Joutuuko sh oikeasti perushoitoa tekeen..???

_pettynytwannabe

Mietin alanko lähihoitajaksi vai sairaanhoitajaksi. Ensin blokkasin lh:n pois, koska he tekee pelkästään perushoitoa. Mutta nyt en enää ole varma haenko sh-koulutukseenkaan, koska olen kuullut että jopa SAIRAANHOITAJAT, korkeasti koulutetut, joutuvat tekemään perushoitoa! Eli potilaan pesua.. jopa alapesua.. :( ja muuta.. :(

Miksi sh joutuu tekemään perushoitoa? Vai oliko kyseessä vaan ilkeä huhu? Onko sellaista terv. huollon alaa, jossa ei joudu tekemään perushoitoa?

79

3786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perushoitoatekeväsh

Toivottavasti tämä on vitsi... Älä hae hoitoalalle ollenkaan jos pelkäät perushoitoa ja alapäiden pesua. Siitä ei pääse ikinä eroon, paitsi ehkä terkkarit ja sh vastaanotolla työskentelevät, vähän riippuu niissäkin..
      Sh joutuu tekemään perushoitoa, koska potilasta hoidetaan kokonaisvaltaisesti ja hygienian turvaaminen on osa hyvää hoitoa ja samalla voi tarkkailla potilaassa tapahtuneita muutoksia, liikkuminen, avun tarve, iho yms.
      Mitä ihmettä ajattelit sairaanhoitajan tekevän jos työhön ei saisi kuulua ihmisen perushoitoa kaikkine eritteineen ja niiden pesuineen? Lääkärin työpöydällä istumista ehkä?

• _pettynytwannabe

Ajattelin sairaanhoitajan diagnosoivan, tekevän pääasiassa töitä tietokoneella ja annostelevan lääkkeitä! Ja tietysti tiputusta ym.

Minä en tajua miksi ei lh voi tehdä tuota minkä sanoit, eli potilaan tarkkailua pesun aikana! Mihin siihen sh tarvitaan? Kuitenkin sh tutkinto on ammattiKORKEAkoulututkinto! Eivät insinööritkään tee p-kahommia. Ja insinöörikin on amk-tutkinto. Duunarit on erikseen ja sitten korkeakoulutetut. En sano tätä millään pahalla esim. lh:ja kohtaan, päinvastoin kunnioitan heitä kun jaksavat tehdä sellaista epämiellyttävää ja raskastakin.

Luulin kuitenkin sh:n työn olevan pääasiassa potilaan neuvomista lääkkeitten otossa, potilaan vastaanottohaastattelua, tietokonetyötä, tiputuksen laittoa ym. EI alapesua ja pesua ylipäätään!!! Miksi sairaalat sitten palkkaa lähäreitä, jos odottavat sairaanhoitajan tekevän perushoitoakin! Hullu juttu.

• pimpukka4
        _pettynytwannabe kirjoitti:

Ajattelin sairaanhoitajan diagnosoivan, tekevän pääasiassa töitä tietokoneella ja annostelevan lääkkeitä! Ja tietysti tiputusta ym.

Minä en tajua miksi ei lh voi tehdä tuota minkä sanoit, eli potilaan tarkkailua pesun aikana! Mihin siihen sh tarvitaan? Kuitenkin sh tutkinto on ammattiKORKEAkoulututkinto! Eivät insinööritkään tee p-kahommia. Ja insinöörikin on amk-tutkinto. Duunarit on erikseen ja sitten korkeakoulutetut. En sano tätä millään pahalla esim. lh:ja kohtaan, päinvastoin kunnioitan heitä kun jaksavat tehdä sellaista epämiellyttävää ja raskastakin.

Luulin kuitenkin sh:n työn olevan pääasiassa potilaan neuvomista lääkkeitten otossa, potilaan vastaanottohaastattelua, tietokonetyötä, tiputuksen laittoa ym. EI alapesua ja pesua ylipäätään!!! Miksi sairaalat sitten palkkaa lähäreitä, jos odottavat sairaanhoitajan tekevän perushoitoakin! Hullu juttu.

"Ajattelin sairaanhoitajan diagnosoivan, tekevän pääasiassa töitä tietokoneella ja annostelevan lääkkeitä! Ja tietysti tiputusta ym. "

Ihan oikeesti hei ja haloo !!!!! Sairaanhoitajat ronkkivat perseitä, mätiviä haavoja ja kaikkea sen sellaista kivaa. Toki istuvat koneen ääressäkin ja annostelevat lääkkeitä. Mutta ei kannata haaveilla alasta jos on kovin ruusuiset unelmat.

• hoitajahoi
        _pettynytwannabe kirjoitti:

Voi elämän kevät! Se KORKEAkoulututkintoko mielestäsi tekee sen, ettei sinun tarvitse käsiäsi "liata" koskemalla potilaisiin. Oletko tietosi ammentanut lääkärisarjoista?
        Hankkiudu suosiolla muihin hommiin, hoitoala ei ole sinua varten.

• lhhoitsu

Älä tyttö hyvä vaan tule hoitoalalle! Tämä on kutsumus ammatti ja siihen kuuluu myös sen paskan siivoaminen, sekä perus/lähihoitajille kuin sairaanhoitajillekin! Ja myös sen kakka/virtsa näytteen ottaminen, katetrointi, oksennuksen siivoaminen yms.
      Olen terveyskeskus sairaalassa töissä ja sairaanhoitajat että lähihoitajat tekevät ihan samaa homaa, sairaanhoitajat vain lsänä tekevät i.v hoidot, ja eipä tuo palkka eroa toisita paljoa.
      Ja kyllä ne terkkaritkin siihen alapään hommaan joutuu, terkkarihan yleisimmän sen papa-kokeen ottaa.
      Jos haluat siistin työn pysy toimistohommissa. Et tekstisi perusteella ole todellakaan tällä alalle sopiva, ja niitä jotka vanhoja ja nuorempiakin hoitajia on ihan liikakin tällä alalle jotka eivät todellakaan hoitotyöhön sovellu ja se tarkoittaa että potilas ei saa hänellä oikeutettua hyvää hoitoa! kun nämä mammat eivät voivat sietää työtään ja se myös näkyy heidän työssään (miksi tämmöset ihmiset tulevat edes tällä alalle?), ammatteja on paljon ja aina voi kouluttautua uudestaan, kyllä niitä töitä muuallakin riittää.Ei ole potilaan etu joutua tuommoisen hienohelman hoitoon joka ei voi tehdä edes perushoitoa. Ei kannata lääkikseenkään pyrkiä tuolla aseenteella, alapään ronkkimista hekin tekevät. Ja jos kuvittelet että pääset flirtailemaan hyvännäköisille tv-lääkärin näköisille lääkäreille,niin jatka vaan päiväunias todellisuus on aivan toista! Päivän yleisin aihe on miten kenenki vatsa on toiminut ja mitä sieltä on tullu, ja tätä samaa on kyllä joka osastolla.

Terveisin lähihoitaja

• leguri

Vai että joutuvat lääkärit ronkkimaan potilaiden alapäitä? Ja eivät kyllä varmana joudu. Hyvänen aika, lähihoitajat ovat erikseen, eivät lääkärit muuta kuin diagnosoi, teetä tutkimuksia ja määrää lääkkeitä. Riippuen tietysti mihin alaan erikoistuu.

• valmis lääkäri
        leguri kirjoitti:

Vai että joutuvat lääkärit ronkkimaan potilaiden alapäitä? Ja eivät kyllä varmana joudu. Hyvänen aika, lähihoitajat ovat erikseen, eivät lääkärit muuta kuin diagnosoi, teetä tutkimuksia ja määrää lääkkeitä. Riippuen tietysti mihin alaan erikoistuu.

Itse juuri tänään tein potilaalle peräsuolen tutkimuksen....

Ettei siitä paskasta pääse eroon lääkärinäkään.

• Mikä kutsumusammatti

Sinulle lhhoitsu;
      Mitä tulee ns.kutsumusammattiin, niin sitähän hoitajan ammatti ei ole ja kyllä se käy ihan kovasta työstä niin fyys-kuin psyykkistäkin työtä. Sairaanhoitajilla on useassa paikassa asiantuntijatehtävät ja lähihoitaja on kyllä pääsääntöisesti perushoidon asiantuntija=suomeksi sanottuna ainakin vuodeosastolla perseenpesijä, vatsantoimittaja, syöttäjä, juottaja, vuoteensijaaja, tiskaaja, siivoaja ja jossain eritteiden puhdistaja. Myö erilaiset saunottamiset ja kylvetykset ja suihkutukset kuuluvat heille.

Aina sh-osallistuu myös perushoitoon, hoidon arviointiin, lääkehoitoon, vastaa työyksikön toiminnasta työvuorokohtaisesti ja toimii useinkin vastaavana hoitajan.
      Lähinnä asiantuntija tehtävissä, sillä koulutason henkilöt ovat ns. perustason työntekijöitä ja siksi niitä ilmeisemmin haetaankin erilaisiin vanhustenhoitlaitoksiin pienellä palkalla ja paljolla sekä hyvinkin sekavalla toimenkuvalla. Lähihoitajathan suostuvat yleensä tekemään kaiken ja väyttävät itsensä olemalla joka paikan höyliä.

Kysymys on myös varmaankin siitä, että lähihoitajat luulevat useastikin olevan "pikku"sairaanhoitajia ja he juitenkin ovat suorittaneen vain toisen asteen koulutuksen ja hyppivät useinkin silmille. Jossain olen nähnyt syövän jopa sairaanhoitajia.

Kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla ns. isoissa sairaaloissa ja erikoissairaanhoidossa heitä palkataan huonosti ja he toimivat osastoilla ns. vuodepesutyöntekijöinä. Lääkehoito heiltä on myös evätty näissä paikoissa.

Kirjoitat ö, että joka osastolla on samaa, mutta näin ei todellakaan ole. Nyt myös ongelmana erilaisten ammattiryhmien kirjo ja tietävätköhän kohta kukaan mikä on heidän toimenkuvansa. Siivoustyöt siirretty hoitajille ja laitoshuoltajat kohta työttöminä kun nämä hoitaja tekevät kaiken. Omaa tymyyttä

On laitosapulaista, oppisopimusta, sosiaaliohjaajaa, sosionomia, lähihoitajaa, sairaanhoitajaa, terveydenhoitajaa ja jopa kätilöitäkin.

Joten olisiko jo aiheellista tarkistella niitä työpaikkojen toimenkuvia ja selvittää oikea linjaus jokaisen työlle. Esimiehet kehittämään hoitotyötä ja työtä voi kohdentaa oikein ettei joku höylää joka paikassa minäminä-periatteella ja syö toisten työtä sekä samalla vielä puukottaa selkään kollegaa.

• 20vuotta-alalla

En tiedä kuinka pitkä kokemus sinulla on hoitotyöstä, mutta tuskinpa kovinkaan mittava? Olen sairaanhoitaja vuosimallia -93. Perushoito kuuluu meille siinä missä lähihoitajillekin. Työpaikoilla on nykyisin niin vähän henkilökuntaa, ettei siellä mikään ammattiryhmä voi alkaa nyrpistellä nenäänsä ja sanoa, että en tee tuota, en tee tätä. Itse asiassa olen todella kyllästynyt siihen, että alalle (sairaanhoitajiksi siis) pyrkii nuoria tyttöjä, jotka tuijottavat vain siihen, että sairaanhoitaja on nykyisin AMK-tutkinto. Näin he ajattelevat, ja joskus erehtyvät kuvittelemaan, että se tarkoittaa vapautusta kaikesta potilaan koskemisesta. Ehei!

Lähihoitajilla ei ole AMK-tutkintoa, mutta onhan se heidän sijoittumisensa työelämäänkin hyvin erilaista kuin sairaanhoitajilla. Itse olen tehnyt koko työurani sairaaloissa ja terveyskeskuksissa _sairaanhoidossa_. Lähihoitaja voi hakeutua erilaisiin hoivakoteihin, ja tekee hoivatyötä niissä.

Perinteinen jako apu- ja sairaanhoitajiin ei oikein enää nykyisin toimisi muutenkaan. Joskus 60-luvulla ei vielä ollut näin suurta ikääntyvää väestönosaa, joka tarvitsee juuri sitä h o i v a a usein enemmänkin kuin sairaanhoitoa. Tähän hoivan tarpeeseen lähihoitajakoulutus on onnistunut vastaamaan.

Itse koen kuitenkin sairaanhoitajana olevani duunari ihan siinä missä kuka tahansa muu. Voisin ehkä elätellä muita kuvitelmia, jos en olisi niin moneen kertaan saanut oksennuksia päälleni, tai kuunnellut vihaisen potilaan komentelua ja haistattelua. Se on tätä työtä, en minä siitä valita.

En vain osaa kuvitella, että enää olisi näitä sairaalahierarkiaa takaisin kaipaavia. Sellainen kyllä suututtaa, koska siinä luodaan väärä kuva terveydenhuollon työtilanteesta tällä hetkellä. Kuvitellaan, että joku ammattiryhmä (me sairaanhoitajat) vain istumme peffallamme ja marisemme ettemme tee asioita. Kun olisivat ihmiset joskus olleet näkemässä, miten moneksi töissä on oltava. Meillä monesti lähihoitaja voi näytön perusteella antaa lääkitystä, joka normaalisti kuuluisi meille sairaanhoitajille. Sairaanhoitaja taas voi pestä potilaan takamusta, ihan miten milloinkin sattuu ja mikä tilanne on. Ei ole aikaa valikoida hommia!

Alkuperäiselle kysyjälle toistan jo täällä sanotun, että älä haaveile hoitoalasta missään muodossa, jos olet allerginen eritteille tai perushoidolle. Sitä ei oikeasti pääse pakoon kukaan. Edes lääkäri ei vain istu tietokoneella ja tee - niin, mitä?? Mieheni kävi vähän aikaa sitten paksusuolen tähystyksessä, ja kyllä se oli ihan fiinisti TIEDEKORKEAkoulutettu lääkäri, joka hänen takamustaan luotasi. Että silleen.

• hoitajahoi

Ei voi kyllä hoitotyön "asiantuntijaksi" mainita henkilöä, joka mainisee toisen ammattikunnan tekevän "perseenpesua". Missä on asiakkaan ja työkaverin kunnioitus?
        En halua sinua työkaverikseni!

• Missä asiantuntijat

Sinulle alalla 20v ja muilekkin. luulen, että terveydenhuolto ala voi sen takia niin huonosti, koska kaikki on sekaisin ja tekevät mitä sattuu. Mitään selkeää ohjeistusta tai toimenkuva- suunnitelmia.

Huonoa johtamista, toimenkuvat sekavat, työnmäärä lisääntyy ja ei selkeyttä. Henkilöstöä erittäin vähän. Kyllä sairaanhoitaja on asiantuntija ja yleensä vastaava työvuorossa ja hän voi irrottautua jo "perseenpesuista" pois.

Ilmankos työyhteisöt voi huonosti kun siellä pestään takapuolia erityisosaamisella ja senkin osa työyhteisön asiantuntijoista voisi kehittää sitä työtä paremmaksi.

Mutta tämä on ilmeisemmin sitä naisten tapaa tutkia joka reikä ja ryppy.

Mutta ihmettelen sitten miksi sairaanhoitajia vähennetään koko ajan ja lähihoitajia lisätää? Palkkaus ja lähihoitajat tekevät kaiken siivouksesta- vaikka tie mihin mutta koultus ei riitä.

Sanoisin, että hoitotyö on mennyt hyvin sekavaksi ja näi hoitajat väsyvät työssä hyvinkin helposti. Ilmankos on vain sijaisia, keikkalaisia, opiskelijoita ja kaikki vakituiset ovat sairaslomilla. Mistä tämä kertoo? Kukaan ei väölitä oikeasti mistään kuin vaan siitä suoritteesta.

• 45398

Ihmettelen asennettasi, kun puhut perushoidosta "perseenpesuna". Ei ainakaan meillä voi kukaan noin vain "irrottautua" perushoidosta, se ei yksinkertaisesti käy! Potilaita on paljon, henkilökuntaa vähän, ja kiire kova. Valitettavasti milään "työyhteisön asiantuntemus" ei ota hoitotyöstä pois perushoitoa. Luulisi jokaisen alalle aikovan ymmärtävän, mitä työ on.

Vaikka minulla olisi millaista "erityisosaamista", niin teen mieluummin perushoitoa kuin jätän potilaan heitteille. Ja voihan sairaanhoitaja esimerkiksi pesujen yhteydessä huomata jotain sellaista, mitä lähihoitaja ei hoksaa. ;) Sanotaan tämä nyt vaikka sitten lohdukkeeksi. ;)

Itse olisin valmis uhraamaan kaikki korkeakoulutuksen (?) tuomat statusedut, jos vain alalle saisi järkevää, käytännöllistä, ja työtä pelkäämätöntä porukkaa. Ja toivon, ettei alalle hakeudu ihmisiä, jotka väheksyvät omaa työtään, eli hoitotyötä. Sellainen ihminen ei kauan tässä duunissa jaksa.

• Ylös sängyistä
        45398 kirjoitti:

Ihmettelen asennettasi, kun puhut perushoidosta "perseenpesuna". Ei ainakaan meillä voi kukaan noin vain "irrottautua" perushoidosta, se ei yksinkertaisesti käy! Potilaita on paljon, henkilökuntaa vähän, ja kiire kova. Valitettavasti milään "työyhteisön asiantuntemus" ei ota hoitotyöstä pois perushoitoa. Luulisi jokaisen alalle aikovan ymmärtävän, mitä työ on.

Vaikka minulla olisi millaista "erityisosaamista", niin teen mieluummin perushoitoa kuin jätän potilaan heitteille. Ja voihan sairaanhoitaja esimerkiksi pesujen yhteydessä huomata jotain sellaista, mitä lähihoitaja ei hoksaa. ;) Sanotaan tämä nyt vaikka sitten lohdukkeeksi. ;)

Itse olisin valmis uhraamaan kaikki korkeakoulutuksen (?) tuomat statusedut, jos vain alalle saisi järkevää, käytännöllistä, ja työtä pelkäämätöntä porukkaa. Ja toivon, ettei alalle hakeudu ihmisiä, jotka väheksyvät omaa työtään, eli hoitotyötä. Sellainen ihminen ei kauan tässä duunissa jaksa.

45398 ja muutkin vastailijat. Voisko sitä hoitotyötä kehittää siellä yksiköissä ja saada sinne lisää työntekijöitä niin, että peruskoulutuksen tekisivät sitä perushoitoa eikä hyppisi joka paikassa kun käsketään.
        Nyt on roskienvientiä, siivousta, ruokahuoltoa, pyykinpesua jne. Mihin se ihminen unhohtuu. jonkinlainen konsesus työnjaollisesti.

Kukaan ei jätä ihmistä heitteille, mutta työnjakoa ja organisointi ongelma vaivaa varmaankin siellä perustasolla. Ja kertoo useinkin huonosta työyhteisöstä tai sen johtamisesta. Kiire ja oman työn heikko suunnittelutaito puuttuu?

Kyllä se on ihan tosi, että vuodeosastoilla se työn juuri sitä takapuolenpesemistä, vatsantoimintaa, peräruiskeitä ja innokkaille niitä suppopäiviä. Ei ihminen ole pelkkä vatsa vaan siinä on paljon muutakin hoidettavaa. Yötyössä yleensä vain yksi hoitaja?
        Siihen menee aika paljon työstä ja usein raporteillakin pyöritään sen vatsantoiminnan keskellä. Tärkeä asia, mutta on paljon tärkeämpiäkin jos vain osaatte keskityttyä siihen työpäivänne aikana. Joten mielestäni työaikaa käytetään ihan väärin. Siksikö hoitotyö ja potilastyö ei kehity?

Kuntoutusta, hyvää ravitsemusta, erilaisia hoitosuunnitelmia (jotka ilmeisemmin on utopiaa) omaisneuvottelut, omaiset mukaan hoitoon, neuvontaa- ja ohjausta yms virikkeellistä toiminta pois sieltä vuoteista ja niiden ääreltä. Liikaa keskiitytte sinne vuoteen vierellä hoitamiseen. Ihmiset ylös sängyistä.. Potilas on subjekti ei siis enää objekti.
        Kuka sen kiireen tekee ja mitä se on??? Itseaiheutettua?

Kysymys onkin se, että asiantuntijat ovat muualla kuin siellä perushoidossa. Tärkeä asia, mutta sen voi tehdä koultutason henkilöstö ja erityisosaaminen jää asintuntijoille kuten lääkehoito, erityishoidot, hoitotyö ja sen kehittäminen, erilaiset mittarit. Ohjaavat ja neuvovat erityistilanteissa muuta henkilöstöä sekä omaisia jne.

Edelleen kaikki tekevät liikaa kaikkea ja itse kokonaisuus unohtuu ja ilmeisemmin juuri lähihoitajat panevat vastaan koska työ siirtyisi heille ja on totta, että pelkkä perushoito ei anna välttämättä työntekijälleen mitään, vaan väsyttää hoitajat, raskaat ja huonokuntoiset potilaat ja jatkuva kiire pienellä määrällä.

Sitä ihmettelenkin miksi suostutte tähän ja nosta asiaa esille sekä yksinkertaisesti pyydä lisää auttavia käsiä?

Kyllä sairaanhoitajankin j apäinvastoin pitää luottaa kollegaan eikä "kytätä" selän takana. Onko tämä myös terveydenhuollon yksi iso ongelma, että kytätään jatkuvasti toisten tekemisiä vaikka kyseessä ammatti henkilöitä. Ja pahin sitten vielä juostaan esimiehelle kantelemaan.

Ihmettelen, miksi ette kehitä itse työtänne:puhut statuseduista? Mitä ne ovat, en käsitä. Terveydenhuollossa on aina ollut työtäpelkäämätöntä porukkaa. Mutta eletään ttiukasti kiinni vanhoissa kaavoissa ja itse ei osata päästää irti.

Koskien kehittämistä, työnjakoa, erityisosaamista, kehittämistä ja hyvää ja laadukasta hoitoa ja kuntoutusta ei siis vain sitä perushoitoa. Tärkeä osa potilaan hyvinvointia mutta kaavat taitaa olla aika jäykkiä siellä yksiköissänne?

Terveydenhuollossa näkyy olevan jatkuva kato ja ihmiset jostain ihmeen syystä siirtyvät muille aloille. Kyllä siellä täytyy olla pahasti pielessä asiat!?
        Maahanmuuttajat ja huono suomitaustaiset valtaavat ilmeisemmin alaa ja pienellä palkalla.Miksi näin on?

Muuten takapuoli, peppu, perse, takalisto on kaikki ihan selkeää suomenkiletä ja ei siitä nyt herneitä kannata nenään ottaa jos käytetään ihan oikeaa "perse" sanaa. vai onko sittenkin joku niin "nirppanokka" sanasta vai itse asiasta?

Pelkkä perushoito ei siis enää riitä vaan hoitotyön katsontakantoja on laajennettava itse työn sisältöä kehitettävä ja rajusti pois sieltä "vatsantoiminnan- ja pesujen keskeltä" itse potilaan kokonaishoitoon!
        Siinä on oma pointtini asiaan ja tarkoitus keskustella ei siis järkyttää!

• Heko heko

Ei juma mitä täällä saa lukea :) Lekurit eivät siis ronki perseitä (urologi, gastroenterologi, gynekologi) ja sairaanhoitajat istuvat vain tietokoneen ääressä ja annostelevat lääkkeitä ja lähärit keskittyvät perseenpesuun. On se hienoa että joillakin on ruusuiset unelmat hoitoalalta.

• Anonyymi

Minkäsmerkkiset leikkokukkaset sinulla on D

• Kakaroille

Voi kamalaa. Täytyykö mun koskea jonkun takapuoleen ja vieläpä pyyhkiä sieltä jotain. En halua. Haluan vain istua tietsikan ääressä ja feisbuukin lomassa kirjailla jotain tietoa jonnekin jotain. Ja haluan tietysti olla huippu hoitaja lääkkeen jakoineen ja tiputuspusseineen.

• Missä hyvä hoito?

Niin tässä yksi tärkeä pointti. Kuinka paljon kuluu hoitajilla aikaa istuessa netissä siis omien asioiden ja erilaisten chattien, facebookkien, twittereiden, nettiostojen yms kanssa. Erilaisten ryppyrasvojen ostaminen ja tilaaminen netistä.

Kun se työaika pitäisi käyttää potilaan hyvään hoitoon ja työn sisällön kehittämiseen, eikä omien asioiden hoitoon.

Miten tähän ehditään kun muutenkin on jo muka kiire ja vähän henkilöstöä. Missä ovat esimiehet ja johtajat kun mikään ei kehity?

• Avustaja -80

Voin lohduttaa sua, että siihen perseen pyyhkimiseen, ja vaipan vaihtoon yms. tottuu kyllä ajan kanssa...Itsellänikin otti aikansa. Nimittäin aloittaessani työni (henk.koht.avustajana), avustettavani hoiti wc-käynnit itse, mutta on nyt vanhetessaan tarvinnut siinä apua. Jouduin siis totuttamaan itseni tähän hommaan. Ei se ole enää niin vastenmielistä, jos nyt ei kovin mukavaakaan. Menee kuitenkin jo rutiinilla. Tärkeintä on, että potilas on muuten mukava, ja "helppo" hoidettava, jonka kanssa tulee toimeen. Pahinta olisi, jos potilas olisi joku huutava ja kiroileva, katkeroitunut vanhus, joita tosin sairaaloissa on paljon, eli siihenkin joudut varautumaan, jos sairaalaatöihin aiot. Alapäähommissa kannattaa ottaa se asenne, että tämä on vain yksi osa työtäsi. Joka työssähän on huonoja, ja hyviä puolia. Ei se jatkuva koneen äärellä istuminenkaan varmaan niin hehkeää päivästä toiseen ole. Ainakin tulee selkä-ja hartiavaivoja, ja varmaan helposti päänsärkyäkin jatkuvasta näyttöruudun tuijottamisesta. Ei sellaista työtä taida ollakaan, jossa ei mitään negatiivista olisi, tai jossa ei joskus (edes hetkittäin) tulisi kyllästymisen tuntemuksia...

• Jopperuonnaansuulake

AP:n kirjoitus vaikuttaa jonkun lähihoitajan kirjoitukselta. Siis sellaisen, joka kadehtii sairaanhoitajaa ja luulee, että sairaanhoitajat pääsevät helpommalta. Hän toivoo että täällä aletaan vakuuttelemaan, että sairaanhoitaja tekee kyllä perushoitoa, siihenhän tässä kirjoituksessa pyritään, kohottamaan lähihoitajien itsetuntoa ja halventamaan sairaanhoitajia. Älä mene sairaanhoitajaksi siksi, että lähihoitajat kadehtivat kuollakseen sairaanhoitajia. saat kokea pilkkaa ja ivaa sekä piruilua, koska lähihoitajat eivät ymmärrä, että sairaanhoitajien työ on vaativampaa kokonaisuuksien hallintaa. Lähihoitajat keskittyvät perushoitoon ja kiljuvat sairaanhoitajia perushoitoon, jotta itse pääsisivät helpommalla ja koska eivät ymmärrä sairaanhoitajien laajempaa toimenkuvaa.

• Toimenkuva erot

No nyt tuli tiivistetysti asiat eli sairaanhoitaja on aina asiantuntija ja erilaiset toisen asteen koulutuksen saaneet toimivat lähinnä perushoidossa.

Vaikuttaa siltä, että lähihoitajat vain kateuttaan yrittävät teettää sairaanhoitajilla sellaisia tötiä, jotka ovat heidän toimenkuvaansa. Usein kuuleekin juuri lähihoitajan suusta, että ei jaksa tehdä tätä perushoitoa päivästä toiseen.

Totta työ varmaan aika rankkaa ja uuvuttavaa ja ehkä tässä on kyse siitä, että sen vuoksi lähihoitajat väsyvät työhönsä ja haluavat apua siihen mutta se sairaanhoitaja ei ole kuitenkaan aina se oikea apu, koska hänellä on niin paljon muitakin erityistehtäviä.

Yrittäkää jo ymmärtää asia ja miettikää ihan oikeasti mikä on asintuntijoiden ja koulutusken ero ihan oikeasti!

• Hoituliini
        Toimenkuva erot kirjoitti:

No nyt tuli tiivistetysti asiat eli sairaanhoitaja on aina asiantuntija ja erilaiset toisen asteen koulutuksen saaneet toimivat lähinnä perushoidossa.

Vaikuttaa siltä, että lähihoitajat vain kateuttaan yrittävät teettää sairaanhoitajilla sellaisia tötiä, jotka ovat heidän toimenkuvaansa. Usein kuuleekin juuri lähihoitajan suusta, että ei jaksa tehdä tätä perushoitoa päivästä toiseen.

Totta työ varmaan aika rankkaa ja uuvuttavaa ja ehkä tässä on kyse siitä, että sen vuoksi lähihoitajat väsyvät työhönsä ja haluavat apua siihen mutta se sairaanhoitaja ei ole kuitenkaan aina se oikea apu, koska hänellä on niin paljon muitakin erityistehtäviä.

Yrittäkää jo ymmärtää asia ja miettikää ihan oikeasti mikä on asintuntijoiden ja koulutusken ero ihan oikeasti!

Opettele sinä ensin oikeinkirjoitus ja esitä asiantuntijaa vasta sen jälkeen.

• Kateus taustallako?
        Hoituliini kirjoitti:

Opettele sinä ensin oikeinkirjoitus ja esitä asiantuntijaa vasta sen jälkeen.

Hoituliini taitaa olla kateellinen asiantuntijoille. Koulutusta pitää käydä lisää, jotta sinustakin tulee asiantuntija!

Mistä muuten johtuu, että hoitajat ovat raadollisen kateellisia toisilleen, jopa koulutuksesta, työnmäärästä jne.

Missä on on todellinen kollegiaalisuus?

• A. Siantuntija
        Kateus taustallako? kirjoitti:

Hoituliini taitaa olla kateellinen asiantuntijoille. Koulutusta pitää käydä lisää, jotta sinustakin tulee asiantuntija!

Mistä muuten johtuu, että hoitajat ovat raadollisen kateellisia toisilleen, jopa koulutuksesta, työnmäärästä jne.

Asiantuntija? Mitäs, jos nyt kertoisit selvin sanoin, mitä erityistietoja ja taitoja sinulla on, mikä työsi tekee niin ylimaallisen?
        Taitaa olla niin, että aika menee oman hännän nostamiseen, ei itse työntekoon.
        Niin ja kokemuksesta kerron: Olen joutunut useammin kuin yhden kerran opastamaan työssään ASIANTUNTIJAA.

• klikkaaja3
        Kateus taustallako? kirjoitti:

Ei se hivenen pidempi koulutus vaan se pitkä työura monipuolisissa työtehtävissä tekee asiantuntijan. Ei ole tavatonta että lh. opastaa nuorta lekuria tämän duunissa, mikäli lekurilla löytyy nöyryyttä tunnustaa asia. Ja sen tunnustaminen on sitä todellista ammattitaitoa.

• Sh on asiantuntija
        A. Siantuntija kirjoitti:

Asiantuntija? Mitäs, jos nyt kertoisit selvin sanoin, mitä erityistietoja ja taitoja sinulla on, mikä työsi tekee niin ylimaallisen?
        Taitaa olla niin, että aika menee oman hännän nostamiseen, ei itse työntekoon.
        Niin ja kokemuksesta kerron: Olen joutunut useammin kuin yhden kerran opastamaan työssään ASIANTUNTIJAA.

Niin on se huomattu kuinka paljon on terveydenhuollossa teitä ns. selkäänpuhaltajia ja opastajia, tietäjiä, taitajia ja kaikenmaailman opastajaa ja viestin viejää.

Kyllä hyvä osaaminen ihan oikeasti tarvitsee lajaa osaamista, kokemusta, erikoistumista sekä vankkaa koulutusta, että olet asiantuntija. Laaja-alainen näkemys.

Mutta kitkeryys taitaakin olla se syy, miksi nämä lähihoitajat luulevat osaavansa kaiken, mutta ei voi osata koska koulutus ei edes anna siihen riittävää tietotaitoa. Perushoitoon vaan enemmän lähihoitajat ja sairaanhoitajat voivat keskittyä asiantuntijatehtäviin sekä hoityön kehittämiseen.

Koulun penkille ja itseään vaan kehittämään eikä kollegan työn kyttäämistä ja esimiehille rullimista!

Lähihoitaja koulutason tutkinnon suorittanut ei voi valitettavasti olla asiantuntija ilman lisäkoulutusta ja erityisosaamista. Joten kouluun vaan kehittämään itseään.

• Onpas outoa
        klikkaaja3 kirjoitti:

Ei se hivenen pidempi koulutus vaan se pitkä työura monipuolisissa työtehtävissä tekee asiantuntijan. Ei ole tavatonta että lh. opastaa nuorta lekuria tämän duunissa, mikäli lekurilla löytyy nöyryyttä tunnustaa asia. Ja sen tunnustaminen on sitä todellista ammattitaitoa.

No kyllä on aika huonoa johtamista jos lähihoitaja opastaa lääkäriä. Jossain on ja pahasti vikaa.

Kyllä lääkärikollegan tulee perehdyttää eikä lähihoitajan. Vai tekeekö tämä ns. lekurisi vain hoitajan työtä kesätyönä?

Onpa outo toimintamalli ja varmaa tietämyksesi riittää lääkärin perehdytykseen. Outoa harhaa sinulta lähihoitaja! Vai haluatko vain päteä?

• A. Siantuntija
        Sh on asiantuntija kirjoitti:

Niin on se huomattu kuinka paljon on terveydenhuollossa teitä ns. selkäänpuhaltajia ja opastajia, tietäjiä, taitajia ja kaikenmaailman opastajaa ja viestin viejää.

Kyllä hyvä osaaminen ihan oikeasti tarvitsee lajaa osaamista, kokemusta, erikoistumista sekä vankkaa koulutusta, että olet asiantuntija. Laaja-alainen näkemys.

Mutta kitkeryys taitaakin olla se syy, miksi nämä lähihoitajat luulevat osaavansa kaiken, mutta ei voi osata koska koulutus ei edes anna siihen riittävää tietotaitoa. Perushoitoon vaan enemmän lähihoitajat ja sairaanhoitajat voivat keskittyä asiantuntijatehtäviin sekä hoityön kehittämiseen.

Koulun penkille ja itseään vaan kehittämään eikä kollegan työn kyttäämistä ja esimiehille rullimista!

Lähihoitaja koulutason tutkinnon suorittanut ei voi valitettavasti olla asiantuntija ilman lisäkoulutusta ja erityisosaamista. Joten kouluun vaan kehittämään itseään.

No mikähän on "asiantuntijan" taso, joa aspetiikan perusteet ovat hakusessa. Taitaa olla aika teoreettista tuo "asiantuntijuus".

• Sijantuntija
        klikkaaja3 kirjoitti:

klikkaaja3. Tuletko oikeasti ajatelleeksi, että asiantuntijasairaanhoitajalla on sekä pitkä työkokemus että laaja koulutus. Myös sairaanhoitajilla voi siis olla kymmenien vuosien työkokemus vankan peruskoulutuksen lisäksi. pelkkä työkokemuksen pituus ei tee kenestäkään vielä asiantuntijaa.

• Just niin
        Sijantuntija kirjoitti:

klikkaaja3. Tuletko oikeasti ajatelleeksi, että asiantuntijasairaanhoitajalla on sekä pitkä työkokemus että laaja koulutus. Myös sairaanhoitajilla voi siis olla kymmenien vuosien työkokemus vankan peruskoulutuksen lisäksi. pelkkä työkokemuksen pituus ei tee kenestäkään vielä asiantuntijaa.

Kyllä vankka osaaminen kliinisestä hoitoyöstä ja eri aloilta, koulutus, erikoistuminen, työkokemus, erityistehtävät myös hyvä johtamisen osaaminen ja koulutus on aina plussaa, joten hän on asiantuntija. Asiantuntija on sh.esh,th ja hän, joka on opiskellut opistotasosien ammattitutkinnon. Ei siis lähihoitaja!

Nythän on paljon esimiehiä, joilla on pelkkä sh/th koulutus ja ei työkokemusta. Heitä valitaan esimerkiksi osastonhoitajiksi. Missähän mättää ja pahastI?

Lähihoitajia myös team-vastaavina . Ilmankos olemme menossa pahasti hakoteille terveydenhuollossa ja sen osaamisessa!

Ilmankos työyhteisöt voivat huonosti kun ei ole osaamista!

• hm...hm...
        Sh on asiantuntija kirjoitti:

Entinen perushoitajatutkinto tuotti kyllä enemmän asiantuntijuutta omaan sarkaansa, perushoitoon, mitä tämä nykyinen "samasta putkesta" monen osaajaksi. Siksi kai useat kuvittelevatkin olevansa erikoisasiantuntijoita, kun on sitä pintaraapaisua sieltä sun täältä.

• Pintaraapaisua
        hm...hm... kirjoitti:

Entinen perushoitajatutkinto tuotti kyllä enemmän asiantuntijuutta omaan sarkaansa, perushoitoon, mitä tämä nykyinen "samasta putkesta" monen osaajaksi. Siksi kai useat kuvittelevatkin olevansa erikoisasiantuntijoita, kun on sitä pintaraapaisua sieltä sun täältä.

Kyllä olen samaa mieltä. Nykyinen lähihoitaja tutkntohan suoritetaan 2-5pv näytöin ja se on siinä.

Aika ontuva koko koultus ja käytännön harjoittelu. Rääpitään sieltä ja täältä, mutta harjoittelut jää hyvin suppeiksi verrattuna entisiin koulutuksiin.

• uutsin
        Pintaraapaisua kirjoitti:

Kyllä olen samaa mieltä. Nykyinen lähihoitaja tutkntohan suoritetaan 2-5pv näytöin ja se on siinä.

Aika ontuva koko koultus ja käytännön harjoittelu. Rääpitään sieltä ja täältä, mutta harjoittelut jää hyvin suppeiksi verrattuna entisiin koulutuksiin.

No millaset oli ennen koulutukset lähäreillä?

• Terkut sairaalasta
        Pintaraapaisua kirjoitti:

Olet väärässä. Et puhu lähihoitajan koulutuksesta. Harjoittelujaksot kestävät 8-10 viikkoa ja viimeinen viikko 5 päivää on näyttö. Eiköhän siinä kahdeksassa viikossa opi "pyllyä pyyhkimään". Jotkuthan eivät opi tietenkään koskaan, mutta sehän ei ole koulun vika. Todellinen työ esim. erikoissairaanhoidossa opitaan vasta työtä tekemällä. Ja kyllä SH voi pikkasen valita minne menee. Esim. päivystypolilla ei ole niin paljon pyllynpyyhkimistä kuin vuodeosastolla. Ei tarvitse olla niin jyrkkä alalla tulijoille. Mutta tietokoneelle istuvat lähinnä kyllä lääkärit, jotka myös tekevät toimenpiteitä. Joskaa eivät niitä yksinkertaisempia.

• Anonyymi

No mikähän on "asiantuntijan" taso, joa aspetiikan perusteet ovat hakusessa. Taitaa olla aika teoreettista tuo "asiantuntijuus".

Eikä se ole helppoa nuohhojanakaan jos liukas pelti ja pyllymäkeen luiskahtaa kesken nuohouksen katolta alas.

• Tuzzi

Moni sairaalaosasto ei enää palkkaa lähihoitajia, koska heitä pidetään hyödyttöminä. Ilmeisesti isot viskaalit odottavat, että perushoito siirtyy näin sairaanhoitajille.

• A. Siantuntija

Vai on lähihoitajat hyödyttämiä.,, Siitä vaan sitten ASIANTUNTIJAT sitä perushoitoa tekemään; sitäkin täällä itketään kun ASIANTUNTIJA (sh) joutuu perushommiin.
        Antaa palaa!

• 45345((

Isot viskaalit ajattelevat ihan oikein. Lh ei pysty kaikkeen siihen mihin sh, mutta sh pystyy tarvittaessa tekemään lh:n työt JA omansa. Eli kannattaa palkata vain sairaanhoitajia.

• Kieku ja Kaiku

Vai on lähihoitajat hyödyttämiä.,, Siitä vaan sitten ASIANTUNTIJAT sitä perushoitoa tekemään; sitäkin täällä itketään kun ASIANTUNTIJA (sh) joutuu perushommiin.
        Antaa palaa!

Hassua mutta totta. Meillä lähärit pyörittävät taloa. Olemmeko siis kyvyttömiä ?

• KKKKKP
        Kieku ja Kaiku kirjoitti:

Hassua mutta totta. Meillä lähärit pyörittävät taloa. Olemmeko siis kyvyttömiä ?

Kyllä on varmaan sitten hoidossa parantamisen varaa, kun lähihoitajat taloa pyörittää. Jokainen asukas on ansainnut myös koulutetun sairaanhoitajan avun.

• Anonyymi

Taitaa olla tietty geeniperimäsäie rahdattu pois kun keltapunainen koppiauto ei ajakkaan aina samassa mutkassa saunavastaan tsigaanissa.

• Metropolia Amk

Vinkkinä aloittajalle. Bioanalyytikon = Labrahoitajan koulutus soveltuisi mielestäni sinulle parhaiten. Siellä on näytteiden ottoa ja niitä asioita, jotka varmasti motivoivat opiskeluasi.

• Anonyymi

niin ja kaiuttimen johdot

• Onneksi en alalla

Lukasinpa ketjun ja tähän se aina menee, naiset ovat enemmän kiintyneitä henkilökohtaiseen rooliin ja statukseensa kuin työn tarkoituksen kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen. Valtava keskinäinen epäilys, ei ihme ettei naisten asema etene kun on tyydyttävämpää juosta haukkumassa siskoja. Olisko siis parempi että sama korkeasti koulutettu kana hoitaa kaiken perseestä mömmöihin. Potilas ei rasittuisi. Mitenkähän laitoksen ulkopuolella elävä kouluttamaton hemmo osaa pyyhkiä takamuksensa ja napsia lääkkeensä kun ammattilaisenkin taidot on epäilyksen alla?

• ALLA1

Niin, onneksi et ole alalla.

• poispoisalalta

Kaikkein parasta olisi, jos sairaaloissa hoitotyötä tekisivät opistokoulutetut sairaanhoitajat apunaan hoitoapulaiset. AMK-uudistus oli erehdys. Samoin myös lähihoitajien tulo sairaaloihin.

• Yks vaan

Tää on kyllä paras...

• Anonyymi
        ALLA1 kirjoitti:

Niin, onneksi et ole alalla.

Kohta ei muita tarjokkaita alalle olekkaan kuin ylinarsisteja

• _-rahtari_

Useasti vastavalmistunut sh on niin täynnä tätä "asiantuntijuuttaan" että kyky kohdata potilas puuttuu kokonaan. Puhumattakaan siitä, kun potilaan tila äkisti muuttuu huonompaan, ja tulisi tehdä nopeita päätöksiä. (Kyllä, niitä joutuvat tietyissä rajoissa tekemään myös hoitajat osastolla, eivät vain lääkärit tai ensihoitajat kentällä.) Noissa tilanteissa työkokemus on valttia, ei aina se, minkä koulutuksen omaat.

• ettäsni

Juuri näin! Päätöksiä joutuu todellakin tekemään myös kaikki koulutetut hoitajat. Koulutuksessa saadaan valmius työhön ja paras oppi tulee tekemällä. On paljon asioita mitä koulun penkillä ei opita. Tulee paljon akuutteja tilanteita ja niistä oppii parhaiten.
        Tuli tässä taas nähtyä kuinka suoraa lukiosta sh:ksi opiskeleva olikin kauhuissaa kun joutuu "hoitamaan" potilaita eikä päässyt olemaan vaan koneella tai pillereitä jakamaan... pettymys tuntui olevan suuri.
        Niin se vaan on, että joutuu sitä hoitoalalla sormiaan sotkemaan (vaikka suojakäsineitä käytetäänkin)

• Hoitaako hoitsu?
        ettäsni kirjoitti:

Juuri näin! Päätöksiä joutuu todellakin tekemään myös kaikki koulutetut hoitajat. Koulutuksessa saadaan valmius työhön ja paras oppi tulee tekemällä. On paljon asioita mitä koulun penkillä ei opita. Tulee paljon akuutteja tilanteita ja niistä oppii parhaiten.
        Tuli tässä taas nähtyä kuinka suoraa lukiosta sh:ksi opiskeleva olikin kauhuissaa kun joutuu "hoitamaan" potilaita eikä päässyt olemaan vaan koneella tai pillereitä jakamaan... pettymys tuntui olevan suuri.
        Niin se vaan on, että joutuu sitä hoitoalalla sormiaan sotkemaan (vaikka suojakäsineitä käytetäänkin)

Eikö jo ammattinimike sairaanhoitaja, kerro kaiken. Ihminen, joka kouluttautuu sairaanhoitajaksi, on koulutettu hoitamaan sairaita ihmisiä. Siis hoitamaan ihmisiä! Hän joutuu jopa koskemaan sairaaseen, hoidettavaan henkilöön. Mies, nainen, lapsi, kuka tahansa tarvitsee hoitoa sairastuessaan. Hoito ei läheskään aina onnistu tietokoneen näyttöpäätteellä tai lääkelasin pillereineen tuomalla potilaan pöydälle. Tarvitaan katsekontaktia, vuorovaikutusta, haastattelua,kokonaisvaltaista tilanteen hallintaa. Ja se taas vaatii, että lähestytään potilasta. Et sinä pysty sitä diagnoosia määrittelemään potilasta jututtamatta/näkemättä.

Perushoitoon on palkattu lähihoitajia. Pääosin he hoitavat perushoidon, kuten ravitsemus, hygienia, seuranta jne. Mutta onhan se nyt aivan kamalaa jos sairaanhoitaja joutuu näitäkin - hoidollisia toimia - tekemään. Menee todellakin koulutus hukkaan. Voi pyhä Sylvi!!!!

Toivottavasti aloittaja älyää hakeutua töihin johonkin toimistoon. Saa siellä istua siisteissä oloissa kirjoituspöydän ääressä eikä kätöset likaannu. Jos noin pelkää ihmisiä, että ei halua hoitaa, on sopiva konttorin suljettujen ovien taakse . Huh!

• Anonyymi
        Hoitaako hoitsu? kirjoitti:

Eikö jo ammattinimike sairaanhoitaja, kerro kaiken. Ihminen, joka kouluttautuu sairaanhoitajaksi, on koulutettu hoitamaan sairaita ihmisiä. Siis hoitamaan ihmisiä! Hän joutuu jopa koskemaan sairaaseen, hoidettavaan henkilöön. Mies, nainen, lapsi, kuka tahansa tarvitsee hoitoa sairastuessaan. Hoito ei läheskään aina onnistu tietokoneen näyttöpäätteellä tai lääkelasin pillereineen tuomalla potilaan pöydälle. Tarvitaan katsekontaktia, vuorovaikutusta, haastattelua,kokonaisvaltaista tilanteen hallintaa. Ja se taas vaatii, että lähestytään potilasta. Et sinä pysty sitä diagnoosia määrittelemään potilasta jututtamatta/näkemättä.

Perushoitoon on palkattu lähihoitajia. Pääosin he hoitavat perushoidon, kuten ravitsemus, hygienia, seuranta jne. Mutta onhan se nyt aivan kamalaa jos sairaanhoitaja joutuu näitäkin - hoidollisia toimia - tekemään. Menee todellakin koulutus hukkaan. Voi pyhä Sylvi!!!!

Toivottavasti aloittaja älyää hakeutua töihin johonkin toimistoon. Saa siellä istua siisteissä oloissa kirjoituspöydän ääressä eikä kätöset likaannu. Jos noin pelkää ihmisiä, että ei halua hoitaa, on sopiva konttorin suljettujen ovien taakse . Huh!

Yksköissä joissa olen ollut, sairaanhoitajat tekevät perushoitoa siinä missä lähihoitajatkin, ja lähihoitajat ottavat verinäytteitä, katetrointeja, haavanhoitoa, lääkehoitoa, PEG-hoitoa, lääkärinkierroilla mukana siinä missä sairaanhoitajatkin. Eli koulussa opetettua asioita kaikille hoitajille kaikki nämä.

Työssä oppii jatkuvasti paljon uutta. Kokonaisuudet täytyy osata hallita.

Arvokasta työtä, oli sitten sh tai lh.

• Vaihtoehtoja

Toimistoaloilla on oikeasti huonot palkat alle 2000 euroa/kk, joten kannattaa myös harkita pääsykokeita joko Kuopion tai Helsingin Yliopistojen Farmasian laitoksille. Farmaseuttina työsi olisi toimenkuvan mukaista.

• ÄsHoo

Itse olen sh-opiskelija ja tottakai ymmärrän, että alapesut tehdään ja muutkin eritteet siivotaan, jos tarvis. Ei kai ne tehon potilaatkaan sentään vessassa ite käy! ;) En silti aio hakeutua esim. vanhuspuolelle töihin, koska ala keskittyy aivan liikaa perushoitoon. Valitsen harjoittelukokemuksen perusteella todennäköisesti perioperatiivisen hoitotyön eli suuntaan leikkuriin :)

Itse kannatan hoiva-avustajien yms. koulutusta sitä peruhoitoa toteuttamaan. Jäisi sh:ien aika koulutusta vastaaviin hommiin. Näinhän monissa maissa onkin ja hyvä niin! Kylvettäjät, hoitoapulaiset, lähärit yms. erikseen.

• 37v alalla

Tämän viestiketjun läpi kahlattuani voin vain olla tyytyväinen omaan työpaikkaani. Työskentelen sairaalan osastolla, jossa on lähinnä erilaisia mielenterveyspotilaita, sekavia, deliriumissa olevia ym. Meillä sh:t ja perus/lähihoitajat tekevät kaikki yksilövastuista hoitotyötä omien potilaidensa kanssa. Jokainen huolehtii omiensa perushoidosta, hoitotoimenpiteistä (katetroinnit, haavahoidot ym), lääkkeenjaosta, hoitotyön suunnitelmista, tekevät RAI:t, muistitestit, kirjaamiset, järjestävät hoitoneuvottelut, hoitavat kotiutukset, yhteydet muihin tahoihin ja omaisiin, lääkärinkierrolla on mukana omahoitaja, potilas ja lääkäri, omahoitaja kirjaa kierrolla sovitut asiat ja tekee lääkemuutokset, ym. IV-lääkitys on ainoa asia joka kuuluu vain sh:lle, ja niitä meillä on harvoin. Siivous ja ruokahuolto kuuluu laitoshuoltajille, hoitajat keskittyvät hoitotyöhän. Se, mikä tekee työpaikastani niin mukavan, on se, että kukaan ei ole katkera eikä kateellinen toisille. Kaikki arvostavat toistensa työpanosta ja osaamista. Suurimmalla osalla meistä on jo pitkä työkokemus, mutta joukossa on pari nuorempaakin, ja jokainen on valmis neuvomaan ja auttamaan toista tarvittaessa. Nuori sh on valmis ottamaan neuvoja vastaan kokeneelta perushoitajalta ilman että hänen ylpeytensä siitä kärsisi.
      Vaikka itselläni on enää pari vuotta jäljellä ennen eläkeikää, en ole kyllästynyt työhöni, vaan jaksan vielä ottaa vastaan uusiakin haasteita, joita näyttää jatkuvasti tulevan.

• Terveyskeskus

En puutu sairaanhoitajien ja lähihoitajien koulutukseen, mutta sen haluan sanoa, että terveyskeskuksen taso on todella surkea verrattuna esim. Pulssin ja Mehiläisen henkilökunnan tasoon.

Yksi esimerkki tästä. Olen eläkkeellä oleva nainen ja sairastuin flunssaan. Ilmeisesti minulla on keuhkoputkentulehdus. Viisi päivää ja yötä olen yskinyt siinä määrin, että välillä tuntuu kuin keuhkot tulisivat ulos. Yskiä pitää, mutta lima ei irtoa ja välillä tuntuu, että tukehdun. Koskaan eläissäni minulla ei ole ollut näin rajuja kokemuksia flunssasta ja yskimisestä.

Menin terveyskeskukseen. Luukulla noin kolmekymmentävuotta nuorempi naishenkilö sanoi, että niin hänelläkin on flunssa ja tässä hän vaan tekee töitä! Täällä on monella muullakin flunssa, mutta ovat työssä (hymyilee ja vilkuilee työkavereihinsa päin). En tiedä yrittikö työntekijä saada minulta sympatia-pisteitä vai vähättelikö hän sairauttani. Olipa asia kuinka hyvänsä käytös oli todella sopimatonta. Pulssin ja Mehiläisen henkilökunta ei koskaan puhuisi mitään vastaavaa, olen siitä aivan varma. Siinä on juuri se tasoero, joka on terveyskeskuksen ja yksityisen välillä.

Yhtälailla tuo kielenkäyttö näkyy muissakin tilanteissa. Terveyskeskus puhuu pissasta ja kakasta, mutta yksityinen puhuu asiallisesti virtsasta ja ulosteesta. Vastaavia esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon.

En tiedä, mitä virkaa terveyskeskuksilla enää on. Sinne saa jonottaa 1,5 kuukautta ja sitten joutuu vielä maksaa melkein saman hinnan kuin yksityisellä. Onneksi olen saanut olla toistaiseksi aika terveenä ja viime vuonna ei tarvinnut käydä kertaakaan lääkärillä.

Olen veronmaksaja ja hyvin vähän olen kuormittanut terveyskeskusta, siksi tuntuu täysin kohtuuttomalta tällainen suhtautuminen. Terveyskeskukset kannattaisi yksityistää, jos sillä lailla saataisiin tasoa, tehoa ja kiinnostavuutta lisää tätä palvelumuotoa kohtaan.

• mr hoitsu

Mieslähihoitajan näkökulma aloitukseen, minulla on jo kolmas ammatti ja en nyt ihan hirveästi liputtaisi sen puolesta että sh olisi KORKEASTI koulutettu, vähänkään väheksymättä sairaanhoitajia. Meillä lh:t ja sh:t tekee aikaslailla samoja hommia kuitenkin niin että aina kun on mahdollista niin me lh:t "päästämme" sh:t tekemään omia lisähommiaan,( lähinnä byrokratiaa) ihan ilman katkeruutta asiasta. Meillä ainakin on hyvä henki ja kaikki tehdään työtämme asiakkaiden, eli vanhusten hyvinvoinnin puolesta. Sitten kommentti noihin p-hommiin, mitä ihmeellistä jossain alapään pesussa nyt on, muutaman vauvankin olen pessyt puhtaaksi ja sama asia se on vanhemmallakin ihmisellä. Minä koen työni arvokkaaksi ja en ole katunut päivääkään työtäni vaikka palkka ei olekaan sitä mitä ennen:)

• Nähnyt

mr hoitsu
        Sitten kun olet itse opiskellut sairaanhoitajatutkinnon, niin ymmärrät, että sairaanhoitaja on korkeasti koulutettu. Lähihoitajakoulutus on paljon helpompi. Et siis voi vielä tietää. Toisekseen se, että sairaanhoitaja menee tekemään mielestäsi lisähommiaan ei pidä paikkaansa. Sairaanhoitajalla todella on hommia, jotka kuuluvat lain mukaan sairaanhoitajalle. Ne eivät ole mitään lisähommia, vaan sairaanhoitajan perustehtäviä. Miksi sairaanhoitajan täytyisi tehdä kaikki sama kuin muutkin ja sitten vielä lisähommina sairaanhoitajan työt. Sairaanhoitajan työt ovat ensisijaisia sairaanhoitajille, lähihoitajan ei tule niitä väheksyä eikä vähätellä, koska lähihoitaja ei tiedä mitä sairaanhoitaja tekee. Kaikki tekee kaikkea tarkoittaa käytännössä sitä että sairaanhoitaja tekee kaikkea. Koska lähärit ja hoitoapulaiset ei kykene samaan. Kovasti lähihoitajat huutavat sairaanhoitajia perushoitajan hommiin ja kun sairaanhoitajat sitten tekevät omia töitään, istuvat lähihoitajat kahvilla.

• poispoisalalta
        Nähnyt kirjoitti:

mr hoitsu
        Sitten kun olet itse opiskellut sairaanhoitajatutkinnon, niin ymmärrät, että sairaanhoitaja on korkeasti koulutettu. Lähihoitajakoulutus on paljon helpompi. Et siis voi vielä tietää. Toisekseen se, että sairaanhoitaja menee tekemään mielestäsi lisähommiaan ei pidä paikkaansa. Sairaanhoitajalla todella on hommia, jotka kuuluvat lain mukaan sairaanhoitajalle. Ne eivät ole mitään lisähommia, vaan sairaanhoitajan perustehtäviä. Miksi sairaanhoitajan täytyisi tehdä kaikki sama kuin muutkin ja sitten vielä lisähommina sairaanhoitajan työt. Sairaanhoitajan työt ovat ensisijaisia sairaanhoitajille, lähihoitajan ei tule niitä väheksyä eikä vähätellä, koska lähihoitaja ei tiedä mitä sairaanhoitaja tekee. Kaikki tekee kaikkea tarkoittaa käytännössä sitä että sairaanhoitaja tekee kaikkea. Koska lähärit ja hoitoapulaiset ei kykene samaan. Kovasti lähihoitajat huutavat sairaanhoitajia perushoitajan hommiin ja kun sairaanhoitajat sitten tekevät omia töitään, istuvat lähihoitajat kahvilla.

Minua taas lähinnä tympäisee se, että opiskelin sairaanhoitajaksi. Joudun nyt tekemään paitsi perushoitoa myös sitä byrokraattista puolta. Kumpaakaan ei ehdi tehdä kunnolla, kun on niin kiire.

Alanvaihto on vain ajan kysymys.

Jos minulta kysytään niin lh selviää paljon helpommalla kuin me sairaanhoitajat. Lähihoitaja voi aina "delegoida" juttuja sairaanhoitajalle, mutta me emme voi "delegoida" kenellekään. Lääkärit ovat erityisesti päivystäessään kuin pppseeseen ammuttuja karhuja, ei heitä saisi herättää ja häiritä.

• poispoisalalta

En ole itsekään vaatimassa itselleni mitään yliopistokoulutuksen veroista arvoa, koska olen "vain" opiston käynyt sairaanhoitaja. Itse asiassa joskus minusta tämä koko AMK-uudistus on vienyt koko homman metsään, kun alalle tunkee niin hienoja neitejä, jotka eivät tajua hoitotyön todellisuutta.

En väitä olevani KORKEASTI koulutettu, mutta olen hoitoalalla hyvin koulutettu oman alani ammattilainen, jolla on rautainen monien vuosien osaaminen ja kokemus. Mutta nykyisin meitä "perus"sairaanhoitajia ei enää arvosteta, koska media hellittelee vain lähihoitajia, noita kaikkien alojen superosaajia, ja sitten AMK-koulutettuja sairaanhoitajia, joilla ei ole käytännön hommista hajuakaan.

• poispoisalalta
        Nähnyt kirjoitti:

mr hoitsu

No eikös se lähihoitajakoulutus ole kuitenkin se kaikkein vaikein, kun sieltä tulee niitä joka alan erityisosaajia? ;) On sosiaalialan ekspertti ja terveydenhuollon.

Minusta olisi ehkä parempi, jos palaisimme koulutusasioissa vaikka sellaiseen, että olisi opistokoulutetut sairaanhoitajat (kuten olen itsekin) ja vaikka hoitoapulaiset. En tajua mihin lähihoitajia tarvitaan, he ovat käyneet mielestäni liian pitkän koulun johonkin hoitoavustajan hommiin, ja sairaanhoitajan erikoisosaamista heillä taas ei ole. Eli siis tuokaa takaisin opistotason sairaanhoitokoulutus, ja meille kavereiksi taitavia, perushoidon hallitsevia hoitoapulaisia.

• Hoitajahoi
        poispoisalalta kirjoitti:

Minua taas lähinnä tympäisee se, että opiskelin sairaanhoitajaksi. Joudun nyt tekemään paitsi perushoitoa myös sitä byrokraattista puolta. Kumpaakaan ei ehdi tehdä kunnolla, kun on niin kiire.

Alanvaihto on vain ajan kysymys.

Jos minulta kysytään niin lh selviää paljon helpommalla kuin me sairaanhoitajat. Lähihoitaja voi aina "delegoida" juttuja sairaanhoitajalle, mutta me emme voi "delegoida" kenellekään. Lääkärit ovat erityisesti päivystäessään kuin pppseeseen ammuttuja karhuja, ei heitä saisi herättää ja häiritä.

"...Kumpaakaan ei ehdi tehdä kunnolla, kun on niin kiire...."
        Kirjoittelet noin klo 4 aamuyöstä. Veikkaan, että olet yövuorossa "kiirehtimässä"? Mitäpä jos hoitaisit sitä byrokratiapuolta joutessasi?
        Olen muuten se hyljeksimäsi lähihoitaja, joka kyllä on palkkansa ansainnut.

• Sisarvalk

Hah hah...vitsi vitsi....erikoissairaanhoitajana, terveyshallintotieteitä opiskelleena runsaasti lisäkoulutusta hankkineena sairaanhoitajana minun toimenkuvaani kuuluu perushoito, pyykinpesu, siivous, autonkuljettajana toimiminen, ruoanlaitto ja JOS aikaa jää niin voin hoitaa ihmistä ja jopa keskustella hänen kanssaan pari minuuttia päiväsässä. Että tämmöstä laaja-alaista työnkuvaa saiaanhoitajilla...elikkä voit varautua kaikeen..

• poispoisalalta

Tämä on ollut omakin kokemukseni. Tosin itse tein tutkintoni "vain" opistotasolla, aikana ennen amk-uudistuksia. Kuitenkin koen olevani korkeasti koulutettu hoitotyön ammattilainen, vaikka nämä nuoremmat amk-koulutetut typyt tuppaavat kohtelemaan vähän kuin alempiarvoisina meitä "vain" opiston käyneitä!

Jos olisin tiennyt hoitotyön tulevaisuuden alalle lähtiessäni, niin en ikinä olisi alkanut. Tuntuu kuin nykyisin lähihoitajat ja sairaanhoitajat AMK (!!!) olisivat kaikkien lempilapsia. Ruikutetaan lähihoitajien työn raskaudesta, vaikka he voivat kaiken siirtää töistään sairaanhoitajille. Ja sitä samaa raskasta perushoitoahan tässä itsekin tehdään, vaikka olen käynyt koulua pitempään kuin lähihoitajat. Sairaanhoidon opiskelijat taas tänä päivänä ovat niin tohkeissaan ja fiineinä sen ammattiKORKEAkoulunsa kanssa, että tuskin edes tajuavat mitä on hoitotyö, Sitten katkeroituvat parissa vuodessa, kun totuus selviää. Siksi moni ei jaksakaan, ei ainakaan yhtä pitkään kuin mitä minä olen jaksanut, ja ihan pelkällä OPISTOtutkinnolla!

• Ex-säderölli

Röntgenhoitajat eivät juuri joudu eritteiden kanssa tekemisiin. Silloin, kun läpivalaisututkimuksia vielä tehtiin paljon, saattoi röntgenhoitaja joutua potilaan peräreiästä purkautuvan ilman- ja varjoaineensekaisen suihkun tielle, mutta nykyään se on harvinaista.

Opiskeluaikana, kun pisteet eivät vielä riitä sijaistamaan röntgenhoitajia, kannattaa hakeutua perushoidollisiin hommiin, joissa näkee ja kokee kaikenlaista. Sen jälkeen kun pesin ulosteella itsensä päästä varpaisiin tuhrineen dementoituneen vanhuksen (hän siis oli tuhrinut itsensä ulosteella, en pessyt häntä ulosteella), en kavahtanut juuri mitään hoitotilannetta, jossa oli eritteitä mukana. Nykyään joudun toisinaan hengittämään suun kautta, mutta siihen se sitten jääkin. Ei röntgenosastolla tai sädehoidossa aleta potilaita pestä, siihen ei työaika riitä. Osastolle vain takaisin.

• sairaanhoitajamisu

Suomessa sairaanhoitaja joutuu myös tekemään perushoitoa. Olen kuitenkin ollut ulkomailla töissä ja esimerkiksi Espanjassa sairaanhoitaja vastasi sairaanhoidossa ja sitten perushoitaja eli espanjassa apulaishoitaja vastasi pelkästä perushoidosta. Suomessa sairaanhoitajan työnkuvaan varsinkin vuodeosastoilla kuuluu perushoito. Voit mennä jonnekin sellaisen terveysasema tai tk:n labra, jossa sairaanhoitajan ei tarvitse tehdä perushoitoa. Itse en tykkää perushoidosta eli paskavaippojen vaihdota, joten olenkin töissä vain ajanvarauspolilla ja olen ollut laboratoriossa.

• tympiiniinni

Miks helvetissä te hinkuutte hoitoalalle, jos kerta joku paskan peseminen on niin kamalaa???!!! Painukaa sihteeriks tai kellariin!!!

• Hoituliini

Ne on ne lapset jotka haluu tehdä vain sisäsiistejä toimistohommia päivätyönä, mutta tahtovat silti olla sairaanhoitajia. Iso HUOH !

• mr hoitsu

Nähneelle vastaan että toki sairaanhoitajalla on pidempi koulutus kuin lähihoitajalla, mutta vielä kaukana korkekoulutuksesta. Meidän pisteessä aika tarkasti tiedämme myös sairaanhoitajien lakisääteiset- ja muut meille kuulumattomat tehtävät, kuuluu osin jo lähäreidenkin koulutukseen mitä saamme ja mitä emme saa tehdä.
      Meillä on useimmiten jokaisella osastolla töissä 2 lähäriä ja 1 sh vastaa kahdesta osastosta osallistuen myös perushoitoon. Jos hlöstössä on vajetta ja sh joutuu osastolle, niin lähärit tekee enemmän töitä että sh pääsee tekemään omat työnsä. Tauot vietämme yhdessä enkä ole huomannut ero taukojen pituuksissa/määrissä, mutta ehkä meillä onkin vain hyvä yhteishenki?

• Opistopohja takaisin

Opistopohjaiset sairaanhoitajat äkkiä takaisin nämä AMK on nyt nähty hienohelmoja liikaa heissä valitettavasti. Voin potilaan ominaisuudessakin sanoa et vanhat opistopohj.sh fiksumpia,tekevät työnsä hyvin nyrpistelemättä ja mukavempia. Itse olen leik.ja anestesia opistopohj.sh

• Kunnon hoitoa

Opistopohja takaisin; Nty tuli asiaa tekstissäsi. Näin on juuria asiat mitä kirjoitat.

Kyllä itsekin olen sitä mieltä, että vanhat kunnon osaavat opistotasoiset hoitajat rulaavat ja osaavat asiansa laajalla skaalla.

Potilasturvallisuuskin on hanskassa ja he osaavat hoitaa laaja-alaisesti potilaita.

• Anonyymi

Ei tarvitse sairaanhoitajan tehdä perushoitotyötä. Olen työskennellyt sairaanhoitajaurani aikana, monessa maassa ja ainoastaan Suomi on maa, jossa sairaanhoitajia nöyryytetään teettämällä toiselle ammattiryhmälle kuuluvia töitä. Kaiken tämän takana on raha. Luotiin mielikuva siitä, että on hienoa, että kaikki tekevät kaikkea. Tämän hokeminen alkoi silloin, kun lähihoitajakoulutuskin alkoi. Työnantajan piti palkata vain sairaanhoitaja, joka tekisi perushoitajankin työt, ei tarvitsisi palkata kahta työntekijää, yksi riitti. Tästä tuli työelämässä normaalia ja kaikki hyväksyivät sen. Nimikettä lähihoitaja ei tunneta edes Ruotsissa. Sairaanhoitajan koulutus on yhteneväinen kaikissa EU maissa, lähihoitajakoulutus ei ole. Olen töissä Ruotsin suurimmassa sairaalassa ja en todellakaan tee perushoitotyötä, sitä tekevät siihen koulutetut ammattilaiset. underskötare. Täällä ei ole varaa siihen, että sairaanhoitajat huolehtisivat vielä perushoidostakin, meitä on täälläkin liian vähän ja mitä olen kuullut entisiltä työtovereiltani suomessa, ei sielläkään olisi siihen varaa. Hukata nyt sairaanhoitajan tietämys ja ammattitaito laittamalla hänet tekemään perushoitoa. On suorastaan ihme, että teillä siellä on enää yhtäkään sairaanhoitajaa jäljellä. Totta kyllä vuosien saatossa täälläkin sairaalassa kuulee yhä enemmän suomen kieltä

• Anonyymi

EU-alueella ja jenkeissä lh näyttää usein olevan joku vuoden koulutus, kuten suomessakin ennen, jota www-haulla ei välttämättä kaikista maista edes löydä, joka heikentää työnäkymiä ulkomailla, jos on lh. kanadassa taitaa olla suomen malli, ainakin mitä lh-koulutukseen tulee.
        suomessahan opiskellaan ruotsia, että sh-duuni voi olla paras pohjoismaissa. suomessakin riittäisi enemmän sh:a, jos ne ei niin tekisi perushoitajien hommia. apuhoitajiahan koulutetaan nykyään. lh:n koulutusta voisi ajatella kokonaan uudelleen näistä näkökulmista. perushoitaja aikakausi taisi olla pidetty.

• Anonyymi

voi jeesus mikä keskustelu, en ole hoitoalalla, peräaukkoani on tutkittu 3kertaa, joka kerta sen on tehnyt lääkäri, ei koskaan hoitaja, kerran oli sairaanhoitaja avustamassa, mutta silloinkin lääkärin sormi oli takapuolessani, myös kiveksiäni on tutkinut vain koululääkäri ei terveyden hoitaja

• Anonyymi

mä jouduin itse pesemään takapuoleni, ja lääkäri tosiaan oli se, joka mun perseeseen kurkkas.

• Anonyymi

Se, mitä joutuu tai saa tehdä, riippuu potilaasta ja niitä on triljoonia eri vaihtoehtoja. Potilaalle on aivan sama, kuka sen tekee. Kunhan se ihminen tietää mitä tekee. Ja se potilas on IHMINEN.

Ei mulla muuta.

• Anonyymi

Tilannekatsaus helsinkiläisestä vanhusten palvelutalosta... Homman nimi piti olla se, että sairaanhoitaja tekee tietty myös perushoitoa, mutta ottaa kentältä vain muutaman (1-3) asiakkaan, ja keskittyy muuten "toimistossa" omiin töihinsä. Kun lähihoitajia on liian vähän, laitetaan sairaanhoitajat kentälle tekemään perushoitoa 6-12 asiakkaalle, ja saman aikaisesti pitäisi vielä hoitaa ne "omat" työt. Sairaanhoitajallehan voi surutta "nakittaa" lähihoitajan työt, mutta lähihoitajalle et voi antaa sairaanhoitajan töitä. Näin siis sairaanhoitaja tekee kaikkien työt.

Täällä on viisi kerrosta, ja 94 asiakasta. Alun perin oli viisi sairaanhoitajaa, jokaista kerrosta kohden siis oma. Kahden irtisanouduttua jäi vain kolme, eikä uusia ole saatu tilalle. Työpaikka ilmoitukset auki netissä, hakemuksia tähän asti pyöreä nolla. Kolme sairaanhoitajaa oli liian vähän ja yhdelle riitti, enää jäljellä vain kaksi. Kaksi sairaanhoitajaa tekee viiden sairaanhoitajan työt, sekä puuttuvien lähihoitajien perushoidolliset työt.

Lähihoitajia puuttuu joka vuorosta, ja sijaisia ei saada mistään. Myös esim. yksi lähihoitaja tekee kolmen lähihoitajan työt. Jos jotain "pahaa" sattuu, niin vastuu loppupeleissä sairaanhoitajalla, heillä moninkertaisesti suurempi vastuu. Jatkuvaa ylitöihin pakottamista, muuta elämää ei ole kuin työ, kukaan ei jaksa, ei sairaanhoitajat, eivätkä lähihoitajat. On tehty lukuisia kanteluita, mutta mitään ei tapahdu, ketään ei kiinnosta.

• Anonyymi

Suomessa ei työnantajan näkökulmasta hoitajien työtä arvosteta. Se näkyy nyt myös päivystyksien jonoissa. Tästä ei voida syyttää Koronaa. Ongelmia on ollut jo vuosien ajan, ja ne on nostettu "kartalle". Mutta kun ketään ei kiinnosta.

• Anonyymi

Vai onko se vain sitä puhelinten toinen toisilleen soittelemista katsomista.

• Anonyymi

Jos vaikka viruksia tappavan uv-c lampun ostoa harkitsee niin, melkein kyynelsilmissä kauhistelee (onko sinulla ollut kukkakärpäsiä) että kun juuri minä sen ostinkin eikä voida ollaa kotona aina kun se on PÄÄLLÄ. Onkos sinulla vielä se kuitti siitä, no ei ole kun minä palautin sen jo ennen seitsemättäpäivää ostopaikkaan takaisin. Hei käydäänkö iltapäivällä tuolla kasoilla laskemassa mäkeä ja keinumassa viimeviikonpuistossa ja ostetaan sitten se leivinpaperi ?..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe