Eli nyt on jo pakko kysellä neuvoja. Pienen koirani päälle on jo kolmesti käynyt irrallaan oleva koira, viimeisin oli todella iso rotikka, meillä kääpiösnautseri, enkä sitä edes potkaisemaan pystynyt (minua painavampi). Joten olen suunnitellut jo lupaa pippurisumuttimille tms. että voi suojella koiraani heti kun tälläistä tapahtuu. Miten te muut toimitte ja mitä suosittelette tuollaiseen ? Kuitenkaan koira ei ole vielä vuottakaan, joten hiukan liikaa noita hyökkäyksiä.
miten toimia ???
23
463
Vastaukset
- 12222222222222222222
tuskin saat lupaa sumutteisiin, soita poliisille. irrallaan olevasta koirasta napsahtaa sakot, eiköhän omistaja sillo viimestää opi et laittaa hurtan kii!
- raivostuttaa jo
No poliisilla menee aikaa tulla paikalle. Tarkoitan sitä, että mitä voin tehdä välittömästi ettei omani vahingoitu tai pahimmassa tapauksessa kuole. Tuossa tilanteessa ei poliiseja ehdi soitella, jälkeenpäin kyllä, pakkohan ihmisillä on joku keino olla, suojellessaan koiraansa.
- grtyyytrytt
Saat laillisen sumutteen turvaliikkeistä. Itsellänikin sellainen varalla pitää sekä äänen että sumutteen jolloin omistaja saa koiransa kiinni.
Liian paljon isoja kouluttamattomia nykyään. Ja itsellä myös samankokoinen koira kuin sinulla eli 8kg. Enkä halua että se joutuu tapetuksi..
Omani on hyvin koulutettu ja sosiaalinen ja näin toivoisi olevan kaikilla.- grtyyytrytt
Lisään vielä että tämä sumute ei vaaranna hyökkäävää koiraa mutta ääni ja sumute voi keskeyttää hyökkäyksen.
Ja olikos myös vapaa valinnan kassan luonakin myytävänä tiskin takana.
- Meillä koissu
oli ennen kanssa aikamoinen ikävyysmagneetti ja hankki turpaansa aika monelta. Kyllä siinä monta kertaa mietti että pitäisikö ottaa mora mukaan. Tein aika monelle niin että hyppäsin geimiin mukaan suoraan sen hyökkääjän niskan päälle ja painoin maahan kunnes omistaja tuli ottamaan omansa pois. Tulihan siitä joskus niittejä itsellekin mutta koirani suojeleminen oli tärkeintä.
Tuo koirien irrallapito on joillakin aivan hullua. Vaikka tietää koiransa olevan raivohullu, niin pitäähän sen puppeliinin saada olla vapaanansa. Yhdelle täti-ihmiselle sanoin varmaan parikymmentä kertaa asiasta. Lopuksi kun metsätiellä kerran koirat taas kohtasivat matsin merkeissä, otin ja ripustin tuon jukurin pannasta oksanhankaan roikkumaan. Ja kun se täti vihdoin matkaa jatkettuamme tuli vastaan vinkkasin että katteles sitten latvuksia ja pidä huoli että sanot ennen seuraavaa kertaa jäähyväiset koirallesi. Sen jälkeen pysyi koira hihnassa.
Saksanpaimenkoirat ovat oikeastaan aika hauska luku irtokoirien joukossa. Niille voi karjasta seis! takaisin! ja ne tottelee jostain ihme syystä. Näin on käynyt kaksi kertaa. Suorasta päättömästä juoksusta kohti pysähtyneet kuin seinään ja palanneet.
Yksi tärkeimmistä seikoista joka laukaisee tappelun, on se että kiinniolevan koiran omistaja menee itsekin hämilleen tilanteesta. Tällöin koira vaistoaa omistajan epävarmuuden ja haluaa puolustaa omistajaansa. Hyvä keino välttää tätä on osoittaa omalle koiralle hiukan luottamusta. Itse sanon omalle koiralle että kaveri tainnut päästä karkuun, meidän täytyy paimentaa se omistajansa luokse. Sitten lähdetään samaan suuntaan mistä irtokoira on tullut, kehotan sitä myöskin tulemaan. Juostaan ehkä yhdessä ja pyrin pitämään koirat erossa toisistaan.
Ja viimeinen neuvo: älä koskaan vedä koiraa eroon toisesta kun ne ovat kirsukosketuksessa, vaan puhu rauhallisesti koirasi vetäytymään irti tilanteesta, se on kriittinen hetki. Ja hihnatapaamisessa koirien leikkiessä alkunuuskuttelun jälkeen älä koskaan anna hihnojen kiertyä spagetiksi toisen kanssa, se tietää tappelua kun koirat hermostuvat. Koirat leikkii ja omistajat tanssii piruetteja leikin tahdissa.- raivostuttaa jo
No joo, minulle on tultu selittämään, että koirani saa siksi turpiinsa muilta kun on niin sosiaalinen ja kiltti, aika erikoinen syy. Tässä viimeisimmässä tapauksessa oma koirani alistui ja tälle toiselle ei auttanut. Ja ei auta itse hypellä isojen koirien niskaan, kun en paina itse edes sitä 50 kiloa, ja joo, koirani voin päästää irti kun leikkii kilttien kanssa, eli ei hihnat sotkeennu.
- kikkelitonttu
Aika näyttää!
- Koiran elämää
Jos vapaana oleva koira tulee vastaan niin älä ainakaan vedä omaa koiraasi remmistä äläkä missään nimessä nosta sitä pannasta ylös ! Ikävä kyllä tämä on suurin syy miksi pikkukoirille käy usein huonosti. Nimittäin suurin osa niistä vapaana olevista koirista haluaa vain tavata toisen koiran. Se, että pikkukoiran omistaja pelkää ja vetää omaansa remmistä saa aikaan pahoja väärinkäsityksiä koirien välille ja siitä se tilanne vain pahenee. Harva koira on oikeasti raivohullu tai niin epäsosiaalinen kuin omistajat luulee. Se on se omistajan reagointi, joka vaikuttaa. Jos pikkukoiralla on remmi tiukalla ei sillä ole mahdollisuutta toimia oikein kyseisessä tilanteessa. Siis parhaiten voit auttaa omaa koiraasi antamalla sen toimia koirille tyypillisellä tavalla. Kannattaa lukea kirja "Rauhoittavat signaalit" koirien viestinnästä. Kun sitä osaa lukea niin moni rähinä jää syntymättä!
On eri asia jos vieras koira on ns. taistelukoirarotujen edustaja tai sillä on kova saalistusvietti ja luulee pientä koiraa saaliiksi. Mutta ei siinäkään remmin kiristäminen auta.- raivostuttaa jo
Ensimmäinen tapaus sattui, oltiin lenkille lähdössä, en edes huomannut toisen olevan irti, tuli ihan kiltin näköisenä omaani kohden ja ajattelin, että nuuhkaiskoot. Otti yhtäkkiä niskasta kiinni.
Toinen tapaus tuli takaapäin, omani oli myös irti kun ei mene muutamaa metriä kauemmas ja tulee heti kutsuttaessa. Ja kyllä otin omani syliin, ja toisen käskytin käveleen vierelläni että omistaja löydetään. Oli vain vähän isompi kuin omani. Ja ovat tunteneet toisensa pitkään.
Kolmas kerta oli koirapuistossa, johon päästi tämän rotikan, joka vihaa uroksia ja pieniä koiria, joten koirani ei ollut kiinni. Oletin että tämä rotikan omistaja pitää koiransa kiinni, kunnes ovat tutustuneet, mutta ei pitänyt. Suoralla höökillä päälle ja omani alistui ja kiljui, toinen ei lopettanut. Oma koirani yritti pakoon, vaan ei päässyt, kutsuin sitä luokseni, ja käskin tämän toisen ottamaan omansa pois. Ei mitenkään voinut saaliiksi luulla kun oma koirani istui vieressäni. Ja tämä rotikka on käynyt muidenkin koirien päälle, päästää edellä kadulle ja jos siinä joku koira on menossa just ohi, käy päälle, omistaja siis vielä sisällä, ja ei ole kuuleman mukaan hänen koiran vika.
Eli yhdessäkään tapauksessa vika ei ole ollut käsittääkseni minussa eikä koirassani vaan noissa toisissa koirissa. Joten en oikein tykkää tuollaisesta syyttelystä, että minun tai koirani käytös vaikuttaisi mitenkään.
Koirani leikkii metsästyskoirien kanssa, jotka ajavat saalista, muttei niillä ole saalistusviettiä tullut, pöljähän sellainen koira on joka ei erota koiraa esim. jäniksestä.
ps. viides koira menossa, etten ihan ens kertalainen ole. Mutta ennen ei tälläisiä sekopää koiria ollut, saattoivat toki tapella oman kokoisten kanssa, mutta tajusivat lopettaa kun toinen alistui - 3971
raivostuttaa jo kirjoitti:
Ensimmäinen tapaus sattui, oltiin lenkille lähdössä, en edes huomannut toisen olevan irti, tuli ihan kiltin näköisenä omaani kohden ja ajattelin, että nuuhkaiskoot. Otti yhtäkkiä niskasta kiinni.
Toinen tapaus tuli takaapäin, omani oli myös irti kun ei mene muutamaa metriä kauemmas ja tulee heti kutsuttaessa. Ja kyllä otin omani syliin, ja toisen käskytin käveleen vierelläni että omistaja löydetään. Oli vain vähän isompi kuin omani. Ja ovat tunteneet toisensa pitkään.
Kolmas kerta oli koirapuistossa, johon päästi tämän rotikan, joka vihaa uroksia ja pieniä koiria, joten koirani ei ollut kiinni. Oletin että tämä rotikan omistaja pitää koiransa kiinni, kunnes ovat tutustuneet, mutta ei pitänyt. Suoralla höökillä päälle ja omani alistui ja kiljui, toinen ei lopettanut. Oma koirani yritti pakoon, vaan ei päässyt, kutsuin sitä luokseni, ja käskin tämän toisen ottamaan omansa pois. Ei mitenkään voinut saaliiksi luulla kun oma koirani istui vieressäni. Ja tämä rotikka on käynyt muidenkin koirien päälle, päästää edellä kadulle ja jos siinä joku koira on menossa just ohi, käy päälle, omistaja siis vielä sisällä, ja ei ole kuuleman mukaan hänen koiran vika.
Eli yhdessäkään tapauksessa vika ei ole ollut käsittääkseni minussa eikä koirassani vaan noissa toisissa koirissa. Joten en oikein tykkää tuollaisesta syyttelystä, että minun tai koirani käytös vaikuttaisi mitenkään.
Koirani leikkii metsästyskoirien kanssa, jotka ajavat saalista, muttei niillä ole saalistusviettiä tullut, pöljähän sellainen koira on joka ei erota koiraa esim. jäniksestä.
ps. viides koira menossa, etten ihan ens kertalainen ole. Mutta ennen ei tälläisiä sekopää koiria ollut, saattoivat toki tapella oman kokoisten kanssa, mutta tajusivat lopettaa kun toinen alistuiOlit siis koirapuistossa, koirasi istui välittömässä läheisyydessäsi ja silti annoit rotikan hyökätä kosketuksiin tuosta noin vain??? Koirasi ei muuten loputtomiin luota sinuun. Sun pitää ottaa ittees niskasta kiinni ja huolehtia, ettei sun koiraa kiusata. Kyllä mä oon nappassu useamman pois koirani päältä, etenkin tuon pienen, kun on herkempi. Jos et auta koiraasi, se auttaa isona itseään, eli siitä tule rähisijä...
- raivostuttaa jo
3971 kirjoitti:
Olit siis koirapuistossa, koirasi istui välittömässä läheisyydessäsi ja silti annoit rotikan hyökätä kosketuksiin tuosta noin vain??? Koirasi ei muuten loputtomiin luota sinuun. Sun pitää ottaa ittees niskasta kiinni ja huolehtia, ettei sun koiraa kiusata. Kyllä mä oon nappassu useamman pois koirani päältä, etenkin tuon pienen, kun on herkempi. Jos et auta koiraasi, se auttaa isona itseään, eli siitä tule rähisijä...
Kuule kun en ehtinyt tekemään mitään, koirani kyllä luottaa täysin minuun. Se helppo huudella, kun alle sekunnin koira käy toisen kimppuun, ei tämän rotikan omistajakaan ehtinyt mitään tekemään. Milläs nappaan ison koiran kun itse ole kevyempi ?
- Teen kaikkeni
Oma koirani on jo 13-vuotias ja painaa 36 kg. Sen päälle on tullut 5 koiraa 11 vuoden aikana, niin pieniä kuin suuriakin, narttuja ja uroksia.
Itse pyrin (jos vain suinkin pystyn) kääntymään kannoilani, mutta aina se ei ole onnistunut. Pari koiraa on saanut saappasta kylkeensä (aika ikävää kun koira rupeaa ulvomaan), mutta omaansa aina puolustaa. Olen myös ottanut kättä pidempää, jos en ole karkuun päässyt ja sillä huitassut (onneksi hyökkääjä on pelästynyt ja kääntynyt pois).
Omaani kun en pysty edes syliin ottamaan ja siten puolustamaan, niin kaikki on silloin luvallista.
Nykyään kun koirastani on tullut vielä osittain kuuro, on ulkoilu aikas ikävää, koska se ei uskalla kävellä normaalisti vaan kääntyy yhtäkkiä ympäri, kun luulee jonkun koiran tulevan takaa. Ja tietysti omastani on nyt tullut agressiivinen. Puolusta omaasi kaikin keinoin!- raivostuttaa jo
Puolusta kyllä omaani ja tätä ajattelin tilata http://www.finsec.fi/tuotteet/tarjoukset-ja-uutuudet/lupavapaa-turvasumutin?gclid=COWW6PCyrLYCFaR3cAodz2oA8A tai hakea apteekista (niissä myydään).
- grtyyytrytt
raivostuttaa jo kirjoitti:
Puolusta kyllä omaani ja tätä ajattelin tilata http://www.finsec.fi/tuotteet/tarjoukset-ja-uutuudet/lupavapaa-turvasumutin?gclid=COWW6PCyrLYCFaR3cAodz2oA8A tai hakea apteekista (niissä myydään).
Tälläinen on minullakin.
Turvaa lenkeillä sekä minut että koirani.
- Koiran elämää
En tarkoittanut syytellä. Kirjoittamani oli yksi näkemys asiaan. Tietenkään en ole ollut paikalla näkemässä ja yleispätevää asiaa kirjoitin. Onhan niitä sekopäisiä koiria ja omistajia ja tietenkin on väärin muita kohtaan pitää pelottavia koiria vapaana terrorisoimassa! Joku aikaisemmin sanoi, että häntä oli syytetty siitä, että koira oli liian sosiaalinen / liian kiltti....todella härskiä mutta toiset eivät ilmeisesti koskaan voi myöntää olevansa väärässä eivätkä osaa pyytää anteeksi!
- raivostuttaa jo
No joo, jotenkin sain kirjoituksestasi sen käsityksen. Enkä itse tahdo ymmärtää, että usein syytetään sitä kenen koiran kimppuun toinen tulee, en suostu itse ottamaan vastuuta toisten koirista. Meillä ei ole mikään remmirähjä ja olisi kaikkien kaveri, mutta sitten on näitä joiden päälle käymisiin löytyy selityksiä. Ja tälle viimeisimmälle tapaukselle löytyi omistajan mielestä "pätevä" selitys, oli saanut sen kolmen kuukauden ikäisenä ja oli kuulemma täysin kuriton tullessaan... koiraa on siis ollut aikaa koulutella, kun reilusti aikuinen oli jo, kohta alkaa ikä painamaan.
- Kyllä raivostuttaaki
Kiitos Sinulle "raivostuttaa jo" sumutevinkistä. Itselläni pari kymmenkiloista rekkua ja todellakin raivostuttaa nuo raivopäät mitä liikenteessä on. Omani menevät ohitse ja pitävät "yleensä" suunsa kiinni jos ennakoin ajoissa ohituksen. Mutta tottakai aina on näitä jotka haluavat pitää petojaan vapaana kun sen koiran pitää saada olla vapaana. Eivät ole kumminkaan koulutettuja totelemaan isäntää/emäntää ja säntäävät hampaat irvessä muiden kimppuun. Olen myös pitänyt mukana kättäpidempää ja saanut ihan kunnon komennollakin koiran pysähtymään, mutta joskus ne ovat vaan niin isoja, että itseäänkin hirvittää. Viimeksi karkas omistajalta mastiffi siis semmonen järkäle ja lähti tulemaan kohti. Onneksi pääsin erääseen tuttuun taloon karkuun sillä muuten olis käynny huonosti. Ja tämäkin vain siksi, että ei osata hallita isoa koiraa, vaikka se kiinnipitäminen on tekniikkalaji. No nyt lähden sumuteostoon ja siitä saavat kun tiukkapaikka tulee sillä minä suojelen omiani.
- Mörkö
Kannattaa pitää sellasta äänijuttua mukana. (olipas selvästi sanottu) Otat siis jonkun muovipullon, vaikka Cokiksen, ja laitat sinne jotain äänekästä. Tietty sitten kun se on tyhjä ;) Sora tai kolikot toimii hyvin. Voi kantaa helposti vaikka laukussa, ja jos näet vieraan koiran tulevan päälle niin karjaset ja ravistat sitä. Jos ei peräänny niin ei muuta kun monoa perseelle. Omistajienha vika se on, jossei koiraansa osaa kouluttaa mutta ei sekää tarkota että kyseiset koirat voi tehdä mitä haluaa. Musta sulla on täysi oikeus puolustaa koiraas. :)
Mä myös voisin allekirjoittaa tuon liian kiltisti käyttäytyvä koira saa aina epävakaat irtokoirat niskaansa; välillä olen miettinyt että elämä olisi helpompaa, jos oma koira olisi isompi, totaalinen remmirähjä, ei nuo epävarmat uskaltaisi tulla suoraan päin....
Tällaisen vinkin olen kuullut lenkkipolun varrella: teippaa se apteekista saatava turvasumute fleksin koteloon tai hihnaan, jotta se on aina heti saatavilla.- näitä riittää meillä
Hmm...Tuossa äänihommassa piilee se riski että myös oma koirasi säikähtää ääntä ja alkaa pelätä asiaa mihin se äänen yhdistää, eli toiseen koiraan. Mutta parempi vaihtoehto sekin kuin hengetön koira.
Silloin kun muutimme nykyiseen asuinpaikkaamme, näin usein kävelyllä naisen suuren koiran kanssa, ja aina naisella oli pitkä kepakko kädessä. Ensin ajattelin että voi herrajestas, onpa koulutusmetodi, mutta sittemmin selvisi että keppi oli tarkoitettu irtokoirien hätyyttämiseen kauemmas. Enkä ihmettele, nyt kun itse tallaan samoja reittejä omien koirieni kanssa, näen irtokoiria ilman omistajia tuon tuosta. - rotikkatyttö
meitin rottis on aina kiinni ulkoillessa eikä siitä kärsi.eikä ole agressiivinen kenellekkään.rähjiä kyllä löytyy mutta tämä otus ei välitä kommentoida takaisin.on ilo ja ylpeys kulkea yhdessä.
- Air free
Osui silmään: http://www.koulutustarvike.fi/ilmapainesuihke-petcorrector-200ml-p-71.html
Ilmalla toimiva sumute jonka pitäisi estää mm. vasten hyppiminen ja ei-toivottu käytös. Miten lie toimiva sitten?
Ite käyttänyt kanssa sanallista komentoa irtokoirille: POIS! TAKAISIN, TAKAISIN! :D
Jostain syystä lähteneet takaisin sanasta omistajan luo? - 16+2
Et sinä pysty jonkun asennevikaisen ihmisen rotikkan varalta kouluttamaan koiraasi. Tietenkin välttely on melkein pakollista ja eläinsuojelu ilmoitus, jos toisen ihmisen koira oikeasti tulee silmille.
Koiran syliin ottaminen on vähän niin ja näin. Mielummin käsket koirasi taaksesi ja sitten et anna sinun ja toisen ihmisen koiran olla vastakkain. Kumminkin koirasi luottaa sinuun ja hakee sinusta turvaa.
Rotikka on jo niin iso koira, että ei missään nimessä kannata väkivallalla suojella koiraasi, koska siinä tulee sinulle hyvin vaarallinen tilanne jos koira provosoituu siitä. Jossain myytiin niitä karkottajia, jotka siis pitää kauheta meteliä ja suihkuttaa pinkkiä roskaa hyökkääjän päälle. Veikkaisin, että niillä eväillä saadaan vahingoittamatta hyökkääjä kuriin ja jos omistaja alkaa piipittää niin jätä hänelle vähän kanisteriin.
Niin ja jättäisin koirapuiston väliin ihan vain siksi, että ne on ihan turhia paikkoja. Siellä on yleensä joku ääliö kouluttamattoman koiransa kanssa ja koiran koko voi olla mitä tahansa. Ei ne pienet koiratkaan kivoja ole, kun niitä ei kouluteta mutta etuna on se että yhdellä potkaisulla lentää aidatulta alueelta ulos. Itse en käynyt koskaan koirapuistoissa, kun metsässä voi telmiä vapaasti ja tän hetkinen koira on sitä rotua, että pelkät leikit on liikaa monelle koiralle, joten leikkikaverin pitää olla samaa rotua jolla on yhtä kaheli meno päällä ja missään nimessä ei saa olla tuntematon koira.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs531535- 1701295
- 81132
- 611127
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli2551092- 141020
Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää33893Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä55872Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti94859- 347795