Minullako bipo? Diagnosoinnin kulusta neuvoja?

Dab

Hei vain.

Olen viimein monien vuosien nousujen ja laskujen jälkeen mennyt puhumaan masentuneisuudesta lääkärille. Tämän yhteydessä on yleensä parempia jaksoja, jolloin nukun neljä tuntia yössä, laihdun kymmenenkin kiloa ja jaksan koko ajan mennä ja tehdä, mutten kuitenkaan esimerkiksi ostele moottoriveneitä ja taloja, vaan minussa vain riittää jaksamista ja energiaa enemmän kuin pienessä kylässä.

Tänään sain kuulla, että tällaisten jaksojen olemassaolo saattaa viitata jonkinsortin kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja että näitä pirteämpiä kausia voitaisiin sanoa hypomaaniseksi. Kotona nyt katselin netistä, että ehkä tosiaan se II-tyypin kriteeristö voisi toteutuakin kohdallani. Lääkärin olisi pitänyt tänään määrätä potentiaaliseen masikseeni jotain lääkettä, mutta totesikin, ettei uskalla, sillä tavallinen masislääke voi aiheuttaa hypomaanisuutta (missä en kyllä näe mitään vikaa, olen ilmeisesti silloin onneni kukkuloilla). Tämä kertoi antavansa lähetteen psykiatrille, joka saa arvioida ja pähkäillä, mitä kanssani pitäisi tehdä.

Tahtoisinkin nyt kuulla teiltä asian kokeneilta, millaista on kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnosointi? Joissain keskusteluissa hoettiin verikokeita ja muita, mutta siis kuinka syväluotaavaa ja rankkaa diagnosointi ja hoidon aloitus lopulta on? Tahtoisin vain jotenkin onnistua hieman ennakoimaan, mitä tuleman pitää, jos tällaista aletaan kohdallani läpikäymään. Tällä hetkellä on masiskausi, mutta parempaan päin menossa. En oikein osaa ennakoida, meneekö tämä jopa mainitunlaiseksi hypomaniaksi, tavallisesti noita kausia kun minulla on syksyllä. Kuinka paljon tällaisessa vaihtelevassa "oirehdinnassa" lääkäri ns. tuomitsee senhetkisen mielialan perusteella?

Minulla on todella rankka ja kiireinen kevät käynnissä, jännittää, kuinka tässä käy. Itse tahtoisin vain eroon tästä pohjamutailusta kun mistään ei tule mitään, omasta puolestani voisin elääkin täysin loistavasti syksyisten parempien kausieni mukaisesti!

Anteeksi sekava teksti. :D

14

733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukija4

Hanki kunnon asiantuntija lääkäri jolle kerrot asiasi rehellisesti ja jolle voit soittaa silloinkuin haluat. Se maksaa mutta hyvällä onnella sulle voidaan löytää sopiva balanssi veiä kun et ole maniassa ollut.
      Se maksaa mutta suosittelen kyllä jotain muuta kuin näitä mielenterveystoimiston julkisen puolen lässyttäjiä.
      Olisikin hyvä saada nyt "kiinni" kun olet vielä tolkuissasi. Ja liiku luonnssa kerää sieltä voimaa ajattele positiivisesti ja usko niitä kaikkein läheisempiä ihmisiäsi.

• Kokemusasiantuntija

Uskon diagnoosin löytyvän, kun mietit rehellisesti elämääsi. Tietyt syklit saattavat löytyä jo kaukaa, on ollut välillä vauhtia, sitten masennusta. Ei bipo-diagnoosin saanut ja oikeanlaiset lääkkeet saanut ihminen tarvitse olla sellainen, että on tehnyt isoja kauppoja, tuhonnut kaikki ihmissuhteensa etc.
      Olen 48 v ja itselläni merkkejä löydettiin v. 2009. Jälkeenpäin mietittynä "joku on ollut vinossa" nuoruudesta lähtien. Nyt homma on tarkentunut ja minulla on sopiva lääkitys jolla mieli saadaan jo melkein pysymään "viivojen välissä". Olen helpottunut saatuani diagnoosin ja asianmukaisen lääkityksen ja hoitoa (ihan terveyskeskuksessa). Reilun vuoden olen ollut kuntoutustuella ja pysyvä eläke saattaa olla edessä. Sen verran haittaa tämä tauti aiheuttaa -iän myötä poikkeavat jaksot tihenevät ja pahenevat. Muistin kanssa ja uuden oppimisessa on omat haasteensa. Hypomaanisessa vaiheessa olen maailman paras ja osaan kaiken, energiaa on vaikka ja mihin.
      semppiä tutkimuksiin ja ei näitä mielen haasteita tarvitse pelätä. Ne kannattaa ottaa avoimesti vastaan ja voi löytää itsensä uudella tavalla. En tiedä, onko vallitseva "Valtatie", jota työelämässä paahdetaan, arvoisensa. Itse olen päässyt pienemmille teille ja jopa kinttupoluille, joiden varrella voi löytää fantastisia pieniä elämän iloja ja uusia asioita.

• minäkin olisin

kovasti kiinnostunut siitä, millaisia tutkimuksia kaksisuuntaisen toteamiseksi tehdään? Pitääkö paikkaansa esimerkiksi se, että sairastuneen lisäksi haastatellaan läheisiä, jostain olen tällaista lukenut?

• Weerusga

• Kokemusasiantuntija

Prosessi etenee juuri noin, että käydään nuo kaavakkeet läpi ja keskustellaan kohdista.
      Omaisten mukaan ottaminen on kaikissa vaiheissa täysin vapaaehtoista. Esimerkiksi vaimo/mies on tervetullut vastaanotolle, mutta koskaan ei siihen ketään pakoteta,
      Ja tosiaan masennuslääkkeitä ei auta määrätä jos on bipo. Hypomania/mania - vaiheessa lisäpotku saattaa olla kohtalokastakin.
      Jälkeenpäin omaa elämääni miettiessäni ihmettelen miten olen jaksanut hypovaiheissa tehdä todella paljon. Olen urheillut rajusti, tehnyt musiikkia, käynyt töissä, nukkunutkin... ;-)
      Olen sitä mieltä, että täysin vedenpitävää bipon diagnoosin teko ei ole. Joku on laittanut kriteeristön, jolla se hyväksytään. Tempperamentin ja sairauden sekoittuminen on hankala erottaa - niin itselle kuin ammattilaisille. Kun nyt kuitenkin tällainen diagnoosi on olemassa ja hoito sille kehitetty hyväksi, kannattaa ottaa hyöty irti.
      Bipossa ei ole kyse siitä, että voi valita käyttääkö lääkkeitä vai ei. Jos haluaa elää onnellista elämää, lääkitys on hyväksyttävä. Ja kun huomaa, miten se rauhoittaa elämän, arvon ymmärtää. Toki jossain vaiheessa, kun sopivia roppeja haetaan, ollaan väsyneitä ja turtuneita - sieltä tullaan hyvän lääkärin ohjauksessa ylös ja ulos. Lääkkeitä tarvitaan, mutta ei liikaa.

(ps. nimimerkki kuvitteellinen - en ole mikään asiantuntija)

• pipo6

Olet aivan selvästi maanis-depressiivinen. Testit ja lääkäritkin voivat olla väärässä.

• lääkkeet toimii

Olen myös bibo 2. Kovin tutulta kuulostivat ketjun aloittajan kokemukset. Itsestä hypomaaniset jaksot tuntuvat yleensä tosi hienoilta. Ajatus on lennokasta ja tuntuu pystyvänsä melkein mihin vaan. Läheiset ihmiset vaan eivät yleensä ole yhtä innostuneita bibon pörräilystä. Varsinkin kun hyvän jakson jälkeen tulee ärtyisyyttä ja uupumista. Siinä kun henkilö ei oikein ole oma itsensä vaan liihottelee pilvissä. Lääkityksestä todella on apua. Kun oikeat lääkkeet on löydetty elämä on tasaisempaa ja rauhallisempaa ja oikeasti saa asioita tehtyä. Itselläni on antispsykoottia tasaamaan mielialoja ja masenuslääkettä nostattamaan mielialaa. Masennuslääke vähentää samalla ahdistusta ja paniikin tunteita. Lääke lisää serotoniin määrää, joka ainakin itselläni tuntuu toimivan monella tavalla positiivisesti. Minulla diagnoosi tehtiin oman kokemusten kertomisen sekä muutamalla "utelu" lomakkeella. Olin myös lääkärissä hypomaanisessa vaiheessa mikä yleensä on aika harvinaista. Yleensähän ei silloin lääkäriin mennä kun olo tuntuu olevan erittäin hyvä. Suosittelen lämpimästi hyvän lääkärin määräämää hoitoa.

• Dab

Hei, aloittaja tässä jälleen.

Kiitoksia paljon vastauksistanne! Olen iloinen saadessani näinkin selkeitä vastauksia näinkin "epämääräiseen" asiaan :) Hyvä kuulla, ettei tarvitse mitään paniikkivaihetta lyödä päälle tämän suhteen.

Omalla kohdallani on kuitenkin myös seuraava ongelma: minulla on jo pitkään ollut diagnosoimaton syömishäiriö. Nämä maanisemmat kaudet ovat juuri niitä, jolloin samaan aikaan on käynnissä anorektinen kausi, minkä ansiosta saatan juurikin laihtua paljonkin. Olen jutellut monien syömähäiriöisten ja anorektikkojen kanssa, ja moni myöntää syömättömyyden aiheuttavan eräänlaista "hunger high":ta, jossa siis vähäisen ravinnon olotilassa mieli leijuu, fiilikset ovat loistavat ja energiaa riittää ihan kaikkeen ja enempäänkin. Ilmeisesti kohdallani lähdetään ensin hoitamaan akuuttia hoitoa kaipaavaa syömähäiriöistä käyttäytymistä (joka siis tällä masishetkellä ei ole anorektinen, vaan pikemminkin ahmimissuuntautunut), jonka jälkeen arvioidaan uudelleen hoidontarve.

Miten siis lääkäri voi/osaa mitenkään mahdollisesti erottaa, onko kohdallani kyse vain anorektisen kauden hunger high:sta vai hypomaniasta? Tai kumpi aiheuttaa kumpaa, vai voiko väittää näin laajan ilmiön kohdalla, että kaikilla anorektikoilla olisi hypomaanisia kausia elämässään?

Onko teillä kellään siis myös syömishäiriöistä kokemuksia, kuinka ne ilmenevät elämänne kausissa tai otetaanko kuvailemaani anoreksian "tyhjyyden tuottamaa kepeyttä ja iloa" diagnosoinnissa huomioon?

Ei ole pakko vastata, tämä asia vain hämmentää minua. Rasittavaa tässä on nyt lähinnä se, että tosiaan aletaan hoitaa vain syömähäröilyä, vaikka kaipaisin joitain vastauksia ja apua ihan tähän aallonpohjailuun. Erään lääkärin kanssa juteltiin ja hänkin tuli siihen lopputulokseen kuin minäkin, että syömävammailut olisivat masentuneisuuden oire, eikä niinkään toisinpäin (masentuneisuus minulla alkoikin ennen syömähäröilyä).

Anteeksi, kun rasitan teitä tällaisilla asioilla, jotka kuuluisi vissiin esittää ihan vain ammattilaisille, jotka diagnosoinnit sun muut hoitosuunnitelmat yksilökohtaisesti tekevät :S

• Dab

Tosin kun englanniksi aiheesta etsii tutkimuksellista tietoa, mainitaan monesti tämän hunger high:n kestävän vain hetken, kun taas omat elämäniloiset ajankohtani kestävät sen parista neljään kuukautta. Enpä tiedä. Ei oikein ole löytynyt englanniksikaan mitään selkeää rajanvetoa näiden välille.

• niin paljon se sattu

Kannattaa myös pitää mielessä tuo ylidiagnosointi.. lääkkeet joita bipolaariin käytetään voivat olla ns terveelle kohtaloksi. Noilla lääkkeillä on paljon sivu- ja haittavaikutuksia joten ihan pienen epäilyn vuoksi ei kannata niitä lähteä syömään.

Monet psykiatriset sairaudet voivat antaa samansuuntaisia oireita kuin bipolaaritaudissa on. Minun kohdallani psykiatri teki yhden masennusjakson jälkeen diagnoosin biposta. Minulla ei koskaan ennen ole ollut masennusta.. olen vain koko ikäni ollut erittäin aikaansaava. Muistan miten jo 6 vuotiaana siivosin ja järjestelin vaatekaappeja. Minun persoonaani kuuluu touhukkuus, itsestäni huolehtiminen, vähäunisuus jne

Monet minussa olevat piirteet sotkettiin bipolaariin, tuijoteltiin vain manuaalia ja sitä miten touhukas olen ollutkaan. Jos minulla ei ole ikävuoteen 45v ollut yhtään masennusjaksoa vain tarmokkuutta niin voiko se olla bipoa? Olen siis ollut yhtäjaksoisesti (hypo)maaninen 40 vuotta?

En usko kohdallani diagnoosin olevan oikea. En kadu sitä, että jätin neuroleptit ja tasaajat kaappiin. Olen voinut ilman niitä paljon paremmin. Mielestäni elämää ei ole se, että makaan vuoteella 20 tuntia ja elämiseen jää 4 tuntia. Minulla on lapsia jotka tarvitsevat äitiä eivät zombia.

Jokainen tekee elämässään ne omat päätökset sen pohjalta minkä kokee oikeaksi. Oikea bipolaari tuskin taintuu samaan koomaan neurolepteistä kuin mitä tein. On tietenkin niitä joille elämän sisältö on olla lääkitynä koomapotilaana neljän seinän sisällä.

Psykiatriset diagnoosit ovat veteen piirrettyjä viivoja. Ole tarkkana ja pidä huolta itsestäsi ap.

• 5 ' 4

Voihan jotkut olla suunnilleen koko ikänsä maanisia tai hypomaanisia ilman masennusta, mutta voihan sulla olla vaikka adhd tai sitten vaan olet eläväinen ja touhukas persoona. Ei kai kaikkien tarvitse olla heti bipoja, jos on jotenkin erilainen. Neuroleptit nyt on viimeisintä myrkkyä mitä suustaan kannattaa tunkea alas. Niin on kyllä moni muukin lääke. Jos vaan ilman lääkkeitä pärjää niin aina parempi. Totuus on se ettei moni bipo pärjää ilman lääkkeitä joten hyvin voi olla ettei koko sairautta edes ole. Itse en suostunut lääkkeitä syömään kuin hetken. Olen ne vaikeatkin masennukset kahlannut läpi ilman mömmöjä. Ketipinoria söin neljä vuotta pienellä annoksella. Silti olin ihan zombi.

Mulla on karppaamisesta tullut tosi energinen olo, olin iloinen ja pärjäsin 8 tunnin unilla. Yleensä siis nukun pari tuntia enemmän. Tätä pidettiin sitten bipona ja niin diagnoosi tuli. Voihan karppaaminen aiheuttaa manian tai hypomanian bipolle mutta miksei mulla oo sitä karppaamista ennen ollut mitään hypomaniaan viittaavaa?

• Bipon ex
        5 ' 4 kirjoitti:

Voihan jotkut olla suunnilleen koko ikänsä maanisia tai hypomaanisia ilman masennusta, mutta voihan sulla olla vaikka adhd tai sitten vaan olet eläväinen ja touhukas persoona. Ei kai kaikkien tarvitse olla heti bipoja, jos on jotenkin erilainen. Neuroleptit nyt on viimeisintä myrkkyä mitä suustaan kannattaa tunkea alas. Niin on kyllä moni muukin lääke. Jos vaan ilman lääkkeitä pärjää niin aina parempi. Totuus on se ettei moni bipo pärjää ilman lääkkeitä joten hyvin voi olla ettei koko sairautta edes ole. Itse en suostunut lääkkeitä syömään kuin hetken. Olen ne vaikeatkin masennukset kahlannut läpi ilman mömmöjä. Ketipinoria söin neljä vuotta pienellä annoksella. Silti olin ihan zombi.

Mulla on karppaamisesta tullut tosi energinen olo, olin iloinen ja pärjäsin 8 tunnin unilla. Yleensä siis nukun pari tuntia enemmän. Tätä pidettiin sitten bipona ja niin diagnoosi tuli. Voihan karppaaminen aiheuttaa manian tai hypomanian bipolle mutta miksei mulla oo sitä karppaamista ennen ollut mitään hypomaniaan viittaavaa?

Tätä mä en käsitä: Menette siis jostain noin pienestä valittamaan lääkärille? Sinäkin, että 10 tunnin yöunet vaihtuivat 8 tuntiin? Ja tästä muka tehtiin diagnoosi.

Joku toinen väittää, että vartin päivittäinen siivoaminen on ollut lääkärille osoitus hypomaniasta, ja mitä kaikkea muuta.

En usko noita juttuja. Ihan varmasti taustalla on ollut muutakin. Masennusta, lähipiirin oireilua, jonkinlaista elämänhallinnan ongelmaa.

Täällä puolet bipoista väittää saaneensa väärän diagnoosin.

Kun se elämä ei ole sitä upeeta-hienoa-mahtavaa, miltä se hypossa tuntuu, niin kuvitellaan että lääkitään väärin kun hurmio laskee. Elämä ei ihan oikeasti ole sellaista über-hypeä. Hyvä elämä on aikaslailla tasapaksua ja ongelmaista. Ihan pienistä asioista sitten löydetään hyvää. Kaikki ei osaa olla niistä onnellisia ja kiitollisia.

• 5 ' 4
        Bipon ex kirjoitti:

Tätä mä en käsitä: Menette siis jostain noin pienestä valittamaan lääkärille? Sinäkin, että 10 tunnin yöunet vaihtuivat 8 tuntiin? Ja tästä muka tehtiin diagnoosi.

Joku toinen väittää, että vartin päivittäinen siivoaminen on ollut lääkärille osoitus hypomaniasta, ja mitä kaikkea muuta.

En usko noita juttuja. Ihan varmasti taustalla on ollut muutakin. Masennusta, lähipiirin oireilua, jonkinlaista elämänhallinnan ongelmaa.

Täällä puolet bipoista väittää saaneensa väärän diagnoosin.

Kun se elämä ei ole sitä upeeta-hienoa-mahtavaa, miltä se hypossa tuntuu, niin kuvitellaan että lääkitään väärin kun hurmio laskee. Elämä ei ihan oikeasti ole sellaista über-hypeä. Hyvä elämä on aikaslailla tasapaksua ja ongelmaista. Ihan pienistä asioista sitten löydetään hyvää. Kaikki ei osaa olla niistä onnellisia ja kiitollisia.

Noin pienestä? Mä olen kärsinyt pahasta masennuksesta jo lapsesta lähtien. Onko se pientä sinusta? Mulle teki diagnoosin lääkäri joka ei ollut mua aikaisemmin edes nähnyt. Tein vaan sen testin, missä kysytään hypomania/mania asioista ja hän oli jo valmiiksi kirjoittanut lausuntoon diagnoosin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Sitä ennen oli diagnoosina epävakaa persoona ja vakava masennus. Tämän diagnoosin lääkäri hetti "roskiin" kun päätti mun olevan bipo. Sen jälkeen jokainen lääkäri on epäillyt diagnoosia, mutta eivät ole sitä kuitenkaan poistaneet. Mä en sanonut etteikö mulla olis muutakin ollut noiden juttujen lisäksi mitä kerroin. Sinä teit itse väärän päätelmän. Pahaa unettomuutta on ollut, mutta se on liittynyt pahaan masennukseen ja stressiin. Samaan aikaan ei ole ollut mitään mielialan kohoamista. Päin vastoin. Olin täysin romuna, kun olin eronnut juuri tästä bipo-eksästä ja kaikki tuska alkoi kaatumaan niskaan.

Mitä jos sinä et alkaisi mulle ainakaan selittelemään tästä sairaudesta yhtään mitään. Tunnen aika monta bipoa ja olen sellaisen kanssa 15 vuotta viettänyt elämästäni, joten tiedän ihan tasan tarkkaan kaiken vaadittavan. Kyllä mä tiedän ettei elämä ole mitään hypetystä. Mua ei edes kiinnosta mikään hypomania saati kunnon mania. Kamalaa jos ihmiseltä lähtee kontrolli käsistä. Mä haluan tasapainoista elämää. Mä olen kiitollinen joka ikisestä hyvästä päivästä. Mä olen kiitollinen mun perheestäni ja rakkaista ystävistäni. Ja monesta muusta asiasta. Ei minulle tarvitse saarnata kuin pienelle lapselle. ;)

Ja ihan tasan tarkkaan pieni osa "bipoista" on saanut väärän diagnoosin. Ihan on lääkäreiden ja hoitohenkilökunnan sanomaa, että naisilla on tällä hetkellä ylidiagnosoitu tämä sairaus ja alkoholisti-miehillä alidiagnosoitu. Oon aika monta kertaa kirjottanut tällä palstalla siitä, että 2. tyypin bipo voi mennä helpolla sekaisin monen eri sairauden kanssa mm. adhd, pahat traumat, epävakaa persoonallisuus, ahdistuneisuushäiriö ym. Jopa lääkärit on sanoneet, ettei he aina pysty varmaksi sanomaan, onko jollain kaksisuuntainen vai ei. Se on eri asia, jos on kunnolla tunnistettavissa oleva mania. Eikä täällä palstalla varmaan kovinkaan moni ole väittänyt, että on väärä diagnoosi. Itsekin olen aika monella nimimerkillä asiasta puhunut, kun en muista mikä nimimerkki on ollut viimeksi käytössä. Pitäisi varmaan rekata nimimerkki, ettei saa sitä vaikutelmaa että täällä olisi monia samassa tilanteessa.

Monet bipot eivät ehkä siksi kestä sitä tasapaksua elämää, kun ovat tunteneet hypomanian tai manian euforisen olotilan. Näin ainakin monet ovat sitä kuvailleet. Mikään ei tunnu enää miltään sen jälkeen. Ihan samaa ovat puhuneet narkomaanit, jotka ovat käyttäneet vaikka amfetamiinia. Se tunne on varmaan melko samanlainen. Onhan maniaa kuvattu huumeiden vaikutuksen tapaiseksi tilaksi aivoissa.

Onhan sitten vielä tämä biporyhmä, kun ei pidä itseään koskaan sairaana. Eivät hyväksy sairauttaan sitten millään. Mä en väitä, ettenkö olisi bipo. Mutta en myöskään kiellä sitä tosiasiaa, ettei mulla ole sellaisia oireita mitä monella bipolla. Mä haluan vain ja ainoastaan varmuuden siitä mikä mua vaivaa. Julkisella puolella vaan ei pääse lääkärille kovin usein eikä kellään ole kunnolla aikaa paneutua niihin asioihin. Diagnooseja vaan heitellään jostain hatusta. Lukeehan mun papereissa, että mulla on vaikea paniikkihäiriö. Viimeksi saanut paniikkikohtauksen vissiin 5 vuotta sitten eli niin vaikea se on.

• Dab

Itsekin juuri silläkin kannalla näitä kaikkia murehdin, että yritän tehdä kaikkeni, jottei minua diagnosoitaisi väärin. Ilmeisesti kuitenkaan, tämän ketjun vastausten mukaan, diagnosointi ei ole mitään hullua, rasittavaa myllytystä, jossa ei itse pysyisi perässä. Olin pelännyt kaikkien maailman verikokeiden ja monimuotoisuuden aiheuttavan aivopesun kaltaisen rasitus/väsymystilan, jossa sanoo mitä sattuu. Tämän vuoksi toivon mukaan sitten hoidon edetessä saan kaiken oleellisen sanottua ja minua kuunnellaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66