Elatustuki, paljon saatte per lapsi - galluppi!

Kerstinkunnas

Eli elatusmaksut. Paljonko entinen siippanne / lapsen isä maksaa lapsistaan? Per lapsi (jos on enemmän kuin yksi). Ja lasten ikä, kiitos! (Koskee lähinnä yh-äitejä.)

Ihan tälläinen galluppi, en tarvitse laskureita tai neuvoja sen suhteen, haluaisin elämän realismia, mikä on todellisuus.

Ja KIITOS vastanneille!! Näistä kun ei tilastoja mistään löydy.. :)

165

11169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-] :-D :-)

      17v lapsi, opiskelee, isä maksaa 250€ ja rahat maksetaan lapsen tilille.

    • Kelalta 150e

      Ei mitään,ei ole koskaan maksanut eikä taida maksaakaan.

    • Kukkanen

      Lapsi 10v, etä maksaa 50e, loput 100e tulee valtiolta. Vasta julkaistiin joku tilastokin näistä elatusmaksuista, muistaakseni suurin osa maksaa sen minimin tai alle sen.

      • 13+5

        Taidat tarkoittaa maksimin. Minimi on todellakin se 0 euroa. MAKSIMISUMMA jonka kela maksaa on 151euroa, paljon rahaa ja silti aina puhutaan täällä minimistä. Juu yli 150 euroa harva maksaa ja oikeus harvoin tuomitsee ketään maksamaan yli tämän summan. Naurettavaa myöskin tälläinen gallup lapsen iän perusteella Kun siihen tosiaan vaikuttaa niin moni muukin seikka.


      • olet vastuuton?
        13+5 kirjoitti:

        Taidat tarkoittaa maksimin. Minimi on todellakin se 0 euroa. MAKSIMISUMMA jonka kela maksaa on 151euroa, paljon rahaa ja silti aina puhutaan täällä minimistä. Juu yli 150 euroa harva maksaa ja oikeus harvoin tuomitsee ketään maksamaan yli tämän summan. Naurettavaa myöskin tälläinen gallup lapsen iän perusteella Kun siihen tosiaan vaikuttaa niin moni muukin seikka.

        http://www.om.fi/omju20072.htm

        Elatusapuohjeen rahamäärien indeksitarkistus 2013 alusta

        Sosiaali- ja terveysministeriö julkisti 18.12.2012 kuntatiedotteen elatusapuohjeen rahamäärien korottamisesta.

        Lapsen elatuksesta aiheutuneet kustannukset ovat muuttuneet vuonna 2007 julkistetun ohjeen jälkeen. Jotta ohje lapsen elatusavun suuruuden arvioimiseksi säilyttäisi ajanmukaisuutensa, elatusavun rahamääriin tehdään indeksitarkistus kalenterivuosittain.

        Elatusapuohjeessa olevat rahamäärät ovat 1.1.2013 lukien seuraavat:

        kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
        lapsen ollessa 0–6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
        lapsen ollessa 7–12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
        lapsen ollessa 13–17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.

        kohta 3.3.1.2.: Yleisten elinkustannusten määränä pidetään:
        yksin asuvan henkilön tai yksinhuoltajan osalta 583 euroa kuukaudessa; ja
        avioliitossa, avioliitonomaisessa suhteessa tai muussa parisuhteessa elävän henkilön osalta 490 euroa kuukaudessa.


    • dghfdghjghj

      Pojasta 5v 100e/kk. Tytöstä 2v 40e/kk. Itselläni ei tällä hetkellä juurikaan tuloja ole. (Opiskelija)

      • edel.

        Kelalta en saa mitään, kuten joku täällä.


      • hhhhhhhhhhhhhhhhh785
        edel. kirjoitti:

        Kelalta en saa mitään, kuten joku täällä.

        Olet siis allekirjoittanut aivan käsittämättömän huonon elarisopparin? Miksi?


      • sopparin mukaan
        hhhhhhhhhhhhhhhhh785 kirjoitti:

        Olet siis allekirjoittanut aivan käsittämättömän huonon elarisopparin? Miksi?

        200€/kk, tyttö 16v.


      • edel.
        hhhhhhhhhhhhhhhhh785 kirjoitti:

        Olet siis allekirjoittanut aivan käsittämättömän huonon elarisopparin? Miksi?

        En ole kummastakaan kirjoittanut mitään sopparia. Asia ei ole minulle tärkeä.


      • olet pummi

        Opiskelet todennäköisesti vielä 40 vuotiaana.


      • Edellinen

        Kappas, täältä löytyi vanha teksti.😊 En ole enää opiskelija, ja lapset kovasti jo kasvaneet. Elareista en edelleenkään ole numeroa tehnyt. Pojasta yhä se 100e kuussa. Tytöstä 150e kuussa nykyään, nousi ns. Kelan lukuun.


    • gvhbjnkml,

      270 euroa/kk 10 vuotias poika.

    • realismia

      50 €/kk 10-vuotias poika (äiti maksaa)

      • rtyuimm

        Miksi allekirjoitit noin huonon sopparin?

        Oikeasti, tämä ketjuhan näyttää olevan pelkkää marttyyrien kruunukiillottelua, että katsokaapa miten vähän meidän etä maksaa, enkä silti valilta koska olen sa,atana arjen sankari. Just joo.


      • lihlkjhhj
        rtyuimm kirjoitti:

        Miksi allekirjoitit noin huonon sopparin?

        Oikeasti, tämä ketjuhan näyttää olevan pelkkää marttyyrien kruunukiillottelua, että katsokaapa miten vähän meidän etä maksaa, enkä silti valilta koska olen sa,atana arjen sankari. Just joo.

        Miksi ihmeessä ihmiset ovat marttyyreitä, jos eivät saa/halua/tarvitse tolkuttomia elareita?? Ehkäpä osalla lähivanhemmista on itselläkin hyvät tulot, tai ehkä jotkut pienituoloiset eivät pidä raha-asioita tärkeämpinä kuin vaikkapa hyviä välejä kenties riidanhakuiseen etävanhempaan, tai ehkä joku lähivanhempi kokee vain ettei tarvitse enempää rahaa vaan pärjää lapsen elatuksen suhteen vähemmälläkin. Ymmärtääkseni missään näissä vaihtoehdoissa ihmisen ei tarvitse olla marttyyri.:)


      • trudyriu
        lihlkjhhj kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ihmiset ovat marttyyreitä, jos eivät saa/halua/tarvitse tolkuttomia elareita?? Ehkäpä osalla lähivanhemmista on itselläkin hyvät tulot, tai ehkä jotkut pienituoloiset eivät pidä raha-asioita tärkeämpinä kuin vaikkapa hyviä välejä kenties riidanhakuiseen etävanhempaan, tai ehkä joku lähivanhempi kokee vain ettei tarvitse enempää rahaa vaan pärjää lapsen elatuksen suhteen vähemmälläkin. Ymmärtääkseni missään näissä vaihtoehdoissa ihmisen ei tarvitse olla marttyyri.:)

        Eihän ne elarit tolkuttomia ole kun ne tulojen mukaan lasketaan. Eikä se edelleenkään ole lähivanhemman oikeus päättää lapsen puolesta että nytpäs sinä et saakaan tuolta toiselta vanhemmaltasi elatusta koska minä en sitä tahdo. Ei niitä rahoja tarvi käyttää jos pahalta tuntuu, voihan ne laittaa vaikka mukulan tilille kasvamaan, varmasti tulevat tarpeeseen jossakin elämänvaiheessa. Kas kun se elatusmaksu on sen lapsen lain takaama oikeus. Ei lähin vapaavalintainen etän-ärsyttämiskeino.

        Ja jos ihan oikeasti joutuu valitsemaan elarien ja asiallisten välien väliltä niin on kyllä pitkän peiliinkatsomisen paikka sillä etävanhemmalla. Lapsellista edes esittää moista.


      • edel.
        trudyriu kirjoitti:

        Eihän ne elarit tolkuttomia ole kun ne tulojen mukaan lasketaan. Eikä se edelleenkään ole lähivanhemman oikeus päättää lapsen puolesta että nytpäs sinä et saakaan tuolta toiselta vanhemmaltasi elatusta koska minä en sitä tahdo. Ei niitä rahoja tarvi käyttää jos pahalta tuntuu, voihan ne laittaa vaikka mukulan tilille kasvamaan, varmasti tulevat tarpeeseen jossakin elämänvaiheessa. Kas kun se elatusmaksu on sen lapsen lain takaama oikeus. Ei lähin vapaavalintainen etän-ärsyttämiskeino.

        Ja jos ihan oikeasti joutuu valitsemaan elarien ja asiallisten välien väliltä niin on kyllä pitkän peiliinkatsomisen paikka sillä etävanhemmalla. Lapsellista edes esittää moista.

        Ihan tosissasiko kirjoitat, että "Eihän ne elarit tokuttomia ole kun ne tulojen mukaan lasketaan."?? Olet varmastikin kuullut, että laskumalli on 70-luvulta, eikä esimerkiksi huomioi kuin olemattoman vähän sitä, paljonko etävanhempi pitää lastaan luonaan. Lisäksi on toinen tarina se, onko kaikkien mielestä oikeudenmukaista se, että enemmän tienaava on velvollinen maksamaan enemmän lapsen elatuksesta. Siis jos toinen vanhemmista on täysin varaton, niin pieni apu voi olla paikallaan, mutta muussa tapauksessa tuloeroilla ei saisi olla merkitystä. Ja ehdottomasti etävanhemman pitäisi saada oikeasti luonapidon suhteessa huomioida elatusmaksut. Esimerkiksi 50/50 soppareissa pitäisi lapsilisä pistää puoliksi ja ei elareita. Mutta tämähän on kaukana siitä, mikä tilanne on... Myös moni lähivanhempi pitää tilannetta älyttömänä. Myös minä itse lähivanhempana sodin nykyistä järjestelmää vastaan, vaikka jos ahne olisin, voisin nyhtää rahaa melko suuria summia. Mutta kun se olisi moraalisesti väärin.


      • sgghfdhktuid
        edel. kirjoitti:

        Ihan tosissasiko kirjoitat, että "Eihän ne elarit tokuttomia ole kun ne tulojen mukaan lasketaan."?? Olet varmastikin kuullut, että laskumalli on 70-luvulta, eikä esimerkiksi huomioi kuin olemattoman vähän sitä, paljonko etävanhempi pitää lastaan luonaan. Lisäksi on toinen tarina se, onko kaikkien mielestä oikeudenmukaista se, että enemmän tienaava on velvollinen maksamaan enemmän lapsen elatuksesta. Siis jos toinen vanhemmista on täysin varaton, niin pieni apu voi olla paikallaan, mutta muussa tapauksessa tuloeroilla ei saisi olla merkitystä. Ja ehdottomasti etävanhemman pitäisi saada oikeasti luonapidon suhteessa huomioida elatusmaksut. Esimerkiksi 50/50 soppareissa pitäisi lapsilisä pistää puoliksi ja ei elareita. Mutta tämähän on kaukana siitä, mikä tilanne on... Myös moni lähivanhempi pitää tilannetta älyttömänä. Myös minä itse lähivanhempana sodin nykyistä järjestelmää vastaan, vaikka jos ahne olisin, voisin nyhtää rahaa melko suuria summia. Mutta kun se olisi moraalisesti väärin.

        "Lisäksi on toinen tarina se, onko kaikkien mielestä oikeudenmukaista se, että enemmän tienaava on velvollinen maksamaan enemmän lapsen elatuksesta."

        Miksi se ei olisi oikeudenmukaista? Niinhän se menee ydinperheissäkin. Yhdessä se lapsi on elätettävä, molemmat kykynsä mukaan. Kummallista kitinää, siinähän on kyse lapsen elatuksesta, miten edes kehtaatte laskeskella että mä en kyllä laita noin paljoo ku sääkään et laita!
        Niin että miksi helvetissä tuloerot eivät vaikuttaisi erolapsen elatuksen jakautumiseen? Se ostaa ne kengät kummalla on varaa, niin se meni yhdessäoloaikanakin, miksi siitä eron jälkeen pitää riidellä? Onnea vaan sinunkin lapsellesi, toivottavasti hän ei ikinä saa tietää miten tarkkaan on räknätty ettei vaan tarvi kummankaan vanhemman törsätä arvokkaita senttejään häneen enempää kuin sen toisen.


      • edel.
        sgghfdhktuid kirjoitti:

        "Lisäksi on toinen tarina se, onko kaikkien mielestä oikeudenmukaista se, että enemmän tienaava on velvollinen maksamaan enemmän lapsen elatuksesta."

        Miksi se ei olisi oikeudenmukaista? Niinhän se menee ydinperheissäkin. Yhdessä se lapsi on elätettävä, molemmat kykynsä mukaan. Kummallista kitinää, siinähän on kyse lapsen elatuksesta, miten edes kehtaatte laskeskella että mä en kyllä laita noin paljoo ku sääkään et laita!
        Niin että miksi helvetissä tuloerot eivät vaikuttaisi erolapsen elatuksen jakautumiseen? Se ostaa ne kengät kummalla on varaa, niin se meni yhdessäoloaikanakin, miksi siitä eron jälkeen pitää riidellä? Onnea vaan sinunkin lapsellesi, toivottavasti hän ei ikinä saa tietää miten tarkkaan on räknätty ettei vaan tarvi kummankaan vanhemman törsätä arvokkaita senttejään häneen enempää kuin sen toisen.

        No ei se kyllä todellakaan mene niin aina ydinperheissä. Monella avioparilla on omat tilit, omat rahat, ja perheen elatukseen tili, johon molemmat laittavat samat summat kuussa, tuloista riippumatta.

        Eikä muutoinkaan voi verrata sitä, jos ydinperheessä haluaa helpottaa puolisonsa menoerien taakkaa, kuin että tekisi sen exälle. Ja jos ei kenkiä ole varaa ostaa, niin silloin on varmasti jo hyvin varaton. Kuten kirjoitin, siinä tapauksessa elarit voisi olla paikallaan.

        Ja miten niin minun lapseni kohdalla pitäisi murheissaan siitä, että emme maksa hänen menojaan? Molemmat maksamme ja hyvin, omilla tahoillamme. Ei siihen elatusmaksuja tarvita.


      • elatusvelvolliset
        edel. kirjoitti:

        Ihan tosissasiko kirjoitat, että "Eihän ne elarit tokuttomia ole kun ne tulojen mukaan lasketaan."?? Olet varmastikin kuullut, että laskumalli on 70-luvulta, eikä esimerkiksi huomioi kuin olemattoman vähän sitä, paljonko etävanhempi pitää lastaan luonaan. Lisäksi on toinen tarina se, onko kaikkien mielestä oikeudenmukaista se, että enemmän tienaava on velvollinen maksamaan enemmän lapsen elatuksesta. Siis jos toinen vanhemmista on täysin varaton, niin pieni apu voi olla paikallaan, mutta muussa tapauksessa tuloeroilla ei saisi olla merkitystä. Ja ehdottomasti etävanhemman pitäisi saada oikeasti luonapidon suhteessa huomioida elatusmaksut. Esimerkiksi 50/50 soppareissa pitäisi lapsilisä pistää puoliksi ja ei elareita. Mutta tämähän on kaukana siitä, mikä tilanne on... Myös moni lähivanhempi pitää tilannetta älyttömänä. Myös minä itse lähivanhempana sodin nykyistä järjestelmää vastaan, vaikka jos ahne olisin, voisin nyhtää rahaa melko suuria summia. Mutta kun se olisi moraalisesti väärin.

        http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=207651&name=DLFE-16984.pdf

        Kyllä luonapitoon on ihan maksujen mukainen taulukko.

        http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/-/view/1846511
        Elatusapuohjeessa olevat rahamäärät ovat 1.1.2013 lukien seuraavat:

        kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
        lapsen ollessa 0-6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
        lapsen ollessa 7-12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
        lapsen ollessa 13-17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.

        Luonapidon määräkeskimäärin


        0-6-vuotias lapsi


        7-12-vuotias lapsi


        13-17-vuotias lapsi

        alle 7 yötä kuukaudessa


        ei vähennystä


        ei vähennystä


        ei vähennystä

        7-9 yötä kuukaudessa


        30,50


        32,50


        36,00

        10-12 yötä kuukaudessa


        41,00


        44,00


        50,00

        13-15 yötä kuukaudessa


        53,00


        57,00


        62,50


    • realistisempaa

      5 ja 9v. ja äiti maksaa 0€/kk.

      • sggsi

        Saat siis kelasta elatustuen? Joka on noin 290e kahdesta lapsesta? Vai etkö ole hakenut sitäkään koska haluat olla marttyyri? ;)


      • mieti
        sggsi kirjoitti:

        Saat siis kelasta elatustuen? Joka on noin 290e kahdesta lapsesta? Vai etkö ole hakenut sitäkään koska haluat olla marttyyri? ;)

        Täysi kelan elatustuki on 151 euroa lapsesta. Onko käynyt mielessä, että kaikki eivät tarvitse moisia summia yhteiskunnalta? Sinun mielestäsi siis pitäisi ottaa kaikki irti mitä valtiolta vain saa, ehkä näissä nollaelarityypeissä on niin hyvätuloisia lähejä etteivät he tarvitse mitään 151euron roposia. He myös itse nämä verorahoistaan kustantavat.
        Yllättävää myöskin että tämän mukaan vähiten maksavat ETÄ-äidit, niin silloinkun isi on lähinä lapsi ei kulutakkaan lainkaan niin paljon kuin kuluttaisi äidin ollessa lähi.


      • adsfsfafdsf
        mieti kirjoitti:

        Täysi kelan elatustuki on 151 euroa lapsesta. Onko käynyt mielessä, että kaikki eivät tarvitse moisia summia yhteiskunnalta? Sinun mielestäsi siis pitäisi ottaa kaikki irti mitä valtiolta vain saa, ehkä näissä nollaelarityypeissä on niin hyvätuloisia lähejä etteivät he tarvitse mitään 151euron roposia. He myös itse nämä verorahoistaan kustantavat.
        Yllättävää myöskin että tämän mukaan vähiten maksavat ETÄ-äidit, niin silloinkun isi on lähinä lapsi ei kulutakkaan lainkaan niin paljon kuin kuluttaisi äidin ollessa lähi.

        Mistä tuollainen päätelmä, ettei lapsi kuluta niin paljon, kuin äidin ollessa lähi.
        Kulutustottumukset ovat yksilökohtaisia. Toisille ihmisille on opetettu rahankäyttö, ja toisille sen tuhlaaminen.
        Mieheni varasti aikoinaan konkurssipesästä valtavan summan rahaa. Jätti verot maksamatta ja laittoi rahat piiloon. Mies maksaa elareita nolla. Törsää joka kuu 400-1500 varastamiaan rahoja ja itkee päivärahojensa pienuutta.......
        Me sentään eletään tuolla 1900 tulolla joka kuu itkemättä.


      • elatusmaksu
        mieti kirjoitti:

        Täysi kelan elatustuki on 151 euroa lapsesta. Onko käynyt mielessä, että kaikki eivät tarvitse moisia summia yhteiskunnalta? Sinun mielestäsi siis pitäisi ottaa kaikki irti mitä valtiolta vain saa, ehkä näissä nollaelarityypeissä on niin hyvätuloisia lähejä etteivät he tarvitse mitään 151euron roposia. He myös itse nämä verorahoistaan kustantavat.
        Yllättävää myöskin että tämän mukaan vähiten maksavat ETÄ-äidit, niin silloinkun isi on lähinä lapsi ei kulutakkaan lainkaan niin paljon kuin kuluttaisi äidin ollessa lähi.

        Niin, mites se menikään; naisen euro on miehen.. eiku miehen euro on naisen.. Hmm. Usein miehillä on parempi palkka, siinä syy.

        Totta himputissa ainakin tuo minimi apu valtiolta pitää ottaa vastaan jos etä on niin saamaton vätys ettei maksa. Vuorollani tulen varmasti maksamaan verorahoillani jonkun toisen elaustuen ja paaljon muuta ja se ei haittaa minua lainkaan. Päinvastoin mielestäni yksinhuoltajien paluuta kouluun ja työelämään pitää parantaa kaikin keinoin.

        Vai onko niin että lähi- ja etävanhemmilla on yleensä samat mahdollisuudet työelämään? epäsäännöllinen työ, reissutyö, illat ja viikonloput, kaikki paljon vaikeampia järjestää jos ei ole toista vanhempaa auttamassa.

        Miksi päättäjät on koskaan edes tehnyt elatusmaksusta pakollisia? Onkohan sille joku syy oikein..


      • isä maksaa

        Lapsi 6v. Isä maksaa 400e/kk.


    • sirpasii

      13v, etä maksaa 0e, kelalta elatustuki

    • min.

      2v käräjien kautta sopimus 250€/kk
      alle vuoden ikäisestä ei mitään

    • Ananaskirsikka

      Lapsi 17v elatusapu 430€/kk jatkuu koulutustukena kunnes opinnot suoritettu loppuun tai ikää 21v.

      • lllloooollll

        Huippua! Mä olen aikuinen kahden lapsen äiti, ja mun tulot on pienemmät kuin sun 17 vuotiaan lapsen...;)


      • sdhyaetusw568j
        lllloooollll kirjoitti:

        Huippua! Mä olen aikuinen kahden lapsen äiti, ja mun tulot on pienemmät kuin sun 17 vuotiaan lapsen...;)

        Älä valehtele. Vaikka sä olisit työtön niin saat enemmän kuin 430e. Ihan varmana saat.

        Ehkä olis kannattanut hoitaa asiansa paremmin ni ois isommat tulot? Tuon 17veen etällä mitä ilmeisimmin on paksu tilipussi.


      • lllloooollll
        sdhyaetusw568j kirjoitti:

        Älä valehtele. Vaikka sä olisit työtön niin saat enemmän kuin 430e. Ihan varmana saat.

        Ehkä olis kannattanut hoitaa asiansa paremmin ni ois isommat tulot? Tuon 17veen etällä mitä ilmeisimmin on paksu tilipussi.

        Olen opiskelija.


      • lghkthrloyu
        lllloooollll kirjoitti:

        Olen opiskelija.

        Olet opiskelija, eli saat opintotuen, lapsilisät, asumistuen, elatustuen/elatusavun sekä näiden lisäksi opintolaina tai toimeentulotuki. Niin tai näin, perheesi saa vähintäänkin kolminkertaisena tuon 430e per kuukausi.


      • lllloooollll
        lghkthrloyu kirjoitti:

        Olet opiskelija, eli saat opintotuen, lapsilisät, asumistuen, elatustuen/elatusavun sekä näiden lisäksi opintolaina tai toimeentulotuki. Niin tai näin, perheesi saa vähintäänkin kolminkertaisena tuon 430e per kuukausi.

        En saa elatusapua, kun en ole pyytänyt.
        Lapsilisät saan, mutta ne on tarkoitettu lasten menoihin, ei minulle. Siksi en laske nyt niitä. Puhuin minun tuloistani, en talouden tuloista.
        Opintotuki on n. 280e kk. Asumistukea saan n. 130e/kk. Yhteensä tuloni ovat siis n.410e/kk. Eli vähemmän kuin 430e/kk.

        Jos lisään siihen lapsilisät, yht. n. 315e/kk, talouden tulot kuukaudessa ovat 745e/kk. Kun se jaetaan tasan kolmelle ihmiselle, per pää on käytettävissä 248,33e. Eli huomattavasti pienempi summa, kuin sillä 17-kesäisellä.


      • 5688679769
        lllloooollll kirjoitti:

        En saa elatusapua, kun en ole pyytänyt.
        Lapsilisät saan, mutta ne on tarkoitettu lasten menoihin, ei minulle. Siksi en laske nyt niitä. Puhuin minun tuloistani, en talouden tuloista.
        Opintotuki on n. 280e kk. Asumistukea saan n. 130e/kk. Yhteensä tuloni ovat siis n.410e/kk. Eli vähemmän kuin 430e/kk.

        Jos lisään siihen lapsilisät, yht. n. 315e/kk, talouden tulot kuukaudessa ovat 745e/kk. Kun se jaetaan tasan kolmelle ihmiselle, per pää on käytettävissä 248,33e. Eli huomattavasti pienempi summa, kuin sillä 17-kesäisellä.

        Et ole hakenut elatusapua? Kituutat siis jumalattoman pienillä rahoilla siksi että... niin miksi? Eivät ne elatusavutkaan sinulle ole, vaan lapsille. Millä oikeudella olet valinnut lastesi puolesta että he eivät tarvitse elatusta toiselta vanhemmaltaan? Heillä kun on siihen lain mukaan oikeus.

        Tuo pienillä tuloilla leveileminen on lapsellista. Sinun lapsillasi on oikeus elatukseen myös etävanhempansa taholta ja sinulla on oikeus toimeetulotukeen, mikäli et opintolainaa jostakin syystä saa, joten tuo persaukisena pärjäämisellä brassaileminen on lapsellista.


      • jepulismama
        5688679769 kirjoitti:

        Et ole hakenut elatusapua? Kituutat siis jumalattoman pienillä rahoilla siksi että... niin miksi? Eivät ne elatusavutkaan sinulle ole, vaan lapsille. Millä oikeudella olet valinnut lastesi puolesta että he eivät tarvitse elatusta toiselta vanhemmaltaan? Heillä kun on siihen lain mukaan oikeus.

        Tuo pienillä tuloilla leveileminen on lapsellista. Sinun lapsillasi on oikeus elatukseen myös etävanhempansa taholta ja sinulla on oikeus toimeetulotukeen, mikäli et opintolainaa jostakin syystä saa, joten tuo persaukisena pärjäämisellä brassaileminen on lapsellista.

        Mitä ihmeen brassailemista edellinen harrastaa, kun vaan huvittui tilanteesta, että joku itsekäs nyhtää 17-vuotiaalle kohtuuttomia elareita? Mä ainakin nostan hattua tälle opiskelija yh:lle.

        Toki voisi niitä elareita varmaan pyydellä, mutta ehkä joillekin muut arvot ovat tärkeämpiä? Mistäs tiedät, jos vaikka exä on niin hemmetin hankala, että haukkuu äidin lapsille, jos äiti pyytää elareita? (ninim. kokemusta on.) Lasten henkinen hyvinvointi on takuulla elareita tärkeämpää. Siis lasten oikeus rauhaan on tärkeämpi kuin oikeus rahaan.

        Eikä sitä toimeentulotukea saa, kun ei pyytele eka niitä elareita.


      • Hemuli22221
        lllloooollll kirjoitti:

        Huippua! Mä olen aikuinen kahden lapsen äiti, ja mun tulot on pienemmät kuin sun 17 vuotiaan lapsen...;)

        Mee töihib


      • Narsisti-vieraannutettu
        Hemuli22221 kirjoitti:

        Mee töihib

        Elatusta ei suoriteta "yksinhuoltajalla"-
        vieraannuttaja "äidille- ja viranomaisille";

        Lapsen etu on:
        - yhteishuolto
        - vuoroasuminen
        - lapsilisät puliksi
        - ei elatusta rahasuorituksena pankkitilille

        Elatukset suoritetaan lapsen suonapidon
        aikana suhteessa 50/50 - halusi
        "äiti- ja vviranoamiset" tätä tai ei; oma valinta.


    • miten ihmeessä

      3 v lapsi 330e/kk. Maksaa myös suuret hankinnat ja auttaa aina kun pyydän. Lapsen isä suht normituloinen mutta ymmärtää myös etten voi itse tehdä aiempaa hyväpalkkaista reissutyötäni koska olen lapseni yh. Täällä tosiaan on osa tosi köyhästi eläviä ihmisiä.. Miten esim opiskelija selviää 2 lapsen elatuksesta 140/kk? Rakkauden lisäksi haluan tarjota lapselleni myös elämyksiä jotka osa ikävä kyllä maksaa rahaa.

      • fantti33

        Lapsi 8v elatusapu 300€/kk. Pitkän riidan tuloksena (oikeus määräsi). Olisi halunnut maksaa MINIMI tuen.


      • Ymmyrkäinen
        fantti33 kirjoitti:

        Lapsi 8v elatusapu 300€/kk. Pitkän riidan tuloksena (oikeus määräsi). Olisi halunnut maksaa MINIMI tuen.

        Minimituki on 0 euroa. Hän ei siis halunnut maksaa mitään?


      • minimi maksu
        Ymmyrkäinen kirjoitti:

        Minimituki on 0 euroa. Hän ei siis halunnut maksaa mitään?

        Elatusmaksu on pakollinen ja lakisääteinen jokaiselle etävanhemmalle jolla on elatuskykyä eli säännöllisiä tuloja. Halus maksaa 151,85 joka on minimi (alle sen ei kokonaissumma voi olla jos lähivanhemmalla ei ole riittäviä tuloja) vaikka etä vanhempi maksais 50e ja KELA loput, niin kokonaissumma on se MINIMI 151,85e.

        Väittämäsi minimisumma 0e ei ole minimi vaan maksukyvytön. Sana minimi pitää sisällään jonkun summan ja 0e ei ole summa.

        Ja tätä lukiessani aika moni maksaa ainakin tuon minimin 151,85, toiset tuplana.


      • sossupaholainen
        minimi maksu kirjoitti:

        Elatusmaksu on pakollinen ja lakisääteinen jokaiselle etävanhemmalle jolla on elatuskykyä eli säännöllisiä tuloja. Halus maksaa 151,85 joka on minimi (alle sen ei kokonaissumma voi olla jos lähivanhemmalla ei ole riittäviä tuloja) vaikka etä vanhempi maksais 50e ja KELA loput, niin kokonaissumma on se MINIMI 151,85e.

        Väittämäsi minimisumma 0e ei ole minimi vaan maksukyvytön. Sana minimi pitää sisällään jonkun summan ja 0e ei ole summa.

        Ja tätä lukiessani aika moni maksaa ainakin tuon minimin 151,85, toiset tuplana.

        Elatusavun minimi on 0 euroa, joka vahvistetaan elatusavuksi, jos elatusvelvollisella ei ole tuloja tai tulot ovat hyvin pienet. Kela maksaa elatustukea, jonka MAKSIMI on tuo 151,85 euroa. Kela ei koskaan maksa enempää (joten se on maksimi), mutta voi maksaa vähemmän, jos elatusvelvollinen maksaa itse osan tai jos elatusapu on vahvistettu pienemmäksi kuin 151,85 EIKÄ se johdu elatusvelvollisen huonosta taloudellisesta tilanteesta.
        Elatusapu ei ole pakollinen tai lakisääteinen sillä tavalla että jos vanhemmat ovat sitä mieltä, että sitä makseta, ei kukaan voi siihen pakottaa. Mutta jos jompikumpi (yleensä lähi) sitä vaatii, hän voi viedä asian oikeuden päätettäväksi, ja silloin oikeus päättää elatusavun suuruuden (joka siis voi olla 0 euroa).
        Mutta minimielatusapu on 0 euroa ja maksimi elatustuki on on 151,85euroa.


      • minimi maksu
        sossupaholainen kirjoitti:

        Elatusavun minimi on 0 euroa, joka vahvistetaan elatusavuksi, jos elatusvelvollisella ei ole tuloja tai tulot ovat hyvin pienet. Kela maksaa elatustukea, jonka MAKSIMI on tuo 151,85 euroa. Kela ei koskaan maksa enempää (joten se on maksimi), mutta voi maksaa vähemmän, jos elatusvelvollinen maksaa itse osan tai jos elatusapu on vahvistettu pienemmäksi kuin 151,85 EIKÄ se johdu elatusvelvollisen huonosta taloudellisesta tilanteesta.
        Elatusapu ei ole pakollinen tai lakisääteinen sillä tavalla että jos vanhemmat ovat sitä mieltä, että sitä makseta, ei kukaan voi siihen pakottaa. Mutta jos jompikumpi (yleensä lähi) sitä vaatii, hän voi viedä asian oikeuden päätettäväksi, ja silloin oikeus päättää elatusavun suuruuden (joka siis voi olla 0 euroa).
        Mutta minimielatusapu on 0 euroa ja maksimi elatustuki on on 151,85euroa.

        Paljonko lapsi hyötyy 0e elatusmaksusta? Se ei ole elatusmaksu ollenkaan, tyhjää, ei mitään. "Nolla ilmaisee lukumäärää ”ei yhtään”. Nollaa ei ole perinteisesti pidetty luonnollisena lukuna.."

        KELAn maksimi elatustuessa on aivan eri asia kuin vanhempien sopimukset ja niissä ei ole maksimia. Lastenvalvoja voi laskea elatustuen seuraavan kaavan mukaan:

        -Asumiskustannuksista 23%
        - mahdolliset päivähoitomaksut otetaan huomioon
        -Iän mukaan määritelty elatuksen tarve

        Tästä tehtävät vähennykset on yksinhuoltajakorotus n. 52e (ei huomioida lapsilisää vähennyskelpoiseksi)

        Jos lähivanhemmalla ei ole tuloja, jää lapsen etävanhemmalle maksettavaksi näiden kriteereiden perusteella laskettava summa mikäli on maksukykyä.

        Jos ei ole maksukykyä, tulevat ne rahat jostain muualta.. Lapselle tulee elatusvaje jos ei ole riittäviä tuloja.

        Eli elatusmaksun suuruus voi olla nolla, eli ei mitään, mutta se ei ole käsitteenä minimi elatusmaksu.


      • sossupaholainen
        minimi maksu kirjoitti:

        Paljonko lapsi hyötyy 0e elatusmaksusta? Se ei ole elatusmaksu ollenkaan, tyhjää, ei mitään. "Nolla ilmaisee lukumäärää ”ei yhtään”. Nollaa ei ole perinteisesti pidetty luonnollisena lukuna.."

        KELAn maksimi elatustuessa on aivan eri asia kuin vanhempien sopimukset ja niissä ei ole maksimia. Lastenvalvoja voi laskea elatustuen seuraavan kaavan mukaan:

        -Asumiskustannuksista 23%
        - mahdolliset päivähoitomaksut otetaan huomioon
        -Iän mukaan määritelty elatuksen tarve

        Tästä tehtävät vähennykset on yksinhuoltajakorotus n. 52e (ei huomioida lapsilisää vähennyskelpoiseksi)

        Jos lähivanhemmalla ei ole tuloja, jää lapsen etävanhemmalle maksettavaksi näiden kriteereiden perusteella laskettava summa mikäli on maksukykyä.

        Jos ei ole maksukykyä, tulevat ne rahat jostain muualta.. Lapselle tulee elatusvaje jos ei ole riittäviä tuloja.

        Eli elatusmaksun suuruus voi olla nolla, eli ei mitään, mutta se ei ole käsitteenä minimi elatusmaksu.

        Siinä tapauksessa 0,01 euroa on minimi elatusapu. 151,85 on joka tapauksessa maksimielatustuki eikä minimi elatusapu.


      • 8+9
        minimi maksu kirjoitti:

        Paljonko lapsi hyötyy 0e elatusmaksusta? Se ei ole elatusmaksu ollenkaan, tyhjää, ei mitään. "Nolla ilmaisee lukumäärää ”ei yhtään”. Nollaa ei ole perinteisesti pidetty luonnollisena lukuna.."

        KELAn maksimi elatustuessa on aivan eri asia kuin vanhempien sopimukset ja niissä ei ole maksimia. Lastenvalvoja voi laskea elatustuen seuraavan kaavan mukaan:

        -Asumiskustannuksista 23%
        - mahdolliset päivähoitomaksut otetaan huomioon
        -Iän mukaan määritelty elatuksen tarve

        Tästä tehtävät vähennykset on yksinhuoltajakorotus n. 52e (ei huomioida lapsilisää vähennyskelpoiseksi)

        Jos lähivanhemmalla ei ole tuloja, jää lapsen etävanhemmalle maksettavaksi näiden kriteereiden perusteella laskettava summa mikäli on maksukykyä.

        Jos ei ole maksukykyä, tulevat ne rahat jostain muualta.. Lapselle tulee elatusvaje jos ei ole riittäviä tuloja.

        Eli elatusmaksun suuruus voi olla nolla, eli ei mitään, mutta se ei ole käsitteenä minimi elatusmaksu.

        Yksinhuoltajakorotusta nimenomaan ei vähennetä lapsen tarpeista se tasaa yh-huoltajan tuloja ja lasketaan siis tuloksi ja eikö tämä korotus ole 48euroa? lapsilisä vähennetään lapsen elatuksen tarpeesta sekä luonapitovähennys riippuen kauanko lapsi on etällä. Lapsilisä nimenomaan on tarkoitettu lapsen elatukseen.
        Asumiskustannuksia ei kaikilla ole jos saavat kelalta asumistukea ja tuo 23prosenttia on vain silloin jos asunnossa asuu yksi lapsi. Jos on työtön ja saa lapsikorotukset tukiin vähennetään ne myös elatuksen tarpeesta koska ne on tarkoitettu myös lapsen elatukseen, joten jokaisen lapsen elatuksen tarve on hyvinkin erilainen riippuen vanhempien työtilanteesta, asunnon koosta yms.


      • sdgsdgsdsdggsdgs
        8+9 kirjoitti:

        Yksinhuoltajakorotusta nimenomaan ei vähennetä lapsen tarpeista se tasaa yh-huoltajan tuloja ja lasketaan siis tuloksi ja eikö tämä korotus ole 48euroa? lapsilisä vähennetään lapsen elatuksen tarpeesta sekä luonapitovähennys riippuen kauanko lapsi on etällä. Lapsilisä nimenomaan on tarkoitettu lapsen elatukseen.
        Asumiskustannuksia ei kaikilla ole jos saavat kelalta asumistukea ja tuo 23prosenttia on vain silloin jos asunnossa asuu yksi lapsi. Jos on työtön ja saa lapsikorotukset tukiin vähennetään ne myös elatuksen tarpeesta koska ne on tarkoitettu myös lapsen elatukseen, joten jokaisen lapsen elatuksen tarve on hyvinkin erilainen riippuen vanhempien työtilanteesta, asunnon koosta yms.

        Ei se asumistuki koko vuokraa kuittaa, asumiskuluja on ihan varmasti jokaisella. Etenkin näinä aikoina kun vuokrat kohoavat hillitöntä vauhtia ja kelan laskemat "kohtuulliset asumiskulut" laahaavat vuosikausia perässä. Asumistuki siis lasketaan sen kohtuulliseksi katsotun vuokran mukaan, ei sen todellisen. Asumiskuluja siis on myös asumistukea saavilla. Ihan riittävästi.


      • 1+2
        sossupaholainen kirjoitti:

        Siinä tapauksessa 0,01 euroa on minimi elatusapu. 151,85 on joka tapauksessa maksimielatustuki eikä minimi elatusapu.

        Viimeisen kerran: Minimituki on se, minkä jokainen lapsi saa elatustukea kokonaisuudessaan.

        Koska elatustuki on laissa määritelty, tulee jokaisen maksukykyisen elatusvelvollisen maksaa elatusmaksua (mikäli jompi kumpi vanhemmista sitä vaatii.)

        On eri asia kuka sen tuen maksaa, joskus osaksi KELA, yleensä elatuvelvollinen itse, mutta myöskään oikeus ei koskaan määrää maksettavaksi elatustukea ALLE sen summan 151,85€, eli se on MINIMImaksu joka lapsesta määrätään maksamaan.

        Toiset vanhemmat taas voi maksaa sen tuplana, triplana tai ihan miten parhaaksi näkee.

        ja 8 9: Kirjoitit oikein, niin päinhän se just menee, että nimenomaan lapsilisä vähennetään lapsen elatuksen tarpeesta.


      • 1+2
        1+2 kirjoitti:

        Viimeisen kerran: Minimituki on se, minkä jokainen lapsi saa elatustukea kokonaisuudessaan.

        Koska elatustuki on laissa määritelty, tulee jokaisen maksukykyisen elatusvelvollisen maksaa elatusmaksua (mikäli jompi kumpi vanhemmista sitä vaatii.)

        On eri asia kuka sen tuen maksaa, joskus osaksi KELA, yleensä elatuvelvollinen itse, mutta myöskään oikeus ei koskaan määrää maksettavaksi elatustukea ALLE sen summan 151,85€, eli se on MINIMImaksu joka lapsesta määrätään maksamaan.

        Toiset vanhemmat taas voi maksaa sen tuplana, triplana tai ihan miten parhaaksi näkee.

        ja 8 9: Kirjoitit oikein, niin päinhän se just menee, että nimenomaan lapsilisä vähennetään lapsen elatuksen tarpeesta.

        ja sossupaholainen: Oletko koskaan kuullut, että kukaan maksaisi elatustukea 0.01€? Minä en.


      • 8+9
        sdgsdgsdsdggsdgs kirjoitti:

        Ei se asumistuki koko vuokraa kuittaa, asumiskuluja on ihan varmasti jokaisella. Etenkin näinä aikoina kun vuokrat kohoavat hillitöntä vauhtia ja kelan laskemat "kohtuulliset asumiskulut" laahaavat vuosikausia perässä. Asumistuki siis lasketaan sen kohtuulliseksi katsotun vuokran mukaan, ei sen todellisen. Asumiskuluja siis on myös asumistukea saavilla. Ihan riittävästi.

        Myös elatuslaskelmassa huomioidaan ainoastaan kohtuulliset asumiskulut, jotka ovat aika samaa luokkaa kuin nämä kelan maksamat asumistuet. Vai tuntuisiko reilulta jos etä alentaisi elatuskykyään 1200euron lainanhoitokuluilla. Täysi kelan asumistuki on noin 80 prosenttia kohtuullisista asumiskuluista.


      • 8+9
        1+2 kirjoitti:

        Viimeisen kerran: Minimituki on se, minkä jokainen lapsi saa elatustukea kokonaisuudessaan.

        Koska elatustuki on laissa määritelty, tulee jokaisen maksukykyisen elatusvelvollisen maksaa elatusmaksua (mikäli jompi kumpi vanhemmista sitä vaatii.)

        On eri asia kuka sen tuen maksaa, joskus osaksi KELA, yleensä elatuvelvollinen itse, mutta myöskään oikeus ei koskaan määrää maksettavaksi elatustukea ALLE sen summan 151,85€, eli se on MINIMImaksu joka lapsesta määrätään maksamaan.

        Toiset vanhemmat taas voi maksaa sen tuplana, triplana tai ihan miten parhaaksi näkee.

        ja 8 9: Kirjoitit oikein, niin päinhän se just menee, että nimenomaan lapsilisä vähennetään lapsen elatuksen tarpeesta.

        Oikeus saattaa kyllä vahvistaa alempia elatusmaksuja kuin tämän 151euroa. Elatuksen tarve lasketaan lapsen elatukseen siihen ei ole olemassa mitään minimejä tai maksimeja. Tiedän tapauksen jossa lapset ovat viikko-viikko elarit on nolla ja lapsilisät laitetaan puoliksi, joten kyllä tälläisiä tapauksia on paljonkin. Voit myöskin lukea kysy lapsiperheen etuuksista palstalta lähi-isä84vm. kysymyksen, jossa hovioikeus on vahvistanut kahden lapsen elatukseksi 220euroa kuussa.


      • elatustuesta
        8+9 kirjoitti:

        Oikeus saattaa kyllä vahvistaa alempia elatusmaksuja kuin tämän 151euroa. Elatuksen tarve lasketaan lapsen elatukseen siihen ei ole olemassa mitään minimejä tai maksimeja. Tiedän tapauksen jossa lapset ovat viikko-viikko elarit on nolla ja lapsilisät laitetaan puoliksi, joten kyllä tälläisiä tapauksia on paljonkin. Voit myöskin lukea kysy lapsiperheen etuuksista palstalta lähi-isä84vm. kysymyksen, jossa hovioikeus on vahvistanut kahden lapsen elatukseksi 220euroa kuussa.

        Juu, totta. Näin kuitenkaan ei koskaan jos lähivanhemmalla ei ole maksukykyä tai tuloja. Näitä painotin aiemmissa viesteissäni ja samalla linjalla edelleen.. Eli jos lähivanhemmalla ei ole maksukykyä, saa hän lapsen elatukseen sen 151,85.. joko osittain tai kokonaan valtiolta tai elatusvelolliselta tätäkin enemmän. Eli jos lähivanhemmalla ei ole maksukykyä, ei voida koskaan määrätä oikeudessakaan alle 151,85e.


      • sosuupaholainen
        1+2 kirjoitti:

        ja sossupaholainen: Oletko koskaan kuullut, että kukaan maksaisi elatustukea 0.01€? Minä en.

        En ole, mutta kun minä olen tottunut sanomaan, että minimi on 0 euroa, ja täällä yksi väitti, että 0 nolla ei voi olla minimi, koska se se ole mitään, ajattelin että sitten sen täytyy olla 0,01 :). Olen edelleenkin sitä mieltä että minimi elatusapu on 0 euroa. Eihän se mitään ole, mutta nolla minä elatussopimuksiin kirjoitan, joten minusta se on minimi.


      • sossupaholainen
        1+2 kirjoitti:

        Viimeisen kerran: Minimituki on se, minkä jokainen lapsi saa elatustukea kokonaisuudessaan.

        Koska elatustuki on laissa määritelty, tulee jokaisen maksukykyisen elatusvelvollisen maksaa elatusmaksua (mikäli jompi kumpi vanhemmista sitä vaatii.)

        On eri asia kuka sen tuen maksaa, joskus osaksi KELA, yleensä elatuvelvollinen itse, mutta myöskään oikeus ei koskaan määrää maksettavaksi elatustukea ALLE sen summan 151,85€, eli se on MINIMImaksu joka lapsesta määrätään maksamaan.

        Toiset vanhemmat taas voi maksaa sen tuplana, triplana tai ihan miten parhaaksi näkee.

        ja 8 9: Kirjoitit oikein, niin päinhän se just menee, että nimenomaan lapsilisä vähennetään lapsen elatuksen tarpeesta.

        Viimeisen kerran: on olemassa vanhemman maksama ÈLATUSAPU, jonka summaksi voidaan lastenvalvojan vahvistamalla sopimuksella vahvistaa 0 euroa, oikeus voi myös tuomita avuksi 0 euroa (ja niin myös tekee).
        Sitten on Kelan maksama ELATUSTUKI, jonka maksimi on 151,85 euroa. Se ei voi olla 0 euroa, koska siinä tapauksessa saa päätöksen, jonka mukaan elatustukea ei myönnetä.l
        151,85 ei ole minimi siksikään, että jos elatusvelvollisella olisi varaa maksaa vähintään 151,85, mutta vanhemmat tekevät sopimuksen, jossa elatusavuksi vahvistetaan esim. sata euroa, niin ei Kela maksa sitä 51,85 euroa.


      • srtgsrt
        sossupaholainen kirjoitti:

        Elatusavun minimi on 0 euroa, joka vahvistetaan elatusavuksi, jos elatusvelvollisella ei ole tuloja tai tulot ovat hyvin pienet. Kela maksaa elatustukea, jonka MAKSIMI on tuo 151,85 euroa. Kela ei koskaan maksa enempää (joten se on maksimi), mutta voi maksaa vähemmän, jos elatusvelvollinen maksaa itse osan tai jos elatusapu on vahvistettu pienemmäksi kuin 151,85 EIKÄ se johdu elatusvelvollisen huonosta taloudellisesta tilanteesta.
        Elatusapu ei ole pakollinen tai lakisääteinen sillä tavalla että jos vanhemmat ovat sitä mieltä, että sitä makseta, ei kukaan voi siihen pakottaa. Mutta jos jompikumpi (yleensä lähi) sitä vaatii, hän voi viedä asian oikeuden päätettäväksi, ja silloin oikeus päättää elatusavun suuruuden (joka siis voi olla 0 euroa).
        Mutta minimielatusapu on 0 euroa ja maksimi elatustuki on on 151,85euroa.

        Tai joka vahvistetaan elatusavuksi, kun etävanhemmilla on lapi 50% ajasta ja vanhemmat ovat asiasta samaa mieltä.


      • lihlkjhluhlouhöouihö
        minimi maksu kirjoitti:

        Paljonko lapsi hyötyy 0e elatusmaksusta? Se ei ole elatusmaksu ollenkaan, tyhjää, ei mitään. "Nolla ilmaisee lukumäärää ”ei yhtään”. Nollaa ei ole perinteisesti pidetty luonnollisena lukuna.."

        KELAn maksimi elatustuessa on aivan eri asia kuin vanhempien sopimukset ja niissä ei ole maksimia. Lastenvalvoja voi laskea elatustuen seuraavan kaavan mukaan:

        -Asumiskustannuksista 23%
        - mahdolliset päivähoitomaksut otetaan huomioon
        -Iän mukaan määritelty elatuksen tarve

        Tästä tehtävät vähennykset on yksinhuoltajakorotus n. 52e (ei huomioida lapsilisää vähennyskelpoiseksi)

        Jos lähivanhemmalla ei ole tuloja, jää lapsen etävanhemmalle maksettavaksi näiden kriteereiden perusteella laskettava summa mikäli on maksukykyä.

        Jos ei ole maksukykyä, tulevat ne rahat jostain muualta.. Lapselle tulee elatusvaje jos ei ole riittäviä tuloja.

        Eli elatusmaksun suuruus voi olla nolla, eli ei mitään, mutta se ei ole käsitteenä minimi elatusmaksu.

        "Paljonko lapsi hyötyy 0e elatusmaksusta?"

        No se "maksamaton" summa jää etävanhemman käyttöön, ja hän voi käyttää omat rahansa lapseen silloin, kun lapsi on hänen luonaan. Eli lapsi saattaa hyötyö 0e elatusmaksuista paljon enemmän, kuin 300e elatusmaksuista, mikäli etävanhempi todella käyttää rahat lapsen hyvinvointiin.:)


      • dghjtggg
        1+2 kirjoitti:

        Viimeisen kerran: Minimituki on se, minkä jokainen lapsi saa elatustukea kokonaisuudessaan.

        Koska elatustuki on laissa määritelty, tulee jokaisen maksukykyisen elatusvelvollisen maksaa elatusmaksua (mikäli jompi kumpi vanhemmista sitä vaatii.)

        On eri asia kuka sen tuen maksaa, joskus osaksi KELA, yleensä elatuvelvollinen itse, mutta myöskään oikeus ei koskaan määrää maksettavaksi elatustukea ALLE sen summan 151,85€, eli se on MINIMImaksu joka lapsesta määrätään maksamaan.

        Toiset vanhemmat taas voi maksaa sen tuplana, triplana tai ihan miten parhaaksi näkee.

        ja 8 9: Kirjoitit oikein, niin päinhän se just menee, että nimenomaan lapsilisä vähennetään lapsen elatuksen tarpeesta.

        No ei todellakaan jokainen lapsi saa minimissään sellaista summaa. Ei ainakaan minun lapseni, ei exäni exän lapset, ei ystäväni lapset jne. Esimerkiksi jos elari sopimuksessa on teksti siitä, että elatusavun määrä on matala laajan luonapidon takia, eikä maksukyvyttömyyden takia, sitä uupuvaa summaa ei saa mistään Kelalta. Eli jos lähivanhemmallakin on tuloja ja lapset paljon myös etävanhemmalla, saattaa hyvinkin lastenvalvojan laskurista tulla summa joka on vaikkapa 20e.:)


      • loiset

        Miksi opiskelijan pitäisi pystyä tarjoamaan lapsilleen hanhenmaksapalleroita ja suuria elämyksiä? Eikö se niin mene, että jos on pienet tulot on pienet menot myöskin ja jos parisuhteen aikana elintaso on ollut tämä miksi sen pitäisi muuttua sitten kun erotaan ja laittaa hirvittävä etäisi maksamaan kaikki se. Voithan antaa lapsen isälleen aina reissutyösi ajaksi tulojaan ei saa tarkoituksella pienentää, ikävää että isi joutuu kustantamaan kaikki nämä elämykset kun sinä lorvit kotona.


      • 1+2
        sossupaholainen kirjoitti:

        Viimeisen kerran: on olemassa vanhemman maksama ÈLATUSAPU, jonka summaksi voidaan lastenvalvojan vahvistamalla sopimuksella vahvistaa 0 euroa, oikeus voi myös tuomita avuksi 0 euroa (ja niin myös tekee).
        Sitten on Kelan maksama ELATUSTUKI, jonka maksimi on 151,85 euroa. Se ei voi olla 0 euroa, koska siinä tapauksessa saa päätöksen, jonka mukaan elatustukea ei myönnetä.l
        151,85 ei ole minimi siksikään, että jos elatusvelvollisella olisi varaa maksaa vähintään 151,85, mutta vanhemmat tekevät sopimuksen, jossa elatusavuksi vahvistetaan esim. sata euroa, niin ei Kela maksa sitä 51,85 euroa.

        Juu, totta on että elatusapu on elatusvalvollisen maksama ja elatustuki KELA:lta. Takerruit varmaan käyttämiini vääriin termeihin kun et voinut muuhunkaan asiavirheeseen tarttua. Kukaan vanhempi ei siis maksa 0,01e elatusapua.

        Jos elatusavuksi vahvistetaan esim. 100e lastenvalvojalla niin tuskin lähivanhempi on huonotuloinen tai muuten vaan tyytynyt älyttömän tyhmään sopimukseen ja elatusapuun.
        Voi olla vaikka pyytämättä elatusapua- tai tukea ollenkaan, mutta LAIN mukaan siihen on oikeus.

        Kaikki lähivanhemmat jolla ei ole tuloja, on oikeus saada VÄHINTÄÄN 151,85 KELAn maksamana elatustukena tai elatusvalvollisen elatusapuna yleensä enemmän, mikäli on maksukykyä.


        Tarkennan mielelläni jos jokin kohta jäi vielä epäselväksi tekstissäni.


      • 1+2
        dghjtggg kirjoitti:

        No ei todellakaan jokainen lapsi saa minimissään sellaista summaa. Ei ainakaan minun lapseni, ei exäni exän lapset, ei ystäväni lapset jne. Esimerkiksi jos elari sopimuksessa on teksti siitä, että elatusavun määrä on matala laajan luonapidon takia, eikä maksukyvyttömyyden takia, sitä uupuvaa summaa ei saa mistään Kelalta. Eli jos lähivanhemmallakin on tuloja ja lapset paljon myös etävanhemmalla, saattaa hyvinkin lastenvalvojan laskurista tulla summa joka on vaikkapa 20e.:)

        Asia erikseen on tietenkin luonapitokorvaukset, joihin on myös hyvin luonnollinen syy.. Lasten pitää olla aika suuri osa kuukaudesta etällä jotta voidaan soveltaa lunapitokorvauksia, mutta vastuu lapsista on näin ollen molemmilla vanhemmilla.. ja vanhemmat jakaa myös suuren osan lasten kustannuksista.


      • reilu peli
        lihlkjhluhlouhöouihö kirjoitti:

        "Paljonko lapsi hyötyy 0e elatusmaksusta?"

        No se "maksamaton" summa jää etävanhemman käyttöön, ja hän voi käyttää omat rahansa lapseen silloin, kun lapsi on hänen luonaan. Eli lapsi saattaa hyötyö 0e elatusmaksuista paljon enemmän, kuin 300e elatusmaksuista, mikäli etävanhempi todella käyttää rahat lapsen hyvinvointiin.:)

        Mitä jos lapsi ei käy etävanhemmallaan ollenkaan?

        Ja hyvinointiako ei ole tarjota lapselle kodin ja ruoan lisäksi, harrastuksia, tavaroita, vaatteita, elämyksiä jne?


        Meneekö se ihan oikein että sen ainoan kerran esim. muutamassa kuukaudessa kun lapsi näkee etävanhempansa, etävanhempi on tosi kiva leikkisetä joka ostaa lapsen ELATUKSEEN tarkoitetuilla rahoilla esim uuden pyörän?

        Reilu peli.


      • sossupaholainen
        1+2 kirjoitti:

        Juu, totta on että elatusapu on elatusvalvollisen maksama ja elatustuki KELA:lta. Takerruit varmaan käyttämiini vääriin termeihin kun et voinut muuhunkaan asiavirheeseen tarttua. Kukaan vanhempi ei siis maksa 0,01e elatusapua.

        Jos elatusavuksi vahvistetaan esim. 100e lastenvalvojalla niin tuskin lähivanhempi on huonotuloinen tai muuten vaan tyytynyt älyttömän tyhmään sopimukseen ja elatusapuun.
        Voi olla vaikka pyytämättä elatusapua- tai tukea ollenkaan, mutta LAIN mukaan siihen on oikeus.

        Kaikki lähivanhemmat jolla ei ole tuloja, on oikeus saada VÄHINTÄÄN 151,85 KELAn maksamana elatustukena tai elatusvalvollisen elatusapuna yleensä enemmän, mikäli on maksukykyä.


        Tarkennan mielelläni jos jokin kohta jäi vielä epäselväksi tekstissäni.

        En takerrru siihen, että käytät vääriä termeja, vaan siihen että 151,85 ei ole mikään minimi. Ei elatusavun eikä elatustuen eikä minkään muunkaan.
        Esimerkiksi laaja tapaamisoikeus (tyyppiä viikko/viikko) voi olla syynä siihen, että elatusapu vahvistetaan pienemmäksi kuin 151,85, eikä Kela silloin maksa elatustukea, jos elatusvelvollisella olisi taloudellisesti varaa suurempaan elatusapuun.


      • 8+9
        sossupaholainen kirjoitti:

        En takerrru siihen, että käytät vääriä termeja, vaan siihen että 151,85 ei ole mikään minimi. Ei elatusavun eikä elatustuen eikä minkään muunkaan.
        Esimerkiksi laaja tapaamisoikeus (tyyppiä viikko/viikko) voi olla syynä siihen, että elatusapu vahvistetaan pienemmäksi kuin 151,85, eikä Kela silloin maksa elatustukea, jos elatusvelvollisella olisi taloudellisesti varaa suurempaan elatusapuun.

        "Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä. Täysi elatustuki on 151,85 e/kk.

        Kela voi maksaa elatustuen vähennettynä, jos elatusapu on vahvistettu täyttä elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen takia. Tällöin saat Kelasta elatustuen ja elatusavun erotuksen sekä lisäksi elatusvelvolliselta elatusavun. Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea."

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301208100446HL?OpenDocument

        Täysi on mielestäni sama kuin maksimisumma. 151,85euroa on mielestäni paljon rahaa millä saa lapselle kuussa jo vaikka mitä hankintoja ja silti aina täällä kitistään ja valitetaan, että saadaan vain MINIMISUMMA ehkä teidän pitäisi kirjoittaa nollasopimus jos 150euroa on tosissaan niin minimisumma teille.


      • 8+9
        elatustuesta kirjoitti:

        Juu, totta. Näin kuitenkaan ei koskaan jos lähivanhemmalla ei ole maksukykyä tai tuloja. Näitä painotin aiemmissa viesteissäni ja samalla linjalla edelleen.. Eli jos lähivanhemmalla ei ole maksukykyä, saa hän lapsen elatukseen sen 151,85.. joko osittain tai kokonaan valtiolta tai elatusvelolliselta tätäkin enemmän. Eli jos lähivanhemmalla ei ole maksukykyä, ei voida koskaan määrätä oikeudessakaan alle 151,85e.

        Entä jollei ole etälläkään maksukykyä sen enempään? Lähillä on kumminkin aina jonkunlainen maksukyky lapsilisät vähintään 104euroa, työmarkkina ja muihin tukiin tulevat lapsikorotukset joka taitaa olla nettona vähintään noin 90 euroa tämä lasketaan myös käytettäväksi lapsen elatukseen, koska se lapsen takia saadaan, joten lähillä on siis jo vähintään 200euroa suoraan elatuskykyä lapseensa.
        En myöskään ymmärrä jos etän elatuskyky on 100prosenttia ja lähin nolla prosenttia miksei etästä tule lähihuoltaja, hän voisi taata paljon paremman tulevaisuuden lapselle ja yhteiskunta säästäisi kun ei tarvitsi maksaa niin isoja asumistukia yms.


      • 8+9
        1+2 kirjoitti:

        Juu, totta on että elatusapu on elatusvalvollisen maksama ja elatustuki KELA:lta. Takerruit varmaan käyttämiini vääriin termeihin kun et voinut muuhunkaan asiavirheeseen tarttua. Kukaan vanhempi ei siis maksa 0,01e elatusapua.

        Jos elatusavuksi vahvistetaan esim. 100e lastenvalvojalla niin tuskin lähivanhempi on huonotuloinen tai muuten vaan tyytynyt älyttömän tyhmään sopimukseen ja elatusapuun.
        Voi olla vaikka pyytämättä elatusapua- tai tukea ollenkaan, mutta LAIN mukaan siihen on oikeus.

        Kaikki lähivanhemmat jolla ei ole tuloja, on oikeus saada VÄHINTÄÄN 151,85 KELAn maksamana elatustukena tai elatusvalvollisen elatusapuna yleensä enemmän, mikäli on maksukykyä.


        Tarkennan mielelläni jos jokin kohta jäi vielä epäselväksi tekstissäni.

        Jäi mietityttämään tämä lause: KELAn maksamana elatustukena tai elatusvalvollisen elatusapuna yleensä enemmän, mikäli on maksukykyä.

        Miten niin on oikeus saada yleensä enemmän mihin tämän perustat? Elatusapu perustuu lapsen kulutukseen ei siihen onko lähillä tuloja vaiko ei, oikeus myös harvoin tuomitsee etiä maksamaan yli kelan MAKSIMIsummien.


      • 8+9
        1+2 kirjoitti:

        Asia erikseen on tietenkin luonapitokorvaukset, joihin on myös hyvin luonnollinen syy.. Lasten pitää olla aika suuri osa kuukaudesta etällä jotta voidaan soveltaa lunapitokorvauksia, mutta vastuu lapsista on näin ollen molemmilla vanhemmilla.. ja vanhemmat jakaa myös suuren osan lasten kustannuksista.

        Eihän luonapitokorvauksiin montaa päivää kuukaudessa tarvita, jo 8pvää kuussa etän luona riittää tähän. Mielestäni se ei ole paljon esim. vain pidennetty viikonloppu tai viikonloppu ja pari päivää viikossa. Eikö vastuu lapsista ole aina molemmilla vanhemmilla? Luonapitokorvaus on siksi niin pieni, että on laskettu heidän etän luona kuluttavan vain ruoka yms hygieniamenot sekä jotain vaikka uimahallilippuja, lähin tarvitsee siis yhä ostaa itse vaatehankinnat maksaa harrastukset yms. Etän ei siltikään tarvitse näihin osallistua ellei he sovi ettei elatusapua ole lainkaan.


      • Kaikki maksaa
        8+9 kirjoitti:

        Entä jollei ole etälläkään maksukykyä sen enempään? Lähillä on kumminkin aina jonkunlainen maksukyky lapsilisät vähintään 104euroa, työmarkkina ja muihin tukiin tulevat lapsikorotukset joka taitaa olla nettona vähintään noin 90 euroa tämä lasketaan myös käytettäväksi lapsen elatukseen, koska se lapsen takia saadaan, joten lähillä on siis jo vähintään 200euroa suoraan elatuskykyä lapseensa.
        En myöskään ymmärrä jos etän elatuskyky on 100prosenttia ja lähin nolla prosenttia miksei etästä tule lähihuoltaja, hän voisi taata paljon paremman tulevaisuuden lapselle ja yhteiskunta säästäisi kun ei tarvitsi maksaa niin isoja asumistukia yms.

        Eli lapsi pitäisi mielestäsi viedä etävanhemmalle joka tuskin tälläkään hetkellä edes näkee lastaan?

        Olisiko sinusta siis oikein viedä esim pieni lapsi etävanhemmalleen asumaan (jota hän tuskin tuntee) koska lähivanhemmalla ei ole maksukykyä?

        Onneksi elämme hyvinvointiyhteiskunnassa ja siitä lapsen hylkäämisestä voi yhteiskunnalle tulla psykiatrian sairaalakuluineen kalliimpi kuin tämänhetkiset pienet tuet yhteiskunnalta.
        Ja onneksi vanhemmuutta ei määritellä maksukyvyn mukaan.. Oletko tullut ajatelleeksi, että lähivanhempi on saattanut mahdollistaa sen etävanhemman uran ja tulot kantamalla vetovastuun arjen pyörittämisestä ja yhteisestä lapsesta.

        Asiahan olisi sitten taas päinvastainen jos etävanhempi ei voisi tehdä työmatkojaan kaikessa rauhassa ja lähivanhempi kantaisi sen taloudellisen vastuun maksamalla taas sille etävanhemmalle elatusapua.

        Entä jos olisi niin pitkä välimatka etävanhemman ja lapsen välillä lupumisen jälkeen, niin eikö hän saisi sitten tavata enää lastaan?

        Tai oikeastaan uskon, että sun ideologian mukaan jokaisen työttömän vanhemman pitäisi antaa lapsensa adoptioon tai kasvattiperheeseen ja sekö ei yhteiskunnalle maksaisi? Raha on pienin murhe sen jälkeen kun lapsensa hylkää.


      • paljonko maksaa
        8+9 kirjoitti:

        Jäi mietityttämään tämä lause: KELAn maksamana elatustukena tai elatusvalvollisen elatusapuna yleensä enemmän, mikäli on maksukykyä.

        Miten niin on oikeus saada yleensä enemmän mihin tämän perustat? Elatusapu perustuu lapsen kulutukseen ei siihen onko lähillä tuloja vaiko ei, oikeus myös harvoin tuomitsee etiä maksamaan yli kelan MAKSIMIsummien.

        Käy lastenvalvojalla niin saat vastauksen. Ylempänä kirjoitin kaavan miten se lasketaan:

        - 23% kohtuullisista asuinkusannuksista
        - mahdolliset päivähoitomaksut
        - Lapsen iän perusteella laskettu elatuksen tarve

        Jos lähivanhempi on esim. työtön tai opiskelee, lasketaan hänet maksukyvyttömäksi.

        Vähennyksenä 100e lapsilisä.
        Elatusvelvolliselle tulee erittäin usein huomattavasti suurempi summa kuin tuo Kela:n elatustuki jos on maksukykyä, ellei sit satu asumaan jossain todella edullisessa asunnossa lastensa kanssa.

        Voittehan tarkistaa lastenvalvojien tekemiä päätöksiä jos se jokin yllätys on, että lapsen elättäminen maksaa ja siihen ei kuulu ainoastaan ruoka. On hyvä että siinä huomioidaan realistisesti muitakin asumismenoja ja yleensäkin on absurdia tehdä ongelmaa siitä että pitää jotenkin osallistua lapsensa elatukseen.

        Palkkaa vaikka kerran latenhoitaja MML:n kautta, niin huomaat että lastenhoitajat pyytää reilu 9 e/h lastenhoitopalkkiota. Siinä on lähemmäs realiteettia paljonko mikäkin maksaa..Mutta arvaan, ettei sinun mielestä lähivanhemman pidä sellaisia tietenkään palkata. Omia menojahan ei saa olla.

        Sitten joku etävanhempi joka ei edes näe lastaan ikinä jaksaa valittaa jostain pienestä hassusta summasta jonka laittaa kuukausittain tilille.

        Enkä väitä, että sinä olisit sellainen.


      • luonapitokorvaus
        8+9 kirjoitti:

        Eihän luonapitokorvauksiin montaa päivää kuukaudessa tarvita, jo 8pvää kuussa etän luona riittää tähän. Mielestäni se ei ole paljon esim. vain pidennetty viikonloppu tai viikonloppu ja pari päivää viikossa. Eikö vastuu lapsista ole aina molemmilla vanhemmilla? Luonapitokorvaus on siksi niin pieni, että on laskettu heidän etän luona kuluttavan vain ruoka yms hygieniamenot sekä jotain vaikka uimahallilippuja, lähin tarvitsee siis yhä ostaa itse vaatehankinnat maksaa harrastukset yms. Etän ei siltikään tarvitse näihin osallistua ellei he sovi ettei elatusapua ole lainkaan.

        Jos olet totaali yh niin 8 pv/kk on paljon, sehän on jo yli neljäsosa kuukautta.

        Luonapitokorvaukset on muistaakseni n. 30e/viikko eikä se niin paljoa kirpaise kuin se, jos ihminen olisi totaali yh ilman pienintäkään etävanhemman tukea arjessa.

        ...Kultaisessa kirjassa lukee ja täydellisessä maailmassa sanotaan, että vastuu lapsista on molemmille vanhemmilla, mutta kuinka usein se toteutuu? Kaikki perheoikeudelliset asiat vois aina sovussa sopia ilman oikeuden käsittelyä, koska vastuu lapsistahan kuuluu molemmille tasapuolisesti. Et ole tainnut nähdä niitä tapauksia missä ei toteudu.

        Viikon luonapitokorvauksella saa palkattua lastenhoitajan kolmeksi tunniksi.


      • 8+9
        paljonko maksaa kirjoitti:

        Käy lastenvalvojalla niin saat vastauksen. Ylempänä kirjoitin kaavan miten se lasketaan:

        - 23% kohtuullisista asuinkusannuksista
        - mahdolliset päivähoitomaksut
        - Lapsen iän perusteella laskettu elatuksen tarve

        Jos lähivanhempi on esim. työtön tai opiskelee, lasketaan hänet maksukyvyttömäksi.

        Vähennyksenä 100e lapsilisä.
        Elatusvelvolliselle tulee erittäin usein huomattavasti suurempi summa kuin tuo Kela:n elatustuki jos on maksukykyä, ellei sit satu asumaan jossain todella edullisessa asunnossa lastensa kanssa.

        Voittehan tarkistaa lastenvalvojien tekemiä päätöksiä jos se jokin yllätys on, että lapsen elättäminen maksaa ja siihen ei kuulu ainoastaan ruoka. On hyvä että siinä huomioidaan realistisesti muitakin asumismenoja ja yleensäkin on absurdia tehdä ongelmaa siitä että pitää jotenkin osallistua lapsensa elatukseen.

        Palkkaa vaikka kerran latenhoitaja MML:n kautta, niin huomaat että lastenhoitajat pyytää reilu 9 e/h lastenhoitopalkkiota. Siinä on lähemmäs realiteettia paljonko mikäkin maksaa..Mutta arvaan, ettei sinun mielestä lähivanhemman pidä sellaisia tietenkään palkata. Omia menojahan ei saa olla.

        Sitten joku etävanhempi joka ei edes näe lastaan ikinä jaksaa valittaa jostain pienestä hassusta summasta jonka laittaa kuukausittain tilille.

        Enkä väitä, että sinä olisit sellainen.

        Nimenomaan sitä ihmettelen, että mihin lapsi tarvitsee tupla tai jopa trilpaelarit, kun työttömän lapsella on paaaljon pienemmät kulut. Jos lähi on työtön ei ole päivähoitomaksuja lainkaan, Asumiskustannuset hän saa 80 prosenttisesti kelalta ja nimenomaan KOHTUULLISET asumiskulut, joten tästä jäljelle jäävästä 20 prosentista täytyy laskea lapselle 23 prosenttia jos hän on siis ainut lähillä asuva lapsi muuten prosentti pienenee aina lapsiluvun mukaan. Esim lähille jää maksettavaa 150euroa tästä 23prossenttia on 35euroa mikä on tämän lapsen osuus.

        Elatusapuohjeessa olevat rahamäärät ovat 1.1.2013 lukien seuraavat:

        kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
        lapsen ollessa 0–6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
        lapsen ollessa 7–12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
        lapsen ollessa 13–17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.

        Tässä on lasten elinkustannusten määrä. Jos lapsi on esim. 5-vuotias on elatuksen tarve 291plus nämä asuinkustannukset 35e eli 325euroa tästä miinustetaan lapsilisä 104e jos hän on ainut lapsi jää jäljelle 221euroa tästä miinustetaan vielä lähille tuleva lapsikorotus työttömyystukiin, koska se on lapselle tarkoitettua rahaa lapsen takiahan se saadaan, se on nettona noin 90euroa se miinustetaan jää 131euroa tälle etälle maksettavaa, joten voisitko selittää miten etät yleensä näille työttömille läheille maksavat nämä elarit tuplana???? Tästä vielä mahdolliset luonapitokorvaukset, joten pitäisi laskennallisen summan olla jopa vähemmän kuin tämä kelan MAKSIMISUMMA?


        Eri asia taas jos tämän 5-vuotiaan vanhemmat kummatkin tienaisivat suunnilleen saman verran, olisi täydet päivähoitomaksut, isommat asumiskustannukset yms silloin saatetaan joutua maksamaan enemmän mutta silloin menee myös tällä lähiäidillä omaa rahaa lapseensa saman verran.

        Kaikki varmasti osallistuvat mielellään lapsen elatukseen kunhan summat on oikein eikä lähiäiti vain loisi kotona kun etä maksaa tulpaelareita.

        Enkä väitä, että sinä olisit sellainen.

        Tässä vielä lainaus oikeusministeriön sivuilta:
        "
        3.4 Lapsikorotus
        Vanhemmalle maksettaviin sosiaalietuuksiin, kuten työttömyyspäivärahaan ja
        kansaneläkkeeseen saattaa sisältyä niin sanottu lapsikorotus. Lapsikorotusten perusteena
        on korvata lapsesta vanhemmalle aiheutuvia kuluja, joten on perusteltua
        edellyttää, että korotus käytetään lapsen elatukseen. Ohjeen tämän kohdan mukaan
        vanhemman elatuskykynä pidetään vähintään lapsikorotuksen määrää"


      • 8+9
        Kaikki maksaa kirjoitti:

        Eli lapsi pitäisi mielestäsi viedä etävanhemmalle joka tuskin tälläkään hetkellä edes näkee lastaan?

        Olisiko sinusta siis oikein viedä esim pieni lapsi etävanhemmalleen asumaan (jota hän tuskin tuntee) koska lähivanhemmalla ei ole maksukykyä?

        Onneksi elämme hyvinvointiyhteiskunnassa ja siitä lapsen hylkäämisestä voi yhteiskunnalle tulla psykiatrian sairaalakuluineen kalliimpi kuin tämänhetkiset pienet tuet yhteiskunnalta.
        Ja onneksi vanhemmuutta ei määritellä maksukyvyn mukaan.. Oletko tullut ajatelleeksi, että lähivanhempi on saattanut mahdollistaa sen etävanhemman uran ja tulot kantamalla vetovastuun arjen pyörittämisestä ja yhteisestä lapsesta.

        Asiahan olisi sitten taas päinvastainen jos etävanhempi ei voisi tehdä työmatkojaan kaikessa rauhassa ja lähivanhempi kantaisi sen taloudellisen vastuun maksamalla taas sille etävanhemmalle elatusapua.

        Entä jos olisi niin pitkä välimatka etävanhemman ja lapsen välillä lupumisen jälkeen, niin eikö hän saisi sitten tavata enää lastaan?

        Tai oikeastaan uskon, että sun ideologian mukaan jokaisen työttömän vanhemman pitäisi antaa lapsensa adoptioon tai kasvattiperheeseen ja sekö ei yhteiskunnalle maksaisi? Raha on pienin murhe sen jälkeen kun lapsensa hylkää.

        Entä jos etä näkee lastaan usein ja tahtoisi nähdä vieläkin useammin? Vaikka sinun lastesi isä on lapsensa hylännyt täysin ei silti kaikki isät ole samanlaisia, jotkut tahtoo tehdä muutakin, kun maksaa elarit. Miten hän lapsensa hylkäisi jos osat vain vaihtuisi toisinpäin ja lapsesta tulisi jopa onnellisempi? Miksei pitkän välimatkan takia hän näkisi enään lastaan? jos etäisikin on tähän asti nähnyt säännöllisesti. Kumma, että äidin ollessa etä kaikki yksinkertaiset asiat olisikin yht äkkiä vaikeita. Eri asia taas tahtoisiko etä-äiti enään nähdä lastaan kun tähän asti ollut lähi vain rahallisen hyödyn takia, etäisin pitäisi silti kaikki kustantaa.


      • 8+9
        luonapitokorvaus kirjoitti:

        Jos olet totaali yh niin 8 pv/kk on paljon, sehän on jo yli neljäsosa kuukautta.

        Luonapitokorvaukset on muistaakseni n. 30e/viikko eikä se niin paljoa kirpaise kuin se, jos ihminen olisi totaali yh ilman pienintäkään etävanhemman tukea arjessa.

        ...Kultaisessa kirjassa lukee ja täydellisessä maailmassa sanotaan, että vastuu lapsista on molemmille vanhemmilla, mutta kuinka usein se toteutuu? Kaikki perheoikeudelliset asiat vois aina sovussa sopia ilman oikeuden käsittelyä, koska vastuu lapsistahan kuuluu molemmille tasapuolisesti. Et ole tainnut nähdä niitä tapauksia missä ei toteudu.

        Viikon luonapitokorvauksella saa palkattua lastenhoitajan kolmeksi tunniksi.

        En tunne yhtään totaali yh-huoltajaa. Sen sijaan tiedän monta etää kun lapsensa ottaisi vaikka juuri 8 päiväksi, muttei lähiäiti anna, jottei vaan joudu luonapitokorvauksia ottamaan huomioon. Mikä on juurikin noin huikean paljon. Niin, joten mieluummin palkkaat lastenhoitajan kolmeksi tunniksi kuin annat lapsen 8 päiväksi isälleen.


      • 1+2
        8+9 kirjoitti:

        En tunne yhtään totaali yh-huoltajaa. Sen sijaan tiedän monta etää kun lapsensa ottaisi vaikka juuri 8 päiväksi, muttei lähiäiti anna, jottei vaan joudu luonapitokorvauksia ottamaan huomioon. Mikä on juurikin noin huikean paljon. Niin, joten mieluummin palkkaat lastenhoitajan kolmeksi tunniksi kuin annat lapsen 8 päiväksi isälleen.

        No se taas on tahallista kiusantekoa lähivanhemmalta josta on lapsen etu hyvin kaukana. Tietenkin pitäisi lapsen saada nähdä molempia vanhempiaan, vaikkakin alkuvosina yleensä lapselle äidin läsnäolo on tärkein.. myöhemmässä vaiheessa ehkä isän.

        Jos lapsen etävanhempi sitoutuisi lapseensa säännöllisesti, niin sehän tarkottaisi että lähivanhempikin pääsisi töihin niinä aikoina epäsäännöllisistä työvuoroista huolimatta.

        Oman lapen hoitaminen ei pitäisi kenellekään vanhemmalle olla velvollisuus vaan oikeus, silti arjen yhteensovittainen esim. epäsäännöllisten työvuorojen takia tai työmatkojen takia voi olla liian haastavaa.

        Tarkoitukseni on sanoa elatusavusta vielä, että joskus se lähivanhempi just mahdollistaa sen etävanhemman uran kantamalla vetovastuun arjesta ja lapsesta. Eri asia on niissä tapauksissa jos myös etävanhempi kantaa kortensa kekoon ja osallistuu ajallisesti ja materiaalisesti kaikkiin hankintoihin ja avustaa myös toki jonkin verran sen toisen vanhemman taloutta mikäli vanhemmilla on huomattava tuloero.

        Tämän tyyyppinen ajattelu on mielestäni solidaarista, sillä haluaahan varmasti hyvin toimeentuleva etävanhempikin mahdollistaa lapsensa hyvinvoinnin myös arjessa.

        Usein pitkien avioliittojen jälkeen kun nainen on hoitanut kodin ja lapset, mies on keskittynyt uraansa ja on luonnolliisesti ansainnut paljon enemmän vuosoen aikana.

        Mutta jos se lähivanhempi oikeasti panttaa niitä lapsia jonkun luonapitokorvauksen takia, ei se saa etävanhemmalle olla este. Ennemmin jättäisi asian sikseen ja olisi lastensa kanssa hinnalla millä hyvänsä.


      • 8+9
        1+2 kirjoitti:

        No se taas on tahallista kiusantekoa lähivanhemmalta josta on lapsen etu hyvin kaukana. Tietenkin pitäisi lapsen saada nähdä molempia vanhempiaan, vaikkakin alkuvosina yleensä lapselle äidin läsnäolo on tärkein.. myöhemmässä vaiheessa ehkä isän.

        Jos lapsen etävanhempi sitoutuisi lapseensa säännöllisesti, niin sehän tarkottaisi että lähivanhempikin pääsisi töihin niinä aikoina epäsäännöllisistä työvuoroista huolimatta.

        Oman lapen hoitaminen ei pitäisi kenellekään vanhemmalle olla velvollisuus vaan oikeus, silti arjen yhteensovittainen esim. epäsäännöllisten työvuorojen takia tai työmatkojen takia voi olla liian haastavaa.

        Tarkoitukseni on sanoa elatusavusta vielä, että joskus se lähivanhempi just mahdollistaa sen etävanhemman uran kantamalla vetovastuun arjesta ja lapsesta. Eri asia on niissä tapauksissa jos myös etävanhempi kantaa kortensa kekoon ja osallistuu ajallisesti ja materiaalisesti kaikkiin hankintoihin ja avustaa myös toki jonkin verran sen toisen vanhemman taloutta mikäli vanhemmilla on huomattava tuloero.

        Tämän tyyyppinen ajattelu on mielestäni solidaarista, sillä haluaahan varmasti hyvin toimeentuleva etävanhempikin mahdollistaa lapsensa hyvinvoinnin myös arjessa.

        Usein pitkien avioliittojen jälkeen kun nainen on hoitanut kodin ja lapset, mies on keskittynyt uraansa ja on luonnolliisesti ansainnut paljon enemmän vuosoen aikana.

        Mutta jos se lähivanhempi oikeasti panttaa niitä lapsia jonkun luonapitokorvauksen takia, ei se saa etävanhemmalle olla este. Ennemmin jättäisi asian sikseen ja olisi lastensa kanssa hinnalla millä hyvänsä.

        Molemmat kyllä pystyy käymään töissä jos vain tahtovat. Jos etäisi pystyy työskentelemään silloin kun lapsi on hänellä niin miten ei lähiäiti sitten sitä en ymmärrä. Tuntuu, olevan vain hyvin yleinen tekosyy tämä lapsi ja sen avulla nyhdetään elareita, kun ei töihinkään voi millään mennä kun on tämä lapsi, silti lapsi rahdataan joka aamu hoitoon, että äiti saa vähän omaa aikaa. Moni varmasti onkin lastensa kanssa hinnalla millä hyvänsä ja vie tälläiset tapaukset sitten oikeuteen hakien itse sitä lähihuoltajuutta, jos se äitikin sitten etänä pääsisi jo töihin.


      • jhrtyuety6tt

        Helposti. Opiskelija saa lapsille tarhan ilmaiseksi, vaatteet eivät paljoa maksa ja niitä saa usein lahjaksi, eikä pienet lapset vielä paljoa syö. Elämyksiä esimerkiksi tarhaikäiselle ovat piknikit, hiihtoreissut, kotona toteutettu nukketeatteri, ilmaiskonsertit yms...


      • edel.
        reilu peli kirjoitti:

        Mitä jos lapsi ei käy etävanhemmallaan ollenkaan?

        Ja hyvinointiako ei ole tarjota lapselle kodin ja ruoan lisäksi, harrastuksia, tavaroita, vaatteita, elämyksiä jne?


        Meneekö se ihan oikein että sen ainoan kerran esim. muutamassa kuukaudessa kun lapsi näkee etävanhempansa, etävanhempi on tosi kiva leikkisetä joka ostaa lapsen ELATUKSEEN tarkoitetuilla rahoilla esim uuden pyörän?

        Reilu peli.

        Puhuin tapauksesta, jossa etävanhempi osallistuu lapsen arkeen, esimerkiksi 8-15 päivää kuussa. Jos etävanhempi ei halua osallistua arkeen, on elatusmaksut asiallisia. Jos etävanhempi haluaa osallistua, mutta lähivanhempi ei sitä salli, on turha sitten ruinata niitä elatusmaksujakaan.

        Toki kohtuudella hyvinvointiin kuuluu vaatteet ja tavarat, mutta jokaisella oman tulotasonsa mukaan.


      • 150€
        8+9 kirjoitti:

        Oikeus saattaa kyllä vahvistaa alempia elatusmaksuja kuin tämän 151euroa. Elatuksen tarve lasketaan lapsen elatukseen siihen ei ole olemassa mitään minimejä tai maksimeja. Tiedän tapauksen jossa lapset ovat viikko-viikko elarit on nolla ja lapsilisät laitetaan puoliksi, joten kyllä tälläisiä tapauksia on paljonkin. Voit myöskin lukea kysy lapsiperheen etuuksista palstalta lähi-isä84vm. kysymyksen, jossa hovioikeus on vahvistanut kahden lapsen elatukseksi 220euroa kuussa.

        Oikeusteitse 150/kk 15v lapsi, kelalta ei mitään, kela ei maksa 1,85 koska summa on niin pieni.


      • Marjami__
        fantti33 kirjoitti:

        Lapsi 8v elatusapu 300€/kk. Pitkän riidan tuloksena (oikeus määräsi). Olisi halunnut maksaa MINIMI tuen.

        Miten oikeus päätyi tuohon summaan??? On meinaan aika korkea summa verrattuna tuohon paljon puhuttuun Kelan maksimiin...


      • Parempi olla yh
        8+9 kirjoitti:

        "Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä. Täysi elatustuki on 151,85 e/kk.

        Kela voi maksaa elatustuen vähennettynä, jos elatusapu on vahvistettu täyttä elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen takia. Tällöin saat Kelasta elatustuen ja elatusavun erotuksen sekä lisäksi elatusvelvolliselta elatusavun. Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea."

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301208100446HL?OpenDocument

        Täysi on mielestäni sama kuin maksimisumma. 151,85euroa on mielestäni paljon rahaa millä saa lapselle kuussa jo vaikka mitä hankintoja ja silti aina täällä kitistään ja valitetaan, että saadaan vain MINIMISUMMA ehkä teidän pitäisi kirjoittaa nollasopimus jos 150euroa on tosissaan niin minimisumma teille.

        NIin ja miettikää jos yh onkin parisuhteessa isän kanssa joka on työtön niin työttömyysrahaan lapsikorotus on vain n. 50€ per lapsi eli isä voi osallistua lapsen elatukseen periaatteessa vain tuolla summalla ja loput kustantaa sitten äiti. Kelan työttömyyskorvaus (ilman lapsikorotusta) on niin pieni että ei siitä perussummassa enää lapsia elätetä vaan kaikki menee yhden ihmisen elämiseen ja kodin hankintoihin.

        Jos olet yh saat aina minimissään sen 150€ per lapsi joko isältä tai Kelalta!


      • Ei aina
        Parempi olla yh kirjoitti:

        NIin ja miettikää jos yh onkin parisuhteessa isän kanssa joka on työtön niin työttömyysrahaan lapsikorotus on vain n. 50€ per lapsi eli isä voi osallistua lapsen elatukseen periaatteessa vain tuolla summalla ja loput kustantaa sitten äiti. Kelan työttömyyskorvaus (ilman lapsikorotusta) on niin pieni että ei siitä perussummassa enää lapsia elätetä vaan kaikki menee yhden ihmisen elämiseen ja kodin hankintoihin.

        Jos olet yh saat aina minimissään sen 150€ per lapsi joko isältä tai Kelalta!

        "Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea."

        Ei siis aina saa sitä 150 euroa... Muita syitä voi olla muun muassa vanhempien yhteinen sopimus, se että lapsi on etävanhemmallaan 8-15 päivää kuussa, lähivanhemman tulot ovat paljon isommat kuin etävanhemman jne...

        Näissä tapauksissa siis Kela ei maksa mitään erotuksia.


      • Kannattaa ottaa 151
        Ei aina kirjoitti:

        "Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea."

        Ei siis aina saa sitä 150 euroa... Muita syitä voi olla muun muassa vanhempien yhteinen sopimus, se että lapsi on etävanhemmallaan 8-15 päivää kuussa, lähivanhemman tulot ovat paljon isommat kuin etävanhemman jne...

        Näissä tapauksissa siis Kela ei maksa mitään erotuksia.

        Ok mutta niissä tapauksissa missä mitään luonapitovähennyksiä ei ole niin taattu on aina se 151€. Mitenköhän muuten tilanteissa joissa kummatkin ovat työttömiä tai muuten erittäin pienituloisisa ei kai mitään luonapitovähennyksiä kannata tehdä koska siloin lähi ei saa täyttä Kelan etuutta mutta jos luonapitovännyksiä ei ole niin lähi saa aina tuon Kelan tuen minimissään. Luulisi että tällöin etälle on aivan sama (jos siis on vaikka työtön) kun ei kuitenkaan elareita omasta pussistaan maksaisi vaan ne maksaa Kela jos taas vanhemmat tekevät päätöksen että elareita ei makseta puolin toisin koska lapset on 50/50 kummallakin niin lapselle ei tipu mitään elaria Kelalta siiloinkin jos vanhemmat ovat vaikka työttömiä?


      • nolla sopimuksen saa
        8+9 kirjoitti:

        "Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä. Täysi elatustuki on 151,85 e/kk.

        Kela voi maksaa elatustuen vähennettynä, jos elatusapu on vahvistettu täyttä elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen takia. Tällöin saat Kelasta elatustuen ja elatusavun erotuksen sekä lisäksi elatusvelvolliselta elatusavun. Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea."

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301208100446HL?OpenDocument

        Täysi on mielestäni sama kuin maksimisumma. 151,85euroa on mielestäni paljon rahaa millä saa lapselle kuussa jo vaikka mitä hankintoja ja silti aina täällä kitistään ja valitetaan, että saadaan vain MINIMISUMMA ehkä teidän pitäisi kirjoittaa nollasopimus jos 150euroa on tosissaan niin minimisumma teille.

        Kyllä nollasopimuksia kirjoitetaan ja koska elatusmaksu on sopimusasia, jos kumpikaan vanhemmista ei saa kelalta mitään tukia. Tässä tapauksessa kela ei myöskään makso ko reilua 150 koska mitään elatusmaksuakaan ei ole määrätty. Kela maksaa sen vaan jos maksajalla ei ole varaa..ei silloin kun se on tietoinen sopimus. Muutenhan kannattaisi tehdä nollasopimus ja maksattaa kelalla koko hoito. Järki hoi!!!


      • isukki82
        sosuupaholainen kirjoitti:

        En ole, mutta kun minä olen tottunut sanomaan, että minimi on 0 euroa, ja täällä yksi väitti, että 0 nolla ei voi olla minimi, koska se se ole mitään, ajattelin että sitten sen täytyy olla 0,01 :). Olen edelleenkin sitä mieltä että minimi elatusapu on 0 euroa. Eihän se mitään ole, mutta nolla minä elatussopimuksiin kirjoitan, joten minusta se on minimi.

        Minä en maksa kahdesta lapsesta senttiäkään. Asia on sovittu lasten äidin kanssa lastenvalvojalla. Elatussopimusta ei vaan kertakaikkiaan ole tehty. Lapset asuvat vuoroviikoin luonani.


      • tyhjätynnöri kolisee
        sossupaholainen kirjoitti:

        En takerrru siihen, että käytät vääriä termeja, vaan siihen että 151,85 ei ole mikään minimi. Ei elatusavun eikä elatustuen eikä minkään muunkaan.
        Esimerkiksi laaja tapaamisoikeus (tyyppiä viikko/viikko) voi olla syynä siihen, että elatusapu vahvistetaan pienemmäksi kuin 151,85, eikä Kela silloin maksa elatustukea, jos elatusvelvollisella olisi taloudellisesti varaa suurempaan elatusapuun.

        Edes puolet ja puolet ei poista elausmaksua.:


        http://www.om.fi/omju20072.htm
        Elatusapuohjeen rahamäärien indeksitarkistus 2013 alusta

        Sosiaali- ja terveysministeriö julkisti 18.12.2012 kuntatiedotteen elatusapuohjeen rahamäärien korottamisesta.

        Lapsen elatuksesta aiheutuneet kustannukset ovat muuttuneet vuonna 2007 julkistetun ohjeen jälkeen. Jotta ohje lapsen elatusavun suuruuden arvioimiseksi säilyttäisi ajanmukaisuutensa, elatusavun rahamääriin tehdään indeksitarkistus kalenterivuosittain.

        Elatusapuohjeessa olevat rahamäärät ovat 1.1.2013 lukien seuraavat:

        kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
        lapsen ollessa 0–6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
        lapsen ollessa 7–12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
        lapsen ollessa 13–17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.

        kohta 3.3.1.2.: Yleisten elinkustannusten määränä pidetään:
        yksin asuvan henkilön tai yksinhuoltajan osalta 583 euroa kuukaudessa; ja
        avioliitossa, avioliitonomaisessa suhteessa tai muussa parisuhteessa elävän henkilön osalta 490 euroa kuukaudessa.

        kohta 3.3.6.4. Jos vanhemman aviopuoliso on hyväksyttävästä syystä kokonaan tai osaksi vanhemman elatuksen varassa, vanhempi saa vähentää aviopuolisonsa yleisiin elinkustannuksiin ja asumiskustannuksiin tarvittavan määrän. Vähennyksen enimmäismäärä on kuitenkin yleisten elinkustannusten osalta 490 euroa kuukaudessa ja asumiskustannusten osalta 3.3.2.kohdan 1–5 kappaleen mukaan laskettu määrä.

        kohta 3.3.6.5. Jos vanhemman avopuoliso on avopuolisoiden yhteisen lapsen hoidon vuoksi kokonaan tai osaksi vanhemman elatuksen varassa, vanhempi saa vähentää avopuolisonsa elinkustannuksiin tarvittavan määrän, kuitenkin enintään 244 euroa kuukaudessa.

        kohta 3.3.7. Lapsen tapaamisoikeuden toteuttamisesta aiheutuvat matkakustannukset otetaan huomioon sen vanhemman elatuskyvyn vähennyksenä, joka vastaa niistä. Kustannukset otetaan huomioon halvimman tarkoituksenmukaisen matkustustavan käyttämisestä aiheutuvien kustannusten mukaisesti. Vähennyksen saa kuitenkin tehdä vain siltä osin kuin kustannusten määrä lasta kohden ylittää 117 euroa kuukaudessa. Vähennyksen enimmäismäärä on 117 euroa kuukaudessa lasta kohden.

        kohta 4.2.1. Luonapitovähennyksen määrä ilmenee seuraavasta taulukosta:

        Luonapidon määrä keskimäärin
        0–6-vuotias lapsi 7–12-vuotias lapsi 13–17-vuotias lapsi

        alle 7 yötä kuukaudessa ei vähennystä ei vähennystä ei vähennystä

        7–9 yötä kuukaudessa

        30,50 € 32,50 € 36,00 €

        10–12 yötä kuukaudessa


        41,00 € 44,00 € 50,00 €

        13–15 yötä kuukaudessa


        53,00 € 57,00 € 62,50 €

        Lisätietoja elatusapuohjeen rahamäärien indeksikorotuksesta sosiaali- ja terveysministeriössä antaa:
        lakimies Liisa Holopainen, puh. 02951 63408


      • tynnyri täynnä
        tyhjätynnöri kolisee kirjoitti:

        Edes puolet ja puolet ei poista elausmaksua.:


        http://www.om.fi/omju20072.htm
        Elatusapuohjeen rahamäärien indeksitarkistus 2013 alusta

        Sosiaali- ja terveysministeriö julkisti 18.12.2012 kuntatiedotteen elatusapuohjeen rahamäärien korottamisesta.

        Lapsen elatuksesta aiheutuneet kustannukset ovat muuttuneet vuonna 2007 julkistetun ohjeen jälkeen. Jotta ohje lapsen elatusavun suuruuden arvioimiseksi säilyttäisi ajanmukaisuutensa, elatusavun rahamääriin tehdään indeksitarkistus kalenterivuosittain.

        Elatusapuohjeessa olevat rahamäärät ovat 1.1.2013 lukien seuraavat:

        kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
        lapsen ollessa 0–6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
        lapsen ollessa 7–12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
        lapsen ollessa 13–17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.

        kohta 3.3.1.2.: Yleisten elinkustannusten määränä pidetään:
        yksin asuvan henkilön tai yksinhuoltajan osalta 583 euroa kuukaudessa; ja
        avioliitossa, avioliitonomaisessa suhteessa tai muussa parisuhteessa elävän henkilön osalta 490 euroa kuukaudessa.

        kohta 3.3.6.4. Jos vanhemman aviopuoliso on hyväksyttävästä syystä kokonaan tai osaksi vanhemman elatuksen varassa, vanhempi saa vähentää aviopuolisonsa yleisiin elinkustannuksiin ja asumiskustannuksiin tarvittavan määrän. Vähennyksen enimmäismäärä on kuitenkin yleisten elinkustannusten osalta 490 euroa kuukaudessa ja asumiskustannusten osalta 3.3.2.kohdan 1–5 kappaleen mukaan laskettu määrä.

        kohta 3.3.6.5. Jos vanhemman avopuoliso on avopuolisoiden yhteisen lapsen hoidon vuoksi kokonaan tai osaksi vanhemman elatuksen varassa, vanhempi saa vähentää avopuolisonsa elinkustannuksiin tarvittavan määrän, kuitenkin enintään 244 euroa kuukaudessa.

        kohta 3.3.7. Lapsen tapaamisoikeuden toteuttamisesta aiheutuvat matkakustannukset otetaan huomioon sen vanhemman elatuskyvyn vähennyksenä, joka vastaa niistä. Kustannukset otetaan huomioon halvimman tarkoituksenmukaisen matkustustavan käyttämisestä aiheutuvien kustannusten mukaisesti. Vähennyksen saa kuitenkin tehdä vain siltä osin kuin kustannusten määrä lasta kohden ylittää 117 euroa kuukaudessa. Vähennyksen enimmäismäärä on 117 euroa kuukaudessa lasta kohden.

        kohta 4.2.1. Luonapitovähennyksen määrä ilmenee seuraavasta taulukosta:

        Luonapidon määrä keskimäärin
        0–6-vuotias lapsi 7–12-vuotias lapsi 13–17-vuotias lapsi

        alle 7 yötä kuukaudessa ei vähennystä ei vähennystä ei vähennystä

        7–9 yötä kuukaudessa

        30,50 € 32,50 € 36,00 €

        10–12 yötä kuukaudessa


        41,00 € 44,00 € 50,00 €

        13–15 yötä kuukaudessa


        53,00 € 57,00 € 62,50 €

        Lisätietoja elatusapuohjeen rahamäärien indeksikorotuksesta sosiaali- ja terveysministeriössä antaa:
        lakimies Liisa Holopainen, puh. 02951 63408

        5.4 Luonapitovähennys

        Jos lapsesta erossa asuva vanhempi pitää säännöllisesti lasta luonaan, elatusavun
        määrästä tehdään ohjeen mukaan niin sanottu luonapitovähennys. Luonapitovähennys
        on määrältään mitoitettu siten, että se vastaa niitä lapsen päivittäisiä välttämättömiä
        elinkustannuksia, jotka lapsesta erossa asuvan vanhemman tosiasiallisesti
        vähintään on suoritettava pitäessään lasta luonaan ja joiden suorittamisesta
        lapsen kanssa asuva vanhempi vastaavasti vapautuu. Tällaisia luonapitoon välittömästi liittyviä elinkustannuksia aiheutuu erityisesti lapsen ravinnosta luonapitoaikana,
        mutta vähäiseltä osalta myös lapsen henkilökohtaisesta hygieniasta sekä
        virkistys- ja harrastustoiminnasta. Koska näihin kustannuseriin keskimäärin käytettävä
        rahamäärä riippuu kulutustutkimusten mukaan lapsen iästä, myös luonapitovähennyksen
        määrä riippuu ohjeen mukaan siitä, mihin ikäryhmään lapsi kuuluu.

        Esimerkiksi lapsen vaatteista ja jalkineista, harrastusvälineistä ja terveydenhoidosta
        aiheutuvia kustannuksia ei ole otettu huomioon luonapitovähennyksen määrässä.
        Vastuun tällaisten kustannusten kattamisesta katsotaan kuuluvan viime kädessä
        lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle. Yksiselitteinen vastuunjako on perusteltu,
        jotta vältetään riitaisuudet siitä, onko lapsesta erossa asuva vanhempi tosiasiallisesti
        osallistunut esimerkiksi vaatemenojen kattamiseen luonapidon laajuuden.

        "Esimerkiksi lapsen vaatteista ja jalkineista, harrastusvälineistä ja terveydenhoidosta
        aiheutuvia kustannuksia ei ole otettu huomioon luonapitovähennyksen määrässä.
        Vastuun tällaisten kustannusten kattamisesta katsotaan kuuluvan viime kädessä
        lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle."

        Eli jos käytetään tuota oikeusministeriön luonapitovähennystä ei etän tarvitse maksaa pyöristä, vaatteista harrastusvälineistä yms puolia. Luonapitovähennyksen määrän on katsottu kattavan etän luona vain ruoan sekä uimahalliliput yms mitä lapsi etällä tekee.
        Hyvin usein vanhemmat keskenään sopivat viikko-viikko tapauksissa maksavansa kaikesta puolet ilman elareita jottei lapsen tarvitse muuttaa viikottain reppu selässä, ne ovat näitä lapsiaan ajattelevia vanhempia eikä elarilaskelmia tuijottavia työttömiä lähi äippiä.


      • turhaa rähinää
        Ei aina kirjoitti:

        "Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea."

        Ei siis aina saa sitä 150 euroa... Muita syitä voi olla muun muassa vanhempien yhteinen sopimus, se että lapsi on etävanhemmallaan 8-15 päivää kuussa, lähivanhemman tulot ovat paljon isommat kuin etävanhemman jne...

        Näissä tapauksissa siis Kela ei maksa mitään erotuksia.

        Älä jauha tyhjää
        13-15 yötä kuukaudessa vähentää suurimmillaan 62,50 €/kk elatusapua.

        http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/-/view/1846511
        Täällä pinnarit jauhaa perättömyyksiä auttaa varmaan pakon edessä kestämään sen vääryyden että joutuu elättämään siittämäsä lapsen.


    • eipä riitä

      160e/kk, lapsi 7v.

      • En usko 69

        Siis elarit 160, lapsilisät yh-korotuksella 150e ja oma puolikkaasi elatuksesta 160e eli yhteensä 470e on varattu lapsen elatukseen, ja se ei riitä tuon ikäiselle??????? Et voi olla tosissasi.


    • fkdjksdfjk

      Miellä elareista vasta taistellaan. Etällä on sesonkityyppinen työ, saa välillä vain 500-1000 euroa, mutta sesonkiaikana tienaa ihan hyvin. Lastenvalvoja katsoi pelkkiä vuosituloja, mutta ymmärrän minäkin lähivanhempana ettei 500 eurosta makseta 200 euron elareita. Lastenvalvoja oli kyllä tosi tyly ja ei suostunut neuvomaan mitä tällaisessa tapauksessa voi tehdä.

      Eli jos teemme etän kanssa sopimuksen, että jos hänen kuukausitulonsa ovat alle 1000 euroa hänen ei tarvitse maksaa mitään, en ilmeisesti kuitenkaan saa Kelaltakaan silloin mitään? Ja sitten kun etä tienaa sesonkiaikana "hyvin", etä maksaa n. 150 euroa/kk.

      Tosi vaikea määritellä elareita, jos tulot eivät ole säännöllisiä, en nyt halua, että etävanhempi ajautuu taloudellliseen ahdinkoon maksujen takia, mutta miten Kela mahtaa suhtautua, jos elareita maksetaan kuukausittain todellisten kulujen mukaan ja haetaan sitten loppu Kelalta? Ilman elareita on taas minullakin tiukkaa.

      • hgyhhee

        Eikö etävanhempi osaa säästää silloin kun tienaa hyvin? Kun elarit lasketaan vuositulojen mukaan, niin silloinhan pitäisi olla mahdollista säästää hyvinä päivinä pahoja päiviä varten. Eikös?


    • Etä

      Ja sittenhän vois myös kirjoittaa siihen miten lasten kanssa oleminen on hoidettu.
      Ihan kiinnostuksesta.
      Itellä vko/vko ja elarit 350e/kk ,tyttö 7v,poika 4v.

      • pöllöpöllömpipöllöin

        Jos lapset ovat yhtäpaljon äitin ja isän luona, esim. viikko/viikko vuorotellen, miksi kumpikaan silloin maksaa elatusmaksuja? Ja varsinkin jos molemmat osallistuvat isompiin hankintoihin tasapuolisesti...
        Tiedän tapauksen jossa isä maksaa elatusmaksuja vaikka lapset ovat hänellä puolet ajasta. On tämä elämä ihmeellistä välillä.


      • heeeeep
        pöllöpöllömpipöllöin kirjoitti:

        Jos lapset ovat yhtäpaljon äitin ja isän luona, esim. viikko/viikko vuorotellen, miksi kumpikaan silloin maksaa elatusmaksuja? Ja varsinkin jos molemmat osallistuvat isompiin hankintoihin tasapuolisesti...
        Tiedän tapauksen jossa isä maksaa elatusmaksuja vaikka lapset ovat hänellä puolet ajasta. On tämä elämä ihmeellistä välillä.

        Ymmärrän elarit silloin siinä tapauksessa, jos lähivanhempi on hyvin varaton (esim opiskelija, työtön vasten tahtoaan, hoitovapaalla, eläkkeellä tms.), mutta etävanhempi töissä käyvä. Lähivanhemmalla voisi olla vaikeuksia huolehtia lasten jokapäiväisistä tarpeista ilman tuloja, mutta hän voi silti olla hyvä vanhempi kaikilla muilla tavoilla.

        Mikäli molemmat vanhemmat käyvät töissä, ja lapsen menot maksetaan puoliksi, ei elatusmaksuja tarvita.


      • pöllöpöllömpipöllöin
        heeeeep kirjoitti:

        Ymmärrän elarit silloin siinä tapauksessa, jos lähivanhempi on hyvin varaton (esim opiskelija, työtön vasten tahtoaan, hoitovapaalla, eläkkeellä tms.), mutta etävanhempi töissä käyvä. Lähivanhemmalla voisi olla vaikeuksia huolehtia lasten jokapäiväisistä tarpeista ilman tuloja, mutta hän voi silti olla hyvä vanhempi kaikilla muilla tavoilla.

        Mikäli molemmat vanhemmat käyvät töissä, ja lapsen menot maksetaan puoliksi, ei elatusmaksuja tarvita.

        En oikeen ymmärrä käsitteitä lähivanhempi/etävanhempi jos lapset asuvat tasapuolisesti molempien luona. Ja varsinkaan silloin kun sopimukset on tehty viranomaisten kanssa yhteisymmärryksessä. Kumpi olisi tälläsessa tapauksessa se lähivanhempi?


      • asfgthgjetywrtgsdg
        heeeeep kirjoitti:

        Ymmärrän elarit silloin siinä tapauksessa, jos lähivanhempi on hyvin varaton (esim opiskelija, työtön vasten tahtoaan, hoitovapaalla, eläkkeellä tms.), mutta etävanhempi töissä käyvä. Lähivanhemmalla voisi olla vaikeuksia huolehtia lasten jokapäiväisistä tarpeista ilman tuloja, mutta hän voi silti olla hyvä vanhempi kaikilla muilla tavoilla.

        Mikäli molemmat vanhemmat käyvät töissä, ja lapsen menot maksetaan puoliksi, ei elatusmaksuja tarvita.

        Työtön vasten tahtoaan? Eivätköhän kuule kaikki työttömät ole nimenomaan vastoin tahtoaan työttöminä. Äläkä nyt missään nimessä esitä että joku tahtoo olla työtön ihan vain elelläkseen yhteiskunnan siivellä, työmarkkinatuki kahden lapsen yh:lle on verojen jälkeen noin 650e. Se ei todellakaan houkuttele ketään jättäytymään pois työstä.


      • Etä
        pöllöpöllömpipöllöin kirjoitti:

        Jos lapset ovat yhtäpaljon äitin ja isän luona, esim. viikko/viikko vuorotellen, miksi kumpikaan silloin maksaa elatusmaksuja? Ja varsinkin jos molemmat osallistuvat isompiin hankintoihin tasapuolisesti...
        Tiedän tapauksen jossa isä maksaa elatusmaksuja vaikka lapset ovat hänellä puolet ajasta. On tämä elämä ihmeellistä välillä.

        350e:tä perustuu 3 vuoden takaa kun molemmat kokopäiväisesti päiväkodissa ja laskut sen mukaan aika korkeita, ja sen vielä ymmärsin kun paperit tehtiin kun lapset exällä kirjoilla, nyt tyttö koulussa ja laskut romahtaneet alle satasen. Lähin palkka suomen normi eli noin 1500etä jää käteen. Itellä pari hunttia parempi mutta piennemmät asumiskulut. (miksköhän?).
        Sossun mukaan tämä ei kuitenkaan vaikuta elareihin, MUTTA kun ne jostain saivat tiedon että vaihtaisin mahdollisesti duunia ja palkka nousisi. Silloin puhelin soi saman tien ja muistutettiin että jos minun tulot paranee elarit pitäis uudestaan laskeuttaa.
        En ymmärrä miksi maksan lasteni asumisen exällä jos he kummiskin ovat yhtä paljon minulla?
        Exähän on itse valinnut kalliin asumis muotonsa (rivari 4h k s) ja lastenvalvojan mukaan asumiskulut on se syy???
        On se niin hieno,hyvä ja puolueeton se lastenvalvoja


      • sossupaholainen
        Etä kirjoitti:

        350e:tä perustuu 3 vuoden takaa kun molemmat kokopäiväisesti päiväkodissa ja laskut sen mukaan aika korkeita, ja sen vielä ymmärsin kun paperit tehtiin kun lapset exällä kirjoilla, nyt tyttö koulussa ja laskut romahtaneet alle satasen. Lähin palkka suomen normi eli noin 1500etä jää käteen. Itellä pari hunttia parempi mutta piennemmät asumiskulut. (miksköhän?).
        Sossun mukaan tämä ei kuitenkaan vaikuta elareihin, MUTTA kun ne jostain saivat tiedon että vaihtaisin mahdollisesti duunia ja palkka nousisi. Silloin puhelin soi saman tien ja muistutettiin että jos minun tulot paranee elarit pitäis uudestaan laskeuttaa.
        En ymmärrä miksi maksan lasteni asumisen exällä jos he kummiskin ovat yhtä paljon minulla?
        Exähän on itse valinnut kalliin asumis muotonsa (rivari 4h k s) ja lastenvalvojan mukaan asumiskulut on se syy???
        On se niin hieno,hyvä ja puolueeton se lastenvalvoja

        On olemassa käräjäoikeus, joka voi päättää elatusavun suuruudesta. Ei kenenkään ole pakko lastenvalvojan luona sopimusta tehdä. Pitää osata sanoa ei silloin kun on ein sanomisen aika, eikä syyttää jälkeenpäin, että enhän minä, mutta kun lastenvalvoja pakotti. Lastenvalvoja laskee ohjeen mukaan, mutta ketään ei voi pakottaa tekemään sopimusta vasten tahtoaan!


      • ghg
        pöllöpöllömpipöllöin kirjoitti:

        En oikeen ymmärrä käsitteitä lähivanhempi/etävanhempi jos lapset asuvat tasapuolisesti molempien luona. Ja varsinkaan silloin kun sopimukset on tehty viranomaisten kanssa yhteisymmärryksessä. Kumpi olisi tälläsessa tapauksessa se lähivanhempi?

        Se jonka luokse lapsen posti tulee ja jonka tilille kela maksaa lapsilisän. Toki silloin lähivanhempi on vain käsite paperilla.


      • edel.
        asfgthgjetywrtgsdg kirjoitti:

        Työtön vasten tahtoaan? Eivätköhän kuule kaikki työttömät ole nimenomaan vastoin tahtoaan työttöminä. Äläkä nyt missään nimessä esitä että joku tahtoo olla työtön ihan vain elelläkseen yhteiskunnan siivellä, työmarkkinatuki kahden lapsen yh:lle on verojen jälkeen noin 650e. Se ei todellakaan houkuttele ketään jättäytymään pois työstä.

        On huomattavan paljon ihmisiä, jotka ovat tyytyväisiä siihen summaan, kunhan ei tarvitse käydä töissä. Ja kun herkkuna siihen päälle saa ehkä hulppeat elarit.;) Olet hyvin sinisilmäinen, jos luulet toisin.


      • 67w4j855
        edel. kirjoitti:

        On huomattavan paljon ihmisiä, jotka ovat tyytyväisiä siihen summaan, kunhan ei tarvitse käydä töissä. Ja kun herkkuna siihen päälle saa ehkä hulppeat elarit.;) Olet hyvin sinisilmäinen, jos luulet toisin.

        Mihin perustuu väittämäsi siitä huomattavan moni elää onnellisena minimitoimeentulolla eikä tahdo töihin? Tunnetko sinä nämä ihmiset henkilökohtaisesti? Ja että ihan herkkuna vielä hulppeita elareita :D Sinä taidat olla sekä tyhmä että lapsellinen. Tai katkera etäisä joka ihan vakavissaan kuvittelee että yhteiskunnan tuella ja "hulppeilla elareilla" elellään tyytyväisenä vailla huolta huomisesta, eikä töihin edes haluta mennä.

        Miten tällä palstalla tuntuu olevan ihan yleinen käsitys että yh-äiti on automaattisesti työtävieroksuva hylkiö, jonka elämäntarkoitus eron jälkeen on nyhtää mahdollisimman paljon rahaa yhteiskunnalta ja eksältä ja siinä sivussa tehdä eksän elämästä helvettiä? Että jos se yh sattuu jäämään työttömäksi niin sekin johtuu tottakai siitä että halutaan elää yhteiskunnan ja eksän siivellä. Ikäänkuin se yh-titteli tekisi ihmisestä automaattisesti yhteiskunnan siipeilijän, vaikka olisi ydinperhaikana ollut professorina yliopistossa niin eron tullessa edessä on sossunrahoilla elely ja eksän piinaaminen? Miksi minä edes luen tätä vajukkipalstaa? Niin, miksi?


      • edel.
        67w4j855 kirjoitti:

        Mihin perustuu väittämäsi siitä huomattavan moni elää onnellisena minimitoimeentulolla eikä tahdo töihin? Tunnetko sinä nämä ihmiset henkilökohtaisesti? Ja että ihan herkkuna vielä hulppeita elareita :D Sinä taidat olla sekä tyhmä että lapsellinen. Tai katkera etäisä joka ihan vakavissaan kuvittelee että yhteiskunnan tuella ja "hulppeilla elareilla" elellään tyytyväisenä vailla huolta huomisesta, eikä töihin edes haluta mennä.

        Miten tällä palstalla tuntuu olevan ihan yleinen käsitys että yh-äiti on automaattisesti työtävieroksuva hylkiö, jonka elämäntarkoitus eron jälkeen on nyhtää mahdollisimman paljon rahaa yhteiskunnalta ja eksältä ja siinä sivussa tehdä eksän elämästä helvettiä? Että jos se yh sattuu jäämään työttömäksi niin sekin johtuu tottakai siitä että halutaan elää yhteiskunnan ja eksän siivellä. Ikäänkuin se yh-titteli tekisi ihmisestä automaattisesti yhteiskunnan siipeilijän, vaikka olisi ydinperhaikana ollut professorina yliopistossa niin eron tullessa edessä on sossunrahoilla elely ja eksän piinaaminen? Miksi minä edes luen tätä vajukkipalstaa? Niin, miksi?

        Ensinnäkin, olen lähi äippä, en etä isä. Arviosi minusta meni pahasti pieleen.

        Ja kyllä, sekä harrastukseni että vapaaehtoistyön kautta tunnen hyvin erilaisia ihmisiä, ja tiedän ison joukon ns, vapaaehtoisia työttömiä. Myös niitä, joilla on lapsia. Olen heistä myös lukenut, kuullut tuttavilta jne. Älä ummista silmiäsi, vaikka et itse sellainen olisikaan.

        Itse olen opiskelija, joka pärjää omillaan. Minulla on vahva perinteinen ahkeran työnteon moraali, ja olen hyvin tietoinen siitä, että toisinaan siitä huolimatta joskus on rahat tiukilla. Silloin etävanhempi voi auttaa, jos kokee sen oikeaksi. Mutta ei liikaa. Ei ikinä mitään 300e/kk elareita, koska lapsi ei milloinkaan sellaisia tarvitse.

        ps. Työmarkkinatuki on enemmän kuin minun tuloni.


      • iihhihihiiii
        edel. kirjoitti:

        Ensinnäkin, olen lähi äippä, en etä isä. Arviosi minusta meni pahasti pieleen.

        Ja kyllä, sekä harrastukseni että vapaaehtoistyön kautta tunnen hyvin erilaisia ihmisiä, ja tiedän ison joukon ns, vapaaehtoisia työttömiä. Myös niitä, joilla on lapsia. Olen heistä myös lukenut, kuullut tuttavilta jne. Älä ummista silmiäsi, vaikka et itse sellainen olisikaan.

        Itse olen opiskelija, joka pärjää omillaan. Minulla on vahva perinteinen ahkeran työnteon moraali, ja olen hyvin tietoinen siitä, että toisinaan siitä huolimatta joskus on rahat tiukilla. Silloin etävanhempi voi auttaa, jos kokee sen oikeaksi. Mutta ei liikaa. Ei ikinä mitään 300e/kk elareita, koska lapsi ei milloinkaan sellaisia tarvitse.

        ps. Työmarkkinatuki on enemmän kuin minun tuloni.

        Valitettavasti en nähnyt lukea tekstiäsi kunnolla, marttyyrinkruunusi kimalsi kevätauringossa niin kovasti että häikäistyin :D

        Vahva ja perinteinen ahkeran työnteon moraali on oikein kiva juttu, mutta miten se liittyy elatusmaksuihin? Ja onko sinusta ihan tosissaan oikein se, että etävanhempi voi osallistua lapsensa elatukseen "jos kokee sen oikeaksi?" Että jos ei koe, niin ei tokikaan tarvitse osallistua? Eikö se vastuu lapsesta olekaan siis molemmilla vanhemmilla? Mitätöitkö sinä lapsesi isän tosielämässäkin samanlailla kuin täällä? Että ei häntä tarvita edes elättämään lasta, yksin pärjätään kyllä, onhan tässä tätä vahvaa työnteon moraalia?


      • Grammar!
        edel. kirjoitti:

        Ensinnäkin, olen lähi äippä, en etä isä. Arviosi minusta meni pahasti pieleen.

        Ja kyllä, sekä harrastukseni että vapaaehtoistyön kautta tunnen hyvin erilaisia ihmisiä, ja tiedän ison joukon ns, vapaaehtoisia työttömiä. Myös niitä, joilla on lapsia. Olen heistä myös lukenut, kuullut tuttavilta jne. Älä ummista silmiäsi, vaikka et itse sellainen olisikaan.

        Itse olen opiskelija, joka pärjää omillaan. Minulla on vahva perinteinen ahkeran työnteon moraali, ja olen hyvin tietoinen siitä, että toisinaan siitä huolimatta joskus on rahat tiukilla. Silloin etävanhempi voi auttaa, jos kokee sen oikeaksi. Mutta ei liikaa. Ei ikinä mitään 300e/kk elareita, koska lapsi ei milloinkaan sellaisia tarvitse.

        ps. Työmarkkinatuki on enemmän kuin minun tuloni.

        Olisiko siellä opiskelujen ja vapaaehtoistyön lomassa aikaa perehtyä hieman yhdyssanoihinkin? ;)


      • Ellos
        sossupaholainen kirjoitti:

        On olemassa käräjäoikeus, joka voi päättää elatusavun suuruudesta. Ei kenenkään ole pakko lastenvalvojan luona sopimusta tehdä. Pitää osata sanoa ei silloin kun on ein sanomisen aika, eikä syyttää jälkeenpäin, että enhän minä, mutta kun lastenvalvoja pakotti. Lastenvalvoja laskee ohjeen mukaan, mutta ketään ei voi pakottaa tekemään sopimusta vasten tahtoaan!

        Juu ei siellä pakko nimeään ole paperiin panna. Ja voithan itsekin vaatia sitä uudelleen laskutusta, jos kulut ovat pienentyneet.


      • Hobby Hall
        Ellos kirjoitti:

        Juu ei siellä pakko nimeään ole paperiin panna. Ja voithan itsekin vaatia sitä uudelleen laskutusta, jos kulut ovat pienentyneet.

        Pari kuukautta sitten kun vaadin elatusapuun muutosta tulikin tällainen vastaus: "Koska ette tällä hetkelläkään maksa täysiä laskettuja elatusapuja ei niitä lasketa uudelleen kulujen muuttuessa alaspäin."
        Laskentaa ei kyllä sopimus hetkellä koskaan tehtykään, sen teki yllätys, lastenvalvoja kun otin yhteyttä elatusavun muuttamisesta, tällä ne perusteli päätöksensä?!?

        Elatusapu jonka maksan onkin sovittu summa keskenäämme (lähi/etä) kolmisen vuotta sitten lasten silloisiin kuluihin mutta kulut romahtaneet kolmasosaan päivähoidon tarpeen poistuessa.
        Erikoisinta onkin että kyseisessä paperissa (sopimus) lukeekin että summa perustuu lapsien laskuihin koska lapset asuu vuoroviikoin lähi/etä, harrastukset ja vaatteet maksetaan erikseen puoliks..

        Et ei se kyllä ainaskaan mun mukaan ihan oikein se uudelleen laskentakaan mene, vai menikö?


      • sossupaholainen
        Hobby Hall kirjoitti:

        Pari kuukautta sitten kun vaadin elatusapuun muutosta tulikin tällainen vastaus: "Koska ette tällä hetkelläkään maksa täysiä laskettuja elatusapuja ei niitä lasketa uudelleen kulujen muuttuessa alaspäin."
        Laskentaa ei kyllä sopimus hetkellä koskaan tehtykään, sen teki yllätys, lastenvalvoja kun otin yhteyttä elatusavun muuttamisesta, tällä ne perusteli päätöksensä?!?

        Elatusapu jonka maksan onkin sovittu summa keskenäämme (lähi/etä) kolmisen vuotta sitten lasten silloisiin kuluihin mutta kulut romahtaneet kolmasosaan päivähoidon tarpeen poistuessa.
        Erikoisinta onkin että kyseisessä paperissa (sopimus) lukeekin että summa perustuu lapsien laskuihin koska lapset asuu vuoroviikoin lähi/etä, harrastukset ja vaatteet maksetaan erikseen puoliks..

        Et ei se kyllä ainaskaan mun mukaan ihan oikein se uudelleen laskentakaan mene, vai menikö?

        Vie asia oikeuden päätettäväksi.


      • Pullaa31
        iihhihihiiii kirjoitti:

        Valitettavasti en nähnyt lukea tekstiäsi kunnolla, marttyyrinkruunusi kimalsi kevätauringossa niin kovasti että häikäistyin :D

        Vahva ja perinteinen ahkeran työnteon moraali on oikein kiva juttu, mutta miten se liittyy elatusmaksuihin? Ja onko sinusta ihan tosissaan oikein se, että etävanhempi voi osallistua lapsensa elatukseen "jos kokee sen oikeaksi?" Että jos ei koe, niin ei tokikaan tarvitse osallistua? Eikö se vastuu lapsesta olekaan siis molemmilla vanhemmilla? Mitätöitkö sinä lapsesi isän tosielämässäkin samanlailla kuin täällä? Että ei häntä tarvita edes elättämään lasta, yksin pärjätään kyllä, onhan tässä tätä vahvaa työnteon moraalia?

        Eikö etävanhempi voi osallistua lapsen elatukseen muuten kuin maksamalla elareita? Siis jos lapsi käy myös etävanhemmalla paljon, niin tuleehan sillekin kustannuksia.

        Ja mäkin kyllä ajattelen niin, että kun lapsen maailmaan tuo, niin tekee päätöksen huolehtia siitä itse. Jos sitten toinenkin ihminen kokee se oikeaksi, niin siitä vain. Mutta ei toiselta ihmiseltä voi vaatia oikeaoppista moraalia. Se lähtee ihmisestä itsestään. On sitten äiti tai isä. Monilta riidoilta vältyttäis, kun kaikki ajattelis näin. Veikkaan että moni etä maksaisi elarit mielellään, jos olisi saanut ajatuksen itse keksiä, eikä sitä olisi häneltä "vaadittu..."

        Ja ahkeria ihmisiä tähän maahan tarvitaan.


      • Kyllästyttää
        Grammar! kirjoitti:

        Olisiko siellä opiskelujen ja vapaaehtoistyön lomassa aikaa perehtyä hieman yhdyssanoihinkin? ;)

        Voi taivas näitä viisastelijoita... Jos et kahden yhdyssanavirheen takia ymmärtänyt edellistä kirjoitusta, niin sinunkin kannattaisi tehdä jotain muutakin kuin arvostella muita.;)


      • Anonyymi
        edel. kirjoitti:

        On huomattavan paljon ihmisiä, jotka ovat tyytyväisiä siihen summaan, kunhan ei tarvitse käydä töissä. Ja kun herkkuna siihen päälle saa ehkä hulppeat elarit.;) Olet hyvin sinisilmäinen, jos luulet toisin.

        Tyhmä saa olla jos tekee töitä ja rikkoo terveyden ja elää kädestä suuhun silti ..Mielummin ottaa rennosti ja lomailee kädestä suuhun ja kay kuntosalilla päivisin löylyttämässä..


    • weerees

      400 euroa kuukaudessa. Lapsi 16 v.

    • töttöröö

      lapset 15, 14, 10 ja 9-v, saan elatustukea kelalta, joka on 151,85 sinne 18-v asti! Isä töissä käyvä mutta maksaa JOS maksaa ulosottoon jotain, ja loput anoo anteeks. Eikä hän tapaa lapsia ollenkaan eikä osallistu muutenkaan mihinkään hankintoihin.

    • gehthyhwg

      lapset 12v ja 5v, saan elatustuen verran.

    • Tango & Cash

      Etävanhemman ei pitäisi ikinä maksaa euroakaan toiselle vanhemmalle. Sen sijaan etävanhempi voisi tuoda ruokakassin lähivanhemmalle kerran kahdessa viikossa. Kassi sisältäisi sen mitä lapsi syö viikossa. Vaatteita voisi tuoda esim. kerran kuukaudessa. Missään nimessä ei rahaa.

      • yuyruryyu

        Etäkö saa päättää sen, mitä lapsi syö lähin luona? Heh. Ei toimi, eikä ole todellakaan oikein. Mietipä jos lähin perheessä on vaikkapa muitakin jäseniä. Syökö se yksi yhteishuollossa oleva lapsi sitten eri ruokaa kun kaikki muut? Tai pitääkö lähin kokata ruokia, joita ei osaa laittaa? Tai olisiko joissakin tapauksissa lähi valistumeempi terveellisestä ruuasta jne...

        Mutta moraalisesti sun linjoilla jos jatketaan, mutta järkevämmällä tavalla. Elatusmaksut maksetaan kuukausittain jälkikäteen. Lähivanhempi kerää talouden ruoka- ja päivittäistavara kuitit talteen, josta lasketaan lapsen osuus kohtuudella ikään nähden. Lisäksi etävanhempi huolehtii esimerkiksi joka toinen kuukausi lapsen vesimaksuista, osuudesta sähköön, vakuutuslaskut jne... Mutta olisiko hieman hankalaa? Ja myös jos lähivanhemman pitäisi esittää talouden kuitit, niin olisihan se yksityisyyttä loukkaavaa.

        Ajatuksesi on naurettava käytännössä. Luultavasti mietteesi johtuu siitä, ettet luota että rahat todella menisivät lapseen? Oman lapsen kohdaltahan voi melko helposti laskea sen todellisen summan.

        Esimerkiksi lapsi 5v. Ruokaan n. 80e/kk, vesimaksi 15e, vakuutus 20e, vaatteisiin keskimäärin 25e, tarhamaksu vaikkapa 250e, muut menot (synttärilahjat kavereille, sukset, polkupyöröt, kypärät, lelut, huonekalut...) 30e. Yhteensä menot siis 420e. Koska lähivanhempi saa n. 100e lapsilisiä (tai yksin asuessaan 150e, mutta korotus lasketaan virallisesti lähin omaksi tuloksi, joten huomioin vain 100e), jää maksettavaa/kuluja seuraavasti.

        Etä: elareita 160e
        Lähi: 260e (-100e, jotka saa lapsilisänä)= 160e omasta taskusta.

        Mikäli etävanhepi pitää lasta luonaan paljon, jaetaan päivittäismenot kuukauden päivillä. (Muut menot maksaa lähi, vaikka lapsi olisi paljonkin etällä. Ainoastaan jos vesimaksu ei ole kiinteä, senkin voi lisätä tähän. Lapsikohtaisesti, eli ne menot, jotka muuttuvat kun lapsi on isällään) Tässä tapauksessa ruoka 80e, vaatteet 25e, muuta menot 30e. Yht. 135e/30 päivällä= 4,5e/päivä.

        Jos siis etävanhempi pitää tätä lasta luonaan vaikkapa 10 päivää kuussa, hän voi vähentää elatusmaksuista 4,5X 10=45e.

        Tämä systeemi olisi mun mielestä asianmukainen. Näinhän homma ei kuitenkaan toimi.


      • 856857398769io

        Jaa. Maksetaankos ne lapsen asumiskulut maksamakkaralla? Tai vakuutukset? Harrastukset? Lääkkeet? Hygieniatuotteet?

        Ei voi oikeasti olla noin vaikeata lapsen elättäminen eron jälkeen, olisit jättänyt lisääntymättä. Urpå.


      • Ei helppoakaan!
        856857398769io kirjoitti:

        Jaa. Maksetaankos ne lapsen asumiskulut maksamakkaralla? Tai vakuutukset? Harrastukset? Lääkkeet? Hygieniatuotteet?

        Ei voi oikeasti olla noin vaikeata lapsen elättäminen eron jälkeen, olisit jättänyt lisääntymättä. Urpå.

        Oikeassa olet, mutta......
        Mitäs sitten kun yhtäkkiä asuminen huomattavasti kallistuu lähin muuttaessa isompaan. Pitääkö tästäkin etä maksaa? Vaikka alkujaankin lapsella oma huone ollut.
        Vakuutuksetkin poistettiin lähin toimesta koska hänen mielestä turhia.

        Elatusapu on tarpeellinen, mutta se ei toimi puolueettomasti, koska eihän lähin tarvi muutoksista ilmoittaa!


      • afsfasasfasfafsafsaf
        Ei helppoakaan! kirjoitti:

        Oikeassa olet, mutta......
        Mitäs sitten kun yhtäkkiä asuminen huomattavasti kallistuu lähin muuttaessa isompaan. Pitääkö tästäkin etä maksaa? Vaikka alkujaankin lapsella oma huone ollut.
        Vakuutuksetkin poistettiin lähin toimesta koska hänen mielestä turhia.

        Elatusapu on tarpeellinen, mutta se ei toimi puolueettomasti, koska eihän lähin tarvi muutoksista ilmoittaa!

        Mistä muutoksista? Mitkä lähin elämässä tapahtuvat muutokset sinusta vaikuttavat etän elatuskykyyn? Meinaatko että jos lähi saa parempipalkkaisen duunin, pienentää se etän elatusvastuuta? Vai mitä tarkoitat? Katsos kun jokainen on velvollinen osallistumaan lapsensa elättämiseen kykynsä mukaan. Jos sulla on kymppitonnin tulot, sulla on varaa antaa lapselles enemmän ja jos saat sossusta satasen, et pysty antamaan mitään. Jos lähi voittaa kenossa satatonnia, ei se tarkoita sitä että sun ei tarvi enää osallistua lapses elättämiseen. Koska jokainen elättää kykynsä mukaan. Ja jos ruvetaan laskemaan euroja tyyliin "ei tarvi ostaa tuota ku vähemmälläkin pärjää ja mä en ainakaan maksa enempää ku välttämättömän" niin sitten voi jo mennä peilin eteen kysymään itseltään että onko tässä nyt kyseessä minun lapseni elatus vai minun ihan ikiomat rahat, jotka haluan käyttää ihan ite.


      • niiiiinpä
        afsfasasfasfafsafsaf kirjoitti:

        Mistä muutoksista? Mitkä lähin elämässä tapahtuvat muutokset sinusta vaikuttavat etän elatuskykyyn? Meinaatko että jos lähi saa parempipalkkaisen duunin, pienentää se etän elatusvastuuta? Vai mitä tarkoitat? Katsos kun jokainen on velvollinen osallistumaan lapsensa elättämiseen kykynsä mukaan. Jos sulla on kymppitonnin tulot, sulla on varaa antaa lapselles enemmän ja jos saat sossusta satasen, et pysty antamaan mitään. Jos lähi voittaa kenossa satatonnia, ei se tarkoita sitä että sun ei tarvi enää osallistua lapses elättämiseen. Koska jokainen elättää kykynsä mukaan. Ja jos ruvetaan laskemaan euroja tyyliin "ei tarvi ostaa tuota ku vähemmälläkin pärjää ja mä en ainakaan maksa enempää ku välttämättömän" niin sitten voi jo mennä peilin eteen kysymään itseltään että onko tässä nyt kyseessä minun lapseni elatus vai minun ihan ikiomat rahat, jotka haluan käyttää ihan ite.

        Jos lähi saa parempi palkkaisen työn vaikuttaa se tietenkin hänen elatuskykyyn ja näin saattaa pienentää etän elatusvastuuta. Esim lähi on tähän asti elättänyt lapsetaan 30 prosenttia loput etä, lähi saa paremman työn ja hänen elatuskyky nouseekin 50 prosenttiin joten elatussumman pitäisi pienentyä. Nimenomaan jokainen on velvollinen osallistumaan lapsensa elatukseen kykynsä mukaan myös se lähi ;)
        Oikeusministeriön sivuilta löytyy laskelmat mitä lapset suunnilleen kuluttavat.

        Ainoastaan kohtuulliset asumiskulut huomioidaan, joten sinun ei tarvitse kustantaa lähin asuntolainaa. Kohtuulliset asumiskulut ovat kelan tukien luokkaa, joten ei hirmuisesti, mutta samalla tavalla laskelmassa huomioidaan etänkin asumiskuluiksi vain kohtuulliset asumiskulut. Lapsen osuus on 23prosenttia jos hän on ainut lapsi, joka asunnossa asuu summa pienenee mitä enemmän lapsia on. Jos saa asumistuen kelasta miinustetaan se vuokrasta.


      • Ei helppoa vieläkään
        afsfasasfasfafsafsaf kirjoitti:

        Mistä muutoksista? Mitkä lähin elämässä tapahtuvat muutokset sinusta vaikuttavat etän elatuskykyyn? Meinaatko että jos lähi saa parempipalkkaisen duunin, pienentää se etän elatusvastuuta? Vai mitä tarkoitat? Katsos kun jokainen on velvollinen osallistumaan lapsensa elättämiseen kykynsä mukaan. Jos sulla on kymppitonnin tulot, sulla on varaa antaa lapselles enemmän ja jos saat sossusta satasen, et pysty antamaan mitään. Jos lähi voittaa kenossa satatonnia, ei se tarkoita sitä että sun ei tarvi enää osallistua lapses elättämiseen. Koska jokainen elättää kykynsä mukaan. Ja jos ruvetaan laskemaan euroja tyyliin "ei tarvi ostaa tuota ku vähemmälläkin pärjää ja mä en ainakaan maksa enempää ku välttämättömän" niin sitten voi jo mennä peilin eteen kysymään itseltään että onko tässä nyt kyseessä minun lapseni elatus vai minun ihan ikiomat rahat, jotka haluan käyttää ihan ite.

        Ei vaikuta etän elatuskykyyn mutta, jos lähi päättääkin että tarvii ylimääräisen vierashuoneen ja muttaa isompaan. Sitten tuleekin soitto lapsivalvojalta että pitäis tulla keskustelemaan elatusavun korotuksesta koska lähin asumiskulut ovat nousseet. Sehän tarkoittaa että laskennallisesti myös lasten osuus lähin asumiskuluista nousee, sosiaalissakaan ei kyselty miksi asumiskulut ovat nousseet/oliko muutto tarpeellinen.

        Kysymykseni olikin että onko tämä oikein. Etä maksaa lähin oikuista jossa lapset ovat välikappaleita.


      • niiiinpää
        Ei helppoa vieläkään kirjoitti:

        Ei vaikuta etän elatuskykyyn mutta, jos lähi päättääkin että tarvii ylimääräisen vierashuoneen ja muttaa isompaan. Sitten tuleekin soitto lapsivalvojalta että pitäis tulla keskustelemaan elatusavun korotuksesta koska lähin asumiskulut ovat nousseet. Sehän tarkoittaa että laskennallisesti myös lasten osuus lähin asumiskuluista nousee, sosiaalissakaan ei kyselty miksi asumiskulut ovat nousseet/oliko muutto tarpeellinen.

        Kysymykseni olikin että onko tämä oikein. Etä maksaa lähin oikuista jossa lapset ovat välikappaleita.

        Niin ja nimenomaan laskelmaan pitäisi laskea ainoastaan KOHTUULLISET asumiskulut, summat saat lastenvalvojalta, mutta siellä on ihan taulukot alueittain kuinka paljon maksimissaan saa maksaa tämän kokoiselle perheelle asunto. Ei ole väliä kuinka monta huonetta asunnossa on jos se on silti kohtuullinen. Myös etän asunto laskelmaan lasketaan lapset vaikkeivat he luonasi kirjoilla olisikaan eli jos sinulla on kaksi lasta lasketaan kolmio/neliö sinulle kohtuulliseksi kunhan se on myös kohtuullisen hintainen.
        Sinun ei myöskään tarvitse maksaa näistä lähin oikuista, hän voi viedä asian sitten oikeuteen jos asian katsoo aiheelliseksi.


    • yksinhuoltaja

      meillä isompien lasten isä maksaa n.60e/lapsi, loput tulee kelasta elatus apuna, pienempien lasten isän työttmyysrahasta menee se lapsikorotus pois ja kela maksaa minulle... en tiedä paljonko työttömyys rahasta on se lapsikorotus...

    • xftyhkkkj8756

      11 vuotisa ja elatus 270. Etä ei toki maksa ajallaan. Lapsen koulutehtävät jää tekemättä. Nukkumaan ei koskaan päästä ajallaan, hygieniaa ei hoideta, ei käydä suihkussa eikä vaatteita vaihdeta ja suurimman osan aikaa lapsi on kavereilla jne. mutta aina on etän mukaan ollut "ns" niin mukavaa yhdessä ja ei koskaan mitään ongelmia sanoo hän herra "täydellinen" ja minä revin karvat päästäni ja puren hammasta.
      Eli saan mitä olen tyhmyyttäni tillannut.. harvakseltaan elatusmaksun..nyt lähemmäski vuosi kun viimeksi tuli tilille ja katumusharjoituksia siitä että satuin valitsemaan hänet lapseni isäksi.

    • dapadapa

      Lapset 17v, 15v ja 12v. Etä-äiti maksaa 100,- /per lapsi.

    • jswmjwjsjs

      etä maksaa 100000000000/kk

    • 420 euroa

      Isä maksaa 420e lapsestaan ja kustannan tietenkin lapseni kaikki menot tuosta. Ei riitaa, isä itse ehdotti tuota summaa elatusmaksuksi.

      • jotain rajaa

        Kustannat kaikki lapsen menot isän maksamista rahoista ja valitat ettei riitä? Saat toki myös lapsilisän ja omasta pussistakin pitäisi jotain lapseesi laittaa onhan hän sinunkin lapsesi.


      • afssssssssssssssssss
        jotain rajaa kirjoitti:

        Kustannat kaikki lapsen menot isän maksamista rahoista ja valitat ettei riitä? Saat toki myös lapsilisän ja omasta pussistakin pitäisi jotain lapseesi laittaa onhan hän sinunkin lapsesi.

        Kuka sanoi ettei riitä? Kuka valitti?

        Ei kukaan.

        Luetun ymmärtäminen?


      • Jotain rajaa sentään
        jotain rajaa kirjoitti:

        Kustannat kaikki lapsen menot isän maksamista rahoista ja valitat ettei riitä? Saat toki myös lapsilisän ja omasta pussistakin pitäisi jotain lapseesi laittaa onhan hän sinunkin lapsesi.

        Hahhaa. Ei RIITAA ASIASTA, joko ymmärsit paremmin?


    • 1+10

      tehtiin ns.nollasoppari.

      • tynnörit kolisee

        Täällä elatuspinnarit väittävät ettei kukaan muukaan maksa.
        Tyhjät tynnörit kolisee lujaa

        Ovat kyllä todella aktiivisia.

        Elatusvelvollinen on ainoa joka saa lapsensa kulut veron vähennykseksi.
        Edes 15 yötä kuussa etävanhemmalla ei poista elatusapua kokonaan
        13–15 yötä kuukaudessa 53,00 € - 62,50 €

        vain osan eli pienemmilläänkin jää 89,35 €/kk 13-17 vuotiaasta...


      • tynnyri täynnä
        tynnörit kolisee kirjoitti:

        Täällä elatuspinnarit väittävät ettei kukaan muukaan maksa.
        Tyhjät tynnörit kolisee lujaa

        Ovat kyllä todella aktiivisia.

        Elatusvelvollinen on ainoa joka saa lapsensa kulut veron vähennykseksi.
        Edes 15 yötä kuussa etävanhemmalla ei poista elatusapua kokonaan
        13–15 yötä kuukaudessa 53,00 € - 62,50 €

        vain osan eli pienemmilläänkin jää 89,35 €/kk 13-17 vuotiaasta...

        5.4 Luonapitovähennys

        Jos lapsesta erossa asuva vanhempi pitää säännöllisesti lasta luonaan, elatusavun
        määrästä tehdään ohjeen mukaan niin sanottu luonapitovähennys. Luonapitovähennys
        on määrältään mitoitettu siten, että se vastaa niitä lapsen päivittäisiä välttämättömiä
        elinkustannuksia, jotka lapsesta erossa asuvan vanhemman tosiasiallisesti
        vähintään on suoritettava pitäessään lasta luonaan ja joiden suorittamisesta
        lapsen kanssa asuva vanhempi vastaavasti vapautuu. Tällaisia luonapitoon välittömästi liittyviä elinkustannuksia aiheutuu erityisesti lapsen ravinnosta luonapitoaikana,
        mutta vähäiseltä osalta myös lapsen henkilökohtaisesta hygieniasta sekä
        virkistys- ja harrastustoiminnasta. Koska näihin kustannuseriin keskimäärin käytettävä
        rahamäärä riippuu kulutustutkimusten mukaan lapsen iästä, myös luonapitovähennyksen
        määrä riippuu ohjeen mukaan siitä, mihin ikäryhmään lapsi kuuluu.

        Esimerkiksi lapsen vaatteista ja jalkineista, harrastusvälineistä ja terveydenhoidosta
        aiheutuvia kustannuksia ei ole otettu huomioon luonapitovähennyksen määrässä.
        Vastuun tällaisten kustannusten kattamisesta katsotaan kuuluvan viime kädessä
        lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle. Yksiselitteinen vastuunjako on perusteltu,
        jotta vältetään riitaisuudet siitä, onko lapsesta erossa asuva vanhempi tosiasiallisesti
        osallistunut esimerkiksi vaatemenojen kattamiseen luonapidon laajuuden.

        "Esimerkiksi lapsen vaatteista ja jalkineista, harrastusvälineistä ja terveydenhoidosta
        aiheutuvia kustannuksia ei ole otettu huomioon luonapitovähennyksen määrässä.
        Vastuun tällaisten kustannusten kattamisesta katsotaan kuuluvan viime kädessä
        lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle."

        Eli jos käytetään tuota oikeusministeriön luonapitovähennystä ei etän tarvitse maksaa pyöristä, vaatteista harrastusvälineistä yms puolia. Luonapitovähennyksen määrän on katsottu kattavan etän luona vain ruoan sekä uimahalliliput yms mitä lapsi etällä tekee.
        Hyvin usein vanhemmat keskenään sopivat viikko-viikko tapauksissa maksavansa kaikesta puolet ilman elareita jottei lapsen tarvitse muuttaa viikottain reppu selässä, ne ovat näitä lapsiaan ajattelevia vanhempia eikä elarilaskelmia tuijottavia työttömiä lähi äippiä.


    • veronvähennys elatus

      Maksa vain ruokkosi se on velvollisuutesi.
      Saat ne veron vähennyksiin.

      http://www.om.fi/1182265240526

      lapset 5v, ja 7v, ja 13 v. yht. 1085 €/kk sekä harrastuksiin seuramaksut ja puolet luistimiin suksiin polkupyöriin ja sänkyihin ja vuodevaateisiin.

      Ovat isällä joka toinen viikon vaihde: hakee ja tuo sekä puolet kesälomasta.

      • lissunperjantaiahdis

        Isä siis maksaa kokonaisuudessaan oikeusministeriön summat joista pitäisi vähentää lapsilisät sekä sinun osuutesi elatuksesta ja vielä siihen päälle hän maksaa puolet kaikesta... voi lissu mene vaikka kävelylle välillä.


      • ....................
        lissunperjantaiahdis kirjoitti:

        Isä siis maksaa kokonaisuudessaan oikeusministeriön summat joista pitäisi vähentää lapsilisät sekä sinun osuutesi elatuksesta ja vielä siihen päälle hän maksaa puolet kaikesta... voi lissu mene vaikka kävelylle välillä.

        Kokoomus haluaa alle 24 v. pois peruspäivärahan.
        Mielestäni erolapsen on saatava molemmilta vanhemmiltaan tuo 2013 152 €/kk jos jää työttömäksi silti yhteiskunta maksaa n. 60% hänen elinkustannuksistaan.

        Kun ja Jos erolapsi on työkyvyttömyys eläkkeellä esimerkiksi mielenterveys syistä molempien vanhempien on maksettava tuo 152 €/kk loppu ikänsä.
        Ulosotto ei ota jos tulot ovat alle 1055 € /kk joten ei kohtuutonta että vanhemmat elättävät pilalle menneet tuotoksensa.

        Maailmassa on ihmisiä aivan tarpeeksi ehkäisy on keksitty jos on sukurasitteita ei pidä tehdä lapsia ainakin pitää sitten ne elättää.

        Työkyvyttömyyseläke vanhempien maksettavaksi heti kun tarve todetaan samoin peruspäivärahasta tuo 2x 152 €/kk vanhempien maksettavaksi.
        .


    • KateellinenC

      Lapsi 16, koko ajan olen saanut vain 50e/kk. Plääh... Kela antaa 0eur.

      • sossupaholainen

        Ei kannata olla kateellinen vaan hoitaa asia kuntoon. Miksi etä maksaa vain 50 euroa? Jos hänelä on pienet tulot, sinun kuuluu saada Kelalata. Jos sopimuksesta puuttuu maininta siitä, että syynä on pienet tulot, käykää lisäämässä se lastenvalvojan luona. Jos etällä on varaa maksaa enemmän, tehkäö uusi sopimus lastenvalvojan luona tai jos etä ei suostu, vie asia käräjäoikeuteen.


    • -KK-

      Yksi lapsi, ikää 12v. Elatusmaksu aikaisemmin 300€, nyt yhteisestä sopimuksesta laskettu 150€ (syynä etävanhemman ja lähivanhemman tuloerojen tasaantuminen).

    • jhdhd

      175 €/kk, lapsi täyttää 13 vuotta. Ei tapaamisia eikä muihin kuluihin osallistumista.
      Itse on pienipalkkainen "työläinen", "isällä" lienee monta sataa euroa parempi palkka.

    • Äiti ylijumala?

      Meilläpä lähi-äityli vei elatusasian oikeuteen kun allekirjoitin elarisopparin 2 kk myöhässä. Luulee kai saavansa sieltä enemmän, huoh, kyllä ämmä jaksaa tapella. Aina olen maksanut elarit sopimuksen mukaan (450€ kahdesta lapsesta) mutta ilmeisesti se ei nyt riitä ja haluaa lisää oikeusteitse. Lisäksi maksan lapsilleni vaatteita ym. kun ovat luonani joka toinen viikonloppu. Lähinnä siksi, kun tulevat rääsyissä luokseni. No joo, äitskä se tekee mitä tahtoo eikä edes ymmärrä, että lapset ne taitaa tästä eniten kärsiä. Niin ja lähi-äiti on myös jo vuoden kieltäytynyt tuomasta tai viemästä lapsia luokseni (ennen kuskattiin vuorotellen).

      Haluaa varmaan omaa pahaa oloaan ex-mieheensä eli minuun purkaa. Ei ymmärrä, että lapset rakastavat myös isäänsä. Niin ja se ei tietenkään äiti ylijumallalle sovi, että vaikka toinen lapsi asuisi luonani tai oltaisiin vko/vko lasten kanssa. Noup, rahaa vaan kiitos ja lapsetkin vain kiitos hänellä ! Sairasta... No, onneks erosin ja elän nyt onnellisessa liitossa. Lasten puolesta vaan harmittaa kun äidille ei kelpaa mikään.

      • Kokemusta35

        Ei ole tarkoitus arvostella, mutta kirjoitus ei vaikuta aidolta... Olin itse joskus narsistin uusi uhri. Siis eronneen miehen uusi puoliso. Mies sai exänsä vaikuttamaan vähintäänkin ahneelta kusipäältä. Ja minä tuohduin, raivostuin, inhosin tuota ihmistä...

        Siihen aikaan olisin voinut kirjoittaa "miehen nimissä" juuri tällaisen tekstin, kuin sinä nyt.

        No, kului muutama vuosi. Minulle alkoi pala palalta valjeta, että asiat eivät ole niin kuin luulin. Mies on sairas. Ja hänen exänsä oli vain narsistin uhri. Ehkä ei aina jaksanutn hänkään olla "täydellinen", mutta tänä päivänä ymmärrän häntä ja hänen vaikeuksiaan todella hyvin!

        Minäkin erosin miehestä, kun taakka kasvoi liian pahaksi kasvaa. Miehen oireet vain pahenevat.

        Nyt tämä aiempi ex on miehen sanojen mukaan raivoissaan minulle. En tiedä miksi, kun en mitään pahaa ole hänelle koskaan tehnyt. Mies tietysti taas hämmentää. En ole tästäkään käänteestä vihoissani sille naiselle, koska tiedän jo miten ovela mies voi olla. Ja tiedän myös sen, että tuo nainen ei koskaan kokonaan miehen otteesta irti päässyt. Hieman sinisilmäinen nainen.

        Ehkä sinun kirjoitus oli aito.
        Mutta jos kuitenkin olet se uusi puoliso onnellisesta liitosta, niin vedä hetki henkeä. Asiat saattavat vuosien päästä vaikuttaa hieman erilaisilta.


    • Äiti ylijumala?

      Kyllä mun kirjoitus oli ihan aito. En ole narsisti eikä kirjoitusta ole kirjoittanut minun nykyinen puolisoni.

      Olen eronnut lasteni äidistä n. 8 vuotta sitten, mutta näköjään asiat menevät vieläkin hänen pillinsä mukaan mikä sattuu sekä lapsiin että minuun. Sairas nainen ja hänen elämässään on vaikeuksia myönnän, mutta tarviiko se kostaa minulle ja lapsillemme? Ei mene jakeluun...

      • isistä lähi

        Miten oikeus asian ratkaisi? Vai onko asia vielä käsittelyssä? Sinun kannattaisi nyt vaatia itsellesi lähihuoltajuutta, kun kerran oikeuteen menette. Jos on lähettellyt viestejä yms. säilytä ne kaikki, varmasti on lapsilla parempi luonasi ja loppuu näin kiusanteko jos sinä ostat jatkossa kaikki vaatteet harrastusvälineet yms.


      • ukko alijumala

        Säälin lapsiasi. Minulla ei ole omia lapsia, mutta aikanaan kun tapasin nykyisen mieheni, hänellä oli 2 alaikäistä lasta exänsä kanssa, ja voi niitä lapsiparkoja missä ryöpytyksessä välillä olivat. Isä olisi halunnut muuttaa sopimusta siten että lapset oisivat voineet viipyä vaikkapa to-su joka toine vkl, ei käynyt, syitä ei kerrottu. Rahaa kinuttiin usein vaikka mies oli maksanut elatusmaksuja jo *förskottina* usealta kuukaudelta, ja hankki lapsille urheiluvälineitä, vaatteita yms yms. Ex pisti jopa lapset soittamaan isälleen ja vaatimaan lisää rahaa. Ota yhteys lastenvalvojaan, sieltä saat apua (ainakin mieheni lasten asiat selkenivät huomattavasti sitä kautta). Pidä lastesi puolta, se mikä on heille parhaaksi.


    • yazzmiina

      lasten isä maksaa lastenvalvojan määräämän rlarutukea vastaavan summan ja lisäksi maksaa harrstuksista puolet eli aika kivasti

    • Elatustuki

      ei vaihtele- elatustuki on kiinteä noin 157 eur/ lapsi
      "Elatustuki, paljon saatte per lapsi - galluppi!"

      • Narsismituki

        vaihtelee- elatustuki on kiinteä noin 0 eur/ lapsi/ kk;
        ei elatusta "yksinhltajalla"- tarkoitushakuiselle
        vieraannuttaja "äidille- ja viranomaisille"
        "Narsismituki, paljon saatte per lapsi - narsismia!"


      • Anonyymi

        Älä valehtele - elaytustukea ei ole vieraannyttaja äidille ja/ tai Raision "lastensuojelun viranomaisille, lastenvalvojalle" maksettu 1.5.2007 alkaen Turun käräjäoikeuden lainvoimaisella tuomiolla. Sitä saa mitä tilaa...


      • Anonyymi

        Olet väärässä Petri Kettula, kettulapete@.
        Älä valehtele taas - elatustukea ei ole vieraannuttaja äidille ja/ tai Raision kaupungin "lastensuojelun viranomaisille, lastenvalvojalle" koskaan maksettu 1.5.2007 alkaen Turun käräjäoikeuden lainvoimaisella tuomiolla. Sitä saa mitä tilaa...Elatustukea- ja pian ei ole osaan maksettu vieraannutetulle lapsille Raisuon kaupungin rikolsessa menetelyssä eikä koskaan makseta. Ime siitä Petri Kettula, kettulapete@


      • Anonyymi

        Olet väärässä Petri Kettula, kettulapete@.
        Älä valehtele taas - elatustukea ei ole vieraannuttaja äidille ja/ tai Raision kaupungin "lastensuojelun viranomaisille, lastenvalvojalle" koskaan maksettu 1.5.2007 alkaen Turun käräjäoikeuden lainvoimaisella tuomiolla. Sitä saa mitä tilaa...Elatustukea- ja apua ei ole osaan maksettu vieraannutetulle lapsille Raision kaupungin rikolliessa menetelyssä eikä sitä koskaan makseta. Raision kaupunki syyllistynyt lapsen- ja ihmisoikeus rikokseen, sekä perättömään lausumaan tuomioistuimessa lasten osuhteista 27.5.2008. Ime siitä Petri Ketula, kettulapete@


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä Petri Kettula, kettulapete@.
        Älä valehtele taas - elatustukea ei ole vieraannuttaja äidille ja/ tai Raision kaupungin "lastensuojelun viranomaisille, lastenvalvojalle" koskaan maksettu 1.5.2007 alkaen Turun käräjäoikeuden lainvoimaisella tuomiolla. Sitä saa mitä tilaa...Elatustukea- ja apua ei ole osaan maksettu vieraannutetulle lapsille Raision kaupungin rikolliessa menetelyssä eikä sitä koskaan makseta. Raision kaupunki syyllistynyt lapsen- ja ihmisoikeus rikokseen, sekä perättömään lausumaan tuomioistuimessa lasten osuhteista 27.5.2008. Ime siitä Petri Ketula, kettulapete@

        Miksi väität, että lastenvalvojat vieraannuttaneet sinut "lapsistasi", jos heillä ei kuitenkaan ole valtaa siihen. Oletko vaan jotenkin tyhmä kun et ymmärrä, kuinka ristiin puhut vai käytätkö tuota verukkeena, ettei tarvitse tavata omia "lapsiaan"? Ei niitä ole pakko tavata. Jos et halua, niin se on ihan laillista ja oma päätöksesi. Ei sellaisesta mitään rangaistusta anneta.


    • VeliVelkua

      Heh.

    • Anonyymi

      Järkkysuuria nuo elatysmaksut todelliseen tarpeeseen nähden. Onko se lasten etu, et maksaamaan joutuva vanhempi joutuu kyhjöttämään yksiössä, et pärjää rahallisesti, kun nämä "yleiskulut" on nousseet aika rankasti🤔 Siellä yksiössähän ne lapsetkin sit viikonloput patjalla röhnöttää. 🥳

    • Anonyymi

      On kyllä tyhmä mies tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
      On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk

      • Anonyymi

        On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?

        kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
        On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
        On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
        On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
        On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
        On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
        On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
        On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
        On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
        On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
        On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk

        Älä valehtele "petri kettula kettulapete@" - esiinnyt toisena henkilönä eli kyseessä identiteetti varkaus, virheellisen tiedpn jatkuva julkinen levitys, yksityisyys rikokset - miksi toimit päivittäin rikollisesti? Timo ei ole lasteni isä ja huoltaja Varsinais-Suomen käräjäoikeuden 2017 antamalla lainvoimaisella tuomiolla. .. . . . . . . Älä valehtele "petri kettula kettulapete@" - esiinnyt toisena henkilönä eli kyseessä identiteetti varkaus, virheellisen tiedpn jatkuva julkinen levitys, yksityisyys rikokset - miksi toimit päivittäin rikollisesti? Timo ei ole lasteni isä ja huoltaja Varsinais-Suomen käräjäoikeuden 2017 antamalla lainvoimaisella tuomiolla. .. . . . . . . On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mirs tuo T. S. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin?On kyllä tyhmä mirs tuo T.S.


    • Anonyymi

      On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
      On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
      On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
      On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
      On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
      On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
      On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
      On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäkkyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk. On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk.
      On kyllä tyhmä mirs tuo K.P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. On kyllä tyhmä mies tuo K. P. Oletteko nähneet hänen FB profiilinsakin? Halailee siellä miehiä. Yäk Yäk Yäk Yäk

      • Anonyymi

        Miksi Petri kirjoitat- esiinnyt toisena henkilönä ja valehtelet ja väität, ettei Raision perhepalvelut- lsstensuojelu, lastenvalvojat vieraannuttaneet lapsia isästään valehdellessaan tuomioistuimessa perättömässä lausunnossaan 27.5.2008 lasten olosuhteet ja lasten omat lausumat asumisestaan molemmilla vanhemmilleen 50/50 molempien vanhempiensa huollossa
        (ei Timo) ja lasten oikealla sukunimellä (ei Timo) ", jos heillä ei kuitenkaan ole valtaa siihen. Oletko vaan jotenkin tyhmä kun et ymmärrä, kuinka ristiin puhut toisen henkilön nimissä oikeudesta vai käytätkö tuota verukkeena, ettei tarvitse tavata omia "lapsiaan"? Ei niitä ole pakko tavata. Jos et halua, niin se on ihan laillista ja oma päätöksesi. Ei sellaisesta mitään rangaistusta anneta.


      • Anonyymi

        On aivan selvää että valehtelet- Miksi Petri valehtelet ja väität, ettei Raision perhepalvelut- lsstensuojelu, lastenvalvojat vieraannuttaneet lapsia isästään valehdellessaan lasten olosuhteet ja lasten omat lausumat asumisestaan vanhemmilleen 50/50 molempien vanhempiensa huollossa (ei Timo) ja lasten oikealla sukunimellä (ei Timo) ", jos heillä ei kuitenkaan ole valtaa siihen. Oletko vaan jotenkin tyhmä kun et ymmärrä, kuinka ristiin puhut vai käytätkö tuota verukkeena, ettei tarvitse tavata omia "lapsiaan"? Ei niitä ole pakko tavata. Jos et halua, niin se on ihan laillista ja oma päätöksesi. Ei sellaisesta mitään rangaistusta anneta Timp ei saanut sitä huoltajuutta Varsinsis-Suomen käräjäoikeuden 2017 lainvoimaisella tuomiolla- älä valehtele se on rikos, kuten poliisi tänään totesi!On aivan selvää että valehtelet- Miksi Petri valehtelet ja väität, ettei Raision perhepalvelut- lsstensuojelu, lastenvalvojat vieraannuttaneet lapsia isästään valehdellessaan lasten olosuhteet ja lasten omat lausumat asumisestaan vanhemmilleen 50/50 molempien vanhempiensa huollossa (ei Timo) jos heillä ei kuitenkaan ole valtaa siihen. Oletko vaan jotenkin tyhmä kun et ymmärrä, kuinka ristiin puhut vai käytätkö tuota verukkeena, ettei tarvitse tavata omia "lapsiaan"? Ei niitä ole pakko tavata. Jos et halua, niin se on ihan laillista ja oma päätöksesi. Ei sellaisesta mitään rangaistusta anneta. Timp ei saanut sitä huoltajuutta Varsinsis-Suomen käräjäoikeuden 2017 lainvoimaisella tuomiolla- älä valehtele se on rikos, kuten poliisi todennut!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aivan selvää että valehtelet- Miksi Petri valehtelet ja väität, ettei Raision perhepalvelut- lsstensuojelu, lastenvalvojat vieraannuttaneet lapsia isästään valehdellessaan lasten olosuhteet ja lasten omat lausumat asumisestaan vanhemmilleen 50/50 molempien vanhempiensa huollossa (ei Timo) ja lasten oikealla sukunimellä (ei Timo) ", jos heillä ei kuitenkaan ole valtaa siihen. Oletko vaan jotenkin tyhmä kun et ymmärrä, kuinka ristiin puhut vai käytätkö tuota verukkeena, ettei tarvitse tavata omia "lapsiaan"? Ei niitä ole pakko tavata. Jos et halua, niin se on ihan laillista ja oma päätöksesi. Ei sellaisesta mitään rangaistusta anneta Timp ei saanut sitä huoltajuutta Varsinsis-Suomen käräjäoikeuden 2017 lainvoimaisella tuomiolla- älä valehtele se on rikos, kuten poliisi tänään totesi!On aivan selvää että valehtelet- Miksi Petri valehtelet ja väität, ettei Raision perhepalvelut- lsstensuojelu, lastenvalvojat vieraannuttaneet lapsia isästään valehdellessaan lasten olosuhteet ja lasten omat lausumat asumisestaan vanhemmilleen 50/50 molempien vanhempiensa huollossa (ei Timo) jos heillä ei kuitenkaan ole valtaa siihen. Oletko vaan jotenkin tyhmä kun et ymmärrä, kuinka ristiin puhut vai käytätkö tuota verukkeena, ettei tarvitse tavata omia "lapsiaan"? Ei niitä ole pakko tavata. Jos et halua, niin se on ihan laillista ja oma päätöksesi. Ei sellaisesta mitään rangaistusta anneta. Timp ei saanut sitä huoltajuutta Varsinsis-Suomen käräjäoikeuden 2017 lainvoimaisella tuomiolla- älä valehtele se on rikos, kuten poliisi todennut!!

        "VIRANOMAISELLA" EI OLE OIKEUTTA
        OTTAA KANTAA VANHEMPIEN VÄLISIIN KESKINÄISIIN
        LAPSIANSA KOSKEVIIN VAPAAEHTOISIIN SOPIMUKSEEN, MAHDOLLISEN SOPIMUKSEN SISÄLTÖÖN "VIRAN" HOIDOSSAAN. SOSIAALITOIMI JA/ TAI "LASTENVALVO-JA" EI OLE SOPIMUSOSAPUOLI: YMMÄRRETTY!!!


    Ketjusta on poistettu 29 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe