Kouristukset ja särkyä jaloissa

kohtauksia

Minulla tulee valtavia kouristuksia ja samalla kova särky kummassakin jalassa usein yöllä. Särky on polvesta alaspäin ja kouristukset samoin. Saattuu aivan kamalasti, jalkoja ei voisi liikutella, mutta paikallaan ei pysty olemaan. Jalkaterät vääntyvät sisäänpäin nilkkojen kohdalta, ja ja varpaat heiluvat omaan tahtiinsa. Välillä on 4kertaa yössä ja välillä päivälläkin, mutta usein olen levossa kun nämä kamalat kivut alkavat. Mikähän lääkäri olisi paras, ehkä fysiatri, että pääsisi johonkin tutkimuksiin. Vai voiko se olla joku allerginen oire?

4

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvo1231

      Kysyin tässä aikaisemmin, muistaakseni 4.1.2013 noista kouristuksista ja kivuista. Vastaako tällä palstalla ihan oikeasti joku lääkäreistä, ja kestääkö se kauan. Kysyin , että minkälainen lääkäri olisi hyvä tutkimaan mistä nämä kohtaukset johtuvat? Olisiko se ehkä neurologi, tai joku muu. Ehkä se voisi myös olla joku allerginen reaktio, kun on paljon kaikenlaisia lääkkeitä.?

    • fysiologi

      Eipä täällä paljon lääkäreitä ole joulun jälkeen näkynyt, enkä minäkään ole sellainen. Koska olen työni takia vaivaasi ennekin törmännyt, vastaan nyt jotain.
      Jännä, että tulit ajatelleeksi allergiaa. Perinteinen allergia tuskin tuollaisia vaivoja aiheuttaa, mutta hometaloissa asuneet ihmiset ovat joskus kertoneet vastaavista säryistä alaselässä ja jaloissa. He ovat liittäneet vaivansa homeisiin, koska oireet ovat helpottuneet asunnon vaihdon myötä. Home ei ainavälttämättä haise tai näy, joten sille voi altistua tajuamattaankin.
      Lääkäri ehdottaisi varmaan ensiksi perinteistä "levottomat jalat" oireyhtymää. Googlella löydät lisää tietoa. Se on siinä mielessä huono diagnoosi, ettei sille ole tiedosa selvää syytä sen paremmin kuin hoitoakaan.
      Ja sitten niistä lääkkeistä; kolesterolilääkkeet eli statiinit aiheuttavat yllättävän monille voimakkaita lihaskipuja, vaikka lääkärit eivät tunnu asiaa noteeraavan. Eli kuuluvatko statiinit lääkevalikoimaasi ja ovatko ne varmasti tarpeellisia?
      Mikä neuvoksi? Ensinnäkin jalkojen pitäminen yöllä lämpiminä, esim. huopaan käärittyinä. Magnesium-tabletit lisäravinteena.
      Erityisesti jos on kyse statiinien haitoista niin D-vitamiini, vähintään 50 mikrogramman tabletti päivässä ja lisäksi ubikinonia luontaistuotekaupasta.
      Lääkärien osalta tuo tila voi osua erikoistumisalueiden rajamaille, eli vaikea sanoa mille lääkärille kannattaisi mennä. Itse varaisin ajan taitavaksi tuntemaltani yleislääketieteen erikoislääkäriltä. Statiinien haittoihin lääkäreitä on vaikea saada ottamaan kantaa ja homesairauksiin vielä vähemmän.

      • Jopi jalkapuoli

        "Se on siinä mielessä huono diagnoosi, ettei sille ole tiedosa selvää syytä sen paremmin kuin hoitoakaan."

        Täytynee vähän lohduttaa lukijoita, joilla mahdollisesti on levottoamat jalat. Syytä ei kaiketi tosiaan tiedetä mutta hoitoa sentään on.

        Olin itse aikanani Neuron tutkimusryhmässä, jossa testattiin pramipeksolin vaikutusta ja tulos oli vakuuttava. Ilman pramipeksolia minulla oli muistaakseni kummassakin jalassa kuutisenkymmentä nykäystä tunnissa unen aikana ja pramipeksolin kanssa pari kolme. Sama tulos oli suunnilleen koko tutkimusryhmällä (niillä, jotka eivät saaneet plaseboa).

        Tuosta pitäen minulla on aina ollut varalla pramipeksolia, jota ei onneksi tarvitse syödä kaiken aikaa kun oire ilmaantuu itsellä ajoittain. Sivuvaikutuksia ei kyllä tarvittavalla annostuksella ole mutta lääke on kohtuullisen hintainen niin että sen puolesta parempi mitä vähämmän tarvitsee.


    • teija.dunder

      Alkuperäiselle kysyjälle nyt jälkikäteen tiedoksi, että palstalla ei ollut lääkäriä vastaamassa vuodenvaihteen jälkeen. Vastaaminen aloitettiin uudelleen 15.2. ja jatkuu 15.6. 2013 saakka. Kuvaamasi oire sopii levottomien jalkojen oireyhtymäksi. Yleislääkäri tai neurologi yleensä selvittelee oireita mm alaraajojen verenkiertoa ja hermojen toimintaa tutkimalla sekä tarvittaessa mm verikokeilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      76
      1464
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1004
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      813
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      752
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe