Kasvien tai solujen älykkyys

vailla älykkyyttä

Mistä löytyy tietoa sen suhteen miten solut rakentavat oman tietoisuuden?

Kasveilla on tietoisuutta siinä määrin että ne pyrkivät juurillaan ulottumaan sinne missä on vettä (ja kenties myös ravinteita).

Miten solut aistivat mihin suuntaan niiden tulisi jakautua ja kasvaa?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hedelmä
"Evoluutiossa jotkin kasvit ovat ilmeisesti kehittyneet tuottamaan meheviä, syötäviä hedelmiä, koska tällä tavoin eläimet saadaan houkutelluiksi levittämään niiden siemeniä."

Jos wikipedian tekstiin on luottamista, tällöin kasvin tai puun tulisi olla tietoinen siitä että toiset eliölajit levittävät näitä siemeniä. Kasveilla ei ole silmiä millä ne näkevät hyönteisiä, mehiläisiä tai eläimiä mitkä levittävät näitä siemeniä. Tietyt puun solut saattavat kuitenkin tunnistaa sen kun hedelmä irtoaa puusta. Voiko puu olla niin tietoinen olio että se tiedostaa hedelmämehun tuottamisen kannattavaksi jotta uudelle puulle tulee parempi kasvualue jos eläin vie siemeniä kauemmas puusta?

Jos siemenessä ovat ne tietoiset solut mitkä tietävät mikä on heille edullista sen sijaan että puu tietäisi tämän, voiko siemen tiedostaa oman tulevaisuuden siten että sen kannattaa tuottaa hedelmälihaa jotta se ei kuole puun läheisyyteen?

Miten puu tai sen siemet osaavat ennustaa tulevaa? Miksi puulla on tarve lisääntyä?

14

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasveilla eikä yksittäisillä soluilla ei tiettävästi ole tietoisuutta.

      Tuossa lainaamassasi wikin tekstissä on vain vähän huolimatonta kielenkäyttöä, asia on pyritty ilmoittamaan lyhyesti.

      • vailla älykkyyttä

        "ei tiettävästi"

        Mihin tietoon tämä perustuu? Kuka on julistanut tämän totuuden totuudeksi? Merriam / Webster?

        Jos kasvien soluilla ei ole tietoisuutta, voiko ihmisen tai eläinten soluilla olla tietoisuus? Jos ei voi olla niin muodostuvatko ihmisen aivot soluista?


      • vailla älykkyyttä kirjoitti:

        "ei tiettävästi"

        Mihin tietoon tämä perustuu? Kuka on julistanut tämän totuuden totuudeksi? Merriam / Webster?

        Jos kasvien soluilla ei ole tietoisuutta, voiko ihmisen tai eläinten soluilla olla tietoisuus? Jos ei voi olla niin muodostuvatko ihmisen aivot soluista?

        Tietääkseni kukaan ei ole kyennyt osoittamaan että kasveilla tai yksittäisillä soluilla olisi tietoisuus.

        Sen, joka väittää että kasveilla ja yksittäisillä soluilla on tietoisuus, tulisi osoittaa väitteensä todeksi.

        >>Jos kasvien soluilla ei ole tietoisuutta, voiko ihmisen tai eläinten soluilla olla tietoisuus? Jos ei voi olla niin muodostuvatko ihmisen aivot soluista?


      • vailla älykkyyttä
        kekek-kekek kirjoitti:

        Tietääkseni kukaan ei ole kyennyt osoittamaan että kasveilla tai yksittäisillä soluilla olisi tietoisuus.

        Sen, joka väittää että kasveilla ja yksittäisillä soluilla on tietoisuus, tulisi osoittaa väitteensä todeksi.

        >>Jos kasvien soluilla ei ole tietoisuutta, voiko ihmisen tai eläinten soluilla olla tietoisuus? Jos ei voi olla niin muodostuvatko ihmisen aivot soluista?

        Jos ihmisen aivot koostuvat soluista, mistä ihmisen älykkyys kostuu? Soluista, hermoista, sähköstä? Jos älykkyys on pelkkää biokemiaa ja biokemia perustuu fysiikkaan, tapahtuuko kaikki fysiikan lakien mukaan jolloin ihmisellä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa ympäristöön vaan kaikki tapahtuu fysiikan lakien mukaan sitä kautta kun ihminen saa ärsykkeitä?

        Eli olemmeko lainkaan älyllisiä olentoja siinä määrin että meillä olisi omaa tahtoa asioiden suhteen vai tapahtuuko kaikki asiat fysiikan lakien mukaan? Voimmeko vaikuttaa fysiikan lakeihin ja kumota fysiikan lait riittävällä "uskolla"? :)

        Noniin, nyt alkaa sitten kunnon ryöppy vastustusta kun toin tuon sanan "usko" mukaan peliin. Mutta jos mietimme onko ihmisillä mahdollisuutta vaikuttaa ympäristöön ja kuvittelemme että meillä on, millä tavoin selitämme sen että meillä on mahdollisuus vaikuttaa ympäristöön tai omaan elämäämme?


    • Zen-Biologi

      Kasvien kanssa ei voi keskustella, eivätkä ne oikein tee mitään, minkä perusteella niiden käytöksestä voisi päätellä mitään. Niillä ei tietääkseni ole löydetty myöskään hermostoa. Mutta ei silti voida tietää varmasti onko niillä tietoisuus. Olisihan se hienoa tietenkin. Mitä on yleensäkään tietoisuus?

      • Mitäpä iloa kasveille hermostosta olisikaan? Eihän kasvit pääse pakoon lehmiäkään. Kärsisivät vain hirveitä kipuja kun lehmä niitä riipisi, jos niillä olisi hermosto ja kyky aistia kipua.


    • Onko tietoisuus siis sopeutumista?

    • Rantojen kapteeni

      Kuvittele tilanne että kauan sitten on ollut kolme hedelmäpuuta. Puut ovat muuten samanlaisia mutta kaksi puista tuottaa hedelmiä jotka ovat herneen kokoisia kun taas kolmannella on mutaatio jonka vuoksi sen hedelmät ovatkin luumun kokoisia.

      Puiden ohitse kulkeva eläin huomaa helpommin isot hedelmät ja poimii ne syötäväksi ja siinä sivussa kuljettaa tämän isompihedelmäisen yksilön siemenet itämään kauemmaksi hedelmälliseen maahan. Näistä siemenistä itävät puut ovat perineet emopuunsa mutaation isoista hedelmistä ja houkuttelevat helpommin eläimiä kuin pienempihedelmäisten puiden jälkeläiset. Ennen pitkää suurihedelmäiset saattavat syrjäyttää kokonaan pienihedelmäiset.

      Kuitenkaan missään vaiheessa se alkuperäinen mutaation omaava puu ei tiedä että miten sen jälkeläiset pärjäsivät eikä sen tarvitsekaan tietää. Eli tapahtuneeseen evoluutioon ei tarvittu mitään älyä tai kykyä ennustaa. Se vain tapahtui samalla lailla kuin vaikka kädestä tiputettu kivi tipahtaa maahan.

      Tietoisuus, miten se sitten määritelläänkään, on kovasti tutkimuksen alla oleva asia. Itse uskon että yksittäisillä soluilla ei ole tietoisuutta vaan että tietoisuus nousee emergenttinä ominaisuutena useiden solujen yhteistoiminnasta.

      Aivan kuin yksittäinen kirjainkaan ei yksinään tarkoita mitään. Vasta sitten kun niitä laitetaan peräkkäin tarpeeksi monta sopivassa järjestyksessä alkaa niistä muodostua jotain merkityksellisempää kuten sanoja ja lauseita.

      • vailla älykkyyttä

        Tästä pääsemme kysymykseen, miksi puut tuottavat hedelmälihaa? Onko tarkoitus suojella siemeniä? Jos tarkoitus on suojella siemeniä, on soluilla älykkyyttä sen verran että ne osaavat ymmärtää että siemenet kuolevat ilman hedelmälihaa. Miksi puut tuottavat hedelmälihaa?


      • Syvä huokaus
        vailla älykkyyttä kirjoitti:

        Tästä pääsemme kysymykseen, miksi puut tuottavat hedelmälihaa? Onko tarkoitus suojella siemeniä? Jos tarkoitus on suojella siemeniä, on soluilla älykkyyttä sen verran että ne osaavat ymmärtää että siemenet kuolevat ilman hedelmälihaa. Miksi puut tuottavat hedelmälihaa?

        "tarkoitus"

        Tuo sana on se, josta sinun pitäisi päästä eroon kun puhutaan fysikaalisesta maailmasta. Kyllä, ihmiset ja näiden aivot ovat fysiikan ja biokemian lakien alaisia, mutta aivojen rakenne ja näissä tapahtuvat prosessit ovat täysin erilaiset kuin kokonaisen puun biokemia. Puilla ja kasveilla ei ole mitään osaa jota voitaisiin verrata aivoihin, joten näillä ei yksinkertaisesti ole kapasiteettia mihinkään "tietoisuuteen" ainakaan ihmisten tasolla. Näillä on DNA-rihmoja, joissa tapahtuu mutaatioita. Jotkut mutaatiot ovat haitallisia eivätkä mitä todennäköisimmin pääse tuottamaan uusia sukupolvia, joillakin mutaatioilla ei ole merkitystä, ja jotkut mutaatiot tuottavat jonkin hyödyn, joka todennäköisimmin jatkuu seuraaville sukupolville.

        Tuo hedelmäliha esimerkkinä on alkanut yksinkertaisena mutaationa, joka on sittemmin kehittynyt siihen, että jotkut olennot syövät hedelmälihan mukana siemenet ja ajan kuluessa päästävät siemenet takaisin luontoon lannoitteen kera. Tällä prosessilla ja kasveilla ei ole mitään sen ihmeellisempää tietoista "tarkoitusta" - ne vain yksinkertaisesti ovat olemassa, koska olosuhteet ovat sen sallineet.

        Tietoisuus on hankala asia siinä mielessä, että tietoisuutta on eri tasoilla. Ihmiset ovat hyvin tietoisia itsestään, koirat ovat tietoisia ympäristöstään, virukset ovat melkeinpä kokonaan koneistoon verrattavissa "tietoisuuden" tasolla. Tämä on vähän kuin yrittäisi määritellä että millä määrällä hiekanjyväsiä saataisiin aikaiseksi "kasa": vaikka ihan tarkkoja määritteitä ei pystytä tekemään, ei se tee tuosta kasan käsitteestä turhaa. Sama tietoisuuden kanssa: tiedämme, että tietoisuuteen tarvitaan useampia aivosoluja, näiden välisiä yhteyksiä, hermoratoja jne. ja että suuremmat otukset voivat olla "tietoisempia" kuin jotkut pienemmät. Mitkä nämä tarkat rajat ovat on hämärän peitossa, mutta sen voimme yksinkertaisesti sanoa, että yksittäinen solu ei vielä riitä "tietoisuuteen".


      • vailla älykkyyttä
        Syvä huokaus kirjoitti:

        "tarkoitus"

        Tuo sana on se, josta sinun pitäisi päästä eroon kun puhutaan fysikaalisesta maailmasta. Kyllä, ihmiset ja näiden aivot ovat fysiikan ja biokemian lakien alaisia, mutta aivojen rakenne ja näissä tapahtuvat prosessit ovat täysin erilaiset kuin kokonaisen puun biokemia. Puilla ja kasveilla ei ole mitään osaa jota voitaisiin verrata aivoihin, joten näillä ei yksinkertaisesti ole kapasiteettia mihinkään "tietoisuuteen" ainakaan ihmisten tasolla. Näillä on DNA-rihmoja, joissa tapahtuu mutaatioita. Jotkut mutaatiot ovat haitallisia eivätkä mitä todennäköisimmin pääse tuottamaan uusia sukupolvia, joillakin mutaatioilla ei ole merkitystä, ja jotkut mutaatiot tuottavat jonkin hyödyn, joka todennäköisimmin jatkuu seuraaville sukupolville.

        Tuo hedelmäliha esimerkkinä on alkanut yksinkertaisena mutaationa, joka on sittemmin kehittynyt siihen, että jotkut olennot syövät hedelmälihan mukana siemenet ja ajan kuluessa päästävät siemenet takaisin luontoon lannoitteen kera. Tällä prosessilla ja kasveilla ei ole mitään sen ihmeellisempää tietoista "tarkoitusta" - ne vain yksinkertaisesti ovat olemassa, koska olosuhteet ovat sen sallineet.

        Tietoisuus on hankala asia siinä mielessä, että tietoisuutta on eri tasoilla. Ihmiset ovat hyvin tietoisia itsestään, koirat ovat tietoisia ympäristöstään, virukset ovat melkeinpä kokonaan koneistoon verrattavissa "tietoisuuden" tasolla. Tämä on vähän kuin yrittäisi määritellä että millä määrällä hiekanjyväsiä saataisiin aikaiseksi "kasa": vaikka ihan tarkkoja määritteitä ei pystytä tekemään, ei se tee tuosta kasan käsitteestä turhaa. Sama tietoisuuden kanssa: tiedämme, että tietoisuuteen tarvitaan useampia aivosoluja, näiden välisiä yhteyksiä, hermoratoja jne. ja että suuremmat otukset voivat olla "tietoisempia" kuin jotkut pienemmät. Mitkä nämä tarkat rajat ovat on hämärän peitossa, mutta sen voimme yksinkertaisesti sanoa, että yksittäinen solu ei vielä riitä "tietoisuuteen".

        Oletko miettinyt mistä typeryys johtuu tai miten esimerkiksi ihmisestä tulee typerä ihminen? Jos kaikki tapahtuu sattumanvaraisesti ja sinä hyväksyt tämän totuutena, miksi harmistut minun typeryydestä? Ainakin sinun huokauksesta voitaisiin päätellä se ettet ole hyväksynyt sitä että typeriäkin ihmisiä voi olla tällä planeetalla. Haluat selkeästi vaikuttaa typeriin ihmisiin tai muuhun yhteiskuntaan osoittamalla harmistuksesi. Et siis itse pidä typeryyttä hyväksyttävänä ominaisuutena ihmisessä vaikka annat ymmärtää että asiat tulisi hyväksyä sellaisena kuin ne sattumanvaraisesti tapahtuvat. Havaitsetko itse mitään ristiriitaa tässä?

        Et itse hyödy suoranaisesti siitä mitenkään että harmistut typeristä ihmisistä, mutta kenties haluat vaikuttaa muuhun yhteiskuntaan jotta muu yhteiskunta harmistuisi ja kenties alkaisi vihaamaan typeriä ihmisiä. Tätä kautta kenties haluat että viisaat ihmiset alkavat syrjimään typeriä ihmisiä jolloin typerät ihmiset eivät pärjää yhteiskunnassa yhtä hyvin kuin viisaat ja kuolevat nuorempina ihmisinä pois viisaita aiemmin. Pyritko tukemaan eugeniikkaan perustuvia käsityksiä? Onko parempi luoda jakautumista yhteiskuntaan kuin luoda yhteiskunta jossa on tarkoitus sivistää ihmisiä? Vai tulisiko minun unohtaa sana "tarkoitus" ja hyväksyä sinut sellaisena kuin sinä olet jolloin minun ei tulisi välittää sinun näkemyksistä? Onko minulla oikeus vaikuttaa yhteiskuntaan tai omaan elämääni kysymällä kysymyksiä vai tulisiko minun typeryyttä vastaan kääntyä "huokauksin"?

        En ole hakemassa riitoja. Ymmärrät varmasti itsekin fiksuna ihmisenä että minäkin olen sattumanvaraisesti syntynyt tähän maailmaan ja sattumanvaraisesti naputtelen näppäimistöä monitorin takaa siihen malliin miten olen oppinut suomenkieltä koulussa ja tietokoneen käyttöä myöhemmin elämässä. Sinulla ei siis pitäisi olla mitään syytä huokailla tai suuttua siitä jos puutun sinun huokauksiin. Olen tyhmä ihminen enkä voi sille mitään koska elämä toimii täysin sattumanvaraisesti. Tyhmänä ihmisenä minä kuitenkin haluan tietoa koska soluni sattumanvaraisesti kaipaavat tietoisuutta mikäli se edesauttaa minun ravinnonsaantia ja elämän pidentämistä. Tai siis eihän ne solut "kaipaa" mitään tietoa tai ravintoa. Jos poimin omenan puusta, tapahtuu tämäkin sattumanvaraisesti koska sillä ei ole mitään "tarkoitusta" jos poimin omenan ja syön sen.

        Mutta jatketaanhan keskustelua tältä pohjalta. Myös ne ihmiset jotka pitävät eugeniikasta, voivat jatkaa keskustelua siihen tyyliin mikä sopii omaan eugeniikka-ohjelmaan parhaiten.


      • Syvempi huokaus
        vailla älykkyyttä kirjoitti:

        Oletko miettinyt mistä typeryys johtuu tai miten esimerkiksi ihmisestä tulee typerä ihminen? Jos kaikki tapahtuu sattumanvaraisesti ja sinä hyväksyt tämän totuutena, miksi harmistut minun typeryydestä? Ainakin sinun huokauksesta voitaisiin päätellä se ettet ole hyväksynyt sitä että typeriäkin ihmisiä voi olla tällä planeetalla. Haluat selkeästi vaikuttaa typeriin ihmisiin tai muuhun yhteiskuntaan osoittamalla harmistuksesi. Et siis itse pidä typeryyttä hyväksyttävänä ominaisuutena ihmisessä vaikka annat ymmärtää että asiat tulisi hyväksyä sellaisena kuin ne sattumanvaraisesti tapahtuvat. Havaitsetko itse mitään ristiriitaa tässä?

        Et itse hyödy suoranaisesti siitä mitenkään että harmistut typeristä ihmisistä, mutta kenties haluat vaikuttaa muuhun yhteiskuntaan jotta muu yhteiskunta harmistuisi ja kenties alkaisi vihaamaan typeriä ihmisiä. Tätä kautta kenties haluat että viisaat ihmiset alkavat syrjimään typeriä ihmisiä jolloin typerät ihmiset eivät pärjää yhteiskunnassa yhtä hyvin kuin viisaat ja kuolevat nuorempina ihmisinä pois viisaita aiemmin. Pyritko tukemaan eugeniikkaan perustuvia käsityksiä? Onko parempi luoda jakautumista yhteiskuntaan kuin luoda yhteiskunta jossa on tarkoitus sivistää ihmisiä? Vai tulisiko minun unohtaa sana "tarkoitus" ja hyväksyä sinut sellaisena kuin sinä olet jolloin minun ei tulisi välittää sinun näkemyksistä? Onko minulla oikeus vaikuttaa yhteiskuntaan tai omaan elämääni kysymällä kysymyksiä vai tulisiko minun typeryyttä vastaan kääntyä "huokauksin"?

        En ole hakemassa riitoja. Ymmärrät varmasti itsekin fiksuna ihmisenä että minäkin olen sattumanvaraisesti syntynyt tähän maailmaan ja sattumanvaraisesti naputtelen näppäimistöä monitorin takaa siihen malliin miten olen oppinut suomenkieltä koulussa ja tietokoneen käyttöä myöhemmin elämässä. Sinulla ei siis pitäisi olla mitään syytä huokailla tai suuttua siitä jos puutun sinun huokauksiin. Olen tyhmä ihminen enkä voi sille mitään koska elämä toimii täysin sattumanvaraisesti. Tyhmänä ihmisenä minä kuitenkin haluan tietoa koska soluni sattumanvaraisesti kaipaavat tietoisuutta mikäli se edesauttaa minun ravinnonsaantia ja elämän pidentämistä. Tai siis eihän ne solut "kaipaa" mitään tietoa tai ravintoa. Jos poimin omenan puusta, tapahtuu tämäkin sattumanvaraisesti koska sillä ei ole mitään "tarkoitusta" jos poimin omenan ja syön sen.

        Mutta jatketaanhan keskustelua tältä pohjalta. Myös ne ihmiset jotka pitävät eugeniikasta, voivat jatkaa keskustelua siihen tyyliin mikä sopii omaan eugeniikka-ohjelmaan parhaiten.

        Jos haluat jonkinlaista "keskustelua" niin lukisit ensimmäisenä tuon viestin ja yrittäisit tajuta sen pointin etkä repisi hatusta LSD:n ja ad hominemin katkuista pseudopsykologiaa miksi kirjoitin tuon viestin. Kun etsitään luonnon pienimmistäkin soluista jotain "tarkoitusta" tai "tietoisuutta", rakennetaan siinä heti ensimmäiset ja isoimmat esteet evoluution ja sitä kautta biologian ja tietoisuuden etsimiselle ja ymmärtämiselle - kaikella pitää olla jokin "tarkoitus" tai "tietoisuus", eikä yksinkertaisesti hyväksytä asioita kuin ne ovat ilman noita kahta termiä.

        Mutta nuo esittämäsi ajatukset ovat ainakin tekstimuodossa jotenkin niin solmussa etten oikein tiedä miten niitä lähteä purkamaan, joten itse taidan jättää "keskustelun" tähän. Sama sille onko tuo oikeita omia ajatuksia vai trolli.


      • vailla älykkyyttä
        Syvempi huokaus kirjoitti:

        Jos haluat jonkinlaista "keskustelua" niin lukisit ensimmäisenä tuon viestin ja yrittäisit tajuta sen pointin etkä repisi hatusta LSD:n ja ad hominemin katkuista pseudopsykologiaa miksi kirjoitin tuon viestin. Kun etsitään luonnon pienimmistäkin soluista jotain "tarkoitusta" tai "tietoisuutta", rakennetaan siinä heti ensimmäiset ja isoimmat esteet evoluution ja sitä kautta biologian ja tietoisuuden etsimiselle ja ymmärtämiselle - kaikella pitää olla jokin "tarkoitus" tai "tietoisuus", eikä yksinkertaisesti hyväksytä asioita kuin ne ovat ilman noita kahta termiä.

        Mutta nuo esittämäsi ajatukset ovat ainakin tekstimuodossa jotenkin niin solmussa etten oikein tiedä miten niitä lähteä purkamaan, joten itse taidan jättää "keskustelun" tähän. Sama sille onko tuo oikeita omia ajatuksia vai trolli.

        Luin kyllä viestin ja yritin tajuta sen pointin. Enkä mielestäni pyrkinyt ymmärtämään asioita psykologian kautta vaan ymmärtämällä miten solut toimivat. Luovuin tarkoituksenhakuisuudesta ja yritin ymmärtää asioita fysiikanlakien kautta.

        Jos sinä haluat uskoa että tietoisuudelle tarvitaan enemmän kuin yksi solu, miten tämä perustuu fysiikanlakeihin?

        Jos useampi solu "keskustelee" keskenään, eli solut "perustavat" oman toimintansa mahdollisuuksiin ja fysiikanlakeihin sen mukaan mitä ravintoaineita on saatavilla, perustuu kaikki solujen toiminta mahdollisuuksiin. Jos ihmisellä on silmä joka antaa tietynlaista informaatiota muille kehon soluille ja tätä informaatiota käsitellään fysiikanlakina mikä perustuu vaikkapa sähköön ja elektroneihin, on kaikki sattumanvaraista toimintaa jolloin ihminen ei pysty itse vaikuttamaan käytännössä mihinkään. Et tällöin voi sanoa minulle: "Yrittäisit tajuta", koska tiedät itsekin etten minä voi vaikuttaa omaan tajuamiseeni millään tapaa, kuten sinäkään et voi vaikuttaa siihen millään tapaa. Jos sinä kirjoitat minulle jotain, on kirjoitus täysin sattumanvaraista joka perustuu fysiikanlakeihin. Aivan kuten tämä minun kirjoitukseni perustuu fysiikanlakeihin eikä minun kirjoitukseni perustu tällöin "älykkyyteen".

        Jos älykkyys muodostuu useammasta solusta, miten yksittäinen solu voi saada minkäänlaista "älyllistä ominaisuutta" tai miten 100 solua voidaan määritellä "älylliseksi solukasaksi" jos yksittäinen solu sadasta solusta ei voi olla "älyllinen"?

        Jos solut vaativat sinun mielestä hermoston jotta solumassaa, kuten ihmistä, voidaan kutsua älylliseksi olennoksi, mikä tekee hermostosta "älyllisen"?

        Kuka on julistanut hermoston "älylliseksi" ja miksi puu ei voisi olla "älyllinen" solukasa jos sillä ei ole hermostoa?


    • Zen-Biologi

      Muistan lukeneeni vähän aikaa sitten uutisen meren pohjassa elävistä bakteereista, jotka viestivät keskenään sähköisesti. Näistähän voi muodostua verkostö, joka voisi kehittää jonkinlaisen tietoisuuden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe