Tilasin eräästä nettifirmasta vaatteita enkä haluakkaan niitä. En ole noutanut pakettia postista ja se lähtee takaisin lähipäivinä. Eikö tämä ole ihan lainmukaista että peruutan kaupan jätäämällä paketin noutamatta. Minulle ei tule siis lainkaan mitään kuluja eikä sitoumuksia kauppaa koskien?
paketin outamatta jättäminen postista
18
9208
Vastaukset
- mummo
Voit jättää paketin noutamattakin, mutta ilmoita kuitenkin peruutuksestasi nettifirmalle, jotta sen ei tarvitsisi arvailla palautuksen syytä.
- näin ajattelen
Tiedä tuosta laillisuudesta, mutta törkeänä tuota kumminkin pidän. Firma maksaa rahdit tilauksesta, jonka joku älykääpiö on tyhmyyksissään mennyt ostamaan.
Ja kun ilmaisia aterioita ei ole, niin joku toinen tuonkin maksaa. Eli firmat joutuvat
hinnoittelemaan tuotteisiinsa lisähintaa juuri sinunlaistesi ääliöiden vuoksi.
Jos tuotteessa on vikaa tai se ei esimerkiksi kooltaan sovi, niin tottakai jokainen
firma vaihdon ja palautuksen hyväksyy, mutta laillasi toimimista ei kyllä asiallisena
kukaan näe. - Sonic Empire
Toimii, kunhan liike on kotimainen. Toki olisi hyvän tavan mukaista ilmoittaa, että peruutat kaupan vedoten 14 vuorokauden palautusoikeuteen.
Mutta jos liike onkin ulkomainen, en jättäisi enää pakettia postiin koska asiakaspalautus ei enää välttämättä olekaan maksuton tai palautusoikeutta ei välttämättä olekaan laisinkaan.Toimii ulkomaisenkin yrityksen osalta. Jos pakettia ei nouda, se palautetaan postista lähettäjälle. Jo nettifirma on suunnannut tarjouksensa Suomeen (esim. suomenkieliset sivut ja/tai ottaa vastaan tilauksia Suomesta ja toimittaa niitä Suomeen), sovelletaan ulkomaiseenkin yritykseen Suomen lakia, jos se on kuluttajalle edullisempi kuin mahdollisesti sovittu myyjän maan laki. Silloin ei ole huolta edes jälkikäteisestä ulkomaisen firman yrityksestä periä palautuskuluja.
- Sonic Empire
almarik kirjoitti:
Toimii ulkomaisenkin yrityksen osalta. Jos pakettia ei nouda, se palautetaan postista lähettäjälle. Jo nettifirma on suunnannut tarjouksensa Suomeen (esim. suomenkieliset sivut ja/tai ottaa vastaan tilauksia Suomesta ja toimittaa niitä Suomeen), sovelletaan ulkomaiseenkin yritykseen Suomen lakia, jos se on kuluttajalle edullisempi kuin mahdollisesti sovittu myyjän maan laki. Silloin ei ole huolta edes jälkikäteisestä ulkomaisen firman yrityksestä periä palautuskuluja.
Ei sovelleta, vaan myyjän tulee myös olla Suomessa. Se, että myy Suomeen, ei ole mikään ehto meidän kuluttajansuojalakiin:
"Suomessa etämyyntisäännökset löytyvät Kuluttajansuojalain 6 luvusta. Suomen laki tulee sovellettavaksi, kun ostaja on kuluttaja ja myyjä elinkeinonharjoittaja ja molemmat ovat Suomessa."
Se, että Amazon esimerkiksi toimittaa Suomeen tuotetta, ei tarkoita että siinä sovellettaisiin Suomen kuluttajansuojaa. Pitää siis olla sivujen kielen lisäksi aspa tai maksuyhteys täällä Suomessa, jotta sovelletaan meidän kuluttajansuojaa. Sonic Empire kirjoitti:
Ei sovelleta, vaan myyjän tulee myös olla Suomessa. Se, että myy Suomeen, ei ole mikään ehto meidän kuluttajansuojalakiin:
"Suomessa etämyyntisäännökset löytyvät Kuluttajansuojalain 6 luvusta. Suomen laki tulee sovellettavaksi, kun ostaja on kuluttaja ja myyjä elinkeinonharjoittaja ja molemmat ovat Suomessa."
