Ei-teisti ei usko Jumalaan

Jumala korvautuu sisäisellä Olemisen Perustalla. Raamatusta otetaan se, mikä on eettisesti oikein, muu joutaa romukoppaan. Ajatus on osittain lähtöisin Dietrich Bonnhefferilta, joka esitteli maailmalle "uskonnottoman kristillisyyden". Istuessaan natsisaksan vankilassa odottaen kuolemantuomion täytääntöönpanoa hän totesi, että meidän tulisi elää maailmassa "aivan kuin Jumalaa ei olisi olemassa".
Monasti ongelmat alkavat heti jumala-sanasta ja mm. Paul Tillich esitti, ettei sitä sanaa käytettäisi sataan vuoteen, koska vanha teistinen teologia on pilannut ja vääristänyt sanan merkityksen.

12

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hylkääKuolemanristin

miten voin ottaa yhteyden tähän OP:an?

• OP on sinun sisäinen "jumaluutesi", se löytyy kaikilta itsestä.

• Mitä logiikkaa?

Mistä syystä joku haluaa sanoa tuollaista kristillisyydeksi?

• FRFhonda

On kirkon jäseniä, jotka haluaisivat olla kirkon toiminnassa mukana, mutta eivät usko jumalaan eivätkä ihmeisiin. Eivätkä halua olla uusateistien kuivassa ilmapiirissä. Kirkon piirissä on kuitenkin kaikenlaista kivaa puuhaa. Ja onhan siellä lastenhoitoa iltapäiväkerhoineen jne. erilaisia kultuuuriharrastusryhmiä. Tai ulkomaanaputoimintaa.

• ....
        FRFhonda kirjoitti:

On kirkon jäseniä, jotka haluaisivat olla kirkon toiminnassa mukana, mutta eivät usko jumalaan eivätkä ihmeisiin. Eivätkä halua olla uusateistien kuivassa ilmapiirissä. Kirkon piirissä on kuitenkin kaikenlaista kivaa puuhaa. Ja onhan siellä lastenhoitoa iltapäiväkerhoineen jne. erilaisia kultuuuriharrastusryhmiä. Tai ulkomaanaputoimintaa.

Saahan noissa olla mukana, vaikka ei ole kristitty.

• Rhg

Minä mietin, että miksi tarvitsisimme tuota Olemisen Perustaa? Tarkoittaako sekin jotain yliluonnollista olentoa tai olemusta - joka siis löytyy jokaisesta? Emmekö voisi saman tien puhua vain yleisesti inhimillisyydestä tms.?

En ehkä ymmärrä Olemisen Perustan ideaa. Osaisiko joku sitä selventää?

• Mainittu Paul Tillich on selittänyt Olemisen Perustaa muun muassa kirjassa "Courage to be". Idean voima tulee siitä voimattomuudesta, johon muut jumaluuden lähestymistavat törmäävät ennemmin tai myöhemmin. Ahdistus, joka syntyy elämän mielettömyydestä ja tarkoituksettomuudesta ei taivu helposti muunlaisten jumaluuksien ja maailmanselitysten alle.

Olemisen Perustana oleva Jumala ei ole jokin olento olentojen joukossa, vaan olemisen ja olemattomuuden erottava voima. Siksi on turha kysyä mihin tarvitsemme tuota Olemisen Perustaa, koska kyseessä on meidän oman olemisemme aikaan saava voima. Jos jotain rohkenemme ja pystymme olemaan, vaikuttaa tuo Jumala meissä. Jos rohkenemme olla oma itsemme täysin omin jaloin, tukeutumatta mihinkään mystiseen, kuviteltuun tai reaaliseen, silloin olemme tämän voiman varassa. Joku voisi sanoa, että olemme silloin täysin omillamme.

Tämän olemisen Jumalan kautta uskonnolliset kokemukset muuttuvat merkityksellisiksi. Esimerkiksi Kristillinen anteeksiannon kokemus koetaan henkilökohtaisesti vasta kun on ensin henkilökohtaisesti koettu anteeksianto OP:n kautta. Eli kun on ensin itse annettu itselle anteeksi, niin sitten ollaan valmiit myös ulkoiselle anteeksiantamukselle (sovitukselle).

• *Faith*

"Istuessaan natsisaksan vankilassa odottaen kuolemantuomion täytääntöönpanoa hän totesi, että meidän tulisi elää maailmassa "aivan kuin Jumalaa ei olisi olemassa"."

:D :D :D

Sorry, mutta taisin saada päivän parhaat naurut ...

Eikös Bonnheffer nimenomaan elänyt "aivan kuin Jumalaa ei olisi olemassa", ja juuri se oli johtanut siihen, että hän istui "vankilassa odottaen kuolemantuomion täytääntöönpanoa"?!?

• Puupää-91

8-( Mä en tajuu! Selittäkää pöhkölle, mikä tossa oli hauskaa.

• Puupää-91 kirjoitti:

8-( Mä en tajuu! Selittäkää pöhkölle, mikä tossa oli hauskaa.

En minäkään tajua. Bonhoeffer oli yksi natsien vastaisen Tunnustuskirkon perustajajäsenistä. Hän arvosteli julkisesti natsien Führer-kulttia jo 1933, pari päivää sen jälkeen kun Hitler oli nimitetty valtakunnankansleriksi. Uskonsa takia Bonhoeffer siellä vankilassa istui.

Tunnustuskirkkoon muuten kuului myös raamatuntutkija Rudolf Bultmann, joka on kaikkien raamattufundamentalistien vihollinen numero yksi.

• wqwwa
        itse_murhaaja kirjoitti:

En minäkään tajua. Bonhoeffer oli yksi natsien vastaisen Tunnustuskirkon perustajajäsenistä. Hän arvosteli julkisesti natsien Führer-kulttia jo 1933, pari päivää sen jälkeen kun Hitler oli nimitetty valtakunnankansleriksi. Uskonsa takia Bonhoeffer siellä vankilassa istui.

Tunnustuskirkkoon muuten kuului myös raamatuntutkija Rudolf Bultmann, joka on kaikkien raamattufundamentalistien vihollinen numero yksi.

Minäkin ihmettelin että mitä nauramista tuossa on, mutta sitten ajattelin että ehkä tuo Bonnheffer on eri tyyppi kuin Bonhoeffer. Kaipa siellä natsien vankiloissa vankeja piisasi.
        Eiks tuo Bonhoeffer kirjoittanut siellä vankilassa virren "Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan..." sanat.

• *Faith*
        itse_murhaaja kirjoitti:

"Uskonsa takia Bonhoeffer siellä vankilassa istui."

Ai, minä luulin, että kyseessä oli joku sotarikollinen. En voinut kuvitellakaan, että joku teologi olisi sanonut jotain tuollaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      5168
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      374
      1879
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      1639
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1619
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      260
      1219
    6. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1043
    7. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      1014
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      775
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      766
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      729
    Aihe