Mikä minua vaivaa?

Psyykkisesti sairas?

5 Vuotta sitten vahdoin työpaikkaa nykyiseen ja silloin tuntui siltä kuin olisi vapautunut vankilasta. 4 Vuotta meni hyvin ja töissä oli kivaa. Sitten meidän 2 henkilön toimipisteestä lähti työkaveri "parempiin" töihin ja jäin yksi. Aluksi meni hyvin, mutta hyvin pian töitä oli niin paljon, että ei ehtinyt hengähtää. Painoin vajaan vuoden aika hulluna töitä ja toivoin, että joskus helpottaisi. Sitten työt loppuivat kuin seinään ja vaikka tuo aluksi olikin ihan mukavaa, aika nopeasti olotila muuttui vieläkin surkeammaksi kuin hurjan työtahdin aikana. Työnantajan oletus tuntuu olevan se, että etsisin itse töitä ja hoitaisin kaikki muutkin asiat, vaikkei näihin ole mitään koulutusta tai osaamista. Pyynnöt työkaverin palkkaamisesta kaikuvat kuuroille korville. Nyt on ihan valtava stressi siitä, että mistä niitä töitä löytää ja miten. Myös työvirheitä on alkanut ilmaantumaan huolestuttavan paljon, kun ensimmäiset 9 vuotta työurasta vedettiin oikeastaan ilman mitään ongelmia. Joulun tienoilla päähän tuli lähes pakonomainen ajatus, että tavalla tai toisella tämä työpaikka on nähty. Uusien töiden löytäminen vain ei onnistukaan niin helposti ja omatoiminen irtisanoutuminen tuo pitkän karenssin :( Yritin puhua esimiehen kanssa, mutta ei se oikein tainnut ymmärtää avunhuutoani, enkä itsekään tainnut osata sanoa asiaani.

Syksyn mittaan alkoi ilmenemään väsymystä ja huomasi, että mikään ei oikein kiinnostanut. Sitä lähinnä oli kotona sohvalla tai tietokoneella. Mitä pidemmälle vuosi eteni, niin huomasi olevansa jatkuvasti vihainen ja pieninkin syy saa raivoamaan muille, Tässä on alkanut miettimään elämäänsä ja tullut siihen tulokseen, että mitään ei ole saavuttanut ja tälläistäkö ne loputkin vuosikymmenet tulee olemaan? Ei taida olla montaakaan hetkeä päivän aikana, ettei jokin asia aiheuttaisi ahdistusta. Sitä on miettinyt työpaikan vaihtoa, avioeroa ja kaikkein huolestuttavinta se, että joskus on käynyt mielessä myös itsetuhoisia ajatuksia. Uusin oire, jonka olen itse huomannut, on muistin ongelmat. Takeltelen sanoissa, alan puhumaan jotakin ja puhe vain loppuu (muut sanoneet näin tapahtuvan). Minulla ei ole koskaan ollut kalenteria ja kaikki asiat ja päivämäärät ovat olleet pään sisällä. Nyt kaikki pitää laittaa paperille, että muistaa hoitaa.

Pelkästään työasiat eivät ole kaiken takana (luulisin), vaan kotonakaan tilanne ei ole kaikkein helpoin (voisi kirjoittaa pari tuhatta sanaa). Perheessä on esimerkiksi syömishäiriöstä kärsivä lapsi, jonka kanssa on taisteltu jo muutama vuosi ja parisuhteenkin hoito jäänyt kaiken muun varjoon.

Vaimollekaan en ole koko totuutta kertonut olotilastani ja tässä alkaa olemaan aika toivoton tilanne, että mitä pitäisi tehdä. Tunnen olevani umpikujassa ja huoli tulevaisuudesta on kova.

1

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apukeinot käyttöön!

Jatkuva työstressi ja -tyytymättömyys nakertavat totta kai voimia ja jaksamista, joita tarvittaisiin myös yksityiselämän puolella.
      Moni on juuri sinun laillasi "työnsä mittainen" ja yrittää hoitaa vastuunsa työpaikalla vaikka henki menisi, koska ilman työtä ei koe olevansa mitään.

On osin myös itsesuojelua ja vastuunkantajan syyllisyyttäkin, että yrittää vain pinnistellä epätyydyttävässä työssä, jaksaa olla kunnollinen aviomies, isä ja rakastaja, eikä käytä apunaan stressin purkamisen kaikkia kanavia, vaikka ne olisivat saatavilla.

Sinullakin on käytössäsi mm. työhön kuuluva terveydenhuolto. puoliso ja perhe, tuttuja ja ystäviä, joiden kaikkien kanssa sinä voit puhua ja touhuta paljonkin, purkaaksesi itseesi kertynyttä negatiivista painolastia. Harrastukset toimivat oivana vastapainona stressaavalle työlle, tarkoitushan on saada stressihormonin erittyminen poikki muuttamalla ajatusten ja toiminnan rutiineja.

Hae apua, vaadi saada sitä, sillä sinun EI ole pakko selvitä kaikesta yksin ja vain näytellä jaksavasi ja hyväksyväsi kaikkea mitä eteesi lyödään.
      Jos työnantajasi on niin neuvoton johtaja ettei älyä ottamaan sinun työnkuvaasi kunnolla uudelleen tarkasteltavaksi, vihellä itse peli poikki ja marssi lääkäriin.
      Pidä huolta itse itsestäsi ja jaksamisestasi ja kieltäydy olemasta vain automaattinen muiden puolesta puurtaja.

Vietä lomaa joskus myös kaksin vaimosi kanssa, sillä kaiken jaksamisen perusta teille molemmille on teidän keskinäinen suhteenne. Te olette tiimi, jonka täytyy kyetä toimimaan elämän kaikissa tilanteissa. Teidän on opittava tukemaan toisianne kuuntelemalla toisianne ja puhmalla keskenänne myös vaikeista asioista. Ei niitä tarvitse kyetä ratkomaan saman tien, riittää kun olette ensin läsnä toisillenne myös heikkoina hetkinä.
      Yhdessä te olette vahvoja ja jaksatte siten huolehtia ongelmaisesta lapsestannekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe