IF,huonoin vakuutusyhtiö!?

ei näin

Tosi on, tai ainakin yksi huonoimmista.Nyt vaihtuu kaikki talouden vakuutukset toiseen firmaan.Aivan luokatonta toimintaa ja tiedotus asiakkaalle päin onnetonta.Pitkään jaksoin odotella ja antaa vielä mahdollisuuden ifille..Älkää uskoko tippaakaan mainoksia yms.totuus aivan päinvastainen!Uskomattoman hidasta ja välinpitämätöntä vakuutuspalvelua,IF!

33

2405

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihda sinäkin

      Täysin totta. Vakuutusyhtiö vaihtui.

    • 6+9

      Niin minullakin vaihtui. Omaisuusvakuutukset siirtyivät IFiin.

      • Dorkismus

        Onnea sinulle. If ottaa mielellään rahasi vastaan. Parempi vakuutus tosin on toivoa että mitään ei tapahdu.


      • v...tu

        Täysin paska yhtiö , 1.5 vuotta tapellu tapaturmasta kun eivät suostu maksaan , lautakunta pamautti asian takaisin iffille , että korvaavat , silti venyttelevät asiaa asiattomasti , eikä oteta yhteyttä asianomistajaan , että siinä , vaikeuksia tulee kun isommista summista kyse


      • Anonyymi
        v...tu kirjoitti:

        Täysin paska yhtiö , 1.5 vuotta tapellu tapaturmasta kun eivät suostu maksaan , lautakunta pamautti asian takaisin iffille , että korvaavat , silti venyttelevät asiaa asiattomasti , eikä oteta yhteyttä asianomistajaan , että siinä , vaikeuksia tulee kun isommista summista kyse

        Sama kokemus! If ottaa rahat, mutta ei korvaa ja kierrättää asiaa riippumattoman lautakunnan kautta jotta saa vuosia olla korvaamatta ja korvaukset kun joskus saat niin olet itse jo joutunut valitsemaan huonommat ja halvemmat hoidot ja vammasta tulee pysyvä.


    • iffissä täälläkin

      If täälläkin, kaikki on toiminut. Silloin harvoin, kun on tällejä tullut, korvaukset ovat tulleet pilkulleen oikein. Mutta vakuutusten ehdot on syytä lukea etukäteen ja myös ymmärtää!

      • Veikkausvoitto

        Lotossakin joskus voittaa. Kuulut varmaankin siihen vajaaseen 40%, jolle If arpomalla maksaa jotain.


      • iffissä täälläkin
        Veikkausvoitto kirjoitti:

        Lotossakin joskus voittaa. Kuulut varmaankin siihen vajaaseen 40%, jolle If arpomalla maksaa jotain.

        Tai sitten kuulun siihen vielä pienempään vähemmistöön, joka lukee ja ymmärtää vakuutusehdot.


      • Beffaan
        iffissä täälläkin kirjoitti:

        Tai sitten kuulun siihen vielä pienempään vähemmistöön, joka lukee ja ymmärtää vakuutusehdot.

        Mäntti. Vakuutusehdot ovat tulkinnanvaraisia kuten laitkin. Siksi niistä riidellään niin paljon. Tutustu vakuutuksiesi ehtoihin, ja katso esim. FINE:n antamia lausuntoja, ja mieti sen jälkeen ihan rauhassa uudelleen ymmärrätkö itsekään kaikkea sillä tasolla mitä oikeasti korvataan jos oikeasti jotain tapahtuu.

        Esim. "Vakuutus korvaa luonnonilmiöiden aiheuttamat vahingot" Tuli tulva, joka tuhosi kiinteistön, mutta vakuutus ei korvaakkaan. Kysymys: Onko tulva luonnonilmiö vai ei?

        Mitä sinulle tarkoittaa 'äkillinen' tai 'ennalta arvaamaton'? Ajattele paria eri mahdollisuutta, ja kysy sitten onko If samaa mieltä. Saatat yllättyä.

        Toisaalta, juuri tuollainen sokea luottamus omaan ylivertaisuuteen on sokeria sille, että huijarit menestyvät. Varmaankin luet ja ymmärrät myös vastuuvapauslausekkeet, takuuehdot ja loppukäyttäjäsopimukset mihin lyöt nimesi alle.

        Tule asiakkaakseni, koska olet helppo. Teitä tarvitaan lisää.


      • iffissä täälläkin
        Beffaan kirjoitti:

        Mäntti. Vakuutusehdot ovat tulkinnanvaraisia kuten laitkin. Siksi niistä riidellään niin paljon. Tutustu vakuutuksiesi ehtoihin, ja katso esim. FINE:n antamia lausuntoja, ja mieti sen jälkeen ihan rauhassa uudelleen ymmärrätkö itsekään kaikkea sillä tasolla mitä oikeasti korvataan jos oikeasti jotain tapahtuu.

        Esim. "Vakuutus korvaa luonnonilmiöiden aiheuttamat vahingot" Tuli tulva, joka tuhosi kiinteistön, mutta vakuutus ei korvaakkaan. Kysymys: Onko tulva luonnonilmiö vai ei?

        Mitä sinulle tarkoittaa 'äkillinen' tai 'ennalta arvaamaton'? Ajattele paria eri mahdollisuutta, ja kysy sitten onko If samaa mieltä. Saatat yllättyä.

