Hävettääkö olla vanha ?

Matti-Pappa

Kerro rehellinen mielipiteesi ,rauhallisesti, ilman aloittajan kimppuunhyökkäämistä.

182

1246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~~~~~~~~~~~~

      Mitä häpeämistä ikääntymisessä on, se tulee jokaisen kohdalle vuoren varmasti.

      • tiituli52

        Juuri niin,,,nuoruus ei ole ikuista...hyväksykää vaan vanheneminen ja siihen liittyvät asiat,niin on parempi elää ja suvaitsevaisuutta lisää


      • Ei kaikille ... kuolema niittää myös nuoria


    • reppurriika

      Täytin vasta äskettäin 57 vuotta. Jos eläisin isäni vuosiin niin enää olisi jäljellä puolitoista vuotta. Kun isäni lähti 58-vuotiaana 24 vuotta sitten niin tuntui, että olihan hän jo ikämies. Elämänsä lapsuudesta asti kovaa työtä raatanut ja se näkyi myös profiilissa.
      Monet pitävät meikäläistä paljon ikäistäni nuorempana: olen pieni siro sirpukka ja en osaa pukeutua ja käyttäytyä tätimäisen arvokkasti. Kun ei ole lapsia ja jälkikasvau niin omaa iän kulumista ei vain huomaa. Toisinaan pysähtyy ihan miettimään kun lapsuuteni silloiset nuoretkin keski-ikäiset ovat ja miltei kaikki kuolleet.
      Tässä iässä ei enää lähde lenkille motivaationa että kun laihtuisi ja tulisi nätimmäksi. Mielessä on enemmän vain että kun vielä ikäisekseni hyvä kunto ja terveys säilyisi. Ihan rehellisesti sanoen - ei hävetä tippaakaan olla vanha, mitä kieltämättä parikymmpisten mielessä olen. Ja kun en sielultani koe itsekkään olevani vanha enkä keski-ikäinenkään. Enemmän tuntee ikävän ja nostalkian ajatuksia muistellessa nuoruutta ja kuluneita vuosikymmeniä. Se kai onkin itselläni se varmin vanhenemisen merkki, että ajtukset vierailevat hyvin usein noissa menneissä muistoissa. Ei ole enää niinkään mielessä, mitä sitten isona tekisin. Olen tyytyväinen ja kiitollinen eltyistä vuosista.

      • -.---

        Tätimäisen arvokkuus on naurettava määre.


      • ..?
        -.--- kirjoitti:

        Tätimäisen arvokkuus on naurettava määre.

        Minä olen mielelläni tätimäisen arvokas. Nuorekkuus ei minulta suju varsinkaan vaatteiden osalta. Olemme yksilöitä.


    • meeriamanda

      En voi tietää, tarttee odottaa kun ja jos vanhuuteen asti elän, kerron sitte :))

    • ikää karttuu

      Ei hävetä.

    • elämä loppuu -

      Vanuus ei hävetä, elämä on eletty kaiken olen saanu mitä olen ahalunnukki,
      puoliso nukuu ijäistä unta, joten itsekki toivon jo pääseväni hänen viereen nukkumaan
      olen väsyny yksin jatkamaan elämää näin vanhana ilman tarkotusta,

      tässä rakkaalleni,

      http://www.youtube.com/watch?v=V7UcdhMdWts

    • Kuten Ansa Ikonen kerran kertoi, on V-mäistä vanhentua.
      Olen Ansan kanssa samaa mieltä, mutta aihetta ei ole häpeään.
      Itse ansaittu eläke juoksee, eläke joka on ansaittu vienti-yrityksessä, joka tuo Suomelle rahaa.
      Terveehkö, joskus turhankin vilkkaalla päällä varustettu.
      Niinpä, taas yksi vanhuuden-mollaus-aloitus.

      Jos häpeä noin paljon kiinnostaa, pitäisi kysyä:
      Hävettääkö sinua olla nuorekkanpi kuin vanhempasi ovat/olivat?
      Vai onko kivaa, kun on erilainen vanhempi ja arkuissa on valinnnan-varaa.
      H.

    • bessie*

      I t s e k r i t i i k k i, ä l l i, h y v ä t i l a n n e- j a t y y l i t a j u,
      m u k a v u u d e n h a l u, i t s e v a r m u u s j a - i r o n i a .
      M m. n ä m ä o m i n a i s u u t e n i a i h e u t t a v a t s e n, e t t e n o l e
      k i i n n o s t u n u t h a k e u t u m a a n t i l a n t e i s i i n, j o i s s a o l i s i
      e d e s t e o r e e t t i n e n m a h d o l l i s u u s j o u t u a h ä p e ä m ä ä n
      i k ä ä n s ä.

      K ä y t ä n n ö s s ä a j a t u s k i n, e t t ä k o s k a a n i k ä ä n i ( t a i
      m i t ä ä n m u u t a k a a n o m i n a i s u u t t a n i ) h ä p e ä i s i n, o n
      a i v a n m a h d o t o n.

      S i t ä t a a s e n p i d ä o l l e n k a a n m a h d o t t o m a n a ( v a a n
      e r i t t ä i n t o d e n n ä k ö i s e n ä ), e t t e t k ö
      s i n ä, M a t t i - P a p p a, p y s t y i s i t ä y s i n i l m a n h ä p e ä n
      t u n n e t t a k e r t o m a a n m o n t a k i n s y y t ä s i i h e n, m i k s i
      m i n u n p i t ä i s i h ä v e t ä ?

      • "bessie*"

        Fonttia lukuun-ottamatta, kirjoitus-tyylin omistaa nimimerkki tiinaex... :)

        H.


      • miinamix
        hunksz kirjoitti:

        "bessie*"

        Fonttia lukuun-ottamatta, kirjoitus-tyylin omistaa nimimerkki tiinaex... :)

        H.

        tiinaex ei käytä pilkkuja eikä pisteitä


      • miinamix kirjoitti:

        tiinaex ei käytä pilkkuja eikä pisteitä

        "miinamix"

        Noh, rakas ystäväni bessie ei ehkä ihan kaikkea muistanut, hän kun on sellainen höpöstelijä.. :)

        H.


      • miinamix
        hunksz kirjoitti:

        "miinamix"

        Noh, rakas ystäväni bessie ei ehkä ihan kaikkea muistanut, hän kun on sellainen höpöstelijä.. :)

        H.

        Kaikki höpöstelijäthän sun rakkaita ystäviäsi on.


      • bessie*
        hunksz kirjoitti:

        "bessie*"

        Fonttia lukuun-ottamatta, kirjoitus-tyylin omistaa nimimerkki tiinaex... :)

        H.

        No niin no niin, rauhallisesti vain.

        Ei täällä kukaan mitään tyylejä tai murteita tai sanoja/sanontoja omista.

        Fontti on se mikä on tarjolla (ilman erityistä viitsimistä).

        Otsikkoa lukuun ottamatta koko aloitus on ohjeistusta siitä, miten tulisi kirjoittaa.
        Noudatin ohjetta, siinä kaikki. Kirjoitin r a u h a l l i s e s t i, lyöden joka kirjaimen väliin yhden välilyönnin ja sanojen väliin kaksi tai välillä kolmekin välilyöntiä.
        Yleensähän kirjoitan hyvin nopeasti suunnilleenn kymmensormijärjestelmällä, ajatukset ja sormet melkein samassa vauhdissa, ja se ei toimi jos yritän trauhallisemmin.
        Yritin siis välilyöntien avulla kirjoittaa rauhallisesti, mutta tämä ei näköjään toiminut noiden sanojen välissä olleiden välilyöntien osalta, vaan kaikki meni pötköön. Se näkyi vasta kun olin lähettänyt viestin.

        Sorry, ei ollut tarkoitus, en missään tapauksessa halua t a h a l l a n i kirjoittaa tekstiä, jonka lukeminen on työlästä ja epämukavaa.


      • eipä muuta

        surkeeta, ku ei sanat erottunu pitkästä kirjain jonosta, vaan koko teksti oli pelkkää kirain pötköä, jotenkuten sai jonkin käsityksen tekstistäsi, olisit lyöny kaksi välilyöntia aina sanan väliin olisi lukiaja ollu helpompi erottaa erilliset sant pötköstä,
        tämä ei ole moite, eikä arvostelu, vaan toivomus, lukijan helpotukseksi,

        bessie yleensä kirjoittaa hyvin , mutta nyt hänellä oli jokin poikkeus tekstin ulkonäön osalla.


      • bessie*
        eipä muuta kirjoitti:

        surkeeta, ku ei sanat erottunu pitkästä kirjain jonosta, vaan koko teksti oli pelkkää kirain pötköä, jotenkuten sai jonkin käsityksen tekstistäsi, olisit lyöny kaksi välilyöntia aina sanan väliin olisi lukiaja ollu helpompi erottaa erilliset sant pötköstä,
        tämä ei ole moite, eikä arvostelu, vaan toivomus, lukijan helpotukseksi,

        bessie yleensä kirjoittaa hyvin , mutta nyt hänellä oli jokin poikkeus tekstin ulkonäön osalla.

        Pyydän anteeksi vielä sinultakin, "eipä muuta". Ja kiitän myös :).

        Tein juuri kuten ehdotit, löin kaksi ja välillä kolmekin lyöntiä sanojen väliin, mutta se tuli ulos tuollaisena.

        Johtuneeko tietynlaisesta sensitiivisyydestäni, itselläni on todella korkea kynnys edes aloittaa vaikeasti luettavalta näyttävän tekstin lukemista. Enkä juuri koskaan sellaista luekaan, pitempiä en koskaan.
        En siis myöskään halua olla tuolla tavalla epäkohtelias mahdollisia lukijoita kohtaan.


      • bessie* kirjoitti:

        Pyydän anteeksi vielä sinultakin, "eipä muuta". Ja kiitän myös :).

        Tein juuri kuten ehdotit, löin kaksi ja välillä kolmekin lyöntiä sanojen väliin, mutta se tuli ulos tuollaisena.

        Johtuneeko tietynlaisesta sensitiivisyydestäni, itselläni on todella korkea kynnys edes aloittaa vaikeasti luettavalta näyttävän tekstin lukemista. Enkä juuri koskaan sellaista luekaan, pitempiä en koskaan.
        En siis myöskään halua olla tuolla tavalla epäkohtelias mahdollisia lukijoita kohtaan.

        "bessie*"

        Älä kulta sure, aina sinulla on ainakin yksi Rexonan-tuoksuinen kainalo valmiina lohduttamaan.
        Nenä pystyyn pimatsuni, ja uusi yritys. :)
        Eiks se ollukkin itse-varmuus ja ironia?

        H.


      • M i e s H k i
        bessie* kirjoitti:

        Pyydän anteeksi vielä sinultakin, "eipä muuta". Ja kiitän myös :).

        Tein juuri kuten ehdotit, löin kaksi ja välillä kolmekin lyöntiä sanojen väliin, mutta se tuli ulos tuollaisena.

        Johtuneeko tietynlaisesta sensitiivisyydestäni, itselläni on todella korkea kynnys edes aloittaa vaikeasti luettavalta näyttävän tekstin lukemista. Enkä juuri koskaan sellaista luekaan, pitempiä en koskaan.
        En siis myöskään halua olla tuolla tavalla epäkohtelias mahdollisia lukijoita kohtaan.

        S a a t a n t e e k s i , o l e t i h a na .


      • bessie*
        hunksz kirjoitti:

        "bessie*"

        Älä kulta sure, aina sinulla on ainakin yksi Rexonan-tuoksuinen kainalo valmiina lohduttamaan.
        Nenä pystyyn pimatsuni, ja uusi yritys. :)
        Eiks se ollukkin itse-varmuus ja ironia?

        H.

        Ei, se oli itsevarmuus ja itseironia.

        Mistä päättelet, että olisin lohdutusta vailla tai jotenkin pää painuneena. Ei suinkaan, kaikkea muuta. Lähden upouusissa vitivalkoisissa cityshortseissani liikenteeseen.
        Oikeastaan koskaan en ole suosinut valkoista alaosaa, enkä muistaakseni ainakaan 30 vuoteen käyttänyt, tämä on todella iso juttu minulle!

        Enkä suinkaan selitellyt missään seli-seli mielessä, vaan halusin kertoa olevani pahoillani siitä, että olin tahattomasti epäkohtelias.


      • bessie* kirjoitti:

        Ei, se oli itsevarmuus ja itseironia.

        Mistä päättelet, että olisin lohdutusta vailla tai jotenkin pää painuneena. Ei suinkaan, kaikkea muuta. Lähden upouusissa vitivalkoisissa cityshortseissani liikenteeseen.
        Oikeastaan koskaan en ole suosinut valkoista alaosaa, enkä muistaakseni ainakaan 30 vuoteen käyttänyt, tämä on todella iso juttu minulle!

        Enkä suinkaan selitellyt missään seli-seli mielessä, vaan halusin kertoa olevani pahoillani siitä, että olin tahattomasti epäkohtelias.

        "bessie*"

        Noh, kuhan nyt jotain peittoa on, edes vähän.
        Voi että, kevät se saa sinutkin allergiassa vuotamaan.
        Se on hyvä.

        Jos laskevat sinut vielä takaisin kotiisi, niin kerrohan kokemuksistasi, Shortseja saa aina uusia.
        Ja minun kainaloni on niin kun varalla.

        H.


      • s-taka*
        bessie* kirjoitti:

        No niin no niin, rauhallisesti vain.

        Ei täällä kukaan mitään tyylejä tai murteita tai sanoja/sanontoja omista.

        Fontti on se mikä on tarjolla (ilman erityistä viitsimistä).

        Otsikkoa lukuun ottamatta koko aloitus on ohjeistusta siitä, miten tulisi kirjoittaa.
        Noudatin ohjetta, siinä kaikki. Kirjoitin r a u h a l l i s e s t i, lyöden joka kirjaimen väliin yhden välilyönnin ja sanojen väliin kaksi tai välillä kolmekin välilyöntiä.
        Yleensähän kirjoitan hyvin nopeasti suunnilleenn kymmensormijärjestelmällä, ajatukset ja sormet melkein samassa vauhdissa, ja se ei toimi jos yritän trauhallisemmin.
        Yritin siis välilyöntien avulla kirjoittaa rauhallisesti, mutta tämä ei näköjään toiminut noiden sanojen välissä olleiden välilyöntien osalta, vaan kaikki meni pötköön. Se näkyi vasta kun olin lähettänyt viestin.

        Sorry, ei ollut tarkoitus, en missään tapauksessa halua t a h a l l a n i kirjoittaa tekstiä, jonka lukeminen on työlästä ja epämukavaa.

        Hyvä kun selitit.

        Minä olin ihan varma että joko sulta on mennyt kokonaan tyylitaju TAI sitten joku leikkii nimmarillasi. Huh, näyttääkin ihan kamalalta, samoin kuin se että "huutaisi" koko ajan isoilla kirjaimilla.

        Ja jos aloitukseen minäkin jotain, niin: Ei Hävetä Sitten Yhtään. Pikemminkin päinvastoin.


      • Yks' Mies
        bessie* kirjoitti:

        Ei, se oli itsevarmuus ja itseironia.

        Mistä päättelet, että olisin lohdutusta vailla tai jotenkin pää painuneena. Ei suinkaan, kaikkea muuta. Lähden upouusissa vitivalkoisissa cityshortseissani liikenteeseen.
        Oikeastaan koskaan en ole suosinut valkoista alaosaa, enkä muistaakseni ainakaan 30 vuoteen käyttänyt, tämä on todella iso juttu minulle!

        Enkä suinkaan selitellyt missään seli-seli mielessä, vaan halusin kertoa olevani pahoillani siitä, että olin tahattomasti epäkohtelias.

        Olet fiksu nainen bessie*. Tuntuu mukavalta lukea kirjoituksiasi.


      • ihana elämä
        bessie* kirjoitti:

        No niin no niin, rauhallisesti vain.

        Ei täällä kukaan mitään tyylejä tai murteita tai sanoja/sanontoja omista.

        Fontti on se mikä on tarjolla (ilman erityistä viitsimistä).

        Otsikkoa lukuun ottamatta koko aloitus on ohjeistusta siitä, miten tulisi kirjoittaa.
        Noudatin ohjetta, siinä kaikki. Kirjoitin r a u h a l l i s e s t i, lyöden joka kirjaimen väliin yhden välilyönnin ja sanojen väliin kaksi tai välillä kolmekin välilyöntiä.
        Yleensähän kirjoitan hyvin nopeasti suunnilleenn kymmensormijärjestelmällä, ajatukset ja sormet melkein samassa vauhdissa, ja se ei toimi jos yritän trauhallisemmin.
        Yritin siis välilyöntien avulla kirjoittaa rauhallisesti, mutta tämä ei näköjään toiminut noiden sanojen välissä olleiden välilyöntien osalta, vaan kaikki meni pötköön. Se näkyi vasta kun olin lähettänyt viestin.

        Sorry, ei ollut tarkoitus, en missään tapauksessa halua t a h a l l a n i kirjoittaa tekstiä, jonka lukeminen on työlästä ja epämukavaa.

        mieki kirjoitan kymmensormijärjestelmällä,yhdeksän hakee ja yks hakkaa.................................


    • No ei hävetä, mie olen oikeastaan koko ikäni ollut ikäistäni vanhempi, noin henkisesti. Muille se luo turvallisuuden tunnetta, koska ei tarvitse pelätä mitään typeryyksiä suunnaltani.

      • kaikin mokomin

        Vaikutat narsistilta.


      • kaikin mokomin kirjoitti:

        Vaikutat narsistilta.

        Vaikuttaa ettet tiedä mitä narsisti tarkoittaa, käytät sitä kuin murrosikäiset tytöt toisistaan h-sanaa....


    • ...

      Ei

      Tosin olen vasta keski-ikäinen. Ei mua vanhuus hävetä, se pelottaa. Ei kiinnosta dementoitua, eikä alkaa sairastelemaan.Vanhuushan suhteellinen käsite. Muutama sata vuotta aiemmin, olisin kai kylän vanhin asukas. En nykyaikana, kakaroita ei kylläkään näy nykyisin missään, mutta vanhustentalo pullistelee enenpi, tahi vähempi dementoituneita loispummeja, joita pidetään keinotekoisesti lääketieteen avulla hengissä. Ei sellainen tulevaisuus kiinnosta ketään.

      Kaikki kohtuullisesti, niinkauan, kun jalat ottaa jotenkin alle ja polttimo toimii. Kipuihin olemassa lääkkeitä, mutta jokatapauksessa, kuolemaanhan tänne on synnytty.

      =DW=

    • :)))))))))))

      Hävettääkö sinua olla ihminen? Ihan se ja sama.

      Kaikkea saakin lukea, kun kaikki saavat ottaa osaa kyvyillään tai kyvyttömyyksillään.

    • Miksi hävettäisi?
      Ja olenko minä muka vanha? Vastahan tuosta parin viikon päästä tulee 50 vuotta, kun ammattikoulusta pääsin. Eikä ABCE -ajokorttikaan ole ollut taskussa kuin 51 vuotta. Kai ne ensi talvena ottavat sen pois. Pitää sitten kai ostaa mopoauto kauppakassiksi...
      Jos yhtä vanhaksi eläisin (mitä en kyllä usko) kuin isäukko, olisi tässä urakkaa jäljellä vielä melkein 30 vuotta. Jossakin vaiheessa kai sitä vanhaksi tullaan, mutta milloin?

      • Tase pappa

        Jos Lääkäri katsoo miehen olevan ajokuntoinen, jolla on vielä hoksottimet kohdallaan, ei ajokorttiasi mihinkään viedä. Korttisi uusitaan 2 vuotta kerrallaan, vaikka 100 vuotiaaksi ja saat kyllä ammattiasi harjoittaa. Vaikka olisi ammattikorttikin taskussasi. Se 70 v - ikäraja ei enää päde muihin kun Taksikuskeihin, koska lakiin on jäänyt sellainen häverikki. Sitäkin pykälää ollaan korjaamassa.
        Sen verran tuossakin asiassa EU pykälät puri suomalaiseen lainsäädäntöön.
        Entinen ehdoton ikäraja 70 vuotta ammattikuskille katsotaan nykyisin ikärasismiksi, jota ei saa EU.n sisällä esiintyä.
        Siitä se tälläkin alalla alkoi eläkeiän nosto homaamatta.


    • Pirre*

      Ihan pikkusen.

      • Pirre*

        Huono syötti :), kukkaa ei tarttunut :/


    • Senhän näkee sitten, kun/jos joskus olen vanha, vähintään yheksänkymppinen.
      Ei tulisi mieleenikään hyökätä Matti-Papan kimppuun, vanhuksia täytyy kohdella hellästi ja varovasti.

      • Sulkeurun suosioonne,hellästi sitten .


      • piikkiö kirjoitti:

        Sulkeurun suosioonne,hellästi sitten .

        Te olette aina suosiossani ja juuri teitä, haurasta vanhusta, kohtelen erityisen hellästi. :)


    • "sasus"

      Ei hävetä:)) Väkisinki mietityttää välillä monenlaiset asiat.. Eletään nyt kuitenkin tätä hetkeä:)

      Aurinkoista kesän aloitusta kaikille:)))


      Ihme juttu.. Olen kirjautuneena, mut pitääki laittaa nimimerkki ja laskea????

      • ...

        Viikonlopun yhteysongelmkia.

        Suolella nyt vähän väliä jotain. http://www.worldometers.info/fi/iikonloppuisin kaistat tukossa. Lisäksi ainakin Elisalla jotain kaapelontekemisiä ja muita häiriöitä ympäri maan. Sulla on vaan "tekninen häiriö", se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa.

        Ite oikeastaan ihmetellyt, että itellä yhteydet tällä hetkellä vielä kunnossa. Yleensä saa unohtaa internetin näin viikonloppuiltaisin.


        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Viikonlopun yhteysongelmkia.

        Suolella nyt vähän väliä jotain. http://www.worldometers.info/fi/iikonloppuisin kaistat tukossa. Lisäksi ainakin Elisalla jotain kaapelontekemisiä ja muita häiriöitä ympäri maan. Sulla on vaan "tekninen häiriö", se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa.

        Ite oikeastaan ihmetellyt, että itellä yhteydet tällä hetkellä vielä kunnossa. Yleensä saa unohtaa internetin näin viikonloppuiltaisin.


        =DW=

        Jep.. Kirjauduin uudestaan, katotaas miten käy kun lähetän tään, nyt ei kyllä näy tossa alhaalla "nimimerkki pyyntöä eikä laskutehtävää"...
        Muistan kyllä, kun olin täällä useammin, silloin oli tukoksia ja muutenkin enemmissä määrin häiriöitä viikonloppuisin. :)))


    • vanhana on kivaa

      Ihan rauhallisesti. Ei hävetä, kaikki tulevat vanhaksi jos eivät kuole nuorena.
      Olen heti 70v, elän elämäni parasta aikaa. En murehdi huomista.
      Häpeääkö aloittaja vanhuuttaan? Kaikki ovat olleet aikanaan nuoria, nykyiset nuoret ovat tulevia vanhoja :)

    • No kyllä hävettää,varsinkin noitten voimien häviminen just kokeilin minuutin punnerrus sarjaa etunojalla ja ei menny ku 54 ennen meni täys 60.

      • sitroen.

        No se on kyllä huomattu jo vuosia sitten, että voimat on menneet. Ei sitä tarvinnut ennen polttopuita tehdessä välillä levähtää. Nyt tarvii. Oikeastaan jo monta vuotta sitten tarvitsi. Siksi pitääkin päästä kerrostalokolhoosiin loppuiäksi. Ostais vain joku nuorempi tämän omakotitalon. Parashan se tämä asumismuoto olisi, vaan ei sovi enää vanhalle...


      • k/k
        sitroen. kirjoitti:

        No se on kyllä huomattu jo vuosia sitten, että voimat on menneet. Ei sitä tarvinnut ennen polttopuita tehdessä välillä levähtää. Nyt tarvii. Oikeastaan jo monta vuotta sitten tarvitsi. Siksi pitääkin päästä kerrostalokolhoosiin loppuiäksi. Ostais vain joku nuorempi tämän omakotitalon. Parashan se tämä asumismuoto olisi, vaan ei sovi enää vanhalle...

        Älä veliseni hermostu,hommaa hydraulinen halkoja mahoton peli sellanen kaks toiminen.
        Aamu päivän teen kirveellä nopeammin mut ehtoo päivällä kone menee ohitte se on väsymätön peli.
        Suosittelen sen hiljaisuuren ja voiman takia,isotkin oksaset pöllit aukee ku kirjan sivu .


      • sitroen.
        k/k kirjoitti:

        Älä veliseni hermostu,hommaa hydraulinen halkoja mahoton peli sellanen kaks toiminen.
        Aamu päivän teen kirveellä nopeammin mut ehtoo päivällä kone menee ohitte se on väsymätön peli.
        Suosittelen sen hiljaisuuren ja voiman takia,isotkin oksaset pöllit aukee ku kirjan sivu .

        Ei se riitä. Halki minä kyllä halot saan. Katkaisuun tarvitsisi moottorisahaa, vaan ei se ehdi haukkua hintaansa. Ja talvella lumityöt pihan lisäksi kahdelta katoltakin kerran tai kahdesti talvessa. Ja kesällä pari kuutiota männyn neulasia pois katoilta. Ynnä kaikkea muuta mitä OKT:ssa päälle kaatuu. Ei ole mitään mieltä eikä järkeä riehua enää näillä kymmenillä. Parempi mennä mädäntymään kerrostalokolhoosiin...


      • bessie*
        sitroen. kirjoitti:

        Ei se riitä. Halki minä kyllä halot saan. Katkaisuun tarvitsisi moottorisahaa, vaan ei se ehdi haukkua hintaansa. Ja talvella lumityöt pihan lisäksi kahdelta katoltakin kerran tai kahdesti talvessa. Ja kesällä pari kuutiota männyn neulasia pois katoilta. Ynnä kaikkea muuta mitä OKT:ssa päälle kaatuu. Ei ole mitään mieltä eikä järkeä riehua enää näillä kymmenillä. Parempi mennä mädäntymään kerrostalokolhoosiin...

        Kai siellä OKT:ssakin on mahdollisuus mädäntyä? Kerrostalossa saattaa olla OKT:tä parempi mahdollisuus myös muumioitua?

        Tiedä tuosta kolhoosimeiningistä, korkeintaan vapaaehtoiset pihatalkoot kerran pari vuodessa, samoin yhtiökokouksia.

        Olin viime viikonloppuna Lintsillä ja kannoin aika paljon puolitoistavuotiasta ipanaa, kun muun porukan piti isompien lasten pituuden mukaan hajaantua eri härveleihin.
        Kyllä piti vähän väliä laittaa muksu väkisin rattaisiin, kun ei voimat riittäneet.
        Vielä kuutisen vuotta sitten kannoin samanikäistä lapsenlastani juoksuvauhtia pari kilometriä ja pienet eksymiset päälle, kun tuli vähän kiire. Sitten vielä kiireen hellitettyä takaisin päin, silloin lapsi kyllä välillä käveli itsekin.

        Ihan tyynesti hyväksyn sen, ettei voimat riitä kaikkeen mihin nuorempana, enkä muuten viitsi kovin raskaita tai epämieluisia hommia tehdä vaikka jaksaisinkin, jos ja kun ei pakko ole.


    • Tyhmä kysymys

      Miksi h-ssä pitäisi hävettää ?

      • häpeämiseni hävettää

        Hävettää ihan kysyä, mutta eikös se häpeäminen ole yksi suomalaisten perusominaisuuksia?

        Kuulostaako harvinaiselta:

        Kyllä minua hävetti...
        Älyääkö se etes hävetä...?
        Tunnen myötähäpeää...
        Hävetkää!!!!!


      • Häpeämätön
        häpeämiseni hävettää kirjoitti:

        Hävettää ihan kysyä, mutta eikös se häpeäminen ole yksi suomalaisten perusominaisuuksia?

        Kuulostaako harvinaiselta:

        Kyllä minua hävetti...
        Älyääkö se etes hävetä...?
        Tunnen myötähäpeää...
        Hävetkää!!!!!

        Jepulis ja jeees, näin valitettavasti on: Kateus on kansantauti numero yksi tässä maassa ja sen jälkitautina seuraa luonnollisesti kaikenlaiset häpeilyyn liittyvät tuntemukset. Yksi kipeimpiä muotoja aiheesta on tuo myötähäpeä, siis tapa hävetä jotain jonkun toisen puolesta. Käsittämätöntä typeryyttä ja ahdasmielistä ajattelua!


      • bessie*
        Häpeämätön kirjoitti:

        Jepulis ja jeees, näin valitettavasti on: Kateus on kansantauti numero yksi tässä maassa ja sen jälkitautina seuraa luonnollisesti kaikenlaiset häpeilyyn liittyvät tuntemukset. Yksi kipeimpiä muotoja aiheesta on tuo myötähäpeä, siis tapa hävetä jotain jonkun toisen puolesta. Käsittämätöntä typeryyttä ja ahdasmielistä ajattelua!

        Myötähäpeään taipuvaisena olen kyllä koko lailla eri mieltä tuosta että sen tunteminen osottaisi "käsittämätöntä typeryyttä ja ahdasmielistä ajattelua".
        Voi tietysti olla, etten oikein tiedä, mitä sana "myötähäpeä" oikeastaan tarkoittaa?

        Sen tiedän, etten ole ahdasmielinen. En myöskään (useimmiten) koe häpeäväni "jotain jonkun toisen puolesta".

        Käyttämästäsi "kipeä" sanasta tulee mieleeni lapsuuden kokemukset, liittyen koulun laulukokeisiin. Koskaan en ollut sitä mieltä, että sen todella köyhän ja resuisen, täysin laulutaidottoman ja sanoja osaamattoman pojan itsensä olisi pitänyt hävetä.


      • Miksi ihmeessä?
        bessie* kirjoitti:

        Myötähäpeään taipuvaisena olen kyllä koko lailla eri mieltä tuosta että sen tunteminen osottaisi "käsittämätöntä typeryyttä ja ahdasmielistä ajattelua".
        Voi tietysti olla, etten oikein tiedä, mitä sana "myötähäpeä" oikeastaan tarkoittaa?

        Sen tiedän, etten ole ahdasmielinen. En myöskään (useimmiten) koe häpeäväni "jotain jonkun toisen puolesta".

        Käyttämästäsi "kipeä" sanasta tulee mieleeni lapsuuden kokemukset, liittyen koulun laulukokeisiin. Koskaan en ollut sitä mieltä, että sen todella köyhän ja resuisen, täysin laulutaidottoman ja sanoja osaamattoman pojan itsensä olisi pitänyt hävetä.

        Mutta sinun piti, hänen puolestaan, niinkö?


      • bessie*
        Miksi ihmeessä? kirjoitti:

        Mutta sinun piti, hänen puolestaan, niinkö?

        Piti ja piti...ei tietenkään pitänyt, hänen puolestaan. Hänellä ei ollut mitään syytä hävetä.


      • Empatiaa & häpeää
        bessie* kirjoitti:

        Piti ja piti...ei tietenkään pitänyt, hänen puolestaan. Hänellä ei ollut mitään syytä hävetä.

        Mutta siitähän tässä ei nyt ollutkaan kyse, vaan: "Koskaan en ollut sitä mieltä, että sen todella köyhän ja resuisen, täysin laulutaidottoman ja sanoja osaamattoman pojan itsensä olisi pitänyt hävetä."


      • bessie*
        Empatiaa & häpeää kirjoitti:

        Mutta siitähän tässä ei nyt ollutkaan kyse, vaan: "Koskaan en ollut sitä mieltä, että sen todella köyhän ja resuisen, täysin laulutaidottoman ja sanoja osaamattoman pojan itsensä olisi pitänyt hävetä."

        Opettajan olisi pitänyt hävetä.
        Hänen ei olisi pitänyt pakotta juuria tuota poikaa laulamaan alusta loppuun, koska hän ei aina vaatinut sitä kaikilta muiltakaan. Oli myös väärin vetää muut oppilaat mukaan noin kiusalliseen tilanteeseen.
        Hänellä olisi myös ollut valta antaa (tämänkin) oppilaan olla laulamatta kokonaan ja hoitaa asia kahdestaan oppilaan kanssa myöhemmin, niinkin oli joskus tehty muiden kohdalla.


      • Kiusaajaope(ko)
        bessie* kirjoitti:

        Opettajan olisi pitänyt hävetä.
        Hänen ei olisi pitänyt pakotta juuria tuota poikaa laulamaan alusta loppuun, koska hän ei aina vaatinut sitä kaikilta muiltakaan. Oli myös väärin vetää muut oppilaat mukaan noin kiusalliseen tilanteeseen.
        Hänellä olisi myös ollut valta antaa (tämänkin) oppilaan olla laulamatta kokonaan ja hoitaa asia kahdestaan oppilaan kanssa myöhemmin, niinkin oli joskus tehty muiden kohdalla.

        No jep, aivan eri tarina. Se on surullista, että ennen vanhaan aikuiset käyttivät valtaansa väärin.


    • Liian verinen

      Ei hävetä. Ikä on vain numero, odotan uteliaana mitä tämä ikä tuo tullessaan. Ihan mielenkiintoista olla juuri tämän ikäinen. Peilistä katsoo ikääntyvä nainen mutta mieli ei ole sen kummempi kuin kakskymppisenäkään :).

    • Jm-50......

      " Lumien sulamisaikaan,
      kun tulevat kalliot näkyviin,
      on joka kallio
      iän uurtamat äitini kasvot,
      lämpimät päivän paisteessa,
      kun rakkaus on sulattunut jään".

      -Helmi Juvonen

    • häpeä itse!

      Ei hävetä, se hävettäisi jos esittäisin yhtä tyhmiä kysymyksiä kuin sinä.

    • kunnia vanhuksille,
    • oii elmeri miehistä
    • kawe

      Ei hävetä, olen saanut kokea paljon jo tähän ikääni asti. Paljon surua ja luopumista on myös mukana, kuten muillakin. Paljon onnea ja iloa, rakkautta, jota perhe ja ystävät antavat. Erityisenä ilona koen sen, että olen saanut tavata niin paljon mielenkiintoisia ihmisiä, joilta olen saanut viisautta, jota voin antaa vaikka lapsenlapsilleni. Tämä alustus siksi, että elänyt olen, eikä siksi tarvitse haikailla voi kun olisin tehnyt edes jotain. No kaikkia ei tarvitsekaan nähdä eikä varsinkaan kokea, joku tauti olisi tullut ja tappanut kuitenkin, niinkuin aids tai malaria, kolera tai se uusi sinnikäs tappajavirus.
      En kuvittele olevani nuorempi - numerojani - moni haikaile olevansa...............

    • Ne Gativus

      Ei vanhuus hävetä vaan sen mukanaan tuoma negatiivinen asenne moniin elämän ilmiöihin ja tilanteisiin.
      Natisen asioista
      joihin olen itse syypää.

      • Ihan hyvä kysymys

        Ne Gativus, niin totta.
        Itseäni hävettää toisinaan myös ulkonäkö. Oikeammin: säikähdän peiliin vilkaistessa enkä voi uskoa että tuo nahistunut löysänaama olen minä. Kurjalta tuntuu sekin etten ole enää notkea, vahva, rohkea. Hävettää muistamattomuus!
        Hyvää on tullut tilalle kyllä - nyt voi tehdä ja sanoa melkein mitä vain, ei tule kummemmin miettineeksi mitä ne "muut" ajattelevat. Vaikka sairauksiakin on, olo kuitenkin jotenkin keveämpää kuin nuorena, voin rauhassa olla minä.


    • Aloittajalle kiitos

      Naama on kuin pakanamaan kartta. Tavallaan olis tarve pieneen kauneusleikkaukseen "lurppasilmien" takia. Mutta eihän miehet.....

      • Mikä este ?

        Elämme vuotta 2013 ja miehet saavat hoitaa kauneutta eli terveyttä, tai terveyttä eli kauneutta, ihan yhtälailla kuin naisetkin. Olisi jopa suotavaa


    • Lilian58

      Vanhuus ei ole häpeä. Mitä sitten vanhuudella tarkoitetaan. Olen 55 ja kokenut omasta mielesäni syrjintää. Elämän tosiasia on vain niin kun ikää tulee niin palvelut harvenevat.

      • bessie*

        Mitä mahdat tarkoittaa, Lilian58?

        Eikös palveluiden takaaminen ikääntyvälle väestölle ole suunnilleen ykkösasia melkein kaikkien mielestä...
        Tiedä sitten mitä palveluita tarkoitat, mutta eikös se mene niin päin, että kun ikää tulee niin niitä enenevässä määrin tarvitaan ja taidetaan aika hyvin saadakin?


    • ............

      kun ruusut on kuihtuneet ei jäljelle jää kuin okaat. ikä on kuin rakkaus,mahdoton salata.

      • Säilöntäsalaisuus

        Ruusuista tulee ja tehrähän ihan mielettömän kauniita kuivakukkakimppuja. Etkö ooo ikinänsä nähny? Eikä esim. salarakkaus mihinkähän näy.


      • niinhän
        Säilöntäsalaisuus kirjoitti:

        Ruusuista tulee ja tehrähän ihan mielettömän kauniita kuivakukkakimppuja. Etkö ooo ikinänsä nähny? Eikä esim. salarakkaus mihinkähän näy.

        pruiiitplötsplumsis


    • .........

      Ei se hävetä mutta jossain määrin vituttaa. So many women, so little time....

      • V ä ä r ä !

        Asenne! Asenne! Asenne!


    • emme häpeä
      • Ei tarvitse

        "Videoklippi vuodelta 1999 TV-ohjelmasta 'Lauantain Toivotut'."

        "Lähes kahdeksankymmentä" vuonna 1999 vai vuonna 2013 ?


      • hän on harvinaisuus
        Ei tarvitse kirjoitti:

        "Videoklippi vuodelta 1999 TV-ohjelmasta 'Lauantain Toivotut'."

        "Lähes kahdeksankymmentä" vuonna 1999 vai vuonna 2013 ?

        laulajan iästä oli kysymys, hän on reilusti yli seitemänkymmentä, liekkö jo kahdeksankymmentä.
        kaunis on nainen silti ja taidokas laulaja,


      • katsoinpa
        hän on harvinaisuus kirjoitti:

        laulajan iästä oli kysymys, hän on reilusti yli seitemänkymmentä, liekkö jo kahdeksankymmentä.
        kaunis on nainen silti ja taidokas laulaja,

        Syntynyt 18. helmikuuta 1939 Töysä.


      • kaunis vanhus
        katsoinpa kirjoitti:

        Syntynyt 18. helmikuuta 1939 Töysä.

        mitäs minä sanoin, komea ja hyvä laulaja vanhanaki,
        vanhuutta ei tarvi hävetä,


      • Muuta epäselvää?
        hän on harvinaisuus kirjoitti:

        laulajan iästä oli kysymys, hän on reilusti yli seitemänkymmentä, liekkö jo kahdeksankymmentä.
        kaunis on nainen silti ja taidokas laulaja,

        Joo-o, kyllä mää sen tajusin. Kysyin, että onko laulaja ollut lähes 80-vuotias vuonna -99 vai vuonna 2013 ? Siinä kun on välissä vuosia 14.


    • suuret ikäluokat

      Vanhoja ihmisiä alkaa olla joka paikassa, miksi pitäs hävetä, kaikki vanhenee.

    • ajattelen näin

      Ei hävetä,vähän harmittaa ja surettaa ettei voi enää tehdä samoja asioita kuten nuorempana.Mieli laahaa monta vuotta jäljessä,se perusminä on aina sama.

      JOskus ois kiva heittäytyä vielä elämän menoon niinkuin nuorempana,sitä ajattelee,enhän mä voi enää tehdä noin kun olen tän ikäinen.

      Kuitenkin olen säilyttänyt keveän mielialan,joskus myös surettaa hiljaa poistuvat omaiset ja entiset hyvät ystävät.Tavallaan on jäänyt yksin kun ei ole perhettä ja lapsiakaan.Kaikkea on,mitään ei puutu,elämä on hyvin,terveyskin vielä suht hyvä.

      Mutta huonomminkin voisi olla,vuosia ei saa takaisin,eikä se ole hävettävä asia.

    • Ei hävetä.
      Olen vanhimpia tällä palstalla.

      Aivan rauhallisesti kysyn, mitä häpeämistä oletat minulla olevan?

      • Soripa sori!
        Olenkin väärässä ryhmässä, en huomannut joutuneeni teidän nuorten joukkoon vastauksineni!
        Minun lapseni ovat kohta teidän ikäisiänne.
        Toivottavasti elävät niin, ettei tarvitse sen enempää hävetä kuin minunkaan.


      • Vapaa maa
        Makriina kirjoitti:

        Soripa sori!
        Olenkin väärässä ryhmässä, en huomannut joutuneeni teidän nuorten joukkoon vastauksineni!
        Minun lapseni ovat kohta teidän ikäisiänne.
        Toivottavasti elävät niin, ettei tarvitse sen enempää hävetä kuin minunkaan.

        Mitä sinä sorittelet? Vaikka olisin 100, niin tulen tänne ja minne vaan, jos ite haluun.


      • bessie*
        Makriina kirjoitti:

        Soripa sori!
        Olenkin väärässä ryhmässä, en huomannut joutuneeni teidän nuorten joukkoon vastauksineni!
        Minun lapseni ovat kohta teidän ikäisiänne.
        Toivottavasti elävät niin, ettei tarvitse sen enempää hävetä kuin minunkaan.

        Oletkos nyt varmasti rauhallinen, Makriina?


      • 1 - 2 - 3
        Vapaa maa kirjoitti:

        Mitä sinä sorittelet? Vaikka olisin 100, niin tulen tänne ja minne vaan, jos ite haluun.

        Minäkin harhailen kaikilla näillä kolmella palstalla, 50-70. Kuka täällä henkkareita kysyy?


      • Omat polut
        1 - 2 - 3 kirjoitti:

        Minäkin harhailen kaikilla näillä kolmella palstalla, 50-70. Kuka täällä henkkareita kysyy?

        No kiva. Minä 'harhailen' elämässäkin.


      • Makriina ek
        bessie* kirjoitti:

        Oletkos nyt varmasti rauhallinen, Makriina?

        Omasta puolestani olen rauhallinen. Huolestuttaa vain teidän nuorten asenne, kun tuskailette sen häpeämisen kanssa.
        Pää pystyyn vaan.


      • bessie*
        Makriina ek kirjoitti:

        Omasta puolestani olen rauhallinen. Huolestuttaa vain teidän nuorten asenne, kun tuskailette sen häpeämisen kanssa.
        Pää pystyyn vaan.

        Johan tuota kuudessa tunnisssa pitääkin rauhoittua, näin pienistä.

        Yksilöiden väliset erot asenteissa lienevät huomattavasti suurempia kuin ikäryhmien väliset erot.


    • Tiedot taidot tahto

      Miksi pitäisi hävetä luonnollista elämän kulkuun ja kaareen kuuluvaa asiaa?

      Ihmiset voisivat kuitenkin miettiä enemmän sellaista asiaa, MITEN vanhenee. Mitä tekoja itse tekee terveyden, kunnon, habituksen, kaikenlaisen fyysisen ja psyykisenkin jaksamisen ja pärjäämisen parantamiseksi.

      Liike on lääke ja kulttuurifriikki elää kauemmin kuin sohvaperuna, elääkseen pitää syödä, mutta ei elää syödäkseen ja unta parempaa nautintoainetta ei ole olemassakaan.

    • 1943

      Kah, en tiedä, kun ei oo kokemusta. Jos elonhetkiä annetaan, niin von kymmenen vuoden päästä kertoilla. Tähän mennessä ei oikeastaan mikään ole hävettänyt, ei esimerkiksi vanhempien seurassa likkuminen murrosikäisenä.

    • demeter1

      Ei hävetä, mutta harmittaa välillä, kun huomaa, että voimat ovat vähentyneet, reaktiot hidastuneet, hajamielisyys lisääntynyt. Eikä pelikuvakaan pahemmin imartele. Olen pitkään ollut tyttömäinen kropaltani, nyt olen tantta, vaikka painoa ei ole kovasti tullut lisää. Niin että sitä vanhenemisen taidetta tässä opetellaan...

    • Voi hyvä Matti-Pappa!

      Ilman sarvia ja hampaita kerro Sinä, mistä tuo kysymyksesi kumpuaa.
      Olen vanha, mutta mieleeni ei ole milloinkaan juolahtanut hävetä vanhuuttani.
      Minulle on joku uskotellut, että me kaikki tulemme ennemmin tai myöhemmin vanhoiksi, ellemme satu kuolemaan kesken kukkeimman nuoruuden (79v12kk9päivää).
      Jos ikä tuo tullessaan sairautta ja kaikenlaisia kremppoja, ei sekään ole häpeämisen aihe. Terveyskeskukset ovat sitä varten, että niissä autetaan, jos pysytytään.
      Aivan turhaa on kuunnella jäkätyksiä, että vanhukset harrastavat sairastamista yhteiskunnan varoilla. Vanhuksethan ovat koko työssäoloaikansa maksaneet sairausvakuutus-, eläke- ym. maksuja valtion ja kunnan verojen lisäksi.
      Onnellista vanhuutta Sinulle!
      Surut pois ja kukka rintaan.

      • eläväinen

        Olipa mukava kirjoitus, kiitos siitä!! Ei elämä ja eläminen siihen lopu, jos joku kremppa yllättää. Useimpiin on jo keksitty parannuskonsti.
        Ja elää kukin omilla edellytyksillään, elämää se on sekin.


    • Matti-Pappa

      Mistä kysymykseni kumpuaa ?
      Naapurin pikkupojat kysyvät minulta kysymyksen ,jonka siirsin tänne palstalle, tietoisena siitä, että aihe tulee saamaan aikaan runsaasti keskustelua.

      • bessie*

        Mitä vastasit naapurin pikkupojille?


      • Matti- Pappa
        bessie* kirjoitti:

        Mitä vastasit naapurin pikkupojille?

        Miten vastasit ?

        Kysykää vanhoilta.


      • bessie*
        Matti- Pappa kirjoitti:

        Miten vastasit ?

        Kysykää vanhoilta.

        Vastasit siis naapurin pikkupojille "Kysykää vanhoilta"?
        Hehän kysyivät sinulta?


    • Patti Mappa

      Ei hävetä, vaikkei enää vanhuus olekaan mikään kunnioitettu asia, päinvastoin.
      Missä on ihmisen kimppu? Välikäsi?

    • Milloin ihminen on vanha?,,pitempään elänyt vain:)
      Minusta on kiva olla ikinuori, ,kuori rapistuu, mutta sisus "murkkuikäinen"

    • Kyllä välillä hävettää.

    • Eiks tää vois siirtyä jo tuonne Eutanasia-aloitukseen.
      Alkaa jo hävettämään kommentoijien puolesta.
      Ja ohan tuolla toinenkin kuolema-aloitus, lapseksihan kun tässä aloituksessa näytetään jo tultavan.

      H.

      • A ja B-rappuko

        nimimerkille " skadineiviean hanski"

        Eutanasia ja häpeä on kaksi eri asiaa.


      • A ja B-rappuko kirjoitti:

        nimimerkille " skadineiviean hanski"

        Eutanasia ja häpeä on kaksi eri asiaa.

        "A ja B-rappuko"

        Ovessa lappu, ei mainoksia.
        Osoitteenne on väärä.

        H.


    • seija7

      Kyllä hävettää, mutta ei auta töihin on taas aamulla mentävä häpeämään!
      Kaipa se on joltain pois, minun panokseni.

    • En häpeä --hyvin on asiat tallessa vaikka olenkin jo ensivuonna 80 . Tulkaapa kyseleen tuonne 70 sivuille niin saatte hävetä itse ,jos kysymykset ei ole asiallisia . Ikä ei hävetä ---vaan se kuinka nuoriso kohtelee vanhuksia -- ja me ollaan kasvattajia .

    • Ikäsyrjintä on todellisuutta. Vanheneminen ei ole sairaus tai häpeä, mutta silti siihen suhtautuminen saattaa aiheuttaa mielipahaa ja häpeää.

      Tasapainotella omassa itsessä tapahtuvien muutosten ja niiden mukanaan tuomien haltuunottojen ja haasteiden keskellä jatkuvassa nopean muutoksen ja murroksen yhteiskunnassa on melko koettelevaa heikentyvillä ja supistuvilla voimavaroilla.

      Työyhteisöissä saatetaan puhua hiljaisen tiedon siirtämisen tärkeydestä ja tarpeellisuudesta, mutta käytännössä odotetaan jo 50 vuotta täyttäneiden ymmärtävän jättää paikkansa nuoremmille. Itse jouduin olosuhteiden vuoksi jäämään eläkkeelle 63 vuotiaana, vaikka terveyden ja voimavarojen puolesta olisin voinut jatkaa vielä vuosia.

      Vähän samanlaista kaksisuuntaisuutta on nuorten perheiden keskustelupalstoilla, joissa toiset puolustavat lastensa isovanhempia ja toiset pitävät heitä täysin tarpeettomina - ihmisinä joista ei ole mitään hyötyä eikä hyvää sanottavaa.

      Häpeän monia vanhenemiseen ja vanhuuteen liittyviä asioita, myös sitä, että en kuulu hyväksyttyjen kansalaisten joukkoon, vaan tunnen kuuluvani joukkoon, joka on vielä mukana, vaikka heistä aiheutuu suuri menoerä koko kansakunnalle.

      • mutistunut rymmi!

        moi natura 13

        Olin jo valmis kirjoittamaan, että en häpeä vanhuuttani, mutta kun muistutit tuosta työelämästä, niin häpesin silloin, kun olin työllistetty nuorempien joukossa.

        Työllistetythän yleensä miellettiin luopioiksi, koulutusta vailla oleviksi pummeiksi, joita voi kaikki opastaa jopa kopiokoneen käytössä j.n.e. Se oli alentavaa.

        En edes viitsi muistella enempää niitä nöyrytyksiä, joita silloin koin.

        Mutta nyt minulla on onneksi niin "pienipiiri", joita tapaan melkein päivittäin, joten he eivät huomaa vanhenemistani, kuten en itsekkään, koska se tapahtuu päivä kerrallaan.

        Muistan kuitenkin, kun katselin äitini käsivarsia, kuinka ne alkoi rypistyä ja mietin, miltähän se tuntuisi itsellä. Nyt tiedän senkin ja ei niihin todellakaan auta mitkään ryppyvoiteet. No, en ole kokeillutkaan.

        Eräs askarruttava asia on jäänyt mieleeni, jota en nuorena ymmärtänyt, kun äitini sanoi, että elämässä tulee vaikeuksia????

        Tähän ei voi kuin lisätä laulunsanoja;

        -Kun ihmismielet vaihtelee,
        -kun kiitos kaiku raukenee,
        -kun poljetaan ja moititaan,
        -jäät yksin yöhön unholaan.

        Harmi, että tämän loppu (äidin helma) ei enää toteudu, paitsi unelmissa.


    • Anna Sofia

      Mua hävettää. Eikö ketään muuta hävetä? Ei oo kivaa kun naama muuttuu kurttuseksi ja kroppa läsähtää. Miehet katsoo ohi. Mitä kivaa siin on?

      • Retro

        Onkos miesten tuijottamattomuuden puute merkittävä seikka tässä elämänvaiheessa?


      • Kyllä hävettää, tai pitäisikö sanoa surettaa, kun kiinnostavuus muuttuu näkymättömyydeksi.


      • Anna Sofia
        Retro kirjoitti:

        Onkos miesten tuijottamattomuuden puute merkittävä seikka tässä elämänvaiheessa?

        On. Minua hävettää kun miehet katsoo ohi. Olen tottunut että miesten päät kääntyy ainakin sekunniksi kun kävelen ohi. Jos näin ei tapahdu tulee kummallinen olo kuin ei oliskaan olemassa


      • Retro
        Anna Sofia kirjoitti:

        On. Minua hävettää kun miehet katsoo ohi. Olen tottunut että miesten päät kääntyy ainakin sekunniksi kun kävelen ohi. Jos näin ei tapahdu tulee kummallinen olo kuin ei oliskaan olemassa

        Miehet mielessä, onhan se toisaalta kiva et arvot on noin pinnassa :)


    • bessie*

      Millainen elämänvaihe sinulla on menossa?

      En nyt tässä ennen aamukahviani jaksa keskittyä että mitä tuo "tuijottamattomuuden puute" lopulta on, mutta silti täytyisi vähän tietää millainen elämänvaihe on päällänsä, ennen kuin voi vastata.

    • Tuleehan sitä aina tuijotettua.
      Syy vain vaihtelee.
      Siksi kaikkien, bessienkin, pitää muistaa aamulla suihku, parfyymit ja meikki.
      Ja vaatteet päällä pitää vilkaista peiliin ja tarkistaa korkkarit, ennen kuin lähtee kauppaan.

      Vinkkinä sanoisin pelto-hiirille:
      Kallis parfyymi saa aina katseita aikaan, jos ei nyt ihailevia niin ainaskin...
      H.

      • Ei vanha muutu peltohiireksi, vaan vanhaksi.


      • natura13 kirjoitti:

        Ei vanha muutu peltohiireksi, vaan vanhaksi.

        "natura13"

        Hän odottelee nyt rauhassa, yleensä aika näyttää.
        Nuoret ovat aina niin kateellisia turkiksista.

        H.


    • Kaupunkilainen

      Miksi häpeäisin sellaista, mikä ei ole omaa syytäni? Ikää sen enempää kuin vaikkapa sairauttakaan, tai vaikka sitä, että olen onnettoman lyhyt.

      Maailma toimii nuorten ehdoilla, tekniikka menee eteenpäin sellaista vauhtia, että kohta ei tavallinen ikääntynyt osaa enää bussiin nousta. Sitäkään ei tosin tarvitse meidän hävetä vaan niiden, jotka suunnittelevat kuluttajille tarkoitettuja ohjelmia ja järjestelmiä. Kaikki sellaiset pitäisi aina testauttaa tavallisilla käyttäjillä, joista osa olisi ikääntyneitä ja mahdollisesti heikkonäköisiä.

    • vuonna 1947

      Hävettää, hävettää!
      Ei tämä vanhuus kai synti ole mutta suunnaton häpeä kyllä.

    • sata,Lasissa

      Aivan TÖÖT kysymys ap:lta

      KAIKKI KUULE ME VANHENEMME.....

      EN YMMÄRRÄ " mitä hävettävää" siinä on ? ? ? ?

    • Näin on

      Ei tosiaan hävetä. Itse olen 64 ja aloitin ratsastusharrastuksen viime vuonna. Nyt on aikaa tehdä kaikkea kivaa ja nauttia elämästä. Ikinä en haluaisi enää nuori olla. Tuntuu tosi hyvältä vanhentua. Kaikki tuntuu paljon paremmalta ja helpommalta.
      Ihan hyvältäkin vielä näytän ja touhuan paljon nuorten kanssa.

    • kaikkihan me joskus

      Ei hävetä, enkä ikääntymistäni muuten ehkä huomaisikaan ellei perään vislaajat olisi iäkkäämpiä kuin ennen, enää eivät ole ihan parikymppisiä ;))

    • Juujuu...aivan kauheest` hävettää olla 60 veee........

      Onneks` ei oo koskaan ollu kaunis`......rumuuskun on lisääntyväääää

    • jellona nainen.

      Aloittajalle.
      Kysymys, hävettääkö olla vanha.
      Jos ei kuolema korjaa nuorena, vanhuus on kaikilla edessä, nykyisillä nuorillakin. En minä häpeä, olen 68 vuotias, onneliinen tyytyväinen ihminen.
      Minkähänlaisia nykynuoret ovat 50 vuoden päästä, jos joku vielä vielä elää.

      • pi-ne

        Samaa olen ajatellut. Istuvat vauvasta lähtien lysmyssä tietsikan ääressä, syövät chipseja ja juovat lientä, ei kun kokista.
        Välttelevät ulkoilmaa ja liikuntaa.
        Taitaa ihmisten elinikä pidentyä, epäilen.
        Ihmiskunta jalostuu, jalat surkastuvat, peukalot kasvavat, takapuoli levenee.
        Ystäviä on vain netissä.


    • vallaton vanha

      Hei haloo, ikäihmisiähän alkaa olla kaikkein eniten koko populaatiosta, se aika on mennyt kun suuret ikäluokat olivat nuoria.
      Itse asiassa monet ikääntymiseen liittyvät käsitykset ovat tekemällä tehtyjä. Kuten se, että vanhetessa tulee tarvitsemaan apua paljon ja ajautuu toisten hoivattavaksi. Vain osalle käy niin, mutta asialle pystyy kyllä tekemään paljonkin, kun ei taivu yleisiin käsityksiin ja hokemiin.
      Itse pidän esim. eniten nuorten huumorista nykyisin ja vallattomia mielikuvat eivät näköjään katoa iän myötä minnekkään, niihinkin on nyt enemmän aikaa kuin nuorempana kun työ ja perhe olivat etusijalla.

    • maariansku

      En haluaisi olla enää nuori en teini Olen tyytyväinen siihen että olen jo kuuskymppinen . Nyt on aika kohta eläkkeelle siirtyä ja on paljon tekemistä muuta mielelläni jätän työt nuoremmille on heidän aika siirtyä työhön ja toivon todellakin että nuoret saa työtä ja koulutuksia että voivat oman elämänsä elää ja suunnitella ja hankkia oman kodin ja perustaa perheen ja nauttia elämästä ja jäädä sitten ku vanhenevat hekin taas vuorostaan eläkepäiville . Lapset on ja lapsenlapset elämän tärkeimmät asiat vaikka heidän kasvamisen aikaan juuri on vanhemmat kiireisimmät ja pitää sovitella aikatauluja ja tekemisiä ja olla aikaa lapsille harrastuksille ym mutta silloin on isovanhemmat apuna jos halutaan ja milloin halutaan . Olen ikionnellinen että saan jäädä eläkkeelle ettei tarvi enää olla työssä ja kiireisessä aikataulussa . Nyt voi suunnitella elämän vähän helpommaksi ja kiireettömämmäksi ja autella kun tarvitaan ja tehdä jotain töitä jos ei muuta niin käsitöitä kun nivelet antaa vain myötä ajoittain se ei enää onnistu . En oikeastaan vielä koe olevani kovin vanhus kun vasta jään eläkkeelle jonkun ajan päästä .Tyytyväinen saa olla että jaksaa olla työssä eläkeikään asti ettei ole tarvinnut jäädä sairauseläkkeelle tai osaaikaiselle näin on paras . Toivon vain ettei tarvi olla koskaan sellaisena vanhuksena että tarvis kaikessa apua tai muistamattomana makaamassa sitä en tahdo en tahdo olla taakkana enkä muiden varassa se ei ole enää mun elämäni silloin ollenkaan

    • kuuntele ja nauti
    • vallaton vanha

      Meit lie paljon, ketkä kuuntelee mieluiten Beatlesia ja Rolling Stoneseja, puhumattakaan muista! Siellä vielä heistäkin osa riekkuu lavalla kitaran kanssa, sitä se liikunnallisuus ja asenne teettää, vierivä kivi ei sammaloidu.
      Olen tässä harkinnut kokeilla vielä ennen kuolemaa miltä pilvi maistuisi! Ei ole tullut sitä vielä tehtyä. No, puheet on erikseen ja teot erikseen.

    • että, silleen

      Hävettäisi jos oisi köyhä ja vanha.

    • ................

      Luonnollistahan tuo on. Itse en ole vielä vanhus, mutta silloinkin kun en isoäitiäni ollut päässyt katsomaan usein, ajatuksissani hän oli ollut silti ja on yhä. Mikäli se mitään lohduttaa.

    • Ehtoota kesämökin pirtistä. Lämmitin rantasaunan ja pieksin kehnoa raihnaista kehoani naapurin tontillta varastetuilla koivun oksilla. Paistoin perinteistä suomalaista kokolihamakkaraa ulkogrillissä. Kyllä Suomessa on ihanaa olla ja asua. Nuoriso oli mukana meidän vanhojen kanssa illanvietossa. Kävivät kaislikossa haukia narraamassa, mutta ei hauki vielä nappaa. Juhannuksen tienoilla ehkä.

    • pi-ne

      Suoraansanottuna, suurinpiirtein, ei minua muu hävetä kuin tyhmyys. ;))
      Vanhuuden saa,
      jos ei ehdi ennen sitä kupsahtaa.

      • Pitänee ihan vakavasti ottaa kantaa tähän tuiki tärkeään teemaan hävettääkö olla vanha. Joo silloin hävettää kun sipsuttelee korkokengillä ja kaatuu katukiveykseen ja iskee päänsä kukkapenkin laitaan. Hieman pöllähtäneenä sitä sitten vastailee ulkomaankielisiin kysymyksiin kun haluavat testata onko vintti vielä kunnossa sukelluksen jälkeen.

        Vintti pelasi, mutta ulkoiset haaverit piti hoitaa. Läheisen kahvilan nurkkapöydästä löytyi kaksi paikkaa paranella haavoja. Kuinka kävikään pöydässä istuva komea nuori mies alkoi hoitaa vanhan mummun haavoja. Sain kaiken huomion niin nuorelta komealta mieheltä kuin kahvilan kauniilta tarjoitijattarelta ja rakkaalta mieheltäni. Kantsi kaatua, ei hävettänyt vaan taidan opetella kaatumisen salat uusiksi ; )

        Niin elämä on taruja ihmeellisempää.


      • pi-ne
        korpikirjailija kirjoitti:

        Pitänee ihan vakavasti ottaa kantaa tähän tuiki tärkeään teemaan hävettääkö olla vanha. Joo silloin hävettää kun sipsuttelee korkokengillä ja kaatuu katukiveykseen ja iskee päänsä kukkapenkin laitaan. Hieman pöllähtäneenä sitä sitten vastailee ulkomaankielisiin kysymyksiin kun haluavat testata onko vintti vielä kunnossa sukelluksen jälkeen.

        Vintti pelasi, mutta ulkoiset haaverit piti hoitaa. Läheisen kahvilan nurkkapöydästä löytyi kaksi paikkaa paranella haavoja. Kuinka kävikään pöydässä istuva komea nuori mies alkoi hoitaa vanhan mummun haavoja. Sain kaiken huomion niin nuorelta komealta mieheltä kuin kahvilan kauniilta tarjoitijattarelta ja rakkaalta mieheltäni. Kantsi kaatua, ei hävettänyt vaan taidan opetella kaatumisen salat uusiksi ; )

        Niin elämä on taruja ihmeellisempää.

        Hips, kantsi kaatua, no ei tietenkään terveydellisesti, muuta muuten, mukavasti.
        Ethän suutu, mutta nauratti, koska lopputulos oli hyvä.

        Elämän kaislikossa kaakattaa monet kanat, ja jokainen anova saa.

        Kuka oli mummo, sinä et viimemainintojen mukaan ole.
        Totta, totuus on taruja ihmeellisempää.


      • pi-ne kirjoitti:

        Hips, kantsi kaatua, no ei tietenkään terveydellisesti, muuta muuten, mukavasti.
        Ethän suutu, mutta nauratti, koska lopputulos oli hyvä.

        Elämän kaislikossa kaakattaa monet kanat, ja jokainen anova saa.

        Kuka oli mummo, sinä et viimemainintojen mukaan ole.
        Totta, totuus on taruja ihmeellisempää.

        Kun vielä kerron, että selvittyäni hellästä hoidosta, kysyin minua hoivanneelta mieheltä oletko lääkäri, hän kertoi ethän ala nauramaan, lupasin että en. Hän kertoi olevansa käsikirjoittaja. Hän kirjoitti lääkärisarjaa joka pyörii Hollannin Tv.ssä. Olen ehkä tulevaisuudessa yksi tohtorisarjan kaunotar ;))))))


    • T-Man66

      Olen 46-vuotta "vanha" ja muutama vuosi varsinaiseen vanhuuteen mennee hyvinkin äkkiä(?)

      Hävettääkö tulla vanhaksi? Ei! Mikä on vanha???

      Tällä hetkellä autossa on yli 200 hummaa ja poppikone täysillä. Toivon mukaan 20-30 vuoden päästä autossa on yli 400 hummaa ja poppikone entistä kovemmalla (kuulo huononee)

      Säälittää vaan ne tänään syntyvät tulevat vanhainkodin hoitajat, jotka keski-ikäisinä joutuvat vaihtamaan meikäläisen poppikoneeseen heviromputinta;)

      • lusiina_

        Ajat ja tavat muuttuu, niin myös tulevien vanhustenhoitajien näköalat hoidettaviinsa ovat silloin uutta luokkaa kuin nykyisin :). Jospa silloin olisi jo valittavissa vanhainkodit harrastaneisuuden mukaan eli autoista ja poppikoneita kiinnostuneille omansa jne :). Ja hoitajat valikoitusivat myös sen aiheen mukaisesti.


    • Kuin niin?

      Enpä tiedä, hävettääkö. Tiedän sen vasta vanhana. Mutta mistä tiedän olevani vanha? Tänä vuonna olen virallisesti vanha...ainakin voin saada vanhuuseläkettä, mutta ei se vielä vanhaksi tee. Eilen ajoin reilut 400 km prätkällä typyjä katsellen; siis etsin itselleni kaveria. Tekeekö vanhukset niin, sitäkään en tiedä.
      Aika sen näyttää, kunhan sen vain huomaisin. Vielä ei tarvi hävetä.

    • tyytyväinen vanha

      Saattaisi hävettää jos menettäisin kyvyn kirjoittaa yhdyssanat oikein ja unohtaisin pilkun paikan, niin kuin aloittajalle näyttää käyneen.

      Tosin silloin en ehkä enää muistaisi hävetä.

      • Matti-Pappa.

        Vai neuvot sinä raatokärpänen minulle pilkkujen ja pisteiden paikat.
        Oletko sinä kuivahko pelle, sellainen akka jolla on verhotkin vatupassissa.
        Elämä ei taida kulkea pilkkujen ja pisteiden mukaan.
        Yhdyssanat hallitsen paremmin kuin yksikään palstalainen.

        Tässä esimerkki: Kuus Kaj askari.


      • bgoi
        Matti-Pappa. kirjoitti:

        Vai neuvot sinä raatokärpänen minulle pilkkujen ja pisteiden paikat.
        Oletko sinä kuivahko pelle, sellainen akka jolla on verhotkin vatupassissa.
        Elämä ei taida kulkea pilkkujen ja pisteiden mukaan.
        Yhdyssanat hallitsen paremmin kuin yksikään palstalainen.

        Tässä esimerkki: Kuus Kaj askari.

        Kimppuun hyökkääminen ei ole yhdyssana. Pilkku lisätään heti sanan perään ja pilkun jälkeen tulee välilyönti.


      • Matti- Pappa
        bgoi kirjoitti:

        Kimppuun hyökkääminen ei ole yhdyssana. Pilkku lisätään heti sanan perään ja pilkun jälkeen tulee välilyönti.

        Tein yhdyssanaharjoituksia. Tehtäviä, joista sain täydet pisteet.
        Aloitustekstiä en funtsinut sen kummemmin.


      • :)))))
        Matti- Pappa kirjoitti:

        Tein yhdyssanaharjoituksia. Tehtäviä, joista sain täydet pisteet.
        Aloitustekstiä en funtsinut sen kummemmin.

        kiitti nauruista!!


      • masa moi !
        :))))) kirjoitti:

        kiitti nauruista!!

        Kiitti itsellesi kurttunaama. Olet tosi tyhmä pelle.Hampaat kuin veikkaustivi yks risti kaks ja loput peruutettuja.

        heheheheheheheheheheheheheheheheheeheheheheheheheheheheheheheheheheehheeheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheeheheheheheheheheheh.....


    • kjkjkjk

      tämä aloitus oli etusivulla joten näin 44-vuotiaana halusin vastata tähän. Minä alan rupsahtaa, se v...aa :). Ajattelen että en halua elää vanhaksi. Mutta tuskin häpeän takia, vaan siksi koska meidän maailmassa ei enää saisi vanhentua. Kaikki, ketkä hyväksytään on noin 20-40 vuotiaita. Sitten aletaan olla nuorten aikauisten silmissä rupusakkia. Itse olen sairaanhoitaja ja voin sanoa että vanhuksia/vanhoja ei kukaan arvosta, ei kukaan. Se asia mietityttää ja ahdistaa. Suurin osa minun ikäisistä naisista saa jonkinlaisen päähänpiston alkaa laihduttaa, kuntoilla ja mikä on lopputulos, entistä ryppyisempi :). Toivottavasti kukaan ei häpeä olla vanha. Se on vaan taivaan tosi, että se vanhaksi tulo on jokaisen edessä. Ihan jokaisen.

    • hunksz

      "kjkjkjk"

      Minä ja monet muutkin, olemme kyllä ymmärtäneet tämän, ja monen muunkin viimeaikaisen aloituksen tarkoituksen.
      Älä huoli, hiljainen naurun-hyrinä soi. :)

      Näköjään nyt sinullekin.

      H.

    • |||

      Ei hävetä, tällä palstalla olo joskus hävettää, tyhmät jutut ja aikuisten tora.

    • mek

      Em Häpeä ikäänin vaikka mittariin tulee tänävuonna 53v niin ei se haitta kun pitää ajatusmailman nuorekkaan ja vaikka ikä on niin seksiä naiseni kanssa 2-5 kertaa viikossa ja kun vielä aonoa lapsi jo 18v niin voi taas mennä niinkuin huvittaa. Ikäni ollut motoristi vuodesta -79 lähtien ja prätkästä en luovu. Muutenkin ei pidä juntiksi ja vanhuksesi ruveta vaan voi tehd ähyviä juttuja ja tärkein on pitää fysikastaan huolta ja se tarkoittaa sitä että punttisalilla on käutävä että jaksaa. Onneksi on kesämökki ja siellä polttopuiden teko on fysiikalla hyvä juttu ja aina tekemistä rittää.
      Ajarrelu tapa on tarkein niin pysyy nuorekkaana ja nuorena ettäsileen.

      • Minä ja monet muutkin, olemme kyllä ymmärtäneet tämän, ja monen muunkin viimeaikaisen aloituksen tarkoituksen.
        Älä huoli, hiljainen naurun-hyrinä soi. :)

        Näköjään nyt sinullekin.

        H


    • Entinen pappa meni naimisiin 93-vuotiaana, ja kun joku sitten kysyi, millaista se naimisiinmeno on vanhana, niin hän vastasi: "Älkää minulta kysykö, kysykää vanhemmilta!"

    • "K"

      Minä ja moni muukin ymmärtää jotakin.

    • ////

      Kieltämättä tällä palstalla alkaa vähitellen hävettämään, muttei aina omasta puolestaan.

    • puntit tutisee jo

      Ei hävetä, mutta vähitellen rupeaa pelottamaan, jos meinaan iän myötä alkaa heittään yhtä pahasti kuin Masa-Papalla, onkohan hän vierailulla 80 vai 90 palstalta?.

      • Masa&Pappa

        Onko tullut kakulat vaippoihin.


    • tämämummo

      Ei hävetä mut ottaa päähän kun kaikki ikäiseni ovat kalkkiksia.Ei jaksa keskustella ruoan hinnoista ja kukkien kasvatuksesta.Minulla mieli kuin rippikoulu-ikäisellä mut ulkonäkö pistää vastaan lähteä esim.rock-konserttiin.Tullaan vissiin lapsiksi jälleen - että sillä tiellä... Yksin kotona kun ei sovi lokeroon.

      • ;))

        Rokkikonserttiin pääsee kyllä naamalla kuin naamalla. Kannattaa kokea, koet ylläripyllärin.
        Ruoan jaksaa maksaa, ja voikukat kullertavat istuttamattakin.


      • Kukin tavallaan

        Rokkikonsertissa eikä missään muuallakaan kysytä ikää eikä katsota pärstäkerrointa. Jotta pistäpä menoksi ja pidä hauskaa, pane nivelet liikkeelle ja hiukset hulmuamaan ja nauti siitä, että syrän käy vielä rippikoulua. Kaltaisesi seura löytyy myös sieltä menopaikoista, joita kiinnostaa muukin kuin arjen ahtaat ajatukset sun muut jokapäiväiset.


    • Matin Fanittaja

      Onko sulla kolestroliarvot kunnossa ? Käytätkö kukonhelttauutetta polvikipuun ?
      Onko olkapäitäsi leikattu ? Toimiiko vatsa ?

      Tätäkö se on ?

    • Maailman Matti

      bgoi.

      Olisin onnelinen jos pystyisin sinut pelkän nimimerkin avulla identifioimaan .
      Kovasti epäilen erästä palstalla jatkuvasti ilkeilevää naishenkilöä.

      • tääontaastätä

        Tarpeeton kommentti, perätön väite. Palstalla jatkuvasti ilkeilevät ovat miehiä. Pöllöimmät ilkeilevät itselleen ollakseen uskottavia ja päästäkseen ilkeilemään.........;D


    • pariton siipirikko

      Jostakin ihmeen syystä tämän aiheen ympärillä käyty keskustelu piristi minua, kaksi vuotta leskenä ollutta 68 ikäistä. Sain uutta potkua ainakin tähän päivään.

      • "pariton siipirikko"

        Usko pois, niin tämä piristää aloittajaakin, häntä joka pyrkii saamaan aloituksensa ykköseksi.
        Tavoitteenaan saada nauraa yllä-pidolle ja muille haksahtaville.
        Kunnioitukseni kuitenkin luovuudelle, jolla yksi ihminen kehittelee nimi-merkkejään.
        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "pariton siipirikko"

        Usko pois, niin tämä piristää aloittajaakin, häntä joka pyrkii saamaan aloituksensa ykköseksi.
        Tavoitteenaan saada nauraa yllä-pidolle ja muille haksahtaville.
        Kunnioitukseni kuitenkin luovuudelle, jolla yksi ihminen kehittelee nimi-merkkejään.
        H.

        Papparainen 93 v. oli mennyt naimisiin, oikein kirkkohäät oli pidetty.

        Pappa huokaisi jälkeen päin: "Kyllä oli niin juhlallista, että täst'edes vihitytän aina kirkossa!"


        .


    • Yhtä tyhjän kanssa

      Ei niin ollenkaa hävetä olla vanha vaikka en vielä ihan vanha olekkaa (66)

    • Matti-ihku-Pappa

      Mies on niin vanha miltä hänestä tuntuu .

      Nainen on niin vanha miltä hän tuntuu.

      Turha vesittää, sillä näin on.

      • ???

        Miksi Hunksz et maininnut lähdettä. Tuo oli suoraan Linnan tähdet-ohjelmasta, ja sen sanoi Roman Schatz.

        Tuon miehen mielipiteet sanelee housuissa roikkuva pötkylä.
        Minä pidän miehestä, jolla aivot ovat pääosassa, määrääjinä.

        Roman Schaz ja Neil Hardwick, siinä kaksi tunnettua maahanmuuttajaveteraania.

        - Mikä sai nämä miehet asettumaan Suomeen, opettelemaan kielen ja tekemään suomenkielistä kulttuurityötä?
        - Onko heistä tullut suomalaisia?
        - Näkevätkö he Suomessa jotain, mitä syntyperäiset suomalaiset eivät näe?


      • Voi jukonkauta
        ??? kirjoitti:

        Miksi Hunksz et maininnut lähdettä. Tuo oli suoraan Linnan tähdet-ohjelmasta, ja sen sanoi Roman Schatz.

        Tuon miehen mielipiteet sanelee housuissa roikkuva pötkylä.
        Minä pidän miehestä, jolla aivot ovat pääosassa, määrääjinä.

        Roman Schaz ja Neil Hardwick, siinä kaksi tunnettua maahanmuuttajaveteraania.

        - Mikä sai nämä miehet asettumaan Suomeen, opettelemaan kielen ja tekemään suomenkielistä kulttuurityötä?
        - Onko heistä tullut suomalaisia?
        - Näkevätkö he Suomessa jotain, mitä syntyperäiset suomalaiset eivät näe?

        Tuo R.S. on jokapaikassa , en arvosta sitä puupennin vertaa.


    • No ei voi....

      Katsoin juuri neljän tähden illallista. laitoin tv kiinni alkusanojen vuoksi.

      " Nää palo PERSE."

      • No ei voi

        " Nää palo p e r ce"


    • Tunnistin eilen

      Matti-Pappa on nainen.

      • "Tunnistin eilen"

        Vai niin, sinä taidat olla Matti-Myöhäinen.
        Me muut olemme jo asian havainneet.
        Alahan Taseittaa mieltäsi.

        H.


      • Raija-Seppo

        "Tunnistin eilen "

        Vai et aijemmin m................ tunnistanut. Älä valehtele.


    • Tunnistaja 3
    • Tyttö nimeltä Matti

      Tämä tiedettiin jo 50 palstalla. Nainen , joka " huijasi" pitkään palstalla olleita.
      Tosin asiallista tekstiä kirjoitti ja keskusteli sivistyneesti.

      • töks töks, sataa sis

        Ja häneltä riittää " sääliä " kun hänelle ladellaan totuus typeryydestään.;DDDDDDDD Haaskalintunen nikkiänsä myöden.


      • puuparonitar

        ettepä tiedäkään kuka tämä mieluusti miehenä esiintynyt keskusteleva älykkö oli.


      • surkimus pöljä
        puuparonitar kirjoitti:

        ettepä tiedäkään kuka tämä mieluusti miehenä esiintynyt keskusteleva älykkö oli.

        Sinäkö tiedät? Älä naurata, lapsellista ja älyvapaata on touhunsa.
        Puuhastelua, identiteettinsä kanssa ;DD


    • Naispaholainen1

      Nimenomaan. Typerin pelle,mitä maa päällänsä kantaa.

    • Lyyli Pattijalka

      Olen 60 vuotias ja ajattelen että elämää on vielä paljon edessä, kun kaikki sukuni naiset ovat eläneet lähes tai yli 90 vuotiaiksi. Oma taipaleeni voi toki päättyä milloin vain, pari diagnosoitua sairauttakin on, mutta ne ovat maltillisia ja niiden kanssa voi neuvotella, itseään huoltaen pärjää mainiosti. Naamani on säilynyt aika sileänä ja tukkani pidän värillä rehevän ruskeana, se antaa nuoremman ilmeen olemukseen.
      Pullukoitumista on tapahtunut enemmän kuin tykkäisin mutta edelleen kääntyvät herrojen päät kun vaivaisenluisilla varpaillani sipsutan kesäkadulla, varmaan Matti-papankin jos kohdakkain osutaan. Vaan enpä ole moksiskaan silmäyksistä ja huokailuista kun elän vapaata omaa elämääni, uskon että herroista olisi vain harmia.

    • Liisa-Mamma

      Aloittajalle !

      Kirjoita samalla nimimerkillä jolla olet aijemminkin kirjoittanut.

    • tämä on totta

      Aloittaja, kyllä minua hävettää tulla vanhaksi.
      Olen huomannut erilaisen kohtelun virkavallalta ja kaupassakin.
      Minua luullaan paljon nuoremmaksi, vaikka olen 79 vuotias. Kun ikä tulee esille niin käyttäytyminen muuttuu, esim kiinteistövälittäjien ja ostajien osalta.

      Tunnen melkein sääliä heiltä ja alkavat selittää asioita eri tavalla aivan kuin olisin tyhmä tai kykenemätön hoitamaan asiat.

    • O-a

      Monen 85 vuotiaan aika kuluu vanhainkodeissa ravatessa.
      Lapsia katsomassa. Näin mulle eräs puolituttu mies kertoi.
      Aika lähellä oli, etten purskahtanut nauramaan.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      287
      3192
    2. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      202
      2898
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2484
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      14
      1392
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe