Koirani täytti 14v, onko vaarallista

50v

käydä 3km lenkillä ... potkukelkalla?

Olen huomannut että en oikein jaksa enää lenkittää vanhaa koiraani joten nyt olen turvautunut potkuriin mutta sekin tuntuu liian raskaalta kun pitää potkia koko ajan ja hirmuista vauhtia eikä koira edes hengästy ... siis mitä teen etten saa sydäriä ?

22

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luomuhurtta

      vedät vastaan ja vaadit koiran kulkemaan omaa vauhtiasi. Vanhakin koira oppii, ja oppii jopa paremmin kuin petu.
      Hyvä, että koita vetää! tai kulkee edellä
      surkeampi tilanne on monasti kun TALUTTAJA vetää koiraajoka he ki hinkue roikkuu hihna päässä ja yrittää juosta, ettei raahautuisi rättinä jäljessä.

    • 1.0

      Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla että pyydät jotakuta nuorempaa sukulaista taluttamaan tuon pitkän lenkin ja itse vedät vain pissilenkit.

      Entä mahtaisiko noihin potkureihin saada tuota sähköavusteisista polkupyöristä tuttua tekniikkaa? Eli yksi potku antaisi sähköistettynä vauhtia toiselle ja ehkä kolmannellekin potkulle.

    • Soopelipoika

      Hanki koirallesi kunnon vetovaljaat. Voit joko

      - hankkia vyön, jossa koira hoitaa etenemisen ja sinä vain liikuttelet jalkojasi vuoronperään ja jarruttelet vähäsen. Koiran perässä ei tarvitse juosta, voi myös olla hidaste (olettaen, että olet riittävän vahva kävelemään kävelyvauhtia sittenkin, kun koira yrittää juosta maailmanennätystään rikki) :)
      - hankkia kunnon kelkan, jossa koira hoitaa kaiken ja sinä vain seisot kyydissä ja sanallisesti ohjaat koiraa. Voit käyttää tähän tarkoitukseen potkuriakin, mutta hyvien valjaiden avulla voit antaa koiran hoitaa vetämisen ja itse vain nauttia kyydistä. Koiralle rankempaa, jos suurin osa pitää tehdä itse :)
      - Hankkia hidasteen, jolla koira saa purettua energiaansa nopeammin. Täällä on yksi metsästäjäpariskunta, joka välillä laittaa koiransa vetämään autonrengasta. Koira väsyy nopeammin, eikä lenkin tarvitse olla yhtä pitkä.

      - kouluttaa koiran kulkemaan vetämättä vierelläsi. Vanhalle koiralle koulutus voi olla hidasta, mutta silti palkitsevaa. Kevät on kuitenkin tulossa, eikä silloin voi potkuria käyttää... olisiko kuonopannasta ja riittävän lyhyestä hihnasta apua? Fleksi ei missään nimessä auta vetämättömyyskoulutukseen.

      • jhjhhjkhkh

        Koira on 14v..ja nivelet kipeät jo iän rasituksena -normaali liikunta riittää.

        Aloittaja lienee vahvasti ylipainoinen kun ei kykene 3km liikkumaan.


    • lillukka46

      Missä kunnossa oikein itse olet ettet jaksa viedä enään noin vanhaa koiraa lenkille?

      Olet 50v ja itse olen 46v ja lenkkeilen tunnin kepeästi. Ja töihin menen pyörällä päivittäin.

      Jokaisen kuuluisi pystyä lenkkeilemään tunnin per päivä?

    • kikkelitonttu

      Kesällä kelkka vie sinun voimat!

    • Onpa taas keskustelulla tasoa:
      Kaikki koirarodut eivät ole senioreita kahdeksan vuotiaana ja kuopattuna kymmenen vuotiaina; jotkut ovat ihan hyvässä kunnossa tai jopa käyttökoirina vielä14v.

      Ja egoistit eivät ole tainneet huomata että joillakin ihmisillä voi olla sairauksia tai vammoja jotka hidastavat menoa arvioitua nuorempana.

      Aloittajalle: Hienoa että yrität keksiä muita lenkkeilytapoja. Riittääkö tasapaino potkupyörään? Sillä pääsee kelkkaa lujempaa kovalla tiellä, jos vauhtia haluaa.
      Vanhempaa koiraa ei voi paljoa vedättää ettei tule liikaa rasitusta, entä pulkka koiran perään, kevyellä painolla?

      • jghhkhk

        Oma koirani eli 15,5v.

        Ja kyllä se 14v jo meni hitaammin ja pienemmät lenkit kuin nuorena vaikka olikin energinen koko ikänsä ja lenkkeili loppuun asti.

        Kyllä normaalikuntoisen ihmisen pitäisi pystyä lenkittämään vanhuskoiran varsinkin!

        Ymmärtäisin jos olisi nuori ja hyvin innokas koira kyseessä.

        Aloittaja puhuu VAIN 3km ei pitäisi olla hankalaa mennä tuota matkaa!

        Rapakunto omistajalla :(


    • Yrittäkää ystävät

      edes joskus lukea se aloitus kirjain kirjaimelta ja vielä ajatellen sen sisältöä.

      Aloittaja pelkää saavansa sydärin, eli kyseessä sydämen vajaatoiminta tai rytmihäiriöt tai mitä tahansa muuta. Se vajaatoiminta ainakin aiheuttaa tuota hengästymistä jopa muutamalla kymmenellä metrillä. Ja KAIKKI sydämeen liittyvät terveysongelmat ovat hengenvaarallisia.

      Miksi ihmeessä tässäkin topicissa joka toinen aloitus ihmettelee omistajan rapakuntoa kun toinen on selvästi ilmaissut mistä on kysymys? Ei vain jaksa ja jos jostain repii sen viimeisen voimanrippeen, sen repii usein viimeisen kerran. Näillä asioilla ei leikitä.

      • hgfjjggjghjgjg

        Siis sitä suuremmalla syyllä pitäisi liikkua eikä maata .

        Sydän ja verisuonitauteja estetään hyvällä kohtuullisella liikunnalla hyvällä oikeanlaisella ravinnolla ja ylipainoa pois. Ja nitrot varmuudeksi mukaan ja puhelin.

        Jos vain on tekemättä mitään niin menetys on varmaa ja oma isäni meni 59v ja isoisäni 51v. Nykyään osataan hoitaa ennalta mutta se vaatii viitseliäisyyttä. Ja mikäli tarve niin verenpainelääkkeet. Kolestrolilääkkeet pois tai hyvin pieneksi lääkärin avustuksella ..on paljon vaarallisempaa käyttää niitä. Eli kolestrolin matalointiin oikea ravinto ja liikunta.

        3km on kyllä melkoisen pieni määrä liikuntaa kun sitä ei tarvitse edes juosta.Pitäisi huolehtia itsestään paremmin aloittajan. :(
        Oikeanlaiset ystävät patistaa huolehtimaan itsestään eikä vain sääli.


      • GRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
        hgfjjggjghjgjg kirjoitti:

        Siis sitä suuremmalla syyllä pitäisi liikkua eikä maata .

        Sydän ja verisuonitauteja estetään hyvällä kohtuullisella liikunnalla hyvällä oikeanlaisella ravinnolla ja ylipainoa pois. Ja nitrot varmuudeksi mukaan ja puhelin.

        Jos vain on tekemättä mitään niin menetys on varmaa ja oma isäni meni 59v ja isoisäni 51v. Nykyään osataan hoitaa ennalta mutta se vaatii viitseliäisyyttä. Ja mikäli tarve niin verenpainelääkkeet. Kolestrolilääkkeet pois tai hyvin pieneksi lääkärin avustuksella ..on paljon vaarallisempaa käyttää niitä. Eli kolestrolin matalointiin oikea ravinto ja liikunta.

        3km on kyllä melkoisen pieni määrä liikuntaa kun sitä ei tarvitse edes juosta.Pitäisi huolehtia itsestään paremmin aloittajan. :(
        Oikeanlaiset ystävät patistaa huolehtimaan itsestään eikä vain sääli.

        "Siis sitä suuremmalla syyllä pitäisi liikkua eikä maata ."

        Aivan, se ennaltaehkäisy tehdään ENNEN eikä JÄLKEEN.

        "Sydän ja verisuonitauteja estetään hyvällä kohtuullisella liikunnalla hyvällä oikeanlaisella ravinnolla ja ylipainoa pois. Ja nitrot varmuudeksi mukaan ja puhelin."

        KUN vajaatoiminta on tapahtunut tosiasia, ei ole enää mitään tehtävissä. Sen kanssa on elettävä. Liikkua voi ihan sen mukaan mikä on kulloinenkin vointi. Lääkkeillä voi rajallisesti palauttaa toimintakykyään. Kiinnitä tässä nyt huomioon tuohon sanapariin "kulloinenkin vointi" ja lue uudelleen aloitus sekä mieti onko se nyt otollinen kolmen kilsan lenkille jos henki ei kulje ja infarkti uhkana.

        Älä nyt idiootti kakara yritä päteä...


      • hgfjjggjghjgjg
        GRRRRRRRRRRRRRRRRRRR kirjoitti:

        "Siis sitä suuremmalla syyllä pitäisi liikkua eikä maata ."

        Aivan, se ennaltaehkäisy tehdään ENNEN eikä JÄLKEEN.

        "Sydän ja verisuonitauteja estetään hyvällä kohtuullisella liikunnalla hyvällä oikeanlaisella ravinnolla ja ylipainoa pois. Ja nitrot varmuudeksi mukaan ja puhelin."

        KUN vajaatoiminta on tapahtunut tosiasia, ei ole enää mitään tehtävissä. Sen kanssa on elettävä. Liikkua voi ihan sen mukaan mikä on kulloinenkin vointi. Lääkkeillä voi rajallisesti palauttaa toimintakykyään. Kiinnitä tässä nyt huomioon tuohon sanapariin "kulloinenkin vointi" ja lue uudelleen aloitus sekä mieti onko se nyt otollinen kolmen kilsan lenkille jos henki ei kulje ja infarkti uhkana.

        Älä nyt idiootti kakara yritä päteä...

        Ja mistähän sinä luit että aloittajalla on sydämmen vajaatoiminta. Taidat olla ihan itse se miksi muita haukut lapsukaiseni :)

        Ravinto ja kohtuullinen liikuntaa auttaa aina sydämmen toimintaa.

        http://www.sanofi.fi/l/fi/fi/layout.jsp?scat=B24F9335-4D38-4E42-87A6-9ACBE5322E6F

        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Sydän-_ja_verisuonitautien_ehkäisy_ja_hoito

        "KUN vajaatoiminta on tapahtunut tosiasia, ei ole enää mitään tehtävissä. Sen kanssa on elettävä"

        onneksi et ole lääkäri sillä jos et ymmärrä elintapojen vaikutusta sairauksiin olet aikas toivoton tapaus ja tapatat vaan potilaasi. Liikunta mitoitetaan aina kuntoutuksessa olevan tarpeen mukaan ja ylipaino on saatava kuriin sekä ravinnolla että liikunnalla jotta rasvakudos ja kovat rasvat ei rasita sydänihasta.


      • Tuo viesti
        hgfjjggjghjgjg kirjoitti:

        Ja mistähän sinä luit että aloittajalla on sydämmen vajaatoiminta. Taidat olla ihan itse se miksi muita haukut lapsukaiseni :)

        Ravinto ja kohtuullinen liikuntaa auttaa aina sydämmen toimintaa.

        http://www.sanofi.fi/l/fi/fi/layout.jsp?scat=B24F9335-4D38-4E42-87A6-9ACBE5322E6F

        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Sydän-_ja_verisuonitautien_ehkäisy_ja_hoito

        "KUN vajaatoiminta on tapahtunut tosiasia, ei ole enää mitään tehtävissä. Sen kanssa on elettävä"

        onneksi et ole lääkäri sillä jos et ymmärrä elintapojen vaikutusta sairauksiin olet aikas toivoton tapaus ja tapatat vaan potilaasi. Liikunta mitoitetaan aina kuntoutuksessa olevan tarpeen mukaan ja ylipaino on saatava kuriin sekä ravinnolla että liikunnalla jotta rasvakudos ja kovat rasvat ei rasita sydänihasta.

        jonka aloittaja laittoi, voisi olla omani. Siitä siis "tiedän", en varmuudella mistään muusta. Joten voin siis ihan omakohtaisista kokemuksista sanoa että tiettyinä päivinä sitä vain ei kertakaikkiaan liikuta edes tuota "kohtuullista" kolmea kilometriä.

        Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa sinulle myös sen, että lääkärit eivät tiedä eikä tunne tuota tautia riittävästi. Sitä vielä tutkitaan ja aina löytyy uutta. Esimerkkinä tästä uudesta käynee se että koiran hankittuani laihduin lyhyessä ajassa useita kymmeniä kiloja. Ja SEN JÄLKEEN alkoivat sydänongelmat, joiksi yhdeksi on paljastunut juuri verenpaineen aiheuttama vajaatoiminta. Siis liikunnan lisääminen aiheutti sydänongelman. Nyt eletään sitten sen kanssa. Kun pystytään, eli hyvin usein, kuljetetaan koiraa 2x3-4 kilsaa lyhemmät pissilenkit, ja huonompina päivinä sitten reippaasti alle kilsan lenkeillä on pärjättävä. Silti mulla on hyvin asiat vielä aloittajaan nähden, luulen.

        Tässä mun jutussa varmasti vielä paljastuu jotain uutta ja tuntematonta, kunhan aika kuluu. Asia ei varmasti ole tolla selvä.

        Mutta mietis ny flikka vähän ettet vaan omalta osaltasi ollut pakottamassa faijaasi nk. elämäntapamuutokseen ja siten aiheuttanut ennenaikaista poismenoa. Äkilliset muutokset saattavat olla tuhoisia ihmisen terveydelle.

        Te nuoret olette niin helvetin kärkkäitä arvostelemaan kun ette mistään mitään vielä tiedä. Odottakaa vaan ihan rauhassa, kyllä se teidänkin vuoronne vielä tulee ja tiedätte mitä on kun joka helvetin paikka kremppaa...

        Ota iisisti siihen saakka.


      • hgfjjggjghjgjg
        Tuo viesti kirjoitti:

        jonka aloittaja laittoi, voisi olla omani. Siitä siis "tiedän", en varmuudella mistään muusta. Joten voin siis ihan omakohtaisista kokemuksista sanoa että tiettyinä päivinä sitä vain ei kertakaikkiaan liikuta edes tuota "kohtuullista" kolmea kilometriä.

        Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa sinulle myös sen, että lääkärit eivät tiedä eikä tunne tuota tautia riittävästi. Sitä vielä tutkitaan ja aina löytyy uutta. Esimerkkinä tästä uudesta käynee se että koiran hankittuani laihduin lyhyessä ajassa useita kymmeniä kiloja. Ja SEN JÄLKEEN alkoivat sydänongelmat, joiksi yhdeksi on paljastunut juuri verenpaineen aiheuttama vajaatoiminta. Siis liikunnan lisääminen aiheutti sydänongelman. Nyt eletään sitten sen kanssa. Kun pystytään, eli hyvin usein, kuljetetaan koiraa 2x3-4 kilsaa lyhemmät pissilenkit, ja huonompina päivinä sitten reippaasti alle kilsan lenkeillä on pärjättävä. Silti mulla on hyvin asiat vielä aloittajaan nähden, luulen.

        Tässä mun jutussa varmasti vielä paljastuu jotain uutta ja tuntematonta, kunhan aika kuluu. Asia ei varmasti ole tolla selvä.

        Mutta mietis ny flikka vähän ettet vaan omalta osaltasi ollut pakottamassa faijaasi nk. elämäntapamuutokseen ja siten aiheuttanut ennenaikaista poismenoa. Äkilliset muutokset saattavat olla tuhoisia ihmisen terveydelle.

        Te nuoret olette niin helvetin kärkkäitä arvostelemaan kun ette mistään mitään vielä tiedä. Odottakaa vaan ihan rauhassa, kyllä se teidänkin vuoronne vielä tulee ja tiedätte mitä on kun joka helvetin paikka kremppaa...

        Ota iisisti siihen saakka.

        Hienoa kun oletat niin kovin kaikkea parin lauseen jälkeen. ;)

        Oman kokemukseni perusteella aloittajalla on reilusti ylipainoa ja siksi kunto rapakunnossa. Ei puhunut sydämmen vajaatoiminnasta.

        Ja selvästi sinullakin on ollut ylipainoa. Siksi närkästyt. Luuletko että lääkärit pystyy lääkkeillä kompensoimaan sinun huonot elintapasi ja perinnöllisyyden. Sairauden hoito vaatii työstämistä niin pitkälle kuin pystyy. Ja perinnöllisyyttä ei edes valelääkäri pysty taikomaan pois.

        "Mutta mietis ny flikka vähän ettet vaan omalta osaltasi ollut pakottamassa faijaasi nk. elämäntapamuutokseen ja siten aiheuttanut ennenaikaista poismenoa. Äkilliset muutokset saattavat olla tuhoisia ihmisen terveydelle"

        En sanonut hänelle aikoinaan elämänmuutoksen tarpeellisuudesta ja tiesi sen itsekin että oli oman polkunsa valinnut. Ei siihen muiden tarvinnut ääneen asiaa sanoa. Elämäntavat hänellä oli äärettömän huonot. Tuttuni isä puolestan sairastui krooniseen sydänvikaan jo nuorena ja vieläkin hengissä. Ainoa ero elintavat. Niin että älä sinä käpynen puhu piaskaa vaikka haluatkin marttyyrin leiman. ;)

        Ja en ole edes flikka enään itsekään. Mutta tuokin kertoo sinun huonosta keskustelutaidosta. Itse olen tyytyväinen, hyväksyn asiat joihin en pysty vaikuttaa ja pyrin vaikuttamaan niihin joihin pystyn.

        Elämäntavoilla on todella suuri merkitys.

        "Te nuoret olette niin helvetin kärkkäitä arvostelemaan kun ette mistään mitään vielä tiedä" Naurattaa olen melkein saman ikäinen kuin aloittaja. :)

        Ja on minultakin otettu nuorena ekg...mutta pyrin hoitamaan kuntoani niin pitkälle kuin pystyn. Johonkin vanhuuden vaivaan se ihmisen elämä päättyy joka tapauksessa halusit tai et..kukaan ei tiedä päivien lukumäärää.

        Ja kolestrolilääkkeet on vihoviimeisiä joilla saa itsensä rapakuntoon vink vink..moni vanhempi sukulaiseni onneksi lopettanut niiden käytön ja eron huomaa heti.


      • Kivakivasanoivatlaps
        hgfjjggjghjgjg kirjoitti:

        Hienoa kun oletat niin kovin kaikkea parin lauseen jälkeen. ;)

        Oman kokemukseni perusteella aloittajalla on reilusti ylipainoa ja siksi kunto rapakunnossa. Ei puhunut sydämmen vajaatoiminnasta.

        Ja selvästi sinullakin on ollut ylipainoa. Siksi närkästyt. Luuletko että lääkärit pystyy lääkkeillä kompensoimaan sinun huonot elintapasi ja perinnöllisyyden. Sairauden hoito vaatii työstämistä niin pitkälle kuin pystyy. Ja perinnöllisyyttä ei edes valelääkäri pysty taikomaan pois.

        "Mutta mietis ny flikka vähän ettet vaan omalta osaltasi ollut pakottamassa faijaasi nk. elämäntapamuutokseen ja siten aiheuttanut ennenaikaista poismenoa. Äkilliset muutokset saattavat olla tuhoisia ihmisen terveydelle"

        En sanonut hänelle aikoinaan elämänmuutoksen tarpeellisuudesta ja tiesi sen itsekin että oli oman polkunsa valinnut. Ei siihen muiden tarvinnut ääneen asiaa sanoa. Elämäntavat hänellä oli äärettömän huonot. Tuttuni isä puolestan sairastui krooniseen sydänvikaan jo nuorena ja vieläkin hengissä. Ainoa ero elintavat. Niin että älä sinä käpynen puhu piaskaa vaikka haluatkin marttyyrin leiman. ;)

        Ja en ole edes flikka enään itsekään. Mutta tuokin kertoo sinun huonosta keskustelutaidosta. Itse olen tyytyväinen, hyväksyn asiat joihin en pysty vaikuttaa ja pyrin vaikuttamaan niihin joihin pystyn.

        Elämäntavoilla on todella suuri merkitys.

        "Te nuoret olette niin helvetin kärkkäitä arvostelemaan kun ette mistään mitään vielä tiedä" Naurattaa olen melkein saman ikäinen kuin aloittaja. :)

        Ja on minultakin otettu nuorena ekg...mutta pyrin hoitamaan kuntoani niin pitkälle kuin pystyn. Johonkin vanhuuden vaivaan se ihmisen elämä päättyy joka tapauksessa halusit tai et..kukaan ei tiedä päivien lukumäärää.

        Ja kolestrolilääkkeet on vihoviimeisiä joilla saa itsensä rapakuntoon vink vink..moni vanhempi sukulaiseni onneksi lopettanut niiden käytön ja eron huomaa heti.

        "Niin että älä sinä käpynen puhu piaskaa vaikka haluatkin marttyyrin leiman. ;) "

        - Noniin, rauhoitutaan nyt jo. Me molemmat ;))) Enkä tosiaan muuten halua...


      • hgfjjggjghjgjg
        Kivakivasanoivatlaps kirjoitti:

        "Niin että älä sinä käpynen puhu piaskaa vaikka haluatkin marttyyrin leiman. ;) "

        - Noniin, rauhoitutaan nyt jo. Me molemmat ;))) Enkä tosiaan muuten halua...

        Minä olen ottanut rauhallisesti..jopa hymyillyt kommenteillesi mutta pakkohan sitä on käpyseksi sanoa kun flikattelet ;)

        Sinun verenpaineesi tässä huolettaa kun kiihdyt noin asiallisesta kommenteista.


      • minä vaan

        Olen samaa mieltä, että miksi ihmetellään aloittelijan kuntoa, kun hän sen itse ilmaisi,
        ettei jaksa enää lenkittää 14v koiraansa..Ja neuvoisinkin ettei vaan sido talutushihnaa kelkkaansa kiinni, siinä voi käydä pahastikkin,taisi olla joku nuori kaveri
        joka ilmaisi tämän vaihtoehdon täällä.Itse ole nimittäin ihan samassa tilanteessa nuoren koirani kanssa, että YMMÄRRÄN Sinua alottelija.


    • ikäloppuja kaikki

      Ikääntyminen on vaarallista sekä koiralle että koiranomistajalle. Olen kuullut, että joiltakin vanhentuneilta on lähtenyt jopa henki.

    • Tuota,jos olisi kyse nuoren koiran lenkittämisestä,niin ehkä olisi uskottavampi juttu :D

      Siis että 14 vuotias koira menee niin lujaa,ja 3 kilometriä vielä,ettei voida liikkua taluttajan vauhtia...
      Vai onko nyt kyseessä harvinaisen huonokuntoinen(valitettavaa toki jos näin olisi),ettei kunnolla kykene edes liikkumaan rauhallista tahtia(toki lyhyempää matkaakin jo voisi) ja taas koira,joka on melkein yliluonnolliselta kuulostaa ikäisekseen,tuolla menolla...Melkoinen yhtälö olisi.

      Jos olisi kyseessä iso koira,niin 14 vuotiaat on kyllä siinä mallissa,ettei siinä paljon etanaa nopeampi tarvi olla,normisti.Ja jos nyt poikkeuksellisen,todella poikkeava :D,niin eiköhän isolle ole opetettu jo ennestään liikkumaan kävelijän vauhtia...
      Jos kyseessä pikkutirri,niin kyllä niilläkin askel ainakin on lyhentynyt jo siihen malliin,että aika rauhaisaan tahtiin pitäisi pystyä kulkemaan ihan siinä tirrin vietävänäkin.3 kilsaakin on jo aika matka ...

    • teeeeeeeeee

      Opetaat sille rauhallisen mielentilan :D. Sillä vältytte molemmat sydäriltä.

    • tomica

      Minulla on 6 vuotias 25kiloinen sekarotuinen koira. Haluiaisin tietää minkä ikäiseksi hän elää? Voisiko joku kertoa jos on samantapainen koira ollut.

      • Suunnilleen näin

        Voisi karkean arvion heittää että jotakin 10 ja 19 vuoden väliltä. Todennäköisimmin sinulla ja koirallasi on yhteistä aikaa vielä jäljellä noin vajaa 10 vuotta. Ellei sitten terveys sitä ennen petä. Nartulla todennäköisesti pidempi ikä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1757
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      231
      1405
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      253
      1011
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      895
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      755
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      735
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      37
      687
    8. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      674
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      26
      665
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      30
      664
    Aihe