        Toisaalta, juuri tuollainen sokea luottamus omaan ylivertaisuuteen on sokeria sille, että huijarit menestyvät. Varmaankin luet ja ymmärrät myös vastuuvapauslausekkeet, takuuehdot ja loppukäyttäjäsopimukset mihin lyöt nimesi alle.

        Tule asiakkaakseni, koska olet helppo. Teitä tarvitaan lisää.

        "Varmaankin luet ja ymmärrät myös vastuuvapauslausekkeet, takuuehdot ja loppukäyttäjäsopimukset mihin lyöt nimesi alle. "

        Kyllä, juristina teen aina niin. Suosittelen muillekin.


      • iffissä täälläkin
        Beffaan kirjoitti:

        Mäntti. Vakuutusehdot ovat tulkinnanvaraisia kuten laitkin. Siksi niistä riidellään niin paljon. Tutustu vakuutuksiesi ehtoihin, ja katso esim. FINE:n antamia lausuntoja, ja mieti sen jälkeen ihan rauhassa uudelleen ymmärrätkö itsekään kaikkea sillä tasolla mitä oikeasti korvataan jos oikeasti jotain tapahtuu.

        Esim. "Vakuutus korvaa luonnonilmiöiden aiheuttamat vahingot" Tuli tulva, joka tuhosi kiinteistön, mutta vakuutus ei korvaakkaan. Kysymys: Onko tulva luonnonilmiö vai ei?

        Mitä sinulle tarkoittaa 'äkillinen' tai 'ennalta arvaamaton'? Ajattele paria eri mahdollisuutta, ja kysy sitten onko If samaa mieltä. Saatat yllättyä.

        Toisaalta, juuri tuollainen sokea luottamus omaan ylivertaisuuteen on sokeria sille, että huijarit menestyvät. Varmaankin luet ja ymmärrät myös vastuuvapauslausekkeet, takuuehdot ja loppukäyttäjäsopimukset mihin lyöt nimesi alle.

        Tule asiakkaakseni, koska olet helppo. Teitä tarvitaan lisää.

        "Esim. "Vakuutus korvaa luonnonilmiöiden aiheuttamat vahingot" Tuli tulva, joka tuhosi kiinteistön, mutta vakuutus ei korvaakkaan. Kysymys: Onko tulva luonnonilmiö vai ei? "

        Kysymys on esimerkki juuri mainitsemastani vakuutusehtojen ymmärtämättömyydestä. Tankkaaminen siitä "onko tulva luonnonilmiö vai ei" on täysin epärelevanttia ja absoluuttista ajanhukkaa. Sinun tai minun mielipiteellä ei ole mitään arvoa tässä asiassa, sillä asia on selitetty vakuutusehdoissa. Ehdot noudattavat yleensä hyvin selkeää logiikkaa: ensin on pääsääntö, sitten poikkeukset. Ifin ehdoissa (kohta 3.3) kuvataan korvattavat luonnonilmiöt:

        " ...jonka syynä on poikkeuksellinen rankkasade-,
        vesistö- tai merivesitulva ja vesi on tunkeutunut raken-
        nukseen suoraan maanpinnalta tai kiinteästi asennettujen
        LVI-putkistojen kautta."

        Seuraavassa luvussa (4) kuvataan rajoitukset. Siinä on kohdan 7 rajoitus, eli ei makseta korvausta...

        "...luonnonilmiön aiheuttamasta tulvasta, aallokosta tai
        jäiden liikkumisesta eikä muusta kuin vahinkopaikalla
        vallinneen myrskytuulen aiheuttamasta vedenpinnan
        noususta, rankkasade-, vesistö- tai merivesitulvasta"

        Eli jo toiseen kertaan kerrataan sama asia, niin että kovapäisimmätkin sen ymmärtäisivät. Tämä rajaa pois mm. kevätjäiden ja hyydepatojen aiheuttamat tulvat, samoin kuin erilaisten luonnonilmiöiden välillisesti aiheuttamat tulvat. On hyvä huomata ehtojen kohdassa 3.3 mainittu ilmaisu "poikkeuksellinen" sekä "suoraan maan pinnalta". Jälkimmäinen aiheuttaa ongelmia tilanteissa, joissa kiinteistö vahingoittuu, kun tulviva vesi tunkeutuu salaojajärjestelmiin ja hulevesikaivoihin.

        Kyllä kyse on aika selkeästä sopimusjuridiikasta, ei rakettitieteestä tai mielivallasta. Jonkin verran on ratkottu riitoja vakuutusyhtiöiden kanssa. Mutta useimmiten ne erimielisyydet ovat koskeneet kiinteistön kohdalla kiinteistön kuntoa (=arvoa) vahinkohetkellä. Se 50% leikkuri tekee nimittäin aika pahaa jälkeä. Jos asiat menevät käräjäoikeuteen asti, sieltä tulee useimmiten päätöksenä se, mitä valan tehnyt tavarantarkastaja on raportissaan määrittänyt. Ehdoista tulee harvoin kinaa, ne kun ovat aina jo valmiiksi mustaa valkoisella. Yleisin ongelma on, että vakuutuksenottaja poimii itselleen myönteisiä ehtokohtia kuten "rusinoita pullasta" ja hyppää sopivasti määritysten tai rajoitusten ohi. Silloin ollaan tilanteessa, jossa vakuutuksenottaja tankkaa tankkaamistaan: "Onko tulva luonnonilmiö vai ei?".


      • Beffaan
        iffissä täälläkin kirjoitti:

        "Esim. "Vakuutus korvaa luonnonilmiöiden aiheuttamat vahingot" Tuli tulva, joka tuhosi kiinteistön, mutta vakuutus ei korvaakkaan. Kysymys: Onko tulva luonnonilmiö vai ei? "

        Kysymys on esimerkki juuri mainitsemastani vakuutusehtojen ymmärtämättömyydestä. Tankkaaminen siitä "onko tulva luonnonilmiö vai ei" on täysin epärelevanttia ja absoluuttista ajanhukkaa. Sinun tai minun mielipiteellä ei ole mitään arvoa tässä asiassa, sillä asia on selitetty vakuutusehdoissa. Ehdot noudattavat yleensä hyvin selkeää logiikkaa: ensin on pääsääntö, sitten poikkeukset. Ifin ehdoissa (kohta 3.3) kuvataan korvattavat luonnonilmiöt:

        " ...jonka syynä on poikkeuksellinen rankkasade-,
        vesistö- tai merivesitulva ja vesi on tunkeutunut raken-
        nukseen suoraan maanpinnalta tai kiinteästi asennettujen
        LVI-putkistojen kautta."

        Seuraavassa luvussa (4) kuvataan rajoitukset. Siinä on kohdan 7 rajoitus, eli ei makseta korvausta...

        "...luonnonilmiön aiheuttamasta tulvasta, aallokosta tai
        jäiden liikkumisesta eikä muusta kuin vahinkopaikalla
        vallinneen myrskytuulen aiheuttamasta vedenpinnan
        noususta, rankkasade-, vesistö- tai merivesitulvasta"

        Eli jo toiseen kertaan kerrataan sama asia, niin että kovapäisimmätkin sen ymmärtäisivät. Tämä rajaa pois mm. kevätjäiden ja hyydepatojen aiheuttamat tulvat, samoin kuin erilaisten luonnonilmiöiden välillisesti aiheuttamat tulvat. On hyvä huomata ehtojen kohdassa 3.3 mainittu ilmaisu "poikkeuksellinen" sekä "suoraan maan pinnalta". Jälkimmäinen aiheuttaa ongelmia tilanteissa, joissa kiinteistö vahingoittuu, kun tulviva vesi tunkeutuu salaojajärjestelmiin ja hulevesikaivoihin.

        Kyllä kyse on aika selkeästä sopimusjuridiikasta, ei rakettitieteestä tai mielivallasta. Jonkin verran on ratkottu riitoja vakuutusyhtiöiden kanssa. Mutta useimmiten ne erimielisyydet ovat koskeneet kiinteistön kohdalla kiinteistön kuntoa (=arvoa) vahinkohetkellä. Se 50% leikkuri tekee nimittäin aika pahaa jälkeä. Jos asiat menevät käräjäoikeuteen asti, sieltä tulee useimmiten päätöksenä se, mitä valan tehnyt tavarantarkastaja on raportissaan määrittänyt. Ehdoista tulee harvoin kinaa, ne kun ovat aina jo valmiiksi mustaa valkoisella. Yleisin ongelma on, että vakuutuksenottaja poimii itselleen myönteisiä ehtokohtia kuten "rusinoita pullasta" ja hyppää sopivasti määritysten tai rajoitusten ohi. Silloin ollaan tilanteessa, jossa vakuutuksenottaja tankkaa tankkaamistaan: "Onko tulva luonnonilmiö vai ei?".

        "Tai sitten kuulun siihen vielä pienempään vähemmistöön, joka lukee ja ymmärtää vakuutusehdot."

        Juuri näin. Sinä todella kuulut tuohon itse määrittelemääsi marginaalivähemmistöön. Onnea sinulle, hyvä juristi.

        Sinun alleviivaamasi tosiasia on se, että asia on mutkikas. Ainoa mitä tuot ilmi on sinun tulkintasi asiasta, ei muuta. Olet vähemmistössä.

        Takerrut myös yksittäiseen esimerkin viitekehykseen ymmärtämättä kontekstia. Tämä ei anna sinusta kovin pätevää mielikuvaa. Juristiuuttasi alat oikeasti käydä läpi tulva-asiaa silloinkin kun pääsia oli toisaala. Minä en palkkaisi sinua.

        Aloita nyt, hyvä turisti, anteeksi, juristi - vaikka niistä FINE:n lausunnoista.

        Jos tuntisin sääliä, säälisin sinua.


      • ymmärrys?
        Beffaan kirjoitti:

        "Tai sitten kuulun siihen vielä pienempään vähemmistöön, joka lukee ja ymmärtää vakuutusehdot."

        Juuri näin. Sinä todella kuulut tuohon itse määrittelemääsi marginaalivähemmistöön. Onnea sinulle, hyvä juristi.

        Sinun alleviivaamasi tosiasia on se, että asia on mutkikas. Ainoa mitä tuot ilmi on sinun tulkintasi asiasta, ei muuta. Olet vähemmistössä.

        Takerrut myös yksittäiseen esimerkin viitekehykseen ymmärtämättä kontekstia. Tämä ei anna sinusta kovin pätevää mielikuvaa. Juristiuuttasi alat oikeasti käydä läpi tulva-asiaa silloinkin kun pääsia oli toisaala. Minä en palkkaisi sinua.

        Aloita nyt, hyvä turisti, anteeksi, juristi - vaikka niistä FINE:n lausunnoista.

        Jos tuntisin sääliä, säälisin sinua.

        Turhaan sinä, Beffaan, kiukuttelet. "Iffissä täälläkin" siteerasi If:n kotivakuutuksen tulvavahinkokohdan ja sen korvausrajoitukset ihan oikein. Ehdoissa selostetaan lisäksi hyvinkin tarkkaan käytettyjen tulvakäsitteiden sisältö sekä myös se, millaisia rankkasateita ja tulvia pidetään poikkeuksellisina. Minusta ehdot ovat selkeät enkä tältä istumalta löytänyt niistä tulkinnanvaraa.

        Kavinpä vielä vilkasemassa FINEn lausuntojakin. En löytänyt yhtään juttua, jossa olisi jouduttu pähkäilemään yllä siteerattujen - tai muiden yhtiöiden vastaavien - tulvavahinkoehtojen sisältöä ja merkitystä. Olisikohan ongelma nyt siellä omien korvien välissä?


      • iffissä täälläkin
        Beffaan kirjoitti:

        "Tai sitten kuulun siihen vielä pienempään vähemmistöön, joka lukee ja ymmärtää vakuutusehdot."

        Juuri näin. Sinä todella kuulut tuohon itse määrittelemääsi marginaalivähemmistöön. Onnea sinulle, hyvä juristi.

        Sinun alleviivaamasi tosiasia on se, että asia on mutkikas. Ainoa mitä tuot ilmi on sinun tulkintasi asiasta, ei muuta. Olet vähemmistössä.

        Takerrut myös yksittäiseen esimerkin viitekehykseen ymmärtämättä kontekstia. Tämä ei anna sinusta kovin pätevää mielikuvaa. Juristiuuttasi alat oikeasti käydä läpi tulva-asiaa silloinkin kun pääsia oli toisaala. Minä en palkkaisi sinua.

        Aloita nyt, hyvä turisti, anteeksi, juristi - vaikka niistä FINE:n lausunnoista.

        Jos tuntisin sääliä, säälisin sinua.

        "Sinun alleviivaamasi tosiasia on se, että asia on mutkikas. Ainoa mitä tuot ilmi on sinun tulkintasi asiasta, ei muuta. Olet vähemmistössä."

        Asia on mutkikas, se on totta. Kun sopimusteksti halutaan mahdollisimman tarkaksi ja yksiselitteiseksi, tuloksena on usein vaikean näköistä tekstiä. En kyllä tulkinnut mitään, vaan siteeraasin selkeitä ehtoja, joita ei edes tarvitse tulkita. Tulkinta on aivan muuta. Tulkintaa tapahtuu esimerkiksi silloin, kun lähdetään etsimään rajaa jonkun subjektiiviseksi koetun ilmaisun ("suurelta osin", "vakuutuksenottajan huolimattomuus") sisältöön. Mitä tuohon vähemmistöön tulee, asialla ei liene merkitystä. Sopimusteknisiä päätöksiä kun ei tehdä huutoäänestyksellä.

        "Minä en palkkaisi sinua."

        En usko että tästä tulee ongelmaa. Toimistomme on sikäli onnellisessa tilanteessa, että voimme valita asiakkaamme.

        "Aloita nyt, hyvä turisti, anteeksi, juristi - vaikka niistä FINE:n lausunnoista."

        Kun tolkutat tuota FINEa, tarkoittanet nykyisen Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan alla toimivaa Vakuutuslautakuntaa. Sinua tuntematta uskallan väittää seuranneeni ja käyttäneeni työssäni sen esimerkkiratkaisuja vuosia pidempään kuin sinä. Sehän on osa ammattiani. Jos olet itse lukenut noita Vakuutuslautakunnan suosituksia ja vielä ymmärtänyt ne, niin huomaat että Vakuutuslautakunta perustaa ratkaisusuosituksensa hyvin ankarasti vakuutusehtojen termeihin ja sanamuotoon. Niistä ei poiketa. Kun tehdään tulkintaa epäselvistä asioista, yritetään hakea jonkin viranomaisen määrittelemä normi, johon vedotaan. Ei Vakuutauslautakunnankaan työ ole tunteenomaista arpomista. Kyllä siellä ratkaisut tehdään sopimusehtojen perusteella.

        Pieni vaara noissa Vakuutuslautakunnan ratkaisuesimerkeissä on. Kun maallikot lukevat niitä netissä, tapahtuu sama ilmiö, kun sopimusehtoja lukiessa. Löydetään ne yksittäiset asiat, jotka puolustavat omaa kantaa, mutta skipataan ne, jotka ovat vastaan. Samoin jää usein analysoimatta sen oman vahinkotapahtuman yksityiskohdat. Vakuutuslautakunta yrittää toppuutella tällaista itse tehtyä tulkintaa etusivullaan:

        "Ratkaisuihin tutustuttaessa on tärkeää huomata, että vähäisetkin erot vahinkotilanteessa tai vakuutusehdoissa voivat muuttaa ratkaisun lopputulosta."

        Tässähän se on kiteytetty: otetaan vahinkotapahtuma ja otetaan vakuutusehdot. Niitä verrataan toisiinsa. Siinä se on.


      • Beffaan
        iffissä täälläkin kirjoitti:

        "Sinun alleviivaamasi tosiasia on se, että asia on mutkikas. Ainoa mitä tuot ilmi on sinun tulkintasi asiasta, ei muuta. Olet vähemmistössä."

        Asia on mutkikas, se on totta. Kun sopimusteksti halutaan mahdollisimman tarkaksi ja yksiselitteiseksi, tuloksena on usein vaikean näköistä tekstiä. En kyllä tulkinnut mitään, vaan siteeraasin selkeitä ehtoja, joita ei edes tarvitse tulkita. Tulkinta on aivan muuta. Tulkintaa tapahtuu esimerkiksi silloin, kun lähdetään etsimään rajaa jonkun subjektiiviseksi koetun ilmaisun ("suurelta osin", "vakuutuksenottajan huolimattomuus") sisältöön. Mitä tuohon vähemmistöön tulee, asialla ei liene merkitystä. Sopimusteknisiä päätöksiä kun ei tehdä huutoäänestyksellä.

        "Minä en palkkaisi sinua."

        En usko että tästä tulee ongelmaa. Toimistomme on sikäli onnellisessa tilanteessa, että voimme valita asiakkaamme.

        "Aloita nyt, hyvä turisti, anteeksi, juristi - vaikka niistä FINE:n lausunnoista."

        Kun tolkutat tuota FINEa, tarkoittanet nykyisen Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan alla toimivaa Vakuutuslautakuntaa. Sinua tuntematta uskallan väittää seuranneeni ja käyttäneeni työssäni sen esimerkkiratkaisuja vuosia pidempään kuin sinä. Sehän on osa ammattiani. Jos olet itse lukenut noita Vakuutuslautakunnan suosituksia ja vielä ymmärtänyt ne, niin huomaat että Vakuutuslautakunta perustaa ratkaisusuosituksensa hyvin ankarasti vakuutusehtojen termeihin ja sanamuotoon. Niistä ei poiketa. Kun tehdään tulkintaa epäselvistä asioista, yritetään hakea jonkin viranomaisen määrittelemä normi, johon vedotaan. Ei Vakuutauslautakunnankaan työ ole tunteenomaista arpomista. Kyllä siellä ratkaisut tehdään sopimusehtojen perusteella.

        Pieni vaara noissa Vakuutuslautakunnan ratkaisuesimerkeissä on. Kun maallikot lukevat niitä netissä, tapahtuu sama ilmiö, kun sopimusehtoja lukiessa. Löydetään ne yksittäiset asiat, jotka puolustavat omaa kantaa, mutta skipataan ne, jotka ovat vastaan. Samoin jää usein analysoimatta sen oman vahinkotapahtuman yksityiskohdat. Vakuutuslautakunta yrittää toppuutella tällaista itse tehtyä tulkintaa etusivullaan:

        "Ratkaisuihin tutustuttaessa on tärkeää huomata, että vähäisetkin erot vahinkotilanteessa tai vakuutusehdoissa voivat muuttaa ratkaisun lopputulosta."

        Tässähän se on kiteytetty: otetaan vahinkotapahtuma ja otetaan vakuutusehdot. Niitä verrataan toisiinsa. Siinä se on.

        Siksihän niitä riitoja on niin paljon, kun teksti on niin yksiselitteistä.

        "Kyllä siellä ratkaisut tehdään sopimusehtojen perusteella"
        Varmasti. Miksi ne niin usein poikkeavat vakuutusyhtiön näkemyksistä? Samat ehdot molemmilla käytössä. Sillä erolla, että toinen on keksinyt ehdot itse.

        Itse en halua aukoa päätäni vakuutuksenottajille "että miksi et lukenut vakuutusehtoja". Monet lukevatkin ne, mutta kuten itsekin jo toteat, ne eivät ole helppoja ymmärtää. Lisäksi vakuutusmyynti on sisällöllisesti hyvin lähellä puhelinmyyntiä, ja vakuutuksen ehtoja tai rajoituksia ei myyntitapahtumassa tuoda käytännössä mitenkään ilmi. Saatekirjeessä toki mainitaan, että "tutustukaa vakuutusehtoihin".

        Pointti on siis se, että myyntitilanteessa kuluttajalle jää liikaa vastuuta kokonaisvaltaisen ymmärryksen saamiseksi suhteessa asian monimutkaisuuteen. Täytyy muistaa, että emme kaikki ole lakimiehiä, vaan vakuutuksia tarvitsee aivan jokainen.

        Lisäksi vakuutusyhtiöillä on mielivaltainen oikeus muuttaa vakuutusehtoja. Niitä pitää siis olla lukemassa jatkuvasti, ja miettiä oma vakuutusturva uudelleen.


      • Beffaan
        ymmärrys? kirjoitti:

        Turhaan sinä, Beffaan, kiukuttelet. "Iffissä täälläkin" siteerasi If:n kotivakuutuksen tulvavahinkokohdan ja sen korvausrajoitukset ihan oikein. Ehdoissa selostetaan lisäksi hyvinkin tarkkaan käytettyjen tulvakäsitteiden sisältö sekä myös se, millaisia rankkasateita ja tulvia pidetään poikkeuksellisina. Minusta ehdot ovat selkeät enkä tältä istumalta löytänyt niistä tulkinnanvaraa.

        Kavinpä vielä vilkasemassa FINEn lausuntojakin. En löytänyt yhtään juttua, jossa olisi jouduttu pähkäilemään yllä siteerattujen - tai muiden yhtiöiden vastaavien - tulvavahinkoehtojen sisältöä ja merkitystä. Olisikohan ongelma nyt siellä omien korvien välissä?

        Toinen, joka ei ymmärrä pointtia. Se ei ollut tulva, joten hukkaan meni aikasi lausuntojen etsimisessä. Hilarious! Tästä sai hyvät naurut.

        Lue vaikka kaikkien vakuutustesi viimeisimmät vakuutusehdot ja mieti konkreettisesti pystytkö tarkasti määrittelemään ne tilanteet missä korvaukset jäävät saamatta.

        Sen jälkeen määrittele tarkasti termit "kohtuullinen" ja "merkittävä" jne.


      • iffissä täälläkin
        Beffaan kirjoitti:

        Siksihän niitä riitoja on niin paljon, kun teksti on niin yksiselitteistä.

        "Kyllä siellä ratkaisut tehdään sopimusehtojen perusteella"
        Varmasti. Miksi ne niin usein poikkeavat vakuutusyhtiön näkemyksistä? Samat ehdot molemmilla käytössä. Sillä erolla, että toinen on keksinyt ehdot itse.

        Itse en halua aukoa päätäni vakuutuksenottajille "että miksi et lukenut vakuutusehtoja". Monet lukevatkin ne, mutta kuten itsekin jo toteat, ne eivät ole helppoja ymmärtää. Lisäksi vakuutusmyynti on sisällöllisesti hyvin lähellä puhelinmyyntiä, ja vakuutuksen ehtoja tai rajoituksia ei myyntitapahtumassa tuoda käytännössä mitenkään ilmi. Saatekirjeessä toki mainitaan, että "tutustukaa vakuutusehtoihin".

        Pointti on siis se, että myyntitilanteessa kuluttajalle jää liikaa vastuuta kokonaisvaltaisen ymmärryksen saamiseksi suhteessa asian monimutkaisuuteen. Täytyy muistaa, että emme kaikki ole lakimiehiä, vaan vakuutuksia tarvitsee aivan jokainen.

        Lisäksi vakuutusyhtiöillä on mielivaltainen oikeus muuttaa vakuutusehtoja. Niitä pitää siis olla lukemassa jatkuvasti, ja miettiä oma vakuutusturva uudelleen.

        "Siksihän niitä riitoja on niin paljon, kun teksti on niin yksiselitteistä."

        Onko niitä paljon? Pelkästään If:llä on noin 1,5 miljoonaa korvaustapahtumaa vuodessa. If:n markkinaosuus lienee siinä 30% luokassa, joten on turvallista väittää, että vakuutusyhtiöillä on yli 4 miljoonaa korvaustapahtumaa vuodessa? Kuinka paljon on riitoja? 1 miljoona? 2 miljoonaa? Se, että ihmiset jäkättävät netissä ei ole minkään arvoista. Se ei ole riita, se on tyhjän louskutusta. Mutta Vakuutuslautakunnan käsittelemät tapaukset liikkuvat sadoissa. Siis sadoissa, ei sadoissa tuhansissa. Kyse on suuruusluokasta, joka on prosentin sadasosa.

        ----------
        ""Kyllä siellä ratkaisut tehdään sopimusehtojen perusteella"
        Varmasti. Miksi ne niin usein poikkeavat vakuutusyhtiön näkemyksistä? "

        Mikä on "usein"? Kävin piruuttani tässä kahvikupin ääressä läpi yhden vuoden julkaistut ratkaisuehdotukset (julkaistut ehdotukset eivät ole kattava otos). Kun karsi pois firmojen vakuutusasiat, niin yksityishenkilöitä koskevia ratkaisuehdotuksia oli 31 kpl. Niistä vakuutusyhtiö "voitti" 22 kpl, asiakas 8 kpl ja yksi oli jonkin sortin tasapeli. Eli, eivät ne ratkaisut mitenkään massiivisesti poikkea vakuutusyhtiön näkemyksistä. Näistä harvoista asiakkaiden "voittamista" tapauksista osa oli niitä perinteisiä terveysriitoja, joissa yksi lääkäri sanoi Kyllä ja toinen sanoi Ei. Vakuutusyhtiön lääkäri tietenkin veti kotiin päin minkä kehtasi. Vakuutuslautakunnan epäkiitollinen tehtävä oli sitten ratkaista kahden lääkärin välinen arvovaltakiista.

        ----------
        "Itse en halua aukoa päätäni vakuutuksenottajille "että miksi et lukenut vakuutusehtoja". Monet lukevatkin ne, mutta kuten itsekin jo toteat, ne eivät ole helppoja ymmärtää. Lisäksi vakuutusmyynti on sisällöllisesti hyvin lähellä puhelinmyyntiä, ja vakuutuksen ehtoja tai rajoituksia ei myyntitapahtumassa tuoda käytännössä mitenkään ilmi. Saatekirjeessä toki mainitaan, että "tutustukaa vakuutusehtoihin"."

        Tässä meillä on ammatillinen ero. Minun velvollisuuteni on ilmoittaa omalle asiakkaalleni juuri noin. Tavoitteena tietenkin saada asiakas ymmärtämään oma tilanteensa ja neuvoa häntä välttämään prosessia, mitä ei voi voittaa. Oikeuskäsittelyn kustannukset ovat helposti 5-8 tonnia, plus korvattavaksi tulevat vastapuolen kulut siihen päälle.

        Tuota vakuutusten päälle käyvää myyntiä, jopa puhelimessa, olen itsekin ihmetellyt. Minusta sellainen on törkeää. Vakuutus on sen verran monimutkainen tuote, että en kuunaan päivänä ostaisi sitä puhelimitse tai edes tiskin ääressä heräteostona. Tähän liittyy se tälläkin palstalla esiintyvä elvistely miten "otin kotivakuutuksen puolet halvemmalla x-yhtiöstä", "siirsin kaskoni Y-yhtiöön ja säästin yli puolet". Joo, ja kun tömähtää, sitten vastaus on jälleen se pahamainen "että miksi et lukenut vakuutusehtoja". Kotivakuutus ei ole kotivakuutus, eikä edes kasko ole kasko, ne ovat kaikki erilaisia.

        ----------
        "Pointti on siis se, että myyntitilanteessa kuluttajalle jää liikaa vastuuta kokonaisvaltaisen ymmärryksen saamiseksi suhteessa asian monimutkaisuuteen. Täytyy muistaa, että emme kaikki ole lakimiehiä, vaan vakuutuksia tarvitsee aivan jokainen."

        Olet täysin oikeassa ja esität myös eettisesti pätevää kritiikkiä. Minä toivon sydämestäni, että tällainen ajattelu olisi vallitsevaa. Ikävä kyllä ei ole. Menemme hirveää vauhtia kohti jokainen-vastatkoon-itsestään -yhteiskuntaa. Tämä johtaa sosiaalidarwinismiin, missä heikot kärsivät ja parempiosaiset pärjäävät. He, jotka eivät hallitse taloudellisia lainalaisuuksia, korkolaskua ja sopimusehtojen lukemista kärsivät. He maksavat kaikesta liikaa ja silti saavat "huonompaa tavaraa" (tässä tapauksessa heikompaa vakuutusturvaa), kuin ne, jotka osaamisellaan voivat poimia rusinat pullasta. En pidä tästä kehityksestä.


      • ymmärrys?
        Beffaan kirjoitti:

        Toinen, joka ei ymmärrä pointtia. Se ei ollut tulva, joten hukkaan meni aikasi lausuntojen etsimisessä. Hilarious! Tästä sai hyvät naurut.

        Lue vaikka kaikkien vakuutustesi viimeisimmät vakuutusehdot ja mieti konkreettisesti pystytkö tarkasti määrittelemään ne tilanteet missä korvaukset jäävät saamatta.

        Sen jälkeen määrittele tarkasti termit "kohtuullinen" ja "merkittävä" jne.

        Itsehän sinä tulva-asian nostit pöydälle esimerkkinä tulkinnanvaraisista vakuutusehdoista, mutta poskelleen se meni.

        Olen minäkin vakuutusteni ehdot lukenut ja erityisen tarkasti ne rajoitusehdot. Uskon ne myös ymmärtäneeni. Tunnen lisäksi - jopa erittäin hyvin - vakuutussopimuslain. Sinulle se taitaa olla tuntematon, kun tuolla kirjoitat: "Lisäksi vakuutusyhtiöillä on mielivaltainen oikeus muuttaa vakuutusehtoja." Ei ole. Vakuutussopimulaissa vakuutusyhtiön oikeutta muuttaa vakuutusehtoja on aika tavalla rajoitettu.

        "Kohtuullinen" ja "merkittävä" eivät ole mitään heprean termejä vaan ihan tavallisia jokaiselle tuttuja suomen yleiskielen adjektiiveja. Milloin jokin seikka on sitten vaikkapa pieni, vähäinen, lievä, kohtuullinen, suuri, merkittävä, huomattava, kohtuuton riippuu tietysti arvioitavan seikan sisällöstä, asiayhteydestä ja saatavilla olevasta vertailuaineistosta. Eipä näihin sanoihin sinänsä mitään ylimääräistä määriteltävää mystiikkaa liity.

        Suomen lainsäädäntö on muuten täynnä yllä mainittuja ja muita samantyyppisiä ilmaisuja. Yhdessäkään laissa en ole nähnyt niitä määriteltävän, eikä kukaan ole määrittelyjä kaivannutkaan. (Paitsi nyt sinä.) Mutta onhan se tietysti ongelma, jos äidinkieli on kovin heikoissa kantimissa.


      • Vakuutusmaksut nouse

        "If täälläkin, kaikki on toiminut. Silloin harvoin, kun on tällejä tullut, korvaukset ovat tulleet pilkulleen oikein. Mutta vakuutusten ehdot on syytä lukea etukäteen ja myös ymmärtää!"
        Joopa joo, tyhmenpikin tietää mitä tuo tarkoittaa jamuut maksavat.


      • Anonyymi
        iffissä täälläkin kirjoitti:

        Tai sitten kuulun siihen vielä pienempään vähemmistöön, joka lukee ja ymmärtää vakuutusehdot.

        Jos riippumaton lautakunta päättää että if on korvausvelvollinen niin kyllä se on if joka ymmärtää ehdot väärin eikä asiakas joka maksaa vakuutuksia saadakseen tapaturmasta korvauksen.


    • jatkan If:illä

      Olen ollu If:in asiakkaana pitkään (yli 15 v.) , meillä on kaikki vakuutukset ollu siellä ja korvaukset on maksettu jotka on lueteltu vakuutuskirjassa ( lapsen sairaskulu,eläin, auto, ja pesukoneesta olemme hakeneet ja saaneet korvausta) muita haavereita ei ole
      ollut...
      Yhteydenotto tilanteissa meitä on kohdeltu asiallisesti ja ystävällisesti!
      Toisin kun yhdessä ylimääräisessä vakuutusyhtiössä joka tuli Hobby-Hallin ostojen yhteydessä...tai sitten ihmisellä siellä oli vaan huono päivä???

    • ei ikinä IF

      JUURI NÄIN!!!!!!!!!!!!!!
      mielivaltaisia päätöksiä, joitten korjaamiseen varaavat aikaa kuukausia, ilmeisesti luulevat asiakkaitten luovuttavan sinä aikana....

      DON´T YOU WORRY - niin kauan, kun et joudu IF:n kanssa tekemisiin. Silloin oikeusturvasta ei ole tietoakaan, asiantuntijalääkärit kumoavat todellisten asiantuntijoitten (erikoislääkäreitten) lausunnot ja sitä tahtia.

    • Hyvä IF!

      Soitin tänään IFfiin, kun talomme ilmastoinnin jäähdytysjärjestelmästä valahtivat yllättäen nesteet pihalle. Ystävällinen puhelinääni siirsi minut "rakennuspuolen ammattilaiselle". Siellä vastasi asiantunteva mieshenkilö, joka neuvoi mitä pitää tehdä. Tarkisti vielä vakuutukseni päätteeltään ja kertoi minkä pykälän mukaan ja millä perusteella korvaus maksetaan. Hienoa ja ystävällistä palvelua, kuten yleensäkin.

      Totuuden nimissä on sanottava, että olen kerran asioinut IFfin vakuutustarkastajan kanssa, joka oli varsin p--skantärkeä vihoviimeinen pikkunilkki.. Tällaisia tyyppejä sattuu lähes jokaiseen työpaikkaan, IFfillä tosiaankin tällainen mulkero on tullut kerran vastaan. Aina muulloin palvelu on ollut hienoa, korvauspolitiikka on ollut selkeää ja korvaukset ovat tulleet ajallaan.

    • IFSampo

      Olet oikeassa heidän lupaama 30% alennus on loppulaskussa alle 2%.
      Myöskin he ei anna enää autoliikkeille lupaa tehdä vahinkotarkastusta.
      Asiakaspalveluun soittaessa aina saa eri tietoa ja lopuksi on puhelimessa joku joka ei ymmärrä mitä asiakas tarkoittaa koska ilmeisesti on itse huomannut puhuvansa palturia, eli tyypillinen opeteltu koulutus juttu "sanot asiakkaalle en ymmärrä sinua vaikka asikas sanoisi että 1 1=2"
      Myöskin IF.i uhkaa että jos jätät kyseisen auton kaskon maksamatta eräpäivänä niin autoa ei katsasteta.
      No osinkotulot mulle ja köyhät maksakaa mä otan myöskin muut avustukset..... mulla kun on maatila

    • Willtter

      Ei todellakaan pidä paikkaansa, Huonoin on Lähitapiola yksiselitteisesti ja piste

    • Anonyymi

      on varmasti

    • Anonyymi

      Ihan saman tyyppiset kokemukset. Tosi yksinkertainen vahinkotapahtuma jonka voisi naapurin Erkkikin korjata parissa tunnissa. Yli vuosi mennyt eikä prosessissa ole tapahtunut yhtään mitään. Lähinnä tuossa saa pelätä jos olemassa olevat asunnon vauriot leviää ja aiheuttaa jotain vielä pahempaa. Tämä nyt on minun mielipiteeni mutta IF kyllä vaikuttaa minusta enemmän "Nallen" businekselle kuin riskien hajauttamiselle, mikä on vakuutusyhtiön ensisijainen tarkoitus. Kun tästä tapauksesta pääsen eroon niin vakuutusyhtiö vaihtuu saman tien. Minulle ihan yksi ja sama jos IF on kotivakuutuksena jonkun kympin halvempi kuin kilpaileva vakuutusyhtiö joka hoitaa hommat asiallisesti ja järkevässä aikataulussa. Se siitä sun mahtavasta bisnesideasta Wahlroos. Ihmiset maksaa laadusta, ei ***kasta.

    • Anonyymi

      -25€ alennus POP Vakuutukseen koodilla MUEMSE

      www.popvakuutus.fi/ref/MUEMSE

    • Anonyymi

      paskin on. "palvelunumeroon" saa jomottaa pitkään. sitten sieltä vastaa joku joka ei tiedä mistään mitään eikä varsinkaan osaa myydä vakuutuksia, lopulta pamahtaa postiin muhkea lasku puhelusta. pitäkööt tunkkinsa ja painukoot hevlediaan koko porukka !

    • Anonyymi

      Turussa 9.7.2022 oli paikallisia rankkasateita ja vesi tulvi kellareihin, esimerkiksi Kaivokadulla. Samassa taloyhtiössä asuneille IF ei korvannut mitään vahinkoja kun taas Lähitapiolan ja OP-Pohjolan asukkaille korvattiin kaikki vahingot. IF viittasi Ilmatieteenlaitoksen ja Forecan säätilastoihin vaikka lähimmät sääasemat sijaitsevat yli 5 km päässä tulvakohteesta. Tulvien vahingoista lyötyy useita artikkeleita paikallislehdistä, ja mm. pelastuslaitos kertoi koko pelstuskapasiteetin olleen tulvavaurioita purkamassa, mutta sekään ei IFille kelvannut. Tämän jälkeen meidän perhe vaihtoi pois IFistä eikä sinne enää koskaan palata.

    • Anonyymi

      Nämä saatanan vakuutusyhtiöt toivotan syvimpään helvettiin jokaikisen

      Pelkkiä kieroilijoita,mutta maksut kelpaa näille vitun paskahomoille ja huoran vittunaamoille

      • Anonyymi

        Nää on niitä saatanan palvoja v-muurarien vedätyksiä.


    • Anonyymi

      Minulla on vain erinomaisia kokemuksia kolmesta keskisuuresta vahingosta kahden vuoden aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe