Missä apu?

11sa

Olen jo aikasemmin kirjoittanut tänne masennuksestani. Hakeuduin hoitoon, mutta en saa sitä! Tilanteeni ei ole näköjään niin vakava. En kestää enää päivääkään ja olen koko viikonlopun harkinnut vakavasti itsemurhaa! Miten vaikeaa on ihmisen saada apua jos itsekin tietää sitä tarvitsevansa?

8

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voitko kertoa tuosta masennuksesta? Itsemurha ei ole ratkaisu

• 11sa

9 vuotta olen siitä kärsinyt ja aina, kun olen siitä yrittänyt puhua jollekin niin ei apua, Perheessä ei kukaan usko, että mulla mitään on. Ei ole enää vuosiin kiinnostanut mikään, en saa aikaseksi mitään ja pelkään koko ajan tulevani hulluksi kotona! Kämppäkaverille ei voi kertoa, koska hän ei usko sen enempää, kuin kukaan muukaan.

Tiedän miltä tämä kuulostaa, mutta ihan tosissaan tiedän, että mulla on ongelma! Ja tiedän, ettei se itsemurha ole ratkaisu, mutta se on tuntunut parhaalta idealta jo pitkän aikaa

• Keissa

Hienoa Juha, kun olet täällä kannustamassa ja rohkaisemalla kanssamatkaajiamme uuteen huomiseen!

• Keissa

Varmaan näytät ulkopäin iloiselta ja ammattilaisetkin hämääntyvät? Kyllä ihminen on masentunut jos mikään ei kiinnosta ja ajattelee kuolemaa, No me ei sinua jätetä ja uskomme että sinulla on paha olla.
      Auttaisko jos kertoisit jotain elämäsi vuosista, onko sinulle sattunut ikäviä asioita ja pettymyksiä, jotka ovat nujertaneet elämanhalua ja iloa. Saatko mitään lääkitystä ym Jakasatko opiskella tai käydä töissä? Kyllähän sinua pitää auttaa!

• 11sa

Kerron pääpiirteittäin mikä tähän on johtanut:

Minua on koko peruskoulun ajan koulukiusattu ja yläasteella se meni todella pahaksi, opettajatkaan eivät enää tienneet mitä tehdä, kun puhuttelu ei tehonnut vaan pahensi asiaa. Täten koulun henkilökunta käänsi selkänsä tilanteelle ja varmaan kuvittelivat, että mitä ei näe, sitä ei myöskään tapahdu. Sulkeuduin täydellisesti enkä päästänyt ketään lähelleni. Hyväksyin tilanteen ja sen, että minua vihataan varmaan syystä, mitä en kylläkään tiedä tänä päivänäkään.

Yläasteen jälkeen menin ammattikouluun. Varmistin, että haen sellaiselle linjalle, missä ei kukaan tunne minua etukäteen ja saisin olla rauhassa. Kolme vuotta meni ja kaikki meni suht. hyvin sen ajan. Vuonna 2008 eli ammattikoulun toisena vuotena hakeuduin nuorisopsykiatrin puheille. Vuoden kävin siellä eikä mitään hyötyä! Ei kertakaikkiaan mitään, psykologit olivat koko ajan sitä mieltä, että en tarvitse ammattiapua vaan perheen kanssa tulisi keskustella. Lopetin käynnit ja yritin jatkaa eteenpäin.

Jos alkaa miettimään pääsyitä tähän masennukseen, niin olen asunut isäni luona 18-vuotiaaksi saakka, äitini lähti ollessani 9. Siitä saakka olen ottanut isäni kanssa yhteen koko ajan, kun en sietänyt sitä, että lasten kuullen haukutaan toista vanhempaa koko ajan ja estetään näkemästä. Yritin 12-vuotiaana muuttaa äidin luo, että olisin saanut aloittaa sellaisella yläasteella, missä minua ei tunneta, mutta isä ei hyväksynyt vaan kaikkien lasten pitää käydä sama peruskoulu.

Nyt olen uudestaan ammattikoulussa sellaisella alalla, johon olin menossa jo yläasteen jälkeen, mutta sattuneista syistä päätin luopua siitäkin. Nyt olen luokkani vanhimpia, muttei se haittaa. Ja vastaus kysymykseen jaksanko käydä koulua; en enää. Jaksoin aikani, nyt en enää tiedä mitä teen. Hiihtoloma on ohi ja koko sen ajan halusin soittaa opettajalleni, että luovutan tähän paikkaan. Ei vain kiinnosta mennä sinne enää, koska en näe hyötyä siitä enää itselleni, koska en näe tulevaisuuttani kovinkaan kauas, eniten siihen saakka, että olenko vielä tunnin päästä hengissä.

• Keissa

En ole psykiatrian ammattilainen, mutta luulen että sinun sielun vamma on totaalinen hylkäämiskokemus ja tuo usein omaan yksinäisyyteen eristäminen. Sinua on yritetty auttaa mutta apurit ovat perääntyneet ratkaisevalla hetkellä. Tuollaisessa avuttomassa tilanteessa varsinkin lapsi ja nuori mieltää, en ole minkään arvoinen, minua ei kukeen rakasta en ole kenenkään ponnistuksen tai vaivan arvoinen.
      Hylkäämisen ja arvottomuuden tunne jäytää sisimmässä ja varmaan olet ollut koulussakin jotenkin varautunut, et halua ottaa riskejä olla esillä, koska pelkäät että joudut taas kokemaan samaa. Metsä vastaa niin kuin sille huudetaankin. Niin helposti ei sitten käy niin että arka unohtuu, voi jopa alitajuisesti olla äreä: antakaa olla minun rauhassa ja jopa nenäskin (tämä on kuvaus omasta itsetäni kun aikoinaan oli samanlaisia ongelmia).
      Itsekkin aikoinani mietin vikana, kun uudessa porukassa en saa helposti ysäviä: syy huono itsetuntoni ja käytös. Nykyisin kai olen sitten vähän liiankin ärsyttävän rohkea. Lieneekö sitten toisenlainen keino itsetunnon paikkaamiselle.
      Jatka vielä elämää ja kyllä sinä löydät paikkasi meidän toisten vajavaisten joukossa. Jos opiskelun jatkaminen tuntuu nyt ylivoimaiselta niin, älä tee sitä hekesi uhalla.
      Tulee mieleen, että jospa nyt hakeudut terveydenhoitajan, opinto-ohjaajan puheille ja kannattais myös opettajan kanssa jutella kertoa ihan perusteellisesti kuin esitit historiasi tässä. Et ole mikään epäonnistuja: älä edes kuvittele niin, et myöskään huono. Olet nuori ihminen jota kohdeltu väärin. Toiset vielä pahemmin ongelmaiset ja rikkinäiset ovat lyöneet sieluusi haavoja.
      Sinulla on sielusi syvyyksissä paljon kätkettyä vihaa, ikävää ja myös surua. Voi kun saisit ymmärtävän ja asiantuntevan terapeutin? Onko niin että tuo nykyainen psykiatria on sellaista pintavoitelua: jutellaan vain sitä sun tätä ja lyödään lääkeresepti kouraan.
      Eheytyminen on myös pitkäaikainen prosessi. Sinullekin traumat ovat syntyneet pitkän ajan kuluessa, ja ei niitä kyllä hetkessä paranna. Itse en ole päässyt terapiaan mutta olen selvinnyt itsetyöskentelyn kautta lukemalla terapeuttista kirjallisuutta, esim. Seppo Jokinen, Tommy Helstein ja työstanyt rukouksessa asaioita Taivaallisen Isän kanssa.
      Jos en olisi käynyt sitä vaikeata tietä, en kirjoittaisi sinulle tätä. Ota tästä itsellesi sitä mitä koet hyödyksi. Ainakin sydän on mukana kun jaan unohdettujen ja hylättyjen tuskaa kanssani. Myös kirjoittaminen on ollut terapiaa. Kyllä menetetyn lapsuudenjälkeen voi löytää vielä elämän. Sorry, virheeni!

• masennus

moi vaan, olen tämmöinen 19vuotias nuori/aikuinen mies. minulla on ollut jo 2vuotta semmoista sosiaallisten tilanteitten pelkoa ja ainakun uskallaudun lähteä minnekkään niin aina humalassa. tuntuu tosi pahalta olo ja se kammo tila että pitää pelätä koko ajan ihmisiä. kavereitten kanssa on mennyt välit sillä tavalla että kun en liiku heidän kanssaan missään selvinpäin, aina minun pitäisiä olla humalassa että uskaltauistin. kenellekkään en ole kertonut tästä tilasta, on vaan niin masentunut olo. haluan vain olla neljän seinän sisällä, kauppaankin meno on tosi pelottavaa kun ne vastaan tulevat autot ja ihmiset saavat jotenkin oloni pelottavaksi, ja alakuloiseksi koko ajan ajattelen että sieltä tulee joku ja hakkaa minut joku joka on vihainen tai ärsyyntynyt minulle jostakin asiasta ja kun humalassa olen niin juon todellakin itseni niin pahaan kuntoon että illoista ei ole oikein muistikuvia. olin pari kuukautta, selvinpäin, ja olo oli hieman kohentunut ja erkaantunut. jostakin apua tarvitsen en vain tiedä mistä.

• lumi_hiutaleinen

Varaa aika vaikka terveyskeskukseen, jos sinulla ei ole mahdollisuutta koulun tms kautta terveydenhuoltoon. Ja kerrot sitten kaiken tuon ylläolevan. Ensiapuna voisit hakeutua paikkakuntasi AA-ryhmään, siellä kuulet tarinoita muiden alkoholin liikakäytön syistä ja miten on kuiville päässyt. Pelkästään raitistuminen ei sinua auta ylläolevan perusteella, mutta jossain määrin yhtymäkohtia varmasti saat ja nopeammin sinne pääsee kuin lääkäriin (saattaa tietysti pienemillä paikkakunnilla olla toisinkin päin). Ainoa vaatimus AA-kokoukseen mennessä on halu raitistua ja selvinpäin meneminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      68
      4541
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      100
      4028
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      52
      3542
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      36
      2842
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      26
      2593
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      60
      2512
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      48
      2399
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1927
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1908
    10. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      227
      1663
    Aihe