Käytöstapojen tarpeellisuus

Tavat kunniaan!

Käytöstavat ovat juuri osa sitä oljyä joka saa kanssakäynnin muiden kanssa sujumaan kitkattomasti.

Käytöstavat ovat helppo oppia. Tietäessä kuinka toimia "oikeaoppisesti" siis jo ennestään asetetuilla kirjoittamattomilla (miksei kirjoitetuillakin) säännöillä, ei loukkaa ketään, vihamiehiäkään. Käytöstapojen tuntija ja niitä käyttävä vetää pisteet ITSELLEEN!

Kun taas tollot ja juntit viis veisaavat muista saaden bumerangin itselleen vasten kasvoja. Oikeutetusti!

On myos hyvä muistaa että kevyt, lyhyt keskustelu (small talk) yleisistä aiheista toisen kanssa on tapa tiedottaa että "minä huomioin sinut". Siinä EI sivuta henkilökohtaisia asioita! Noiden keskustelujen ei tarvitse olla pitkiä, vain muutama ystävällinen lause hoitaa homman.

Joissakin kulttuureissa käytöstavoista on hiottu oikea taidemuoto! Usein se onkin ainoa tapa tulla toimeen muiden kanssa, varsinkaan kun ei fyysistä tilaa ole paeta korpeen ja junttimaisuuteen.

128

3201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omituistaaa

      Niinpä. Naapurissani asuu pariskunta joista kumpikaan ei vastaa tervehdyksiini. Mielestäni olisi noloa törmätä kotiovella kasvotusten sanomatta mitään. En halua ruveta ylisosiaaliseksi maanvaivaksi, mutta kyllä minua hävettäisi olla sanomatta edes yhtä sanaa. No heillä vaan pyörii silmät päässä ja rynnätään ohi kun sanon hei. Pistää miettimään ovatko joko vammaisia(kuuromykkiä, mitä epäilen, koska kai heilläkin on tapansa tervehtiä vaikka käden liikkeillä), tai jossain huumeissa. No itse ovat tiensä valinneet ja tuskin sillä kovin pitkälle pötkitään, nuoret ihmiset. Ja olen itsekkin nuori.

      • itseni herra

        itse asun omakotitalossa,naapureita tervehditään.mutta olen asunut myös kerrostalossa,siellä ei tarvitse naapurille päivää sanoa,onhan mahdoton tietää onko edes naapuri.jos jokaiselle vastaantulijalle ryhtyy päivää ja huomenta ja kyselemään mitä sulle kuuluu,hyvä työ aika menee hukkaan joka on rahaa.itse en esimerkiksi kerrostalossa vieraillessa sano kenellekkään päivää mitä kuuluu.


      • aika kortilla
        itseni herra kirjoitti:

        itse asun omakotitalossa,naapureita tervehditään.mutta olen asunut myös kerrostalossa,siellä ei tarvitse naapurille päivää sanoa,onhan mahdoton tietää onko edes naapuri.jos jokaiselle vastaantulijalle ryhtyy päivää ja huomenta ja kyselemään mitä sulle kuuluu,hyvä työ aika menee hukkaan joka on rahaa.itse en esimerkiksi kerrostalossa vieraillessa sano kenellekkään päivää mitä kuuluu.

        Jos on niin kiireinen ettei ole aikaa puhua koskaan kenenkään kanssa niin silloin voi kuitenkin tervehtiä ohimennen sillä se ei vie työaikaa.


      • aaaaaaaaniiivvusis
        itseni herra kirjoitti:

        itse asun omakotitalossa,naapureita tervehditään.mutta olen asunut myös kerrostalossa,siellä ei tarvitse naapurille päivää sanoa,onhan mahdoton tietää onko edes naapuri.jos jokaiselle vastaantulijalle ryhtyy päivää ja huomenta ja kyselemään mitä sulle kuuluu,hyvä työ aika menee hukkaan joka on rahaa.itse en esimerkiksi kerrostalossa vieraillessa sano kenellekkään päivää mitä kuuluu.

        >>onhan mahdoton tietää onko edes naapuri.

        Tämä tosiaan on ongelmallista. Sen vuoksi tervehdin jokaista, joka tulee vastaan kerrostalossa. Toki mieltäisin sen hieman oudoksi, jos itse olisin vieraisilla kerrostalossa ja siellä asuva itselleni tuntematon tervehtisi.


      • awesome_chels
        aaaaaaaaniiivvusis kirjoitti:

        >>onhan mahdoton tietää onko edes naapuri.

        Tämä tosiaan on ongelmallista. Sen vuoksi tervehdin jokaista, joka tulee vastaan kerrostalossa. Toki mieltäisin sen hieman oudoksi, jos itse olisin vieraisilla kerrostalossa ja siellä asuva itselleni tuntematon tervehtisi.

        entä sitten, jos ei ole tuttu. Voihan sitä vaikka nyökätä ystävällisesti, jos tervehtiminen on liikaa.


      • Normisosiaalinen

        Tervehtiminen ym pienet asiat ovat kyllä hyvän tavan mukaisia "velvollisuuksia" naapureiden ym naamatuttujen kesken, mitkä eivät ole vielä edes liian vaativia asioita tehdä.
        Mutta tietenkin täytyy muistaa myös käytöstavat siinäkin, että kuinka tuttavallinen toinen tahtoo olla.
        Itse en oikein pidä siitä, että väkisin yritetään tehdä tuttavuutta tai ylipäätään keskustelua. Jotenkin vaan hieman kiusallista, jos et jaksa/keksi tm mitään juttelun aihetta(olkoon syy mikä tahansa, huono päivä töissä, henkilökemiat ei natsaa edes vähäsen...) ja toinen vaan yrittämällä yrittää saada sosiaalisen tilanteen aikaiseksi.
        Ei tupata sen enempää, vaikka mörököllimäisyyskään ei ole fiksua.


      • neiti-epileptikko

        HUOM: Vammaa ihmiset ovat harvoin itse valinneet!!!


      • Aito Itsensä Herra
        itseni herra kirjoitti:

        itse asun omakotitalossa,naapureita tervehditään.mutta olen asunut myös kerrostalossa,siellä ei tarvitse naapurille päivää sanoa,onhan mahdoton tietää onko edes naapuri.jos jokaiselle vastaantulijalle ryhtyy päivää ja huomenta ja kyselemään mitä sulle kuuluu,hyvä työ aika menee hukkaan joka on rahaa.itse en esimerkiksi kerrostalossa vieraillessa sano kenellekkään päivää mitä kuuluu.

        Minä taas muutin rivarista ok-taloon siksi ettei tarvi olla naapureita tervehtimässä jos ei huvita. Ei niiden kanssa ole pakko olla tekemisissä vain siksi että asutaan lähekkäin. Onneksi on sen verran iso tontti ettei ole yhtään naapuria muutaman metrin päässä talon seinästä.


      • 13+11
        itseni herra kirjoitti:

        itse asun omakotitalossa,naapureita tervehditään.mutta olen asunut myös kerrostalossa,siellä ei tarvitse naapurille päivää sanoa,onhan mahdoton tietää onko edes naapuri.jos jokaiselle vastaantulijalle ryhtyy päivää ja huomenta ja kyselemään mitä sulle kuuluu,hyvä työ aika menee hukkaan joka on rahaa.itse en esimerkiksi kerrostalossa vieraillessa sano kenellekkään päivää mitä kuuluu.

        Sanoakseen huomenta tai hei ei tarvitse edes pysähtyä. Liekö sillä väliä asuuko rapussa vastaantuleva ihminen siinä talossa vai ei. Tervehtimisen arvoinen on kuitenkin, jos on rappuun astunut. Itse ainakin tervehdin kaikkia, jotka tulevat meidän talon pihalle tai rappuun, kuuluu kaupunkilaisten tapoihin, eikä vie aikaa yhtään, jos osaa kävellä ja puhua yhtä aikaa. Muodostuu vähän parempi ilmapiiri ja fiksumpi kuva talossa asuvista ihmisistä, jos osaa tervehtiä.


      • vain 433 merkkiä
        itseni herra kirjoitti:

        itse asun omakotitalossa,naapureita tervehditään.mutta olen asunut myös kerrostalossa,siellä ei tarvitse naapurille päivää sanoa,onhan mahdoton tietää onko edes naapuri.jos jokaiselle vastaantulijalle ryhtyy päivää ja huomenta ja kyselemään mitä sulle kuuluu,hyvä työ aika menee hukkaan joka on rahaa.itse en esimerkiksi kerrostalossa vieraillessa sano kenellekkään päivää mitä kuuluu.

        "Joissakin kulttuureissa käytöstavoista on hiottu oikea taidemuoto!"

        Niiin,on eriasia olla kohtelias ja korrekti,smalk talk:ta niitä näitä kuin vetää jenkkiläiseen lipeväisyyteen,siirappsiiteen.Taikka puhua ihan täyttä paskaa,sanoa kaikeen "kyllä,kyllä" kun oikeasti ei edes ajattele niin/aio tehdä asioille mitään.Tälläisiä löytyy taas Ranskan maalta.

        Itse pidän Suomalaisia tässä asiassa kultaisenkeskitien kulkijana;Ollaan kohteliaita yms.osataan käyttyä mutta,ei toisaalta puhuta paskaa.Jos ollaan erimieltä,jäädään joko neutraalille kannalle tai ilmaistaan asiasta omamielipide kohteliaasti.


      • blaablaa3
        itseni herra kirjoitti:

        itse asun omakotitalossa,naapureita tervehditään.mutta olen asunut myös kerrostalossa,siellä ei tarvitse naapurille päivää sanoa,onhan mahdoton tietää onko edes naapuri.jos jokaiselle vastaantulijalle ryhtyy päivää ja huomenta ja kyselemään mitä sulle kuuluu,hyvä työ aika menee hukkaan joka on rahaa.itse en esimerkiksi kerrostalossa vieraillessa sano kenellekkään päivää mitä kuuluu.

        Pitäisi. Kyllä minä ainakin haluan tietää ketä porraskäytävssäni liikkuu!
        Ja mitä väliä asuuko vastaantuleva rapussa vai ei, onko se jokin moikkaamisen kriteeri? Miksi on niin vaikea sanoa moi? Sinun aikaasi ja rahaasi kuluu alle sekuntti olla kohtelias toiselle. Onko iso menetys?


      • adsaf

        Kuuromykkä? Opettele termit.
        "koska kai heilläkin on tapansa tervehtiä vaikka käden liikkeillä"

        Ei kai?! Heillä on varmaan sitten kielensä jolla kommunikoida?! Hhahah. :D

        Olet provo. Tai tyhmä


      • No huhhuhhhh

        Ja taas helppo tapaus. Tuo tympeä naapurisi ei osaa suomea ja sinun suomalaisena tulee mukautua heidän kieleensä ja kulttuuriinsa. Printtaa urdunkielinen pirtsakka tervehdys ja laminoi oikein lidlin laminaattorilla että kestää useamminkin vilauttaa tuolle naapurille. Meidän täytyy ymmärtää heitä.


        Tai olisko ne savolaisia? Pese ainakin kätesi jos olet koskenut samoihin kohtiin rappukäytävässä.


      • uneton van
        vain 433 merkkiä kirjoitti:

        "Joissakin kulttuureissa käytöstavoista on hiottu oikea taidemuoto!"

        Niiin,on eriasia olla kohtelias ja korrekti,smalk talk:ta niitä näitä kuin vetää jenkkiläiseen lipeväisyyteen,siirappsiiteen.Taikka puhua ihan täyttä paskaa,sanoa kaikeen "kyllä,kyllä" kun oikeasti ei edes ajattele niin/aio tehdä asioille mitään.Tälläisiä löytyy taas Ranskan maalta.

        Itse pidän Suomalaisia tässä asiassa kultaisenkeskitien kulkijana;Ollaan kohteliaita yms.osataan käyttyä mutta,ei toisaalta puhuta paskaa.Jos ollaan erimieltä,jäädään joko neutraalille kannalle tai ilmaistaan asiasta omamielipide kohteliaasti.

        voihan sitä selvittää samalla muut kuulumiset ja purkaa muun elämänkuorman.huomata että ei ole helppoa.ja ainahan voi laulella tai lausua runon!ei tarvi ol hajuton väritön mauton!voi kutsua naapurit kylään ja siivota yhteistuumin tms


    • samaamieltää

      kyllä käytöstavat ovat muuttuneet... itse pidän pahinpana sitä kun keskustelu keskeytetään jatkuvasti, se on merkki siitä ettei arvosta toista osapuolta lainkaan, ei ole kiinnostunut eikä kuuntele.

      ja miksi nykyisin ei voida laittaa kännykää kiinni kun on esim. kylässä ? tai ainakin ottaa puhelun vastaan mutta ei puhu minuuttikaupalla ? niin kauan kun ei odota jotain tärkeää puhelua niin minusta se on huono tapa. ei mitään kunnioitusta muita osapuolia kohtaan...

      • 27+12

        Onhan näitä. Keskeytetään toisen puhe, mennään nukkumaan tai lepäämään kun kutsutut vieraat tulee (ja tätäkin näkee jos joku ei usko), piereskellään, röyhtäillään, vastaillaan jonninjoutaviin kavereiden puheluihin ja joristaan pitkät pätkät ym. Ja sitten ollaan mykkinä tai puhumattomina siinä kahvipöydässä muuten.

        Ja nyt en puhu 15-vuotiaista, joilla tuon vielä ymmärtäisi vaan 35-75 vuotiaista ihmisistä.

        Kuitenkin kun on itse kutsuttu vieras, tulee mieleen että mitä ihmettä minä tällaisissa kylä paikoissa aikaani tuhlaan?

        Metsäläisiä meistä on aika moni.


      • No jaa'a...

        Ei keskustelun keskeyttäminen ole nyt noin vakavaa, se on ihan tyypillinen tapa hankkia itselleen puheenvuoro ja liittyy nimenomaan keskieurooppalaiseen kulttuuriin jopa vahvemmin kuin täkäläiseen. Sujuvoittaa keskustelua, varinkin jos se on kovin intensiivistä...

        Puhelinta kyllä pidän päällä kylässä ja kotona. Mutta tottakai ei varta vasten tarvitse ruveta silloin turhia puheluita soittelemaan jos vieraita on kylässä.

        Mutta empä muutenkaan jauha tyhjänpäiväisyyksiä puhelimessa, jos jollakin on asiaa, saa soittaa olin itse kylässä tai en. Eikä haittaa minua myökään jos joku toinen vastaa puhelimeen, silloin kun ollaan muutenkin rennoissa merkeissä.


    • j-untti

      "itse pidän pahinpana sitä kun keskustelu keskeytetään jatkuvasti,"

      On siis huono tapa keskeyttää toinen?

      "ja miksi nykyisin ei voida laittaa kännykää kiinni kun on esim. kylässä ? tai ainakin ottaa puhelun vastaan mutta ei puhu minuuttikaupalla ? "

      On siis huono tapa olla keskeyttämättä?

      Yritä siinä sitten.

      Ja tajuan kyllä että nämä asiat ovat tilanne kohtaisia mutta jotenkin vaikuttaa siltä että sinun mielestäsi kaikkien pitäisi toimia aina kuten sinä haluat, eikä omien arvioidensa pohjalta.

      Taidat olla aika epäkohtelias :)

      • samaamieltää

        kyllä on huono tapa keskeyttää toinen, miksi ei voi kuunnella valmiiksi ?
        jos pitää pitkän puhelun kylässä joka ei ole edes tärkeä niin silloin ei näytä huomiota heille kenen kanssa seurustelee. jos meillä soi puhelin kun on vieraita, kerron tilanteen ja lupaan soittaa myöhemmin. en rupea puheleen ummet ja lammet vieraiden kesken. minusta se on aika normaalia ettei unohda vieraitaan.
        jos vieraita tulee niin he ovat just silloin " ykkösenä " oli heidät sit pyydetty kylään tai ei.

        aloittja kirjoitti käytöstavoista... en todellakaan ole epäkohtelias kun otan muut huomioon :) eikä tarvi mun pillin mukaan mennä mut tarvii huomioda ne kenen kanssa silloin seurustelee. miksi se puh. soitto esim. pitäisi huomioda ensin ?
        vastata voi ja palata asiaan kun on parempaa aikaa.


      • 17+1

        j-untti
        Puhelimella soittava henkilö ei ole läsnä sosiaalisessa tilanteessa ja häntä ei ole kutsuttu vartavasten kylään. Soittaja varmasti ymmärtää, jos hänelle kertoo, että nyt ei ole aikaa jutella, mutta soitellaan myöhemmin uudestaan. Voi jopa jättää vastaamatta ja laittaa vaan tekstiviestin, että soittaa myöhemmin takaisin tai sitten vain jättää vastaamatta ja soittaa myöhemmin takaisin.

        Aika yleisiin käytöstapoihin kuuluu ottaa vieraat huomioon, ei mitenkään tuon kommentoijan omia ideoita.


    • otempora omores

      Hyvät tavat ovat ne pelisäännöt, joilla kanssakäyminen ja vuorovaikutus onnistuu. Ei tarvitse olla puhekone. Luonteva , rennonoloinen käytös avaa kyllä ovet kaikkialle. Osaa keskustella mutta osaa myös kuunnella.

      Kännykkäkulttuuriin kannattaa aina kiinnittää huomiota. Puhutaan siihen muut huomioiden. Luuletko että muutkin bussimatkustajat haluavat tietää, mitä sinun elämässäsi tapahtuu.

    • KALLE KELLO

      Jos on juntti, on juntti. Siinä ei auta hiomiset ja opiskelut. Jos omaa jo syntymälahjana käytöstavat, se on niin luonnollista ettei sitä edes ajattele. Jos sitä opiskelee se näkyy ihmisestä teennäisyytenä. Small talkkia ei tarvitse opetella, se on yksi niistä typerimmistä asioista mikä myöskin on apinoitu jenkeistä. Puhukaa ja käyttäytykää normaalisti huomioiden muut, se on kaiken ao. Älkää apinoiko jenkkityyliä, joka on teennäistä ja naurettavaa. Suomeen se ei istu ja jos jotain pitää opetella, opetelkaa muiden kulttuurien käytöstapoja, joita käytätte siellä mihin menette, mutta ei enää täällä. Teennäiset käytös- ja juttelutavat ovat aivan typeriä ja jotkut munaavat itsensä yrittämällä olla niin hienoa ja fiksua.

      • jenkkityyli ok

        "Älkää apinoiko jenkkityyliä, joka on teennäistä ja naurettavaa." Siis hyvät käytöstavat, kohtelias puhe, iloinen ilme ja toisen huomioon ottaminen on teennäistä. Ainakin minä arvostan sellaista.

        Kävin kesällä Kuopiossa ja siellä palveluasenne oli kuin NYstä. Oikeasti.


      • KALLE KELLO
        jenkkityyli ok kirjoitti:

        "Älkää apinoiko jenkkityyliä, joka on teennäistä ja naurettavaa." Siis hyvät käytöstavat, kohtelias puhe, iloinen ilme ja toisen huomioon ottaminen on teennäistä. Ainakin minä arvostan sellaista.

        Kävin kesällä Kuopiossa ja siellä palveluasenne oli kuin NYstä. Oikeasti.

        Jenkkityyli on sitä, että puhutaan puhumatta mitään. Siinä vain puhutaan ihmiselle, eikä muisteta edes mitä on puhuttu ja kenelle. Täysi tyhjänjauhamista. Nämä smalltolkkaajat ovat omasta mielestään fiksuja ja hienoja, mutta täysin idiootin oloisia. Kulttuuri, muista se. Pitää osata muuntauntua, ymmärrätkö? Se mikä käy Kiinassa, jenkeissä ei käy täällä. Se on niin yksinkertaista, mutta suomalainen on juntti, eikä ymmärrä sitä, että maassa maan tavalla.


      • silence = death
        jenkkityyli ok kirjoitti:

        "Älkää apinoiko jenkkityyliä, joka on teennäistä ja naurettavaa." Siis hyvät käytöstavat, kohtelias puhe, iloinen ilme ja toisen huomioon ottaminen on teennäistä. Ainakin minä arvostan sellaista.

        Kävin kesällä Kuopiossa ja siellä palveluasenne oli kuin NYstä. Oikeasti.

        Jenkkityyli on ainakin meikäläiselle ok, oon kova small-talkin ystävä ja muutenkin tykkään rupatella. Naiset tykkää -näköjään- myös jenkki tyylisestä easy-going tyylistä..ei hiljasuus ketään kaunista, päinvastoin, ihmiset haluaa vaan pois ( luusereitten?) seurasta.


      • No joo...
        silence = death kirjoitti:

        Jenkkityyli on ainakin meikäläiselle ok, oon kova small-talkin ystävä ja muutenkin tykkään rupatella. Naiset tykkää -näköjään- myös jenkki tyylisestä easy-going tyylistä..ei hiljasuus ketään kaunista, päinvastoin, ihmiset haluaa vaan pois ( luusereitten?) seurasta.

        Ei kyllä paskanjauhajia jaksa kuunnella kovin pitkään. Pikemminkin älykkäät hakeutuu pois siitä seurasta xD


      • KALLE KELLO
        silence = death kirjoitti:

        Jenkkityyli on ainakin meikäläiselle ok, oon kova small-talkin ystävä ja muutenkin tykkään rupatella. Naiset tykkää -näköjään- myös jenkki tyylisestä easy-going tyylistä..ei hiljasuus ketään kaunista, päinvastoin, ihmiset haluaa vaan pois ( luusereitten?) seurasta.

        Onko sinulla noin huono itsetunto, että täytyy pönkittää omaa egoaan "naisetkin tykkää jenkkityylisestä..." Voi poika, sinulla on paljon vielä opittavaa ja voisit aloittaa itsestäsi ja oman egosi tutkiskelusta.


    • onko aiheen alottaja joku jeesustelija ku tulee tänne saarnaamaa käytöstavoista? onko ne sitte KAIKILLA niin pahasti hukassa vai?

      ihan masentaa ja hävettää olla suomalainen ku aina joukossa on niitä jotka ajattelee tyylii et KU EI YHELLÄ OO TAPOJA NII SIT EI OO KELLÄÄ MUULLAKAA*... joten voisiko tällaset keskustelut sitten käydä vaikka siellä työmaalla kokouksessa esimerkiks eikä täällä netin keskustelu-palstoilla.

      • no ku ei

        ei käytöstapoja opeteta enään kotona eikä näemmä alaluokilla koulussakaan. Itse olen kuullut kuinka ammattikorkeakoulun lehtori on ehdottanut, että amk:ssa pitäisi opettaa käytöstapoja.


      • PTHYI!!!!!

        Mikä sen helpompaa nostaa itsensä muita korkeammalle kuin haukkua muita. Kyllähän noita omasta mielestä jumalaakin suurempia näkee kaduilla kulkiessa. Pitävät itseään referenssinä joihin muiden alempiarvoistenkin pitäisi pyrkiä. Sille sairaudelle on nimikin. Narsismi.


    • 16+11

      käytöstavat ovat todella alkeellisia tänä päivänä niin aikuisilla kuin lapsillakin. ja mitenpä lapset jos ei vanhemmatkaan..

      Mä olen pannut merkille, että tervehtiminen on jo hakusessa. Syödään lippalakki/pipo päässä. Anteeksi-sanaa ei viitsitä käyttää, ovien avaamisesta puhumattakaan. Ovesta luikitaan jos vain itse siitä vielä ehtii, mutta ei takana tulevalle vaivauduta ovea pitämään.
      Roskataan minkä ehditään, vaikka roskasäiliöt olisivat lähellä. Eipä oo mun roska ajatellaan ja kävellään ohi tai roskataan lisää.

      Purkka suussa palvellaan asiakkaita jne jne. Joo, paljon ois opittavaa!!!

      • junttilan touhua

        Toden totta: syödään päähine päässä! Olen ihmetellyt kun vanhemmat vievät lapsiaankin syömään (oli sitten mäkkäri tai hienompi paikka) niin on pipot ja hatut päässä, takit päällä, ja siinä sitten ahmitaan hampurilaista käsiä ensin edes pesemättä.Aterian päätteeksi isä röyhtäilee ja pieree kuin sika. Sitten mennään ostamaan Rainbow nakkeja ja makeaa mössöä kärryt täyteen ja siirrytään älvärilähiöön mussuttamaan lisää.


      • facepalm3

        Näin. Ajattelin hieman asiaa ja muistin että olen yksi niistä harvoista ovenavaajista (olen nainen). Sitten kun käytöstapoja pitäisi olla toisinpäin, minulle käy niin että pari miestä, eri aikoina, jotka kulkevat minun edelläni eräälle ovelle, pysähtyvät ja odottavat minun menevän ensin raskaista ovista. Seuraavan kerran en vaivaudu enää menemään ensin. Saavat sitten odottaa jotakuta toista avaamaan oven heidän puolestaan.

        Varsinkaan tota roskaamista en ymmärrä. Roskis on yleensä alle viiden metrin päässä ja mihin se iso pahvimuki tai turha lappunen tai (tupakoista puhumattakaan) tiputetaan? Jalkojen juureen ja sitten jatketaan kävelemistä. Ja usein ne roskikset eivät ole edes täynnä, ja jos ovat, miksei siihen juurelle sitten vois asettaa.. Keräsin tässä yksi päivä paperilappusen jonka joku poika heitti maahan "huomaamattomasti". Kuljetin sen kotiin asti roskikseen kun lähellä ei ollut.
        Olen useastikin kannellut muovimukeja tai ruoantähteistä paperia pitempääkin matkaa ennen kuin roskis osuu kohdalle enkä ymmärrä miksi ihmiset karttavat omia roskiensa viisasta poisheittämistä. En vain käsitä. Ei puhuta edes niistä sylkiklimpeistä joihin en halua astua kuuna päivänä ja väistelen omituisesti kaupungilla. Harvoin enää kuljen niin etten katso mihin astun.

        Minua häiritsee myös yksi asia, vaikka se ei ole varsinaisen tärkeä: bussissa kun halutaan päästä ikkunapenkistä pois seuraavalla pysäkillä, ei puhuta mitään vieressäistujalle vaan tyyliin kävellään tämän ylitse pahimmassa tapauksessa ilman minkäänlaista huomautusta, ja siinä sitten pitäisi tajuta että ahaa, tämä ihminen halusi pois paikaltaan.

        No huh nyt sai suurimmat tuskat kaadettua palstalle :D


      • Ranskalainen Mies

        Totta, aivan hirveää seurattavaa välillä suomalaisten nuorien ihmisten käytös. Kerran näin kun lukiossa eräs poika söi villapipo päässä ruokaa, aivan käsittämätöntä ja hirveän loukkaavaa muita kohtaan, satuin olemaan käymässä tuossa koulussa ja asia on sivistyskulttuureissa yhtä loukaavaa suunnilleen kuin tahalleen sylkäisisi toisen naamalle (esim. Ranskassa).

        Ranskassa jo pienet lapset opetetaan pöytätavoille ja myös jo alakouluissa saa lapsi huonosta käytöksestä konkreettisesti korvilleen, Ranskassa lapsia rankaistaan kohtalaisen kovalla läpsimisellä, avokämmenellä päähän kevyellä voimalla läpsäytys tuntuu lapsesta konkreettisesti alentavalle ja rankaisevalle ja huomaa heti että nyt tuli tehtyä väärin, asia ja hyvät tavat menevät "selkäytimeen" kun jos päiväkodissa esim. puhuu ruoka suussa ja saa litsarin niin että ruuat tippuvat suusta niin ei montaa kertaa tee lapsi noin ja on aikuisena varmasti tavat hallussa. Ranskassa opettajat ja lasten omat vanhemmat saavat ihan laillisesti antaa tällaisia pieniä "näpäytyksiä", muttei toki mitään kovaa väkivaltaa kuten lyömistä, asiassa on tarkoitus vain säpsähdyttää lapsi huomaamaan mitä tuli tehtyä.

        Lapsille opetetaan pöytätavat, totutetaan nauttimaan mauista, annetaann jopa viiniä veteen laimennettuna jo n. 7-8 v. ikäisille vähän (saavat maistaa) ja jopa konjakin makuun totutetaan lapsena hiljalleen (useimmat lapset sanovat että se karvastelee ja polttelee, mutta mukavasti polttelee, eli kohteliaasti koettavat vastata kysymykseen mausta).

        Ranskassa "alemmassa asemassa" oleva aina avaa kohteliaasti oven herralle / rouvalle jne.

        Suomessa ilmeisesti ainoastaan armeijassa enää ylempiarvoiselle avataan ovi ja otetaan hattu pois päästä sisällä ja syömässä?


      • PisaNUMBER1
        Ranskalainen Mies kirjoitti:

        Totta, aivan hirveää seurattavaa välillä suomalaisten nuorien ihmisten käytös. Kerran näin kun lukiossa eräs poika söi villapipo päässä ruokaa, aivan käsittämätöntä ja hirveän loukkaavaa muita kohtaan, satuin olemaan käymässä tuossa koulussa ja asia on sivistyskulttuureissa yhtä loukaavaa suunnilleen kuin tahalleen sylkäisisi toisen naamalle (esim. Ranskassa).

        Ranskassa jo pienet lapset opetetaan pöytätavoille ja myös jo alakouluissa saa lapsi huonosta käytöksestä konkreettisesti korvilleen, Ranskassa lapsia rankaistaan kohtalaisen kovalla läpsimisellä, avokämmenellä päähän kevyellä voimalla läpsäytys tuntuu lapsesta konkreettisesti alentavalle ja rankaisevalle ja huomaa heti että nyt tuli tehtyä väärin, asia ja hyvät tavat menevät "selkäytimeen" kun jos päiväkodissa esim. puhuu ruoka suussa ja saa litsarin niin että ruuat tippuvat suusta niin ei montaa kertaa tee lapsi noin ja on aikuisena varmasti tavat hallussa. Ranskassa opettajat ja lasten omat vanhemmat saavat ihan laillisesti antaa tällaisia pieniä "näpäytyksiä", muttei toki mitään kovaa väkivaltaa kuten lyömistä, asiassa on tarkoitus vain säpsähdyttää lapsi huomaamaan mitä tuli tehtyä.

        Lapsille opetetaan pöytätavat, totutetaan nauttimaan mauista, annetaann jopa viiniä veteen laimennettuna jo n. 7-8 v. ikäisille vähän (saavat maistaa) ja jopa konjakin makuun totutetaan lapsena hiljalleen (useimmat lapset sanovat että se karvastelee ja polttelee, mutta mukavasti polttelee, eli kohteliaasti koettavat vastata kysymykseen mausta).

        Ranskassa "alemmassa asemassa" oleva aina avaa kohteliaasti oven herralle / rouvalle jne.

        Suomessa ilmeisesti ainoastaan armeijassa enää ylempiarvoiselle avataan ovi ja otetaan hattu pois päästä sisällä ja syömässä?

        Nämä käytöstavat heijastavat tavallaan vain simpanssilauman laumahierarkian sääntöjä. Käytös on siis sidottu odotettuun normitettuun statukseen laumassa.

        Jos on lapsi on siis statukseltaan alempi kuin aikuinen ja lapsen tulee siis käyttäytyä tietyllä tavalla. Jos lapsen käytös eroaa odotetusta normista niin se herättää ärtymystä joissain lauman jäsenissä. Näin ne konfliktit syntyy.

        Kummallista Suomen peruskouluissa tällä hetkellä on se, ettei tätä myönnetä vaan annetaan lapsille "sananvapauden" nojalla valta sanoa mitä tahansa.
        Lapsi saa siis ilman seuraamuksia käyttää pipoa ruokalassa, kiroilla ja haistatella opettajalle yms.

        Jos jokainen yläasteen tunti videoitaisiin Suomessa niin nähtäisiin millainen sirkus Finlandia täällä yläkouluissa vallitsee.

        Kysymys organisoinnista. Suomessa vallitsee nykyään summer hill school koulukunta.

        Ratkaisuna peruskoulujen rappiotilaan on häiriköiden erottaminen koulusta. Lappiin voisi vaikka Kilpisjärvelle perustaa adhd, kiusaaja ja muiden häirikköoppilaiden reservaatin. Siellä he voisivat valmistua poronhoitoon minimipalkalla.

        Liikunnan pakollisuus jokaiselle päivälle. Tällöin oppilaat eivät jaksaisi enää olla aggressiivisia. Kurin ei pidä olla nöyryyttävää vaan kasvattavaa.

        Tyhmästi organisoidusta peruskoulusta kärsii koko kansa.

        P.S
        Pisan torni on kalteva.


      • EI ranskalaista
        Ranskalainen Mies kirjoitti:

        Totta, aivan hirveää seurattavaa välillä suomalaisten nuorien ihmisten käytös. Kerran näin kun lukiossa eräs poika söi villapipo päässä ruokaa, aivan käsittämätöntä ja hirveän loukkaavaa muita kohtaan, satuin olemaan käymässä tuossa koulussa ja asia on sivistyskulttuureissa yhtä loukaavaa suunnilleen kuin tahalleen sylkäisisi toisen naamalle (esim. Ranskassa).

        Ranskassa jo pienet lapset opetetaan pöytätavoille ja myös jo alakouluissa saa lapsi huonosta käytöksestä konkreettisesti korvilleen, Ranskassa lapsia rankaistaan kohtalaisen kovalla läpsimisellä, avokämmenellä päähän kevyellä voimalla läpsäytys tuntuu lapsesta konkreettisesti alentavalle ja rankaisevalle ja huomaa heti että nyt tuli tehtyä väärin, asia ja hyvät tavat menevät "selkäytimeen" kun jos päiväkodissa esim. puhuu ruoka suussa ja saa litsarin niin että ruuat tippuvat suusta niin ei montaa kertaa tee lapsi noin ja on aikuisena varmasti tavat hallussa. Ranskassa opettajat ja lasten omat vanhemmat saavat ihan laillisesti antaa tällaisia pieniä "näpäytyksiä", muttei toki mitään kovaa väkivaltaa kuten lyömistä, asiassa on tarkoitus vain säpsähdyttää lapsi huomaamaan mitä tuli tehtyä.

        Lapsille opetetaan pöytätavat, totutetaan nauttimaan mauista, annetaann jopa viiniä veteen laimennettuna jo n. 7-8 v. ikäisille vähän (saavat maistaa) ja jopa konjakin makuun totutetaan lapsena hiljalleen (useimmat lapset sanovat että se karvastelee ja polttelee, mutta mukavasti polttelee, eli kohteliaasti koettavat vastata kysymykseen mausta).

        Ranskassa "alemmassa asemassa" oleva aina avaa kohteliaasti oven herralle / rouvalle jne.

        Suomessa ilmeisesti ainoastaan armeijassa enää ylempiarvoiselle avataan ovi ja otetaan hattu pois päästä sisällä ja syömässä?

        Suomalainen Mies on rehti ja rehellinen ja miehekäs. Ranskalaiset miehet ovat naismaisia miehiä ja kaksinaismoralisteja. Kaikkea saa tehdä, kunhan ei vain jää kiinni mistään eli sitä ei huomaa kukaan. Ja sellaista sinä ihannoit. Siinä on käytöstavat edessäpäin, mutta takanapäin voi käyttäytyä miten vain.


      • Juhani A.
        junttilan touhua kirjoitti:

        Toden totta: syödään päähine päässä! Olen ihmetellyt kun vanhemmat vievät lapsiaankin syömään (oli sitten mäkkäri tai hienompi paikka) niin on pipot ja hatut päässä, takit päällä, ja siinä sitten ahmitaan hampurilaista käsiä ensin edes pesemättä.Aterian päätteeksi isä röyhtäilee ja pieree kuin sika. Sitten mennään ostamaan Rainbow nakkeja ja makeaa mössöä kärryt täyteen ja siirrytään älvärilähiöön mussuttamaan lisää.

        Käytöstavat muuttuvat ajan myötä. Parasta sinunkin vaan sopeutua siihen.

        Muuten, takit päällä syödään usein sen vuoksi että nykypäivänä katoaa joko takki tai vähintään tavarat taskuista jos sen naulakkoon jättää.


      • 17+17
        Ranskalainen Mies kirjoitti:

        Totta, aivan hirveää seurattavaa välillä suomalaisten nuorien ihmisten käytös. Kerran näin kun lukiossa eräs poika söi villapipo päässä ruokaa, aivan käsittämätöntä ja hirveän loukkaavaa muita kohtaan, satuin olemaan käymässä tuossa koulussa ja asia on sivistyskulttuureissa yhtä loukaavaa suunnilleen kuin tahalleen sylkäisisi toisen naamalle (esim. Ranskassa).

        Ranskassa jo pienet lapset opetetaan pöytätavoille ja myös jo alakouluissa saa lapsi huonosta käytöksestä konkreettisesti korvilleen, Ranskassa lapsia rankaistaan kohtalaisen kovalla läpsimisellä, avokämmenellä päähän kevyellä voimalla läpsäytys tuntuu lapsesta konkreettisesti alentavalle ja rankaisevalle ja huomaa heti että nyt tuli tehtyä väärin, asia ja hyvät tavat menevät "selkäytimeen" kun jos päiväkodissa esim. puhuu ruoka suussa ja saa litsarin niin että ruuat tippuvat suusta niin ei montaa kertaa tee lapsi noin ja on aikuisena varmasti tavat hallussa. Ranskassa opettajat ja lasten omat vanhemmat saavat ihan laillisesti antaa tällaisia pieniä "näpäytyksiä", muttei toki mitään kovaa väkivaltaa kuten lyömistä, asiassa on tarkoitus vain säpsähdyttää lapsi huomaamaan mitä tuli tehtyä.

        Lapsille opetetaan pöytätavat, totutetaan nauttimaan mauista, annetaann jopa viiniä veteen laimennettuna jo n. 7-8 v. ikäisille vähän (saavat maistaa) ja jopa konjakin makuun totutetaan lapsena hiljalleen (useimmat lapset sanovat että se karvastelee ja polttelee, mutta mukavasti polttelee, eli kohteliaasti koettavat vastata kysymykseen mausta).

        Ranskassa "alemmassa asemassa" oleva aina avaa kohteliaasti oven herralle / rouvalle jne.

        Suomessa ilmeisesti ainoastaan armeijassa enää ylempiarvoiselle avataan ovi ja otetaan hattu pois päästä sisällä ja syömässä?

        Sellaista tyyppiä, jonka mielestä pipo/lakki päässä syöminen loukkaa muita, saakin sylkeä naamalla ja vaikka vetää kunnolla turpiin, koska hän on aivoton kusipää.

        Ja jokaisen ihmisen tulee lähteä siitä, ettei kukaan muu maailmassa ole häneen nähden ylempiarvoinen.

        Jos todella olet ranskalainen, olet ilmeisesti unohtanut, että kotimaasi väittää tasa-arvon olevan perusarvojaan. Jo vuodesta 1789...


      • Yhä käyttäytyvä..
        Juhani A. kirjoitti:

        Käytöstavat muuttuvat ajan myötä. Parasta sinunkin vaan sopeutua siihen.

        Muuten, takit päällä syödään usein sen vuoksi että nykypäivänä katoaa joko takki tai vähintään tavarat taskuista jos sen naulakkoon jättää.

        Ei sitä tarvitse kaus naulakkoon viedä, jos varkautta pelkää, sen voi sitten asettaa tuolin selkänojalle, vapaalle tuolille tms. Ovatko käytöstavat muuttuneet mielestäsi niin radikaalisti, että on ok esim käydä pöytään käsiä pesemättä, ruokailla hattu päässä ja röyhtäillä pöydässä kuten edellinen mm. mainitsi? Jos sitä mieltä olet niin olet vain laiska vaivautumaan vähäisimpienkään käytöstapojen käyttöön.


    • Suurin osa suomalaisista on juntteja, vaikka ostaisivatkin vaatteensa Dressmannilta tai Zalandosta. Niinpä suurin osa suomalaisista tulee toimeen keskenään junttien säännöillä. Käden heilautus ja muutama murahdus riittää vallan mainiosti tuttujen kesken. Turpaansahan siinä saa, jos tuntemattomien kanssa ryhtyy lässyttämään turhia. Mä ainakin näen ihan itse säätilan, ilman että joku siitä muistuttaisi useamman kerran päivässä. Taampana ketjussa viitattiin jo amerikkalaiseen teennäisyyteen, joka ei istu suomalaiseen kulttuuriin. Jos meillä sattuu olemaan joku vähemmistö joka nauttii mokomasta, niin ei kai valtaväestön tarvi alkaa opettelemaan sellaista? Meillähän on jo pakkoruotsi.....

      • 23485967853612344867

        Kaikista huvittavinta on, että nämä suomalaiset tekojenkit ovat oppineet tapansa tv-sarjoista ja muusta mediasta ja heidän ainut kosketuspintansa muihin kulttuureihin onkin sitten tässä tai korkeintaan siinä viikon turistimatkassa Floridaan.

        Miten surullinen näky onkaan ihminen, joka puhuu kulttuurista ja "siitä miten jenkeissä..." samalla ollen täysin sokea muille maailman kulttuureille ja tavoille, parhaimmillaan jopa ottaen perinteisen jenkkituristiasenteen tyyliin "meillä (tai "jenkeissä") on isompaa, hienompaa, AMERIKKALAISTA!" vähätellessään kotimaataan ja muita maita.

        Olette kyllä täysi vitsi kaikkien muiden silmissä, samassa sarjassa kännisten brittituristien kanssa ärsyttävyyttä ajatellen. Mutta kiitos nauruista, tarvitseehan maailma narrejakin :D


      • ..................

        Just näin. En minä ainakaan halua että joku alkaa minulle jostain turhasta rupattelemaan vain sen vuoksi että se on jotenkin "hyvien" tapojen mukaista.

        Small talk on lähes aina teennäistä ja useimmat sen kyllä huomaa. Joten älkää ihmetelkö jos joku ei sitä jaksa kuunnella.

        Kuten sanotaan: parempi pysyä ja hiljaa ja vaikuttaa tyhmältä, kuin avata suunsa ja todistaa se.


    • hmmmph

      kovaan ääneen mähläävät vois ja vähän kiinnittää huomiota äänenkäyttöön

    • HOOKAKSOO!!

      JOKAINEN IHMINEN ON TEKOISENSA JA NÄKÖISENSÄ.EI KANNETTU VIINAKAAN KAIVOSSA PYSY,PUHUMATTAKAAN DOPINGISTA!

      • :O..

        Voisit kuitenkin yrittää oppia pois tuosta huutamisesta.


      • niin ei ole kotona käytös tapoja miten niitä osaa nämä nuoret kun ei äiti ei isä kaljaa kun vaan saa ostetaan lapsille.kännykkää räplätään seurassakin, hatu päässä sisällä.ei tervehditä roskataan ja tupakka on jo junttien sauhuttelua onneksi.Netissä tavataan huh huh ..on siinä sitten opettajan virhe jos näitä vähän opastaa.


    • Saapuhua

      Vaikea kai ihmisten olla kohteliaita kun ovat niin sulkeutuneita, ei edes osaa puhua jos haluaa pois bussista ja istuu ikkunapaikalla.

      • eleet kertovat

        No kyllä tuon pystyy eleistäkin päättelemään. STOP-nappia kun painaa, niin siitä pitäisi jo ymmärtää.

        Olen itse aina ymmärtänyt väistää ikkunapaikkalaista, kun on STOP-nappia painanut, vaikka ei olisi puhunut mitään. Samoin ovat myös minuun silloin, kun olen itse ollut ikkunapaikkalainen ja STOP-nappia painanut.


    • vihaan suomea

      Suomi on täynnä juntteja Stadilaisista lähtien.Tämä maa on ihmisistä puhuttaessa syvältä,siksi vihaan kotimaatani,me olemme todella huonot tavat omaava juntti kansa josta olen aina pyrkinyt erottumaan,osittain onnistuen.

    • henkka oulusta

      Nuoret ihmiset eivät vastaa tervehdyksiin saati tervehdi esim. samassa talossa asuvia oma-aloitteisesti. "Netissä roikkumisen kulttuuri" tekee sosiaalisiin taitoihin ja sivistykseen pahoja aukkoja...

      • ei-ikinä-Oulusta

        Minkä h-tin takia pitäisi tervehtiä samassa talossa asuvia? Tyhmyys taitaa olla kansantauti siellä Oulussa.


      • Tervehditään
        ei-ikinä-Oulusta kirjoitti:

        Minkä h-tin takia pitäisi tervehtiä samassa talossa asuvia? Tyhmyys taitaa olla kansantauti siellä Oulussa.

        Koska se on kohteliasta! Kyllä minua ainakin ihmetyttää jos joku rapussani asuva ei tervehdi/vastaa tervehdykseen. Lähes kaikki ovat nuoria tässä talossa. Ja ei, en ole Oulusta vaan Kotkasta.


    • yksin asuva

      Vittuuks se kellekkään kuulluu miten elää elämäänsä sekä kelle sanoo moi tai jättää sanomatta.!!
      Ootte kyllä yksiä pers suteja kaikki yhtä kaikki...
      yleisesti ottaen kaupungissa pitää välttää vieraita ihmisiä sekä olla omissa oloissaan ettei tule ongelmia heidän tiimoilta

      • KALLE KELLO

        Olet juuri hyvä esimerkki siitä, miten EI pidä käyttäytyä. Juntti mikä juntti. Asu vain yksin, se on kaikille viihtyvyyden kannalta parasta.


      • KALLE KELLO

        Jäipi vielä sanomatta. Onegelmia aiheutat SINÄ, ei kukaan muu.


      • henkka oulusta

        Kielenkäytöstä huomaa myös sivistyksen tason.


    • Tavat kunniaan.

      Käytöstavat on unohdettu jo aikaa maailmassa,kummaa että huomaat vasta nyt? TuskimpA KÄYTÖSNUMEROAKAAN OLE ENÄÄ KOULUISSA ANNETTU TIES KOSKAAN?tILALLE on tullut koulukiusaaminen ja muut aineet.Käytöstavat ovat pehmoa ja monottaminen kovista.Ennenkin kovikset määräsivät tyhjällä päällään tuntien ulkopuolella,jolloin oli opettajilla velvollisuus kyllä luokassa taltuttaa tuollaiset.Koulun pihoilla olivat valvojat jotka pitivät silmällä oppilaiden käyttäytymistä.Kouluissa oli myös yleis säännöt joita myös noudatettiin,tai tuli koulun vaihto tai arestia.Nyt tulevaisuuden peruskoulun ihmelapset ovat jo työelämässä ja hallinnassa ja elämme valtiona veloissamme. Jos joku opettajista yrittää pitää järjestystä annetaan hänelle potkut rehtorin aloitteesta.Eli koulumme opettavat lapsiamme väärään suuntaan josta kukaan ei hyödy.Nämä ihmelapset eivät todella ole sen ihmeellisimpiä kuin ennenkään.Heiltä puuttuu vain tavat joita ei saa opettaa kouluissa heille. Nämä ukaasit ovat kouluille antaneet ilmeisesti hallintoryhmät joilla itsellään ei ole ollut muita tapoja kuin veronmaksajien varojen kähmiminen.

      • suolle

        Koulussa arvostellaan käyttäytyminen ja huolellisuus samalla numerolla nykyään.
        Välitunneilla on välituntivalvojat.
        Ruokailuun mennään rauhallisesti, ruuasta kiitetään.
        Koulukiusaamista on ollut aina.

        Elämä on vaativaa, aikaa on riitettävä työhön, jatkuvaan opiskeluun työn muutoksissa, perheelle, lasten kehittäviin harrastuksiin. Hyvä vanhempi ottaa vielä osaa pulla-, karkki- ja sukkamyyntiin koulun retkien tai harrastuksien rahoittamisen hyväksi. Vapaaehtoistyö olisi myös suotavaa.

        Nykyajan lasten on opittava paitsi yleistietoa, matematiikkaa, äidinkieltä, tietotekniikkaa ja vähintään kaksi vierasta kieltä hyvin, myös ajattelemaan luovasti ja kansainvälisesti. Lasten kasvuympäristö ei ole enää rajattu ja turvallinen, vaan lapset kasvavat isoiksi tämän nettimaailmankin opastuksella.

        Mitä pyydetään ja mitä saadaan?


      • Jaa?
        suolle kirjoitti:

        Koulussa arvostellaan käyttäytyminen ja huolellisuus samalla numerolla nykyään.
        Välitunneilla on välituntivalvojat.
        Ruokailuun mennään rauhallisesti, ruuasta kiitetään.
        Koulukiusaamista on ollut aina.

        Elämä on vaativaa, aikaa on riitettävä työhön, jatkuvaan opiskeluun työn muutoksissa, perheelle, lasten kehittäviin harrastuksiin. Hyvä vanhempi ottaa vielä osaa pulla-, karkki- ja sukkamyyntiin koulun retkien tai harrastuksien rahoittamisen hyväksi. Vapaaehtoistyö olisi myös suotavaa.

        Nykyajan lasten on opittava paitsi yleistietoa, matematiikkaa, äidinkieltä, tietotekniikkaa ja vähintään kaksi vierasta kieltä hyvin, myös ajattelemaan luovasti ja kansainvälisesti. Lasten kasvuympäristö ei ole enää rajattu ja turvallinen, vaan lapset kasvavat isoiksi tämän nettimaailmankin opastuksella.

        Mitä pyydetään ja mitä saadaan?

        "Nykyajan lasten on opittava paitsi yleistietoa, matematiikkaa, äidinkieltä, tietotekniikkaa ja vähintään kaksi vierasta kieltä hyvin, myös ajattelemaan luovasti ja kansainvälisesti. Lasten kasvuympäristö ei ole enää rajattu ja turvallinen, vaan lapset kasvavat isoiksi tämän nettimaailmankin opastuksella."

        Nuo samat aineet tietotekniikkaa lukuun ottamatta oli jo munkin nuoruudessani. Neljäkymmentä vuotta siiten. Tietotekniikan tilalla oli kansalaistaito.

        Kirjoituksesta päätellen, eikä millään pahalla, olet varmaan kukkahattutäti.


    • narsismia

      Ikävin huono tapa on saapua tapaamiseen Todella myöhässä ja tämä on nykyään todella yleistä. Ihankuin toisten ajalla ja elämällä ei tuntuisi olevan mitään merkitystä kun minäminä suvaitsee saapua ylipäätään paikalle. Mitä näille voi enää sanoa kun moikka.

    • ei vetelysille!

      Minun vanhempani ovat tavan juntteja,eikä meillä kotona koskaan opetettu käytöstapoja.No,ruoasta sentään kiitettiin.Itse aloin jo nuorena ärsyyntymään tästä perheessäni olleesta junttiudesta ja opettelin olemaan kohtelias ihmisille.Tämä on kantanut hedelmää läpi koko elämäni,ihmiset ovat aina pitäneet minusta,koska olen kohtelias.
      Lapsen saatuani 20 vuotta sitten päätin siirtää nämä opitut käytöstavat hänelle ja hyvin onnistuin siinäkin.Tyttäreni on hyvin pidetty tyttö tuolla maailmalla.
      Mutta annapas kun tapasin nykyisen mieheni 10 vuotta sitten!Siinä vasta junttien juntti!Olen väkisin opettanut hänelle käytöstapoja,ihan lähdettiin liikkeelle jo siitä,että mies auttaa kauppakassien kanssa ja avaa aina ulko-oven esim kaupassa.Hyvin hänkin on oppinut vaikka joskus tuntuu unohtuvan esim tuo ovenavausasia.Silloin jään seisomaan ulos niin pitkäksi aikaa,että hän tulee takaisin ja avaa minulle oven.Jonkun mielestä voi olla pikkusievää tämä tällainen,mutta minusta ei ole.
      Ja mitä tuli aikoinaan uusperhekuvioon,niin mieheni poika se vasta oikea vetelys oli silloin pienenä,ei saanut sanaa suustaan,ei missään tilanteessa.Ruokapöydässäkin röhki kuin porsas syödessään.Mieheni minulle sanoi,ettei pojalle ole koskaan opetettu tapoja.Minä sanoin,että opeta nyt hyvä mies sille tavat ennen kuin hän kasvaa aikuiseksi.No,yhdessä saatiin hänelle edes jonkilaiset tavat.
      En vaan voi käsittää,mikä näissä hyvissä tavoissa ja niiden opettelelmisessa voi olla niin vaikeaa?Ihan helppoa on itse päättää onko hyvätapainen vai ei.

      • elämän mysteerejä..

        Miten kiinnostuit juntista ja miksi otit mieheksesi?


      • ei vetelyksille!
        elämän mysteerejä.. kirjoitti:

        Miten kiinnostuit juntista ja miksi otit mieheksesi?

        Kiinnostuin hänestä hänen lämpimän ja rauhallisen luonteensa vuoksi.Lisäksi hänen elämänarvonsa olivat muutoin kohdillaan,junttiudesta huolimatta.
        Hän on vakaa ja luotettava,aivan mainio ja huumorintajuinen kumppani.Ajatuksemme ovat aina kulkeneet samaa rataa.Noiden hyvin tapojen opettaminen meni siinä sivussa koska hän itsekin ymmärsi,että on junttia käyttäytyä epähuomiossa tohottaen toisia kohtaan hölmösti.
        Hyvä mies hän on pikkuvirheistään huolimatta ,sillä hän yrittää parhaansa koska tietää sen olevan oikein.Kuten edellisen kirjoituksen viimeisessä lauseessa sanoin,on helppoa p ä ä t t ä ä onko hyvätapainen vai ei :) .


    • Kullervo Pellinen

      Ei ole ihmisillä enää käytöstapoja, eipä ei. Miehet avaavat kyllä naisille oven, mutta menevät siitä itse ensin. Ruokapöydässä piereskellään surutta ja lattioille roiskautetaan suuria ruskeita räkäklimppejä. Naiset ovat miesmäisiä; ryyppäävät ja tupakoivat aamusta iltaan. Miehet ovat naismaisia; puhuvat kimeällä äänellä ja menevät keskenään naimisiin. Lapset eivät kunnioita enää ketään. Rötösherran ura aloitetaan jo alaluokilla imppaamisella ja yläluokilla näitä iskän ja äiskän pikku mussukoita ei enää koulussa näekään.

      • no johan on

        En ole tällaiseen törmännyt mutta asun vissiin eri paikassa...


    • kevät keikkuen tulev

      Nimimerkille omituistaaa
      Siteeraus tekstistäsi
      Pistää miettimään ovatko joko vammaisia(kuuromykkiä, mitä epäilen, koska kai heilläkin on tapansa tervehtiä vaikka käden liikkeillä),
      Lienetkö itsekään sanavalinnoissasi kovin kultivoitunut käyttäessäsi ilmausta kuuromykkä. Kyseisen sanan käyttö lakkasi/määriteltiin sopimattomaksi jossain siellä viiskytluvun jälkipuoliskolla. Sitäpaitsi kuurot itse eivät edes koe olevansa vammaisia vaan kielivähemmistään kuuluvia.

    • twitterissä.

      tervehdin kerrostalossa kaikkia jotka tulee vastaan, en tiedä ketä talossa asuu ja ketä ei ,ikkkunat on metsään ei pihalle päin.

      muuten olen tyypillinen suomalainen ja tiedätte mitä ne laatusanat ovat

    • Ärrin murrin

      Ei ole enää kellään mitään käytöstapoja. Tänäkin aamuna vapiseva mummo tuli linja-autoon, eikä kukaan antanut hänelle paikkaa. Itse en voinut kun istuin taaempana. Kuljettaja huusi, että rouvalle annetaan istumapaikka. Silloin se vasta annettiin.

      Meille opettetiin lapsina kotona ja koulussa, että vanhempia kunnioitetaan ja annetaan aina istumapaikka, tervehditään, avataan ovi. Mutta eivät keski-ikäisetkään enää osaa käytöstapoja: rynnivät ohitse, tönivät ja murisevat mennessään.

      Maailma on muuttunut niin kovaksi, että nekin, jotka ennen osasivat käyttäytyä, ovat unohtaneet hyvät tavat.

      • -----------

        Olen kolmekymppinen ja ulkoisesti normaalin näköinen, mutta kärsin tasapainoelimen toiminnan häiriöstä. Tarvitsen istumapaikkaa tarkalleen yhtä paljon kuin joku vapiseva mummokin, mutta silti kaltaisesti ihmiset ovat muutamaan kertaan yrittäneet minulta istumapaikan viedä.


      • 14+4=?
        ----------- kirjoitti:

        Olen kolmekymppinen ja ulkoisesti normaalin näköinen, mutta kärsin tasapainoelimen toiminnan häiriöstä. Tarvitsen istumapaikkaa tarkalleen yhtä paljon kuin joku vapiseva mummokin, mutta silti kaltaisesti ihmiset ovat muutamaan kertaan yrittäneet minulta istumapaikan viedä.

        Minäkin olen normaali nuori nainen, mutta minullakin saattaa useasti olla migreeni tai muu heikko olo joka ei välttämättä päällepäin näy kanssamatkustajille. Kerran minulla oli pitkän päivän päätteeksti todella heikko olo, mahdollisesti verensokerit alhaalla, pyörrytti mm. Sain onneksi istumapaikan melkein täydessä bussissa. Bussiin tulee heikosti kävelevä mummo, mutta kukaan ei tee liikettäkään antaakseen paikkaansa hänelle. Olin todella nolona, itseni ja kaikkien muiden puolesta enkä voinut katsoa tilannetta vaan annoin paikkani iäkkäälle mummolle. Oma matkani oli aivan kauhea kaahaavassa bussissa yrittäessäni olla oksentamatta ja pyörtymättä.


      • 9+8
        ----------- kirjoitti:

        Olen kolmekymppinen ja ulkoisesti normaalin näköinen, mutta kärsin tasapainoelimen toiminnan häiriöstä. Tarvitsen istumapaikkaa tarkalleen yhtä paljon kuin joku vapiseva mummokin, mutta silti kaltaisesti ihmiset ovat muutamaan kertaan yrittäneet minulta istumapaikan viedä.

        Tätä se on. Ikäsyrjintää. Joskus on joku kukkahattu-setä minulle tiuskinut siitä etten linja-autossa vanhemmalle ihmiselle paikkaa antanut.

        Asia nyt vaan on niin että koordinaatio on minullakin sitä luokkaa että jos yritän seistä auton liikkuessa niin hetken kuluttua olen joko polvillani, selälläni tai naamallani. Mutta en pystyssä.


    • Mitä kuuluu?

      Opitut tavat auttavat monta kertaa hankalissa tilanteissa. On helpottavaa, kun automaattisesti osaa väistää, tervehtiä, kiittää, jne. kun tilanne on hämmentävä ja yllättävä.

      Opetin lapseni pienestä pitäen sanomaan kiitos ja ole hyvä, niin että se tulee heiltä yhä luonnostaan. Ei sitä ole tarvinnut vaatia eikä tehdä vaikeaksi teini-ikäisenä.

      Ei ole ylivoimaista sanoa HEI vastaantuleville portaissa, tai pitää heille ovea auki ja päästää ensin kulkemaan.
      Ei ole ylivoimaista nostaa roska maasta ja heittää se roskikseen.
      Kyn vahingossa törmäilee, voisi sanoa edes sen OHO- anteeksipyynnön, jos ei kieli käänny koko sanaa sanomaan.

    • aitous arvoonsa

      Perustavaa laatua olevat käytöstavat on toki syytä omata, mutta on vain hyvä ettei suomessa ole samanlaista tiukkaa etikettiä kuin keskieuroopassa, jossa on kyse vain pinnallisesta ja teeskennellystä toisen peräpään nuolemisesta

    • elv5

      Olen kyllä joskus ihmetellyt sähköposti tekstiviesti puhelin etikettiä nykyaikana. En tietenkään viestitä mitään, jos ei ole asiaa. Mutta tuntuu joskus siltä, että esim. asiallisen asia sähköpostiviestin lähettäminen koetaan häirintänä, jos asiasta ei ole etukäteen sovittu. Monimutkaiseksi on mennyt. Viestiin vastaamattomuus on mielestäni moukkamaista.

    • 14+7

      Minä, Minulle, Minun Yhteiskunta..

      • 3+2

        Minun Käytöstapani, Minun Sääntöni, Minun Uskomukseni..


    • Herra 49

      On totta, että varsinkin miesten keskuudessa pyritään toisinaan jopa ihannoimaan välinpitämätöntä ja töykeää käytöstä. Työpaikoilla törmää jatkuvasti näihin "alfauroksiin" joiden pienessä piirissä tyhmyys tiivistyy lähes idiotismin tasolle. Naiset valitettavasti näyttävät seuraavan samaa kehitystä tasa-arvon nimissä...

    • nimimerekki

      Olen perus suomalainen ja maksan veroni jotta poliisi voi valvoa ihmisten käytöstä. piste!
      Suomalaiset on maata tuiottavia orjia. Turha tulla kehumaan päin naamaa miten koko kansa kuuluu 1% maailman rikkaimmista, kun henkinen köyhyys kalvaa riveissämme suvaitsumattomuutena ja perussuomalaisuutena politiikassa.

    • Katse itseen

      On kohteliasta antaa muiden elää ja olla kuten tahtovat. Itseäni eivät häiritse eri tavoin käyttäytyvät ihmiset ollenkaan, mutta jatkuva toisten arvostelu käy korvaan. Minun vanhempieni nuoruuden käytöstavat tuntuisivat nykyaikana enimmäkseen huvittavilta.
      Tietenkin kannattaa miettiä minkäläisen kuvan haluaa itsestään antaa, tätä olen korostanut lapsille ja heillä on käytöstavat hallussa. Nuorilla jää helposti pipo/lakki/hattu päähän mutta muoti taitaa sen lukea pojillakin jo asusteeksi, ehkä siinä syy.

    • ....................

      Mitä on hyvät käytöstavat? Olen itse aika paljon omissa maailmoissani eikä minua rehellisesti sanottuna kiinnosta naapurieni tekemiset. En kuitenkaan ole pahantahtoinen ihminen, mutta toisinaan minua risoo kuulla ulkopuolisilta, että olen saanut ylimielisen ihmisen maineen.

      Syy miksi en tervehdi muita, on se, että se ei tule vain minulta luonnostaan. En välttämättä huomaa ohi menevää ihmistä (olen omissa ajatuksissani). Toki jos joku pysäyttää minut, keskustelen ja olen miellyttävä.

      Mitä tulee small talkiin, niin jos minulta kysytään mitä kuuluu, osaan vain vastata, että hyvää. Yleinsä en edes tajua kysyä toiselta, että mitä hänelle kuuluu ja poden asiaa jonkin aikaa kotona.

      Itse arvostan ihmisiä, jotka säästävät sanansa johonkin kehittävään.

    • muuta pois itse

      vanhemmat ihmiset usein käyttäytyy huonosti ja jos nuorella pipo, se voi johtua siitä et on ujo.
      Luulis, et ikä trekee tehtävänsä, mutta vanha ihmiset ei anna nuorten elää rauhassa.

      Ei kerrostalo ole vanhainkoti, jossa pitää olla hiljaa, eri juttu jos yöllä on meteliä.Mitään oikeutta ei ole vahtia pihaa vanhalla ihmisellä.

    • Kulttuurikohtainen

      Riippuu asuinpaikasta.

      Hyvät tavat ovat usein selviö, jossain se tulkitaan keljuiluksi.
      Ei voi olla ystävällinen vaikka haluaisi.

    • pettynyt Suomeen

      Palattuani Suomeen on tullut ikävä olo monesti juuri tuosta huonosta käyttäytymisestä.
      Eilen hyvinpukeutunut keskiikäinen mies kirjastoon mennessä ei viitsinyt pitää raskasta ovea sen verra auki että olisin ehtinyt ottaa siitä kiinni raskaan kassin kanssa, vaikka melkein yhdessä mentiin.
      Kerrostalo rapussani asuu yksi huppumies joka ei näytä naamaansa ja läiskää oven suoraan kasvoihin.
      Jalkakäytävälle sylkeminen näyttää olevan maan tapa. Ei mitään kunnioitusta kanssa kävelien kanssa.
      Miksi kerjäläisiä sallitaan Helsingissä joka katukulmassa ja rautatieasemalla ja metrossakin suomalaiset myös kerjäävät.

      Tähän maahan tarvitaan jonkinlainen siisteys laki sillä ainakin Helsingin keskustassa virtsa haisee monessa nurkkauksessa ja monet eivät välitä minkäänlaisista siisteys ja järjestely säännöistä.

      Puoli tuntia sitten ratikassa oli jätetty puoleksi syöty omena istuinta likaisemaan.

      • KALLE KELLO

        Maassa maan tavalla tai maasta pois. Olisit pysynyt siellä missä olitkin. Kuulut varmaan niihin lehtien yleisöpalstojen vakiovalittajiin. Ihan samalta kuullostaa. VALI VALI VALI


    • 14+16

      Maailma olisi parempi paikka elää, jos etikettiniuhottajat ammuttaisiin välittömästi. Jok'ikinen!

      Samaan syssyyn joutaisivat muuten mennä kaikki muotialan toimijat, sisustussuunnittelijat ja arkkitehdit.

      • henkka oulusta

        "Etikettiniuhottajat" edes yrittävät pitää sivistystä yllä.


    • omat piirit

      Silloin jos joku ei tervehdi se ei ole huonoa käytöstä v aan viesti ettei halua olla tekemisissä henkilön kanssa.Jos kerrostalossakin asuu niin miksi pitäisi olla naapurien kanssa tekemisissä eletään jokainen omaa elämää.Olen huomannut et jos tervehtii naapuriaan niin he alkavat lähestyä jos jonkin teko syyn tai jutun varjolla ja hetken päästä ollaan pyytelemäs apua tai utelemas asioita.Hankkikaa jokainen oma elämä kaikki eivät halua uusia ystäviä eivätkä naapurien kanssa olla tekemisissä.

      • 6+5

        Aivan oikein! Se, että sattuu asumaan samassa kerros- tai rivitalossa kuin joku muu, ei ole mikään peruste olla kanssakäymisessä tämän toisen kanssa.


      • 000000

        Se on huonoa käytöstä jos tahallaan jättää tervehtimättä. huonoa käytöstä myös tämä lähestyminen/uteleminen ja sitä voi pitää ahdistelunakin, jos oikeen pahaksi pääsee menemään niin poliisille ilmoitus.


    • 9+6

      Esittäkääpä, oi te "kultaisia käytöstapoja" vahtivat kusipäät, perustelut nyt alkuun kahdelle valituksenne aiheelle:

      1) miksi pitäisi tervehtiä tuntematonta vastaantulijaa esimerkiksi kerrostalon pihalla tai rappukäytävässä?

      2) miksi pipo/lakki päässä ei saisi syödä?

      Ja vastaukseksi ei nyt todellakaan riitä mikään vetoaminen "hyvään käytökseen", vaan vaadin todella asiallista käytännön perustelua. Toisin sanoen: perustelkaa, mitä haittaa vaatimuksenne vastaisesta toiminnasta käytännössä muka on muille ihmisille? Se, että joku pahoittaa mielensä, ei ole haitta. Selvyyden vuoksi esimerkkejä siitä, mikä on todellinen haitta ja mikä ei:

      -se, että joku parkkeeraa autonsa (luvatta) invalidipaikalle ja siten estää oikeita invalideja sitä käyttämästä, on haitta
      -se, että joku lyö vastaantulijaa turpiin ja aiheuttaa ruumiinvamman, on haitta
      -se, että jonkun ulkonäkö häiritsee jonkun toisen esteettistä näkemystä, ei ole haitta
      -se, että talo on jonkun mielestä ruma, ei ole haitta.

      • ....................

        Olen itse esteetikko ja tarkka ulkoisista asioista, mutta minua ei haittaa, jos jollain on pipo päässä ruoka pöydässä. Olen muutenkin vähän sitä mieltä, että nipottaminen kannattaa aloittaa vasta sitten, kun siitä on suurta harmia muille. Esimerkiksi turpaanlyöminen on jo aika paha asia.

        Ainoa sellainen tunneperäinen seikka, joka minua häiritsee muissa on syyttely, erityisesti silloin, kun syytökset eivät ole oikeutettuja. Toinen asia on tietoinen ylimielisyys ja sarkasmi. Lisäksi puheessa sellaisen ajatuksen viljeleminen kuin, että olen parempi kuin muut. Minä nyt en suostuisi ainakaan asumaan noin ja noin jne. Tämä on minusta ihmisarvoa loukkaavaa. Eräs entinen ystäväni halveksii muun mussa tiettyjä töitä ja koen tämän huonona käytöksenä. Olen itse nuorempana tehnyt kyseisen alan töitä.

        Näin niin kuin yleisesti ottaen välttelen ihmisiä, koska olen "liian suosittu". Minun kanssa on kuulema mukava keskustella jne. Liittynee varmaan minun muita kunnioittavaan olemukseen. Tämän takia koitan mahdollisimman vähän olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä, koska nautin eniten kaiken kehittävän tekemisestä.

        Minusta hyvissä käytöstavoissa tulisi korostaa pinnallisten asioiden sijasta humaaneja näkemyksiä (kts. esimerkki edellä).


      • 9+6
        .................... kirjoitti:

        Olen itse esteetikko ja tarkka ulkoisista asioista, mutta minua ei haittaa, jos jollain on pipo päässä ruoka pöydässä. Olen muutenkin vähän sitä mieltä, että nipottaminen kannattaa aloittaa vasta sitten, kun siitä on suurta harmia muille. Esimerkiksi turpaanlyöminen on jo aika paha asia.

        Ainoa sellainen tunneperäinen seikka, joka minua häiritsee muissa on syyttely, erityisesti silloin, kun syytökset eivät ole oikeutettuja. Toinen asia on tietoinen ylimielisyys ja sarkasmi. Lisäksi puheessa sellaisen ajatuksen viljeleminen kuin, että olen parempi kuin muut. Minä nyt en suostuisi ainakaan asumaan noin ja noin jne. Tämä on minusta ihmisarvoa loukkaavaa. Eräs entinen ystäväni halveksii muun mussa tiettyjä töitä ja koen tämän huonona käytöksenä. Olen itse nuorempana tehnyt kyseisen alan töitä.

        Näin niin kuin yleisesti ottaen välttelen ihmisiä, koska olen "liian suosittu". Minun kanssa on kuulema mukava keskustella jne. Liittynee varmaan minun muita kunnioittavaan olemukseen. Tämän takia koitan mahdollisimman vähän olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä, koska nautin eniten kaiken kehittävän tekemisestä.

        Minusta hyvissä käytöstavoissa tulisi korostaa pinnallisten asioiden sijasta humaaneja näkemyksiä (kts. esimerkki edellä).

        No hyvä, ainakin sinun kanssasi olemme aavistuksenomaisesti samoilla linjoilla sikäli, että minustakin käytöstavoissa on tärkeää nimenomaan sisältö eikä etiketti. Näkemyksemme ehkä silti eroavat siinä, missä määrin muut tarvitsee ottaa huomioon. Oma näkemykseni on noin ylipäätään sellainen, että kaikki, mikä ei välittömästi ja suoranaisesti loukkaa jonkun toisen oikeuksia ja vahingoita tätä, on sallittua.
        Olen joskus niinkin kuvannut asiaa, että etiketin "vaaliminen" on nimenomaan sitä junttimaisuutta: se on perua ajalta, jolloin jokaista vastaantulijaa oli aihetta pitää hyökkääjänä, ellei tämä nimenomaan osoittanut rauhantahtoisuutta mm. tervehtimällä. Nykyaikaisessa urbaanissa ympäristössä taas pitää voida lähteä siitä, että ihmiset elävät lomittain toisiinsa puuttumatta. Oletusarvo ei ole sen enempää ystävällisyys kuin vihamielisyyskään vaan neutraali piittaamattomuus.


      • Ranskalainen Mies

        "2) miksi pipo/lakki päässä ei saisi syödä?"

        jos syöt sisällä pipo päässä niin sinä peität pääsi sillä pipolla syödessä ja vielä sisällä.

        kyseessä on ala-arvoinen virhe, hattu päässä syöminen on epäkunnioittavaa ruokaa, ruoanlaittajaa, ruokailutilannetta ja vieraana ollessa isäntää kohtaan.

        Sama kuin kysyisi että mitä se haittaa jos häissä vihkiseremonian aikana morsiamen isä katsoo älypuhelimesta tv:tä kuulokkeet päässä, eihän se ketään muita häiritse kun on kuulokkeet tai sama kuin hautajaisissa olisi uimahousut jalassa kantamassa arkkua kirkosta ulos, eihän se vainaja sitä tiedä eikä ketään pitäisi haitata jos sinulla on pelkät uimahousut jalassa itsehän sinä siinä vain olet vaatteissasi mitä se muille kuuluu


      • hyvätsuhteetyes

        1) miksi ei voi tervehtiä ? sit kun on useamman kerran tervehtinyt niin siitä voi alkaa tuttavuus. kun asuu kerrostalossa on hyvä tuntea ja tietää asukkaat. kaikille voi tulla avun tarve ja on aika normaalia että voi hätatilanteessa joutua soittaan naapurin ovikelloa, silloin on hyvä kun on ollut ainakin hyvänpäiväntuttu. itselleni se on päivänselvä asia että tervehtii ihmisiä samassa talossa. oisi noloa tavata naapuri esim. yhtiökokouksessa ja jonka on nähnyt ehkä päivittäin mutta ei olla edes tervehditty. jos ihminen taas luonteeltaan haluaa olla omissa oloissaan niin se on hänen asiansa. vähän avoimmuuttaa tarvitaan, pieni luonnollinen hymy voi saada kenet hyvänsä iloiseksi, sit on niitä jotka kysyy " mitä se virnuili " ?

        2) sisätiloissa ei olla pipo tai takki päällä. en kylläkään häiriinny tuosta itse mutta ymmärrän sen joka sen tekee.

        asumme kerrostalossa ja meillä on monta hyvää naapuria, aina on joku joka voi auttaa jos tarvii, voi mennä kahville, istutaan kesäsisin porukassa ulkona j n e. kuitenkin kunnioitamme toistemme yksityisyyttä.


      • 14+18
        Ranskalainen Mies kirjoitti:

        "2) miksi pipo/lakki päässä ei saisi syödä?"

        jos syöt sisällä pipo päässä niin sinä peität pääsi sillä pipolla syödessä ja vielä sisällä.

        kyseessä on ala-arvoinen virhe, hattu päässä syöminen on epäkunnioittavaa ruokaa, ruoanlaittajaa, ruokailutilannetta ja vieraana ollessa isäntää kohtaan.

        Sama kuin kysyisi että mitä se haittaa jos häissä vihkiseremonian aikana morsiamen isä katsoo älypuhelimesta tv:tä kuulokkeet päässä, eihän se ketään muita häiritse kun on kuulokkeet tai sama kuin hautajaisissa olisi uimahousut jalassa kantamassa arkkua kirkosta ulos, eihän se vainaja sitä tiedä eikä ketään pitäisi haitata jos sinulla on pelkät uimahousut jalassa itsehän sinä siinä vain olet vaatteissasi mitä se muille kuuluu

        Vastauksesi on täyttä roskaa ja osoittaa, että olet kusipää.


      • Kotimaa on mansikka
        Ranskalainen Mies kirjoitti:

        "2) miksi pipo/lakki päässä ei saisi syödä?"

        jos syöt sisällä pipo päässä niin sinä peität pääsi sillä pipolla syödessä ja vielä sisällä.

        kyseessä on ala-arvoinen virhe, hattu päässä syöminen on epäkunnioittavaa ruokaa, ruoanlaittajaa, ruokailutilannetta ja vieraana ollessa isäntää kohtaan.

        Sama kuin kysyisi että mitä se haittaa jos häissä vihkiseremonian aikana morsiamen isä katsoo älypuhelimesta tv:tä kuulokkeet päässä, eihän se ketään muita häiritse kun on kuulokkeet tai sama kuin hautajaisissa olisi uimahousut jalassa kantamassa arkkua kirkosta ulos, eihän se vainaja sitä tiedä eikä ketään pitäisi haitata jos sinulla on pelkät uimahousut jalassa itsehän sinä siinä vain olet vaatteissasi mitä se muille kuuluu

        Olet terapian tarpeessa, jos elämästäsi on tullut tuollaisten "ala-arvoisten" näennäisten ja karrikoitujen nippeliesimerkkien pohdintaa. Kyllä elämästä saa tosi vaikeaa ja virheistä ala-arvoisia virheitä kun oikein haluaa ja voi kotona "turvallisesti neljän seinän sisällä" kauhistella käytöstapoja, nostella kulmakarvojaan ehkäpä hiukan liikaakin (mennä varmuudeksi peilin eteen harjoittelemaan kuinka paljon niitä sopii nostaa missäkin tilanteessa).


        Parasta vaan ei suomalaisten poistua täältä oman kulttuurinsa pariin, käytöstavat (puhumattakaan muista tavoista) vaihtelevat kulttuureittain ja maittain. Turha tänne on tulla muuttamaan ihmisiä oman kultturinsa mukaiseksi.


    • No joo. Suomessahan on vallalla tämä vapaa kasvatus. Sehän tarkoittaa sitä, että mitään käytöstapoja ei tarvita.

    • 1044

      Kun niitä hyviä käytöstapoja arvostettaisiin enemmän, niin se piristäisi monia ankeita päiviä ja antaisi energiaa vaikka mihin, mutta ihmisillä on tapana vain lannistaa jos joku hyvää hyvyyttään on esimerkiksi kohtelias.

    • kohteliaisuus

      Sattui joku vuosi sitten, Poikani ollessa työharjoittelussa (amisaikaan).
      ko. paikan Johtaja ei koskaan sanonut huomenta pojalleni, kehotin jatkamaan ja sanomaan kuuluvalla äänellä, sanoin kohtelias nuori jää mieleen :). Nyt tänä päivänä (ollut koko ajan): Pojalla vakutuinen työpaikka samassa paikassa,saa työstään arvostusta ja huomenet toivotellaan....

    • Aika rankkaa yleistystä. Kyllä minä törmään päivittäin oikein kohteliaisiin ihmisiin ja toki pyrin itsekin sellainen olemaan. Ei ole kovin kova homma vaikkapa julkisissa liikennevälineissä sanoa että "anteeksi, mun pitäis jäädä tässä pysäkillä" ja kiittää, kun toinen väistää. Itse teen aina näin ja niin suurin osa muistakin - ei tosin kaikki, mutta en erityisemmin viitsi päätäni sillä vaivata. Ja minun mielestäni tuo oletus että miesten tulisi avata naisille ovet on aika vanhentunut näin tasa-arvon aikana. Kyllä minä naisena avaan ovia miehille ja naisille ja availlaan niitä minullekin.

      Ihmiset käyttäytyvät nykyään vapaammin julkisesti, ja aina se ei ole positiivinen asia. On tosi ärsyttävää, kun kälätetään siihen älypuhelimeen todella kovaäänisesti yksityisasioita vaikkapa täydessä ruuhkabussissa. Tai että kuunnellaan musiikkia niin kovalla että muutaman penkkirivinkin päästä kuulee oikein hyvin. Ja tosiaan, sanat kiitos, anteeksi ja ole hyvä olis hyvä ottaa jokaisen käyttösanastoon, samoin tervehdykset. Ei se ole kovin vaikeaa. Kaikkein suurin käytösmoka on mielestäni kuitenkin se, että aletaan räplätä puhelinta samalla kun keskustellaan: se on tosi ärsytttävää, ja harva pystyy keskittymään kahteen asiaan yhtäaikaa. Ei voi olla niin helkkarin tärkeää tarkistaa tekstiviestit viiden minuutin välein!

      • Catwoman 22

        Olipa kerran pitkänmatkan bussilainen joka taakseni istuutui ja hänellä soi puhelin. Hän vastasi ja pian selitti, että joku toinen aika on parempi, hän ei halua puhua sellaisista asioista bussissa. No, tämä pimatsu päätyi puhumaan kännykässä sen seuraavat puolitoista tuntia.

        Ei se minua niin haitannut vaikka en todellakaan halunnut tietää yhtään enempää hänen asioistaan, yritn olla kuuntelematta mutta kovin kovaäänistä keskustelu oli. Ymmärrän kyllä jos matkalla tulee tylsää ja hän tavallaan jäi puhumaan kun ei ollut muuta tekemistä.
        Olen kuullut muutenkin aikamoisia tarinoita lähibusseissa, varsinkin nuorilta. Heillä ei taida olla minkäänlaista tilan tajua vaan selittävät rajut perheongelmansa kovalla äänellä kalattaen.

        Enemmän minua häiritsee se, että nykyään kommunikointi tehdään tekstiviestein tai sosiaalipalveluiden avulla. Ihmiset ovat samassa huoneessa mutta kukaan ei puhu vaan kaikki katsovat älypuhelimiaan. Samalla realistinen kontakti toisiin ihmisiin häviää mitä useammin tottuu viettämään aikaa 'sanattomassa' viihteessä. Lisäksi vielä että suomalaiset ovat kovin ujoa kansaa vain pahentaa asiaa. Kanssakäymisellä on kuitenkin tärkeä merkitys.


      • fdsvcxvxcv
        Catwoman 22 kirjoitti:

        Olipa kerran pitkänmatkan bussilainen joka taakseni istuutui ja hänellä soi puhelin. Hän vastasi ja pian selitti, että joku toinen aika on parempi, hän ei halua puhua sellaisista asioista bussissa. No, tämä pimatsu päätyi puhumaan kännykässä sen seuraavat puolitoista tuntia.

        Ei se minua niin haitannut vaikka en todellakaan halunnut tietää yhtään enempää hänen asioistaan, yritn olla kuuntelematta mutta kovin kovaäänistä keskustelu oli. Ymmärrän kyllä jos matkalla tulee tylsää ja hän tavallaan jäi puhumaan kun ei ollut muuta tekemistä.
        Olen kuullut muutenkin aikamoisia tarinoita lähibusseissa, varsinkin nuorilta. Heillä ei taida olla minkäänlaista tilan tajua vaan selittävät rajut perheongelmansa kovalla äänellä kalattaen.

        Enemmän minua häiritsee se, että nykyään kommunikointi tehdään tekstiviestein tai sosiaalipalveluiden avulla. Ihmiset ovat samassa huoneessa mutta kukaan ei puhu vaan kaikki katsovat älypuhelimiaan. Samalla realistinen kontakti toisiin ihmisiin häviää mitä useammin tottuu viettämään aikaa 'sanattomassa' viihteessä. Lisäksi vielä että suomalaiset ovat kovin ujoa kansaa vain pahentaa asiaa. Kanssakäymisellä on kuitenkin tärkeä merkitys.

        Junassa oli puolisen vuotta sitten yksi nainen, joka soitti jollekin kaverilleen kohtalaisen kovaäänisen puhelun ja nauroi kovaäänisesti selittäin baari-illastaan. Eipä tuossa mitään, mutta hän soitti lähes täsmälleen saman puhelun viidelle muulekin kaverilleen.

        Yleensä en noista paljon piittaa, mutta tuolloin en ollut kyllä ainoa jota hymyilytti.


    • Tervehdin kyllä yleensä naapureita ja yritän olla ystävällinen.
      Joku sanoi että, kohteliaisuudet on niille joita inhoamme. No ei nyt ihan pelkästään niinkään mutta, eihän ystävien kesken tarvitse joka välissä kiitellä, jankuttaa ole hyvä, tervetuloa ym.

    • Neiti Ranskatar

      Euroopassa on tavallista keskeyttää toisen puhe keskustelun sujuvuuden edistämiseksi ja puheenvuoron saamiseksi, ainakin ranskalaiset ja italialaiset tekevät niin. Olen ollut em. kanssa niin paljon tekemisissä, että teen saman Suomessakin. En silti tarkoita olla epäkohtelias!

    • Hellanlettassentäs

      Mielensäpahoittajat ry:n kevätkokous menossa :)

    • Cloetta...

      Mummoni opetti minulle aina "hullu ei huomaa ja viisas vaikenee" eli pitänee kutinsa myös silloin kun arvostellaan toisten käyttäytymistä.

      • Ranskalainen Mies

        En minä ainakaan vaikene jos esimerkiksi lapseni ristiäisiin joku tulee kirkkoon vaikka uimapuvussa jos on kesäkuuma, vaadin korrektia ja siistiä käytöstä vierailta


      • common sense
        Ranskalainen Mies kirjoitti:

        En minä ainakaan vaikene jos esimerkiksi lapseni ristiäisiin joku tulee kirkkoon vaikka uimapuvussa jos on kesäkuuma, vaadin korrektia ja siistiä käytöstä vierailta

        Hanki aivot ! En ihmettele ettei sinulle ole suotu lapsia.


    • näino

      Suomen kouluissa pitäisi olla 2 viikkotuntia käytöstapoja ja etikettiä. Joka viikko, joka lukukausi, joka lukuvuosi.

    • sgdfh55

      Minä ainakin olen niinkuin itse haluan. Periaatteesta en tervehdi ketään. Haistatan paskat jos minulle puhutaan ja kysellään kuulumisia. Mitä se kenellekään kuuluu, mitä minulle kuuluu. Näillä mennään, jos ei haistattelu auta, vetäsen turpaan.
      Minä en ole tähän maailmaan tullut miellyttääkseni ketää.
      Ilman minuakin kaikenmaailman paskanjauhajia on ihan liikaa.
      Olen puhunut.

    • qefwefg

      etiketin lyhyt oppimäärä
      suokaa anteeksi- oho
      voitteko toistaa- häh
      hyvää päivää- moro
      mukava tavata pitkästä aikaa- terve
      näillä pärjää.

      • Haista ite

        no tässä maailmassa joka on reaganin tiiäees mitense pitäs kirjottaa lääkkeet perus sairaille maksaa ja maksaa enemmän eli köyhät rikastuu ja rikkaat ahneet köyhtyy näinhän se menee ainahan se on menny jos on muutama miljardi ni kyllä ne köyhät sen syö eikä voi rikas hyvin ku pitäähän normi elämään olla muutama satamiljoonaa senhän tavan perheellinen asuntovelallinen tietää ja turhaan itkee ku on rahaa niin että rutisee perheelisellä miten asunto velan korot no helposti tietty no en syö kuukausiin isoin lapsi voi olla syömättä joka toisen viikon helposti


    • ulos kävelemään

      kouluissa pitäs olla myös liikuntaa eli kävelyä, sillä on puuduttavaa istua oppitunneilla paikallaa..

    • vcxvcxvxvcxvcx

      Onhan tosiaan noita kulttuureja, joissa on opeteltuja kaavoja siitä kuinka pitää keskustella. On paljon sanoja, mutta ei mitään sanomaa. Sitäkö todella toivot tännekin? Minä en ainakaan jaksa kuunnella mitään turhanpäiväistä lätinää. Toki tervehtiä voi jos usein näkee, mutta jos ei ole mitään sanottavaa niin ei tarvitse alkaa sellaista väkisin vääntämään.

      Ihmiset, joilla ei ole mitään persoonallisuutta taikka luonnetta opettelevat käytöstavat ulkoa. Aito ja empaattinen ihminen kyllä tietää milloin puhutaan ja milloin on parempi olla hiljaa.

    • Todentaja

      Suomessa ei näitä etiketti- ja käytösasioita kannata enää miettiä.
      Sen verran surkeassa kunnossa nuo asiat ovat ja pahenee edelleen, kun pennut jo hemmotellaan piloille, eikä niitä kasvateta ollenkaan.
      Porukka on NIIN itsepäistä että muille piruillaan ja käyttäydytään todella ala-arvoisesti.
      Ei edes palveluammateissa ihmiset osaa käyttäytyä .. sitten ihmetellään kun asiakkaita ei käy.

      • fdsfdsfdsfddfvcx

        Minua kyllä enemmänkin ärsyttää ylipirteä asiakaspalvelu. Toki se on kivaa jos nätti tyttö kassalla hymyilee, mutta liika tuttavallisuus ja tekaistu iloisuus on mielestäni todella ärsyttävää.


      • Juhani A.
        fdsfdsfdsfddfvcx kirjoitti:

        Minua kyllä enemmänkin ärsyttää ylipirteä asiakaspalvelu. Toki se on kivaa jos nätti tyttö kassalla hymyilee, mutta liika tuttavallisuus ja tekaistu iloisuus on mielestäni todella ärsyttävää.

        Siksi vähänkin suuremmissa kaupoissa onkin tuo kielletty. Tarkkaa on määritelty mitä asiakkaalle saa sanoa. Varsinkin sitä korostetaan että asikkaiden kanssa ei rupatella.


    • Terve AP

      Terve AP.

      Naiivia väittää, että käytöstapoja noudattamalla ei muka loukkaisi ketään, "vihamiehiäkään".

      Pisteillä ei tässä elämässä eikä muissakaan elämissä tee yhtään mitään. Ainoa bumerangi on sun oma herkkänahkaisuus.

      Onko säälittävempää loukkausta, kuin käyttäytyä näennäisen asiallisesti samalla tehden mitä alentavimman kommentin toisesta. Tunnelataukselliset asiat tulee ilmaista tunteiden siivittäminä epävirallisissa konteksteissa. Kaikki muu on puhdasta teennäisyyttä, joka ei palvele mitään paitsi omaa egoa (tai kuvitelmaa siitä). Jos ihminen ei suuttuessaan kuohu, niin ennen pitkää se kuohuu hallitsemattomasti ja kunnolla yli.

      Ei ole myöskään tarpeellista huomioda ihmisiä turhaan, koska näin tehden annat ihmisille "taviksen arvon". Eli puhun näin sinulle, koska puhun muillekin näin.

      Mutta se, että osaat huomioda muita heidän mieltymystensä mukaan, etkä vain omien mieltymyksiesi mukaan, tarkoittaa että sinä kunnioitat toista. Tietysti alussa saa tapahtua virheitä.

      Sitä paitsi väittäisin, että käytöstavat ovat seurausta jostakin, eivätkä suinkaan mitään ennaltasuunniteltua "ohjeistusta".

      Jos tilanne on tukala, etkä sovi muottiin, niin silloin tilanne on tukala, etkä sovi muottiin. Päinvastoin myös muille.

    • häpeän

      Mulla on oikea JÖRÖUKKO! Saan hävetä hänen käytöstään koko ajan.
      Hän ei tervehdi ihimistä, paitsi jos häntä tervehditään ensin, niin nippa nappa
      vastaa, mutta ei katso silmiin.
      Joskus olen huomauttanut asiasta, mutta se on kuulemma "näyttelemistä",
      haluaa olla aito oma itsensä!!????? Voi haloo!!
      Kerran kun sukulaiseni tuli esittäytymään hänelle "moi, mä oon Pirjo",
      niin mieheni vastasi "aha".
      Ja kun mieheni isä kuoli, niin eräs ystävä esitti surunvalittelunsa,
      tällöin vastaus oli "joo".
      Tässä vain pari esimerkkiä, enempää en viitsi enää muistella....
      Syytän valitettasti miehen käytöstavoista hänen vanhepiaan.
      Eli hyvät aikuiset, opettakaa lapsillenne ainakin, että tervehtikää AINA,
      katse silmiin ja sanat"kiitos" ja "anteeksi". Näillä pärjää elämässä pitkälle.

      • lippoy

        Jee, hyvä perushärmäläinen.


    • tohtori..

      Kaikki te Suomen haukkujat lähtekää helevetinkuuseen täältä tai pitäkää turpanne tukossa, kouluttautomattomat paskiaiset.

    • Juhlafriikki

      Jep, hyvät huomiot aloittajalla. Hyvät tavat kaunistavat ja helpottavat elämää muutenkin, mutta varsinkin juhlissa ym. tilaisuuksissa, joissa on paljon mukavampi olla, jos hallussa on edes perustiedot käytöstavoista. Tai sitten silmät ja mieli auki ja nopea käsityskyky, jotta pysyy ja pystyy seuraamaan, miten osaavat ja homman taitavat jutut handlaavat.

    • Rokokoofor

      Vedä tapapellejuntti vittupäähän.

      • Rauhaa ja niin edelleen

        Olen menestyvä musiikkijulkkis ja tapanani on aina tervehtiä vastaantulijoita missä ikinä liikunkin vähintään pienellä hymyllä tai nyökkäyksellä. En koe menettäväni mitään mikäli toinen ei vastaa tervehdykseeni. Useasti käy niin, että henkilö tervehtii tuttuna mutta huomaakin, ettemme olekaan aikaisemmin varsinaisesti tavanneet. Siinä vaiheessa yleensä molempia hymyillyttää. Näin löysin sen oikeankin.


    • Jack Frost

      Minä kärsin kasvosokeudesta ja henkilökohtaisesti minua luokkaavat kaltaisesi ihmiset jotka tunkevat rupattelemaan itseään esittelemättä, vaikka minulla ei ole aavistustakaan siitä että tunnenko minä teitä. Siinä sitten pitää keksiä jotain sanomista vaikka en edes tiedä että olemmeko aiemmin tavanneet.

    • Perusteita esiin!

      Ihmettelen, miksi jotkut kirjoittajat vaativat, että kerros- tai rivitalon pihalla, rapussa tai hississä pitäisi tervehtiä tuntemattomia?
      Perustelkaa. Ja kuten yksi toinen kirjoittaja, minäkään en hyväksy mitään "se kuuluu hyviin tapoihin" tms. tyhjänpäiväisyyttä vaan ihan oikeaa rationaalista perustetta, miksi niin olisi tarpeen tai hyvä toimia.

      Ns. etikettisääntöjen perusongelma on siinä, että niillä ei yleensä ole tällaista perustetta. Osalla on ehkä joskus kauan sitten ollut, mutta se peruste on kadonnut maailman muuttuessa historian hämärään ja jäljelle on jäänyt pelkkä tyhjä ele. Toisinaan se ele on suorastaan jopa korni, jos sattuu tietämään historiallisen taustan. Annan pari esimerkkiä:
      -naisen päästäminen edellä ovesta perustuu mahdollisuuteen, että oven takana väijyy vihamies valmiina iskemään puukolla tai miekalla
      -lasien kilistäminen skoolatessa perustuu mahdollisuuteen, että kilistyskumppani (mahdollinen tai jopa tiedetty vihamies) on myrkyttänyt juomasi ja laseja kilistettäessä hänkin saa myrkkyä (alkuperäismuodossaan ne kipot todella heilautettiin sillä tavalla, että nesteet sekoittuivat).

    • ap vastaa

      Ihmeteltävän moni suhtautui ystävälliseen käytökseen kielteisesti. Jotkut jopa väittivät "smal talk".n olevan täysin tyhjää pulinaa joka ei heille lainkaan sovi.

      On totta että suurin osa ihmisistä EI halua juttusille ventovieraitten kanssa. Lisäksi täysin yhdentekevä mölinä on kiusaavaa. Sitä tuskin kukaan haluaakaan kuulla ventovieraan suusta.

      MUTTA jos näet tutun esim kaupassa, onhan se vain luontevaa sanoa jotain yleistä ja yhdistävää, esim. kaupan laadusta tai valikoinnista, jonka jälkeen kumpikin jatkaa matkaansa. Tai kadulla törmätessä, tervehdyksen lisäksi, jos halua pysähtyä 30 sekunniksi, voi mainita siitä iki-ihanan sopivasta; säästä!Tuossa nyt mini-esimerkit kuinka huomioida toinen.

      Oman talon asukkaiden kohdalla nopea tervehtiminen - Hei, päivää, Iltaa - on taas luonnollista. Tuo ei missään tapauksessa ehdota että haluaisit toisesta sydänystävää tai että naapuri olisi heti oven takana kerjäämässä apuasi!

      Mutta kaikista suurin moka johon päivittäin tormää: ei vahingossakaan avata ovea toiselle tai se heitetään kiinni takanatulevan kasvoille. TUO todistaa kaikista suurinta moukkamaisuutta mitä olla voi!

      Ehkä paras opettus: käyttäydy toista kohtaan niinkuin haluaisit hänen kohtelevan sinua. Tuo loppujen lopuksi yksinkertaistaa miksi meidän on tarpeellista arvostaa, kunnioittaa ja huomioida toinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe