Jalkarätit

Ensin alkuun esitän olettamuksen, että kaikki, myös palstan naiset, tietävät tämän erinomaisen kangaskappaleen. Onko aikoinaan tullut tutuksi miestenne kautta, itse emme varmaan ole sellaisia käyttäneet.

Olen tietoperäiseltä taholta kuullut monesti mielipiteitä, ettei ole jalkarätin voittanutta, sellaista sukkaa ei ole keksitty, joka vetäisi vertoja em. asusteelle.
Nyt uutisissa pohditaan järkytystä, minkä Venäjän puolustusministeri koki saadessaan tietoonsa, että heilläpäin on vielä tällainen kapine käytössä. Ilmeisesti heti järkyttyneenä marssi suoraan Putinin luokse, vaatien rättien poistamista.
Venäjällä näyttää riittävän ongelmia, onko mielestänne suuri askel eteenpäin, jos Venäjällä poistetaan jalkarätit?

13

2299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistelen että olet Sus --kapiaisen leski --olikos hänellä sillon aikoinaan näitä mainioiksi mainittuja jalkarättiä. Varmaan olikin hyvät --en ihmettele ,pesussakin varmaan tulee puhtaammaksi . ja kaikille omaa koko . Ajattelen armeijaa, missä niitä on käytetty Tai venäjällä vieläkin .

• texsanell1

Venänjän maa on niin laaja, etten yhtään ihmette vaikka jossakin vielä käyttäisivät jalkarättejä saappaissa! Ties vaikka aroilla tallustelisi heinäkenkiäkin, mikäpä siinäkään jos taidon osaa ja olis tottunut. Joku voi jopa tykätä siitä tunteesta.

Kaipa jossakin on originaaleja, jotka niitä kauluksettomia flanellipaitojakin pitää, ainakin on myynnissä jossakin maalaiskaupassa, mainoksesta päätellen.
      Lämpimiähän ne!

• ** **

Jalkarättien seuraajat armeijassa olivat virkatut syylingit.
      Aluksi jostain jätelangasta, todella huonosta.
      Myöhemmin vaaleasta lujemmasta langasta.
      Langat haettiin vastaanottopaikasta, samalla kun sinne jätettiin valmiit tossupinot.
      Hyvää taskurahaa ahkerille ja osaaville.

• ** **

"Jalkarätit poistettiin Suomen armeijan käytöstä vähitellen 1980- ja 1990-lukujen taitteessa. Sotilas- ja virkapukuohjeesta jalkarätit poistuivat vuonna 2001."

Kertoo Wikipedia.

• texsanell1

Niin,..kyllä ennen keinokuitusekoitusta villalankaan, villasukat saappaassa kuluikin nopeasti, saati sitten marssivalla jalkaväellä.

• Lorena*

Minulla on edelleen pari flanellista valkoista sinisillä raidoilla ehostettua jälkarättiä kaapissa, käytän niitä kengänkiillotukseen.

Pojat käyttävät intissä Nokian Kontio kumisaappaita joissa lämmikkeenä käytettiin pojalla sanomalehtipaperia - imi kosteuden pois sappaasta. Sitten kietaistiin sukanpäälle jalkarätti jalkaan ja ei kun saappaaseen. Eipä pojilla varpaat jäätyneet pitkillä jotoksilla talvipakkasessa. Virkattuja syylikkäitä oli myös käytössä samoin villasta vanutettuja syylikkäitä.

Uskon vieläkin käytettävän ainakin talviaikaan intissä Kontio kumpparien kanssa. Nykyisin sotilaiden varusteet ovat viimeisen päälle testattuja kestämään kovia pakkasia, vesisadetta ja käyttöön soveltuvina.

Tänä päivänä sotilakoti siskot kutovat lämpimät sukat joka saapumiserän pojille. Kyllä valtava pino sukkia häviää alta aikayksikön poikien kaappeihin tietysti kauneimmat ensin. Harrastus se on meille siskoille sukkasulkeinen.

Tulipa vain mieleeni, eivätkö tämän päivän äidit, siskot ja morsiamet osaa enää miesten saapassukkia kutoa, siltä näyttää.

• Ramoona*

Nätti kuin virsussa rätti...tuohivirsuun rätti olikin tarpeen täyttämään tyhjän tilan. Jalkarätti eli hienommlta nimeltään levysukka oli ainakin vielä 70-luvulla Suomenkin armeijassa ihan yleisessä käytössä. Minusta se oli hygieenisempi kuin villasukka , sieti kunnon kuumapesua. Kaipa ne Intin saappaat eivät aina ihan sopivaa kokoakaan olleet, ja hyvinhän flanelli puuvillaisena imee kosteuttakin. Eikö muuten tuolla Venäjän nuorilla miehillä ole armeijassa suurempiakin ongelmia kuin rätti-imago.
      Nyt näyttää lomakenkinäkin olevan Suomen pojilla maihinnousukengät ja asuna maastopuku...olisi ollut ainakin paraatissa kyllä komeampaa katsella heitä harmaissa.

Minulle on yllätys, että vihreät sisaret neulovat solttupojille sukkia, olen aina kuvitellut, että siellä ei saa mitään omia vaatteita pitää. Onkohan asia oikein tiedossa että omia villasukkia saisi käyttää armeijassa ? Kyllä ainakin minä ja tyttäreni osaamme neuloa villasukkia, omat isot ja pienet miehemme ja naisemme ovat aina itseneulotuissa villasukissa kulkeneet. Kumisaapaskeliä täällä riittää, ja mukava on tassutella talvisaikaan sisälläkin villasukissa. Kyllä meitä neulomisintoisia mummoja varmasti ilmoittautuisi Intin sukkatalkoisiin, jos saataisiin kutsu ja tietoa, mihin lähettää. Talkoilla kudottiin Jorvin sairaalaan vastasyntyneille pipoja ja Martoillakin on ollut villasukkakampnja ainakin vauvoille.

• Ai sinulla on vielä tallessa rätei, minulta on jotenkin muisti kuitenkin katkennut niiltä miehein rätti-aktiiviajoilta, vähemmän tarvitsi tietysti enää metsässä rämpiä. Sitäpaitsi 25:n vuoden palveluksen jälkeen voi lähteä eläkkeelle, hän lähti heti, 45-vuotiaana. Ei Sotakorkeaan halunnutkaan.
      No, mitäs minä noista haastamaan, mutta sukista sensijaan, kuules kun ei kunnon sukkalankoja tavallisista kaupoista saakaan ja harvassa on myynnissäkään, ei villasukkia taida enää muut neuloa kuin meidän ikäset.

Kylläpä johdatteli tää jalkarätti moniin muistoihin, tein minäkin osani sotilaskotihommissa, oli oikein pukukin. Sitten lainasin jollekulle sitä, ja hän ei sitä palauttanut, no en kai kaivannutkaan enää.
      Omat tyttöin ovat joskus harmitelleet, kun ei yhtään 70-luvun leninkiä oo jäänyt talteen, saatikka iltapukuja. Niin se kävi kaikille tavaroille, kun Viroon lähdettiin.

Pitääpä nyt seurata, miten tää rätti-asia sujuu Venäjän mailla !!!

• Vielä UKK:n eläessä Lapin mies sanoi, ei oo heinäkenghän voittanutta. Oli kai tietty tunturissa kasvanut heinä, jota lappalaiset kengissään käyttivät.
      Nyt tarvitaan Lapin ihmisen mielipide siitä mikä oli sen käytetyn jalkineen nimi. Toiseksi mitä tuo jalkineissa käytetty heinä oli. Tv:ssä kerran tätäkin asiaa sivuttiin.

En tiedä koska SA-int poisti jalkarätit varusmiehen tarvikelistoiltaan, mutta minun aikana ainakin niitä käytettiin. Palvelin v. 1958.
      Toki jalkarättejä kotona metsätilan töissä käytettiin villasukan päällä. Meitä oli 7 miestä perheessä, joten sukankulutus oli kova.

• Miun ukkoin tais olla 20. kieppeillä, kun oli -42 syntynyt eli vuonna -62, siis armeijaan meni, ja kadettikoulusta valmistu sitten -66 tai -67.

• susmorsian kirjoitti:

Miun ukkoin tais olla 20. kieppeillä, kun oli -42 syntynyt eli vuonna -62, siis armeijaan meni, ja kadettikoulusta valmistu sitten -66 tai -67.

Jalkarätit oli kovassa käytössä Santahaminassa, vuonna 54, ei siellä saappaissa sukkia ollut, hyvät jalkarätit olivatkin, täytyi vain osata hyvin laittaa jalan ympärille.
        Illalla vietiin jalkarätit pannuhuonneeseen kuivumaan, oli hyvät hajut aamulla.
        Armeejan jälkeen enkä sitä ennenkkään niitä käyttänyt. Kotona oli lampaita ja äiti kehräsi lankoja ja kutoi sukkia. Saappaidenkin käyttö vähentynyt, sukkia käytetään, Kyllä niitä eläkeläisten myynneistä saa, harva nuori osaa niitä kutoa, taitaa se kantapää olla pahin paikka.

• texsanell1

Vanhakansa oli hyvin käytännöllistä ennenvanhaan. Muista hymyille anoppiani Sipoossa, joka 11 lapsen äitinä oli sekä kutonut, että parsinut sukkia ja kintaita koko aikuisikänsä:D

Nähdessään ensimmäistä kertaa ostamani patakintaat, oivalsi muori heti, että kyllä noillakin pakkasessa pärjäisi. Se hellyytti kyllä minua , kylmältähän me äidit haluamme suojata.

Vielä lähes 90 vuotiaana hän tarkasti poikansa työrukkaset iltaisin, kunnes huomasi minun hankkineen uusia lammasvuorisia työrukkasia muutaman parin. Sitä kansanmuoria olis vaikea unohtaa :)

• Mitenlie eksyin tänne vaikka en ihan ikäkriteerejä vielä täytä. Jalkarätit on kiintoisa aihe. En ole itse käyttänyt, mutta isällä oli niitä aina - sodankäynyt mies ja läpiammuttukin. Myös puolisko varsinkin avioliiton alkuaikoina käytti vielä jalkarättejä, tai jos ei käyttänyt (en ole varma) niin puhui niistä kovin ihannoivaan ja kunnioittavaan sävyyn. Ollut Vaasassa armeijassa joskus -63 ja RuK:ssa, umpitalvella myös Sodankylässä. Uskon, hyvät ne oli saappaissa varmasti. Ja olisivat vieläkin. Jotain aika tiivistä flanellia, muistelen.

Tuli mieleeni että nythän kaikenlaiset extreme-kävelyt rinkkoineen on kovassa huudossa. Mikäs sen parempi vaelluskenkiin kuin kunnon jalkarätit? Itse kuitenkin käytän trekking-kengissä kahta sukkaa, ohut alle ja paksumpi päälle. Eipä tullut viime "jotoksella" yhtään rakkoa.

Saimander ei sitten unohda vanhoja kamuja vaikka vaihtaa leiriä, joohan ;-D

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      298
      11595
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7136
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5942
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5279
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4371
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4219
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3601
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3584
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3218
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3125
    Aihe