Asiatietoa perisynnistä - wiki

sumeri

Perisynti on kristinuskoon liittyvä käsite, jolla tarkoitetaan ihmisen olotilaa niin sanotun syntiinlankeemuksen jälkeen, erossa kristinuskon Jumalasta.

Raamatun alkukertomusten mukaan Aadam ja Eeva rikkoivat Jumalan käskyä vastaan, ja rangaistuksena heidän päälleen lankesi kuolema.

Käsite syntiinlankeemus ei sinänsä esiinny Raamatussa, vaan perisyntioppi pohjautuu pitkälti Paavalin kirjeisiin roomalaisille ja efesolaisille sekä Psalmeihin. Tärkeimpänä raamatullisena lähtökohtana perisyntiopille pidetään Roomalaiskirjeen 5. luvun jaetta 12

"Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä."

17

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumeri

      Alkukirkko

      Kirkkoisä Augustinus kannatti perisyntioppia, ja protestanttikirkkojen perisyntioppi on alun perin häneltä peräisin. Augustinuksen mukaan Aadam oli syntiin langetessaan kadottanut sen vapauden, jonka hän oli luomisessa saanut, ja joutunut synnin ja kuoleman valtaan. Tämän perisynnin seurauksena puuttuu ihmiseltä syntymästään saakka sekä tahto että kyky hyvään, hän on kuollut synnissä.

      Augustinus oli predestinaatio- eli ennaltamääräämisopin kannattaja.

      Brittiläisestä munkista Pelagiuksesta alkunsa saaneen niin sanotun pelagiolaisen näkemyksen mukaan ihminen syntyy yhtä viattomana kuin Aadam, ihmisen tahto on täysin vapaa, ihmisellä on kyky ja tahto tehdä valintoja, joko hyvän puolesta tai vastaan. Jokaisella ihmisellä on kykyä omin voimin nousta synnistä, jos hän on langennut, sekä elää Jumalan tahdon mukaan. ”Luonnon on Jumala tehnyt, että se voi, jos se tahtoo, välttää syntiä".

      Semipelogiolaisuus myöntää perisynnin ja armon välttämättömyyden, mutta väittää ettei inhimillistä vapautta ole kokonaan menetetty, se on vain heikentynyt synnin kautta. Semipelagiolaisuus opettaa ihmisen ottavan ensimmäisen askeleen pelastuksen tiellä ja Jumalan armon tulevan sitten myötävaikuttamaan ja auttamaan.

      Synergistinen käsitys jättää Jumalalle aloiteoikeuden ihmisen kääntymisessä, jota seuraa ihmisen osoittama aktiivisuus. Synergistinen käsitys näkee ihmisen vapaan päätöksen kääntyä Jumalan puoleen, Jumalan työnä ihmisessä.

      Kirkko hylkäsi pelagiolaiset ja semipelogiolaiset näkemykset harhaoppisina, valiten Augustinuksen näkemyksen, mutta hyläten hänen opetuksensa ennaltamäärämisestä.

      • sumeri

        Katolinen kirkko
        Katolinen kirkko opettaa ihmisellä olevan vapaan tahdon, ihmisellä on kyky tehdä parannus synneistään, joka katolisen tavan mukaan alkaa katumuksesta ja siitä seuraa rippi, jossa kaikki tehdyt synnit luetellaan ja lopuksi tapahtuu syntien sovittaminen. Syntien sovittaminen tapahtuu tekojen kautta, viisinkertaisia herran rukouksia, paastoja, almujen antamista, hyviä töitä jne.

        Luterilaisen näkemyksen mukaan katoliset parannuksen tekemisessä luottavat omiin töihinsä.


        Ortodoksinen kirkko
        Ortodoksinen kirkko ja muu itäinen kristikunta pitää perisyntiä ihmiskunnan langenneena olotilana, joka on Aadamin lankeemuksen seurausta. Aadamin syyllisyyden ei kuitenkaan katsota periytyvän hänen jälkeläisilleen. Ihmisen katsotaan olevan luonnoltaan osittain turmeltunut mutta periaatteessa vapaa valitsemaan pahan ja hyvän välillä.

        Ortodoksinen kirkko opettaa, että perisynnin jälkeen Jumalan kuva ihmisessä tosin on himmentynyt ja heikontunut, mutta kuitenkin niin säilynyt, että ihminen sen jälkeenkin voi tehdä hyvää ja tulla Jumalan armon avulla pelastetuksi.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Katolinen kirkko
        Katolinen kirkko opettaa ihmisellä olevan vapaan tahdon, ihmisellä on kyky tehdä parannus synneistään, joka katolisen tavan mukaan alkaa katumuksesta ja siitä seuraa rippi, jossa kaikki tehdyt synnit luetellaan ja lopuksi tapahtuu syntien sovittaminen. Syntien sovittaminen tapahtuu tekojen kautta, viisinkertaisia herran rukouksia, paastoja, almujen antamista, hyviä töitä jne.

        Luterilaisen näkemyksen mukaan katoliset parannuksen tekemisessä luottavat omiin töihinsä.


        Ortodoksinen kirkko
        Ortodoksinen kirkko ja muu itäinen kristikunta pitää perisyntiä ihmiskunnan langenneena olotilana, joka on Aadamin lankeemuksen seurausta. Aadamin syyllisyyden ei kuitenkaan katsota periytyvän hänen jälkeläisilleen. Ihmisen katsotaan olevan luonnoltaan osittain turmeltunut mutta periaatteessa vapaa valitsemaan pahan ja hyvän välillä.

        Ortodoksinen kirkko opettaa, että perisynnin jälkeen Jumalan kuva ihmisessä tosin on himmentynyt ja heikontunut, mutta kuitenkin niin säilynyt, että ihminen sen jälkeenkin voi tehdä hyvää ja tulla Jumalan armon avulla pelastetuksi.

        Protestanttiset kirkot

        Protestanttisessa teologiassa perisynti katsotaan aktuaaliseksi synniksi, ei pelkäksi asiantilaksi, ja protestanttisen teologian mukaan jokainen ihminen syntyy perisynnin turmelemana ja oletusarvoisesti kadotettuna (eli jokaisen ihmisen oletusarvoinen kohtalo on kuoltuaan joutua Helvettiin).

        Luterilainen teologia painottaa täydellistä ihmisen tahdon vapauden puutetta hengellisissä asioissa syntiinlankeemuksen jälkeen. Luterilainen oppi ymmärtää kääntymisen olevan kokonaan Jumalan työtä. Armo ei kuitenkaan vaikuta vastustamattomasti, sen vuoksi kääntymättömyys on ihmisen oma syy.

        Luterilaisen kirkon virallinen kanta löytyy Yksimielisyyden ohjeesta.

        Smalkaldin julistus julistaa perisynnistä näin: ”Tämä perisynti on niin syvä ja kauhea luonnon turmio, ettei sitä yhdenkään ihmisen järki voi ymmärtää, vaan on se tunnettava ja uskottava raamatun ilmoituksesta, Psalm. 51:7. Rom. 5:12 ja seur. 2 Mos. 33:3. 1 Mos 3:7 ja seur."

        Kalvinistisen perisyntikäsityksen mukaan jokainen ihminen on automaattisesti Jumalan vihollinen, ja perisynnin ansiosta Jumala vihaa koko ihmiskuntaa, paitsi niitä, jotka hän on kaikkivaltiudessaan predestinoinut eli ennaltamäärännyt pelastukseen. Kalvinismiin kuuluu lisäksi partikularismi: perisynti on anteeksiantamaton kaikkien muiden kuin pelastukseen predestinoitujen osalta, eikä Kristuksen sovitustyö koske heitä


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Protestanttiset kirkot

        Protestanttisessa teologiassa perisynti katsotaan aktuaaliseksi synniksi, ei pelkäksi asiantilaksi, ja protestanttisen teologian mukaan jokainen ihminen syntyy perisynnin turmelemana ja oletusarvoisesti kadotettuna (eli jokaisen ihmisen oletusarvoinen kohtalo on kuoltuaan joutua Helvettiin).

        Luterilainen teologia painottaa täydellistä ihmisen tahdon vapauden puutetta hengellisissä asioissa syntiinlankeemuksen jälkeen. Luterilainen oppi ymmärtää kääntymisen olevan kokonaan Jumalan työtä. Armo ei kuitenkaan vaikuta vastustamattomasti, sen vuoksi kääntymättömyys on ihmisen oma syy.

        Luterilaisen kirkon virallinen kanta löytyy Yksimielisyyden ohjeesta.

        Smalkaldin julistus julistaa perisynnistä näin: ”Tämä perisynti on niin syvä ja kauhea luonnon turmio, ettei sitä yhdenkään ihmisen järki voi ymmärtää, vaan on se tunnettava ja uskottava raamatun ilmoituksesta, Psalm. 51:7. Rom. 5:12 ja seur. 2 Mos. 33:3. 1 Mos 3:7 ja seur."

        Kalvinistisen perisyntikäsityksen mukaan jokainen ihminen on automaattisesti Jumalan vihollinen, ja perisynnin ansiosta Jumala vihaa koko ihmiskuntaa, paitsi niitä, jotka hän on kaikkivaltiudessaan predestinoinut eli ennaltamäärännyt pelastukseen. Kalvinismiin kuuluu lisäksi partikularismi: perisynti on anteeksiantamaton kaikkien muiden kuin pelastukseen predestinoitujen osalta, eikä Kristuksen sovitustyö koske heitä

        LUE KOKO ARTIKKELI LÄHDEVIITTAUKSINEEN

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Perisynti


      • sumeri kirjoitti:

        LUE KOKO ARTIKKELI LÄHDEVIITTAUKSINEEN

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Perisynti

        Pikaisen silmäilyn perusteella voidaan sanoa, että koko homma on tehty arpomalla yksi, risti, kaksi. Ei siis kiivaudelle perusteita. Mutta jokainen saa kantaa sellaista perimää, kun haluaa, mikä minä olen sanomaan, ettei syntisen identiteetti sovi kristitylle.

        Sehän häpäisee ristintyön!


      • saarelma
        vihne kirjoitti:

        Pikaisen silmäilyn perusteella voidaan sanoa, että koko homma on tehty arpomalla yksi, risti, kaksi. Ei siis kiivaudelle perusteita. Mutta jokainen saa kantaa sellaista perimää, kun haluaa, mikä minä olen sanomaan, ettei syntisen identiteetti sovi kristitylle.

        Sehän häpäisee ristintyön!

        Armahdetun syntisen identiteetti. ARMAHDETUN. Siis armahdetun syntisen identiteetti!

        Onko sinulle vihne vielä epäselvää se, että syntinen on pyhä ja väärä on vanhurskas? Että kannamme syntiturmellusta hautaan asti. Se kulkee mukana vaikka emme tahdo. Ja sieltä nousevat kristityn vaivoiksi monet viettelykset kuten viha, vaino, pilkka, halut ja himot.

        Varmaan olet joskus kuullut, että nämä kolme ovat kristitynkin kiusana: per.kele, maailma ja oma liha?

        Jos ei näitä tunne itsessään, on kuollut.


      • suolaasekaan
        saarelma kirjoitti:

        Armahdetun syntisen identiteetti. ARMAHDETUN. Siis armahdetun syntisen identiteetti!

        Onko sinulle vihne vielä epäselvää se, että syntinen on pyhä ja väärä on vanhurskas? Että kannamme syntiturmellusta hautaan asti. Se kulkee mukana vaikka emme tahdo. Ja sieltä nousevat kristityn vaivoiksi monet viettelykset kuten viha, vaino, pilkka, halut ja himot.

        Varmaan olet joskus kuullut, että nämä kolme ovat kristitynkin kiusana: per.kele, maailma ja oma liha?

        Jos ei näitä tunne itsessään, on kuollut.

        sitten on vielä neljäs se pahin kiusa joka vei Jeesuksenkin ristille !

        muotojumaliset fariseukset joilla on iso korkea kirkko johon nojaavat. selkä homeessa.

        ne joiden tunnoilla on miljoonien Nasaretilaisen lahkon ihmisten veri.


      • teu.
        saarelma kirjoitti:

        Armahdetun syntisen identiteetti. ARMAHDETUN. Siis armahdetun syntisen identiteetti!

        Onko sinulle vihne vielä epäselvää se, että syntinen on pyhä ja väärä on vanhurskas? Että kannamme syntiturmellusta hautaan asti. Se kulkee mukana vaikka emme tahdo. Ja sieltä nousevat kristityn vaivoiksi monet viettelykset kuten viha, vaino, pilkka, halut ja himot.

        Varmaan olet joskus kuullut, että nämä kolme ovat kristitynkin kiusana: per.kele, maailma ja oma liha?

        Jos ei näitä tunne itsessään, on kuollut.

        Nuo kolme ,,per ke le maailma ja omaliha , ovat niitä samoja kuin on,
        pahan kolminaisuuden osat,, saa ta na paha ja omaliha ,, näitä sielun-
        vihollinen tarjoaa omina voimina ,mutta monin laisin tavoin niin hienoksi
        asetettuna , että moni alkaa harrastamaan tämän tyyppistä ..

        Kun Pyhä kolminaisuus on ""ISÄ, POIKA JA PYHÄHENKI "" Joka ei sitä täydellisenä pidä , hän tulee epäilemättä iankaikkisesti kadotetuksi . Näin tämä nyt on oikea ja kunniallinen usko, että me Yhdessä Jumalan kolminaisuudessa ja kolminaisuutta
        yhdessä Jumaluudessa kunnioitamme.
        Ei kuitenkaan sekoittaen persoonia.. Eikä eroittaen jumalallisia olentoja .

        Mutta Isä ja Poika ja Pyhä Henki ovat sama Jumala , yhden vetainen kunniassa , yhdenvertainen iankaikkisessa majesteetissa.


        Pyhä Henki on Isästä ja Pojasta , ei tehty ,eikä luotu , eikä syntynyt , vaan
        heistä lähtöisin .Ja käy ulos ja sisään , Isästä ja Pojasta ..

        Tässä kolminaisuudessa , ei ole yksikään persoona ollut ennen eikä jälkeen
        toistaan, eikä yksikään ole suurempi eikä vähäisempi , vaan kaikki ovat
        kolme peroonaa ovat yhden kaltaiset ..


      • Κέρβερος
        sumeri kirjoitti:

        Protestanttiset kirkot

        Protestanttisessa teologiassa perisynti katsotaan aktuaaliseksi synniksi, ei pelkäksi asiantilaksi, ja protestanttisen teologian mukaan jokainen ihminen syntyy perisynnin turmelemana ja oletusarvoisesti kadotettuna (eli jokaisen ihmisen oletusarvoinen kohtalo on kuoltuaan joutua Helvettiin).

        Luterilainen teologia painottaa täydellistä ihmisen tahdon vapauden puutetta hengellisissä asioissa syntiinlankeemuksen jälkeen. Luterilainen oppi ymmärtää kääntymisen olevan kokonaan Jumalan työtä. Armo ei kuitenkaan vaikuta vastustamattomasti, sen vuoksi kääntymättömyys on ihmisen oma syy.

        Luterilaisen kirkon virallinen kanta löytyy Yksimielisyyden ohjeesta.

        Smalkaldin julistus julistaa perisynnistä näin: ”Tämä perisynti on niin syvä ja kauhea luonnon turmio, ettei sitä yhdenkään ihmisen järki voi ymmärtää, vaan on se tunnettava ja uskottava raamatun ilmoituksesta, Psalm. 51:7. Rom. 5:12 ja seur. 2 Mos. 33:3. 1 Mos 3:7 ja seur."

        Kalvinistisen perisyntikäsityksen mukaan jokainen ihminen on automaattisesti Jumalan vihollinen, ja perisynnin ansiosta Jumala vihaa koko ihmiskuntaa, paitsi niitä, jotka hän on kaikkivaltiudessaan predestinoinut eli ennaltamäärännyt pelastukseen. Kalvinismiin kuuluu lisäksi partikularismi: perisynti on anteeksiantamaton kaikkien muiden kuin pelastukseen predestinoitujen osalta, eikä Kristuksen sovitustyö koske heitä

        Uskon asioissa tuntuisi agnostiselle olevan helpompi ymmärtää kieltolauseita.
        Negatiivaa:
        1) ei fatalismia (selittelyä)
        2 ja 3) pelagiolaisuus suljetaan pois yksim.ohjeissa.
        4) itseensä vaikuttamisen vaikeus jotain "henkeä" avuksi käyttäen
        5) pysyvyys polulla
        6) enthusiastit, oman ymmärryksen käyttö eikä sakramenttien
        7) hmm... sivistyssanoja kovasti....
        8-9) hengen tarttumisesta
        "...Ennen ihmisen kääntymystä on siis olemassa vain kaksi vaikuttavaa syytä, Pyhä Henki ja Jumalan sana. Sana on Pyhän Hengen väline, jota käyttäen hän saa aikaan kääntymyksen. Ihmisen on kuunneltava sitä sanaa, mutta hän ei voi ottaa sitä uskossa vastaan omin voimin vaan ainoastaan Jumalan, Pyhän Hengen, armon vaikutuksesta...."

        Kyllä nämä uskontosuuntaa selventävät, mutta siihen se sitten jääkin.
        Miten on edes mahdollista, että törkeän vanha ex-tapaluterilainen ei ollut ikinä ennen tällaista Liber concordiae:ta tiennut olevan olemassakaan?
        Tutkimattomia ovat uskontojen tiet ainakin 101% tapakristityiltä.
        Pakko oli minunkin vieraantua uskonnosta, ennenkuin tällaisia opin.


    • Noista selityksistä päätellen suurin osa täällä on kalvinisteja? Vai kuinka eroatte kalvinisteista?

    • Totuus ei pala

      1. Moos. 2:25 Ja he olivat molemmat, mies ja hänen vaimonsa, alasti eivätkä hävenneet toisiansa.

      1. Moos. 3:2 Niin vaimo vastasi käärmeelle: "Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa,
      1. Moos. 3:3 mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi.'"

      Syntiinlankeemuksesta ei puhu siis vain Paavali Raamatussa. Se kerrotaan selkokielellä jo ensimmäisessä Mooseksen kirjassa. Eikä tarvita paljoa älyä, voidakseen tunnistaa syntiinlankeemuksen seuraukset omassa kehossaan ja kaikissa muissakin ihmisissä.

      • Syntiinlankeemuksesta raamattu puhuu, mutta ei sanallakaan perisynnistä. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa. On hullua väittää, että vauvat, jotka Jumala on luonut, syntyvät per.keleen lapsiksi. Koko ajatus sotii hyvää ja rakastavaa Jumalaa vastaan.

        Ongelma juontaa siitä, että valtionkirkkoihin piti pakottamalla saada veronmaksajat. Otettiin käyttöön 300-400 lukujen vaihteessa vauvakaste ja aikaisempana käytäntönä ollut uskoon tulleiden täydessä ymmärryksessä olevien kaste kriminalisoitiin kuolemanrangaistuksen uhalla. Tämän tunnustaa myös LLL, vaikka pitikin parempana vanhempien rauhoittamiseksi kastattaa vauvoja kuin että vanhemmat eläisivät kastamattoman vauvan kanssa siinä pelossa, että vauva kuuluu ilman kastetta per.keleen omistukseen.

        Ongelman alkujuuri kristittyjen puolelta on tuon väärän kastekäsityksen omaksuminen. Nuo pelokkaat vanhemmat olivat uskoneet todeksi Augustinuksen keksimän opin vauvan kadottavasta perisynnistä. Katolinen kirkko lienee vieläkin kannattaa tuota oppia. Lutherin probleema asian suhteen oli se, että jos hän olisi luterilaisessa kirkossa palauttanut alkuperäisen kastekäytännön, ei olisi kirkosta voinut tulla valtionkirkkoa eikä kirkollisveron maksajat olisi riittäneet. Siinä tapahtui Lutherilta lihallinen, sananvastainen valinta. Seurauksenaan LLL:n kuvaamat kirkonkirjoilla olevat nimikristityt, joilla on LLL:n sanojen mukaan usko vain peruukeissaan.

        Ongelmaa ei olisi siis syntynyt jos kaste olisi ymmärretty oikein. Sillä raamatun mukaan kasteessa ei kukaan saa uskoa eli uudestisynny. Uudestisyntyminen tapahtuu aina sanasta ja Pyhästä Hengestä. Näin yksikään ihminen ei pysty liittämään Jumalan lasten joukkoon ketään ihmistä, vaan sen tekee AINA yksin Jumala itse. Siksi opetus vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen eroista ja erillisyydestä pitäisi tulla kaikkien uskoa tunnustavien tietoon ja opittavaksi.


    • sumeri.

      Wikipedia antaa lyhyesti asiatietoa perisynnistä.

      Saara antaa täysin virheellistä tietoa kirkon historiasta, Täytyy tutkia, onko tässäkin lähteenä pyhä Petri.

      Vapaat suunnat eivät siedä sitä, että Jeesus Kristus voitti Rooman valtakunnan sisältäkäsin ja pilkkaavat Herramme riemuvoittoa tällä tavoin s.aatanallisin säkein.

      Asiatietona vain tähän sen enempää puuttumatta, että keisari Konstantinus Suuri kääntyi pakanuudesta Kristuksen omaksi erityisesti äitinsä Helenan vaikutuksesta.

      Mutta tuon ajan kastekäsityksen mukaan hän ei mennytkään kasteelle, vaan odotti kuolinvuoteelle asti - että kaikki synnit tulisivat varmasti pestyä pois.

      Saaran teksti on siis täysin harhauttavaa.

      Kirkkoisä Augustinus on jyrkän perisyntiopin isä, se on totta. Mutta nykyään edes roomalais-katolinen kirkko ei edusta hänen näkemyksiään!

      Miksi tällaista valhetta pitää tänne änkeä?

      Mikä on tavoitteesi - saada ihmiset uudelleen kasteelle, vai todistaa, että heidän kasteensa ei merkitse Jumalan silmissä mitään.

      Vaikka Jumala on sen itse määrännyt ja toimittanut ja siihen suuret lupaukset liittänyt!

      Voi pyhä Petri Paavolainen sentään tätä pimeyttä!

      • saarelma

        Siinä hän sotii kaikkivaltiasta Jumalaa vastaan.

        Perisynti tai periturmellus on näkyvissä joka puolella maailmassa. Eikä vain siellä, vaan kulkee uskovankin matkassa koko elämän ajan. Jos näin ei olisi, Kristuksen kirkko olisi vielä yhdessä eikä hajaantuneena eri kirkkokuntiin ja seurakuntiin. Näkyyhän se täälläkin uskovien riitelynä.


      • Perisynti on selvä
        saarelma kirjoitti:

        Siinä hän sotii kaikkivaltiasta Jumalaa vastaan.

        Perisynti tai periturmellus on näkyvissä joka puolella maailmassa. Eikä vain siellä, vaan kulkee uskovankin matkassa koko elämän ajan. Jos näin ei olisi, Kristuksen kirkko olisi vielä yhdessä eikä hajaantuneena eri kirkkokuntiin ja seurakuntiin. Näkyyhän se täälläkin uskovien riitelynä.

        Olen vakuuttunut siitä, että täällä eivät riitele uskovat, sen sijaan ne jotka eivät totuutta usko, he tuovat valhetta totuuden tilalle.


    • Sumeri.

      Minun täytyy nyt ottaa toinen asenne tätä nimimerkkiä kohtaan. Varoitan edelleen henkisesti ja hengellisesti epäterveistä viesteistään ja sanon, että en muista milloin olen tällaista valheellisuutta ja oman itsen tuntemuksen puutetta nähnyt, jos koskaan. Mutta ilmeisesti kyseessä on syvempi henk koht ongelma, jonka hoitamiseen täysin julkinen s24 foorumi ei ole paras paikka.

      • Jätämme Jeesukselle

        Sumeri.2.5.2013 22:32

        Näin se on. Raskasta on ollut seurata hänen taisteluaan tuulimyllyjä vastaan. En ole aikoihin lukenut montaakaan riviä hänen visteistään, kun huomasin niissä terveydelle vaarallisen saundin.

        Empaattisena ihmisenä kärsin, kun näen miten paha olo tutulla lähimmäiselläni on. Auttaakaan en voi, Viestilinja on täysin poikki. Nyt kristinuskon vastaiset opit ovat erittäin voimakkaina hänen visteissään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

      Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      6338
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

      HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      377
      1936
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1664
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

      Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1639
    5. Kimmo Kiljunen

      "Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      284
      1343
    6. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      65
      1069
    7. Herätät kyllä

      Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1043
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      61
      789
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

      Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      776
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

      Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      739
    Aihe