"sekamuotoinen" astma

tanjaibiza

hei!
minulla on ollut nyt 4kk ajan tunne,etta ahistaa, mutta se tunne tulee keuhkoputkesta, etta ikaankuin en saa vedettya henkea taysilla sisaan,pitaa valilla haukotellen vetaa henkea sisaan. myos paljon royhtailya ollut,muttei narastysta, pienia,kuivia royhtailyja. asun espanjassa pienella saarella ja taalla on todella kostea ilma. laakarit taalla sanovat,etta ahdistus johtuu kosteudesta, mutta olen asunut taalla 7vuotta ilman ongelmitta. meilla on koira, josta joudumme taman takia tietenkin luopumaan,vaikka laakarit taalla sanoivat,etta voin pitaa koiran,mutta en uskalla. minulla on epailty refluksia, astmaa ja kilpirauhasta. muuten terve olo, mutta en saa vedettya henkea sisaan ja taman takia olen joutunut jattamaan juoksu harrastuksen. kokeilen hiivatonta ruokavaliota nyt. tama ahistus jatkunut 4kk ja en ela enaa normaalisti vaan elan pelaten ,etta alkaa milloinka minua ahistaa. taalla vaan sanotaan,etta tama johtuu kosteudesta, uskon,etta tietenkin vaikuttaa,mutta ei se voi olla pelkastaan sita...astmaako, vai jotain muuta..

5

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

OIreen taustalla on epäilty refluksia, kilpirauhasta ja astmaa. Olettaisin, että näitä on tutkittu. Refluksia voidaan selvittää pH-mittauksella, gastroskopiassa,happosalpaus-lääkekokeilulla. Kilpirauhasta tutkitaan verikokeilla (kilpirauhashormonit, vasta-aineet) ja ultraäänellä. Astman tutkimuksia ovat 2 viikon pef-seuranta, spirometria ja bronkolyyttikoe sekä tarpeen mukaan histamiini/metakoliinikoe. Jos näissä ei ole löytynyt poikkeavaa voisi olla järkevää selvittää kurkunpään tilaa esim korvalääkärin toimesta peilitutkimuksella tai tähystyksellä.

• tanjaibiza

kiitos vastauksesta!

selitin vahan huonosti aikaisemmassa viestissani "vaivojani", siis minulle tehtiin spirometria ja todettiin,etta minulla on hiukan astmaa(laakari kaytti termia sekamuotoinen astma),joka johtuu allergiasta, otan siihen laajetta. kilpirauhaset myos katsottu ja arvot olivat niin rajoilla,etta syon siihenkin nyt kokeilu muodossa laaketta, ja refluksiin juuri laakarini maarasi minulle vatsaa suojaavaa laaketta. olin kaksi vuotta sitten hometyopaikassa ja sen jalkeen olen ollut "heikompi",kurkku silloin turposi paljon ja allergiat lisaantyneet. minulle tehdaan myos uudestaan allergiatestit sankypunkeista, koska olen niille todella allerginen.
      kiitos avusta :)

• tanjaibiza

ja myos pistettiin nenan kautta pieni kamera milla tahystettiin kurkkuani ja laakari totesi,etta se on vahan arsyyntynyt,mutta ei muuta. hometyopaikan jalkeen minulla on ollut ongelmia taman kurkuni kanssa ja se on aina limainen. syon nyt monia laakkeita kokeilun vuoksi astmaani,refluksiin ja kilpirauhaseen ja toivon,etta oloni paranee...

• teija.dunder

Kyseessä voi olla kaikkien edellä mainittujen vaivojen yhteissumma. Lisäksi viittaamasi allergia esim pölypunkeille voi olla lisäämässä oireita ja aiheuttaa allergisen kurkunpäätulehduksen (laryngiitin) -tyyppistä vaivaa. Nykyisistä lääkkeistäsi olettaisi oleva hyötyä ja oireiden helpottavan.

• tanjaibiza

kiitos viela kerran avusta ja nopeasta vastauksesta! ystavallista! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4732
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3212
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2959
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      80
      1710
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1490
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1294
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1019
    8. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      29
      953
    9. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      951
    10. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      105
      926
    Aihe