Mikä ala minulle sopisi?

kukuku

Käytetään sitten kaikki kanavat hyödyksi. Heti aluksi sanon, etten kuvittele voivani koko työuraani työskennellä ihannetyöpaikassa, mutta sitä kohti kannattaa pyrkiä!

Eli meinaan vaihtaa yliopistossa alaa niin, että pohjana mulla olisi kasvatustieteiden kandi. En tee maisteriksi, koska motivaatio ei riitä ja ala ei tunnu oikealta.

Ongelma onsiis se, etten ole varma, minne sitten lähtisin opiskelemaan. Listataanpa asioita, joiden parissa haluaisin tehdä töitä:

- ihmisoikeudet
- lasten asema ja oikeudet
- naisten asema ja oikeudet
- kehitysyhteistyö
- ympäristönsuojelu

Ihannetyössäni olisi myös:

- kansainvälisyyttä
- yhteiskunnallista vaikuttamista
- yhteistyötä kollegojen kanssa
- suunnittelu- tai organisointityötä
- vaihtelevuutta ja etenemismahdollisuuksia

Haluan siis VAIKUTTAA. Poliitikoksi en halua, mutta ihannetyöpaikkani voisi olla jokin joitain näistä asioista ajava järjestö.

Juuri omia kiinnostuksiani vastaava pääainetta ei taida olla olemassa. Olen miettinyt kulttuurimaantiedettä, kansainvälistä politiikkaa ja valtiotieteellistä, mutta en tiedä, mikä vastaisi kiinnostuksenkohteitani parhaiten vai onko se mikään näistä.

Olen valmis muuttamaan opiskelun perässä Suomen sisällä ja työskentelemään tulevaisuudessa ulkomailla. Haluan opiskella yliopistossa.

Valtava kiitos kaikille jotka auttavat! :)

13

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hy ja uta
    • Inhokkialoja

      Olet aivan selvästi tähtäämässä alalle, jossa pääsee käyttämään muiden ansaitsemia ja keräämiä varoja sekä silti jatkuvasti itkemään epäoikeudenmukaisuutta ja vähäisiä resursseja.

      Kakun syöntiin halukkuutta näyttäisi olevan, mutta ei sen leipomiseen.

    • kukuku

      Hyvä jos sinä pärjäät ilman ihmisoikeuksia ja elinvoimaista ympäristöä, mutta me tavalliset kuolevaiset tarvitsemme niitä ja ihmisiä, jotka tekevät töitä niiden eteen.

      • 4 +20

        "kukuku", yhteiskuntatieteet, sosiaalipolitiikka, naistutkimus, kehitysmaatutkimus, kv-politiikka, politologia, sosiologia ja muut vastaavat, osittain aloittajan asettamat kriteerit täyttävät alat eivät todellakaan rakenna ihmisoikeuksia. Ihmisoikeudet nimittäin rakentuvat ihan ihmiskunnan luontaisen kehityksen - tieteellisen, kulttuurisen ja taloudellisen sellaisen - pohjalta.

        Akateemikko tutkii ja valittaa, kuinka asia x on väärin, kirjoittaa siitä väitöskirjan ja valittaa vähän lisää; sitten hän ehkä kirjoittaa muutaman vertaisarvioinnin läpi käyvän artikkelin vaikkapa asioista y ja z jne. Muutos parempaan on kuitenkin todellisuudessa fiksujen tiedemiesten, taitavien liikemiesten, aktiivisten kansalaisten yms. käsissä.

        Toki on mahdollista, että aloittaja pyrkii juuri jollekin yllä mainitsemalleni yhteiskunnan osa-alueelle - esim. liike-elämään tai kansalaisyhteiskunnan organisoijaksi - mutta aloitusviestistä voi helposti päätellä juuri sen, mihin nimimerkki "Inhokkialoja" viestissään päätyi; Ts. voisi helposti luulla, että aloittaja on lähinnä kiinnostunut oman sosiaalisen statuksensa nostamisesta epäoikeudenmukaisuuksien osoittamisen ja niistä valittamisen kautta, ja käytännössä katsoen muut, siis yrittäjät ja duunarit, joutuvat rahoittamaan koko lystin. Edellä kuvaamani kaltaisia ihmisiä on olemassa.

        Pahoitteluni aiheen aloittajaa kohtaa, mikäli olen erehtynyt tarkoitusperistäsi. Toivon kuitenkin, että ymmärrät, mitä yritän sanoa ja mitä nimimerkki "Inhokkialoja" yritti sanoa, ja toivon sinun ymmärtävän, että kyse ei ole (ainakaan omalla kohdallani) ilkeilystä tms. Vaihtoehtoinen näkökulma lienee vai ja ainoastaan positiivinen asia.


      • Inhokkialoja
        4 +20 kirjoitti:

        "kukuku", yhteiskuntatieteet, sosiaalipolitiikka, naistutkimus, kehitysmaatutkimus, kv-politiikka, politologia, sosiologia ja muut vastaavat, osittain aloittajan asettamat kriteerit täyttävät alat eivät todellakaan rakenna ihmisoikeuksia. Ihmisoikeudet nimittäin rakentuvat ihan ihmiskunnan luontaisen kehityksen - tieteellisen, kulttuurisen ja taloudellisen sellaisen - pohjalta.

        Akateemikko tutkii ja valittaa, kuinka asia x on väärin, kirjoittaa siitä väitöskirjan ja valittaa vähän lisää; sitten hän ehkä kirjoittaa muutaman vertaisarvioinnin läpi käyvän artikkelin vaikkapa asioista y ja z jne. Muutos parempaan on kuitenkin todellisuudessa fiksujen tiedemiesten, taitavien liikemiesten, aktiivisten kansalaisten yms. käsissä.

        Toki on mahdollista, että aloittaja pyrkii juuri jollekin yllä mainitsemalleni yhteiskunnan osa-alueelle - esim. liike-elämään tai kansalaisyhteiskunnan organisoijaksi - mutta aloitusviestistä voi helposti päätellä juuri sen, mihin nimimerkki "Inhokkialoja" viestissään päätyi; Ts. voisi helposti luulla, että aloittaja on lähinnä kiinnostunut oman sosiaalisen statuksensa nostamisesta epäoikeudenmukaisuuksien osoittamisen ja niistä valittamisen kautta, ja käytännössä katsoen muut, siis yrittäjät ja duunarit, joutuvat rahoittamaan koko lystin. Edellä kuvaamani kaltaisia ihmisiä on olemassa.

        Pahoitteluni aiheen aloittajaa kohtaa, mikäli olen erehtynyt tarkoitusperistäsi. Toivon kuitenkin, että ymmärrät, mitä yritän sanoa ja mitä nimimerkki "Inhokkialoja" yritti sanoa, ja toivon sinun ymmärtävän, että kyse ei ole (ainakaan omalla kohdallani) ilkeilystä tms. Vaihtoehtoinen näkökulma lienee vai ja ainoastaan positiivinen asia.

        Oikeassa olet tulkinnassasi. Minulle tuli aloittajan tavoitteista mieleen jonkin YK-järjestön vaikutusvaltainen edustaja, joka on huolehtimassa jonkin konflikti- tai katastrofialueen asioista. Edustaja asuu perheineen rauhallisella alueella, satojen kilometrien päässä toisen valtion suurehkossa kaupungissa muurien takaisessa bungalowissa, jota aseistetut vartijat vielä suojelevat ja jossa käytännön asioita hoitaa palvelijoiden lauma. Vartioidussa autosaattueessa hän päivittäin siirtyy töihinsä järjestön paikalliseen toimistoon, joka sijaitsee kaupungin liikekeskuksen pilvenpiirtäjässä. Muutaman kerran vuodessa edustaja pikaisesti vierailee panssariautosaattueessa tai helikopterilennolla tutustumassa pakolaisleirin ahtauteen ja surkeuteen. Loput ajasta hän valittelee eri tiedotusvälineille humanitaarista ongelmaa ja resurssien puutetta sekä kulkee diplomaattipassilla aihetta sivuavissa kansainvälissä konferensseissa.

        Arvostan suurestikin esimerkiksi lääkäreitä ja hoitohenkilökuntaa, jotka pyrkivät helpottamaan pakolaisleirien asukkaiden elämää työskentelemällä siellä puutteellisissa oloissa ja jopa oman henkensä uhalla, tai ihmisiä, jotka kaivelevat joukkohautoja, jotta vainajat voidaan tunnistaa ja luetteloida ja päästää heidän omaisensa kalvavasta epätietoisuudesta. Mutta alussa kuvaamani edustaja ei tähän joukkoon kuulu.


    • Ha121

      Tuli heti mieleen erilaiset järjestöt kuten Plan tai World Vision, Kepa, Vihreät yms.
      Yritä näihin, onnea työnhakuun.

      Terveisin
      H.A

    • kukuku

      " "kukuku", yhteiskuntatieteet, sosiaalipolitiikka, naistutkimus, kehitysmaatutkimus, kv-politiikka, politologia, sosiologia ja muut vastaavat, osittain aloittajan asettamat kriteerit täyttävät alat eivät todellakaan rakenna ihmisoikeuksia. Ihmisoikeudet nimittäin rakentuvat ihan ihmiskunnan luontaisen kehityksen - tieteellisen, kulttuurisen ja taloudellisen sellaisen - pohjalta.

      Akateemikko tutkii ja valittaa, kuinka asia x on väärin, kirjoittaa siitä väitöskirjan ja valittaa vähän lisää; sitten hän ehkä kirjoittaa muutaman vertaisarvioinnin läpi käyvän artikkelin vaikkapa asioista y ja z jne. Muutos parempaan on kuitenkin todellisuudessa fiksujen tiedemiesten, taitavien liikemiesten, aktiivisten kansalaisten yms. käsissä. "

      Pakko sanoa tähän, etten ymmärrä ,mistä välistä päättelitte minun haluavan "akateemikoksi, joka tutkii ja valittaa"? En sanonut haluavani tutkijaksi, en myöskään diplomaattiuralle viitateen viimeisimpään viestiin.

      Myöskään luettelemiesi alojen opiskelu ei tähtää nimenomaisesti tähän, vaan antaa laajat mahdollisuudet työskennellä NIMENOMAAN _esimerkiksi_ järjestöissä tai julkisella sektorilla töissä, jotka ihan käytännössä ajavat näitä asioita eteenpäin.

      Miten muuten teet eron "fiksun tiedemiehen" ja "valittavan akateemikon" välille? Vaikka en tutkijaksi tähtääkään, olen kuitenkin siinä uskossa, että maailman epäkohdat kaipaavat tutkimusta, jotta niiden poistamiseksi voidaan tarkoituksenmukaisia toimia tehdä. Miksi väheksyt tätä työtä?

      Ihmiskunnassa ei myöskään "luontaisesti" tapahtu sellaista automaattista kehitystä, joka rakentaisi ja edistäisi ihmisoikeuksien toteutumista. Todellakin tarvitaan ihmisiä, jotka tämän eteen tekevät tietoisesti ja päämäärätietoisesti töitä. Ja tämän työn organisointiin taas tarvitaan tutkimusta ja tutkijoita.

      En ymmärrä tällaista pakonomaista negatiivista ja väheksyvää suhtautumista.

      • 4+20

        "En ymmärrä tällaista pakonomaista negatiivista ja väheksyvää suhtautumista."

        Pahoittelen huonoa käytöstäni. Toisinaan negatiiviset stereotypiat, viitekehykset siitä, miten tietynlaiset ihmiset puhuvat, juoksevat järkeni yli.

        "Miten muuten teet eron "fiksun tiedemiehen" ja "valittavan akateemikon" välille? Vaikka en tutkijaksi tähtääkään, olen kuitenkin siinä uskossa, että maailman epäkohdat kaipaavat tutkimusta, jotta niiden poistamiseksi voidaan tarkoituksenmukaisia toimia tehdä. Miksi väheksyt tätä työtä?"

        Viittaan "valittavalla akteemikolla" esim. naistutkijaan, jonka koko teoreettinen viitekehys lähtee jo valmiiksi liikkelle siitä (ei-aina-niin-)implisiittisestä premissistä, että kaiken takana on mies, patriarkaatti tms. Toinen esimerkki on vasemmistolainen sosiologi (vaikka Michael Burawoy tai joku muu julkisen sosiologian edustaja), joka on jo valmiiksi niin kapitalismin vastainen kuin olla ja voi. Kolmantena esimerkkinä on uusliberaali ekonomisti, joka "tietää" jo valmiiksi, että "yksityistäminen ja taloudellinen vapaus ovat avain kaikkeen, koska muulloin minä olisin puhunut roskaa kaikki nämä vuodet, ja eihän niin ole voinut käydä, koska minä en koskaan ole väärässä..."

        Tuollaisia esimerkkejä on pilvin pimein, ja valitettavasti alan tulla enemmän ja enemmän siihen johtopäätökseen, että kaikki yhteiskunnallinen tutkimus - so. niin sanotut yhteiskuntatieteet - ovat enemmän tai vähemmän omien ideologisten vinoumien tai poliittisen eliitin luoman konsensuksen mukailua, ei mitään muuta.

        Mutta juu, pahoittelen sitä, miten tulkitsin viestiäsi. Tarkoitukseni ei ollut olla ilkeä.


    • kukuku

      Oletko oikeasti opiskellut yhteiskunnallisia aineita? Käsityksesi yhteiskuntatieteiden tutkimuksesta ja teoriasta kuulostaa todella omituiselta, kaukaa haetulta ja suoraan sanottuna siltä, että olet perehtynyt asiaan melko pintapuolisesti ja lähinnä ääripäihin. Ja joo, olen opiskellut yhteiskuntatieteitä, kuuluvat tutkintooni.

      • Nimimerkki unohtui

        Mielestäni nimimerkin "4 20" käsitys yhteiskunta"tieteistä" on täsmälleen oikea. Lähinnä politiikan teorian puolella esiintyy joitakin oivaltavia ja omaperäisiä ajatuksia, mutta niidenkin käytännön hyöty on tietysti olematon.

        Jos haluat jotain hyödyllistä saada irti yhteiskuntatieteistä, opiskele sosiaalityötä (tai tilastotiedettä, jos sen nyt haluaa yhteiskuntatieteisiin lukea). Sosiaalityökin on tietysti sen kuuluisan kakun syömistä, eikä leipomista, mutta ainakin sosiaalityöntekijät noin periaatteessa tekevät jotain konkreettista palkkansa eteen.


    • kukuku

      Edelleen, yhteiskuntatieteellinen EI valmista mihinkään yhteen tiettyyn työhön. Voit työskennellä niin monessa erilaisessa työpaikassa, ettei ole millään mahdollista yleistää noin. Käsittämätöntä.

      Edelleen olisi mielenkiintoista kuulla ehdotuksenne sille, miten tämä "konkreettinen työ palkan eteen" organisoidaan ja suunnitellaan ilman tutkimusta ja asiantuntijatyötä.

      "Kakun leipomisesta", maailmassa ja Suomessa on muutakin kuin raha. On myös sosiaalinen pääoma ja henkinen hyvinvointi. Kakun leipomiseenhan minulta ilmeisestikin löytyy halukkuutta, koska haluan panostaa tähän sosiaaliseen pääomaan. Jonkun sekin on tehtävä, jos Suomi halutaan pitää edes näin tasa-arvoisena=turvallisena valtiona. On todella kapeakatseista puhua tästä "kakusta" vain taloudellisesta näkökulmasta.

      Maailmankatsomuksenne vaikuttaa varsin kylmältä ja äärikapitalistiselta, jos sosiaalityö, järjestötyö yms. auttamistyö ei ole verorahojenne arvoista. Joku viisas on sanonut, että yhteiskuntaa tulisi jokaisen kehittää sellaiseen suuntaan, että voisi itse vaihtaa paikkaa heikoimmassa asemassa olevan kanssa. Empatiakykyisiä ihmisiä löytyy tältä palstalta jostain syystä järkyttävän vähän.

      JA olisi mielenkiintoista kuulla, mihin faktoihin näkemyksenne perustuvat.

      Minä lopetan tähän, kysyin alunperin vinkkejä, mikä pääaine minun pitäisi omien henkilökohtaisten arvojeni ja kiinnostuksenkohteideni perusteella valita. EN kysynyt mielipiteitä siihen, onko työ, jota tavoittelen, arvokasta vai ei. Tiedän, että se on.

    • ....................

      Aloittaja haluaa rahaa puhumisesta. Mitä vikaa on sitten politikoksi ryhtymisessä?

      Itse olen luonnontieteilijä ja inhoan asioihin vaikuttamista. Okei vaikutan sillä tavalla, että omat oloni ovat siedettävät (pidän puoliani). Minulle kuitenkin riittää 2000 e palkka vaikka koko loppu elämä, kunhan saan edes joskus käyttää aivojani.

    • sceptic_arc

      Juuri aloittajan kaltaisia kitisijöitä on ihan liikaa työmarkkinoilla. Lypsetään julkista sektoria ja hyödytään viholliskuvien luomisesta ja ihmisten pelottelusta. Kannattaisi ehkä harkita oikeita töitä? Valitettavasti ns. sosiaalivaltiossa loisii monia, jotka hyötyvät kurjistamalla maailmaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe