Ajattelin että jos nyt lukioon edes pääsen niin painan sen perse verellä lävitse kahteen vuoteen, koska haluan vain lakin päähän ja ulos talosta samaan aikaan kuin vuoden aikaisemmin kouluun menneet kaverini. Nämä ovat ne motivaatiot, en nimittäin tahdo jäädä nuorempien kans sinne. Kouluhistorian perusteella tuntuu edes hullulta ajatella sitä koska opiskelijana en ole edes keskiverto poissaoloista katsoen, mutta potentiaalia ja älliä kyllä on jos vaa motivaatio löytyy jostaki iha kunnolla. Ei siis mikään mahdoton tehtävä koska en harrasta mitää ja vietän aikani kotona joten lukemiselle kyllä on aikaa vaikka päivittäin :D
Aineista ongelmaksi muodostuis vaan matikka, koska en oo siinä kovinkaan lahjakas ja luokat 3-9 mentiin mukautetulla, mutta tällä hetkellä opiskelen ihan normaalista kirjasta samoja asioita kun muut vuosi sitten. Ruotsiakaan en puhu laisinkaan.
Kuitenkin ois kiva jos joku vähän valottais tätä älynväläystäni ja kertois miten kahden vuoden lakinhaku on periaatteessa ees mahdollista. Miten paljon pitää uhrata aikaa? Onko hirveän rankkaa? Miten kursseja muka opiskellaan itsenäisesti ja kuinka pitkäksi päivät venyisivät? Toki jos osaat muutakin kertoa, niin antaa tulla vaan otan kaiken ilomielin vastaan koska olen suunnitelmieni kanssa ihan tosissani enkä halua olla siellä kolmea vuotta.
Lukio kahteen vuoteen?
61
4675
Vastaukset
- 12312312312312312312
Moi,
itse lukion jo melkeen käynyt ja en ole itse lukenut yhteenkään kokeeseen (muutamaan vähäsen) ja huomasin, että lukio kahteen vuoteen olisi onnistunut minulla, jos vain olisin sen älynnyt aikaisemmin.
Jos tyydyt huonoihin arvosanoihin ja jaksat istua koulussa 8h joka päivä, ei ole ongelma suorittaa kahteen vuoteen.
Otat jokaiselle 5 jaksolle 8 kurssia ja muutaman itsenäisen kurssin niin helposti saat alle 2 vuoteen, yo kokeet on eri asia.- abi 2013
Mä kävin kolmessa vuodessa ja voin kertoo, että ihan riittävästi sai silloinkin stressata ja päntätä. No, mulla nyt tavotteena ei ollutkaan "vaan läpi pääsy"... Kovasti tsemppii jos noilla lähtökohdilla aiot vakavissasi sen kahdessa vuodessa kunnialla selvittää, sitä tarviit :D
- turha--
Mä käyn lukioo kahessa ja puolessa vuodessa (en tiiä tarkotaks sä vaan kahessa vuodessa mut kuitenki..) ja täytyy kyl sanoo et on ollu niiiin paljon helpompaa ku vois kuvitella. Ykkösvuoden jälkeen mulle oli kertyny kursseja aika paljon, ja nyt kakkosen syksyllä päätinki sit et en jää enää ylimääräseks vuodeks kouluun.
Mulla on ollu lähes kaikissa jaksoissa 8 kurssia, ja sen lisäks oon suorittanu itsenäisenä muutamia kursseja (kuten esim. liikunnan ja terveystiedon jotka on iha älyhelppoja) ja kesällä käyn viel pari kirjotuksiin valmentavaa. Nyt keväällä kirjotin terveystiedon ja syksyllä sitte loput, eikä kirjotusten jälkeen ainakaan mun tarvii enää mennä kouluun, koska 75 kurssii tulee täyteen jo kesällä.
Jos motivaatioo vaan riittää ja jaksaa tehä hiukan enemmän töitä ku normaalisti lukiossa suosittelen lämpimästi! Mee opon kans juttelee ja selvitä saatko kaikki pakolliset suoritettuu ajallaan ja kirjotuksii varten ja sit ei muuta ku ahkeraa opiskelua!- batmani1
Kertoisitko miten noi itsenäiset kurssit käytännössä suoritetaan? :D
- 9+8
batmani1 kirjoitti:
Käyt van juttelemassa kurssista vastaavan opettajan kanssa, mitä suorituksia (esim essee) tentin lisäksi täytyy tehdä. Liikunnassa luultavasti voi jollain säännöllisellä (ja todistettavalla) liikuntaharrastuksellla korvata ainakin yhden kurssin.
- UOj
batmani1 kirjoitti:
Kielissä kurssit suoritetaan itsenäisesti yleensä tekemällä kotona suurehko nippu tehtäviä. Täytyy tosin muistaa, että kaikkia kursseja ei tod.näk voi suorittaa ilman tunti-istumista. Tällaisia voivat olla esim. suullista ilmaisua harjoittavat kurssit.
Voit varmasti suorittaa paljonkin kursseja omatoimisesti, jos olet valmis käyttämään niihin vapaa-aikaasi. En kuitenkaan suosittelisi tätä suoritustapaa heikkoihin aineisiisi, kuten ruotsiin ja matematiikkaan.
Minulle jäi - tosin jo melko kauan sitten - viimeiselle vuodelle aivan liikaa hyppytunteja, vaikken mielestäni ahnehtinut edellisille vuosille paljonkaan kursseja. Panosta ensimmäiseen vuoteen. Silloin motivaatio ja jaksaminen ovat suurimmillaan. - ååålmåstruu
Pojalleni ehdotin tuota, mutta opo teilasi koko idean.
Siis kouluthan saa rahaa... oppilaasta. eivätkä niin vaan heistä luovu.
nyt jäbä downsiftailee, kun on ihan liian löysää..
- justiinsava
Mikset käy "aikuispuolella"? Paljon vähemmän kursseja ("nuorisopuoli" 75 ja "aikuispuoli" 45-48) ja voit ottaa kursseja suunnilleen klo 8-21 välillä, eli kurssit saa helposti kasaan, jos vaan jaksaa istua koululla tuntikausia. Jos olet yli 18-vuotias, niin ei mitään ongelmaa mennä tuonne, alle 18v pitää olla jokin "syy". Jos olet yli 18, niin ei tarvitse myöskään suorittaa kuvista, musiikkia tai liikuntaa.
- btmani1
Alaikäsenä en keksi kuitenkaa pätevää syytä aikuispuoleen :(
- eräs lukion käynyt
btmani1 kirjoitti:
Alaikäsenä en keksi kuitenkaa pätevää syytä aikuispuoleen :(
Pätevä syy on täysin pyrokraattinen ja käytännössä jotakin mikä sivuutetaan täysin.
Tämä johtuu siitä että aikuiskoulutus saa rahoitusta sen perusteella kuinka moni on sinne on ilmoittautunut opiskelemaan.
Joten tuskin löytyy sellaista aikuiskoulutus paikkaa joka kieltäytyy ottamasta uusia opiskelijoita.... oli mitään syytä taikka ei.
Itse lukioaikana kävin täydentämässä ja uusimassa joitakin kursseja iltalukion puolella joihin ei sillä hetkellä ollut päivälukion puolella kursseja....eikä kukaan kysynyt taikka vaatinut minkäänlaista perustelua taikka syytä.
Niin ja jos päätät mennä iltalukioon niin ilmoittaudu sinne vakituiseksi opiskelijaksi vaikka tarkoituksenasi olisi käydä ainostaan muutama kurssi taikka opiskella yhtä taikka kahta ainetta.
Tämä johtuen siitä että aineopiskelu on maksullista kun taas vakituinen ei maksa mitään..... eikä kukaan tule valittamaan mikäli et vaivaudu ilmestymään vakituisesti kaikille kurssiohjelmaan merkityille tunneille.
Tai tällainen oli tilanne ainakin omalla omalla paikkakunnallani.
- juuu'u
Ei kannata. Kulutat itses loppuun vaan, etkä jaksa sit lukee ylppäreihin. Voithan saada varmaan uusia kavereita?
- vanha muori
Kannattaa jutella opon kanssa, kunhan saat tiedon, että mihin lukioon pääset. Itse suoritin lukion 3 vuodessa ja koulupäivät olivat yleensä 6-7 tuntia tosin jonkin verran suoritin ylimääräisiä kursseja, koska luin lukiossa 4 vierasta kieltä. Ainakaan meidän lukiossa ei ollut koulua edes klo 17:ään, joten käytännössä olisi ollut mahdotonta istua tunneilla esim. klo 8 - 18.
Minusta ei kannata kyllä liikaa miettiä kavereita tai sitä mitä he tekevät, sillä tiet eroavat jossain vaiheessa opintojen takia kuitenkin (esim. menee vaihtoon ulkomaille, armeijaan ja jatko-opinnot). Varmasti näiden "pienten" vuotta nuorempien joukossakin on paljon tosi kivoja tyyppejä. Ennemminkin jos opintointoa riittää, niin suorittaisit sitten kaksoistutkinnon, jolloin saisit valkolakin lisäksi myös pätevyyden johonkin ammattiin eikä olisi pakko (välttämättä) päästä jatko-opintoihin lukion jälkeen. - c'mon
ei merkitystä sillä oletko alaikäinen vai et! Jos sä kerran olet motivoitunut, kuten itse sanoit, niin käyt osan kursseista iltalukion puolella. Se ei ole iltalukion rehtorilta kuin yks..ehkä kaks hiirenklikkausta ja ne kurssit huomioidaan siellä päivälukion puolella.. Periaatteessa pystyisit siten käymään lukion vaikka puolessatoista vuodessa jos hotsittaa.
- abiturientti13
Ihan suoraan sanon, et älä edes yritä! Lukio 2 vuoteen vetää niin tiukaks ja kuluttaa todella paljon, et se kyl näkyy suorituksis. Lisäks paskoil papereil lukiost, et tee yhtään mitään. Helpompi 3 vuot kärsimyst, ku 2 vuot burn outis.
- fjjj
Lukion paperit ovat monessa paikkaa yhtä tyhjän kanssa. Itse sain keskinkertaiset paperit, (B, C, M, M, E) joilla en päässyt suurimpaan osaan haluamistani ammattikorkeakoulupaikoista. Opiskeltuani pari vuotta AMK:eissa vaihdoin yliopistoon.
Papereilla oli muistaakseni todella vähän merkitystä noihin kahteen AMK:uun joissa opiskelin, ja yliopistoon menin pääsykokeella.
Lukiopapereilla ei välttämättä tee mitään. Monta kertaa hyvät paperit kuitenkin auttavat. Varsinkin AMK:t rajaavat hakijoita pääsykokeisiin papereiden perusteella.
Nuo "älä kiirehdi" -varoitukset eivät muuten ole ihan turhaan tuolla, mutta kahdessa vuodessa pitäisi tietoa helposti omaksuvan ihmisen pystyä tuohon. Syitäsi en ymmärrä, mutta jos kiire on luulisi suunnitelman onnistuvan. - totuus lukiosta
fjjj kirjoitti:
Lukion paperit ovat monessa paikkaa yhtä tyhjän kanssa. Itse sain keskinkertaiset paperit, (B, C, M, M, E) joilla en päässyt suurimpaan osaan haluamistani ammattikorkeakoulupaikoista. Opiskeltuani pari vuotta AMK:eissa vaihdoin yliopistoon.
Papereilla oli muistaakseni todella vähän merkitystä noihin kahteen AMK:uun joissa opiskelin, ja yliopistoon menin pääsykokeella.
Lukiopapereilla ei välttämättä tee mitään. Monta kertaa hyvät paperit kuitenkin auttavat. Varsinkin AMK:t rajaavat hakijoita pääsykokeisiin papereiden perusteella.
Nuo "älä kiirehdi" -varoitukset eivät muuten ole ihan turhaan tuolla, mutta kahdessa vuodessa pitäisi tietoa helposti omaksuvan ihmisen pystyä tuohon. Syitäsi en ymmärrä, mutta jos kiire on luulisi suunnitelman onnistuvan.Ei niillä hyvilläkään papereilla paljon mitään tee. (menestys ei riipu pelkästään yo-papereista)
- fjjj
totuus lukiosta kirjoitti:
Ei niillä hyvilläkään papereilla paljon mitään tee. (menestys ei riipu pelkästään yo-papereista)
Juuei, mutta usein yo-paperit auttavat sisäänpääsyssä opiskelupaikkoihin.
Moneen paikkaan ainakin yliopistossa pääsee suoraan tarpeeksi hyvillä yo-kirjoituskirjaimilla (E, L). Suurimpaan osaan opiskelupaikoista niin yliopistossa kuin AMK:ssa hyvät paperit tuovat lisäpisteitä sisäänpääsyssä, joten toki niillä on väliä.
En nyt ymmärrä millainen ihminen on merkannut "totuus lukiosta" -kirjoittajan viestin miinuspuolelle. Menestys ei tosiaankaan riipu yo-papereista, vaikka ne saattavat sitä siivittääkin.
- itse menin
16 vuotiaana heti ylä-asteelta ilta-lukioon...nykyään kait siä sanotaan aikuislukioksi....siellä pitäis helposti onnistua 2 vuodessa...jos paljon jaksaa lukea niin 1,5 on mahdollista.
- äläkiirehdi
Ihan oikeesti ei kannata. Lukio vie mehut 3 vuodessaki niin mitä se tekee 2 vuodessa. Oot puol kuollu sen jälkeen, tosin jos siitä tilasta tykkää niin mikäs siinä. Turha kiirehtiä, ei ainakaan jos syynä on kaverit. Toki se on mukavaa olla kavereiden kanssa, mutta saat varmasti paljon uusia kavereita niistä "pikkusista". Nykyään käsittääkseni noita iltalukion/aikuislukion sisäänpääsy juttuja on alaikäisten kohdalla tiukennettu.
Sulla on loppu elämäs aikaa sit kiirehtiä
t. gradun aihe pitäis päättää....... - 16+12
Hmm, miksi pelkäät ajatusta siitä, että jäisit vain vuotta nuorempien kanssa opiskelemaan? Itse olen nyt lukiossa ja olen 3-5 vuotta toisia vanhempi, olen siis jo aikuinen normaalissa päivälukiossa. Minulla on ystäviäkin koulusta jotka ovat minua 5 vuotta nuorempia.
Opiskelu 2 vuodessa... voin sanoa näin sen 2 vuoden kokemuksella, että jos kerta koulumenestyksesi on aikaisemmin hivenen huonompi ja et anna tiettyä ahkeruuspanosta niin tiukkaa tekee ja imet itsesi kuiviin. 2½ vuodessa voi jo onnistuakin kunhan valitset fiksusti kurssisi ja olet valmis tekemään töitä. Kannattaa kuitenkin mielummin panostaa nyt siihen kouluun kuin hutaista sitä nopeasti läpi ties millä arvosanoilla.
Kerta ilmeisesti olet jo koulussa, käänny lukiosi opinto-ohjaajan puoleen ja keskustele hänen kanssaan miten sinun tulisi valita kurssit ja muuta kun mielit suorittaa lukion nopeampaan tahtiin.
Itse tosiaan olen nyt 2.vuoden lopulla ja ensi syksynä pitäisi minun valmistua jos kirjoituksista pääsen läpi (eli 2½ vuotta käyn koulua). Minulla tosin asiaan vaikuttaa se, että sain hyväksilukuja aikaisemmista opinnoista. Näiden myötä olisin toki voinut tiukemmalla tahdilla kirjoittaa itseni ulos kahdessakin vuodessa, mutta omalla kohdallani ei mielenterveyteni olisi kyllä millään kestänyt sellaista tahtia (tyyliin 8 kurssia per joka jakso). :D - onnistuu...,.
Kyllä se onnistuu jos otat sen tavoitteeksi. Voi olla että et voi opiskella ihan mitä tahansa valinnaisia aineita, vaan joudut valikoimaan niitä siten että ne pystyy suorittamaan kahdessa vuodessa.
Teet mahdolisuuksien mukaan itsenäisesti suoritettavia ja jotain iltalukiossa ja tietysti kesälukiossa.
Itse olin lukioaikana syyslukukauden vaihdossa ja siitä huolimatta kirjoitin ajallaan ikätovereiden kanssa. Ei tehnyt edes tiukkaa ottaa kiinni puolen vuoden ulkomailla lorvailua. Mielestäni lukio voisi hyvin olla kaksivuotinen. En todellakaan suosittele kahta vuotta. Matikka tuotti vaikeuksia jo peruskoulussa ja muutenkin numerot keskinkertaisia.
On vaikea saada kahteen vuoteen kursseja tarpeeksi. Minimi on tuo 75 , josta 47 sinulla pakollisia, jos valitset lyhyen matematiikan. Kahdessa vuodessa on 5 jaksojärjestelmässä 10 jaksoa ja syksyllä 1. Eli kahdessa vuodessa 7,5 kurssia jaksossa. Jos koululla olemassa 8 palkkia (riviä) niin aina on täydet päivät. harva lukio tai ei yksikään todennäköisesti pysty tarjoamaan kursseja niin, että saat kielet ja matikat peräkkäin ja jos luet vaikka ernglanti 5 heti englanti 1 kurssin jälkeen niin arvosana on hylätty aika varmasti. kaksi vuotta lukiossa tarkottaisi muuten, että sinulla on 5 jaksojärjestelmässä käytettävissä 8 jaksoa ylioppilaskirjoitusaineiden pakollisten kurssien suorittamiseen. YTL (ylioppilastutkintolautakunta) määräys sanoo, että pakolliset suoritettava ennen kirjoitusten
Lukio ei ole vain tunteja ja kokeita vaan erilaisia töitä teetetään ihan rittävästi: Ne ja koeviikon monet kokeet ajavat sinut ihan piippuun ja et sä silloin niitä kavereita ehdi tavata. Kun jotkut edellä ehdottaa vielä iltalukion kursseja päälle niin jostain lataamosta taidat itsesi löytää.
Kokoa ajan Suomessa aikamoinen joukko yli 15 % koko maassa suorittaa lukion yli 3 vuodessa vaikka kaverit suorittaisivat kolmessa vuodessa.
Ja lukion jälkeen ne vanhat kaverit häviää intiin ja eri puolille maata opiskelemaan. Kaikissa lukioissa saat uusia kavereita kunhan vaan tutustut.
Jos vielä saat kahdessa ja puolessa vuodessa lukion aikaiseksi, et nillä papereilla mitään tee, pääsy jatko-opiskeluun vaatii hyvää menestystä ja hyvää menestystä pääsykokeissa (yliopistot)
Elä ja käy rauhassa 3 v terveisin lukion opo- Näkemys...
Hmm, sinuna harkitsisin vielä toiseen kertaan. Nimittäin mitä väliä sillä on loppuelämäsi kannalta, vaikka valmistuisitkin yhdessä vuotta nuorempien kanssa? Kannattaako sen takia mahdollisesti väsyttää itseään jo ennen varsinaista ammattiin johtavaa koulutusta?
Eräs ystäväni opiskeli lukion kahdessa ja puolessa vuodessa, mutta en nähnyt siinä hirveästi järkeä. Hänellä jäivät esimerkiksi käymättä englannin syventävät kurssit (pakolliset kävi tietenkin) ja lopulta kirjoituksissa saadut arvosanat eivät vastanneet sitä, mihin hän olisi voinut kyetä hiukan rauhallisemmalla tahdilla.
Itse vietin lukioaikanani pari loppukevättä ja kesää au pairina ulkomailla, sain uusia kokemuksia ja vahvistin kielitaitoani ennen yliopistoon menoa. Harrastin lukioaikoina myös erittäin paljon urheilua (kilpaurheilua). Näiden syiden vuoksi opiskelin itse lukion neljässä vuodessa. Vietin siis viimeisen vuoden vuotta nuorempien kanssa, mutta lukiossa oli kyllä myös ikäisiäni opiskelijoita, jotka olivat viettäneet vuoden vaihto-opiskelijoina ulkomailla, sekä opiskelijoita, jotka olivat päätyneet neljän vuoden opiskeluun jostain muusta syystä (esimerkiksi urheilu tai ammattilukiokoulutus).
Myöhemmin olen pitänyt omaa ratkaisuani itselleni oikeana. Noita lukioaikoina ulkomailla hankittuja kokemuksia en vaihtaisi mihinkään ja ylsin niiden ansiosta parempiin kielten arvosanoihin, kuin olisin muuten kyennyt. Viimeisenä vuotena jäi myös aikaa lukea yliopiston pääsykokeisiin, ja kirjoitukset oli helppo jakaa kolmeen osaan.
Kolmen vuoden tahti on toki tavallisin ja varmasti useimmille sopiva. Kannattaa mielestäni kuitenkin harkita, mitä konkreettista kahden vuoden kovalla tahdilla oikeasti saavuttaa. Vaikka valmistuisi vuotta muita myöhemmin, ei sillä ole juuri mitään merkitystä. Lähellekään kaikki eivät esimerkiksi pääse suoraan lukio-opintojen jälkeen haluamiinsa jatkokoulutuksiin ja pitävät yhden tai useamman välivuoden. Armeijaankin mennään eri aikoina. Näin porukka ehtii hajaantua moneen otteeseen, eikä iällä ole enää merkitystä. - PINKKIVULVA123
Tuo mainoksen naurava apina kyrsii mua vitusti
- Näkemys...
Ja sinulle itsetärkeälle paskakasalle on tärkeintä omakuvasi MINÄMINÄMINÄ lisääminen avaukseesi. Olet ruma pojaksi.
- Muista vaan
Muista vaan et jos käyt kahes vuodessa ni kurssien pitää olla suoritettuna kirjoituksien alkuun mennessä (kirjoitettavat aineet) tai huhtikuun loppuun mennessä (muut aineet). Eli käytännössä 5 jakso järjestelmässä aikaa kurssien suorittamiseen on toi 8-9 jaksoa eli n. 9 kurssia jakso.
Luultavasti et normaalin kurssitarjottimen puitteissa saa noita kaikkia kursseja opiskeltua, lisäkursseja voi opiskella itsenäisesti, netissä tai aikuislukiossa (lukukauden aikana tai sitten kesällä). Miten toi käytännössä hoituu riippuu kurssista ja opettajasta. Lyhyessä matikassa tein vaan kokeen mut esim. enkussa oli tehtäviä, kirjotelmia ja esitelmä kokeen lisäksi. Minulla on lukion päästötodistus, jonka mukaan olen aloittanut opintoni syksyllä 1993 ja päässyt lukiosta keväällä 1994. Kirjoitin laudaturin, keskiarvo on 9,1. Ja ei, en ole mikään huippuälykäs, enkä myöskään yleensä opiskellut muutamaa tuntia enempää päivässä.
Todistuksessa ei ole ihan koko totuutta. MInulla oli ennen syksyä 1993 joitakin kursseja suoritettuna. Lisäksi eräät aineet olivat minulle huomattavan helppoja. En silti väitä, että hanke ihan helppo oli. Vaikka rahkeeni eivät riittäneet kovin monen tunnin lukemiseen päivässä, ainahan se opiskelu mielessäni oli. Tehokkaina rentoutuskeinonani olivat kitaransoitto ja ulkoilu, rentoutuminen ja lepo on tarpeen, ettei uuvuta itseään. Jos niin käy, toipuminen voi hyvinkin kestää sen vuoden, jonka ajattelit säästää.
Tähän väliin muuan faktaluontoinen seikka: melkoinen osa lukion oppitunneista kuluu muuhun kuin opiskeluun. Tunneilla vatvotaan poissaoloja tai keskitytään usein epäolennaiseen. Epäolennainen touhuilu, kuten kertauksenkertauksenkertaus on tarpeen, koska kaikki eivät ole keskittyneet ja tehneet töitään ajallaan. Ja toisaalta, ani harva jaksaa todella opiskella täydellä teholla 6 - 8 tuntia päivässä. Summa summarum: jos kantaa itse vastuun siitä, että oppii kurssiin kuuluvat asiat, kohtalainen osa lukion oppitunneista on silkkaa joutokäyntiä.
Tässäpä tempunteko-ohjeet: Jos ajattelet raataa niska limassa ja rectum verellä, homma on tuomittu epäonnistumaan. Jos vastuullinen opiskelu on sinulle helppoa ja saat aikaan tuloksia ilman ylenpalttista tuskaa, voit ihan hyvin onnistua. Työskentele siihen aikaan päivästä, jolloin todella olet tehokkaimmillasi. Jos et tajua mistään mitään ennen aamu yhdeksää, älä yritä väkisin sitä ennen. Päivä on pitkä ja keskittymiskykysi kesto rajallinen. Useimmat eivät kuitenkaan ole terävimmillään yöllä, joten tähtää siihen, että luet ja harjoittelet päivällä. Niillä tunneilla on turha istua koulussa, joiden asian voit oppia helposti itse. Jos kielet sujuvat, niin mitäpä siellä koulussa tekisit? Sen kuin teet tehtäviä kirjasta, opettelet sanastoa ja selvität kielioppia itsellesi. Matematiikantunneilla sinun saattaa olla pakko käydä, mutta sielläkään et saa jättäytyä opettajan varaan, vaan sinun on otettava itse vastuu siitä, että ymmärrät asiat. Jos tuntuu vaikealta, anna itsellesi tukiopetusta. Tee helppoja tehtäviä, kunnes ne sujuvat ja siirry vasta sitten vaikeampiin. Matematiikka on harjoittelun asia, vaikka yhdet ovatkin toisia lahjakkaampia.
Tee kavereillesi selväksi, että toimit toisin, mutta et laiskottele. Se, ettet ehkä olekaan koulussa vaan opiskelet kotona, ei tarkoita että sinua saisi häiritä jatkuvasti. Se ei myöskään tarkoita sitä, että voit käydä äitisi puolesta kaupassa juuri silloin kun olet virkeimmilläsi. Silloin luetaan ja tehdään tehtäviä, vaikka kuinka oltaisiin kotona. Keskustele asiasta vanhempiesi kanssa, jotta perheesi varmasti antaa sinulle tarvitsemasi työrauhan.
PIdän täysin mahdollisena, että päivittäinen työaikasi on itse asiassa lyhyempi kuin koulussa istuvien kavereittesi. Niin se oli minullakin. MInulla ei kuitenkaan ollut yhtään sen enempää energiaa mihinkään ylimääräiseen hääräilyyn kuin muillakaan. Välillä oli vain pakko levätä vaikkapa kävelemällä koiran kanssa luonnossa. Ihmisen voimavarat ovat rajalliset. 110% teholla työskenteleminen on mahdollista jonkin aikaa, mutta sen jälkeen tarvitaan huomattavasti pitempi lepoaika kuin vähän pitemmän, 85 % teholla suoritetun opiskelun jälkeen. Älä siis kuseta itseäsi jättämällä töitäsi viime tinkaan.
Pidä tavoitteet kohtuullisina. Se riittää, että suoritat lukion sellaisin arvosanoin, etteivät ne muodostu esteeksi jatko-opinnoillesi. Kun olet päässyt lukion jälkeiseen opiskelupaikkaasi, kukaan ei enää kysy lukiomenestystäsi. Sen sijaan sillä saattaa olla jokin painoarvo, että olet suorittanut lukiota omatoimisesti opiskellen. Jos haluat jatkaa korkeakouluihin, sinulle on omatoimisuudestasi jopa hyötyä. Ainakin yliopistossa opiskelemista helpottaa huomattavasti se, että ei tarvitse aloittaa opintoja siitä että kauhistelee työn määrää sitä, ettei kaikkea tarjoillakaan valmiina "matskuna" eteen.
Ajankäytöstä: minulta meni yhden koko kurssin laajuisen tietomäärän opiskeluun 2 - 5 opiskelupäivää, 2 - 6 tuntia/kpl. Matematiikan kursseja laskeskelin muiden opintojen ohella, ja yhden lyhyen matematiikan kurssin sai opiskeltua sillä tavalla viikossa tai kahdessa. Mutta se oli siis minun ajankäyttöäni. Reaaliaineiden kokeisiin valmistautuminen kesti 2 - 3 päivää. Kävin koululla harjoittelemassa kuunteluita ja eräillä tunneilla. Osa näistä kouluilla käymisistä oli ihan silkkaa hallinnollista puuhailua, kuten tenttien sopimista opettajien kanssa tai ylipäätään sitä, että kävin osoittamassa olemassaoloni. Tuskin välttämätöntä, mutta minusta tuntui hyvältä ylläpitää välejä opettajiin ja edes joihinkin oppilaisiin.- JonneEs123456789
Jonoon,älä kuseta
- lue
avaxt kirjoitti:
Tossa se todistus on. Voit tulla katsomaan :D
Uskon,
olet lahjakas ja itseohjautuva, kaikki eivät ole. Miten sinun sosiaalinen elämäsi ja harrastuksesi?
Jostain syystä nykyisin myös vähemmän lahjakkaat haluavat saada yo-todistuksen ja hakeutua vasta sen jälkeen ammattikouluun, sitä en ymmärrä, miksi?
"On maailmassa monta,
ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää,
kummastuttaa pientä kulkijaa..." - surunveri
lue kirjoitti:
Uskon,
olet lahjakas ja itseohjautuva, kaikki eivät ole. Miten sinun sosiaalinen elämäsi ja harrastuksesi?
Jostain syystä nykyisin myös vähemmän lahjakkaat haluavat saada yo-todistuksen ja hakeutua vasta sen jälkeen ammattikouluun, sitä en ymmärrä, miksi?
"On maailmassa monta,
ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää,
kummastuttaa pientä kulkijaa..."Minusta avaxtin kommentit olivat täsmällisiä, joskin ehkä turhan paljon korostettiin tuota järjestelmän vastustamista ja kritisoimista, niin sekin kuitenkin varmaan oli ihan paikkansa pitävää tekstiä. Pohjautui mielestäni myös tuohon ydin ajatukseen eli vastuunottamiseen omasta opiskelusta.
Eli se on juurikin niin ettei sillä läsnäolojen lukumäärällä ole mitään varsinaista merkitystä, eikä sillä onko tehnyt läksyt, tai minkä merkkiset kirjat tunnilla on. Nämähän menevät niin että jos tekee läksyt kuten on käsketty niin silloin on "tyytyväinen" omaan suoritukseensa, tai jos lukee kokeeseen jonkun kiintiön vaikkapa "2 tuntia", niin sitä sitten voi antaa itselleen sellaisen luvan että "nyt olen opiskellut kuten kuuluu, loput on sitten kohtalon käsissä" - mutta tämä on pohjimmiltaan väärä ajattelutapa, jos haluaa hyviä suorituksia.
Pitää toimia juurikin kuten avaxti tuossa neuvoi eli olla riippumaton opettajasta ja ottaa tavoitteeksi asioden ymmärtämisen, osaamisen ja muistamisen. Se ei vaadi sitä että lukee "2 tuntia" kokeeseen tai "tekee juuri ne läksyt jotka käskettiin" vaaan nämä ovat sellaisia asioita jotka saavat ihmiset lopettamaan opiskelemisen kesken "nyt olen suorittanut velvollisuuteni, enää ei tarvitse välittää siitä miten koe menee"
Ne taas jotka tällaiseen suhtautuvat nihkeästi tässä ketjussa, saattavat ajatella että ihmiset, jotka näkevät paljon vaivaa esimerkiksi juuri lukion suorittamisen kahdessa vuodessa, kuvittelevat olevansa parempia kuin muut, ja heitä närkästyttää sellainen että yritetään ns. "etuilla nokkimisjärjestyksessä", mikä selittääkin suunnilleen puolet kommenteista mitä tähän ketjuun on tullut.
Jos pitää haasteista ja uskaltaa asettaa tällaisia tavoitteita itselleen, niin se varmasti opettaa juuri näitä vaadittuja asioita eli itsenäisyyttä ja vastuullisuutta, jota varmasti elämässä tulee tarvitsemaan. Kun ottaa opiskelun ohjat omiin käsiinsä.
Mutta tämä itsenäinen opiskelu ja vastuunottaminen kannattaisi ihan maalaisjärkeä käyttäen ottaa osaksi asennoitumistaan täysin riippumattomasti siitä käykö lukion kahdessa, kolmessa vai neljässä vuodessa. Vaikka tällöin haaste tuskin on sama.
... Se suden kuoppa mikä tässä piilee liittyy kuitenkin juuri noihin motiiveihin, jotka ihmisiä närkästyttävät. Jos pyrkii tekemään asioita tavalla, jonka tarkoituskena on osoittaa olevansa jotenki laumasta poikkeava tai erikoinen, eli esim. "parempi kuin muut koska on käynyt lukion kahdessa vuodessa" niin tästä voi seurata sellainen käyttäytymismalli, jota ei sitten välttämättä pystykkään ylläpitämään. Tuommoinen kunnianhimoisuus voi olla myös vahvuus elämässä.
Sellaisella asenteella ei siis mun mielestä kannata tommoseen touhuun ryhtyä, ja kannattaa tosiaan puntaroida sitäkin asian puolta ettei tuon lukion suorittamisen suhteen ole mikään kiire, kuten moni onkin kirjoittanut. Voi olla esm. kurssiarvosanat kärsivät, harrastukset, tai sosiaalinen elämä. Prioriteettinsä kullakin.
Tunnetasolla pitäisi säätää kunnianhimoisuutta niin, että se toimii osana persoonallisuutta rakentavasti, eikä estävästi.
- Teinienhöpinät
Erittäin suurella todennäköisyydellä tulet epäonnistumaan, eli sinulla jää osa kursseista suorittamatta, ja kenties reputat jotain kursseja / ylioppilaskirjoituksissa jos yrität rimaa hipoen suorittaa kaikki pois, eli koulusi venähtää joka tapauksessa kolmevuotiseksi. Oletko tyyppi joka haluu istua 9 tuntia päivässä koulunpenkillä ja tehdä 4 tuntia läksyjä joka päivä viikonloput mukaanlukien? Hanki mieluummin (urheilu)harrastuksia ja vietä aikaa kavereiden kanssa.
Tämä aloitus tuntuu taas teinin typerääkin typerämmältä päähänpistolta. Kaverisi ovat vuoden vanhempia, mutta mitä väliä sillä on? Koulussa saat uusia koulukavereita, ja vapaa-ajalla voit edelleen viettää aikaasi näiden vuotta vanhempien kavereiden kanssa. Ja todellisuudessa kun lukiot ja mahdollisesti armeijat on käyty, ja kaikki kaverit hakevat eri oppilaitoksiin, niin 5 vuoden päästä sinulla voi joka tapauksessa olla kaikki kaverit vaihtunut. Ei sitä voi tietää, eikä lukion suorittaminen 2 vuodessa sitä miksikään muuta. Elämä menee kaikilla eteenpäin erilailla.- Työtön luuseri
Itseäni pidettiin usein nörttinä, kun sain kursseista pääosin kiitettäviä. Todellisuudessa saatoin olla koulun laiskimpia opiskelijoita mukaanlukien ne vitosen oppilaat jotka menivät amikseen. Koska peruskoulussa ja lukiossa en tarvinnut opiskelutaitoja alkoikin tulla ongelmia kun pääsin suoraan yliopistoon.
Niitä kaivattuja opiskelutaitoja olisin luultavasti saanut nopeutetulla lukiolla. Tietysti minun tapauksessani tästä ei ole mitään hyötyä kun olen jo syrjäytynyt mutta laiskoille ja lahjakkaille se voi tehdä suuremman eron kuin moni ymmärtää. - laiskiainenvain
Työtön luuseri kirjoitti:
Itseäni pidettiin usein nörttinä, kun sain kursseista pääosin kiitettäviä. Todellisuudessa saatoin olla koulun laiskimpia opiskelijoita mukaanlukien ne vitosen oppilaat jotka menivät amikseen. Koska peruskoulussa ja lukiossa en tarvinnut opiskelutaitoja alkoikin tulla ongelmia kun pääsin suoraan yliopistoon.
Niitä kaivattuja opiskelutaitoja olisin luultavasti saanut nopeutetulla lukiolla. Tietysti minun tapauksessani tästä ei ole mitään hyötyä kun olen jo syrjäytynyt mutta laiskoille ja lahjakkaille se voi tehdä suuremman eron kuin moni ymmärtää.Jep. Lukematta kirjoituksista tuli helposti M ja E ja yks L, mut yliopistossa tosiaan on nyt sit vähän hankalampaa ku pitäis OIKEESTI lukee.
Ei liity keskustelun aiheeseen, mutta kai sitä nyt vähän saa leijuskella. - Sama stoori
laiskiainenvain kirjoitti:
Jep. Lukematta kirjoituksista tuli helposti M ja E ja yks L, mut yliopistossa tosiaan on nyt sit vähän hankalampaa ku pitäis OIKEESTI lukee.
Ei liity keskustelun aiheeseen, mutta kai sitä nyt vähän saa leijuskella.niin ja sullahan on vielä samat arvosanatkin papereissa. :)
- hehe hih7890
copy and paste :::::::::::::::))))
- .sfjwerqpAÄ
Kysy opinnonohjaajalta, kansliasta tms neuvoa miten toteutus olisi mahdollista. Kaikki koulut eivät näissä tapauksissa taida edes joustaa. Ei se lukio ole kovin rankka kahteen vuoteen vaikka olisit keskinkertainen opiskelija (paitsi jos sinulla on vaativia harrastuksia tai biletät) tosin jos matikka tuottaa vaikeuksia saattaa homma kaatua siihen.
Osan kursseista voit mahdollisesti tehdä nettilukiossa tai aikuislukiossa? - . 2ks. ..
Kannattaa muistaa, että joissakin aineissa on suorittamisjärjestys eli et voi suorittaa kurssia nro 2, jollet ole hyväksytysti suorittanut kurssia 1. Ainakin pienissä lukioissa kurssitarjonta on tehty 3-v opintoja silmälläpitäen, joten ei välttämättä pysty edes rakentamaan sellaista lukujärjestystä, jossa voisit lukea esim. heti ensimmäisessä jaksossa matematiikat 1-2.
Kerroit, että matematiikka on tuottanut vaikeuksia peruskoulussa ja että et puhu ruotsia lainkaan. Luulen, että väkisin kahteen vuoteen pusertaminen aiheuttaisi sinussa valtavaa pettymystä itseäsi kohtaan, kun olisit loppuunpalanut ja opinnot kariutuisivat esim. matematiikkaan.
Minusta sinun kannattaa aloittaa reippaasti ja panostaa niihin aineisiin, joita ajattelit lukea jatkossa. Jos haluat yliopistoon, niin millä tahansa linjalla joudut lukemaan paljon tekstejä englanniksi, suorittamaan virkamiesruotsin jne, joten näihin perusasioihin kannattaa tosiaan panostaa. Mieluummin opiskele vaikka 2,5 vuodessa ja jos ylimääräistä aikaa jää ennen kirjoituksia, niin mene vaikka puoleksi vuodeksi Ruotsiin töihin, jotta opit sujuvasti ruotsia.
Jos opiskelet tappotahtia, niin milloin ehdit nähdä niitä kavereitasi? Iso osa alkaa käydä baarissa, kun 18-v tulee täyteen, joten kaverisuhteita hoidellaan tietysti muuallakin kuin vain koulussa. Itse asiassa sehän on kivaa, jos saisit lisää kavereita eli ne vanhat kaverit uudet luokkakaverit. Sitä paitsi jos lukisit kahdessa vuodessa itsesi ylioppilaaksi, niin joutuisit joka tapauksessa olemaan ison osan tunneista eri luokissa kuin kaverisi, koska he ovat ne kurssit jo käyneet ensimmäisen vuoden aikana. Kurssimuotoinen lukio muutenkin tarkoittaa sitä, että tunneilla ollaan paljon muidenkin kuin "oman luokan" kanssa.
Lukion tehtävänä on tarjota vahva yleissivistyspohja, jonka päälle on hyvä rakentaa akateemisia opintoja. Jos tiedät jo tulevan alasi, niin kannattaa ehdottomasti ottaa alaa tukevat kaikki ylimääräiset kurssitkin, vaikka siitä tulisi päiville mittaa. - mensa2
Lukiossa ei ole kyse oppimisesta vaan muistamisesta. Oppiminen ja muistaminen on kaksi eri asia...
- tietosanakirja1
Parhaiten muistia vokäyttää hyväksi tiedon hakemisessa. Mitään muuta merkitystä ei ole muistamisella. Turha päntätä asioita muistiin pilkun tarkasti, riittää että mitä hakea ja mistä hakea. Näin sanotaan lääkiksessä ja pitää paikkaansa.
- aikuislukiolainen
Käy aikuislukio. Aikuislukiossa voi opiskella aamusta iltaan. (riippuu kuitenkin aikuislukiosta) Voit myös aloittaa opiskelun aikuislukiossa vaikka 16 vuotiaana.
- hyvällä
Muistikapasiteettia ei kannata täyttää turhaan, koska muistin väheneminen haittaa muita tärkeitä asioita esim. luovuus ja innovatiivisuus. Usein innovatiivisuudella tarkoitetaan ominaisuutta, joka on kykyä ja halua luoda ja ottaa käyttöön innovaatioita eli tietynlaista uudistus- ja uudistumisvalmiutta. wikipedia
- yrityksientappajia
Nämä laudaatturit ovat työelämässä puupökkelöitä, robotteja... turhakkeita yrityksen tulevaisuuden visiossa. Useinmiten nämä laudaatturit ajavat yrityksen konkurssiin, koska uudistumista ei tapahdu.
- Militantti Antti
Minä pyyhkäisin lukion kurssit puolessatoista vuodessa. Lukion oppimäärä on helppo!
- omia ajatuksia?
Huomaa että lukiolaiset täällä kirjoittavat, koska teksti on kuin saman henkilön kirjoittamaa.
Itse kävin vuoden lukiota päästyäni peruskoulusta, joka jäi sitten muutamaksi vuodeksi kesken.
Menin myöhemmin aikuislukioon ja tarvittava kurssimäärä oli yhteensä 44 lyhyellä matikalla. Sen kävin vuodessa. Eli yhteensä mulla meni kaks vuotta ja uskoisin, että ainakin aikuislukion puolella se on mahdollista saada helpostikin kahdessa vuodessa käytyä. Sen ainoa ongelma sun kohdalla tietysti on se, että sinne mennessä pitää olla ikää 18 vuotta.
En osaa sanoa päivälukiosta, paljonko aikaa veisi, mutta itse aloitin syksyllä aika kevyellä tahdilla ja loppua kohden lisäsin kurssimääriä ja keväästä loput 3kk olin koulussa aamusta iltaan. Keskiarvo oli päälle kasin valmistuttuani vaikka yläasteella se oli jotain seiskan pintaan.
Mielestäni tuo on ihan mahdollinen vaihtoehto suorittaa lukio kahteen vuoteen, kunhan kuuntelet itseäsi, miten jaksat sen hoitaa. Tietääkseni joissakin lukioissa voi myös kesän aikana suorittaa joitakin kursseja ja pääasiassa tuossa nopeammassa suorituksessa on lähinnä kyse siitä, että osaat katsoa kurssit sopivasti niin, että saat ne kaikki käytyä ja hyvässä järjestyksessä. Opolta kannattaa kysellä, voiko jotain kursseja esim. käydä päällekkäin.
Yleensä ekat kurssit pitää käydä ekana, mutta sen jälkeen monissa aineissa voi käydä kursseja samanaikaisesti, esimerkiksi lyhyessä matematiikassa voit mielestäni ihan hyvin käydä geometriaa, tilastoja ja vaikkapa matemaattisia malleja ykköstä samanaikaisesti. Jos itselläs vaan rahkeet siihen riittää.
Mut en osaa sen enempää sanoa, se on mun mielestä vähän semmone juttu mikä pitää itse kokeilla ja nähdä. Yleensä jos jotain asiaa haluaa tarpeeksi kovasti, on sen eteen valmis tekemään töitä ja löytää kyllä keinot. Eikä oo olemassa epärealistisia unelmia, on vaan epärealistisia aikarajoja :)
Itse olin suunnitellut käyttäväni vuoden lukion viemiseksi loppuun. No, kirjotusten ja parin kurssin verran vetäs yli suunnitellun. Ja sitten ku se oli ohi, niin ajattelin sit kuitenkin vielä korotella mun numeroita. Mut kyl ne päivät, ku koulussa olemiseen meni ensin aamukasista ilta kasiin ja läksyt päälle neljästi viikos niin.. :D Kyl se sen pari kk meni, mut oli sitä kyllä aika poikki! Mut toisaalta se opetti vaan, että kyllä sitä saa vaikka mitä aikaseksi jos tahtoo! :)- Hmm...
"uskoisin, että ainakin aikuislukion puolella se on mahdollista saada helpostikin kahdessa vuodessa käytyä. Sen ainoa ongelma sun kohdalla tietysti on se, että sinne mennessä pitää olla ikää 18 vuotta."
Aloitin itse aikuislukiossa 17 vuotiaana ja käsittääkseni siellä oli poikkeusluvalla pari kpl 16 vuotiaitakin.
- puna90
Kävin itse lukion kahteen vuoteen ja suoriuduin ylioppilaaksi. En ole mikään huippuoppilas (en lahjakas matemaattisesti enkä kielellisesti), paremminkin sellainen, jolla on ollut oppimisvaikeuksia koulussa. Kirjoitin tavallista huonommat paperit ja sain huonon päättötodistuksen (osakseen siksi, etten jaksanut päntätä ja osakseen siksi, etten ole nopea oppimaan.). Suoritin yli 75 kurssia eikä minusta päivät olleet tuhottoman pitkiä ja kokeistakin selvisi pienellä preppauksella. Valitsin trendialan AMK:sta ja pääsin kaikkiin haluamiini kouluihin. Nyt opiskelen yliopistossa.
Koskaan en ole arvosanoilla mihinkään päässyt eikä yhdessäkään työhaastattelussa ole yo-arvosanoja kysytty, gradusta puhumattakaan. Ne ovat vain numeroita. Tällä hetkellä olen esimiestyössä.
Elämä kuljettaa, itse päätät, mitä vastaanotat ja millaisia päätöksiä teet. Tsemppiä lukioon. Elämää ei kannata ottaa liian vakavasti.
- nim. A:n papereilla lääkäriksi - 35336363632
Jos olet mies, skippaa mielummin armeija, ihan turha sitä on käydä kun ei oo tulevaisuudessa mitään hyötyä ellet aio poliisiksi. Sano vain ettei pää kestä niin saat vapautuksen.
Lukio on paljon vaativampi kuin yläaste, vaikka pärjäisit yläasteella, ei välttämättä suju yhtä helposti lukiossa. Itse tiedän henkilöitä jotka ovat yrittäneet lukiota kahdessa vuodessa, heillä oli joku 9.9 keskiarvo yläasteella mutta eivät onnistuneet käymään lukiota 2 vuodessa. - asiantuntija1
Jos sinulla on mahdollisuus suorittaa opintoja joko a. aikuislukion eli iltalukion puolella tai b. nettilukion puolella, tuo voisi auttaa asiaa paljonkin. Voit myös suorittaa osan opinnoista mahdollisesti omien opintojesi verkkoversioina. Nekin nopeuttavat asiaa. Töitä saa kuitenkin tehdä lujasti.
Iltalukio antaisi opiskelulle aikaa arkisin ja mahdollisten nettiopintojen suorittamiseen myös aikaa. Koulussa istuminen tässä osin pitkittää opinnon etenemistä. Ei kuitenkaan pidä vähätellä sosiaalisen verkostoitumisen merkitystä, joka sinun iässäsi on tuiki tärkeä asia. - cvasfasdfadsfa
minähän sain aikoinaan lakin päivässä. peruskoulun jälkeen menin maatilalle kysymään, josko jotain joutavalle olisi. sain saman tien hankkijan lippiksen, hanskat ja traktorin avaimet kouraan.
- jtdfhdcjhm
Mielestäni tuo ei ole huono idea. Olisin itsekin käynyt lukion nopeammin, jos olisin nuorena tajunnut. Käytin aivan turhaan aikaa sellaisiin syventäviin kursseihin (esim. historia), joilla en ole tehnyt mitään.
Myös lukion jälkeen on elämää, joten kielitaitoa ja yleissivistystä voi hankkia muutenkin kuin istumalla pitkään koulun penkillä.
Tässä muutamia ehdotuksia:
- aikuislukio tai ainakin kursseja iltalukion puolella. Voit myös hakea myöhemmin oikeutta suorittaa koko lukio aikuislukion puolella, jolloin kursseja tulee alle 50 (muistaakseni 48 tms.). Päivälukiossahan pitää olla väh. 75 kurssia.
- nettilukio sekä opistojen tarjoamat lukiokurssit kesällä
- omatoiminen opiskelu, joka kannattaa aloittaa jo NYT tai viimeistään kesällä! Kirjastosta löytyy lukiokirjoja sekä kielten äänitteitä CD:inä.
- päätä ajoissa, mitkä aineet kirjoitat YO-kokeissa. Jos ensi syksynä olet menossa lukioon ja käyt sen kahdessa vuodessa, YO-kokeesi ovat tasan 2 vuoden kuluttua. Jos valitset kirjotettavat aineet jo nyt, sinulla 2 vuotta aikaa opiskella ylppäreihin :)
- mieti jo nyt, mitä halua tehdä lukion jälkeen. Ota selvää pääsyvaatimuksista. Jos matikka on tuottanut vaikeuksia, niin ehkä et suunnittele lääkärin tai diplomi-insinöörin opintoja? Ainakin noilla aloilla tarvitaan pitkää matikkaa ja fysiikkaa.
Kieltämättä lukion käyminen 2 vuodessa voi olla raskasta. Toisaalta voit aina vaihtaa 3-vuotiseen ohjelmaan.
Lisäksi lukion tietoja voi paikkailla myöhemminkin. Tiedän ihmisiä, jotka ovat iltalukiossa käyneet opiskelemassa matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa, kun ovatkin myöhemmin halunneet lääkikseen. Myös ylimääräisen kielen opiskelun voi aloittaa myöhemmin, ja kieliä voi opiskella myös itsenäisesti. - lukio 2,5 vuodessa
Iltalukiossa, niin paljon otat iltaan oppitunteja kuin vain jaksat. Ja maltat opiskella myös kotona. Itse kävin 2,5 vuodessa, mutta illat eivät olleet ihan piukassa.
- KALLE KELLO
Ehdottomasti kannattaa, onhan palkintona peräti valkoinen lakki! Sitäkö aiot sitten syödä? Kun muuta päämäärää sinulla ei ole.
- Syvä rintaääni
Harkitse vielä sunnitelmiasi. Elät nuoruuttasi ja sulla on vielä vaikka kuinka paljon elämässä edessä. Ei kannata väsyttää itseään liian kovalla opiskelutahdilla vaan keskittyä lukioon kunnolla, varsinkin kun ottaa huomioon kuinka paljon 16-18 vuotiailta vaaditaan nykyään lukio-opiskelussa. Saat paljon enemmän irti lukiosta ja kyllä niitä uusia kavereita varmasti löytyy vuotta nuoremmistakin.
Itse kirjoitin 10v sitten ylioppilaaksi ja paljon hyviä muistoja jäänyt juuri tuosta ajasta. Ei muuta kuin antoisia opiskeluhetkiä sulle! - Lukio on tyhjäkäynti
Joku sanoi, että lukio vie mehut pelkästään jo 3 vuodessakin. Itse en komppaa, koska menin lukion läpi suhteellisen helposti 6,8 keskiarvolla pahemmin tekemättä mitään. Deadlinet ja vaatimustasot eivät kyllä lukiossa päätä huomaa, eli jos älykkyyttä omaat minua enemmän, niin 2v voi olla helpompi. Päiväsi olisivat jatkuvasti 8-15.30, jos sitä vain jaksat itsenäiset kurssit ja niiden kokeet koeviikkoina muiden kokeiden aikaan. Kirjoituksia et saa aikaistettua mitenkään, mutta voit kirjoittaa ensimmäisiä aineita jo suhteellisen ajoissa, jos koet olevasi siihen valmis.
- eiranranta
Tiedän että lukio 2 vuodessa tuntuu houkuttelevalta, itsellänikin, ja olen nyt lukion 1:sellä (ja tiedän ettei mulla ainakaan olisi onnistunut). Ennenkuin kannattaa edes yrittää kahdessa vuodessa niin: motivaatio pitäisi löytää tosiaankin ennen, kouluun pitäisi oikeasti alkaa lukemaan jos keskiarvosi ei ole yli 7. Ja kun sulla kerran on kavereita niin et oikeasti ehdi tapaamaan niitä jos haluut saada kokeista enemmän kun vitoset (lukiopapereilla ei tee mitään jos ne on huonot, pelkkää ajanhukkaa muuten, mieluummin amiston johonkin linjalle 1-2vuoden oppisopimuksekoulutukseen). Ja joudut olemaan koulussa oikeestaan jokapäivä 8-3/4... en tiiä onko se ongelma, ite en jaksais :D
Ja se "yhden vuoden jäljessäolo" ei todellakaan ole mikään paha.
Opinto-ohjaajan kanssa kannattaa jutella siitä suunnitelmasta.
Ja vielä: lyhyt matikka on myös todella vaikeaa kaikille joilla ei yläkoulussakaan ole matikka sujunut. Se ei todellakaan ole mitään 1 2 niinkun joskus luullaan... ja ruotsi on myös vaikeampaa...
mutta tsemppii! ;)- Doodiiih
Huomaa, että olet vasta lukion ensimmäisellä. Näkökantasi ja kielesi ovat varsin rajoittuneet.
- bfigdjn
Et onnistu, lälläsläää
- olli4
Hulluja KAIKKI te!!
- Minimerkki345
Kahteen ja puoleen vuoteen onnistuu helposti. Eli Jouluna lakki.
Otat 35 35 5 kurssia. Ei tee edes tiukkaa. Jos pitää sitä tavoittelemisen arvoisena.
Opon luokse vaan ja tiukka tahti päälle.
Kahteen vuoteen lukion suorittaminen sen sijaan voi useimmille olla vaikeaa kun pitää ne kirjoituksetkin hoitaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2712340En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831021Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n571010- 108980
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi81941- 44861
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21848Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67746- 33697
Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä299694