Aineenopettajaksi?

opettajaksi kenties?

Olisin hyvin kiitollinen, jos joku osaisi auttaa minua!!! Olen pulassa..

Olen 17-vuotias tyttö, opiskelen lukion 2. luokalla ja tykkään opiskella, mutta lukio on mennyt vähän huonosti tai itselleni heikot aineet eli matemaattiset & luonnontieteet laskevat rutkasti keskiarvoani. Keskiarvo on sellainen 7 pintaan vain :/ Toivon todellakin, että onnistuisin minulle vahvoissa aineissa sitten ylppäreissä!! ...toivossa on hyvä elää...

Tavoitteena olisi yliopistoon hakeutuminen. Olen aina halunnut opettajaksi, 1. luokalta asti. Haluaisin aineenopettajaksi lukioon, minua kiinnostaa nuorten kanssa työskentely ja nautin opettaa muille asioita. Kouluainessa minua kiinnostaa etenkin historia, yhteiskuntaoppi, filosofia ja elämänkatsomustieto.

Minua kiinnostaisi, että mihin yliopistoon näitä aineita lukemaan? Onko yliopistoilla eroja tai onko väliä? Vai yrittääkö johonkin minne pääsee? Apua, auttakaa!!

Minkälaiset työmahdollisuudet on tulevaisuudessa tällä alalla? Palkkaus? Riittääkö töitä tulevaisuudessa?

Kiitoksia kaikille asiallisille vastaajille jo näin etukäteen!! :)

20

1754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opox

      Kaikkiin yliopistoihin pyritään pääsykokeella. Yliopistoilla on eroja, käy tutkimassa. Opiskelupaikkaa valitessa täytyy huomioida monia seikkoja.
      Työmahdollisuudet riippuvat siitä, kuinka paljon noita aineita tulevaisuudessa opiskellaan ja opetetaan.
      Käy lukiosi opon juttusilla, niin saat tarkempia tietoja.

    • austerism1

      Eli nähtävästi historian ja yhteiskuntaopin opettajaksi.

      Tämä tarkoittaa sitä, että haet opiskelemaan historiaa. Sitä on tarjolla useassa yliopistossa. Ainakin Helsinki, Turku, Jyväskylä, Oulu, Tampere, Joensuu. Sinänsä yliopistolla ei ole suurta merkitystä - saman pätevyyden saat joka paikasta.

      Ymmärtääkseni historian ja yhteiskuntaopin opettajaksi haluavan pitää opiskella tiettyä määrä sitten yhteiskuntieteellisiä aineita. Lisäksi voit opiskella filosofiaa. Yliopistossa sinun pitää sitten vielä hakeutua aineenopettajakoulutukseen, eli suorittaa pedagogiset opinnot. Nämä siis nivoutuvat osaksi opintojasi.

      Historian ja yhteiskuntaopin opettajien työllisyystilanteesta en osaa sanoa.

      • työtön historianop.

        Työllisyystilanne on huono, kuten muillakin aineenopettajilla tällä hetkellä. Vakituista paikkaa on todella vaikea saada. En suosittele!


    • diudiudau

      Jos haluat historian ja yhteiskuntaopin opettajaksi, niin ainakin Helsingin yliopistossa yksi tapa on hakea ensin opiskelemaan jotain historia-ainetta. Opettajaopintoihin haetaan erikseen sitten, kun olet saanut ensin paikan yliopistosta. Koe on tekstipohjainen haastattelu, jossa arvioidaan esim. motivoituneisuutta. Hakuryhmät perusopetukseen on jaettu aineittain (esim. historiaan valitaan vuosittain max. 12 ja kokeessa kävi viime vuonna 23).

      Lukio-opettajaksi kun haluat, niin sinun on suoritettava vähintään 120 op toisesta opetettavasta aineesta (esim. historia) ja toisesta opetettavasta aineesta (esim. yhteiskuntaopin eli valtsikasta opintoja) riittää 60 op (eli käytännössä katsoen perus- ja aineopinnot). Opettajan pedagogiset opinnot ovat laajuudeltaan myös 60 op. Kun vielä huomioidaan, että esim. Helsingin yliopistossa hum. tdk:n pakollisia opintoja (kieliopinnot jne.) on 25 op, on siinä jo melkein koko tutkinto kasassa (120 60 60 25=265 op, maisterin tutkinnon minimi 300 op). Kolmatta opettetavaa ainetta ei saa millään mahtumaan minimitutkintoon, joten kannattaa miettiä sopivaa komboa. Esim. historian ja yhteiskuntaopin yhdistäminen on aika perus, eikä filosofia EK myöskään täysin poissuljettu ole. Palkkauksesta on vaikea sanoa mitään.

    • opettajaksi kenties?

      Kiitoksia, näistä oli pikkaisen apua! Vois käydä myös opon puheilla :) Täytyy todella pohtia vielä, että mitä haluaa elämältään. Mutta opettajanura kiinnostaa kyllä paljon..

      • 3r4v54

        Koululla ei ole niinkään väliä. Sama se valmistuuko Joensuusta vai Helsingistä, mutta kannattaa huomioida opiskelupaikkakunnan valinnassa asuntojen hinnat ja muut opiskeluun vaikuttavat asiat.


    • hjkjhlk

      Opettaja lehdessä oli viime vuonna juttua, että historian & YH:n opettajien koulutusta pitäisi vähentää, sillä töitä ei riitä. Itsekin pohdin jossain vaiheessa kyseistä alaa, mutta päädyin oikeustieteisiin, jotka koin kiinnostavammaksi.

    • opettajaksi kenties?

      Voihan kökkö :( Noh, täytyy miettiä sitten erilaisia vaihtoehtoja.

      Mitäköhän opettajia sitten tarvittaisiin tulevaisuudessa, opettajan ammatti kiinnostaisi hirveästi. Enkä haluaisi siitä luopua ainakaan vielä.

    • austerism1

      Muutama vaihtoehto:

      - Luokanopettaja erityisopettajan pätevyys. Tai luokanopettaja jatkoksi aineenopettajan pätevyys.
      - S2-opettaja.

      Kieltenopettajia tarvitaan kyllä varmasti jatkossakin.

      Toisaalta, jos kuitenkin historia on se pääintressi, niin minusta kannattaa sitä pyrkiä opiskelemaan ja hankkia se opettajan pätevyys eikä ehkä niin hirvittävästi murehtia työllistymistä.

    • luokanopettajat

      Luokanopettajan pätevyys voisi olla hyvä vaihtoehto. Lisäksi jos matemaattiset aineet kiinnostavat voisi harkita niiden aineenopettajan pätevyyttä, joista kuulemma on pian pulaa (tai ainakin näin kehuskellaan uef:in nettisivuilla).

    • opettajaksi kenties?

      Täytyy pohtia, filosofia ja historia kiinnostaa erityisesti. Mutta opettaminen yleensäkin. Ehkä vaan elän unelmaani ja opiskelen, enkä ota stressiä tulevasta työtilanteesta, että onko niitä töitä vai ei. Sen näkee sitten. Niin ja voihan sitä sitten opiskella lisää ja kouluttautua lisäksi johonkin toiseen ammatiin. Elämähän on valintoja täynnä. Uusia ovia avautuu kokoajan ja toiset ovet menevät kiinni.

    • ikuinen opiskelija

      Jos olet aikeissa lähteä lukemaan esim. historiaa yliopistoon, niin ei se aineenopettajanpätevyyden hankkiminen ainakaan pahitteeksi ole! Opintoihin kuuluu myös opetusharjoittelua, joten jos huomaat opettamisen olevan aivan hanurista, niin ainahan voit sitten kehitellä jotain muuta :) Itse opiskelen juuri sitä mistä nautin, vaikka työtilanne (varsinkin nyt 2. opiskeluvuoteni syksystä lähtien) on ollut erittäin vaikea. Olen kuitenkin sitä mieltä, että osaavalle ja aiheesta kiinnostuneelle löytyy aina töitä :)

    • opettajaksi kenties?

      Minusta ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, että ainut mitä haluan niin olisi opettaminen ja historiasta olen todella kiinnostunut, joten ajattelin ne yhdistää. Lapset/nuoret ovat myös kiinnostaneet ja niiden kanssa toimiminen. Mutta senhän näkee vasta sitten myöhemmin, että onko opettaminen todellisuudessa se mitä haluan vai ei. Haaveita ja unelmia täytyy aina olla, muuten ei jaksa edes yrittää!

      Tietääkö joku, että onko opetusharjoittelu valvottua? Onko siellä joku tarkkailemassa sun opetusta ja kirjaamassa ylös asioita? Vai saatko harjoitella ihan rauhassa (ilman vieraspuoleisia katseita) ja vasta näyttökerralla on joku? Vai miten se homma menee käytännössä?

      • austerism1

        "Tietääkö joku, että onko opetusharjoittelu valvottua? Onko siellä joku tarkkailemassa sun opetusta ja kirjaamassa ylös asioita? Vai saatko harjoitella ihan rauhassa (ilman vieraspuoleisia katseita) ja vasta näyttökerralla on joku? Vai miten se homma menee käytännössä?"

        Opetusharjoittelu on valvottua. Sitä tehdään useaan otteeseen vuoden kuluessa ja mahdollisesti myös eri oppilaitoksissa - tosin pääosin yliopistojen yhteydessä olevissa normaalikouluissa.

        Pätevyyden voi suorittaa myös jälkikäteen työn ohessa (näin tein itse) esim. ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Myös tällöin suoritetaan opetusharjoittelu. Yleensä tämä menee niin, että jo siis työssä olevan opettajan tunneilla käy esim. joku kollega, joka antaa sitten palautetta. Lisäksi opettajakorkeakoulun ohjaaja käy seuraamassa tunteja ja antaa palautetta, ja lisäksi opiskelijoilla on vertaisarviointi, eli joku toinen opettajan pätevyyttä suorittava opiskelija voi tulla seuraamaan tunteja, ja toisaalta pitää itse käydä jonkun toisen tunneilla.

        Minä olen siis pätevyyden suorittanut aikaa sitten, mutta juuri äskettäin minun tunneillani kävi yliopistolla pedagogisia suorittava kieltenopiskelija. Kyseessä oli jonkinlainen syventävä harjoittelu, eli he käyvät viikon tai parin aikana jossain oppilaitoksessa seuraamassa opetusta. Ihan mukavaa oli.


      • austerism1
        austerism1 kirjoitti:

        "Tietääkö joku, että onko opetusharjoittelu valvottua? Onko siellä joku tarkkailemassa sun opetusta ja kirjaamassa ylös asioita? Vai saatko harjoitella ihan rauhassa (ilman vieraspuoleisia katseita) ja vasta näyttökerralla on joku? Vai miten se homma menee käytännössä?"

        Opetusharjoittelu on valvottua. Sitä tehdään useaan otteeseen vuoden kuluessa ja mahdollisesti myös eri oppilaitoksissa - tosin pääosin yliopistojen yhteydessä olevissa normaalikouluissa.

        Pätevyyden voi suorittaa myös jälkikäteen työn ohessa (näin tein itse) esim. ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Myös tällöin suoritetaan opetusharjoittelu. Yleensä tämä menee niin, että jo siis työssä olevan opettajan tunneilla käy esim. joku kollega, joka antaa sitten palautetta. Lisäksi opettajakorkeakoulun ohjaaja käy seuraamassa tunteja ja antaa palautetta, ja lisäksi opiskelijoilla on vertaisarviointi, eli joku toinen opettajan pätevyyttä suorittava opiskelija voi tulla seuraamaan tunteja, ja toisaalta pitää itse käydä jonkun toisen tunneilla.

        Minä olen siis pätevyyden suorittanut aikaa sitten, mutta juuri äskettäin minun tunneillani kävi yliopistolla pedagogisia suorittava kieltenopiskelija. Kyseessä oli jonkinlainen syventävä harjoittelu, eli he käyvät viikon tai parin aikana jossain oppilaitoksessa seuraamassa opetusta. Ihan mukavaa oli.

        Lisäys vielä. Käytännössä pätevyys on hankittava tavalla tai toisella, sillä muuten on aika turha haaveilla opettajan urasta.


      • Anonyymi

        Opetusharjoittelu oli ainakin ennen valvottua. Teet tuntisuunnitelman, ohjaava opettaja tarkastaa sen, pidät oppitunnin suunnitelman mukaan, jolloin ohjaava opettaja on koko ajan läsnä. Tunnilla on yleensä mukana myös muita opetusharjoittelijoita seuraamassa opetustasi. Tunnin jälkeen pidetään palaveri tunnistasi ja ruoditaan kaikki hyvä ja tietysti myös kehittämistarpeet. Tällaisia tunteja pidetään iso määrä. Tähän kyllä tottuu.

        Harjoittelija ei pidä yhtään tuntia ilman yleisöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opetusharjoittelu oli ainakin ennen valvottua. Teet tuntisuunnitelman, ohjaava opettaja tarkastaa sen, pidät oppitunnin suunnitelman mukaan, jolloin ohjaava opettaja on koko ajan läsnä. Tunnilla on yleensä mukana myös muita opetusharjoittelijoita seuraamassa opetustasi. Tunnin jälkeen pidetään palaveri tunnistasi ja ruoditaan kaikki hyvä ja tietysti myös kehittämistarpeet. Tällaisia tunteja pidetään iso määrä. Tähän kyllä tottuu.

        Harjoittelija ei pidä yhtään tuntia ilman yleisöä.

        Täytyy ymmärtää, että koululaiset käyvät ainutkertaista koulunkäyntiään. Heidän kanssaan ei "harjoitella", vaan heidän on saatava täysipainoista opetusta joka tunti. Siksi ohjaava opettaja on koko ajan läsnä opetusharjoittelijoiden tunneilla. Harjoittelijalle jokainen tunti on näyttö.

        Opettajan ammatti on siitä erikoinen, että mitään ei enää voi harjoitella, kun olet valmis opettaja ja työssä. Opetat täydellä vastuulla ensimmäisestä tunnista alkaen.


    • sutisetä

      Ruotsissa ja Tanskassa on kova pula opettajista ja opettajankoulutukseen on helppo päästä varsinkin Ruotsissa. Jos on pätevä opettaja yhdessä Pohjoismaassa on sitä myös muissa Pohjoismaissa.

    • opettajaksi kenties?

      Okei kiitos austerism1! Tämä selvensi ajatuksiani paljon :) Ei se mua haittaa, että joku katselee ja arvioi, ei sitä huomaa kun tekee töitä. Oli kiva tietää miten se käytännössä menee tuo opetusharjoittelu.

      Kiitoksia vatsauksista kaikille!

    • Moi, oletan ettet tule näkemään tätä, mutta lähditkö opiskelemaan opettajaksi? Ja jos niin minkä aineen? Olen ollut nyt 4 vuotta halukas opiskella opettajaksi. Tämän takia kiinnostaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2651
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1104
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1064
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe