Miten käytetään sanaa någo puheessa?

finskspråkig

Hej!

Eli siis kysymys on, että milloin ja miten käytetään sanaa någo puhekielessä? Ei siis nåt tai nån.
Ja vielä toinen kysymys: käyttääkö kukaan suomessa sanaa nåra (några) vai sanotaanko se puhekielessä jotenkin muuten, sillä en ole oikein koskaan kuullut kenenkään käyttävän sitä.

Hur använder man ordet "någo" i talspråk. Jag menar alltså inte orden "nåt" eller "nån". Och sen en annan fråga: används ordet "nåra" (några) alls i talspråk? Eller säger man det på något annat sätt?

Tack för era svar på förhand!! :)

11

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • från laande

      På vår ort används "det är inte så någo noga ", = det är inte så viktigt,vet du någo om saken ? = har du något hum om frågan ? int någo = ingenting.Det finns säkert bättre och andra betydelser,men....Nåra används kanske mera i Sverige ?

    • I Stockholm

      Här i sverige har vi inga någo eller nåra. Uttalet låter åt det hållet. De heter något, någon eller några i skrift. I talspråk använder vi i Stockholm nåt eller nån. Nåt alltså något, någonting om en sak. Nån, någon om en person. Ungefär så...

    • finskspråkig

      Tack så mycket för era svar och att ni svarade så fort! :)

      Kan man använda någo (jag menar nu bara i Finland) alltid istället för nåt/något/någonting eller används det bara i vissa fall? Kan man t ex säga så här:
      "Jag har int hört någo om henne"
      "Har du hört någo om henne?"
      "Jag har int haft någo föreläsningar idag"
      "Vi hittade int någo"
      "Vi hittade int någo (flaskor)"

      Jag skulle kunna ge mera exempel men de där får nu räcka ;D

      Brukar man använda ordet några eller finns det nåt motsvarande ord för det i talspråk?

      Förlåt att jag frågar så här mycket och kanske lite konstiga grejer men jag är finskpråkig och vissa saker är lite oklara men jag försöker lära mig mera hela tiden! Jag tycker så mycket om att skriva och tala svenska!! :))

      • Sthlm //

        "Vi hittade int någo (flaskor)", tror man använder nåra (några) istället för någo för flaskor är i plural, är flera flaskor. Några som är plurar, alltså avser flera st och används i skrivspråk. I Stockholm uttalas några "nåra" likasom någon blir nån och något blir nåt osv. Betecknas ofta som ett lättare typ av slang ord/dialekt. Kommer inte på ngt annat ord för dessa förutom det ursprungliga "någonting" som betecknar valfrihet för en sak man inte specificerar. Ex. Jag vill äta någonting gott. Kul att du är intresserad av att lära dig svenska. Jag är också finskspråkig.


      • lilla ankan
        Sthlm // kirjoitti:

        "Vi hittade int någo (flaskor)", tror man använder nåra (några) istället för någo för flaskor är i plural, är flera flaskor. Några som är plurar, alltså avser flera st och används i skrivspråk. I Stockholm uttalas några "nåra" likasom någon blir nån och något blir nåt osv. Betecknas ofta som ett lättare typ av slang ord/dialekt. Kommer inte på ngt annat ord för dessa förutom det ursprungliga "någonting" som betecknar valfrihet för en sak man inte specificerar. Ex. Jag vill äta någonting gott. Kul att du är intresserad av att lära dig svenska. Jag är också finskspråkig.

        Så trevligt att ni är positiva tiil svenska språket.


    • finksspråkig

      Hej! Nu kommer det mera frågor:

      Är det viktigt att vilken verb man använder då man säger att man vill sätta på t ex tv:n? Jag har gjort lite undersökning och kommit fram till följande:

      slå på (datorn)
      sätta igång (motorn)
      sätta på (radion)
      öppna (dörren, fönstret)

      vilken verb ska man använda med tv:n, lampan och ljuset? och är ovannämnda rätt?

      stänga av (datorn)
      släcka (lampan?)
      stänga (dörren, fönstret)

      vad ska man använda med tv:n, motorn och radion? och är ovannämnda rätt?

      • svenskspråkig

        Ovannämda är rätta ,jag litet osäker på de här andra.Jag stänger nog av alla tre ,men....kanske npgon annan vet bättre ?


      • Exempel

        Släcka gör man med lampan.Stänger av gör man ngt med som är i gång, ex. Motor, kaffebryggare, diskmaskin, radio, tv.


      • 13+15

        "Sätta på" ngt orsakar diverse skrattsalvor i Sverige också i somliga orter i Finland.
        Vissa ord och uttryck betyder ju lite olika i Finland och Sverige, fast det kan vara en bra "icebreaker".


    • hio

      fy fitten!!

    • :-)

      Hur använder man ordet jotain i talspråk ? :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      111
      2451
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      449
      1824
    3. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      103
      1496
    4. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1413
    5. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      21
      1401
    6. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      342
      1295
    7. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1269
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      198
      1138
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      53
      1119
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      225
      1041
    Aihe