OCD siivous- ja käsienpesupakko

Ahdistunut17

Kertokaan miten pääsen eroon noin 18 vuotta jatkuneesta pakkosiivouksesta. Kotini on aina oltava putipuhdas, imuroin ja pyyhin pinnat päivittäin sekä pesen vessan. En voi mennä nukkumaan ennen kuin tämä siivous on tehty. On muuten liian likainen ja ahdistunut olo. Uutena oireena on käsienpesupakko ja suihkussa menee lähes puoli tuntia. Syön masennuslääkkeitä, jotka sopivat pakko-oireiden hoitoon, mutta ne eivät ole auttaneet. Jo toinen lääkemerkki menossa. Olen lukenut Kerrasta poikki-kirjankin, mutta en löytänyt siit apuja. Alan olemaan aivan liian ahdistunut, miten voin auttaa itseäni?

20

3722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisko tässä moi

      Pyydä, että saisit lähetteen terapiaan. Voitko mennä työterveyden kautta? Jos et, niin mene terveyskeskukseen ensin tavalliselle lääkärille ja pyydä lähete psykiatriselle. Sano, että lääkkeet ja oma apu ei nyt auta. Älä anna periksi, ennen kuin saat lääkärin vakuuttuneeksi, että tarvitset Kelan kustantaman terapian.

      On hyvä merkki tervehtymistäsi ajatellen, että tiedostat, että näin ei voi enää jatkua.

      Siis lääkäriin! Pian! Ja onnepotku persuuksiin, että asia lähtee selviämään!

    • Ahdistunut17

      Kiitos ihanan kannustavasta viestistä! En ole töissä nyt, joten työterveyttä ei ole ja rahat ei riitä yksityiseen terapiaan. Kelan kautta on ilmeisesti todella hankala päästä terapiaan, näin lääkäri epäili.

      Osaisitko sinä tai joku muu neuvoa, miten voisin koettaa terapoida itseäni niin että pääni ei koko ajan käskisi minua siivoamaan vaikka olen juuri siivonnut? Tai pesemään käteni vaikka olen ne juuri pessyt?

      Olen kokeillut vain SSRI-mielialalääkkeitä. Onko kokemusta, mitkä lääkkeet voisivat auttaa. Olen lukenut, että myös esim. psykoosilääkkeitä voisi kokeilla pakko-oireisiin?

      • Imurihullu

        Olin juuri tulossa tänne palstalle kysymään että onko tuommonen siivous pakko-oire... Alkaa jo niin kyllästyttään ko päivät menee siivotessa. Jatkuvasti pakko imuroida ja pyyhki paikkoja, tavarat pitää olla omilla paikoilla. Ikinä ei voi rentoutua koska siivous ei lopu koskaan! Mihinkään en voi lähteä ennenku KAIKKI on järjestyksessä, ja puhdasta. Pyykit pitää aina olla pesty. Ja 3 pientä lasta ei helpota tilannetta yhtään... Olisi kiva osata rentoutua ja leikkiä lasten kans, kyllähän ne hommat oikeasti odottaa, mutta kun kaikki pitää olla aina tip top! Miten tästä pääsee eroon? Aijemmin mulla oli myös tulipalo kammo ja tarkastelin paikkoja, mutta siitä olen päässyt täysin eroon omin avuin, mutta en tästä siivoamisesta :(


      • lääkitys

        Viitaten toiseen viestiketjuun (pakko-oireinen häiriö ja psykoosilääkitys), missä on mainittu mielenkiintoinen tutkimus.

        Kokeile Abilifyä, jos se auttaisi. Sitä ei ole tainnut vielä kovin moni OCD:sta kärsivä kokeilla.


      • Ahdistusääretön
        Imurihullu kirjoitti:

        Olin juuri tulossa tänne palstalle kysymään että onko tuommonen siivous pakko-oire... Alkaa jo niin kyllästyttään ko päivät menee siivotessa. Jatkuvasti pakko imuroida ja pyyhki paikkoja, tavarat pitää olla omilla paikoilla. Ikinä ei voi rentoutua koska siivous ei lopu koskaan! Mihinkään en voi lähteä ennenku KAIKKI on järjestyksessä, ja puhdasta. Pyykit pitää aina olla pesty. Ja 3 pientä lasta ei helpota tilannetta yhtään... Olisi kiva osata rentoutua ja leikkiä lasten kans, kyllähän ne hommat oikeasti odottaa, mutta kun kaikki pitää olla aina tip top! Miten tästä pääsee eroon? Aijemmin mulla oli myös tulipalo kammo ja tarkastelin paikkoja, mutta siitä olen päässyt täysin eroon omin avuin, mutta en tästä siivoamisesta :(

        Moikka, täällä 2 lapsen äiti samassa tilanteessa ja täysin loppu!!


      • toivotan onnea..
        Ahdistusääretön kirjoitti:

        Moikka, täällä 2 lapsen äiti samassa tilanteessa ja täysin loppu!!

        Itse olen myöskin neuroottinen, en tosin siivouksen suhteen.Voisiko olla jotta tämä siivous "hulluus" puree paremmin naisiin.

        Itseni kohdalla olen huomannut jotta kun yhdestä pääsen niin tuppaa tulemaan toinen neuroosi-hulluus tilalle.

        Nyrkkisääntö on se jotta kestä ahdistus, siitä se helpottuu. Ota tavoitteeksi jotta annat olla hujan hajan vaikkapa päivän ja sitten siivoat tai sellaisen ajan minkävoit kestää.


    • Ahdistunut17

      Miten pääsit eroon tuosta tulipalokammosta ja tarkastelupakosta? Auttaisiko samat keinot meidän siivouspakkoonkin? Oireesi kuulostavat siivouksen suhteen valitettavan tutuilta :( Tsemppiä sinulle!

    • 6543425

      Mulla oli toi pakko hygienia nuorena. Jos joku vieras istui sängylleni niin koko roska pesuun ja patja tampattavaksi. Pelkäsin erityisesti rasvaa ja ulostetta ja virtsaa joten vessassa käynnin jälkeen pesin käteni kahdesti ja molemmilla kerroilla jynssäsin 5min. Joskus ton hygieniä pakon aikana tärisin ja itkin (kyllä miehetkin itkee) kun ahdisti niin perkeleesti. Harmi vaan että psykologi jolle juttelin tuosta vähätteli ja piikitteli minua.

      Mulla alkoi helpottaa kun rupesin altistamaan itseäni runsaasti. Annoin kämpän mennä likaiseksi kunnolla ennekuin siivosin sen ja kappas vaan sehän tuntuu jopa puhtaalta toisin kuin silloin kun vaan siivoaa puhdasta kämppää kun muuten hajoaa pää. En ole oikein itsekään ihan varma miten se mullaa meni ohi mutta rasva tahrojen kammo jäi ja käsien pesu pakko.

      Ymmärrän kyllä että toi on todella v-mäinen ongelma kun on omaa kokemusta tuosta.

    • pitäisikö siivota

      Pistä vaikka puolisosi siivoamaan,uskon.että sen jälkeen siivous loppuu hän
      saa siitä varmaan äkkiä tarpeekseen.

    • Tautitutuksi

      Et selvästikään tunne tautia. Se, että puoliso siivoaisi, ei auta pakko-oireista.

      • Imurihullu

        Niimpä, ja talossa missä asuu siivoushullu varmasti joutuu puolisokin siivoaan, näin ainaki meillä, mutta puoliso ei aina ymmärrä että mitä siivoaa, kun ei likaa ole missään...


    • sopivasti siistiä

      Tarttuuko noi lapsuuden ajan hepuloinnit? mun puolison lapsuus oli jatkuvaa mäkätystä kuka siivoaa ja mistä, ei hetken rauhaa ja kauhee numero aina kenen lasi jne...nyt hän sit yrittää elää keskiverto tavallisesti ja ei ihan aina hokaa että terve ihminen EI ole pakkomielteinen, vaan mä pysytyn jättämään pari lasia ja tiskata ne aamulla. Olen itse myös opiskellut ja tehnyt töitä, joten siivous ei ole ollut mun elämä prioriteetti 1, kuten hänen äidilllään. Kysyin mitä hän harrasti? ei mitään oli vastaus, mutta hokasin kyllä että siivoustahan se. säälittävää...on vaan vaikea tottua laskelmointiin kuka tiskaa 3 lasia, ja kuka mitäkin. Ja ennekaikkea minä elän elämäni, en ole sairas, joten en nysvää rätti kädessä koko ajan. Ja mua ei vois vähempää kiinnostaa siivous, muuta kuin siivouspäivä kerran viikossa. Ei vaan ole aikaa! Korvissani soi puheet siivouksesta, ja toivoisin että parisuhde voisi olla muutakin...hermot menee, ja itseluottamus kun ei ikinä ole siivonnut tarpeeksi. Älkää mäkättäkö lapsillenne siivouksesta, vaan sopivasti kannustaen. Sairauksiin saa hoitoa...

    • lääke

      siivous tai sotku asiat tulevat siitä miten vanhemmat niihin suhtautuvat, eli Jos on ylipalkitsevaa tai ylirankaistua siivous tai sotku, niin siitä tulee ocd tiloja lapsille. Toivon että ihmiset yrittävät ajatella että se miten vanhempi opettaa ei ole se oikea tapa, ei alkoholin tai siivousvimmankaan kanssa. Muistakaa että kaikki mitä tekee liiikaa on myös maniaa, johon on ihan fyysinen lääke olemassa. Varokaa että mania ei etene pahemmaksi eli myös kiihkouskonto, vauhtia liikaa eli rahat menee tai puolisosta ei välitetä vaan mennään vaan itsekkäästi yötä päivää. Tässa tietoa kaikille, Hakekaa apua ajoissa, elämänne menee parmemmin, Kyse on aivokemian aineista.

    • justjoo

      Hohhoijaa... et vois olla enempi pihalla tästä sairaudesta.

    • Fenium65

      Minä lopetin kerrasta noin kuukausi sitten.......Kerta kaikkiaan kyllästyin koko hommaan.......Olen nyt 48 vuotias ja liian monta vuotta meni olemattomien pölypallojen sun muitten metsästykseen......Liian monta hukattua tuntia turhaan pesemiseen........Sitä vaan tajunta ymmärsi nyt keski-iällä että...."Mikään ei ole niin varmaan kuin epävarma"........

      Toki olo oli aluksi äärimmäisen tuskainen kun vanhat kuviot lopetti.......ei se helppoa ollut mutta en odottanutkaan olevan sen helppoa.......siinä kun pitää koko ajatusmallin muuttua uuteen malliin.......se ei käy käden käänteessä.

      Olen joitain vuosia sitten käynyt 3 vuotisen kongitiivisen terapian läpi yksityisellä ja vaikka tuntui toisinaan että hukkaan meni.....monta hyvää oppia jäi selkärankaan kuitenkin.

      Juuri tämä itsensä altistaminen lialle....epävarmuudelle.......kaikelle sille ettei voi kaikkea hallita ja antaa elämän tulla juuri sellaisena kun se on avasi minulle uuden näkökannan......Se ajatus että minä en raahaa elämääni mukana vaan itse heittäydyn elämääni juuri sellaisena kun se joka päivä avautuu minulle.......Iloineen,tuskineen,pelkoineen,ahdistuksineen,hyvän olon tunteeseen.

      Se että lopetin pakko-oireeni mitä lähinnä liittyivät likaisuuteen....tahrat tuntui aina että ne on oksennusta....vaatteiden pesua....itsensä pesua......kodin pesua......ym....ym......olin alustavasti miettinyt jo kauan ja tunsin vaan suunnatonta kyllästymistä ja päätin......päätin että joko saan elämäni omaan hallintaan tai sekoan lopullisesti.......näköjään en seonnut vaan aloin näkemään elämääni eri valoissa.....tunsin elämän läsnäolon kun minun ei tarvinnut olla "tutka" päällä joka hetkessä.......

      Tästä asiasta olisi paljonkin kerrottavaa mutta vastailen mielellään jos joku haluaan kysellä jotain....... =)

    • toivoa?

      Miten pystyit lopettamaan kaiken kerralla? Miten hallitsit ahdistusta? Kykenetkö nyt siivoamaan normaalisti vai uhkaako aiemmat tavat iskeytyä päälle?

    • Fenium65

      Pakko-oireiseen häiriööni suhtaudun samalla tavalla kuin alkoholisti alkoholiin.....Se sairaus on ja pysyy mutta minä hallitsen oireita eikä oireet minua.

      Olen tehnyt elämäni aikana monia "kerrasta poikki" toteutuksia ja aina se jossain vaiheessa hiipi takaisin ja nytkin olen toipumisvaiheessa ja tulen olemaan varmaan hyvän aikaa vielä.....altistuksia on tehtävä päivittäin.Jos tuntuu että jokin on "likainen" niin kohti vaan....

      Alkuahdistus oli suunnaton....ei todellakaan mikään helppo olotila.....sitä vaan sieti.....antoi vain sen vyöryä päälle.......enkä ainakaan vielä ole seonnut =)

      Tämän hetkinen siivoaminen on ihan normi linjalla.Imuroin silloin kun näyttää siltä...(yleensä alkaa olemaan pölypalloja nurkissa).....noin viikon puolentoista välein.....Lakanat vaihdan noin 10 pv välein ja pölyjen pyyhintä samalla kun imuroin....Lattian pesu on niitä hommia mitä en millään viittis tehdä että vois sanoaa että muutaman kk välein......Sitten olen miettimättä siivousta ennenkuin alkaa pölypalleroisen pyörimään jaloissa.

      Pakko-oireisuus on ahdistuksen siirtämistä......Sehän menee sillä tyylillä "että kun teen tämän ja tämän asian näin ja niin ja niin monta kertaa kaikki on taas hyvin".....aikamoista itsensä huijaamista.....tuohan se hetken helpotuksen palautuakseen takaisin.

      Se suurin kaatava ahdistus kesti minulla noin 2 vko.......ennenkuin alkoi helpottaa.....mutta jos ottaa huomioon kuinka kauan aikaa on totellut omia neuroosejaan niin siihen suhteutettuna aika lyhyt aika.

      • Fenium65

        Mitään lääkityksiä minulla ei ole ollut enään vuosikausiin pakko-oireisiin.Nuorempana kokeiltiin kaikki mahdolliset....neurolepteistä suureen annoksen ssri lääkitystä.....ei ollut mitään apua.Ainoa mikä on auttanut parantumisessa on se pelätty altistus.


    • Up_____

      Voi aiheuttaa alkoholismia ja lääkkeiden liikakäyttöä myös, jos ei enää jaksa. Ja sitten ei jaksa enää siivotakaan. Jäljelle jäänee ahdistuksen tunne. Ja siivous silti ahdistuksen tunteen kanssa mielessä mahdollisesti. Sitten jos ei voi enää vieraille penkeillekään istua, miten menet lääkäriin? Heittää kaikki pois, eikä kukaan tajua miksi. ?

    • Yhteiskunnan

      Yhteiskunnan olisi aika alkaa tajuamaan kuinka paljon erilaisia ongelmia ihmisillä on ja antaa ihmisille tilaa olla erilaisia ja parantuakin joskus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe