Miten usein narsisti sortuu kovempiin päihteisiin, alkaa vetää useamman viivan kokaa päivässä, imppaa tinneriä ja piikittää kaksikomponenttiliimaa sekä kasvattaa homesieniä mädäntyneessä lihanpalassa?
Narsisti ja narkomania
55
2956
Vastaukset
- 13+19
Mun narsistini oli käyttänyt kaikenlaisia aineita 10-vuotiaasta eli yli puolet elämästään... ja varmaan käyttää jälleen. Surullista. Lopetti siksi aikaa kun seukattiin, koska aineet eivät kuulu mun elämääni. Muistutti kyllä miten paljosta on luopunut.
Huumeet eivät olleet vaarallisia - ainakaan ne, joita hän käytti. Laajentavat tietoisuutta ja auttavat kuulemma ymmärtämään elämää jne... Ja näiden hallusinogeenien käyttäjillä vaikuttaa useilla olevan grandiositeetti ja ylemmyyden tunne raittiisiin verrattuna.Puhut tyypillisestä kieltävästä addiktista, joka puolustelee riippaansa.
Mun mielestä on huolestuttavaa, kuinka vähäistä tiedonjako näistä asioista on.
Juu, suurin osa addikteista (myös toiminnallisista) on täysin sietämätöntä porukkaa, mutta täytyy muistaa kuinka suuri vaikutus tällä addiktiolla ja sen "suojelemisella" on ihmisen elämään.
Jokainen addikti ei ole narsisti mutta jokainen heistä on narsistinen.
Niin kauan, kuin ihminen on millään (!!!) tapaa addiktionsa hallittavissa, hänen ns oikea luonteensa ei tule esiin. Puhumattakaan siitä, että esim huumeiden käyttö tms pysäyttää nuorella iällä henkisen kehityksen ja jos ihminen lopettaa käytön, hän on aivan uuno ihmissuhde yms asioissa.
Puhumattakaan nk kuivakännistä, jolloin ollaan ilman addiktiota mutta ei oikeasti omasta tahdosta. Sellainen ihminen on "täyspaskanarsisti".
Ketään (!!!) ihmistä ei voi diagnoisoida addiktion alla.lynett kirjoitti:
Puhut tyypillisestä kieltävästä addiktista, joka puolustelee riippaansa.
Juu, suurin osa addikteista (myös toiminnallisista) on täysin sietämätöntä porukkaa, mutta täytyy muistaa kuinka suuri vaikutus tällä addiktiolla ja sen "suojelemisella" on ihmisen elämään.
Niin kauan, kuin ihminen on millään (!!!) tapaa addiktionsa hallittavissa, hänen ns oikea luonteensa ei tule esiin. Puhumattakaan siitä, että esim huumeiden käyttö tms pysäyttää nuorella iällä henkisen kehityksen ja jos ihminen lopettaa käytön, hän on aivan uuno ihmissuhde yms asioissa.
Puhumattakaan nk kuivakännistä, jolloin ollaan ilman addiktiota mutta ei oikeasti omasta tahdosta. Sellainen ihminen on "täyspaskanarsisti".
Ketään (!!!) ihmistä ei voi diagnoisoida addiktion alla.nk/yms/jne/ns ja "" .... ;)
- 13+19
lynett kirjoitti:
Ketään (!!!) ihmistä ei voi diagnoisoida addiktion alla.Ainoa, että tällä ihmisellä oli siis psykiatrin diagnoosi - oli sekä addikti että narsisti.
- Kahviijatupakkaa
lynett kirjoitti:
Ketään (!!!) ihmistä ei voi diagnoisoida addiktion alla.Joo on totta että käyttäytyy täysin toisin kuin muuten, rikkoo omia periaatteitaan. Siis tämä yksi jonka luulen tuntevani. Aina pitää olla päihtynyt huumeista, tai elämä on kamalan vaikeaa. Huumeet ovat lääke, apu, narkomaanille, eräälle se on keino käsitellä todellisuutta, omaa elämää. Tai että osaisi puhua ihmisille, uskaltaisi. Puhun nyt vain yksittäistapauksesta, enkä ole kukkahattutäti enkä polta pilveä(enää, kun tulee niin paska ja syyllinen fiilis.) Tämmöinen tämä, muut muunlaisia.
Kahviijatupakkaa kirjoitti:
Joo on totta että käyttäytyy täysin toisin kuin muuten, rikkoo omia periaatteitaan. Siis tämä yksi jonka luulen tuntevani. Aina pitää olla päihtynyt huumeista, tai elämä on kamalan vaikeaa. Huumeet ovat lääke, apu, narkomaanille, eräälle se on keino käsitellä todellisuutta, omaa elämää. Tai että osaisi puhua ihmisille, uskaltaisi. Puhun nyt vain yksittäistapauksesta, enkä ole kukkahattutäti enkä polta pilveä(enää, kun tulee niin paska ja syyllinen fiilis.) Tämmöinen tämä, muut muunlaisia.
Varmasti on elämä vaikeaa jos ei ole päihtynyt kun riippuvuuskierre on alkanut. Todella vaikeaa =)
Moneen junaan on niitä jotka käyttää esim kamaa juuri, monista eri syistä, mutta jokaisesta ei kuitenkaan kehity addiktia vaikka päihteet maistuiskin ja kai niitä kutsutaan riskikäyttäjiksi. Suurkuluttajiksi. Jotain sellaista.
Oon itte kuitenkin nähnyt aika monta oikeasti raitistunuttakin ihmistä (ei vedä ees kuivakännissä koko aikaa ) ja sen muutoksen persoonassa, mutta se vie joskus jopa vuosiakin aikaa. Yksi asia näitä kuitenkin yhdistää jos siis ihan kunnolla on vedetty, jokainen heistä on ihan peukku keskellä kämmentä elämän ja ihmissuhteiden kanssa ja opeteltavaa on alusta asti.
Eikä kantsi tötsytellä ; se tekee ihmisestä passiivisen ja vainoharhaisen vaan ;)- Anonyymi
13+19 kirjoitti:
Ainoa, että tällä ihmisellä oli siis psykiatrin diagnoosi - oli sekä addikti että narsisti.
Sama
- fkhdhvxf
Kaikki ei käytä osa käyttää. Narsismi lisää riskiä alkaa "kokeilemaan" ja ihmiset joilla on entuudestaan riippuvuuksia jää koukkuun helpommin. Naraisteilla on riippuvuus narsistiseen lähteeseen ja helposti tulee muitakin.
Ja koska tämä on lempiaiheeni omakohtaisen kokemuksen vuoksi (itse ja läheiset), palaan vielä ruukulle :
erilaisten addiktien määrä väestössä on melkoinen. On melkein naiivia väittää ettei tulisi sellaiseen läheisessä suhteessa törmäämään edes sen tärkeän kerran.
Vaikka nuppitutkimusten jne kautta tietämys on jo järjettömästi lisääntynyt, on pöyristyttävää kuinka vähäistä sen tiedon jakaminen on. Aaargh!
On päivänselevää, tana, että hyvinhyvin moni elää oikeasti sellaisessa suhteessa eikä näin ollen omaa mitään muuta "oikeutta" kuin tuomita toisen narsistiseksi mutta ei narsistisesti persoonallisuushäiriöiseksi. Miksi sillä on väliä ?
No tavallaan ei olekkaan, mutta itse addiktina ja heidän keskuudessaan eläneenä pitäisin erittäin omituisena, että meidät kaikki tuomittaisiin parantumattomasti "sairaiksi" ja kykenemättömäksi juuri mihinkään. Joo, niin juuri.
Addiktio on sairautena ja sen puhkeamismekanismeiltaan verrattavissa vaikka masikseen. Ja voidaan samaan hengenvetoon ajatella, että minäminä-kierteessä elävä masentunut ihminenkin on todella narsistinen koska ei pääse itsestään ulos.
Narsisteja siellä ja täällä...Jatkan "rakkaastani" monologia =)
Ja jos narsistisuudesta haluaa jatkaa, kukas on sen narsistisempi kuin narsistin uhri itse ?
Ajatelkaapas : "sen toisen" ihmisen määritelmät...noh, määrittelevät se mikä hän on. Aina ja kyllä. Toipuminen kestää vuosia ja he monesti hakeutuvat uudelleen ja uudelleen tämän "täyspeen" seuraan takaisin jotta hyväksyntää tulisi edes hetki.
Jos NPH : n määritelmään kuuluu, että narsistinen lähde tulee muista ihmisistä eikä itsearvostusta muuten ole (seuraa nars. romahdus), on päivänselekeää että suhteessa on kaksi narsistia - ohut-ja paksunahkainen tai jotain muuta.
Jos toinen ihminen on nostanut jalustalle ja sen menettäminen romahduttaa ihmisen, se täyttää samat määreet. Sen jatkuva hakeminen vaikka itsetuhon kustannuksella täyttää samat määreet. Jne jne.
Tiedän tasan tarkkaan kuinka kimurantteja kaltoinkohtelusuhteet ovat, mutta realismi jää silti jäljelle. Aina.
Addikti toimii täysin samoin, yleensä samanlaisen "uhrin" kanssa ja kaikki ne valheet joita tulee lopettamisesta tms...ne on useimmiten totta juuri sillä hetkellä ennen kuin se sairaus taas vie. Se ei merkitse sitä, että rakkaus olisi vähäisempää, ei vaikka lompakko ois tyhjennetty ja lapset jätetty hoitamatta.
Addiktio on hengen-ja sielunelämän vakava sairaus ja siitä moni narsismidiagnoosi.
Kaksoisdiagnoosien määrää ei pysty oikeasti kukaan edes arvioimaan.lynett kirjoitti:
Jatkan "rakkaastani" monologia =)
Ja jos narsistisuudesta haluaa jatkaa, kukas on sen narsistisempi kuin narsistin uhri itse ?
Ajatelkaapas : "sen toisen" ihmisen määritelmät...noh, määrittelevät se mikä hän on. Aina ja kyllä. Toipuminen kestää vuosia ja he monesti hakeutuvat uudelleen ja uudelleen tämän "täyspeen" seuraan takaisin jotta hyväksyntää tulisi edes hetki.
Jos NPH : n määritelmään kuuluu, että narsistinen lähde tulee muista ihmisistä eikä itsearvostusta muuten ole (seuraa nars. romahdus), on päivänselekeää että suhteessa on kaksi narsistia - ohut-ja paksunahkainen tai jotain muuta.
Jos toinen ihminen on nostanut jalustalle ja sen menettäminen romahduttaa ihmisen, se täyttää samat määreet. Sen jatkuva hakeminen vaikka itsetuhon kustannuksella täyttää samat määreet. Jne jne.
Tiedän tasan tarkkaan kuinka kimurantteja kaltoinkohtelusuhteet ovat, mutta realismi jää silti jäljelle. Aina.
Addikti toimii täysin samoin, yleensä samanlaisen "uhrin" kanssa ja kaikki ne valheet joita tulee lopettamisesta tms...ne on useimmiten totta juuri sillä hetkellä ennen kuin se sairaus taas vie. Se ei merkitse sitä, että rakkaus olisi vähäisempää, ei vaikka lompakko ois tyhjennetty ja lapset jätetty hoitamatta.
Addiktio on hengen-ja sielunelämän vakava sairaus ja siitä moni narsismidiagnoosi.
Kaksoisdiagnoosien määrää ei pysty oikeasti kukaan edes arvioimaan.Ja vielä sekoitetaan pakkaa : narsistin "uhri" on yleensä riippuvuussairaudesta kärsivä addikti eikä siksi käsitä omaa itsetuhoista käytöstään.
- hghufuopitlyigflg
Hyvä kirjoitus Lynet
Se addiktio ei tarvitse olla aineaddiktio, niin kuin moni ajattelee ja oma riippuvuuteni (olin läheisriippuvainen, nyt yritän parantua siitä) teki minusta hyvin vaikean ihmisen, vaikka olin pohjimmiltani kiltti.
Itselle nousee aina karvat pystyyn kun joku haukkuu selvästi addiktista ihmistä narsistiksi, vaikka heillä on oikeasti todella iso ero.
Ymmärrän ja en kiellä, etteikö addikti tee ihan samalla tavalla suunnatonta tuhoa läheisilleen, mutta siitä huolimatta näillä kahdella on iso ero.
Olen kuitenkin yhdessä asiassa eri mieltä!
Se, että toista voi käyttää hyväksi (ohut nahkainen) ei anna kenellekkään (paksu nahkainen) oikeutta tehdä niin. Hyväksikäyttö on aina tuomittavaa!!!!!!!- 13+19
Pieni huomautus: minun exälläni oli ihan psykiatrin diagnoosi narsismista (ja muutamasta muustakin) ja hän oli todella käyttänyt huumeita pitkään. Oli siis sekä että addikti ja narsisti. Ja tämä on fakta, ei haukkumista.
En mää ainkaan mielestäni antanut mitenkään ymmärtää, että oisin hyväksymässä kenenkään kaltoinkohtelua tai ketään kaltoinkohtelijaa, millään verukkeella.
Onhan tämä löydetty "soturigeenikin" olemassa mutta ei se oikeuta ketään käyttäytymään väkivaltaisesti.
Ja tohon toiseen viestiin : ihmettelen suuresti jos on olemassa niinkin tietämätön ja taitamaton psykiatri, että diagnoisoi persoonallisuushäiriön silloin kun addiktio on "aktiivinen". Noh, onneksi näistä tietämys lisääntyy.
Toisaalta eipä sillä väliä ole, osa addikteista on tosiaankin niin peräreikiä ja "hulluja" käytökseltään että ehkä ja näemmä se varoittaa ihmisiä enemmän kuin PELKKÄ addiktio.
Heh...
Monesti kun näkee sanottavan, että "vain juoppo" tai vastaavaa, kun suurin osa kaikesta rikollisesta ja ongelmista mitä on, aiheutuu ihan nk tavallistenkin ihmisten päihteidenkäytöstä tai addiktiivisuudesta.
Mua on aina lähinnä häirinnyt se (pelkän narsistiksi haukkumisen lisäksi), että vain narsistin kanssa koettu kaltoinkohtelu on "oikeata kaltoinkohtelua" ja antaa jonkin erityisaseman, kun monen muunkin ongelmaisen kanssa koettu sama shitti on aivan yhtä vakavaa mutta ei ehkä jotenkin yhtä seksikästä.- 13+19
lynett kirjoitti:
En mää ainkaan mielestäni antanut mitenkään ymmärtää, että oisin hyväksymässä kenenkään kaltoinkohtelua tai ketään kaltoinkohtelijaa, millään verukkeella.
Onhan tämä löydetty "soturigeenikin" olemassa mutta ei se oikeuta ketään käyttäytymään väkivaltaisesti.
Ja tohon toiseen viestiin : ihmettelen suuresti jos on olemassa niinkin tietämätön ja taitamaton psykiatri, että diagnoisoi persoonallisuushäiriön silloin kun addiktio on "aktiivinen". Noh, onneksi näistä tietämys lisääntyy.
Toisaalta eipä sillä väliä ole, osa addikteista on tosiaankin niin peräreikiä ja "hulluja" käytökseltään että ehkä ja näemmä se varoittaa ihmisiä enemmän kuin PELKKÄ addiktio.
Heh...
Monesti kun näkee sanottavan, että "vain juoppo" tai vastaavaa, kun suurin osa kaikesta rikollisesta ja ongelmista mitä on, aiheutuu ihan nk tavallistenkin ihmisten päihteidenkäytöstä tai addiktiivisuudesta.
Mua on aina lähinnä häirinnyt se (pelkän narsistiksi haukkumisen lisäksi), että vain narsistin kanssa koettu kaltoinkohtelu on "oikeata kaltoinkohtelua" ja antaa jonkin erityisaseman, kun monen muunkin ongelmaisen kanssa koettu sama shitti on aivan yhtä vakavaa mutta ei ehkä jotenkin yhtä seksikästä.Lynett ei valitettavasti tunne tapausta. Kyllä tällä erittäin ammattitaitoisella psykiatrilla on syynsä monikohtaiseen diagnoosiin, jossa yksi kohta F60.8
Addikti voi olla psyykkisestikin kuten tiedät kai? Kaikkiin aineisiin ei tule fyysistä riippuvuutta. Lisäksi ihminen voi olla jo "kuivilla" hetken aikaa ja haikailla takaisin... Kuitenkin esim. KELAn tukeman kuntouksen edellytyksenä on raittius.
- fkxhbxzghg
Monella narsistilla on huumetaustaa. Monella LR:lla on huumetaustaa.
Mielenterveysongelma lisää huomattavasti riskiä ryhtyä huumeiden käyttäjäksi ja on esitetty, että lähes kaikilla narkomaaneilla on pohjalla joku mielenterveysongelma.
10v... hän on ollut heitteillä ja silloin on hyvin mahdollista, että varhaislapsuus on ollut samanlaista... eli todennäköisyys 10v narkomaanin olevan myös narsisti on aika suuri ( siis puhun yleisellä tasolla en tästä henkilöstä).
Oli miten oli, niin 10v huumeiden käytön aloittanut lapsuutensa heitteillä ollut aikuinen ei mitenkään voi olla tasapainoinen ellei traumoja olla hoidettu ja se on käytännössä fakta.- ilkkis75
Kyllä joo - samaa mieltä, lähes kaikilla narkomaaneilla on jokin mt-ongelma. Niin taitaa vain olla muidenkin riippuvuuksien kohdalla, ei pelkästään päihteiden kohdalla.
Itse en ole koskaan huumeita kokeillut, enkä kyllä tunnekaan narkomaaneja saati satunnaiskäyttäjiä, alkoholia en itse juo (en ole koskaan juonut, enkä tupakoinut), joten en tiedä, mikä siinä voisi koukuttaa, mutta tuttavissa löytyy parikin tapausta, joille alko maittaa hyvin. Heillä molemmilla masennustausta.
Yhdellä tutullani on valtava hamstrauskausi menossa - asunto täynnä roinaa. Hänelläkin masennus tausta. ilkkis75 kirjoitti:
Kyllä joo - samaa mieltä, lähes kaikilla narkomaaneilla on jokin mt-ongelma. Niin taitaa vain olla muidenkin riippuvuuksien kohdalla, ei pelkästään päihteiden kohdalla.
Itse en ole koskaan huumeita kokeillut, enkä kyllä tunnekaan narkomaaneja saati satunnaiskäyttäjiä, alkoholia en itse juo (en ole koskaan juonut, enkä tupakoinut), joten en tiedä, mikä siinä voisi koukuttaa, mutta tuttavissa löytyy parikin tapausta, joille alko maittaa hyvin. Heillä molemmilla masennustausta.
Yhdellä tutullani on valtava hamstrauskausi menossa - asunto täynnä roinaa. Hänelläkin masennus tausta.Ihan kemialliset reaktiotkin voi koukuttaa. Ja esim shoppailu voi aiheuttaa samanlaisen dopamiiniryöpyn kuin kokaiini.
Onneksi nykyään aletaan tunnistaa mm myös seksiriippuvuus jne.
Ihminen on luontaisesta altis riippuvuuksille mutta "herkimmät" omaavat siihen sopivat geenit ja ympäristön.- heitteilläkö?
Tämä henkilö ei muuten ollut lapsena heitteillä sanan varsinaisessa merkityksessä. Hänellä oli välittävät vanhemmat ja sisaruksia. Miksi sitten kehittyi kaikenlaisia ongelmia mt-ongelmia, huumeita, yms. yms.
- - -
heitteilläkö? kirjoitti:
Tämä henkilö ei muuten ollut lapsena heitteillä sanan varsinaisessa merkityksessä. Hänellä oli välittävät vanhemmat ja sisaruksia. Miksi sitten kehittyi kaikenlaisia ongelmia mt-ongelmia, huumeita, yms. yms.
Orkideat on hieman vaikeampia hoidettavia kuin voikukat. Siinä kai se päällimmäinen "helppo" selitys, joka nyt ei sinällään selitä mitään yksityiskohtaisesti eikä laita riviin selkeää syy ja seurausjatkumoa.
Ja ihan perus apinalaumassakinhan on sama prosentuaalinen osuus lauman yksilöistä selkeitä alkoholisteja ja sama prosentuaalinen osuus (mikä se sana onkaan..) täysraittiita kuin mitä ihmistenkin keskuudessa vastaavasti.
Niin verihän sitten vetää minne se vetää. Ja kun ja jos se ei se yksilön elämä hel*etti ole tarpeeksi paha tai yksilö ei koe sitä itse he*ettinä, niin eihän sillä yksilöllä ole sen asian kanssa sitä syvemmän tason ongelmaa kuin mitä ympäristön mielestä sillä yksilöllä pitäisi olla, kun sivusta seuraa.
Niin se halu ja motivaatio parantua jää uupumaan ja ympäristölle jää vaihtoehdoksi yksilön omaan eloonsa ja oloonsa tyytymiseen tyytyminen. heitteilläkö? kirjoitti:
Voihan niitä ongelmia kehkeytyä ihmiselle muutenkin.
Ja jos ympäristötekijöitä mietitään, ei perhe ole ainoa sellainen.
Esim mt-ongelmia joita hoitaa päihteillä tai käyttäjäksi voi ihan "reenatakkin" kehittämällä itselleen kemiallisen riippuvuuden ja sitä kautta alkaa "vippaamaan". Tarpeeksi kun vaiks juo, ja geenit antaa periksi niin se on menoa sitten. Eikä sitä kenenkään nuppi loputtomiin kestä ilman persoonallisuuden ja hyvinvoinnin muutoksia.
Jotkut vaan diggailee nappailla esim bileissä essoja tai pössytellä kukkaa himassa ja sitten alkaakin ahistamaan ja kierre rakentuu.ilkkis75 kirjoitti:
Yhdellä tutullani on valtava hamstrauskausi menossa - asunto täynnä roinaa. Hänelläkin masennus tausta.Miten voi varmasti sanoa ettei tunne yhtään narkkaria tai satunnaiskäyttäjää ?
He kun eivät välttämättä ole mitenkään tunnistettavissa esim ulkoapäin tai tuo sitä mitenkään esiin. Vähän sellainen tabu se taitaa olla ja sitä tapahtuu kaikissa yhteiskuntaluokissa ympäri maailman. Jotkut "hienommat" vetää reseptillä lääkärin määräämää mutta täyttävät silti narkkaamisen raamit.
Tosta masennuksesta : alkoholi on maailman käytetyin masennuslääke joka aiheuttaa itsessään masennusta =)
Joo, muutenkin päihteistä : jos ei masenna alunperin niin kohta masentaa varmasti. Se tapahtuu kun kemialliset mielihyväryöpyt laskee ja palataan normaalitasolle esim dopamiinin tai serotoniinin kohdalla. Joten kierre on valmis.
Lääkkeiden kanssa taas tulee aina riippuvuus ja kohta tarvitsee niitä kipu, ahdistus tai muita pilsuja ihan vain pysyäkseen toimintakykyisenä ja se on jo narkkaamista silloin.- 18+7=25
- - kirjoitti:
Orkideat on hieman vaikeampia hoidettavia kuin voikukat. Siinä kai se päällimmäinen "helppo" selitys, joka nyt ei sinällään selitä mitään yksityiskohtaisesti eikä laita riviin selkeää syy ja seurausjatkumoa.
Ja ihan perus apinalaumassakinhan on sama prosentuaalinen osuus lauman yksilöistä selkeitä alkoholisteja ja sama prosentuaalinen osuus (mikä se sana onkaan..) täysraittiita kuin mitä ihmistenkin keskuudessa vastaavasti.
Niin verihän sitten vetää minne se vetää. Ja kun ja jos se ei se yksilön elämä hel*etti ole tarpeeksi paha tai yksilö ei koe sitä itse he*ettinä, niin eihän sillä yksilöllä ole sen asian kanssa sitä syvemmän tason ongelmaa kuin mitä ympäristön mielestä sillä yksilöllä pitäisi olla, kun sivusta seuraa.
Niin se halu ja motivaatio parantua jää uupumaan ja ympäristölle jää vaihtoehdoksi yksilön omaan eloonsa ja oloonsa tyytymiseen tyytyminen."Niin se halu ja motivaatio parantua jää uupumaan ja ympäristölle jää vaihtoehdoksi yksilön omaan eloonsa ja oloonsa tyytymiseen tyytyminen"
Niin jotensakin noin me entinen perhe, minä ja lapset pyrimme suhtautumaan...entiseen alkoholisoituneeseen puolisooni...
Toki meidän mittarimme mukaan hänen elämänsä on p'rseestä...kun elää kelan rahoilla ja puheet liikkuu sossukäynneissä yms.
Mutta kuitenkin hänen puheistaan on jotenkin aistittavissa, että hän on sopetunut elämään siten...ei enää esim. syytä juomisestaan ketään...ja vaikuttaa päällisinpuolin ihan tyytyväiseltä omaan eloon ja oloonsa... - ilkkis75
lynett kirjoitti:
Miten voi varmasti sanoa ettei tunne yhtään narkkaria tai satunnaiskäyttäjää ?
He kun eivät välttämättä ole mitenkään tunnistettavissa esim ulkoapäin tai tuo sitä mitenkään esiin. Vähän sellainen tabu se taitaa olla ja sitä tapahtuu kaikissa yhteiskuntaluokissa ympäri maailman. Jotkut "hienommat" vetää reseptillä lääkärin määräämää mutta täyttävät silti narkkaamisen raamit.
Tosta masennuksesta : alkoholi on maailman käytetyin masennuslääke joka aiheuttaa itsessään masennusta =)
Joo, muutenkin päihteistä : jos ei masenna alunperin niin kohta masentaa varmasti. Se tapahtuu kun kemialliset mielihyväryöpyt laskee ja palataan normaalitasolle esim dopamiinin tai serotoniinin kohdalla. Joten kierre on valmis.
Lääkkeiden kanssa taas tulee aina riippuvuus ja kohta tarvitsee niitä kipu, ahdistus tai muita pilsuja ihan vain pysyäkseen toimintakykyisenä ja se on jo narkkaamista silloin.Miten voi varmasti sanoa, etteivät toisen ihmisen ystävät ole sitä, mitä he ovat osoittaneet olevansa - tuntematta heitä?
Kumpaan sinä tässä haluat varjon heittää? Minuun vai ystäviini? - 13+9 ei heitteillä
lynett kirjoitti:
Voihan niitä ongelmia kehkeytyä ihmiselle muutenkin.
Ja jos ympäristötekijöitä mietitään, ei perhe ole ainoa sellainen.
Esim mt-ongelmia joita hoitaa päihteillä tai käyttäjäksi voi ihan "reenatakkin" kehittämällä itselleen kemiallisen riippuvuuden ja sitä kautta alkaa "vippaamaan". Tarpeeksi kun vaiks juo, ja geenit antaa periksi niin se on menoa sitten. Eikä sitä kenenkään nuppi loputtomiin kestä ilman persoonallisuuden ja hyvinvoinnin muutoksia.
Jotkut vaan diggailee nappailla esim bileissä essoja tai pössytellä kukkaa himassa ja sitten alkaakin ahistamaan ja kierre rakentuu.On hyvin todennäköistä, että tämän lapsen ja nykyisen aikuisen lahjakkaan ja fiksun miehen elämän vaikeudet ovat kietoutuneet juuri varhaisessa kehityksessä tapahtuneeseen traumatisoitumiseen, joka on johtanut persoonallisuuden kehityksen vinoumaan, käytöshäiriöön, rikoksiin, huumeiden käyttöön, väkivaltaan (sekä häneen kohdistuneeseen että hänen tekemäänsä), sosiaalisiin ongelmiin (ei juuri ystäviä paitsi huumepiireissä, seurustelusuhteet kestävät alle vuoden...) yms. Ja vasta nyt lähempänä kolmeakymppiä mies saa diagnoosin: F60.8 ja sen ohella tietysti muutama muukin mielialalhäirö. Hänelle oli yritetty kyllä saada jo aiemmin apua, mutta se ei ole onnistunut. Vanhemmilla on ollut hirveä hätä.
Kuten tiedätte persoonallisuuden rakenteen terapointi ei ole riviterapeutin hommaa, varsinkin, jos ei ole tietoa, mikä on ongelma... Tiedätte varmasti, että aivot eivät hirveästi tykkää jos lapsena vedetään aineita, olkoot sitten mitä vaan. Se tn. vain pahentaa tilannetta.
Suoraan sanoen minua säälittää rakastamani ihminen, joka on sisimmässään täynnä pelkoa ja hylkäämisen tunnetta. Hän rakkaustarinamme alussa kertoi avoimesti, miltä on tuntunut ja hänellä oli hätä. Hän olisi halunnut kauheasti onnistua ja elää normaalia elämää. Mutta ei se vaan onnistunut. Ahdistus, masennus, pershäirö, entinen huume-elämä... mitä muuta
Sittemmin tietysti minusta tuli tarpeeton ja viha kohdistui minuun.
Mutta voiko kukaan oikeasti vihata tällaista ihmistä, jonka minä on sirpaleina, joka on lapsena mennyt rikki. Jos narsismi-teoriat pitävät paikkansa, sehän syntyy varhaisen vuorovaikutuksen ongelmista. Orkidealapsi olisi ehkä tarvinnyt enemmän kuin sai. Lisäksi on varmasti geneettisiä tekijöitä pelissä. ilkkis75 kirjoitti:
Miten voi varmasti sanoa, etteivät toisen ihmisen ystävät ole sitä, mitä he ovat osoittaneet olevansa - tuntematta heitä?
Kumpaan sinä tässä haluat varjon heittää? Minuun vai ystäviini?Njääh, enhän mä nyt tollasta tarkoittanut vaan sitä ettei sitä voi tietää - se on tarkasti varjeltu salaisuus. Salailu kuuluu erilaisten päihteiden käyttöön tai addiktioihin.
Jokainen salaa jotakin =)- ilkkis75
lynett kirjoitti:
Njääh, enhän mä nyt tollasta tarkoittanut vaan sitä ettei sitä voi tietää - se on tarkasti varjeltu salaisuus. Salailu kuuluu erilaisten päihteiden käyttöön tai addiktioihin.
Jokainen salaa jotakin =)Mulla ei nyt vaan ole narkkareita kavereina - eikä satunnaiskäyttäjiä. Ja mä tiedän sen. Sopiiko?
ilkkis75 kirjoitti:
Mulla ei nyt vaan ole narkkareita kavereina - eikä satunnaiskäyttäjiä. Ja mä tiedän sen. Sopiiko?
Sopii totta kai, mutta sitä ei voi kukaan täysin toisista ihmisistä tietää.
Munkaan taviskavereista ei tiennyt kuin yksi jolle itse kerroin, joten tiedän että se on mahdollista salata.- ilkkis75
lynett kirjoitti:
Sopii totta kai, mutta sitä ei voi kukaan täysin toisista ihmisistä tietää.
Munkaan taviskavereista ei tiennyt kuin yksi jolle itse kerroin, joten tiedän että se on mahdollista salata.Me kai kuitenkin eletään eri elämää ja ollaan eri henkilöt? Mulla ei ole narkkareita eikä satunnaiskäyttäjiä kavereina.
ilkkis75 kirjoitti:
Me kai kuitenkin eletään eri elämää ja ollaan eri henkilöt? Mulla ei ole narkkareita eikä satunnaiskäyttäjiä kavereina.
Voidaan unohtaa tästä sinua koskeva osuus, eli keskustellaan yleisemmin.
Kukaan ei voi varmuudella tietää kuka käyttää päihteitä väärin ja kuka ei, oli kyse vaikka lääkärin määräämistä.18+7=25 kirjoitti:
"Niin se halu ja motivaatio parantua jää uupumaan ja ympäristölle jää vaihtoehdoksi yksilön omaan eloonsa ja oloonsa tyytymiseen tyytyminen"
Niin jotensakin noin me entinen perhe, minä ja lapset pyrimme suhtautumaan...entiseen alkoholisoituneeseen puolisooni...
Toki meidän mittarimme mukaan hänen elämänsä on p'rseestä...kun elää kelan rahoilla ja puheet liikkuu sossukäynneissä yms.
Mutta kuitenkin hänen puheistaan on jotenkin aistittavissa, että hän on sopetunut elämään siten...ei enää esim. syytä juomisestaan ketään...ja vaikuttaa päällisinpuolin ihan tyytyväiseltä omaan eloon ja oloonsa...Nää on näitä, moneen junaan on porukkaa. Toisille se voi sopiakin =)
Jotkut kokee se jopa boheemiksi valinnaksi, haluksi poiketa valtavirrasta ja ohjailla näin elämäänsä. Sellasta on ihmiselo, monenlaista.- ilkkis75
lynett kirjoitti:
Voidaan unohtaa tästä sinua koskeva osuus, eli keskustellaan yleisemmin.
Kukaan ei voi varmuudella tietää kuka käyttää päihteitä väärin ja kuka ei, oli kyse vaikka lääkärin määräämistä.Vieraiden kesken näin voi olla, ettei havaitse. Mutta ystävien kesken? Tietenkin sekin riippuu siitä, miten ystävyys mielletään.
ilkkis75 kirjoitti:
Vieraiden kesken näin voi olla, ettei havaitse. Mutta ystävien kesken? Tietenkin sekin riippuu siitä, miten ystävyys mielletään.
Mun läheisin ystävä, päivittäin tekemisissä jopa useasti välillä, ei tiennyt että vedin joka ilta himassa nupin turvoksiin =)
Piti mua satunnais/viihdekäyttäjänä joka alkuun olin.
Joskus oli vaikeaa, kun piti keksiä miksei oo vastannut puhelimeen tai voinut esim auttaa jossain koska ei oo ajokunnossa. En mä halunnut "pahalla valehdella" mutta en ilennyt sanoa mikä on totuus.
Myöhemmin tuli sitten reseptilääkkeetkin mukaan eikä kukaan normikavereistani tiennyt että olin lääkepäissäni ympäri vuorokauden. Ns persoonan muutos oli hidasta.- ilkkis75
lynett kirjoitti:
Mun läheisin ystävä, päivittäin tekemisissä jopa useasti välillä, ei tiennyt että vedin joka ilta himassa nupin turvoksiin =)
Piti mua satunnais/viihdekäyttäjänä joka alkuun olin.
Joskus oli vaikeaa, kun piti keksiä miksei oo vastannut puhelimeen tai voinut esim auttaa jossain koska ei oo ajokunnossa. En mä halunnut "pahalla valehdella" mutta en ilennyt sanoa mikä on totuus.
Myöhemmin tuli sitten reseptilääkkeetkin mukaan eikä kukaan normikavereistani tiennyt että olin lääkepäissäni ympäri vuorokauden. Ns persoonan muutos oli hidasta.Hän ei ehkä sitten ollut sinun mielestäsi ystävyytesi arvoinen, kun valehtelit hänelle.
Näin selvinpäin elävä ihminen huomaa asioita aivan eri tavalla, kuin sellainen, joka itsekin juo tai narkkaa. Huomaan senkin, jos joku tupakoi. Hän "haisee". ilkkis75 kirjoitti:
Hän ei ehkä sitten ollut sinun mielestäsi ystävyytesi arvoinen, kun valehtelit hänelle.
Näin selvinpäin elävä ihminen huomaa asioita aivan eri tavalla, kuin sellainen, joka itsekin juo tai narkkaa. Huomaan senkin, jos joku tupakoi. Hän "haisee".Njääh, mä koetin vain salata sitä että homma on lähtenyt lapasesta. Se oli noloakin.
Ja tavallisten ihmisten tavalliset hömpötykset pilaa hyvän illan töttöpäissään. Ei sitä silloin halua jutella normiasioita vaan hengata siellä maailmassaan, kahdestaan tän "rakkaansa" kanssa.
Ei narkkari/holisti arvota sitä oikeasti siten, että se miettis rakastanko perhettä tai ystävää enemmän kuin huumeita vaan se sairaus vie mukanaan.
En mä sitä uskonut ennen kun sen koin.
Pidin täysin mahdottomana että sellasta voisi käydä ainakaan minulle koska olin nähnyt se sivusta niin monesti.
Se oli siinäkin mielessä aika nöyryyttävä kokemus ja siksi kesti todella kauan ennen kuin pystyin myöntämään ittelleni että näin on tytölle vaan itellekkin käynyt vaikka "ei koskaan ei koskaan" oli päällimmäisenä aina.
Aamulla oli hetken vähän "kraappis" eikä kukaan huomannut tai tiennyt mitä olin edellisenä iltana tehnyt.
Tai reseptilääkkeet ; kun kroppa muokkautuu sietämään lääkettä (toleranssi), joutuu napsimaan sen perusmäärän ihan vain pysyäkseen toimintakykyisenä. Eli kun on ilman, on "outo" ja sen kanssa pääsee taas normiksi.lynett kirjoitti:
Njääh, mä koetin vain salata sitä että homma on lähtenyt lapasesta. Se oli noloakin.
Ja tavallisten ihmisten tavalliset hömpötykset pilaa hyvän illan töttöpäissään. Ei sitä silloin halua jutella normiasioita vaan hengata siellä maailmassaan, kahdestaan tän "rakkaansa" kanssa.
Ei narkkari/holisti arvota sitä oikeasti siten, että se miettis rakastanko perhettä tai ystävää enemmän kuin huumeita vaan se sairaus vie mukanaan.
Pidin täysin mahdottomana että sellasta voisi käydä ainakaan minulle koska olin nähnyt se sivusta niin monesti.
Se oli siinäkin mielessä aika nöyryyttävä kokemus ja siksi kesti todella kauan ennen kuin pystyin myöntämään ittelleni että näin on tytölle vaan itellekkin käynyt vaikka "ei koskaan ei koskaan" oli päällimmäisenä aina.
Aamulla oli hetken vähän "kraappis" eikä kukaan huomannut tai tiennyt mitä olin edellisenä iltana tehnyt.
Tai reseptilääkkeet ; kun kroppa muokkautuu sietämään lääkettä (toleranssi), joutuu napsimaan sen perusmäärän ihan vain pysyäkseen toimintakykyisenä. Eli kun on ilman, on "outo" ja sen kanssa pääsee taas normiksi.Ja koko pääpointti siinä "mistä tiedät kuka käyttää?", oli se, että halusin herätellä keskustelua asiasta. En kohdistaen pelkkään yksilöön vaan yleisesti.
Olen aina ollut sitä mieltä, että näistä asioista pitäisi jakaa enemmän tietoa ja näin voisi monet läheisetkin oppia paremmin tunnistamaan tällaisia ongelmia niistä pienistäkin merkeistä tai ottamaan ne vaihtoehdoksi ongelmissa.
Addikteja on kuitenkin niin tajuttomasti, että niiden sekoittaminen pelkästään rannan miehiin ei tuo koko totuutta esille.
Kukaan ei voi varmasti tietää mitä toisen suljettujen ovien takana tapahtuu kun valot sammuu. Siellä voi joku kärsiä huonosta parisuhteesta, syömishäiriöstä tai vaikka päihdeongelmasta.
Siitä oli kyse.- ilkkis75
lynett kirjoitti:
Njääh, mä koetin vain salata sitä että homma on lähtenyt lapasesta. Se oli noloakin.
Tai reseptilääkkeet ; kun kroppa muokkautuu sietämään lääkettä (toleranssi), joutuu napsimaan sen perusmäärän ihan vain pysyäkseen toimintakykyisenä. Eli kun on ilman, on "outo" ja sen kanssa pääsee taas normiksi.Niin se nyt ainakin on, että tämän maan asukkaat eivät ole kaikki narkkeja tai deekuja. Kyllä heitä sentään on vielä enemmistö, joilla ei koskaan ole ollut mitään riippuvuussuhdetta mihinkään huumaavaan aineeseen.
Olen noita "väliintuloja" sen verran nähnyt, ettei ne tyypit nissä kyllä ole sekoitettavissa selvään henkilöön. Ei edes särkkärikoukussa olevat.
Nykyisin Suomessa joutuu pirusti ruinaamaan, että saa lääkäriltä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä (päivystyksestä ei lainkaan). Jos taas niitä saa jonkin vamman seurauksena, nekin lasketaan apteekissa.....ja silloinhan kyseinen vamma on alunperin se, miksi potilas on voinut masentua.
Alle 25 vuotiaialle ei määrätä enää bentsoja, juuri riippuvuusvaaran takia. Mutta silti joku onnistuu aina onnistuu hankkimaan itselleen koukun, ja kuvittelee vielä, ettei sitä muut huomaa. - ilkkis75
ilkkis75 kirjoitti:
Niin se nyt ainakin on, että tämän maan asukkaat eivät ole kaikki narkkeja tai deekuja. Kyllä heitä sentään on vielä enemmistö, joilla ei koskaan ole ollut mitään riippuvuussuhdetta mihinkään huumaavaan aineeseen.
Olen noita "väliintuloja" sen verran nähnyt, ettei ne tyypit nissä kyllä ole sekoitettavissa selvään henkilöön. Ei edes särkkärikoukussa olevat.
Nykyisin Suomessa joutuu pirusti ruinaamaan, että saa lääkäriltä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä (päivystyksestä ei lainkaan). Jos taas niitä saa jonkin vamman seurauksena, nekin lasketaan apteekissa.....ja silloinhan kyseinen vamma on alunperin se, miksi potilas on voinut masentua.
Alle 25 vuotiaialle ei määrätä enää bentsoja, juuri riippuvuusvaaran takia. Mutta silti joku onnistuu aina onnistuu hankkimaan itselleen koukun, ja kuvittelee vielä, ettei sitä muut huomaa.Siis alle 25-vuotiaille mielenterveyspotilaille.
- - -
13+9 ei heitteillä kirjoitti:
On hyvin todennäköistä, että tämän lapsen ja nykyisen aikuisen lahjakkaan ja fiksun miehen elämän vaikeudet ovat kietoutuneet juuri varhaisessa kehityksessä tapahtuneeseen traumatisoitumiseen, joka on johtanut persoonallisuuden kehityksen vinoumaan, käytöshäiriöön, rikoksiin, huumeiden käyttöön, väkivaltaan (sekä häneen kohdistuneeseen että hänen tekemäänsä), sosiaalisiin ongelmiin (ei juuri ystäviä paitsi huumepiireissä, seurustelusuhteet kestävät alle vuoden...) yms. Ja vasta nyt lähempänä kolmeakymppiä mies saa diagnoosin: F60.8 ja sen ohella tietysti muutama muukin mielialalhäirö. Hänelle oli yritetty kyllä saada jo aiemmin apua, mutta se ei ole onnistunut. Vanhemmilla on ollut hirveä hätä.
Kuten tiedätte persoonallisuuden rakenteen terapointi ei ole riviterapeutin hommaa, varsinkin, jos ei ole tietoa, mikä on ongelma... Tiedätte varmasti, että aivot eivät hirveästi tykkää jos lapsena vedetään aineita, olkoot sitten mitä vaan. Se tn. vain pahentaa tilannetta.
Suoraan sanoen minua säälittää rakastamani ihminen, joka on sisimmässään täynnä pelkoa ja hylkäämisen tunnetta. Hän rakkaustarinamme alussa kertoi avoimesti, miltä on tuntunut ja hänellä oli hätä. Hän olisi halunnut kauheasti onnistua ja elää normaalia elämää. Mutta ei se vaan onnistunut. Ahdistus, masennus, pershäirö, entinen huume-elämä... mitä muuta
Sittemmin tietysti minusta tuli tarpeeton ja viha kohdistui minuun.
Mutta voiko kukaan oikeasti vihata tällaista ihmistä, jonka minä on sirpaleina, joka on lapsena mennyt rikki. Jos narsismi-teoriat pitävät paikkansa, sehän syntyy varhaisen vuorovaikutuksen ongelmista. Orkidealapsi olisi ehkä tarvinnyt enemmän kuin sai. Lisäksi on varmasti geneettisiä tekijöitä pelissä.Noin 25 vuotta ihmiselossa olisi se raja yhtään millekään. Oikeasti alkoholin myyntiin liittyviä ikärajoja pitäisi nostaa niitäkin. Ja tupakan.
25 vuotta, noin. Ennen sitä ei pitäisi yhtään mitään mennä sekoilemaan. (Mietin vaan, että haluaako sitä enää sen jälkeenkään alkaa millekään kokeilulinjalle, jos ei ole ennen tuota ikää mitään kokeillut.)
Tuossa iässä ihmiskehon kypsyysaste on aikalailla täysi, ja siitä alkaa se rapistuminen hiljalleen vauhdittua. ilkkis75 kirjoitti:
Siis alle 25-vuotiaille mielenterveyspotilaille.
Joo, toi lääkepolitiikka on muuttunut rajusti ja hyvä näin.
Pitäis kaivaa ihan hupia vähän tilastoa siitä paljon erilaisia kolmiopillereitä määräillään nykyään, kuinka paljon on vähentynyt. Aihe on meinaas aika tärkeä.
- Narsismi=Narkosismi
Tunnen yhden narsistisen narkomaanin, yhden narsistin jolla kova historia huumausaineiden ja lääkkeden parissa - ja kolmannen narsistisen henkilön. Jälkimmäisellä taipumusta selitellä kovin syitä miksi veti mitäkin ja missä, mutta mutta...
Juu, kyllä sieluton ihminen kuin narsisti on helposti myös narkomaani jossakin. Työssä, huumeissa, tai lääkkeissä. Yhtä kaikki, kokemusta noista löytyy. - juoppohulluja
Luonnollista, että narsistikin vetää kaikkea kurjaan oloonsa, kuten kuka tahansa tekee. Narsistilla on kaikkein kirein olo vetää teeskennellen täydellistä arkiminää ja päihteet tuo kireään näyttelemiseen hetken rentoutuksen, jolloin voi sanoa kaikille kaiken vasten kasvoja.
Päihtynyt narsisti saa aikaan dramaattisia konflikteja ja lisää vihamiehiä itselleen.
Päihtynyt narsisti ei ole koskaan hauska seuralainen vaan siinä tilanteessa jokainen näkee kuorestaan kuoriutuvan aidon narsistin.- 13+9
Narsistilla ei ole juuri oikeita ystäviä. Huumepiireissä on "ystäviä". Kaikilla happoa ja mömmöä pää täynnä. Ja voi tuntea ylimaallista yhteyttä muihin??? Paeta siis oikeaa elämää.
13+9 kirjoitti:
Narsistilla ei ole juuri oikeita ystäviä. Huumepiireissä on "ystäviä". Kaikilla happoa ja mömmöä pää täynnä. Ja voi tuntea ylimaallista yhteyttä muihin??? Paeta siis oikeaa elämää.
Huumeet ajavat ihmisen siihen, että "muu" ystäväpiiri katoaa ja huumetyypit valtaavat maailmasi. Muuten riippuvuutta ei pystyisi suojelemaan ja jatkamaan. Sitä paitsi toisilta "tavallisilta" koko totuuden salaileminen on todella vaikeaa eikä ne ymmärrä sen maailman ongelmia.
Joillekin se on jopa ollut ainoa yhteisö joka on hyväksynyt heidät koskaan siihen mennessä.
Vaikka ne eivät olekaan koskaan oikeasti ystäviäsi...- 13+9
lynett kirjoitti:
Huumeet ajavat ihmisen siihen, että "muu" ystäväpiiri katoaa ja huumetyypit valtaavat maailmasi. Muuten riippuvuutta ei pystyisi suojelemaan ja jatkamaan. Sitä paitsi toisilta "tavallisilta" koko totuuden salaileminen on todella vaikeaa eikä ne ymmärrä sen maailman ongelmia.
Joillekin se on jopa ollut ainoa yhteisö joka on hyväksynyt heidät koskaan siihen mennessä.
Vaikka ne eivät olekaan koskaan oikeasti ystäviäsi...Lynett ilmeisesti tietää.
Kerrohan, jos on satunnaiskäyttäjä ("vaarattomien" taikasieni-psykedeelejen), vaatiko sekin jatkuvaa salailua? Niihinhän ei tule fyysistä riippuvuutta.
Narsistin on kyllä varmasti vaikea kokea aitoa ystävyyttä, koska on koko ajan varuillaan, vihaa ja loukkaantuu. - ilkkis75
lynett kirjoitti:
Vaikka ne eivät olekaan koskaan oikeasti ystäviäsi...Ööö--justhan tuolla edellä väitit, ettei yhden narkkaamista muut ystävät huomaa. Miksi sitten muu kuin narkkikaverit katoaa?
Tämän mukaanhan ne elävät vain keskenään. 13+9 kirjoitti:
Lynett ilmeisesti tietää.
Kerrohan, jos on satunnaiskäyttäjä ("vaarattomien" taikasieni-psykedeelejen), vaatiko sekin jatkuvaa salailua? Niihinhän ei tule fyysistä riippuvuutta.
Narsistin on kyllä varmasti vaikea kokea aitoa ystävyyttä, koska on koko ajan varuillaan, vihaa ja loukkaantuu.No sehä riippuu siitä haluatko kertoa kavereillesi.
ilkkis75 kirjoitti:
Ööö--justhan tuolla edellä väitit, ettei yhden narkkaamista muut ystävät huomaa. Miksi sitten muu kuin narkkikaverit katoaa?
Tämän mukaanhan ne elävät vain keskenään.Kaikki eivät käytä samalla tasolla.
On viihde-ja satunnaiskäyttäjiä ja sitten esim "ammattilaisia", joiden koko maailma rakentuu sen ympärille.
Hyvin monihan vetää kaikenlaista ja käy normisti töissä eikä juuri kukaan tiedä. Heitä se ei ole "vallannut kokonaan".
Jotkut taas valitettavasti ovat alttiimpia syystä tai toisesta nimeltä X ja näin uppoavat sinne syövereihin kokonaan.
Jos satunnais -tai viihdekäyttö alkaa runsastumaan, sen salaileminen alkaa olemaan laajuudessaan todella vaikeaa ja siksi "tavikset" alkavat jäämään.- 13+9
lynett kirjoitti:
No sehä riippuu siitä haluatko kertoa kavereillesi.
Niin - siis minä en käytä - vaan exäni ja oli koukussa...
- 16+9=25
lynett kirjoitti:
Kaikki eivät käytä samalla tasolla.
On viihde-ja satunnaiskäyttäjiä ja sitten esim "ammattilaisia", joiden koko maailma rakentuu sen ympärille.
Hyvin monihan vetää kaikenlaista ja käy normisti töissä eikä juuri kukaan tiedä. Heitä se ei ole "vallannut kokonaan".
Jotkut taas valitettavasti ovat alttiimpia syystä tai toisesta nimeltä X ja näin uppoavat sinne syövereihin kokonaan.
Jos satunnais -tai viihdekäyttö alkaa runsastumaan, sen salaileminen alkaa olemaan laajuudessaan todella vaikeaa ja siksi "tavikset" alkavat jäämään."Hyvin monihan vetää kaikenlaista ja käy normisti töissä eikä juuri kukaan tiedä."
Niin suurin osa alkoholisteistakin käy töissä...
Eikä kaikilla aine riippuvuuskaan valtaa koko elämää...osalla rajoittuu vain vapaa aikaan, kunnei "muutakaan ole"...
Ilmiö on tuttu kesälomien päätyttyä, aina se riippuvuuden hallinta/putken katkaisu ei onnistu yhtä helposti kuin kostean viikonlopun jälkeen...
Eri asia on sitten...jos riippuvainen antaa periksi riippuvuudelleen...antaa sen viedä kaiken/koko elämän, mikään muu ei merkitse enää mitään...niin tottakai ihminen hakeutuu kaltaistensa seuraan...jossa kukaan ei tuomitse... 13+9 kirjoitti:
Niin - siis minä en käytä - vaan exäni ja oli koukussa...
Juu, lausemuoto oli tulkinnanvarainen.
16+9=25 kirjoitti:
"Hyvin monihan vetää kaikenlaista ja käy normisti töissä eikä juuri kukaan tiedä."
Niin suurin osa alkoholisteistakin käy töissä...
Eikä kaikilla aine riippuvuuskaan valtaa koko elämää...osalla rajoittuu vain vapaa aikaan, kunnei "muutakaan ole"...
Ilmiö on tuttu kesälomien päätyttyä, aina se riippuvuuden hallinta/putken katkaisu ei onnistu yhtä helposti kuin kostean viikonlopun jälkeen...
Eri asia on sitten...jos riippuvainen antaa periksi riippuvuudelleen...antaa sen viedä kaiken/koko elämän, mikään muu ei merkitse enää mitään...niin tottakai ihminen hakeutuu kaltaistensa seuraan...jossa kukaan ei tuomitse...Joo ja pitäis muistaa sekin, että alkoholistikaan ei tarkoita sitä että vetää ränni päällä koko ajan tai ajoittainkaan vaan voi juoda vaikka sen pari kertaa vuodessa mutta homma ei vain pysy hanskassa.
Mä luulen muuten, että aika harva päättää antaa periksi riippuvuudelle, siis mitenkään tietoisesti "haluamalla sairastua". Sairaudenkuvaan liittyy pitkä kehittymisaika (2-20 vuotta) ja ongelman kieltäminen - joten ei voi tietää mitä valitsee.
Ja kyllä, jotkut vetää tötteröt ja hötteröt välillä ihan hupia ja nauttivat siitä ilman sen kummempia ongelmia. Sellainen on yleistä "älykköjen" piireissä eikä katuojissa joka onkin ihan toinen tarina.- 1+12=28
lynett kirjoitti:
Joo ja pitäis muistaa sekin, että alkoholistikaan ei tarkoita sitä että vetää ränni päällä koko ajan tai ajoittainkaan vaan voi juoda vaikka sen pari kertaa vuodessa mutta homma ei vain pysy hanskassa.
Mä luulen muuten, että aika harva päättää antaa periksi riippuvuudelle, siis mitenkään tietoisesti "haluamalla sairastua". Sairaudenkuvaan liittyy pitkä kehittymisaika (2-20 vuotta) ja ongelman kieltäminen - joten ei voi tietää mitä valitsee.
Ja kyllä, jotkut vetää tötteröt ja hötteröt välillä ihan hupia ja nauttivat siitä ilman sen kummempia ongelmia. Sellainen on yleistä "älykköjen" piireissä eikä katuojissa joka onkin ihan toinen tarina."vaan voi juoda vaikka sen pari kertaa vuodessa mutta homma ei vain pysy hanskassa"
Joo tapasin viikonloppuna pibissa juurkin yhden tuollaisen tapauksen...avioliitto päättyi aikoinaan 80- luvulla juurkin päihdeongelmien vuoksi...
Jonka jälkeen...joi vuosia holtittomasti , näytti pultsarilta ulkoisestikin, ei käynyt töissä...mutta jollain tavalla kun ikää alkoi tulla lisää...ryhdistäytyi...käy jopa töissä...
noh...siittä huolimatta repsahtaa silloin tällöin...ja ihan sama alkkis hän on silloinkin, ei hallitse ollenkaan juomistaan...vetää viinaa kaksin käsin...heiluu ja kaatuilee...käyttäytyy samoin kuin katuoja päivinään...
kysyinkin siltä siinä kun tuli sössöttämään, että onko sulla loma...koskas sun pitää töihin...sanoi että maanantaina, tiedä sitten kykenikö siihen...
"Sairaudenkuvaan liittyy pitkä kehittymisaika (2-20 vuotta) ja ongelman kieltäminen"
Niin ent. puolisoni ei katso olevansa alkoholisti...siitäkään huolimatta että on ollut hoidossakin useastikin...hakeutuu käsittääkseni hoitoon silloin, kun juomisesta johtuen on mennyt asunto yms.
Että sillä tavoin hoitaa elämänsä ongelmia, ei varsinaisesti "sairauttaan"... 1+12=28 kirjoitti:
"vaan voi juoda vaikka sen pari kertaa vuodessa mutta homma ei vain pysy hanskassa"
Joo tapasin viikonloppuna pibissa juurkin yhden tuollaisen tapauksen...avioliitto päättyi aikoinaan 80- luvulla juurkin päihdeongelmien vuoksi...
Jonka jälkeen...joi vuosia holtittomasti , näytti pultsarilta ulkoisestikin, ei käynyt töissä...mutta jollain tavalla kun ikää alkoi tulla lisää...ryhdistäytyi...käy jopa töissä...
noh...siittä huolimatta repsahtaa silloin tällöin...ja ihan sama alkkis hän on silloinkin, ei hallitse ollenkaan juomistaan...vetää viinaa kaksin käsin...heiluu ja kaatuilee...käyttäytyy samoin kuin katuoja päivinään...
kysyinkin siltä siinä kun tuli sössöttämään, että onko sulla loma...koskas sun pitää töihin...sanoi että maanantaina, tiedä sitten kykenikö siihen...
"Sairaudenkuvaan liittyy pitkä kehittymisaika (2-20 vuotta) ja ongelman kieltäminen"
Niin ent. puolisoni ei katso olevansa alkoholisti...siitäkään huolimatta että on ollut hoidossakin useastikin...hakeutuu käsittääkseni hoitoon silloin, kun juomisesta johtuen on mennyt asunto yms.
Että sillä tavoin hoitaa elämänsä ongelmia, ei varsinaisesti "sairauttaan"...Joo. Usein noi "kertaryyppääjät" ei todellakaan tunnista ongelmaa, koska enhän mä oo juonu saakeli vuoteen mitään!
Ja sitten kun otetaan, hakataan muijat ja lapset ja kustaan tyyliin housuihin =)
Alkoholismi on etenevä sairaus, eli vaikka oisit kuinka kauan juomatta ja se on jo "puhjennut" - jatkat siitä mihin olet jäänyt vaikka aluksi kohtuukäyttö oliskin mahdollista ja tuntuu että kyllä tää tästä.
Toikin on tyypillistä ja tosi monia näkee mm asuntoloissa tuolla periaatteella. Syytellään hyvässä lykyssä vielä joitain muita tekijöitä, kuten vaikka puolisoa, siitä että näin on käynyt. Tai ihmetellään että mitä hittoa.
Se on niin kavala sairaus että se salaa itse itsensä itse kohteeltakin ;)
- mietiskelijä2
mikä on narkomania tai miten selitän sen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä422256Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2282014- 1111548
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1441281- 1151207
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1381114Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://261099- 741009
- 65963
- 70950