Se, että Amazon esimerkiksi toimittaa Suomeen tuotetta, ei tarkoita että siinä sovellettaisiin Suomen kuluttajansuojaa. Pitää siis olla sivujen kielen lisäksi aspa tai maksuyhteys täällä Suomessa, jotta sovelletaan meidän kuluttajansuojaa.Sonoc Empiren väite on väärä. Sovelletava laki määräytyy sopimusvelvoitteisiin sovellettavaa lakia koskevan ns. Rooma I -asetuksen mukaisesti. Kyseisen EU-asetuksen (joka on soveltamisalaltaan universaali) 6 artiklassa säädetään kuluttajasopimuksiin sovellettavsta laista seuraavasti:
"6 artikla
Kuluttajasopimukset
1. Sanotun rajoittamatta 5 ja 7 artiklan soveltamista, sopimukseen, jonka luonnollinen henkilö on sellaista tarkoitusta varten, jonka ei voida katsoa liittyvän hänen elinkeino- tai ammattitoimintaansa ("kuluttaja"), tehnyt toisen henkilön kanssa tämän harjoittaman elinkeino- tai ammattitoiminnan ("elinkeinonharjoittaja") yhteydessä, sovelletaan sen maan lakia, jossa kuluttajan asuinpaikka on, edellyttäen että elinkeinonharjoittaja
a) harjoittaa kaupallista tai ammattitoimintaansa maassa, jossa kuluttajan asuinpaikka on, tai
b) suuntaa millä tahansa tavalla tällaista toimintaa kyseiseen maahan tai useisiin maihin kyseinen maa mukaan lukien,
ja että sopimus kuuluu kyseisen toiminnan piiriin.
2. Sen estämättä, mitä 1 kohdassa säädetään, osapuolet voivat valita 1 kohdan vaatimukset täyttävään sopimukseen sovellettavan lain 3 artiklan mukaisesti. Tällainen lakiviittaus ei saa kuitenkaan johtaa siihen, että kuluttaja menettää hänelle sellaisin säännöksin annetun suojan, joista ei voida sopimuksin poiketa sen lain mukaan, jota lakiviittauksen puuttuessa olisi 1 kohdan nojalla sovellettu."
Ja nuo 5 ja 7 artiklan poikkeukset koskevat kuljetussopimuksia ja vakuutussopimuksia, joihin sovellettavasta laista säädetään erikseen.- Erinomainenvastaus
almarik kirjoitti:
Sonoc Empiren väite on väärä. Sovelletava laki määräytyy sopimusvelvoitteisiin sovellettavaa lakia koskevan ns. Rooma I -asetuksen mukaisesti. Kyseisen EU-asetuksen (joka on soveltamisalaltaan universaali) 6 artiklassa säädetään kuluttajasopimuksiin sovellettavsta laista seuraavasti:
"6 artikla
Kuluttajasopimukset
1. Sanotun rajoittamatta 5 ja 7 artiklan soveltamista, sopimukseen, jonka luonnollinen henkilö on sellaista tarkoitusta varten, jonka ei voida katsoa liittyvän hänen elinkeino- tai ammattitoimintaansa ("kuluttaja"), tehnyt toisen henkilön kanssa tämän harjoittaman elinkeino- tai ammattitoiminnan ("elinkeinonharjoittaja") yhteydessä, sovelletaan sen maan lakia, jossa kuluttajan asuinpaikka on, edellyttäen että elinkeinonharjoittaja
a) harjoittaa kaupallista tai ammattitoimintaansa maassa, jossa kuluttajan asuinpaikka on, tai
b) suuntaa millä tahansa tavalla tällaista toimintaa kyseiseen maahan tai useisiin maihin kyseinen maa mukaan lukien,
ja että sopimus kuuluu kyseisen toiminnan piiriin.
2. Sen estämättä, mitä 1 kohdassa säädetään, osapuolet voivat valita 1 kohdan vaatimukset täyttävään sopimukseen sovellettavan lain 3 artiklan mukaisesti. Tällainen lakiviittaus ei saa kuitenkaan johtaa siihen, että kuluttaja menettää hänelle sellaisin säännöksin annetun suojan, joista ei voida sopimuksin poiketa sen lain mukaan, jota lakiviittauksen puuttuessa olisi 1 kohdan nojalla sovellettu."
Ja nuo 5 ja 7 artiklan poikkeukset koskevat kuljetussopimuksia ja vakuutussopimuksia, joihin sovellettavasta laista säädetään erikseen.Hyvä almarik, näin juuri se menee.
- Ei toimi noin
almarik kirjoitti:
Sonoc Empiren väite on väärä. Sovelletava laki määräytyy sopimusvelvoitteisiin sovellettavaa lakia koskevan ns. Rooma I -asetuksen mukaisesti. Kyseisen EU-asetuksen (joka on soveltamisalaltaan universaali) 6 artiklassa säädetään kuluttajasopimuksiin sovellettavsta laista seuraavasti:
"6 artikla
Kuluttajasopimukset
1. Sanotun rajoittamatta 5 ja 7 artiklan soveltamista, sopimukseen, jonka luonnollinen henkilö on sellaista tarkoitusta varten, jonka ei voida katsoa liittyvän hänen elinkeino- tai ammattitoimintaansa ("kuluttaja"), tehnyt toisen henkilön kanssa tämän harjoittaman elinkeino- tai ammattitoiminnan ("elinkeinonharjoittaja") yhteydessä, sovelletaan sen maan lakia, jossa kuluttajan asuinpaikka on, edellyttäen että elinkeinonharjoittaja
a) harjoittaa kaupallista tai ammattitoimintaansa maassa, jossa kuluttajan asuinpaikka on, tai
b) suuntaa millä tahansa tavalla tällaista toimintaa kyseiseen maahan tai useisiin maihin kyseinen maa mukaan lukien,
ja että sopimus kuuluu kyseisen toiminnan piiriin.
2. Sen estämättä, mitä 1 kohdassa säädetään, osapuolet voivat valita 1 kohdan vaatimukset täyttävään sopimukseen sovellettavan lain 3 artiklan mukaisesti. Tällainen lakiviittaus ei saa kuitenkaan johtaa siihen, että kuluttaja menettää hänelle sellaisin säännöksin annetun suojan, joista ei voida sopimuksin poiketa sen lain mukaan, jota lakiviittauksen puuttuessa olisi 1 kohdan nojalla sovellettu."
Ja nuo 5 ja 7 artiklan poikkeukset koskevat kuljetussopimuksia ja vakuutussopimuksia, joihin sovellettavasta laista säädetään erikseen.Miksi sitten käytäntö ei ollenkaan vastaa tätä? Esim. tilaan usein vaatteita Iso-Britanniassa sijaitsevasta kaupasta, joka toimittaa vaatteita myös Suomeen (monen muun EU-maan lisäksi). Sinun mukaasi minun pitäisi voida palauttaa ilmaiseksi ne vaatteet, joita en halua.
Kaupan nettisivuilla kuitenkin sanotaan, että palautukset maksaa asiakas. Ja samaa sanoo Suomen posti. Kun tämä kyseinen yritys ei ole tehnyt Suomen postin kanssa palautussopimusta, niin miten edes voisin jättää paketin ilmaiseksi kuljetettavaksi? Ei posti kertakaikkiaan suostu ottamaan sitä vastaan jos eivät tiedä kuka kulut tulee maksamaan!
Olen varma että kertomastasi lainkohdasta on olemassa jonkinlainen poikkeus EU-lainsäädännön tasolla. - Ei toimi noin
Ei toimi noin kirjoitti:
Miksi sitten käytäntö ei ollenkaan vastaa tätä? Esim. tilaan usein vaatteita Iso-Britanniassa sijaitsevasta kaupasta, joka toimittaa vaatteita myös Suomeen (monen muun EU-maan lisäksi). Sinun mukaasi minun pitäisi voida palauttaa ilmaiseksi ne vaatteet, joita en halua.
Kaupan nettisivuilla kuitenkin sanotaan, että palautukset maksaa asiakas. Ja samaa sanoo Suomen posti. Kun tämä kyseinen yritys ei ole tehnyt Suomen postin kanssa palautussopimusta, niin miten edes voisin jättää paketin ilmaiseksi kuljetettavaksi? Ei posti kertakaikkiaan suostu ottamaan sitä vastaan jos eivät tiedä kuka kulut tulee maksamaan!
Olen varma että kertomastasi lainkohdasta on olemassa jonkinlainen poikkeus EU-lainsäädännön tasolla.Ja nyt löytyi sivukin joka tukee käsitystäni (kyseessä virallinen EU:n komission sivu): http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/online-shopping/faq/index_fi.htm
Kysymys: "Verkosta ostamani kamera on nyt toimitettu, mutta se ei ole sellainen kuin odotin. Minua huolestuttaa, sillä olen jo maksanut kameran. Voinko palauttaa kameran ja saada rahat takaisin?"
Vastaus: "KYLLÄ – Kun verkosta ostamasi tuote on toimitettu sinulle, sinulla on seitsemän työpäivää aikaa päättää, pidätkö tuotteen vai et. Syitä ei tarvitse ilmoittaa. Ilmoita vain myyjälle, että haluat peruuttaa tilauksen, minkä jälkeen myyjän on palautettava rahat. Samalla on palautettava kaikki mahdollisesti maksamasi toimituskulut.
Sinä maksat kuitenkin lähetyskulut, jotka aiheutuvat tuotteen palauttamisesta myyjälle."
"Sinä" on vielä lihavoitu!! Ei toimi noin kirjoitti:
Ja nyt löytyi sivukin joka tukee käsitystäni (kyseessä virallinen EU:n komission sivu): http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/online-shopping/faq/index_fi.htm
Kysymys: "Verkosta ostamani kamera on nyt toimitettu, mutta se ei ole sellainen kuin odotin. Minua huolestuttaa, sillä olen jo maksanut kameran. Voinko palauttaa kameran ja saada rahat takaisin?"
Vastaus: "KYLLÄ – Kun verkosta ostamasi tuote on toimitettu sinulle, sinulla on seitsemän työpäivää aikaa päättää, pidätkö tuotteen vai et. Syitä ei tarvitse ilmoittaa. Ilmoita vain myyjälle, että haluat peruuttaa tilauksen, minkä jälkeen myyjän on palautettava rahat. Samalla on palautettava kaikki mahdollisesti maksamasi toimituskulut.
Sinä maksat kuitenkin lähetyskulut, jotka aiheutuvat tuotteen palauttamisesta myyjälle."
"Sinä" on vielä lihavoitu!!Tuo EU:n komission sivusto kertoo EU-lainsäädännön mukaiset kuluttajan vähimmäisoikeudet. Nykyinen Eu:n kuluttajansuojalainsäädäntö on ns. minimisääntelyä: EU- lainsäädäntö asettaa jäsenvaltioille vähimmäistason, mutta jäsenvaltion kansallisessa lainsäädännössä voidaan suojata kuluttajaa tehokkaamminkin.
Huomaathan, että siteeraamassasi kohdassa mainitaan mm. 7 työpäivän peruutus/palautusaika. Se on EU:n etämyyntidirektiivin mukainen vähimmäisaika. Kuitenkin Suomen ja aika monen muunkin jäsenvaltion kansallisessa lainsäädännössä kyseinen peruutusaika on 14 päivää. Suomen osalta voit helposti tarkistaa tilanteen vilkaisemalla kuluttajansuojalain 6 lukua: siellä todellakin säädetään 14 päivän peruuttamisaika koti- ja etämyynnissä. (Sama 14 pv on myös uuden vuonna 2011 hyväksytyn, mutta ei vielä täytäntöönpannun EU:n kuluttajan oikeuksia koskevan direkttivin mukainen peruuttamisaika, joten komission sivustustotkin tulevat tältä osin lähiaikoina uudistumaan.)
Tuo komission sivu kertoo siis vain EU-kuluttajan vähimmäisoikeudet, mutta ei kerro mitään siitä, minkä valtion lakia sovelletaan, jos sopimuksella on liittymiä useampaan kuin yhteen valtioon ja valtioiden lait poikkeavat toisistaan. Mutta kyllä siitäkin löytyy komission sivustoilta tietoa, koska aiemmin manitsemani Rooma I -asetus on sekin EU-lainsäädäntöä.
Ja kuten aiemmin todettu, Suomen lain kuluttajaa tehokkaammin suojaavia säännöksiä sovelletaan rajat ylittävässä nettikaupassa myös silloin, kun muualle kuin Suomeen sijoittunut myyjä on - tavalla tai tosella - suunannut toimintansa Suomeen.- Ei toimi noin
almarik kirjoitti:
Tuo EU:n komission sivusto kertoo EU-lainsäädännön mukaiset kuluttajan vähimmäisoikeudet. Nykyinen Eu:n kuluttajansuojalainsäädäntö on ns. minimisääntelyä: EU- lainsäädäntö asettaa jäsenvaltioille vähimmäistason, mutta jäsenvaltion kansallisessa lainsäädännössä voidaan suojata kuluttajaa tehokkaamminkin.
Huomaathan, että siteeraamassasi kohdassa mainitaan mm. 7 työpäivän peruutus/palautusaika. Se on EU:n etämyyntidirektiivin mukainen vähimmäisaika. Kuitenkin Suomen ja aika monen muunkin jäsenvaltion kansallisessa lainsäädännössä kyseinen peruutusaika on 14 päivää. Suomen osalta voit helposti tarkistaa tilanteen vilkaisemalla kuluttajansuojalain 6 lukua: siellä todellakin säädetään 14 päivän peruuttamisaika koti- ja etämyynnissä. (Sama 14 pv on myös uuden vuonna 2011 hyväksytyn, mutta ei vielä täytäntöönpannun EU:n kuluttajan oikeuksia koskevan direkttivin mukainen peruuttamisaika, joten komission sivustustotkin tulevat tältä osin lähiaikoina uudistumaan.)
Tuo komission sivu kertoo siis vain EU-kuluttajan vähimmäisoikeudet, mutta ei kerro mitään siitä, minkä valtion lakia sovelletaan, jos sopimuksella on liittymiä useampaan kuin yhteen valtioon ja valtioiden lait poikkeavat toisistaan. Mutta kyllä siitäkin löytyy komission sivustoilta tietoa, koska aiemmin manitsemani Rooma I -asetus on sekin EU-lainsäädäntöä.
Ja kuten aiemmin todettu, Suomen lain kuluttajaa tehokkaammin suojaavia säännöksiä sovelletaan rajat ylittävässä nettikaupassa myös silloin, kun muualle kuin Suomeen sijoittunut myyjä on - tavalla tai tosella - suunannut toimintansa Suomeen.Kysyn uudelleen:
"Kun tämä kyseinen yritys ei ole tehnyt Suomen postin kanssa palautussopimusta, niin miten edes voisin jättää paketin ilmaiseksi kuljetettavaksi? Ei posti kertakaikkiaan suostu ottamaan sitä vastaan jos eivät tiedä kuka kulut tulee maksamaan!"
Meillä on nähtävästi eri käsitys siitä, mitä tarkoittaa "toiminnan suuntaaminen" johonkin maahan. Minun milestäni pelkästään se, että firma toimittaa tavaraa johonkin maahan, ei ole toiminnan suuntaamista siihen maahan.
Muutenhan esim. tuo kyseinen mainitsemani vaatefirma, ja kaikki muut Suomeen tavaraa myyvät firmat, esim. Amazon.co.uk, olisivat pakotettuja tekemään palautussopimuksen Suomen postin kanssa. Näinhän asia ei ole. Ei toimi noin kirjoitti:
Kysyn uudelleen:
"Kun tämä kyseinen yritys ei ole tehnyt Suomen postin kanssa palautussopimusta, niin miten edes voisin jättää paketin ilmaiseksi kuljetettavaksi? Ei posti kertakaikkiaan suostu ottamaan sitä vastaan jos eivät tiedä kuka kulut tulee maksamaan!"
Meillä on nähtävästi eri käsitys siitä, mitä tarkoittaa "toiminnan suuntaaminen" johonkin maahan. Minun milestäni pelkästään se, että firma toimittaa tavaraa johonkin maahan, ei ole toiminnan suuntaamista siihen maahan.
Muutenhan esim. tuo kyseinen mainitsemani vaatefirma, ja kaikki muut Suomeen tavaraa myyvät firmat, esim. Amazon.co.uk, olisivat pakotettuja tekemään palautussopimuksen Suomen postin kanssa. Näinhän asia ei ole.Totta on, että jos olet jo noutanut paketin postista, et voi sitä maksutta palauttaa paitsi silloin, kun ao. yritys on sopinut Itellan kanssa tällaisesta järjestelystä. Sen sijaan voit vaatia myyjältä myös palautuskulut, kuten mahdollisesti jo maksamasi kauppahinnan ja toimituskulut.
Alkuperäinen kysymys tosin koski nimenomaan sitä, ettei pakettia lainkaan noudeta postista. Kyllä se silloin lähettäjälle palautetaan eikä vastaanottajaksi merkityltä kuluja peritä. Tai jos joku yrittää periä, ei tarvitse maksaa.
Sinulla voi tietysti olla omakin käsitys siitä, mitä "toiminnan suuntaminen" tarkoittaa. Huomaa kuitenkin artiklan lisäys "millä tahansa tavalla". Yleisesti sen on katsottu kattavan mm. sähköisesti verkossa tehtävät sopimukset, jos verkkosivut on luotu ja muukin toiminta (mm. toimitukset) on järjestetty niin, että tarkoituksena on harjoittaa rajat ylittävää kuluttajankauppaa joko ilman maarajoituksia tai sitten yksilöidyin rajoituksin. Mutta kun kyse on EU-säädöksestä, tulkintavalta on yksinomaan EU-tuomioistuimella. Ennakkoratkaisua ei tietääkseni tuosta säännöksestä ole.
Ja kuten todettu, tulkinnan tarve EU:n sisällä poistuu lähivuosina, kun jo hyväksyttyjä yhdenmukaisia säännöksiä ryhdytään soveltamaan. Silloin ei enää ole käytännön merkitystä sillä, minkä valtion lakia milloinkin sovelletaan.
- lkjlkjl
Just kaltaistesi tilaajien takia ilmaiset palautukset on kohta historiaa.
Lakisääteisesti ilmaiset palautukset ovat kohta historiaa, mutta ei aloittajan kaltaisten tilaajien takia, vaan EU:ssa 2011 hyväksytyn uuden direktiivin täytäntöönpanon takia. Täytäntöönpanon takaraja on muistaaksen joskun vuoden 2014 syksyllä; siihen saakka nykyinen meno voi jatkua. Vapaaehtoisesti firmat saavat toki edelleen tällaisen palvelun tarjota.
Suomi on muuten ainoa EU-maa, jossa on ollut näin kuluttajaystävällinen lainsäädäntö. Mutta nyt sitten on tulossa voimaan yhtenäinen EU-lainsäädäntö, eikä se ole yhtä höveli.
- t.verkko
Siksipä en myykkään verkkokaupassini postiennakolla yhtikäs mitään, vaan kaikki on maksettava etukäteen luottokortilla tai pankkitunnuksilla.
Tämän takia palutukset ja noutamattajättämiset ovat historiaa ja kaikki asiakkaani hyötyvät tästä pienempinä toimituskuluina ja halvempina hintoina.
Jatkakaa vain huvikseen tilaamista ja noutamatta jättämistä, kyllä se hinnoissa näkyy. - ostaja2
Jos kerran tilattu ulkomailta niin varmaan on maksettu etukäteen sillä postiennakolla ei saa mitään ulkomailta suomeen.Eli jos ei hae pakettia postista eikä postilla ole sopimusta kaupan kanssa se ottaa yhteyttä sinne ja kauppa tietenkin sanoo maksaa palautuksen.Sen jälkeen kauppias vähentää lähetyskulut maksamastasi summasta ja palauttaa pyydettäessä loput rahat takaisin ja ei tule penniäkään takaisin jos et ota yhteyttä ja ilmoita pankkitietojasi:=)
Eu lait ei koske ollenkaan EU:n ulkopuolelta tilattuihin tavaroihin.Lukekaa myös kaupan ehdot jotka olet hyväksynyt ostaessasi.Ne sitoo ostajaa ei suomen lait.
Ja aina lukee myös Eu verkkokaupoissa seiraava eli valitukset käsitellään kauppiaan maassa eli ei niitä valituksia edes täällä käsitellä vaan paikallisten lakien mukaan.Valituksen tekeminen onkin sitten vaikeaa sillä pitää olla oikeaoppisesti tehty että edes otetaan huomioon.
Itse tilaan paljon ulkomailta ja kyllä olen aina paketit vastaanottanut ja kerran oli viallinen tuote jonka voin sovittuani palauttaa ja sain tilalle ehjän tuotteen parissa viikossa.Tilaan muuten suomesta lähes aina vain postiennakolla sillä silloin saa tavaran eikä pysty kauppias kusettamaan,kuten kerran kävi.Oli mennyt konkkaan ja sinne meni 700€.Samoin yksityisen kanssa kauppoja tehdessä ainoa tapa oikeastaan postiennakko ja lisäksi siihen vielä tarkistusoikeus jonka siihen saa.Eli postissa neitosen avustamana katsot jotta paketissa on mitä luvattiin ja sitten vasta maksat.Ei tule maksettua tiiliskiviä."Eu lait ei koske ollenkaan EU:n ulkopuolelta tilattuihin tavaroihin."
"..valitukset käsitellään kauppiaan maassa eli ei niitä valituksia edes täällä käsitellä vaan paikallisten lakien mukaan.."
No, nämä väitteet perustuvat ties mihin "ostaja2":n omasta hatusta vetäistyihin uskomuksiin ja oletuksiin, mutta oikeudellisten tosiasioiden kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.
Kansainvälisluontoisissa asioissa (= asialla on liittymiä useampaan kuin yhteen valtioon) sovellettavaa lakia koskeva kansainväilinen yksityisoikeus ja samoissa asioissa tuomioistuimen toimivaltaa koskeva kansainvälinen prosessioikeus ovat aika monitahoisia ja vaikeasti ymmärrettäviä oikeudenaloja. Enkä niistä nyt ryhdy tähän kirjoittamaan erityisiä luentoja. Muutama seikka kuitenkin:
Kyllähän ulkomaiset myyjät pääsääntöisesti valitsevat ehdoissaan sovellettavaksi laiksi oman kotivaltionsa lain, mutta vaikka tällainen ns. lakiviittaus sinänsä on sallittu, sillä ei voi mitätöidä kuluttajan asuinpakkavaltion pakottavia, kuluttajaa paremmin suojaavia säännöksiä (Ks. ketjussa aiemmin siteeraamani Rooma I -asetuksen 6 artikla.) Siitä firmat eivät jaksa ehdoissaan muistuttaa.
Ja kuten edellä jo totesin, Rooma I- asetus on soveltamisalaltaan universaali. Se tarkoittaa, ettei asetusta sovelleta yksinomaan sellaisissa asioissa, joiden osapuolet ovat EU-valtioista, vaan ihan kaikissa kansainvälisluontoisissa asioissa, joita Eu-valtion ao. tuomioistuin on toimivaltainen käsittelemään.
Ja siitä seuraakin sitten kysymys tuomioistuimen toimivallasta kansainvälisluonteisissa asioissa. Siitäkin on omat säännöksensä: EU-valtioissa yhtenäiset ja muissa valtioissa sitten omat (periaatteiltaan pitkälti vastaavat) säännökset omissa laeissaan. EU-valtioissa pääsääntö kuluttajariita-asioissa on, ns. Bryssel I -asetuksen mukaan, että kuluttajan kotipaikan tuomioistuin on toimivaltainen, jos juttu täyttää vastaavat krtiteerit kuin sovellettavaa lakia koskeva, ja edellä jo siteerattu Rooma I -asetuksen 6 artikla.
Ja käytännössä tämä siis merkitsee mm. sitä, että suomalainen kuluttaja voi suomalaisessa tuomioistuimessa nostaa kanteen sopimusriidasta missä tahansa maailman kolkassa sijaitsevaa ulkomaista yritystä vastaan, joka on "millä tavalla tahansa" suunnannut toimintansa Suomeen.Kuluttajariitalautakuna soveltaa omaan toimivaltaansa Bryssel I-asetuksen säännöksia, joten samoin edellytyksin valituksen voi tehdä sinnekin.
Se on toisaalta muistettava ja myönnettävä, että kuluttajalle mahdollisesti myönteisen tuomion pakkotäytäntöönpano ei onnistu niissä maissa, joiden kanssa ei ole sovittu tuomioiden keskinäisestä tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta (EU-maiden kesken on sovittu). Vakavasti otettavat asialliset firmat toki velvoitteensa hoitavat ilman oman maansa ulosottoviranomaistakin. On kuitenkin pakko lopuksi todeta vanhan venäläisen sananlaskun mukaisesti "paperi on paperia, käytäntö on käytäntöä".
- pure Jenkki
Riippuu mistä ostaa.Esim ostappa Jenkeistä verkkokaupasta jossa kielenä vain Englanti ja toimituskulut mainitaan vain Jenkkeihin,mutta toimitus onnistuu maailmanlaajuisesti myös.Kyllä siinä kaupassa vain Jenkkien säännöt pitää eikä Eu:n ollenkaan.Itse ostanut paljon tuolta sillä halvempaa jopa tulleineen,kuin monesti Euroopan nettikaupoissa puhumattakaan suomen sikakalliista verkkokaupasta.Suomen katteet 100-200% luokkaa monissa tuotteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1004860Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi202867Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242714Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441906- 251806
- 1381678
- 1521570
Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?
Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin1111531Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2821459Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.941390