Jokainen vastaa omastaan - Päteekö taloyhtiössä?

viilataanko linssiin

Omistamme asunto-osakkeen. Taloyhtiöömme kuuluu meidän erillistalohuoneistomme sekä neljä rivitalohuoneistoa.
Isännöitsijäntodistuksessa ja yhtiökokouksen pöytäkirjassa lukee, että "kiinteistön omistaja vastaa omistamastaan kiinteistöstä" tai " jokainen asunto vastaa itse kiinteistöstöön"
Näillä tarkoitetaan sitä, että jokainen asunto vastaa omista kustannuksistaan, korjauksistaan jne.

Issarissa on maininta, että asia on kirjattu yhtiöjärjestykseen. Luettuani yhtiöjärjestystä tarkemmin, en siitä kyllä löydä minkäänlaista mainintaa.

Kysymykseni kuuluukin, onko tämä määräys "jokainen vastaa omastaan" taloyhtiössämme pätevä?

Kuulin nimittäin jokin aika sitten, että se mitä on päätetty yhtiökokouksessa ei koskisi meitä, koska emme vielä silloin omistaneet asuntoa.

40

2973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ordnung muss sein

      Asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestys on se, mikä pätee, yhdessä asuntoyhtiölain kanssa. Yhtiökokous ei voi tehdä päätöksiä vastoin yhtiöjärjestystä.

      Mikäli yhtiökokouksen määräenemmistöiset päätöset ovat olleet sen toimivallan alaisia, siis ei vastoin lakia tai yhtiöjärjestystä, ne koskevat kaikkia yhtiön osakkaita, riippumatta siitä, onko ollut päätöstä tekemässä tai edes yhtiön osakas. Tilikausittain yhtiökokouksessa näitä päätöksiä voidaan käsitettä uudestaankin kunhan ne nostetaan esille lain ja yhtiöjärjestyksen määräämällä tavalla.

    • vastuut hukassa

      Se, mitä ei ole yhtiöjärjestyksessä selkeästi kirjattu, ei ole olemassakaan. "Kiinteistön omistaja vastaa omistamastaan kiinteistöstä" ja "jokainen jokainen asunto vastaa itse kiinteistöstään" sisältävät jo monia käsitteellisiä sekaannuksia ja osoittaa suunnatonta ymmärtämättömyyttä asunto-osakeyhtiön tai kiinteistön peruskäsitteistä ja ajatusmaailmasta. Asunto-osakeyhtiö omistaa kiinteistön, joka muodostuu maa-alueesta ja rakennuksista. Osakkaat omistavat osakkeita, jotka oikeuttavat yhtiöjärjestyksen huoneistoselitelmän mukaisten tilojen käyttämiseen ja hallintaan. Yhtiö "omistaa" rakennukset, putki- ym- järjestelmät ja piha-alueet, ellei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä.

      Sitten on yhtiön rakennusten ja rakennejärjestelmien kunnossapito ja uusiminen, joka normaalisti tapahtuu kiinteistöliiton vastuunjakotaulukkoa noudattaen, joka noudattaa asoylain mukaista osakkaan ja yhtiön välistä korjaus- ja kunnossapito periaatteita. Yleinen sääntö on, että oskas yhtiö vastaa kiinteistön ralkenteista ja osakas huoneiston sisäpinnoista ja muutostöistään.

      Teillä on ilmeisesti kaksi eri aikaan rakennettua rakennusta: erillistalo ja rivitalo. Kiinteistönne voi vielä koostua kahdesta eri tontista, jotka on muodostettu omaksi asoy:ksi. Kuitenkin teillä voi olla yhteistä LVI-verkostoja ja yhteinen lämmönlähde. Tällaisessa tilanteessa osakkaat yleensä haluavat tehdä muutoksia lain mukaiseen korjaus- ja kunnossapidon vastuunjakotaulukkoon: kukin huolehtikoon omasta asunnostaan. Kuitenkin päätös voi tuottaa osakkaita kohtaan yhdenvertaissuusperiaatteen vastaista kohtelua, tai muuta epäoikeudenmukaisuutta. Toisissa asunnoissa on enemmän julkisivupintaa, kattopintaa, ym tai sijainti tontilla tuottaa enemmän vauriota kuin toisilla - entä yhteiset putkistot ja muut järjestelmät. Nämä laeista poikkeavat vastuunjakotaulukon muutokset tulee viedä yhtiöjärjestykseen ja muutokset saavat lainvoiman vasta sen jälkeen kun muutokset on hyväksytty maistraatissa. Sieltä saa pientä korvausta vastaan ajantasalla olevan yhtiöjärjestyksenne, jos haluaa olla ehdottoman varma voimassa olevasta yhtiöjärjestyksestä

      Kysyjälle vielä: yhtiökokouksen päätökset koskevat niitä, jotka ovat kokouksessa olleet tai eivät ole moittineet päätöstä. Tällaiset vastuunjakotaulukon tai muut muutokset, jotka muuttavat osakkaiden maksuperusteita, edellyttävät kaikkien niiden suostumusta, joiden kustannusvastuut kasvavat. Sama koskee yhtiöjärjestyksen muutttamista vastuiden osalta. Kanattaa lukea uudesta asoylaista kommentaari OM:n sivuilta. Se on hyvä.

    • se hankala

      Yhtiöjärjestys kertoo, onko taloyhtiössä hallinnanjakosopimus (= kaikki maksaa itse) vai ei (= taloyhtiö huolehtii vastuunjakotaulukon mukaisesti). Mulla myös sellainen juttu, että osakkaista koostuva isännöivä hallitus olettaa kaikkien maksavan kaikki itse vaikka kyseessä on normaali taloyhtiö ilman hallinnanjakosopimusta. Näissä tilanteissahan on se vaara, että jos itse alkaa korjailla, menettää samalla vakuutusturvan. Koen tulleeni huijatuksi tässä asuntokaupassa ja nyt minua pidetään hankalana naapurina, kun vaadin lainmukaista kohtelua ja omaisuuden asiallista hoitoa. Jos vahinko ei ole sattunut 15 vuoteen, ei se ole tae siitä etteikö se tapahtuisi jo huomenna. Jos vakuutusturvaa ajatellaan. Myisin pois mutta en halua seuraavalla ostajalle samaa kohtelua eli jättäisin kaupantekotilanteessa totuuden taloyhtiön "henkisestä tilasta" ja todellisesta asioiden hoidosta kertomatta.

      • Asunto-osakeyhtiössä ei voi ollaosakkaiden välistä hallinnanjakosopimusta, vaan vastuut ja oikeudet määritellään yhdessä ainoassa dokumentissa, eli yhtiöjärjestyksessä.

        Hallinnanjakosopimuksella jaetaan sen sijaan kiinteistö määräosiin (eli kyseessä on yhteisomistussuhteen vastuunjaon selkeyttäminen), ja siinä määritellään kunkin määräomistajan vastuut ja oikeudet. Asunto-oskaeyhtiö voi tietenkin sijaita kiinteistön määräosalla, mutta se ei vaikuta yhtiön sisäiseen vastuunjaloon millään tavalla.

        Ihan perustermistöä sinulle tiedoksi:

        Kiinteistö = maapohja sillä mahdollisesti sijatsevat rakennukset
        Vuokraoikeus = oikeus maankäyttöön ja sillä mahd. sijatseviin rakennuksiin
        Asunto-osakeyhtiö = yritys jossa osakkeet antavat oikeuden hallita jotain rakennuksen osaa ja yli puolet lattiapinta-alasta on varattu asuinkäyttöön

        Kiinteistö on kiinteää omaisuutta, vuokraoikeus ja asunto-osakkeet irtainta omaisuutta.


    • ITS...

      Tuollaisia kohteita näkee ajoittain ja yhteistä niille on riitaisuus kustannusten jakamisesta, vaikka asiat olisi ilmaista yhtiöjärjestyksessä on tilintarkastus pelkkää kyräilemistä kun jokainen osakas vaatii jokaista tositetta tarkastettavaksi. Itse pysyisin kaukana ihan oman mielenterveyden vuoksi.

      Mutta ihan juridisesti katsottuna yhtiöjärjestyksessä määrätään osakkaiden velvollisuudesta osallistua taloyhtiön kustannuksiin, jollei siellä mitään sanota niin kannattaisi asia hoitaa kuntoon sillä tavalla kun se on mahdollista. Pelkkä määräenemmistö ei riitä vaan todennäköisesti vaaditaan yksimielisyyttä (kaikkien suostumus). Välttämättä tällainen muutos ei olisi sinun kannalta ollenkaan huono.

      Tilanne on toinen jos yhtiökokouksen lainmukaista päätöstä ei ole ehditty viedä yhtiöjärjestykseen asti, mutta ei siihen sentään vuosia mene. Tällöinkin sinulla olisi asiasta ostajana tieto.

      Suosittelen selvittämään asian juristin kanssa ja ehdottamaan jos vaikka taloyhtiö hankkisi sellaisen ottamaan kantaa kustannusten jakamiseen, Kiinteistöliiton jäsenenä saatte lausunnon asiantuntijoilta hyvin edullisesti.

      • se hankala

        Itse en ole tutkimassa jokaista kuittia nähtäväkseni enkä epäile väärinkäytöksiä (kai), olen vetäytynyt sivustalle odottamaan enemmistön vastarintaa tai sitä isoa vahinkoa, jolloin todelliset riidat alkaa. Tiedän että suurin osa ajattelee kanssani samoin mutta eivät ole valmiita puolustamaan oikeuksiaan. Kaksi äänekkäintä muka-asiantuntijaa päättää kaiken. Asenteesta kertoo, että ensin minua pyydettiin hallitukseen mukaan (kun tulijoita ei ollut piti kääntyä "sen hankalan" puoleen), suostuin mutta samalla ilmoitin, että siinä tapauksessa taloyhtiö alkaa noudattaa as. oy lakia päätöksenteossa. Samassa pykälät vedettiinkin taaksenpäin ja valittiin entiset jäsenet. Tämähän on mahdollista, jos asukkaat eivät osallistu kokouksiin, vain ne äänekkäimmät harvainvaltaa kannattavat, jotka haluavat hääriä pelkästään omasta näkökulmasta katsoen. No minulle se oli kuitenkin helpotus ja osoitin, että en ole vastuunpakoilija. En tosiaan ole hullunrohkea ottamaan vastuuta laittomista pykälistä varsinkin, jos vahinko sattuu. MInulle erityisen halpa vastike ei ole se tarkoitus vaan yhtiön talouden ja fyysisen kunnon ylläpitäminen arvon säilymiseksi. Samalla yhteisillä korjauksilla saataisiin säästöjä ja taloyhtiön/asuntojen kunto etenee rinta rinnan.


      • laadunvalvontaa
        se hankala kirjoitti:

        Itse en ole tutkimassa jokaista kuittia nähtäväkseni enkä epäile väärinkäytöksiä (kai), olen vetäytynyt sivustalle odottamaan enemmistön vastarintaa tai sitä isoa vahinkoa, jolloin todelliset riidat alkaa. Tiedän että suurin osa ajattelee kanssani samoin mutta eivät ole valmiita puolustamaan oikeuksiaan. Kaksi äänekkäintä muka-asiantuntijaa päättää kaiken. Asenteesta kertoo, että ensin minua pyydettiin hallitukseen mukaan (kun tulijoita ei ollut piti kääntyä "sen hankalan" puoleen), suostuin mutta samalla ilmoitin, että siinä tapauksessa taloyhtiö alkaa noudattaa as. oy lakia päätöksenteossa. Samassa pykälät vedettiinkin taaksenpäin ja valittiin entiset jäsenet. Tämähän on mahdollista, jos asukkaat eivät osallistu kokouksiin, vain ne äänekkäimmät harvainvaltaa kannattavat, jotka haluavat hääriä pelkästään omasta näkökulmasta katsoen. No minulle se oli kuitenkin helpotus ja osoitin, että en ole vastuunpakoilija. En tosiaan ole hullunrohkea ottamaan vastuuta laittomista pykälistä varsinkin, jos vahinko sattuu. MInulle erityisen halpa vastike ei ole se tarkoitus vaan yhtiön talouden ja fyysisen kunnon ylläpitäminen arvon säilymiseksi. Samalla yhteisillä korjauksilla saataisiin säästöjä ja taloyhtiön/asuntojen kunto etenee rinta rinnan.

        Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Tilanteenne yhtiössä on hankala, ette te! Mitä tilintarkastajanne tai toiminnantarkastajanne tähän touhuun sanoo? Ei mitään, sillä eihän toiminnantarkastaja/maallikko mitään asoylain periaatteista ymmärrä eikä pelkkiä kuitteja katsomalla tajua, miten korjaukset on tehty?

        Miten suunnitelmallisesti teillä kiinteistön kuntoa hoidetaan? Onko teillä kuntoarvio tehtynä ja sen pohjalta tehty yhtiökokouksen hyväksymä kiinteistön korjaussuunnitelma? Jos kiinteistönne on valmistunut vuoden 2000 jälkeen, teillä on huoltokirja, jossa on tarkat ohjeet kiinteistön laitteiden ja varusteiden säännöllisestä huoltamisesta. Sitä noudattaen ei vakuutusyhtiönne pääse teitä moittimaan hoidon ja huollon puutteesta, eli siitä, että hallitus ja yhtiökokous olisivat laiminlyöneet kiinteistön kunnon ylläpitämisen.
        Vaatikaa aina eriävän mielipiteenne kirjaamista yhtiökokouspöytäkirjaan, kun teillä on selkeästi erilainen käsitys yhtiön asioiden hoitamisesta. Toinen on, että älkää antako vastuuvapautta hallitukselle, kun asiat ovat sekaisin, ja vaatikaa hallituksen selvitys yhtiökokoukselle epäselvistä toimista ja toimintatavoista. Näin jää mustaa valkoisella yhtiökokouspöytäkirjoihin myöhempää tarkastelua varten.

        Itse olen nyt penkonut yhden yhtiön menneisyyttä ja todennut miten vaikeaa on jonkin asian osoittaminen ja todistaminen, jos yhtiökokouspäätökset on kirjattu niin, että "myönnettiin hallitukselle valtuudet hoitaa korjaus hallituksen parhaaksi katsomallaan tavalla." Näin kukaan ei voi myöhemmin osoittaa oikeastaan yhtään mitään, paitsi että jollekin asialle yhtiökokous antoi hallitukselle täydet valtuudet sörssiä koko jutun. Ei laatua, ei määrä, vaan avoin valtakirja johonkin summaan saakka. Että sillä lailla


      • se hanakala
        laadunvalvontaa kirjoitti:

        Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Tilanteenne yhtiössä on hankala, ette te! Mitä tilintarkastajanne tai toiminnantarkastajanne tähän touhuun sanoo? Ei mitään, sillä eihän toiminnantarkastaja/maallikko mitään asoylain periaatteista ymmärrä eikä pelkkiä kuitteja katsomalla tajua, miten korjaukset on tehty?

        Miten suunnitelmallisesti teillä kiinteistön kuntoa hoidetaan? Onko teillä kuntoarvio tehtynä ja sen pohjalta tehty yhtiökokouksen hyväksymä kiinteistön korjaussuunnitelma? Jos kiinteistönne on valmistunut vuoden 2000 jälkeen, teillä on huoltokirja, jossa on tarkat ohjeet kiinteistön laitteiden ja varusteiden säännöllisestä huoltamisesta. Sitä noudattaen ei vakuutusyhtiönne pääse teitä moittimaan hoidon ja huollon puutteesta, eli siitä, että hallitus ja yhtiökokous olisivat laiminlyöneet kiinteistön kunnon ylläpitämisen.
        Vaatikaa aina eriävän mielipiteenne kirjaamista yhtiökokouspöytäkirjaan, kun teillä on selkeästi erilainen käsitys yhtiön asioiden hoitamisesta. Toinen on, että älkää antako vastuuvapautta hallitukselle, kun asiat ovat sekaisin, ja vaatikaa hallituksen selvitys yhtiökokoukselle epäselvistä toimista ja toimintatavoista. Näin jää mustaa valkoisella yhtiökokouspöytäkirjoihin myöhempää tarkastelua varten.

        Itse olen nyt penkonut yhden yhtiön menneisyyttä ja todennut miten vaikeaa on jonkin asian osoittaminen ja todistaminen, jos yhtiökokouspäätökset on kirjattu niin, että "myönnettiin hallitukselle valtuudet hoitaa korjaus hallituksen parhaaksi katsomallaan tavalla." Näin kukaan ei voi myöhemmin osoittaa oikeastaan yhtään mitään, paitsi että jollekin asialle yhtiökokous antoi hallitukselle täydet valtuudet sörssiä koko jutun. Ei laatua, ei määrä, vaan avoin valtakirja johonkin summaan saakka. Että sillä lailla

        Olen säilyttänyt sähköpostikirjeenvaihdon reklamaatioistani (jotka toistaiseksi ovat olleet pineiä asioita). Samoin pidän huolen siitä, että yhtiökokouksessa käsitellään vain asioita, jotka on mainittu esityslistassa, ei muita. Hankala on yksin tuulimyllyjä vastaan taistella, kyse kuitenkin on 20 vuotta vanhasta taloyhtiöstä, jossa ne isot korjaukset ovat edessä lähivuosina. "Korjaussuunnitelma" tehtiin mutta kyseessähän on vain hallituksen esitys korjauksille eikä siihen hyväksytty mukaan muita kuin näiden kahden osakkaan ehdotuksia, muut ehdotimme myös pieniä juttuja. Muissa vedottiin aikaisempiin yhtiökokouksiin, että näinhän on sovittu silloin ja silloin, esimerkiksi ulkomaalaukset muka suoritettaisiin jokainen omalta osaltaan silloin kun parhaaksi näkee. Minua se on hullua ja lyhytnäköistä. Okei, suoritettaisiin vaikka talkoilla mutta yhtaikaa ja samojen erien maaleilla!


    • 26-62

      """.........esimerkiksi ulkomaalaukset muka suoritettaisiin jokainen omalta osaltaan silloin kun parhaaksi näkee.....""


      Toi on hyvä esimerkki.
      Kun joku jättää tekemättä ja joku toinen tekee huonosti, niin jossain vaiheessa kuitenkin noi pitää tehdä kunnolla ja se hetki ja työtapa määräytyy sen huonoimman mukaan.

      • Se hankala

        Ja taloyhtiöllä ei ole tarpeeksi korkeita tikkaita ja osalla korkean paikan kammo, kuten minulla.


    • 26-62

      """Ja taloyhtiöllä ei ole tarpeeksi korkeita tikkaita ja osalla korkean paikan kammo, kuten minulla. """

      Niin ja tikkailla ei saisi työskennellä.

      (saahan sitä vapaa-ajallaan käydä putomassa tikkailta.)

      • nuuka olen

        Jos tekee taloyhtiön hommia eikä taloyhtiöllä ole tapaturma-/talkoovakuutusta eikä ulkopuolista kiinteistöhuoltoa, myöskään oma vakuutus ei korvaa vahinkoja. Ettäs tiedätte. Että tippuilkaa vaan sieltä katolta ja tikkailta ja liukastelkaa - silkkaa säästöä jess! Ulkopuolisten vahingot maksaa taloyhtiö.


      • Ettäs tiedät
        nuuka olen kirjoitti:

        Jos tekee taloyhtiön hommia eikä taloyhtiöllä ole tapaturma-/talkoovakuutusta eikä ulkopuolista kiinteistöhuoltoa, myöskään oma vakuutus ei korvaa vahinkoja. Ettäs tiedätte. Että tippuilkaa vaan sieltä katolta ja tikkailta ja liukastelkaa - silkkaa säästöä jess! Ulkopuolisten vahingot maksaa taloyhtiö.

        Miksi oma vakuutus ei korvaisi?
        Ainakaan minun Tapiolan tapaturma- ja sairausvakuutuksessa ei ole mitään ehtoja, että minne saa mennä ja minne ei.
        Ulkomailla voimassa tietyin ehdoin ja extremelajit suljettu pois.


      • Näin meillä
        Ettäs tiedät kirjoitti:

        Miksi oma vakuutus ei korvaisi?
        Ainakaan minun Tapiolan tapaturma- ja sairausvakuutuksessa ei ole mitään ehtoja, että minne saa mennä ja minne ei.
        Ulkomailla voimassa tietyin ehdoin ja extremelajit suljettu pois.

        Taloyhtiölle tehtävä työ ei ole normaalia vapaa-ajan toimintaa, joka kuuluu tapaturmavakuutuksen piiriin. Oletko varmasti tarkistanut asian vakuutusyhtiöstäsi? Kyseessä voi olla ns. työille (heidän tulkintansa mukaan) joka vahingon aiheuttaa ja korvaus evätään.


      • Näin meillä
        Näin meillä kirjoitti:

        Taloyhtiölle tehtävä työ ei ole normaalia vapaa-ajan toimintaa, joka kuuluu tapaturmavakuutuksen piiriin. Oletko varmasti tarkistanut asian vakuutusyhtiöstäsi? Kyseessä voi olla ns. työille (heidän tulkintansa mukaan) joka vahingon aiheuttaa ja korvaus evätään.

        Tarkoitin siis "työliike" - termiä, jonka perusteella omalla pihalla puun kaadossa tapahtunut tapaturmakorvaus evättiin vapaa-ajan tapaturmavakuutuksessa.


      • Ihme hölynpölyä
        Näin meillä kirjoitti:

        Tarkoitin siis "työliike" - termiä, jonka perusteella omalla pihalla puun kaadossa tapahtunut tapaturmakorvaus evättiin vapaa-ajan tapaturmavakuutuksessa.

        Ja höpö höpö. Täysaikainen tapaturmavakuutus on aina voimassa sekä töissä, että vapalla 24h. Töissä tapaturma menee ensisijaisesti työnantajan vakuutuksesta.
        Jos haluan vapaa-ajallani vaikka sahata pihastani varjostavan puun tai kiivetä katolle katsomaan, että onko se kunnossa, niin vakuutus ei millään tavalla sitä kiellä.
        Jos vahinko sattuu vaikka kaverin katolla, niin sekään ei ole este, etteikö vakuutus korvaisi.
        Vain jos asiaan liittyy tahallinen tuottamus, olen vaikka kovassa kännissä, kun katolle kiipeän ja sitten loukkaannun, niin siinä voi vakuutusyhtiö vähän nikotella.
        Totta mooses osakas saa jokaisessa omistamassaan yrityksessä esim. as.oy:ssa katsella, että onko paikat kunnossa.
        Ihme hölynpölyä haluat levittää.


      • Näin meillä
        Ihme hölynpölyä kirjoitti:

        Ja höpö höpö. Täysaikainen tapaturmavakuutus on aina voimassa sekä töissä, että vapalla 24h. Töissä tapaturma menee ensisijaisesti työnantajan vakuutuksesta.
        Jos haluan vapaa-ajallani vaikka sahata pihastani varjostavan puun tai kiivetä katolle katsomaan, että onko se kunnossa, niin vakuutus ei millään tavalla sitä kiellä.
        Jos vahinko sattuu vaikka kaverin katolla, niin sekään ei ole este, etteikö vakuutus korvaisi.
        Vain jos asiaan liittyy tahallinen tuottamus, olen vaikka kovassa kännissä, kun katolle kiipeän ja sitten loukkaannun, niin siinä voi vakuutusyhtiö vähän nikotella.
        Totta mooses osakas saa jokaisessa omistamassaan yrityksessä esim. as.oy:ssa katsella, että onko paikat kunnossa.
        Ihme hölynpölyä haluat levittää.

        Ei ollut hölynpölyä tuo korvauksen epääminen. Eikä alkoholilla tekemistä asian kanssa. Tapiola oli yhtiö. Omakotitaloissa vakuutus voi olla laajempi mutta as. Oy:n korvauksiin en usko. Miksi muuten useimmat ottaa a) talkoo b) tapaturmavakuutuksen erikseen? Huvin vuoksi maksavat?


      • urkkikekkonen
        Näin meillä kirjoitti:

        Ei ollut hölynpölyä tuo korvauksen epääminen. Eikä alkoholilla tekemistä asian kanssa. Tapiola oli yhtiö. Omakotitaloissa vakuutus voi olla laajempi mutta as. Oy:n korvauksiin en usko. Miksi muuten useimmat ottaa a) talkoo b) tapaturmavakuutuksen erikseen? Huvin vuoksi maksavat?

        Nyt sulla on menny sekasin oma koko ajan voimassa oleva tapaturmavakutus ja asoy kiinteistövakuutus.
        Kyllä oma tapaturmavakuutus korvaa kaikki tapaturmat, niin kuin edellä on selitetty.
        Ei siinä ole mitään eroa, että oliko haravoimassa taloyhtiön pihaa vai omaa pihaansa.


      • Näin meillä
        urkkikekkonen kirjoitti:

        Nyt sulla on menny sekasin oma koko ajan voimassa oleva tapaturmavakutus ja asoy kiinteistövakuutus.
        Kyllä oma tapaturmavakuutus korvaa kaikki tapaturmat, niin kuin edellä on selitetty.
        Ei siinä ole mitään eroa, että oliko haravoimassa taloyhtiön pihaa vai omaa pihaansa.

        Palaan asiaan maanantaina, tarkistan asian vakuutusyhtiöstäni, kiinnostaa sen verran itseänikin. Miksi siis taloyhtiöt ottavat niitä talkoovakuutuksia, nehän ovat turhia jos olette oikeassa. Pelkän omavastuun välttämiseen takia vai?


      • talkoovakuutus
        Näin meillä kirjoitti:

        Palaan asiaan maanantaina, tarkistan asian vakuutusyhtiöstäni, kiinnostaa sen verran itseänikin. Miksi siis taloyhtiöt ottavat niitä talkoovakuutuksia, nehän ovat turhia jos olette oikeassa. Pelkän omavastuun välttämiseen takia vai?

        Taloyhtiön talkootyössä itselle sattunut tapaturma ehkä korvataan omasta tapaturmavakuutuksesta, mutta entä kolmannelle osapuolelle aiheutunut vahinko tai omaisuudelle aiheutunut vahinko? Esim. kiinteistövakuutus ei korvaa talkoilla tehdyllä pihatiellä lliukastumisen johdosta talon asukkaalle syntynyttä vahinkoa, sillä hän on osakas ja siten omistaja=vakuutuksen ottaja. Sen sijaan ulkopuoliselle sattunut vahinko huolimattoman talkootyön seurauksena korvataantalkoovakuutuksesta, sillä kiinteistövakuutus ei korvaa työn laiminlyönnistä johtuvaa vahinkoa. Jos taas ulkkopuolinen firma tekee työn huolimattomasti ja joku loukkaantuu sen takia, huollon vastuuvakuutus korvaa vahingon. Henkilön tapaturmavakuutus ei korvaa kolmannelle osapuolelle tapahtunutta vahinkoa eikä omaisuudelle sattunutta vahinkoa. Että se siitä....


      • näin meillä
        Näin meillä kirjoitti:

        Palaan asiaan maanantaina, tarkistan asian vakuutusyhtiöstäni, kiinnostaa sen verran itseänikin. Miksi siis taloyhtiöt ottavat niitä talkoovakuutuksia, nehän ovat turhia jos olette oikeassa. Pelkän omavastuun välttämiseen takia vai?

        Vakuutusyhtiöstä tuli viesti, että tapaturma taloyhtiön työssä itselle korvataan sen jälkeen jos muista lakisääteisistä vakuutuksista vahinkoa ei korvata. Vahinkoehtojen mukaisesti (joihin en tutustunut sen kummemmin). Mutta edelleen minulla on mustaa valkoisella Tapiolan päätöksestä "emme maksa korvauksia tapaturmavakuutuslain mukaisen vapaaehtoisen vapaa-ajan ryhmävakuutuksen perusteella, koska työliikekipeytyminen ei ole vakuutusehtojen kohdan ryhty 4.1. mukaan korvattava vahinkotapaturma". Jotta tuurin varaan taitaa jäädä?


      • Eivoiollanäinvaikeet
        näin meillä kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöstä tuli viesti, että tapaturma taloyhtiön työssä itselle korvataan sen jälkeen jos muista lakisääteisistä vakuutuksista vahinkoa ei korvata. Vahinkoehtojen mukaisesti (joihin en tutustunut sen kummemmin). Mutta edelleen minulla on mustaa valkoisella Tapiolan päätöksestä "emme maksa korvauksia tapaturmavakuutuslain mukaisen vapaaehtoisen vapaa-ajan ryhmävakuutuksen perusteella, koska työliikekipeytyminen ei ole vakuutusehtojen kohdan ryhty 4.1. mukaan korvattava vahinkotapaturma". Jotta tuurin varaan taitaa jäädä?

        Voi kun sä et nyt tajuu.. siis HENKILÖKOHTAINEN vakuutus ei ole mikään RYHMÄvakuutus.
        Yritä nyt jotenkin tajuta.
        OMA KOKO AJAN VOIMASSA OLEVA TAPATURMAVAKUUTUS KORVAA TAPATURMAT; EI OLE VÄLIÄ MISSÄ HOMMASSA TAPATURMA ON SATTUNUT:
        Voit rauhassa pudota talon katolta, auton katolta, paskahuusin katolta EI ole väliä.


      • ulkopuolisen vahinko
        Eivoiollanäinvaikeet kirjoitti:

        Voi kun sä et nyt tajuu.. siis HENKILÖKOHTAINEN vakuutus ei ole mikään RYHMÄvakuutus.
        Yritä nyt jotenkin tajuta.
        OMA KOKO AJAN VOIMASSA OLEVA TAPATURMAVAKUUTUS KORVAA TAPATURMAT; EI OLE VÄLIÄ MISSÄ HOMMASSA TAPATURMA ON SATTUNUT:
        Voit rauhassa pudota talon katolta, auton katolta, paskahuusin katolta EI ole väliä.

        Mikä vakuutus korvaa, kun talkoolaisena aiheutat vahingon satunnaiselle ohikulkijalle esim. pudottamalla korkealta katolta vasaran hänen päähänsä? Korvaako sinun henkilökohtainen tapaturmavakuutuksesi ohikulkijalle aiheuttamasi vammat? Entä kun talkoovasara tippuu kädestasi naapurin auton päälle? Sitä ei kiinteistövakuutus korvaa - korvaako sinun henkilökohtainen tapaturmavakuutus?


      • Mitä ihmettä?
        näin meillä kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöstä tuli viesti, että tapaturma taloyhtiön työssä itselle korvataan sen jälkeen jos muista lakisääteisistä vakuutuksista vahinkoa ei korvata. Vahinkoehtojen mukaisesti (joihin en tutustunut sen kummemmin). Mutta edelleen minulla on mustaa valkoisella Tapiolan päätöksestä "emme maksa korvauksia tapaturmavakuutuslain mukaisen vapaaehtoisen vapaa-ajan ryhmävakuutuksen perusteella, koska työliikekipeytyminen ei ole vakuutusehtojen kohdan ryhty 4.1. mukaan korvattava vahinkotapaturma". Jotta tuurin varaan taitaa jäädä?

        Tuossahan se oli selvästi sanottu:
        Työliikekipeytyminen ei ole tapaturma.
        Jos ei ole tapaturmaa, niin ei kai voi saadakaan tapaturmakorvausta.


      • Mitä ihmeellistä?
        Eivoiollanäinvaikeet kirjoitti:

        Voi kun sä et nyt tajuu.. siis HENKILÖKOHTAINEN vakuutus ei ole mikään RYHMÄvakuutus.
        Yritä nyt jotenkin tajuta.
        OMA KOKO AJAN VOIMASSA OLEVA TAPATURMAVAKUUTUS KORVAA TAPATURMAT; EI OLE VÄLIÄ MISSÄ HOMMASSA TAPATURMA ON SATTUNUT:
        Voit rauhassa pudota talon katolta, auton katolta, paskahuusin katolta EI ole väliä.

        Ryhmävakuutus on vain tietyn vakuutuksen nimi. Ei se tarkoita, että jonkun ryhmän pitää kokea tapaturma. Se on sinällään henkilökohtainen vakuutus. Vakuutus on vaan otettu jollekin ryhmälle ja jos joku ryhmästä joutuu tapaturmaan, niin hän saa korvauksen, jos Vakuutusehdot täyttyvät. Siis ihan samalla tavalla, kuin ihan ikiomassakin henkilökohtaisessa vakuutuksessa.


      • Näin meillä
        Mitä ihmettä? kirjoitti:

        Tuossahan se oli selvästi sanottu:
        Työliikekipeytyminen ei ole tapaturma.
        Jos ei ole tapaturmaa, niin ei kai voi saadakaan tapaturmakorvausta.

        Nuo tuossa tapauksessa oli kyse ponnistuksessa katkenneesta lihaksista tai sen sitkeästä.


      • Näin meillä
        Näin meillä kirjoitti:

        Nuo tuossa tapauksessa oli kyse ponnistuksessa katkenneesta lihaksista tai sen sitkeästä.

        Sori ennakoiva tekstinsyöttö, siis katkenneesta lihaksesta tai sen säikeestä.


      • Rahastusta vain
        Eivoiollanäinvaikeet kirjoitti:

        Voi kun sä et nyt tajuu.. siis HENKILÖKOHTAINEN vakuutus ei ole mikään RYHMÄvakuutus.
        Yritä nyt jotenkin tajuta.
        OMA KOKO AJAN VOIMASSA OLEVA TAPATURMAVAKUUTUS KORVAA TAPATURMAT; EI OLE VÄLIÄ MISSÄ HOMMASSA TAPATURMA ON SATTUNUT:
        Voit rauhassa pudota talon katolta, auton katolta, paskahuusin katolta EI ole väliä.

        Rauhotu. Siis taloyhtiöt ottaa turhaan niitä talkoovakuutuksia. Älkää sitten ottako!


      • Mitä ihmettä?
        Näin meillä kirjoitti:

        Nuo tuossa tapauksessa oli kyse ponnistuksessa katkenneesta lihaksista tai sen sitkeästä.

        Ei siis muka ollut kyse työliikekipeytymisestä. Tarkista oma arviointikykysi. Kipeytyminen ei ole sama kuin katkennut lihas!


      • Näin meillä
        Mitä ihmettä? kirjoitti:

        Ei siis muka ollut kyse työliikekipeytymisestä. Tarkista oma arviointikykysi. Kipeytyminen ei ole sama kuin katkennut lihas!

        Haloo. Vakuutusyhtiön tulkinnan mukaan lihassäikeen katkeaminen on työliikekipeytyminen. Hoitoa ei korvattu.


    • mutumutumutumutumutu

      Oletettavaa on, että kiinteistössänne on jo runsaasti korjausvelkaa, jolloin joudutte korjaamaan rakenteita oikein olan takaa.
      www.ypl.fi/documents/Huoltokirja_esimerkki.pdf osoitteesta löytyy alkeellinen , mutta perustasoinen huoltokirjamalli, jossa on hyvä tsekkauslista vuosittain tehtävistä töistä. Jos teillä ei ole asiantuntijan laatimaa kuntoarviota, toimitte kiinteistön kunnon yllöpidossa mututuntuman pohjalta hoitaen vain näkyviä osia. Piilossa olevat osat ja alueet, johon ei ole pääsyä, voivat jäädä hoitamatta. Montako kertaa salaojanne on kuvattu tai pihakaivonnetyhjennetty, koska viimeksi on käyty ullakkotilassa tai koska viimeksi IV-kanavanne on nuohottu? Kerran vuodessa joku lukee mittarit - kerran kuukaudessa joku lukee mittarit ja laittaa tiedot exel-taulukkoon, josta näkee esim. vedenkulutuksen kuukausittain. JOs kulutus kasvaa, niin lukemista tihennetään ja ruvetaan etsimään vesivuotoa. Miten teillä seurataan sähkön, lämmön ja vedenkulutusta?

      Kiinteistön kunnon ylläpito ja siis kiinteistön arvon säilyttäminen on rationaalista touhua, jossa esim. tarkkojen muistiinpanojen laatiminen on arvokasta noin hoitomenetelmänä. Kukja maalasi ja mitä, miten ja millä on hyvä laittaa ylös, että jatkossa tiedetään mitä, miten ja millä samaa kohtaa korjataan. Muuten menevät puurot ja vellit sekaisin. Niin ja kuka vastaa vaurioista, jos väärää maalia laitetaan vanhan maalin päälle tai pinta maalataan kosteana ja puu mätänee sitten maalin alla? Osakas joka aiheutti vahingon, on muuttanut, eikä häntä saa vastuuseen väärin tehdyn työn aiheuttamista vahingoista. Kuka maksaa? Talkootyö on aina vapaaehtoista ja maallikkkotyötä. Työvirheistä on vaikea saada vastuuseen osakasta, jos ohjeistus ei ole ollut kunnollinen.

      • Kaunis kiitos sulle

        Kiitos huoltokirjalinkista


      • ennustettavuutta
        Kaunis kiitos sulle kirjoitti:

        Kiitos huoltokirjalinkista

        Listaus huoltotöistä oli vain pieni osa huoltokirjaa. Siihen liittyy myös kiinteistön rakenteiden huolto- ja kunnossapitojaksot, korjausten muistiinkirjaamiset ja ennen kaikkea pitkän tähtäimen korjaussuunitelma eli PTS. PTS antaa korjaus- ja ylläpitosuunnitelman 10 - 15 - 30 vuoden ajalle. Päivittämällä PTS:aa noin 5 vuoden välein pysyvät osakkaat ja hallitus ajantasalla kiinteistön korjaustarpeesta ja tähän PTS:aan pohjautuu myös hallituksen korjaustarveselvitys. Hyvä kiinteistön kunnon ylläpito edellyttää että PTS on yhtiökokouksesn hyväksymä ja siten kaikkien osakkaiden tiedossa.Tällöin hallituksen 5 vuoden korjausehdotukset eivät tule mielivaltaisesti ja yllätyksenä puun takaa, vaan ovat ennustettavissa PTS:sta.


      • useita tekijöitä
        ennustettavuutta kirjoitti:

        Listaus huoltotöistä oli vain pieni osa huoltokirjaa. Siihen liittyy myös kiinteistön rakenteiden huolto- ja kunnossapitojaksot, korjausten muistiinkirjaamiset ja ennen kaikkea pitkän tähtäimen korjaussuunitelma eli PTS. PTS antaa korjaus- ja ylläpitosuunnitelman 10 - 15 - 30 vuoden ajalle. Päivittämällä PTS:aa noin 5 vuoden välein pysyvät osakkaat ja hallitus ajantasalla kiinteistön korjaustarpeesta ja tähän PTS:aan pohjautuu myös hallituksen korjaustarveselvitys. Hyvä kiinteistön kunnon ylläpito edellyttää että PTS on yhtiökokouksesn hyväksymä ja siten kaikkien osakkaiden tiedossa.Tällöin hallituksen 5 vuoden korjausehdotukset eivät tule mielivaltaisesti ja yllätyksenä puun takaa, vaan ovat ennustettavissa PTS:sta.

        PTS voi pitää sisällään korkeintaan vain osan korjaussuunnitelmista.
        Vastuujakotaulukon mukaan löytyy paljonkin muuttuvia ja hallitsemattomia tekijöitä.
        Asukkaiden vastuulla on ikkunoiden ja ovien tiivistystoimet eli yleiset laiminlyönnit.
        Tiivistys vaikuttaa merkittävästi ilmanvaihdon toimintaan sekä kosteusvahinkojen syntymiseen. Lisäksi tiivistys vaikuttaa kiinteistön lämmityskustannuksiin merkittävästi ja ikkunoiden- ovien elinkaareen.
        Käytännön tekijöitä.


    • rahareikiä

      Kaikki kiinteistöä koskevat huoltotyöt pitäisi teettä alan ammattimiehellä.
      Vastuujakotaulukossa on useita kohtia jotka nostavat kiinteistön ylläpitokustannuksia ja aikaistavat kalliita huolto- ja uusimisremontteja.

    • järkeä tai ei

      Ikkunat ja ovet kunnostus, huolto- ja tiivistystyöt. Vastuujakotaulukko järkeä tai ei?

    • Järjen vastainen

      järkeä tai ei. Esitetyssä asiassa ei ole järkeä.

    • errors

      Then the aspiring trader starts to play around on the practice account � treating trading as a game. There is no set plan, and the trader will take trades left right and center at the slightest whim. forex practice

    • Anonyymi

      Miten menee tämä: Rivat 10 asuntoa , erillinen autokatos josta jokainen maksaa vastiketta pikkasen.
      Yksi asukas osti hybridioauton ja lataa sitä erillisen mittarin kautta. Mittari luetaan 2-3 kertaa vuodessa.
      Nyt kun hänellä on kaksi pistoketta, toinen menee taloyhtiölle ja toinen hänen mittariinas. Olemme havainneet, että silloin tällöin menee väärään pistokkeeseen. ja tämä näkyy taloyhtön sähkönkulutuksessa.
      Mielestääme vähintä tehdä latauksesta täysin läpinäkyvää ja sellaista ettei yhdenkään asukkaan tarvitse pelätä sumutusta. Löytyykö lakipykälää mihin vedota? Kiitos !

      • Anonyymi

        Laittakaa niihin kaikkiin autopaikkojen töpseleihin mittarit ja jokainen maksaa itse niistä kuluttamansa sähkön.

        Nimittäin ongelma ei koske pelkästään plugareita/sähköautoja vaan myös polttiksia. Esim. diesel-autossa voi olla moottorin + sisätilan lämmitin yhteensä 2,5kW. Jos omistaja lämmittää talvella tuota autoaan 2 kertaa päivässä 2h => 2*2h*2,5kw = 10kWh/vrk = 300kWh/kk. Eli kuluttaa yhtä paljon sähköä kuin useimmat plugarit. Lisäksi tuo polttisauto kuluttaa sitä sähköä juuri kalliin sähkön huippukulutusaikoina eli pakkasaamuisin. Plugarit ja sähkäautot ladataan yleesä edullisemman sähkön yötunteina.

        Ja onko reilua, että järkevä ja järkevällä bensa-autolla ajava ei välttämättä tarvitse sitä sähköä siitä tolpasta ollenkaan, mutta joutuu silti maksamaan dieseleiden ja plugareiden sähkön kulutuksesta?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1762
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1758
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1241
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1067
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe