Kasvatus ei jää vauva-aikaan

12+6

Juttelin ystäväni kanssa eräästä perheestä, jossa on lapsia enemmän kuin kolme, on varmasti melko rankkaa kun vertaa yksi- tai kaksilapsiseen perheeseen. Hän vastasi "No joo, mutta osa niistä on jo kouluiässä". Tuli vähän sellainen kuva, että vanhempien vastuuta kasvatuksesta ei mukamas enää ole kun lapsi on vauva- ja leikki-iän ohittanut. Se ei mene niin. Tottakai kasvatustyyli on erilainen lapsen iän mukaan, mutta lapsi tarvitsee vanhempiaan (tai ainakin jomman kumman vanhemmistaan) vielä teini-ikäisenäkin. Moni ei ota tätä huomioon. Teini voi käyttäytyä aikuismaisesti ja itsenäisesti, mutta saattaa olla vielä ihan lapsen kengissä elämänhallinnan alueella. Teiniä ei saa jättää yksin, kun kaikki "näyttää" hyvältä. Jos asioista ottaa vähän selvää voi tilanne olla päinvastainen.

Minulla on kokemusta tästä "hylkäämisestä", vanhempani olivat täysillä mukana lapsuudessani, mutta kun kasvoin teini-ikään, minut ikäänkuin jätettiin oman onnen nojaan. En edes itse tajunnut asiaa kun vasta nyt aikuisiällä. Kun halusin olla yksin, minut jätettiin yksin eikä rohkaistu tekemään ja osallistumaan. Minulle annettiin liikaa periksi jonka vuoksi minulle tuli paha tietokoneriippuvuus. Silti vanhempani eivät puuttuneet asiaan mitenkään, koska olinhan onnellinen kun sain olla koneella. Nyt sitte kaduttaa että menetin arvokasta aikaa tietokoneella istuen kun olisin voinut kuluttaa sen ajan järkevämminkin. Kehitysvaihe elämässäni meni niinkuin ohitse, en pystynyt harjoittamaan sosiaalista kanssakäymistä toisten kanssa yms. muuta kuin koulussa jotain pienimuotoista.

Nyt olen masentunut ja työtön... ja minulla on todella huono itsetunto.

2

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kmo0jo

      Onhan se paljon helpompaa isojen lasten kanssa. Sitä perushoitoa on paljon vähemmän. Eihän se kasvatus ole kuin yksi osa-alue vanhemman tehtävistä.

    • --------------

      Vaikka sinua ei ole osattu kasvattaa, niin ei se tarkoita, ettei kukaan osaisi kasvattaa lapsiaan. Isommallakin lapsella ja nuorella on toki tarpeita, mutta ne ovat aivan erilaisia ja eritavalla täytettäviä kuin pienellä. Jos yksivuotiasta pitää vahtia joka sekunti, niin yläasteikäinen on jo koulussa ja kavereilla suurimman osan päivää. Ja jos sillä yläasteikäisellä on pienempiä sisaruksia, niin sitä todennäköisempää on, että hän ei vain vietä aikaansa koneella vaan on perhekeskeisempi ja ovathan vanhemmatkin helposti enemmän kotona ja käytettävissä, jos ovat kotona sen pienemmän takia.

      Älä laita "epäonnistumistasi" vanhempiesi ja kasvatuksesi syyksi, äläkä selitä noita asioita onnettomilla lähtökohdilla. Voi olla, että sinun nuoruutesi ei mennyt ihan putkeen, mutta sille et voi mitään. Sen sijaan siihen voit vaikuttaa, miten elät nyt. Huonosta itsetunnosta, työttömyydestä, huonosta sosiaalisesta kyvystä ja muista epätoivotuista ominaisuuksista voi päästä eroon, kun näkee töitä sen eteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe