaiheessa pistää suhteen poikki.

Voiko rakkautta olla ilman henkistä yhteyttä?

• Hauska tavallaan.
        Enkelin kosketus kirjoitti:

Voiko rakkautta olla ilman henkistä yhteyttä?

Pelkkä seksisuhdehan tuo näyttää olevan. Kypsymätön kaiken lisäksi sekä aloittaja tunttuu olevan sairaaloisen läheisriippuvainen.

Miehelle tuo kuvio passaa erittäin hyvin. Seksiä saa sen kuin menee ja ottaa.
        Ihanne tilanne, miehen kannalta ja sen mies on havainnut. Varma pesä.

• Kypsäniänrakkaus
        Hauska tavallaan. kirjoitti:

Pelkkä seksisuhdehan tuo näyttää olevan. Kypsymätön kaiken lisäksi sekä aloittaja tunttuu olevan sairaaloisen läheisriippuvainen.

Miehelle tuo kuvio passaa erittäin hyvin. Seksiä saa sen kuin menee ja ottaa.
        Ihanne tilanne, miehen kannalta ja sen mies on havainnut. Varma pesä.

Valitan, mutta olet ymmärtänyt suhteemme laadun täysin väärin. Olemme olleet yhdessä jo vuosia ja kokeneet paljon muutakin kuin pelkkää seksiä yhdessä, niin elämän huippuhetkiä kuin aallonpohjiakin. Olemme kihloissa, ja avioituminen häämöttää näköpiirissä muutaman vuoden kuluttua.

Kypsymättömyydestä sen verran, että olemme jo liki eläkeiässä, kummallakin pitkät liitot ja raskaita elämänkokemuksia takana.

Ja sitä paitsi minä olen meistä kahdesta se seksuaalisesti aktiivisempi, joten jos tässä jollain "varma pesä" on niin minulla.

Läheisriippuvainen? No, työskentelen itse ns. ammattiauttajana, joten tuollaiset lonkalta heitetyt diagnoosit on tullut nähtyä muodossa jos toisessakin - onko niissä perää onkin sitten toinen asia.

Mutta olisin todellakin kaivannut niitä elävän elämän kokemuksia muilta, jotka ovat solmineet uuden liiton ns. kypsässä iässä, koska tuttavapiirissäni minulla ei ole ainuttakaan - eli että jääkö luonteva henkinen läheisyys kumppanin kanssa jonnekin sinne nuoruuteen ja on siten mahdotonta tavoittaa myöhemmällä iällä, uuden kumppanin kanssa? Tämä oli kysymykseni villakoiran ydin.

• Enkelin kosketus

Valitan, mutta olet ymmärtänyt suhteemme laadun täysin väärin. Olemme olleet yhdessä jo vuosia ja kokeneet paljon muutakin kuin pelkkää seksiä yhdessä, niin elämän huippuhetkiä kuin aallonpohjiakin. Olemme kihloissa, ja avioituminen häämöttää näköpiirissä muutaman vuoden kuluttua.

Kypsymättömyydestä sen verran, että olemme jo liki eläkeiässä, kummallakin pitkät liitot ja raskaita elämänkokemuksia takana.

Ja sitä paitsi minä olen meistä kahdesta se seksuaalisesti aktiivisempi, joten jos tässä jollain "varma pesä" on niin minulla.

Läheisriippuvainen? No, työskentelen itse ns. ammattiauttajana, joten tuollaiset lonkalta heitetyt diagnoosit on tullut nähtyä muodossa jos toisessakin - onko niissä perää onkin sitten toinen asia.

Mutta olisin todellakin kaivannut niitä elävän elämän kokemuksia muilta, jotka ovat solmineet uuden liiton ns. kypsässä iässä, koska tuttavapiirissäni minulla ei ole ainuttakaan - eli että jääkö luonteva henkinen läheisyys kumppanin kanssa jonnekin sinne nuoruuteen ja on siten mahdotonta tavoittaa myöhemmällä iällä, uuden kumppanin kanssa? Tämä oli kysymykseni villakoiran ydin.

Voi käydä niinkin että "luontevan henkisen läheisyyden " löytää vasta ns. kypsässä iässä vasta :). Minun mielestäni ei voi olla rakkautta ilman henkistä läheisyyttä, rakastumista sen sijaan voi.

• koskaan ei liian...

kypsäsä iässä, mutta se tässä onkin outoa että et huomannut miehessä näitä piirteitä silloin suhteenne alkutaipaleella, vai olitko kenties ihastuksesta sokeana silloin kun seurustelunne alkoi.
        Tuo ammatti-auttaja ei tee sinusta muita parempaa Sinun itsensä arviojaa, koska sanonta, "kukaan ei ole profeetta omalla maallaan" pätee myös sinun tapauksessasi. Omalle kohdalleni sattui terv.hoitaja jolla on psylogian koulutus ja pitkä-aikainen työkokemus.
        Leskeksi jäätyän hänen elämä meni ihan sekaisin moniksi vuosiksi ja hän alkoi ripustautua miehiin jotka yritti käyttää häntä aina hyväkseen, ja seuraus oli se, että häneltä meni luottamus kaikkiin miehiin. Minulle hän kertoi kaikki mahdolliset elämänkokemuksensa, ja vaikka meillä ei ollut muuta fyysistä yhteyttä kuin halailua aina tapaamisien yhteydessä, silti ajatuksemme kulki aina samaa rataa kaikissa keskusteluissamme ja heti aavistin että hän on henkisesti ihan pois tolaltaan. Kaipasimme kumpikin sitä toistemme henkistä läheisyyttä, mutta hänellä on edelleenkin ylipääsemätön epävarmuus siitä, onko hän koskaan valmis sitoutumaan kenenkään kanssa, mutta kaipaa suunnattomasti kuitenkin sitä miehen ...ei siis seksuaalista...vaan, henkistä yhteyttä ja hellyyttä tarkoittavaa kanssakäymistä.

Nyt täsä on puolivuotta pähkäilty, ja tämä pattitilanne on ollut päällä jo monta kk., itsekään en enää ole varma jaksanko uskoa että tästä mitään kestävää suhdetta voisi kehittyä näi häilyvätunteisen ihmisen kanssa, mutta aika näyttää.

• 54 vuotta

Ihan päinvastoin. Nuorena kuvitteli että kun vain on tarpeeksi suuri tunne niin muulla ei väliä. Ei luonteella, ei tavoilla, ei taipumuksilla, ei sillä miten toista kohtelee. Sitä kuvitteli että rakkaus ja rakkaus ja rakkaus. Tunnekuohuissa rypeminen oli itse asiassa koko jutun ydin, ei edes sen toisen persoona. Kun rakastaa rakkautta, rakastaa omaa tunnettaan, siis itseään.

Kun sitä tunnekuohua oli, niin suostui ihan mihin vain ettei tulisi jätetyksi.

Nyt tyydyn vain parhaaseen. Vaadin luonteiden ja ajattelutavan samankaltaisuutta, keskutelutaitoa, huomaavaisutta, ystävällisyyttä, samantapaista huumorintajua. Ennen kaikkea en enää ikinä suostu huonoon kohteluun, johon hölmönä nuorena nättinä rakastuneena alistuin.

Jos suhde ei ole ihan priimaa, saa mennä. Puolivillainen ei kiinnosta, huonosta puhumattakaan. Mitä minä paskalla kun en omista peltoa. .

• Hele

Kyllä rakkaus kuuluu vauvasta vaariin. Sama maailmankuva on tietenkin tärkeä juttu, mutta kyllä sitä intohimoakin hieman tarvii olla, se erottaa kumppanin ystävästä tai kämppiksestä:). Vanhemmallla iällä on vaan ehkä vaikeampaa löytää sellaista kumppania "joka vie jalat alta" tai sitten tunne on yksipuolinen.

Olen samaa mieltä kanssasi,
        Rakkaus kuuluu joka elämän vaiheeseen...vauvasta vaariin.
        Itse löysin " sen oikean" vasta 50 ja mies vei minulta jalat alta.
        Hitaasti hyvää tulee.
        Meillä molemmilla on eletty elämä takana,mm.lapset mukaan lukien.
        Erilaisia tapoja ja tottumuksia. Niistä selvitään juttelemalla.
        Päivä kerrallaan ja tsemppiä :)

• Y-lanta

Mummojen ja pappojen intohimo kuuluu ehkä käytännössä niihin IrWinin riimeihin "Pirtti on ainoa vijelyssarka"? ja jonkun muun "puujalka katkesi polvesta poikki"? Ei näinnollen voi ihmetellä että väkevämpääkin tarvittiin?

• Oletkos miettinyt
        koskaan ei liian... kirjoitti:

kypsäsä iässä, mutta se tässä onkin outoa että et huomannut miehessä näitä piirteitä silloin suhteenne alkutaipaleella, vai olitko kenties ihastuksesta sokeana silloin kun seurustelunne alkoi.
        Tuo ammatti-auttaja ei tee sinusta muita parempaa Sinun itsensä arviojaa, koska sanonta, "kukaan ei ole profeetta omalla maallaan" pätee myös sinun tapauksessasi. Omalle kohdalleni sattui terv.hoitaja jolla on psylogian koulutus ja pitkä-aikainen työkokemus.
        Leskeksi jäätyän hänen elämä meni ihan sekaisin moniksi vuosiksi ja hän alkoi ripustautua miehiin jotka yritti käyttää häntä aina hyväkseen, ja seuraus oli se, että häneltä meni luottamus kaikkiin miehiin. Minulle hän kertoi kaikki mahdolliset elämänkokemuksensa, ja vaikka meillä ei ollut muuta fyysistä yhteyttä kuin halailua aina tapaamisien yhteydessä, silti ajatuksemme kulki aina samaa rataa kaikissa keskusteluissamme ja heti aavistin että hän on henkisesti ihan pois tolaltaan. Kaipasimme kumpikin sitä toistemme henkistä läheisyyttä, mutta hänellä on edelleenkin ylipääsemätön epävarmuus siitä, onko hän koskaan valmis sitoutumaan kenenkään kanssa, mutta kaipaa suunnattomasti kuitenkin sitä miehen ...ei siis seksuaalista...vaan, henkistä yhteyttä ja hellyyttä tarkoittavaa kanssakäymistä.

Nyt täsä on puolivuotta pähkäilty, ja tämä pattitilanne on ollut päällä jo monta kk., itsekään en enää ole varma jaksanko uskoa että tästä mitään kestävää suhdetta voisi kehittyä näi häilyvätunteisen ihmisen kanssa, mutta aika näyttää.

Oletkos kysynyt tältä naiseltä suoraan jotta oliskos mahdollista jotta teistä..........

Nainen voi pitää sinua läheisenä ystävänään mutta välttämättä et ole kuitenkaan sellainen jonka hän elämänkumppanikseen kuitenkaan sitten valitsisi. Jos kipinä väliltänne puuttuu niin sitä ei voi vängällä puhaltaa liekkiin.

• Läheltä ei nää selvä

Muutaman vuoden kihlaus on kyllä nimenomaan pissiskihlaus. (ei käy kateeksi)

Ei näköjään auta vaikka olis ammattiauttaja. Läheisriippuvainen minunkin mielestäni silti.

Oletkin tekemässä elämäsi isoa virhettä, mutta toki -siitä vaan. Oma on pääsi. Onhan se kätevää kun voit jo nyt lisätä oman nimesi oman listasi hännille, autettavaksi sitten kun kolahtaa.

• vai niin, just :D
        54 vuotta kirjoitti:

Ihan päinvastoin. Nuorena kuvitteli että kun vain on tarpeeksi suuri tunne niin muulla ei väliä. Ei luonteella, ei tavoilla, ei taipumuksilla, ei sillä miten toista kohtelee. Sitä kuvitteli että rakkaus ja rakkaus ja rakkaus. Tunnekuohuissa rypeminen oli itse asiassa koko jutun ydin, ei edes sen toisen persoona. Kun rakastaa rakkautta, rakastaa omaa tunnettaan, siis itseään.

Kun sitä tunnekuohua oli, niin suostui ihan mihin vain ettei tulisi jätetyksi.

Nyt tyydyn vain parhaaseen. Vaadin luonteiden ja ajattelutavan samankaltaisuutta, keskutelutaitoa, huomaavaisutta, ystävällisyyttä, samantapaista huumorintajua. Ennen kaikkea en enää ikinä suostu huonoon kohteluun, johon hölmönä nuorena nättinä rakastuneena alistuin.

Jos suhde ei ole ihan priimaa, saa mennä. Puolivillainen ei kiinnosta, huonosta puhumattakaan. Mitä minä paskalla kun en omista peltoa. .

ja nyt kommentistasi 2 kk kuluneena olet edelleen yksin ja pysyt koko elämäsi loppuun, veikkaan.

• N52-52N
        M55 kirjoitti:

HÖPÖ HÖPÖ M55 !!!

• ohikulkija poikkesi

Hyvää keskustelua!
      Kiitos siitä.

• Olet väärän kumppanin kanssa! Puhuminen ja henkinen yhteys on se a ja o. Onnistuu myös vanhemmalla iällä ja ei kannata tyytyä muuhun; ero siitä tulee muuten aikaa myöden. Ikävä kyllä on vaikea löytää sitä "oikeaa" ja jos fyysisesti sovitaan yhteen niin ehkä ei ole niin helppoa sanoa ei toiselle, vaikka kaikki ei muuten sovi yhteen. Kai se on nuorilla sama ja avioerot ovat yleisiä.

• SeijaSini-ex

Mietityttää, mitä tarkoitat sanomalla "en silti osaa olla luonteva kumppanini seurassa."

Itsellä viisi vuotta eloa kypsän iän suhteessa. Puhumme syvällisistä asioista ja jaamme keskenämme jopa sellaisia salaisuuksia, joita emme ole koskaan aiemmin kenenkään muun kanssa jakaneet. Myös fyysinen puoli toimii paremmin kuin hyvin.

Silti kaikki on ihan erilaista kuin nuorena, koska meillä ei ole tavoitteena muuttaa yhteiseen kotiin, rakentaa uutta elämää. Jaamme tämän hetken ja seuraavan, tuemme toisiamme, olemme toistemme parhaat ystävät. Emme tarvitse toisiamme täyttämään jotain koloa elämässämme, siittämään tai synnyttämään lapsia. Kypsän iän suhdetta ei määrittele kodin- tai perheenperustamisen vietit, vaan aito vapaaehtoisuus. Olemme yhdessä, koska se tuntuu hyvältä, turvalliselta ja oikealta.

t. SeijaSini-ex ja DD

• Kypsäniänrakkaus

On hieman vaikea selittää tuota "epäluontevuuttani", mutta yritän: kun emme ole yhdessä, saatan ajatuksissani kertoa hänelle kaikenlaisia asioita, päivän tapahtumia ja omia tuntemuksiani. Mutta sitten kun kohdataan, en välttämättä osaakaan niistä puhua, vaan tyydyn kyselemään hänen kuulumisiaan. Johtuu ehkä siitä, että lähes aina kun avaan suuni omista asioistani, joudun pettymään: joko hän ei reagoi sanallisesti mitenkään, tai hänen reaktionsa on jotain aivan muuta kuin olin odottanut, joten pidän parhaana pysyä hiljaa. Ja se ahdistaa minua, koska nuoruuden liitossani totuin tietynlaiseen saumattomuuteen yhdessäolossa: jos kerroin puolisolleni jotain, hän reagoi siihen ja yleensä aina jotenkin minua kannustavasti (ja vice versa, luonnollisesti).
      Ja lisäyksenä vielä aiemmin kertomaani: tuolla "fyysisellä puolella" tarkoitan toki muutakin kuin seksiä, eli siis kaikenlaista fyysistä yhdessäoloa, lähellä pitämistä, hellyyttä yms. Mielestäni se puoli suhteessa ei suinkaan ole yhdentekevä.

• SeijaSini-ex

Epäluontevuuden kuvauksesi on tuttu, minäkin elin joskus tuollaisessa suhteessa. Nuorempana. Eikä se kestänyt. Mielikuvissani kerroin asioita ihmiselle, jollainen toivoin toisen olevan. Tosielämässä hän ei ollut toiveideni kaltainen, eikä siksi jakanut asioita kanssani.

Sinua ahdistaa suhteessa ja varmasti myös ilman sitä. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Jatka suhteessa, mutta lopeta itsesi kiusaaminen ja keskusteleminen kumppanisi kanssa omissa mielikuvissasi. Hyväksy hänet sellaisena kuin hän on ja hyväksy suhteenne kaikkine sen hyvine puolineen, äläkä haikaile sellaisen perään, mitä ei ole.

Toinen vaihtoehto on, että lähdet suhteesta - ja menetät kaiken sen, mikä siinä toimii.

t. SeijaSini

P.S. Keskutelua ja keskusteluataitoa voi opettaa pala palalta. Toinen oppii kyllä, jos haluaa. Ja voi halutakin, jos kerrot, kuinka tärkeää se olisi sinulle.

• SeijaSini-ex kirjoitti:

Epäluontevuuden kuvauksesi on tuttu, minäkin elin joskus tuollaisessa suhteessa. Nuorempana. Eikä se kestänyt. Mielikuvissani kerroin asioita ihmiselle, jollainen toivoin toisen olevan. Tosielämässä hän ei ollut toiveideni kaltainen, eikä siksi jakanut asioita kanssani.

Sinua ahdistaa suhteessa ja varmasti myös ilman sitä. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Jatka suhteessa, mutta lopeta itsesi kiusaaminen ja keskusteleminen kumppanisi kanssa omissa mielikuvissasi. Hyväksy hänet sellaisena kuin hän on ja hyväksy suhteenne kaikkine sen hyvine puolineen, äläkä haikaile sellaisen perään, mitä ei ole.

Toinen vaihtoehto on, että lähdet suhteesta - ja menetät kaiken sen, mikä siinä toimii.

t. SeijaSini

P.S. Keskutelua ja keskusteluataitoa voi opettaa pala palalta. Toinen oppii kyllä, jos haluaa. Ja voi halutakin, jos kerrot, kuinka tärkeää se olisi sinulle.

Loistava kirjoitus, SeijaSini. Joten paan kompaten tänne perään.

Näin yleisesti kaikille, ja tietty varsinkin aloittajalle. Nää on niin vaikeita asioita, kun miettii mitä suhde antaa ja mitä siitä toivoo. Täydellistä suhdetta ei taida löytyä ihan helpolla. Pitäiskö se hoitaa kuin firmaa? Katsoa mitä toimintoja tarvitsee, mitä pystyy itse hankkimaan ja minkä pitää ulkoistaa. Mitä enemmän joutuu hankkimaan muualta, sitä pienempi mahdollisuus firmalla saada voittoa tai katetta tai rakkautta tässä tapauksessa. Vaiko mielihyvää.

Puhumisen voisi ulkoistaa. Voi hankkia itselleen ystäviä joiden kanssa se puoli toimii. Kunhan ei vie sitten bisnestä liikaa sinne tontille...

• Omasta elämästä

Hei Kypsäniänrakkaus!
        Minulla on hyvin samantapaisia kokemuksia liitoistani. Ensimmäinen, lyhyt nuoruuden avioliitto oli toisaalta liian vaikea toisaalta olimme enemmän yhtä kuin toisessa avioliitossani, jota voi sanoa kypsän iän rakkaudeksi. Nyt tämä toinen puoliso on kuollut jo vuosia sitten.

Tässä toisessa liitossa mietin usein juuri sitä, että jokin yhdistävä tekijä puuttui, vaikka kaikki oli hyvin ja elämä hänen kanssaan helppoa. Rakastelukin sujui. Ehkä kaikki oli liiankin helppoa.

Jälkeenpäin ajatellen kaikin puolin täydellistä ei ole. On oikein hyvä arvostaa sitä hyvää, mitä on, ja jättää vähemmälle pohtimiselle se, mitä vielä voisi olla. Vertauskuvallisesti: joulupipari maistuu ihan hyvälle vaikka yksi sakara puuttuu. Ei kannata heittää pois puuttuvan sakaran takia.

• Enkelin kosketus

Minä koen:
        Ensin täytyy henkisen puolen pelata, voida kunnioittaa toista, koea olevansa rakastettu ja hyväksytty omana itsenään. Voiko "fyysinen puoli" toimia jos henkinen ei ole kunnossa? Minulla ei, ehkä jollain toisella voi?Eli alapään lämmittely lähtee sieltä yläpäästä jos voisi brutaalisti ilmaista :).

• Kypsäniänrakkaus

Minä koen:
        Ensin täytyy henkisen puolen pelata, voida kunnioittaa toista, koea olevansa rakastettu ja hyväksytty omana itsenään. Voiko "fyysinen puoli" toimia jos henkinen ei ole kunnossa? Minulla ei, ehkä jollain toisella voi?Eli alapään lämmittely lähtee sieltä yläpäästä jos voisi brutaalisti ilmaista :).

Niin, en tarkoita etteikö meillä henkinen puoli lainkaan pelaisi - tottakai se monessa asiassa ihan arkipäivän tasolla pelaa. En olisi tässä suhteessa enää, jos siihen liittyisi esim. jonkinlaista alistamista taikka välinpitämättömyyttä kumppanini taholta. Kyse on jonkinlaisesta syvemmästä toisen ihmisen ymmärtämisestä, jota tähän juttuun kaipaan. Muuten voisin jo kuvitella että haaveilen turhia, mutta kun olen aikoinaan sen kokenut niin tiedän, että sellaista ymmärtämystä voi pariskunnan välillä todella olla - ainakin nuorena.

En vain tunne viihtyväni hänen seurassaan niin hyvin kuin haluaisin viihtyä, joskus jopa tunnen vastenmielisyyttä häntä kohtaan - ja se tuntuu todella väärältä, hän kun ei ole antanut mitään aihetta siihen.

• huonolta näyttää
        m.miina kirjoitti:

Loistava kirjoitus, SeijaSini. Joten paan kompaten tänne perään.

Näin yleisesti kaikille, ja tietty varsinkin aloittajalle. Nää on niin vaikeita asioita, kun miettii mitä suhde antaa ja mitä siitä toivoo. Täydellistä suhdetta ei taida löytyä ihan helpolla. Pitäiskö se hoitaa kuin firmaa? Katsoa mitä toimintoja tarvitsee, mitä pystyy itse hankkimaan ja minkä pitää ulkoistaa. Mitä enemmän joutuu hankkimaan muualta, sitä pienempi mahdollisuus firmalla saada voittoa tai katetta tai rakkautta tässä tapauksessa. Vaiko mielihyvää.

Puhumisen voisi ulkoistaa. Voi hankkia itselleen ystäviä joiden kanssa se puoli toimii. Kunhan ei vie sitten bisnestä liikaa sinne tontille...

täydellisyyden etsijät jää valitettavasti yksin, ihan ymmärrettävästä syystä, ja itseään täydellisenä pitävät ei löydä koskaan samanlaista kumppania...eikä kaksi narsistia voi sietää toisiaan koskaan.

• femmel

Niin, en tarkoita etteikö meillä henkinen puoli lainkaan pelaisi - tottakai se monessa asiassa ihan arkipäivän tasolla pelaa. En olisi tässä suhteessa enää, jos siihen liittyisi esim. jonkinlaista alistamista taikka välinpitämättömyyttä kumppanini taholta. Kyse on jonkinlaisesta syvemmästä toisen ihmisen ymmärtämisestä, jota tähän juttuun kaipaan. Muuten voisin jo kuvitella että haaveilen turhia, mutta kun olen aikoinaan sen kokenut niin tiedän, että sellaista ymmärtämystä voi pariskunnan välillä todella olla - ainakin nuorena.

En vain tunne viihtyväni hänen seurassaan niin hyvin kuin haluaisin viihtyä, joskus jopa tunnen vastenmielisyyttä häntä kohtaan - ja se tuntuu todella väärältä, hän kun ei ole antanut mitään aihetta siihen.

Miksi ajattelet "syvemmän ymmärtämisen" liittyvän nuoruuteen tai olevan helpompaa nuorena? Miten tarkalleen perustelisit tämän ajatuksen itsellesi?

Jos ymmärrän oikein sen mitä tarkoitat, niin haluaisit varmaan kokea suhteessasi toimivaa vuorovaikutuksellisuutta. Haluaisit jakaa luontevasti kokemusmaailmaasi ja saada vastineeksi tunteen siitä, että hän ymmärtää kokemuksesi - myös silloin vaikkei olisikaan samaa mieltä kanssasi. Ehkä koet, ettei toinen ymmärrä asioiden ja kokemusten merkitystä sinulle tai tunne sinua, kun hän ei osaa reagoida sinuun toivomallasi tavalla. Hän jättää sinut jollain tapaa emotionaalisesti kylmäksi, kun hän ei ilmaise itseään vastaavalla tavalla tai osoita toivomaasi kiinnostusta asioihin.

On täysin ymmärrettävää, että haluat tulla kuulluksi ja ymmärretyksi parisuhteessasi. Kaikkihan me haluamme.

En usko, että kyse on ollenkaan iästä. Ikä on ehkä hieman helppo selitys asialle. En myöskään usko, että sisimmässäsi oikeasti pidät asiaa ikään liittyvänä ongelmana. Haluaisit sen ehkä olevan sitä, jotta voisit kuitata omat toiveesi turhana haihatteluna, johon sinulla ei ole mahdollisuutta. Tällä tavoin voisit vain opetella tyytymään tilanteeseesi ilman, että haastaisit itseäsi tai suhdettasi. Pohjimmiltäsi varmaan kuitenkin tiedät, että maailmassa on kypsiä ja aikuisia parisuhteita, joissa suhteen kumpikin osapuoli kokee aitoa tyytyväisyyttä.

Väitän jopa, että kypsyys on päin vastoin eduksi syvemmän ymmärryksen saavuttamisessa. Elämänkokemus, tehdyt virheet ja opitut taidot yleensä kasvattavat kykyä käsitellä ja ottaa vastaan erilaisia tunteita, kokea empatiaa muiden ihmisten puutteita kohtaan ja myös varmuutta ilmaista itseään. Se, mitä eletystä elämästä jää käteen, on varmasti ennen kaikkea persoonallisuuskysymys.

Uskon, että teidänkin tilanteessa kyse on ennen kaikkea persoonallisuuden eroista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tilanne olisi toivoton, päin vastoin. Jos suhteessanne todella on rakkautta, niin silloin siitä pitäisi löytyä myös halua ja pyrkimystä toisen ymmärtämiseen, vaikkei se olisikaan lähtökohtaisesti aina helppoa. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että yrität ilmaista itseäsi ja tarpeitasi rehellisesti ja avoimesti kumppanillesi. Hän ei voi edes yrittää muuttaa toimintaansa, jos et anna hänelle mahdollisuutta tiedostaa tilannetta. On myös sinun puoleltasi väärin toimittu, jos oletat, että toisen on automaattisesti luettava ajatuksesi ja tulkittava sinua oikein. Jos et kerro rehellisesti omista tunteistasi, olet itse edesauttamassa emotionaalisen etäisyyden säilymistä suhteessasi. Vastuu ei ole koskaan vain toisen osapuolen harteilla.

Nuorena ihmisenä voin myös omakohtaisesti sanoa, että ei se ymmärryksen saavuttaminen todellakaan ole mikään automaatio tässäkään vaiheessa elämää ;)

Jos rakastat kumppaniasi, niin osoita se ottamalla vastuuta omista tarpeistasi ja ilmaisemalla ne!

• Enkelin kosketus

Kirjoitit tuolla aiemmin:

"lähes aina kun avaan suuni omista asioistani, joudun pettymään: joko hän ei reagoi sanallisesti mitenkään, tai hänen reaktionsa on jotain aivan muuta kuin olin odottanut"

Eikös tuo juuri osoita välinpitämättömyyttä? En oikein ymmärrä, toisaalta kerrot jotta rakastat ja toisaalta kuvaat jotain ihan muuta tai sitten ymmärrän väärin. Rakkaus ja vastenmielisyys vaan ei jotenkin istu yhteen minun maailmassani :). Oletkos kiinni entisessä suhteessasi ja vertaat tätä nylyistä koko ajan siihen vrt "olen sen kerran kokenut ja toivon sitä samaa"?

• Kypsäniänrakkaus

En tulkitse sitä välinpitämättömyydeksi, koska välittämisensä hän kyllä on osoittanut monin tavoin. Pikemminkin pidän sitä osoituksena meidän puhe- ja reagointitapojemme perustavanlaatuisesta erilaisuudesta.

Eivät ne rakkaus ja vastenmielisyys kovin hyvin yhteen sovi minunkaan ajatusmaailmassani, mutta näin vain on, että välillä hän on minulle hyvinkin rakas, välistä taas vastenmielinen. Miksi näin on, sitä en osaa selittää, koska minkään hänen käytöksessään ei pitäisi antaa vastenmielisyyteen aihetta.

Entisessä suhteessani en todellakaan voi enää olla kiinni, koska se päättyi jo viime vuosituhannella, enkä häntä enää kaipaa. Se mitä kaipaan on yhtä hyvä suhde, koska sen kerran koettuani tiedän, etten suinkaan haaveile mistään mahdottomasta.

Olen lukenut mielenkiinnolla kaikki nämä kommentit, ja joskaan ne eivät sinänsä tuoneet tietoisuuteeni mitään sellaista mitä en olisi jo itsekin moneen kertaan pohtinut, antoivat ne kieltämättä lisäsysäyksiä tiettyyn suuntaan. Ehkäpä olen todellakin läheisyyden kaipuussani tyytynyt liian vähään, ja minun on vastaisuudessa syytä pyytää maailmankaikkeudelta juuri sitä, joka on minulle sopivin.

Kiitokset kaikille teille, jotka olette kysymystäni asiallisesti kommentoineet - ja toivottavasti te muutamat asiattomasti kommentoineetkin saitte täyden tyydytyksen. Hyvää uutta vuotta molempiin leireihin ;) !

• voisiko olla?

En tulkitse sitä välinpitämättömyydeksi, koska välittämisensä hän kyllä on osoittanut monin tavoin. Pikemminkin pidän sitä osoituksena meidän puhe- ja reagointitapojemme perustavanlaatuisesta erilaisuudesta.

Eivät ne rakkaus ja vastenmielisyys kovin hyvin yhteen sovi minunkaan ajatusmaailmassani, mutta näin vain on, että välillä hän on minulle hyvinkin rakas, välistä taas vastenmielinen. Miksi näin on, sitä en osaa selittää, koska minkään hänen käytöksessään ei pitäisi antaa vastenmielisyyteen aihetta.

Entisessä suhteessani en todellakaan voi enää olla kiinni, koska se päättyi jo viime vuosituhannella, enkä häntä enää kaipaa. Se mitä kaipaan on yhtä hyvä suhde, koska sen kerran koettuani tiedän, etten suinkaan haaveile mistään mahdottomasta.

Olen lukenut mielenkiinnolla kaikki nämä kommentit, ja joskaan ne eivät sinänsä tuoneet tietoisuuteeni mitään sellaista mitä en olisi jo itsekin moneen kertaan pohtinut, antoivat ne kieltämättä lisäsysäyksiä tiettyyn suuntaan. Ehkäpä olen todellakin läheisyyden kaipuussani tyytynyt liian vähään, ja minun on vastaisuudessa syytä pyytää maailmankaikkeudelta juuri sitä, joka on minulle sopivin.

Kiitokset kaikille teille, jotka olette kysymystäni asiallisesti kommentoineet - ja toivottavasti te muutamat asiattomasti kommentoineetkin saitte täyden tyydytyksen. Hyvää uutta vuotta molempiin leireihin ;) !

Veikkaan tunteiden kumppaniasi kohtaan olleen ihastumista, ehkä rakastumistakin, muuttumatta kuitenkaan rakkaudeksi. Nyt Ihastus ia kakastumisen tunne rapisee vähitellen ja siksi jo hetkittäinen inhokin nostaa päätään.

• sama voisiko olla
        voisiko olla? kirjoitti:

Veikkaan tunteiden kumppaniasi kohtaan olleen ihastumista, ehkä rakastumistakin, muuttumatta kuitenkaan rakkaudeksi. Nyt Ihastus ia kakastumisen tunne rapisee vähitellen ja siksi jo hetkittäinen inhokin nostaa päätään.

hauska kirotuvire, kakastumisen piti tietenkin olla rakastumisen

• Enkelin kosketus

Onnea matkaan. Toivottavasti löydät etsimäsi. Tai maailmankaikkeus antaa sinulle sen sopivimman :).Kylmä totuus kuitenkin taitaa olla että täydellistä ei löydy milloinkaan. Täytyy osata tehdä komproimisseja tai sitten etsiä ja etsiä aina vaan. Ja sehän sitten tarkoittaa yksin olemista. Kumppanisi ei voi olla sinulle ainoa merkitsevä ihminen maailmassa. Kuten jo täällä joku muistaakseni sanoikin: sinun täytyy tyydyttää puhumisen tarve jossain ystävyyssuhteessa vaikka :).

Mutta mitä ikinä teetkin, onnea valinnoillesi.

• Kypsäniänrakkaus kirjoitti:

Kypsäniänrakkaudelle (kuulostaa ihan maljapuheelle kun aloitan noin.. otetaan sille! :))

Monesti se onkin kirjoittamisen voima, eikä saa asiat nostettu pöydälle, ruodittua mikä on missäkin ja näkee tavallaan heti paremmin. Sitten voi tulla joku lyhyt kommentti, tyyliin "elät ihan paskasuhteessa" ja mielessäs naksahtaa, niin elänkin! :)) Magic! :)) Tai ihan mitä tahansa joku sanoo. Noin kävi aikoinaan mullekin.

Olen iloinen sun puolesta että sait päätöksesi tehtyä, koska sen tekeminen on se pahin työ. Mutta voit toteuttaa monella tavalla. Yksi tapa on vain ottaa askeleen taaksepäin, olla erillään vähän aikaa ja katsoa tuleeko yhtään ikävää toista.

Mutta sun elämähän se on :) Toivotan sulle onnea.

• Rakastunut höpsö
        m.miina kirjoitti:

Kypsäniänrakkaudelle (kuulostaa ihan maljapuheelle kun aloitan noin.. otetaan sille! :))

Monesti se onkin kirjoittamisen voima, eikä saa asiat nostettu pöydälle, ruodittua mikä on missäkin ja näkee tavallaan heti paremmin. Sitten voi tulla joku lyhyt kommentti, tyyliin "elät ihan paskasuhteessa" ja mielessäs naksahtaa, niin elänkin! :)) Magic! :)) Tai ihan mitä tahansa joku sanoo. Noin kävi aikoinaan mullekin.

Olen iloinen sun puolesta että sait päätöksesi tehtyä, koska sen tekeminen on se pahin työ. Mutta voit toteuttaa monella tavalla. Yksi tapa on vain ottaa askeleen taaksepäin, olla erillään vähän aikaa ja katsoa tuleeko yhtään ikävää toista.

Mutta sun elämähän se on :) Toivotan sulle onnea.

Kauniisti sanottu ja omassa tilanteessa tuntuu niin osuvalta sanasi vaikka en ollutkaan alkuperäinen kysyjä
        Kiitos ja erittäin hyvää Uutta Vuotta!

• Rakastunut höpsö kirjoitti:

Kauniisti sanottu ja omassa tilanteessa tuntuu niin osuvalta sanasi vaikka en ollutkaan alkuperäinen kysyjä
        Kiitos ja erittäin hyvää Uutta Vuotta!

Se on toinen voimavara tässä kirjoittelussa, moni on saattaa olla samassa tilanteessa, ja saa inspistä siinä sivussa. Olen usein "kuullut" että tänne on turhaa tuoda ongelmiaan, ei täällä kukaan voi auttaa. Puoliksi totta, eihän toinen koskaan voi ratkoa toisen ongelmia. Se juju onkin siinä itse kirjoittelussa.

Sinulle myös hyvää vuotta :) Nikkisi päätellen vuosi on alkanut hyvin, toivon että teillä jatkuu noin loppu elämänne :))

• ehkä lähellä..

Luulisin näin olevan, iällä ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa!

Vain oma järkesi on kysymyksessä, sillä todella toista ihmistä et koskaan tule tuntemaan, olen vanha ja kokenut.

• Tsau

Luettuani tämän ketjun jossa hyviä kirjoituksia. ja vastauksia aloittajalle. En voi kyllä antaa itse minkäänlaista yleispätevää ohjetta;)) koska, Voin vain yhtyä tähän näkemykseesi, nim. ehkä lähellä. Todella hyvin kokeena ja elämää nähneenä;)) ajatellut usein nyt vanhemiten että, saisin kyllä aika mukavan romaanin aikaiseksi näistä elämäni miessuhteista itse tosin voisin kirjoittaa sen pilke silmäkulmassa vailla minkäänlaista katkeruutta;)) aika kultaa muistot muistan vain hyvät puolet kaikista;))... itselläni neljäs pitkä-aikainen suhde 10v.yhdessä oloa. ja todella avioidumme keski-ikäisenä;)) Olen ollut sitä ennenkin pitkissä suhteissa..2x-avoliitossa, 2x-avioliitossa useamman kerran kihloissa;)) yhteensä kaikkea 30vuotta yhteen pötköön.. Loppupäätelmä on todella tämä:Toista ihmistä et voi koskaan oppia tuntemaan täysin...mutta, ehkä hiukan ymmärtämään ja hyväksymäään toisen erilaiset piirteet..aika hioo myös särmiä ymmärtää vihdoin jotenkin miten ihanaa on kun toinen ei olekaan kopio sinusta vaan täysin erilainen yksilö ja persoona. Teidän on määrä taivaltaa tietty hetki yhteistä matkaa..ehkä palata myös toistenne tykö uudestaan. Elämässähän mikää ei koskaan ole täysin varmaa hyväksyttävä sekin on..... Aika. on paras tekijä voit oppia hiukan ymmärtämään varsinkin jälkeenpäin kun suhde on fyysisesti ja henkisesti ohitse..koska silloinkin aika on paras tekijä se antaa sinulle asioihin tiettyä välimatkaa.. mutta täysin tuntemaan toista ihmistä joka rakas elämänkumppanisi siinä et koskaan täysin, et koskaan...Kysymys ei ole iästä. Lyhytaikaisia tai mittaisia suhteita tässä ei ole laskettu;)). mukaan koska niillä ei ole suurtakaan merkitystä lopputuloksen kannalta....sen sijaan opettelen tässä tuntemaan kyllä nuoruuden suurta rakkauttani uudestaan 30v takaa se on vallan mielenkiintoista...En vieläkään ole päässyt täysin perille siitä miksi kummassa aikanaan ihastuin tähän ah niin komeaan mieheen ja sydäntäni särkevään ei kovin järkevään rakkaaseen idioottiin...pahinta olen ihastunut uudestaan olen aina ollut. en ole vain tunnustanut että, hänen karismansa on todella vastutamaton vieläkin.;))) ja sen tenho puree vieläkin...En siis ole oppinut mitään....uutta.

Olen myös vanha ja kokenut;)))

Tsau:Friidu

• Kiinnostaa tietää
        Tsau kirjoitti:

Luettuani tämän ketjun jossa hyviä kirjoituksia. ja vastauksia aloittajalle. En voi kyllä antaa itse minkäänlaista yleispätevää ohjetta;)) koska, Voin vain yhtyä tähän näkemykseesi, nim. ehkä lähellä. Todella hyvin kokeena ja elämää nähneenä;)) ajatellut usein nyt vanhemiten että, saisin kyllä aika mukavan romaanin aikaiseksi näistä elämäni miessuhteista itse tosin voisin kirjoittaa sen pilke silmäkulmassa vailla minkäänlaista katkeruutta;)) aika kultaa muistot muistan vain hyvät puolet kaikista;))... itselläni neljäs pitkä-aikainen suhde 10v.yhdessä oloa. ja todella avioidumme keski-ikäisenä;)) Olen ollut sitä ennenkin pitkissä suhteissa..2x-avoliitossa, 2x-avioliitossa useamman kerran kihloissa;)) yhteensä kaikkea 30vuotta yhteen pötköön.. Loppupäätelmä on todella tämä:Toista ihmistä et voi koskaan oppia tuntemaan täysin...mutta, ehkä hiukan ymmärtämään ja hyväksymäään toisen erilaiset piirteet..aika hioo myös särmiä ymmärtää vihdoin jotenkin miten ihanaa on kun toinen ei olekaan kopio sinusta vaan täysin erilainen yksilö ja persoona. Teidän on määrä taivaltaa tietty hetki yhteistä matkaa..ehkä palata myös toistenne tykö uudestaan. Elämässähän mikää ei koskaan ole täysin varmaa hyväksyttävä sekin on..... Aika. on paras tekijä voit oppia hiukan ymmärtämään varsinkin jälkeenpäin kun suhde on fyysisesti ja henkisesti ohitse..koska silloinkin aika on paras tekijä se antaa sinulle asioihin tiettyä välimatkaa.. mutta täysin tuntemaan toista ihmistä joka rakas elämänkumppanisi siinä et koskaan täysin, et koskaan...Kysymys ei ole iästä. Lyhytaikaisia tai mittaisia suhteita tässä ei ole laskettu;)). mukaan koska niillä ei ole suurtakaan merkitystä lopputuloksen kannalta....sen sijaan opettelen tässä tuntemaan kyllä nuoruuden suurta rakkauttani uudestaan 30v takaa se on vallan mielenkiintoista...En vieläkään ole päässyt täysin perille siitä miksi kummassa aikanaan ihastuin tähän ah niin komeaan mieheen ja sydäntäni särkevään ei kovin järkevään rakkaaseen idioottiin...pahinta olen ihastunut uudestaan olen aina ollut. en ole vain tunnustanut että, hänen karismansa on todella vastutamaton vieläkin.;))) ja sen tenho puree vieläkin...En siis ole oppinut mitään....uutta.

Olen myös vanha ja kokenut;)))

Tsau:Friidu

."2x-avoliitossa, 2x-avioliitossa useamman kerran kihloissa;))"

Ohhoh, joku voisi sanoa jotta "et pärjää kenekäään kanssa ja missä vika;)? Olet vaihtanut miestä kuin paitaa, mikä on mennyt pieleen?

• jag lever

Ikä ei ole ---aika onneen.

On vain järki.

• näin en nolla

sexi on tärkeä--- oli ikä mikä tahansa.

• Olen realisti

Kyllä parisuhde voi olla ilman rakkautta ja jopa lähes ilman seksiäkin. Ihan vain vanhuuden turvaksi. Jos kumpaisellakin on pieni vanhuuseläke, niin on parempi olla kaksin kuin yksin. Ja toisesta voi olla ihan fyysistä turvaa, kun voimat heikkenevät ja kun ollaan ikivanhoja, niin voidaan hoitaa toista.

• Enkelin kosketus

Kaikki eivät ole kiinnostuneita omaishoitajuudesta vaikka parisuhteessa ollaankin. Ja toisakseen kaikista ei edes siihen ole.

• Olen realisti

Kaikki eivät ole kiinnostuneita omaishoitajuudesta vaikka parisuhteessa ollaankin. Ja toisakseen kaikista ei edes siihen ole.

Ajattelin kyllä asiaa ihan molemmin päin. Että kumpikin hoitaa toista. Enkä mennyt niin pitkälle, että jompikumpi tarvitsee jatkuvaa hoitoa.

En aio ainakana itse jäädä niin avuttomaksi, että sitä tarvitsen enkä haluaisi hoitaa toistakaan.

Minusta ihmisillä on ihan turhan krantut kriteerit, ollaanpa minkä ikäisiä tahansa. On otettava se, joka huolii. Varsinkin miehet ovat kovin kranttuja naisten suhteen - eikä kyseessä ole ulkonäkö, vaan ihan muut asiat. Jos ei ole perinteistä koti-perhetyyppiä, niin et saa miestä itsellesi. Mutta jos olet, voit olla vaikka King Kongin näköinen naisihminen ja miehet juoksevat perässäsi.

• Enkelin kosketus
        Olen realisti kirjoitti:

Ajattelin kyllä asiaa ihan molemmin päin. Että kumpikin hoitaa toista. Enkä mennyt niin pitkälle, että jompikumpi tarvitsee jatkuvaa hoitoa.

En aio ainakana itse jäädä niin avuttomaksi, että sitä tarvitsen enkä haluaisi hoitaa toistakaan.

Minusta ihmisillä on ihan turhan krantut kriteerit, ollaanpa minkä ikäisiä tahansa. On otettava se, joka huolii. Varsinkin miehet ovat kovin kranttuja naisten suhteen - eikä kyseessä ole ulkonäkö, vaan ihan muut asiat. Jos ei ole perinteistä koti-perhetyyppiä, niin et saa miestä itsellesi. Mutta jos olet, voit olla vaikka King Kongin näköinen naisihminen ja miehet juoksevat perässäsi.

"On otettava se, joka huolii."

Ei kai. Jos ei hyvää löydä, on mieluummin ilman :). Mutta täydellistä ei ole olemassakaan. Täytyy löytää se jonka tärkeimmät ominaisuudet natsaavat yhteen omiesi kanssa.

• Olen realisti

"On otettava se, joka huolii."

Ei kai. Jos ei hyvää löydä, on mieluummin ilman :). Mutta täydellistä ei ole olemassakaan. Täytyy löytää se jonka tärkeimmät ominaisuudet natsaavat yhteen omiesi kanssa.

Periaatteessa olen kanssasi samaa mieltä siitä, että mieluummin yksin ja sitä olen noudattanutkin ison osan elämästäni. Mutta välillä on ollut aikoja, jolloin olen toivonut kumppania/ seuralaista. Ihan sama juttu nuorena ja vanhempana: oli otettava se, jolle kelpasin. Ikinä en saanut ketään joka minua kiinnosti kiinnostumaan itsestäni.

Parisuhde ihan kaveripohjalta ei tosin ole huono sekään. Varsinkaan vanhemmalla iällä, jolloin siihen tulee mukaan noita aiemmin mainitsemiani tekijöitä.

• Enkelin kosketus
        Olen realisti kirjoitti:

Periaatteessa olen kanssasi samaa mieltä siitä, että mieluummin yksin ja sitä olen noudattanutkin ison osan elämästäni. Mutta välillä on ollut aikoja, jolloin olen toivonut kumppania/ seuralaista. Ihan sama juttu nuorena ja vanhempana: oli otettava se, jolle kelpasin. Ikinä en saanut ketään joka minua kiinnosti kiinnostumaan itsestäni.

Parisuhde ihan kaveripohjalta ei tosin ole huono sekään. Varsinkaan vanhemmalla iällä, jolloin siihen tulee mukaan noita aiemmin mainitsemiani tekijöitä.

Niinpä. Kumppanin valinta on aina salatiedettä :). Mikä johtaa mihinkin ja mikä ei ja miksi. Kaipa siihen vaikuttaa oma ja toisen tausta.

Onhan kaveripohjalle perustuva suhde kuitenkin siinä mielessä parempi, jos ei viihdy yksin. Ja toisaalta onko rakkautta olemassakaan muuta kuin äidin ja lapsen välillä? Rakastua voi mutta arki se tulee jokaiseen suhteeseen kuitenkin niin miksi ei oikaista ja mennä siihen arkeen suoraan, jos se sujuu :) ?

• Äpärälapsi

Niinpä. Kumppanin valinta on aina salatiedettä :). Mikä johtaa mihinkin ja mikä ei ja miksi. Kaipa siihen vaikuttaa oma ja toisen tausta.

Onhan kaveripohjalle perustuva suhde kuitenkin siinä mielessä parempi, jos ei viihdy yksin. Ja toisaalta onko rakkautta olemassakaan muuta kuin äidin ja lapsen välillä? Rakastua voi mutta arki se tulee jokaiseen suhteeseen kuitenkin niin miksi ei oikaista ja mennä siihen arkeen suoraan, jos se sujuu :) ?

Ei äidin ja lapsen välillä välttämättä ole rakkautta.

Kyllä sitä rakkautta ja muuta välittämistä on parempi etsiä ihan jostain muualta.

• Enkelin kosketus
        Äpärälapsi kirjoitti:

Ei äidin ja lapsen välillä välttämättä ole rakkautta.

Kyllä sitä rakkautta ja muuta välittämistä on parempi etsiä ihan jostain muualta.

Äidin j lapsen välistä rakkautta ei tarvitse aina etsiä, se vaan tulee luonnostaan

• Wiljami 62
        Olen realisti kirjoitti:

Omia vaatimuksia naiselta;rehellinen,raitis,sisäsiisti ,tasapainoinen ja turtahermoinen sen verta itsetuntoa,ettei tarvi koko ajan pönkätä,ei addikti seksiasioissa,sitä harvempi mies kahtelee ja tulee omillaan toimeen,omia aikuisia lapsia on,miksei kaverillakin.Tuo häilyvyys askarruttaa,joteski tuntuu että oisko vaihtari?En ole ruunattu enkä kunnollinen mutta aika vähillä vaateilla.Pääsin toimimattomasta srk yhteydestä pois.Nyt voi olla itsekäs kuin pahkasika.Motto:Kun tarpeeksi monelta kysyy niin ei ole ilman...

• monenlaista

tai sekin, et ei tarvii hoitaa ketään..

• Olette eri paria

" Olemme seurustelleet jo muutaman vuoden, mutten silti osaa olla luonteva kumppanini seurassa. Se sama luontainen ymmärtämys ja henkinen intiimiys, joka nuorena syntyi jo muutaman yhdessäolokuukauden aikana, ei vain tunnu luonnistuvan (fyysisesti meillä menee hyvin). "

Essolla on monesti pohdittu sitä, miten pitkän tuttavuden jälkeen toisilleen oikean miehen ja naisen välille syntyy sellainen luottamus, että kaikista asioista pystytään keskustelemaan vapaasti ja luottamuksellisesti. Parlamentin yhteinen kanta on se, että iästä riippumatta 15 minuuttia riittää hyvin täydellisen kesinäisen luottamuksen syntymiseen.

Ellei tässä ajassa synny oikeaa luottamista, niin sitä ei synny kymmenissä vuosissakaan. Siitäkin huolimatta asialliset ja hyväkäytöksiset kumppanukset voivat elellä suhteellisen sopuisaa elämää yhdessä, mutta pilven reunalle he eivät koskaan pysty yhdessä kipuamaan. Kaikki eivät tätä kokemusta ehkä arvostakaan, mutta eläminen jää silloin hieman torsoksi.

• Enkelin kosketus

Kyllä nyt parlamentti on hakoteillä: viisitoista minuuttia on ihan liian lyhyt aika. Toki ensivaikutelma on tärkeä, mutta et mitenkään voi viidessätoista minuutissa päästä täydellisen keskinäisen luottamuksen syntymiseen. Kyllä se vaatii hieman pidemmän ajanjakson. Luottamusta ei ansaita viidessätista minuutissa.

• SeijaSini-ex

Olen samoilla linjoilla Yleismiehen kanssa. Luottamus syntyy kohtuullisen nopeasti, jos on syntyäkseen.

Lähtökohtaisestihan luottamusta ei tarvitse ansaita, mutta sen voi menettää. Ja kun sen kerran on menettänyt, rakentaminen on vaikeaa, joskus jopa mahdotonta.
        Tutkimusten mukaan ihmiset suhtautuvat toisiinsa myönteisesti, perusluottavaisesti, elleivät ennakkotiedot tai toisen käytös herätä epäluottamusta. Esim. sanat ja eleet ovat ristiriidassa. Syvemmän luottamuksen saavuttaminen vie aikaa joskus kauemmin, mutta toisinaan 5 minuuttiakin riittää. Aivotutkijoiden mukaan tiedostamaton puolemme tekee päätöksen ja tietoiselle minälle jää päätöksen selittely...

Omalla kohdalla tuo viisi minuuttiakin on joskus yläkanttiin... Kerrankin luottamuksen tunne nousi voimakkaasti pintaan heti tervehdyksen hetkellä ja on reilun viiden vuoden aikana kasvanut niin lujaksi, että saattaisi kestää jopa pienen kolhun ihan naarmuuntumatta.

Mukavaa perjantaita toivotellen
        SeijaSini

• SeijaSini-ex kirjoitti:

Olen samoilla linjoilla Yleismiehen kanssa. Luottamus syntyy kohtuullisen nopeasti, jos on syntyäkseen.

Lähtökohtaisestihan luottamusta ei tarvitse ansaita, mutta sen voi menettää. Ja kun sen kerran on menettänyt, rakentaminen on vaikeaa, joskus jopa mahdotonta.
        Tutkimusten mukaan ihmiset suhtautuvat toisiinsa myönteisesti, perusluottavaisesti, elleivät ennakkotiedot tai toisen käytös herätä epäluottamusta. Esim. sanat ja eleet ovat ristiriidassa. Syvemmän luottamuksen saavuttaminen vie aikaa joskus kauemmin, mutta toisinaan 5 minuuttiakin riittää. Aivotutkijoiden mukaan tiedostamaton puolemme tekee päätöksen ja tietoiselle minälle jää päätöksen selittely...

Omalla kohdalla tuo viisi minuuttiakin on joskus yläkanttiin... Kerrankin luottamuksen tunne nousi voimakkaasti pintaan heti tervehdyksen hetkellä ja on reilun viiden vuoden aikana kasvanut niin lujaksi, että saattaisi kestää jopa pienen kolhun ihan naarmuuntumatta.

Mukavaa perjantaita toivotellen
        SeijaSini

Minun tietoinen minäni ei ainakaan purematta niele tiedostamattoman minäni valintoja. Tiedostamaton minä saattaa olla tosi nopea valinnoissaan, ne voivat käydä silmänräpäyksessä. En nimittäisi sitä kuitenkaan luottamukseksi, että jollain lapsellisella tavalla ihastuessani kuvittelen, että vastapuoli tuntee samoin ja jakaa kanssani saman tunteen. Niin ei ole käynyt vielä kertaakaan koko elämäni aikana.

Minun luottamukseni on oman eletyn elämäni pohjalta ansaittava. Minä en ainakaan luota keneenkään, ellei hän teoilla ansaitse luottamustani. Puhumalla voidaan toki kasvattaa ihastustani, mutta luottamusta ei ansaita sanoin, se on ansaittava teoin.

Olemme erilaisia, elämänhistoriamme ovat erilaisia. Yhden yksilön kokemusta ei voi yleistää ja näissä asioissa ei liene oikeaa tai väärää. Itse en ihastuessani osaa olla lainkaan luonteva, päinvastoin. Valmistaudun jo heti kättelyssä odottamaan, millä tavoin tällä kertaa joudun pettymään ja järkeni selaa koko historiani kauhukokemukset samantein läpi varoittavina esimerkkeinä.

Ihmisillä on kai nykyään kovin kiire joka asiassa. Rakkaudessakin pitäisi päästä heti valmiiseen pöytään.

• Enkelin kosketus

Joku viisas on loihenu lausumaan jotta tutkimuksen mukaan ensivakutelma muodostetaan 90 sekunnissa. Se onko se sitten oikea vai väärä, on toinen juttu.

Minun mielestäni luottamus syntyy ajan saatossa, ei ole itsestään selvyys, mutta perusolettamushan ihmisellä yleensä on, että toisiin ihmisiin voi luottaa. Ja miksei luottaa niin kauan kuin toisin osoittautuu. Kuitenkaan en keneenkään luottaisi viiden minuutin tuttavuuden jälkeen nin paljon jotta kaiken hänen kanssaan jakaisin :). Kokisin oloni jotenkin naiviksi, vaikka avoin ja utelias ihminen muutoin olenkin. Ja kaikkien kanssa ei tarvitse jakaa kaikkea samoin kuin elämänkumppanin kanssa.

• SeijaSini-ex

Pitää vielä sen verran omaa kirjoitustani selventää, että perusluottamus tai tunne, että toinen on tavallista luotettavamman oloinen oli alkutilanne. Sellainen tuntuma, että kannattaa tavata uudestaan. Ja kuten kirjoitin, luottamus on vahvistunut ajan myötä. Eihän sitä toki kaikkea, tai ylipäätään paljon mitään erityistä viiden minuutin tuttavuuden jälkeen toiselle uskota tai kerrota.

Kuvasin siis tuntemusta, en toimintaa :-)

• Enkelin kosketus
        SeijaSini-ex kirjoitti:

Pitää vielä sen verran omaa kirjoitustani selventää, että perusluottamus tai tunne, että toinen on tavallista luotettavamman oloinen oli alkutilanne. Sellainen tuntuma, että kannattaa tavata uudestaan. Ja kuten kirjoitin, luottamus on vahvistunut ajan myötä. Eihän sitä toki kaikkea, tai ylipäätään paljon mitään erityistä viiden minuutin tuttavuuden jälkeen toiselle uskota tai kerrota.

Kuvasin siis tuntemusta, en toimintaa :-)

Aivan, onhan sitä toisilla toimintaa ilman tuntemustakin :))

• Underage

Hengailupohjalta kyllä. Kumpikin muistelee omiaan...

• sinkku for ever

Onnistumiselle on mahdollisuus jos MOLEMMAT sitä tahtovat ja MOLEMMAT ovat valmiita tulemaan puolitiehen vastaan. Varttuneella iällä ei ainakaan naiset kaipaa enää lasta huollettavakseen, vaan rinnalle kaivataan tasavertaista OSALLISTUVAA kumppania.
      Varttuneella iällä solmituissa suhteissa kumppanit tuntevat toisensa vasta pintapuolisesti ensimmäisien vuosien aikana, joten omat ajatukset ja mieltymykset tulee kertoa ääneen, sillä ajatustenluku ei läheskään aina osu oikeaan. Olettamuksista voi kasvaa helposti väärä mielikuva kumppanista ja pettymys syntyy jollei hän vastaakkaan olettamusta.
      Vartuneilla ihmisillä saattaa olla myös takanaan hyvinkin traumaattisia kokemuksia edellisistä suhteistaan ja uuden kumppanin käytös saattaa joskus tuoda voimakkaitakin takautumia menneestä vaikuttaen hyvinkin voimallisesti tunnetasolla.

Yhteisen rytmin löytyminen elämään on todellinen haaste kun molemmilla osapuolilla on takanaan puolen vuosisadan omat totutut tavat ja niiden kesken pitäisi löytää TASAPUOLINEN kompromissi. Helposti saattaa molemmille syntyä tunne että antaa enemmän kuin saa, silloin asuminen eri osoitteissa on todennäköisesti parempi vaihtoehto.

• ulkop.

Huonoja kokemuksia. Suurin osa avioliitoistakin pysyy koossa ainoastaan tottumuksen ansiosta.

• Ikämies+65v.

Kyllä seksi kuuluu vielä kypsässä iässä oleville, jos sellaista kumpikin haluaa ja terve kunnon mies ainakin haluaa. MInä ainakin haluaisin naida monta kertaa viikossa, jopa kaksi kertaa päivässä. Eläkeläisenä on ihana naida päivällä ja sitten köllähtää päiväunille kultansa viereen.
      Nythän on naisille monenmakuisia liukastusvoiteita, joten luistokin on ok.

• nautiskelija♀

Lupauksia, liioittelua, niitä saa ikämiehiltä.
        Viriiliyttään mainostavat he, jotka saavat seisokin aikaan vain apukonstein.
        Jos peli pelittää, niin ei sitä tarvitse mainostaa, teot puhuvat puolestaan.
        Seksi on yksi tärkeä osa-alue suhteessa, tällä iällä kun lisääntymisen aika on ohi niin itse aktin merkitys kuitenkin alkaa vähitellen vähentyä ja hellyys ja huomavaisuus on kasvussa.
        Nainti kuuluu nuoruuteen, rakastelu keski-ikään ja hellyys vanhuuteen.

ps. liukuvoiteita on ollut niin kauan kuin muistan

• Ihmiset ollaan niin erilaisia mutta jos mulla on suhde oikean miehen kanssa, eli ns. kemiat pelaa niin silloin osaan myös olla luonteva mikä mulle olis ykkösasioita.
      Jos löytäisin ihmisen jonka kanssa voin ihan oma itseni niin siinä olisi se oikea. Tälläistä suhdetta kun ei ole löytynyt niin yksin taivallan. Toisaalta myös pitäisi sen miehen osata olla luonteva ja oma itsensä mun kanssa.

Joskus nuorena seurustelin hetken miehen kanssa joka sanoi suoraan mulle kun selitin jotain mulle tärkeetä " ei mua kiinnosta pätkääkään noi sun jutut".
      Mutta se suhde loppuikin hyvin pian. Mun asuntoni silloin kiinnosti tätä herraa joka oli itse asunnoton silloin enemmän. Mutta se oli hyvä koulu näiden suhde kiemuroitten joukossa.
      Enää en anna käyttää asuntoani hyväksi, enkä alistu muutenkaaan miehen mieleiseiksi. Jos ja kun löytyy samalla aaltopituudella oleva niin ehkä se sitten on siinä, muuten ei.

• ahl2

Ole vaan oma itsesi hänen kanssa, kaikki tulee aikansa jos on tullakseen ei voi pakota asioita. En usko että ikäsi on siinä syy. Tiedän kokemuksia itse. jos ei tilanne muutu niin sitten ette sovi toisillenne olleenkaan.

• johan nyt

Olen lukenut ajatuksen, että suhteessa voi olla kolmenlaista yhteyttä: äyllistä, henkistä (sielujen sympatiaa) ja fyysistä.
      Harvoin nämä täyttyvät yhdessä suhteessa, - jos koskaan.
      Minulla on kokemuksia, että miehen kanssa tuntee esim. sielujen sympatiaa - esim. musiikin, kirjallisuuden, estetiikan, fiilisten jne. suhteen, mutta seksi ei sitten kiinnostakaan, tai että on ollut antoisia älyllisiä keskusteluita asioista maan ja taivaan välillä, ja seksikin on voinut toimia, mutta jotenkin tunnetasolla on ollut valjua...

• montavuotta

Täällä yksi keski-ikäinen naisenkäsi viittaa- olen löytänyt, kolmenlaista sorttii kypsissä kymmenissä (keskustelupalstalta löytyi 46 ollessani). Hän vaan ei halua virallista liittoa eikä yhdessäasumista muutamaa päivää pidempään. Tämä piparkakku maistuu vaikka pari sakaraa on poiskin, aiempaa kirjoittajaa lainaten.
        Ehkä liiankin kanssa olemme omat vajavaiset itsemme tunteinemme ja mielipiteinemme. Kiistaa syntyy tuontuostakin, mutta todentotta luontevia ollaan.

Aloittaja on ollut onnekas aiemmassa liitossaan. Nuoruuden liittoni oli loppua kohti kamala, olin itsekin tietysti kypsymätön osaltani.

• Yksin oltava.

Ei onnistu suillä taustalla on aina ex.ää sun muuta, jota toinen ikävöi.

• kokemuksen ääni

Totta puhut, ei onnistu sen kanssa joka ei irti ole eksästään päässyt-päästänyt

• merihuisku.

Onnesta on moinen kiinni ,olin 56v3lapsen äiti,leski...Poikamies sattui nuorempi
      säväyttämään. Nyt 19v samalla jääkaapilla syöty,naimisiin en halunnut,hän tyytyi
      näin on hyvä.Lapset käyvät melkein viikottain perheineen,voin sanoa minulla on ihana nallekarhu..Olemme kihloissa ,joten niinkuin pieni side,joka meille riittää.

• vattukvinnan

Mulla on yksi kypsän iän suhde elettynä. Ensi hetkestä alkaen oli kuin olisimme olleet aina yhdessä. Olimme 60 ja 70 . Satu päättyi toisen osapuolen äkilliseen kuolemaan. Kummallakin oli onnellinen avioliitto pohjalla. Levollinen olo oli kummassakin suhteessani.

• tyttärensä

Isälläni oli uusi kumppani 70 vuotiaasta kuolemaansa (85v.) asti. Naisystävä oli samoja ikäluokkia. eivät asuneet yhdessä mutta tapasivat lähes joka päivä. Minusta suhde oli outo. Se näytti ulospäin siltä että kontrollifriikki nainen määräili isääni mitä tehdään, miten istutaan, mitä saa syödä, mitä puetaan päälle. Isäni oli varakas ja maksoi myös kaikki kulut ja yhteiset matkustelut. En pitänyt tästä naisesta yhtään.

Kuitenkin täytyy sanoa että ilman tätä naista isäni elämä olisi ollut yksinäisempää ja meidän lasten olisi pitänyt hänestä enemmän huolehtia. Siksi pidän loppupeleissä hyvänä että vanhat ihmiset seurustelevat ja virkistävät toistensa elämää. Ulkopuolinen ei voi puuttua kummaliseenkaan parisuhteeseen.

• tämän huomannut

Taitaa mies kaivata vanhetessaa naista, joka pitää jöötä, antaa turvaa, toista se on nuorena.

• Vastaus otsikkoosi

Miksi ei, jos kypsään ikään ehtineet ovat myös kypsyneet ja kehittyneet ja kasvaneet aikuisiksi - OIKEESTI.

• Kullankaivaja

Ehkä on ikääntyneempänä kokenut jo paljon enemmän kuin silloin nuorena jolloin kaikki tuntui herttaiselta.Kokemukset tuovat myös kapuloita rattaisiin.Ja ehkä sitä hakeekin yhtäpaljon vain tavallista seuraa ja jotain yhdessäoloa lopulta kuin intiimiä hurmaavaa ikuista romanssia.Ja jos niin on pyrkii saamaan myös pitkällätähtäimellä lapsilleen perintöjä avioliitonkautta jos vastapuoli istuu rahakasan päällä samalla.

• omaksi turvaksi

Ennen suhteeseen ryhtymistä kannattaa selvittää miksi vastapuolen aiemmat suhteet ovat päättyneet.
      Pettäjät ja väkivallantekijät eivät ikinä muutu!

• ........

Mistä niistä saa selvyyden, jos kysyy asiaa vain toiselta osapuolelta?

• ehkä?
        ........ kirjoitti:

Mistä niistä saa selvyyden, jos kysyy asiaa vain toiselta osapuolelta?

Kannattaa kysyä myös ex kumppanilta.

• Kokenut kaiken ties

Väkivallantekijöistä olen kanssasi samaa mieltä, mutta kategoriaan "pettäjät" mahtuu monenlaista - esim. niitä, jotka pettävät, koska kumppani yksiselitteisesti kieltäytyy seksistä. Ei sillä, että se tekisi pettämisestä sen hyväksyttävämpää, mutta ainakin ymmärrettävämpää. Ja jos uudessa liitossa ei seksin suhteen isompia ongelmia ole, ei välttämättä ole tarvis pettääkään.

• ei muutu
        Kokenut kaiken ties kirjoitti:

Väkivallantekijöistä olen kanssasi samaa mieltä, mutta kategoriaan "pettäjät" mahtuu monenlaista - esim. niitä, jotka pettävät, koska kumppani yksiselitteisesti kieltäytyy seksistä. Ei sillä, että se tekisi pettämisestä sen hyväksyttävämpää, mutta ainakin ymmärrettävämpää. Ja jos uudessa liitossa ei seksin suhteen isompia ongelmia ole, ei välttämättä ole tarvis pettääkään.

Seksistä kieltäytymiselläkin on syynsä. Jos ei avioelämä tyydytä niin silloin tulee erota, eikä juosta vieraiden hameen helmojen tai housun punttien perässä.
        Pettäjä halveksii petettyä ja petoskaveria, ei rakasta muita kuin itseään, eikä pääse koskaan karvoistaan.

• ei muutu kirjoitti:

Seksistä kieltäytymiselläkin on syynsä. Jos ei avioelämä tyydytä niin silloin tulee erota, eikä juosta vieraiden hameen helmojen tai housun punttien perässä.
        Pettäjä halveksii petettyä ja petoskaveria, ei rakasta muita kuin itseään, eikä pääse koskaan karvoistaan.

Samaa mieltä puoleenväliin asti. Seksittömyys on vain oire jostain, eikä se parane siitä että sotkee vielä muita siihen ongelmaan. Siitä en ole varma, onko pettäjä automaattisesti noin itsekeskeinen kuin väität, mutta väärä ratkaisu se pettäminen on joka tapauksessa. Se on kuin oikotie suon poikki. Upottaa viimeiset rippeet suhteesta, ja vetää yleensä sen kolmannen pyörän mukaansa.

• se kolmas

Ei onnistu,liian paljon menneisyyden taakkaa harteilla,ja eletty elämä jättää aina jälkensä,olipa se ollut millaista tahansa.

Seula tihenee,tulee vertailtua sitä ja tätä,nuoena se on ihan eri juttu kun ei ole kokemusta ja vertailukohdetta.

Pettäjä toimii jatkossakin samoin,samoin viinalla läträäjä,rähisijä ja muuten vaan holtiton.

Itsekkin 50 -veenä luulin tavanneeni maailman ihanimman miehen,olin sokea ja nyt hän hoitelee jo neljättä kierrosta,enkä uskonut vaikka merkit oli selvät.Minä tyhmä.

Enää ikimaailmassa ei tule ketään joka loukkaa minua ja tunteitani.Siksipä olen valinnut yksinolon.

• johan nyt

se kolmas: Kyllähän sinä sokeudesta pääset eroon, nyt olen jo paljon viisaampi. Sinä valitset!

• alussa peitellään

eipä ihminen muutu muuksi mitä on ja jos on aiempi ero tullu juomisen takia, tuskin on muuttunut raittiiksi, kun uuden kohtaa..

Yksin on parasta olla ja elää, ja onhan sitä jo kaikenlaista kokemusta elämässä, eikä tarvii tehdä enää samoja virheitä.

• Muuttuu, jos haluaa

Onpa yksisilmäinen asenne. Jos ihminen on tehnyt eron jälkeen uuden elämäntapavalinnan ja lakannut juomasta eli ryyppäämästä, niin kyllä hän on raitis uuden kohdatessaan.

Se on ihan eri asia, jos luulee, että joku uusi ja 'ihana' ihminen voisi vaikuttaa siihen, että alkolla läträäminen loppuisi. Näinhän ei juurikaan koskaan ole, juomisen voi lopettaa vain juoja ja juojan päätös.

Tämä murheellisten molliveisujen kansa tykkää rypeä yksinäisyydessä ja ikävässä ja ikävät asiat onkin ehkä helpompi kantaa yksikseen. Mutta kun harvakseltaan kohtaa ilo, onni ja menestys elämässä, niin silloin olisi mukavaa ja elähdyttävää jakaa se jonkun kanssa.

• Aktiivi-Starba

Kaikki on niistä kahdesta ihmisestä kiinni, se onnistuuko parisuhde vai ei. Ikä antaa kokemusta ja rauhallisuutta useimille ihmisille ja siten onnistumisen mahdollisuus on suurempi kuin teini-iässä tai nuorena aikuisena.

Passi kertoo iän, mutta kyllä silläkin on merkitystä miten niihin ikävuosiin suhtautuu. Jos haluaa käyttäytyä kuin vanhus, niin siitä vaan sitten. Itse harrastan vielä monipuolisesti, jopa jääkiekkoa, laskettelua ja sukellusta. Ikää nyt 56v eikä tunnu missään. En myöskäään rakkausrintamalla tunne olevani vanha, vaikka ehkä rakastelua 7 krt. yössä en enää kaipaa. Hiukan vähempikin riittää, mutta on intiimipuolikin erittäin oleellinen osa suhdetta edelleen.

Olennaisinta minulle on kuitenkin hyvä keskusteluyhteys. En vaadi naiselta kaikkitietävyyttä yleistiedon suhteen, mutta kiinnostuminen maailmasta, sen menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudestakin on tärkeätä. En jaksa koko ajan puhua vain Valintatalon tarjouksista tai siitä mihin seuraavaksi mennään lomamatkalle. Kaipaan vähän syvällisempääkin jutustelua toisinaan.

Mutta, me ihmiset olemme erilaisia. olennaista on löytää itselle oikealla aaltopituudella oileva ihminen. Mikään ei estä luomasta hyvää ihmissuhdetta yli viisikymppisenä. Jopa sitä elämän parasta ihmissuhdetta. Tsemppiä ja rohkeutta!

• minimimmi

"Mikään ei estä luomasta hyvää ihmissuhdetta yli 50v" Kokemukseni mukaan sen estää hyvin tehokkaasti yksinkertaisesti puute miehistä. Tyhjästä on paha nyhjästä, vaikka olisit kuinka ihana Nainen tahansa.

• Ihana arki

Vai kypsän :)

Itse olen hiukan yli 50 ja olen yhdessä reilusti alle viiskymppisen mieheni kanssa. Pitkä avioliitto on mulla takana ja liki kymmenen vuotta sinkkuutta.
      Tässä nyt on sitten se elämäni mies!
      Kuulumme yhteen kaikin mahdollisin tavoin ja elämä ei ikinä ole ollut ihanampaa.
      Meillä on intohimoa, henkinen yhteenkuuluvaisuus, samankaltainen ajatusmaailma ja meidän on aivan älyttömän helppo ja mutkaton olla yhdessä.

Olemme niin onnellisia että ihan hirvittää!

• Ei edes kissaa

Sukulais- ja tuttavapiirissäni ei ole yhtään yli 50 parisuhdetta jonka kaltaista itse kaipaisin, mielestäni parisuhteet tällä iällä ovat aivan liian yliarvostettuja. Useasti joutuu ihmettelemään miksi ihmiset kiduttavat itseään ja kumppaneitaan pysymällä yhdessä.

Tähän ikään ehtineillä on jo niin pinttyneet omat tapansa, ettei niiden sopeuttaminen keskenään tule onnistumaan ilman toisen joutumista asemaan missä hän ei voi elää täysin omana itsenään.

Naisena koen myös jo tehneeni oman osuuteni oman pesueeni maailmalle saattamisessa, enkä kaipaa enää yhtään hoidettavaa. Nautin siististä kodistani, joka myös pysyy helposti siistinä ilman suurempia ponnisteluja, sillä omien sotkujen siivoaminen ei ärsytä lainkaan samoin kuin toisen tekemät sotkut.

Lomilla voi vaikka hieman suhteilla jos tapaa miellyttävää lomaseuraa, silloin kannattaa kuitenkin ehdä heti alusta selväksi myös toiselle osapuolelle ettei kyse ole enemmästä kuin lomasta.

• OTAN KAI KOIRAN

Olipa ihana lukea että rakkaus yli 50-v. on täysin mahdollista....Oon joutunut tässä vetämään mietintämyssyn päähän, sillä haluaisin löytää 4v sisällä uskovaisen, fiksun, mulle sopivan miehen . vaikka yritin seurustella aivan ihanan miehen kanssa, niin kuitenkin alkoi hiertää ja tuli tosi paha olo koska ajatusmaailma, arvot olivat liian kaukana toisistaan. oon kyllä hengaillut 20v hengellisissä piireissä, ja muuta, mut melkein kaikki on tietysti jo varattja. eli jos joku voisi vielä kertoa että uskovatkin löytää joskus toisensa, niin olisin onnellinen uutisesta.

• Ei saman katon alla

Ihan kiva olisi oma reissu- ja kalakaveri, teatteriin ja konsertteihinkin olisi mukavampi mennä kaksin. Kotiani en kuitenkaan aio enää jakaa kenenkään kanssa, sillä viihdyn hyvin itsekseni omassa siistissä pienessä kodissani, sekä teen täällä asiat aivan omassa järjestyksessä ja juuri niin kuin itse tahdon.

• Mä luulen: jos kaikissa suhteissa toistuu sama ongelma, se lienee sen ongelma, joka sen ongelmaksi kokee.
      Mutta täytyykö siinä samassa suhteessa olla kaikki. Jos ihminen on puoliso ja rakastaja, pitääkö hänen olla myös ystävä?
      Ei kai sitä voi kukaan muu päättää kuin ihminen itse.
      Avioliitto on ehkä sillä lailla turvallinen, jos sattuu jotain todella pahaa (vakava sairaus, talodellinen katastrofi) sitä ei joudu kohtaamaan yksin. Siitä moni on valmis maksamaan pienellä epämukavuudella, mitä kai yhteiselämään tuppaa tulemaan.
      Toisaalta läheinen ystäväni, jolla on 50-vuotinen avioliitto takanaan sanoo, että missään ei ole niin yksin kuin jos on yksin avioliitossa.

Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      59
      10945
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      4591
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      33
      3977
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      441
      2228
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2180
    6. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      260
      1638
    7. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1421
    8. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      77
      1230
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1165
    10. Ähtärin sotkut

Ähtärin kaupungin tilintarkastus tai mikä lie ollut LAITETTU SALAISEKSI. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      39
      1126
    Aihe