Kristus ja Buddha - valaistuminen (2)

sumeri

Pääsiäislauantain aamuna elämme kirkkovuodessa hiljaista aikaa, muistaen kuinka Jeesus lepää haudassa. Väkivaltainen kuolema ristillä on päättänyt Hänen ajallisen vaelluksensa, oppilaat ovat hajallaan, lukittujen ovien takana ja pelkäävät henkensä edestä vainoamista - eivätkä turhaan. Kaikki on ohi.

Olemme seuranneet kertomusta Gautama Siddharthan kultaisesta nuoruudesta isänsä hovissa varjeltuna maailman pahalta - eräänlainen "tynnyrilapsi" hän oli, kuten monen uskonnollisen kodin kasvatti edelleen.

Olemme nähneet, kuinka hän ei suostunut olemaan "tynnyrilapsi" vaan lähti isänsä tahdosta huolimatta katsomaan, miltä kotikaupunki näytti palatsin ulkopuolella. Siellä hän tajusi elämän kovia tosiasioita, joita ei prinssille ollut kerrottu ja meni aivan shokkiin.

Myös hän olisi kerran vanha, kuten tuo kadulla kulkeva harmaahiuksinen mies, uskollinen Channa oli kertonut. Vieläkin pahempaa hän näki - että jotkut voivat olla tuolla tavoin kammottavasti sairaita, että kuolleen ihmisen ruumis mätänee ja haisee pahalta.

Isä ei ollut antanut opettaa pojalleen uskontoa.

Tuohon aikaan Intian niemimaalla oli monia uskontoja, joiden juuret olivat ikivanhassa Veda kirjallisuudessa. Luonnollista uskontoa ja perinteisiä uskomuksia sekaisin muinaisten jumaltarujen ja kertomusten kanssa.

Epäilemättä mukana oli myös Mesopotamialaista mytologiaa, jota Raamattu on säilyttänyt juutalais-kristillisen perinteen maailmassa, sillä Persian lahdelta käytiin laivoilla Intian kanssa kauppaa ja maareittikin oli olemassa Afganistanin ja Persian läpi. Emme näe tällaista mahdollista seemiläistä vaikutusta kuitenkaan paljoa Veda kirjallisuudessa, jolla on voimakas indo-iranilainen ja indo-arjalainen eli indo-eurooppalainen luonne.

Gautama Siddharthalla ei näin ollut valmiita elämänkatsomuksellisia aineksia, valmiita vastauksia, uskonnon antamia selityksiä näkemälleen elämän tummalle puolelle, kärsimykselle, sairaudelle ja kuolemalle. Ihminen etsii vastauksia, ja hänen näkemänsä askeetti viittasi tien - luovu kaikesta ja lähde köyhyyteen sitoutuneena vaeltamaan ja etsimään vastausta elämän katoavaisuuteen.

35

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumeri

      Buddhalainen perinne kertoo, että 29 vuotiaana Siddhartha jätti nuoren vaimonsa Yaśodharān ja poikansa Rāhulan, isänsä ja äitinsä ruhtinaallisen hovin antaman vaurauden ja turvallisuuden, kaiken omaisuutensa, tulevaisuutensa Shakyan kuningaskunnan hallitsijana, ystävänsä ja jopa rakkaan hevosensa Kanthakan.

      Tällainen on ihminen.

      Meissä on enemmän kuin vain materialismia, halua onnistua, menestyä, saada perhe ja jälkeläisiä, arvostettu asema elämässä.

      Jokin kaivertaa - jotain puuttuu kaiken kylläydenkin keskellä.

      Siddharthalle tämä puuttuva oli sisäinen rauha, sisäinen vapaus kaikesta siitä, mikä sitoo mihinkään. Häntä vaivasi ihmiskunnan tila, kärsimys ja kuolema, asiat joihin uskonnot antavat porukalla omaksuttuja ja toistettuja vastauksia.

      • sumeri

        Kerrotaan, että kerjäläisenä almuja Rajagahan kadulla anonut Siddhartha päätyi aikansa arvostetuimman hindulaisen opettajan luo. Tämän nimi oli Alara Kalama.

        Hindulaisuus sisältää Siddhartan aikana ikivanhaan Veda-kirjallisuuteen perustuvan viidakon tavoin elämää pursuavan jumalten maailman, historiallista ja mytologista tarustoa, muutaman tuhannen vuoden aikana kertynyttä kokemusta ja tietoa elämästä, ihmisten tapoja ja käytäntöjä. Oppi sielunvaelluksesta karman lakien mukaan ja jälleensyntymisen kierrosta. Kuten se tekee yhä tänään Intian niemimaan valtauskontona.

        Hindulaisuudelle erityistä on voimakas ihmismielen käsittely ajatuksen voimin, keskittymällä, mietiskellen. Tähän perinteeseen kuuluu jooga (yoga), jossa yhdistetään ajatusten ja kehon harjoittaminen ja jossa tavoitteena on se mielen tasapaino, rauha ja vapaus, jota Gautama Siddhartha oli lähtenyt etsimään.

        Mutta hindulaisuus, mietiskely ja jooga parhaan gurun seurassa ei voinut vastata hänen syvimpiin kysymyksiinsä kärsimyksestä ja kuolemasta.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Kerrotaan, että kerjäläisenä almuja Rajagahan kadulla anonut Siddhartha päätyi aikansa arvostetuimman hindulaisen opettajan luo. Tämän nimi oli Alara Kalama.

        Hindulaisuus sisältää Siddhartan aikana ikivanhaan Veda-kirjallisuuteen perustuvan viidakon tavoin elämää pursuavan jumalten maailman, historiallista ja mytologista tarustoa, muutaman tuhannen vuoden aikana kertynyttä kokemusta ja tietoa elämästä, ihmisten tapoja ja käytäntöjä. Oppi sielunvaelluksesta karman lakien mukaan ja jälleensyntymisen kierrosta. Kuten se tekee yhä tänään Intian niemimaan valtauskontona.

        Hindulaisuudelle erityistä on voimakas ihmismielen käsittely ajatuksen voimin, keskittymällä, mietiskellen. Tähän perinteeseen kuuluu jooga (yoga), jossa yhdistetään ajatusten ja kehon harjoittaminen ja jossa tavoitteena on se mielen tasapaino, rauha ja vapaus, jota Gautama Siddhartha oli lähtenyt etsimään.

        Mutta hindulaisuus, mietiskely ja jooga parhaan gurun seurassa ei voinut vastata hänen syvimpiin kysymyksiinsä kärsimyksestä ja kuolemasta.

        Kuuluisan gurun luota - joita monet länsimaiset ihmisetkin etsivät Intiasta tänään sisäisen rauhan ja tasapainon saavuttaakseen - Siddhartha lähti pienen ikivanhan jainistisen uskonnon suurimman opettajan luo, jonka nimi oli Udaka Ramaputta.

        Täällä hän käytti kaikki voimansa saavuttaakseen tavoittelemansa sisäisen rauhan. Elämää kunnioitettiin, kaikkea väkivaltaa vältettiin - ruokavalio koostui vain kasviksista, eläimiä ei surmattu - ja oman ruumiin vaatimuksia hillittiin asketismin ankarien sääntöjen mukaan.

        Mutta ei tämäkään esihistoriallisiin aikoihin asti ulottuva uskonto antanut hänelle rauhaa ja Siddhartha jatkoi matkaansa. (Jainisteja on Intiassa yhä tänään vähemmistönä, noin 4.2 miljoonaa).

        Yhdessä ystävänsä Kaundinyan ja tämän toverien seurassa Siddhartha antautui äärimmäiseen asketismiin, itsensä kuolettamiseen, saavuttaakseen toivomansa ja tavoittelemansa sisäisen rauhan ja vapauden.

        Henki taisteli lihan kanssa aivan verille asti.

        Mutta kokoajan jokin jäysi ja vaivasi Gautaman sisäistä ihmistä, ja lopulta hän kaatui joessa peseytyessään virtaan äärimmäisen paastonsa seurauksena. Henki oli voittamassa niin, että ruumis kuolee.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Kuuluisan gurun luota - joita monet länsimaiset ihmisetkin etsivät Intiasta tänään sisäisen rauhan ja tasapainon saavuttaakseen - Siddhartha lähti pienen ikivanhan jainistisen uskonnon suurimman opettajan luo, jonka nimi oli Udaka Ramaputta.

        Täällä hän käytti kaikki voimansa saavuttaakseen tavoittelemansa sisäisen rauhan. Elämää kunnioitettiin, kaikkea väkivaltaa vältettiin - ruokavalio koostui vain kasviksista, eläimiä ei surmattu - ja oman ruumiin vaatimuksia hillittiin asketismin ankarien sääntöjen mukaan.

        Mutta ei tämäkään esihistoriallisiin aikoihin asti ulottuva uskonto antanut hänelle rauhaa ja Siddhartha jatkoi matkaansa. (Jainisteja on Intiassa yhä tänään vähemmistönä, noin 4.2 miljoonaa).

        Yhdessä ystävänsä Kaundinyan ja tämän toverien seurassa Siddhartha antautui äärimmäiseen asketismiin, itsensä kuolettamiseen, saavuttaakseen toivomansa ja tavoittelemansa sisäisen rauhan ja vapauden.

        Henki taisteli lihan kanssa aivan verille asti.

        Mutta kokoajan jokin jäysi ja vaivasi Gautaman sisäistä ihmistä, ja lopulta hän kaatui joessa peseytyessään virtaan äärimmäisen paastonsa seurauksena. Henki oli voittamassa niin, että ruumis kuolee.

        Pelastukseksi tuli läheisen kylän tyttönen Sujata, joka luuli läpinäkyvän laihaa ihmistä hengeksi ja tuli uhraamaan kiitosuhrina maitoa ja riisivanukasta.

        Tämä yksinkertainen ihmisen kohtaaminen avasi Gautama Siddharthan ymmärtämään, että äärimmäisyydet eivät ole se tie. Ei isän kodin ylenpalttinen rikkaus, ei askeetikon kuolemaa hipova kieltäytyminen kaikesta. Kultainen keskitie.

        Mutta ei tämäkään oivallus antanut sitä rauhaa ja vapautta, jota nyt 35 vuotias Siddhartha oli lähtenyt etsimään jättäen kaiken taakseen.

        Hänellä ei ollut enää mihin mennä. Kaikki, mitä Intian uskonnot voivat tarjota oli koeteltu, ja asketismin tie kuljettu nälkäkuoleman rajalle asti.

        Mies sanoi, että nyt tämä vaeltaminen saa riittää. Hän istahti pipal-puun (bodhi puu) varjoon ja vannoi itselleen istuvansa siinä aina siihen asti, kunnes löytää totuuden.

        Ihminen haluaa löytää totuuden.

        Kaundinya ja ystävänsä totesivat, että nyt on Siddhartha luopunut etsimisestä ja jättivät hänet sinne istumaan lähtien itse eteenpäin.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Pelastukseksi tuli läheisen kylän tyttönen Sujata, joka luuli läpinäkyvän laihaa ihmistä hengeksi ja tuli uhraamaan kiitosuhrina maitoa ja riisivanukasta.

        Tämä yksinkertainen ihmisen kohtaaminen avasi Gautama Siddharthan ymmärtämään, että äärimmäisyydet eivät ole se tie. Ei isän kodin ylenpalttinen rikkaus, ei askeetikon kuolemaa hipova kieltäytyminen kaikesta. Kultainen keskitie.

        Mutta ei tämäkään oivallus antanut sitä rauhaa ja vapautta, jota nyt 35 vuotias Siddhartha oli lähtenyt etsimään jättäen kaiken taakseen.

        Hänellä ei ollut enää mihin mennä. Kaikki, mitä Intian uskonnot voivat tarjota oli koeteltu, ja asketismin tie kuljettu nälkäkuoleman rajalle asti.

        Mies sanoi, että nyt tämä vaeltaminen saa riittää. Hän istahti pipal-puun (bodhi puu) varjoon ja vannoi itselleen istuvansa siinä aina siihen asti, kunnes löytää totuuden.

        Ihminen haluaa löytää totuuden.

        Kaundinya ja ystävänsä totesivat, että nyt on Siddhartha luopunut etsimisestä ja jättivät hänet sinne istumaan lähtien itse eteenpäin.

        49 vuorokautta Siddhartha istui siellä puun alla - näin perimätieto kertoo.

        Sitten välähti!

        Gautama Siddhartha käsitti täydellisesti inhimillisen kärsimyksen olemuksen ja mitä on tehtävä, että siitä päästäisiin eroon.

        Tämä on valaistuminen (buddha) ja tästä lähtien ihmiset alkoivat kutsua häntä Buddhaksi, valaistuneeksi (tai valistuneeksi).

        Totesimme aiemmin, että maapallolla on tähän aikaan eli 500-luvulla ennen Kristuksen syntymää erikoinen valaistumisen aika. Siihen voimme lukea Ateenan älyllisen kirkkauden, Israelin profeettojen hengellisen syvällisyyden. mahdollisesti Persian Zarthustran uskonnon ja Akhmenidien yhteiskunnallisen viisauden (Kyyros), Intian Gautama Buddhan, Kiinan Kungfutsen ja varmaan muitakin.

        Nämä eivät ole vain välähdyksiä yössä, vaan koko ihmiskunnan uskontoon ja kulttuuriin ja historiaan syvällisesti vaikuttaneita ilmiöitä, joiden vaikutus tuntuu yhä tänään.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        49 vuorokautta Siddhartha istui siellä puun alla - näin perimätieto kertoo.

        Sitten välähti!

        Gautama Siddhartha käsitti täydellisesti inhimillisen kärsimyksen olemuksen ja mitä on tehtävä, että siitä päästäisiin eroon.

        Tämä on valaistuminen (buddha) ja tästä lähtien ihmiset alkoivat kutsua häntä Buddhaksi, valaistuneeksi (tai valistuneeksi).

        Totesimme aiemmin, että maapallolla on tähän aikaan eli 500-luvulla ennen Kristuksen syntymää erikoinen valaistumisen aika. Siihen voimme lukea Ateenan älyllisen kirkkauden, Israelin profeettojen hengellisen syvällisyyden. mahdollisesti Persian Zarthustran uskonnon ja Akhmenidien yhteiskunnallisen viisauden (Kyyros), Intian Gautama Buddhan, Kiinan Kungfutsen ja varmaan muitakin.

        Nämä eivät ole vain välähdyksiä yössä, vaan koko ihmiskunnan uskontoon ja kulttuuriin ja historiaan syvällisesti vaikuttaneita ilmiöitä, joiden vaikutus tuntuu yhä tänään.

        Kristus ja Buddha.

        Huomaatko, kuinka nämä kaksi nimeä kohtaavat toisensa yhdessä keskeisessä ihmisenä olemisen asiassa - KÄRSIMYS.

        Kristuksen maallisen elämän keskeisimmät tapahtumat ovat kärsimysviikko Palmusunnuntaista Pitkänperjantain kautta Pääsiäiseen. Hän joutui itse kärsimään ihmisen kohtalon ja tähän liittyy paljon.

        Buddhan valaistuminen merkitsee sitä, että hän ymmärsi, mitä kärsimys on ja miten se voidaan välttää.

        Kärsimys, mutta vastakkaiset tiet.

        Kristus kulki kärsimystien, Via Dolorosan ja kutsuu omiaan samalle ristin kantamisen tielle.

        Buddha löysi tien, jolla ihminen voi välttää inhimillisen kärsimyksen.


    • sumeri

      Noiden 49 Bodhi-puun alla vietettyjen vuorokausien jälkeen tulleen valaistumisen jälkeen (eräänlainen Suuri Ahaa Elämys) Buddha oli vielä yhdeksän päivää aivan puhumattomana.

      Hän lähti sitten Bodh Gayasta Neranja rantamilta keski-Intiaan Sarnath nimiseen paikkaan 13 km koiliseen Varanasin kaupungista Uttar Pradeshin maakunnassa.

      Siellä hän kohtasi Kaundinyan ja tämän toverit, jotka olivat aluksi epäluuloisia äärimmäisestä asketismista luopunutta Buddhaa kohtaan. Mutta kun he kuulivat hänen opetustaan, kaikki viisi kokivat saman valaistumisen. Näin syntyi ensimmäinen buddhalainen valaistuneiden yhteisö Sangha.

      Sarnathissa annettu ratkaiseva opetus annettiin buddhalaisen perimätiedon mukaan heinäkuussa täydenkuun aikaan. Tätä tapahtumaa muistetaan Asalha Puja juhlassa, joka on Theravada buddhalaisuuden tärkein vuotuinen juhla.

      Buddhan ensimmäinen saarna on kirjoituksessa Dhammacakkappavattana Sutta eli "Dharman pyörän saattaminen liikkeeseen". Siinä hän selittää ensin, mikä on "Keskitie" ja antaa sitten Neljä Jaloa Totuutta

      Selitettyään ensin, mikä on kahdeksanosaisen tien "Keskitie", Buddha antaa neljä jaloa totuutta

      1 Kärsimys
      2 Kärsimyksen syy
      3 Kärsimyksen loppuminen
      4 Tie, jolla kärsimyksestä pääsee

      • sumeri

      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Tässä linkissä on kuva, joka on otettu Thaimaasta Wat Chedi Liamin vanhasta buddhalaisesta luostarista. Valaistunut Buddha istuu puun alla Sanrathin kaurispuistossa opettamassa dhammaa, neljää jaloa totutta, viidelle ensimmäiselle oppilaalleen.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Sermon_in_the_Deer_Park_depicted_at_Wat_Chedi_Liem-KayEss-1.jpeg

        Opetuksen paikka - ehkä eräänlainen buddhalaisuuden Vuorisaarna - tunnetaan nimellä Mrigadava, "kaurispuisto", tai Palin kielellä Isipatana, "paikka, johon pyhät miehet asettuivat".

        Oppilasjoukko kasvoi sadekauden aikana, jonka Buddha vietti Sarnathissa. Hän lähetti sitten kaikki 60 oppilasta eri suunnille opettamaan dhammaa. Nämä ensimmäiset buddhalaiset munkit olivat jokainen saavuttaneet Nirvanan ja näin arvonimeltään Arhat (tai Arahant), "täydellinen".

        Isipatana on buddhalaisuuden viiden tärkeimmän pyhiinvaelluskohteen joukossa ja siellä oli uskonnon vahva keskus jo toisella vuosisadalla ennen Kristuksen syntymää.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Opetuksen paikka - ehkä eräänlainen buddhalaisuuden Vuorisaarna - tunnetaan nimellä Mrigadava, "kaurispuisto", tai Palin kielellä Isipatana, "paikka, johon pyhät miehet asettuivat".

        Oppilasjoukko kasvoi sadekauden aikana, jonka Buddha vietti Sarnathissa. Hän lähetti sitten kaikki 60 oppilasta eri suunnille opettamaan dhammaa. Nämä ensimmäiset buddhalaiset munkit olivat jokainen saavuttaneet Nirvanan ja näin arvonimeltään Arhat (tai Arahant), "täydellinen".

        Isipatana on buddhalaisuuden viiden tärkeimmän pyhiinvaelluskohteen joukossa ja siellä oli uskonnon vahva keskus jo toisella vuosisadalla ennen Kristuksen syntymää.

        No, saatat sanoa Buddha siis oivalsi, mitä kärsimys on ja miten siitä pääsee eroon. Onko tämä nyt niin iso asia, että häntä Valaistuneeksi kutsutaan ja miljoonat vaeltavat tapahtumapaikoille?

        Ei.

        Bodhi-puun alla Gautama Siddhartalle näet tapahtui jotain enemmän.

        Selitettyään Neljä Jaloa Totuutta kärsimyksestä, Buddha jatkaa Dhammacakkappavattana Sutta opetusta näin

        "Vapautukseni on varmistettu. Tämä on viimeinen syntymä. Ei ole enää uutta tulemista."

        -- Ajahn Sucitto (2010), Turning the Wheel of Truth: Commentary on the Buddha's First Teaching, Shambhala sivu 170.

        Lyhyesti sanoen, tämä tarkoittaa sitä että Buddha on vapautettu jälleensyntymisen kierteestä.

        Huomatkaamme tämä, että hindulaisille jälleensyntyminen ei ole välttämättä iloinen toivo tulevaisuudesta, vaan ahdistava ja pelottava asia, jota kylmä karman laki hallitsee miten hallitsee.

        Buddha koki saavuttaneensa vapauden karman laista, samsara jälleensyntymisestä, ei tarvitse enää!

        Pitkä vastaus on sitten jo syventymistä buddhalaisuuteen ja sen filosofisiin perusteisiin, joka ei ole tämän lyhyen johdannon tarkoitus. Haaste on niille, joita tämä uskonto erityisesti kiinnostaa. Mainittu A. Sucitthon kirja vuodelta 2010 on varmaan loistava apu.

        Totean vain, että Buddhan vapautus on siinä, että hän lakkaa olemasta se itsenäiseltä vaikuttava persoonallinen "minä", joka todellisuudessa ei ole singulaari "minä" vaan jälleensyntymien kierrossa kehittyvä maailmansieluun kuuluva minuus.

        Buddha oivalsi, että hän on valaistuksessa saavuttanut "ei-minä" tilan, Palin kielellä anatta, Nirvanan, jossa hän ei ole yksilö vaan maailmansieluun saumattomasti kuuluva.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        No, saatat sanoa Buddha siis oivalsi, mitä kärsimys on ja miten siitä pääsee eroon. Onko tämä nyt niin iso asia, että häntä Valaistuneeksi kutsutaan ja miljoonat vaeltavat tapahtumapaikoille?

        Ei.

        Bodhi-puun alla Gautama Siddhartalle näet tapahtui jotain enemmän.

        Selitettyään Neljä Jaloa Totuutta kärsimyksestä, Buddha jatkaa Dhammacakkappavattana Sutta opetusta näin

        "Vapautukseni on varmistettu. Tämä on viimeinen syntymä. Ei ole enää uutta tulemista."

        -- Ajahn Sucitto (2010), Turning the Wheel of Truth: Commentary on the Buddha's First Teaching, Shambhala sivu 170.

        Lyhyesti sanoen, tämä tarkoittaa sitä että Buddha on vapautettu jälleensyntymisen kierteestä.

        Huomatkaamme tämä, että hindulaisille jälleensyntyminen ei ole välttämättä iloinen toivo tulevaisuudesta, vaan ahdistava ja pelottava asia, jota kylmä karman laki hallitsee miten hallitsee.

        Buddha koki saavuttaneensa vapauden karman laista, samsara jälleensyntymisestä, ei tarvitse enää!

        Pitkä vastaus on sitten jo syventymistä buddhalaisuuteen ja sen filosofisiin perusteisiin, joka ei ole tämän lyhyen johdannon tarkoitus. Haaste on niille, joita tämä uskonto erityisesti kiinnostaa. Mainittu A. Sucitthon kirja vuodelta 2010 on varmaan loistava apu.

        Totean vain, että Buddhan vapautus on siinä, että hän lakkaa olemasta se itsenäiseltä vaikuttava persoonallinen "minä", joka todellisuudessa ei ole singulaari "minä" vaan jälleensyntymien kierrossa kehittyvä maailmansieluun kuuluva minuus.

        Buddha oivalsi, että hän on valaistuksessa saavuttanut "ei-minä" tilan, Palin kielellä anatta, Nirvanan, jossa hän ei ole yksilö vaan maailmansieluun saumattomasti kuuluva.

        Buddhan ensimmäistä dhamma saarnaa kuulemassa ollut Kaundiya oivalsi nyt jotain olennaista saamansa opetuksen kautta

        "Millä tahansa on luonteena tulla esiin, lakkaa olemasta"

        Tämä on eräs buddhalaisen olemassaolon filosofian kolmesta perustavasta opetuksesta. Kaikki olemassaoleva on jatkuvassa liikkeessä.

        Jaha.

        Auttaisiko meitä kristittyjä tässä ymmärtämisessä Palin kielinen termi अनिच्चा anicca. Nicca on "vakio" ja "a" on sen kielto, joten saamme jonkinlaisen termin "epävakio" tai "ei-vakio".

        no ei paljon auta.

        Kerron tästä, että huomaisimme kuinka Buddhan opetus on filosofiaa pikemmin kuin palvovaa uskontoa siinä missä Kreikan Epikuroksen ja stoalaisten opetus on elämän filosofiaa.


    • sumeri

      Näin valaistunut Buddha laittoi dharman rattaan pyörimään istuen Kaurispuistossa viiden opetuslapsensa kanssa.

      Dharman ratas on buddhalaisuuden symboli ja tarkoittaa Neljää Jaloa Totuutta.

      Dhammacakkappavattana Sutta kertoo
      "Kun Siunattu oli saattanut Dhamma rattaan pyörimään maankamaran devas huusi: “Vāranāsissa Isipatanan Kaurispuistossa Siunattu on saattanut ainutlaatuisen Dhamma rattaan pyörimään — eikä sitä voi pysäyttää yksikään samana eikä brahmin eikä deva eikä māra eikä brahma eikä kukaan koko maailmassa.”

      Näet kuvan Dharman rattaasta esimerkiksi tässä linkissä
      http://triangulations.files.wordpress.com/2010/06/dharma_wheel.png

      • sumeri

        Buddhan ensimmäisen opetuksen kuvaus päättyy näin

        Dhammacakkappavattana Sutta:
        Sillä hetkellä, juuri silloin, sana tavoitti korkeat jumaluudet. Kymmentuhantisen kerroksen maailman systeemi tärisi ja heilui ja vapisi ja mittaamaton suuri säteily, kirkkaampi kuin deva loistava säteily näkyi maailmassa.

        Sitten Siunattu sanoi “Kondañña on nähnyt syvälle! Kondañña on nähnyt syvälle!” Ja näin Kunniakkaasta Kondaññasta tuli “Kondañña syvälle näkijä.”

        (Kondañña on toinen muoto Buddhan ystävän Kundayanan nimestä)


    • sumeri

      Buddha sai elää Kirkastumisen jälkeen vielä 45 vuotta ja hän kulki opettaen Ganges-joen tasangon alueella, nykyisen Uttar Padreshin ja Biharin maakuntien alueella sekä eteläisessä Nepalissa.

      Buddha kohteli kaikkia ihmisiä tasavertaisesti ja luopui tyystin Intian kastilaitoksesta - hänen Palin kielellä julistamaansa oppia kuuntelivat aateliset ja tavallinen kadun kansa. Siellä oli pelätty murhaaja Daku Angulimala, joka teki parannuksen Buddhaa kuultuaan, ihmissyöjä Alavaka samoin.

      Buddhan oppilaat, sangha, vaelsivat pitkin ja poikin Intiaa opettaen dharmaa. Sadekauden rankimpana neljän kuukauden aikana munkit olivat yhdessä luostareissa tai tietyissä paikoissa, jonne kansa tuli heidän luokseen.

      Hän piti asketismin alussa antamansa lupauksensa kuningas Bimbisaralle ja teki vierailun Rajahagiin, Magadhan pääkaupunkiin ja vietti kolme vuotta Veluvana luostarissa alueen bambu-laaksossa.

      • sumeri

        Kymmenen vuotta lähtönsä jälkeen Buddha palasi ensimmäisen kerran käymään isänsä kodissa. Matkalla hän saarnasi dharmaa ja monet liittyivät kasvavaan joukkoon.

        Kuningas Suddhodana kuuli poikansa opetusta, ja hänestä tuli sittemmin sotapanna. Tämä on ensimmäinen aste matkalla valaistukseen, kun ihminen on "karsinut kolme ensimmäistä kirjainta omasta nimestään".

        Hänen vaimostaan tuli buddhalainen nunna.

        Buddha sai kuulla isänsä olevan kuolemansairaana ja kiiruhti tämän luokse. Pojan ja isän keskustelujen seurauksena isä sai valaistuksen ja hänestä tuli arhanna - ei tarvinnut enää syntyä tähän maailmaan, oli sulautunut täydellisesti Nirvanaan.

        Buddhan elämänkerrat kertovat sitten hänen vaiheistaan ja pitävät tarkkaa lukua hänen seuraansa liittyneistä ihmisistä.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Kymmenen vuotta lähtönsä jälkeen Buddha palasi ensimmäisen kerran käymään isänsä kodissa. Matkalla hän saarnasi dharmaa ja monet liittyivät kasvavaan joukkoon.

        Kuningas Suddhodana kuuli poikansa opetusta, ja hänestä tuli sittemmin sotapanna. Tämä on ensimmäinen aste matkalla valaistukseen, kun ihminen on "karsinut kolme ensimmäistä kirjainta omasta nimestään".

        Hänen vaimostaan tuli buddhalainen nunna.

        Buddha sai kuulla isänsä olevan kuolemansairaana ja kiiruhti tämän luokse. Pojan ja isän keskustelujen seurauksena isä sai valaistuksen ja hänestä tuli arhanna - ei tarvinnut enää syntyä tähän maailmaan, oli sulautunut täydellisesti Nirvanaan.

        Buddhan elämänkerrat kertovat sitten hänen vaiheistaan ja pitävät tarkkaa lukua hänen seuraansa liittyneistä ihmisistä.

        Vuonna 486 eKr 80 vuoden ikäinen Buddha kertoi Mahaparinibbana Sutta kirjoituksen mukaan, että hän saavuttaisi kohta tilan, jota nimitetään Parinirvanaksi. Se on viimeinen kuolemattomuuden tila, jossa hän jättäisi ajallisen ruumiinsa.

        Seppä Cunda valmisti hänelle viimeisen aterian, jonka Buddha nautti. Mutta heti sen syötyään Buddha tuli erittäin sairaaksi. Hän koetti vakuuttaa Cundalle, että syynä ei ollut tämän valmistama ruoka ja että tälle luettaisiin suureksi ansioksi Buddhan viimeisen aterian laitto.

        Parinirvana oli Kuśināran asumattomissa viidakoissa, nykyisessä Intiassa Kushinagar). Vielä ennen sinne menoaan hän kysyi läsnäolevilta, onko heillä vastaamatta jääneitä kysymyksiä. Ei ollut.


        Buddhan viimeiset sanat ovat Palin kielellä:
        vayadhammā saṅkhārā appamādena sampādethā

        "Kaikki komposiitit asiat ovat katoavaisia, Pyri ahkerasti kohti omaa vapautumistasi"

        Buddhan ruumis poltettiin.

        Pyhäinjäännöksiä ovat Buddhan hiukset, joita hän ajoi pois pitäen päänsä aina kaljuna, sekä kremation tuhkasta otettu oikea hammas, joka on Sri Lankassa Dalada Maligawa temppelissä (hampaan temppeli). Temppelin kotisivu on linkissä http://daladamaligawa.org/


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Vuonna 486 eKr 80 vuoden ikäinen Buddha kertoi Mahaparinibbana Sutta kirjoituksen mukaan, että hän saavuttaisi kohta tilan, jota nimitetään Parinirvanaksi. Se on viimeinen kuolemattomuuden tila, jossa hän jättäisi ajallisen ruumiinsa.

        Seppä Cunda valmisti hänelle viimeisen aterian, jonka Buddha nautti. Mutta heti sen syötyään Buddha tuli erittäin sairaaksi. Hän koetti vakuuttaa Cundalle, että syynä ei ollut tämän valmistama ruoka ja että tälle luettaisiin suureksi ansioksi Buddhan viimeisen aterian laitto.

        Parinirvana oli Kuśināran asumattomissa viidakoissa, nykyisessä Intiassa Kushinagar). Vielä ennen sinne menoaan hän kysyi läsnäolevilta, onko heillä vastaamatta jääneitä kysymyksiä. Ei ollut.


        Buddhan viimeiset sanat ovat Palin kielellä:
        vayadhammā saṅkhārā appamādena sampādethā

        "Kaikki komposiitit asiat ovat katoavaisia, Pyri ahkerasti kohti omaa vapautumistasi"

        Buddhan ruumis poltettiin.

        Pyhäinjäännöksiä ovat Buddhan hiukset, joita hän ajoi pois pitäen päänsä aina kaljuna, sekä kremation tuhkasta otettu oikea hammas, joka on Sri Lankassa Dalada Maligawa temppelissä (hampaan temppeli). Temppelin kotisivu on linkissä http://daladamaligawa.org/

        Kuolemaa odottaessaan Buddha sanoi oppilailleen, etteivät nämä seuraisi ketään johtajaa.

        Näin hänen kuolemansa jälkeen kokoontui asiiosta yhdessä päättämään Ensimmäinen Buddhalainen Konsiili Sattapanni luolassa Rajgirin seudulla, jota johti vanhin Mahakassapa.


    • oligarkki1

      ootko kuullu peppu seksistä?-

      • sumeri

        Sana kuulostaa kovin pedofilialta. Aikuiset käyttivät ennenvanhaan sanaa sodomia.


    • sumeri

      Näin olemme seuranneet pääpiirteissään Gautama Siddharthan kertomusta hänen syntymästään Intian ja Nepalin rajamailla Himalajan vuoristossa hänen valaistumiseensa.

      Olemme alustavasti hieman pohtineet, mitä buddhalaiset tarkoittavat "valaistumisella" ja nähneet, että se on Neljä Jaloa Totuutta kärsimyksestä.

      Niille annetaan buddhalaisessa traditiossa maailmoita järisyttävä merkitys.

      Voidaksemme paremmin ymmärtää, mitä nimenomaan buddhalaisuudessa kärsimyksellä tarkoitetaan, meidän tulisi paremmin tuntea hindulaisuutta, jonka taustalta Buddhan filosofia tulee ymmärrettäväksi.

      Buddhaa kosketti ihmisen vanheneminen, sairaudet sekä kuolema, ruumiin katoavuus.

      Mutta syvemmällä tasolla kärsimystä aiheuttaa kauhea Karman laki.

      Tämä ei ole iloista "jälleensyntymisen odotusta" jota voisi verrata kristittyjen pääsiäisen iloon.

      Päin vastoin, se on häkki, rotanpyörä, jossa ihminen kuolemansa jälkeen joutuu syntymään uudelleen tähän maailmaan.

      Buddhalle vapautus kärsimyksestä merkitsi erityisesti vapautumista jälleensyntymisen kierteestä.

      Kuinka tämä tapahtuu?

      Taas meidän on ymmärrettävä, että jälleensyntyminen ei ole vain "tuonpuoleista" eli mitä tapahtuu tämän elämän jälkeen.

      Jälleensyntyminen on sitä, kuinka käsitämme ihmisen. Hindulaisuudessa ihmisellä ei ole "yksilön" eli "minän" sielua, vaan sielu on osa maailmansielua, joka jälleensyntymisen kautta kasvaa kohti täyttä liittymistä Nirvanaan.

      Kristityn ei kannattaisi tätä ihan hirveästi nauraa, sillä luomiskertomuksessa Jumala puhaltaa ihmiseen hengen, ja näin hänestä tulee elävä sielu.

      Juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa on siten olemassa samanlainen rakennelma, ja syntiinlankeaminen ymmärretään sielun ja "maailmanhengen" eli Jumalan välisen yhteyden särkymiseksi.

      • sumeri

        Isoja kysymyksiä ja valtavia ihmismassoja -- kolme miljardia Abrahamin lasta, yil miljardi hindua, 360 miljoonaa buddhalaista...

        Joten ei yhdellä suomi24 keskusteluketjulla nämä asiat kaikki aivan tule tapetille.

        Haluaisin kiinnittää pääsiäisenä huomiomme Kristukseen ja Buddhaan seuraavasta näkökulmasta

        Kristus määrätietoisesti kulki kohti kärsimystä
        Buddha määrätietoisesti etsi tietä pois kärsimyksestä

        Kristityille on ominaista kärsivän auttaminen, meneminen sinne, missä sairaudet runtelevat, kuolema kerää saalista, ihmiset kärsivät onnettomuuksien uhreina, sodan jaloissa. Punainen risti ei ole kristillinen järjestö, mutta Sveitsin lipun ristinsä on punainen.

        Onko tämä ominaista buddhalaisille?

        Eikö sarikankaassa kulkeva kaljupäinen munkki ole kulkemassa etsien itselleen vapautusta kärsimyksestä, valaistumista ja arahanta tilaa?

        Eli ovatko Kristuksen seuraajat epäitsekkäitä toisten kärsimyksen lievittäjiä, buddhalaiset itsekkäitä oman autuuden etsijöitä?

        Minusta tämä ei ole näin.

        Buddhalainen munkki seuraa Siunattua Opettajaa kertoen kärsiville ihmisille, miten kärsimys lakkaa.

        Mahdollisesti he myös auttavat kärsivää - en todella tunne tätä uskontoa riittävästi sanoakseni tarkemmin.

        Mutta Buddhalla oli sanoma, dharma, jota hän tahtoi itse levittää ja jota hän tahtoi oppilaidensa levittävän kärsivään maailmaan.

        Sanoma joka monin tavoin muistuttaa antiikin Kreikan stoalaista filosofiaa.


    • teu.

      Mihin kohtaan asetat ne epäjumalat jotka on etuaasiasta japaniin ja
      josta kerrotaan että HEILLÄ ON 3600 EPÄJUMALAA JA SUURIN OSA OLI
      JO ENNEN JEESUKSEN MAALLISTA VAELLUSTA. .
      Alkaen jo ennen Profeetta Dania. Ja juuri sinä aikana , se kuninkas joka
      määräsi Dan. ja kaksi muuta PÄTSIIN kuumaan pätsiin ,ja joka ensin
      näki että sinne oli laitettu 3 ja nyt siellä on 4 , tuli päätelmissään siihen
      tulokseen ,että se on Jumalan Poika ja pyysi kaiki pois , tarkastelussa he
      havaitsivat että ei hius-suortuvakaan ollut kärhtänyt. ja hän otti syleillen heidä
      vastaan , ja antoi anteeksi heidän kumartamattomuutensa , hän kuvapatsasta

      • sumeri

        Pääsiäislauantaita teu!

        Daniel joutui ystäviensä kanssa pätsiin Persiassa, eikö niin?

        Sekä Mesopotamiassa että Intiassa on samantapainen hyvin vanha uskonnon maailma, jonka juuret ovat esihistoriallisessa ajassa.

        Mesopotamiassa tiedämme sen olemuksesta Sumerin, Assurin ja Babylonian kiilakirjoituksen ja savitaulujen kautta, Intiassa hindulaisen Veda kirjallisuuden kautta.

        Jumalia on paljon, tuhansia ja enemmänkin.

        Mesopotamiassa kristinusko ja sitten islam toivat uskon yhteen Jumalaan ja vanha monijumalisuus väistyi.

        Intiassa se on jatkunut sellaisenaan meidän päiviimme asti - hindulaisuus on osoittaututunut hyvin vastustuskykyiseksi kristinuskoa vastaan ja taistelee ankarasti henkeen ja vereen islamin kanssa (Intia Pakistan Bangladesh)


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Pääsiäislauantaita teu!

        Daniel joutui ystäviensä kanssa pätsiin Persiassa, eikö niin?

        Sekä Mesopotamiassa että Intiassa on samantapainen hyvin vanha uskonnon maailma, jonka juuret ovat esihistoriallisessa ajassa.

        Mesopotamiassa tiedämme sen olemuksesta Sumerin, Assurin ja Babylonian kiilakirjoituksen ja savitaulujen kautta, Intiassa hindulaisen Veda kirjallisuuden kautta.

        Jumalia on paljon, tuhansia ja enemmänkin.

        Mesopotamiassa kristinusko ja sitten islam toivat uskon yhteen Jumalaan ja vanha monijumalisuus väistyi.

        Intiassa se on jatkunut sellaisenaan meidän päiviimme asti - hindulaisuus on osoittaututunut hyvin vastustuskykyiseksi kristinuskoa vastaan ja taistelee ankarasti henkeen ja vereen islamin kanssa (Intia Pakistan Bangladesh)

        Jaa, eikös ne Nebukadnessar ja Belsassar sentään olleet babylonialaisia kuninkaita.

        mun moka... Ester on Persiassa


    • sumeri

      Kaikille niille, jotka ovat jaksaneet kahlata läpi tällä forumilla olevat Kristus Buddha ketjut nostan hattua. Palkkioksi taitaa tulla se, että tiedät buddhalaisuudesta nyt enemmän kuin keskiverto suomalainen?

      Sille joka pystyy luetun perusteella vvastaamaan seuraavaan kysymykseen myönnetään Kymmenen Pistettä ja Virtuaalinen Papukaijamerkki!

      Tenttikysymys:
      "Mitä merkitystä näet sillä buddhalaisuuden kannalta, että Sanrathin lähellä on jainistien 11. tirthankaran temppeli?"

      • 5+7#

        Sumerille kiitoksia mielenkiintoisesta luennosta. Tuskin olisin viitsinyt omin päin ottaa näin paljon selvää Gautamasta. Papukaijamerkki ja pisteet jäi saamatta, mutta voisiko sellaisia löytää Australian rannikolta?


      • sumeri
        5+7# kirjoitti:

        Sumerille kiitoksia mielenkiintoisesta luennosta. Tuskin olisin viitsinyt omin päin ottaa näin paljon selvää Gautamasta. Papukaijamerkki ja pisteet jäi saamatta, mutta voisiko sellaisia löytää Australian rannikolta?

        Ymmärrän kyllä, etteivät kaikki ole juuri nyt Buddhasta kiinnostuneita. Samalla tavoin etäisiltä voivat tuntua länsi-Australian rannikon stromatoliitit.

        Vaan todellisia kätkettyjä aarteita Kristuksessa löytyy molemmista. Niitä löytää kun etsii ja ilo ja kiitollisuus valtaavat sydämen!


      • Κέρβερος

        Kysymyksesi on erittäin vaikea tai moniulotteinen. Jos arvosteluasteikko on 4-10, niin pääseekö vitosella seuraavalle luokalle?

        Jainismi on Buddhalaisuutta erittäin lähellä oleva elämänkatsomusoppi. Henkisen tasapainon avulla on mahdollisuus saavuttaa vapautuminen jälleensyntymisestä - niinkuin Gautaman mukaankin. Molempien oppien johtajat ovat eläneet samana aikakautena - ehkei silti toisiaan koskaan tavanneet?? Vaikutuksen Gautamaan pitää olla ollut melkoinen, koska hän valitsi oppaakseen Udaka Ramaputtan.
        Mahavir oli 24.s trithankara, oli opettaja ja hänen merkityksensä Buddhalaisuuteen on ollut merkittävä.
        Lootusasennot ovat niinikään yhteneviä.

        Shreyans Nath myös oli valaistunut ja poistunut karman kierrosta.
        Tämä voinee olla ollut se tavoiteltava asia mitä kysyt.

        Jos jotkut ovat näin kauan lukeneet, niin
        svastika tarkoittanee olla hyvä tai parempi minä ja liittyy voimakkaasti tästä alkuperästä huolimatta myös eurooppalaiseen historiaan.


      • sumeri
        Κέρβερος kirjoitti:

        Kysymyksesi on erittäin vaikea tai moniulotteinen. Jos arvosteluasteikko on 4-10, niin pääseekö vitosella seuraavalle luokalle?

        Jainismi on Buddhalaisuutta erittäin lähellä oleva elämänkatsomusoppi. Henkisen tasapainon avulla on mahdollisuus saavuttaa vapautuminen jälleensyntymisestä - niinkuin Gautaman mukaankin. Molempien oppien johtajat ovat eläneet samana aikakautena - ehkei silti toisiaan koskaan tavanneet?? Vaikutuksen Gautamaan pitää olla ollut melkoinen, koska hän valitsi oppaakseen Udaka Ramaputtan.
        Mahavir oli 24.s trithankara, oli opettaja ja hänen merkityksensä Buddhalaisuuteen on ollut merkittävä.
        Lootusasennot ovat niinikään yhteneviä.

        Shreyans Nath myös oli valaistunut ja poistunut karman kierrosta.
        Tämä voinee olla ollut se tavoiteltava asia mitä kysyt.

        Jos jotkut ovat näin kauan lukeneet, niin
        svastika tarkoittanee olla hyvä tai parempi minä ja liittyy voimakkaasti tästä alkuperästä huolimatta myös eurooppalaiseen historiaan.

        Hienoa Κέρβερος!

        Elämänkerroissa mainitun jainistin Udaka Ramaputtan lisäksi temppelien läheisyys buddhalaisuudelle tärkeän Sanrathin alueella kertoo jainismin merkityksestä.

        Väkivallattomuuden ideaali on saattanut korostua sitä kautta buddhalaisuudessa, vaikka on se toki hindulaisuudessakin kuten Mahatma Gandhin jalo esimerkki osoittaa.

        Tiibetin buddhalaisten johtaja 14. Dalai Lama on noussut maailman tietoisuuteen nimenomaan kansakuntien rauhanomaisen rinnakkaiselon opettajana. Kommunistinen Kiina vaatii oikeuden määrätä seuraavan Dalai Laman, ja paljon ovat nämä ihmiset joutuneet Punaisen Keisarin vallan alla kärsimään.

        Kymmenen pistettä ja tässä oikein vastaajalle luvattu Virtuaalinen Papukaija, englantia puhuva intialainen rengaskaulainen papukaija.

        http://www.youtube.com/watch?v=tY2DSCWLFmk


      • Κέρβερος
        sumeri kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä, etteivät kaikki ole juuri nyt Buddhasta kiinnostuneita. Samalla tavoin etäisiltä voivat tuntua länsi-Australian rannikon stromatoliitit.

        Vaan todellisia kätkettyjä aarteita Kristuksessa löytyy molemmista. Niitä löytää kun etsii ja ilo ja kiitollisuus valtaavat sydämen!

        Voiko yhdyssanasta karsia loppuosan siis pois?


      • sumeri
        Κέρβερος kirjoitti:

        Voiko yhdyssanasta karsia loppuosan siis pois?

        Sinulla on taito pudottaa minut kärryiltä, jos yhdyssana juttu on minulle kohdistettu. s24 ketjut ovat hiukka hankalia siinä mielessä, mikä mihinkin liittyy.


      • Κέρβερος
        sumeri kirjoitti:

        Hienoa Κέρβερος!

        Elämänkerroissa mainitun jainistin Udaka Ramaputtan lisäksi temppelien läheisyys buddhalaisuudelle tärkeän Sanrathin alueella kertoo jainismin merkityksestä.

        Väkivallattomuuden ideaali on saattanut korostua sitä kautta buddhalaisuudessa, vaikka on se toki hindulaisuudessakin kuten Mahatma Gandhin jalo esimerkki osoittaa.

        Tiibetin buddhalaisten johtaja 14. Dalai Lama on noussut maailman tietoisuuteen nimenomaan kansakuntien rauhanomaisen rinnakkaiselon opettajana. Kommunistinen Kiina vaatii oikeuden määrätä seuraavan Dalai Laman, ja paljon ovat nämä ihmiset joutuneet Punaisen Keisarin vallan alla kärsimään.

        Kymmenen pistettä ja tässä oikein vastaajalle luvattu Virtuaalinen Papukaija, englantia puhuva intialainen rengaskaulainen papukaija.

        http://www.youtube.com/watch?v=tY2DSCWLFmk

        Kiitos jäi melko myöhäiseksi :( - sorry.
        Nyt siis sanon kiitos uljaasta papukaijamerkistä!
        (jos ikinämilloinkaan enää näitä siirrettyjä ketjuja lueskelet).
        Sivullisille tiedoksi, että sumerin buddhalaisuuden tutkiminen historiallisesti oli erittäin antoisaa. Filosofian tohtori, teologian lisensiaatti, arkeologi tuntee kyllä asiat jopa niin hyvin, että voisitte esittää vaikka kysymyksiä buddhalaisuudesta. Niin minäkin tein.


    • teu.

      Minulla on huono näkö , en näe siinne asti , mutta
      minusta se on hyvä että hiellä on jokin laista yhteistyötä
      nimien erilaisuudesta huolimatta , siis raha maassa .

    • gnosis-buddha

      Sivumainintana voisi huomauttaa, että se mitä Kristus on tai oli on ihan eri asia mitä nykyisin tunnettu kristinusko käsittää ja opettaa. Eikä Kristus koskaan perustanut yhtäkään uskontoa. Jos tutkii vähän syvemmin Kristuksen opetuksia myös raamatun ulkopuolelta niin voi löytää saman ytimen kuin Buddhan opetuksista. Buddhan alkuperäiset opetukset ovat kaiketikin säilyneet paremmin tähän päivään asti kuin Kristuksen alkuperäiset opetukset, jotka joutuivat katolisen valtionkirkon jyrän ja sensuurin alle, lukuunottamatta esim. Nag Hammadin tekstilöydöksiä.

      • .sumeri

        Mietin, miten tästä jatkaa. Esität monta haastetta melko yleisluonteisesti.

        Tämä palsta alkoi aivan muualla, ja lensi yhtenä yönä kuin taikamatolla buddhalaisuutta käsittelevälle areenalle. Tämä tapahtui ilmeisesti ylläpidon toimesta.

        Täällä teemat ovat buddhalaisuuteen liittyviä, eivät esim gnostilaisuutta koskevia.

        Kristus ja Buddha tekstini ovat nimenomaan yritystä kohdata alkuperåinen Buddha Nepalin vuorilla ja tutustua häneen Kristuksen antamassa valossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7221
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1337
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe