Olen pian 17-vuotias tyttö. Tuntuu että äitini estää kaiken. Hän on liian vanhanaikainen eikä käyttäydy samoin kuin monet muut vanhemmat. En ymmärrä joskus hänen sääntöjensä logiikkaa. Eikö hän ymmärrä että olen pian 18 ja ei tämän ikäistä enää kannata käskeä ja kieltää vaan nouvoa. Äidin seura kotonakin on masentavaa ja ahdistavaa. Viihdyn paremmin isäni seurassa. En anna koskaan äidille anteeksi tätä miten paljon joudun nähdä vaivaa pysyä muiden ikäisteni joukossa ja jutuissa. En vain kestä äitiäni ja haluaisinkin muuttaa pois. Ja nyt kun muutan joudun tulla joka vkl kotiin. Juuri kun olisin saanut vieroitusta kotoa olemisesta, joudun palata sinne joka viikko! Miten voin katsoa paraneeko elämäni jos olen omillani ja saan oman vastuuni jos palaan joka viikko taas kotiin... Ei jaksa :(
äitini
19
139
Vastaukset
- reipasta
Ei tietenkään sinun ole pakko mennä joka vkl kotiin. Sehän on ihan selvää. Jos tulee hankaluutta niin ota yhteyttä oman kunnan lastensuojeluun, kerro sairaasta masentavasta äitisuhteesta. Hienoa että pääset muuttamaan omilleen, onnea! Kaikki eivät koskaan reipastu, edes aikuisena, vastustamaan vanhempaa joka "ei päästä kotoa". Jonkinlaisena kompromissina voisit luvata käydä esim. joka sunnuntai syömässä kotona, kertomassa miten sujuu (edes vähän). Olen samaa mieltä että äitisi ei vain halua irrottaa otettaan.
Jos pakko niin pane kova kovaa vastaan, ilmoita että haluat olla tekemisissä vain isän kanssa ja et halua nähdä äitiä muutamaan kuukauteen. Etkä tehdä kaikesta tiliä myöskään puhelimitse.
Olet jo melkein aikuinen!
Pian helpottaa!- ijhlklköflgkölg
Kiitos vastauksesta! Hän kohtelee minua kuin pikkulasta ja sanoo vain että käyttäydy niinkuin ikäisesi niin sinua voidaan pitääkin sellaisena. No, en jaksa käyttäytyä häntä kohtaan aikuismaisesti koska hänet tuntien siitä ei tulisi mitään aikuisempana kohtelua. Nyt hän otti minulta tietokoneen pois rangaistukseksi. Siinäkään ei ollut mitään logiikkaa. Ja pahinta tässä se että en saa mitään muita yhteyksiä kavereihini kuin kännykkä kun kone vietiin. Säälittävää... En saa myöskään jäädä melkein mihinkään yöks koska joudun kuulemma pahoille teille. Minusta tämän ikäisten (vaikka onkin laissa kielletty) pitäisi antaa mennä muiden mukana ja kerätä myös huonoja kokemuksia esim. alkoholin kanssa. Jos en saa kokea tarpeeksi nyt niin meno voi olla aikamoista kun olen 18v. Äitini tarvitsisi ymmärtäväisyyttä.
Kertokaa mieipiteenne :) - nanashi kurokami
ijhlklköflgkölg kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Hän kohtelee minua kuin pikkulasta ja sanoo vain että käyttäydy niinkuin ikäisesi niin sinua voidaan pitääkin sellaisena. No, en jaksa käyttäytyä häntä kohtaan aikuismaisesti koska hänet tuntien siitä ei tulisi mitään aikuisempana kohtelua. Nyt hän otti minulta tietokoneen pois rangaistukseksi. Siinäkään ei ollut mitään logiikkaa. Ja pahinta tässä se että en saa mitään muita yhteyksiä kavereihini kuin kännykkä kun kone vietiin. Säälittävää... En saa myöskään jäädä melkein mihinkään yöks koska joudun kuulemma pahoille teille. Minusta tämän ikäisten (vaikka onkin laissa kielletty) pitäisi antaa mennä muiden mukana ja kerätä myös huonoja kokemuksia esim. alkoholin kanssa. Jos en saa kokea tarpeeksi nyt niin meno voi olla aikamoista kun olen 18v. Äitini tarvitsisi ymmärtäväisyyttä.
Kertokaa mieipiteenne :)Niin kauan kuin asut kotona ilmaiseksi, Äitisi tosiaan on se joka päättää kaikesta. Ei ole mitään merkitystä sillä mitä mieltä olet. Olet edelleen alaikäinen eikä sinua pidetä sen takia vastuullisena. Kaikilla ei ole tietokonetta, joten aika lapsellista pitää sitä jonain itsestäänselvyytenä. Saat tavata kavereitasi ja soitella heille, joten valittamisesi on outoa. Ei kukaan nähtävästi pyri sinua eristämään heistä. Mitä teit kun menetit koneesi?
Jos pistät elämäsi risaiseksi kun täytät 18, se osoittaa vain omaa lapsellisuuttasi, eikä ole millaan lailla äitisi asia tai vika. Aikuisilla, toisin kuin lapsilla kuten sinä on oikeus pilata oma elämä. Sinun itsesi olisi hyvä ymmärtää oikeuksia ja vastuita hieman paremmin. - ifpdojfpdoi
nanashi kurokami kirjoitti:
Niin kauan kuin asut kotona ilmaiseksi, Äitisi tosiaan on se joka päättää kaikesta. Ei ole mitään merkitystä sillä mitä mieltä olet. Olet edelleen alaikäinen eikä sinua pidetä sen takia vastuullisena. Kaikilla ei ole tietokonetta, joten aika lapsellista pitää sitä jonain itsestäänselvyytenä. Saat tavata kavereitasi ja soitella heille, joten valittamisesi on outoa. Ei kukaan nähtävästi pyri sinua eristämään heistä. Mitä teit kun menetit koneesi?
Jos pistät elämäsi risaiseksi kun täytät 18, se osoittaa vain omaa lapsellisuuttasi, eikä ole millaan lailla äitisi asia tai vika. Aikuisilla, toisin kuin lapsilla kuten sinä on oikeus pilata oma elämä. Sinun itsesi olisi hyvä ymmärtää oikeuksia ja vastuita hieman paremmin.Anteeksi vain, mutta jokaisella ihmisellä on oikeus onneen ja sitä en koe kotona. Oletko sitä mieltä että kiduttaja raiskaajakin saa pitää lapsen kotona ja kiduttaa vain koska tämä on alaikäinen? Lapsesta saa kasvatettua minkälaisen melkein vaan ja tämä on tulos minun kohdallani. Vaikka olen kuinka yrittänyt sanoa äidilleni että tarvitsen omaa vastuuta ja tilaa, hän määrää jatkuvasti ja vittuilee.
- Liisa.
Näitä kakaratrolleja ei pidä ruokkia.
- nanashi kurokami
ifpdojfpdoi kirjoitti:
Anteeksi vain, mutta jokaisella ihmisellä on oikeus onneen ja sitä en koe kotona. Oletko sitä mieltä että kiduttaja raiskaajakin saa pitää lapsen kotona ja kiduttaa vain koska tämä on alaikäinen? Lapsesta saa kasvatettua minkälaisen melkein vaan ja tämä on tulos minun kohdallani. Vaikka olen kuinka yrittänyt sanoa äidilleni että tarvitsen omaa vastuuta ja tilaa, hän määrää jatkuvasti ja vittuilee.
Äitisi ei ole kiduttaja tai raiskaaja. Pikkuisen suhteellisuudentajua...
Sinä saat tilaa ja vastuuta, kun olet aikuinen, ja pystyt kantamaan sen vastuun.
Äitisi yrittää kestää sinua parhaansa mukaan. Nähtävästi et tee itse mitään sen asian eteen. Sinä voit syytellä äitiäsi, mutta peiliinkin kannattaa katsoa. Millainen kasvatettava sinä olet ollut?
- Jepjepjepjoo
Jokainen teini ajattelee samoin kuin sinä. Vai oletko nähnyt teiniä, joka sanoo äidistään/isästään "vitsi mahtava tyyppi, aivan loistavia juttuja".
Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsista ja kasvattaa heitä, ikävä kyllä se on teini-ikä, kun ihmislapsi alkaa itsenäistymään ja tempomaan itseään irti vanhempien otteesta. Juttusi ovat ihan normiteiniasiaa, pikkuhiljaa vanhempasi tottuvat aikuistumiseesi ja antavat sinulle enemmän vapautta & vastuuta (lue: työtä huolehtia itsestäsi) ja se on itsestäsi kiinni mokaatko sen, kuten itsekin epäilit vai pystytkö osoittamaan todella olevasi aikuistunut kuin väität.- jidffigknfk
Olen nähnyt. Sellaisia jotka sanovat että rakastavat äitiään ja nauraa sen kanssa ja vitsailee. Sellaisen haluaisinkin, koska omalleni ei voi sanoa kaikkea. He auttavat äitiään kotitöissä, koska haluavatkin auttaa.
- jbino
jidffigknfk kirjoitti:
Olen nähnyt. Sellaisia jotka sanovat että rakastavat äitiään ja nauraa sen kanssa ja vitsailee. Sellaisen haluaisinkin, koska omalleni ei voi sanoa kaikkea. He auttavat äitiään kotitöissä, koska haluavatkin auttaa.
Ei voi mitään. Itsestäsi tuo on kiinni.
- idhplkfödlfk
jbino kirjoitti:
Ei voi mitään. Itsestäsi tuo on kiinni.
eihän ole vaan siitä että isälle kerron kaikkea melkein ja äidille en läheskään.
- oi dai
idhplkfödlfk kirjoitti:
eihän ole vaan siitä että isälle kerron kaikkea melkein ja äidille en läheskään.
Eli isäsi yrittää oll kaverisi, myötäilee oikkujasi, antaa sinun elää kuin pellossa ja äitiraukkasi joutuu sitten olemaan vanhempi, antamaan rajoja sitten kummankin edestä? Isäsi pitäisi hävetä ja kasvaa aikuiseksi.
Sinäkin voisit koettaa käyttäytyä kypsemmin. - ojop
idhplkfödlfk kirjoitti:
Tekstisi on todella lapsellista. Odotat äitisi antavan sinulle asiat periksi. Etkö todellakaan tajua olevasi alaikäinen lapsi. Äidilläsi on huoltajanasi velvollisuus pitää rajoja sinulle. Ei todellakaan ole väliä millaiset välit teillä on ja voitko puhua äidillesi. Äitisi työ on sinun kasvattamisesi. Mikä on oma osuutesi tässä kuviossa, osaatko käyttäytyä äitiäsi kohtaan?
- jbino
idhplkfödlfk kirjoitti:
Oma asiasi, jos et kerro tai auta kotitöissä. Turhaa syytellä äitiä.
- fkmdlkfmdklf
jbino kirjoitti:
Oma asiasi, jos et kerro tai auta kotitöissä. Turhaa syytellä äitiä.
no kiitos mielipiteistänne, mutta onneksi pääsen ensisyksynä pois. Sitten katsn miten elämänni sujuu ilman jatkuvaa vahtimista. Ikäisekseni ei mua voi enää määrätä niinkuin pikkulasta. Minun pitää ite tajuta mitä teen. Jos poltan niin poltan, sitä ei paljo äitikään estele. En yritä nyt tässä kovistella että tupakoisin, vaan ihan aan esimerkki siitä että voi minut tietenkin huoneeseeni lukita koko loppu alaikäisyydekseni jos haluaa minua kokonaan kontrolloida.
- ojop
fkmdlkfmdklf kirjoitti:
no kiitos mielipiteistänne, mutta onneksi pääsen ensisyksynä pois. Sitten katsn miten elämänni sujuu ilman jatkuvaa vahtimista. Ikäisekseni ei mua voi enää määrätä niinkuin pikkulasta. Minun pitää ite tajuta mitä teen. Jos poltan niin poltan, sitä ei paljo äitikään estele. En yritä nyt tässä kovistella että tupakoisin, vaan ihan aan esimerkki siitä että voi minut tietenkin huoneeseeni lukita koko loppu alaikäisyydekseni jos haluaa minua kokonaan kontrolloida.
Äitisi luultavasti tulee olemaan helpottunut, kun vihdoinkin muutat. Kovasti häntä
arvostelet, ja kummasti unohdat oman osasi tapahtumissa. Kuten sanoin lapsellista. - erehtkiluil
ojop kirjoitti:
Äitisi luultavasti tulee olemaan helpottunut, kun vihdoinkin muutat. Kovasti häntä
arvostelet, ja kummasti unohdat oman osasi tapahtumissa. Kuten sanoin lapsellista.tuo nyt oli hieman törkeää, mutta kai sen olen ansainnut. mielestäni nuorisoa vähätellään ja haukutaan liikaa. meissä on sentään tulevaisuus, joten voisitteko lopettaa yli 15-vuotiaiden alistamisen. Tässä esimerkki, meitä ei oteta koskaan tosissaan, jos nuorella on paha olo ja se itkee hän vain angstaa ja se on sellaista turhaa teiniangstia. No mitäs sanotaan siitä kun aikuisella on sama olo?! Ei mitään vähättelevää ainakaan.
Ymmärrän että minullakin on rajat, mutta jos rajat ovat minunlaisileni liian pienet, ei siitä voi seurata kuin tappelu.
- 98765
Mun vanhemmat oli aika rajottavia tossa samassa iässä. Eivät olleet ihan kartalla ettei lähes täysikäisiä tarvi holhota. Ehkä johtui siitä että olin sisaruksista nuorin. Se ei vaan loppunutkaan, kaikenlaisia pikkujuttuja, esim. olin n. 30 kun äitini soitti ja varotti huonosta ajokelistä. Ihan kun en olis ihan itse sitä tajunnut. Naimisiinmenon jälkeen sainkin sellaista holhousta osakseni että itkin 2 viikkoa putkeen ja laihduin 5 kg samaisessa kahdessa viikossa...Annan sellaisen neuvon että kun 18 tärähtää tauluun niin rupea ottamaan etäisyyttä, en tarkoita että välit poikki mutta viittaat kintaalla jos tulee käskyjä/neuvoja/kehotuksia/arvostelua yms. Helpottaa huomattavasti aikuiseksi kasvamista.
- dikjvldölk
Kiitos vastauksesta! Onneksi täällä on joitain jotka ymmärtävät. Luulen että aikaisemmin vastanneet ovat yli 40- vuotiaita vanhanaikaisesti (epätunteellisesti) kasvattavia naisia?
- koibu
dikjvldölk kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Onneksi täällä on joitain jotka ymmärtävät. Luulen että aikaisemmin vastanneet ovat yli 40- vuotiaita vanhanaikaisesti (epätunteellisesti) kasvattavia naisia?
Voi hyvänen aika sua. Se ettei anna periksi koko ajan ja haluaa lapsen tajuavan käytöstavat, ei ole epätunteellista kasvatusta. Yritä nyt reppana ajatella asiaa äitisi kannalta. Haluaisitko sinä olla äiti sellaisele kuin sinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1186144Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631543956Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503315Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4772793Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2731795Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321463- 871416
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611310- 771278