v*ttuuntunut

onnellinenehkääippä

Heippä, minä täällä taas! Mua ihan oikeasti nyt alkaa ärsyttää kun skrollaan tätä nuorien äitien ja isien keskustelupalstaa alas päin.. se mikä mua alko vituttaan on se, että melkeimpä jokaiseen keskusteluun on käynyt puuttumassa joku "ulkopuolinen".

Herää vaan kysymys, että mitä te "opettajat", "ylioppilaat" ja sun muut nelikymppiset äidit pyöritte täällä nuortenäitien keskustelupalstalla jos äitiys on teistä nuorena niin väärä asia ettekä sitä suvaitse.. miks ootte tehneet tästä itellenne niin suuren ongelman ja jos teillä ei oikeasti ole antaa nuorille äiteille mitään positiivista palautetta, niin pysykää poissa!! varmasti keskustelu täällä sujuu paljon paremmin ilman teitä..

Eihän täällä voi enää nuoret äidit vapaasti keskustella "teiniäitien iloista ja suruista", kun heti on joku miesope tulossa tuputtamaan omia tilastotietojaan ja kaavojaan, yliopisto opiskelijat ja vanhemmat äidit hyökkää sanomaan kuinka väärin kaikki tekee.

ANTAKAA MEIDÄN KESKUSTELLA RAUHASSA!!!!!!! Huom! Opiskelijoillekkin on tuolla oma palsta "TYÖ JA OPISKELU" menkää sinne keskustelemaan opiskelun "iloista ja suruista" ;)

75

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Johtunee myötähäpeästä, jota teinivanhempia kohtaan tunnetaan. Äitiys on hieno asia, mutta nämä teinit, jotka "vauvakuumeilevat" vievät Suomea kehitysmaiden tasolle, eikä se ole oikein.

      Eli älkää laittako niitä avauksia, joissa muka tarkoituksella haluatte tulla raskaaksi alaikäisinä, sellaista ei kukaan täysissä järjissään oleva nuori ihminen missään nimessä halua! Se on yksinkertaisesti aivan vajaa-älyistä - vähintäänkin kehitysviiveistä, eikä sitä kukaan sen vuoksi halua uskoa todeksi. Mitä ihmeen kicksejä sellaisista avauksista saatte?

      • Parempaa ruokaa

        Nykyään kaasupakatuissa elintarvikepakkauksissa on muoveja, jotka sotkevat ihmisten hormonitoimintaa, mistä johtuen tälläinen "alaikäisten vauvakuumeilu" saattaa alkaa yleistymään ja tulevaisuudessa olemme ehkä kehitysmaiden tasolla äitiystitastoissa. :(


      • onnellinenehkääippä

        Kuka sinut sitten pakottaa niitä tulemaan tänne lukemaan??! kukaan ei ohjaa sun sormia sun tietokoneen näppiksillä ja pakota avamaan tätä osiota... ellei sulla sitten oo korvien välissä vikaa.

        Ja miksi sitten teiniäitiä kohtaan muka tunnetaan myötähäpeää? Ymmärrän jos kärsit lapsettomuudesta tai sulla on muuten ongelmia raskaaksi tulemisen kanssa, ja olet jostain syystä katkera nuorille äideille, mutta mene muualle sitä purkamaan kun toisten avaamiin keskusteluihin joihin halutaan asiallisia vastauksia..


      • .......
        onnellinenehkääippä kirjoitti:

        Kuka sinut sitten pakottaa niitä tulemaan tänne lukemaan??! kukaan ei ohjaa sun sormia sun tietokoneen näppiksillä ja pakota avamaan tätä osiota... ellei sulla sitten oo korvien välissä vikaa.

        Ja miksi sitten teiniäitiä kohtaan muka tunnetaan myötähäpeää? Ymmärrän jos kärsit lapsettomuudesta tai sulla on muuten ongelmia raskaaksi tulemisen kanssa, ja olet jostain syystä katkera nuorille äideille, mutta mene muualle sitä purkamaan kun toisten avaamiin keskusteluihin joihin halutaan asiallisia vastauksia..

        Asiallisia vastauksia provoihin tuskin tulee.


      • ...............
        onnellinenehkääippä kirjoitti:

        Kuka sinut sitten pakottaa niitä tulemaan tänne lukemaan??! kukaan ei ohjaa sun sormia sun tietokoneen näppiksillä ja pakota avamaan tätä osiota... ellei sulla sitten oo korvien välissä vikaa.

        Ja miksi sitten teiniäitiä kohtaan muka tunnetaan myötähäpeää? Ymmärrän jos kärsit lapsettomuudesta tai sulla on muuten ongelmia raskaaksi tulemisen kanssa, ja olet jostain syystä katkera nuorille äideille, mutta mene muualle sitä purkamaan kun toisten avaamiin keskusteluihin joihin halutaan asiallisia vastauksia..

        Et ole teiniäiti "onnellinenehkääippä", joten miksi provoilet kyseisellä palstalla?

        Olen sentään äiti ja minulla on lapsia useampikin, joten minulla lienee enemmän annettavaa kyseisellä palstalla kuin sinulla, "onnellisella".

        En ole katkera nuorille äideille, vaan säälin heitä. Kun näen jonkun kaltaisesi provoilevan pissiksen, minua alkaa suorastaan oksettaa. Antaisit edes lapsillesi mahdollisuuden parempaan elämään, vaikka itselläsi resurssit ovatkin tällä hetkellä riittämättömät, koska järki tyystin puuttuu.


      • onnellinenehkääippä
        ............... kirjoitti:

        Et ole teiniäiti "onnellinenehkääippä", joten miksi provoilet kyseisellä palstalla?

        Olen sentään äiti ja minulla on lapsia useampikin, joten minulla lienee enemmän annettavaa kyseisellä palstalla kuin sinulla, "onnellisella".

        En ole katkera nuorille äideille, vaan säälin heitä. Kun näen jonkun kaltaisesi provoilevan pissiksen, minua alkaa suorastaan oksettaa. Antaisit edes lapsillesi mahdollisuuden parempaan elämään, vaikka itselläsi resurssit ovatkin tällä hetkellä riittämättömät, koska järki tyystin puuttuu.

        En ole edelleenkään provo... ja anteeksi olin ehkä aikasemmin hieman suora sanainen kun täällä kirjottelin. Alkaa vain jo tulemaan korvista tämä, että kun täällä kysyy neuvoa niin saa vain kuraa ja haukkuja niskaan...

        Tiistaina viimistää selviää ollaanko sitä äitinä vai ei! :)


      • Mitkä kertoimet?
        onnellinenehkääippä kirjoitti:

        En ole edelleenkään provo... ja anteeksi olin ehkä aikasemmin hieman suora sanainen kun täällä kirjottelin. Alkaa vain jo tulemaan korvista tämä, että kun täällä kysyy neuvoa niin saa vain kuraa ja haukkuja niskaan...

        Tiistaina viimistää selviää ollaanko sitä äitinä vai ei! :)

        Niinkuin sinä nyt olisit edes mitään neuvoja kysellyt, vaan aloituksesi ovat vain tylsiä provoja.

        Ei kukaan voi sanoa sinulle, miten tulet pärjäämään. Sinä muka vauvakuumeilet ja poikakaverisi on muka hölmelö, joka on vailla omaa tahtoa. Haluatko kuulla jotain arvauksia siitä, miten muka tulee käymään?

        No okei, oma veikkaukseni on, että poikkiksesi muka häippää, kun olet muka 10:llä raskausviikolla. Kerro sitten kuinka muka kävi? :)


      • kapiainen123

        Sulle voisin laittaa kuulan kalloon !!!


      • onnellinenehkääippä
        Mitkä kertoimet? kirjoitti:

        Niinkuin sinä nyt olisit edes mitään neuvoja kysellyt, vaan aloituksesi ovat vain tylsiä provoja.

        Ei kukaan voi sanoa sinulle, miten tulet pärjäämään. Sinä muka vauvakuumeilet ja poikakaverisi on muka hölmelö, joka on vailla omaa tahtoa. Haluatko kuulla jotain arvauksia siitä, miten muka tulee käymään?

        No okei, oma veikkaukseni on, että poikkiksesi muka häippää, kun olet muka 10:llä raskausviikolla. Kerro sitten kuinka muka kävi? :)

        Lupasin tulla kertomaan miten kävin. Tein tänään testin mutta negaa näytti :) Vähän ehkä myöhästyttiin tällä kertaa. Seukki yritys sitten heinäkuussa, kun pystyy taas yrittämään.. (poikaystävä siis intissä juhannukseen saakka)


      • Mitkä kertoimet?
        onnellinenehkääippä kirjoitti:

        Lupasin tulla kertomaan miten kävin. Tein tänään testin mutta negaa näytti :) Vähän ehkä myöhästyttiin tällä kertaa. Seukki yritys sitten heinäkuussa, kun pystyy taas yrittämään.. (poikaystävä siis intissä juhannukseen saakka)

        Hieno juttu, että et ole raskaana. Olet niin nuori, että kaksi kuukauttakin kasvattaa sinua henkisesti.

        Heinäkuussa saatat olla jo sellaisissa aatoksissa, että on parempi käydä koulu loppuun ja olla töissä jonkin aikaa ja säästää rahaa lapsen tulevia menoeriä varten.

        Kannattaa myös laskeskella, pystyttekö esimerkiksi säästämään lapsilisät lapsen tilille, että hänellä olisi pieni pesämuna sitten, kun hän on 18-vuotias ja lähdössä opiskelemaan korkeakouluun tai yliopistoon.

        Näin me olemme tehneet kaikkien kolmen lapsemme kohdalla. Rahat ovat olleet säästössä osake-tilillä ja kasvaneet mukavasta korkoa esimerkiksi lapsen oman asunnon ostoon opiskelupaikkakunnalta.


    • tilaa kaikille

      Itseäni ihmetyttää nämä teinit jotka hankkiutuvat raskaaksi vaikka elämä ei ole ns.hallussa itselläkään.. Nostan hattua toki sellaiselle nuorelle joka vahingon sattuessa(ehkäisyn pettäessä) pitää lapsensa,kouluttautuu siitä huolimatta ja kantaa vastuunsa lapsestaan niin taloudellisesti kuin muutenkin. Mutta jotenkin ruusuiset kuvitelmat on näillä jotka tieten tahtoen alkavat lapsena leikkiä kotileikkejä..

      Ehkäpä aikuiset käyvät täällä siksi kirjoittelemassa ja lukemassa näitä jotta voisivat kertoa neuvoja ihan siitä elämän tuoman kokemuksen perusteella. Vaikka se kuinka joitakin ärsyttäisi..

      • uvfv

        Ja teinit kuuntelee?
        Vastareagtiohan noista nousee.


    • onnellinenehkääippä

      Kysyin kokemuksia nuorilta äideiltä, mutta voihan vanhemmatkin äidit toki neuvomaan tulla jos vain kumminki saan pyytää että asiallisesti, kun on vähän tyly koko ajan lukea vain negatiivista palautetta... Jos mun poikakaveri nyt sitten jostain syystä häipyis (kumminkin tahdon luottaa ettei niin käy), niin sitten yritän pärjätä lapsen kanssa tavalla tai toisella. On mulla kumminkin suuri tukijoukko, poikaystävä, perhe, sukulaiset ja mun parasystävä.

      Saanen huomauttaa että kyllä mäkin hoidan mun koulutuksen loppuun, tottakai. Mulla alkaa ensi syksynä viiminen lukukausi joten ehdin sitäkin suorittaa suurimmaksi osaksi ennen lapsen syntymää, siis jos tulen raskaaksi.

      Ja kyllä mä tulen kertomaan miten käy..

      • Äitien hoitsu

        Jos näillä perusteilla tunnet olevasi valmis äidiksi, niin todella toivon, ettei kukaan näin heikoin eväin varustettuna raskaudu ja myöhemmin ehkä sairastu synnytyksen jälkeiseen masennukseen:

        "Kumminkin tunnen olevani tosi kypsä ja valmis äidiksi. En käytä alkoholia, en tupakoi ja muutenkin olen suurimmaksi osaksi mökkihöperö ja viihdyn paljon kotona, joten en tunne että jäisin mistään "kreisistä nuoruudesta" paitsi :D Koulut mulla on vielä kesken, mutta ehdin jatkaa niitä myöhemminkin. Jotenkin tuntuu, että nyt on vaan sellanen hetki kun lapsen haluan! Poikaystäväni on töissä joten varmasti rahallisestikin pärjättäisiin. Molemmilla sisarillani on jo lapsia joten heiltä varmasti saan paljon neuvoja ja tukea. "

        Mutta onneksi tämä on provo.


      • Ap1
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        Jos näillä perusteilla tunnet olevasi valmis äidiksi, niin todella toivon, ettei kukaan näin heikoin eväin varustettuna raskaudu ja myöhemmin ehkä sairastu synnytyksen jälkeiseen masennukseen:

        "Kumminkin tunnen olevani tosi kypsä ja valmis äidiksi. En käytä alkoholia, en tupakoi ja muutenkin olen suurimmaksi osaksi mökkihöperö ja viihdyn paljon kotona, joten en tunne että jäisin mistään "kreisistä nuoruudesta" paitsi :D Koulut mulla on vielä kesken, mutta ehdin jatkaa niitä myöhemminkin. Jotenkin tuntuu, että nyt on vaan sellanen hetki kun lapsen haluan! Poikaystäväni on töissä joten varmasti rahallisestikin pärjättäisiin. Molemmilla sisarillani on jo lapsia joten heiltä varmasti saan paljon neuvoja ja tukea. "

        Mutta onneksi tämä on provo.

        Saanko kysyä että mikä on sitten sun mielestä juuri se ainoa ja oikea hetki tulla äidiksi? Mitkä perusteet sulla on siihen että voi olla hyvä äiti ja onnistua?


      • Äitien hoitsu
        Ap1 kirjoitti:

        Saanko kysyä että mikä on sitten sun mielestä juuri se ainoa ja oikea hetki tulla äidiksi? Mitkä perusteet sulla on siihen että voi olla hyvä äiti ja onnistua?

        "Koulut mulla on vielä kesken, mutta ehdin jatkaa niitä myöhemminkin. Jotenkin tuntuu, että nyt on vaan sellanen hetki kun lapsen haluan!"

        Jokin muu hetki myöhemmin kuin edellä kuvatussa lauseessa. Miten olisi se hetki, kun koulut on käyty ja avaaja on ollut esimerkiksi vuoden töissä, jolloin hänen vanhempainrahansakin olisi suurempi kuin nyt keskenkasvuisena opiskelijana?

        Minusta parempi hetki olisi, kun avaaja olisi edes täysikäinen ja myös fyysisesti ja henkisesti aikuinen. 17-vuotias on vielä kaukana siitä, eritoten jos takana on jo aikapäiviä sitten loppunhoidetut biletykset. Liian aikaisin eletty biletysvaihe, kun jättää jälkensä ihmisen henkiseen kehitykseen. Jos tuleva lapsi saisi valita, hän ei haluaisi äitiä, joka on henkisesti 14-vuotiaan tasolla.


      • Miesope
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        "Koulut mulla on vielä kesken, mutta ehdin jatkaa niitä myöhemminkin. Jotenkin tuntuu, että nyt on vaan sellanen hetki kun lapsen haluan!"

        Jokin muu hetki myöhemmin kuin edellä kuvatussa lauseessa. Miten olisi se hetki, kun koulut on käyty ja avaaja on ollut esimerkiksi vuoden töissä, jolloin hänen vanhempainrahansakin olisi suurempi kuin nyt keskenkasvuisena opiskelijana?

        Minusta parempi hetki olisi, kun avaaja olisi edes täysikäinen ja myös fyysisesti ja henkisesti aikuinen. 17-vuotias on vielä kaukana siitä, eritoten jos takana on jo aikapäiviä sitten loppunhoidetut biletykset. Liian aikaisin eletty biletysvaihe, kun jättää jälkensä ihmisen henkiseen kehitykseen. Jos tuleva lapsi saisi valita, hän ei haluaisi äitiä, joka on henkisesti 14-vuotiaan tasolla.

        Kuten huomaat, Äitien hoitsu, tuossa vaiheessa provoilija lopettaa keskustelun. Esitit selkeitä tosiasioita, joihin ei voi vastata mitään.


      • 143
        Miesope kirjoitti:

        Kuten huomaat, Äitien hoitsu, tuossa vaiheessa provoilija lopettaa keskustelun. Esitit selkeitä tosiasioita, joihin ei voi vastata mitään.

        Yrittäkää käyttäytyä edes.


      • Äitien hoitsu
        143 kirjoitti:

        Yrittäkää käyttäytyä edes.

        Ainakin toivon, että jos nyt kuitenkin olisi niin, että tämä "onnellinenehkä" ei olisikaan provoilija, hän tällä hetkellä laskeskelee lukuja, paljonko hän tulee menettämään vanhempainpäivärahassa, jos toteuttaa nykyisen suunnitelmansa.

        Kyllä tässä on yritetty käyttäytyä, vaikka se keskenkasvuisten kanssa joskus niin kovin vaikeaa onkin. Toivottavasti joku, jolla ehkä on samantyyppisiä haihatuksia kuin avaajalla tulisi toisiin aatoksiin. Silloin tämäkään typerä provoketju ei olisi ollut aivan turha.


      • hahahahahahahhha
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        Ainakin toivon, että jos nyt kuitenkin olisi niin, että tämä "onnellinenehkä" ei olisikaan provoilija, hän tällä hetkellä laskeskelee lukuja, paljonko hän tulee menettämään vanhempainpäivärahassa, jos toteuttaa nykyisen suunnitelmansa.

        Kyllä tässä on yritetty käyttäytyä, vaikka se keskenkasvuisten kanssa joskus niin kovin vaikeaa onkin. Toivottavasti joku, jolla ehkä on samantyyppisiä haihatuksia kuin avaajalla tulisi toisiin aatoksiin. Silloin tämäkään typerä provoketju ei olisi ollut aivan turha.

        Voi kuule, saathan sinä toivoa. Mitä se sinua edes liikuttaa jos joku tekee lapsen teininä? En voi käsittää miksi sinua rassaa niin paljon tuntemattoman ihmisen tekemiset? Miksi vaivaat päätäsi täällä "keskenkasvuisten" keskustelupalstalla?? Valoja tauluun täti hyvä :) Ei ole sinun asiasi. Ps. Jos vetoat "minun raskaalla työllä ansaitut verorahat" diipadaapaan niin siitä on käyty jo keskustelua alempana. Voi hyvää päivää oikeasti!! Saanko jo nauraa??


      • werty.
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        Ainakin toivon, että jos nyt kuitenkin olisi niin, että tämä "onnellinenehkä" ei olisikaan provoilija, hän tällä hetkellä laskeskelee lukuja, paljonko hän tulee menettämään vanhempainpäivärahassa, jos toteuttaa nykyisen suunnitelmansa.

        Kyllä tässä on yritetty käyttäytyä, vaikka se keskenkasvuisten kanssa joskus niin kovin vaikeaa onkin. Toivottavasti joku, jolla ehkä on samantyyppisiä haihatuksia kuin avaajalla tulisi toisiin aatoksiin. Silloin tämäkään typerä provoketju ei olisi ollut aivan turha.

        No, jos ei aikuisuudesta huolimatta osaa käyttäytyä, niin mikä pakko tänne on tulla provosoitumaan?

        Koulukiusajatkin keksivät syitä, miten se on loukatun oma vika kun ei siedä kritiikkiä.


      • Miesope
        werty. kirjoitti:

        No, jos ei aikuisuudesta huolimatta osaa käyttäytyä, niin mikä pakko tänne on tulla provosoitumaan?

        Koulukiusajatkin keksivät syitä, miten se on loukatun oma vika kun ei siedä kritiikkiä.

        Koulukiusaaminen on jotakin muuta kuin eri mieltä olemista. Kaikkein nuorimmat alakoulöun oppilaat saattavat kyllä jo kiistelemistäkin kiusaamisena pitää, mutta se EI kuitenkaan sitä ole.

        Jokainen keskustelija on täällä vapaaehtoisesti. Omaa näkökantaa yrittää itse kukin puolustaa ja eriäviä mitätöidä. Siitä kysymys on, ei muusta.


      • werty.
        Miesope kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on jotakin muuta kuin eri mieltä olemista. Kaikkein nuorimmat alakoulöun oppilaat saattavat kyllä jo kiistelemistäkin kiusaamisena pitää, mutta se EI kuitenkaan sitä ole.

        Jokainen keskustelija on täällä vapaaehtoisesti. Omaa näkökantaa yrittää itse kukin puolustaa ja eriäviä mitätöidä. Siitä kysymys on, ei muusta.

        Minä en puhu eri mieltä olemisesta, vaan haukkumisesta, niillä on vissi ero.
        Pelkkää puolustelua nuo sinun jutut. Siihen se aina menee, jos sanotaan miten asia on.


      • Miesope
        werty. kirjoitti:

        Minä en puhu eri mieltä olemisesta, vaan haukkumisesta, niillä on vissi ero.
        Pelkkää puolustelua nuo sinun jutut. Siihen se aina menee, jos sanotaan miten asia on.

        Kerrohan werty, missä kohdin olen HAUKKUNUT kirjoittajaa.


      • Äitien hoitsu
        hahahahahahahhha kirjoitti:

        Voi kuule, saathan sinä toivoa. Mitä se sinua edes liikuttaa jos joku tekee lapsen teininä? En voi käsittää miksi sinua rassaa niin paljon tuntemattoman ihmisen tekemiset? Miksi vaivaat päätäsi täällä "keskenkasvuisten" keskustelupalstalla?? Valoja tauluun täti hyvä :) Ei ole sinun asiasi. Ps. Jos vetoat "minun raskaalla työllä ansaitut verorahat" diipadaapaan niin siitä on käyty jo keskustelua alempana. Voi hyvää päivää oikeasti!! Saanko jo nauraa??

        En tiedä oletko "onnellinenehkä" vai joku muu "tyhjännauraja"?
        Silloin kun vanhemmaksi ryhtymistä ajatteleva ei osaa alkeellisintakaan taloudellista ajattelua, niin siinä on oikeasti vitsit aika vähissä.
        Hyvää päivää oikeasti sinullekin.

        "Onnellinenehkä" ei ole vastannut, joten tällähetkellä hän näppäilee laskintaan ja tutkii KELAn sivuja - toivon niin. :)


      • werty.
        Miesope kirjoitti:

        Kerrohan werty, missä kohdin olen HAUKKUNUT kirjoittajaa.

        Lue tekstejäsi ja mieti ajatuksen kanssa hyväksyisitkö tällaiset keskustelut koulussa.


      • Miesope
        werty. kirjoitti:

        Lue tekstejäsi ja mieti ajatuksen kanssa hyväksyisitkö tällaiset keskustelut koulussa.

        Riippuu tilanteesta. Alakoulussa eteen ei ONNEKSI vielä ole tullut tilannetta, jossa joku oppilas alkaisi suunnitella lasta.

        Jos kyseessä olisi oma tyttäreni, räjähtäisin. Uskon ja tiedän kuitenkin oman tyttäreni olevan sen verran perusjärkevä, että tuon tyyppistä haihattelua ei eteen tule.

        Tämä on keskustelupalsta, jossa anonyymit ihmiset kieskustelevat keskenään. Asioita sanotaan suoremmin kuin kasvokkain keskustellessa. Kun mielipiteen esittää, myös eriäviä kantoja voi esiin tulla. Jos niitä ei kestä, kannattaa harrastaa esim. lukemista. Siitä on enemmän hyötyä kuin tästä.


      • 7kk
        Miesope kirjoitti:

        Riippuu tilanteesta. Alakoulussa eteen ei ONNEKSI vielä ole tullut tilannetta, jossa joku oppilas alkaisi suunnitella lasta.

        Jos kyseessä olisi oma tyttäreni, räjähtäisin. Uskon ja tiedän kuitenkin oman tyttäreni olevan sen verran perusjärkevä, että tuon tyyppistä haihattelua ei eteen tule.

        Tämä on keskustelupalsta, jossa anonyymit ihmiset kieskustelevat keskenään. Asioita sanotaan suoremmin kuin kasvokkain keskustellessa. Kun mielipiteen esittää, myös eriäviä kantoja voi esiin tulla. Jos niitä ei kestä, kannattaa harrastaa esim. lukemista. Siitä on enemmän hyötyä kuin tästä.

        Räjähtäisit ja se auttaisi asiassa miten ?


      • werty.
        Miesope kirjoitti:

        Riippuu tilanteesta. Alakoulussa eteen ei ONNEKSI vielä ole tullut tilannetta, jossa joku oppilas alkaisi suunnitella lasta.

        Jos kyseessä olisi oma tyttäreni, räjähtäisin. Uskon ja tiedän kuitenkin oman tyttäreni olevan sen verran perusjärkevä, että tuon tyyppistä haihattelua ei eteen tule.

        Tämä on keskustelupalsta, jossa anonyymit ihmiset kieskustelevat keskenään. Asioita sanotaan suoremmin kuin kasvokkain keskustellessa. Kun mielipiteen esittää, myös eriäviä kantoja voi esiin tulla. Jos niitä ei kestä, kannattaa harrastaa esim. lukemista. Siitä on enemmän hyötyä kuin tästä.

        Ja taas sitä puolustelua...
        Onko sinun kaltaisiasi "kriitikoita" koulussa.


      • terryberry
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        En tiedä oletko "onnellinenehkä" vai joku muu "tyhjännauraja"?
        Silloin kun vanhemmaksi ryhtymistä ajatteleva ei osaa alkeellisintakaan taloudellista ajattelua, niin siinä on oikeasti vitsit aika vähissä.
        Hyvää päivää oikeasti sinullekin.

        "Onnellinenehkä" ei ole vastannut, joten tällähetkellä hän näppäilee laskintaan ja tutkii KELAn sivuja - toivon niin. :)

        Sinäkään et välttämättä ole mikään hoitsu.
        Ammattilaisuutan korostavat myös pätijät.....


      • Miesope
        werty. kirjoitti:

        Ja taas sitä puolustelua...
        Onko sinun kaltaisiasi "kriitikoita" koulussa.

        Koeta keskittyä olennaisiin asioihin werty. Lopeta saivartelusi. Et tiedä mitään siitä, miten anonyymi henkilö toimii työssään ja reaalimaailmassa. Koeta opetella ymmärtämään lukemasi. Koeta kiäsittää, että tämä on keskustelua varten. Et tee muuta kiuin pieksät suutasi ja takerrut suoraan toisen persoonaan, et mielipiteeseen.

        Teinilogiikkaa huvittavimmillaan on leimata eri mieltä oleva keskustelija kiusaajaksi ja huonosti käyttäytyväksi kirjoittajaksi. "Sä et ymmärrä mua!" on meille kaikille teinien kasvattajille ja opettajille tuttua retoriikkaa. "Sä aloitit!" taas on tuttu jo ihan pieniltä lapsilta.

        Koulussa ja kodeissa toden totta ON kriitikoita ja ihmisiä, jotka eivät teinien kaikkia keksintöjä tue. Onko sana "kasvatus" tuttu? Siihen kuuluu myöskin pettymysten tuottaminen ja rajojen asettaminen. Teinithän moisia toki eivät tarvitse? Tämän Suomi24:n johtavien ajattelijoiden mielestä Suomen teinit ovat kautta linjan niin fiksua väkeä, että kasvatustyö ja lapsiperheen arki sujuu tuosta vain, vaikka tunnetusti ihan aikuisillakin on ongelmia. Niinpä niin.

        Tämä aihepiiri saa nyt kuitenkin tämänkin ketjun osalta olla minun puolestani, kuten jo toiseenkin ketjuun kirjoitin. Yhden kommentin kirjoitan vielä tuohon loppuun.


      • Blueberry 88
        terryberry kirjoitti:

        Sinäkään et välttämättä ole mikään hoitsu.
        Ammattilaisuutan korostavat myös pätijät.....

        Ja kypsyyttään ja aikuismaisuuttaan keskenkasvuiset...


      • multinikille
        Blueberry 88 kirjoitti:

        Ja kypsyyttään ja aikuismaisuuttaan keskenkasvuiset...

        Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.....


      • liian vaikeaa?
        Miesope kirjoitti:

        Koeta keskittyä olennaisiin asioihin werty. Lopeta saivartelusi. Et tiedä mitään siitä, miten anonyymi henkilö toimii työssään ja reaalimaailmassa. Koeta opetella ymmärtämään lukemasi. Koeta kiäsittää, että tämä on keskustelua varten. Et tee muuta kiuin pieksät suutasi ja takerrut suoraan toisen persoonaan, et mielipiteeseen.

        Teinilogiikkaa huvittavimmillaan on leimata eri mieltä oleva keskustelija kiusaajaksi ja huonosti käyttäytyväksi kirjoittajaksi. "Sä et ymmärrä mua!" on meille kaikille teinien kasvattajille ja opettajille tuttua retoriikkaa. "Sä aloitit!" taas on tuttu jo ihan pieniltä lapsilta.

        Koulussa ja kodeissa toden totta ON kriitikoita ja ihmisiä, jotka eivät teinien kaikkia keksintöjä tue. Onko sana "kasvatus" tuttu? Siihen kuuluu myöskin pettymysten tuottaminen ja rajojen asettaminen. Teinithän moisia toki eivät tarvitse? Tämän Suomi24:n johtavien ajattelijoiden mielestä Suomen teinit ovat kautta linjan niin fiksua väkeä, että kasvatustyö ja lapsiperheen arki sujuu tuosta vain, vaikka tunnetusti ihan aikuisillakin on ongelmia. Niinpä niin.

        Tämä aihepiiri saa nyt kuitenkin tämänkin ketjun osalta olla minun puolestani, kuten jo toiseenkin ketjuun kirjoitin. Yhden kommentin kirjoitan vielä tuohon loppuun.

        Niin tämä on keskustelu, joten yritäpä hyväksy "kritiikki" itsekin.


      • Äitien hoitsu
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        En tiedä oletko "onnellinenehkä" vai joku muu "tyhjännauraja"?
        Silloin kun vanhemmaksi ryhtymistä ajatteleva ei osaa alkeellisintakaan taloudellista ajattelua, niin siinä on oikeasti vitsit aika vähissä.
        Hyvää päivää oikeasti sinullekin.

        "Onnellinenehkä" ei ole vastannut, joten tällähetkellä hän näppäilee laskintaan ja tutkii KELAn sivuja - toivon niin. :)

        Ei vastaa "onnellinenehkä" vieläkään, miksi haluaa vapaaehtoisesti menettää riihikuivaa rahaa.


      • youpö
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        Ei vastaa "onnellinenehkä" vieläkään, miksi haluaa vapaaehtoisesti menettää riihikuivaa rahaa.

        Onko raha sinulle tärkeämpää, kuin perheesi.


      • Äitien hoitsu
        youpö kirjoitti:

        Onko raha sinulle tärkeämpää, kuin perheesi.

        Ei ole, mutta minulle on tärkeää, että äiti omaa vähän taloudellista ajattelua. Se on koko perheen etu.


      • youpö
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        Ei ole, mutta minulle on tärkeää, että äiti omaa vähän taloudellista ajattelua. Se on koko perheen etu.

        Entä työttömät, kotiäidit, omaishoitajat. Kiellettäisiinkö heiltäkin lapsen saanti, koska joutuvat tyytymään minimiin?


      • onnellinenehkääippä
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        Ei vastaa "onnellinenehkä" vieläkään, miksi haluaa vapaaehtoisesti menettää riihikuivaa rahaa.

        Tehdäänkö lapsia pelkästään sen takia, miten paljon saa vanhempainpäivärahaa? Enpä mä lasta rahan takia tee..


      • Äitien hoitsu
        onnellinenehkääippä kirjoitti:

        Tehdäänkö lapsia pelkästään sen takia, miten paljon saa vanhempainpäivärahaa? Enpä mä lasta rahan takia tee..

        Ei tehdä, mutta ei lapsia ehdoin tahdoin pitäisi tehdä kesken opiskelun, siten että vanhempainraha on se kaikkein pienin mahdollinen.

        Ajattele miten eriarvoiseen asemaan lapsesi asetat, verrattuna niiden perheiden lapsiin, joiden vanhemmilla on edes jonkinlaista taloudellista ajattelua.


      • Äitien hoitsu
        youpö kirjoitti:

        Entä työttömät, kotiäidit, omaishoitajat. Kiellettäisiinkö heiltäkin lapsen saanti, koska joutuvat tyytymään minimiin?

        EKeltään ei olla kieltämässä lapsen saantia. Kerron tämän sinulle lyhyin ja yksinkertaisin lausein:

        Tässä keskustellaan 17-vuotiaan lähihoitajaopiskelijan kovasta halusta tulla niin pian raskaaksi, kuin vain mahdollista.

        Tämä "onnellinenehkääippä" opiskelee lähihoitajaksi.

        Lähihoitajien työllisyystilanne on hyvä.

        Hänestä ei melko suurella todennäköisyydellä tule työtöntä.

        Jos hän opiskelunsa päätteeksi menee töihin vuodeksi, hän saa enemmän rahaa vanhempainvapaallaan, kuin jos hän jää äippälomalle kesken opiskelun.

        Menikö perille? Epäilen kyllä että ei. Etköhän löydä lisää jotain saivarteltavaa? Mielestäni olen antanut hyvän neuvon, mutta se, että teini-ikäinen ei ymmärrä, kertoo vain karua kieltään siitä, miten lapsen etu ei ole teinille yhtään mitään. :(


      • just joo
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        EKeltään ei olla kieltämässä lapsen saantia. Kerron tämän sinulle lyhyin ja yksinkertaisin lausein:

        Tässä keskustellaan 17-vuotiaan lähihoitajaopiskelijan kovasta halusta tulla niin pian raskaaksi, kuin vain mahdollista.

        Tämä "onnellinenehkääippä" opiskelee lähihoitajaksi.

        Lähihoitajien työllisyystilanne on hyvä.

        Hänestä ei melko suurella todennäköisyydellä tule työtöntä.

        Jos hän opiskelunsa päätteeksi menee töihin vuodeksi, hän saa enemmän rahaa vanhempainvapaallaan, kuin jos hän jää äippälomalle kesken opiskelun.

        Menikö perille? Epäilen kyllä että ei. Etköhän löydä lisää jotain saivarteltavaa? Mielestäni olen antanut hyvän neuvon, mutta se, että teini-ikäinen ei ymmärrä, kertoo vain karua kieltään siitä, miten lapsen etu ei ole teinille yhtään mitään. :(

        Lähinnä et nähnyt mitään järkeä tyytymisessä minimiin. Etkä tullut ajatelleeksi, että osa ei mitään muuta tule koskaan saamaan.


      • Äitien hoitsu
        just joo kirjoitti:

        Lähinnä et nähnyt mitään järkeä tyytymisessä minimiin. Etkä tullut ajatelleeksi, että osa ei mitään muuta tule koskaan saamaan.

        No, eikö HEILLE ole silloin helkkarin yhdentekevää, milloin lisääntyvät, jos ovat jo sillä menttaliteetilla liikkeellä, etteivat koskaan, ikinä tule menemään ansiotyöhön? Heidän lienee tyytyminen minimiin, mutta tälle kyseiselle "Onnellinenehkä" tapaukselle minimiin tyytyminen on - anteeksi vain, kovin tyhmää.


      • 7kk
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        No, eikö HEILLE ole silloin helkkarin yhdentekevää, milloin lisääntyvät, jos ovat jo sillä menttaliteetilla liikkeellä, etteivat koskaan, ikinä tule menemään ansiotyöhön? Heidän lienee tyytyminen minimiin, mutta tälle kyseiselle "Onnellinenehkä" tapaukselle minimiin tyytyminen on - anteeksi vain, kovin tyhmää.

        Tässä olen kyllä samaa mieltä että suosittelen käymään koulun loppuun ja tekemään töitä että saa vähän enemmän rahaa kun on kotona. Siksi mekään ei haluta nyt enempää lapsia vielä. Haluan mennä töihin ja ehkä opiskella vielä pidemälle ennen kun enempää lapsia suunnitellaan.


      • brahms
        Äitien hoitsu kirjoitti:

        No, eikö HEILLE ole silloin helkkarin yhdentekevää, milloin lisääntyvät, jos ovat jo sillä menttaliteetilla liikkeellä, etteivat koskaan, ikinä tule menemään ansiotyöhön? Heidän lienee tyytyminen minimiin, mutta tälle kyseiselle "Onnellinenehkä" tapaukselle minimiin tyytyminen on - anteeksi vain, kovin tyhmää.

        Mentaliteetistäkö se on kiinni, jos ei löydä töitä, vaikka etsii, eikä ole varaa opiskella, Mentaliteetistako, jos hoitaa vammaista lasta kotona, kun päivähoidolla ei ole paikkoja ja resursseja tai aamu ja iltapäivähoito kieltäytyy ottamasta vastaan.
        Jos luulet, että kaikki tässä elämässä on itsestä kiinni, et ole kovin paljon kokenut.
        "Hoitajalta" odottaisi enemmän.


    • Entinen teiniäiti

      Olen aivan samaa mieltä. Jostain syystä ilkeilynhaluiset aikuiset parveilevat palstalla ja selittelevät sitä halullaan ehkäistä teiniraskauksia. Todellinen syy on, että saavat kicksit siitä, että pääsevät satuttamaan nuoria vanhempia (jotka eivät ehkä osaa vastata samalla mitalla esimerkiksi "miesopen" tyylisille ammatti-ilkeilijöille). Näitä ilkeylynhalusia ei mitenkään häiritse se fakta, että alaikäisten raskaudet ovat Suomessa vähentyneet rajusti eikä mitään oikeaa "ongelmaa" sen suhtene ole olemassa. Sen faktan myöntäminen häiritsisi heidän haluaan vahingoittaa nuoria vanhempia ja vaikeuttaa näiden ensiaskelia vanhemmuuden tiellä.
      Silkkaa pahuutta siis ovat motiivinsa. Ei mitään muuta.

      • urpot teinit

        missä vaiheessa te teiniäidit tajuatte että kyse ei ole VAIN TEISTÄ, vaan syntymättömistä/syntyneistä teinivanhempien LAPSISTA, joiden parasta ajatellaan!!!

        koko ajan täällä itketään vain teiniäitien/teinivanhempien oikeuksista perustaa perhe liian aikaisin ja heidän oikeuksistaan tukiin ja apuun ihan kaikessa..mutta missä ovat TEINIVANHEMPIEN LASTEN OIKEUDET?
        kun tuolla tulevalla lapsella ei ole teiniperheessä muuta kuin velvollisuuksia..oikeudet on pistetty romukoppaan kun teiniäiti haluaa lapsesta parisuhdelaastarin, "muotilelun", oman henk.koht. viihdyttäjän, täytettä tyhjään tylsään elämäänsä...

        miettikää nyt jumalauta muitakin kuin vain itseänne ja omia haluamisianne..MIETTIKÄÄ IHAN OIKEASTI TULEVAN LAPSEN PARASTA JA MITÄ SE LAPSI HALUAISI!!!!!


      • Teiniäidin tytär
        urpot teinit kirjoitti:

        missä vaiheessa te teiniäidit tajuatte että kyse ei ole VAIN TEISTÄ, vaan syntymättömistä/syntyneistä teinivanhempien LAPSISTA, joiden parasta ajatellaan!!!

        koko ajan täällä itketään vain teiniäitien/teinivanhempien oikeuksista perustaa perhe liian aikaisin ja heidän oikeuksistaan tukiin ja apuun ihan kaikessa..mutta missä ovat TEINIVANHEMPIEN LASTEN OIKEUDET?
        kun tuolla tulevalla lapsella ei ole teiniperheessä muuta kuin velvollisuuksia..oikeudet on pistetty romukoppaan kun teiniäiti haluaa lapsesta parisuhdelaastarin, "muotilelun", oman henk.koht. viihdyttäjän, täytettä tyhjään tylsään elämäänsä...

        miettikää nyt jumalauta muitakin kuin vain itseänne ja omia haluamisianne..MIETTIKÄÄ IHAN OIKEASTI TULEVAN LAPSEN PARASTA JA MITÄ SE LAPSI HALUAISI!!!!!

        Olen teiniäidin lapsi ja kiitollinen äidilleni onnellisesta lapsuudesta. Eli ihan oikeasti tahdoin juuri sen perheen joka minulla lapsuudessan on.
        Nimimerkki "Urpo" saa isoine kirjaimineen ja törkeine kielenkäyttöineen mesota niin paljon kuin tahtoo. Se ei asiaa silti miksikään muuta.


      • Miesope
        Teiniäidin tytär kirjoitti:

        Olen teiniäidin lapsi ja kiitollinen äidilleni onnellisesta lapsuudesta. Eli ihan oikeasti tahdoin juuri sen perheen joka minulla lapsuudessan on.
        Nimimerkki "Urpo" saa isoine kirjaimineen ja törkeine kielenkäyttöineen mesota niin paljon kuin tahtoo. Se ei asiaa silti miksikään muuta.

        Kuules. Todella harva lapsi suhtautuu vanhempiinsa kriittisesti, olivatpa olot miten vaikeat tahansa. Kyky arvioida omaa lapsuutta ei useinkaan synny kuin vertailukohtien kautta. Asioiden pitää olla TODELLA huonosti, että ihminen nuorena kykenisi käsittämään asioita.

        On hyvä, jos teinivanhemmat onnistuvat elämässä. Silloin lapsillakin menee hyvin. Valitettavasti ne ongelmat vain realisoituvat usein vasta vuosien kuluttua, eivät aina heti ensimmäisen vuoden aikana. Kun ihmiset ovat jo esim. 25-vuotiaita, ei ole välttämättä helppoa käsittää sitä, miksi alunperin asiat pieleen menivät.


      • 7kk
        Miesope kirjoitti:

        Kuules. Todella harva lapsi suhtautuu vanhempiinsa kriittisesti, olivatpa olot miten vaikeat tahansa. Kyky arvioida omaa lapsuutta ei useinkaan synny kuin vertailukohtien kautta. Asioiden pitää olla TODELLA huonosti, että ihminen nuorena kykenisi käsittämään asioita.

        On hyvä, jos teinivanhemmat onnistuvat elämässä. Silloin lapsillakin menee hyvin. Valitettavasti ne ongelmat vain realisoituvat usein vasta vuosien kuluttua, eivät aina heti ensimmäisen vuoden aikana. Kun ihmiset ovat jo esim. 25-vuotiaita, ei ole välttämättä helppoa käsittää sitä, miksi alunperin asiat pieleen menivät.

        Enpä sanoisi että todella harvat. Kyllä usein lapsikin huomaa jos jokin on pielessä. Ja varmaan aikuisena ymmärtää mikä ja miksi.


      • lapsen oikeudet
        Teiniäidin tytär kirjoitti:

        Olen teiniäidin lapsi ja kiitollinen äidilleni onnellisesta lapsuudesta. Eli ihan oikeasti tahdoin juuri sen perheen joka minulla lapsuudessan on.
        Nimimerkki "Urpo" saa isoine kirjaimineen ja törkeine kielenkäyttöineen mesota niin paljon kuin tahtoo. Se ei asiaa silti miksikään muuta.

        niin siis mikä tuossa "urpot teinit" nimimerkin tekstissä ja kielenkäytössä on mielestäsi vikana kun sanot että se on törkeää?
        vai onko tekstissä törkeää vain se että siinä vaaditaan teiniäitien oikeuksien sijaan oikeutta pienille avuttomille lapsille jotka eivät hirveästi voi vaikuttaa kenelle syntyvät ja milloin.

        osoita ne kohdat jotka ovat mielestäsi ns."törkeitä".


      • onnellinenehkääippä
        lapsen oikeudet kirjoitti:

        niin siis mikä tuossa "urpot teinit" nimimerkin tekstissä ja kielenkäytössä on mielestäsi vikana kun sanot että se on törkeää?
        vai onko tekstissä törkeää vain se että siinä vaaditaan teiniäitien oikeuksien sijaan oikeutta pienille avuttomille lapsille jotka eivät hirveästi voi vaikuttaa kenelle syntyvät ja milloin.

        osoita ne kohdat jotka ovat mielestäsi ns."törkeitä".

        Miksi lapsi muka siitä kärsisi ja lapsena ja aikuisena, jos vanhemmat ovat teini-ikäisiä? Samanlaista perhe-elämää silti voi elää.


      • lapsen oikeudet
        onnellinenehkääippä kirjoitti:

        Miksi lapsi muka siitä kärsisi ja lapsena ja aikuisena, jos vanhemmat ovat teini-ikäisiä? Samanlaista perhe-elämää silti voi elää.

        no mieti nyt itsekin.
        mitä teinivanhempi voi edes tarjota lapselleen jos ei ole voinut vielä ottaa vastuuta omastakaan elämästä, miten hän kykenisi kantamaan vastuuta pienestä ihmisestä?
        ja miten se on muka samanlaista perhe-elämää kuin muillakin?
        ei lapsi ole lelu johon kyllästyttyään voi tyrkätä nurkkaan.
        lapsi on pieni ihminen josta pitää ihan oikeasti huolehtia.
        kuinka moni teini kykenisi ihan oikeasti huolehtimaan lapsesta ihan itse, ilman oman äidin apua...niinpä, ei yksikään.
        se on niin helppoa haaveilla teiniperheestä kun kuvittelee että "kyllä äiti aina auttaa", pitäisi ihan oikeasti itse kyetä huolehtimaan omasta perheestään eikä tuudittautua ajatukseen että asiat itsekseen järjestyy.

        ihmettelen muutenkin ajatusta perheen perustamisesta jo teini-ikäisenä.
        miksi ei voisi ensin kehittää itseään kouluttautumalla, menemällä töihin ja itsenäistymällä ennen sen perheen perustamista, miksi se lapsi pitää ihan pakosti tehdä teininä. onko oikea syy teinivanhemmuudelle se että halutaan juuri välttää kouluttautumista ja töihin menemistä, halutaan ns. helppo elämä, että joku muu kustantaisi "perheleikin"..mene ja tiedä.
        lapsi kun kuitenkin voi tehdä vielä 20- 30 vuotiaanakin, teinivanhemmuus ei ole välttämättömyys ja nyky-yhteiskunnassa on sääli että ei käytetä hyväksi opiskeluresurssejamme vaan heittäydytään mielummin tukijärjestelmien hyväksikäyttäjiksi.

        minkälaisen esimerkin tuollaiset vanhemmat antavat lapsilleen? "elä vaan toisten siivellä, ei sun tarvi opiskella kun pääsee helpommallakin, kyllä joku aina auttaa ei sun tarvi yksin pärjätä".

        ja jos teininä väsäät sen lapsen, niin kannattaa varmaan valmistautua siihen että teinipojat eivät välttämättä innostu ajatuksesta ottaa vastuu pienestä lapsesta, en tunne yhtäkään semmoista miestä joka olisi halunnut perustaa perheen 15-20 vuotiaana.
        ja toinen ongelma on koulutus ja lapsenhoito ja työssäkäynti. millä ihmeen ajalla seurustelet ja tutustut lapseesi jos olet joko töissä tai koulussa? miksi tehdä asiat vaikeimman kautta. nuorena opiskellaan ja hankitaan kokemusta erilaisista asioista ja vanhempina vakavoidutaan ja aletaan pohtimaan asioita syvällisemmin ja pidemmällä tähtäimellä.
        loppujen lopuksi tuon koulu-työ-lapsi- härdellin keskellä huomaat vielä ettet edes tunne lastasi, lapsesta on vain tullut se "kiintiölapsi" joka oli vain pakko silloin saada "nuoruudentyhmyyksissä" ja tuskin lapsestakaan on aina kivaa olla hoidossa kun sinä yrität saada elämääsi järjestykseen.

        itse ajattelen asioita lapsen kannalta, mikä olisi lapsen parhaaksi ja niin tulisi jokaisen vanhemmaksi haluavan ajatella. sen sijaan nykyään on vain vallalla hirveä itsekkyys kaikessa:"minä haluun kaiken nyt ja heti, muut kärsiköön seurauksista kunhan mä vaan oon onnellinen".
        kysymys kuuluu: entäs se lapsi, miltä lapsesta tuntuisi?


      • tyhubijo
        lapsen oikeudet kirjoitti:

        no mieti nyt itsekin.
        mitä teinivanhempi voi edes tarjota lapselleen jos ei ole voinut vielä ottaa vastuuta omastakaan elämästä, miten hän kykenisi kantamaan vastuuta pienestä ihmisestä?
        ja miten se on muka samanlaista perhe-elämää kuin muillakin?
        ei lapsi ole lelu johon kyllästyttyään voi tyrkätä nurkkaan.
        lapsi on pieni ihminen josta pitää ihan oikeasti huolehtia.
        kuinka moni teini kykenisi ihan oikeasti huolehtimaan lapsesta ihan itse, ilman oman äidin apua...niinpä, ei yksikään.
        se on niin helppoa haaveilla teiniperheestä kun kuvittelee että "kyllä äiti aina auttaa", pitäisi ihan oikeasti itse kyetä huolehtimaan omasta perheestään eikä tuudittautua ajatukseen että asiat itsekseen järjestyy.

        ihmettelen muutenkin ajatusta perheen perustamisesta jo teini-ikäisenä.
        miksi ei voisi ensin kehittää itseään kouluttautumalla, menemällä töihin ja itsenäistymällä ennen sen perheen perustamista, miksi se lapsi pitää ihan pakosti tehdä teininä. onko oikea syy teinivanhemmuudelle se että halutaan juuri välttää kouluttautumista ja töihin menemistä, halutaan ns. helppo elämä, että joku muu kustantaisi "perheleikin"..mene ja tiedä.
        lapsi kun kuitenkin voi tehdä vielä 20- 30 vuotiaanakin, teinivanhemmuus ei ole välttämättömyys ja nyky-yhteiskunnassa on sääli että ei käytetä hyväksi opiskeluresurssejamme vaan heittäydytään mielummin tukijärjestelmien hyväksikäyttäjiksi.

        minkälaisen esimerkin tuollaiset vanhemmat antavat lapsilleen? "elä vaan toisten siivellä, ei sun tarvi opiskella kun pääsee helpommallakin, kyllä joku aina auttaa ei sun tarvi yksin pärjätä".

        ja jos teininä väsäät sen lapsen, niin kannattaa varmaan valmistautua siihen että teinipojat eivät välttämättä innostu ajatuksesta ottaa vastuu pienestä lapsesta, en tunne yhtäkään semmoista miestä joka olisi halunnut perustaa perheen 15-20 vuotiaana.
        ja toinen ongelma on koulutus ja lapsenhoito ja työssäkäynti. millä ihmeen ajalla seurustelet ja tutustut lapseesi jos olet joko töissä tai koulussa? miksi tehdä asiat vaikeimman kautta. nuorena opiskellaan ja hankitaan kokemusta erilaisista asioista ja vanhempina vakavoidutaan ja aletaan pohtimaan asioita syvällisemmin ja pidemmällä tähtäimellä.
        loppujen lopuksi tuon koulu-työ-lapsi- härdellin keskellä huomaat vielä ettet edes tunne lastasi, lapsesta on vain tullut se "kiintiölapsi" joka oli vain pakko silloin saada "nuoruudentyhmyyksissä" ja tuskin lapsestakaan on aina kivaa olla hoidossa kun sinä yrität saada elämääsi järjestykseen.

        itse ajattelen asioita lapsen kannalta, mikä olisi lapsen parhaaksi ja niin tulisi jokaisen vanhemmaksi haluavan ajatella. sen sijaan nykyään on vain vallalla hirveä itsekkyys kaikessa:"minä haluun kaiken nyt ja heti, muut kärsiköön seurauksista kunhan mä vaan oon onnellinen".
        kysymys kuuluu: entäs se lapsi, miltä lapsesta tuntuisi?

        Siis hän olisi täysi-ikäinen lapsen synnyttyä. Ei enää teini.
        Opiskelu vie yhtä paljon aikaa, kuin työssäkäynti pitemmät kesälomat, joten opiskellessa aikaa lapselle on enemmän, kuin myöhemmin työssä käyvänä.
        Mihin järjestykseen hän yrittää saada elämänsä? Eihän se ollut edes sekaisin. Vai menikö sinun elämäsi sekaisin, kun sait lapsen (jos sinulla on kokemusta lapsista).


    • Isoisoäiti

      Nimimerkki "lapsen oikeudet" ei taida paljoakaan tietää lapsiperheen elämästä.
      Itse sain 3 vanhinta lastani teininä - ja loput myöhemmin.
      Kavahdan tätä palstaa, jossa tukemisen sijaan keskitytään lyttäämään ja mitätöimään eli ensisijaisesti vahingoittamaan teiniäidin lasta.

      Mainitulle nimimerkille "lapsen oikeudet" tulisi myöntää "lastenpaoinpitelymitali". Parhaansa ainakin yrittää sen saavuttamiseksi...
      (Miesope on kullä pervoinen teinifantasioineen hyvä kakkonen.)

      • lapsen oikeudet

        kerroppa, miksi minulle pitäisi myöntää "lasten pahoinpitelymitali"?
        milloin olen mitään lasta pahoinpidellyt?
        milloin olen halunnut missään tekstissäni halunnut vahingoittaa kenenkään lasta?

        kyse on siitä, että miksi lapset pitäisi tehdä alaikäisinä ja aivan liian kokemattomina, sen sijaan että antaisi itselleen aikaa kasvaa ja kehittyä kuten myös kumppanilleen.

        ensisijaisesti ajattelen pienten lasten parasta..onko pienelle lapselle paras mahdollinen vanhempi joku teini joka asuu vielä kotona eikä ole saanut kouluja käytyä, vai vastuullinen vanhempi joka on käynyt koulunsa, on työllistynyt, asuu omassa/vuokra-asunnossa pitkäaikaisen kumppaninsa kanssa ja pystyy näinollen tarjoamaan lapselle hyvät puitteet terveelliseen kasvuun.

        miksi teinivanhemmuus on mielestäsi ihailtavaa? eikö lapsia voisi muka tehdä oikeasti aikuisempana ja järkevämpänä.

        kannattaisi sinunkin miettiä hieman kuin myös teiniäitien jotka eivät ajattele muuta kuin itseään kun päättävät raskautua "muodin vuoksi"..


      • dnjs
        lapsen oikeudet kirjoitti:

        kerroppa, miksi minulle pitäisi myöntää "lasten pahoinpitelymitali"?
        milloin olen mitään lasta pahoinpidellyt?
        milloin olen halunnut missään tekstissäni halunnut vahingoittaa kenenkään lasta?

        kyse on siitä, että miksi lapset pitäisi tehdä alaikäisinä ja aivan liian kokemattomina, sen sijaan että antaisi itselleen aikaa kasvaa ja kehittyä kuten myös kumppanilleen.

        ensisijaisesti ajattelen pienten lasten parasta..onko pienelle lapselle paras mahdollinen vanhempi joku teini joka asuu vielä kotona eikä ole saanut kouluja käytyä, vai vastuullinen vanhempi joka on käynyt koulunsa, on työllistynyt, asuu omassa/vuokra-asunnossa pitkäaikaisen kumppaninsa kanssa ja pystyy näinollen tarjoamaan lapselle hyvät puitteet terveelliseen kasvuun.

        miksi teinivanhemmuus on mielestäsi ihailtavaa? eikö lapsia voisi muka tehdä oikeasti aikuisempana ja järkevämpänä.

        kannattaisi sinunkin miettiä hieman kuin myös teiniäitien jotka eivät ajattele muuta kuin itseään kun päättävät raskautua "muodin vuoksi"..

        Ei raskaus ole muodissa. Järjetöntä..
        Eikä teinien vauvan saaminen. Teinivanhemmushan on vähenevä ilmiö.


    • Mummot kuriin

      Mitkä osat tuosta lapsen oikeudet jutusta ovat muka väärin?

    • Mummot kuriin

      Mitkä osat tuosta lapsen oikeudet jutusta ovat muka väärin?

    • lapsi ei ole terapeu

      On sellainen ohje, että omat lapsuuden traumat pitäisi olla käsiteltynä ennen kuin alkaa itse tehdä lapsia. Missä vaiheessa teinivanhempi on käsitellyt omat lapsuuden traumansa? Vanhempien avioeron, alkoholismin, mielenterveysongelmat, omat turvattomuuden tunteet jne. Siinä hiekkalaatikon ja rippikoulun välissä vai?

      • terryberry

        Onko tuo ote omasta lapsuudestasi?
        Minulla ainakin oli onnellinen lapsuus.
        Keksisitkö jonkun trauman minullekin, joka olisi pitänyt käsitellä ennen kuin sain lapsen.


      • lapsi ei ole terapeu
        terryberry kirjoitti:

        Onko tuo ote omasta lapsuudestasi?
        Minulla ainakin oli onnellinen lapsuus.
        Keksisitkö jonkun trauman minullekin, joka olisi pitänyt käsitellä ennen kuin sain lapsen.

        Onnea sinulle, että olet saanut onnelisen lapsuuden. Monesti vaan rikkonaisen perheen lapset ajautuvat teinivanhemmiksi. Kun täällä hehkutatte omaa teinivanhemmuuttanne, niin siitä ottaa mallia ne joiden ei pitäisi missään nimessä vanhemmaksi ruveta. Muistakaa tämä, eli olette osaltanne vastuussa siitä miten "tredikkäänä" teinivanhemmuutta pidetään.


      • terryberry
        lapsi ei ole terapeu kirjoitti:

        Onnea sinulle, että olet saanut onnelisen lapsuuden. Monesti vaan rikkonaisen perheen lapset ajautuvat teinivanhemmiksi. Kun täällä hehkutatte omaa teinivanhemmuuttanne, niin siitä ottaa mallia ne joiden ei pitäisi missään nimessä vanhemmaksi ruveta. Muistakaa tämä, eli olette osaltanne vastuussa siitä miten "tredikkäänä" teinivanhemmuutta pidetään.

        Ihmiset tekevät itse päätöksensä. Turha sitä vastuuta minulle tai muille teiniäideille lykätä. Pitäisikö tälle palstalle kirjoittaa vain vastustajien ja niiden jotka voivat huonosti? Eikö ihminen saa kertoa omista hyvistä kokemuksistaan ilman syyttelyä? En näe vanhemmuutta trendikkäänä tai epätrendikkäänä. Se on ihmisen tehtävä, jos haluaa lapsia.


    • lapsi ei ole terapeu

      "Turha sitä vastuuta minulle tai muille teiniäideille lykätä."

      Vastuuttomuus se on päivän trendi, kukaan ei halua kantaa vastuuta. Esimerkin voima on vahva, ja vanhemmilta ja viisaammilta voisi jonkunlaista vastuun kantoa odottaa. Mutta taitaa olla turhaa pyytää minkäänlaista vastuullisuutta teiniäideiltä.

      • terryberry

        Se vastuu on aina itsellä, joten lapsellista syytellä muita ihmisiä omista tekemisistään. Tai oikeastaan se on säälittävää.
        Yleistät rankasti tuntemattomien ihmisten asioita. Pitääkö minulla mennä huonosti, että olisin hyvä esimerkki? Eikö se, että minä pystyn jaksan ja kykenen hoitamaan ja kasvattamaan lapseni osoita vastuullisuutta? Olisiko vastuullisuutta enemmän osoittanut sinun odotuksien täyttäminen esim. kännääminen, holtiton seksi elämä, opiskelujen kesken jättö, lasten huostaanotto.

        Elämäni ei ole täydellistä, mutta edes lastensuojelulla ei löytynyt moitittavaa (ala-ikäiset vanhemmat kuuluvat automaattisesti asiakkaiksi) Asiakkuus lopetettiin viime vuonna, sen jälkeen kun täytin 18.


      • lapsi ei ole terapeu
        terryberry kirjoitti:

        Se vastuu on aina itsellä, joten lapsellista syytellä muita ihmisiä omista tekemisistään. Tai oikeastaan se on säälittävää.
        Yleistät rankasti tuntemattomien ihmisten asioita. Pitääkö minulla mennä huonosti, että olisin hyvä esimerkki? Eikö se, että minä pystyn jaksan ja kykenen hoitamaan ja kasvattamaan lapseni osoita vastuullisuutta? Olisiko vastuullisuutta enemmän osoittanut sinun odotuksien täyttäminen esim. kännääminen, holtiton seksi elämä, opiskelujen kesken jättö, lasten huostaanotto.

        Elämäni ei ole täydellistä, mutta edes lastensuojelulla ei löytynyt moitittavaa (ala-ikäiset vanhemmat kuuluvat automaattisesti asiakkaiksi) Asiakkuus lopetettiin viime vuonna, sen jälkeen kun täytin 18.

        Miksi sinulla on niin voimakas tarve kertoa itsestäsi ja omasta elämästäsi netissä? Haet ilmeisesti hyväksyntää ja ymmärrystä itseäsi kohtaan.

        Tämän ajan ongelma on siinä, että jokainen kynnelle kykenevä menee nettiin esittelemään itseään ja "saavutuksiaan" vauvamahoista lähtien. Pelkästä vauvamahasta joku nuori saa idean, että on hienoa olla raskaana. Tämä narsistinen kulttuuri saa aikaan sen, että teinivanhemmuudesta tulee peräti toivottava asia. Mutta ihan sama mitä selitän, koska et pysty näkemään asian laajempaa merkitystä.


      • terryberry
        lapsi ei ole terapeu kirjoitti:

        Miksi sinulla on niin voimakas tarve kertoa itsestäsi ja omasta elämästäsi netissä? Haet ilmeisesti hyväksyntää ja ymmärrystä itseäsi kohtaan.

        Tämän ajan ongelma on siinä, että jokainen kynnelle kykenevä menee nettiin esittelemään itseään ja "saavutuksiaan" vauvamahoista lähtien. Pelkästä vauvamahasta joku nuori saa idean, että on hienoa olla raskaana. Tämä narsistinen kulttuuri saa aikaan sen, että teinivanhemmuudesta tulee peräti toivottava asia. Mutta ihan sama mitä selitän, koska et pysty näkemään asian laajempaa merkitystä.

        Mikä tarve sinulla on olla netissä. Vai eikö minua koske sama sananvapaus kuin sinua? Millälailla olemiseni on tuomittavaa. Siksikö kun en täytä odotuksiasi?
        En hae hyväksyntää sinulta, eikä ymmärryksesi riitä, joten se ei varmaankaan ole motiivini. Entä sinun motiivisi? Vastaat ihmeen innokkaasti, vaikkei asia mahda koskea sinua.

        Sinulla ei taida olla kokemusta kaikista nuorista, vaan yleistät koko ajan. Pitäisikö minunkin tehdä niin. Leimata kaikki keski-ikäiset esim. ääliöiksi, vain koska joku saattaa ollakin?

        Minä en edelleenkään ole vastuussa kenenkään raskaaksi tulosta. Ajatuksesi on lapsellinen. Kertoo enemmän sinun luuloistasi.


    • kokeneempi ihminen

      "Eihän täällä voi enää nuoret äidit vapaasti keskustella "teiniäitien iloista ja suruista", kun heti on joku miesope tulossa tuputtamaan omia tilastotietojaan ja kaavojaan"

      Kyllä se on aivan oikein laittaa niitä tilastoja ja sun muita juttuja tänne, kun niillä oikaistaan tällä palstalla ilmenneitä (osittain tahallaan laitettuja ja trollattuja) vääriä tietoja. Siinä ei ole mitään väärää, että täällä kertoo oikeita ja totuudenmukaisia tietoja.

      Vai onko totuuden katsominen silmiin niin kova paikka, että sen vuoksi pitää huutaa "ANTAKAA MEIDÄN KESKUSTELLA RAUHASSA!!!!!!! "

      • 13467

        Se on tässä maailmassa aika vähän vaadittu, että saisi jutella saman kokeneiden kanssa rauhassa. Teinivanhempia ei ole kauheasti ja vanhemmilla äideillä on jo erit kokemukset.

        Miesope ei ole tänne pistänyt mitään tilastoita, vaan sitä jatkuvaa pateettista piipaata. On hänellä silti oikeus jaaritella niin paljon kuin haluaa, niin kotona kuin netissä.

        Mitä vääriä tietoja täällä on ollut? Onko "kokeneet ihmiset" ainoita, jotka puhuvat totta?


      • kokeneempi ihminen
        13467 kirjoitti:

        Se on tässä maailmassa aika vähän vaadittu, että saisi jutella saman kokeneiden kanssa rauhassa. Teinivanhempia ei ole kauheasti ja vanhemmilla äideillä on jo erit kokemukset.

        Miesope ei ole tänne pistänyt mitään tilastoita, vaan sitä jatkuvaa pateettista piipaata. On hänellä silti oikeus jaaritella niin paljon kuin haluaa, niin kotona kuin netissä.

        Mitä vääriä tietoja täällä on ollut? Onko "kokeneet ihmiset" ainoita, jotka puhuvat totta?

        Ainakin siinä on yksi väärä tieto, kun tällä palstalla näyttää tuiki tiheään ilmenevän näitä "kolmen lapsen teiniäitejä". Olen lähiajan sisällä nähnyt ainakin kolme ellen jopa neljä sellaista viestiä.

        "Miesope ei ole tänne pistänyt mitään tilastoita"

        No minäpä sitten laitan. Tässä, ole hyvä:

        http://www.stat.fi/til/vaerak/2011/01/vaerak_2011_01_2012-11-30_tau_003_fi.html

        Kuinka ollakkaan, tuon tilaston mukaan Suomesta löytyi vuonna 2011 kaksi sellaista teiniäitiä, jolla on kolme lasta. Tuskinpa tilanne on merkittävästi tähän päivään mennessä muuttunut.

        Voimme siis päätellä että varmuudella ainakin suurin osa näistä "kolmen lapsen teiniäiti" jutuista on potaskaa ja todennäköisesti vain pelkkää trollaamista.


      • 13467
        kokeneempi ihminen kirjoitti:

        Ainakin siinä on yksi väärä tieto, kun tällä palstalla näyttää tuiki tiheään ilmenevän näitä "kolmen lapsen teiniäitejä". Olen lähiajan sisällä nähnyt ainakin kolme ellen jopa neljä sellaista viestiä.

        "Miesope ei ole tänne pistänyt mitään tilastoita"

        No minäpä sitten laitan. Tässä, ole hyvä:

        http://www.stat.fi/til/vaerak/2011/01/vaerak_2011_01_2012-11-30_tau_003_fi.html

        Kuinka ollakkaan, tuon tilaston mukaan Suomesta löytyi vuonna 2011 kaksi sellaista teiniäitiä, jolla on kolme lasta. Tuskinpa tilanne on merkittävästi tähän päivään mennessä muuttunut.

        Voimme siis päätellä että varmuudella ainakin suurin osa näistä "kolmen lapsen teiniäiti" jutuista on potaskaa ja todennäköisesti vain pelkkää trollaamista.

        Minulla on kaksi lasta ja olen nyt 19. En toden näköisesti näy tuollaisessa.
        Aion tutustua tuohon kunhan on aikaa. Olisiko kyseessä entinen teini äiti jolla on kolme lasta esim parikymppinen. En tiedä. Tiedän yhden joka satunnaisesti kirjoittaa tänne( ei trollaa) hän on 22 ja hänellä on useampi lapsi.


      • Todennäköisesti?
        13467 kirjoitti:

        Minulla on kaksi lasta ja olen nyt 19. En toden näköisesti näy tuollaisessa.
        Aion tutustua tuohon kunhan on aikaa. Olisiko kyseessä entinen teini äiti jolla on kolme lasta esim parikymppinen. En tiedä. Tiedän yhden joka satunnaisesti kirjoittaa tänne( ei trollaa) hän on 22 ja hänellä on useampi lapsi.

        Tilasto on päivitetty 31.12.2011 tiedoin eli sinun ei tarvitse arvailla oletko tilastossa vai et, koska kai sinä osaat laskea kuinka vanha olit tuolloin ja montako lasta sinulla oli? Ei tilastotiede ole mitään korkeampaa matematiikkaa.


      • 13467
        Todennäköisesti? kirjoitti:

        Tilasto on päivitetty 31.12.2011 tiedoin eli sinun ei tarvitse arvailla oletko tilastossa vai et, koska kai sinä osaat laskea kuinka vanha olit tuolloin ja montako lasta sinulla oli? Ei tilastotiede ole mitään korkeampaa matematiikkaa.

        Olen saanut toisen täysi-ikäisenä, joten minulla oli alaikäisenä yksi lapsi.


      • Todennäköisesti?
        13467 kirjoitti:

        Olen saanut toisen täysi-ikäisenä, joten minulla oli alaikäisenä yksi lapsi.

        Tarkoittiko tuo, ettet osannut tuota 2011 tilastoa lukea vai löysitkö kuitenkin itsellesi kategorian?


      • 13467
        Todennäköisesti? kirjoitti:

        Tarkoittiko tuo, ettet osannut tuota 2011 tilastoa lukea vai löysitkö kuitenkin itsellesi kategorian?

        Luin sen, nyt aamulla, kun en illalla ehtinyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe