Liian vanha astutettavaksi?

I.S.

Meillä on 8-vuotias narttukoira, joka alkaa nyt olla kiimassa. Koiraa on aikaisemminkin yritetty astuttaa, mutta ei ole antanut. Onko se jo liian vanha ensimmäistä kertaa astutettavaksi? Rodultaan koira on suomenpystykorva. Koira on aina ollut hyvin terve ja kunto on kova, koska käy tavallisen lenkkeilyn lisäksi metsällä. En ole havainnut koirassa mitään vanhuudenmerkkejä. Meno on yhä ketterää ja keveää, leikki maistuu ja turkki on komean punainen.
Haluaisimme teettää koiralla pentuja, koska se on mainio metsästyskoira (ja muutenkin kelpo koira). Tärkeintä meille on loppupeleissä kuitenkin oman koiramme hyvinvointi, emmekä aio astuttaa sitä, mikäli käy ilmi, että synnytykseen liittyisi liikaa riskejä.
Aion vielä puhua asiasta eläinlääkärin sekä kasvattajan kanssa. Ennen mahdollista astutusta koiraa käytettäisiin myös lääkärintarkastuksessa, ettei sillä varmasti olisi mitään piileviä sairauksia.Teiltä haluaisin nyt kuulla kokemukseen ja asiantuntemukseen perustuvia mielipiteitä perusteluiden kanssa.
Kiitos!

31

3685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjkiuuiiuu

      Kyllähän se liian vanhalta tuntuu, ensisynnyttäjä on noin kaksi -kolmevuotiaana. Eli unohtaisin sen koiran terveyden takia enkä enään uskaltaisi ottaa riskiä. :(

      Seuraavalla koiralla sitten ota joku läheinen sukulainen tälle nartullesi samasta linjasta niin saat samoja "geenejä" jalostusjärjestelmästä näet tarkemmin.

    • Sanoisin että on niin vanha että jos edes tulisi tiineeksi (voi olla ettei edes pysty enää) niin komplikaatioiden riski on noin iäkkäällä moninkertaiset..
      Kasvattaja tosin tuntee rodun paremmin mutta on todennäköisesti samaa mieltä.

      • voi onnistuakkin

        Pystykorvat elää reilusti yli 10 vuoden ikäisiksi ja ovat tehneet joskus ensimmäiset pentunsa yli 10-vuotiaana, karkureissun päätteeksi. Eli ei nyt niin älyttömän vanha, ja eläinlääkäri taitaa tietää parhaiten loppujen lopuksi. Tuohan terve ja alkukantainen rotu.


    • ilmeisesti voi

      Hei! Itse kyselin samaa eläinlääkäriltä, hän oli sitä mieltä, että saa yrittää, jos onnistuisi. Koira oli tällä käynnillä reilu 7-v. Itsekin siis haluaisin teettää pennut, mutta aiemmin ei oikein ollut mahdollista. Koiran terveys huoletti myös, mutta oikein hyväkuntoinen kun on, ja eläinlääkäri antoi tukensa, niin ei kai siinä..

      Oletteko muuten oikeaan aikaan vieneet uroksen luo, kun sanot, ettei ole antanut astua? Jos ei anna, ajankohta on ollut liian aikainen. Koirat voisivat myös viettää muutaman päivän yhdessä.

      • Yue

        Kyllä me uskoakseni oikeaan aikaan veimme koiramme uroksen luo, useampanakin päivänä. Näin paljon jälkeenpäin on kyllä vähän hankala ruveta asiaa enää pohtimaan.


    • uyiuyiyyiu

      No toivottavasti ei käy niin että teillä on pentue muttei emoa enään. Näinkin on käynyt.

      Miksi haluatte riskeerata vanhan koiranne hengen?

      Ei ne pennut sitä emoa korvaa kun sen saatatte menettää..

      Ottakaa nyt ainakin toisenkin eläinlääkärin arvio..heillä kun kaikilla ei ole se emo tärkein. Vaan vastaa että mikä ettei voisi onnistuakin että on niitä muitakin joilla onnistunut.

      Itse en riskeeraisi emoa.

    • Se ei halua niitä

      Kunnioittakaa koiraanne, jättäkää pennut teettämättä

    • antaa mennä

      Eihän tuo ole pystykorvalle ikä eikä mikään. Aivan hyvin voi vielä pennut teettää.

    • En pennuttaisi

      Minun mielestäni tuon ikäinen koira on kyllä ensisynnyttäjäksi jo liian vanha ja riskit ovat selvästi kyllä olemassa jos tuossa iässä koiransa vielä pennuttaa.

      Sillen se voisi ollakin ehkä eri juttu ,jos koira olisi jo aijemminkin synnyttänyt,mutta ensisynnyttäjälle se on varmasti selkeästi riskialttiimpaa ja vaikeampaa tuon ikäisenä pentuja saada.Ja itse en kyllä teettäisi enää tuossa iässä pentuja sellaisellekaan nartulle ,jolla olisi ollut jo aijemmin pentuja myös.

      Minulla kun on tiedossa vuosien takaa eräs tapaus,jossa samanikäinen ajokoira sai pennut ja oli ensinnäkin itse tosi kovilla sen synnytksensä kanssa ,ja pennuista suurin osa kuoli vain parin pennun jäätyä eloon.Ja niistä parista eloonjääneistäkin pennusta oli toisella syntyessään joku ihmeellinen reikä päässään myös,joten omat riskinsä liian vanhan nartun pennuttamisessa tosiaan kyllä aina on.Jos haluat taata koirasi terveyden ja turvallisuuden, niin silloin kannattaisi ehkä kyllä jättää pennut tekemättä.

    • Menopaussi meneill..

      Onpa itsekästä ja kaukana eläinrakkaudesta. Lähinnä ko eläinrääkkäys. Eikö mikään enää riitä, kun ikä-ihmiset tekee mukuloita ja koirakin halutaan paksuksi eläke-iässä. Tuon ikäisenä monet koirat viettävät jo eläkepäiviään. Pentutehtailun julmimmaksi pääksi tuota sanoisin. HYI!

      • Annamunkaikkikestäät

        " Tuon ikäisenä monet koirat viettävät jo eläkepäiviään."

        Lieneekö sinulla koiraa itselläsi lainkaan? Ja jos onkin, niin tod.näk. joku selkävammanen sakemanni. Ne ei mitään kestäkään, vaan on pakko päästää eläkkeelle siinä vaiheessa kun pystykorvat viettää parhaita vuosiaan.

        Jos haluat koiran joka elää pitkään, ota pystykorva, se perinteinen maalaismalli. Eikä tartte mitään sairaseläkkeelle hyvää koiraa pistää kesken kaiken.


      • fgghjgjggh
        Annamunkaikkikestäät kirjoitti:

        " Tuon ikäisenä monet koirat viettävät jo eläkepäiviään."

        Lieneekö sinulla koiraa itselläsi lainkaan? Ja jos onkin, niin tod.näk. joku selkävammanen sakemanni. Ne ei mitään kestäkään, vaan on pakko päästää eläkkeelle siinä vaiheessa kun pystykorvat viettää parhaita vuosiaan.

        Jos haluat koiran joka elää pitkään, ota pystykorva, se perinteinen maalaismalli. Eikä tartte mitään sairaseläkkeelle hyvää koiraa pistää kesken kaiken.

        on eri asia jos koira olisi jo tehnyt pennut mutta nyt veteraanin odotetaan tekevän ensimmäiset pentunsa. Ei hyvä :(


      • Enpä tiedä
        fgghjgjggh kirjoitti:

        on eri asia jos koira olisi jo tehnyt pennut mutta nyt veteraanin odotetaan tekevän ensimmäiset pentunsa. Ei hyvä :(

        teetetäänhän sitä joillakin rotuvalioillakin pentuja vähän joka juoksusta heti kun synnyttämään kykenee ja aina miltei hautaan saakka... Ei hyvä sekään, ehkä tämä sittenkin hiukan parempi.


