Keskustelu alkakoon

Tätä herkullista tilaisuutta väittelyyn ei voi ohittaa.


http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194794865417/artikkeli/puheenaihe biologisessa tietamyksessa on ihmisen kokoinen aukko sanoo amerikkalaistiedemies.html

"Amerikkalaisfilosofi Thomas Nagel on rohkea. Hän sanoo, että nykyisessä biologisessa tietämyksessä on ihmisen kokoinen aukko. Tarkemmin sanottuna: ihmisen tietoisuuden syntyä ei voida selittää nykyisillä teorioilla. Selitykset ovat tyyppiä ”niin vain tapahtui evoluution kuluessa”. Tämä on spekulaatiota eikä tiedettä, sanoo Nagel.

Nagelin uusi kirja Mind & Cosmos on herättänyt paljon keskustelua. Filosofi tuntuu puhuvan uskovien, kreationistien tai älykkään suunnittelun kannattajien pussiin. On jopa kyselty, onko Nagel tullut hulluksi.

No, ei ole. Hän vain kyselee vaikeita. ”Ihminen on riippuvainen lopullisen totuuden toivosta”, kirjoittaa filosofi.

Nagel vastustaa liian täydellistä, spekulatiivista maailmankuvaa universumin ja ihmisyyden synnystä. Hänen mielestään sellaisessa ylemmän tason ilmiöt aina pelkistetään alkeellisempiin ilman, että osataan tarkkaan sanoa, miten asiat toimivat. Välit kurotaan umpeen arvailulla, koska tieteen nyt vain on oltava oikeassa.

Nykyään fysiikka ja biologia ovat lähes historiatieteitä. Ne esittävät totuuksia asioiden alkuperästä, mutta eivät kykene perustelemaan niitä. Ajatukset alkuräjähdyksestä, elämän synnystä ja tietoisuuden ilmaantumisesta eivät ole sellaisenaan kestäviä vaikka ne olisivatkin todennäköisiä.

Konkreettisten kysymysten parissa puurtavat tutkijat eivät totuuksia julistakaan, mutta luonnontieteestä ehdottoman maailmankuvan hankkineet ideologit kailottavat.

Thomas Nagel on ateisti. Hän ei usko ”Jumala-hypoteesiin”, luomisteoriaan eikä älylliseen suunnitteluun. Mutta hän haluaa, että luonnontieteilijät keksivät pätevän selityksen siihen, miten aineesta syntyy elämä ja miten elämä tulee sillä tavalla itsetietoiseksi, että se kehittää niin sanotun objektiivisen todellisuuden.

Tieteellisen ihmisen pitäisi kyetä selittämään itsensä, tieteellisen ihmisen. Ei riitä, että selvitetään, kuinka elottomasta universumista syntyy itseään monistavat organismit ja niiden evoluutio kohti aina vain monimuotoisempaa funktionaalisuutta kohti.

Eikä sekään riitä, että selittää tietoisuuden ja sen roolin osan noiden organismien elämässä. Pitää selittää myös tietoisuuden kehitys ”transsendentin instrumentiksi”, joka ymmärtää objektiivisen todellisuuden päälle. Miksi ihminen on olento, joka tarkkailee, mittaa ja pohtii maailmansa olemusta tieteellisten välineiden kokoelmalla?

Kuten tavataan sanoa: tähän ei eläin pysty.

Filosofian tehtävää epäilyn instrumenttina toteuttava Nagel uskoo, että luonnossa vaikuttaa aina jo valmiiksi jonkinlainen päämäärään suuntautuva voima, teleologia, jollaisesta jo Aristoteles puhui. Asiat eivät siis vain muodostu pienemmistä osasista isommiksi taustavoimien puskemina vaan myös hakeutuvat kohti jotain.

Hänellä ei ole pätevyyttä selittää, miten tämä voisi toimia. Mutta hän arvelee, että jonkun tällaisen tekijän puuttuminen selittää sen, miksi tieteet vaikuttavat itsevarmuudestaan huolimatta vajailta.

Nagel on ”radikaali skeptikko”. On mahdollista, että kaikki mitä me tiedämme maailmasta ja elämästä on pielessä. Todellinen evoluutiopohjainen naturalismi johtaa ajatukseen, että me emme saa ottaa minkäänlaisia vakaumuksiamme vakavasti, mukaan lukien tieteellinen maailmankuva, johon evoluutiopohjainen naturalismi perustuu.

Tieteen itsepintaisen varmuuden syyt ovat poliittiset. Se joutuu kaikkialla puolustautumaan uskontoja ja uskomuksia vastaan. Siksi nyt niin kiivaillaan Nagelille, josta tuli maailmankuulu tietoisuuden filosofi esseellään Millaista on olla lepakko (1974). Filosofi kieltää olevansa ihmiskeskeisyyden harhan vallassa. Hän vain sanoo, että ihmisen olemukseen liittyvät asiat pitäisi selittää paremmin, turvautumatta minkään tason uskomuksiin.

Richard Dawkinsin mukaan darwinilaisesta ajattelusta poikkeavat ovat joko tyhmiä, tietämättömiä, ilkeitä, hulluja tai aivopestyjä. Tällaista puhdasoppisuutta vastaan kirja käy. Dawkinsin teksti on dogmaattista julistusta. Todennäköisesti Darwin ja evoluutioteoria ovat oikeassa, mutta varmuuden julistaminen ja varmuudesta poikkeavien mustamaalaaminen kertovat vain valtakamppailusta.

Nagel sanoo, että maailma ei ole lopullisesti selitetty ja että työ jatkuu. Pamflettimainen filosofinen tutkielma on vastapolitiikkaa.

Merkillistä, kun nyt on leimattu sekopääksi filosofi, joka ei vetoa Jumalaan tai älylliseen suunnitteluun ja joka allekirjoittaa rationalismin. Ongelma on se, että teos saattaa antaa filosofisia aseita tieteen vastustajien käyttöön.

Toisaalta, tieteen pitäisi olla avointa ja uteliasta, kriittistä ja itsekriittistä, eikä mikään ideologia. Kunnon tiede tunnustaa, ettei se aina tiedä kaikkea vaikka vastassa olisikin niitä, jotka uskovat tietävänsä kaiken."

31

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä, onko tuo puheenvuoro osa jotain laajempaa keskusteluam, jossa se ehkä on kommentin asemassa. Itsenäisenä puheenvuorona se on jotenkin laimea.

      "Nagel sanoo, että maailma ei ole lopullisesti selitetty ja että työ jatkuu. "
      Tämä ei varsinaisesti ole uutinen...

      Ehkä joillakin on tarve oikaista ja pitää tieteen antamaa kuvaa sellaisenaan todellisuuden pätevänä kuvauksena. Aika monille lienee kuitenkin helppoa tunnustaa tieteenja inhimillisen tiedon rajat ja odottaa kärsivällisesti tiedon täydentymistä. Kai.

      • Itsellenikin tuli mieleen, että olisiko toimittaja poiminut artikkeliinsa vain enemmän tai vähemmän irrallisia näkemyksiä jostakin ulkopuolisesta lähteestä...

        "Aika monille lienee kuitenkin helppoa tunnustaa tieteenja inhimillisen tiedon rajat ja odottaa kärsivällisesti tiedon täydentymistä. "

        Niinpä. Itse en näe tässä ongelmaa lainkaan ja varmasti jokainen voi yhtyä ainakin tuohon Nagelin näkemykseen ettei maailma ole vielä lopullisesti selitetty ja työ jatkuu edelleen. Kyseessä on itsestäänselvyys, eikä kai kukaan ole väittänyt, että "lopullinen selitys" olisi ulottuvillamme tai sellaista edes koskaan tulisi.

        "Toisaalta, tieteen pitäisi olla avointa ja uteliasta, kriittistä ja itsekriittistä, eikä mikään ideologia. Kunnon tiede tunnustaa, ettei se aina tiedä kaikkea vaikka vastassa olisikin niitä, jotka uskovat tietävänsä kaiken."

        Tätä kappaletta ei ehkä ole nyt aivan linjassa kuitenkaan tieteen tekemisen todellisuuden kanssa. Se sisältää hyvin vahvan väitteen mutta jää kuitenkin perustelematta tyystin.

        Täytyy ehkä googletella kun vain ehtii huomiosta mitä kirja on herättänyt.


      • ¤¤¤¤
        a-teisti kirjoitti:

        Itsellenikin tuli mieleen, että olisiko toimittaja poiminut artikkeliinsa vain enemmän tai vähemmän irrallisia näkemyksiä jostakin ulkopuolisesta lähteestä...

        "Aika monille lienee kuitenkin helppoa tunnustaa tieteenja inhimillisen tiedon rajat ja odottaa kärsivällisesti tiedon täydentymistä. "

        Niinpä. Itse en näe tässä ongelmaa lainkaan ja varmasti jokainen voi yhtyä ainakin tuohon Nagelin näkemykseen ettei maailma ole vielä lopullisesti selitetty ja työ jatkuu edelleen. Kyseessä on itsestäänselvyys, eikä kai kukaan ole väittänyt, että "lopullinen selitys" olisi ulottuvillamme tai sellaista edes koskaan tulisi.

        "Toisaalta, tieteen pitäisi olla avointa ja uteliasta, kriittistä ja itsekriittistä, eikä mikään ideologia. Kunnon tiede tunnustaa, ettei se aina tiedä kaikkea vaikka vastassa olisikin niitä, jotka uskovat tietävänsä kaiken."

        Tätä kappaletta ei ehkä ole nyt aivan linjassa kuitenkaan tieteen tekemisen todellisuuden kanssa. Se sisältää hyvin vahvan väitteen mutta jää kuitenkin perustelematta tyystin.

        Täytyy ehkä googletella kun vain ehtii huomiosta mitä kirja on herättänyt.

        Tämähän asian pääpointti ymmärtääkseni oli:

        "Nagel vastustaa liian täydellistä, spekulatiivista maailmankuvaa universumin ja ihmisyyden synnystä. Hänen mielestään sellaisessa ylemmän tason ilmiöt aina pelkistetään alkeellisempiin ilman, että osataan tarkkaan sanoa, miten asiat toimivat. Välit kurotaan umpeen arvailulla, koska tieteen nyt vain on oltava oikeassa.

        Nykyään fysiikka ja biologia ovat lähes historiatieteitä. Ne esittävät totuuksia asioiden alkuperästä, mutta eivät kykene perustelemaan niitä. Ajatukset alkuräjähdyksestä, elämän synnystä ja tietoisuuden ilmaantumisesta eivät ole sellaisenaan kestäviä vaikka ne olisivatkin todennäköisiä.

        Konkreettisten kysymysten parissa puurtavat tutkijat eivät totuuksia julistakaan, mutta luonnontieteestä ehdottoman maailmankuvan hankkineet ideologit kailottavat."

        Tuota ideologista kailotusta on tälläkin palstalla totisesti nähty.


      • ¤¤¤¤ kirjoitti:

        Tämähän asian pääpointti ymmärtääkseni oli:

        "Nagel vastustaa liian täydellistä, spekulatiivista maailmankuvaa universumin ja ihmisyyden synnystä. Hänen mielestään sellaisessa ylemmän tason ilmiöt aina pelkistetään alkeellisempiin ilman, että osataan tarkkaan sanoa, miten asiat toimivat. Välit kurotaan umpeen arvailulla, koska tieteen nyt vain on oltava oikeassa.

        Nykyään fysiikka ja biologia ovat lähes historiatieteitä. Ne esittävät totuuksia asioiden alkuperästä, mutta eivät kykene perustelemaan niitä. Ajatukset alkuräjähdyksestä, elämän synnystä ja tietoisuuden ilmaantumisesta eivät ole sellaisenaan kestäviä vaikka ne olisivatkin todennäköisiä.

        Konkreettisten kysymysten parissa puurtavat tutkijat eivät totuuksia julistakaan, mutta luonnontieteestä ehdottoman maailmankuvan hankkineet ideologit kailottavat."

        Tuota ideologista kailotusta on tälläkin palstalla totisesti nähty.

        Tässä sivutaan nyt sitä mikä hyväksytään todisteeksi ja mitä ei.

        Hyväksytäänkö esimerkiksi teorioiden ennustamat, vuosia tai jopa vuosikymmeniä myöhemmin teoriaan sopivat uudet havainnot todisteeksi?

        Missä määrin todisteeksi voidaan hyväksyä teorioita ilman havaintoja tai kokeellista todentamista?

        Mikä painoarvo pitää antaa vaikkapa todennäköisyyksille?

        Saako jokin teoria siitä "arvonnousua" jos uudetkaan havainnot eivät kykene sitä osoittamaan vääräksi? Tai jos käy peräti niin, että uudet havainnot selittävät teorian puutteita?

        Minkä arvon annamme teorioille joiden pohjalta kehitetään käytännön sovelluksia jokapäiväiseen elämäämme?

        Listaa voisi jattaa vaikka kuinka mutta oikeastaan kyse on siitä kuinka todisteita arvioimme.


      • ¤¤¤¤ kirjoitti:

        Tämähän asian pääpointti ymmärtääkseni oli:

        "Nagel vastustaa liian täydellistä, spekulatiivista maailmankuvaa universumin ja ihmisyyden synnystä. Hänen mielestään sellaisessa ylemmän tason ilmiöt aina pelkistetään alkeellisempiin ilman, että osataan tarkkaan sanoa, miten asiat toimivat. Välit kurotaan umpeen arvailulla, koska tieteen nyt vain on oltava oikeassa.

        Nykyään fysiikka ja biologia ovat lähes historiatieteitä. Ne esittävät totuuksia asioiden alkuperästä, mutta eivät kykene perustelemaan niitä. Ajatukset alkuräjähdyksestä, elämän synnystä ja tietoisuuden ilmaantumisesta eivät ole sellaisenaan kestäviä vaikka ne olisivatkin todennäköisiä.

        Konkreettisten kysymysten parissa puurtavat tutkijat eivät totuuksia julistakaan, mutta luonnontieteestä ehdottoman maailmankuvan hankkineet ideologit kailottavat."

        Tuota ideologista kailotusta on tälläkin palstalla totisesti nähty.

        "Tuota ideologista kailotusta on tälläkin palstalla totisesti nähty."

        On syytä erottaa seuraavat kaksi tapausta:
        1. Pidetään mahdollisena, että tietoisuus voi syntyä luonnollisella tavalla biologisen evoluution seurauksena, eikä siten nähdä perustelluksi olettaa tietoisuutta jumalalliseksi ilmiöksi.
        2. Väitetään, että tietoisuuden synnyn luonnolliset mekanismit osattaisiin täysin selittää.

        En muista nähneeni jälkimmäistä tapausta palstalla.


      • edesa
        a-teisti kirjoitti:

        Itsellenikin tuli mieleen, että olisiko toimittaja poiminut artikkeliinsa vain enemmän tai vähemmän irrallisia näkemyksiä jostakin ulkopuolisesta lähteestä...

        "Aika monille lienee kuitenkin helppoa tunnustaa tieteenja inhimillisen tiedon rajat ja odottaa kärsivällisesti tiedon täydentymistä. "

        Niinpä. Itse en näe tässä ongelmaa lainkaan ja varmasti jokainen voi yhtyä ainakin tuohon Nagelin näkemykseen ettei maailma ole vielä lopullisesti selitetty ja työ jatkuu edelleen. Kyseessä on itsestäänselvyys, eikä kai kukaan ole väittänyt, että "lopullinen selitys" olisi ulottuvillamme tai sellaista edes koskaan tulisi.

        "Toisaalta, tieteen pitäisi olla avointa ja uteliasta, kriittistä ja itsekriittistä, eikä mikään ideologia. Kunnon tiede tunnustaa, ettei se aina tiedä kaikkea vaikka vastassa olisikin niitä, jotka uskovat tietävänsä kaiken."

        Tätä kappaletta ei ehkä ole nyt aivan linjassa kuitenkaan tieteen tekemisen todellisuuden kanssa. Se sisältää hyvin vahvan väitteen mutta jää kuitenkin perustelematta tyystin.

        Täytyy ehkä googletella kun vain ehtii huomiosta mitä kirja on herättänyt.

        ""Toisaalta, tieteen pitäisi olla avointa ja uteliasta, kriittistä ja itsekriittistä, eikä mikään ideologia. Kunnon tiede tunnustaa, ettei se aina tiedä kaikkea vaikka vastassa olisikin niitä, jotka uskovat tietävänsä kaiken."

        Tätä kappaletta ei ehkä ole nyt aivan linjassa kuitenkaan tieteen tekemisen todellisuuden kanssa. Se sisältää hyvin vahvan väitteen mutta jää kuitenkin perustelematta tyystin."

        Väite ei kaipaa perustelua, mutta ehkä täsmennystä.

        Mikäli tiede ei olisi avointa, se ei olisi tiedettä lainkaan, vaan salaoppia. Tieteessä tulokset julkistetaan ja ne altistetaan julkisesti kritiikille ja esim. kokeiden toistamiselle. Tiede ei ole olemukseltansa ideologia, vaikka jotkut tekevätkin tieteestä itsellensä sellaisen, tai jopa uskonnon. Nämä kyllä vääristävät tieteen olemusta antamalla ennakko-oletuksillensa tieteen statusta.

        Kaikki tieteen tulokset ovat vain käsityksiä. Ne eivät parhaimmillaankaan ole mitään muuta kuin malleja todellisuudesta, eivätkä siis itse ole se kyseinen osa todellisuutta jota pyrkivät selittämään.


        "Merkillistä, kun nyt on leimattu sekopääksi filosofi, joka ei vetoa Jumalaan tai älylliseen suunnitteluun ja joka allekirjoittaa rationalismin."

        Kommentoin sitä, että vaikka rationalismi on arvokasta, se joutuu kumartamaan Viisautta sillä Viisaus tietää jo senkin mihin rationaalisuuden avulla voidaan päätellä, mutta myös kaiken sen mitä rationalismilla ei saavuteta.


        Mitä Nagelin ajatuksiin ja esitykseen tulee, olen kaivannut juuri tuollaista. Kun ateisti toteaa kaiken tuon minkä Nagel nyt, muut ateistit eivät voi turvautua kaikkiin tavanomaisimpiin leimakirveisiinsä, joita ovat tottuneet käyttämään kristittyjä vastaan.


      • ¤¤¤¤
        A10097 kirjoitti:

        "Tuota ideologista kailotusta on tälläkin palstalla totisesti nähty."

        On syytä erottaa seuraavat kaksi tapausta:
        1. Pidetään mahdollisena, että tietoisuus voi syntyä luonnollisella tavalla biologisen evoluution seurauksena, eikä siten nähdä perustelluksi olettaa tietoisuutta jumalalliseksi ilmiöksi.
        2. Väitetään, että tietoisuuden synnyn luonnolliset mekanismit osattaisiin täysin selittää.

        En muista nähneeni jälkimmäistä tapausta palstalla.

        Sinä itse sanoit täällä kerran, että tietoisuus selittyy aivojen kemiallisella ja sähköisellä toiminnalla. Siinä ei siis ollut kysymys tietoisuuden synnystä, vaan siitä mitä se on. Siinä oli siitä vähän väittelyä, ja väitit tuota omaasi.


      • ¤¤¤¤ kirjoitti:

        Sinä itse sanoit täällä kerran, että tietoisuus selittyy aivojen kemiallisella ja sähköisellä toiminnalla. Siinä ei siis ollut kysymys tietoisuuden synnystä, vaan siitä mitä se on. Siinä oli siitä vähän väittelyä, ja väitit tuota omaasi.

        Paljon mahdollista, että olen tuon seikan esille tuonut, sillä käsittääkseni kognition tiedetään ilmenevän sähkökemiallisina tapahtumina.


      • tt11
        A10097 kirjoitti:

        Paljon mahdollista, että olen tuon seikan esille tuonut, sillä käsittääkseni kognition tiedetään ilmenevän sähkökemiallisina tapahtumina.

        Entäs koomassa olevat henkilöt, joilla ei enää ole sähkökemiallista toimintaa. Kuitenkin he kykenevät kertomaan herättyään mitä ympärillä oli tapahtunut.


      • dlkjhgfghjkjhgh
        tt11 kirjoitti:

        Entäs koomassa olevat henkilöt, joilla ei enää ole sähkökemiallista toimintaa. Kuitenkin he kykenevät kertomaan herättyään mitä ympärillä oli tapahtunut.

        Kyllä koomassa on aivotoimintaa. Aivokuolema on sitten eri asia ja se on peruuttamaton.


      • A10097 (ek)
        tt11 kirjoitti:

        Entäs koomassa olevat henkilöt, joilla ei enää ole sähkökemiallista toimintaa. Kuitenkin he kykenevät kertomaan herättyään mitä ympärillä oli tapahtunut.

        Koomaa pahempi tila on vegetatiivinen tila, jossa kognitio ei toimi. Silloinkin tosin on sähkökemiaa, joka ylläpitää peruselintoimintoja.


      • hellanlettas sentään
        tt11 kirjoitti:

        Entäs koomassa olevat henkilöt, joilla ei enää ole sähkökemiallista toimintaa. Kuitenkin he kykenevät kertomaan herättyään mitä ympärillä oli tapahtunut.

        Olet koomassa vai peräti aivokuollut?


    • 17 + 9

      "Thomas Nagel on ateisti. Hän ei usko ”Jumala-hypoteesiin”, luomisteoriaan eikä älylliseen suunnitteluun. Mutta hän haluaa, että luonnontieteilijät keksivät pätevän selityksen siihen, miten aineesta syntyy elämä ja miten elämä tulee sillä tavalla itsetietoiseksi, että se kehittää niin sanotun objektiivisen todellisuuden."

      Päteviä selityksiä haluaa löytää varmaan jokainen tieteilijä. Mitähän tämä Nagel oikein meuhkaa?

      • Kiinnitin samaan huomion. Nagel ei ole yksin: vastauksia haluaisi moni muukin, myös tiedeyhteisö.

        Nagel kenties tarkoitti, että ne vastaukset pitäisi saada tässä ja nyt heti? Mistään apteekin hyllyltä kun ei kuitenkaan tieteen vastauksia ole saatavana niin ei ole.


      • ¤¤¤¤

        No heh. Täälläkin on ollut puhetta siitä, mitä ihmisen tietoisuus on ja miten se on syntynyt, ja ateistien kuoro on laulanut, että se nyt vain on syntynyt evoluution kautta ja on aivojen sähkökemiallista toimintaa. Kun siihen on sanonut, että tuo on pelkkä uskomus, koska se ei vastaa kysymykseen mitenkään vaan on kuvittelua, niin sama jankutus on jatkunut, että se nyt vain on...

        Tuo on vähän merkillistä, kun tiedeuskovaisten pitäisi uskoa tieteeseen, jonka olemus keskeneräisyys, mutta nämä tiedeuskikset haluavatkin lukkoonlyödyt opinkappaleet. Sillä he kieltävät oman uskonsa kohteen. Miten he pystyvät tuollaiseen akrobatiaan?


      • ¤¤¤¤ kirjoitti:

        No heh. Täälläkin on ollut puhetta siitä, mitä ihmisen tietoisuus on ja miten se on syntynyt, ja ateistien kuoro on laulanut, että se nyt vain on syntynyt evoluution kautta ja on aivojen sähkökemiallista toimintaa. Kun siihen on sanonut, että tuo on pelkkä uskomus, koska se ei vastaa kysymykseen mitenkään vaan on kuvittelua, niin sama jankutus on jatkunut, että se nyt vain on...

        Tuo on vähän merkillistä, kun tiedeuskovaisten pitäisi uskoa tieteeseen, jonka olemus keskeneräisyys, mutta nämä tiedeuskikset haluavatkin lukkoonlyödyt opinkappaleet. Sillä he kieltävät oman uskonsa kohteen. Miten he pystyvät tuollaiseen akrobatiaan?

        Ei ihmisen tietoisuuden syntyyn ole tieteellä mitään lopullista vastausta ja tämä on varmasti tuotu palstalla esiin useasti.

        Tuon artikkelin mukaan voi kyllä vetää hyvin johtopäätöksen ettei Nagelinkaan käsitys teleologian ohjaamasta kehityksen suunnasta perustu mihinkään muuhin kuin uskoon joiden pohjalle on rakennettu erilaisia filosofisia näkemyksiä (Vai onko, en tiedä, kirjaa en ole lukenut) ja näille näkemyksille ei todisteen todistetta taida löytyä, eikä hän löhde ilmeisesti edes yrittämään sellaisia löytää. Siihen viittaa ainakin tämä:

        "Hänellä ei ole pätevyyttä selittää, miten tämä voisi toimia. Mutta hän arvelee, että jonkun tällaisen tekijän puuttuminen selittää sen, miksi tieteet vaikuttavat itsevarmuudestaan huolimatta vajailta."

        Minä en oikein ymmärrä edes tuota väitettä. Miksi tieteen vajavainen tietämys olisi jotenkin sidottu siihen, että kaikella on päämäärä?


      • ¤¤¤¤
        a-teisti kirjoitti:

        Ei ihmisen tietoisuuden syntyyn ole tieteellä mitään lopullista vastausta ja tämä on varmasti tuotu palstalla esiin useasti.

        Tuon artikkelin mukaan voi kyllä vetää hyvin johtopäätöksen ettei Nagelinkaan käsitys teleologian ohjaamasta kehityksen suunnasta perustu mihinkään muuhin kuin uskoon joiden pohjalle on rakennettu erilaisia filosofisia näkemyksiä (Vai onko, en tiedä, kirjaa en ole lukenut) ja näille näkemyksille ei todisteen todistetta taida löytyä, eikä hän löhde ilmeisesti edes yrittämään sellaisia löytää. Siihen viittaa ainakin tämä:

        "Hänellä ei ole pätevyyttä selittää, miten tämä voisi toimia. Mutta hän arvelee, että jonkun tällaisen tekijän puuttuminen selittää sen, miksi tieteet vaikuttavat itsevarmuudestaan huolimatta vajailta."

        Minä en oikein ymmärrä edes tuota väitettä. Miksi tieteen vajavainen tietämys olisi jotenkin sidottu siihen, että kaikella on päämäärä?

        "Ei ihmisen tietoisuuden syntyyn ole tieteellä mitään lopullista vastausta ja tämä on varmasti tuotu palstalla esiin useasti."

        Yritin sanoa, että täällä on useasti tuotu esiin, että tieteellä on tuohon asiaan tyydyttävän lopullinen vastaus. Sitähän tuo Nagelkin kritisoi, ja siksi hänen kimppuunsa hyökätään. Miten voit olla tietämätön tuosta ideologisesta tiedeuskovaisuudesta?

        "Miksi tieteen vajavainen tietämys olisi jotenkin sidottu siihen, että kaikella on päämäärä?"

        Ehkä Nagel tarkoittaa, että kun tiede ei ole ottanut huomioon tuota näkökulmaa, joka ehkä kuitenkin selittää kaiken perusolemusta, niin tiede haparoi pimeässä siltä osin.


      • ¤¤¤¤ kirjoitti:

        "Ei ihmisen tietoisuuden syntyyn ole tieteellä mitään lopullista vastausta ja tämä on varmasti tuotu palstalla esiin useasti."

        Yritin sanoa, että täällä on useasti tuotu esiin, että tieteellä on tuohon asiaan tyydyttävän lopullinen vastaus. Sitähän tuo Nagelkin kritisoi, ja siksi hänen kimppuunsa hyökätään. Miten voit olla tietämätön tuosta ideologisesta tiedeuskovaisuudesta?

        "Miksi tieteen vajavainen tietämys olisi jotenkin sidottu siihen, että kaikella on päämäärä?"

        Ehkä Nagel tarkoittaa, että kun tiede ei ole ottanut huomioon tuota näkökulmaa, joka ehkä kuitenkin selittää kaiken perusolemusta, niin tiede haparoi pimeässä siltä osin.

        "Yritin sanoa, että täällä on useasti tuotu esiin, että tieteellä on tuohon asiaan tyydyttävän lopullinen vastaus."

        Nähdäkseni ei ole. Jos vastaus olisi lopullinen ja tyydyttävä miksi se edes tutkijoita enää kiinnostaisi? Minun näkemykseni on, että asia on hyvinkin kiinnostava tutkijoiden näkökulmasta ja vailla vastauksia. Materialisni ei sinänsä ole mikään vastaus itse kysymykseen, eikö selitä tietoisuutta lainkaan. Materialismiin on viitattu palstalla kyllä mutta eihän sillä voi tietoisuuden toimintaa selittää.

        "Ehkä Nagel tarkoittaa, että kun tiede ei ole ottanut huomioon tuota näkökulmaa, joka ehkä kuitenkin selittää kaiken perusolemusta, niin tiede haparoi pimeässä siltä osin."

        Hiukan kärjistäen voisi sanoa, että tieteen tulisi toimia siten ettei se ota huomioon mitään mitä ei anneta, eli jos ei törmätä epäilyksiin suunnitelmallisuudesta ei sitä ole syytä hypoteesiksi ottaa.


      • edesa
        a-teisti kirjoitti:

        Kiinnitin samaan huomion. Nagel ei ole yksin: vastauksia haluaisi moni muukin, myös tiedeyhteisö.

        Nagel kenties tarkoitti, että ne vastaukset pitäisi saada tässä ja nyt heti? Mistään apteekin hyllyltä kun ei kuitenkaan tieteen vastauksia ole saatavana niin ei ole.

        "Nagel kenties tarkoitti, että ne vastaukset pitäisi saada tässä ja nyt heti? Mistään apteekin hyllyltä kun ei kuitenkaan tieteen vastauksia ole saatavana niin ei ole."

        Voinemme olettaa Nagelin olevan kykeneväinen esittämään tuollaisen vaatimuksen, jos hän sellaista joskus tarkoittaa. Sitä ennen tuollaisella ei ole syytä spekuloida, eikä myöskään kehittää apteekkitarinoita oletettua viisastelua torjumaan.

        Osasithan itse todeta:
        "Richard Dawkinsin mukaan darwinilaisesta ajattelusta poikkeavat ovat joko tyhmiä, tietämättömiä, ilkeitä, hulluja tai aivopestyjä. Tällaista puhdasoppisuutta vastaan kirja käy. Dawkinsin teksti on dogmaattista julistusta. Todennäköisesti Darwin ja evoluutioteoria ovat oikeassa, mutta varmuuden julistaminen ja varmuudesta poikkeavien mustamaalaaminen kertovat vain valtakamppailusta."


        Nagel siis vastustaa tietämättömyydestä kumpuavaa dogmaattisuutta, jota tieteeksi kuitenkin kutsutaan. Se on aivan eri asia kuin vaatia lopullisia vastauksia perimmäisiin kysymyksiin välittömästi. Nagel siis on päättänyt käydä sellaista toimintaa vastaan, jossa epätietoa julistetaan tietona ja jossa moisesta toimintatavasta on kehitetty vieläpä uskonkappale ja dogmi.


      • ¤¤¤¤
        a-teisti kirjoitti:

        "Yritin sanoa, että täällä on useasti tuotu esiin, että tieteellä on tuohon asiaan tyydyttävän lopullinen vastaus."

        Nähdäkseni ei ole. Jos vastaus olisi lopullinen ja tyydyttävä miksi se edes tutkijoita enää kiinnostaisi? Minun näkemykseni on, että asia on hyvinkin kiinnostava tutkijoiden näkökulmasta ja vailla vastauksia. Materialisni ei sinänsä ole mikään vastaus itse kysymykseen, eikö selitä tietoisuutta lainkaan. Materialismiin on viitattu palstalla kyllä mutta eihän sillä voi tietoisuuden toimintaa selittää.

        "Ehkä Nagel tarkoittaa, että kun tiede ei ole ottanut huomioon tuota näkökulmaa, joka ehkä kuitenkin selittää kaiken perusolemusta, niin tiede haparoi pimeässä siltä osin."

        Hiukan kärjistäen voisi sanoa, että tieteen tulisi toimia siten ettei se ota huomioon mitään mitä ei anneta, eli jos ei törmätä epäilyksiin suunnitelmallisuudesta ei sitä ole syytä hypoteesiksi ottaa.

        En ole tässä puhunut siitä, miten tiede suhtautuu, vaan siitä, miten tämän palstan ateistit ovat suhtautuneet. Nyt he näyttävät perääntyvän, ja yrittävät olla niinkuin eivät olisi toisenlaista koskaan väittäneetkään;).
        Sinua en laske mukaan tuohon joukkoon, koska et ole tietääkseni väittänyt sitä ja tätä pelkkien uskomusten varassa.

        "Hiukan kärjistäen voisi sanoa, että tieteen tulisi toimia siten ettei se ota huomioon mitään mitä ei anneta, eli jos ei törmätä epäilyksiin suunnitelmallisuudesta ei sitä ole syytä hypoteesiksi ottaa."

        Siinähän se juttu juuri on, että ollaan urautuneita eikä osata epäillä totutusta ajattelutavasta poikkeavaa, ja siksi ei päästä kunnolla eteenpäin. Sitten tulee joku "kylähullu", joka sanoo että voihan se asia olla toisin kuin luullaan, ja joku tarpeeksi ennakkoluuloton tutkija tarttuu siihen, ja kohta alkaa löytyä jotain mullistavaa. Sillä lailla kehitys on aina ottanut hyppäyksiä eteenpäin.


      • ¤¤¤¤ kirjoitti:

        En ole tässä puhunut siitä, miten tiede suhtautuu, vaan siitä, miten tämän palstan ateistit ovat suhtautuneet. Nyt he näyttävät perääntyvän, ja yrittävät olla niinkuin eivät olisi toisenlaista koskaan väittäneetkään;).
        Sinua en laske mukaan tuohon joukkoon, koska et ole tietääkseni väittänyt sitä ja tätä pelkkien uskomusten varassa.

        "Hiukan kärjistäen voisi sanoa, että tieteen tulisi toimia siten ettei se ota huomioon mitään mitä ei anneta, eli jos ei törmätä epäilyksiin suunnitelmallisuudesta ei sitä ole syytä hypoteesiksi ottaa."

        Siinähän se juttu juuri on, että ollaan urautuneita eikä osata epäillä totutusta ajattelutavasta poikkeavaa, ja siksi ei päästä kunnolla eteenpäin. Sitten tulee joku "kylähullu", joka sanoo että voihan se asia olla toisin kuin luullaan, ja joku tarpeeksi ennakkoluuloton tutkija tarttuu siihen, ja kohta alkaa löytyä jotain mullistavaa. Sillä lailla kehitys on aina ottanut hyppäyksiä eteenpäin.

        "Nyt he näyttävät perääntyvän, ja yrittävät olla niinkuin eivät olisi toisenlaista koskaan väittäneetkään;)."

        Jos joku on väittänyt, että tieteen avulla osataan jo täysin selittää tietoisuuden synty, niin on syytäkin ottaa askel taaksepäin.


      • ¤¤¤¤
        A10097 kirjoitti:

        "Nyt he näyttävät perääntyvän, ja yrittävät olla niinkuin eivät olisi toisenlaista koskaan väittäneetkään;)."

        Jos joku on väittänyt, että tieteen avulla osataan jo täysin selittää tietoisuuden synty, niin on syytäkin ottaa askel taaksepäin.

        Heh, muistan sen keskustelun, jossa teitä oli monta ivallisina väittämässä, että tietoisuuden synnyssä ja siinä, mitä se on, ei ole mitään "mystistä", vaan se selittyy ihan luonnollisesti evoluutiolla ja aivojen kemialla ja sähköimpulsseilla.

        Se ei ollut suinkaan ainoa kerta täällä, kun on käynyt niin, että jos on sanonut että tiede ei osaa selittää tietoisuuden ongelmaa, ateistit ovat rynnänneet väittämään, että kyllä osaa.
        Tuosta syystä tartuin tähän asiaan, mutta jatkakaa nyt keskustelua varsinaisesta asiasta. Johan olen häirinnytkin sitä sotkemalla siihen tämän palstan kiistat.


      • ¤¤¤¤ kirjoitti:

        En ole tässä puhunut siitä, miten tiede suhtautuu, vaan siitä, miten tämän palstan ateistit ovat suhtautuneet. Nyt he näyttävät perääntyvän, ja yrittävät olla niinkuin eivät olisi toisenlaista koskaan väittäneetkään;).
        Sinua en laske mukaan tuohon joukkoon, koska et ole tietääkseni väittänyt sitä ja tätä pelkkien uskomusten varassa.

        "Hiukan kärjistäen voisi sanoa, että tieteen tulisi toimia siten ettei se ota huomioon mitään mitä ei anneta, eli jos ei törmätä epäilyksiin suunnitelmallisuudesta ei sitä ole syytä hypoteesiksi ottaa."

        Siinähän se juttu juuri on, että ollaan urautuneita eikä osata epäillä totutusta ajattelutavasta poikkeavaa, ja siksi ei päästä kunnolla eteenpäin. Sitten tulee joku "kylähullu", joka sanoo että voihan se asia olla toisin kuin luullaan, ja joku tarpeeksi ennakkoluuloton tutkija tarttuu siihen, ja kohta alkaa löytyä jotain mullistavaa. Sillä lailla kehitys on aina ottanut hyppäyksiä eteenpäin.

        Joskus voidaan kyllä juuttua vanhoihin ajatusmalleihin. Aina eivät edes tiedemiehet usko omiin teorioihinsa. Eivät varsinkaan kun ne ennustavat täydellisiä älyttömyyksiä.

        Esimerkiksi kvanttien superposition aikoinaan ennusti Einstein työryhmineen. Hän kutsui malliaan täydellisen hulluksi ja niin naurettavaksi, että kaikkien järkevien ihmisten olisi se hylättävä. Ilmiö on niin täydellisesti käsityskykymme ulkopuolella, täysin järjenvastainen ja jotakin niin käsittämätöntä, että niin loppui Einsteininkin usko omiin teorioihinsa tässä suhteessa.

        Sitten, vuonna 1982 tämä todistettiin kokeellisesti todelliseksi ilmiöksi.

        Mutta nyt tärkeä kysymys. Oliko teoriaan syytä tätä ennen uskoa? Ei, kyse olisi ollut nimenomaan uskosta, ei tiedosta. Liitutaululle tuherretut kaavat selittämässä superpositiota yksinkertaisesti sotivat kaikkea sitä vastaan mitä fysiikasta tiesimme. Ja sotii edelleen (kumoamatta kuitenkaan modernia fysiikkaa) mutta kuten sanottu: ilmiö voidaan kuitenkin havaita joten se on hyväksyttävä.

        Superpositio olisi edelleenkin vain teoreettinen kummajainen ellei sitä olisi kyetty todistamaan kokeellisesti eikä se muuta ansaitsisikaan, ei teorioita voida pitää totena siksi, että ne ovat olemassa, ovat mullistavia ja mallinnettavissa, vaan asiat on "nähtävä", havaittava, mitattava ja niiden oltava teorian ennusteen mukaisia.

        Tällä hetkellä "kylähullujen" keksimät säieteoriat ovat periaatteessa samassa asemassa: teoriat toimii mutta kaikki näyttö puuttuu.

        Ylipäätään koko kvanttimekaniikka on "älytöntä" eikä ilman havaintoja se olisi voinut saavuttaa nykyista paikkaansa fysiikassa, teoriat ovat täsmällisimmät ja äärimmäisen tarkat ennusteisaan mitä tieteessä on koskaan luotu mutta ilman, että niitä olisi kyetty kokeellisesti sellaisiksi toteamaan niiden arvo ei olisi kummoinen.

        Tälläkin hetkellä tiedeyhteisöissä esitetään aika ajoin varsin lennokkaista ideoita joita ei edes ole mahdollista testata. Teknologiamme on se rajoite tässä. Mutta tulevaisuus tuo tullessaan uutta teknologiaa ja varmastikin joitakin älyttömyyksiä todistetaan oikeaksikin...

        Esimerkiksi juuri säieteorioista on ideoita joilla niitä kenties voitaisiin testata. Teknologiaa ei ole, eikä tule vähään aikaan vielä olemaankaan.


      • ¤¤¤¤ kirjoitti:

        Heh, muistan sen keskustelun, jossa teitä oli monta ivallisina väittämässä, että tietoisuuden synnyssä ja siinä, mitä se on, ei ole mitään "mystistä", vaan se selittyy ihan luonnollisesti evoluutiolla ja aivojen kemialla ja sähköimpulsseilla.

        Se ei ollut suinkaan ainoa kerta täällä, kun on käynyt niin, että jos on sanonut että tiede ei osaa selittää tietoisuuden ongelmaa, ateistit ovat rynnänneet väittämään, että kyllä osaa.
        Tuosta syystä tartuin tähän asiaan, mutta jatkakaa nyt keskustelua varsinaisesta asiasta. Johan olen häirinnytkin sitä sotkemalla siihen tämän palstan kiistat.

        "Heh, muistan sen keskustelun, jossa teitä oli monta ivallisina väittämässä, että tietoisuuden synnyssä ja siinä, mitä se on, ei ole mitään "mystistä", vaan se selittyy ihan luonnollisesti evoluutiolla ja aivojen kemialla ja sähköimpulsseilla."

        Ilman ivallisuutta en näe mitään syytä kuvitella, ettei tietoisuus olisi evoluution tulosta, tai ettei se perustuisi sähkökemiallisten impulssien prosessointiin.

        "Se ei ollut suinkaan ainoa kerta täällä, kun on käynyt niin, että jos on sanonut että tiede ei osaa selittää tietoisuuden ongelmaa, ateistit ovat rynnänneet väittämään, että kyllä osaa."

        Hupsua on sellainen ryntäily. Luulisi ainakin ateistien ymmärtävän, ettei jokaista detaljia tietoisuuden synnystä pystytä täydellä varmuudella arvaamaan oikein, vaan tarvitaan tiettyä suurpiirteisyyttä pohdittaessa missä vaiheessa ja millä tavalla biologisesta eliöstä tuli tietoinen.


    • Hän ei usko ”Jumala-hypoteesiin”, luomisteoriaan eikä älylliseen suunnitteluun.

      Jospa selitys on liian yksinkertainen ollakseen kiinnostava.
      Alkuräjähdys ja evoluutio ja kaikki seuraukset ovat tietyllä tavalla katsottaessa oikein.

      Ei ole älyllistä suunnittelua, vaan vapaa tahto, tiedostettu tavoite joka hakeutuu vapaasta tahdostaan ainoaan yhteen todelliseen jonka jo Sipinoza hahmotteli.
      Vapaa tahto lopulta luopuu tuskasta. Vapaasta tahdostaan käsin.

      Vältin tietoisesti kristillisiä käsitteitä, vapaasta tahdostani. Ollakseni aiheuttamasta tuskaa niille jotka kokevat sellaiset käsitteet kielteisenä.

      (Pidän kuitenkin Jeesuksen esimerkkiä anteeksiannosta itselleni esimerkkinä, jolloin koen saman yhden ainoan lopputuloksen)

    • tt11

      Ei tosiaankaan löydy tieteellistä näyttöä sille miten minuus ja tietoisuus olisivat voineet kehittyä kuolleesta aineesta ? Miten mineraalit voivat alkaa ajatella ? Tämä on tuhannen taalan kysymys, joka tosiaan pitää ensin ratkaista jos halutaan pitää evoluutiosta kiinni.

      Sama ongelma on solujen toiminta. Siinähän on kyseessä informaatiojärjestelmä, jossa on koodi, koodia lukevat keskusyksiköt, raaka-aineet ja raaka-aineita paikalla tuomi intime-periaatteella toimiva logistiikka, joka vaatii sitten oman tietojärjestelmänsä, sitten solussa on lopputuotteet, joiden tarvi määriteteään jo etukäteen taas omalla tietojärjestelmällään ja sitten nämä lopputuotteet viedään oikeaan paikkaan omalla logistisella järjestelmään, mikä taas vaatii omaa tietojärjestelmään ja kaikkea tämä toimintaa ohjaa tietojärjestelmä, joka tietää mitä lopputuotettta (proteiinia) tehdään ja miksi ja missä ajassa ja paljonko sitä täytyy tehdä. Kyseessä on siis monikerroksinen informaatiojärjestelmien klusteri, jota myös ohjaa oma järjestelmänsä jolla on päämäärätietoisuus.

      Miten tällainen voi syntyä ja kehittyä ASTEITTAIN vuosimiljoonien saatossa, niin tiede ei ole vielä tätäkään kyennyt ratkaisemaan eikä järjestämään labraolosuhteissa toimivaa kehitysmallia.

      • MrMorden

        "tt11 18.2.2013 11:03

        Ei tosiaankaan löydy tieteellistä näyttöä sille miten minuus ja tietoisuus olisivat voineet kehittyä kuolleesta aineesta ? Miten mineraalit voivat alkaa ajatella ? Tämä on tuhannen taalan kysymys, joka tosiaan pitää ensin ratkaista jos halutaan pitää evoluutiosta kiinni. "

        ... Paljon uskottavampaa on tietenkin se että on hokkuspokkus olio, joka ensin luo mihene ja sitten lisää hokkuspokkusta ja kylkiluusta naisen.


    • Ihana Fantasti

      Vähän jo vanhempi kirja, Daniel Dennett: Tietoisuuden selitys, jäljittää ihmisen tietoisuuden paikkaa lääketieteellisesti tutkimalla erilaisia aivovaurioita saaneita ihmisiä ja onnistuu paikallistamaan tietoisuuden asumispaikan ydinjatkeeseen (medulla oblongata), johon saapuu tärkeitä hermoja kaikkialta kehosta.

      Eläimiltä emme voi kysyä, ovatko ne tietoisia, mutta ehkä samankaltaista aivotoimintaa sähköisesti ja magneettsesti jäjittämällä voidaan arvioida jossakin määrin kehotietoisuuden esiintymistä.

      Elämänsynty ja siirtymät eliökunnan eri osien välillä on edelleen ongelma, kuten kuvasta näkyy:
      http://www.flickr.com/photos/53130103@N05/5060333936/

      Astrobiologian puolella tutkimuksen edistymistä voi seurata ja sitä voi opiskella suomeksikin Helsingin yliopiston mat.-luonn. tieteellisessä tai Turun yliopiston avoimessa.

      Englanniksi netissä löytyy kiinnostavaa vaikkapa:
      www.astrobiology.com
      astrobiology.nasa.gov/
      www.astrobio.net/

      • ihana Fantasti

        Lisäohjeita elämän aikapuun käyttöön.
        http://www.timetree.org/book.php
        Lataamalla sieltä oikealta sen suurimman tarkkuuden (9.45 MB pdf) tiedoston, sitä voi suurentaa ruudulla niin paljon, että pystyy lukemaan yksittäisten eliösukujen nimiä.

        Vanhimpia eliömuotoja jäljittäessä löytyy eubakteerien osastosta, 4.2 mljardin vuoden takaa, mm. thermotogacaea, josta pääsee eteenpäin ja yli neljäsataasivuisesta nettimikrobiologian kirjasta jatkoa löytyy Symbiotic Chemolithoautotrophic Bacteria -osastosta merien keskiselänteitten savuttajien asukkaista:
        Marinethermus
        Oceanithermus
        Vulcanitheremus
        ja
        Thermotoga
        Fervidobacterium
        Thermosipho
        Geotoga
        Petrotoga

        Joita hakusanoina käyttämällä voi sukeltautua seikkailuun syvälle ja kauas.


    • tt11

      "Tietoisuuden selitys, jäljittää ihmisen .... "

      Tämä antaa vain selitystä siihen miten Jumala loi aivoihin tietoisuuden.

      Tärkeää olisi nyt tieteen selvittää miten mineraaleista kehittyy tietoisuus ja minä-kuva vaihe vaiheelta empiirisesti labraolosuhteissa.

      Jos tiede selittää Jumalan tekoja ja tapaa luoda, niin sehän on vaan aivojen toiminnan raportointia - ei evoluutiotutkimusta.

    • Eikö kuitenkin ole ensin mieli joka luo käsityksen vaikkapa kivestä. Olkoonpa vaikka tutkijan, ateistin tai Jumalan mieli. Kiveä ei ole ennen kuin jokin havaitsee sen. Saattaa toki uskonkin avulla tavoittaa kuvauksen, eli kaveri kertoo ilmiöstä kivi, kuvailee kokemustaan kivestä. Mutta havainto eli tieto on ensin oltava.
      Edison tiesi että sähkölamppu on mahdollinen.
      Pohjoisnapajäätikön alitse sukellettiin fantasiakertomuksessa ja myöhemmin se onnistui. Higgisin hiukananen jne...
      Matka kuuhun tiedostettiin ja suunniteltiin ja siiten toteutettiin.
      Ei voi olla mitään missään ennen kuin se on jonkun mielessä. Jos tavoitat jotakin ennen kokematonta sen on jo joku toinen tiedostanut, vaikkapa sitten Jumala. Tiedostamaton mieli. Intuitio. (kristitty sanoisi Pyhän Hengen ääni)

      Siksipä ajattelen että tiede alkaisi tai jatkaisi etsimistä miten mieli voi luoda kiven (maailman)
      Sitten räjäytetään tuo "kivi" ja kehitysoppi, Darvinismi jatkaa. Sallin Jumalalleni sellaisen planeetan jonka vuosija vuorokausi on riittävän pitkä jotta kaikki nyt havaittava on kehittynyt, luotu.
      Oletan että voimme jossain määrin irrottautua ihmisen mittakaavoista. Onhan siitä jo muutama vuosi kun kirkkokin myönsi ettei maapallo ole kaikkeuden napa.

      Maailmankaikkeuksia on miljardeja kunhan periskoopit tarkentuu.

      Raamatun selitys on hyvä, mutta kun se ei terminologialtaan sovi erilaisiin atomiteorioihin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2910
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1686
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1557
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1384
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      400
      1307
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1089
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe