Kokemuksia Parkinsonin taudista

Suruinen

Läheiselläni todettiin ko tauti. Hän hakeutui lääkäriin toisen käden vapinan vuoksi. Lääkitys aloitetaan kesällä, en vielä tiedä minkälainen lääkitys. Minkälaista tukea voin tarjota läheiselleni? Haluan tietää siis itse sairastavien kokemuksia tästä. Olen aivan musertunut sairastuneen vuoksi! Onko tämä ihan maailmanloppu? Läheiseni on vm55. Hän on golfhullu, pelaa paljon sitä.

32

13339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama tauti

      Onko otettu aivokuvia spect kuva jossa näkyy dopamiinin määrä. Jos lääkitys vasta ensi kesänä se on hyvä merkki, uskoisin että tauti on aivan alussa eli ei kannata hermoilla taudin vuoksi. Ole aivan luonteva läheisesi kanssa. Onko vapinan lisäksi jäykkyyttä, lihaskireyksiä. Vapinapainotteinen tauti etenee hitaasti. Voi mennä 10vuotta lievin oirein. Jos jäykkyyttä tauti pahempi. Kannattaa hakea sopeutumiskurssille. Tuet läheistäsi parhaiten olemalla normaali ja ottamalla asioista selvää.

      • Suruinen

        Hei! Kiitos vastauksestasi. Tauti on ihan alussa. Ainut oire on käden ajoittainen lepovapina. Muita oireita ei vielä ole. Hyvä kuulla, että normaalina olo on ihan hyvää tukea. Yritän toimia siis siten. Lisääkin saa vastailla, jos tulee mieleen jotakin. Ja muitakin vastauksia luen mielelläni. Voimia taudin kanssa kamppaileville


    • Ei katkerana hautaan

      Isälläni todettiin Parkinson 20 vuotta sitten ja hän menehtyi eilen. Ensimmäiset 10 vuotta elämä oli kaikkien vaivojenkin kanssa hienoa, kun hän pärjäili omatoimisesti eikä häpeillyt sairauttaan, vaan teki kaikkea mitä halusi ja pystyi. Ei kuulemma kannattanut murehtia tulevasta, kun ei se kumminkaan mitään auta. Se on mielestäni paras ohje. Tehkää ja eläkää vielä kun ehditte, muuten menee loppuelämä pilalle. Sitten rupesi rajoitteita pikkuhiljaa tulemaan lisää ja hän asui viimeiset viisi vuotta palvelutalossa.

      • Suruinen

        Kiitos vastauksestasi. Voimia läheisen poismenon vuoksi. Mietin tätä tautia joka päivä. En vain käsitä, miksi rakkaani sairastui. Vaikeaa, kun ei tiedä kauanko hän pysyy hyvänä. Ajatukset riehuvat päässäni. Yleltä tuli Akuutissa toissapäivänä Parkinsonista asiaa. Sen voi katsoa Areenasta vielä.


      • Sama tauti minulla
        Suruinen kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Voimia läheisen poismenon vuoksi. Mietin tätä tautia joka päivä. En vain käsitä, miksi rakkaani sairastui. Vaikeaa, kun ei tiedä kauanko hän pysyy hyvänä. Ajatukset riehuvat päässäni. Yleltä tuli Akuutissa toissapäivänä Parkinsonista asiaa. Sen voi katsoa Areenasta vielä.

        Jos ainoa oire on lepovapina voit olla rauhallisin mielin. Kannattaa harrastaa monipuolista liikuntaa ja voimistelua päivittäin , golf on hyvää liikuntaa. Tauti on aivan alussa hyvä että huomattiin, läheisesi pärjää melko varmasti 10 vuotta lievin oirein sopivan lääkityksen kera. Senjälkeenkin on olemassa hoitokeinoja kuten akuutissa kerrottiin . Uusia lääkkeitä on kehitteillä esin Biotie yhtiö on kehittänyt valmisteen joka mikäli lopputestit onnistuu tulee myyntiin muutaman vuoden päästä. Myös muita lääkkeitä on kehitteillä ulkomailla ja muistaakseni eräs tehokkaampi levodopavalmiste suomessa. Lisäksi on biotutkimus hermosolujen kasvutekijöiden tutkimus. Käykö läheisesi töissä ? Jos käy kannattaa jatkaa niin pitkään kuin jaksaa. Kannattaa liittyä keskusteluryhmään parkinson työssä ryhmä on alle 65v parkinsonia sairastaville osa ollu töissä 7vuotta diagnoosin jälkeen ja on edelleen hyväkuntoisena eli suuri osa ryhmän jäsenistä tehny töitä vuosia dg jälkeen ja jatkavat edelleen osa porukasta eläkkeellä. Jos läheistäsi kiinnostaa niin linkki ja liittymisohjeet löytyy parkinsonliiton sivuilta . Eli ei muuta kun normaalia elämää ja mukavia harrastuksia


      • Suruinen
        Sama tauti minulla kirjoitti:

        Jos ainoa oire on lepovapina voit olla rauhallisin mielin. Kannattaa harrastaa monipuolista liikuntaa ja voimistelua päivittäin , golf on hyvää liikuntaa. Tauti on aivan alussa hyvä että huomattiin, läheisesi pärjää melko varmasti 10 vuotta lievin oirein sopivan lääkityksen kera. Senjälkeenkin on olemassa hoitokeinoja kuten akuutissa kerrottiin . Uusia lääkkeitä on kehitteillä esin Biotie yhtiö on kehittänyt valmisteen joka mikäli lopputestit onnistuu tulee myyntiin muutaman vuoden päästä. Myös muita lääkkeitä on kehitteillä ulkomailla ja muistaakseni eräs tehokkaampi levodopavalmiste suomessa. Lisäksi on biotutkimus hermosolujen kasvutekijöiden tutkimus. Käykö läheisesi töissä ? Jos käy kannattaa jatkaa niin pitkään kuin jaksaa. Kannattaa liittyä keskusteluryhmään parkinson työssä ryhmä on alle 65v parkinsonia sairastaville osa ollu töissä 7vuotta diagnoosin jälkeen ja on edelleen hyväkuntoisena eli suuri osa ryhmän jäsenistä tehny töitä vuosia dg jälkeen ja jatkavat edelleen osa porukasta eläkkeellä. Jos läheistäsi kiinnostaa niin linkki ja liittymisohjeet löytyy parkinsonliiton sivuilta . Eli ei muuta kun normaalia elämää ja mukavia harrastuksia

        Kiitos vastauksestasi! Lepovapina on ollut ainoa oire. Hän huomasi vapinaa jo viime kesänä, mutta kuvitteli sen johtuvan rasituksesta, koska se meni aina ohi. Töissä hän käy, on hyvässä työssä, mistä pitää. Golf on hänen sydäntään hyvin lähellä, joten luulisin, että jatkaa sen pelaamista mielellään. Läheiseni otti diagnoosin todella rankasti.. Positiivisiin asioihin pitäisi keskittyä, mutta vaikeaa on. Läheiseni on sellaista ihmistyyppiä, että on vaikeaa kuvitella hänet vertaistukiryhmiin. Vaikka niitä olen ehdottanut.


      • Sama tauti minulla
        Suruinen kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Lepovapina on ollut ainoa oire. Hän huomasi vapinaa jo viime kesänä, mutta kuvitteli sen johtuvan rasituksesta, koska se meni aina ohi. Töissä hän käy, on hyvässä työssä, mistä pitää. Golf on hänen sydäntään hyvin lähellä, joten luulisin, että jatkaa sen pelaamista mielellään. Läheiseni otti diagnoosin todella rankasti.. Positiivisiin asioihin pitäisi keskittyä, mutta vaikeaa on. Läheiseni on sellaista ihmistyyppiä, että on vaikeaa kuvitella hänet vertaistukiryhmiin. Vaikka niitä olen ehdottanut.

        Ymmärrän läheisesi reaktion. Diagnoosi on yleensä shokki saajalleen. Sain itse dg:n vuosi sitten ja oireetkin heti alussa voimakkaat ja ovat edelleen. Olo oli tosi negatiivinen ja heikko kun lääkkeen aloitusta joutu odottamaan. Olo oli epätoivoinen ja tunsin olevani loukussa sairauden kanssa. Kun satuin heräämään kesken unen syöksähti heti mieleen "minulla on parkinson" ja toivoton tunne täytti koko olemukseni. Kun aloitin lääkehoidon epätoivo helpotti ja kun luin 2 sta ex poliitikosta joista toinen on pärjännyt 15 vuotta taudin kanssa kyeten metsästään, sienestään urheilemaan yms niin se rauhoitti. Yleensä tauti etenee hitaasti jos etenee liian nopeasti on jotain muuta taudin lisäksi tai tauti on jo dg hetkellä ollu piilevänä esim vaikka 10 vuotta. Ehkä on parempi mennä p-kerhoon sitten kun on totutellut tilanteeseen. Mikäli asutte isommassa kaupungissa nîissä paljon toimintaa , fysioterapia iltoja. Kuntosalia. Liikuntatoimintaa jne.


      • Suruinen
        Sama tauti minulla kirjoitti:

        Ymmärrän läheisesi reaktion. Diagnoosi on yleensä shokki saajalleen. Sain itse dg:n vuosi sitten ja oireetkin heti alussa voimakkaat ja ovat edelleen. Olo oli tosi negatiivinen ja heikko kun lääkkeen aloitusta joutu odottamaan. Olo oli epätoivoinen ja tunsin olevani loukussa sairauden kanssa. Kun satuin heräämään kesken unen syöksähti heti mieleen "minulla on parkinson" ja toivoton tunne täytti koko olemukseni. Kun aloitin lääkehoidon epätoivo helpotti ja kun luin 2 sta ex poliitikosta joista toinen on pärjännyt 15 vuotta taudin kanssa kyeten metsästään, sienestään urheilemaan yms niin se rauhoitti. Yleensä tauti etenee hitaasti jos etenee liian nopeasti on jotain muuta taudin lisäksi tai tauti on jo dg hetkellä ollu piilevänä esim vaikka 10 vuotta. Ehkä on parempi mennä p-kerhoon sitten kun on totutellut tilanteeseen. Mikäli asutte isommassa kaupungissa nîissä paljon toimintaa , fysioterapia iltoja. Kuntosalia. Liikuntatoimintaa jne.

        On hyvä kuulla sinun kokemiasi tunteita, koska pystyn nyt kuvittelemaan paremmin läheiseni tuntemuksia. Olen itsekin yrittänyt ajatella positiivisesti, vaikka on vaikeaa.. Mutta totuus on, että lääketiede kehittyy ihan jatkuvasti. Toivon todella, että rakas läheiseni ja muut sairastavat saisivat riittävää apua. Omat murheet tuntuu mitättömiltä, kun iskee tajuntaan sairaus, jota ei vielä voida parantaa. Pelottaa sekin, että sitten kun läheiseni alkaa puhua sairaudestaan, niin osaanko olla ymmärtävä ja tukena, vai alanko kenties itkemään. Voimia sinullekin arkeen


      • Anonyymi

        Minun puolisoa vaivaa pelihimo ja paha selleinen


    • 51 v

      Minullekin neurologi sanoi että on parkinson epäily. Samoja oireita, lepovapinaa käsissä. Käsiala on mennyt pieneksi. Ja kädet ja koko keho on mennyt kömpelöksi. Normi aivokuvissa ei ollut mitään kovin erikoista. Spect ym. kuvia ei ole vielä otettu.
      Olen tosi huojentunut tästä vaikka on jo muutama noita neurologisia sairauksia joista olen jo vuosia eläkkeellä.
      Haluan että minua kohdellaan tasavertaisena. Ei ainankaan säälitä. Haluan että on iloa elämässä. Teen asioita jotka tekevät elämästä elämisen arvoista.
      Olen kiitollinen näistä vuosista ja hyvistä muutamista ystävistäni.

      • Isama tauti

        Niistä normiaivokuvista parkinson ei näy eli sinulle varmaan tehty magneettikuvaus? Spect kuva näyttää jäljellä olevan dopamiinin määrän. Oletko saanut kliinistä dg tä ? Jos on lihasjännitys hidastuneet liikkeet lepovapina niin dg kriteerit täyttee. Myös jotkut lääkkeet esim psyyken lääkkeet aiheuttaa parkinsonoireita


    • Suruinen

      Kiitos vastauksista kaikille. Jännitän kesää, kun läheiseni lääkitys aloitetaan. Kaikki jännittää. Näen jopa painajaisunia tilanteesta. Kunoa olisi vielä hyviä vuosia jäljellä paljon... Tukea ainakin annan läheiselleni elämänsä loppuun saakka ja jaksan kuunnella. Elämä tosiaan on kuin suklaakonvehtirasia... Lisää kokemuksia saa laittaa. Luen ne kaikki. Kiitos.

      • Sama minulla

        Sitä lääkkeen aloitusta ei kannata jännittää , tauti on alussa ja lääkitys vasta kesällä eli se on hyvä merkki. Yleensä alussa olevaan lieväoireiseen tautiin aloitetaan lievällä annostuksella esim sifrol, requip tai azilect. Lääkkeet voi aiheuttaa sivuvaikutuksia ja se on yksilöllistä toisille tulee toisille ei tule mitään, minulla oli lääkkeen aloituksen alussa n viikon väsymystä ja pysyvämpi sivuvaikutus on nilkkaturvotus mutta siihen vaikuttaa mm suolakurkkujen syöntikin. Lääkkeitä on laaja valikoima sopiva yleensä löytyy. Koska tauti on aivan alussa annoskoko aloitetaan minimiannoksella ja voi olla että samalla maarällä pärjää pitkään. Näinollen vähemmän sivuvaikutuksia.
        Millainen olotila läheiselläsi on? Jos on alkava vähäoireinen tauti niin lääkitys voi vaikuttaa niin hyvin ettei koko tautia edes muista. Töissä voi olla niin pitkään kun kykenee.
        Minulla lääkkeet ei kaikkiin oireisiin vaikuta. Välillä olo on tosi tukala. Mutta tämä on nyt tilanne ja pitää vain yrittää jotenkin olla, päivän kerrallaan. Liikunta ja kaikenlainen tekeminen on lääkettä sekä keholle että mielelle. Muutokset taudissa tapahtuu yleensä hitaasti eli kun tauti vasta alussa voi mennä pitkä aika ennen havaittavia muutoksia. Eli lääkkeiden takia ei painajaisia kannata nähdä!


      • Suruinen
        Sama minulla kirjoitti:

        Sitä lääkkeen aloitusta ei kannata jännittää , tauti on alussa ja lääkitys vasta kesällä eli se on hyvä merkki. Yleensä alussa olevaan lieväoireiseen tautiin aloitetaan lievällä annostuksella esim sifrol, requip tai azilect. Lääkkeet voi aiheuttaa sivuvaikutuksia ja se on yksilöllistä toisille tulee toisille ei tule mitään, minulla oli lääkkeen aloituksen alussa n viikon väsymystä ja pysyvämpi sivuvaikutus on nilkkaturvotus mutta siihen vaikuttaa mm suolakurkkujen syöntikin. Lääkkeitä on laaja valikoima sopiva yleensä löytyy. Koska tauti on aivan alussa annoskoko aloitetaan minimiannoksella ja voi olla että samalla maarällä pärjää pitkään. Näinollen vähemmän sivuvaikutuksia.
        Millainen olotila läheiselläsi on? Jos on alkava vähäoireinen tauti niin lääkitys voi vaikuttaa niin hyvin ettei koko tautia edes muista. Töissä voi olla niin pitkään kun kykenee.
        Minulla lääkkeet ei kaikkiin oireisiin vaikuta. Välillä olo on tosi tukala. Mutta tämä on nyt tilanne ja pitää vain yrittää jotenkin olla, päivän kerrallaan. Liikunta ja kaikenlainen tekeminen on lääkettä sekä keholle että mielelle. Muutokset taudissa tapahtuu yleensä hitaasti eli kun tauti vasta alussa voi mennä pitkä aika ennen havaittavia muutoksia. Eli lääkkeiden takia ei painajaisia kannata nähdä!

        Kiitos sanoistasi. Auttaa paljon kuulla teiltä, jotka todella tiedätte mistä on kyse, kokemuksia, myös "positiivisia". Läheiseni tauti on tosiaan alussa, ja työnkuvansa vuoksi ei voinut heti aloittaa lääkitystä. Kuulemma sivuvaikutuksena voi olla hallusinaatioita. Mitään erityisiä aivokuvia häneltä ei ole otettu, mistä niitä dopamiinijuttuja katsotaan, mutta hänelle lääkäri sanoi, että tauti on hyvin alussa vielä. Ihmettelen sitä hieman, koska noin vuosi sitten jo läheiseni huomasi vapinaa toisessa kädessään toisinaan, mutta luuli sitä silloin rasituksen aiheuttamaksi eikä siksi mennyt lääkäriin. Lääkäriin hän ei olisi mennyt vieläkään varmaan, mutta hänelle eräs lääkäri (siviilissä) sanoi, että ko oireen vuoksi on mentävä neurologin vastaanotolle. Olikohan vielä niin, että magneettikuvat otettiin, kun ei vielä tiedetty, mistä on kyse.


      • Sama minulla
        Suruinen kirjoitti:

        Kiitos sanoistasi. Auttaa paljon kuulla teiltä, jotka todella tiedätte mistä on kyse, kokemuksia, myös "positiivisia". Läheiseni tauti on tosiaan alussa, ja työnkuvansa vuoksi ei voinut heti aloittaa lääkitystä. Kuulemma sivuvaikutuksena voi olla hallusinaatioita. Mitään erityisiä aivokuvia häneltä ei ole otettu, mistä niitä dopamiinijuttuja katsotaan, mutta hänelle lääkäri sanoi, että tauti on hyvin alussa vielä. Ihmettelen sitä hieman, koska noin vuosi sitten jo läheiseni huomasi vapinaa toisessa kädessään toisinaan, mutta luuli sitä silloin rasituksen aiheuttamaksi eikä siksi mennyt lääkäriin. Lääkäriin hän ei olisi mennyt vieläkään varmaan, mutta hänelle eräs lääkäri (siviilissä) sanoi, että ko oireen vuoksi on mentävä neurologin vastaanotolle. Olikohan vielä niin, että magneettikuvat otettiin, kun ei vielä tiedetty, mistä on kyse.

        Neurologi pystyy näkemään ilman spect kuviakin jos tauti on pitemmällä. Esim jos myötäliikkeet puuttuu molemmin puolin. Vapinaa, jäykkyyttä, kumara asento. Lihasjännitys yms
        Se spect - kuvan otto (näyttää dopamiinimäärän) riippuu neurologistakin ja kuva voidaan ottaa myöhemmin jos oireet pahenee
        Lääkkeiden sivuvaikutukset ilmenevät yleensä isoina annoksina tai jos käyttää useita lääkkeitä . Pahoinvointi ja nilkkaturvotus ja väsymys ovat yleisimmat sivuvaikutukset ja ne lievenee kun tottuu lääkkeisiin ja jos ei totu niin vaihtaa toiseen, hallusinaatioita tulee yleensä iäkkäille nuoremmat sietää lääkkeitä paremmin. Läheisesi aloitusannos on varmasti niin pieni että enpä usko hallusinaatioita tulevan ja aina voi vaihtaa jos tarvis


      • Suruinen
        Sama minulla kirjoitti:

        Neurologi pystyy näkemään ilman spect kuviakin jos tauti on pitemmällä. Esim jos myötäliikkeet puuttuu molemmin puolin. Vapinaa, jäykkyyttä, kumara asento. Lihasjännitys yms
        Se spect - kuvan otto (näyttää dopamiinimäärän) riippuu neurologistakin ja kuva voidaan ottaa myöhemmin jos oireet pahenee
        Lääkkeiden sivuvaikutukset ilmenevät yleensä isoina annoksina tai jos käyttää useita lääkkeitä . Pahoinvointi ja nilkkaturvotus ja väsymys ovat yleisimmat sivuvaikutukset ja ne lievenee kun tottuu lääkkeisiin ja jos ei totu niin vaihtaa toiseen, hallusinaatioita tulee yleensä iäkkäille nuoremmat sietää lääkkeitä paremmin. Läheisesi aloitusannos on varmasti niin pieni että enpä usko hallusinaatioita tulevan ja aina voi vaihtaa jos tarvis

        Kiitos taas sinulle. Ok, se selventääkin vähän sitten sitä, että taudin sanottiin olevan alussa. Itse luulin, että aivokuvista se vain määritellään. Luulisin, että lääkeannos ei ole kovin suuri aluksi, koska ei oireetkaan ole vielä suuria. Päivittäin tulee ajateltua ko tautia. Painajaisunet on vähän jo onneksi poistuneet. Jännitän läheiseni kohtaamista tämän asian tiimoilta..siis jos hän nyt edes tämän vuoden aikana avautuu asiasta. Tekee myös minulle asian rankemmaksi se, kun tiedän kuinka raskaasti rakas läheiseni asian otti.


      • Sama tauti
        Suruinen kirjoitti:

        Kiitos taas sinulle. Ok, se selventääkin vähän sitten sitä, että taudin sanottiin olevan alussa. Itse luulin, että aivokuvista se vain määritellään. Luulisin, että lääkeannos ei ole kovin suuri aluksi, koska ei oireetkaan ole vielä suuria. Päivittäin tulee ajateltua ko tautia. Painajaisunet on vähän jo onneksi poistuneet. Jännitän läheiseni kohtaamista tämän asian tiimoilta..siis jos hän nyt edes tämän vuoden aikana avautuu asiasta. Tekee myös minulle asian rankemmaksi se, kun tiedän kuinka raskaasti rakas läheiseni asian otti.

        Minusta on parempi että läheisesi totuttelee tietoon taudista pikku hiljaa. Se on prosessi joka voi viedä aikaa . Sisäistää tosiasia että sairaus kestää elämän loppuun. Parasta olla vain aivan normaali kun "sisäistäminen" on tapahtunut kuuntelet vain mitä hän sanoo ja vastaat sillätavoin kun sinusta tuntuu. Hän varmaan ymmärtää jos tulee tunteenpurkauksia. Sinun kannattais hankkia tietoa taudista käydä vaikka työikäisten ryhmässa joka on työssä oleville parkinsopotilaille suunnattu. Näitä on mm turussa. Hki:ssa tampereella . Etelä suomessa. Näissä voi omainen käydä yksinkin tietoa hakemassa ja voit kysyä infoa parkinsonhoitajalta. Esim huhtikuussa nuorilla parkinsonpotilailla viikonloppumatka. Minäkin tulen ellei muuta ilmene .eli jos asut eteläsuomessa hoidon taso, vertaistoiminta. Laadukkaan fysioterapian saatavuus, jne on hyvällä mallilla


      • Suruinen
        Sama tauti kirjoitti:

        Minusta on parempi että läheisesi totuttelee tietoon taudista pikku hiljaa. Se on prosessi joka voi viedä aikaa . Sisäistää tosiasia että sairaus kestää elämän loppuun. Parasta olla vain aivan normaali kun "sisäistäminen" on tapahtunut kuuntelet vain mitä hän sanoo ja vastaat sillätavoin kun sinusta tuntuu. Hän varmaan ymmärtää jos tulee tunteenpurkauksia. Sinun kannattais hankkia tietoa taudista käydä vaikka työikäisten ryhmässa joka on työssä oleville parkinsopotilaille suunnattu. Näitä on mm turussa. Hki:ssa tampereella . Etelä suomessa. Näissä voi omainen käydä yksinkin tietoa hakemassa ja voit kysyä infoa parkinsonhoitajalta. Esim huhtikuussa nuorilla parkinsonpotilailla viikonloppumatka. Minäkin tulen ellei muuta ilmene .eli jos asut eteläsuomessa hoidon taso, vertaistoiminta. Laadukkaan fysioterapian saatavuus, jne on hyvällä mallilla

        Jep, etelä-Suomessa asun sekä minä että läheisenikin. Olen aika herkkä yksilö, joten kaikki taudista puhuminen pelottaa, koska luultavasti alan itkemään. Eikä sekään siis minua niin haittaa, mutta voihan se olla vähän loukkaavaa, että minä, ainakin toistaiseksi terve, itken ihmisille ketkä taistelevat ko sairauden kanssa. Toisaalta, tekisi minulle todellakin hyvää saada informaatiota sairaudesta. Internetistä olen sitä paljon etsinytkin, ja esim täältä olen jo saanut paljon infoa, kun te, joilla on Parkinson, olette ihanasti jaksaneet vastailla. Tunnen jopa syyllisyyttä nyt, kun läheiseni sairastui. Siksi, koska en aiemmin ole kauheasti edes ajatellut tällaisia parantumattomia sairauksia ja ihmisiä, jotka niiden kanssa joutuvat elämään. Välillä mietin, onko tällainen jokin Karma-juttu, että jos olisin elänyt paremmin, niin läheisenikin olisi terve jne. Tiedän, ihan naurettavaa. En edes usko Karmaan. Mutta jollain tasolla olen seonnut tämän asian vuoksi. Ehkä olen vain sekaisin huolesta. Kiitos vastauksestasi ja vinkistä.


    • Hei, ei todellakaan maailamanloppu!! Pitää ajatella, että ei käy (ainakaan heti) hengenpäälle kuten esim. jokin syöpä tms.. Tauti on niin yksilöllinen ja etenee ennalta aavistamatta jokaisella omaa rataansa. Olen itse nyt kohta 53 v, diagnoosin sain kuusi vuotta sitten, eikä muutosta huonompaan ole tapahtunut. Lääkitys hieman tietysti annostus vuosien saatossa noussut, edelleen sama.
      Oireita näin jälkeenpäin ajatellen oli jo kymmenisen vuotta sitten. Töissä sairaanhoitajana olen edelleen. Olen sairauden myötä löytänyt salaisen puoleni eli minusta löytyy kirvesmies, maalari, puutarhuri ja kaikenlisäksi laulaja, jota en uskonut ikinä julkisesti tekeväni koulu5-arvosanalla. Ja siis rohkeutta uskaltaa toteuttaa itseä piittaamatta toisten mietteistä. Ei kun liikettä niin kauan kun jalat heiluu. Tsemppaa ja rohkaise ystävääsi, miksi ei hän yhtälailla kuin joku muu?:)t.ane

      • Suruinen

        Kiitos vastauksestasi! Ihailtavan positiivinen asenne sinulla! Tosin, jos sinun kohdallasi sairaus ei ole hyvin nopeasti etenevää sorttia, niin on syytäkin olla positiivinen. Kovastikin toivon, että läheiseni olisi yhtä onnekas tässä onnettomassa tilanteessa. Hienoa kuulla, että työtäkin olet pystynyt jatkamaan normaalisti, ja että vieläpä noita uusia harrastuksiakin on löytynyt :) Tsemppiä sinulle, jatka samalla asenteella, jos vain kykenet! Kun tässä on nyt tullut ajateltua Parkinsonin tautia enemmänkin, ja kun läheiseni on tuon ikäinen kuin on (vm55), niin kauanko on todellisuuden tajuista ajatellahänen pysyvän hyvässä kunnossa? Ja kun sitten tauti alkaa ottaa voittoa (niin ilmeisesti aina käy?), niin minkälaista se elämä on sitten? Mistä asioista hän ei ehkä enää suoriudu? Vastauksia odotellen.


      • Nopea sairaus
        Suruinen kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Ihailtavan positiivinen asenne sinulla! Tosin, jos sinun kohdallasi sairaus ei ole hyvin nopeasti etenevää sorttia, niin on syytäkin olla positiivinen. Kovastikin toivon, että läheiseni olisi yhtä onnekas tässä onnettomassa tilanteessa. Hienoa kuulla, että työtäkin olet pystynyt jatkamaan normaalisti, ja että vieläpä noita uusia harrastuksiakin on löytynyt :) Tsemppiä sinulle, jatka samalla asenteella, jos vain kykenet! Kun tässä on nyt tullut ajateltua Parkinsonin tautia enemmänkin, ja kun läheiseni on tuon ikäinen kuin on (vm55), niin kauanko on todellisuuden tajuista ajatellahänen pysyvän hyvässä kunnossa? Ja kun sitten tauti alkaa ottaa voittoa (niin ilmeisesti aina käy?), niin minkälaista se elämä on sitten? Mistä asioista hän ei ehkä enää suoriudu? Vastauksia odotellen.

        Minulla melko tuore diagnoosi ja oireet ovat jo nyt toimintakykyä haittaavia. Elämä on pelkkää kipua ja kaikesta on joutunut luopumaan, työnteosta, harrastuksista, ulkoilusta, sosiaalisisista kontakteista jne tämä kaikki on tapahtunut niin lyhyessä ajassa etten ole kyennyt perässä pysymään. Eli tässä päinvastainen tapaus


      • Suruinen
        Nopea sairaus kirjoitti:

        Minulla melko tuore diagnoosi ja oireet ovat jo nyt toimintakykyä haittaavia. Elämä on pelkkää kipua ja kaikesta on joutunut luopumaan, työnteosta, harrastuksista, ulkoilusta, sosiaalisisista kontakteista jne tämä kaikki on tapahtunut niin lyhyessä ajassa etten ole kyennyt perässä pysymään. Eli tässä päinvastainen tapaus

        Todella ikävää kuulla, että sinun tilanteesi on noin paha! Kovasti voimia sinulle. Minkälainen hoitosuunnitelma sinulle on? Mitä oireita sinulla on?


    • Hei taas!
      Liityin Parkkispaikkaan, joka meikäläisten oma foorumi/chat. Hain tai siis pyysin ystäväkseni rouvan sen perusteella, että asui lähellä kotipaikkakuntaani, koska omalla paikkakunnallani en ole sairastavia saanut liikkeelle. Tapasin hänet eilen ja meillä oli todella mukava päivä. Tämä rouva täytti juuri 74 v, on sairastanut 14 vuotta ja vieläkin tosi teräkunnossa; virkeä, notkea ja paljossa mukana oleva. Jos ystäväsi kaipaa tukea tai muuten kontakteja meikäläisiin niin Parkkispaikka on hyvä. Tsemppiä Teille! Kyllä se siitä.

      • Suruinen

        Kiitos taas vastauksestasi! Onpa ihanaa, että olet löytänyt uuden ystävän, kenen kanssa jakaa ilot ja surut sairauden tiimoilta. Olen ajatellut läheiselleni ehdottaa tukiryhmää, mutta en ole vielä puhunut mitään, koska hän ei vieläkään halua itse puhua sairaudestaan. On yhä liian järkyttynyt. Ko ihminen on sen luontoinen, että koen hyvin epätodennäköiseksi hänen liittymisensä tukiryhmään. Vaikka minusta se olisi hienoa! Ehkä sitten, kun hän on totutellut itse tilanteeseensa, niin hän harkitsee jotakin tuollaista. Tekisi hänelle todella hyvää varmasti puhua samassa tilanteessa olevien kanssa. En tiedä osaanko minä olla hänelle lähellekään riittävä tuki, edes yhdessä hänen muiden läheistensä kanssa. Aurinkoista mieltä sinulle :)


      • Nopea tauti
        Suruinen kirjoitti:

        Kiitos taas vastauksestasi! Onpa ihanaa, että olet löytänyt uuden ystävän, kenen kanssa jakaa ilot ja surut sairauden tiimoilta. Olen ajatellut läheiselleni ehdottaa tukiryhmää, mutta en ole vielä puhunut mitään, koska hän ei vieläkään halua itse puhua sairaudestaan. On yhä liian järkyttynyt. Ko ihminen on sen luontoinen, että koen hyvin epätodennäköiseksi hänen liittymisensä tukiryhmään. Vaikka minusta se olisi hienoa! Ehkä sitten, kun hän on totutellut itse tilanteeseensa, niin hän harkitsee jotakin tuollaista. Tekisi hänelle todella hyvää varmasti puhua samassa tilanteessa olevien kanssa. En tiedä osaanko minä olla hänelle lähellekään riittävä tuki, edes yhdessä hänen muiden läheistensä kanssa. Aurinkoista mieltä sinulle :)

        Niin minulla ei ole hoito ohjelmaa
        Fysioterapialla pahimpia kireyksiä yritetään lievittää tosin laihoin tuloksin.
        Ongelmina on jäykkyys ja lihaskrampit jotka hyvin kivuliaita ja vetävät ryhdin vinoon ja asennon etukenoon. Lääkkeet ei näihin jäykkyys ja kireysoireisiin auta. Käyn pian lääkärillä ja yritän vaihtaa erään lääkkeen toiseen merkkiin. Joskus lääkkeet voi lisätä oireita jos on epäsopiva Minulla myös kävely välillä tönkköä. Eli oireet vielä yhteenvetona:

        Jäykkyys. Lihasjännitys. Lihaskivut ja krampit. Vapina ja asentovirheet

        Haittaavat liikkumista ja arkiaskareiden tekemistä. Nukkumista. Istumista . Kaikkea tekemistä Tauti on läsnä jokaisena valveillaolon hetkenä. Kun olisi edes muutama tunti mormaalilta tuntuva olo esim kävelemään lähtö vaatii itsensä voittamista kun tietää ne niska pää ja lonkkakivut mitkä tulee jo 1km kävelyn jälkeen. Jos lääkkeet ei yhtään vähennä oireita kysyn stimulaatiohoitoa. Näin en voi enää pitkään olla


      • Suruinen
        Nopea tauti kirjoitti:

        Niin minulla ei ole hoito ohjelmaa
        Fysioterapialla pahimpia kireyksiä yritetään lievittää tosin laihoin tuloksin.
        Ongelmina on jäykkyys ja lihaskrampit jotka hyvin kivuliaita ja vetävät ryhdin vinoon ja asennon etukenoon. Lääkkeet ei näihin jäykkyys ja kireysoireisiin auta. Käyn pian lääkärillä ja yritän vaihtaa erään lääkkeen toiseen merkkiin. Joskus lääkkeet voi lisätä oireita jos on epäsopiva Minulla myös kävely välillä tönkköä. Eli oireet vielä yhteenvetona:

        Jäykkyys. Lihasjännitys. Lihaskivut ja krampit. Vapina ja asentovirheet

        Haittaavat liikkumista ja arkiaskareiden tekemistä. Nukkumista. Istumista . Kaikkea tekemistä Tauti on läsnä jokaisena valveillaolon hetkenä. Kun olisi edes muutama tunti mormaalilta tuntuva olo esim kävelemään lähtö vaatii itsensä voittamista kun tietää ne niska pää ja lonkkakivut mitkä tulee jo 1km kävelyn jälkeen. Jos lääkkeet ei yhtään vähennä oireita kysyn stimulaatiohoitoa. Näin en voi enää pitkään olla

        Voi herranen aika, kuulostaa kyllä todella kivuliaalta :( Oletko sinä jo Parkkispaikan jäsen? Itse liityin sinne, kun tuo toinen kirjoittava vinkkasi siitä paikasta. Siellä saa paljon jutella sairastavien kanssa, ja sieltä löytyy varmaankin sellainenkin ihminen, jolla on myös todella vaikeana tuo tauti. Itse sain sieltä heti juttukaverin, vaikkakin hieman erehdyksen kautta, kun hän luuli minua joksikin toiseksi kuin olen :D Onko sinulle harkittu sitä aivoleikkausta? Katsoin Akuutista muutama aika sitten erään jakson, jossa oli vaikeaa Parkinsonia sairastavalle tehty se operaatio, ja ainakin hänen kohdallaan tuli siitä elämänlaatua huomattavasti parantava.


      • Nopea tauti
        Suruinen kirjoitti:

        Voi herranen aika, kuulostaa kyllä todella kivuliaalta :( Oletko sinä jo Parkkispaikan jäsen? Itse liityin sinne, kun tuo toinen kirjoittava vinkkasi siitä paikasta. Siellä saa paljon jutella sairastavien kanssa, ja sieltä löytyy varmaankin sellainenkin ihminen, jolla on myös todella vaikeana tuo tauti. Itse sain sieltä heti juttukaverin, vaikkakin hieman erehdyksen kautta, kun hän luuli minua joksikin toiseksi kuin olen :D Onko sinulle harkittu sitä aivoleikkausta? Katsoin Akuutista muutama aika sitten erään jakson, jossa oli vaikeaa Parkinsonia sairastavalle tehty se operaatio, ja ainakin hänen kohdallaan tuli siitä elämänlaatua huomattavasti parantava.

        En ole liittynyt kun ei toimi mobiilinetissä. Siellä Parkkispaikassa voi keskustella sekä omaiset että sairastuneet.

        Otan sen stimulaation puheeksi viimeistään puolentoista viikon päästä kun on lääkäri. Kävin juuri kävelemässä se sujui aivan hyvin mutta lihaskireys vedätti niskaa. Soitan huomenna tk:een jos saisi jotain relaksanttia suoraan lihakseen , sitä käytetään pahoissa jumeissa. Saattaa auttaa hyvin ainakin yleensä. Hyvä että löysit parkkispaikan liityn sinne itsekkin kun hankin kunnollisen koneen. Väliin tulee mieleen että kannattaako mitään enää hankkia kun tulevaisuus epävarma.


      • Suruinen
        Nopea tauti kirjoitti:

        En ole liittynyt kun ei toimi mobiilinetissä. Siellä Parkkispaikassa voi keskustella sekä omaiset että sairastuneet.

        Otan sen stimulaation puheeksi viimeistään puolentoista viikon päästä kun on lääkäri. Kävin juuri kävelemässä se sujui aivan hyvin mutta lihaskireys vedätti niskaa. Soitan huomenna tk:een jos saisi jotain relaksanttia suoraan lihakseen , sitä käytetään pahoissa jumeissa. Saattaa auttaa hyvin ainakin yleensä. Hyvä että löysit parkkispaikan liityn sinne itsekkin kun hankin kunnollisen koneen. Väliin tulee mieleen että kannattaako mitään enää hankkia kun tulevaisuus epävarma.

        Hei jälleen! Joo, liity ihmeessä Parkkispaikkaan heti, kun vain pystyt. En tietenkään voi tietää, miten pahalta sinusta tuntuu, mutta saatan yrittää kuitenkin ymmärtää... Se on varmasti todella hankalaa, mutta yritä pitää mieli mahdollisimman positiivisena. Monissa sairauksissa positiivinen mieli saattaa auttaa jonkin verran. Liittynee varmaan siihen, että itse sairauden lisäksi ei kaivata enää kovaa stressiä. Hyvä, kun kävelylenkkisi sujui edes joltain osin hyvin. Liikuntahan on kuulemma todella tärkeää, mutta kyllä tajuan, että se on varmasti ihan kamalaa, jos koko ajan sattuu. Liikuntaa tulisi kuitenkin pitää yllä, koska muuten sitten tauti pahenee nopeampaa tahtia, näin olen lukenut. Hirmuisesti voimia sinulle ihan arkeen! Yritä jaksaa, koska koskaan ei tiedä, vaikka saisit jotakin apua tautiin, mikä tekisi olostasi paremman. Minua kiinnostaa kovasti, mitä lääkärissä sanotaan siitä stimulaatiosta, joten palataanhan asiaan siltä(kin) tiimoilta.


    • Sama sairaus

      Liityin parkkipaikkaan. Mikä nimimerkki. Vois viestitellä

      • Suruinen

        Lindsay. Laita vain viestiä!


    • eva2

      Kalevalainen jäsenkorjaus on helpottanut äitini etukumaraa.

    • Anonyymi

      Reaktio omaan sairastumiseen voi olla hyvin erilainen. itse en halunnut ajatella asiaa liikaa, ennsimmäiset neurologilta saadut materiaalit kuvineen olivat suorastaan pelottavia. Jälkeenpäin tajusin että ne olivat vanhentuneita ja minulle turhia. En halunnut että minut määritetään sairauden kautta, sillä oireita ei ulkopuolisille juuri näkynyt. En siis kertonutkaan asiasta kuin vain hyvin harvoille. Kävin töissä kuten ennenkin, ja vapaa aikana ryhdyin harrastamaan uusia asioita, maalausta, neulomista, ompelua ja muutakin jossa sain onnistumisen kokemuksia ja tunteensiitä, että voin vieläkin oppia uutta ja nauttia elämöstä. Menin perkinsonliiton palikat paikoilleen valmennukseen kun olin sairastanut 4vuotta. Vähitellen olen tottunut sairauteen ja sen hoitoon. Lääkkeiden sivuvaikutuksia ei kannata pelätä, mikäli niitä tulee haitaksi asti,lääkitys vain muutetaan. Kannattaa kokeilla lääkärin ehdottamia lääkkeitä tai hoitoja, samalla oppii sekä taudista että omista kokemuksista. Jokaiselle oireet ovat yksilölliset. Nauttikaa elämästä kun se on mahdollista, ja erityisesti kaikesta sellaisesta johon tauti ei vaikuta. Voimia kaikille jotka tämän taudin kanssa elävät!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe