Vertaistukea!

amelia1

Hei!

Olen melkein nelikymppinen kahden lapsen äiti. Olen kärsinyt OCD:sta niin kauan kuin muistan. Takanani on lyhyt terapia (ei lääkkeitä), mutta terapia jäi kesken. Lapsena kärsin rituaaleista, mutta ehkä iän myötä olen onnistunut pääsemään niistä pois. Se on kuitenkin aiheuttanut ilmeisesti koko OCD:n pakkautumisen päähän, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan.

OCD hallitsee päätäni. En ehkä ajattele pakkomielteitä koko ajan, mutta ajattelen pakkomielteisesti. Sitä on vaikea selittää, mutta OCD hallitsee minua, saatan tarttua mihin tahansa asiaan, ja ahdistua siitä. Tai alkaa pelätä jotakin terveestä ihmisestä absurdilta tuntuvaa asiaa. Varmistelen ja kyselen asioita miljoonia kertoja jne.

En selitä tässä koko ongelmaani, koska viestini tarkoitus oli etsiä vertaistukea. Kauheinta minusta koko OCD:ssa on se, että tunnen olevani täysin yksin. Mieheni ja äitini tietävät tästä, mutta vaikka kuinka yritän selittää tätä ongelmaa, tuntuu siltä, että en saa ymmärrystä. Tietysti tämä epäilykin kuuluu OCD:hen...

Olisi ihanaa kuuulla tarinoitanne tai arkipäiväisiä kokemuksianne joko ensin vaikka tässä ketjussa, ja ehkä myös sähköpostitse. En tunne henk. koht. ketään, joka kärsisi OCD:sta. Etsin foorumiakin, mutta ilmeisesti sellaista ei ole perustettu.

Mukavaa tammikuuta kaikille!

T. Amelia

3

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+9

      Heippa, mulla ei ole (vielä, olen juuri saamassa lähetteen psyk.yksikköön) todettu tätä ongelmaa, aiemmin on diagnosoitu masennus kahteen kertaan, nyt vasta oöen alkanut tajuta että masennus kumpuaa ilmeisesti muista ongelmistani.

      Olen siis päälle parikymppinen nuori äiti-ihminen, ja minulla on oireita esim. Sellainen ylisiisteys, eli jokainen nukkaköntti, ruuanmuru vaivaa ja myös omat irtohiukseni,joka päivä etsin niitä sängystä, paidoista yms. Sitten oma naamani,saatan korjata jotain meikkini osaa tuntikausia uudestaan ja uudestaan. Lautaset ja muut astiat laitan kaappiin aina niin että puhtaat alimmaiseksi,muuten se jää vaivamaan että juuri käytössä olleet on päällä tms. Näitä on monia, en voitti ehkä kaikkea kirjottaa.

      Lisäksi todella epämiellyttävä piirre minussa: olen sairaalla tavalla mustasukkainen miehestäni, mieleni kehuttää joka asiasta jotenkin epäilyttävän. Se on sairasta ja tiedän sen itsekin, mutta kun se tunne tulee nään vaan punaista, sydän hakkaa yms. Ja olen varma että olen oikeassa. Tutkin hänen vatteitaan päivittäin, onko niissä merkkejä toisesta naisesta. Jostain syystä myös tivaan häneltä asista uudelleen uudelleen uudelleen. samoja kysymyksiä ja hetkeksi saan rauhan ja taas ei kun kyselemään!

      Lisäksi kouluaikana kärsin esiintymisjännityksestä, joka nykyisin on muuttunut peloksi mennä esim. Vaatekauppoihin koska ne ovat täynnä naisia. Tuntuu että kaupungilla kaikki tuijottavat minua, nauravat juuri minulle. arkailen jopa teini-ikäisiä, kainse joku trauma on teiniajoilta jolloin olin hylkiö koulussa. Myös tunnen jotenkin kaupoissa että näytänkö epäilyttävältä,varkaalta tms. Ja en ole ikinä varastanut eli aika outoa on! Varmasti näytänkin epäilyttävältä kun alan hermostua ja tarkkailla itseäni ja muita.

      Töitä etsin parhaillaan ja masentaa kun en saa, samalla ahdistaa jo valmiiksi ajatus sinne menosta. Uuteen paikkaan. Olen ennenkin hermoillut näitä aina jo esim.edellinen päivä.jo ihan pilalla kun pelkään taas seuraavaa työpäivää..

      Kamalan pitkä viesti tuli vaikka yritin tiivistää suurimpia asioita, kiva jos jaksat lukea!

      • Amelia1

        Kiitos vastauksesta! Tällä palstalla kun ei koskaan voi olla varma asiallisesta sellaisesta...

        Jaksoin tosiaankin lukea sen loppuun ja myös samastuin oireisiisi. En ehdi vastata nyt pitkään, mutta tunnistan todellakin itsessäni saman tyyppisiä oireita. Minullakin jossakin vaiheessa OCD:ta on kausia, että tavoittelen sitä "oikeaa" oloa juuri sillä, että asioiden on oltava tietyssä järjestyksessä, tietyllä tavalla.

        Myös mustasukkaisuutta minulla on ollut, ja taistelen ongelman kanssa edelleen. On kauheaa, kun tietää, että kyse on epäreilusta tunteesta, mutta oma mieli vain onnistuu jotenkin huijaamaan. Eikä sitä tunnetta voi estää mitenkään! Vaikka kuinka puhuu itselleen järkeä, ahdistus on niin kokonaisvaltainen, että se voittaa. Ymmärrän sinua täysin. Toivottavasti sinäkin löydät avun. Minulla ei tällä hetkellä ole sen enempää lääkitystä kuin terapiaakaan, mutta ehkäpä tulevaisuudessa...


      • 15+7
        Amelia1 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Tällä palstalla kun ei koskaan voi olla varma asiallisesta sellaisesta...

        Jaksoin tosiaankin lukea sen loppuun ja myös samastuin oireisiisi. En ehdi vastata nyt pitkään, mutta tunnistan todellakin itsessäni saman tyyppisiä oireita. Minullakin jossakin vaiheessa OCD:ta on kausia, että tavoittelen sitä "oikeaa" oloa juuri sillä, että asioiden on oltava tietyssä järjestyksessä, tietyllä tavalla.

        Myös mustasukkaisuutta minulla on ollut, ja taistelen ongelman kanssa edelleen. On kauheaa, kun tietää, että kyse on epäreilusta tunteesta, mutta oma mieli vain onnistuu jotenkin huijaamaan. Eikä sitä tunnetta voi estää mitenkään! Vaikka kuinka puhuu itselleen järkeä, ahdistus on niin kokonaisvaltainen, että se voittaa. Ymmärrän sinua täysin. Toivottavasti sinäkin löydät avun. Minulla ei tällä hetkellä ole sen enempää lääkitystä kuin terapiaakaan, mutta ehkäpä tulevaisuudessa...

        Ihanaa kun ei ole ainoa, vaikka en tätä toivoisikaan kellekään! Itse söin cipralexiä muutaman kuukauden masennukseen,mutta kuten huomaa ongelmia on muitakin joten ajattelin nut odottaa että pääsisi ihan asiantuntijan luo pitkästä aikaa joka arvioisi miten aletaan asiaa hoitaa. Teini-iässä kävinkin pari vuotta ihan säännöllisesti itsetuhoajatusten ja jatkuvn pahan olon takia.

        Tuo mustasukkaisuusjuttu on siitä paha että vaikka minulla on kiltti ja rauhallinen mies niin ei hänkään enää oikein jaksa sitä kilahteluani, ja onhan se ymmärrettävää, kukapa tavllinen ihminen ymmärtäisi että se abatus vain vainoaa minua. Näen jopa unia siitä välillä. Unet ovat muutenkin olleet jo jonkin aikaa aika villejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2090
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1783
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1654
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1586
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1475
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1336
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      95
      1283
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe