Paljonko on paljon?

Olen jalkapoikkimuksen takia ollut kotini vankina viitisen viikkoa syystä että minulla on ollut ulkonaliikkumiskielto. Ei käytöksestäni johtuen, vaan vääristä jalkineista eli aamutossua kummempaa ei ole jalkaan saanut. Näissä talvisissa olosuhteissa ei liene kenellekään suositeltavaa lähteä urheilemaan hengellään tai edes sääri- tahi ranneluullaan moisissa vetimissä.

Tästä johtuen kotini jokainen kolkka on tullut tutuksi. Puhumattakaan teeveen päiväohjelmista sekä netin keskustelupalstoista.

Nyt liikuntarajoitteisuuteni kalkkiviivoilla katselen keittiön sälekaihtimia. Melkomoinen pöly- ja varmaan rasvakerroskin niissä on. Äkkiä laskien kummankin ikkunan säleverhossa on n. 60 liuskaa. Kummankin kaihtimen leveys on 180 cm. Melkoinen työ ruveta niitä puhdistamaan ja mietin, paljonko maksaisin siitä, että joku muu tekisi sen työn puolestani.

Paljonko sinä, lukijani, olet valmis maksamaan työstä tai velvollisuudesta, jonka joku muu tekee puolestasi? Ja oletko huomannut, miten paljon nyt jo toiset sitä tekevät?

Mietipä, miten paljon nyt jo toiset tekevät puolestasi ja miten siitä maksat. Vai pidätkö sitä pelkästään saavutettuna etuna?

19

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nokka-eläin

Meille ei kukaan tee yhtään mitään ilman maksua.

Rahaa annamme, kun tarvitsemme jonkun työn tekijää.
      Maksettava on niin paljon kuin pyydetään, joskus enemmänkin, pelkästä ilosta, että työ tuli tehdyksi.

• Ihan uteliaisuudesta: kenelle meille?

Muutenkaan en ihan päässyt kiinni vastaukseesi, mutta kiitos osanotosta.

• nokka-eläin
        AnaLyyzi kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta: kenelle meille?

Muutenkaan en ihan päässyt kiinni vastaukseesi, mutta kiitos osanotosta.

:))

Niin on, itselle on ihan selvää, mitä kirjoittaa, ja muut eivät saa ajatuksesta kiinni. :))
        Me = minä ja mieheni.
        Sitä vain halusin sanoa, että onneksi tällä hetkellä emme vielä tarvi muuta maksullista apua, kuin lumitöiden teko.
        Tietenkin muuta remonttia jos tarvis, ammattimiehille taksanmukainen palkka.

• nokka-eläin kirjoitti:

:))

Niin on, itselle on ihan selvää, mitä kirjoittaa, ja muut eivät saa ajatuksesta kiinni. :))
        Me = minä ja mieheni.
        Sitä vain halusin sanoa, että onneksi tällä hetkellä emme vielä tarvi muuta maksullista apua, kuin lumitöiden teko.
        Tietenkin muuta remonttia jos tarvis, ammattimiehille taksanmukainen palkka.

Kiitos selvennöksestä.

Maksullisten apujen hinnoittelusta ja valmiudesta maksaa niistä halusinkin herättää keskustelua. Mutta myös herättää hieman huomaamaan sen, että yhteiskunnan palvelut ovat myös aika hyvät meillä Suomessa. Eivät ilmaisia eivätkä riittäviä nekään.

• Tase pappa

AnaLyyzi/ Vaikka maksaisit kuinka paljon liikaa, omasta mielestäsi, niin saaja väheksyy kummiskin saamaansa rahallista korvausta.
      Kun pyydät jotakuta ystävää - kaveria - tuttavaa työn tekemään, saattaa tuo homman suorittaakin.
      Sitten kun kysyt, paljonko olet velkaa, niin mutistaan, "ei tuommoisesta nyt mitään". Maksat väkisin sen viisikymppisen.
      Kahvit kun lurautat, paakelssin kera, lähtee työn tehnyt kotiinsa.
      Viikon päästä kuulet kautta rantain, jotta olit pihi, vaikka niin kovan homman oli luonasi tehnyt.

Mene ja osta pottu Kossua, tai jotakin muuta naukattavaa. Annat sen palkaksi.
      Todennäköisesti saatatte jopa yhdessä pullon annin tyhjentää.
      Jälkikäteen kuulet, että olipa reilu ihminen. Maksoi kunnon palkan.
      Pullolla on maksuvälineenä taivaallinen voima.

• maksaja.

Tuo on totista totta, koettu on.

• Mnjaaaa..... hyvä huomio. "Ystävän"palveluksessa oiva maksuväline on pottu, enkä tarkoita perunaa. Vaan ystävättären ei niinkään. Se meidän sukupuolieroistamme, mutta naisena allekirjoitan kommenttisi.

Tarkalleen ottaen yhtään talkkoomiestä en ole jättänyt ruoatta enkä viinatta. Monet ovat olleet mainioita suorituksiltaan ja tulleet toistekin.

• tyytyväinen e

Mä käytän näitä aviomies ja -vaimo palveluita. Hinta heillä on 35 euroa tunti.

• Kuulostaa kohtuulliselta veloitukselta. Itselleen jää äkkiä laskettuna ja pitkän kokemuksen suomalla ammattitaidolla n. 10 tunnilta. Minäkin tekisin sillä hinnalla ja teenkin. Tosin kavereille ilmaiseksi.

• joskus kyllä

Saattaapi tulla halvemmaksi jos ostat uudet kaihtimet.

Oljypolttimon-kattilan huoltotyö on meillä ulkoistettu ammattihenkilölle, samoin lumen pudotus katolta.

• Kai se on tuettava aloittaja-parkaa, kun ei tunnu edistyvän.
      Aikasti liika on kaksi ämpäriä kaste-matoja jos omistaa vain yhden pitkän-siiman.

H.

• kiitos naurusta :)

sulla onhassu tapa peitellä yhdyssanojen osaamattomuuttasi :)))

no onneksi yhdyssanojen osaamattomuus liittyy yleensä lukihäiriöön, eikä tyhmyyteen toisin kuin usein erheellisesti luullaan.

• 70€

Ammattisiivooja tekee 1,5 h sinun kaihtimesi puhdistuksen.

• L - L

Vähän oli = ei yhtään mitään.

Työelämässä ollessani koipeni oli kipsissä 2,5kk.
      Ok-rakennuksella ei ollut minulle soipivaa puuhaa mutta leipätyöni kyllä hoidin.
      Köntytessäni sauvojen kanssa minun ei tarvinnut kantaa salkkua, ei aukoa ovia, lentoemot olivat höveleitä ja jopa vaimoni tuli ilahduttamaan minua vetäessäni viikon kurssia motellissa.
      Arveli tietenkin, että jallakapuoli ukko joutuu muuten elämään sen viikon puutteessa.

Vatsani raatelujen jälkeiset makuukuukaudet menivät ilman ulkopuolista apua.
      Kotisairaanhoitajapari kävi kerran näytillä mutta toiminnan määrätietoisuus ei vakuuttanut ja kustannukset kauhistuttivat joten vaimoni hoiti avannepohjan vaihdon 3kk kolmen päivän välein ja sen lisäksi hän hoiti sairaalassa auki revenneen toisen leikkaushaavan hoidon kaksi viikkoa joka aamu.
      Kyllä se marketin 22:n vuoden osa-aikainenkin kassatyö antaa monipuoliset valmiudet!

Siis, ei ole ollut tapana maksella mistään minkä pystymme itse tekemään!

• Ensiapuvaa

Mun hinta on n. 51€ tunnilta, mutta kaihtimesi pesen ilmaiseksi kerran... pari kertaa jos et itse pysty.
      Ystävää pitää aina auttaa hädässä tai hädän keskellä. ;)

• Analyyli

Vaikea sanoa hinnoista mitään. Olisi mielenkiintoista tietää mitkä palvelut ja tuotteet Suomessa ovat yli- ja mitkä alihinnoiteltuja. Hinnoitteluasioiden asiantuntija on vain hinnoitteluministeriössä, jota ei ole vielä.

Jos kaupassa on vaate, joka jolla hinnalla täällä ei saisi edes ompelulankaa vaatekappaleeseen se ajatteluttaa. Näkeekö vaatteen ompelija kenties nälkää, ainakaan hän ei voi kouluttaa lapsiaan tai ostaa taloa itselleen.

Viimeaikainen maidon hintakeskustelu ihmetyttää myös. Kuinka Suomessa, Saksassa, Tanskassa tai Ruotsissa voi olla niin eri hintaluokan maitoa. Maatalosutukien pitäisi olla samat näissä maissa. Suomen maito on kalleinta, vaikka ulkomailta tuotuun maitoon tulee kuljetuskustannukset päälle.

Jos jossain maassa liian suuret voitot niin kenelle voitot menevät?

• Vaihda molemmat

Jos olisit nimesi mukainen, niin miettisit heti noiden sälekaihtimien uusimista, eihän tuollaisesta paskakasasta saisi enää puhtaita edes painepesurilla, jota itse käytän lähes joka paikkaan.

• Ei ruikutuksia

Mikä tässä jutussasi on ruikutuksen ohella punainen lanka, en löydä sitä. Sen sijaan sekavan selostuksen siitä, mistä syystä joudut olemaan kotonasi. Ei hetkauta enkä tunne sääliä, itsepä olet jalkasi telonut. Siivoa kotisi eläkä ruikuta, kyllä se jalkapuolenakin onnistuu. Ei minulle sairaana tai terveenä kukaan tule siivoamaan eikä ruokaa eteen kantamaan, itse pitää toimia jaksoi tai ei. Itse asiassa ponnistelu tekee oikein hyvää niin mielelle kuin kropalle.

Kai tiennet, että fiksumpi kansalainen siivoaa huuusholliaan säännöllisesti. Niin ei tarvitse ottaa urakoita. Jospas sen sijaan, että laskeskelet ja utelet muiden tekemisiä, ryhtyisit tekemään työtä itsesi hyväksi. Sälekaihtimien pyyhkiminen onnistuu varsin hyvin jalkapuolenakin. Ja lopeta säälin kerjääminen. Se on paitsi kyllästyttävää, myös turhaakin turhempaa. Kaneetti: oletko huomannut jne., on näitä kristillisiä höpöhöpöjä. Sarnaa muille.

Tässä iässä väkisinkin meistä jokainen on joutunut huomaamaan,että yksin ei tässä yhteiskunnassa kaikissa tilanteissa A) pärjää ja B) tule toimeen, joten sitä ei tarvitse erikseen enää meille opettaa. Etkö lue mitään, etkö seuraa uutisia, eikö sinulla ole muita aiheita kuin sinä ja sinä?

• en viellä maksa

Vaikka oletkin "kipsissä", tai muutoin jalkavammainen, niin kuka putsasi niitä säleverhoja ennen sitä vammaasi?

Meneekö ne niin likaiseksi viidessä viikossa??

Ota nyt pölyhuisku, vai onko ikkuna edessä, kuten meillä on. No, sinnehän ei pääse rasvat ja pölyt.

Haluat vain ilmeisesti tietää, mitä yhteiskunnan palvelumaksut ovat? Ne ovat kalliit, ainakin minun tuloilleni.

Mietimpä tosiaan, mitä tulisi maksamaan, jos itse en pesisi pyykkiäni ja saunoitukseenkin tarvitsisin apua, niin taksat ovat kovat meidän kunnassa.

Ja entäs se ruokahuolto, joka tulisi kotiini kerran päivässä? En minä niillä sapuskoilla eläisi.

Joskushan se kolahtaa omallekin kohdalle, että on toisten autettavissa, mutta se on vasta huomenna..tai sitten myöhemmin. Silloin en murehdi kuitenkaan mitään säleverhojen lioista, vaan...mikäli olisin järjissäni, niin omasta huolenpidosta, kuinka minua hoidetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      69
      2680
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      55
      2647
    3. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1977
    4. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      16
      1976
    5. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1948
    6. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      270
      1917
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1251
    8. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      35
      1041
    9. Aamun Trump

"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.
      Maailman menoa
      90
      946
    10. Bachelor Suomi: Ada saa lähtöpassit - Tilanne kärjistyy, itkua, syyllisyyttä: "Miehistä mä en..."

Ada joutui nielemään pettymyksen karvasta kalkkia... Adan pelko osoittautui todeksi, eikä hän ei saanut ruusua ruususer
      Bachelor
      17
      929
    Aihe