Kissan kilpirauhasen liikatoiminta/Hill`s y/d ruuan teho hoitona

Roosa4

Onko kenelläkään kokemusta Kissan kilpirauhasen liikatoiminnan hoitamista pelkästään Hill`s y/d ruualla? Siis tästä ruuasta on poistettu jodi. Onko kokemusta pysyykö kilppariarvot normaaleina kun tätä ruokaa kissa syö ainoastaan? Vai onko tämä vain eläinlääkäreiden ja Hill`ssin mainontaa. Miten olette saaneet kissan sitä syömään ainoana ravintona? Minun kissa on nyt yrittänyt viikon syödä sitä urhoollisesti mutta päivä päivältä tökkii vain enempi. Alkaa tuntua siltä että kissan elämänlaatu huononee kun vain syö yhtä ja samaa ruokaa. Tabletin anto kaksi kertaa päivässä myös tekee tiukkaa. Mikä neuvoksi

38

6853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roosa4

Siis eikö kenelläkään ole tosiaan tietoa Hill`s ruuan tehosta

• 8+56

Dieettiruuat yleensä tökkivät kissalla niin paljon että lopulta närpitään ruokaa vain niin vähän että juuri ja juuri kestetään hengissä.

Kun opit antamaan kissallesi tabletit, voi se syödä haluamaansa ruokaa.

Lue tuo toinen kilpparia käsittelevä ketju linkkeineen.

• roosa4
        8+56 kirjoitti:

Dieettiruuat yleensä tökkivät kissalla niin paljon että lopulta närpitään ruokaa vain niin vähän että juuri ja juuri kestetään hengissä.

Kun opit antamaan kissallesi tabletit, voi se syödä haluamaansa ruokaa.

Lue tuo toinen kilpparia käsittelevä ketju linkkeineen.

Kiitos viestistäsi !
        Olen tutustunut nyt tuohon toiseen kilpparilinkkiin. Ilmeisesti tämä y/d ruoka on niin uusi että kokemuksia on vähän.
        Nyt annan toista päivää kissalleni tabletteja, kissa tajusi tänään että häntä nyt jymäytetään, annan tabletin apteekista saatavalla tabletin anto laitteella, kastelen tabletin ensin ruokaöljyyn että menee paremmin alas.

• MarSukka
        roosa4 kirjoitti:

Kiitos viestistäsi !
        Olen tutustunut nyt tuohon toiseen kilpparilinkkiin. Ilmeisesti tämä y/d ruoka on niin uusi että kokemuksia on vähän.
        Nyt annan toista päivää kissalleni tabletteja, kissa tajusi tänään että häntä nyt jymäytetään, annan tabletin apteekista saatavalla tabletin anto laitteella, kastelen tabletin ensin ruokaöljyyn että menee paremmin alas.

Minä annan tabletin puolikkaat aamuin illoin lietettynä tilkkaan vettä ruiskulla kissani suuhun. Kaikkein helpoin konsti ja toimii varmasti. Kissa on niin tottunut operaatioon ettei edes tappele vastaan. Myös madotuksen olen hoitanut ko tavalla.

Kissallani on kilpirauhasenliikatoiminta ja lääkityksen ansiosta voi nyt hyvin.

• Roosa4
        MarSukka kirjoitti:

Minä annan tabletin puolikkaat aamuin illoin lietettynä tilkkaan vettä ruiskulla kissani suuhun. Kaikkein helpoin konsti ja toimii varmasti. Kissa on niin tottunut operaatioon ettei edes tappele vastaan. Myös madotuksen olen hoitanut ko tavalla.

Kissallani on kilpirauhasenliikatoiminta ja lääkityksen ansiosta voi nyt hyvin.

Siis sinun kissasi annostus on yksi tabletti per päivä, onko se Tyrazolia vai kissoille tarkoitettua Felimazolea. Paljonko laitat vettä puolikkaan tabletin liottamiseen.

• MarSukka
        Roosa4 kirjoitti:

Siis sinun kissasi annostus on yksi tabletti per päivä, onko se Tyrazolia vai kissoille tarkoitettua Felimazolea. Paljonko laitat vettä puolikkaan tabletin liottamiseen.

Tyrazolia. Vettä juuri sen verran että tabletti peittyy. Sulaa nopeasti ja arvostan vähän ennen antamista.
        Tämä on aloitusannostus. Sairaus todettiin n. kk sitten. Parin viikon päästä verikokeet ja annostusta tarkastellaan sitten uudelleen

• Marssilla
        MarSukka kirjoitti:

Tyrazolia. Vettä juuri sen verran että tabletti peittyy. Sulaa nopeasti ja arvostan vähän ennen antamista.
        Tämä on aloitusannostus. Sairaus todettiin n. kk sitten. Parin viikon päästä verikokeet ja annostusta tarkastellaan sitten uudelleen

Siis ravistan ennen kun annan liettyneen tbletin.

• 8+2

Hieman off topic, mutta eikö teidän kaikkien kannattaisi opettaa tabletin ottaminen kissallenne jo silloin kun se on pentu? Sitten ei olisi niin kamalaa jos se joutuu lääkekuurille tai kuten kilpparin liikatoiminnassa popsimaan pillereitä loppuikänsä.

Pitäähän kissa kuitenkin säännöllisesti madottaa ja joskus antaa sille jopa vitamiinikuuri niin tilaisuuksia opetella tabletin syöminen ilman tappelua kyllä löytyy. Ja mitä tulee aikuisiin kissoihin, niin kyllä nekin oppivat tabletteja syömään kunhan vain omistajalla on taito hyppysissään ja varmat hermoilemattomat otteet.

Jottei tulisi väärinkäsityksiä niin en kommentoi tässä ketjussa kirjoittaneita joilla on vaikeuksia kissojen ja tablettejen kanssa, vaan haluan antaa vinkin kokemuksen syvällä rintaäänellä. Mulla nimittäin on ja on ollut useita kissoja joille on pitänyt antaa joko säännöllistä lääkitystä kroonisiin sairauksiin tai antibioottikuureja joten kokemusta tällä saralla on.

• MarSukka

Hyvä pointti. Kaikki kissat ei kuitenkaan opi ottamaan tablettia vaikka kuinka opettaisi. Esim. Kizyme tabletit ovat kaikki mun kissat ottaneet aina hyvin, mutta kun on lääkeaineista kyse niin eipä enää nieleminen ole onnistunut.
        Hienoa jos minkä tahansa eläimen saa oppimaan ottamaan tablettinsa. Onneksi voi käyttää näitä helpotuskeinojakin ;)

• Roosa4

Siis pitääkö kissat sinun mielestäsi opettaa "kaiken varalta" pentuna jos nyt sattuisi joku sairaus. Matolääkkeitähän voi antaa muullakin tapaa kun tabletteina.
        Kysymyshän ei ole pelkästään tabletin antamisen hankaluudesta vaan myös siitä että varsinkin minun kissani on "loukkaantunut" välttelee minua, käy pissaamassa kostoksi, ei enää uskalla juuri lähestyä minua, ei ole varmaan kivaa kun kotona joutuu olemaan koko ajan varuillaan milloin tabletin anto taas on.
        Tämä kissani on nyt 14 v.
        Kissat ovat erilaisia, ihmiset ovat erilaisia, pitääkö kaikkia opettaa ennakkoon, esim.lentokoneessa lentämiseen tms. ( minun edellinen kissani lensi paljonkin).

• Roosalle:
        Roosa4 kirjoitti:

Siis pitääkö kissat sinun mielestäsi opettaa "kaiken varalta" pentuna jos nyt sattuisi joku sairaus. Matolääkkeitähän voi antaa muullakin tapaa kun tabletteina.
        Kysymyshän ei ole pelkästään tabletin antamisen hankaluudesta vaan myös siitä että varsinkin minun kissani on "loukkaantunut" välttelee minua, käy pissaamassa kostoksi, ei enää uskalla juuri lähestyä minua, ei ole varmaan kivaa kun kotona joutuu olemaan koko ajan varuillaan milloin tabletin anto taas on.
        Tämä kissani on nyt 14 v.
        Kissat ovat erilaisia, ihmiset ovat erilaisia, pitääkö kaikkia opettaa ennakkoon, esim.lentokoneessa lentämiseen tms. ( minun edellinen kissani lensi paljonkin).

Todella typerä kommentti sinulta asialliseen kirjoitukseen!

Kuinka niin "kaiken varalta"?

On kuules enemmän kuin todennäköistä että kissa ennemmin tai myöhemmin joutuu sen tosiseikan eteen että tabletti tai kapseli on mukisematta nielaista. Harvinainen on se kissa, varsinkin jo iäkäs, jonka ei ole koskaan tarvinnut lääkkeitä syödä tai kuten yllä mainittiin vitamiineja ja hivenaineita napostella.

Matolääkkeitä toki on tahnamuotoisia, mutta valitettavasti ne eivät ole kaikkein tehokkaimmasta päästä, ja esimerkiksi heisimadon häätöön ei auta muu kuin kokolailla rankka tabukuuri.

Luulisi että kissanomistajan selkäytimessä on sellaiset asiat kuin kissan totuttaminen ja opettaminen hoitotoimenpiteisiin kuten esim. harjaukseen, korvien ja hampaitten tarkistamiseen ja hui kauhistus, myös tablettien syömiseen. Vai onko tästä kaikesta liikaa vaivaa omistajalle?

"pitääkö kaikkia opettaa ennakkoon, esim.lentokoneessa lentämiseen tms. "

Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi kun sait ajoiksi noin idioottimaisen lauseen!

Ja vielä se, että kissat elävät tässä hetkessä. Ne eivät mieti tulevia eivätkä murehdi menneitä. Kissat eivät todellakaan kanna kaunaa tunnetasolla kuten sen me ymmärrämme. Kissoja ei pidä inhimillistää eikä niillä ole samanlaista ja yhtä monipolvista tunne-elämää kuin ihmisillä, vaikka toki tunteita niillä todellakin on! Kissoilla ei kuitenkaan ole kykyä ymmärtää mitä toinen yksilö ko tilanteessa ajattelee eikä kehittyneempää ajantajua joten esimerkiksi syyllisyyttä, kaunaa tai häpeääkään ei kissa pysty tuntemaan. Kannattaa tutustua kissapsykologiaan niin oppii tuntemaan eläimensä ja niiden käyttäytymistä. Tutustumalla kissojen käyttäytymiseen ja tunne-elämään emme tulkitse niitä väärin eli mutuile.

J.K. Vai että tabletin syömisen opettaminen on yhtä turhaa kuin lentokoneessa olemisen opettaminen. WAU!

• Rosa-Maj
        Roosalle: kirjoitti:

On kuules enemmän kuin todennäköistä että kissa ennemmin tai myöhemmin joutuu sen tosiseikan eteen että tabletti tai kapseli on mukisematta nielaista. Harvinainen on se kissa, varsinkin jo iäkäs, jonka ei ole koskaan tarvinnut lääkkeitä syödä tai kuten yllä mainittiin vitamiineja ja hivenaineita napostella.

Matolääkkeitä toki on tahnamuotoisia, mutta valitettavasti ne eivät ole kaikkein tehokkaimmasta päästä, ja esimerkiksi heisimadon häätöön ei auta muu kuin kokolailla rankka tabukuuri.

Luulisi että kissanomistajan selkäytimessä on sellaiset asiat kuin kissan totuttaminen ja opettaminen hoitotoimenpiteisiin kuten esim. harjaukseen, korvien ja hampaitten tarkistamiseen ja hui kauhistus, myös tablettien syömiseen. Vai onko tästä kaikesta liikaa vaivaa omistajalle?

Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi kun sait ajoiksi noin idioottimaisen lauseen!

Ja vielä se, että kissat elävät tässä hetkessä. Ne eivät mieti tulevia eivätkä murehdi menneitä. Kissat eivät todellakaan kanna kaunaa tunnetasolla kuten sen me ymmärrämme. Kissoja ei pidä inhimillistää eikä niillä ole samanlaista ja yhtä monipolvista tunne-elämää kuin ihmisillä, vaikka toki tunteita niillä todellakin on! Kissoilla ei kuitenkaan ole kykyä ymmärtää mitä toinen yksilö ko tilanteessa ajattelee eikä kehittyneempää ajantajua joten esimerkiksi syyllisyyttä, kaunaa tai häpeääkään ei kissa pysty tuntemaan. Kannattaa tutustua kissapsykologiaan niin oppii tuntemaan eläimensä ja niiden käyttäytymistä. Tutustumalla kissojen käyttäytymiseen ja tunne-elämään emme tulkitse niitä väärin eli mutuile.

J.K. Vai että tabletin syömisen opettaminen on yhtä turhaa kuin lentokoneessa olemisen opettaminen. WAU!

Roosalle ja muille

http://www.orionvet.fi/laakkeen_antaminen

http://www.drmouse.fi/kissat/hoito-ja-hyvinvointi/hoito/art331-Kuinka-kissalle-annetaan-tabletti-.html

• --++
        Roosalle: kirjoitti:

Huonosti olet tutustunt kissojen tunne-elämään jos et ymmärrä sitä että kaikki kissat ovat luonteeltaan erilaisia. En toki osaa sanoa mikä on luontaista millekkin rotukissalle, mutta minun maatiaiset osaavat kyllä osoittaa mieltään. Kissa kyllä voi ennakoida tulevaa esim. piiloutumalla kun tietää että on lääkkeen ottoaika. Kissa selvästi kostaa jos häntä on kohdeltu hänen mielestään huonosti, minulla on tästä monen monta omakohtaista kokemusta. Kissa voi näyttää tunteensa niin monella eri tapaa.

• ----

Tuosta y/d ruuasta vielä. On ihan uuden uutukainen ja käyttökokemuksia vielä lienee aika vähän. Nämä HIllsin "lääkeruuat" on kuitenkin aika tutkittuja, joten ihan pelkästä mainonnastakaan ei ole kyse. Itse ainakin uskaltaisin luottaa näihin tutkimuksiin. Lisäinfoa tietysti tulee sitä mukaa kuin käyttäjiäkin.

Kissan elämänlaatu ei välttämättä kärsi, jos se syö vain yhtä ruokaa. Kaikki kissat eivät välttämättä tarvi tai edes halua vaihtelua. ELämänlaatu voi sen sijaan parantua, jos kissa pitää ruuasta, eikä pidä lääkkeiden syömisestä. Toisaalta kissat ovat usein tarkkoja ruokansa suhteen, joten y/d, joka varmasti on hieman erilaista kuin esim. kaupasta saatava ruoka vaatii totuttelua ja osa kissoista ei varmaan suostu sitä syömään.

Kannattanee kuitenkin kokeilla, koska se voi olla ratkaisu niille, joiden kissat inhoavat lääkitystä. Kannattaa myös verrata, kumpi tulisi halvemmaksi.

Kannattaa kokeilla, siinä ei paljon häviä, vaikka muutama purkki sitten jäisikin syömättä, jos on mahdollisuus että kissa tykkäisikin ruuasta.

• ++11

Yritetty on syöttää y/d kuivaruokaa sekä kosteaa ruokaa melkein kahden viikon ajan, epäonnistuimme siinnä. Yritin opettaa kissaa totuttelemaan vaiheittain, lisäsin pikkuhiljaa päivittäin y/d ruuan määrää vanhan joukkoon ja lopulta noin seitsemäntenä päivänä vain sitä y/d ruokaa. Kissa lopetti syömisen kokonaan kymmenennen päivän jälkeen. Perheemme toinenkaan "terve" kissa ei sitä suostunut syömään, olisiko ollut myötätunnosta toista kohtaan.
        Kokeiltu on!

• MarSukka

3kk annos Tyrazolia maksoi noin 4€. Lisäksi tulee ajoittain verikokeita, mutta niitä kai otetaan myös jos syö lääkeruokaa. Lääkehoito ei siis ole kovinkaan kallista.

• ++11
        MarSukka kirjoitti:

3kk annos Tyrazolia maksoi noin 4€. Lisäksi tulee ajoittain verikokeita, mutta niitä kai otetaan myös jos syö lääkeruokaa. Lääkehoito ei siis ole kovinkaan kallista.

Paljonko verikokeiden ottaminen maksaa kokonaisuudessaan, olen kysellyt hintoja muutamista elainlaakareista ja kovin on vaihtelevat hinnat. Minulle sanottiin 80 eurosta 150 euroon.

• MarSukka
        ++11 kirjoitti:

Paljonko verikokeiden ottaminen maksaa kokonaisuudessaan, olen kysellyt hintoja muutamista elainlaakareista ja kovin on vaihtelevat hinnat. Minulle sanottiin 80 eurosta 150 euroon.

Muistelen että 110€ olis ollut verikokeiden osuus laskussa kun eka kerran käytiin. Siinä kartoitettiin muitakin sairauksia verikokeiden kautta niin että olisikohan halvempi sitten toisella kerralla.

• -----
        ++11 kirjoitti:

Yritetty on syöttää y/d kuivaruokaa sekä kosteaa ruokaa melkein kahden viikon ajan, epäonnistuimme siinnä. Yritin opettaa kissaa totuttelemaan vaiheittain, lisäsin pikkuhiljaa päivittäin y/d ruuan määrää vanhan joukkoon ja lopulta noin seitsemäntenä päivänä vain sitä y/d ruokaa. Kissa lopetti syömisen kokonaan kymmenennen päivän jälkeen. Perheemme toinenkaan "terve" kissa ei sitä suostunut syömään, olisiko ollut myötätunnosta toista kohtaan.
        Kokeiltu on!

Niin, aika moni kissa on melko valikoiva ruokansa suhteen. Kaikki eivät välttämättä totu tähän uuteen tavallista ruokaa oudompaan ruokaan. Silloin täytyy vain yrittää pärjätä lääkkeiden kanssa.

Sitten on kissoja, joille kelpaa suunnilleen kaikki mahdollinen. Näille ainakin kannattaa y/d:tä yrittää. Onhan se vähän helpompaa kuin lääkitys.

Kannattaa myös kertoa käyttökokemuksista sinne, josta on kyseistä ruokaa ostanut. Kun tietoa asiasta tulee tarpeeksi, ehkä pystyvät kehittämään maistuvamman ruuan.

• Joom
        MarSukka kirjoitti:

Muistelen että 110€ olis ollut verikokeiden osuus laskussa kun eka kerran käytiin. Siinä kartoitettiin muitakin sairauksia verikokeiden kautta niin että olisikohan halvempi sitten toisella kerralla.

Miukut on tosiaan välillä hyvin valikoivia ja kranttuja ruuan kanssa. Olen saanut omille, kilpirauhas-, munuais- ja sydänvaivaisille syötettyä Royal caninin ja Hillsin ruokia maustamalla niitä pienellä määrällä maukkampia esim whiskas/pirkka tmv pussiruuilla eli niitä päälle tai sekaan.
        Lääkkeen antamisesta parhaimmaksi noin 10 vuoden aikana on osoittatunut leikkeleet eli pienen leikkeilepalan sisällä menee melkein lääke kun lääke (murustettuna). Antamisessa on myös muutama muu kikka mm. Käsien pesu koska miuku haistaa/maistaa helposti pahat/uudet hajut/maut.
        Youtube video http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=27YqRYM0qnA tai nimellä tabletti - pilleri kissalle helposti

Oma neliveto nykyään odottaa lääkeaikaa (2x päivässä tyrazolia) ja vaikkei aina mene ekalla, tokalla tai leikkeen vaihdolla aina!

Onnea matkaan.
        Ps. Paljoa ei leikkelettä kannata antaa ettei miuku saa liikaa mm. suolaista, katson leikkeleistä aina vähäsuolaisen tuotteen. Videossa lisää ;)

• Eläin rakas kuitenki
        MarSukka kirjoitti:

Tyrazolia ei suostunut lääkäri antamaan meidän kissalle,eläimille tarkoitettun lääkkeeseen(50 eur./100kpl/kestää 2kk.),koska on kuulemma pakko,kun tuli sellainen markkinoille. Alkoivat kokeilut ...ja hintaa ja verikokeita siis kertyi.Onko mitään rajaa tällä touhulla,kun ei oteta huomioon asiakkaan maksukykyä,eikä tuo halvempikaan ihmisten versio ilmeisesti haitallista ollut eläimille? Luulisi noiden verikokeidenkin,joita jatkuvasti joutuu ottamaan,olevan edullisempia, jos usein joutuu käymään. Kuinkahan moni vähävarainen on joutunut kissansa/eläimensä lopettamaan,hintojen pompsahtaessa pilviin?Tällaiseen ei edes työssä käyvä osaa varautua,saati sitten työttömäksi joutuva.Monella kissan omistajalla saattaa löytyä myös itseltä jokin vakava sairaus yllättäen,kumpaa sitten lääkitset,jos valintana on omat lääkkeet vai kissan?Jos sattuu vielä olemaan useampi kissa,kellä tähän on enään varaa?Ei ihme että löytö kissatkin saavat olla lopun ikänsä löytö hoitoloissa tutkimatta ja hoitamatta.Eihän niilläkään siihen olisi varaa,jos vaikka joka kolmannelta kissalta löytyisi munuais-tai kilpirauhas vika,tai diabettes.

• marjariitta53
        ----- kirjoitti:

Niin, aika moni kissa on melko valikoiva ruokansa suhteen. Kaikki eivät välttämättä totu tähän uuteen tavallista ruokaa oudompaan ruokaan. Silloin täytyy vain yrittää pärjätä lääkkeiden kanssa.

Sitten on kissoja, joille kelpaa suunnilleen kaikki mahdollinen. Näille ainakin kannattaa y/d:tä yrittää. Onhan se vähän helpompaa kuin lääkitys.

Kannattaa myös kertoa käyttökokemuksista sinne, josta on kyseistä ruokaa ostanut. Kun tietoa asiasta tulee tarpeeksi, ehkä pystyvät kehittämään maistuvamman ruuan.

tyttären kissalle ei kuulemma sovi kilpirauhaslääke????kokeiltiin 3 viikkoa arvo edeleen 122,joten lääkäri suositteli Hillsiä,jota nyt söi melkeen purkillisen heti?????? mutta kallista on.mistä olet ostanut?katsoin jo Amazon in Englannin sivuiltakin,mutta eivät lähetä Suomeen.En tiedä mitä teemme

• 2x kissan omistaja

Suosittelen tablettien antoon lääkkeidenantotahnaa, muistaakseni nimeltään easy pill, kysy eläinlääkäriltäsi sitä. On hyvänmakuista ja ronkelit kissani tykkäsivät siitä, maksaa toki ehkä noin 10 snt annos tai miten pieneen palaan sen nyt saat sitten pilkottua sen pötkön (koko pötkö ehkä noin 2 euroa).

Ainakin felimatzolet meni mukavasti alas sillä.

• Roosa4

Meillä on nyt syöty kuukausi tyrazolia ja veden juonti ja pissaaminen on vielä tosi runsasta, ensimmäinen kontrolli verikoe otettiin eilen. Mutta ihmetyttää miksi juonti ja pissaaminen ei ole paljonkaan vähentynyt siitä ennen kuin aloitettiin tablettien antaminen. Vai jatkuuko tämä samanlaisena koko ajan?
      Millaisia kokemuksia muilla on tästä.

• Roosa4

Kuukauden Tyrazolin syömisen (2 tabl./pv ) jälkeen kilpirauhasarvot on 13 kun viitearvot on 12-58, eli arvot ovat menneet alarajan lähelle. Ny sitten ilmeni että tästä Tyrasolista johtuen munuaisarvot on 192, edellisessä veriarvojen mittauksessa munuaiarvot on olleet kunnossa. Eli johtopäätös on nyt että Tyrasol aiheutti munuaisarvojen suuren heiton. No nyt kissalla on Felimazolea ja yksi tabletti/pv.sekä munuaispotilaille tarkoitettu ruokavalio, sitten kuukauden päästä kontrolli ja saa nähdä mitkä on arvot. Toivotavasti tästä ei tule krooninen mnuaisvaiva.
        Onko muilla kokemusta Tyrazolista ja siitä johtuvasta munuaisarvojen noususta.

• Tarkennusta

Hei, tuliko ketjun missään viestissä ilmi että lääkehoitoa ja Hills y/d ruokaa EI saa yhdistää?! Siis hoitona käytetään jompaakumpaa. Ja jos mennään ruuoalla niin ei saa syöttää mitään muuta (ei edes makupaloja) kuin tuota Hills y/d ruokaa että toimii. Ja terveelle kissalle ei tuota y/d ruokaa saa antaa.

• Tarkennusta

Edellä mainittu jokotai hoito siis koskee varmuudella ainakin Felimazole lääkitystä ja kun kissalla ei ole muita todettuja sairauksia (kuten munuaissairaus, diabetes). Luulisin että Tyrazoli lääkkeen kohdalla on sama homma, joko lääkettä tai ruokaa.

• Roosa4
        Tarkennusta kirjoitti:

Edellä mainittu jokotai hoito siis koskee varmuudella ainakin Felimazole lääkitystä ja kun kissalla ei ole muita todettuja sairauksia (kuten munuaissairaus, diabetes). Luulisin että Tyrazoli lääkkeen kohdalla on sama homma, joko lääkettä tai ruokaa.

Kyllä rinnalla voi käyttää mahdollisimman vähän jodia sisältävää ruokaa, näin eläinlääkärimme kertoi. Meillä kissalle annetaan yksi Felimazole per päivä ja lisäksi ruokin kissaa mahdollisimman vähä jodipitoisella ruualla.
        Harmi vaan kun on paljon kissanruokia missä ei jodimäärää ilmoiteta., eikä valmistajien nettisivuiltakaan määriä löydy. Mutta esim. perus raakaaineista saa jodipitoisuudet helposti selville, esim, kana, porsas, kala yms.

• -----

Lisätarkennusta:

Y/D ruokaa EI saa antaa yhtä aikaa kilpirauhaslääkkeiden kanssa (ei Tyrazolin eikä Felimatsolen)! Jos aikoo kokeilla y/d ruokaa, on ruoka-asia ja lääkitys suunniteltava yhdessä eläinlääkärin kanssa!!!!!

• Pimmu

Meidän kissalla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta n. 2 kk sitten ja aloitettiin Tyrazol-lääke. Nyt kissalla on erittäin paha ihottuma, johon on saanut antibioottia ja kortisonia. Ei auta, ihottuma pahenee. Tänään eläinlääkäri epäilee, että iho-oireet johtuu lääkkeestä. Molempien lääkkeiden haittavaikutuksina mainitaan iho-oireet ja karvan lähtö. Nyt kokeillaan ruokavaliota. Y/D taitaa olla ainoa toivomme.

• Y/D rules!

Heippa! Meidän kissalla 15- v todettiin kilpirauhasen liikatoiminta ( myös maksa- arvot ovat yleensä sairaudesta johtuen koholla ) n. vuosi sitten. Laihtuminen (kovasta ruokahalusta riippumatta) lisääntynyt juominen ja mouruaminen olivat oireina. Aluksi kokeiltiin Felimazolea, jonka hankaluus oli sopivan annostuksen löytäminen. Aloitimme koemielessä y/d ruoka kokeilun ja täytyy myöntää, että toimii ihan loistavasti! Kilppari arvot laskivat jo kahden kuukauden käytön jälkeen ja ovat nyt normaalit. Kissa tykkää sapuskasta eikä tarvitse tunkea nappeja naamariin ( eikä siis syö mitään muuta ) vaikkei niiden antaminenkaan ole ollut ongelma. Viime viikolla sydämestä kuului sivuääntä eli sairaus rasittaa myös sydäntä. Eli loppuelämän seurantaa ja verikokeita tarvitaan. Kaveri voi kuitenkin tällä hetkellä loistavasti ja nauttii elämästä ja sehän on tärkeintä!

P.s Pieni vinkki, että y/d: tä kannattaa tilata Englannista...sieltä saa samalla hinnalla 3 laatikkoa, kun täältä vain yhden.

• dkfjdfjdl

Ootko mistä tilannu? Siis olisko antaa mitään osotetta tms? :)

• Y/D rules!
        dkfjdfjdl kirjoitti:

Ootko mistä tilannu? Siis olisko antaa mitään osotetta tms? :)

Sorry, että vastaus tulee vasta nyt! En ole käynyt täällä aikoihin...medic animals tai joku sellanen, googlettamalla löytyy muitakin. Tuodaan kotiovelle:)

• Kissamiesx
        Y/D rules! kirjoitti:

Sorry, että vastaus tulee vasta nyt! En ole käynyt täällä aikoihin...medic animals tai joku sellanen, googlettamalla löytyy muitakin. Tuodaan kotiovelle:)

Omalle kissallemme annamme Felimazole -tabletit kaupoissa myytävien herkkutikkujen sisällä. Esim. Whiskastikusta katkaistaan 1-2cm pituinen pätkä, jonka sisään tabletti työnnetään. Tikuissa on eri makuja, joita voi vaihdella kun alkaa maistumaan puulta. Toimii niin hyvin, että kissa muistaa itse pyytää sekä aamu, että iltatablettinsa.

• Hanne1979

Mun kissalle y/d ruoka on auttanut ja arvot on nyt tosi hyvät. Myynnissä olisi ylimääräistä ruokaa ken haluaa ostaa. Lääkitystä ei ole tarvinut. Kissani on 16, 5 v.

Kissanruoka Hills Prescription Diet Y/D 24x156g. 45 eur (Veteiralla 72 eur/lava).

• Anonyymi

Hei! Olisko jollain tuoreita kokemuksia kys. ruoasta?

• Anonyymi

Ei oo tullu maistettua. Maistuu varmaan skeidalta.

• Anonyymi

Meillä annetaan liuoksena pipetillä.Eläinlääkärin resepti toki ja kissa ottaa oikein hyvin lioksen aamuin ja illoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      110
      2056
    2. 255
      1754
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      62
      1134
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      66
      1034
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1030
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      67
      967
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      69
      890
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      38
      878
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      7
      852
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      51
      837
    Aihe