      • I.S. aloittaja

        Mahdoitkohan lukea viestiäni ollenkaan?
        Minusta tein hyvin selväksi, että oman koiramme hyvinvointi on meille etusijalla. Sanoin keskustelevani eläinlääkärin sekä kasvattajan kanssa ja teiltä pyysin asiallisia kokemukseen perustuvia neuvoja. Kuinka kehtaat väittää, että käytän koiraani pentutehtailuun? Todella törkeää ja ajattelematonta.
        Ja jos 8-vuotias koira viettää eläkepäiviä, niin koirassa tai omistajassa on silloin jotain vikaa. 8-vuotias koira voi olla vasta elämänsä puolivälissä.


      • fgghjgjggh
        Enpä tiedä kirjoitti:

        teetetäänhän sitä joillakin rotuvalioillakin pentuja vähän joka juoksusta heti kun synnyttämään kykenee ja aina miltei hautaan saakka... Ei hyvä sekään, ehkä tämä sittenkin hiukan parempi.

        Ei ole kumpikaan hyvä ei se että ensisynnyttäjä on vanha koira eikä se että teetetään monta pentua vanhaksi asti.

        Nykyisin kasvattajilla on kennelliiton tarkennetut kasvattajasäännöt ja joka juoksusta ei pentuja saa tehdä ja eikä monia pentueitakaan.


      • fgghjgjggh
        I.S. aloittaja kirjoitti:

        Mahdoitkohan lukea viestiäni ollenkaan?
        Minusta tein hyvin selväksi, että oman koiramme hyvinvointi on meille etusijalla. Sanoin keskustelevani eläinlääkärin sekä kasvattajan kanssa ja teiltä pyysin asiallisia kokemukseen perustuvia neuvoja. Kuinka kehtaat väittää, että käytän koiraani pentutehtailuun? Todella törkeää ja ajattelematonta.
        Ja jos 8-vuotias koira viettää eläkepäiviä, niin koirassa tai omistajassa on silloin jotain vikaa. 8-vuotias koira voi olla vasta elämänsä puolivälissä.

        Kiinnostaa mikä on syy pennutukseen ?

        Onko huippuyksilö vai tunnekysymys?


      • Kuuluukohan
        fgghjgjggh kirjoitti:

        Kiinnostaa mikä on syy pennutukseen ?

        Onko huippuyksilö vai tunnekysymys?

        se asia sinulle jotenkin? Ellei, niin silloin utelusi on täydellisen turha. Kuten kreikkaan upotetut miljaardit.


      • hömpsinsää
        Enpä tiedä kirjoitti:

        teetetäänhän sitä joillakin rotuvalioillakin pentuja vähän joka juoksusta heti kun synnyttämään kykenee ja aina miltei hautaan saakka... Ei hyvä sekään, ehkä tämä sittenkin hiukan parempi.

        Jokajuoksusta ei pentuja kyllä rekisteröidä,ja jos teettää ns.välipentuja on "pentutehtailija"joka erotetaan kennelliitosta ja hänen pentujaan ei rekisteröidä sitten muutamiin vuosiin.....eikö koirilla nartuilla olekkin se yläikäraja juuri 8vuotta.Kennelliitostakin voit asiaa kysellä,jos et asioista tiedä...uroksia voidaan käyttää vanhempanakin,jopa haudan takaa ;)


      • fgghjgjggh
        Kuuluukohan kirjoitti:

        se asia sinulle jotenkin? Ellei, niin silloin utelusi on täydellisen turha. Kuten kreikkaan upotetut miljaardit.

        Ai mitä siis syy miksi haluaa teettää on kysymys jota ei saa esittää mutta silti jotenkin pitäisi asiasta keskustella. Utelua ei ole syy. Vaan kertoo asian painoarvon kannattaako.

        Aika olennaista on syy miksi halutaan pentuja onko syy hyvän perimän jatkamisessa vai vain että haluaa tunnesyistä pentuja.

        Jos erittäin harvinainen rotu ja hyvän perimän omaava narttu niin riskejä voi olla kannattavaa ottaa mutta jos vain rakas sesse niin turha riskeerata emoa sillä pennut ei ole koskaan samanlaisia kuin rakas emonsa.

        kuuluukohan nimimerkki taitaa omata erittäin simppelin ja yksioikoisen ajattelun. Tai on lapsi vielä.

        Mutta aloittajalle ennemmin tämä kuitenkin.


      • I.S. aloittaja
        fgghjgjggh kirjoitti:

        Ai mitä siis syy miksi haluaa teettää on kysymys jota ei saa esittää mutta silti jotenkin pitäisi asiasta keskustella. Utelua ei ole syy. Vaan kertoo asian painoarvon kannattaako.

        Aika olennaista on syy miksi halutaan pentuja onko syy hyvän perimän jatkamisessa vai vain että haluaa tunnesyistä pentuja.

        Jos erittäin harvinainen rotu ja hyvän perimän omaava narttu niin riskejä voi olla kannattavaa ottaa mutta jos vain rakas sesse niin turha riskeerata emoa sillä pennut ei ole koskaan samanlaisia kuin rakas emonsa.

        kuuluukohan nimimerkki taitaa omata erittäin simppelin ja yksioikoisen ajattelun. Tai on lapsi vielä.

        Mutta aloittajalle ennemmin tämä kuitenkin.

        Kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin, niin koira on hyvä ja tulee lisäksi hyvästä suvusta. Minun kohdallani pentuihin liittyy myös tunnesyitä. Olen aina toivonut, että koiramme voisi joskus jatkaa sukua ja tulla äidiksi. Jokaisen eläimen perusvaistohan on laittaa geeninsä eteenpäin. En kuitenkaan tarkoita, että koira ei voisi olla onnellinen ilman pentujakin.
        En ole koskaan ajatellut, että pennut olisivat emon kopiota. Emme itse pitäisi pentuja. Emmekä myöskään halua teettää pentuja kylmästi rahan takia. Joten mahdollisiin pentuihin liittyisi niin järki- kuin tunnesyitä.


      • pystykorva pop
        I.S. aloittaja kirjoitti:

        Kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin, niin koira on hyvä ja tulee lisäksi hyvästä suvusta. Minun kohdallani pentuihin liittyy myös tunnesyitä. Olen aina toivonut, että koiramme voisi joskus jatkaa sukua ja tulla äidiksi. Jokaisen eläimen perusvaistohan on laittaa geeninsä eteenpäin. En kuitenkaan tarkoita, että koira ei voisi olla onnellinen ilman pentujakin.
        En ole koskaan ajatellut, että pennut olisivat emon kopiota. Emme itse pitäisi pentuja. Emmekä myöskään halua teettää pentuja kylmästi rahan takia. Joten mahdollisiin pentuihin liittyisi niin järki- kuin tunnesyitä.

        meidän kahdeksan vanha pystykorva teki pentuja kun olin lapsi, kaikki meni aivan hyvin. yksi pennuista elää vieläki isäni luona, nythän tuo on jo vanha pappa.


      • fgghjgjggh
        I.S. aloittaja kirjoitti:

        Kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin, niin koira on hyvä ja tulee lisäksi hyvästä suvusta. Minun kohdallani pentuihin liittyy myös tunnesyitä. Olen aina toivonut, että koiramme voisi joskus jatkaa sukua ja tulla äidiksi. Jokaisen eläimen perusvaistohan on laittaa geeninsä eteenpäin. En kuitenkaan tarkoita, että koira ei voisi olla onnellinen ilman pentujakin.
        En ole koskaan ajatellut, että pennut olisivat emon kopiota. Emme itse pitäisi pentuja. Emmekä myöskään halua teettää pentuja kylmästi rahan takia. Joten mahdollisiin pentuihin liittyisi niin järki- kuin tunnesyitä.

        Onko koira niin hyvä että sille oikeasti on huutava pula geenejen takia.

        Ei kaikki koirat haikaile äitiyden perään itselläni ollut kaksi samanrotuista ja toinen tuskin pentuja haaveili mutta toisella hormonit vei ja tuli jopa valeraskautta mistä syystä leikkautin nartun. Ihana koira mutta sai epileptisiä kohtauksia ja ei kannattanut siksi pentuja teettää. Hormonit kun oli balanssissa niin elämäkin normalisoitui ja valeraskaudet hävisi.

        Jos pennut ei jää teille ja jos ei todella huippuyksilö periyttäjänä (pystykorvissa lienee geeniperimää tarpeeksi ilman yhden koiran suvunjatketta..) niin unohtaisin ..noin vanhalle ensisynnyttäjälle on oltava todella painava syy jotta ottaa riskin emon hengen kera.

        Tunnesyyt on huono syy koska ei johda mihinkään..sukupolvien ketjussa yhden koiran merkitys häviää melkoisen nopeasti(viidennessä polvessa pennulla on jo 32esi-isää ).
        Järkisyyt on jo pidemmälle vievää. Mutta järki jää ikävä kyllä suoraan sanottuna uupumaan kun en usko rodun jalostuksellisen arvon kohoavan ja emon terveys elämä riskeerataan.


      • pitkäikäinen koira

        Pystykorvat elää n. 14 vuotiaaksi, joten tuskin on lähellekään eläkeläistä.


      • fgghjgjggh
        fgghjgjggh kirjoitti:

        Onko koira niin hyvä että sille oikeasti on huutava pula geenejen takia.

        Ei kaikki koirat haikaile äitiyden perään itselläni ollut kaksi samanrotuista ja toinen tuskin pentuja haaveili mutta toisella hormonit vei ja tuli jopa valeraskautta mistä syystä leikkautin nartun. Ihana koira mutta sai epileptisiä kohtauksia ja ei kannattanut siksi pentuja teettää. Hormonit kun oli balanssissa niin elämäkin normalisoitui ja valeraskaudet hävisi.

        Jos pennut ei jää teille ja jos ei todella huippuyksilö periyttäjänä (pystykorvissa lienee geeniperimää tarpeeksi ilman yhden koiran suvunjatketta..) niin unohtaisin ..noin vanhalle ensisynnyttäjälle on oltava todella painava syy jotta ottaa riskin emon hengen kera.

        Tunnesyyt on huono syy koska ei johda mihinkään..sukupolvien ketjussa yhden koiran merkitys häviää melkoisen nopeasti(viidennessä polvessa pennulla on jo 32esi-isää ).
        Järkisyyt on jo pidemmälle vievää. Mutta järki jää ikävä kyllä suoraan sanottuna uupumaan kun en usko rodun jalostuksellisen arvon kohoavan ja emon terveys elämä riskeerataan.

        Lisään vielä että jos pystykorvasi tekee yhden pentueen mutta pennut jää kotikoiriksi voi jalostuskin jäädä siihen..katsopa jalostusrekisteristä kuinka moni koira todellisuudessa tekee pentuja. Ja kuinka moni "linja" päättyy. Ja jos et jätä itsellesi pentua edes jolla tehtäisiin seuraavaa polvea voi se loppua kuin kananlinja ja siksikö haluat pennut teettää yhden pentueen takia. Joista mikään pentu ei jää edes sinulle. ?

        jalostusjärjestelmästä näet tarkemmin.
        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?R=49


      • yuiyiiuiuuo
        fgghjgjggh kirjoitti:

        Lisään vielä että jos pystykorvasi tekee yhden pentueen mutta pennut jää kotikoiriksi voi jalostuskin jäädä siihen..katsopa jalostusrekisteristä kuinka moni koira todellisuudessa tekee pentuja. Ja kuinka moni "linja" päättyy. Ja jos et jätä itsellesi pentua edes jolla tehtäisiin seuraavaa polvea voi se loppua kuin kananlinja ja siksikö haluat pennut teettää yhden pentueen takia. Joista mikään pentu ei jää edes sinulle. ?

        jalostusjärjestelmästä näet tarkemmin.
        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?R=49

        Heh tuli sekava teksti kuin siis kananlento piti olla. :)


      • pitkäikäinen koira kirjoitti:

        Pystykorvat elää n. 14 vuotiaaksi, joten tuskin on lähellekään eläkeläistä.

        Aivan, tai sanoisin vähintäänkin 14 vuotiaaksi, lähipiireissä pystikset ovat olleet nykyisin15-17-vuotiaita kuollessaan. Pystis on käyttöikäinen kahdeksan vuotiaana, monet käyvät metsällä yli kymmenen vuotiainakin: Harvalla rodulla voi odottaa saavutuksia ja katsoa miten terve ja kestävä koira on ja sitten vasta teettää pennut, mikä olisikin tervettä jalostusta. Suomenpystykorvalla on perillöllisiä sairauksia jotka eivät välttämättä ilmene nuorena, ja jos ko. yksilö on näistäkin vapaa, on terveen perimän jatkaminen ihan paikallaan.
        Ja mikä ettei, kerran aloittaja on tehnyt hyvin taustatyönsä ja saanut asiaan tukea eläinlääkäriltäkin.


    • TarkastajaGunnar

      Onko tarkoituksesi myydä sitten pennut ja jatkaa pentutehtailua?

      • Tarkasta rauhassa

        Se että joku teettää omalla koirallaan pentueen, ei ole pentutehdas. Jos sama ihminen omistaa 10 narttukoiraa ja teettää jokaisella pennut vähintään kerran vuodessa, on hyvinkin tuottava pentutehdas.

        Olisi Gunnarin nyt aika tehdä itselleen selväksi mikä on pentutehdas ja mikä on puhdasta suvunjatkamista.


    • Mun mielestä on kyllä liian vanha saamaan ensimmäistä pentuetta,enkä muutenkaan enää yrittäisi kun ei ole antanut ennenkään astua,silloin ei vaan ole hyvä koira jalostukseen.Kaikkia ei ole tarkoitettu lisääntymään,niin se vaan on.

    • Joku ongelma

      Kyllä 8-v. kuulostaa aika vanhalta ensisynnyttäjältä Ja ihmettelen, että miten koira ei ole aiemmin antanut astua itseään. Onko aika ollut aivan väärä, ja jos on, niin miten kuvittelette nyt onnistuvanne viemään sen oikeaan aikaan? Jos taas koira on viety oikeaan aikaan, niin joku "vika" siinä täytyy olla, kun ei ole ollut suostuvainen.

    • 17+2

      8 vuotias on liian vanha ensisynnyttäjäksi . Kyllä meilläkin olisi eläinlääkäri ilman tutkimuksia olisi lopettanut koiran kun se nilkutti jalkaa ...toinen taas kuvasi koiran ja totesi että menee levolla ja kipulääkkeillä ohi . Eli osa eläinlääkäreistä ei kyllä ajattele yhtään mitään .

      Jos koira ei ole antanut astua aikaisemmin itseään niin unohtakaa jo koko juttu ! Koira on kuitenkin jo iäkäs ja aletaan laskea veteraaniksi . Kyllä minä tuossa iässä alan jo keventää treenamista koiralla . Nartulla tuskin on lonkkakuva lausuntojakaan ja tuossa iässä ne eivät enää kerro koko totuutta .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe