Kela ja matkakorvaukset

Muut huomanneet?

Reipasta! Kelan matkakorvauksissa on omavastuuosuus noussut 9,25 eurosta/matka 14,25 euroon/matka. Toisin sanottuna vielä joulukuussa käydystä lääkärikäynnistä 100km:n päässä sai matkakorvausta 21,50€ joka riitti nippanappa bensoihin, mutta nyt helmikuussa matkakorvausta samaisesta reissusta tulikin vain 11,50€, joka ei riitä edes bensaan... kustannustaksa on edelleen 20snt/km

Omavastuu siis nousi yhteensä 10€/edestakainen lääkärikäynti, yeppee! Taitaapa olla niin, että jatkossa nuo käynnit saa jäädä vähemmälle, ei ole meinaan varaa tankkailla näillä bensanhinnoilla, lisäksi vielä ne pkl-maksut, jotka nekin vaan nousee ja nousee... että näin täällä pitkien välimatkojen pohjoisessa.

6

624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkennusta

      Toisin sanottuna nuo "maltilliset leikkaukset julkisiin menoihin" on nostanut matkakorvauksen omavastuuosuutta yli 50% ja tuo tuntuu erityisen paljon täällä pohjoisen pitkien välimatkojen pienituloisten ja vähävaraisten lääkärikäynneissä...

      Mitkä muut omavastuut jne on nousseet 50%?

    • väsy hoitaja

      Kyllä on huomattu päivytyksessä jossa työskentelen kun potilaat nurkuu ko asiasta ja syystäkin toki.Ne luulee jotkut että talon sossut antaa jopa bussilippuja,,huokaus..kaikki vaan maksaa..(no ei todellkaan anna)

      • Valittaa hoitsulle?

        No tuommoset bussilippuhommelit on mulle kyllä iha vieraita ja ylipäätään se, että miksi tuosta nyt sitten pitäisi valittaa jollekin hoitsulle, koska tuota matkakorvaustahan haetaan kelasta.... jälkikäteen.. ensin pitää tankata auto, käydä ajamassa 100km/suunta ja sitten jättää hakemus kelaan käyntitodistuksen kera, kela sitten maksaa mitä maksaa ja tuo 50% korotus oli kyllä oikeasti törkeä...


    • väsy hoitaja

      Voi kumpa tietäisitte miten hoitajille valitetaan ja huudellaan törkeyksiä..Onneksi valtaosa osaa olla ihmisiksi :) Kyllä tuo korotus on iso entiseen verrattuna..:(

    • Matka taksilla joroisten perukoilta mikkelin sairaalaan 80km suuntaansa josta omavastuu 14,25 suuntaansa=28,50euroa ja 160km

      Sama omalla autolla,KELALTA saat korvausta 3,50 euroa 160:ltä kilometriltä.Tuolla summalla saa n.2 litraa pölttoainetta joten pitää aikas nuukasti ajella....

      Taksi yritajalle KELA maksaa suuntaansa 120,50euroa edestakaisin 241euroa.

      Kai tässä joku logiikka piilee mutta anteeksi maalaisuuteni? nyt KELA tuskailee taksikustannuksien kanssa..?

    • krlamatka

      Valtio on merkittävällä tavalla itse ruokkinut kustannusten nousua. Ihan julkisista lähteistä löytyy tietoja, joiden perusteella voidaan väittää, ettei matkojen lisääntyviä kustannuksia ole huomoitu silloin, päättäjät ovat palveluuudistusta tehokkuuen ja tuottavuuden nimissä tehneet.

      Tästä löytyy verkosta erilaisia valmisteluasiakirjoja ja selvityksiä, joista voidaan asian tula todeta. Milestäni olisi ollut oikein, että matkojen kokonaiskustannusvaikutus olisi lakettu uudistusten kustannuksiin. Kohta ei todella tiedä missä tuo erikoissairaanhoito sijaitsee ei se ainakaan lähemäksi tule ja kustannukset eivät laske.

      Olen varma ettei vielä ole kaikkea hallituksen toimintaa nähty, jotain on tekeillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe