vetää lenkillä..

labukka1

Ongelma suuri!!! Lenkkeillessä koirani kanssa, alkaa mahdoton veto, jos se näkee muita koiria, en enää pärjää siinä tilanteessa, monesti olen joutunut irrottamaan hihnan,(kerran kaaduin pahasti) koirani on labradorinnoutaja uros, ja hyvin vilkas..haluaisi jokaisen vastaantulijan moikata. Onko neuvoja miten saisin nämä ohitustilanteet sujumaan jatkossakin..

10

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä nyt

      jukolauti ala hihnoja irrotella, vaan pidä kiinni henkesi edestä. Muista että joku kerta saattaa vastassa olla koirasi viimeinen vastaantullut. Hanki hyvä ihminen nyt ensimmäiseksi kunnon talvikengät ja niihin liukuesteet, sekä tarvittaessa vyö johon kytket koirasi ellei voimat riitä pitelemään sitä. Tuskin se sinua mukanaan jaksaa kovin pitkään raahata.

      Kaikkein tärkein asia on että lenkille lähdet vain kuin koira on rento. Mene ja vie vaikka suoraan kesken koiran unien. Kun koira on raukea, on lähdön hetki oikea. Hissunkissun vaatteet päälle ja ulos.

      Seuraavaksi tärkein asia on että vietät siellä ulkona aina vähintään sen kaksi tuntia kerralla. Ainakin kaksi kertaa päivässä. Näin koiralla on patterit aina lopussa kun seuraavan lenkin aika tulee.

    • Maahan Muuttaja

      Kuonopanta on väline, jolla koiran vetämistä saa hallittua. Sen kanssa hihna lyhyelle ja menoksi. Tässähän on kysymys koiran kokonaishallinnasta. Jos koirasi ei kuuntele sinua eikä noudata ohjeitasi, se on koulutuskysymys.

      Miten ohjeistat koiraasi ohitukseen? Noin käy silloin jos ei ole muuta konstia kuin roikkua kaikin voimin hihnassa. Jos päästät koirasi irti tuossa tilanteessa, palkitset huonoa käytöstä joka tulee voimistumaan vaan.

      Omistaja ehkä kaipaisi ongelmakoirakouluttajan opastusta?

      Minulla on kaksi 40-kiloista nuorta urosta ulkoilutuksessa vyössä kiinni. Koirien ilmaantuessa näköpiiriin valpastuvat ja kiinnostuvat. Annan käskyn:sivulle! Siinä hihnat lyhyelle, (alle metrin vara) ja ohittaessa vielä muistutan:-Ei! jos vaikka vaanitaan tulijaa. Huom: ohituksessa hihna ei saa olla tiukalla, vaikka onkin lyhyt. Käskyn pitää tehota, ei fyysisen voiman.

      Sivulle-käskyä on harjoiteltava kuntoon erikseen häiriöttömässä tilanteessa, aluksi makupalan avulla. Näin päästään siististi ohi. Jollen ohjeista mitään, varmasti raahaavat minua kuin lapasta perässään ja tekevät mitä tahtovat.

    • canis.familiaris

      Käy ihmeessä näitä topiikkeja läpi. Tämä on suosituin kestoaihe täällä....avainsanat tähän on kontakti koiraan.

      • JepJep

      • canis.familiaris
        JepJep kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=HqbVbPvlDoM



        Canis sanoo usein, ja syystäkin, että ensin kontakti, sitten opetus.
        tuossa, sanoisin, molemmat on kohdillaan.

        joo on aikas kohdallaan....tuossa kai jo itse tekeminen on palkinto koiralle..=D


      • JepJep
        canis.familiaris kirjoitti:

        joo on aikas kohdallaan....tuossa kai jo itse tekeminen on palkinto koiralle..=D

        Niin on, koira nauttii kovasti. Tuntuu että se oikein innostuu kun taputukset lisääntyvät. Hienosti koulutettu koira.


      • JepJep kirjoitti:

        Niin on, koira nauttii kovasti. Tuntuu että se oikein innostuu kun taputukset lisääntyvät. Hienosti koulutettu koira.

        "Tuntuu että se innostuu..." Taputuksia on voitu käyttää palkkana palkan yhteydessä ;)
        jolloin taputukset jo mielikuvissa yhdistyy palkkaan.
        Ja juu,siitä jo itse tekemisestä voi muodostua palkka,varsinkin kun se tekeminen on kivaa.

        Itseasiassa(tuli mieleen alemmasta viestistä),koiratanssissa ei miellyttämishalu ole niinkään määräävässä osassa,kuten jossain "totisemmassa"hommassa.
        Tuo on laji,jossa koiralle luonnollista vauhdikkuutta,kuin myös kisassakin voi tavallaan palkata koiraa ja kannustaa.Jo pelkillä ruumiinliikkeillä,mitkä toimivat viitteinä koiralle,niin voi tehdä myös palkkausta.

        Hauska harrastus :)


      • molossi kirjoitti:

        "Tuntuu että se innostuu..." Taputuksia on voitu käyttää palkkana palkan yhteydessä ;)
        jolloin taputukset jo mielikuvissa yhdistyy palkkaan.
        Ja juu,siitä jo itse tekemisestä voi muodostua palkka,varsinkin kun se tekeminen on kivaa.

        Itseasiassa(tuli mieleen alemmasta viestistä),koiratanssissa ei miellyttämishalu ole niinkään määräävässä osassa,kuten jossain "totisemmassa"hommassa.
        Tuo on laji,jossa koiralle luonnollista vauhdikkuutta,kuin myös kisassakin voi tavallaan palkata koiraa ja kannustaa.Jo pelkillä ruumiinliikkeillä,mitkä toimivat viitteinä koiralle,niin voi tehdä myös palkkausta.

        Hauska harrastus :)

        Niin piti sanoa,kannattaisi aika monessakin tapauksessa kelailla vanhoja viestejä läpi.
        Moni topiikki kun on ikuisuusaihetta,joihin löytyy paljonkin mielipiteitä ja vastauksia,kun niitä kelailee ;)

        Ja sitäpaitsi,kun ne ongelmien poistamiset vaatii useinkin sitkeyttä ja oma-aloitteellisuutta.Kun noita vanhoja ketjuja selaa,niin tulee heti sitäkin harjoitettua osaltaan ;D


      • canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

        Niin piti sanoa,kannattaisi aika monessakin tapauksessa kelailla vanhoja viestejä läpi.
        Moni topiikki kun on ikuisuusaihetta,joihin löytyy paljonkin mielipiteitä ja vastauksia,kun niitä kelailee ;)

        Ja sitäpaitsi,kun ne ongelmien poistamiset vaatii useinkin sitkeyttä ja oma-aloitteellisuutta.Kun noita vanhoja ketjuja selaa,niin tulee heti sitäkin harjoitettua osaltaan ;D

        Näin on. Yleensä noiden ongelmien ydin taittuu yllättävännopeasti...


    • Tuohon on hyvä pyrkiä. ;D mistähän vain repis omalle koiralle tuommoisen miellyttämishalun... x)

      aloittajalle: Ennakoi! kilpaveto ison koiran kanssa vaarallista eikä johda mihinkään. Panta tai kuonopanta ovat parhaita hallintavälineitä ja niitäkin on käytettävä oikein: nosta pää ylös, niin koira ei voi vetää niin paljoa. Lisäksi intensiivisesti kannustusta eteenpäin/ seuraamista, mitä käskyä nyt käytätkin. Ja lisäksi labukalla pitäisi namien toimia hyvin houkuttimena.
      Tai suunnanvaihtoa vetäessä.
      Ja ehdottomasti lisää yhteisiä harjoituksia.
      Ei ole yhtä ainutta oikeata menetelmää: niinkuin Canis jo sanoikin, näissä keskusteluissa on käyty tuota aihetta läpi epäsäännöllisen säännöllisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe